GEMENGD NIEUWS. nomen en wee btyna lederen dag ln de onmlddellHke omgeving van het hotel aan het eohllderen te elen. E.M. beeft dagelijks Alpenbloemen naar Nederland gezondenblauwe gentlanen, rosé primula verus en witte anemonen en andere. De opheffing der werf te Hellevoetslui8. Niet alleen de meenlng der Ka mer, ook dBe der directeuren ge negeerd. De burgemeester biedt zijn bemiddeling aan. DE SLUIZEN TE IJMUIDEN De grootste ter wereld. LUCHTVAART. Unaniem tegen opheffing. Na 1721/* uur onafgebroken vliegen. Het wereldrecord ge broken. in de hooge Buitenland. Een veerboot gezonken. EEN ONGELUK MET EEN 8TOOM- BRANDSPUIT. Zes dooden en vier doodelfjk gewonden. VIERVOUDIGE MOORD IN EEN POOLSCH DORP. EEN BARONES-DIEVEGGE GEARRESTEERD. ERNSTIG AUTO-ONGELUK IN DUITSCHLAND. gedood, acht VERDUISTERING VAN EEN MILLIOEN fflANOS. SPOORWEGONGELUKKEN. HET VEROORDEELDE KNAAPJE. Niet naar een tuchthuis naar een tuchtschool. maar Voor vliegtuigen. ERNSTIG ONGELUK BIJ RACE- WEDSTRIJDEN IN SAKSEN. Vier dooden, twaalf gewonden. 1811(3 geheel xjjn gedelgd. >De Telegraaf* schrift: Ons bericht over de opheffing der Rijkswerf te Hellevoetsluis door den minister van Defensie, den heer Lam- booy (opgenomen in ons nummer van Zaterdag, Red. Held. Ort.), is door ZJSx. in een offioieel communiqué aan de pers bevestigd geworden. Alleen maakt de minister er aanmerking op, dat door ons vermeld werd, dat geen onderzoek naar de rentabiliteit van de werf zou zijn in gesteld, zooals in de door de Tweede Kamer aangenomen motie-Hiemstra ge vraagd werd. Het officieele eommuniqné zegt daar omtrent: «Integendeel heeft de minister van Defensie persoonlijk aan de direc teuren der Rijkswerven, als zijnde de rechtstreeks bij die werven betrokken leiders, alsmede aan den directeur van Scheepsbouw, ruimschoots de gelegenheid geboden, om hun meening als zoude het rendabel maken van de werf te Helle voetsluis mogelijk z}jn, voor den minister aannemelijk te maken. Aangezien zij hierin naar het oordeel van den minister niet zijn geslaagd, worden voorbereidingen getroffen, om de werf op 1 kunnen sluiten*. De burgemeester van 's-Gravenhage, mr. J. A. N. Patljn, heeft zich tot de ree- ders-vereeniging Scheveningen en de bonden van transportarbeiders, die bij de staking in de haringvisschertj betrokken zijn, gewend, met de aanbieding, als be middelaar in het conflict op te treden. De reedersvereeniglng heeft het aanbod reeds aanvaard; de werknemersorganisa ties zouden er gisteren over vergaderen. Om een beeld te geven van de afme tingen van de in aanbouw zijnde Noord zeesluizen te IJmuiden, welke binnen af- zienbaren tijd voor het scheepvaartver keer zullen worden geopend, laten we hieronder een staatje volgen van de af metingen van deze en andere groote slui zen in de wereld. De sluizen te IJmuiden hebben een lengte van 898.90 meter en een breedte van 49.2 meter, die van Bremerhaven, welke thans in aanbouw zijn, 860 meter lang en 45 meter breed; in het Kaiser Wilhelmkanaal 880 meter lang en 45 me ter breed: de Gladstonesluis te Liverpool 320 meter lang en 40 meter breed, terwijl de sluizen van het Panamaakanaal een Mei 1980 te lengte van 805 meter en een breedte van 11o,i 33.5 meter hebben. De sluizen te IJmui- Welnu, dit onderzoek, dat dan wel doorden zijn aldus verreweg de grootste, den minister zou zijn ingesteld, heeft' bestaan in een onderhoud op 16 en 22 j1 Maart 1929 met de genoemde directeuren der Rijkswerven, aldus deelden de heeren I Perdok en Baak, voorzitter en 2e secre-| tarls van de Oentrale van Vereenigingen van Personeel in Rijksdienst, in een ge- sprek, dat wij met hen over deze kwestie j MOIB EN O WEN THANS GEVONDEN. hadden, mede. rjj een vuurtoren in Australië geland. Het vermiste vliegtuig met de twee Australische aviateurs Moir en Owen ls gevonden op ongeveer 160 KM. ten Oos ten van Port Darwin. Beide mannen ver- keeren in goede gezondheid. Naar men weet, waren de aviateurs een week gele den uit Nederlandsch-Indië naar Port zij echter De Tweede Kamer vraagt een onderzoek, de minister maakt zich er van af met een onderhoud. Mag dit een loyale uit voering van de motie-Hiemstra genoemd worden merkten onze zegslieden op. Doeh sterker nog, de drie directeuren der Rijkswerven adviseerden unaniem tegen opheffing, op grond van het feit,Darwin verthrokken, alwaar dat de werf h.i. wel degelijk rendabel niet aankwamen, zou kunnen worden gemaakt. j Naar de vliegers verklaard hebben, Begin April is den minister met feiten F®?»", den Oapedon aangetoond, dat herstellingen aan ver- in het donker voor de lichtseinen van het schillende rijksvaartuigen, door particn- liere werven verricht, tot verwaarloozing van 's rijks belangen hebben geleid. vliegveld Port Darwin gehouden. Daarop waren zij geland. Het toestel werd bescha digd, maar de inzittenden bleven onge- Wat de kwestie der rentabiliteit van de rijkswerf te Hellevoetsluis betreft, j 1Port Darwin in verbinding te treden. deelden de heeren Perdok en Baak ons het volgende mede: »Het is den minister bekend, dat, in dien de veiligheid van schip en opva renden volledig gewaarborgd zullen zijn, oude dria jaa^ periodieke herstellingen aan al de schepen moeten plaats hebben. De laatste jaren gaven aan, dat in het zuiden van het land vijftien stoomloods- vaartuigen varen, waarvan voortdurend twaalf geregeld dienst doen. Aan arbeidsloon voor het nazien en repa- reeren dier sohepen, wordt per jaar in totaal ongeveer f 120.000 verloond. Over 1928 werd voor de eigenlijke ma rine aan werkloon uitbetaald f 150.000. Gedurende het jaar 1928 werd aan de werf onthouden: het herstellen van de stoomloodsboot No. 10, van vier licht schepen en het maken van de ..Ooertsen", waaraan verloond is pl.m. f 60.000. De verlooning over 1928 had dus f 120.000 plus f 150.000 plus f 60.000 is f 880.000 kunnen bedragen, welk bedrag overeenkomt met de totale verlooning aan de werf te Hellevoetsluis. Normaal arbeidsloon f 870.000. Daarbij kwam nog eirca f 26.000, ver loond voor den rjjksvaartuigendienst, verschillende schepen voor Indiö en an deren arbeid voor het departement van Defensie buiten de Landmacht. Totaal derhalve een arbeidsloon van f 366.000. Het is beken, dat reeds over 1929 f 25.000 extra aan marinewerk moet worden ver loond. Naast de vaste inkomsten kan dan voor 1929 gerekend worden op een nor maal arbeidsloon, groot ca. f 370.000 Deze becijfering is juist, zeiden onze zegslieden, en zij zijn overtuigd dat de drie directeuren van de werven den mi nister in dien zin hebben geadviseeerd De minister heeft deze adviezen echter ter zijde gelegd en zonder dat van een onderzoek mag worden gesproken tot de opheffing der rijkswerf te He'lleveetsluis besloten. DE SCHEVEN IN GSCHE VISSCHERSSTAKING. De toestand ten opzichte van de Sche- veningsche haven blijft vrijwel stationair. De reeders hadden er over gedacht van daag te beginnen met het leeghalen der schepen, hetgeen naar hun meening noo- dig is om rotting van netten en zeilen te voorkomen. De stakers zijn van meening, dat het zoo'n vaart niet zal loopen met die rotting en staan dit werk niet toe. Vanochtend begaf een schipper zich aan boord van de Sch. 242, maar dadelijk ont stond een oploop van stakers voor het sohip. De schipper werd onder politie- geleide naar huis gebracht. De reeders overwegen ook om zelf, zoo mogelijk met behulp van anderen, de schepen te gaan leeghalen als dat noodig al blijken. De politie heeft haar toege- gd, in dat geval het haventerrein te zullen afzetten. verbinding FORT WORTH GELAND. De Amerikaansche aviateurs Robbins en Kelly, die met hun toestel „Fort Worth" in Texas een poging hebben ge daan om 't wereld duurreoord met bij vulling van benzine tijdens de vlucht te verbeteren, zijn Zaterdag in den na middag om even over 4 uur (Amerikaan sche tijd) geland. Hun poging is schitte rend geslaagd, daar zij 172 uur en 82 mi nuten onafgebroken in de luoht zijn ge weest Het blijkt meer en meer dat er geen record meer veilig is. Hoe lang, of wel licht. hoe kort zal dit record gehand haafd blijven? HET WERELDRECORD HOOGTE VLUCHT VERBETERD. Op 12506 M. gebracht De vlieger Willy Neuerhofen heeft gisteren te Dessau het wereld-hoogte record, dat tot nu toe met 11710 meter op naam van Amerika stond, verbeterd door met een Junkers toestel een hoogte van 12500 meter te bereiken. De Junkers- werke hadden de pogingen tot het ver beteren van het record zorgvuldig voor bereid en besloten hiertoe de W 33, een zwaar toestel, te gebruiken. Willy Neucr Ik had alleen mijn vliegerpak aan en vloog zonder bril, daar de glazen op groote hoogte beslaan en het uitzicht belemmerd wordt. Ik steeg hooger en hooger en constateerde na eenigen tijd, dat ik een hoogte van 11.000 meter be reikt had. Nu kwam het ergste oogen- blik. Door de geweldige koude, het was 55 graden Celsius onder nul, vroor mijn eene tranende oog dicht. De 12000 meter werden bereikt, de lucht werd dunner en dunner en het ademen steeds moei lijker. Ik kende echter slechts één doel. Ik wilde voor Duitschland het wereld record veroveren. Ik steeg tot 12800, 12400 en eindelijk tot 12500 meter. Ik had mijn doel bereikt, onmiddellijk daarop begon ik te dalen.* Toen Neuerhofen uit zijn toestel klom wensohte prof. Jonkers hem hartelijk geluk. De ervaringen luchtlagen. De vlieger Neuerhofen, heeft een ver tegenwoordiger van het «Berliner Tage- blatt* over zijn ervaringen in de hooge luchtlagen verteld. Hij zeide zaak werd gevaarlijk, toen het vliegtuig een groote hoogte bereikt had en de motor een lange sneeuwwitte wolk begon achter te laten, die echter alleen aan de koude moet worden toegeschreven. Het heeft weken geduurd voor ik er aan denken kon een ernstige poging te doen om het record te verbeteren. Ik ging met een ander in een vliegtuig met een dubbel stuur zitten, waarbij we ons op de hoogte probeerden te stellen, hoe de lucht ons in de hoogte bekwam. Bij deze proeftochten overschreden wij her haaldelijk de 10 K.M. De gróótste bezwaren bij zoo'n vlucht zijn de koude en de dunne lucht. Het temperatuurverschil bij mijn recordvlucht bedroeg 80 gr. Op den grond was het 25 gr. boven het nulpunt, boven vroor het 55 gr. De koude op zichzelf zou nog te verdragen zijn, wanneer daar niet een ontzettende luchtzuiging bijkwam. Men heeft, hoe hooger men komt, steeds meer het gevoel, dat men onder narcose komtde voeten worden ijskoudde koude trekt in de beenen op, doordringt het lichaam. Het is, alsof de armen af sterven en dan komt er een looden druk op de zenuwen. Men zou zijn oogen willen sluiten en inslapen. Het denkvermogen wordt bijna geheel uitgeschakeld. Men heeft het gevoel, of men met de heele zaak eigenlijk niets te maken heeft. i Vijftig personen omgekomen. Op de Don is een veerboot met onge veer 400 menschen aan boord omgeslagen. Vijftig van hen zijn verdronken. De overigen konden worden gered. De oor zaak van de ramp is overbelasting van de boot. De kapitein is gearresteerd. Een stoombrandspult, die op weg was naar een brand te Matanas ls in botsing gekomen met een particuliere auto en om geslagen, waarbij zes brandweerlieden zijn gedood en vier doodeljjk gewond. De inzittenden van de auto werden licht ge wond. In een Poolsch dorp ls op een Joodlsche familie een1 gruwelijke moord gepleegd. Toen een Joodsche waard aan eenige on bekende personen geen drank wilde ver- koopen, werd zijn herberg door de on verlaten met petroleum begoten en in brand gestoken, waarbij de vier ongeluk- kigen in de vlammen omkwamen. Het mocht aan de politie nog niet gelukken de hand op de misdadigers te leggen. f Onder de verdenking voor ruim hon derd duizend mark aan juweelen te heb ben gestolen, In Maandag in een groot hotel in het Westen van Berlijn de 24- jarige barones von Monrai in hechtenis genomen. In den loop van den avond heeft zij een volledige bekentenis afgelegd. Drie personen levensgevaarlijk gewond. en vier licht Zondagvoormiddag had op den Küstri- ner straatweg, niet ver van de grens der gemeente Frankfort, een ernstig auto-on geluk plaats. Een vrachtauto met dertig I personen was, van Küstrin komende, h ?r ®n gr0°t gevaar, dat het 0p weg naar Q.uben. Dicht bij Frankfort iehaam het niet meer kan uithouden, de r£akte de tent> die over den wagen was longen willen eenvoudig niet meer ade-1 gespannen, tusschen boomtakken verward, men. Men moet echter tot eiken prijs D^or den schok werd het stuurrad den probeeren adem te halen, als het ware chauffeur uit de handen geslagen en de onder denzelfden druk als buiten wagen vloog met het recBhter-!chterwiel. Al.een dan Kan men .et gevaar ont- tegen een boom. Hij slaagde er gelukkig gaan De heele vlucht ln de stratosfeer is, zou men kunnen zeggen, een kwestie van rustig adem halen, want op het oogenblik, dat men het bewustzijn verliest, is men niet in staat den motor af te zetten. EEN NIEUW SNELHEIDSRECORD Een beambte van de Banque de 1'union Parissiene heeft met behulp van zijn zuster en een koopman deze bank voor 1 millioen francs opgelicht door het invul len van valsche posten. Toen de D-trein ParijsBordeaux Vrij dagavond reeds op volle snelheid was, na het vertrek uit Parijs, bemerkte de ma chinist tot zijn ontzetting, dat talrijke steenen tegen de spoorwagens vlogen. Bij nader onderzoek bleek hem, dat de voor ste wielen van de locomotief uit de rails geloopen waren. Terstond bracht hij den trein tot staan. Er werd om een nieuwe looomotief verzocht, die zich met volle vaart op weg begaf. Deze locomotief ls ook ontspoord. Het bleek, dat de ketel en het voorste gedeelte ingedrukt waren en dat het water aan alle kanten wegstroom de. Van den machinist en den stoker ont brak elk spoor, totdat men door gekreun een hondertal meters terug, op hun toe stand opmerkzaam werd gemaakt De ma chinist bleek op slag gedood te zijn, ter wijl de ander met een ingedrukten sche del ln hopeloozen toestand naar het zie kenhuis werd vervoerd. De militaire vliegers Weiss en Girier hebben, zoo seint Havas, 5000 kilometer in 26 uur 41 minuten, dus met een gemid delde snelheid van 186 kilometer, afge legd. Tot dusver waren de Italiaansche vliegers Farrarin en Delprete de houders van het snelheidsrecord. WETENSCHAPPELIJKE BERICHTEN. PROF DR. W. H. KEESOM. Temperaturen lager dan 1° absoluut in het Cryageen Labo ratorium te Lolden. In het zilveren jubeljaar van zijn be vordering tot doctor in de wis- en natuur kunde (op 19 Januari 1904 promoveerde hij daartoe aan de Amsterdamsche hooge- school) heeft de Leidsohe hoogleeraar, wien na het heengaan van Kanierlingh hnfnn rii« "A'~l Onnes de zorg voor en de leiding van het te «na s; tra 1 a-ss «t dorp en (md^AAht teeadieppelüken triomf behaald. Zijn eer- ie hij voor d? ÏSlSL&iSl** T e weiKzaani die zyn naam tot ver over onze grenzen beroemd maakte. In 1908 was het aan Ka- merlingh Onnes gelukt, dit element vloei baar te maken. Op het „koudste plekje op aarde" verschalkte prof. Keesom het op 1 Juli 1926 tot „consolidatie". Wat prof. Keesom thans bereikt heeft en wat in wetenschappelijke kringen op schudding zal wekken, is dat het hem geweest. Neuerhofen steeg eerst Zaterdag op en bereikte reeds terstond na zijn vertrek een aanzienlijke hoogte. Hjj had zoowat de grens van het wereldrecord bereikt toen plotseling de gummislang, die hem' de voor het ademen noodige zuurstof verschaft, scheurde. Ik wist niet wat mij overkwam, vertelde Neuerhofen, na zijn landing in een persgesprek. Ik bevond mij als het ware onder narcose en was zoowat tien minuten bewusteloos. Mijn hand schijnt automatisch de veiligheids knop, die aan het stuur zit, te hebben gelukte een ruimte van ongeveer 1/« L., welke 200 kubieke centimeters vloeibaar helium bevat, tot ongeveer de laagste door Kamerlingh Onnes bereikte temperatuur van 0.82° Keivin, d. L nog slechts 0.82° Reuter schijnt het wel wat al te crimi neel gemaakt te hebben met zijn bericht over een jongen van 6 jaar, die tot 15 jaar tuchthuisstraf was veroordeeld wegens het doodschieten van een 8-jarig kame raadje. Volgens den correspondent te New York van de „Times" toch is de knaap het geval speelde zich af te Paintsville fn Kentucky veroordeeld om geplaatst te worden in een Reform sohool, een soort tuchtschool dus, tot zijn 21ste jaar. Hoewel de wet van Kentucky een kind van onder de 10 jaar niet verantwoorde lijk stelt In een geval als dit, had de ver dediging een berechting door een jury gevraagd. Volgens den vader, wiens ge weer hij genomen had om den jongen met wien hij ruzie had over een stuk ijzer» dood te schieten, zou de jeugdige dader gezegd hebben, dat hij het geweer niet zou hebben gebruikt als hij geweten had dat het geladen was, maar de jury was overtuigd dat de jongen wist wat hij deed. De verdediging overweegt in beroep te gaan; voorloopig is den jongen toege staan bij zijn ouders te blijven. B]j de Zondag te LQckendorf in de nabijheid van Zittau gehouden autowed strijden, die werden bijgewoond door 40.000 toeschouwers, had een ernstig on geluk plaats. Gedurende de laatste rit van den wedstrijd voor de race-wagen-klasse kwam de renner Mahlan Morchenstern, die een Bugatti bestuurde, te slippen ea vloog op de toeschouwers in. Vier per sonen werden gedood en twaalf ten deele ernstig gewond. Men verwacht echter, dat het aantal dooden nog stijgen zal. Een misgreep in de schakeling of een al te snel vaart verminderen is de waar schijnlijke oorzaak, waardoor de bekende bestuurder de macht over zijn wagen ver loor. Hij zelf schijnt betrekkelijk licht ge wond te zijn. EEN SCHIPBREUK. Het transportschip Aleutian van Sinten Hot nulpunt, of to koelen. SStaïr'ürt 2» ^ron0,,Ms vrkr,rn ralmte "TT slechts ongeveer 1 cM'. en was zoodanig langer werkte en bet toestel, dank zij zijn prachtige stabiliteit, met een ge weldige snelheid tot een hoogte van ongeveer 7000 meter naar omlaag gleed. Op dit oogenblik kwam ik weer tot be zinning. Ik bemerkte terBtond wat er geschied was, gaf gas en kon net alsof er niets gebeurd was, zonder moeite landen. Over zijn recordtocht zeide Neuerhofen het volgende »lk steeg Zondag om 8 uur met mijn Brem« r-toestel, dat voorzien is van drie Bristol Juplter motoren van 420 P.K., op. van de omgeving afgesloten, dat er geen instrumenten tot het doen van natuur kundige onderzoekingen in konden ge bracht worden. Thans ls de ruimte vol doende groot en toegankelijk voor het in brengen van de benoodigde meetinstru menten, zoodat het nu mogelijk ls, bij die temperaturen onderzoekingen te doen. Op 8, 15 en 24 Mei zijn reeds de eerste metingen bij die miniem lage temperatu ren geschied. („N. Rott. Ort."). absolute nulpunt ligt ongeveer Z78 C. lager dan het smeltpunt van ijs). in den wagen tot stilstand te brengen. Niettemin werd een aantal inzittenden met het hoofd tegen de cabine van den chauf feur geslingerd. Twee mannen en een vrouw liepen zoo ernstige schedelbreu ken op, dat zij binnen eenige minuten overleden. Vier andere personen werden levensgevaarlijk gewond, terwijl acht in zittenden lichte verwondingen opliepen (De Telegr.) EEN WOLKBREUK De stad Dnjepropetrofsk (Rusland) is bezocht door een wolkbreuk, die drie uur aangehouden heeft. De watermassa, die ,op sommige plaatsen anderhal ven meter hoog stond, sleepte menschen en voor werpen mee en overstroomde de huizen. Tot dusver zijn twaalf slachtoffers geteld. AANRANDING EN ROOF. Te dklahoma hebben Vrijdag roovera op den hoek van een straat een looper van leen groote bank aangehouden en hem 80,000 dollar ontroofd. Zij' ontkwamen met den buit. WEER EEN ROOFOVERVAL. Het N. T. A. maakt melding van een nieuwen roofoverval te East Orange ln den staat New Jersey, waar vijf met re* volvers gewapende bandieten de bureaux van de Trustcompany binnendrongen, het personeel en de aanwezige cliënten de handen omhoog deden houden en er met 50.000 dollar vandoor gingen. EEN STEEN IN DE ETALAGE. Te Keulen hebben Vrijdagavond drie inbrekers een in krantenpapier gewikkel- den steen, die niet minder dan twintig pond woog, in de etalage van een juwe lier geworpen. Vervolgens plunderden zij de étalage leeg en gingen er met de ju weelen voor een waarde van eenige dui zenden mark vandoor. De inbrekers wer den door voorbijgangers achtervolgd, die er in slaagden één van hen te vatten en aan de politie over te leveren. EEN BANKIER ZOEK In de duinen van Sussex wordt naar den verdwenen bankier J. E. Mounsey gezocht, die het laatst bij zijn kleermaker gezien is en daarna een kinderpistooltje gekocht heeft. Hjj is te Lewls lu een trein gestapt, maar nadien heeft men niets meer van hem gehoord. 70»^, Vr°™ leMt,. het Wmgswork. döör den invoer van Zaterdag zouden vliegtuigen, ruiters en Duitsohland volgens de Cf lnen Van ®ussex n°8 komst. Auto-rijders, voor wie de weg T) 1 afzoeken uitsluitend zou worden gemaakt, zouden tvuyt* me" oouter weet, dat hij een pas- volgens Paulet een speciale belasting van poort en voel jreld b|J zioh had, acht men 100 frank moeten betalen. In tien tot i -1?080 U naar het bulten- twaalf jaar, meent h4J, «ouden de kosten die scheepvaartmaatschappij Alaska is in de Yuakbocht van het eiland Kodiak in de golf van Alaska op een rots geloopen en gezonken. De passagiers en de geheele bemanning sprongen in zee. Het stoom schip Surveyer heeft 291 menschen gered. De waarde van het gezonken sohip be draagt ongeveer een miljoen dollar. DORPSBRAND. 117 woonhuizen afgebrand. Naar uit Luzk gemeld wordt zijn in het plaatsje Kolki 117 woonhuizen met alle bijgebouwen een prooi geworden van een geweldigen brand. Voor zoover tot dusver vastgesteld kon wordien zijn slechts wei nige gebouwen w.o. twee kerken, het post kantoor, het bureau van politie en tien school aan het vuur ontkomen. Alle tele foon en telegraafverbindingen zijn ver broken. De schade bedraagt ten minste 1 millioen zloty. EEN VIADUCT VOOR AUTO'S. Paulet, ee ningenieur te Nice, heeft een stout plan uitgedacht voor een ge deeltelijke oplossing van het autover- keersvraagstuk in Frankrijk. Ztjjn plan is natuurlijk uiterst duur, maar de ont werper zegt, dat men niet moet vergeten welke kapitalen jaarlijks door staat, de partement en gemeenten, worden wegge smeten aan het onderhoud van het reus achtig wegennet, dat voor het moderne auto-veTkeer ten eenenmale ongeschikt is en nooit geschikt zal worden. Paulet wil een reusachtigen breeden viaduct bouwen, rustend op pilaren van gewapend beton, die zou loopen van Pa rijs over Nioe, Marseille, Toulouse, Bor deaux, Brest, Boulogne, Lyon en Genève. De ontwerper schat de kosten van zijn plan op zes milliard, waarvan zJ. een aan- neemlijk deel zou kunnen worden gedekt materialen uit volgens de herstel-overeen-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 2