HeerenltleeÉg naar maat. ALGEM. COÖPERATIE, DE VLIEGTUIGRAMP TE BAGDAD. Derde Blad BINNENLAND BUITENLAND. GEMENGD NIEUWS. VAN ZATERDAG 4 MEI 1929 ^stling daar meer opbrengt dan In gemeen ten lste klasse'; een bel&mng van buitenlan ders in die fondsbelasting; in sommige ge vallen zal tot 100 opcenten op de fondsbe- lateting kunnen worden1 gegaan; art. 0 (ga rantie en limiet) gelldt 5 jaar; de laagEi'e In komensgrens voor de belasfiJngheffing te Rotterdam, Amsterdlam en Deni Haag is be paald cp 900 (zooals ook tegenwoorö'ig het geval 'ik); III (regeling steun aan. noodlij dende gemeenten) is geheel vervallen. PROTESTDEMONSTRATIE BIJ TOL VAN LEYMUIDEN. DEN DE KOSTEN VAN DE DROOG» LEGGING DER ZUIDERZEE. In de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer verklaarde de Minister van Waterstaat, dat de kosten der droog legging der Zuiderzee vermoedelijk 35 hoog er zullen zijn dan de raming, hetgeen neerkomt op 17b a millioen per jaar. WIJZIGING ZUIDERZEESTEUNWET. De heeren Duys c.s. hebben een voorstel van wet ingediend tot wijziging van de Zuiderzeesteunwet van 29 Juni 1925. Voorgesteld! wordt, dat aan belangheb benden, onder voorwaarde van aflossing en tegen rentevergoeding, krediet kan worden verleend, voor zoover het moet strekken tot voortzetting, verplaatsing of vervorming van' eenig bedrijf of inrich ting van een nieuw bedrijf. Van dit kre diet wordt tot het d'erde kalenderjaar na het aangaan der schuld een rente betaald van 4 pet. Daarna geschiedt de betaling dezer rente met de aflossing der schuld in 30 annuïteiten, ieder groot 54/« pet. van ge noemd1 bedrag, terwijl de belanghebbende in de gelegenheid wordt gesteld de jaar lij ksche rente zoowel als de annuïteit in wekelijksche termijnen te voldoen. Verder wordt voorgesteld dat aan be langhebbenden ter tegemoetkoming we genis dte schade, welke de afsluiting der Zuiderzee hun mocht berokkenen, uitkee- ringen in geld kunnen worden verleend. Deze uitkeeringen worden onderscheiden in: a. uitkeeringen wegens waardevermin dering van eigendommen, en b. andere uitkeeringen. Deze laatste uitkeeringen worden ver leend! aan belanghebbenden, die ten ge volge van de afsluiting der Zuiderzee niet in staat zijn door aanwending van eigen arbeidskracht in het levensonderhoud te voorzien. Aan deze belanghebbenden wordt een inkomen gewaarborgd': a. indien ze onge huwd zjjn en hun 18de levensjaar voleind, van 10 per week, verhoogd met 25 pet. van het door hen zelf verdiende bedrag, tot een maximum van 12.50 per week; b. indien ze gehuwd en kostwinner zijn, van 16 per week, verhoogd met 25 pet. van het door hen zelf verdiende bedrag, tot een maximum van 20 per week, met bepaling, dat voor ieder kind beneden 14 jaar een extra uitkaering wordt gegeven van 1 per week. DE FIN AN CIEELE BETREKKING TUSSCHEN RIJK EN GEMEENTEN. Het wetsontwerp door de Tweede Kamer aangenomen. De aange brachte wijzigingen. De Tweede Kamer heeft gisterenmiddag het wetsontwerp in zake de fiinamciee.e be trekking tusschen rijk -en gemeenten aan genomen. Tijdens de behandeiling in de Kalmer zijn er in het wetsontwerp verschillende wijzi gingen gelbracht, waarvan wij: hier een over zicht Men volgen: le. Behalve de algemeen© uitkeeringen ontvangen de gemeenten Hit het fonds een ui tkee ring ten bedrage van 76 pet. citer jaar wedden van Burgemeester en secretaris met een maximum van 3000. 2e. Blij. toerekening van de uitgaven, opge nomen in de formule van art. 4, wordt voor zoover het onderwijs betreft, aleen rekening getooudlen met Jde verplichte uitgaven door d© Lager-Onderwijswet op de gemeenten gelegd1'. 3e. De garantie en d'e Éhtieit in art. 6 zij n „ivan 50 en 75 pet.™ opgevoerd tot respect. 60 ©n 85 pet. d'er eigen inkomstenbelasting, echter met dez© restrictie, dat van deze laatste toedragen eerst worden afgetrokken d'e opbrengst d'er personeel© belasting in hoofdsom over 1928. In verreweg d:e meeste gemeenten li!s de opbrengst, van de hoofd som der penstonie©!e belasting meer dan 10 pet. der eigen inkomstenbelasting, zood'at garantie ©n limiet) feitelijk lager zijn ge worden dan in het oorspronkelijke ontwerp. 4e. Voor zoover in een gemeente meer dan 50 opcenten op d'e vermogensbelasting worden geheven, wordten deze „super-op- cenlenT' bij de toerekening van garantie en limlief medagerekend, terwijl v0<)r noodlij dende gemeenten garantie en. limiet nog extra zijn versterkt. 0e. In de z.g. gemeenrtefondtebelasbnng, die van heb geheel e rijk naar dezelfde grond slagen geheven wordt, zijn verschillende wijzigingen gebracht Zoo is de talbel_ der oTaaSifioatlie venvalllen. Deze cllassifioati© is wed blijven bestaan, maar d'e gemeenten zul len zich zelf 'in een klasse 'kunnen rang- sfchïteen. 6e. Oo(k ben opzichte van de personeele belasting, die geheel aan de gemeente zal wordlen uitgekeerd', hebben degemeentebe- stweni een j ge mieerdere vrijheid gekregen, zoo zullen zdjl een progressief tarief der huurwaarde mogen heffen. 7e. De woonforensen belasting is weer ingevoegd!, echter Sn dier voege, dat zij fa cultatief 5s en niet naar het 'inkomen mag worden geheven. 8a. Er zal een comimiisslie van advies voor de tübvoeifinïr van de wet worden jngestiaia. .Andlere wijzigingen vermelden wij siecnts cursorisch. Zij betreffen: een hoogere ^op brengst' van d'e hoofdsom der fondsbelasting Donderdagmiddag om twee uur heeft de heer Van Tol, gemeenteraadslid van Rijnsaterwoude, bij' den tol van Leymul- den geprotesteerd wegens het verschil in tarief voor ingezetenen en niet-ingezete- nen. Hij weigerde tol te betalen, waarop hem de doorgang werd' belet. Het nieuws verspreidde zich als een loopend vuurtje en werd ook bekend op de graanbeurs van Hoofddorp, zoodat al spoedig een honderd auto's uit den omtrek ter plaatse verschenen. De drukte was zoo groot, dat het verkeer van twee tot vijf moest wor den stopgezet. Wegens belemmering van het verkeer is tegen den oorspronkelijken weigeraar proces-verbaal opgemaakt. Te vijf uur was de toestand in zooverre weer non- maal, dat ieder, die betalen wilde, den tolboom kon passeeren. NEDERLAND EN BELGIE. Besprekingen te BrusseL Men bericht uit Brussel aan „De Tijd", dat de heer J. C. L. van der Lande, lid van de Eerste Kamer, de vorige week in Bel gië besprekingen heeft gevoerd met voor aanstaande politieke personen over de Schelde-kwestie en de scheepvaartverbin dingen tusschen Schelde en Rijn. De „Statendam" te New YorK. Nog nimmer werd een schip zoo ontvangen. De New-Yorksche corr. van het HbL schrijft d;.d. 23 April: We hebben hem feestelijk ingehaald, onzen „Statendam" en alles heeft er toe bijgedragen de ontvangst onvergetelijk te maken voor degenen, die er aan deel namen. Door een zwaren storm op den Atlantisohen Oceaan kon van een aan komst binnen acht dagen geen sprake zijn. Een snelheidsrecord1 voor het schip zal dus tot een der volgende reizen uit gesteld dienen te worden, maar ik ver nam van passagiers, hoe hijzonder gelijk matig het schip de 'zware golven bereden had, zelfs terwijl het bij een proef volkomen was stilgelegd. Het etmaal1 te laat was dus in zekeren zin een aanwinst in ondervinding op een ander gebied. Vrijdagmiddag den 19en lag de ge meentelijke ontvangstboot, de „Macom", gepaivoiseerd klaar aan de pier van Bat- tery Park, ten einde een groep genoodig- d'en in de gelegenheid te stellen den „Statendam" buitengaats tegmoet te varen. Maandag den 22sten heeft mayor Wal ker, de burgemeester van New York, ten stadhuize receptie gehouden. Het schip werd ook bezichtigd. Een uitgelezen {gezelschap van ibijna vjler honderd gasten, vertegenwoordigend de New Yorksche bussiness aristocratie, had zich verzameld op het schip en dwaalde door salons en het trappenhuis, en men had groote bewondering voor de schitte rende inrichting. „Met genoegdoening en trots kan gehéél Nederland op dezen dag terugblikken. Het is nog nimmer voorgekomen, dat de City of New York voor de aankomst van een Nieuw Europeesch schip van welke grootte en belangrijkheid ook, de ofö- cieele „Macom" uitgestuurd heeft," zoo schrijft d© Telegr. DE STAKING IN HET HOUTBEDRIJF TE ZAANDAM. Relletjes. Donderdagavond had zich een groot aantal stakers en nieuwsgierigen verzameld in de Farinastraat um getuige te zijn bij het thuisbrengen van een werkwillige. Toen de politie het publiek aanmaande tot doorloopen, werd daaraan niet of slechts schoorvoetend voldaan, waarop een charge met den blanken sabel ge maakt werd en verschillende personen, waaronder er waren die met de staking niets te maken hadden, gevoelige klappen opliepen. Een uur tevoren waren een paar verslaggevers het mikpunt van een groot aantal stakers. Zonder dat daartoe aanleiding bestond, vermoedelijk omdat zij aangezien werden voor vertegenwoor digers van bladen die het den stakers niet naar den zin maken, werden zij door een groot aantal stakers gevolgd en uit gescholden. De stakingleiding die zij met gebeurde in kennis stelden, keurde dit optreden af. De fourageering van de vijf en twintig rijksveldwachters die ter ver sterking van het politiecorps in de ge meente zijn aangekomen, bracht ook eenige moeilijkheden met zich mee. De winkeliers durfden uit vrees voor boycot geen levensmiddelen ten behoeve van deze politieambtenaren te leveren. Langs een omweg heeft men deze toen door particulieren laten in koopen. (Nw. Rott. Crt.) De eerste houtboot gearriveerd. Gisteren is in de haven te Zaandam de eerste houtboot gedurende den stakings- tijd binnengeloopen. Het is het Zweedsche stoomschip Wilton, met 600 standaards ge zaagd hout, bestemd voor de N.V. Hout handel v.h. William Pont. Dit feit is met betrekking tot de staking van bijzondere Nieuwste bewerking. Correcte pasvorm. Laagste prijzen. TEL. 60. KONINGSTRAAT 7-9. aannemen, en of dientengevolge de sta king zich al dan niet zal uitbreiden. Na overleg met de houtbewerkersorganisaties en besprekingen met de hoofdbestuurders van den Centralen Bond van Transport arbeiders, de heeren Siverink en Kievits, hebben de leden, georganiseerd in de scheeps- en bootwerkersvereeniging Eens gezindheid besloten uit sympathie met de stakers de boot niet te lossen. Men deelde nog mede, dat de bootwerkers bereid zijn de rijstbooten en die met stukgoederen en ook de balkenbooten te lossen, doch niet die met gezaagd hout (z.g. plankenbooten). Deze mededeeling, die door-den voorzit ter, den heer K. Prins, van het balkon van Ons Huis aan de voor het gebouw ver zamelde stakende houtbewerkers werd ge daan, werd door dezen niet gejuich be groet STAKING EN UITSLUITING IN OOST-GRONINGEN. De uitsluiting en de staking van land arbeiders in Oost-Groningen, welke Woensdagmorgen zijn ingegaan, omvatten bijna 2000 mannen uit Beerta, Belling- wolde, Blijham, Drieborg, Nieuw-Beerta, Finsterwolde, Nieuwolda, Oudeschans, Termunten, Vriescheloo, Veelerveen, Wol- dendorp, Midwolda, Oostwold, Noord- broek en Winschoten. Voor de eerstge noemde 12 plaatsen heeft de Nederl. Land- arbeidersbond de staking afgekondigd, waarbij zich ook het overgroote deel der niet-georganiseerden heeft aangesloten. De stakingslijsten waren Woensdag ge- teekend door 1570 leden van den moder nen bond en door 250 niet-georganiseer- den. Ook de arbeiders van de N.V. Kerk- hovenpolder en van de boerderijen der stad Groningen zijn in staking gegaan. Plaatsgevonden besprekingen hebben niet tot overeenstemming geleid. In een manifest aan de stakers roept het hoofdbestuur van den Landarbeiders- bond hen op, „den strijd te voeren, kalm en bezadigd en met de handen in de zak ken." Gevraagd wordt een loonsverhooging van 15 pet. BANKBILJETTEN VAN 10. Biljetten, die Ingetrokken worden. De oude bankbiljetten van 10, waarop voorkomen een mannenfiguur en een vrouwenfiguur, die elkaar de hand rei ken, zullen, naar reeds vroeger werd be richt, worden ingetrokken. Blijkens een mededeeling van de directie van de Ne- derlandsche Bank kunnen ze tot 29 April 1930 ter inwisseling worden aangeboden aan de bank, de bijkantoren, agentschap pen en correspondentschappen. Van de muntbiljetten van 10 zullen alleen in omloop blijven, die waarop een Zeeuwsche boerin is afgebeeld. HERZIENING ZUIDERZEE STEUNWET. Op vragen van het Tweede Kamerlid Duys: 1. Is de minister niet van oordeel, dat. indien niet alsnog ten spoedigste wordi| ingediend het door hem toegezegd wets ontwerp tot herziening van de Zuiderzeel- steunwet, de mogelijkheid, om dit wets ontwerp nog vóór het uiteengaan der Ke(. mer te kunnen behandelen, zoo goed ais uitgesloten moet worden geacht? 2. Kan de minister mededeelen, of in',- derdaad dezer dagen de indiening van dut wetsontwerp kan worden te gemoetgje- zien? heeft de minister van waterstaat geant woord: de reserves Gibson tenslotte toch wat zwaar ls gaan drukken en dat hij thans, met het schrikbeeld van een aanstaande schipbreuk voor oogen, een laatste poging wil doen om de conventie te redden. Gib son heeft nu tegen hedenavond de ver tegenwoordigers van Frankrijk, Enge land, Italië en Japan verzocht, met hem samen te komen om naar een compromis inzake de materieelquaestie te zoeken. De kwestie der beperking van het oorlogsmaterleel op een dood pont. De bijeenkomst der vertegenwoordigers van de vijf groote zeemogendheden van Donderdagavond heeft althans in de kwestie van de beperking van het oorlogs- materieel der landmacht niet tot eenig resultaat geleid. Het gevolg zal dus zijn, dat het ontwerp-conventie niets zeggen zal hoegenaamd over het oorlogsmaterieel Ingezonden Mededeeling. MIJNHARDT's Hoofdpijn-Tabletten 60 ot Laxeer-Tabletten 60 ot Zenuw-Tabletten. 75 ot Staal-Tabletten 90 ot Maag-Tabletten 75 ot Bij Apoth.en Drogisten der landmacht Wat betreft de indirecte bepeiking, die bovendien voor Duitschland en Sowjet- Rusland nog een onvoldoende surrogaat geweest zou zijn, Gibson bleef onwrikbaar tegen de indirecte beperking van het materieel door budget-beperking. Het resultaat is dus nihil. De JX 22" tegen een schipbrug te pletter geloopen. Off.-vlleg'S Everts gedood, andere Inzittenden gewond. Reuter meldt cLd. Donderdag uit Bagdad1: Het Nedeirllandsche marine watervliegtuig ,A> 22", dlat op weg was naar Indoe, Ls op de brug over de Tigris tin Bagdad' (in aanraking gekomen' met de 'tetltegpaafidraden ©n omlaag gestort De piloot werd gedood, 'de ibeide andere in zittenden getwondl 'De bemanning van- die ,„D 22" beste'Jd, zoo men weet, uit officier-vlieger 2g.4l P. S. Ev-arte (vliegert reserve groepscommandant),, sergeanlt-vliiegtuligmaker A. L)ang©raar, (2© vlieger, chef tmióoaniidienl), fciarporaai-vlaielg- tuigmaker J. Symonls (rtiécanicien-reser- vevlliiegei'). OEDet „HbL" schrijft: I P. 'S. Everts, oud 32 /jaar., dis officSer-vffie- ,ger 2dte klasse, die mét dia officier-vliegers EJkierbout en Br oester de ©enige drie. Vlie gers rijn, im vtotl dienstverband bitf de Ma rine. In heti vierkamp De Mok heerscht diepe varsHagienbeijdi, omdat men Everts ülaar kenlt ais een -Wjitlenigewoon sympathieke,, ernstige en rustig© figuur, die zeer bekwaam iiö, het'geen) oofcf blijkt uit het felït, dat bij zoodra hij: in/lnd'ië zou zijn aangekomen onmiddellijk 'Jjou repaltri ©teren, teneinde d'e plaats in te ,-iielmen, die voor hem bestemd was: ch eM n-s truc tteur van het vliegkamp D© Mok. D!e oojiumjan/dtint van dPit Vliegveld1 ver klaarde on|s, d'at Everts zeen gezien was en in alle opzichtten een buitengewoon officier Ls geweest. Hij heeft dkm ook direct het) per- sooe&i blij elkaar geroepen om het toe t© sipr&icien/ ©rn eienligen tijd eerbiedige stilte verdocht om de nagedachtenis van telen! der eisten' oip die Mok. te eeren. LÖij het verscheiden van Everts komt nog een} tragische bijzondierhelid: eerst -twee we- ketfi voor bet vertrek van d© Vltelgboot twas bijj in het huwelijk getreden. Zijn vrouw, dit) pas haar vader veritoren heeft, bevond' ziyjh tle Rijswijk en informeerde ©enigen 'tdjid geleden trouw naar bijlzondterheden, toen een 'djer motorenl van) eiem ander vliegtuig dlefect bJeefc t© zijn. Met' d'e ,D 22" was tot op lieden evenwel niets gebeurd!. r1 Het toestel te zwaar belast? Een ontwerp van wet tot herziening van de Zuiderzee-steunwet werd ingerecéd- heid gebracht. De ondergeteekende heJeft echter nog niet alle gegevens ontvangen, welke voor de beoordeeling van dat ont werp noodzakelijk zijn. Inmiddels is henn gebleken, dat de steller der vragen zelf te zamen met eenige andere leden der Ka mer een voorstel van wet tot herziening van de Zuiderzeesteunwet heeft inge diend. In verband hiermede meent hij den loop van zaken te moeten afwachten. VOLKENBOND. („I Oa *0 drincsap rftchtetreeks beteekenis, omdat daardoor zal worden be- l!WS?a?^K iSSSr 4?«S*. .list, houding d. bootwerker, zullen EEN CRISIS IN DE ONTWAPENINGSCOMMISSIE? Gibson als reddende engel. Genève, 2 MeL De discussie van heden morgen heeft duidelijk doen zien, dat de crisis der -Ontwapeningscommissie lang zamerhand haar hoogtepunt is genaderd. Indien de oommissie uiteen ging zonder voor de beperking van het oorlogsmaterl eel een oplossing gevonden te hebben, die geen ruimte laat voor onbeperkte camou flage, zou zij daarmee haar brevet van onvermogen geteekend hebben. Aange zien het hier hedenmorgen al een heel eind naar toe ging, heeft de Amerikaan- sche gedelegeerde Gibson naar het heet het initiatief genomen tot een laatste po ging, die de commissie over het doode punt heen zou kunnen helpen. Het is niet onmogelijk, dat de verantwoordelijkheid voor de concessie aangaande de geoefeii- Dte ooimimandfanf acht het waarechifn'.lijk, dat bieit toestel voQ) belast) was mlet het oog ;op het af te leggen lange traject, waardoor jmiet direct voldoende hoogte was te be- reiken. I In aansluitingop deze bnengem wij i'n heiimneiring,, dlat tteestellteni op dezeni tocht, miet het oog op tegenwind' en! amdtere ongunstige factoren, steadte pi dl 35 mleer benaüne medena men, dan onder niOrmale omstandigheden nodd'ig is. Zoo was bij het uiihzetltlem vam de trajecten er op gerekend1, diatj op dat van Trincomal naar Sabang. waarschijnlijk in diroa itliten uut 'af tle leggent, voor 14 uuav vlliagen hterMn© zou wordten geïiaden. De totalte 'route naar Lnidlië was berekend op 16.610 K.iM.,, waarvuni tot nu ito© waren afgelegd- Vijf étiappes ttó een totaal afstand van 4895 K.!M. De viiegbootien zoudten gisteren die étappe Bagld!a!d—Henjaim (hij Bendter Abbas) afleg- genf, een) afstand' van 1490 KJM., dte op één na grootste étappe op denl tocht. Hoe het gebeurd ls. Reuter rnel'dt nog nader uit Bagdad;: \D© 'bedoeling was, Vrijdag te vertrekken. Hét ongeluk' is gebeurd' blij1 eenl proefvlucht. TjterwijU 't toestel zeer Haag boven deni Hgirik vjloog, raakt© het de telegraafdraden. De bestuurder daaïde onrrni dkïeClajlci en kwam ze^r goed op de nMer neer, maar bet toestel ging miet igrteote sneHheid dóór bet water en- voel- te pletter telgen teen' schi.pb:rugi. D^ schroef stak hoven de borstwering -uit, tferwM het tbektteli tusschen dte pontons he- klteim'c?; naakte. Lul'tenfent Everts was dadelljlk gedoog doordat bijl telgen eien dwarsbalk weird Èjeslaigeni De 'begrafenis vaji Everts beeft beden plaats gehad. Het toeötejli ijS gezonken. Men zaü trachten bet te hchiPen en zoo mogelijk de motoren naar Ibdië op te zendten. Lult Everts begrafenis te Bagdad. Alle officieren van het Hiniadi-garni- zoen, waaronder vertegenwoordigers van de Engelsche luchtmacht, met 500 man schappen, hebben gisteren de begrafenis bijgewoond van den officier-vlieger 2de klasse, P. S. Everts. De plechtigheid maakte op alle aan wezigen een diepen indruk. De Nederland- sche regeering was vertegenwoordigd door den Duitschen consul voor Irak. Ge durende de plechtigheid cirkelde een Jun- kers vliegtuig, op weg naar België, over het graf van den Nederlandschen vlieger. De Telegraaf, waaraan wij dit bericht - ontleenen, verneemt nog, dat het slacht offer zijn ruggegraat gebroken heeft, waardoor de dood onmiddellijk moet zijn ingetreden. Hoe mevr. Everts het ongelok vernam. Naar mem otift Den) Haag aan de „N. Rotit. Ort." meldt, beeft mevrouw Everts Djondter- dagmi'did&g, toen ziji in dte Wagenstraat aan bet wtinkelen was, bij1 het gebouw van de Haagscbe Courant het bericht over hét on geluk, vo-lk'oanen onvoorbereid!, gellezen. Na in bet gebouw van het -blad1 eenalgSBms van dien hleviigeni schrik tte rijm -bekomen,, is rij naar bet departement van marine gereden, waar men haaT n-og geen officieelle bevesti ging van bet Reulter-berlicbt koii; geven.. aaü-. gezien om 4 uur op biet departement nog geen) bericht omtrent bet ongeluk was blin- nengekomleni. Rouwbeklag aan die weduwe van den off.-vlleger Everts. De adjudant van Ölen oomimanidanit der mlarine alhier,, ïiudt. itter zee ie kt Hetterschtijl, heeft Vrijldalgochtenld ten) huize van den ooimma-ndant van bet vliegkamp d'e Mok, ML ter zee le kL C. C. F. Jager, namens' den minister van Defensie, dteni comman dant dter zeemacht in Neld.-Ind!ië,, alsmede denl oommandtot d'er marine alhiter, dleelne- miing betuiigdi in het ongeluk met dte 22", wiaarbfijl Öle officier-vlegelr Everts bet- leven verloor. Dtes namiddags 'höeft Z. E. persoon!'ijk een htezdek van rouwbtekllag 'giebracbt aan mevrouw de wedt Everts. Inlichtingen gevraagd door het Engelsche lnchitvaartmlnlsterle. Bij het ministerie van defensie is giste ren van het luchtvaartministerie te Lon den bericht ontvangen van bet ongeluk. Medegedeeld weixl tevens, dat alle noo- dige maatregelen genomen waren om de Nederlandsche autoriteiten te waarschu wen. Aangezien verder alleen berioht ontvan gen werd, dat de begrafenis van den off.- vlieger Everts gisterenmorgen om 6 uur zou plaats hebben, is een telegrafisch ver zoek om nadere inlichtingen zoowel aan den commandant der escadrille water vliegtuigen. als aan den waarnemenden Nederlandschen consul te Bagdad gericht De {gewonden. Langperaar ls eien bekwaam mecanicien, goed' klgnner vam dte -LorralilnB-motoren, die pas im cffiemsti wias als vlieger httji de Marine. Ook '^ym'onB ite pas alls vMteger 'im dienlst- van d© (Marine en bad niog wielinlilg practlijk alls piloqt 1 Gisterjentevond weird bet volgende telte'- gram vain, Mtenia-nt ter zee Tet-enburg onte vangenl: f Ihbgetoaar heeft blij1 het- ongeval een kiap van een \gtlijl) teg-en het hoofd gehad, waar door hij direct bewusteloos werd'. Hij; i,s echter eenden tijd' daarna weer bijgekomen en1 zal vermoedelijk geert ernstig leisel dlaarvam overhouden. Sym-ons ijs slechtte lidht- gewond1. Men hoont en denkt, dat beide gewon'dten Winnen) 14 «Jagen hertl hospitaal kunnen ver laten. Buitenland. GRAAF CHRISTIAAN VON STOLBERG UIT DE VOORLOOPIGE HECHTENIS ONTSLAGEN. De rechtbank te Breslau heeft het ont slag uit de voorloopige hechtenis van graaf Christiaan von Stolberg Wernige- rode gelast omdat er niet langer verden king bestaat van misdaad, en omdat het veroorzaken van den dood door schuld geen gevaar voor ontvluchting insluit. EEN WERVELWIND. Te Columbus in Ohio heeft een wervel wind een deel van den muur der gevan genis doen instorten. Vier gevangenen zijn gedood, zes ernstig gewond. Een twaalftal gevangenen wordt vermist. EEN TORNADO. Een tornado heeft het dorp Rye Covos- cool, 15 mijl ten N.W. van de stad Cape city In Virginlë verwoest. Vijftig men- schen zijn omgekomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 9