E
T
Derde Blad
BUITENLAND.
BINNENLAND
Opheffing der Marinewerf te Hellevoetslula.
GEMENGD NIEUWS
VAN ZATERDAB 25 ME11929
BALEAN8TATEN,
EEN GRENSINCIDENT.
Uit Sofia wordt gemeld, dat een Bul-
gaarsche grenswacht drie gewapende
mannen, die de Servisch-Bulgaarsche
grens wilden passeeren, heeft neerge
schoten. Alle drie werden gedood. De lij
ken liggen op Servisch gebied op 16 a 20
M. van de grens.
OOSTZEE-LANDEN.
DB AANSLAG OP WOLDEMARAS.
Volgens een bericht der Berlijnsche bla
den uit Kowno heeft de onder verdenking
staande student Vosylius bekend deelge
nomen te hebben aan den aanslag op Wol-
demaras. Hij is door den krijgsraad ter
dood veroordeeld.
Een verzoek om gratie is afgewezen.
Gisterenmorgen is het vonnis voltrokken.
RUSLAND.
Een oontra-revolutlonaire
samenzwering.
Moskou, 28 Mei, Volgens een officieel
communiqué heeft het politieke departe
ment een contra-revolutionaire samen
zwering ontdekt die door daden van sabo
tage in het spoorwegverkeer en de goud
en platina-lndustrieën trachtte het Sow-
jet-regime omver te werpen. Buitenland-
fiche medeplichtigheid zou zijn aange
toond. Drie leden van het complot zijn ter
dood veroordeeld en reeds terechtgesteld,
de anderen hebben gevangenisstraffen
gekregen.
AFGANISTAN.
AMANOELLA.
Van Chaman heeft Amanoella zich o;
weg begeven naar Bombay, vanwaar h:
naar Europa denkt te vertrekken.
OHINA.
SPOORWEGBRUGGEN VERNIELD.
Sjanghai, 24 Mei. De Belgische inge
nieurs van den Loenghei spoorweg rap
porteeren, dat generaal Feng 28 spoor
wegbruggen heeft laten vernielen.
MAARSCHALK FENG DICTATOR
VAN NOORD-CHINA.
Generaal Jen blijft aan de zijde
van Nanking. Feng officieel tot
rebel verklaard.
Maarschalk Feng heeft zich Donderdag
tot dictator van Noord-China laten uit
roepen. Hij heeft het bevel over alle
troepen in Noord-China op zich genomen
en maarschalk Jen Si-tsjang gelast on
middellijk zijn leger te concentreeren.
Generaal Jen Si-tsjang heeft evenwel
telegrafisch aan maarschalk Feng geant
woord, dat hij de regeering te Nanking
trouw blijft en niet zal toestaan, dat de
troepen van Feng, zonder strijd Peking
bezetten.
BUITBNLANDSOH NIEUWS.
DE SCHADEVERGOEDINGS-
OONFERENTIE.
Het memorandum der geallieer
den te Berlijn aangekomen.
Het memorandum van de vertegen
woordigers der Staten-schuldelschers is
Donderdagavond per koerier te Berlijn
aangekomen. Het beslaat 65 pagina's en
zal aan een grondig officieel onderzoek
worden onderworpen. Donderdag hebben
de ministers van buitenlandsche zaken,
financiën en oeconomlsohe zaken er over
beraadslaagd.
Afwijzend standpunt der Duftsche
deskundigen.
Parijs, 24 Mei. De Duitsche deskundi-
Ïen hebben vanavond aan de geallieerde
elegaties medegedeeld, dat het voor
Duitschland onmogelijk is boven het voor
stel van Owen Young te gaan en dat zij
eeni verdere uiteenzetting omtrent de
hoogte der Duitsche betalingen voor doel
loos houden. Tegelijkertijd richtten de
Duitsche deskundigen tot de geallieerden
de uitnoodiging met een duidelijk ja of
neen te antwoorden op de drie Duitsche
reserves.
Ook de voorzitter der conferentie, Owen
Young, heeft den geallieerden te ken
nen gegeven, dat hij met hun Interpreta
tie van rijn betalingsplan niet aooord kan
gaan.
J. P. ZURMUHLEN. t
Te Heemstede is gisteren overleden, 68
aren oud, de heer J. P. Zurmühlen, oud
officier van Administratie le kl. bij de
zeemacht en lid van de firma Vereenlgde
Soheepsagentuur (combinatie van de fir
ma's Zurmühlen Oo. en Halverhout en
Zwart) te IJmuiden.
STAKING IN DRENTE.
Rotterdamsche tewerkgestoHen
weigeren bet werk te hervatten.
Ontevreden met de tarieven.
Het Volk van Donderdagavond meldt:
Zoo juist vernemen wij, dat twee ploe
gen (150 man) Rotterdamsche werkloo-
zen, geplaatst hij de Oude Vaart in
Drenthe, sinds gisteren het werk hebben
neergelegd. Zij weigerden op de bestaan
de tarieven het werk te hervatten. Men
deelt ons mede, dat de Haagsche en
Utrechtsche arbeiders bij de tegenwoor
dige tarieven zonder bijslag respectie
velijk 40 en 48 cent per uur hebben ver
diend en de Rotterdammers 32 en 33 cent.
Toen gisteren aan de Rotterdamsche
arbeiders was gezegd, dat zij naar Rot
terdam terug moesten, werd dit gewei
gerd. Ook van morgen, toen hun werd
aangezegd, óf het werk te hervatten öf
wel terug te gaan, werd dit eveneens ge
weigerd. Hierna is vanwege Den Haag
last gegeven, dat de arbeiders hun wo
ningen hebben te verlaten, aangezien
deze anders worden ontruimd.
DE SCHEVENINGSCHE
VISSCHERSSTAKING.
Sommige reeders hebben in den loop
van Donderdag getracht eenige werkzaam-
aan hun in den haven liggende schepen
;e laten verrichten. Zoo verschenen voor
SOH 264 van de Gebr. v. Leeuwen een
paar man erfpersoneel met de bedoeling,
een haringlast aan boord te brengen, dit
zijn een aantal planken, die ter verdeeling
van de ruimte worden aangebracht op de
schepen welke voor de haringvangst wor
den gereedgemaakt. Hetzelfde was het
geval bij de SCH. 79 van de reederjj De
Unie. Hier verscheen een wagen met een
ïaringlast, die door eenige timmerlieden
zou bevestigd worden. Dit werk geschiedt
echter ook wel door visserlieden en wordt
door de stakers als „besmet" beschouwd.
De politie surveilleerde vrij geregeld
aan de haven, maar behoefde niet op te
reden.
Intusschen zullen de reeders wel
krachtige pogingen gaan ondernemen, de
treilschepen uit te halen. De netten lig
gen nog aan boord en moeten verwijderd
worden, willen zij niet verrotten.
Gisteren zou het in de Scheveningsche
haven liggende vaartuig de Zoutkamp 52,
van de reederij Scherp enlhuizen te Zout
kamp, naar Vlaardingen en vandaar waar
schijnlijk naar zee vertrekken. Deze reeder
heeft toegegeven aan de eischen der vis-
sdhers. Men was gisterenmorgen bezig het
schip in te laden.
Ook op de Soh. 405, van den reeder H.
Plugge te Delft, wordt gewerkt op de nieu
we voorwaarden. De ombouw van het schip
is echter nog niet gereed.
Overigens is de toestand aan de haven
nog dezelfde. Het is ©en geluk, dat het
weer zoo mooi blijft, want stak er een
flinke wind op, dan zou het er in de haven
leelijk gaan uitzien. Die ligt immers geheel
vol, de schepen liggen als 't ware tegen
elkaar en zijn vrij los gemeerd. Bij een
storm zouden wellicht alle schepen stuk
slaan, als er niets aan gedaan zou worden.
Drie-en-vijftig visschers hebben werk
gevonden bij Katwijksche en vooral bij
Vlaardingsche reeders, wier personeel
vaak overgaat naar de koopvaardij, zoodat
rinar nog al eens plaats is voor Seheve-
ningers.
DE PRIJSVORMING IN HET
DISTRIBUTIEPROCES.
Het kruidenlersbedktJL
Gelijk bekend, is vanwege de Sub-Co r>-
missie uit de Commissie voor de Economi
sche Politiek, waarvan de Minister van Ar
beid, H. en N. voorzitter is, een onderzoek
gaande naar de prijsvorming in het distri
butieproces. Het verslag van dit onderzoek
is thans verschenen.
De in het verslag opgenomen uitvoerige
tabellen geven een beeld van de bruto- en
de netto-winsten (voor vele dwargzaakjes
neerkomend op nejtto-verlies) van den krui.
denier en de bruto-winsten, gemaakt op de
verschillende artikelen.
De netto-winsten van de te 's-Graven-
hage bezochte winkels varieeren van 0.6
tot 12.8 terwijl één zaak een tekort op
leverde van 2.5 van den omzet. De ge
middelde bruto-winst was te Amsterduin
voor ongeorganiseerden 16.4 voor ge
organiseerden 15.3 voor coöperatieve en
groote winkelbedrijven 18.1 In Tilburg
bleek de gemiddelde bruto-winst 16.2 te
Brunssura 12.9 en te Oude Pekela 12.6
Uit de tabellarische gegevens blijkt, dat
van 47 kruideniers te 's-Gravenhage 25 een
netto-winst maakten, waarvan het bedrag
bleef beneden het loon van een arbeider in
het particuliere bedrijf.
Tegen 80 Mei 1080, Min, Lambooy negeert de motte-Hlemstra.
Naar de Telegr. verneemt heeft de Mi
nister van Defensie, de heer Lambooy,
besloten de marinewerf te Hellevoetsluis,
waaraan ongeveer 800 man personeel ver
bonden zijn, tegen 80 Mei 1930 op te
heffen.
Het Tweede-Kamerlid, de heer Snoeck
Henkemans, hoeft Donderdagmorgen
hierover een langdurig onderhoud gehad
met minister Lambooy om te trachten
diens besluit ongedaan te krijgen, mede
in verband met de motie-Hiemstra door
de Tweede Kamer aangenomen, doch de
minister heeft betoogd, dat het belang
van het Rijk de opheffing zou mede
brengen.
In verband hiermede herinneren we
aan de motie-Hiemstra, waarin de Tweede
Kamer als haar oordeel uitspreekt, dat
het wenschelijk is dat, alvorens wordt
overgegaan tot de uitvoering der voor
stellen van de oommissie-Guépin nader
wordt onderzocht of door bepaalde maat
regelen als het opdragen van herstellin
gen van schepen van alle rijksdiensten,
de werf te Hellevoetsluis meer rendabel
kan worden gemaakt en haar opheffing
kan worden voorkomen.
Deze motie aanvaardde de Kamer den
26sten Februari met 37 tegen 29 stemmen.
In een onderhoud dat het blad had met
de heeren F. Perdok Hzn. en Baak, resp.
voorzitter en tweede secretaris van de
vereenigingen van personeel in 's rijks
dienst, deelden zij mede van de beslissing
van den minister op de hoogte te zijn en
met verschillende feiten hekend te zijn
uit de voorgeschiedenis, die wel een zeer
eigenaardig licht op deze zaak werpen.
Door aanneming der motie-Hiemstra
verzocht de Tweede Kamer eerst een on
derzoek of door bepaalde maatregelen de
werf te Hellevoetsluis meer rendabel kon
worden gemaakt. Dit onderzoek naar de
mogelijke rentabiliteit heeft naar onze
zegslieden verzekerden, niet plaats gehad.
Integendeel blijkenseen schrijven d.d.
15 Mei, (opgenomen in ons nummer van
Donderdag. Red. H. Ct.) liet de minister
een onderzoek instellen naar een even-
tueele overneming der werf.
Blijkens latere berichten Is van deze
verkoopspoging blijkbaar niets ge-komen
en kreeg de directeur van de rijkswerf te
Hellevoetsluis mededeeling namens den
Minister van Defensie, dat tegen 30 Mei
1930 tot opheffing der werf is besloten.
De directeur moest daarop mededeelen,
welke werktuigen zich nog in goeden
staat bevinden, geschikt om over te bren
gen naar Den Helder. Tevens moesten,
zooals men weet, de namen opgegeven
worden van de voorzitters der organisa
ties van werklieden en beambten om zit
ting te nemen in een commissie voor 3e
afvloeiing van het personeel. Deze com
missie zal verder bestaan uit de heeren!
Van Hengel, als voorzitter, en Paarden-
kooper, hoofdcommies van het departe
ment van Defensie.
Het doet ons vreemd aan', zeiden de
heeren Perdok en Baak, dat nu de Tweede
Kamer juist op een reces is gegaan de
minister met een besluit tot opheffing
komt met totale negatie van de motie-
Hiemstra en dat bovendien, waar deze re
geering op het punt staat te verdwijnen
Het laatste woord in: deze kwestie zal
dan ook nog wel niet gesproken zijn, ver
zekerden zij.
Aan de hand van uitspraken van er
kende deskundigen heeft de Centrale in
een brochure destijds met cijfers, die
nooit weersproken zijn, aangetoond dat
de rijkswerf wel rendabel' te maken is.
tot aanzienlijke verbetering aan de werf
te Willemsoord, opdat er uit een oogpunt
van defensie geen enkel nadeel uit de
opheffing van de werf te Hellevoet kan
voortvloeien. De werf te Willemsoord is
bovendien geheel en al in staat van ver
dediging, die in Hellevoet niet. Dit was
ook een der overwegingen, die uit een
oogpunt van defensie de werf zonder
nieuwe, hooge kosten, niet houdbaar
maakten.
De Centrale van Vereeniging van Per
soneel in 's Rijksdienst, die de oppositie
tegen 's ministers plannen geleid heeft,
staat op het standpunt, dat de minister
de motie-Hiemstra (onderzoek naar ren
tabiliteit der werf) niet heeft uitgevoerd,
omdat een ambtelijk onderzoek niet zou
zijn een onderzoek in den zin der motie.
Over de wijze waarop het onderzoek
zou moeten geschieden liet de motie zich
echter niet uit. De minister is als wij
wel zijn ingelicht bovendien van mee
ning, dat een ander dan een ambtelijk
onderzoek in dit stadium van de zaak
niet meer noodig was en dat het onder
zoek dat thans is ingesteld, ernstig en
grondig is geweest. De mogelijkheid be
staat, dat na de opheffing der Marinewerf
de werf nog aan particulieren wordt ver-
cocht, om haar in een of anderen vorm
voor Hellevoet dat onder de opheffing
zeer zal lijden, te bewaren.
Het Nederlandsch correspondentie
bureau in Den Haag meldt:
Het bericht in de Telegraaf van 24 Me
ochtendblad, waarin o. m. wordt betoogd
dat, na de aanneming van de motie-
Hiemstra door de Tweede Kamer, geen
onderzoek zou hebben plaats gehad naar
de mogelijkheid om de werf te Hellepoet-
sluis rendabel te maken, is, wat dit laatstè
betreft, niet juist.
Integendeel heeft de minister van
defensie persoonlijk aan de directeuren
der Rijkswerven, als zijnde de rechtstreeks
bij die werven betrokken leiders, alsmede
aan den directeur van scheepsbouw, ruim
schoots de gelegenheid geboden, hun
meening, als zoude hot rendabel maken
van de werf te Hellevoetsluis mogelijk
zijn, voor den minister aannemelijk te
maken.
Aangezien zij hierin naar het oordeel
van den minister niet zijn geslaagd, wor
den voorbereidingen getroffen om de werf
te Hellevoetsluis op 1 Mei 1930 te kunnen
sluiten.
Luchtvaart.
HILVERSUM BLIJFT NOG OP 1070 M.
ZENDEN.
Naar het dagblad „Het Volk" meldt, zal
Hilversum voorloopig niet van golflengte
veranderen. De radioconferentie te Praag
heeft, naar men weet, aan Nederland twee
exclusieve golflengten toegewezen, een
van 1875 en een van 298 meter.
De tegenwoordige golflengte van Hil
versum, die van 1070 meter, is toegewezen
aan Noorwegen. Dat land heeft, aldus
„Het Volk", aan deze golflengte voorloo
pig geen behoefte, zoodat Hilversum de
oude golflengte kan blijven bezetten, tot
dat zij door Noorwegen wordt opge
vraagd.
Het »Handelsblad« schrijft:
Wij meenen te weten, dat de minister
(beschikkend over het rapport-Guépin)
een nieuwe commissie niet noodig heeft
gevonden, maar een ernstig ambtelijk
onderzoek in die richting heeft laten in
stellen. Hij heeft zich door al zijn ad
viseurs zoowel schriftelijk als mondeling
uitvoerig laten inlichten, maar de slotsom
is ongunstig geweest voor de handhaving
van de werf. De directeuren van de
werven te Hellevoet en te Willemsoord
en het hoofd van het bureau Scheepvaart
aan het Departement van Defensie, de
drie gebroeders Rappard, waren vóór de
handhaving der werven, alle andere ad
viseurs van den minister daartegen.
Een vorm, om de werf nog rendabel te
maken, is niet gevonden.
Zij was verouderd en haar reorganisatie
en hernieuwing zou weer veel geld ge
kost hebben.
HDaarop heeft de minister zijn besluit
tot opheffing der werf onherroepelijk
gemaakt. Daartegenover staat en dit
dient uitdrukkelijk gemeld plannen
De Graf Zeppelin te
Friedrichshafen geland.
Gisterenmorgen om 5 u. 10 is het lucht
schip, na 84 uur in de lucht te zijn geweest,
vlot te Friedrichshafen geland. Van
Valence af nam het luchtschip koers op
Zwitserland. Tegen 1 uur bereikte men
Genève, waarna de tocht over Lausanna,
Bern, Luzern en Zürich ging. Even na
uur vloog men boven Konstanz en om
half vijf reeds boven de werf te Frie
drichshafen. Om half zes lag het lucht
schip goed en wel in de loods.
De Graf Zeppelin heeft gemiddeld met
een snelheid van 110 K.M. per uur ge
vlogen, terwijl naar men weet, slechts
van de 5 motoren werkten.
De Fransche passagiers werden te
Friedrichshafen o.a. door vertegenwoor
digers van de Wurtterabergsche regeering
en van de werf begroet. Uit naam van
de Fransche deelnemers aan den tocht
dankte de plaatsvervangende chef der
marine van het Fransche ministerie van
luchtvaart met hartelijke woorden voor
de uitnoodiging van dr. Eckener om aan
de reis deel te nemen.
Donderdagnacht werd de tocht door
prachtig weer begunstigd.
De maan scheen helder; geen wolkje
was er te zien. De stemming onder de
passagiers was uitstekend. Een aantal
passagiers zaten in den salon aan kleine
tafels, anderen sloegen den loop van den
tocht gade. Bij zonsopgang bevond men
zich reeds boven het Bodenmeer. Dr.
Eckener heeft in antwoord op zijn tele
grammen aan den Franschen luchtvaart
minister, van hem een telegram ontvan
gen met goede wenschen voor een voor
spoedige reis.
Dr. Eckener dankt de Fransche
pers.
Voor het vertrek van de Graf Zeppelin
heeft dr. Eckener een »boodschap» ge
richt tot de Fransche pers, waarin hi;
deze bedankt voor haar sympathieke
houding tijdens het verblijf van het
luchtschip op Franschen bodem. Hij uit
de verwachting dat de tegenslag van de
Grat Zeppelin gelukkige gevolgen voor
de verstandhouding tusschen Frankrijk
en Duitschland zal hebben.
Een telegram van den Fran-
'schen minister van luchtvaart
aan dr. Eckener.
Laurent Eynao, de Fransche minister
van luchtvaart, heeft aan dr. Eckener een
telegram gezonden, waarin hij mededeelt
met bijzonder genoegen de aankomst van
de Zeppelin te Friedrichshafen te hebben
vernomen en waarin hij Eckener bedankt
voor de gastvrijheid, die deze de Fran
sche vertegenwoordigers aan boord van
het luchtschip heeft betoond.
De Indrukken der passagiers
Alle passagiers van de Graf Zeppelin
waren het er over eens, dat de terugreis
van het luchtschip van Ouers naar Frie
drichshafen een prachtig verloop heeft
gehad.
Zij waren geen van allen vermoeid aan
gezien zij eenige uren aan boord uitste
kend geslapen hebben. Luitenant Gruil-
lot, die in den oorlog instructeur van
de Amerikaansche luchtvaarttroepen in
Frankrijk is geweest, heeft op den tocht
geruimen tijd in de commando- en in de
stuurhut van de Graf Zeppelin doorge
bracht. Ook de Amerikaansche Mary
Pierce was geenszins vermoeid.
Ook zij zal den tocht naar Amerika op
nieuw meemaken.
De Fransche officieren zijn tijdens hun
verblijf te Friedrichshafen de gasten van
de luchtscheepswerf.
ruilen der motoren voldoende zijn. Men
zou dan over 8 a 10 dagen den tocht naar
Amerika kunnen voortzetten. Hot schip
kwam slechts met vier motoren te Frie
drichshafen aan. De achterste motorgondel
was leeg, voor gewichtscompensatie waren
bedieningsmanschappen in dezen gondel
gezet. Behalve de bakboordmotor, de
eenige die het uitgehouden heeft, waren
twee nieuwe en een gebruikte motor in
gebouwd.
De defecte motoren zouden Vrijdagmid
dag bij de Majjbach-fabrieken aankomen.
De hoop bestaat, dat men niet wekenlang
werkloos behoeft te blijven. Waarschijnlijk
zal de tocht naar Oost-Pruisen, die oor
spronkelijk voor de Amerikaanfiche vlucht
was vastgesteld, niet doorgaan. Vracht en
post blijven voorloopig in het ludbtechip.
De HamburgAmerika Lijn heeft een cir
culaire aan de afzenders der vrachten ge
richt. De meesten wenschen, dat de vracht
met het luchtschip naar Amerika zal gaan.
NOODLANDING.
Donderdagavond, omstreeks half acht,
heeft een tot nu toe onbekend watervliegr
tuig ten Noorden van het eiland Schier
monnikoog op zee een noodlanding ge
daan. De roeireddingboot en de stoom-
reddingboot De Insulinde zijn beide ter
assistentie vertrokken.
De roeireddingboot en twee vliegtuigen
van het vliegkamp de Mok, ook ter
plaatse aangekomen, behoefden geen hulp
te bieden.
Het gelande vliegtuig is van Duitsche
nationaliteit, dat onderweg was van Frie
drichshafen naar Norderney. Het deed
zijn eerste reis en was door benzine
gebrek gedwongen een noodlanding te
doen. De eendekker is in goede orde te
Oostmahorn binnengebracht. De beman
ning bestond uit twee personen. Van
ochtend vroeg zouden zij benzine inne
men en dan hun reis vervolgen.
EEN HOOGTERECORD VERBETERD.
Op het vliegveld Villa-Oombïa heeft
Donderdag de Fransche vlieger Lemoigne
het hoo^erecord met 500 K.G. lading,
dat op naam stond van den Duitschen
vlieger Linzinger, verbeterd.
Lemoigne steeg om 6 uur 24 's mid
dags op en landde om 6.20. HIJ had een
hoogte bereikt van 9600 M. Het vorig
record was 9180 M.
Binnenland.
De dhor van het oponthoud.
De duur van het oponthoud van het
luchtschip „Graf Zeppelin" te Friedrichs
hafen hangt in de eerste plaats af van de
kwestie of de motorschade het gevolg is
J;eweest van uitputting der motoren, of dat
echnische veranderingen aangebracht
EEN HARD HOOFD.
De 23-jarige voerman H. W. V. in de
Ooolhovenstraat heeft aan de Persoons
haven te Rotterdam een baal lijnkoeken,
welke -00 kilogram woog en die van 7 M.
hoogte viel, op het hoofd gekregen. Hij
heeft geen letsel opgeloopen.
DE VEENBRAND IN DRENTE.
Uit Emmen wordt van gisteren gemeld:
Het verloop van den veenbrand te Em
mer Erfscheiderveen is tot nu toe vrij
gunstig geweest. Gisternacht zijn hier uit
Heiligerlee en Nieuwesohans brandspuiten
aangekomen, zoodat nu zeven brandspuiten
ter beschikking van de brandweer staan.
Vermoed wordt, dat de brand is ontstaan
door het weer aanwakkeren van na den
brand van Pinksteren onopgemerkt geble
ven vuurresten.
HEIDEBRANDEN.
Te Echten (Dr.) heeft Woensdag een
hevige heidebrand gewoed. Ruim 80 H.A.
is verbrand.
Er is proces-verbaal opgemaakttegen
iemand, die ervan verdacht wordt, dezen
brand mede gesticht te hebben.
KINDERMOORD.
De rechtbank te Amsterdam heeft gis
teren uitspraak gedaan in de zaak tegen
de 21-jarige ongehuwde dienstbode, die
terecht heeft gestaan wegens moord of
doodslag, subs. wegens uitlokking van of
medeplichtigheid aan moord of doodslag,
op 19 December j.1. te Nieuwer-Amstel
gepleegd op haar anderhalfjarig kind.
Naar men zich zal herinneren zou deze
vrouw het kind levend in een tochtsloot
onder genoemde gemeente hebben ge
worpen, waar de kleine door verdrinking
om het leven is gekomen.
De rechtbank heeft de vrouw wegens
moord' tot vijf Jaren gevangenisstraf ver
oordeeld.
Overwegingen van het vonnis zijn niet
meegedeeld.
Het O. M. had vier Jaren gevangenis
straf geëischt
Buitenland.
Noodweer In Japan.
12 dooden; groote schade;
schepen vermist
Ten gevolge van wolkbreuken in de
provincie Foekoesjima zijn 12 menschen
gedood en is groote schade aangericht
aan huizen en aan den oogst. Er zijn 6000
huizen overstroomd en 88 bruggen ver
nield. Op verschillende punten zijn de
spoorwegen beschadigd. De schade wordt
op 6 millioen yen geschat. Verder wor
den, naar verluidt, 17 visschersschepen
vermist
DE DEENSCHE BARK
KOBENHAVN.
Hoewel men nog niet alle hoop heeft op
gegeven, aldus meldt de Brltsohe draad-
looze dienst, is er dit jaar nog geen nieuws
mosten worden. In het eerste geval zal het ontvangen van de Deensöhe bark „Koben-