GEMENGD NIEUWS Wat betreft de rechtspositie sprak het algemeen beBtuur er zijn groote ontevre denheid over uit, dat politieke Invloeden de Ingediende reohtaposltle-wet op het laatste oogenbllk nog schipbreuk hebben doen lijden. Besloten werd, niettemin met onvermoeiden Ijver de actie voor de in voering van een wettelijke regeling van den rechtstoestand zoowel van het for- meele als van het materieele recht voort te zetten. LUCHTVAART. De landing van de Graf Zeppelin in Zuid Frankrijk. aeoretarls-generaal en daarna Laurent Eynao, minister van luchtvaart, den dank van zijn regeering overgebracht voor ae uitstekende hulp bt| de landing van da Graf Zeppelin te Cfuers. Eynao deelde mede, dat hij instruotles heeft gegeven om bij de noodlge reparaties hulp te verleenen. DE MOORD TE AMSTELVEEN. Ernstig ongeluk op een onbewaakte overweg. Boot omgeslagen op de Eem. Auto-botsing bij Zundert (N.-Br). Een aardbeving in Sivas. In vier dagen naar Amerika. Hedendaagsche wonderen. Ook de pensioenwetgeving kwam in be spreking, waarbij besloten werd, de actie voor een technische herziening van de Pensioenwet te laten voorbereiden door een commissie, waarin ook zitting zal nemen een vertegenwoordiger van den Nederlandschen Bond van gemeente ambtenaren. Als hoofdpunten voor het onderzoek van deze commissie zullen gel den: onderzoek naar den toestand van het pensioenfonds, pensionneering op 60-jari- gen leeftijd, verhooging van het weduwen- en weezenpensioen, meerdere gelijkstel ling van de positie der wachtgeld- pensioengenietenden met wachtgelders, pensioenrecht voor na ontslag huwende ambtenaren. HET ZAANSCHE TOL- PETITIONNEMENT. Zaterdag heeft de aanbieding plaats ge had van het Zaansche tol-petitionnement op het departement van waterstaat. Onder leiding van de Zaansche vereeniging voor Vreemdelingenverkeer was een groot aan tal handteekeningen verzameld op een adres om spoedige afschaffing van de tollen. In ongeveer 80 auto's, waaronder eenige vrachtauto's, is een groot aantal leden der genoemde vereeniging naar Den Haag gereden om aan het departement van waterstaat het petitionnement te overhan digen. Het werd door den conciërge in ontvangst genomen. Op het adres zijn 11.902 handteekenin gen verzameld. BUITENLANDBOH NIEUWS. DE SCHADEVERGOEDINGS- OONFERENTIE. De door Dultschland voorge stelde transferclausule geweigerd. Naar de Soir schrijft, heeft Moreau, een der Fransche deskundigen, geweigerd de door dr. Schacht verlangde transferclau sule te onderschrijven. Bij dit besluit zou den de Belgische, Italiaansche en en En- gelsche deskundigen zich hebben aange sloten. VLIEGONGELUK. Bij de luchtmanoeuvres te Columbus zijn twee vliegtuigen in botsing gekomen. Het eene viel brandend naar beneden, de bestuurder is gedood. De bestuurder van het andere trachtte met een valscherm te landen en is zwaar gewond. Aan de ma noeuvres namen 104 vliegmachines deel. Een onderhoud met Eek ener. In antwoord op vragen van een ver tegenwoordiger van Havas, waarbij Ecke- ner zich weifiig uitte, heeft deze gezegd, dat hij nooit zulk een moeilijke vaart had gehad. Eckener toonde zich zeer voldaan over de landing, die onberispelijk was. De bevelen, die ik in het Duitsch gaf, werden dadelijk aan land in het Fransch vertaald en nauwgezet uitgevoerd, wat te meer bewonderenswaardig is, daar ik verneem, dat het personeel, dat ons heeft geholpen, in het geheel niet geschoold was. Ik ben waarlijk geestdriftig gestemd over de manier, waarop alles is uitgevoerd. De oorzaak van den tegenslag. Eckener ontweek een vraag over de oorzaken van den tegenslag, maar een mechanicien heeft daaromtrent het vol gende gezegdToen de eerste motor boven Spanje weigerde, werd bevel gegeven de overige vier sneller te laten draaien. Een van deze gaf al gauw teekenen van ver moeidheid en toen werd besloten terug te keeren. Nu is nog slechts een motor onbeschadigd. Wij zijn heelemaal niet in gevaar geweest en zoowel de passagiers als de bemanning hebben zich bewonde renswaardig gedragend Men denkt dat het luchtschip een dag of acht op het vliegveld van Ouers zal moeten blijven. De verdere plannen. Dr. Eckener is Zondag naar Friedrichs- hafen gereisd om de nieuwe motoren voor het luchtschip, voor zoover zij niet reeds verzonden zijn, af te halen. Men hoopt het luchtschip in 4 5 dagen weer voor het vertrek gereed te hebben. De opvarenden bleven, op enkele na, die voor zaken moesten vertrekken, te Toulon om den terugtocht naar Friedricbs- hafen mee te maken. Uit den omtrek kwamen massa's menschen naar Toulon en uit heel Frankrijk kwamen tal van automobilisten en motorrijders. Dultschland's dank aan Frankrijk. Rijksverkeersminister Dr. Stegerwald heeft een telegram aan den Franschen minister van luchtwezen Eynac en aan Brland gericht, waarin hij den dank der Duitache regeering betuigt voor de bui tengewone hulpvaardigheid der Fransche autoriteiten bij de noodlanding van de Graf Zeppelin. Von Hoesch, de Duitsohe gezant te Parijs, heeft Zondagmorgen, daar Briand afwezig was, in het ministerie van bul- tenlandsche «aken Phllippe Berthelot, Een telegram van dr. Eckener aan den Franschen minister van luchtvaart Dr. Eckener heeft het volgende tele gram aan Laurent Eynac, den Franschen minister van luchtvaart, gezonden»Ik kan niet nalaten, excellentie, u mijn op rechten en hartelijken dank te betuigen voor de veelzijdige steun en hulp, die u ons bij de regelmatige uitvoering van den tocht van de Graf Zeppelin verleend hebt en voor de belangstelling, waarmede u dezen tocht in zijn verschillende phasen gevolgd hebt. In het bijzonder ben ik u echter dank verschuldigd voor de krach tige hulp die u ons, toen een noodlanding tengevolge van het plotseling weigeren van de motoren noodig was geworden, verleend hebt door ons de loods te Ouers ter beschikking te stellen. Dathetlucht- sohip onbeschadigd en goed geborgen voor ons behouden is gebleven, hebben wij aan u te danken.4 Dr. Eckener heeft bovendien den mi nister van oorlog telegrafisch zijn dank voor de hulp der troepen betuigd en voorts een telegram aan den minister van marine gezonden, waarin hij gewag maakt van de vaardigheid van de lan dingsmanschappen bij de berging van het luchtschip. Minister Leygues heeft hierop aan dr. Eckener een telegram gezonden. Duitsche persstemmen. De bladen oonstateeren met voldoening, dat men dr. Eckener van Fransche zijde met raad en daad heeft bijgestaan. De Duitsche regeering, schrijft de Vossische Zeitung,;heeft aan de Fransche regeering reeds haar dank betuigd eu ze was hier mede de tolk van de gevoelens van het Duitsche volk. De B. Z. am Mittag schrijft, dat men zich aan de grofste ondankbaar heid zou schuldig maken door niet vol lof te zijn over de wijze, waarop Frankrijk al zijn middelen ter beschikking stelde en het noodige deed om een catastrophe te helpen voorkomen. Tot deze dankbaar heid is het Duitsche volk des te meer verplicht, daar de tocht van de Zeppelin begon met enkele verwijten aan het adres van Frankrijk. Fransche persstemmen. Met uitzondering van de Action Fran- yaise geven alle Parijsche bladen uiting aan hun voldoening, dat de landing van het luchtschip zoo voorspoedig verloopen is. De Matin schrijft, dat het van goede gemeenschapszin der Fransche regeering getuigt de landing zoo goed mogelijk voor te bereiden en de opvarenden van hun natuurlijke bezorgdheid te bevrijden. De Petit Parisien brengt grooten lof aan de Duitsche bemanning. Ook de Soir is verheugd, dat de luchtreizigers zich hebben kunnen overtuigen van de tradi- tioneele edelmoedige gastvrijheid. In dit koor van blijde beschouwingen wordt een nuchtere klank ten gehoore gebracht door de Action Frangaise, welke schrijft te hopen, dat de Fransche autoriteiten dr. Eckener en zijn luchtschip volgens de internationale overeenkomst zullen doorzoeken en de verboden artikelen, alsmede de radio-installatie en het foto grafisch materiaal in beslag zullen nemen. Amerikaansche persstemmen. De bladen houden ziGh bezig met de landing van de Graf Zeppelin en de door dr. Eckener bewezen kundigheid en juist heid van oordeel. De Evening World verklaart: De kundigheid van dr. Ec kener is boven allen lof verheven. De onvoltooide Zeppelintocht is voor de aeronautische wetenschap ongetwijfeld van even groote waarde als een regel matige uitvoering van den tocht zou zijn geweest. EEN VLIEGONGELUK. Op de fijn CroydonParijs. Een Fransoh vliegtuig, dat van Croy- üon naar Parijs was vertrokken, heeft naar Reuter Zondag uit Londen berichtte, in het bosch van Paddock bij Tonbridge een noodlanding moeten doen. Het vlieg tuig, dat koopwaren vervoerde, vloog in brand. De beide inzittenden zijn onge deerd gebleven. WETENSCHAPPELIJKE BERICHTEN. ERGERNIS EN GAL. Dr. Erich Wittkower heeft een onder zoek ingesteld naar den invloed van er gernis op de gal. Onder hypnose werd iemand vreugde, droefenis, angst en ergernis gesuggereerd, terwijl een sonde in den twaalfvingerigen darm gevoerd werd. De spontaan uit de sonde vloeiende gal werd opgevangen. Vreugde, droefe nis en angst bleken den galtoevoer te be vorderen. De werking begon bijna ge lijk met de suggestie en hield ook bijna gelijk op. Magr bij ergernis bleef de galtoevoer bijna geheel weg. Vermoedelijk is de oor zaak daarvan een kramp in de galwegen. Zeker weten doet men het niet De onder zoekingen worden voortgezet, omdat men meent, dat nu aanwijzingen bestaan, dat psychische factoren (zwartgalligheid): een ondersteunende rol spelen bij geel zucht en galsteen. Binnenland. De misdaad lang voorbereid. Inzake het afschuwelijke misdrijf, jongstleden Donderdagochtend te Amstel veen gepleegd, verneemt het Hbl.: Op last van den officier van justitie, mr. L. de Blécourt, heeft Vr^dag in den loop van den dag de opperwachtmeester der mAréchaussée te Amstelveen, Schaap, het onderzoek in de richting van de twee mannen voortgezet, zijn zij beiden: de 84-jarige knecht Pieterson en de 82-jarige losse werkman Douma, aan de marechaus- sée-kazerne ontboden, daar werd ten slotte bereikt, dat zij hunne misdaad bekenden. De mannen werden ieder afzonderlijk gehoord en verstrikten zich zóó in leu gens en onderlinge tegenspraken, dat zij tenslotte door den mand vielen. Zij hebben maandenlang op de gelegenheid geloerd om in de woning van Hoogeveen hun slag te slaan. Pieterson heeft vier jaren ge leden bij den veehouder gewerkt en had Douma er op attent gemaakt, dat daar veel geld te halen was. Toen nu Donder dagmorgen Hoogeveen zich verwijderde eu ook de bewoners van het aangrenzende huisje waren uitgegaan, zijn de boosdoe ners het huisje binnen getreden. Zij gre pen onmiddellijk vrouw Geerekink aan, die alleen was. De vrouw smeekte Doe het toch niet? De onverlaten wier pen haar den lus, die Pieterson had mee gebracht, om den hals, drukten hare handen voor haren mond, bonden het slachtoffer. Onder feilen tegenstand van de 64-jarige is het misdrijf voltrokken. In alle haast zijn daarna de kasten doorzocht, groot was hunne teleurstel ling toen de daders slechts een bedrag van zestig gulden vonden en een gouden horloge. De moord en de berooving ge pleegd zijnde, hebben de daders zich op hunne fietsen in groote snelheid verwij derd. Pieterson heeft, thuiskomende, zijn vrouw geld gegeven voor het huishouden, borg een bedrag in een geheim laadje, en stelde zijn echtgenoote vijfentwintig gulden ter hand om den rijwielreparateur en enkele andere kleine sehulden te be talen, de vrouw wist van het gebeurde niets af doen „hield zich het hart vast", toen zij van de misdaad hoorde. Bij de te haren huize gehouden huiszoeking wees zij de plaats aan, waar haar man eenig geld had verborgen. De opbrengst van den roof en van de beleening van het gouden horloge, heb ben de mannen verdeeld. GROOTE VEENBRAND IN DRENTE. Uit Emmen wordt dd. Zaterdag gemeld: Te JimiriAr Erfscheidenveen woedt een veenbrand. De brandweren van Emmen, Emmer Erfscheidenveen, Klazienaveen en Nieuw-Amsterdam trachten het vuur te bedwingen. De leiding berust bij burge meester Bouma. De brand heeft zich reeds uitgebreid over een uitgestrektheid van 100 H.A., waarop veel turf staat. De oorzaak van den brand is nog niet bekend. Een auto uit Antwerpen door een trein gegrepen; de vier in zittenden gedood. Zondagmiddag heeft op den onbewaak- ten overweg bij wachtpost 20 A ondèr Rilland Bath een ernstig ongeluk plaats gehad. De heer J. F de Pril, chef de bureau op een scheepswerf te Antwerpen, had met zijn vrouw eu zijn beide kinderen van ongeveer 4 en 6 jaar, per auto een tochtje in Holland gemaakt. Op de terug reis is de auto op genoemden overweg door den trein, die te 16.42 van Rilland- Bath in de richting Vlissingen was ver trokken, gegrepen en ongeveer 200 meter meegesleurd; toen werd de t rein tot stil stand gebracht. Mevrouw De Pril en de beide kinderen waren op slag dood; de heer De Pril werd nog levend naar het wachthuisje gedragen, maar is daar spoe dig overleden. De vier lijken werden naar het lijkenhuis te Rilland overbracht Twee Bunschoter jongens verdronken. Elk jaar op den tweeden Pinksterdag wordt Baarn bezocht door vele jongens en meisjes uit Bunschoten en Spaken burg, die daar dien dag op vroolijke wtfze doorbrengen. Zoo ook gisteren. Vijf van hen, drie jongens en twee meisjes, gingen gisterenavond ongeveer halfzeven op de Eem varen in een roei boot met aanhangmotor. Nabij de Eem- brug sloeg de boot om. De beide meisjes grepen de boot vast en bleven daardoor behouden. Een der drie jonge mannen kon zwemmen en wist den kant te bereiken, de beide andere jongens, 20 of 21 jaar oud, kouden niet zwemmen en zonken naar de diepte. De toeschouwers op de Eembrug wisten niet direct hulp te verleenen, met het gevolg, dat de beide jongens, inwoners van Bunschoten, ver dronken. De politie heeft hun lijken, die weldra opgedregd waren, per brancard naar Baarn vervoerd. Twee dooden en vele «waar gewonden. Gisterenmiddag heeft aan de Belgische grens onder de gemeente Zundert een ern stig auto-ongeluk plaats gehad. Een Bel gische en een NederlandsChe auto in voile vaart zijn op elkander gereden. Alle Ne derlanders, afkomstig uit Amsterdam, werden zwaar gewond, en zijn naar het zie kenhuis te Breda overgebracht. Twee dei Belgen zijn op slag gedood. Het parket uit Breda is ter onderzoek vertrokken. Omtrent dit auto-ongeluk, dat op de Nederl.-Belgische grens heeft plaats gehad, vernemen wij nog, dat de toestand van de drie gewonden, Dr. Sturkopp, de heer Hora en zijn veiüoofde bevredigend is. Be halve deze personen zarten in de Neder- landsche auto nog de heer Dr. N. de Har- tog uit Amsterdam, die zonder letsel bleef, en de chauffeur W. Koojj uit Amsterdam, die vrij ernstig werd verwond. Laatstge noemde is naar het ziekenhuis vervoerd. NEDERLANDSCHE MOTOR SCHOENER IN NOOD. Uit Londen wordt gemeld: De Nederlandsohe motorschoener „Ina" verkeert op de zandbank Coodwin in nood. De reddingboot van Deal is ter assistentie uitgevaren. TIENDUIZEND GULDEN ZOEK. Verduistering? Uit Tietjerk (Friesl.) wordt aan het Leeuw. Nieuwsbl. gemeld: Een duistere zaak houdt in ons dorp de gemoederen bezig. Er gaan verhalen, dat er in de kas der kerkvoogdij van de Ned. Herv. Kerk een aanzienlijk tekort is. De administrateur, R. V., weet van dit hiaat geen verklaring te geven. De heer Kramer, accountant te Leeuwarden, stelt een nauwlettend onderzoek in. Op 1 Januari moest de brandkast vol gens de boeken ongeveer f 14000 bevat ten. Nagegaan is, wat sedert dien nog is uitgegeven. Dit afgetrokken, moest in ieder geval nog een bedrag aanwezig zijn van t 10.594. Men staat in deze zaak voor vele raad sels. R. V. is een kleine veehouder. Hij is een algemeen geacht man, die een werkzaam leven achter den rug heeft en zeer eenvoudig leeft. Menschen, die hem goed kennen, achten het buitengesloten, dat hij fraude zou hebben gepleegd. Veel eerder is men geneigd om aan slordigheid en onkunde te denken. V. genoot van de kerkvoogden en notabelen het volle ver trouwen. Buitenland. Zondagochtend om 8 uur 40 is er te Soesjbri bij Sivas een aardbeving waar genomen. Er zijn 950 huizen verwoest, 80 menschen omgekomen en 40 gekwetst DE ONTPLOFFING IN HET ZIEKENHUIS TE CLEVELAND. Er komen waarschijnlijk nog meer slachtoffers. Uit Cleveland wordt gemeld; dat nog ongeveer 20 slachtoffers van de ramp in het ziekenhuis aldaar in levensgevaar verkeeren, zoodat het aantal van 127 doo ien nog wel grooter zal worden. 35 inge zetenen van Cleveland hebben zich reeds bereid verklaard om samen met den stich ter van het thans verwoeste ziekenhuis het geld voor een nieuw ziekenhuis bijeen te brengen. VISCHVANGST MET ELECTRISCHEN STROOM. Door bemiddeling der Vereenigde Electriciteitsfabrieken te Westfalen heeft men in het district Munster proeven ge nomen om in gesloten waterrijke beken visch te vangen met electrische stroom. Daarbij werden koperen leidingen in het water gestoken en werd een wisselstroom van 220 volt en 20 tot 40 Ampère toege past. Na het inschakelen van den stroom kwamen de verdoofde visschen naar boven en werden op een wateroppervlakte van vier morgen 300 pond karpers van 3 a 5 pond per stuk en 50 pond. zeelt van een half tot 7 pond zwaar gevangen. HUIS INGESTORT. Te Bielltz is bij het doen van herstel lingen een huis ingestort. Onder den puin hoop lagen zes metselaars, van wien er drie op slag gedood zijn. De andere drie zijn zwaar gewond. BEROOVING EN MOORD. Drie jonge mannen hebben in het Oos ten der stad de eigenares van een melk- winkel overvallen en zoo mishandeld, dat zij aan de gevolgefl overleden is. Twee van de daders zijn aangehouden. De derde is ontkomen. EEN VERJAARSGESCHENK VOOR ANDEREN. Louis Sterling, de directeur van de Co- lumbia Gramophoon Company, heeft Vrij dag zij nvijftigsten verjaardag gevierd met de verdeeling van 100.000 onder ongeveer 1000 menschen in dienst van zijn onderneming, die langer dan vijf jaar in betrekking waren. De chèquea worden over adht versohillende landen verspreid. Sterling zeide, dat hij van plan was ge- weest, dit bedrag aan dezelfde menschen bi) zijn dood te vermaken, maar dat hij tot het besluit was gekomen liever niet tot zijn dood te waohten, omdat het geld misschien velen nu van meer nut zou zijn dan later. EEN OPWINDENDE JACHT. Vrijdagavond omstreeks half elf rukte, naar Wolff meldt, voor het station Moritz- platz vanxden ondergrondschen spoorweg te Berlijn een man, die door twee agen ten werd opgebracht, zich plotseling los, holde weg, liep een vrouw met een kind omver, viel, sprong weer op, bedreigde voorbijgangers, die hem omsingelden, met een revolver, zoodat zij terugdeins den, liep het station van den ondergrond- schep spoorweg binnen, loste een schot op de hem intusschen weer op de hielen zit- tenede agenten, zonder hen te raken, sprong zonder zich te bedenken op de spoorbaan en rende de donkere tunnel in in de richting van het station Neander- strasse, door zijn vervolgers nagezet. De stationschef liet, om ongelukken te voor komen, den stroom uitschakelen. Te mid dernacht was de vluchteling nog niet gevat Men schrijft aan de »Nw. Rott. Grt.4: Toen het den vorigen herfst in Amerika ruchtbaar werd, dat er een volledig uit gewerkt plan was ingediend tot het bou wen en exploiteeren van een aantal Amerikaansche schepen, die den overtocht naar Europa (van kade tot kade) zouden doen in vier dagefi, was de naam van den man, die het plan had ontworpen, nog even onbekend als het geheele plan zelf. »Wie is eigenlijk Laurence Wilder ?4 vroeg men zich algemeen af. Laurence Wilder is de man, die aan het hoofd stond van de firma, welke het vliegtuigmoederschip, de 4Saratoga4, heeft gebouwd en ook de grootste turbine ter wereld heeft geplaatst te Heil Gate, in den staat New York. Zijn plan, dat hij zou willen uitvoeren met regeeringssubsidie, wanneer hij gun stige contracten kan krijgen voor het vervoer van de post, is in het kort als volgt: De schepen zullen, zoodra ze alle zijn afgebouwd, dagelijks in beide richtingen afvaren; voorloopig echter zal een aan vang worden gemaakt met een dienst om de twee dagen. Deze booten zullen de passagiers in een maximumtjjd van vier dagen van haven tot haven brengen. Zij zullen worden toegerust met vlieg tuigen. Volgens de plannen zal het door middel van deze vliegtuigen, welke een dag nè de schepen vertrekken en deze lang vóór het bereiken van de overzijde vaD den Oceaan weder verlaten, mogelijk blijken om den overtocht voor de post en voor die passagiers, die haast hebben, terug te brengen tot twee dagen. Men zou dus zelfs zijn »week-end4 aan de overzijde van den Oceaan kunnen door brengen Het ligt in het voornemen, de lijn te openen in de lente van 1930. De gemiddelde snelheid voor de nieuwe schepen is gegarandeerd op 33 mijl per uur. Deze snelheid is zeer zeker buiten gewoon, doch het is een feit, dat de Sara- toga, die afgebouwd is onder toezicht van Wilder, reeds meer dan 31 mijl loopt. De schepen zullen alleen eerste klasse passagiers, post en ijlgoed vervoeren, doch geen gewone lading of vracht. Zij worden zoodanig gebouwd, dat zij zoo weinig mogelijk weerstand van het water ondervinden en tegelijkertijd den passa giers zooveel mogelijk comfort kuunen bieden. Zelfs wordt beweerd, dat zij vaster op het water liggen dan langzamer loo- pende booten. Bovendien kunnen den reizigers, doordat de booten van 82 tot 37 volledige reizen (dus heen en weer) per jaar maken (de Majestic brengt het slechts tot 14) passagierstarieven in uit zicht worden gesteld, welke lager zijn dan die dér tegenwoordige snelle booten. Het is alleen maar de vraag of Wilder het aannemelijk kan maken dat de schepen een jaar op volle kracht zullen gunnen varen zonder oponthoud voor machines en ketels. Het vraagstuk van den overtocht in 4 dagen is voor Laurence Wilder niet een kwestie van chauvinisme, een »Amerika boven alles4, doch een zuiver weten schappelijke aangelegenheid. Hij is er ten volle van overtuigd, dat hjj den grondslag kan leggen voor een groote Amerikaansche handelsvloot, door den besten stoomvaartdienst, welke practisch en theoretisch denkbaar is, in het leven te roepen. En dit plan wil hij nu ver wezenlijken. Of hij de gunstige resul taten zal weten te bereiken, die hij zich er van voorstelt, zal de toekomst moeten leeren. Een boot met 7 mooie meisjes, die in Amerika deelnemen aan het schoonheids- conoours te Galveston, en onder welke ook onze landgenoot© dd Koopman, ia van Havre vertrokken. De meiskes zouden al eerder zijn afgereisd, maar het vorig© stoomschip kon, wegens een staking der matrozen niet vertrekken. Naar verluidt, ia de staking juist ter wille van deze zeven schoonheden uit gebroken. De matrozen waren het onder ling niet eens, wie van de dames de mooi ste was. Ook was er eenig verschil van meening gerezen over de vraag, wie van de 7 over vijfentwintig jaar nog de moeite van het aankijken waard zou zijn. Ge lukkig waren schepelingen van een an dere boot wijzer en braobten ze die meisjes maar gauw naar Amerika, teneinde de Yankees niet langer te laten wachten dan noodig is. Anders zouden ze de meisjes misschien al weer leeliik xijn geworden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 2