Bede van den heer D. H. Grunwald,
De heer D. H. Grunwald spreekt na
mens het bestuur van de Ambachtsschool.
Van den durf onzer Marine-mannen is
nog niet zoo lang geleden voldoende blijk
gegeven door de reis van de K XIII, één
onzer onderzeebooten, welke ongeoonvoy-
eerd de reis naar de Oost om de West
volbracht
WjJ zijn er trotscÜ op, dat Nderland in
dé eerste rij der natiën staat van durf en
ondernemingsgeest en dit toont dOor nu
weer met watervliegbooten een zoo lan
gen tocht te ondernemen.
Het Bestuur onzer Ambachtsschool,
welke steeds medewerking heeft gehad
van Marine en Marinewerf en waarvan
tal van oud-leerlingen de zeeën van de
geheele wereld bevaren, heeft gemeend
het vertrek der vliegbooten niet stilzwij
gend voorbij te mogen laten gaan, doch
te moeten doen blijken van de groote
waardeering, welke wij voor de prestatie
onzer marine koesteren.
Wij meenden dit niet beter te kunnen
doen dan door aan ieder der vliegbooten
een zijden vlag met onze zoo zeer geliefde
kleuren, ons rood wit en blauw, te over
handigen, met den naam onzer school
erin aangebracht, met den innigen, har-
telijken wensoh, dat u deze vlaggen mooigt
brengen naar de plaats uwer bestemming,
onze Oost.
Rede van Papendrecht's bur
gemeester.
De Burgemeester van Papendrecht wil
den vliegers namens het bestuur zijner
gemeente drie wenschen op reis mee
geven. De eerste is bet woord van Lei-
den's burgemeester van der Werff, welke
tijdens het beleg zeide: „w}j geven ons
niet over". De tweede is het woord van
Jean Paul: „Evenals de adelaar zweeft
boven de steilste rots, zoo laat ook de
liefde gaan boven den plicht". Ten
slotte: Neerland's vlag zal, het hoogst en
het veiligst, door u worden gedragen
hoog door de lucht naar Indlë. Mijn we
reldbeschouwing verbiedt me anders dan
optimistisch te denken, dus met optimis
me wensch ik u van harte een goede
reis, aldus eindigt spr.
Bede van den heer M. Grunwald.
De heer M. Grunwald spreekt namens
het Departement den Helder der Maat
schappij van Nijverheid.
Dit afscheid van deze- pioniers der
luchtvaart geeft ons een sdhoone gelegen
heid eens te toonen hoezeer Den Helder
en omgeving het waardeeren, dat de
Marine hier haar basis heeft en hoezeer
wij het apprecieeren, hoe d© Vlootvoogden
der Kon. Marine steeds bij alle mogelijke
gelegenheden blijk hebben gegeven met
de burgerij te willen samenwerken. Dit
goede voorbeeld van u, admiraal Quant
en uw voorgangers heeft zich weerspie
geld' in alle rangen van het onder u die
nende personeel en wij prijzen ons ge
lukkig hier heden in het openbaar daar
van eens te kunnen getuigen.
One Departement van de aloude Maat
schappij voor Nijverheid heeft gemeend
hier heden niet te moeten ontbreken^ om
dat de naam van de Kon. Marine steeds
innig ia verbonden met de gemeente Den
Helder en door de vestiging van „de
Mok" ook met de gemeente Texel, waar
van dé Burgem ester ook deel uitmaakt
van ons Bestuur. Daarbij komt, dat de
mooie vredestaak van de Marine, welke
zal worden volbracht, geschiedt met pro
ducten van de Nedérlandsohe Nijverheid,
zoodat voor ons voldoende redenen aan
wezig waren om hier ook een daadwerke
lijke getuigenis te moeten afleggen van
het feit, dat de betuigde sympathie en
medewerking, geheel wederkeerig zijn.
U, Mijnheer de Commandant en Heeren
Heden van de bemanning van het vlieg-
'booten-eskader staat thans op het punt
een reis te ondernemen, die een bij uit
stek sportief karakter draagt en die
tevens van groot belang zal zijn voor de
verdere ontwikkeling van het vliegver
keer, waardoor Nederland en Indië weer
nauwer zullen worden samengebracht.
Hiermede verricht u pioniersarbeid,
waarvan later de handel de vruchten zal
kunnen plukken, een pioniersarbeid ver
richt door een groep mannen uit onze
Nederl. Marine van alle rangen. Wij heb
ben gemeend onze woorden van waardee
ring vergezeld te moeten doen gaan van
een daadwerkelijk bewijs en in opdracht
van het Bestuur van ons Departement heb
ik thans de eer, u mijnheer de Comman
dant te mogen overhandigen een zilveren
medaille, ter bevestiging aan uw vlieg-
boot, waarop is aangebracht een Mercu-
rius-figuur, symbool van den handel, de
meest hechte schakel tusschen de landen
der wereld, een schakel, die gij thans gaat
versterken, terwijl de medaille tevens
voorzien is van een passonde inscriptie.
Sergeant Moses spreekt tenslotte na
mens de onderofficieren van de Koooj,
adjudant Zander namens die der land
macht woorden van afscheid en goede
wensohen voor de reis, waarna de Com
mandant van het eskader, lüit ter zee
Tetenburg, uit naam der bemanning den
dank voor de goede wensohen overbrengt.
Wjj danken u voor uwe belangstelling,
zegt spr., en wij geven u dé verzekering,
alles te doen wat in ons vermogen ligt
om dezen tocht te doen slagen. Wij weten,
dat de eer van Nederland hiermede op
het spel staat.
„Zij, die achterblijven, groeten u."
Neen, het was gelukkig niet de tragi-
sche roep van de slaven in dien Romeln-
schen arena, die, hun keizer ziende, hem
toeriepen, „ave Caesar, morlturi te salu-
tant" (wees gegroet keizer, zij die sterven
gaan, groeten u). Het was een groet van
de kameraden van het naburige vlieg
kamp de Kooi}, die zich aankondigde door
geronk en gebrom van motoren. Want
tijdens deze toespraken verschenen een
vijftal vliegtuigen van de Kooi}, die op
deze wijze den vertrekkenden kameraden
een laatsten groet brachten.
Toespraak van commandant Jager.
De commandant van het vliegkamp de
„Mok", luit. ter zee le kl. O. C. F.
Jager, bad des morgens, vóór de boven
omschreven officieel© gebeurtenissen aan
vingen, bij een alle hens, de bemanning
van de drie D-vliegtuigen toegesproken,
mede namens de officieren, onderofficie
ren en verdere bemanning van het vlieg
kamp.
Morgenochtend! vroeg is het oogenblik
gekomen waar ge allen' naar verlangd
hebt en alles wat u in de maanden van
voorbereiding hebt overdacht, geoefend
en bestudeerd in de praktijk zult door
leven, na start 1'angs Hollands kust. Uw
taak is begonnen, terwijl het tijdstip van
de start over de geheele wereld zal wor
den rondgeseind en deze vlucht in het
brandpunt zal staan van de belangstelling
van velen.
U zult toch zijn de eerste Nederland*
sche militairen, dlie, in dienst van H. Ms.
onze geëerbiedigde Koningin een belang
rijke vlagvertoonvlucht in groepsverband
zult ondernemen, terwijl' go tevens de eer
sten zult zijn, die de verbinding Holland-—
Indië met watervliegtuigen zult trach
ten tot stand te brengen. Tijdens deze
belangrijke vlucht zult ge behalve den
goeden naam der Nederlandsche militaire
vliegers bovenal den naam der Kon. Ma
rine hoog houden. De geheele Marine zal
dan ook deze vlucht met giroote belang
stelling volgen.
U, groepscommandant, is deze gewich
tige, moeilijke, doch schoone opdracht in
handen gesteld en rust op u een groote
verantwoordelijkheid. Ik ben ervan over
tuigd, dat u, zoowel als uw onderge
schikte officieren en onderofficieren, die
uw verantwoordelijkheid helpen dragen,
bezield zijt met den vasten wil alles te
doen wat mogelijk is de voorkomende
moeilijkheden te overwinnen tot welsla
gen dezer belangrijke vlucht. Hierbij zal
de wetenschap, dat H. M. onze geëerbie
digde Koningin ook Haar Hoog© belang
stelling heeft in uw werk, u zeer zeker in
dezen vasten wil sterken.
Hoewel wij het natuurlijk aangenamer
zouden vinden u bij' het eindpunt van uw
opdracht te huldigen en toe te spreken,
voelen we dit oogenblik toch iets heel bij
zonders, nu ge hier voor ons staat bij het
begin der vervulling uwer mooie taak én
u de eerste officleele toespraak, die het
begin zal zijn van laten we hopen ont
zettend veel speeches, moet aaahooren.
U staat hier op vaderlandschen grond, in
een u bekende omgeving, waar ge gewerkt
hebt aan de voorbereiding der H.-I.-
vlucht, ge zijt vergezeld van uw echtge-
noote of a.s. echtgenoot©, terwijl ge om
ringd zijt door hen, die uw werk tijdens
de voorbereiding van nabij hebben aan
schouwd, die u zooveel mogelijk deze
laatste week hebben geholpen en, wat
wel 't voornaamste is, weten en vorlen
wat u voor den boeg heeft Onze M.L.D.
zal dan ook in de eerste plaats geheel
meeleven in den tocht.
Op dit oogenblik heersch hier een sfeer
van begrijpen, hoop en vertrouwen in de
gebeurtenis, die komen gaat.
En juist in deze stemming, geachte
echtgenooten der bemanning, wilde ik
ook u even verplaatsen voor uw man
afscheid neemt om zijn roeping te gaan
vervullen. Het volle vertrouwen dat u en
wij in hem stellen, zal het afscheid ver
lichten en hopen wij ook, dat steeds gun
stiger berichten van den tocht u mogen
bereiken, en u, de een korter, de ander
langeren tijd na behouden aankomst in
Indië, u elkaar onder gelukkige omstan
digheden zult weerzien.
Met de beste wensohen voor het wel
slagen van den tocht eindigt spr. zijn
toespraak.
Door den commandant van het vlieg
kamp de Mok en mevrouw Jager werd
des middags aan de officieren, welke aan
den tocht deelnemen, en hunne dames,
een lunch aangeboden.
Het afscheid van familie en gezin.
Daar de vliegers des anderen daags te
5 uur zouden vertrekken, zouden zij dien
nacht reeds op de Mok doorbrengen, zoo
dat het afscheid van de familieleden, echt
genooten enz. dienzelfden avond plaats
had'. Zoo'n afscheid is altijd triest. Het
is dit, waar het een vertrekkend oorlog»-
schip geldt, hoeveel te meer nog waar het
een uit den aard der zaak veel onzekerder
tocht betreft als deze. Natuurlijk, de ma
rinevrouwen weten het, dat als de plicht
reept, d© mannen dien hebben te volgen,
en zij zjjn flink genoeg om de scheiding
moedig te dragen. Het beroep van zee
man is een adellijk beroep en de adel
legt verplichtingen op. Maar tochdat
zoo'n afscheid triest is en droevig, valt
ligt te begrijpen. Toch waren er Woens
dagmorgen nog velen, die haar nachtrust
hadden geofferd om ook 'bij het vertrek
tegenwoordig te zijn.
Nachtelijke expeditie.
Ja, een journalist staat nergens voor.
's Morgens om 4 uur ging het bootje. Dat
ligt, zooals u weet, aan den buitenkant.
Maar *t Is omstreeks dien tijd op bed bui
tengewoon aangenaam, lezer. Laat ons
dat even vaststellen.
Neen, 't was niet aangenaam aan
den buitenkant, zoo tegen vier uur in den
morgen. Heel Nieuwedlep mafte. Verba
zend, wat kunnen die menschen slapen
En wat voel je je als je voetstap hol door
de straten klinkt, heerlijk uitgeslapen en
trotschl Totdat de buitenkant je te pak
ken heeft, en je in pikdonker zien moet
over het loopplankje te komen en aan
boord te klauteron. Vervelend, dat die
zon zoo laat opkomtI Maar d'r waren toch
moer mensohen wakker. Vooreerst de ma
rine» die, alhoewel niet uitgeslapen, toch
uitgeslapen "waa en wakker. Dan ©enige
dames, waaronder de moeder van een der
leden van de bemanning, 'n Heele pres
tatie zoo in 't holst van den naóhtl Ver
der: Minister Lambooy, vergezeld van
marine-adjudant, den luit. ter zee le kl.
j. W. A. A. Heydt en schout bij nacht rar.
J. C. Jager, chef van den Marinestaf. Deze
heeren waren den vorigen middag ge
komen.
Z.Exc. Vioe-Admiraal Quant, die den vo
rigen dag niet mede ging naar de Mok,
bevond zich thans aan boord met zijn
adjudant, luit. ter zee 2e kl. D. C. M. Het-
terschij, een aantal heeren van de land
macht en marine, burgers, enz. waren
mede aan boord van dit vliegkampbootje.
In een tweetal bootjes, die kort na el
kander vertrokken, ging het naar de
Mok. Aldaar lagen de drie vliegbooten
thans tot vertrek gereed op het water.
Hoewel dé kenteekenen van den komen
den dageraad zich aankondigden,
was het nog schemerdonker op het vlieg
kamp.
Minister Lambooy aan het woord.
Evenals dén vorigen dag schaarden
zich de manschappen ook nu weder in'
earrévorm en Minister Lambooy 'bracht
namens de regeering den vliegers een
laatst vaarwel. Met zeer veel genoegen
voert spr. hier het woord, voor de eerste
maal in een nachtelijke toespraak. Het is
altijd spr. lievelingsgedachte geweest den
eersten tocht der Dornier Wal-vliegtui-
gen op de wijze als thans geschiedt te
doen plaats hebben, en spr. stelde het op
prijs, waar de landvliegers reeds den weg
naar Indië hebben gevonden, ook nu
onze zoo goed bekend staande marine de
gelegenheid te geven een luchtweg naar
Indië te banen. Namens de regeering, en
persoonlijk mede namens den Min. van
Koloniën, wenscht spr. de marine geluk
met het feit, dat zij is geroepen de vlag
van Nederland in het buitenland hoog te
houden. Met ongeduld wachten wij de be
richten omtrent het verloop der reis af,
en wij vertrouwen, dat ck. naam onzer
marine hierdoor meer bekend zal worden.
Wat de toestellen betreft, deze zijn het
beste wat op dit gebied te leveren is, en
met ze veilig naar Indië te brengen,
dient ge niet alleen de marine, zegt spr.,
maar tevens de Nederlandsche industrie.
Tegelijk met den naam onzer marine
komt dus ook vlagvertoon voor dé Neder
landsche industrie, en wij hopen, dat wij
steeds goede berichten van u zullen krij
gen en dat gij u voorts aan boord nog
verder zult mogen bekwamen voor uw
taak.
Persoonlijk drukte de Minister dé be
manning de hand, hen goede reis toe-
wensohend, waarna hij den Admiraal
verzocht order te geven tot vertrek.
Aan dat verzoek voldoende, voegde ZJ3.
Vice-Admiraal Quant hierbij nog een
laatst vaarwel, en daarmede was het
officieele gedeelte der reis voor goed af-
geloopen en kon de vlucht beginnen.
Het vertrek.
Met een motorsloepje werden de be
manningen aan boord hunner vliegtuigen
gebracht; de bagage werd ingeladen, het
allerlaatste afscheid had plaats. Een
grijze moeder, een jonge vrouw, omhel
zen weenend hem, dien z}j gaan afstaan
aan onbekende machten; een laatste,
haastig gemompeld woord.... dan dalen
zjj het trapje af, waar dé sloep hen wacht.
Eenige minuten later zQn allen op de
plaats hunner bestemming, in het toestel,
een plaats, die zij de eerste 8 uur niet
zullen verlaten. Want de eerste etappe is
Bordeaux, waar zij dienzelfden avond te
6 uur hopen aan te komen.
(De oostelijke horizont kleurt zich rood;
de nacht wijkt voor den dag, en het be
looft een mooie dag te worden. Gelukkig
voor de vliegers, voor wie de eerste dag
vooral van zooveel beteekenis is. Ten-
eindé getuige te kunnen1 zijn van de start,
begeven wij ons wederom in het Mok-
bootje; Ais wij de smalle en ondiepe
vaargeul hebben verlaten en op de reede
zijn, zullen wij vandaar het opstijgen en
vertrekken prachtig kunnen zien.
Wederom is een escadrille bommen
werpers van de Kooi] gearriveerd. Het
cirkelt rondom het vliegveld, In mooie
gelijke formatie, en het doet het drietal
uitgeleide.
De start
Inmiddels zijn we de geul uitgestoomd
en op ue reede gekomen. De motoren der
vliegbooten ronken; weldra komt de D 21
taxiënd uit de vaargeul te voorschijn en
gaat de reede op, spoedig gevolgd door
de D 22 en even later de D 23. In dezelfde
volgorde starten zij om even voor zes uur,
in den Noordenwind op. Met geweldige
vaart stuiven zjj over het water, een
kort oogenblik slechts, dan komen zij los.
Nog eenmaal vliegen zij laag over het
Mok-hootje en wordt van beide zijden een
1 atsFen groet gewisseld; dan gaat het
voorwaarts, het zuiden tegemoet: dé eer
ste marine-vliegtocht Is aangevangen.
Vroolljk is inmiddels de zon verrezen
uit haar purperen bed, in effen zee ge
spreid; een aangename bries, een kalme
zee en mooi weer, onder gunstige voor
teekenen vangt de tocht aan. Over dé nog
altijd slapende stad vliegen de drie avions,
op den voet gevolgd door de vijf kame
raden van dé Kooij, die hen uitgeleide
doen. En met de zon is de dag gekomen,
de heldere dag, die, naar wij hopen zul
len, onze vliegers zal begeleiden op hun
eersten tocht en die hen ook verder niet
in den steek zal laten.
Tot Westkapelle werden zij begeleid
door het escadrille bommenwerpers van
het marinevliegkamp De Koolj, die op den
terugweg naar Den Helder nog even
Waalhaven aandeden.
Te Bordeaux.
Men meldt dat de Dornier Wal vlieg
booten om 2 u. 80, na een voorspoedige
reis, op het watervliegkamp Hourtaln bij
Bordeaux zijn geland.
VIERDE ABONNEMENTS
VOORSTELLING.
Reeds is medegedeeld, dat de vierde
der tooneelvoorstellingen, welke dezen
winter zal worden gegeven een blijspel
is, getiteld „Samen Uit". Het is een
amusementsstuk, geschreven door de
Amerikaansche schrijvers Winchell Smith
en John E. Hazzard, en in vier bedrijven
(drie bedrijven en een voorspel). Het stuk
heeft bij de opvoeringen een doorslaund
succes gehad; men heeft zich kostelijk
geamuseerd. Ezerman en Sam de Vries
hebben hierin kostelijke creaties, en de
lachsalvo's zijn dan ook bij de vertooning
niet van de lucht. Het gezelschap
,,'t Sehouwtooneel", dat het stuk bier
komt opvoeren, brengt eigen zeer aardig
decor mee, hetgeen de aantrekkelijkheid
der voorstelling niet weinig verhoogt.
In ons volgend nummer zullen wij nog
een en ander omtrent dit stuk mede-
deelen.
EEN BRAND-SLANGENWAGENTJE.
De vorige week is in een lokaliteit, bij
het Hoofdbureau van politie alhier, een
brand-slangenwagentj© geplaatst, dat ach
ter een fiets, op gemakkelijke en vlugge
wijze kan worden bevestigd.
Bij eerste alarm trekt dus de politie met
dit wagentje er op uit en waar het bij
brand natuurlijk altijd wenschelijk is, om
zoo spoedig mogelijk ter plaatse te zijn,
daar een snel ingrijpen van groote betee
kenis is, is de plaatsing van dit wagentje,
op het bureau, waar altijd het eerst van
een brand wordt kennis gegeven, van be
lang.
Hopen we echter dat het wagentje niet
al te veel diensten zal moeten verrichten.
BAL MASQUÉ IN MUSIS SACRUM.
IMen schatijjt ons:
Zaterdag &jb. (6 April) zal in JMiuflUg Sa-
crunf het aangekondigde balsmasqué plaats
hébben, als een vervolg op de reeks sooxéels
door de directie georganiseerd.
Gezien het succes van de vorige avonden',
twüjïeleni wilj er niét aan, of ook ditmaal
zuilen de bezoekers zich hlun tijd, gelid) en
nuoelite aan eostiuimes, enz. besteed1, niet be
rouwen.
Twee onchesten) zulten er de stemming
inlhoudén Frnaile pitijlzen zullen den geluk
kigen! ten deel' vallten, welke, naar het oor
deel1 van de jury, het fraaiste of eigenaar
digste oost'uiuimi hébben of de groep vormlenv
dlie het meest im den smaak valt. Ook het
publiek zal in de gelegenheid! worden ge
stéld, een prjjswinnaar(é9) aan te wijzen.
'Rest ons nog te vermeOdeni, dat zoowel
ongemaskerdlen alls gemaskerden den ge-
heeileni avond in bedde zaten] kunnen dansen.
(Men leze verder de adivertenitie in dit blad.
INBRAAK IN DE GRAVENSTRAAT.
Een bedrag van f 610.gestolen.
Op dien Tweeden! Paaschidag, des avonds
tc ongeveer half tien, iiis er ingebroken bij
de Gebr. Grieve, Gravenstraat 64. De oudste
der twee broers was uiit, de jongste lag te
bed, daar. hlij zich niet goed' voélde. Haj hoor
de iemand in buis komen, doch dacht aan
vankelijk, dat djh broer thuis kwant Toen
fcdj echter tamelijk veel leven benedien
hoorde, riep bijl: „Is er. volk?" waarop de
inbreker, waarschijnlijk is het er een ge
weest, zich snel verwijderde.
G. begaf zich niet naar beneden, doch
wachtte ztijn broer af en toen deze tegen
hal# el# thuis kwam, zei Hij hem, dat er
iemand' in hiuiis was geweest. Met hun
tweeën gingen zij toen kijken en vonden
eien kast in de achterkamer en' een in de
voorkamer, geheel leeg gehaald De inhoud
lag over den gaondi verspreid en oogenlbhk-
kelijki ontdekten' de 'broers, dait een porte-
feuQte^ mét een inhoud! van 610 gulden, uit
de vooikaimieirkast gestolen waa
'Bij de politie werd aangifte van de in
braak gedaan. Tot nog toe heeft men geen
spoor van den dader.
De inbreker had zich cüoar de achterdeur,
die slechte niet een) giéfldél gesloten was,
toegang tot de woning verschaft. Langs
denzelfdeni weg heeft hÜJ het buis verlaten.
LICHTRECLAME.
Vrijdagavond boren den Helder.
De bekende BClue Bandfabrieken hebben
een origineel© reclame bedacht voor haar
fabrikaat, nJL een 'Mohtredame in de lucht.
Het is een door Koolhoven te Rotterdam
gebouwde vliegmachine, toebehoorend aan
een Haanbutrgsche maatschappij, aan welker
benedenrij*!© lichtende letters rijn aange
bracht, die om beurten uit en aan gaan en
d© bekende reclame vormen. De moeilijto-
head voor het aanbrengen dezer uit electri-
sche lampen) aamengeatéMé letter» was te
zorgen, dat ze het maximum gewicht, dat
de machine mee kon voeren, 600 KjG„ niet
te 'boven gingen.
Een kleine benteihemotor drijft een eflec-
tnlscben dynamo^, welke éeni stiroom opwekt,
knaclitig gemoeg om efciif Miöin dk>rp te ver-
lichten. Zoo worden de lampen ontstoken
in veertien lettervelden, welke zich onder de
de vleugels bevinden en waarvan leder veld
het geheele alphabet en allé lettepteekens
bevat, zoodat dés alle mogelliijfce oomlbinaties
kunnen worden gevormd. Behalve d4t llCht
voert de vliegmachine nog een eïgen schijn
werper mede, opdiat boven die plaatsen,
waar de straa tverhebt Lng wat gering ia de
reclame die het best biji lichten hémel of bij
sterk© belichting onderscheiden kan wor
den!, duidelijk zichtbaar ils. Gewoonlijk wordit
op 600 M. hoogte gevlogen: d!an kan de
aaTdibewoner een minuut lang onderschei
den, wetke firrha haar producten ln lich
tende letters tusschen lucht en wolken zwe
vend, adverteert.
De K.L.M is dé vertegenwoordigster
voor deze lichtreclame in Nederland. De
machine, dfie 'Woensdag boven Amsterdam
vloog, ia vandaar via de «'Zaanstreek naar
het Noordén' getrokken en zal morgenavond
boven Dén Hélder zweven.
Vlsscherijberiohten.
Haven van Nieuwediep
Stoomvaartberichten.
'9
2 April.
Aan pre bracht door haringyisschers:
2057 tal haring p. tal 3.25a.35
3 April.
Aangebracht door haringyisschers:
4606 tal haring p. tal 3.00—1.60
3 zalmen p. at. 42.5033.00
2 April 1920-
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Rotterdam Eng. a.a. „Nottinchan".
3 April 1929.
Eng. a.a. „Heron" aangekomen van Harlin
gen en vertrokken naar Londen.
Hr. Ma. „Medusa" van Vliaaingen alhier
aangekomen.
4 April. 1929-
Vertrokken En». s.s. „Withworth" van Har
lingen naar Grangemon.
Aangekomen de motorsofhoener „Paula",
als bijlegger, met motorachabe van Zwijn-
drecht naar Hamburg.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Chriatiaan Huygens, u., 2 April v. Algiers.
Kambangan, u., 2 April v. Suez.
Poelau Laut, t., 1 April v. Colombo.
Roepat, u., 2 April v. Sitez.
Saleier, u., 31 Maart v. Sabang.
Kangean, u., 30 Maart te Tjilatjap.
Koningin der Nederland en', 3 April v. Batavia.
Manoeran, t., 3 April te Havre.
Poelau Roebiah, 3 April v. A'dam.
Prinses Juliaua, t., pass. 1 April Gibraltar.
Moena, u., 1 April v. Antwerpen.
Prins der Nederlanden, u., paas. 30 Maart
Perim.
Kon. Holl.'Llojrd.
Amstelland, 1 April te A'dam.
Gaasterland, 1 A pril te A'd.am.
Gelria, u., 1 April v. Pernarabuco.
Waterland, t.> 1 April v. Bahia.
Zeelandia, t., 2 April v. Liaaaboni
Flandria, 3 April v. A'dam.
Orania, t., 2 April v. Montevideo.
Kon. Ned. Stoomboot MaatacUapplj.
Achilles, 2 April v. Lissabon.
Adonis, 1 April v. Livorno.
Ajax, 1 April v. Bari.
Amazone, 29 Maart v. New-York.
Amor, 31 Maart te New-York.
Berenice, pass. 2 April Gibraltar.
Bodegraven, 31 Maart te Antwerpen.
Calypso, 30 Maart v. New-Yoric
Cottica, 30 Maart te Paramaribo.
Crynssen, 30 Maart v. Cristobal.
Deucalion, 30 Maart v. S. Domingo.
Doros, 2 April v. Catania.
Eos, pass. 29 Maart Gibraltar.
Euterpe, 2 April te A'dam.
Fauna, 29 Maart v. Patras.
Hennes, 2 April te Smyrna.
Irene, 1 April v. Melilla.
Jason, 31 Maart te Aal borg (Verb.).
Juno, 1 April v. Tunis.
Neptunus, 2 April v. Carthageaa.
Nereus, 2 April te Lissabon.
Nero, a April te A'dam.
Notos, 2 April v. Rotterdam.
Orpheus, 2 April v. Valeocia.
Pluto, 2 April te A'dam.
Pollux, 1 April v. Malta.
Proteus, 2 April te Kopenhagen.
Rhea, 29 Maart te Porto Rico.
Telamon, t., pass. I April Azoren.
Ulysses, t., 3 April te Havre verw.
Venezuela, 30 Maart v. Dover.
Vesta, 1 April te Bouigaa.
Zeus, 3 April te Santander.
Ganymedea, a April te Piraeus.
Madoera, u., pass. i April Dungenets.
Strabo, 2 April te Hamburg.
Waaldijk, pass. 31 Maart Dover.
Boskoop, u., 1 April te Corral.
Almelo, 2 "April v. Curacao.
Ares, 2 April v. R'dam.
Breda, 2 April v. R'dam.
Flora, 3 April te A'dam.
Nebe, 2 April v. Alexandrië.
Oranje Nassau, 1 April v. Curacao.
Clemerrceau, 3 April te R'dam.
Peursum, 2 April v. St Marta.
Ariadne, 2 April te Algiera.
Baarn, u., pass. 3 April Azoren.
Simon Bolivar, t., pass. 3 April Azoren.
Venrus, 3 April te Hamburg
Brielle, u., 31 Maart V. Guayaquil.
Clemenceau, 3 April R'dam.
Kon. Paket vaart maat schappij.
Generaal v. d. Heijden, 31 Maart te Port Ssid.
Mandar, pass. 30 Maart Malta.
Manipi, pass. 3 April Malta.
Reijnst, pass. 3 April Gibraltar.
Rokan, pass. 1 April Gibraltar.
Mampawa, 3 April v. Aden.
N. Zeeland, 2 April v. Brisbane.
Tasman, 30 Maart Thuraday lal. gep.
Holland—Afrika Lijn.
Giekerk, u., pass. 1 April Dakar.
Grijpskenk, t., 31 Maart te Genua.
Isleworth, t., pass. 2 April Gibraltar.
Jagersfontein, u., 31 Maart v. Vlissingen.
Nias, 31 Maart te Antwerpen1.
Nijkerk, t., 2 April v. Kilindini.
Randfootein, 2 April v. Rotterdam.
Rietfontein, t., 30 Maart v. Kaapstad.
Rijperkerk, t., 30 Maart v. Delagoabaai.
Springfontein, u., 30 Maart v. Delagoabaai.
Sumatra, u., 30 Maart te Kaapstad.
Nieuwkerk, t., 3 April v. Beira.
HollandAmerika Lijn.
Eemdijk, 1 April te San Frandaco.
Moerdijk, 3 April v. Londen.
Glamorganshire, 3 April te Antwerpen.
Lochmonar, 1 April v. Vancouvw.
Narenta, 30 Maart te Londen.
Rotterdam, 3 April v. Monaco.
Veendani, 3 April v. Boulognc.
Burgerdijk, 3 April v. R'dam.
Lochkatrine, 30 Maart te San Frandaco.
Leerdam, 3 April v. R'dam.
Weaterdijk, pass. 3 April Lizard.
HollandAustralië Lijn.
Almkerk, u., 1 April v. Port Kembla.
Meerkerk, u., 30 Maart v. Madraa.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Ridderkerk, t., pass. 2 April Cap Bon.
Meerkerk, u., 3 April te Rangoon.
Holland—O.-Azlë Lijn.
Gemma, u., 31 Maart v. Singapore.
Zosma, u., 2 April v. Genua.
Stadsdijk, u., 30 Maart te Calcutta.
Holland—Weat-Afrika Lijn.
Albireo, t., 4 April te A'dam verwacht.
Ceres, 3 April te A'dam.
Drechtstroom, t., paas. 1 April F.nltterre.
Oberon, 2 April v. Lagos.
Regge stroom, t., 3 April v. Lagos.
Scbaldartroem, u., pase. 1 April Las Palnss.