Zomerdienstregeling
O
A
TWEEDE EN LAATSTE BLAD
STADSNIEUWS.
Foto EISELIN Polderweg 60
VAN DONDERDAG 11 JULI 1929.
M.U.L.O.-EXAMEXS.
MEVAHASSA-TUBERCULOSE-
OOLLEOTE.
GEWETENSGELDEN.
MUZIKALE RONDGANG HARMONIE-
KAPEL „WINNUBST".
ZEEBAD HUISDUINEN.
GOEDKOOP REIZEN.
Een droevig vliegongeluk te
Huisduinen.
DIENSTREGELING „E.S.O.N.A."
aanv. a.s. VRIJDAG 12 JULI
Het a.s. vertrek van ]hr. H. Rappard.
over de Zaan.
Retour: le kaj. f 1.75, 2e kaj. f 1.25.
GOEDKOOPE TREIN NAAR
DEN HAAG EN ROTTERDAM.
HET VLOTBRENGEN VAN DE
EUGENIA.
Wederom vorderingen gemaakt
EEN KRANIGE REDDING.
„Vulcanus", bevond zich Zondagmid-
EEN ONGELUK.
HET EERSTE GEBRUIK VAN DE
STRANDREDDINGKAST DER H. Z. V.
REDDINGDEMONSTRATIE.
HR. MS. „Z 8" WEER VERTROKKEN.
FTALIAANSCHE OPERA.
Een solistenconoert
DAMESI
„HET LEVEN" roept
UITSLUITEND deze week
Aan het St. Gertrudislyceum te Roo
sendaal slaagde voor het eindexamen
H.B.S. 6-jarigen cursus onze stadgenoote
Dina Mulders.
Dinsdag 1.1. slaagden te Alkmaar
voor het M.U.L.O.-diploma A: Suzanna
Klomp en voor diploma B: Louis van Loo
beiden leerlingen der Openbare M.U.L.0 -
school alhier.
Baj Kon. besluit van 5 Juli zyn be
noemd tot adjunct-commies bij de Rijks
werven de klerken, geplaatst bij de Rijks
werf te Willemsoord, J. C. Brems, T. W.
Zijp en J. D. M'ahieu.
Onze plaatsgenoot, de beer K. Sto
ker, behaalde den tweeden prijs van de
door de Vereeniging „Nederland in
den Vreemde", uitgeschreven prijsvraag
over den invlo,d van Nederland op
de vestiging in en de ontwikkeling van
de koloniën, thans bekend als de Ver-
©enigde Staten van Amerika.
Diploma A behaalden de Alkmaar oja.
de leerling S. H. Klimp, den Burg; diplo
ma B de leerling L. FT. van Loo, Den
Helder.
Het Minahassa-Comité hier ter stede
besloot, den bloemetjesdag, gesteld op Za
terdag 18 Juli a.s., niet op dien datum te
houden, maar op Zaterdag 14 September
d.a.v.
Sedert de vorige opgave in dit blad zijn
bij den Inspecteur der Directe Belastingen
alhier de navolgende bedragen aan gewe-
tensgeld ontvangen:
Onder letters T. G. 700; W. G. 600;
G. I. 400; B. L. 40Ó; K. N. 500; B. R.
800; K. T. 600; P. W. 40Ö; H. E.
850; K. I. 1010.18; K. J. 363.78: L. S.
150; P. T. 200; J. U. f 200; Z. Z. 1000;
D. F. 100; Z. H. 150.
Directeur: H. B. Schenkels.
Naar aanleiding van de behaalde lau
weren op het Nationaal Muziekconcours
te Amsterdam en de eervolle onderschei
ding in den marschwedstrijd, zal de Har
moniekapel Winnubst hedenavond een
muzikalen rondgang maken.
Te volgen routeAfmarsch 8 uur Sta
tionsplein, Schagenstraat, le Schagendw.-
straat, Basstraat, Sluisdijkstraat, Ruigh-
weg, v. Duin v. Maasdamstr., v. Limburg
Stirumstr., v. Beukenkampstr., Vischstr.,
Bassingracht, Spoorgracht, Keizerstraat,
Spoorstraat, Koningstraat, Emmastraat,
v. Galenstr., Wilhelminastr., v. Speykstr.,
Kerkgracht, Westplein, Dijkstr., Langen-
straat, Middenstraat, Breedwarsstraat
(repetitielokaal).
Ondanks het ongunstige weer, dat een
nadeelige invloed voor onze Noordzee
badplaatsen ten gevolge moet hebben,
heeft de N.V. Zeebad Huisduinen alle
villa's gedurende het seizoen verhuurd,
en is het Hotel-pension ook geheel bezet,
aan verschillende aanvragen kan zelfs
nieit worden voldaan.
Indien toch eindelijk eens wat beter
strandweer zal toornen, kan er van Huis
duinen een goede roep uitgaan, de gasten
die tot heden van het hotel-pension ge
bruik maakten, waren, de weersgesteld
heid uitgezonderd, zeer met de bad
plaats ingenomen.,
De tijd van reizen en trekken is weer
aangebroken en wij willen hopen ook de
tijd van veel zonneschijn. De vacanties
staan voor de deur en in Amsterdam
sluiten de lagere scholen reeds a.s. Zater
dag. Overal worden plannen gemaakt
voor groote en kleine reizen en dat deze
ten nauwste verband houden met de
portemonnaie, spreekt vanzelf.
De »Esona« houdt hiermede In de eerste
plaats rekening en heeft haar passagiers
tarieven voor de vacantiereizen tot het
uiterste verlaagd. Voor f 1.75 kan men
le kajuit reizen heen en terug naar
Amsterdam of omgekeerd en voor fl.25
in de 2e kajuit. Van den Helder naar
Alkmaar zijn de retourprijzen f 1.
le kajuit en f 0.75 2e kajuit, naar Schoorl-
dam f 0.80 en f 0.60.
Dit zijn inderdaad tarieven, welke voor
niemand een bezwaar zijn om eens een
uitstapje te maken. De keurig ingerichte
booten, welke voorzien zijn van radio,
varen tot einde Augustus uitsluitend
passagiers en maken de reis naar Amster
dam over de Zaan.
Evenals verleden Jaar wordt een dub
bele passagiersdienst gevaren en wel
's morgens 7.20 en 's middags 4 uur van
den Helder, en 's morgens 9.30 en 's mid
dags 8 uur van Amsterdam.
Als het weer medewerkt zullen, zeker
veel passagiers van deze goedkoope en
mooie bootdiensten gebruik maken.
2 dooden.
De badgasten en andere strandbe-
zoekers zijn Dinsdagmiddag getuige ge
weest van een zeer ernstigen droevig
vliegongeluk, dat ongeveer voor het
badpaviljoen plaats had. Door het zeer
fraaie weer waren er tal van menschen
op het strand. Een vliegtuig van het
vliegkamp Soeterberg, Nr. 547, dat tijde
lijk gestationneerd is op het vliegkamp
de Kooy, vloog tegen vier uur ongeveer,
over Huisduinen en maakte boven zee
verscheidene capriolen, als kurketrek-
kers en loopings. Volgens ooggetuigen
zou de bestuurder, le luit. vliegenier
D. Biugma, op een hoogte, van naar
schatting 200 M., een looping gemaakt
hebben en kwam het vliegtuig in een
vrille, waardoor het naar beneden tolde.
Vlak boven het water begon de motor nog
te werken, doch de bestuurder heeft toen
geen kans meer gezien om het vliegtuig
op te trekken, met gevolg dat het in
zee stortte en direct onder het water
oppervlak verdween. Een geweldige slag
werd tot ver in den omtrek gehoord.
De pantserbooten Hr. Ms. »Brinio» en
»Gruno», die in de nabijheid waren,
voeren dadelijk naar de plaats des onheils.
De reddingvlet van het badhuis vertrok
eveneens oogenblikkelijk naar zee, doch
alle zoeken was tevergeefs, men vond
het vliegtuig niet; wel werd het
lijk opgehaald van den mede-inzittende,
den serg.-vlieger A. Flick, dat aan boord
van de «Gruno» werd opgenomen, alwaar
de dood, tengevolge van een schedel
breuk, werd geconstateerd.
De pogingen, om het vliegtuig en luit.
Brugma te vinden, werden krachtig
voortgezet. Het was echter moeilijk om
uit te maken waar het vliegtuig precies
gevallen was. Men vergist zich in den
afstand op zee bizonder gauw. Aanvan
kelijk dacht men dat het toestel niet
verder dan 100 M. uit de kust gevallbn
was, later bleek evenwel dat het zeker
500 M. van het strand in zee gestort
was.
Om zeven uur Dinsdagavond is een
stoomsloep van het Marine-duikbedrijf,
bemand o.m. met den leider van dit be
drijf, den luit. ter zee der le kl. J. J.
Wiohers en een duiker van de Marine,
naar de plaats des onheils vertrokken.
Na lang zoeken had men om twaalf uur
vastgemaakt. De duiker had het vlieg
tuig op 13 M. diepte gevonden. Het lijk
van den bestuurder was er toen reeds
uit. Een reep werd aan de wrakhoop
bevestigd, waaraan een boei werd opge
stoken en men den morgen afwachte
om het toestel, bij stil water te lichten.
Om 9 uur gisterenmorgen vertrok de
sleepboot Drente daarvoor uit de haven
en deze heeft het toestel, gedeeltelijk
boven watergehaald, waarna het naar de
haven werd gesleept en aan boord van
het Marine-bergingsvaartuig werd ge-
heschen.
Nu eerst kon men zien wat er van
het vliegtuig was overgebleven en dat
was zoo goed als niets. Het toestel was
een wrakhoop, een chaos, waaruit geen
vliegtuig meer te herkennen viel. Bij
den val in het water is he} toestel, juist
bij de bestuurdersplaatsen gebroken,
zoodat de motor verloren was. Veronder
steld wordt dat het lijk van luit. Brugma
uit het toestel gespoeld is.
De belangstelling bij het bergen van
het vliegtuig was groot. Men had van
den dijk af de Drente, met op zij het
vliegtui g, naar de haven ?ien varen en
had de sleepboot gevolgd. De comman
dant der marine, vice admiraal Quant
was aan boord van het bergingsvaartuig,
alsmede zijn waarn. adjudant, luit. ter
zee der le kl. O. Meier. De chef van
het Marine, hospitaal, kol. ter Poorten,
was ook met een assistent ter plaatse.
Gisterenmiddag werd het zoeken naar
het lijk van luit. Brugma nog steeds
voortgezet, verschillende vaartuigen en
watervliegtuigen zochten de reede af,
ook naar den motor werd nog gedregd.
Luit. Brugma was gehuwd en vader
van 1 kind, hij was, evenals de sergeant
vlieger Flick, die verloofd was, te Soes-
terberg woonachtig.
Het ochtendblad van de „Telegraaf" van
heden wijdt waardeerende woorden aan
den serg. Flick, een veelbelovend scher
mer, een der beste jonge sabelschermers
van Nederland. Hij was sportsman van
het zuiverste water; ook het vliegen was
voor hem sport.
Wij maken onze lezers er speciaal op
attent, dat de vertrektijd der booten van
Den Helder is gesteld op 7.20, 's morgens,
dat is 10 minuten vroeger dan gewoon
lijk. Voor nadere bijzonderheden verwij
zen wij naar de uitvoerige dienstregeling,
welke heden 'huis aan huis wordt bezorgd.
De scheidende en de nieuwe directeur op hun bureau.
Wij hebben reeds medegedeeld, dat de
tegenwoordige directeur van 's Rijkswerf
te Den Helder, jhr. H. Rappard, met 1
Augustus a.s. den dienst met pensioen
gaat verlaten en als zoodanig zal worden
opgevolgd door den hoofdingenieur Bijl.
In den heer Rappard verliest Den Helder
een hoofdambtenaar, die in de verschil
lende kringen der burgerij populair was
en algemeen de sympathie der' bevolking
genoot. Hij is een man van uiterst be
scheiden karakter, die zich ongaarne op
den voorgrond plaatst. Dat de heer Rap
pard nochtans in zoo ruime mate de popu
lariteit der bevolking genoot, is te danken
aan de groote welwillendheid, waarmede
hij altijd aan de wenschen en verlangens
der bevolking tegemoetkwam.
De werf in Den Helder is nu eenmaal
voor de bewoners een onmisbare factor
in de samenleving geworden; Den Helder
zender werf kan men zich niet denken.
Waar het mogelijk was, heeft de heer
Rappard zooveel mogelijk krachten uit de
Heldersche burgerij op de werf te werk
gesteld, en in andere opzichten stond hij
steeds klaar met zijn medewerking en zijn
hulp. Geen lichtstoet kon worden opge
steld of als punt van samenkomst der
deelnemers was bepaald de werf; geen
liefdadige instelling, welke door middel
van een fancy-fair of tentoonstelling aan
de noodige gelden, trachtte te komen, kon
het zonder de hulp der werf doen, die wel
steeds vlaggenmateriaal, fakkels e. d. be
schikbaar stelde.
Jhr. H. Rappard, welke thans op 65-
jarigen leeftijd den dienst met pensioen
gaat verlaten, werd den 2den Juni 1863 te
Batavia geboren en 1 October 1886 aange
steld als adspira'nt-ingenieur der marine.
Vier jaar later, n.1. 1 October 1890, werd
hij bevorderd tot ingenieur 2e kl., 1 Sep
tember 1898 tot ingenieur le kl. en 1 Dec.
Vertrek v. Helder v.m. 7.20 en n.m. 4 uur.
A'dam
9.30
Zie voor bijzond. dienstregeling.
Nu de zometr zijn jntrede heeft gedaan,
niet alleen op den kalender, maar ook in
werkelijkheid, komt het bericht van een
goedkoopen trein, naar Den Haag en Rot
terdam1, juist op tijd. Woensdag 17 Juli
a.a zal deize trein loopen, terwijl voor de
Rotterdamsche reizigers, daaraan de at
tractie is verbonden van een boottocht
door de Rotterdamsohe havens, met een
der salonbooten van de reederij „Fop Smit
en Ooi." Deze watertocht is in den prijs be
grepen.
De reitourprij'zen bedragen, Voor de reti-
zlgiers van Den Helder tot en niet H. Hu-
go waard, 2e kl. 4.65, 8e kl. 3.25. De
verkoop der plaatstoaarten vangt aan
Woensdag 10 en wordt gesloten Dlnsdaig
10 Juilli, des middags om 8 uur.
Het vertrek van Den Helder is bepaald
op 5.59 's morgens; Anna Paulowna 6.17;
Schagen 6.88 uur. Aankomst Rotterdam
(Maas) 9.45; Den Haag 10.08 uur.
De terugreis vangt aan: Den Haag
19.49; Rotterdam (Maas) 20.07 uur. Aan
komst Sühagen 22.59; Anna Paulowna
23.18 en Den Helder 23.29 uur.
De laatste dagen heeft men een
andere wijze toegepast, om de „Euge-
nia" vlot te brengen. Aan bakboord-
2 :jde aan den dijkkant, heeft men een
zestigtal vijzels geplaatst, met de bedoe-
1 ng, door het opdraaien daarvan, het
schip naar stuurboordzijde te doen hel
len, zoodat het van de steenen, waarop
het geboeid zit, vrij komt.
Het resultaat van den arbeid van Maan
dag en Dinsdag is dat het schip reeds 15
cM. meer slagzij heeft gekregen. Men
hoopt daardoor dat het schip van den
dijk zal glijden en eerst dan zal er weer
een sleepboot voor komen.
Het visscherij-inspectievaartuig, Hr.
1908 tot hoofd-ingenieur. Als opvolger
van den toenmaligen directeur, later Mi
nister van Marine,- den heer Westerveld,
werd de heer Rappard 1 Januari 1919 tot
directeur der rijkswerven, tevens direc
teur van 's Rijkswerf alhier, benoemd.
In deze tienjarige periode zijn onder
leiding van den heer Rappard vele en
belangrijke werken tot stand gekomen.
Vele ervan, zooals bijvoorbeeld de uitbrei
ding van de scheepmakerswerkplaats, de
nieuwe bankwerkerij en ketelmakerij, wa
ren reeds onder den voorganger des hoe
ren Rappard, den heer Westerveld, voor
bereid. En de heer Rappard, die hier in
een overgangstijdperk kwam, wist ten op
zichte van de voortschrijdende techniek,
met zijn werf steeds gelijken tred te hou
den en met zijn tijd mee te gaan. In ver
band hiermede werden de noodige wijzi
gingen aangebracht in de werkplaatsen
en de outillage der werf. Voor aanbouw
en herstel van kleinere schepen kwam
een hellingvloer tot stand; diverse licht
schepen werden op de werf omgebouwd,
ook de „Hertog Hendrik", de „Heems
kerk", de kruiser „Noord-Brabant". Deze
laatste was oorspronkelijk bestemd omge
bouwd te worden voor opvoedingsschip
voor jeugdige tuchtschool-veroordeelden,
maar toen de ombouw 'gereed was, is van
dit plan afgezien en werd het schip we
derom door Marine overgenomen. In aan
bouw is voorts een nieuwe mastenbok.
Bekend is de bouw van een viertal mij
nenvegers voor Indië, welke geheel op
's Rijkswerf Dlaats had, en waarbij de
werf toonde geheel ingericht te zijn ook
voor een economischen aanbouw van der
gelijke vaartuigen.
De heer Rappard was als ingenieur der
marine van medio 1895 tot 1 Januari 1900
werkzaam bii den aanbouw van een groot
aantal vaartuigen, als de „Friesland",
dag te Peterhead in Schotland, toen een
6-jarig jongetje aldaar te water raakte.
De commandant van het vaartuig, luit.
ter zee le kl. C. Meijer, die toevallig pas
seerde, begaf zioh geheel gekleed te
water en had het genoegen, niettegen
staande den sterken stroom, het kind te
redden.
Bij het vertrek van de „Vulcanüs" des
avonds liet de Schotsche bevolking zich
niet onbetuigd, en gaf op ondubbelzinni
ge wijze haar erkentelijkheid jegens den
redder te kermen.
Maandagmiddag heeft op de soheeps-
werf van de Getbr. Visser, op het Anker-
park een ongeluk plaats gehad. De 18-
jarigie Arle Oldersom, aldaar werkzaaml,
liep met een balk op zijn schouders, ach
teruit op Oen vlot, waarbij hij' in een gat
trapte en viel. Het gewicht van d'e balk
kreeg de jongen geheel op zich, hij liep
dan1 ook inwendige kneuzingen op en was
buiten bewustzijn. Met een auto werd hij
naaT zijh woning op de Bassingraoht ver
voerd, waar geneeskundige hulp werd in
geroepen.
Dinsdagmiddag is voor die eerste maal,
zij het op onoordeelkundige wijze, ge
bruik gemaakt van de reddingsmiddelen,
die de Heldersche Reddingbrigade in een
kast op het strand heeft gedeponeerd.
Bij! het vliegongeluk, dat dien middig
op eenigen afstand van de kust plaats
greep, heeft men in blinden ijver om de
reddingsmiddelen te 'bemachtigen het
ruitje, dat zich vooraan in de kast be
vindt, stuk geslagen. Waarom dat ge
beurd1 is, is niet recht duidelijk; immers
op de kast staat met groote letters aange
geven „valdeur", terwijl bij de schuiven,
die zich aan de bast bevinden, pijlen zijn
aangebracht ter aanwijzing voor de be
handeling.
Doch dit is nog niet alles. Na het in
slaan van het ruitje heeft men er niet
eens aan gedacht de scherven op te rui
men, terwijl men toch wel kan weten, hoe
gevaarlijk stokken glas, vooral op strand,
kunnen zijn.
„Gelderland", „Van Gogh" en andere
kleinere.
Ofschoon hij zich, zooals we zeiden, in
het openbare leven weinig op den voor
grond plaatste, vervulde de heer Rappard
in ons plaatselijk sociale leven nochtans
verschillende belangrijke functies. Zoo
was hij lid van de Commissie voor de
Eeroepskeuze, waarbij zijne adviezen
steeds uit den aard der zaak zeer werden
gewaardeerd, omdat zij. kwamen van
iemand, die een groot bedrijf beheert, dat
voor vele jongelui een belangrijk debou-
ché is. Voorts was hij lid van de Econo-
sche Commissie en van het Scheidsge
recht voor werklieden en ambtenaren aer
gemeente Den Helder.
Betreffende het vertrek van jhr. Rap
pard kunnen wij nog het volgende mede-
deelen: Vereenigingen en particulieren,
die afscheid wenschen te nemen van den
vertrekkenden directeur, hebben daartoe
gelegenheid op morgen, Vrijdag, 12 dezer,
des morgens van 1012 uur op zijn Bu
reau op 's Rijkswerf.
In verband met bet bovenstaande kun
nen wiji verder mededeeJen1, dat Jhr.
Rappard op Maandag 16 diezer, 's namid
dags om 4 uur, ten Raadhuize afscheid
zal nemen van het Gemeentebestuur, de
verschillendie gemeentelijke oommissiën
waarvan bijl deel uitmaakt en de ge
meentelijke hoofdambtenaren, waarmede
hiji ambtelijk in aanraking kwam.
'Daarna zal, te ongeveer half 5, eveneens
ten Raadhuize, voor particulieren de ge
legenheid bestaan om van Jhr. Rappard
afscheid te nemen. Dit betreft dan corpo
raties en particulieren, welke van de hier
boven genoemde gelegenheid ten bureele'
van den directeur geen gebruik konden
maken.
De ledlen van de brigade hebben nu
reeds talrijke stukken opgeruimd, doch
het is niet zeker, dat al de scherven zijn
gevonden.
Het is te hopen, dat in het vervolg een
beter gebruik van de reddingsmiddelen
zal worden gemaakt.
Zaterdag 20 Juli a.s. hoopt de Helder
sche Reddingbrigade haar eerste groote
demonstratie in het redden van drenke
lingen en wat daarmede in verband staat,
op het strand te geven.
Dinsdagnacht is Hr. Ms. „Z 6", die
Maandag met het eskader uit de haven
van Nleuwediep naar de Oostzee was ver
trokken, doch 's avonds alhier was terug
gekeerd, tengevolge van het opkoken in
de condensors, wederom naar het Noor
den vertrokken.
Zooals reeds per advertentie kenbaar
is gemaakt, krijgen we hier a.s. Woens
dag een belangrijk concert. Een aantal
solisten namelijk van de Italiaansche
opera maken een tournée door ons land,
waarbij ook Den Helder op het programma
staat. Het eerste dezer concerten zal
Zaterdagavond a.s. worden gegeven in
het Amsterdamsche Concertgebouw, het
tweede Zondag in den Haagschen Dieren
tuin en zoo vervolgens, waarbij dan Den
U op voor haar badnummer en looft
daarvoor belangrijke geldprijzen uit
maak ik voor dien wedstrijd artis
tieke badopnamen in mijn atelier
f 2.50 per persoon.