Bede van den heer D. H. Grunwald, De heer D. H. Grunwald spreekt na mens het bestuur van de Ambachtsschool. Van den durf onzer Marine-mannen is nog niet zoo lang geleden voldoende blijk gegeven door de reis van de K XIII, één onzer onderzeebooten, welke ongeoonvoy- eerd de reis naar de Oost om de West volbracht WjJ zijn er trotscÜ op, dat Nderland in dé eerste rij der natiën staat van durf en ondernemingsgeest en dit toont dOor nu weer met watervliegbooten een zoo lan gen tocht te ondernemen. Het Bestuur onzer Ambachtsschool, welke steeds medewerking heeft gehad van Marine en Marinewerf en waarvan tal van oud-leerlingen de zeeën van de geheele wereld bevaren, heeft gemeend het vertrek der vliegbooten niet stilzwij gend voorbij te mogen laten gaan, doch te moeten doen blijken van de groote waardeering, welke wij voor de prestatie onzer marine koesteren. Wij meenden dit niet beter te kunnen doen dan door aan ieder der vliegbooten een zijden vlag met onze zoo zeer geliefde kleuren, ons rood wit en blauw, te over handigen, met den naam onzer school erin aangebracht, met den innigen, har- telijken wensoh, dat u deze vlaggen mooigt brengen naar de plaats uwer bestemming, onze Oost. Rede van Papendrecht's bur gemeester. De Burgemeester van Papendrecht wil den vliegers namens het bestuur zijner gemeente drie wenschen op reis mee geven. De eerste is bet woord van Lei- den's burgemeester van der Werff, welke tijdens het beleg zeide: „w}j geven ons niet over". De tweede is het woord van Jean Paul: „Evenals de adelaar zweeft boven de steilste rots, zoo laat ook de liefde gaan boven den plicht". Ten slotte: Neerland's vlag zal, het hoogst en het veiligst, door u worden gedragen hoog door de lucht naar Indlë. Mijn we reldbeschouwing verbiedt me anders dan optimistisch te denken, dus met optimis me wensch ik u van harte een goede reis, aldus eindigt spr. Bede van den heer M. Grunwald. De heer M. Grunwald spreekt namens het Departement den Helder der Maat schappij van Nijverheid. Dit afscheid van deze- pioniers der luchtvaart geeft ons een sdhoone gelegen heid eens te toonen hoezeer Den Helder en omgeving het waardeeren, dat de Marine hier haar basis heeft en hoezeer wij het apprecieeren, hoe d© Vlootvoogden der Kon. Marine steeds bij alle mogelijke gelegenheden blijk hebben gegeven met de burgerij te willen samenwerken. Dit goede voorbeeld van u, admiraal Quant en uw voorgangers heeft zich weerspie geld' in alle rangen van het onder u die nende personeel en wij prijzen ons ge lukkig hier heden in het openbaar daar van eens te kunnen getuigen. One Departement van de aloude Maat schappij voor Nijverheid heeft gemeend hier heden niet te moeten ontbreken^ om dat de naam van de Kon. Marine steeds innig ia verbonden met de gemeente Den Helder en door de vestiging van „de Mok" ook met de gemeente Texel, waar van dé Burgem ester ook deel uitmaakt van ons Bestuur. Daarbij komt, dat de mooie vredestaak van de Marine, welke zal worden volbracht, geschiedt met pro ducten van de Nedérlandsohe Nijverheid, zoodat voor ons voldoende redenen aan wezig waren om hier ook een daadwerke lijke getuigenis te moeten afleggen van het feit, dat de betuigde sympathie en medewerking, geheel wederkeerig zijn. U, Mijnheer de Commandant en Heeren Heden van de bemanning van het vlieg- 'booten-eskader staat thans op het punt een reis te ondernemen, die een bij uit stek sportief karakter draagt en die tevens van groot belang zal zijn voor de verdere ontwikkeling van het vliegver keer, waardoor Nederland en Indië weer nauwer zullen worden samengebracht. Hiermede verricht u pioniersarbeid, waarvan later de handel de vruchten zal kunnen plukken, een pioniersarbeid ver richt door een groep mannen uit onze Nederl. Marine van alle rangen. Wij heb ben gemeend onze woorden van waardee ring vergezeld te moeten doen gaan van een daadwerkelijk bewijs en in opdracht van het Bestuur van ons Departement heb ik thans de eer, u mijnheer de Comman dant te mogen overhandigen een zilveren medaille, ter bevestiging aan uw vlieg- boot, waarop is aangebracht een Mercu- rius-figuur, symbool van den handel, de meest hechte schakel tusschen de landen der wereld, een schakel, die gij thans gaat versterken, terwijl de medaille tevens voorzien is van een passonde inscriptie. Sergeant Moses spreekt tenslotte na mens de onderofficieren van de Koooj, adjudant Zander namens die der land macht woorden van afscheid en goede wensohen voor de reis, waarna de Com mandant van het eskader, lüit ter zee Tetenburg, uit naam der bemanning den dank voor de goede wensohen overbrengt. Wjj danken u voor uwe belangstelling, zegt spr., en wij geven u dé verzekering, alles te doen wat in ons vermogen ligt om dezen tocht te doen slagen. Wij weten, dat de eer van Nederland hiermede op het spel staat. „Zij, die achterblijven, groeten u." Neen, het was gelukkig niet de tragi- sche roep van de slaven in dien Romeln- schen arena, die, hun keizer ziende, hem toeriepen, „ave Caesar, morlturi te salu- tant" (wees gegroet keizer, zij die sterven gaan, groeten u). Het was een groet van de kameraden van het naburige vlieg kamp de Kooi}, die zich aankondigde door geronk en gebrom van motoren. Want tijdens deze toespraken verschenen een vijftal vliegtuigen van de Kooi}, die op deze wijze den vertrekkenden kameraden een laatsten groet brachten. Toespraak van commandant Jager. De commandant van het vliegkamp de „Mok", luit. ter zee le kl. O. C. F. Jager, bad des morgens, vóór de boven omschreven officieel© gebeurtenissen aan vingen, bij een alle hens, de bemanning van de drie D-vliegtuigen toegesproken, mede namens de officieren, onderofficie ren en verdere bemanning van het vlieg kamp. Morgenochtend! vroeg is het oogenblik gekomen waar ge allen' naar verlangd hebt en alles wat u in de maanden van voorbereiding hebt overdacht, geoefend en bestudeerd in de praktijk zult door leven, na start 1'angs Hollands kust. Uw taak is begonnen, terwijl het tijdstip van de start over de geheele wereld zal wor den rondgeseind en deze vlucht in het brandpunt zal staan van de belangstelling van velen. U zult toch zijn de eerste Nederland* sche militairen, dlie, in dienst van H. Ms. onze geëerbiedigde Koningin een belang rijke vlagvertoonvlucht in groepsverband zult ondernemen, terwijl' go tevens de eer sten zult zijn, die de verbinding Holland-— Indië met watervliegtuigen zult trach ten tot stand te brengen. Tijdens deze belangrijke vlucht zult ge behalve den goeden naam der Nederlandsche militaire vliegers bovenal den naam der Kon. Ma rine hoog houden. De geheele Marine zal dan ook deze vlucht met giroote belang stelling volgen. U, groepscommandant, is deze gewich tige, moeilijke, doch schoone opdracht in handen gesteld en rust op u een groote verantwoordelijkheid. Ik ben ervan over tuigd, dat u, zoowel als uw onderge schikte officieren en onderofficieren, die uw verantwoordelijkheid helpen dragen, bezield zijt met den vasten wil alles te doen wat mogelijk is de voorkomende moeilijkheden te overwinnen tot welsla gen dezer belangrijke vlucht. Hierbij zal de wetenschap, dat H. M. onze geëerbie digde Koningin ook Haar Hoog© belang stelling heeft in uw werk, u zeer zeker in dezen vasten wil sterken. Hoewel wij het natuurlijk aangenamer zouden vinden u bij' het eindpunt van uw opdracht te huldigen en toe te spreken, voelen we dit oogenblik toch iets heel bij zonders, nu ge hier voor ons staat bij het begin der vervulling uwer mooie taak én u de eerste officleele toespraak, die het begin zal zijn van laten we hopen ont zettend veel speeches, moet aaahooren. U staat hier op vaderlandschen grond, in een u bekende omgeving, waar ge gewerkt hebt aan de voorbereiding der H.-I.- vlucht, ge zijt vergezeld van uw echtge- noote of a.s. echtgenoot©, terwijl ge om ringd zijt door hen, die uw werk tijdens de voorbereiding van nabij hebben aan schouwd, die u zooveel mogelijk deze laatste week hebben geholpen en, wat wel 't voornaamste is, weten en vorlen wat u voor den boeg heeft Onze M.L.D. zal dan ook in de eerste plaats geheel meeleven in den tocht. Op dit oogenblik heersch hier een sfeer van begrijpen, hoop en vertrouwen in de gebeurtenis, die komen gaat. En juist in deze stemming, geachte echtgenooten der bemanning, wilde ik ook u even verplaatsen voor uw man afscheid neemt om zijn roeping te gaan vervullen. Het volle vertrouwen dat u en wij in hem stellen, zal het afscheid ver lichten en hopen wij ook, dat steeds gun stiger berichten van den tocht u mogen bereiken, en u, de een korter, de ander langeren tijd na behouden aankomst in Indië, u elkaar onder gelukkige omstan digheden zult weerzien. Met de beste wensohen voor het wel slagen van den tocht eindigt spr. zijn toespraak. Door den commandant van het vlieg kamp de Mok en mevrouw Jager werd des middags aan de officieren, welke aan den tocht deelnemen, en hunne dames, een lunch aangeboden. Het afscheid van familie en gezin. Daar de vliegers des anderen daags te 5 uur zouden vertrekken, zouden zij dien nacht reeds op de Mok doorbrengen, zoo dat het afscheid van de familieleden, echt genooten enz. dienzelfden avond plaats had'. Zoo'n afscheid is altijd triest. Het is dit, waar het een vertrekkend oorlog»- schip geldt, hoeveel te meer nog waar het een uit den aard der zaak veel onzekerder tocht betreft als deze. Natuurlijk, de ma rinevrouwen weten het, dat als de plicht reept, d© mannen dien hebben te volgen, en zij zjjn flink genoeg om de scheiding moedig te dragen. Het beroep van zee man is een adellijk beroep en de adel legt verplichtingen op. Maar tochdat zoo'n afscheid triest is en droevig, valt ligt te begrijpen. Toch waren er Woens dagmorgen nog velen, die haar nachtrust hadden geofferd om ook 'bij het vertrek tegenwoordig te zijn. Nachtelijke expeditie. Ja, een journalist staat nergens voor. 's Morgens om 4 uur ging het bootje. Dat ligt, zooals u weet, aan den buitenkant. Maar *t Is omstreeks dien tijd op bed bui tengewoon aangenaam, lezer. Laat ons dat even vaststellen. Neen, 't was niet aangenaam aan den buitenkant, zoo tegen vier uur in den morgen. Heel Nieuwedlep mafte. Verba zend, wat kunnen die menschen slapen En wat voel je je als je voetstap hol door de straten klinkt, heerlijk uitgeslapen en trotschl Totdat de buitenkant je te pak ken heeft, en je in pikdonker zien moet over het loopplankje te komen en aan boord te klauteron. Vervelend, dat die zon zoo laat opkomtI Maar d'r waren toch moer mensohen wakker. Vooreerst de ma rine» die, alhoewel niet uitgeslapen, toch uitgeslapen "waa en wakker. Dan ©enige dames, waaronder de moeder van een der leden van de bemanning, 'n Heele pres tatie zoo in 't holst van den naóhtl Ver der: Minister Lambooy, vergezeld van marine-adjudant, den luit. ter zee le kl. j. W. A. A. Heydt en schout bij nacht rar. J. C. Jager, chef van den Marinestaf. Deze heeren waren den vorigen middag ge komen. Z.Exc. Vioe-Admiraal Quant, die den vo rigen dag niet mede ging naar de Mok, bevond zich thans aan boord met zijn adjudant, luit. ter zee 2e kl. D. C. M. Het- terschij, een aantal heeren van de land macht en marine, burgers, enz. waren mede aan boord van dit vliegkampbootje. In een tweetal bootjes, die kort na el kander vertrokken, ging het naar de Mok. Aldaar lagen de drie vliegbooten thans tot vertrek gereed op het water. Hoewel dé kenteekenen van den komen den dageraad zich aankondigden, was het nog schemerdonker op het vlieg kamp. Minister Lambooy aan het woord. Evenals dén vorigen dag schaarden zich de manschappen ook nu weder in' earrévorm en Minister Lambooy 'bracht namens de regeering den vliegers een laatst vaarwel. Met zeer veel genoegen voert spr. hier het woord, voor de eerste maal in een nachtelijke toespraak. Het is altijd spr. lievelingsgedachte geweest den eersten tocht der Dornier Wal-vliegtui- gen op de wijze als thans geschiedt te doen plaats hebben, en spr. stelde het op prijs, waar de landvliegers reeds den weg naar Indië hebben gevonden, ook nu onze zoo goed bekend staande marine de gelegenheid te geven een luchtweg naar Indië te banen. Namens de regeering, en persoonlijk mede namens den Min. van Koloniën, wenscht spr. de marine geluk met het feit, dat zij is geroepen de vlag van Nederland in het buitenland hoog te houden. Met ongeduld wachten wij de be richten omtrent het verloop der reis af, en wij vertrouwen, dat ck. naam onzer marine hierdoor meer bekend zal worden. Wat de toestellen betreft, deze zijn het beste wat op dit gebied te leveren is, en met ze veilig naar Indië te brengen, dient ge niet alleen de marine, zegt spr., maar tevens de Nederlandsche industrie. Tegelijk met den naam onzer marine komt dus ook vlagvertoon voor dé Neder landsche industrie, en wij hopen, dat wij steeds goede berichten van u zullen krij gen en dat gij u voorts aan boord nog verder zult mogen bekwamen voor uw taak. Persoonlijk drukte de Minister dé be manning de hand, hen goede reis toe- wensohend, waarna hij den Admiraal verzocht order te geven tot vertrek. Aan dat verzoek voldoende, voegde ZJ3. Vice-Admiraal Quant hierbij nog een laatst vaarwel, en daarmede was het officieele gedeelte der reis voor goed af- geloopen en kon de vlucht beginnen. Het vertrek. Met een motorsloepje werden de be manningen aan boord hunner vliegtuigen gebracht; de bagage werd ingeladen, het allerlaatste afscheid had plaats. Een grijze moeder, een jonge vrouw, omhel zen weenend hem, dien z}j gaan afstaan aan onbekende machten; een laatste, haastig gemompeld woord.... dan dalen zjj het trapje af, waar dé sloep hen wacht. Eenige minuten later zQn allen op de plaats hunner bestemming, in het toestel, een plaats, die zij de eerste 8 uur niet zullen verlaten. Want de eerste etappe is Bordeaux, waar zij dienzelfden avond te 6 uur hopen aan te komen. (De oostelijke horizont kleurt zich rood; de nacht wijkt voor den dag, en het be looft een mooie dag te worden. Gelukkig voor de vliegers, voor wie de eerste dag vooral van zooveel beteekenis is. Ten- eindé getuige te kunnen1 zijn van de start, begeven wij ons wederom in het Mok- bootje; Ais wij de smalle en ondiepe vaargeul hebben verlaten en op de reede zijn, zullen wij vandaar het opstijgen en vertrekken prachtig kunnen zien. Wederom is een escadrille bommen werpers van de Kooi] gearriveerd. Het cirkelt rondom het vliegveld, In mooie gelijke formatie, en het doet het drietal uitgeleide. De start Inmiddels zijn we de geul uitgestoomd en op ue reede gekomen. De motoren der vliegbooten ronken; weldra komt de D 21 taxiënd uit de vaargeul te voorschijn en gaat de reede op, spoedig gevolgd door de D 22 en even later de D 23. In dezelfde volgorde starten zij om even voor zes uur, in den Noordenwind op. Met geweldige vaart stuiven zjj over het water, een kort oogenblik slechts, dan komen zij los. Nog eenmaal vliegen zij laag over het Mok-hootje en wordt van beide zijden een 1 atsFen groet gewisseld; dan gaat het voorwaarts, het zuiden tegemoet: dé eer ste marine-vliegtocht Is aangevangen. Vroolljk is inmiddels de zon verrezen uit haar purperen bed, in effen zee ge spreid; een aangename bries, een kalme zee en mooi weer, onder gunstige voor teekenen vangt de tocht aan. Over dé nog altijd slapende stad vliegen de drie avions, op den voet gevolgd door de vijf kame raden van dé Kooij, die hen uitgeleide doen. En met de zon is de dag gekomen, de heldere dag, die, naar wij hopen zul len, onze vliegers zal begeleiden op hun eersten tocht en die hen ook verder niet in den steek zal laten. Tot Westkapelle werden zij begeleid door het escadrille bommenwerpers van het marinevliegkamp De Koolj, die op den terugweg naar Den Helder nog even Waalhaven aandeden. Te Bordeaux. Men meldt dat de Dornier Wal vlieg booten om 2 u. 80, na een voorspoedige reis, op het watervliegkamp Hourtaln bij Bordeaux zijn geland. VIERDE ABONNEMENTS VOORSTELLING. Reeds is medegedeeld, dat de vierde der tooneelvoorstellingen, welke dezen winter zal worden gegeven een blijspel is, getiteld „Samen Uit". Het is een amusementsstuk, geschreven door de Amerikaansche schrijvers Winchell Smith en John E. Hazzard, en in vier bedrijven (drie bedrijven en een voorspel). Het stuk heeft bij de opvoeringen een doorslaund succes gehad; men heeft zich kostelijk geamuseerd. Ezerman en Sam de Vries hebben hierin kostelijke creaties, en de lachsalvo's zijn dan ook bij de vertooning niet van de lucht. Het gezelschap ,,'t Sehouwtooneel", dat het stuk bier komt opvoeren, brengt eigen zeer aardig decor mee, hetgeen de aantrekkelijkheid der voorstelling niet weinig verhoogt. In ons volgend nummer zullen wij nog een en ander omtrent dit stuk mede- deelen. EEN BRAND-SLANGENWAGENTJE. De vorige week is in een lokaliteit, bij het Hoofdbureau van politie alhier, een brand-slangenwagentj© geplaatst, dat ach ter een fiets, op gemakkelijke en vlugge wijze kan worden bevestigd. Bij eerste alarm trekt dus de politie met dit wagentje er op uit en waar het bij brand natuurlijk altijd wenschelijk is, om zoo spoedig mogelijk ter plaatse te zijn, daar een snel ingrijpen van groote betee kenis is, is de plaatsing van dit wagentje, op het bureau, waar altijd het eerst van een brand wordt kennis gegeven, van be lang. Hopen we echter dat het wagentje niet al te veel diensten zal moeten verrichten. BAL MASQUÉ IN MUSIS SACRUM. IMen schatijjt ons: Zaterdag &jb. (6 April) zal in JMiuflUg Sa- crunf het aangekondigde balsmasqué plaats hébben, als een vervolg op de reeks sooxéels door de directie georganiseerd. Gezien het succes van de vorige avonden', twüjïeleni wilj er niét aan, of ook ditmaal zuilen de bezoekers zich hlun tijd, gelid) en nuoelite aan eostiuimes, enz. besteed1, niet be rouwen. Twee onchesten) zulten er de stemming inlhoudén Frnaile pitijlzen zullen den geluk kigen! ten deel' vallten, welke, naar het oor deel1 van de jury, het fraaiste of eigenaar digste oost'uiuimi hébben of de groep vormlenv dlie het meest im den smaak valt. Ook het publiek zal in de gelegenheid! worden ge stéld, een prjjswinnaar(é9) aan te wijzen. 'Rest ons nog te vermeOdeni, dat zoowel ongemaskerdlen alls gemaskerden den ge- heeileni avond in bedde zaten] kunnen dansen. (Men leze verder de adivertenitie in dit blad. INBRAAK IN DE GRAVENSTRAAT. Een bedrag van f 610.gestolen. Op dien Tweeden! Paaschidag, des avonds tc ongeveer half tien, iiis er ingebroken bij de Gebr. Grieve, Gravenstraat 64. De oudste der twee broers was uiit, de jongste lag te bed, daar. hlij zich niet goed' voélde. Haj hoor de iemand in buis komen, doch dacht aan vankelijk, dat djh broer thuis kwant Toen fcdj echter tamelijk veel leven benedien hoorde, riep bijl: „Is er. volk?" waarop de inbreker, waarschijnlijk is het er een ge weest, zich snel verwijderde. G. begaf zich niet naar beneden, doch wachtte ztijn broer af en toen deze tegen hal# el# thuis kwam, zei Hij hem, dat er iemand' in hiuiis was geweest. Met hun tweeën gingen zij toen kijken en vonden eien kast in de achterkamer en' een in de voorkamer, geheel leeg gehaald De inhoud lag over den gaondi verspreid en oogenlbhk- kelijki ontdekten' de 'broers, dait een porte- feuQte^ mét een inhoud! van 610 gulden, uit de vooikaimieirkast gestolen waa 'Bij de politie werd aangifte van de in braak gedaan. Tot nog toe heeft men geen spoor van den dader. De inbreker had zich cüoar de achterdeur, die slechte niet een) giéfldél gesloten was, toegang tot de woning verschaft. Langs denzelfdeni weg heeft hÜJ het buis verlaten. LICHTRECLAME. Vrijdagavond boren den Helder. De bekende BClue Bandfabrieken hebben een origineel© reclame bedacht voor haar fabrikaat, nJL een 'Mohtredame in de lucht. Het is een door Koolhoven te Rotterdam gebouwde vliegmachine, toebehoorend aan een Haanbutrgsche maatschappij, aan welker benedenrij*!© lichtende letters rijn aange bracht, die om beurten uit en aan gaan en d© bekende reclame vormen. De moeilijto- head voor het aanbrengen dezer uit electri- sche lampen) aamengeatéMé letter» was te zorgen, dat ze het maximum gewicht, dat de machine mee kon voeren, 600 KjG„ niet te 'boven gingen. Een kleine benteihemotor drijft een eflec- tnlscben dynamo^, welke éeni stiroom opwekt, knaclitig gemoeg om efciif Miöin dk>rp te ver- lichten. Zoo worden de lampen ontstoken in veertien lettervelden, welke zich onder de de vleugels bevinden en waarvan leder veld het geheele alphabet en allé lettepteekens bevat, zoodat dés alle mogelliijfce oomlbinaties kunnen worden gevormd. Behalve d4t llCht voert de vliegmachine nog een eïgen schijn werper mede, opdiat boven die plaatsen, waar de straa tverhebt Lng wat gering ia de reclame die het best biji lichten hémel of bij sterk© belichting onderscheiden kan wor den!, duidelijk zichtbaar ils. Gewoonlijk wordit op 600 M. hoogte gevlogen: d!an kan de aaTdibewoner een minuut lang onderschei den, wetke firrha haar producten ln lich tende letters tusschen lucht en wolken zwe vend, adverteert. De K.L.M is dé vertegenwoordigster voor deze lichtreclame in Nederland. De machine, dfie 'Woensdag boven Amsterdam vloog, ia vandaar via de «'Zaanstreek naar het Noordén' getrokken en zal morgenavond boven Dén Hélder zweven. Vlsscherijberiohten. Haven van Nieuwediep Stoomvaartberichten. '9 2 April. Aan pre bracht door haringyisschers: 2057 tal haring p. tal 3.25a.35 3 April. Aangebracht door haringyisschers: 4606 tal haring p. tal 3.00—1.60 3 zalmen p. at. 42.5033.00 2 April 1920- Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Rotterdam Eng. a.a. „Nottinchan". 3 April 1929. Eng. a.a. „Heron" aangekomen van Harlin gen en vertrokken naar Londen. Hr. Ma. „Medusa" van Vliaaingen alhier aangekomen. 4 April. 1929- Vertrokken En». s.s. „Withworth" van Har lingen naar Grangemon. Aangekomen de motorsofhoener „Paula", als bijlegger, met motorachabe van Zwijn- drecht naar Hamburg. Stoomvaart Mij. Nederland. Chriatiaan Huygens, u., 2 April v. Algiers. Kambangan, u., 2 April v. Suez. Poelau Laut, t., 1 April v. Colombo. Roepat, u., 2 April v. Sitez. Saleier, u., 31 Maart v. Sabang. Kangean, u., 30 Maart te Tjilatjap. Koningin der Nederland en', 3 April v. Batavia. Manoeran, t., 3 April te Havre. Poelau Roebiah, 3 April v. A'dam. Prinses Juliaua, t., pass. 1 April Gibraltar. Moena, u., 1 April v. Antwerpen. Prins der Nederlanden, u., paas. 30 Maart Perim. Kon. Holl.'Llojrd. Amstelland, 1 April te A'dam. Gaasterland, 1 A pril te A'd.am. Gelria, u., 1 April v. Pernarabuco. Waterland, t.> 1 April v. Bahia. Zeelandia, t., 2 April v. Liaaaboni Flandria, 3 April v. A'dam. Orania, t., 2 April v. Montevideo. Kon. Ned. Stoomboot MaatacUapplj. Achilles, 2 April v. Lissabon. Adonis, 1 April v. Livorno. Ajax, 1 April v. Bari. Amazone, 29 Maart v. New-York. Amor, 31 Maart te New-York. Berenice, pass. 2 April Gibraltar. Bodegraven, 31 Maart te Antwerpen. Calypso, 30 Maart v. New-Yoric Cottica, 30 Maart te Paramaribo. Crynssen, 30 Maart v. Cristobal. Deucalion, 30 Maart v. S. Domingo. Doros, 2 April v. Catania. Eos, pass. 29 Maart Gibraltar. Euterpe, 2 April te A'dam. Fauna, 29 Maart v. Patras. Hennes, 2 April te Smyrna. Irene, 1 April v. Melilla. Jason, 31 Maart te Aal borg (Verb.). Juno, 1 April v. Tunis. Neptunus, 2 April v. Carthageaa. Nereus, 2 April te Lissabon. Nero, a April te A'dam. Notos, 2 April v. Rotterdam. Orpheus, 2 April v. Valeocia. Pluto, 2 April te A'dam. Pollux, 1 April v. Malta. Proteus, 2 April te Kopenhagen. Rhea, 29 Maart te Porto Rico. Telamon, t., pass. I April Azoren. Ulysses, t., 3 April te Havre verw. Venezuela, 30 Maart v. Dover. Vesta, 1 April te Bouigaa. Zeus, 3 April te Santander. Ganymedea, a April te Piraeus. Madoera, u., pass. i April Dungenets. Strabo, 2 April te Hamburg. Waaldijk, pass. 31 Maart Dover. Boskoop, u., 1 April te Corral. Almelo, 2 "April v. Curacao. Ares, 2 April v. R'dam. Breda, 2 April v. R'dam. Flora, 3 April te A'dam. Nebe, 2 April v. Alexandrië. Oranje Nassau, 1 April v. Curacao. Clemerrceau, 3 April te R'dam. Peursum, 2 April v. St Marta. Ariadne, 2 April te Algiera. Baarn, u., pass. 3 April Azoren. Simon Bolivar, t., pass. 3 April Azoren. Venrus, 3 April te Hamburg Brielle, u., 31 Maart V. Guayaquil. Clemenceau, 3 April R'dam. Kon. Paket vaart maat schappij. Generaal v. d. Heijden, 31 Maart te Port Ssid. Mandar, pass. 30 Maart Malta. Manipi, pass. 3 April Malta. Reijnst, pass. 3 April Gibraltar. Rokan, pass. 1 April Gibraltar. Mampawa, 3 April v. Aden. N. Zeeland, 2 April v. Brisbane. Tasman, 30 Maart Thuraday lal. gep. Holland—Afrika Lijn. Giekerk, u., pass. 1 April Dakar. Grijpskenk, t., 31 Maart te Genua. Isleworth, t., pass. 2 April Gibraltar. Jagersfontein, u., 31 Maart v. Vlissingen. Nias, 31 Maart te Antwerpen1. Nijkerk, t., 2 April v. Kilindini. Randfootein, 2 April v. Rotterdam. Rietfontein, t., 30 Maart v. Kaapstad. Rijperkerk, t., 30 Maart v. Delagoabaai. Springfontein, u., 30 Maart v. Delagoabaai. Sumatra, u., 30 Maart te Kaapstad. Nieuwkerk, t., 3 April v. Beira. HollandAmerika Lijn. Eemdijk, 1 April te San Frandaco. Moerdijk, 3 April v. Londen. Glamorganshire, 3 April te Antwerpen. Lochmonar, 1 April v. Vancouvw. Narenta, 30 Maart te Londen. Rotterdam, 3 April v. Monaco. Veendani, 3 April v. Boulognc. Burgerdijk, 3 April v. R'dam. Lochkatrine, 30 Maart te San Frandaco. Leerdam, 3 April v. R'dam. Weaterdijk, pass. 3 April Lizard. HollandAustralië Lijn. Almkerk, u., 1 April v. Port Kembla. Meerkerk, u., 30 Maart v. Madraa. Holland—Britsch-Indië Lijn. Ridderkerk, t., pass. 2 April Cap Bon. Meerkerk, u., 3 April te Rangoon. Holland—O.-Azlë Lijn. Gemma, u., 31 Maart v. Singapore. Zosma, u., 2 April v. Genua. Stadsdijk, u., 30 Maart te Calcutta. Holland—Weat-Afrika Lijn. Albireo, t., 4 April te A'dam verwacht. Ceres, 3 April te A'dam. Drechtstroom, t., paas. 1 April F.nltterre. Oberon, 2 April v. Lagos. Regge stroom, t., 3 April v. Lagos. Scbaldartroem, u., pase. 1 April Las Palnss.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 6