v.ROSSEM'1 ZEEPAARD I5cr. ïïXiïSXSiïSStc' Advertentiën Kinderfeest op Julianadag. OPENBARE AANBESTEDING C05R0Z&N MET I-1E-T ANKER GEMENGD NIEUWS CAFf-RESTAURANT „CENTRAL" MARINE. j VLEESCHHOUWERIJ en SPEKSLAGERIJ 2 2 WILHELMINASTRAAT 1E. v DE STAKING IN HET HOUTBEDRIJF AAN DE ZAAN. Patroons lossen zeil een Rijnaak. TWEEDE KAMER. LUCHTVAART. MILITAIR VLIEGTUIG VERONGELUKT. Buitenland. EEN VROUWELIJKE ROOVER. HEROPENING) ZATERDAG 20 APRIL. JUST DE BOER. CHR. ORANJEVEREENIGING. U MOET ER U MEDE GEWAS- SCHEN HEBBEN OM OVER HET VERRUKKELIJKE SCHUIM TE KUNNEN OOR- DEELEN. OP GOEDE ZEEP STAAT: MIJN ÉTALAGE S VRIJDAGAVOND 6 uur OPENING UI Uitsluitend eerste kwaliteit Rund- en Verkens- L - vleesch, fijne Worst- en Vleeschwaren. N ons Metworst CADEAU p J. SPRENGERS. jjj ZIET MIJN ÉTALAGE m Dinsdag Is ln de vluchthaven te Zaan dam een Rijnaak uit Einden aangekomen met Duitsch hout, ten deele bestemd voor de firma Dekker's Houthandel en voor het andere deel voor de N. V. Houthandel v.h. de Erven H. O. van Vliet. Nu zoowel de bootwerkers als de hout bewerkers weigerachtig bleken de aak te lossen, zijn de betrokken patroons ertoe overgegaan, dit werk zelf te verrichten, waarmede Dinsdagmorgen een begin is gemaakt. Incidenten zijn daarbij niet voor gekomen. Van de zijde der werkgevers zijn in ver schillende locale bladen advertenties ge plaatst, waarin arbeidskrachten worden gevraagd. De stakingsleiding heeft daar op in alle plaatsen, waar die kranten zijn uitgekomen, manifesten verspreid, om de arbeiders omtrent de staking in te lichten en hen te bewegen, niet in de aanbieding te treden. Van korten duur. Uit Zaandam meldt men: De stakingsleiding heeft meegedeeld, dat 8an de houtzagerij de Twee Gebroe ders Dinsdag twee uit Eindhoven afkom stige schavers tegen een loon van 50 per week in dienst werden genomen. Na over het conflict te zijn ingelicht, hebben zij zich des vonds bij de stakers aange sloten. Beiden zijn gisterenmorgen weer naar hun woonplaats vertrokken. HET ONTWER P-ZIEKTE WET AANGENOMEN. In de zitting van de Tweede Kamer werd gisteren het ontwerp-Ziektewet aan genomen met 64 tegen 16 stemmen. Tegen de christ.-hist. en de heeren Kersten, Zandt, Braat, de Visscher, van Rappard en Lingbeek. DE VERMISTE AUSTRALISCHE REDDING VLIEGTUIGEN. Kingsford Smitb en Ulm, de vliegers van de Southern Cross, verlangen er zeer naar deel te nemen aan het zoeken naar luit. Keith Anderson en Hitchock, aie bij hun pogingen om de Southern Cross op te sporen, verdwaald zijn en nog altijd vermist worden, VLIEGONGELUK. Luitenant Stapley Gray van de natio nale garde van Missouri is Maandag op tragische wijze om het leven gekomen. Hij was een twintig mijl van Si Louis verwij derd toen db motor van zijn vliegtuig wei gerde. Gray is met een valscherm uit het vliegtuig gesprongen maar hij heeft ver geten aan den knop te trekken die de pa rachute openi Zijn lijk is Maandag ge vonden in een weide bij Gumbo met de on geopende parachute eromheen gewikkeld. Een luitenant gedood, de an dere inzittende zwaar gewond!; het toestel totaal vernield. De berichtgever van het Hbl. meldt: Gistermiddag omstreeks twaalf uur is een der militare vliegtuigen, die, naar wij vernemen, een verkenningstocht maakten van Soesterberg naar Venlo, boven de groote Hai bij Venlo verongelukt. Het tweepersoonstoestel No. 113 (van het type S IV), waarin zich bevonden de luitenants Kimmyzer en Schottó de Vries, kwam bij een daling tijdens het nemen van een scherpe bocht in een windvang, raakte een boom en stortte neer* terwijl de motor nog in volle werking was. Luitenant Krimmyzer werd op slag ge dood, luitenant Sobotté de Vries kreeg een dubbele beenbreuk. Beide luitenants waren ongehuwd. De gewonde is in het ziekenhuis te Venlo opgenomen. Het ongeluk gebeurde op een plaats, waar het terrein plots steil oploopt V. D. verneemt omtrent het ongeval uit Venlo: Zooals vaker kwamen Woensdagmorgen verscheidene militaire vliegtuigen uit Soesterberg naar de groote heide nabij Venlo, welke als militair vliegveld ge bruikt wordt, tot het bouden van oefe ningen. Onder deze was het vliegtuig No. 118. Op ongeveer een half uur afstands van Venlo stortte dit toestel neer op den Herungerberg, vlak aan den weg tusschen Venlo en het Duitsche grensplaatsje Herunger. Vermoedelijk heeft het vliegtuig te laag gevlogen, waardoor het in aanruking is gekomen met de kruinen der boomen. Het vlukke terrein loopt hier ter plaatse vrij plotseling steil op tot een hoogte van circa 10 m. Dat het vliegtuig do boomen heeft geraakt, toonen ufgeknupte takken aan; daarna ls het tusschen de boomen aan den weg neergekomen. Het ongeval gebeurde op een vrij stil gedeelte van den weg, hetgeen ten ge volge had, dat het eenlgen tijd duurde, voor dat hulp tor plaatse was. Dr. v. Dubols was de eerste die ge neeskundige hulp verleende. Luitenant Kimmyzer moet op slag dood zijn geweest; de andere inzittende,luite nant Schotté de Vries bleek zeer ernstig gewond. De militaire dokter, chef van den mili tairen geneeskundigen dienst te Venlo, dr. G. Broeders, kwam even later ter plaatse. De overblijfselen van het toestel worden door de politie en de marechaussee be- wdskti De vele belangstellenden worden op een afstand gehouden. De militaire autoriteiten zijn reeds ter plaatse geweest, om een onderzoek in te stellen. Uit Soesterberg meldt men nog, dat onmiddellijk na ontvangst van het bericht van het ongeluk een militair vliegtuig naar Venlo is vertrokken. De oorzaak van het ongeluk. „De Telgr." heeft gisteren een onder houd gehad met den eerste luit.-vliegenier Manke te Soesterberg en dien gevraagd naar de oorzaak van bet ongeluk. Luit. Manke zeide dat snelheidsverlies (overtrekken van het toestel heet dat in vliegenstermen) de oorzaak van het ge beurde was. Onvoorzichtigheid of roeke loosheid behoorden niet tot de eigen schappen van beide vliegers, zoodat men hier wel met een noodlottige omstandig heid te doen heeft. DE MARINE-VLIEGTUIGEN OP WEG NAAR INDIE. Over den tocht der marine-vliegtuigen schrijft men uit Napels dd. Zondag aan de N. R, Crt.: De vlucht van Den Helder naar Hourtin had, zooals u reeds weet, een zeer vlot ver loop. Mooi weer en wind mee. De vliegtijd bedroeg slechts 81/2 uur. Tijdens de vlucht was niets bijzonders aan de vliegtuigen of de motoren bespeurd, alles was perfect in orde. Na aankomst leek ook aanvankelijk alles in orde. Bij grondige inspectie dén volgenden morgen bleek echter een bron zen ring, welke de rollen van een rollager in den reducteur mechanisme waardoor de schroef met een geringer aantal om wentelingen loopt als de motoras) op af stand houdt, beschadigd te zijn. Wij be sloten niet alleen een nieuw rollager in te zetten maar een geheelen completen nieu wen reducteur aan te brengen en telegra feerden daarom naar de motorenfabriek (Lorraine) te Parijs. Bjj de Nederlandsche marine zijn reeds eenige jaren Lorraine-niotoren van het zelfde type in gebruik, maar dit was de eerste maal dat wij moeilijkheden met den reducteur ondervonden. Aangezien de olie voorziening van den motor volkomen in orde was geweest, de reducteur zelf ook voldoende smering had gehad en aan den motor zelf verder niets bijzonders te be speuren viel, weten wij het ongeval aan een toevallige fout in het materiaal van het rollager. 5 April 's avonds laat arriveert de nieuwe reducteur en wordt uitgepakt en gecontroleerd. 6 April 's morgens vroeg gemonteerd, proefgedraaid en daarna proefgevlogen. Alles volkomen in orde, 12 uur 's middags klaar om te vertrekken. Daar komt echter een telegram uit Berre, meldende dat daar éen hevige storm woedt (Mistral-windkracht 100 KM. per uur), zoo dat landen aldaar gevaarlijk en benzine bijladen onmogelijk zou zijn. Wij blijven dus te Hourtin, maar nemen voldoende benzine in om Hourtin—Napels in eens te vliegen. Wij konden den volgenden morgen (Zondag) echter niet vroeg ge noeg wegkomen om Napels (ten minste 10 uur vliegen) nog voor donker te halen en vliegep dus toch maar niet verder dan Berre. De vlucht daarheen is wederom zeer vlot verloopen. Schitterend weder onder weg. To Berre was de storm geheel afge- loopen, ook daar prachtig weer. Bij aan komst (in de lucht was niets bespeurd alle meteraanwijzingen, temperatuur, enz. waren volkomen in orde) blijkt de reduc teur van denzelfden motor (D 23 voorste motor) weer hetzelfde euvel te vertoonen. De beide andere vliegtuigen waren in alle opzichten perfect in orde, ook de D 23 ver der (vliegtuig zelf en achterste motor). De Lorrainefabriek had een ingenieur naar Berre gezonden naar aanleiding van het malheur te Hourtin. Wy, en ook deze ingenieur, waren toen van meening, dat de fout wellicht toch in den motor schuil de; daarom werd direct een geheel com plete nieuwe motor (met den daarbij be hoorenden reducteur) besteld uit Parijs. De fabriek deed dit zelve en natuurlyk op haar kosten. De nieuwe motor arriveer de 4 uur 's morgens 10 April te Marseille aan het station aldaar. Per auto werd hy naar Berre gebracht en om 6 u. begonnen wy met uitpakken en klaar maken voor montage. 5 u. 's middags een proefvlucht van een uur gemaakt, waarby alles volkomen in orde werd bevonden. Ook de schroef was te Berre nog oens gebalanceerd en go- oontroleerd en goed bevonden. De Inge nieur van Lorraine (Carrol bekend om zyn raids met Pelletler d'Olsy en metj Arraohart) vloog zelf mede en was in allo opziohten tevreden. 11 April naar Napels. Wederom tydens de vluoht niets byzonders bespeurd, maar by aankomst opnieuw zelfde fout (zü het ln iets mindere mate) aan vóórste motor D 28. De andere twee vliegtuigen waren nog steeds in perfecten staat en hebben daaraan ook niet het minste gehad, en ook D 23 achterste motor en vliegtuig vertoonen geen byzonders. De kans is nu zeer groot dnt de fout toch ln de schroef gezocht moet worden, ofschoon dit moei lijk te verklaren is, en de motor ln de luoht ln het geheel niet trilt, Iets dat by oen sohroeffout. vrywel altijd direct het ge val Ia. Ik bestelde nogmaals een nieuwen reducteur, welke waarschijnlijk heden (14 April) hier kan aankomen en zal hier ook een nieuwe schroef monteeren en daarna gedurende eenige uren proefvliegen, tot dat zekerheid is verkregen omtrent de oorzaak en dat deze volledig verholpen is, alvorens verder naar Athene te vliegen. Heden is reeds aangekomen de heer Burgerhout (Aviolanda) en komt ook nog een ingenieur van Aviolanda, alsmede een ingenieur en een menacien van Lor raine. Wy zullen de oorzaak zeker wel kunnen opsporen. Het is echter het vreemdste, wat ik in myn ruim 9-jarige vliegerloopbaan heb medegemaakt. In de aviatiek valt echter steeds nog te leeren en uit dat oogpunt bezien, heeft zelfs deze pech zyn waarde. En daar het by onze vlucht niet gaat om zoo snel mogelyk te vliegen en een paar dagen langeren of korteren reisduur van geen belang zyn, is het ook uit dat oogpunt vpn weinig be lang of we hier nog een paar dagen bly- ven. De D 21 en 22 alsook de D 23, uitgezon derd de reducteur, gaven verder geen en kele aanleiding tot klachten. Het is boven dien toch reeds goed dat wy op alle drie de etappes het eindpunt bereikten en dat de motor, ondanks een defecten reduc teur, toch nog wel zoo lang rustig bleef draaien. Dat zou met verschillende andere types van vliegmotoren zeker niet het ge val zyn geweest. De bemanning is vol goeden moed en werkt zeer hard, ook dat geeft alle reden tot tevredenheid, alsook de ontvangst en de assistentie op de buitenlandsche vlieg kampen die wij tot nu toe aandeden, en over de vlotte hulp der Lorraine-fabriek. perron. De trein hield onmiddellijk stil. De man was zoodanig beklemd geraakt, dat hy moest worden uitgezaagd. Nadat op het station de eerste genees kundige hulp was verleend, werd de rei ziger, een man van ongeveer 60 jaar, in zorgwokkenden toestand per aut0 naar het St. Antonlusgasthuis vervoerd. BEROOVING OP STRAAT. By de rivierpolitie te Rotterdam is ge bracht de 25-jarige zeeman W. T. R., van een Engelsch stoomschip, die op den Westzeedyk aldaar in half versuften toe stand is aangetroffen. Het bleek, dat twee Gerda R., die eenigen tyd by de beroofde onbekend gebleven mannen hem tegen in dienst was geweest. den grond hadden geslagen en hem ver- vFBTFFisir» volgens hadden beroofd van 10 pond engkaiie verleend. 10. Twee jaar geleden heeft de jonge gra- DE SALENTO. j vin De Janzé men zal zich mogeiyk iets van het geval herinneren, omdat het des- Nog een slachtoffer, tyds veel gerucht heeft gemaakt in het De 28-jarige roeier R. H. Huig te Noorder-station te Parys een moordaan- IJmuiden, die deel uitmaakte van de be- slag gepleegd op een jongen Engelsch- manning der IJmuider reddingboot, welke man, wiens familie een huwelyk met de op 26 November heeft gepoogd de op- gravin in den weg stond. Na den aanslag, varenden van het by Bloemendaal ge- waarby de jongeman niet levensgevaar- strande Italiaansche stoomschip Salento te lijk werd gekwetst, heeft de jonge vrouw redden, by welke poging de reddingboot j het wapen tegen zich zelf gekeerd, maar Maandagnacht werd een vrouw, die op het Blüderplein te Beriyn een ver- versohingssalon dryft, op de trap van haar woning in de Fürbringerstrasse over vallen door een roover, die haar de geld- tasch met 800 mark ontrukte en aan den haal ging. Op het hulpgeroep van de be stolene schoot een politie-agent toe, die den dief wist te grijpen. Op het politie bureau bleek toen, dat de dief.een als man verkleede vrouw was, de 23-jarige Binnenland. DOOR SNELTREIN OVERREDEN. Maandagmiddag is het 3V2-jarig zoontje van Becker, bewoner van den wachtpost in de Huuwe, by Almelo, door een snel trein uit Amsterdam overreden en ge dood. SPRING NIET UIT EEN RIJDENDEN TREIN. Maandagavond 8 uur is op het Centraal station te Utrecht een reiziger, die uit een trein sprong, toen deze nog een tamelijke vaart liad, gevallen en bekneld geraakt tusschen de treeplank en den rand van het omsloeg, is Zondag in een ziekenhuis te Amsterdam overleden. Na het ongeluk" klaagde Huig over pij nen in het hoofd en na een operatie is hy thans gestorven. Dit is het tweede slacht offer van de moedige poging der IJmuider bemanning. KLIPPERSCHIP GEZONKEN. Tusschen Enkhuizen en Stavoren is Maandagnacht gezonken het klipper schip Rival, schipper Ottink, dat geladen was met zand en op weg was van Kater- veer naar Medemblik. De opvarenden zyn gered en te Enkhuizen aangekomen. VERDUISTERING VAN GELDEN. Reeds geruimen tyd viel het op, dat twee beambten van het Gemeenteveer te Nymegen zioh uitgaven veroorloofden, die zy zich onmogelyk uit hun inkomsten kon den permitteeren, waardoor 't vermoeden gewekt werd, dat zy zich onrechtmatig geld verschaften. Dat vermoeden is thans zekerheid geworden. De politie heeft in verband daarmee het tweetal aangehou den. By het betreden van de veerpont toont men den beambte het biljet, waarmee de overtocht aan een ambtenaar betaald wordt. De beambte heeft echter sedert ge- ruimen tydi de biljetten geheel ingehou den en gaf ze over aan den man, die met den verkoop belast was. Op deze wijze hebben zy zich een zeer belangrijk bedrag, men spreekt van 17.000 toegeëigend. De beambte is ter beschikking der justitie naar Arnhem overgebracht, terwyl de ambtenaar na verhoor voorloopig op vrije voeten is gesteld. ook zy, hoewel zwaar getroffen, heeft het leven eraf gebracht. Gravin de Janzé, wier echtscheiding zij was getrouwd in middels was uitgesproken, werd voor- waardelyk tot zes maanden gevangenis straf veroordeeld. President Doumergue heeft nu deze veroordeeling te niet gedaan en de jonge vrouw gratie verleend. MESTORINO NAAR HET BAGNO. Zijn vertrek aanstaande. Charles Mestorino, de jeugdige juwe lier, die men herinnert het zich den diamanthandelaar Truphème te Parys vermoorde en diens lyk ergens in een bosch verstopte, zal binnenkort naar het bagno worden overgebracht. Hy maakt deel uit van het eerste convooi tot levens langen dwangarbeid veroordeelden, dat thans voor de groote reis wordt samen gesteld. Dezer dagen wordt hy uit de ge vangenis van Fontevrault, waar hy zich sedert negen maanden bevindt, sinds het vonnis werd geveld, dat hem de doodstraf, welke iedereen had verwacht, bespaarde, naar het Ile de Ré getransporteerd. Het verluidt dat er tal van invloeden zyn aangewend om Mestorino ook den z waren gang naar het bagno te besparen. Tevergeefs echter, geen enkele gratie maatregel of verzachting van straf kon worden verkregen. Mme. Mestorino heeft den wensch ken baar gemaakt haar man naar het verre oord te vergezellen en een verzoek daartoe ingediend. Zy zal natuurlyk niet tezamen met hem kunnen reizen op het transport schip der bannelingen, doch op eigen ge legenheid gaan. Geboren GRIETJE, Dochter van: M. H. v. HOPPE en A. v. HOPPE—DOL. Den Helder, 17 April 1929, Jonkerstraat 40. Inplaats van kaarten. Ondertrouwd MAGD. A. RAGETLI en J. F. HARDERS. Zaandam, Ooievaarstr. 62, r i6 April. Amsterdam, Mauvestr. 19, Ondertrouwd MAATJE WILHELMINA KORT en KLAAS BLOM. Den Helder, 17 April 1929. Vlamingstraat 71. Dykstraat 12. Huwelyksvoltrekking:Donder- dag 2 Mei, in de Nieuwe Kerk (Weststraat), v.m. 12 uur, door Ds. F. W. J. v. d. POEL. Thuis: Zondag 21 April, n.m. vau 35 uur, Vlamingstraat 71. Algemeene kennisgeving. Heden overleed, na een smartelyk lyden, onze ge liefde Man, Vader Behuwd- en Grootvader, de Heer CORNELIS DE BOER, gepens. ambtenaar a/h Depar tement v. Mar. te 's Gravenhage, eerder Wedn. v. M aartje Zwier in den ouderdom van 66 jaar. Uit aller naam: Wed. J. DE BOER DE HAAN. Den Helder, 17'April 1929. Florastraat De ter-aarde-bestelling zal plaats hebben op a.s. Vrij dag 19 April, des voor middags 11 uur, vanuit het sterfhuis. moet zijn Perabuis opgegeven Zaterdag 18 April Beleefd aanbevelend, v/h. 20 jaar Badpaviljoen Huisduinen Aanmelding tot deelname voor kinderen der leden op Zaterdag 20 April a.s. nam. van 2—3 u. In „IRENE" (Hoogstraat). HET BESTUUR. Voor de talryke bewy'zen van deelneming, betoond by het overlyden van onzen lieven Man, Vader,Behuwd-en Groot vader, den Heer MARTINUS HENDRIKUS KLERK, betuigen wy onzen hartelijker dank. Don Helder, April 1929 Wed. M. H. kLERK— Stelleman. M. H. KLERK. S. J. KLERK.Bbuis. MAX. ELLY. door de Directie van de Rijkswerf te Willemsoord (Den Helder) op DONDERDAG 2 ME11929, des voor- middags ten 11.30 uur, van Het bouwen van een magazijnier uitbreiding aan da oostzijde van het torpe domagazijn op de Rijkswerf te Willemsoord (Den Hel der), met bijkomende wer ken (perceel 5). Het bestek ligt ter lezing by het Departement van Defensie, by de Afdeeling Boekhouding der Directie van de Rykswerf te Willemsoord (Den Helder) en van die te Hellevoetsluis'en by de Directie van het Marine- Etablissement te Amsterdam, alsmede by de Provinciale Be sturen en ter Secretarieën der Gemeenten Rotterdam en Dord recht. Voor zoover de voorraad strekt, is het bestek te ver krijgen by de Afdeeling Boek houding van de Rykswerf te Willemsoord (Den Helder) ad f 1.— per exemplaar (bulten de gemeente per postwissel over te maken). De inschrijvingen, welke op ongezegeld papier mogen zijn gesteld, ingericht volgens ar tikel 9 van liet „Aanbestedings reglement Werken K. M. 1921", moeten vóór het uur der aan besteding franco worden be zorgd ln de bus, geplautst by de Afdeeling Boekhouding van de Rykswerf te Willemsoord (Don Helder). gé van de naar de eischen des tyds ingerichte ■a Om ieder in de gelogenheid te stellen kennis te maken |f|i met myn extra fijne METWORST krijgt ieder die j Svoor f 1.- besteedt w aai m.M AA nE All R h U Deze reolame Is geldig tot Zaterdagavond. Beleefd aanbevelend, fa

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 2