GEMENGD NIEUWS.
nomen en wee btyna lederen dag ln de
onmlddellHke omgeving van het hotel
aan het eohllderen te elen. E.M. beeft
dagelijks Alpenbloemen naar Nederland
gezondenblauwe gentlanen, rosé primula
verus en witte anemonen en andere.
De opheffing der werf
te Hellevoetslui8.
Niet alleen de meenlng der Ka
mer, ook dBe der directeuren ge
negeerd.
De burgemeester biedt zijn
bemiddeling aan.
DE SLUIZEN TE IJMUIDEN
De grootste ter wereld.
LUCHTVAART.
Unaniem tegen opheffing.
Na 1721/* uur onafgebroken
vliegen. Het wereldrecord ge
broken.
in de hooge
Buitenland.
Een veerboot gezonken.
EEN ONGELUK MET EEN 8TOOM-
BRANDSPUIT.
Zes dooden en vier doodelfjk
gewonden.
VIERVOUDIGE MOORD IN EEN
POOLSCH DORP.
EEN BARONES-DIEVEGGE
GEARRESTEERD.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK IN
DUITSCHLAND.
gedood,
acht
VERDUISTERING VAN EEN
MILLIOEN fflANOS.
SPOORWEGONGELUKKEN.
HET VEROORDEELDE KNAAPJE.
Niet naar een tuchthuis
naar een tuchtschool.
maar
Voor vliegtuigen.
ERNSTIG ONGELUK BIJ RACE-
WEDSTRIJDEN IN SAKSEN.
Vier dooden, twaalf gewonden.
1811(3 geheel xjjn gedelgd.
>De Telegraaf* schrift:
Ons bericht over de opheffing der
Rijkswerf te Hellevoetsluis door den
minister van Defensie, den heer Lam-
booy (opgenomen in ons nummer van
Zaterdag, Red. Held. Ort.), is door ZJSx.
in een offioieel communiqué aan de pers
bevestigd geworden. Alleen maakt de
minister er aanmerking op, dat door ons
vermeld werd, dat geen onderzoek naar
de rentabiliteit van de werf zou zijn in
gesteld, zooals in de door de Tweede
Kamer aangenomen motie-Hiemstra ge
vraagd werd.
Het officieele eommuniqné zegt daar
omtrent: «Integendeel heeft de minister
van Defensie persoonlijk aan de direc
teuren der Rijkswerven, als zijnde de
rechtstreeks bij die werven betrokken
leiders, alsmede aan den directeur van
Scheepsbouw, ruimschoots de gelegenheid
geboden, om hun meening als zoude het
rendabel maken van de werf te Helle
voetsluis mogelijk z}jn, voor den minister
aannemelijk te maken. Aangezien zij
hierin naar het oordeel van den minister
niet zijn geslaagd, worden voorbereidingen
getroffen, om de werf op 1
kunnen sluiten*.
De burgemeester van 's-Gravenhage,
mr. J. A. N. Patljn, heeft zich tot de ree-
ders-vereeniging Scheveningen en de
bonden van transportarbeiders, die bij de
staking in de haringvisschertj betrokken
zijn, gewend, met de aanbieding, als be
middelaar in het conflict op te treden. De
reedersvereeniglng heeft het aanbod
reeds aanvaard; de werknemersorganisa
ties zouden er gisteren over vergaderen.
Om een beeld te geven van de afme
tingen van de in aanbouw zijnde Noord
zeesluizen te IJmuiden, welke binnen af-
zienbaren tijd voor het scheepvaartver
keer zullen worden geopend, laten we
hieronder een staatje volgen van de af
metingen van deze en andere groote slui
zen in de wereld.
De sluizen te IJmuiden hebben een
lengte van 898.90 meter en een breedte
van 49.2 meter, die van Bremerhaven,
welke thans in aanbouw zijn, 860 meter
lang en 45 meter breed; in het Kaiser
Wilhelmkanaal 880 meter lang en 45 me
ter breed: de Gladstonesluis te Liverpool
320 meter lang en 40 meter breed, terwijl
de sluizen van het Panamaakanaal een
Mei 1980 te lengte van 805 meter en een breedte van
11o,i 33.5 meter hebben. De sluizen te IJmui-
Welnu, dit onderzoek, dat dan wel doorden zijn aldus verreweg de grootste,
den minister zou zijn ingesteld, heeft'
bestaan in een onderhoud op 16 en 22 j1
Maart 1929 met de genoemde directeuren
der Rijkswerven, aldus deelden de heeren I
Perdok en Baak, voorzitter en 2e secre-|
tarls van de Oentrale van Vereenigingen
van Personeel in Rijksdienst, in een ge-
sprek, dat wij met hen over deze kwestie j MOIB EN O WEN THANS GEVONDEN.
hadden, mede. rjj een vuurtoren in Australië
geland.
Het vermiste vliegtuig met de twee
Australische aviateurs Moir en Owen ls
gevonden op ongeveer 160 KM. ten Oos
ten van Port Darwin. Beide mannen ver-
keeren in goede gezondheid. Naar men
weet, waren de aviateurs een week gele
den uit Nederlandsch-Indië naar Port
zij echter
De Tweede Kamer vraagt een onderzoek,
de minister maakt zich er van af met
een onderhoud. Mag dit een loyale uit
voering van de motie-Hiemstra genoemd
worden merkten onze zegslieden op.
Doeh sterker nog, de drie directeuren
der Rijkswerven adviseerden unaniem
tegen opheffing, op grond van het feit,Darwin verthrokken, alwaar
dat de werf h.i. wel degelijk rendabel niet aankwamen,
zou kunnen worden gemaakt. j Naar de vliegers verklaard hebben,
Begin April is den minister met feiten F®?»", den Oapedon
aangetoond, dat herstellingen aan ver- in het donker voor de lichtseinen van het
schillende rijksvaartuigen, door particn-
liere werven verricht, tot verwaarloozing
van 's rijks belangen hebben geleid.
vliegveld Port Darwin gehouden. Daarop
waren zij geland. Het toestel werd bescha
digd, maar de inzittenden bleven onge-
Wat de kwestie der rentabiliteit van
de rijkswerf te Hellevoetsluis betreft, j
1Port Darwin in verbinding te treden.
deelden de heeren Perdok en Baak ons
het volgende mede:
»Het is den minister bekend, dat, in
dien de veiligheid van schip en opva
renden volledig gewaarborgd zullen zijn,
oude dria jaa^ periodieke herstellingen
aan al de schepen moeten plaats hebben.
De laatste jaren gaven aan, dat in het
zuiden van het land vijftien stoomloods-
vaartuigen varen, waarvan voortdurend
twaalf geregeld dienst doen.
Aan arbeidsloon voor het nazien en repa-
reeren dier sohepen, wordt per jaar in
totaal ongeveer f 120.000 verloond.
Over 1928 werd voor de eigenlijke ma
rine aan werkloon uitbetaald f 150.000.
Gedurende het jaar 1928 werd aan de
werf onthouden: het herstellen van de
stoomloodsboot No. 10, van vier licht
schepen en het maken van de ..Ooertsen",
waaraan verloond is pl.m. f 60.000.
De verlooning over 1928 had dus
f 120.000 plus f 150.000 plus f 60.000 is
f 880.000 kunnen bedragen, welk bedrag
overeenkomt met de totale verlooning
aan de werf te Hellevoetsluis.
Normaal arbeidsloon f 870.000.
Daarbij kwam nog eirca f 26.000, ver
loond voor den rjjksvaartuigendienst,
verschillende schepen voor Indiö en an
deren arbeid voor het departement van
Defensie buiten de Landmacht. Totaal
derhalve een arbeidsloon van f 366.000.
Het is beken, dat reeds over 1929 f 25.000
extra aan marinewerk moet worden ver
loond. Naast de vaste inkomsten kan dan
voor 1929 gerekend worden op een nor
maal arbeidsloon, groot ca. f 370.000
Deze becijfering is juist, zeiden onze
zegslieden, en zij zijn overtuigd dat de
drie directeuren van de werven den mi
nister in dien zin hebben geadviseeerd
De minister heeft deze adviezen echter
ter zijde gelegd en zonder dat van een
onderzoek mag worden gesproken tot de
opheffing der rijkswerf te He'lleveetsluis
besloten.
DE SCHEVEN IN GSCHE
VISSCHERSSTAKING.
De toestand ten opzichte van de Sche-
veningsche haven blijft vrijwel stationair.
De reeders hadden er over gedacht van
daag te beginnen met het leeghalen der
schepen, hetgeen naar hun meening noo-
dig is om rotting van netten en zeilen te
voorkomen. De stakers zijn van meening,
dat het zoo'n vaart niet zal loopen met
die rotting en staan dit werk niet toe.
Vanochtend begaf een schipper zich aan
boord van de Sch. 242, maar dadelijk ont
stond een oploop van stakers voor het
sohip. De schipper werd onder politie-
geleide naar huis gebracht.
De reeders overwegen ook om zelf, zoo
mogelijk met behulp van anderen, de
schepen te gaan leeghalen als dat noodig
al blijken. De politie heeft haar toege-
gd, in dat geval het haventerrein te
zullen afzetten.
verbinding
FORT WORTH GELAND.
De Amerikaansche aviateurs Robbins
en Kelly, die met hun toestel „Fort
Worth" in Texas een poging hebben ge
daan om 't wereld duurreoord met bij
vulling van benzine tijdens de vlucht
te verbeteren, zijn Zaterdag in den na
middag om even over 4 uur (Amerikaan
sche tijd) geland. Hun poging is schitte
rend geslaagd, daar zij 172 uur en 82 mi
nuten onafgebroken in de luoht zijn ge
weest
Het blijkt meer en meer dat er geen
record meer veilig is. Hoe lang, of wel
licht. hoe kort zal dit record gehand
haafd blijven?
HET WERELDRECORD HOOGTE
VLUCHT VERBETERD.
Op 12506 M. gebracht
De vlieger Willy Neuerhofen heeft
gisteren te Dessau het wereld-hoogte
record, dat tot nu toe met 11710 meter
op naam van Amerika stond, verbeterd
door met een Junkers toestel een hoogte
van 12500 meter te bereiken. De Junkers-
werke hadden de pogingen tot het ver
beteren van het record zorgvuldig voor
bereid en besloten hiertoe de W 33, een
zwaar toestel, te gebruiken. Willy Neucr
Ik had alleen mijn vliegerpak aan en
vloog zonder bril, daar de glazen op
groote hoogte beslaan en het uitzicht
belemmerd wordt. Ik steeg hooger en
hooger en constateerde na eenigen tijd,
dat ik een hoogte van 11.000 meter be
reikt had. Nu kwam het ergste oogen-
blik. Door de geweldige koude, het was
55 graden Celsius onder nul, vroor mijn
eene tranende oog dicht. De 12000 meter
werden bereikt, de lucht werd dunner
en dunner en het ademen steeds moei
lijker. Ik kende echter slechts één doel.
Ik wilde voor Duitschland het wereld
record veroveren. Ik steeg tot 12800,
12400 en eindelijk tot 12500 meter. Ik
had mijn doel bereikt, onmiddellijk daarop
begon ik te dalen.*
Toen Neuerhofen uit zijn toestel klom
wensohte prof. Jonkers hem hartelijk
geluk.
De ervaringen
luchtlagen.
De vlieger Neuerhofen, heeft een ver
tegenwoordiger van het «Berliner Tage-
blatt* over zijn ervaringen in de hooge
luchtlagen verteld. Hij zeide zaak werd
gevaarlijk, toen het vliegtuig een groote
hoogte bereikt had en de motor een lange
sneeuwwitte wolk begon achter te laten,
die echter alleen aan de koude moet
worden toegeschreven.
Het heeft weken geduurd voor ik er
aan denken kon een ernstige poging te
doen om het record te verbeteren. Ik
ging met een ander in een vliegtuig met
een dubbel stuur zitten, waarbij we ons
op de hoogte probeerden te stellen, hoe
de lucht ons in de hoogte bekwam. Bij
deze proeftochten overschreden wij her
haaldelijk de 10 K.M.
De gróótste bezwaren bij zoo'n vlucht
zijn de koude en de dunne lucht. Het
temperatuurverschil bij mijn recordvlucht
bedroeg 80 gr. Op den grond was het
25 gr. boven het nulpunt, boven vroor
het 55 gr. De koude op zichzelf zou nog
te verdragen zijn, wanneer daar niet een
ontzettende luchtzuiging bijkwam.
Men heeft, hoe hooger men komt, steeds
meer het gevoel, dat men onder narcose
komtde voeten worden ijskoudde
koude trekt in de beenen op, doordringt
het lichaam. Het is, alsof de armen af
sterven en dan komt er een looden druk
op de zenuwen. Men zou zijn oogen willen
sluiten en inslapen. Het denkvermogen
wordt bijna geheel uitgeschakeld. Men
heeft het gevoel, of men met de heele
zaak eigenlijk niets te maken heeft. i
Vijftig personen omgekomen.
Op de Don is een veerboot met onge
veer 400 menschen aan boord omgeslagen.
Vijftig van hen zijn verdronken. De
overigen konden worden gered. De oor
zaak van de ramp is overbelasting van de
boot. De kapitein is gearresteerd.
Een stoombrandspult, die op weg was
naar een brand te Matanas ls in botsing
gekomen met een particuliere auto en om
geslagen, waarbij zes brandweerlieden
zijn gedood en vier doodeljjk gewond. De
inzittenden van de auto werden licht ge
wond.
In een Poolsch dorp ls op een Joodlsche
familie een1 gruwelijke moord gepleegd.
Toen een Joodsche waard aan eenige on
bekende personen geen drank wilde ver-
koopen, werd zijn herberg door de on
verlaten met petroleum begoten en in
brand gestoken, waarbij de vier ongeluk-
kigen in de vlammen omkwamen. Het
mocht aan de politie nog niet gelukken de
hand op de misdadigers te leggen.
f
Onder de verdenking voor ruim hon
derd duizend mark aan juweelen te heb
ben gestolen, In Maandag in een groot
hotel in het Westen van Berlijn de 24-
jarige barones von Monrai in hechtenis
genomen. In den loop van den avond heeft
zij een volledige bekentenis afgelegd.
Drie personen
levensgevaarlijk
gewond.
en
vier
licht
Zondagvoormiddag had op den Küstri-
ner straatweg, niet ver van de grens der
gemeente Frankfort, een ernstig auto-on
geluk plaats. Een vrachtauto met dertig
I personen was, van Küstrin komende,
h ?r ®n gr0°t gevaar, dat het 0p weg naar Q.uben. Dicht bij Frankfort
iehaam het niet meer kan uithouden, de r£akte de tent> die over den wagen was
longen willen eenvoudig niet meer ade-1 gespannen, tusschen boomtakken verward,
men. Men moet echter tot eiken prijs D^or den schok werd het stuurrad den
probeeren adem te halen, als het ware chauffeur uit de handen geslagen en de
onder denzelfden druk als buiten wagen vloog met het recBhter-!chterwiel.
Al.een dan Kan men .et gevaar ont- tegen een boom. Hij slaagde er gelukkig
gaan
De heele vlucht ln de stratosfeer is,
zou men kunnen zeggen, een kwestie van
rustig adem halen, want op het oogenblik,
dat men het bewustzijn verliest, is men
niet in staat den motor af te zetten.
EEN NIEUW SNELHEIDSRECORD
Een beambte van de Banque de 1'union
Parissiene heeft met behulp van zijn
zuster en een koopman deze bank voor 1
millioen francs opgelicht door het invul
len van valsche posten.
Toen de D-trein ParijsBordeaux Vrij
dagavond reeds op volle snelheid was, na
het vertrek uit Parijs, bemerkte de ma
chinist tot zijn ontzetting, dat talrijke
steenen tegen de spoorwagens vlogen. Bij
nader onderzoek bleek hem, dat de voor
ste wielen van de locomotief uit de rails
geloopen waren. Terstond bracht hij den
trein tot staan. Er werd om een nieuwe
looomotief verzocht, die zich met volle
vaart op weg begaf. Deze locomotief ls
ook ontspoord. Het bleek, dat de ketel en
het voorste gedeelte ingedrukt waren en
dat het water aan alle kanten wegstroom
de. Van den machinist en den stoker ont
brak elk spoor, totdat men door gekreun
een hondertal meters terug, op hun toe
stand opmerkzaam werd gemaakt De ma
chinist bleek op slag gedood te zijn, ter
wijl de ander met een ingedrukten sche
del ln hopeloozen toestand naar het zie
kenhuis werd vervoerd.
De militaire vliegers Weiss en Girier
hebben, zoo seint Havas, 5000 kilometer
in 26 uur 41 minuten, dus met een gemid
delde snelheid van 186 kilometer, afge
legd. Tot dusver waren de Italiaansche
vliegers Farrarin en Delprete de houders
van het snelheidsrecord.
WETENSCHAPPELIJKE
BERICHTEN.
PROF DR. W. H. KEESOM.
Temperaturen lager dan 1°
absoluut in het Cryageen Labo
ratorium te Lolden.
In het zilveren jubeljaar van zijn be
vordering tot doctor in de wis- en natuur
kunde (op 19 Januari 1904 promoveerde
hij daartoe aan de Amsterdamsche hooge-
school) heeft de Leidsohe hoogleeraar,
wien na het heengaan van Kanierlingh
hnfnn rii« "A'~l Onnes de zorg voor en de leiding van het
te «na s; tra 1 a-ss «t
dorp en (md^AAht teeadieppelüken triomf behaald. Zijn eer-
ie hij voor d? ÏSlSL&iSl** T
e weiKzaani die zyn naam tot ver over onze grenzen
beroemd maakte. In 1908 was het aan Ka-
merlingh Onnes gelukt, dit element vloei
baar te maken. Op het „koudste plekje op
aarde" verschalkte prof. Keesom het op
1 Juli 1926 tot „consolidatie".
Wat prof. Keesom thans bereikt heeft
en wat in wetenschappelijke kringen op
schudding zal wekken, is dat het hem
geweest.
Neuerhofen steeg eerst Zaterdag op
en bereikte reeds terstond na zijn vertrek
een aanzienlijke hoogte. Hjj had zoowat
de grens van het wereldrecord bereikt
toen plotseling de gummislang, die hem'
de voor het ademen noodige zuurstof
verschaft, scheurde. Ik wist niet wat mij
overkwam, vertelde Neuerhofen, na zijn
landing in een persgesprek. Ik bevond
mij als het ware onder narcose en was
zoowat tien minuten bewusteloos. Mijn
hand schijnt automatisch de veiligheids
knop, die aan het stuur zit, te hebben
gelukte een ruimte van ongeveer 1/« L.,
welke 200 kubieke centimeters vloeibaar
helium bevat, tot ongeveer de laagste door
Kamerlingh Onnes bereikte temperatuur
van 0.82° Keivin, d. L nog slechts 0.82°
Reuter schijnt het wel wat al te crimi
neel gemaakt te hebben met zijn bericht
over een jongen van 6 jaar, die tot 15 jaar
tuchthuisstraf was veroordeeld wegens
het doodschieten van een 8-jarig kame
raadje.
Volgens den correspondent te New
York van de „Times" toch is de knaap
het geval speelde zich af te Paintsville fn
Kentucky veroordeeld om geplaatst te
worden in een Reform sohool, een soort
tuchtschool dus, tot zijn 21ste jaar.
Hoewel de wet van Kentucky een kind
van onder de 10 jaar niet verantwoorde
lijk stelt In een geval als dit, had de ver
dediging een berechting door een jury
gevraagd. Volgens den vader, wiens ge
weer hij genomen had om den jongen met
wien hij ruzie had over een stuk ijzer»
dood te schieten, zou de jeugdige dader
gezegd hebben, dat hij het geweer niet
zou hebben gebruikt als hij geweten had
dat het geladen was, maar de jury was
overtuigd dat de jongen wist wat hij deed.
De verdediging overweegt in beroep te
gaan; voorloopig is den jongen toege
staan bij zijn ouders te blijven.
B]j de Zondag te LQckendorf in de
nabijheid van Zittau gehouden autowed
strijden, die werden bijgewoond door
40.000 toeschouwers, had een ernstig on
geluk plaats. Gedurende de laatste rit van
den wedstrijd voor de race-wagen-klasse
kwam de renner Mahlan Morchenstern,
die een Bugatti bestuurde, te slippen ea
vloog op de toeschouwers in. Vier per
sonen werden gedood en twaalf ten deele
ernstig gewond. Men verwacht echter, dat
het aantal dooden nog stijgen zal.
Een misgreep in de schakeling of een
al te snel vaart verminderen is de waar
schijnlijke oorzaak, waardoor de bekende
bestuurder de macht over zijn wagen ver
loor. Hij zelf schijnt betrekkelijk licht ge
wond te zijn.
EEN SCHIPBREUK.
Het transportschip Aleutian van
Sinten Hot nulpunt, of to koelen.
SStaïr'ürt 2» ^ron0,,Ms vrkr,rn ralmte "TT
slechts ongeveer 1 cM'. en was zoodanig
langer werkte en bet toestel, dank
zij zijn prachtige stabiliteit, met een ge
weldige snelheid tot een hoogte van
ongeveer 7000 meter naar omlaag gleed.
Op dit oogenblik kwam ik weer tot be
zinning. Ik bemerkte terBtond wat er
geschied was, gaf gas en kon net alsof
er niets gebeurd was, zonder moeite
landen.
Over zijn recordtocht zeide Neuerhofen
het volgende
»lk steeg Zondag om 8 uur met mijn
Brem« r-toestel, dat voorzien is van drie
Bristol Juplter motoren van 420 P.K., op.
van de omgeving afgesloten, dat er geen
instrumenten tot het doen van natuur
kundige onderzoekingen in konden ge
bracht worden. Thans ls de ruimte vol
doende groot en toegankelijk voor het in
brengen van de benoodigde meetinstru
menten, zoodat het nu mogelijk ls, bij die
temperaturen onderzoekingen te doen.
Op 8, 15 en 24 Mei zijn reeds de eerste
metingen bij die miniem lage temperatu
ren geschied. („N. Rott. Ort.").
absolute nulpunt ligt ongeveer
Z78 C. lager dan het smeltpunt van ijs).
in den wagen tot stilstand te brengen.
Niettemin werd een aantal inzittenden met
het hoofd tegen de cabine van den chauf
feur geslingerd. Twee mannen en een
vrouw liepen zoo ernstige schedelbreu
ken op, dat zij binnen eenige minuten
overleden. Vier andere personen werden
levensgevaarlijk gewond, terwijl acht in
zittenden lichte verwondingen opliepen
(De Telegr.)
EEN WOLKBREUK
De stad Dnjepropetrofsk (Rusland) is
bezocht door een wolkbreuk, die drie uur
aangehouden heeft. De watermassa, die
,op sommige plaatsen anderhal ven meter
hoog stond, sleepte menschen en voor
werpen mee en overstroomde de huizen.
Tot dusver zijn twaalf slachtoffers geteld.
AANRANDING EN ROOF.
Te dklahoma hebben Vrijdag roovera
op den hoek van een straat een looper van
leen groote bank aangehouden en hem
80,000 dollar ontroofd. Zij' ontkwamen
met den buit.
WEER EEN ROOFOVERVAL.
Het N. T. A. maakt melding van een
nieuwen roofoverval te East Orange ln
den staat New Jersey, waar vijf met re*
volvers gewapende bandieten de bureaux
van de Trustcompany binnendrongen, het
personeel en de aanwezige cliënten de
handen omhoog deden houden en er met
50.000 dollar vandoor gingen.
EEN STEEN IN DE ETALAGE.
Te Keulen hebben Vrijdagavond drie
inbrekers een in krantenpapier gewikkel-
den steen, die niet minder dan twintig
pond woog, in de etalage van een juwe
lier geworpen. Vervolgens plunderden zij
de étalage leeg en gingen er met de ju
weelen voor een waarde van eenige dui
zenden mark vandoor. De inbrekers wer
den door voorbijgangers achtervolgd, die
er in slaagden één van hen te vatten en
aan de politie over te leveren.
EEN BANKIER ZOEK
In de duinen van Sussex wordt naar
den verdwenen bankier J. E. Mounsey
gezocht, die het laatst bij zijn kleermaker
gezien is en daarna een kinderpistooltje
gekocht heeft. Hjj is te Lewls lu een trein
gestapt, maar nadien heeft men niets
meer van hem gehoord.
70»^, Vr°™ leMt,. het Wmgswork. döör den invoer van
Zaterdag zouden vliegtuigen, ruiters en Duitsohland volgens de
Cf lnen Van ®ussex n°8 komst. Auto-rijders, voor wie de weg
T) 1 afzoeken uitsluitend zou worden gemaakt, zouden
tvuyt* me" oouter weet, dat hij een pas- volgens Paulet een speciale belasting van
poort en voel jreld b|J zioh had, acht men 100 frank moeten betalen. In tien tot
i -1?080 U naar het bulten- twaalf jaar, meent h4J, «ouden de kosten
die
scheepvaartmaatschappij Alaska is in de
Yuakbocht van het eiland Kodiak in de
golf van Alaska op een rots geloopen en
gezonken. De passagiers en de geheele
bemanning sprongen in zee. Het stoom
schip Surveyer heeft 291 menschen gered.
De waarde van het gezonken sohip be
draagt ongeveer een miljoen dollar.
DORPSBRAND.
117 woonhuizen afgebrand.
Naar uit Luzk gemeld wordt zijn in
het plaatsje Kolki 117 woonhuizen met alle
bijgebouwen een prooi geworden van een
geweldigen brand. Voor zoover tot dusver
vastgesteld kon wordien zijn slechts wei
nige gebouwen w.o. twee kerken, het post
kantoor, het bureau van politie en tien
school aan het vuur ontkomen. Alle tele
foon en telegraafverbindingen zijn ver
broken. De schade bedraagt ten minste 1
millioen zloty.
EEN VIADUCT VOOR AUTO'S.
Paulet, ee ningenieur te Nice, heeft
een stout plan uitgedacht voor een ge
deeltelijke oplossing van het autover-
keersvraagstuk in Frankrijk. Ztjjn plan
is natuurlijk uiterst duur, maar de ont
werper zegt, dat men niet moet vergeten
welke kapitalen jaarlijks door staat, de
partement en gemeenten, worden wegge
smeten aan het onderhoud van het reus
achtig wegennet, dat voor het moderne
auto-veTkeer ten eenenmale ongeschikt is
en nooit geschikt zal worden.
Paulet wil een reusachtigen breeden
viaduct bouwen, rustend op pilaren van
gewapend beton, die zou loopen van Pa
rijs over Nioe, Marseille, Toulouse, Bor
deaux, Brest, Boulogne, Lyon en Genève.
De ontwerper schat de kosten van zijn
plan op zes milliard, waarvan zJ. een aan-
neemlijk deel zou kunnen worden gedekt
materialen uit
volgens de herstel-overeen-