GEMENGD NIEUWS
Wat betreft de rechtspositie sprak het
algemeen beBtuur er zijn groote ontevre
denheid over uit, dat politieke Invloeden
de Ingediende reohtaposltle-wet op het
laatste oogenbllk nog schipbreuk hebben
doen lijden. Besloten werd, niettemin met
onvermoeiden Ijver de actie voor de in
voering van een wettelijke regeling van
den rechtstoestand zoowel van het for-
meele als van het materieele recht voort
te zetten.
LUCHTVAART.
De landing van de Graf Zeppelin
in Zuid Frankrijk.
aeoretarls-generaal en daarna Laurent
Eynao, minister van luchtvaart, den dank
van zijn regeering overgebracht voor ae
uitstekende hulp bt| de landing van da
Graf Zeppelin te Cfuers. Eynao deelde
mede, dat hij instruotles heeft gegeven
om bij de noodlge reparaties hulp te
verleenen.
DE MOORD TE AMSTELVEEN.
Ernstig ongeluk op een
onbewaakte overweg.
Boot omgeslagen op de Eem.
Auto-botsing bij Zundert (N.-Br).
Een aardbeving in Sivas.
In vier dagen naar Amerika.
Hedendaagsche wonderen.
Ook de pensioenwetgeving kwam in be
spreking, waarbij besloten werd, de actie
voor een technische herziening van de
Pensioenwet te laten voorbereiden door
een commissie, waarin ook zitting zal
nemen een vertegenwoordiger van den
Nederlandschen Bond van gemeente
ambtenaren. Als hoofdpunten voor het
onderzoek van deze commissie zullen gel
den: onderzoek naar den toestand van het
pensioenfonds, pensionneering op 60-jari-
gen leeftijd, verhooging van het weduwen-
en weezenpensioen, meerdere gelijkstel
ling van de positie der wachtgeld-
pensioengenietenden met wachtgelders,
pensioenrecht voor na ontslag huwende
ambtenaren.
HET ZAANSCHE TOL-
PETITIONNEMENT.
Zaterdag heeft de aanbieding plaats ge
had van het Zaansche tol-petitionnement
op het departement van waterstaat. Onder
leiding van de Zaansche vereeniging voor
Vreemdelingenverkeer was een groot aan
tal handteekeningen verzameld op een
adres om spoedige afschaffing van de
tollen.
In ongeveer 80 auto's, waaronder eenige
vrachtauto's, is een groot aantal leden der
genoemde vereeniging naar Den Haag
gereden om aan het departement van
waterstaat het petitionnement te overhan
digen. Het werd door den conciërge in
ontvangst genomen.
Op het adres zijn 11.902 handteekenin
gen verzameld.
BUITENLANDBOH NIEUWS.
DE SCHADEVERGOEDINGS-
OONFERENTIE.
De door Dultschland voorge
stelde transferclausule geweigerd.
Naar de Soir schrijft, heeft Moreau, een
der Fransche deskundigen, geweigerd de
door dr. Schacht verlangde transferclau
sule te onderschrijven. Bij dit besluit zou
den de Belgische, Italiaansche en en En-
gelsche deskundigen zich hebben aange
sloten.
VLIEGONGELUK.
Bij de luchtmanoeuvres te Columbus
zijn twee vliegtuigen in botsing gekomen.
Het eene viel brandend naar beneden, de
bestuurder is gedood. De bestuurder van
het andere trachtte met een valscherm te
landen en is zwaar gewond. Aan de ma
noeuvres namen 104 vliegmachines deel.
Een onderhoud met Eek ener.
In antwoord op vragen van een ver
tegenwoordiger van Havas, waarbij Ecke-
ner zich weifiig uitte, heeft deze gezegd,
dat hij nooit zulk een moeilijke vaart had
gehad. Eckener toonde zich zeer voldaan
over de landing, die onberispelijk was.
De bevelen, die ik in het Duitsch gaf,
werden dadelijk aan land in het Fransch
vertaald en nauwgezet uitgevoerd, wat te
meer bewonderenswaardig is, daar ik
verneem, dat het personeel, dat ons heeft
geholpen, in het geheel niet geschoold
was. Ik ben waarlijk geestdriftig gestemd
over de manier, waarop alles is uitgevoerd.
De oorzaak van den tegenslag.
Eckener ontweek een vraag over de
oorzaken van den tegenslag, maar een
mechanicien heeft daaromtrent het vol
gende gezegdToen de eerste motor boven
Spanje weigerde, werd bevel gegeven de
overige vier sneller te laten draaien. Een
van deze gaf al gauw teekenen van ver
moeidheid en toen werd besloten terug
te keeren. Nu is nog slechts een motor
onbeschadigd. Wij zijn heelemaal niet in
gevaar geweest en zoowel de passagiers
als de bemanning hebben zich bewonde
renswaardig gedragend
Men denkt dat het luchtschip een dag
of acht op het vliegveld van Ouers zal
moeten blijven.
De verdere plannen.
Dr. Eckener is Zondag naar Friedrichs-
hafen gereisd om de nieuwe motoren voor
het luchtschip, voor zoover zij niet reeds
verzonden zijn, af te halen. Men hoopt
het luchtschip in 4 5 dagen weer voor
het vertrek gereed te hebben.
De opvarenden bleven, op enkele na,
die voor zaken moesten vertrekken, te
Toulon om den terugtocht naar Friedricbs-
hafen mee te maken. Uit den omtrek
kwamen massa's menschen naar Toulon
en uit heel Frankrijk kwamen tal van
automobilisten en motorrijders.
Dultschland's dank aan Frankrijk.
Rijksverkeersminister Dr. Stegerwald
heeft een telegram aan den Franschen
minister van luchtwezen Eynac en aan
Brland gericht, waarin hij den dank der
Duitache regeering betuigt voor de bui
tengewone hulpvaardigheid der Fransche
autoriteiten bij de noodlanding van de
Graf Zeppelin.
Von Hoesch, de Duitsohe gezant te
Parijs, heeft Zondagmorgen, daar Briand
afwezig was, in het ministerie van bul-
tenlandsche «aken Phllippe Berthelot,
Een telegram van dr. Eckener
aan den Franschen minister van
luchtvaart
Dr. Eckener heeft het volgende tele
gram aan Laurent Eynac, den Franschen
minister van luchtvaart, gezonden»Ik
kan niet nalaten, excellentie, u mijn op
rechten en hartelijken dank te betuigen
voor de veelzijdige steun en hulp, die u
ons bij de regelmatige uitvoering van
den tocht van de Graf Zeppelin verleend
hebt en voor de belangstelling, waarmede
u dezen tocht in zijn verschillende phasen
gevolgd hebt. In het bijzonder ben ik u
echter dank verschuldigd voor de krach
tige hulp die u ons, toen een noodlanding
tengevolge van het plotseling weigeren
van de motoren noodig was geworden,
verleend hebt door ons de loods te Ouers
ter beschikking te stellen. Dathetlucht-
sohip onbeschadigd en goed geborgen
voor ons behouden is gebleven, hebben
wij aan u te danken.4
Dr. Eckener heeft bovendien den mi
nister van oorlog telegrafisch zijn dank
voor de hulp der troepen betuigd en
voorts een telegram aan den minister
van marine gezonden, waarin hij gewag
maakt van de vaardigheid van de lan
dingsmanschappen bij de berging van
het luchtschip.
Minister Leygues heeft hierop aan dr.
Eckener een telegram gezonden.
Duitsche persstemmen.
De bladen oonstateeren met voldoening,
dat men dr. Eckener van Fransche zijde
met raad en daad heeft bijgestaan. De
Duitsche regeering, schrijft de Vossische
Zeitung,;heeft aan de Fransche regeering
reeds haar dank betuigd eu ze was hier
mede de tolk van de gevoelens van het
Duitsche volk. De B. Z. am Mittag schrijft,
dat men zich aan de grofste ondankbaar
heid zou schuldig maken door niet vol
lof te zijn over de wijze, waarop Frankrijk
al zijn middelen ter beschikking stelde
en het noodige deed om een catastrophe
te helpen voorkomen. Tot deze dankbaar
heid is het Duitsche volk des te meer
verplicht, daar de tocht van de Zeppelin
begon met enkele verwijten aan het adres
van Frankrijk.
Fransche persstemmen.
Met uitzondering van de Action Fran-
yaise geven alle Parijsche bladen uiting
aan hun voldoening, dat de landing van
het luchtschip zoo voorspoedig verloopen
is. De Matin schrijft, dat het van goede
gemeenschapszin der Fransche regeering
getuigt de landing zoo goed mogelijk
voor te bereiden en de opvarenden van
hun natuurlijke bezorgdheid te bevrijden.
De Petit Parisien brengt grooten lof aan
de Duitsche bemanning. Ook de Soir is
verheugd, dat de luchtreizigers zich
hebben kunnen overtuigen van de tradi-
tioneele edelmoedige gastvrijheid. In dit
koor van blijde beschouwingen wordt een
nuchtere klank ten gehoore gebracht
door de Action Frangaise, welke schrijft
te hopen, dat de Fransche autoriteiten
dr. Eckener en zijn luchtschip volgens
de internationale overeenkomst zullen
doorzoeken en de verboden artikelen,
alsmede de radio-installatie en het foto
grafisch materiaal in beslag zullen nemen.
Amerikaansche persstemmen.
De bladen houden ziGh bezig met de
landing van de Graf Zeppelin en de door
dr. Eckener bewezen kundigheid en juist
heid van oordeel. De Evening World
verklaart: De kundigheid van dr. Ec
kener is boven allen lof verheven. De
onvoltooide Zeppelintocht is voor de
aeronautische wetenschap ongetwijfeld
van even groote waarde als een regel
matige uitvoering van den tocht zou zijn
geweest.
EEN VLIEGONGELUK.
Op de fijn CroydonParijs.
Een Fransoh vliegtuig, dat van Croy-
üon naar Parijs was vertrokken, heeft
naar Reuter Zondag uit Londen berichtte,
in het bosch van Paddock bij Tonbridge
een noodlanding moeten doen. Het vlieg
tuig, dat koopwaren vervoerde, vloog in
brand. De beide inzittenden zijn onge
deerd gebleven.
WETENSCHAPPELIJKE
BERICHTEN.
ERGERNIS EN GAL.
Dr. Erich Wittkower heeft een onder
zoek ingesteld naar den invloed van er
gernis op de gal. Onder hypnose werd
iemand vreugde, droefenis, angst en
ergernis gesuggereerd, terwijl een sonde
in den twaalfvingerigen darm gevoerd
werd. De spontaan uit de sonde vloeiende
gal werd opgevangen. Vreugde, droefe
nis en angst bleken den galtoevoer te be
vorderen. De werking begon bijna ge
lijk met de suggestie en hield ook bijna
gelijk op.
Magr bij ergernis bleef de galtoevoer
bijna geheel weg. Vermoedelijk is de oor
zaak daarvan een kramp in de galwegen.
Zeker weten doet men het niet De onder
zoekingen worden voortgezet, omdat men
meent, dat nu aanwijzingen bestaan, dat
psychische factoren (zwartgalligheid):
een ondersteunende rol spelen bij geel
zucht en galsteen.
Binnenland.
De misdaad lang voorbereid.
Inzake het afschuwelijke misdrijf,
jongstleden Donderdagochtend te Amstel
veen gepleegd, verneemt het Hbl.:
Op last van den officier van justitie,
mr. L. de Blécourt, heeft Vr^dag in den
loop van den dag de opperwachtmeester
der mAréchaussée te Amstelveen, Schaap,
het onderzoek in de richting van de twee
mannen voortgezet, zijn zij beiden: de
84-jarige knecht Pieterson en de 82-jarige
losse werkman Douma, aan de marechaus-
sée-kazerne ontboden, daar werd ten slotte
bereikt, dat zij hunne misdaad bekenden.
De mannen werden ieder afzonderlijk
gehoord en verstrikten zich zóó in leu
gens en onderlinge tegenspraken, dat zij
tenslotte door den mand vielen. Zij hebben
maandenlang op de gelegenheid geloerd
om in de woning van Hoogeveen hun slag
te slaan. Pieterson heeft vier jaren ge
leden bij den veehouder gewerkt en had
Douma er op attent gemaakt, dat daar
veel geld te halen was. Toen nu Donder
dagmorgen Hoogeveen zich verwijderde
eu ook de bewoners van het aangrenzende
huisje waren uitgegaan, zijn de boosdoe
ners het huisje binnen getreden. Zij gre
pen onmiddellijk vrouw Geerekink
aan, die alleen was. De vrouw smeekte
Doe het toch niet? De onverlaten wier
pen haar den lus, die Pieterson had mee
gebracht, om den hals, drukten hare
handen voor haren mond, bonden het
slachtoffer. Onder feilen tegenstand van
de 64-jarige is het misdrijf voltrokken.
In alle haast zijn daarna de kasten
doorzocht, groot was hunne teleurstel
ling toen de daders slechts een bedrag
van zestig gulden vonden en een gouden
horloge. De moord en de berooving ge
pleegd zijnde, hebben de daders zich op
hunne fietsen in groote snelheid verwij
derd. Pieterson heeft, thuiskomende, zijn
vrouw geld gegeven voor het huishouden,
borg een bedrag in een geheim laadje,
en stelde zijn echtgenoote vijfentwintig
gulden ter hand om den rijwielreparateur
en enkele andere kleine sehulden te be
talen, de vrouw wist van het gebeurde
niets af doen „hield zich het hart vast",
toen zij van de misdaad hoorde. Bij de
te haren huize gehouden huiszoeking
wees zij de plaats aan, waar haar man
eenig geld had verborgen.
De opbrengst van den roof en van de
beleening van het gouden horloge, heb
ben de mannen verdeeld.
GROOTE VEENBRAND IN DRENTE.
Uit Emmen wordt dd. Zaterdag gemeld:
Te JimiriAr Erfscheidenveen woedt een
veenbrand. De brandweren van Emmen,
Emmer Erfscheidenveen, Klazienaveen en
Nieuw-Amsterdam trachten het vuur te
bedwingen. De leiding berust bij burge
meester Bouma.
De brand heeft zich reeds uitgebreid
over een uitgestrektheid van 100 H.A.,
waarop veel turf staat.
De oorzaak van den brand is nog niet
bekend.
Een auto uit Antwerpen door
een trein gegrepen; de vier in
zittenden gedood.
Zondagmiddag heeft op den onbewaak-
ten overweg bij wachtpost 20 A ondèr
Rilland Bath een ernstig ongeluk plaats
gehad. De heer J. F de Pril, chef de
bureau op een scheepswerf te Antwerpen,
had met zijn vrouw eu zijn beide kinderen
van ongeveer 4 en 6 jaar, per auto een
tochtje in Holland gemaakt. Op de terug
reis is de auto op genoemden overweg
door den trein, die te 16.42 van Rilland-
Bath in de richting Vlissingen was ver
trokken, gegrepen en ongeveer 200 meter
meegesleurd; toen werd de t rein tot stil
stand gebracht. Mevrouw De Pril en de
beide kinderen waren op slag dood; de
heer De Pril werd nog levend naar het
wachthuisje gedragen, maar is daar spoe
dig overleden. De vier lijken werden naar
het lijkenhuis te Rilland overbracht
Twee Bunschoter jongens verdronken.
Elk jaar op den tweeden Pinksterdag
wordt Baarn bezocht door vele jongens
en meisjes uit Bunschoten en Spaken
burg, die daar dien dag op vroolijke
wtfze doorbrengen. Zoo ook gisteren.
Vijf van hen, drie jongens en twee
meisjes, gingen gisterenavond ongeveer
halfzeven op de Eem varen in een roei
boot met aanhangmotor. Nabij de Eem-
brug sloeg de boot om. De beide meisjes
grepen de boot vast en bleven daardoor
behouden. Een der drie jonge mannen kon
zwemmen en wist den kant te bereiken,
de beide andere jongens, 20 of 21 jaar
oud, kouden niet zwemmen en zonken
naar de diepte. De toeschouwers op de
Eembrug wisten niet direct hulp te
verleenen, met het gevolg, dat de beide
jongens, inwoners van Bunschoten, ver
dronken.
De politie heeft hun lijken, die weldra
opgedregd waren, per brancard naar
Baarn vervoerd.
Twee dooden en vele «waar
gewonden.
Gisterenmiddag heeft aan de Belgische
grens onder de gemeente Zundert een ern
stig auto-ongeluk plaats gehad. Een Bel
gische en een NederlandsChe auto in voile
vaart zijn op elkander gereden. Alle Ne
derlanders, afkomstig uit Amsterdam,
werden zwaar gewond, en zijn naar het zie
kenhuis te Breda overgebracht. Twee dei
Belgen zijn op slag gedood. Het parket uit
Breda is ter onderzoek vertrokken.
Omtrent dit auto-ongeluk, dat op de
Nederl.-Belgische grens heeft plaats gehad,
vernemen wij nog, dat de toestand van de
drie gewonden, Dr. Sturkopp, de heer
Hora en zijn veiüoofde bevredigend is. Be
halve deze personen zarten in de Neder-
landsche auto nog de heer Dr. N. de Har-
tog uit Amsterdam, die zonder letsel bleef,
en de chauffeur W. Koojj uit Amsterdam,
die vrij ernstig werd verwond. Laatstge
noemde is naar het ziekenhuis vervoerd.
NEDERLANDSCHE MOTOR
SCHOENER IN NOOD.
Uit Londen wordt gemeld:
De Nederlandsohe motorschoener „Ina"
verkeert op de zandbank Coodwin in nood.
De reddingboot van Deal is ter assistentie
uitgevaren.
TIENDUIZEND GULDEN ZOEK.
Verduistering?
Uit Tietjerk (Friesl.) wordt aan het
Leeuw. Nieuwsbl. gemeld:
Een duistere zaak houdt in ons dorp
de gemoederen bezig. Er gaan verhalen,
dat er in de kas der kerkvoogdij van de
Ned. Herv. Kerk een aanzienlijk tekort
is. De administrateur, R. V., weet van dit
hiaat geen verklaring te geven. De heer
Kramer, accountant te Leeuwarden, stelt
een nauwlettend onderzoek in.
Op 1 Januari moest de brandkast vol
gens de boeken ongeveer f 14000 bevat
ten. Nagegaan is, wat sedert dien nog is
uitgegeven. Dit afgetrokken, moest in
ieder geval nog een bedrag aanwezig zijn
van t 10.594.
Men staat in deze zaak voor vele raad
sels. R. V. is een kleine veehouder. Hij
is een algemeen geacht man, die een
werkzaam leven achter den rug heeft en
zeer eenvoudig leeft. Menschen, die hem
goed kennen, achten het buitengesloten,
dat hij fraude zou hebben gepleegd. Veel
eerder is men geneigd om aan slordigheid
en onkunde te denken. V. genoot van de
kerkvoogden en notabelen het volle ver
trouwen.
Buitenland.
Zondagochtend om 8 uur 40 is er te
Soesjbri bij Sivas een aardbeving waar
genomen. Er zijn 950 huizen verwoest, 80
menschen omgekomen en 40 gekwetst
DE ONTPLOFFING IN HET
ZIEKENHUIS TE CLEVELAND.
Er komen waarschijnlijk nog
meer slachtoffers.
Uit Cleveland wordt gemeld; dat nog
ongeveer 20 slachtoffers van de ramp in
het ziekenhuis aldaar in levensgevaar
verkeeren, zoodat het aantal van 127 doo
ien nog wel grooter zal worden. 35 inge
zetenen van Cleveland hebben zich reeds
bereid verklaard om samen met den stich
ter van het thans verwoeste ziekenhuis
het geld voor een nieuw ziekenhuis bijeen
te brengen.
VISCHVANGST MET ELECTRISCHEN
STROOM.
Door bemiddeling der Vereenigde
Electriciteitsfabrieken te Westfalen heeft
men in het district Munster proeven ge
nomen om in gesloten waterrijke beken
visch te vangen met electrische stroom.
Daarbij werden koperen leidingen in het
water gestoken en werd een wisselstroom
van 220 volt en 20 tot 40 Ampère toege
past. Na het inschakelen van den stroom
kwamen de verdoofde visschen naar boven
en werden op een wateroppervlakte van
vier morgen 300 pond karpers van 3 a 5
pond per stuk en 50 pond. zeelt van een
half tot 7 pond zwaar gevangen.
HUIS INGESTORT.
Te Bielltz is bij het doen van herstel
lingen een huis ingestort. Onder den puin
hoop lagen zes metselaars, van wien er
drie op slag gedood zijn. De andere drie
zijn zwaar gewond.
BEROOVING EN MOORD.
Drie jonge mannen hebben in het Oos
ten der stad de eigenares van een melk-
winkel overvallen en zoo mishandeld, dat
zij aan de gevolgefl overleden is. Twee
van de daders zijn aangehouden. De
derde is ontkomen.
EEN VERJAARSGESCHENK VOOR
ANDEREN.
Louis Sterling, de directeur van de Co-
lumbia Gramophoon Company, heeft Vrij
dag zij nvijftigsten verjaardag gevierd
met de verdeeling van 100.000 onder
ongeveer 1000 menschen in dienst van
zijn onderneming, die langer dan vijf jaar
in betrekking waren. De chèquea worden
over adht versohillende landen verspreid.
Sterling zeide, dat hij van plan was ge-
weest, dit bedrag aan dezelfde menschen
bi) zijn dood te vermaken, maar dat hij
tot het besluit was gekomen liever niet
tot zijn dood te waohten, omdat het geld
misschien velen nu van meer nut zou zijn
dan later.
EEN OPWINDENDE JACHT.
Vrijdagavond omstreeks half elf rukte,
naar Wolff meldt, voor het station Moritz-
platz vanxden ondergrondschen spoorweg
te Berlijn een man, die door twee agen
ten werd opgebracht, zich plotseling los,
holde weg, liep een vrouw met een kind
omver, viel, sprong weer op, bedreigde
voorbijgangers, die hem omsingelden,
met een revolver, zoodat zij terugdeins
den, liep het station van den ondergrond-
schep spoorweg binnen, loste een schot op
de hem intusschen weer op de hielen zit-
tenede agenten, zonder hen te raken,
sprong zonder zich te bedenken op de
spoorbaan en rende de donkere tunnel in
in de richting van het station Neander-
strasse, door zijn vervolgers nagezet. De
stationschef liet, om ongelukken te voor
komen, den stroom uitschakelen. Te mid
dernacht was de vluchteling nog niet
gevat
Men schrijft aan de »Nw. Rott. Grt.4:
Toen het den vorigen herfst in Amerika
ruchtbaar werd, dat er een volledig uit
gewerkt plan was ingediend tot het bou
wen en exploiteeren van een aantal
Amerikaansche schepen, die den overtocht
naar Europa (van kade tot kade) zouden
doen in vier dagefi, was de naam van den
man, die het plan had ontworpen, nog
even onbekend als het geheele plan zelf.
»Wie is eigenlijk Laurence Wilder ?4
vroeg men zich algemeen af.
Laurence Wilder is de man, die aan
het hoofd stond van de firma, welke het
vliegtuigmoederschip, de 4Saratoga4, heeft
gebouwd en ook de grootste turbine ter
wereld heeft geplaatst te Heil Gate, in
den staat New York.
Zijn plan, dat hij zou willen uitvoeren
met regeeringssubsidie, wanneer hij gun
stige contracten kan krijgen voor het
vervoer van de post, is in het kort als
volgt:
De schepen zullen, zoodra ze alle zijn
afgebouwd, dagelijks in beide richtingen
afvaren; voorloopig echter zal een aan
vang worden gemaakt met een dienst om
de twee dagen. Deze booten zullen de
passagiers in een maximumtjjd van vier
dagen van haven tot haven brengen.
Zij zullen worden toegerust met vlieg
tuigen. Volgens de plannen zal het door
middel van deze vliegtuigen, welke een
dag nè de schepen vertrekken en deze
lang vóór het bereiken van de overzijde
vaD den Oceaan weder verlaten, mogelijk
blijken om den overtocht voor de post en
voor die passagiers, die haast hebben,
terug te brengen tot twee dagen. Men
zou dus zelfs zijn »week-end4 aan de
overzijde van den Oceaan kunnen door
brengen
Het ligt in het voornemen, de lijn te
openen in de lente van 1930.
De gemiddelde snelheid voor de nieuwe
schepen is gegarandeerd op 33 mijl per
uur. Deze snelheid is zeer zeker buiten
gewoon, doch het is een feit, dat de Sara-
toga, die afgebouwd is onder toezicht van
Wilder, reeds meer dan 31 mijl loopt.
De schepen zullen alleen eerste klasse
passagiers, post en ijlgoed vervoeren,
doch geen gewone lading of vracht. Zij
worden zoodanig gebouwd, dat zij zoo
weinig mogelijk weerstand van het water
ondervinden en tegelijkertijd den passa
giers zooveel mogelijk comfort kuunen
bieden. Zelfs wordt beweerd, dat zij vaster
op het water liggen dan langzamer loo-
pende booten. Bovendien kunnen den
reizigers, doordat de booten van 82 tot
37 volledige reizen (dus heen en weer)
per jaar maken (de Majestic brengt het
slechts tot 14) passagierstarieven in uit
zicht worden gesteld, welke lager zijn
dan die dér tegenwoordige snelle booten.
Het is alleen maar de vraag of Wilder
het aannemelijk kan maken dat de schepen
een jaar op volle kracht zullen gunnen
varen zonder oponthoud voor machines
en ketels.
Het vraagstuk van den overtocht in 4
dagen is voor Laurence Wilder niet een
kwestie van chauvinisme, een »Amerika
boven alles4, doch een zuiver weten
schappelijke aangelegenheid. Hij is er
ten volle van overtuigd, dat hjj den
grondslag kan leggen voor een groote
Amerikaansche handelsvloot, door den
besten stoomvaartdienst, welke practisch
en theoretisch denkbaar is, in het leven
te roepen. En dit plan wil hij nu ver
wezenlijken. Of hij de gunstige resul
taten zal weten te bereiken, die hij zich
er van voorstelt, zal de toekomst moeten
leeren.
Een boot met 7 mooie meisjes, die in
Amerika deelnemen aan het schoonheids-
conoours te Galveston, en onder welke
ook onze landgenoot© dd Koopman, ia van
Havre vertrokken. De meiskes zouden al
eerder zijn afgereisd, maar het vorig©
stoomschip kon, wegens een staking der
matrozen niet vertrekken.
Naar verluidt, ia de staking juist ter
wille van deze zeven schoonheden uit
gebroken. De matrozen waren het onder
ling niet eens, wie van de dames de mooi
ste was. Ook was er eenig verschil van
meening gerezen over de vraag, wie van
de 7 over vijfentwintig jaar nog de moeite
van het aankijken waard zou zijn. Ge
lukkig waren schepelingen van een an
dere boot wijzer en braobten ze die meisjes
maar gauw naar Amerika, teneinde de
Yankees niet langer te laten wachten
dan noodig is. Anders zouden ze de
meisjes misschien al weer leeliik xijn
geworden.