Ernstige spoorwegramp in België.
j-\ - Radio-Programma - j
Een sneltrein uit Parijs
bij Halle verongelukt.
drievoudige moobd.
onder een lawine bedolven.
Burgerlijke stand van Den Helder
Stoom vaartberichten.
se
Marktberichten.
1 r
Sl
H
v
»t
,üc
>rf
I
Verscheidene dooden.
Tal van gewenden.
Gisterenochtend is de sneltrein Parijs-
BruBsel-Amsterdani, die om 6-50 uur in
het station te Brussel-Zuid moest arri-
veeren, even voor hall zeven, enkele
honderden meters ten Zuiden van het
stadje Halle (België) op een uit Edingen
komenden goederentrein geloopen. Deze
werd letterlijk middendoor gereden. Van
den sneltrein vielen verscheidene wagons
omver en werden twee postwagens en
een derde klas-wagon geheel verbrijzeld.
Vijl postbeambten, de hooldconducteur
van den sneltrein en een remmer van
den goederentrein, allen Belgen, bleven
op slag dood. Ook drie reizigers werden
dood van onder de puinhoopen gehaald.
De nationaliteit van deze reizigers is nog
niet bekend. Voorts zijn er volgens een
mededeeling van het departement van
spoorwegen 23, volgens een particulier
bericht 30 gewonden, waaronder ver
scheidene Fransche postbeambten. Van
den goederentrein zijn er acht wagons
vernield. Het verkeer tusschen Brussel-
Zuid, Henegouwen en Parijs is geheel
gestremd. Uit een eerste onderzoek zou
blijken, dat de ramp' dient te worden
geweten aan de onachtzaamheid van den
maohinist van den sneltrein, die een ge
sloten sein niet zou hebben gezien en
dan ook in volle vaart zou zijn voorbij-
gereden.
Nader wordt gemeld:
De botsing had gisterenmorgen te 6.28
uur op tien meter afstand van het sution
Halle plaats.
De botsing was geweldig. De Fransche
en Belgische postrijtuigen van den Farij-
schen trein werden het eerst getroffen.
Het Belgische rijtuig werd boven op de
locomotief gedrukt, kantelde toen om en
kwam naast den spoorweg terecht. Van
de personenrijtuigen werd een derde
klas-wagon, die het dichtst achter de
locomotief gekoppeld zat, totaal in elkaar
gedrukt. De slachtoffers van het ongeval
behooren dan ook voornamelijk tot Bel
gisch treinpersoneel en reizigers van het
vernielde derde klas-rijtuig.
Het totaal aantal slachtoffers bedraagt
zeker 9 dooden en 23 gewonden. Men
vreest evenwel, dat van deze ernstige
gewonden nog verschillende personen
zullen sterven. Bovendien is er een groot
aantal licht gekwetsten onder de reizigers.
De materieele schade is zeer groot.
Het ongeval had juist op een wissel
plaats en behalve een aantal rijtuigen,
die vernield zijn, is ook schade aan den
spoorweg toegebracht.
Voor zoover valt na te gaan, bevinden
zich onder de slachtoffers geen Neder
landers.
Hartverscheurende tooneelen.
Als altijd bij soortgelijke rampen speel
den zich hartverscheurende tooneelen af,
zoowel onmiddellijk na de botsing als
later bij de herkenning der lijken door
de nabestaanden der slachtoffers. Som
mige reizigers, die aan den dood ont
snapten, bleken waanzinnig van schrik
te zijn geworden. Een van hen klom
boven op de uit het spoor geloopen en
gekantelde locomotief van den sneltrein
en bleef daar luidkeels zitten lachen.
Onder de gewonden is ook een bekend
Belgisch geestelijke, pater de Vrooye,
rector van een katholiek college te
Bergen, wiens beide beenen vermorzeld
werden. Toen men hem te hulp snelde,
zeide hij tot de redders: »Zorg eerst
voor de anderen, ik kan wel wat wachten*.
Een slaper.
Een persoon, die met de grootste moeite
onder een hoop rookend puin werd weg
gehaald, bleek geheel ongedeerd te zijn
gebleven. Een ander, die in den laatsten
wagen te slapen lag, was zelfs niet eens
gewekt door den geweldigen schok en
kon, toen hij werd gewekt en het vreese-
lijke schouwspel zag, zijn oogen niet ge-
looven.
Een onderhoud met reizigers
uit dien verongelukten trein.
Mevrouw Sanders, een Nederlandsche,
die te Parijs woont en met haar beide
kleine kinderen op weg naar Amsterdam
en in den verongelukten trein zat, ver
telde het volgende over de ramp
Dinsdagavond om 12 uur zijn wij van
Parijs vertrokken. Ik zat in een van de
achterste wagens, evenals trouwens alle
andere voor Nederland bestemde reizigers.
De achterste wagons zijn n.1. voor Ne
derland bestemdde voorste gaan niet
verder dan Brussel. Ik reed vooruit en
had een kind naast mij en het andere
op schoot. Voorts zat er nog een meneer
in hetzelfde compartiment, op dezelfde
bank.
Omstreeks half zeven voelden wij een
ontzaglijken schok, gevolgd door een
vreeselijk gekraak en gedreun. De bagage
vloog uit het net, over ons heen, op de
bank tegenover ons. Wij schrokken hevig,
maar werden gelukkig niet gedeerd.
Boven het lawaai van ontsnappenden
stoom weerklonk een wild geschreeuw:
accident, accidentl Toen wij gingen kijken,
zagen wij, dat onze trein dwars op een
anderen was geloopen. Van onzen trein
stonden slechts onze wagen en het ach
terste rijtuig nog in de rails; de mid
delste rijtuigen waren ontspoord en be
schadigd de voorste wagens waren op
en over elkaar geschoven en totaal ver
nield. Van den anderen trein, een goe
derentrein waren enkele wagens totaal
versplinterd. Een locomotief lag gekan
teld naast de spoorbaan. Het onderstuk
met de wielen was er finaal afgerukt.
De ketel was opengescheurd, maar ge
lukkig is er geen brand ontstaan.
- Uit de tot wrakhout vervormde wagens
klonk een vreeselijk gekerm en het ge
heel leverde een afgrijseiyken aanblik
op. Van alle kanten kwam terstond hulp
opdagen en met man en macht werd er
gewerkt, om de gewonden in veiligheid
te brengen. Er werd al dadelijk verteld,
dat er ten minste 11 dooden waren; later
kwam men vertellen, dat er 16menschen
waren gestorven. Daaronder zouden de
stokers van beide treinen zijn en de ma
chinist van onzen trein. Die van den
goederentrein is niet teruggevonden. Ik
was natuurlijk geheel overstuur en ben
weer gauw teruggegaaH. Ook mijn oudste
een jongetje van 4 jaar was erg
geschrokken. Na verloop van eenigen tijd
kwam men zeggen, dat ik moest uitstap
pen. Ik ben toen met de kinderen en
mijn bagage naar Halle geloopen, dat
ongeveer 10 minuten loopen was. Onder
weg heb ik tal van brancards met ge
wonden gezien. Daaronder waren er, die
afzichtelijk verminkt waren. Zoo zag ik
o.a. een dame, van wie een been was
afgerukt.
In Halle werden zij heel gastvrij op
genomen. De gewonden werden naar het
hospitaal gebracht en toen dit vol was,
zijn do andere naar een klooster vervoerd.
De niet-gewonden zijn door de bewoners
liefderijk ontvangen.
Dr. Vanamee, oen Amerikaansch ge
neesheer, die met een gezelschap, be
staande uit 12 dames en heeren een reis
door Europa maakte, was Dinsdagavond
eveneens met den nachttrein van Parijs
naar Nederland gereisd. Hij vertelde o.a.
het volgende
Ons gezelschap reisde in een slaap-
rijtuig. Wij waren juist opgestaan en
bezig ons te kleeden, toen wij een ge
weldigen schok voelden. Alles werd on
dersteboven gesmeten. Er weerklonk een
zware slag en een onheilspellend gekraak,
dadelijk gevolgd door een afgrijselijk
gegil en gekerm. Het bleek, dat ik de
eenige geneesheer in den trein was en
terstond ben ik hulp gaan bieden. Ik
heb zeker tusschen de 20 en 30 zwaar
gewonden geholpen, met het gebrekkige
verbandmateriaal, dat in den trein voor
handen was. Br waren menschen met
ernstige schedelbreuken en met gebro
ken ledematen. Er heerschte een gewel
dige verwarringvrouwen liepen luid
gillend rond en mannen stonden te huilen
als kinderen. De menschen liepen rade
loos heen en weer. Maar anderen waren
er, o.a. een meisje van 12 jaar, die vol
maakt kalm leken en krachtdadig hiel
pen. Het kan natuurlijk ook zijn, dat
onder deze kalmte juist een uiterste ner
vositeit lag verscholen.
Onder de gewonden waren geen Neder
landers. De gewonden spraken allen
Fransch. Daardoor kon ik hen niet ver
staan. Maar spoedig is er een geestelijke
uit Halle gekomen, die als tolk heeft ge
fungeerd. Eerst na een uur is er medische
hulp uit Brussel gekomen; deze hulp
brigade bestond uit 3 doktoren en een
aantal verpleegsters. Omdat er in Halle
geen hospitaal is, zijn de gewonden
ondergebracht in het hotel Schulle Mal-
becq, dat op 150 meter van de plaats van
de ramp ligt. Van enkele reizigers heb ik
den dood geconstateerd. Hoeveel dooden
er in het totaal waren, kan ik met geen
mogelijkheid schatten; maar ik geloof,
dat er zeker 19 waren. Het aantal gewon
den was in elk geval heel groot.
Dr. Vanamee roemde voorts zeer de
hulpvaardigheid van de bewoners van
Hall, die terstond de gewonden van koffie
en cognac hebben voorzien.
De verongelukte trein was heel vol,
vooral in de voorste wagens. Dr. Vanamee
is 2 uur ter plaatse gebleven. Daarna is
hij met een taxi naar Brussel gegaan, om
zijn reis per trein voort te zetten.
Het aantal dooden en gewonden.
De correspondent van de ,„N. Rott. Crt."
te Brussel meldde gisteravond1:
Het aantal dooden bij1 de spoorwegramp
te 'Halle bedraagt tbainis 11, terwtijl dat der
gewonden tot 49 is gestegen. Van 17 hun
ner bldjlken de verwondingen van ernstigen
aard te zijn. Toen wij' enkele uren na de
ramp te Halle arriveerden, was men nog
bezig met de laatste slachtoffers onder het
'Puiiini weg te halen. De dooden zijn: 8 Belgi
sche postbeambten, de hoofdconducteur
van den sneltrein, een bijna geheel verkool
de Waalsche dame, en een' persoon, wiens
gruwelijk verminkt Üjtk nog altijd niet kon
worden geïdentificeerd. De ernstig gewon
den zjjta allen Belgen1 of Franschen; geen
enkele Nederiander blijkt ibiji deze ramp
eenig letsel tei hebben belkomeni.
De machinist van den Parijschen snel
trein is zeer zwaar gewonld, doch zijn helper
kwam met eeniige schrammen vrij'.
De oorzaak.
De minister van 'Spoorwegen, Lippens,
en het parket uit Brussel, beigaven zich 'in
den loop van den dag naar het terrein van
de ratap. Het blijkt wed' degelijk vast te
slaan',, dat de trein door den móst, die
Woensdagmorgen aldaar hing, door onvei
lig signaal is gereden. De machinist' van den
sneltrein beeft bet signaal biet gezien en
het gevaar eerst bemerkt, toen het te Haat
was. De sneltrein, rijdend met een snedhaid
van 80 K.M. per uur,, was niet meer tot
staan te brengen', hoe de man zich ook zou
hebben ingespannen om een ramp nog te
"oorkomen.
Heel den dag door is onafgebroken met
twee grootte kranen' aan de opruiming van
oe verbrijzelde wagens gewerkt. De stukken
van waarde, die zich in den 'postwagen be
vonden, werden alle teruggevondene de
waarde bedroeg ruim 1 miffioen francs.
De machinist van den sneltrein
gearresteerd.
De machinist van den Parijschen trein,
die bij de botsing gewond werd, Is in
arrest gesteld.
Doder na twee Jaar ontdekt.
Naar de Tsjechische bladen melden is
het eindelijk gelukt, licht te brengen in
de moordzaak, waarbij drie Tsjechen In
1927 het leven lieten. Deze drie, Klika,
Macharivsky en Müller, waren tegen het
einde van Mei naar Parijs gegaan, waar
zij in het hotel Du Rome gezamenlijk een
kamer hadden. Zij ontmoetten op een
wandeling door de stad een vierde land
genoot, die hen later in hun hotel be
zocht. Eenige dagen daarop vertrokken
zij gevieren om een uitstapje in de om
geving te maken, 's Avonds verscheen
de nieuwe vriend in het hotel met een
visitekaartje der anderen, waarop het
verzoek geschreven stond, den brenger
de sleutel der kamer te geven zij
zelf zouden twee dagen later terugkomen.
De portier gaf den sleutel, de vriend
overnachtte in het hotel en vertrok den
volgenden dag met een deel der bagage.
De drie anderen verschenen echter niet
meer in het hotel, evenmin ontvingen,
familieleden in Praag eenig bericht. Een
onderzoek van de Fransche politie leidde
aanvankelijk tot het vinden van de lijken
van Klika en Macharovsky in een koren
veld eenige dagen later werd ook dat
van Müller ontdekt. Van den overbren
ger van het visitekaartje, in wien men
den moordenaar vermoedde, ontbrak elk
spoor. Het Tsjechoslo waaksche consulaat
vergeleek echter het handschrift op het
kaartje met dat van hen, die een formu
lier voor het aanvragen van een pas in
vulden, en kwam dezer dagen op een
aanvrage van een zekeren monteur Skals-
ky, wiens persoonsbeschrijving door den
hotelportier ook overeenkomt met het
signalement op den pas, die op 10 Juni
1927 was aangevrtagd.
De politie te Praag, die reeds herhaal
delijk arrestaties in deze zaak had ge
daan, doch de aangehoudenen steeds weer
had moeten laten loopen, nam Zondag
Skalsky in hechtenis. Aanvankelijk ont
kende hij, doeh eindelijk verklaarde hij,
dat op het uitstapje naar Louvres, zijn
revolver, waarvan de zekering defect was,
bij een bezichtiging van het wapen,
was afgegaan, waarbij Macharovszy doode-
lijk werd getreffen. De beide anderen,
hadden zich toen op hem, Skalsky ge
worpen, doch hij was hen voor en doodde
hen uit zelfverdediging. Daarna maakte
Lij zich van hun papieren meester, ging
naar Parijs terug, en eigende zich in
de hotelkamer uit de koffers zijner slacht
offers nog een aantal voorwerpen van
waarde en kleeren toe. Een huiszoeking
bracht deze grootendeels aan het licht.
Te Gurgl ia het Oetzdal had Dinsdag
een lawine-ongeval plaats met doodelijken
afloop. De Neurenbergsche politie had een
ski-cursus georganiseerd onder leiding
van den bekenden Alpinist Rist. De cur
sisten ondernamen een skitocht naar de
Festkogel. Een sneeuwrand raakte los en
drie personen werden er onder bedolven.
Twee hunner konden, slechts licht ge
wond, van onder de sneeuw bevrijd wor
den. De derde, de hoofdinspecteur van de
rivierpolitie te Neurenberg, Karl von
Benthedm, kon eerst na een half uur be
vrijd worden en bleek toen te zijn over
leden.
van 16 en 17 April 1929.
ONDERTROUWD: G. van Weerden
burg en N. Thijssen; C. J. Bonte en M.
Eelman; R. Drogt en F. Kamman: K.
Blom en M. "W. Kort; O. J. van Yperen
en G. J. Boontjes; Y. Wit en N. T. Blaau-
boer; H. Reijterbach en M. Brouwer; W.
Bruul en O. Wiljouw; O. Biegistraaten en
J. J. Tabeling.
BRUIDSFOTO'S
Fotogr.-Atelier EISELIN.
6o Polderweg 6o.
GEHUWD: J. Bruijn en H. Kramer.
BEVALLEN; J. C. van Doorn-van der
Zee, d.; D. J. van der Put-Kok, d.; A. Th.
Landman-Boogaard, d.; J. A. E. Noorde-
loos-d'Hameoourt, z.; T. Gijsberts-Tuin-
man, d.; C. C. Fluiter-Vlaming, z.; A. van
Gennep-Uithof, dl
OVERLEDEN: T. J. Woort, 15 jaar;
C. de Boer, 66 jaar; A. O. BarteLs, 2 dagen.
VRIJDAG 19 APRIL.
Hilversum, 1071 M.
10.0010.15 Morgenwijding.
12.152.00 Concert door het AVRO-Trio.
2.052.45 Uitzending voor scholen.
2-453.30 Gramofoonmuziek.
3.305.00 Populaire muziek door het AVRO-
Trio.
5-306.00 Spreekuur van den Radiodokter.
6.017.15 Concert door het Omroeporkest.
7-157-45 Radiocursus vanwege het Onder
wijsfonds voor de Binnenvaart.
8.0110.15 Concert door de Stafmuziek van
het 5e Regiment Infanterie o.l.v. R. v. d.
Glas.
9.009.30 Causerie over de Radio-distributle-
centrale. Daarna: Vervolg concert. Na af
loop: Persberichten en dansmuziek door het
AVRO-Dansorkest.
Huizen, 336.3 M. Na 6 uur 1852 M.
11.0011.30 NCRV. Korte Ziekendienst.
n.30—12.00 KRO. Godsdienstig halfuurtje.
12.15-ri.15 KRO. Concert door het KRO-Trio.
1 152.00 KRO. Gramofoonmuziek.
3 004.00 KRO. Vrouwenuurtje.
4.005.00 NCRV. Gramofoonmuziek.
S.oo6.45 Solistenconcert (NCRV9.
7-007.25 KRO. Lezing over hondendressuur.
7 35 VPRO. Persber.
7.40 VPRO. Lezing: Het Gebed.
8.15 VPRO. Concert. Scola Cantorum.
8.50 VPRO. Lezing over volksopvoeding.
9.30 Concert. Scola Cantorum.
10.00 VPRO. Declamatie.
10.20 VPRO. Concert. Scola Cantorum.
Daventry, 1562 M.
10.35 Kerkdienst. 11.05 Kookpraatje. 11.20
Gramofoonmuziek. 12.20 Sonatenconcert (viool,
piano). 12.50 Orgelconcert. 1.202.20 Orkest-
concert. 3.20 Licht orkestconcert. J. Yates,
bariton. H. Mills, viool. 4-50 Orkestconcert.
5 35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing: Menu's. 6.35
Nieuwsher. 6.50 Nieuwsb. 7-°5 Werken van
Hlandel voor clavecimbel. 7-20 Lezing. 7'35
Muziek. 7.45 Lezing: Poetry. 8.05 Variété uit
het Palladium in Londen. 9-20 Nieuwsher. 9-35
Actueele causerie. 10.05 Nieuwsber. 10.10
Werken van Hubert en Parry. Symphcnie-
orkest en solisten. Koor. 11.20 Een verrassing.
11.3512.20 Dansmuziek.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Borneo, t., 15 April v. Padang.
Enggano, t., pass. 16 April Perim.
Johan de Witt, u., 16 April v. Algfers.
Kangean, t., 15 April te Belawan.
Mapia, t., 16 April v. Marseille.
Roepat, u., 16 April v. Sabang.
Rondo, t., pass. 16 April Gibraltar.
Moena, u., 17 April v. Suez.
Simaloer, u., 16 April te Sabang.
Koningin der Nederlanden, t., 17 April v.
Perim.
Madoera, u., 17 April v. Suez.
J. P. Coen, 17 April v. Batavia.
P. C. Hooft, t., pass. 15 April Gibraltar.
Poelau Laut, t., 17 April te Marseille.
Rotti, u., pass. 15 April Ouessant.
Kon. Holl. Lloyd.
Eemland, u., 15 April te Montevideo.
Drechterland, t., pass. 15 April Las Palrnas.
Zeelandia, 17 April v. A'dam.
Waterland, t., 19 April 's nachts 2 u. te IJmui-
den verwacht.
Amstelland, u., pass. 16 April Madera.
Gaasterland, u., 16 April v. Lissabon.
Gelria, t., 16 April v. Montevideo.
Kennemerland, 17 April te Hamburg.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij
Berenice, 17 April te Rotterdam.
Euterpe, 16 April te A'dam.
Pluto, 16 April te A'dam.
Simon Bolivar, r6 April v. A'dam.
Telamon, 16 April te A'dam.
Venus, 17 April v. R'dam.
Achilles, 15 April v. Livorno.
Adonis, 15 April v. Lissabon.
Amsterdam, 15 April v. Curaqao.
Aurora, 15 April v. R'dam.
Clio, 16 April te Lissabon.
Eos, 17 April te Amsterdam.
Hermes, pass. 15 April Gibraltar.
Ilos, 16 April v. Bilbao.
Juno, 16 April v. Volo.
Luna, 14 April v. New-York.
Medea, 15 April te New-York.
Reinbek, 15 April te Kopenhagen.
Ulysses, 16 April v. R'dam
Aurora, 16 April v. R'dam.
Agamemnon, 16 April v. Humaco.
Ajax, pass. 17 April Dover.
Bennekom, 17 April te Antwerpen.
Doroes, 16 April te Licata.
Hercules, 16 April v. Barcelona.
Ganymdes, 15 April te Bourgas.
Minerva, t., pass. 16 April Azoren.
Neptunus, pass. 16 April Gibraltar.
Notos, 16 April v. Messina.
Odysseus, 16 Aprü te Kopenhagen.
Orpheus, 17 April te Amsterdam.
Vesta, 16 April v. Cephalonia.
Zeus, 16 April v. Havre.
Almelo, u., 14 April v. Guyaquil.
Ariadne, 16 April te Gibraltar.
Brielle, u., 14 April v. Antofagasta.
Cryr.ssen, t., pass. 17 April Azoren.
Helder, 17 April v. A'dam.
Stella, 15 April te Panama.
Kon. Paketvaartmaatschappij.
N. Holland, 15 April te Singapore.
Le Maire, 13 April v. Batavia.
Tasman, 15 April v. Singapore.
Mandar, 17 April v. Aden.
Rokan, 15 April v. Suez.
Mampawa, pass. 16 April Point de Galle.
N. Zeeland, 16 April v. Melbourne.
HollandAmerika Lijn.
Drechtdijk, 16 April te Londen.
Grootendijk, 17 April te Hamburg;
Highland Heather, 13 April te St. Thoma».
Kinderdijk, 17 April te Antwerpen.
Lochgoil, 14 April te Swansea.
Lochmonar, 14 April te S. Francisco.
Nebraska, 13 April te Seattle.
Noorderdijk, 12 April v. Cristobal.
Rijndam, 16 April v. R'dam.
Burgerdijk, 16 April te Boston.
Eemdijk, t., 15 April te Portland (O.).
HollandO.-Azië Lijn.
Oostkerk, u., pass. 15 April Dungenesa.
Gemma, u., 15 April v. Shanghai.
HollandAfrika Lijn.
Grijpskerk, 16 April v. R'dam.
Heemskerk, t., 17 April te Antwerpen.
Isleworth, 16 April v. R'dam.
Jagersfontein, u., 17 April v. P. Soedan.
Meliskerk, u., pats. 16 April Vliaaingen.
Nieuwkerk, t., 15 April te Kilindini.
Springfontein, t., 13 April v. Mombassa.
Billiton, t., 15 April v. Palamos.
Klipfontein, 16 April v. R'dam.
Sumatra, u., 15 April te Beira.
Nias, u., 16 April te Dakar.
Giekerk, u., 16 April te Dakar.
HollandWest-Afrika Lijn.
Scheldestroom, u., 16 April te Lagoa.
Kilstroom, t., 16 April te Sherbao.
Reggestroom, t., pass. 15 April Las Palmaa.
Holland—Australië Lijn.
Alchiba, u., pass. 15 April Gibraltar.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Stadswijk, t., 15 April te Madras.
Streefkerk, t., pass. 15 April Pantellaria.
Veendijk, t., 13 April v. Rangoon.
JavaBengalen Lijn.
Queda, 6 April te Calcutta.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Texel, pass. 16 April Malta.
Streefkerk, t., 17 April v. Algiers.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjikarang, 15 April te Shanghai.
Tjileboet, 14 April v. Shanghai.
Tjisalak, 13 April v. Manilla.
Tjisaroea, 13 April v. Batavia.
Java Pacific Lijn.
Siantar, 16 April v. Manilla.
Java—New-York Lijn.
Djambi, uass. 16 April Perim.
Dolius, 16 April te Suez.
Mentor, 15 April te Batavia.
Salawaki, 15 April te Belawan.
Polydorus, 15 April te Jacksonville.
Rotterdam—Zuid-Amerikt LJfc.
Alhena, 16 April te R'dam.
Algorab, u., pass. 16 April Flnisterre.
Rotterdamsche Lloyd.
Menado, u., 16 April te Batavia.
Bandoeng, t., pass. 16 April Perim.
Indrapoera, t., pass. 16 April Kaap del Atni
Kedoe, u., pass. 16 April Sagres.
Kertosono, u., 16 April te Sabang.
Kota Gede, t,. 16 April te Suez.
Patria, u., 17 April v. Suez.
Tjerimai, u., 16 April te Sabang.
Tosari, 16 April v. Hamburg.
Vlieland, t., 16 April v. Port Said.
Madioen, 17 April te R'dam. ij,
Slamat, 17 April v. R'dam.
Tosari, 17 April te R'dam.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Achilles, 15 April te Londen.
Ajax, 12 April te Yokohama. )Cj
Antenor, 16 April v. Hongkong.
Memnon, pass. 15 April Perim.
Meriones, 13 April te Sjanghai
Tantalus, 15 April ie Batavia.
Troilus, 15 April v. Singapore. 1
Menelaus, 13 April v. Vladiwostock.
Troilus, 17 April te Belawan.
Rhesus, 17 April v. Amsterdam.
Alcinous, 16 April v. Padang.
Calchas, 15 April v. Colombo.
Phrontis, 17 April te Suez.
Polyphemius, 13 April v. Colombo.
Emzetco Lijn.
Jonge Johanna, 16 April v. R'dam.
Jonge Jacoba, 15 April v. Alicante.
Jonge Maria, 15 April v. Barcelona.
a£
öS
POSTDUIVENSPORT.
PJD.V. Hollands Noordpunt
Met de africhtingsvlucht Schagen, op a.s.
Zondag 21 April hoopt Hollands Noordpunt,
welke vereeniging is aangesloten bij den Ned.
Alg. Bond van Postdulvenliefhebbers (Afd. A
Noord-Holland), haar 20ste vliegscizoen te
openen. Ongetwijfeld zullen de liefhebbers, die
die bijna zeven maanden hun vogels noodge
dwongen rust moesten geven, reikhalzend
naar dezen datum uitzien. Wel is men met de
liefhebberij al volop in het kweelcseizoen, want
minstens liggen overal thans de jongen In de
broedschotels, doch de wedvluchten, ,die vor
men toch altijd de clou van het geheele jaar.
Na Schagen volgen nog een tweetal opleer-
vluchten, n.1. 25 April Zaandam en 28 April
Dordrecht. Op 5 Mei met Baerle-Nassau zal
de groote strijd worden Ingezet en dat de strijd
vooral dit seizoen zwaar zal worden, is een
vaststaand feit.
Het inkorven voor Schagen heeft a.s. Zater
dag plaats van 46 uur nam. in het clublokaal
Gravenstraat.
AMSTERDAM, 17 April.
Veemarkt. Aangevoerd': 271 vette kalveren,
ie kw. 1.021.12; 2e kw. 0.861; 3e kw.
0.700.86; 145 nuchtere kalveren 814:
540 varkens, Holl. ie kw. 1.011.02; 2e kw.
1.00—1.01; Overz. en Geld. ie kw. 1 01—
1.03; 2e kw. 1.00—1.01; vette varkens
0.98—1.00.
AMSTERDAM, 17 April.
Aardappelprijzen. Op de heden gehouden
aardappelenmarkt waren de prijzen onveran
derd. Aanvoer 2 ladingen, zijnde 2056 H.L.
ALKMAAR, 17 April.
Paardenmarkt. Aangevoerd: 168 paarden.
Rijpaarden 300450; slachtpaarden 280—
370; werkpaarden 200340; ketten too—
250; veulens 120160. Handel stug.
BROEK OP LANGENDIJK, 17 April.
Roode kool ie s. 6—18.60; roode kool at
s. 6.1011.70; gele kool ie s. 2.40—6.40;
gele kool 2e s. 24.60; Deensche witte koo'.
6.4012.60; uien 5.206.30; grove uien
5.30; drielingen 2.302.80, alles p. 100 kg.
Aanvoer: 81,000 kg. roode kool, 117,000 kg.
gele kool, 31,000 kg. Deensche witte kool, 1550
kg. uien.
NOORDSCHARWOUDE, 17 April.
Uien 5.806.40, drielingen 4.40, grove
4.805.20, peen 4.105.20, kleine peen
0.802.20, roode kool 617.60, gele kool
3.90—7.20, Deensche witte 6.80—12.60, kro
ten 1.201.40, alles per 100 kg.
PURMEREND, 16 April.
Kaaa. 21 st. kl. fabriekskaas met rijks merk
41.S0; 17 st. kl. boerenkaas met rijks merk
45; in totaal 38 stapels, wegende 37000 kg.
kaas, handel vlug; 1881 kg. boter 1.501.80
per kg.
Vee. 504 runderen, w.o. 190 vette 0.80—
1.05; 300 melk- en geldekoeien 150350, han
del matig; 14 stieren; 22 paarden 100200,
handel matig; 846 nucht. kalv., voor de slacht
7<36, handel matig; voor de fok 1226,
handel matig; 432 vette varkens, voor de zout
0.860.89, voor de slacht 0.80—0.88, han
del vlug; 35 magere varkens 3848, handel
vlug; 208 biggen ao32, handel vlugj 449
schapen (vette) 30so, handel vlug; over
houden 2440, handel vlug; 29 bokken;
kippeneieren f 4.753.75; eendeleren 4.60:
piepkuikens 0.75—2.80; 1000 kievitseieren
17.
Eierveiling. 26081 eendeieren a J 4.80; 32057
kippeneieren a 5.20—6.20; broed kipeier en
6.40—8.10.
PURMEREND, 17 April.
Aardappelen 0.721.11 per 25 kg., witlof
8—30 per 100 kg., savoye kool 5.20—12.20
per 100 stuks, spruitkool 3—5.85 per ij kg-,
spinazie 0.92—1.18 per 4 kg., sla 8—10.80
per 100 krop, radijs 610.60, raapstelen'
4.207.40 per 100 bos, wortelen 65—85 ct.
per 25 kg., uien 2.30—6.30 per 100 kg., prei
922 per 100 bos, present van Engeland 68
ct per kg.
WARMENHUIZEN, 17 April.
Gewone uien 4.90, grove dito 4» P®*®
3.70, kleine peen 1.20, roode kool 6—
i7-8o, dito 2e soort 4.50, gele kool 4-30
6 20, dito 2e soort 4.20, Deensche witte 7-10
10.80, dito uitschot 4.20, alles per 100 kg.
Schagwmarkt van Donderdag 18 April.
3 paarden 175250; 2 stieren 14°*7°I
98 geldekoeien magere 140310; 91 Idem
vette 250/415; 50 kalfkoeien 21037°: 15
pinken 75140; 269 nuchtere kalveren 10
20; 378 overhouders 314°> 28 varkens
magere 4055; 155 idem vette p. kg. 0.84
—0.88; 184 biggen 22—32; 14 konijnen 0.50
—3.oo; 33 kippen 1—31 I'S kg- boter per kg.
1.801.85.
Eierenveiling.
155262 kipeieren: bruine 5-4<>-~S-8o, witte
5—5.10—5.40,; 15355 eendeieren 4.10—4.70;
97 kalkoeneieren 990—10.70; 26 ganzen
eieren 9.80; 103 kievitseieren 102a Alles
pdr 100 stuks,
98
sb
er
ui
iyj
87
-8
ïV
i
UT
19
0
n-
98
si
ld
"•8