v.ROSSEM'1 ZEEPAARD I5cr. ïïXiïSXSiïSStc'
Advertentiën
Kinderfeest op Julianadag.
OPENBARE AANBESTEDING
C05R0Z&N
MET I-1E-T ANKER
GEMENGD NIEUWS
CAFf-RESTAURANT „CENTRAL"
MARINE.
j VLEESCHHOUWERIJ en SPEKSLAGERIJ 2
2 WILHELMINASTRAAT 1E.
v
DE STAKING IN HET HOUTBEDRIJF
AAN DE ZAAN.
Patroons lossen zeil een Rijnaak.
TWEEDE KAMER.
LUCHTVAART.
MILITAIR VLIEGTUIG
VERONGELUKT.
Buitenland.
EEN VROUWELIJKE ROOVER.
HEROPENING)
ZATERDAG 20 APRIL.
JUST DE BOER.
CHR. ORANJEVEREENIGING.
U MOET ER U MEDE GEWAS-
SCHEN HEBBEN OM OVER
HET VERRUKKELIJKE
SCHUIM TE KUNNEN OOR-
DEELEN.
OP GOEDE ZEEP STAAT:
MIJN ÉTALAGE
S VRIJDAGAVOND 6 uur OPENING
UI Uitsluitend eerste kwaliteit Rund- en Verkens- L
- vleesch, fijne Worst- en Vleeschwaren.
N
ons Metworst CADEAU p
J. SPRENGERS. jjj
ZIET MIJN ÉTALAGE m
Dinsdag Is ln de vluchthaven te Zaan
dam een Rijnaak uit Einden aangekomen
met Duitsch hout, ten deele bestemd voor
de firma Dekker's Houthandel en voor
het andere deel voor de N. V. Houthandel
v.h. de Erven H. O. van Vliet.
Nu zoowel de bootwerkers als de hout
bewerkers weigerachtig bleken de aak te
lossen, zijn de betrokken patroons ertoe
overgegaan, dit werk zelf te verrichten,
waarmede Dinsdagmorgen een begin is
gemaakt. Incidenten zijn daarbij niet voor
gekomen.
Van de zijde der werkgevers zijn in ver
schillende locale bladen advertenties ge
plaatst, waarin arbeidskrachten worden
gevraagd. De stakingsleiding heeft daar
op in alle plaatsen, waar die kranten zijn
uitgekomen, manifesten verspreid, om de
arbeiders omtrent de staking in te lichten
en hen te bewegen, niet in de aanbieding
te treden.
Van korten duur.
Uit Zaandam meldt men:
De stakingsleiding heeft meegedeeld,
dat 8an de houtzagerij de Twee Gebroe
ders Dinsdag twee uit Eindhoven afkom
stige schavers tegen een loon van 50
per week in dienst werden genomen. Na
over het conflict te zijn ingelicht, hebben
zij zich des vonds bij de stakers aange
sloten. Beiden zijn gisterenmorgen weer
naar hun woonplaats vertrokken.
HET ONTWER P-ZIEKTE WET
AANGENOMEN.
In de zitting van de Tweede Kamer
werd gisteren het ontwerp-Ziektewet aan
genomen met 64 tegen 16 stemmen. Tegen
de christ.-hist. en de heeren Kersten,
Zandt, Braat, de Visscher, van Rappard
en Lingbeek.
DE VERMISTE AUSTRALISCHE
REDDING VLIEGTUIGEN.
Kingsford Smitb en Ulm, de vliegers
van de Southern Cross, verlangen er zeer
naar deel te nemen aan het zoeken naar
luit. Keith Anderson en Hitchock, aie bij
hun pogingen om de Southern Cross op
te sporen, verdwaald zijn en nog altijd
vermist worden,
VLIEGONGELUK.
Luitenant Stapley Gray van de natio
nale garde van Missouri is Maandag op
tragische wijze om het leven gekomen. Hij
was een twintig mijl van Si Louis verwij
derd toen db motor van zijn vliegtuig wei
gerde. Gray is met een valscherm uit het
vliegtuig gesprongen maar hij heeft ver
geten aan den knop te trekken die de pa
rachute openi Zijn lijk is Maandag ge
vonden in een weide bij Gumbo met de on
geopende parachute eromheen gewikkeld.
Een luitenant gedood, de an
dere inzittende zwaar gewond!;
het toestel totaal vernield.
De berichtgever van het Hbl. meldt:
Gistermiddag omstreeks twaalf uur is
een der militare vliegtuigen, die, naar wij
vernemen, een verkenningstocht maakten
van Soesterberg naar Venlo, boven de
groote Hai bij Venlo verongelukt.
Het tweepersoonstoestel No. 113 (van
het type S IV), waarin zich bevonden de
luitenants Kimmyzer en Schottó de Vries,
kwam bij een daling tijdens het nemen
van een scherpe bocht in een windvang,
raakte een boom en stortte neer* terwijl
de motor nog in volle werking was.
Luitenant Krimmyzer werd op slag ge
dood, luitenant Sobotté de Vries kreeg
een dubbele beenbreuk.
Beide luitenants waren ongehuwd. De
gewonde is in het ziekenhuis te Venlo
opgenomen.
Het ongeluk gebeurde op een
plaats, waar het terrein plots
steil oploopt
V. D. verneemt omtrent het ongeval
uit Venlo:
Zooals vaker kwamen Woensdagmorgen
verscheidene militaire vliegtuigen uit
Soesterberg naar de groote heide nabij
Venlo, welke als militair vliegveld ge
bruikt wordt, tot het bouden van oefe
ningen. Onder deze was het vliegtuig No.
118. Op ongeveer een half uur afstands
van Venlo stortte dit toestel neer op den
Herungerberg, vlak aan den weg tusschen
Venlo en het Duitsche grensplaatsje
Herunger.
Vermoedelijk heeft het vliegtuig te laag
gevlogen, waardoor het in aanruking is
gekomen met de kruinen der boomen.
Het vlukke terrein loopt hier ter plaatse
vrij plotseling steil op tot een hoogte van
circa 10 m. Dat het vliegtuig do boomen
heeft geraakt, toonen ufgeknupte takken
aan; daarna ls het tusschen de boomen
aan den weg neergekomen.
Het ongeval gebeurde op een vrij stil
gedeelte van den weg, hetgeen ten ge
volge had, dat het eenlgen tijd duurde,
voor dat hulp tor plaatse was.
Dr. v. Dubols was de eerste die ge
neeskundige hulp verleende.
Luitenant Kimmyzer moet op slag dood
zijn geweest; de andere inzittende,luite
nant Schotté de Vries bleek zeer ernstig
gewond.
De militaire dokter, chef van den mili
tairen geneeskundigen dienst te Venlo, dr.
G. Broeders, kwam even later ter plaatse.
De overblijfselen van het toestel worden
door de politie en de marechaussee be-
wdskti
De vele belangstellenden worden op
een afstand gehouden.
De militaire autoriteiten zijn reeds ter
plaatse geweest, om een onderzoek in te
stellen.
Uit Soesterberg meldt men nog, dat
onmiddellijk na ontvangst van het bericht
van het ongeluk een militair vliegtuig
naar Venlo is vertrokken.
De oorzaak van het ongeluk.
„De Telgr." heeft gisteren een onder
houd gehad met den eerste luit.-vliegenier
Manke te Soesterberg en dien gevraagd
naar de oorzaak van bet ongeluk.
Luit. Manke zeide dat snelheidsverlies
(overtrekken van het toestel heet dat in
vliegenstermen) de oorzaak van het ge
beurde was. Onvoorzichtigheid of roeke
loosheid behoorden niet tot de eigen
schappen van beide vliegers, zoodat men
hier wel met een noodlottige omstandig
heid te doen heeft.
DE MARINE-VLIEGTUIGEN OP WEG
NAAR INDIE.
Over den tocht der marine-vliegtuigen
schrijft men uit Napels dd. Zondag aan de
N. R, Crt.:
De vlucht van Den Helder naar Hourtin
had, zooals u reeds weet, een zeer vlot ver
loop. Mooi weer en wind mee. De vliegtijd
bedroeg slechts 81/2 uur. Tijdens de vlucht
was niets bijzonders aan de vliegtuigen of
de motoren bespeurd, alles was perfect in
orde. Na aankomst leek ook aanvankelijk
alles in orde. Bij grondige inspectie dén
volgenden morgen bleek echter een bron
zen ring, welke de rollen van een rollager
in den reducteur mechanisme waardoor
de schroef met een geringer aantal om
wentelingen loopt als de motoras) op af
stand houdt, beschadigd te zijn. Wij be
sloten niet alleen een nieuw rollager in te
zetten maar een geheelen completen nieu
wen reducteur aan te brengen en telegra
feerden daarom naar de motorenfabriek
(Lorraine) te Parijs.
Bjj de Nederlandsche marine zijn reeds
eenige jaren Lorraine-niotoren van het
zelfde type in gebruik, maar dit was de
eerste maal dat wij moeilijkheden met den
reducteur ondervonden. Aangezien de olie
voorziening van den motor volkomen in
orde was geweest, de reducteur zelf ook
voldoende smering had gehad en aan den
motor zelf verder niets bijzonders te be
speuren viel, weten wij het ongeval aan
een toevallige fout in het materiaal van
het rollager.
5 April 's avonds laat arriveert de
nieuwe reducteur en wordt uitgepakt en
gecontroleerd. 6 April 's morgens vroeg
gemonteerd, proefgedraaid en daarna
proefgevlogen. Alles volkomen in orde, 12
uur 's middags klaar om te vertrekken.
Daar komt echter een telegram uit Berre,
meldende dat daar éen hevige storm woedt
(Mistral-windkracht 100 KM. per uur), zoo
dat landen aldaar gevaarlijk en benzine
bijladen onmogelijk zou zijn. Wij blijven
dus te Hourtin, maar nemen voldoende
benzine in om Hourtin—Napels in eens
te vliegen. Wij konden den volgenden
morgen (Zondag) echter niet vroeg ge
noeg wegkomen om Napels (ten minste 10
uur vliegen) nog voor donker te halen en
vliegep dus toch maar niet verder dan
Berre.
De vlucht daarheen is wederom zeer
vlot verloopen. Schitterend weder onder
weg. To Berre was de storm geheel afge-
loopen, ook daar prachtig weer. Bij aan
komst (in de lucht was niets bespeurd
alle meteraanwijzingen, temperatuur, enz.
waren volkomen in orde) blijkt de reduc
teur van denzelfden motor (D 23 voorste
motor) weer hetzelfde euvel te vertoonen.
De beide andere vliegtuigen waren in alle
opzichten perfect in orde, ook de D 23 ver
der (vliegtuig zelf en achterste motor).
De Lorrainefabriek had een ingenieur
naar Berre gezonden naar aanleiding van
het malheur te Hourtin. Wy, en ook deze
ingenieur, waren toen van meening, dat
de fout wellicht toch in den motor schuil
de; daarom werd direct een geheel com
plete nieuwe motor (met den daarbij be
hoorenden reducteur) besteld uit Parijs.
De fabriek deed dit zelve en natuurlyk
op haar kosten. De nieuwe motor arriveer
de 4 uur 's morgens 10 April te Marseille
aan het station aldaar. Per auto werd hy
naar Berre gebracht en om 6 u. begonnen
wy met uitpakken en klaar maken voor
montage.
5 u. 's middags een proefvlucht van een
uur gemaakt, waarby alles volkomen in
orde werd bevonden. Ook de schroef was
te Berre nog oens gebalanceerd en go-
oontroleerd en goed bevonden. De Inge
nieur van Lorraine (Carrol bekend om
zyn raids met Pelletler d'Olsy en metj
Arraohart) vloog zelf mede en was in allo
opziohten tevreden.
11 April naar Napels. Wederom tydens
de vluoht niets byzonders bespeurd, maar
by aankomst opnieuw zelfde fout (zü het
ln iets mindere mate) aan vóórste motor
D 28. De andere twee vliegtuigen waren
nog steeds in perfecten staat en hebben
daaraan ook niet het minste gehad, en
ook D 23 achterste motor en vliegtuig
vertoonen geen byzonders. De kans is nu
zeer groot dnt de fout toch ln de schroef
gezocht moet worden, ofschoon dit moei
lijk te verklaren is, en de motor ln de
luoht ln het geheel niet trilt, Iets dat by
oen sohroeffout. vrywel altijd direct het ge
val Ia. Ik bestelde nogmaals een nieuwen
reducteur, welke waarschijnlijk heden (14
April) hier kan aankomen en zal hier ook
een nieuwe schroef monteeren en daarna
gedurende eenige uren proefvliegen, tot
dat zekerheid is verkregen omtrent de
oorzaak en dat deze volledig verholpen is,
alvorens verder naar Athene te vliegen.
Heden is reeds aangekomen de heer
Burgerhout (Aviolanda) en komt ook nog
een ingenieur van Aviolanda, alsmede
een ingenieur en een menacien van Lor
raine. Wy zullen de oorzaak zeker wel
kunnen opsporen. Het is echter het
vreemdste, wat ik in myn ruim 9-jarige
vliegerloopbaan heb medegemaakt. In de
aviatiek valt echter steeds nog te leeren
en uit dat oogpunt bezien, heeft zelfs deze
pech zyn waarde. En daar het by onze
vlucht niet gaat om zoo snel mogelyk te
vliegen en een paar dagen langeren of
korteren reisduur van geen belang zyn, is
het ook uit dat oogpunt vpn weinig be
lang of we hier nog een paar dagen bly-
ven.
De D 21 en 22 alsook de D 23, uitgezon
derd de reducteur, gaven verder geen en
kele aanleiding tot klachten. Het is boven
dien toch reeds goed dat wy op alle drie
de etappes het eindpunt bereikten en dat
de motor, ondanks een defecten reduc
teur, toch nog wel zoo lang rustig bleef
draaien. Dat zou met verschillende andere
types van vliegmotoren zeker niet het ge
val zyn geweest.
De bemanning is vol goeden moed en
werkt zeer hard, ook dat geeft alle reden
tot tevredenheid, alsook de ontvangst en
de assistentie op de buitenlandsche vlieg
kampen die wij tot nu toe aandeden, en
over de vlotte hulp der Lorraine-fabriek.
perron. De trein hield onmiddellijk stil.
De man was zoodanig beklemd geraakt,
dat hy moest worden uitgezaagd.
Nadat op het station de eerste genees
kundige hulp was verleend, werd de rei
ziger, een man van ongeveer 60 jaar, in
zorgwokkenden toestand per aut0 naar
het St. Antonlusgasthuis vervoerd.
BEROOVING OP STRAAT.
By de rivierpolitie te Rotterdam is ge
bracht de 25-jarige zeeman W. T. R., van
een Engelsch stoomschip, die op den
Westzeedyk aldaar in half versuften toe
stand is aangetroffen. Het bleek, dat twee Gerda R., die eenigen tyd by de beroofde
onbekend gebleven mannen hem tegen in dienst was geweest.
den grond hadden geslagen en hem ver- vFBTFFisir»
volgens hadden beroofd van 10 pond engkaiie verleend.
10. Twee jaar geleden heeft de jonge gra-
DE SALENTO. j vin De Janzé men zal zich mogeiyk iets
van het geval herinneren, omdat het des-
Nog een slachtoffer, tyds veel gerucht heeft gemaakt in het
De 28-jarige roeier R. H. Huig te Noorder-station te Parys een moordaan-
IJmuiden, die deel uitmaakte van de be- slag gepleegd op een jongen Engelsch-
manning der IJmuider reddingboot, welke man, wiens familie een huwelyk met de
op 26 November heeft gepoogd de op- gravin in den weg stond. Na den aanslag,
varenden van het by Bloemendaal ge- waarby de jongeman niet levensgevaar-
strande Italiaansche stoomschip Salento te lijk werd gekwetst, heeft de jonge vrouw
redden, by welke poging de reddingboot j het wapen tegen zich zelf gekeerd, maar
Maandagnacht werd een vrouw, die op
het Blüderplein te Beriyn een ver-
versohingssalon dryft, op de trap van haar
woning in de Fürbringerstrasse over
vallen door een roover, die haar de geld-
tasch met 800 mark ontrukte en aan den
haal ging. Op het hulpgeroep van de be
stolene schoot een politie-agent toe, die
den dief wist te grijpen. Op het politie
bureau bleek toen, dat de dief.een als
man verkleede vrouw was, de 23-jarige
Binnenland.
DOOR SNELTREIN OVERREDEN.
Maandagmiddag is het 3V2-jarig zoontje
van Becker, bewoner van den wachtpost
in de Huuwe, by Almelo, door een snel
trein uit Amsterdam overreden en ge
dood.
SPRING NIET UIT EEN RIJDENDEN
TREIN.
Maandagavond 8 uur is op het Centraal
station te Utrecht een reiziger, die uit een
trein sprong, toen deze nog een tamelijke
vaart liad, gevallen en bekneld geraakt
tusschen de treeplank en den rand van het
omsloeg, is Zondag in een ziekenhuis te
Amsterdam overleden.
Na het ongeluk" klaagde Huig over pij
nen in het hoofd en na een operatie is hy
thans gestorven. Dit is het tweede slacht
offer van de moedige poging der IJmuider
bemanning.
KLIPPERSCHIP GEZONKEN.
Tusschen Enkhuizen en Stavoren is
Maandagnacht gezonken het klipper
schip Rival, schipper Ottink, dat geladen
was met zand en op weg was van Kater-
veer naar Medemblik. De opvarenden zyn
gered en te Enkhuizen aangekomen.
VERDUISTERING VAN GELDEN.
Reeds geruimen tyd viel het op, dat
twee beambten van het Gemeenteveer te
Nymegen zioh uitgaven veroorloofden, die
zy zich onmogelyk uit hun inkomsten kon
den permitteeren, waardoor 't vermoeden
gewekt werd, dat zy zich onrechtmatig
geld verschaften. Dat vermoeden is thans
zekerheid geworden. De politie heeft in
verband daarmee het tweetal aangehou
den.
By het betreden van de veerpont toont
men den beambte het biljet, waarmee de
overtocht aan een ambtenaar betaald
wordt. De beambte heeft echter sedert ge-
ruimen tydi de biljetten geheel ingehou
den en gaf ze over aan den man, die met
den verkoop belast was. Op deze wijze
hebben zy zich een zeer belangrijk bedrag,
men spreekt van 17.000 toegeëigend. De
beambte is ter beschikking der justitie
naar Arnhem overgebracht, terwyl de
ambtenaar na verhoor voorloopig op vrije
voeten is gesteld.
ook zy, hoewel zwaar getroffen, heeft het
leven eraf gebracht. Gravin de Janzé, wier
echtscheiding zij was getrouwd in
middels was uitgesproken, werd voor-
waardelyk tot zes maanden gevangenis
straf veroordeeld.
President Doumergue heeft nu deze
veroordeeling te niet gedaan en de jonge
vrouw gratie verleend.
MESTORINO NAAR HET BAGNO.
Zijn vertrek aanstaande.
Charles Mestorino, de jeugdige juwe
lier, die men herinnert het zich den
diamanthandelaar Truphème te Parys
vermoorde en diens lyk ergens in een
bosch verstopte, zal binnenkort naar het
bagno worden overgebracht. Hy maakt
deel uit van het eerste convooi tot levens
langen dwangarbeid veroordeelden, dat
thans voor de groote reis wordt samen
gesteld. Dezer dagen wordt hy uit de ge
vangenis van Fontevrault, waar hy zich
sedert negen maanden bevindt, sinds het
vonnis werd geveld, dat hem de doodstraf,
welke iedereen had verwacht, bespaarde,
naar het Ile de Ré getransporteerd.
Het verluidt dat er tal van invloeden
zyn aangewend om Mestorino ook den
z waren gang naar het bagno te besparen.
Tevergeefs echter, geen enkele gratie
maatregel of verzachting van straf kon
worden verkregen.
Mme. Mestorino heeft den wensch ken
baar gemaakt haar man naar het verre
oord te vergezellen en een verzoek daartoe
ingediend. Zy zal natuurlyk niet tezamen
met hem kunnen reizen op het transport
schip der bannelingen, doch op eigen ge
legenheid gaan.
Geboren
GRIETJE,
Dochter van:
M. H. v. HOPPE en
A. v. HOPPE—DOL.
Den Helder, 17 April 1929,
Jonkerstraat 40.
Inplaats van kaarten.
Ondertrouwd
MAGD. A. RAGETLI
en
J. F. HARDERS.
Zaandam,
Ooievaarstr. 62, r i6 April.
Amsterdam,
Mauvestr. 19,
Ondertrouwd
MAATJE WILHELMINA KORT
en
KLAAS BLOM.
Den Helder, 17 April 1929.
Vlamingstraat 71.
Dykstraat 12.
Huwelyksvoltrekking:Donder-
dag 2 Mei, in de Nieuwe Kerk
(Weststraat), v.m. 12 uur, door
Ds. F. W. J. v. d. POEL.
Thuis: Zondag 21 April, n.m.
vau 35 uur, Vlamingstraat 71.
Algemeene kennisgeving.
Heden overleed, na een
smartelyk lyden, onze ge
liefde Man, Vader Behuwd-
en Grootvader, de Heer
CORNELIS DE BOER,
gepens. ambtenaar a/h Depar
tement v. Mar. te 's Gravenhage,
eerder Wedn. v. M aartje Zwier
in den ouderdom van 66
jaar.
Uit aller naam:
Wed. J. DE BOER
DE HAAN.
Den Helder, 17'April 1929.
Florastraat
De ter-aarde-bestelling
zal plaats hebben op a.s.
Vrij dag 19 April, des voor
middags 11 uur, vanuit
het sterfhuis.
moet zijn
Perabuis opgegeven Zaterdag 18 April
Beleefd aanbevelend,
v/h. 20 jaar Badpaviljoen Huisduinen
Aanmelding tot deelname voor
kinderen der leden op Zaterdag
20 April a.s. nam. van 2—3 u.
In „IRENE" (Hoogstraat).
HET BESTUUR.
Voor de talryke bewy'zen van
deelneming, betoond by het
overlyden van onzen lieven
Man, Vader,Behuwd-en Groot
vader, den Heer
MARTINUS HENDRIKUS KLERK,
betuigen wy onzen hartelijker
dank.
Don Helder, April 1929
Wed. M. H. kLERK—
Stelleman.
M. H. KLERK.
S. J. KLERK.Bbuis.
MAX.
ELLY.
door de Directie van de Rijkswerf
te Willemsoord (Den Helder) op
DONDERDAG 2 ME11929, des voor-
middags ten 11.30 uur, van
Het bouwen van een
magazijnier uitbreiding aan
da oostzijde van het torpe
domagazijn op de Rijkswerf
te Willemsoord (Den Hel
der), met bijkomende wer
ken (perceel 5).
Het bestek ligt ter lezing by
het Departement van Defensie,
by de Afdeeling Boekhouding
der Directie van de Rykswerf
te Willemsoord (Den Helder)
en van die te Hellevoetsluis'en
by de Directie van het Marine-
Etablissement te Amsterdam,
alsmede by de Provinciale Be
sturen en ter Secretarieën der
Gemeenten Rotterdam en Dord
recht.
Voor zoover de voorraad
strekt, is het bestek te ver
krijgen by de Afdeeling Boek
houding van de Rykswerf te
Willemsoord (Den Helder) ad
f 1.— per exemplaar (bulten de
gemeente per postwissel over
te maken).
De inschrijvingen, welke op
ongezegeld papier mogen zijn
gesteld, ingericht volgens ar
tikel 9 van liet „Aanbestedings
reglement Werken K. M. 1921",
moeten vóór het uur der aan
besteding franco worden be
zorgd ln de bus, geplautst by
de Afdeeling Boekhouding van
de Rykswerf te Willemsoord
(Don Helder).
gé van de naar de eischen des tyds ingerichte
■a Om ieder in de gelogenheid te stellen kennis te maken |f|i
met myn extra fijne METWORST krijgt ieder die j
Svoor f 1.- besteedt w
aai m.M AA nE All R
h
U
Deze reolame Is geldig tot Zaterdagavond.
Beleefd aanbevelend, fa