Ernstige spoorwegramp in België. j-\ - Radio-Programma - j Een sneltrein uit Parijs bij Halle verongelukt. drievoudige moobd. onder een lawine bedolven. Burgerlijke stand van Den Helder Stoom vaartberichten. se Marktberichten. 1 r Sl H v »t ,üc >rf I Verscheidene dooden. Tal van gewenden. Gisterenochtend is de sneltrein Parijs- BruBsel-Amsterdani, die om 6-50 uur in het station te Brussel-Zuid moest arri- veeren, even voor hall zeven, enkele honderden meters ten Zuiden van het stadje Halle (België) op een uit Edingen komenden goederentrein geloopen. Deze werd letterlijk middendoor gereden. Van den sneltrein vielen verscheidene wagons omver en werden twee postwagens en een derde klas-wagon geheel verbrijzeld. Vijl postbeambten, de hooldconducteur van den sneltrein en een remmer van den goederentrein, allen Belgen, bleven op slag dood. Ook drie reizigers werden dood van onder de puinhoopen gehaald. De nationaliteit van deze reizigers is nog niet bekend. Voorts zijn er volgens een mededeeling van het departement van spoorwegen 23, volgens een particulier bericht 30 gewonden, waaronder ver scheidene Fransche postbeambten. Van den goederentrein zijn er acht wagons vernield. Het verkeer tusschen Brussel- Zuid, Henegouwen en Parijs is geheel gestremd. Uit een eerste onderzoek zou blijken, dat de ramp' dient te worden geweten aan de onachtzaamheid van den maohinist van den sneltrein, die een ge sloten sein niet zou hebben gezien en dan ook in volle vaart zou zijn voorbij- gereden. Nader wordt gemeld: De botsing had gisterenmorgen te 6.28 uur op tien meter afstand van het sution Halle plaats. De botsing was geweldig. De Fransche en Belgische postrijtuigen van den Farij- schen trein werden het eerst getroffen. Het Belgische rijtuig werd boven op de locomotief gedrukt, kantelde toen om en kwam naast den spoorweg terecht. Van de personenrijtuigen werd een derde klas-wagon, die het dichtst achter de locomotief gekoppeld zat, totaal in elkaar gedrukt. De slachtoffers van het ongeval behooren dan ook voornamelijk tot Bel gisch treinpersoneel en reizigers van het vernielde derde klas-rijtuig. Het totaal aantal slachtoffers bedraagt zeker 9 dooden en 23 gewonden. Men vreest evenwel, dat van deze ernstige gewonden nog verschillende personen zullen sterven. Bovendien is er een groot aantal licht gekwetsten onder de reizigers. De materieele schade is zeer groot. Het ongeval had juist op een wissel plaats en behalve een aantal rijtuigen, die vernield zijn, is ook schade aan den spoorweg toegebracht. Voor zoover valt na te gaan, bevinden zich onder de slachtoffers geen Neder landers. Hartverscheurende tooneelen. Als altijd bij soortgelijke rampen speel den zich hartverscheurende tooneelen af, zoowel onmiddellijk na de botsing als later bij de herkenning der lijken door de nabestaanden der slachtoffers. Som mige reizigers, die aan den dood ont snapten, bleken waanzinnig van schrik te zijn geworden. Een van hen klom boven op de uit het spoor geloopen en gekantelde locomotief van den sneltrein en bleef daar luidkeels zitten lachen. Onder de gewonden is ook een bekend Belgisch geestelijke, pater de Vrooye, rector van een katholiek college te Bergen, wiens beide beenen vermorzeld werden. Toen men hem te hulp snelde, zeide hij tot de redders: »Zorg eerst voor de anderen, ik kan wel wat wachten*. Een slaper. Een persoon, die met de grootste moeite onder een hoop rookend puin werd weg gehaald, bleek geheel ongedeerd te zijn gebleven. Een ander, die in den laatsten wagen te slapen lag, was zelfs niet eens gewekt door den geweldigen schok en kon, toen hij werd gewekt en het vreese- lijke schouwspel zag, zijn oogen niet ge- looven. Een onderhoud met reizigers uit dien verongelukten trein. Mevrouw Sanders, een Nederlandsche, die te Parijs woont en met haar beide kleine kinderen op weg naar Amsterdam en in den verongelukten trein zat, ver telde het volgende over de ramp Dinsdagavond om 12 uur zijn wij van Parijs vertrokken. Ik zat in een van de achterste wagens, evenals trouwens alle andere voor Nederland bestemde reizigers. De achterste wagons zijn n.1. voor Ne derland bestemdde voorste gaan niet verder dan Brussel. Ik reed vooruit en had een kind naast mij en het andere op schoot. Voorts zat er nog een meneer in hetzelfde compartiment, op dezelfde bank. Omstreeks half zeven voelden wij een ontzaglijken schok, gevolgd door een vreeselijk gekraak en gedreun. De bagage vloog uit het net, over ons heen, op de bank tegenover ons. Wij schrokken hevig, maar werden gelukkig niet gedeerd. Boven het lawaai van ontsnappenden stoom weerklonk een wild geschreeuw: accident, accidentl Toen wij gingen kijken, zagen wij, dat onze trein dwars op een anderen was geloopen. Van onzen trein stonden slechts onze wagen en het ach terste rijtuig nog in de rails; de mid delste rijtuigen waren ontspoord en be schadigd de voorste wagens waren op en over elkaar geschoven en totaal ver nield. Van den anderen trein, een goe derentrein waren enkele wagens totaal versplinterd. Een locomotief lag gekan teld naast de spoorbaan. Het onderstuk met de wielen was er finaal afgerukt. De ketel was opengescheurd, maar ge lukkig is er geen brand ontstaan. - Uit de tot wrakhout vervormde wagens klonk een vreeselijk gekerm en het ge heel leverde een afgrijseiyken aanblik op. Van alle kanten kwam terstond hulp opdagen en met man en macht werd er gewerkt, om de gewonden in veiligheid te brengen. Er werd al dadelijk verteld, dat er ten minste 11 dooden waren; later kwam men vertellen, dat er 16menschen waren gestorven. Daaronder zouden de stokers van beide treinen zijn en de ma chinist van onzen trein. Die van den goederentrein is niet teruggevonden. Ik was natuurlijk geheel overstuur en ben weer gauw teruggegaaH. Ook mijn oudste een jongetje van 4 jaar was erg geschrokken. Na verloop van eenigen tijd kwam men zeggen, dat ik moest uitstap pen. Ik ben toen met de kinderen en mijn bagage naar Halle geloopen, dat ongeveer 10 minuten loopen was. Onder weg heb ik tal van brancards met ge wonden gezien. Daaronder waren er, die afzichtelijk verminkt waren. Zoo zag ik o.a. een dame, van wie een been was afgerukt. In Halle werden zij heel gastvrij op genomen. De gewonden werden naar het hospitaal gebracht en toen dit vol was, zijn do andere naar een klooster vervoerd. De niet-gewonden zijn door de bewoners liefderijk ontvangen. Dr. Vanamee, oen Amerikaansch ge neesheer, die met een gezelschap, be staande uit 12 dames en heeren een reis door Europa maakte, was Dinsdagavond eveneens met den nachttrein van Parijs naar Nederland gereisd. Hij vertelde o.a. het volgende Ons gezelschap reisde in een slaap- rijtuig. Wij waren juist opgestaan en bezig ons te kleeden, toen wij een ge weldigen schok voelden. Alles werd on dersteboven gesmeten. Er weerklonk een zware slag en een onheilspellend gekraak, dadelijk gevolgd door een afgrijselijk gegil en gekerm. Het bleek, dat ik de eenige geneesheer in den trein was en terstond ben ik hulp gaan bieden. Ik heb zeker tusschen de 20 en 30 zwaar gewonden geholpen, met het gebrekkige verbandmateriaal, dat in den trein voor handen was. Br waren menschen met ernstige schedelbreuken en met gebro ken ledematen. Er heerschte een gewel dige verwarringvrouwen liepen luid gillend rond en mannen stonden te huilen als kinderen. De menschen liepen rade loos heen en weer. Maar anderen waren er, o.a. een meisje van 12 jaar, die vol maakt kalm leken en krachtdadig hiel pen. Het kan natuurlijk ook zijn, dat onder deze kalmte juist een uiterste ner vositeit lag verscholen. Onder de gewonden waren geen Neder landers. De gewonden spraken allen Fransch. Daardoor kon ik hen niet ver staan. Maar spoedig is er een geestelijke uit Halle gekomen, die als tolk heeft ge fungeerd. Eerst na een uur is er medische hulp uit Brussel gekomen; deze hulp brigade bestond uit 3 doktoren en een aantal verpleegsters. Omdat er in Halle geen hospitaal is, zijn de gewonden ondergebracht in het hotel Schulle Mal- becq, dat op 150 meter van de plaats van de ramp ligt. Van enkele reizigers heb ik den dood geconstateerd. Hoeveel dooden er in het totaal waren, kan ik met geen mogelijkheid schatten; maar ik geloof, dat er zeker 19 waren. Het aantal gewon den was in elk geval heel groot. Dr. Vanamee roemde voorts zeer de hulpvaardigheid van de bewoners van Hall, die terstond de gewonden van koffie en cognac hebben voorzien. De verongelukte trein was heel vol, vooral in de voorste wagens. Dr. Vanamee is 2 uur ter plaatse gebleven. Daarna is hij met een taxi naar Brussel gegaan, om zijn reis per trein voort te zetten. Het aantal dooden en gewonden. De correspondent van de ,„N. Rott. Crt." te Brussel meldde gisteravond1: Het aantal dooden bij1 de spoorwegramp te 'Halle bedraagt tbainis 11, terwtijl dat der gewonden tot 49 is gestegen. Van 17 hun ner bldjlken de verwondingen van ernstigen aard te zijn. Toen wij' enkele uren na de ramp te Halle arriveerden, was men nog bezig met de laatste slachtoffers onder het 'Puiiini weg te halen. De dooden zijn: 8 Belgi sche postbeambten, de hoofdconducteur van den sneltrein, een bijna geheel verkool de Waalsche dame, en een' persoon, wiens gruwelijk verminkt Üjtk nog altijd niet kon worden geïdentificeerd. De ernstig gewon den zjjta allen Belgen1 of Franschen; geen enkele Nederiander blijkt ibiji deze ramp eenig letsel tei hebben belkomeni. De machinist van den Parijschen snel trein is zeer zwaar gewonld, doch zijn helper kwam met eeniige schrammen vrij'. De oorzaak. De minister van 'Spoorwegen, Lippens, en het parket uit Brussel, beigaven zich 'in den loop van den dag naar het terrein van de ratap. Het blijkt wed' degelijk vast te slaan',, dat de trein door den móst, die Woensdagmorgen aldaar hing, door onvei lig signaal is gereden. De machinist' van den sneltrein beeft bet signaal biet gezien en het gevaar eerst bemerkt, toen het te Haat was. De sneltrein, rijdend met een snedhaid van 80 K.M. per uur,, was niet meer tot staan te brengen', hoe de man zich ook zou hebben ingespannen om een ramp nog te "oorkomen. Heel den dag door is onafgebroken met twee grootte kranen' aan de opruiming van oe verbrijzelde wagens gewerkt. De stukken van waarde, die zich in den 'postwagen be vonden, werden alle teruggevondene de waarde bedroeg ruim 1 miffioen francs. De machinist van den sneltrein gearresteerd. De machinist van den Parijschen trein, die bij de botsing gewond werd, Is in arrest gesteld. Doder na twee Jaar ontdekt. Naar de Tsjechische bladen melden is het eindelijk gelukt, licht te brengen in de moordzaak, waarbij drie Tsjechen In 1927 het leven lieten. Deze drie, Klika, Macharivsky en Müller, waren tegen het einde van Mei naar Parijs gegaan, waar zij in het hotel Du Rome gezamenlijk een kamer hadden. Zij ontmoetten op een wandeling door de stad een vierde land genoot, die hen later in hun hotel be zocht. Eenige dagen daarop vertrokken zij gevieren om een uitstapje in de om geving te maken, 's Avonds verscheen de nieuwe vriend in het hotel met een visitekaartje der anderen, waarop het verzoek geschreven stond, den brenger de sleutel der kamer te geven zij zelf zouden twee dagen later terugkomen. De portier gaf den sleutel, de vriend overnachtte in het hotel en vertrok den volgenden dag met een deel der bagage. De drie anderen verschenen echter niet meer in het hotel, evenmin ontvingen, familieleden in Praag eenig bericht. Een onderzoek van de Fransche politie leidde aanvankelijk tot het vinden van de lijken van Klika en Macharovsky in een koren veld eenige dagen later werd ook dat van Müller ontdekt. Van den overbren ger van het visitekaartje, in wien men den moordenaar vermoedde, ontbrak elk spoor. Het Tsjechoslo waaksche consulaat vergeleek echter het handschrift op het kaartje met dat van hen, die een formu lier voor het aanvragen van een pas in vulden, en kwam dezer dagen op een aanvrage van een zekeren monteur Skals- ky, wiens persoonsbeschrijving door den hotelportier ook overeenkomt met het signalement op den pas, die op 10 Juni 1927 was aangevrtagd. De politie te Praag, die reeds herhaal delijk arrestaties in deze zaak had ge daan, doch de aangehoudenen steeds weer had moeten laten loopen, nam Zondag Skalsky in hechtenis. Aanvankelijk ont kende hij, doeh eindelijk verklaarde hij, dat op het uitstapje naar Louvres, zijn revolver, waarvan de zekering defect was, bij een bezichtiging van het wapen, was afgegaan, waarbij Macharovszy doode- lijk werd getreffen. De beide anderen, hadden zich toen op hem, Skalsky ge worpen, doch hij was hen voor en doodde hen uit zelfverdediging. Daarna maakte Lij zich van hun papieren meester, ging naar Parijs terug, en eigende zich in de hotelkamer uit de koffers zijner slacht offers nog een aantal voorwerpen van waarde en kleeren toe. Een huiszoeking bracht deze grootendeels aan het licht. Te Gurgl ia het Oetzdal had Dinsdag een lawine-ongeval plaats met doodelijken afloop. De Neurenbergsche politie had een ski-cursus georganiseerd onder leiding van den bekenden Alpinist Rist. De cur sisten ondernamen een skitocht naar de Festkogel. Een sneeuwrand raakte los en drie personen werden er onder bedolven. Twee hunner konden, slechts licht ge wond, van onder de sneeuw bevrijd wor den. De derde, de hoofdinspecteur van de rivierpolitie te Neurenberg, Karl von Benthedm, kon eerst na een half uur be vrijd worden en bleek toen te zijn over leden. van 16 en 17 April 1929. ONDERTROUWD: G. van Weerden burg en N. Thijssen; C. J. Bonte en M. Eelman; R. Drogt en F. Kamman: K. Blom en M. "W. Kort; O. J. van Yperen en G. J. Boontjes; Y. Wit en N. T. Blaau- boer; H. Reijterbach en M. Brouwer; W. Bruul en O. Wiljouw; O. Biegistraaten en J. J. Tabeling. BRUIDSFOTO'S Fotogr.-Atelier EISELIN. 6o Polderweg 6o. GEHUWD: J. Bruijn en H. Kramer. BEVALLEN; J. C. van Doorn-van der Zee, d.; D. J. van der Put-Kok, d.; A. Th. Landman-Boogaard, d.; J. A. E. Noorde- loos-d'Hameoourt, z.; T. Gijsberts-Tuin- man, d.; C. C. Fluiter-Vlaming, z.; A. van Gennep-Uithof, dl OVERLEDEN: T. J. Woort, 15 jaar; C. de Boer, 66 jaar; A. O. BarteLs, 2 dagen. VRIJDAG 19 APRIL. Hilversum, 1071 M. 10.0010.15 Morgenwijding. 12.152.00 Concert door het AVRO-Trio. 2.052.45 Uitzending voor scholen. 2-453.30 Gramofoonmuziek. 3.305.00 Populaire muziek door het AVRO- Trio. 5-306.00 Spreekuur van den Radiodokter. 6.017.15 Concert door het Omroeporkest. 7-157-45 Radiocursus vanwege het Onder wijsfonds voor de Binnenvaart. 8.0110.15 Concert door de Stafmuziek van het 5e Regiment Infanterie o.l.v. R. v. d. Glas. 9.009.30 Causerie over de Radio-distributle- centrale. Daarna: Vervolg concert. Na af loop: Persberichten en dansmuziek door het AVRO-Dansorkest. Huizen, 336.3 M. Na 6 uur 1852 M. 11.0011.30 NCRV. Korte Ziekendienst. n.30—12.00 KRO. Godsdienstig halfuurtje. 12.15-ri.15 KRO. Concert door het KRO-Trio. 1 152.00 KRO. Gramofoonmuziek. 3 004.00 KRO. Vrouwenuurtje. 4.005.00 NCRV. Gramofoonmuziek. S.oo6.45 Solistenconcert (NCRV9. 7-007.25 KRO. Lezing over hondendressuur. 7 35 VPRO. Persber. 7.40 VPRO. Lezing: Het Gebed. 8.15 VPRO. Concert. Scola Cantorum. 8.50 VPRO. Lezing over volksopvoeding. 9.30 Concert. Scola Cantorum. 10.00 VPRO. Declamatie. 10.20 VPRO. Concert. Scola Cantorum. Daventry, 1562 M. 10.35 Kerkdienst. 11.05 Kookpraatje. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Sonatenconcert (viool, piano). 12.50 Orgelconcert. 1.202.20 Orkest- concert. 3.20 Licht orkestconcert. J. Yates, bariton. H. Mills, viool. 4-50 Orkestconcert. 5 35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing: Menu's. 6.35 Nieuwsher. 6.50 Nieuwsb. 7-°5 Werken van Hlandel voor clavecimbel. 7-20 Lezing. 7'35 Muziek. 7.45 Lezing: Poetry. 8.05 Variété uit het Palladium in Londen. 9-20 Nieuwsher. 9-35 Actueele causerie. 10.05 Nieuwsber. 10.10 Werken van Hubert en Parry. Symphcnie- orkest en solisten. Koor. 11.20 Een verrassing. 11.3512.20 Dansmuziek. Stoomvaart Mij. Nederland. Borneo, t., 15 April v. Padang. Enggano, t., pass. 16 April Perim. Johan de Witt, u., 16 April v. Algfers. Kangean, t., 15 April te Belawan. Mapia, t., 16 April v. Marseille. Roepat, u., 16 April v. Sabang. Rondo, t., pass. 16 April Gibraltar. Moena, u., 17 April v. Suez. Simaloer, u., 16 April te Sabang. Koningin der Nederlanden, t., 17 April v. Perim. Madoera, u., 17 April v. Suez. J. P. Coen, 17 April v. Batavia. P. C. Hooft, t., pass. 15 April Gibraltar. Poelau Laut, t., 17 April te Marseille. Rotti, u., pass. 15 April Ouessant. Kon. Holl. Lloyd. Eemland, u., 15 April te Montevideo. Drechterland, t., pass. 15 April Las Palrnas. Zeelandia, 17 April v. A'dam. Waterland, t., 19 April 's nachts 2 u. te IJmui- den verwacht. Amstelland, u., pass. 16 April Madera. Gaasterland, u., 16 April v. Lissabon. Gelria, t., 16 April v. Montevideo. Kennemerland, 17 April te Hamburg. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij Berenice, 17 April te Rotterdam. Euterpe, 16 April te A'dam. Pluto, 16 April te A'dam. Simon Bolivar, r6 April v. A'dam. Telamon, 16 April te A'dam. Venus, 17 April v. R'dam. Achilles, 15 April v. Livorno. Adonis, 15 April v. Lissabon. Amsterdam, 15 April v. Curaqao. Aurora, 15 April v. R'dam. Clio, 16 April te Lissabon. Eos, 17 April te Amsterdam. Hermes, pass. 15 April Gibraltar. Ilos, 16 April v. Bilbao. Juno, 16 April v. Volo. Luna, 14 April v. New-York. Medea, 15 April te New-York. Reinbek, 15 April te Kopenhagen. Ulysses, 16 April v. R'dam Aurora, 16 April v. R'dam. Agamemnon, 16 April v. Humaco. Ajax, pass. 17 April Dover. Bennekom, 17 April te Antwerpen. Doroes, 16 April te Licata. Hercules, 16 April v. Barcelona. Ganymdes, 15 April te Bourgas. Minerva, t., pass. 16 April Azoren. Neptunus, pass. 16 April Gibraltar. Notos, 16 April v. Messina. Odysseus, 16 Aprü te Kopenhagen. Orpheus, 17 April te Amsterdam. Vesta, 16 April v. Cephalonia. Zeus, 16 April v. Havre. Almelo, u., 14 April v. Guyaquil. Ariadne, 16 April te Gibraltar. Brielle, u., 14 April v. Antofagasta. Cryr.ssen, t., pass. 17 April Azoren. Helder, 17 April v. A'dam. Stella, 15 April te Panama. Kon. Paketvaartmaatschappij. N. Holland, 15 April te Singapore. Le Maire, 13 April v. Batavia. Tasman, 15 April v. Singapore. Mandar, 17 April v. Aden. Rokan, 15 April v. Suez. Mampawa, pass. 16 April Point de Galle. N. Zeeland, 16 April v. Melbourne. HollandAmerika Lijn. Drechtdijk, 16 April te Londen. Grootendijk, 17 April te Hamburg; Highland Heather, 13 April te St. Thoma». Kinderdijk, 17 April te Antwerpen. Lochgoil, 14 April te Swansea. Lochmonar, 14 April te S. Francisco. Nebraska, 13 April te Seattle. Noorderdijk, 12 April v. Cristobal. Rijndam, 16 April v. R'dam. Burgerdijk, 16 April te Boston. Eemdijk, t., 15 April te Portland (O.). HollandO.-Azië Lijn. Oostkerk, u., pass. 15 April Dungenesa. Gemma, u., 15 April v. Shanghai. HollandAfrika Lijn. Grijpskerk, 16 April v. R'dam. Heemskerk, t., 17 April te Antwerpen. Isleworth, 16 April v. R'dam. Jagersfontein, u., 17 April v. P. Soedan. Meliskerk, u., pats. 16 April Vliaaingen. Nieuwkerk, t., 15 April te Kilindini. Springfontein, t., 13 April v. Mombassa. Billiton, t., 15 April v. Palamos. Klipfontein, 16 April v. R'dam. Sumatra, u., 15 April te Beira. Nias, u., 16 April te Dakar. Giekerk, u., 16 April te Dakar. HollandWest-Afrika Lijn. Scheldestroom, u., 16 April te Lagoa. Kilstroom, t., 16 April te Sherbao. Reggestroom, t., pass. 15 April Las Palmaa. Holland—Australië Lijn. Alchiba, u., pass. 15 April Gibraltar. Holland—Britsch-Indië Lijn. Stadswijk, t., 15 April te Madras. Streefkerk, t., pass. 15 April Pantellaria. Veendijk, t., 13 April v. Rangoon. JavaBengalen Lijn. Queda, 6 April te Calcutta. Holland—Britsch-Indië Lijn. Texel, pass. 16 April Malta. Streefkerk, t., 17 April v. Algiers. JavaChinaJapan Lijn. Tjikarang, 15 April te Shanghai. Tjileboet, 14 April v. Shanghai. Tjisalak, 13 April v. Manilla. Tjisaroea, 13 April v. Batavia. Java Pacific Lijn. Siantar, 16 April v. Manilla. Java—New-York Lijn. Djambi, uass. 16 April Perim. Dolius, 16 April te Suez. Mentor, 15 April te Batavia. Salawaki, 15 April te Belawan. Polydorus, 15 April te Jacksonville. Rotterdam—Zuid-Amerikt LJfc. Alhena, 16 April te R'dam. Algorab, u., pass. 16 April Flnisterre. Rotterdamsche Lloyd. Menado, u., 16 April te Batavia. Bandoeng, t., pass. 16 April Perim. Indrapoera, t., pass. 16 April Kaap del Atni Kedoe, u., pass. 16 April Sagres. Kertosono, u., 16 April te Sabang. Kota Gede, t,. 16 April te Suez. Patria, u., 17 April v. Suez. Tjerimai, u., 16 April te Sabang. Tosari, 16 April v. Hamburg. Vlieland, t., 16 April v. Port Said. Madioen, 17 April te R'dam. ij, Slamat, 17 April v. R'dam. Tosari, 17 April te R'dam. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Achilles, 15 April te Londen. Ajax, 12 April te Yokohama. )Cj Antenor, 16 April v. Hongkong. Memnon, pass. 15 April Perim. Meriones, 13 April te Sjanghai Tantalus, 15 April ie Batavia. Troilus, 15 April v. Singapore. 1 Menelaus, 13 April v. Vladiwostock. Troilus, 17 April te Belawan. Rhesus, 17 April v. Amsterdam. Alcinous, 16 April v. Padang. Calchas, 15 April v. Colombo. Phrontis, 17 April te Suez. Polyphemius, 13 April v. Colombo. Emzetco Lijn. Jonge Johanna, 16 April v. R'dam. Jonge Jacoba, 15 April v. Alicante. Jonge Maria, 15 April v. Barcelona. a£ öS POSTDUIVENSPORT. PJD.V. Hollands Noordpunt Met de africhtingsvlucht Schagen, op a.s. Zondag 21 April hoopt Hollands Noordpunt, welke vereeniging is aangesloten bij den Ned. Alg. Bond van Postdulvenliefhebbers (Afd. A Noord-Holland), haar 20ste vliegscizoen te openen. Ongetwijfeld zullen de liefhebbers, die die bijna zeven maanden hun vogels noodge dwongen rust moesten geven, reikhalzend naar dezen datum uitzien. Wel is men met de liefhebberij al volop in het kweelcseizoen, want minstens liggen overal thans de jongen In de broedschotels, doch de wedvluchten, ,die vor men toch altijd de clou van het geheele jaar. Na Schagen volgen nog een tweetal opleer- vluchten, n.1. 25 April Zaandam en 28 April Dordrecht. Op 5 Mei met Baerle-Nassau zal de groote strijd worden Ingezet en dat de strijd vooral dit seizoen zwaar zal worden, is een vaststaand feit. Het inkorven voor Schagen heeft a.s. Zater dag plaats van 46 uur nam. in het clublokaal Gravenstraat. AMSTERDAM, 17 April. Veemarkt. Aangevoerd': 271 vette kalveren, ie kw. 1.021.12; 2e kw. 0.861; 3e kw. 0.700.86; 145 nuchtere kalveren 814: 540 varkens, Holl. ie kw. 1.011.02; 2e kw. 1.00—1.01; Overz. en Geld. ie kw. 1 01— 1.03; 2e kw. 1.00—1.01; vette varkens 0.98—1.00. AMSTERDAM, 17 April. Aardappelprijzen. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveran derd. Aanvoer 2 ladingen, zijnde 2056 H.L. ALKMAAR, 17 April. Paardenmarkt. Aangevoerd: 168 paarden. Rijpaarden 300450; slachtpaarden 280— 370; werkpaarden 200340; ketten too— 250; veulens 120160. Handel stug. BROEK OP LANGENDIJK, 17 April. Roode kool ie s. 6—18.60; roode kool at s. 6.1011.70; gele kool ie s. 2.40—6.40; gele kool 2e s. 24.60; Deensche witte koo'. 6.4012.60; uien 5.206.30; grove uien 5.30; drielingen 2.302.80, alles p. 100 kg. Aanvoer: 81,000 kg. roode kool, 117,000 kg. gele kool, 31,000 kg. Deensche witte kool, 1550 kg. uien. NOORDSCHARWOUDE, 17 April. Uien 5.806.40, drielingen 4.40, grove 4.805.20, peen 4.105.20, kleine peen 0.802.20, roode kool 617.60, gele kool 3.90—7.20, Deensche witte 6.80—12.60, kro ten 1.201.40, alles per 100 kg. PURMEREND, 16 April. Kaaa. 21 st. kl. fabriekskaas met rijks merk 41.S0; 17 st. kl. boerenkaas met rijks merk 45; in totaal 38 stapels, wegende 37000 kg. kaas, handel vlug; 1881 kg. boter 1.501.80 per kg. Vee. 504 runderen, w.o. 190 vette 0.80— 1.05; 300 melk- en geldekoeien 150350, han del matig; 14 stieren; 22 paarden 100200, handel matig; 846 nucht. kalv., voor de slacht 7<36, handel matig; voor de fok 1226, handel matig; 432 vette varkens, voor de zout 0.860.89, voor de slacht 0.80—0.88, han del vlug; 35 magere varkens 3848, handel vlug; 208 biggen ao32, handel vlugj 449 schapen (vette) 30so, handel vlug; over houden 2440, handel vlug; 29 bokken; kippeneieren f 4.753.75; eendeleren 4.60: piepkuikens 0.75—2.80; 1000 kievitseieren 17. Eierveiling. 26081 eendeieren a J 4.80; 32057 kippeneieren a 5.20—6.20; broed kipeier en 6.40—8.10. PURMEREND, 17 April. Aardappelen 0.721.11 per 25 kg., witlof 8—30 per 100 kg., savoye kool 5.20—12.20 per 100 stuks, spruitkool 3—5.85 per ij kg-, spinazie 0.92—1.18 per 4 kg., sla 8—10.80 per 100 krop, radijs 610.60, raapstelen' 4.207.40 per 100 bos, wortelen 65—85 ct. per 25 kg., uien 2.30—6.30 per 100 kg., prei 922 per 100 bos, present van Engeland 68 ct per kg. WARMENHUIZEN, 17 April. Gewone uien 4.90, grove dito 4» P®*® 3.70, kleine peen 1.20, roode kool 6— i7-8o, dito 2e soort 4.50, gele kool 4-30 6 20, dito 2e soort 4.20, Deensche witte 7-10 10.80, dito uitschot 4.20, alles per 100 kg. Schagwmarkt van Donderdag 18 April. 3 paarden 175250; 2 stieren 14°*7°I 98 geldekoeien magere 140310; 91 Idem vette 250/415; 50 kalfkoeien 21037°: 15 pinken 75140; 269 nuchtere kalveren 10 20; 378 overhouders 314°> 28 varkens magere 4055; 155 idem vette p. kg. 0.84 —0.88; 184 biggen 22—32; 14 konijnen 0.50 —3.oo; 33 kippen 1—31 I'S kg- boter per kg. 1.801.85. Eierenveiling. 155262 kipeieren: bruine 5-4<>-~S-8o, witte 5—5.10—5.40,; 15355 eendeieren 4.10—4.70; 97 kalkoeneieren 990—10.70; 26 ganzen eieren 9.80; 103 kievitseieren 102a Alles pdr 100 stuks, 98 sb er ui iyj 87 -8 ïV i UT 19 0 n- 98 si ld "•8

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 12