Zomerdienstregeling O A TWEEDE EN LAATSTE BLAD STADSNIEUWS. Foto EISELIN Polderweg 60 VAN DONDERDAG 11 JULI 1929. M.U.L.O.-EXAMEXS. MEVAHASSA-TUBERCULOSE- OOLLEOTE. GEWETENSGELDEN. MUZIKALE RONDGANG HARMONIE- KAPEL „WINNUBST". ZEEBAD HUISDUINEN. GOEDKOOP REIZEN. Een droevig vliegongeluk te Huisduinen. DIENSTREGELING „E.S.O.N.A." aanv. a.s. VRIJDAG 12 JULI Het a.s. vertrek van ]hr. H. Rappard. over de Zaan. Retour: le kaj. f 1.75, 2e kaj. f 1.25. GOEDKOOPE TREIN NAAR DEN HAAG EN ROTTERDAM. HET VLOTBRENGEN VAN DE EUGENIA. Wederom vorderingen gemaakt EEN KRANIGE REDDING. „Vulcanus", bevond zich Zondagmid- EEN ONGELUK. HET EERSTE GEBRUIK VAN DE STRANDREDDINGKAST DER H. Z. V. REDDINGDEMONSTRATIE. HR. MS. „Z 8" WEER VERTROKKEN. FTALIAANSCHE OPERA. Een solistenconoert DAMESI „HET LEVEN" roept UITSLUITEND deze week Aan het St. Gertrudislyceum te Roo sendaal slaagde voor het eindexamen H.B.S. 6-jarigen cursus onze stadgenoote Dina Mulders. Dinsdag 1.1. slaagden te Alkmaar voor het M.U.L.O.-diploma A: Suzanna Klomp en voor diploma B: Louis van Loo beiden leerlingen der Openbare M.U.L.0 - school alhier. Baj Kon. besluit van 5 Juli zyn be noemd tot adjunct-commies bij de Rijks werven de klerken, geplaatst bij de Rijks werf te Willemsoord, J. C. Brems, T. W. Zijp en J. D. M'ahieu. Onze plaatsgenoot, de beer K. Sto ker, behaalde den tweeden prijs van de door de Vereeniging „Nederland in den Vreemde", uitgeschreven prijsvraag over den invlo,d van Nederland op de vestiging in en de ontwikkeling van de koloniën, thans bekend als de Ver- ©enigde Staten van Amerika. Diploma A behaalden de Alkmaar oja. de leerling S. H. Klimp, den Burg; diplo ma B de leerling L. FT. van Loo, Den Helder. Het Minahassa-Comité hier ter stede besloot, den bloemetjesdag, gesteld op Za terdag 18 Juli a.s., niet op dien datum te houden, maar op Zaterdag 14 September d.a.v. Sedert de vorige opgave in dit blad zijn bij den Inspecteur der Directe Belastingen alhier de navolgende bedragen aan gewe- tensgeld ontvangen: Onder letters T. G. 700; W. G. 600; G. I. 400; B. L. 40Ó; K. N. 500; B. R. 800; K. T. 600; P. W. 40Ö; H. E. 850; K. I. 1010.18; K. J. 363.78: L. S. 150; P. T. 200; J. U. f 200; Z. Z. 1000; D. F. 100; Z. H. 150. Directeur: H. B. Schenkels. Naar aanleiding van de behaalde lau weren op het Nationaal Muziekconcours te Amsterdam en de eervolle onderschei ding in den marschwedstrijd, zal de Har moniekapel Winnubst hedenavond een muzikalen rondgang maken. Te volgen routeAfmarsch 8 uur Sta tionsplein, Schagenstraat, le Schagendw.- straat, Basstraat, Sluisdijkstraat, Ruigh- weg, v. Duin v. Maasdamstr., v. Limburg Stirumstr., v. Beukenkampstr., Vischstr., Bassingracht, Spoorgracht, Keizerstraat, Spoorstraat, Koningstraat, Emmastraat, v. Galenstr., Wilhelminastr., v. Speykstr., Kerkgracht, Westplein, Dijkstr., Langen- straat, Middenstraat, Breedwarsstraat (repetitielokaal). Ondanks het ongunstige weer, dat een nadeelige invloed voor onze Noordzee badplaatsen ten gevolge moet hebben, heeft de N.V. Zeebad Huisduinen alle villa's gedurende het seizoen verhuurd, en is het Hotel-pension ook geheel bezet, aan verschillende aanvragen kan zelfs nieit worden voldaan. Indien toch eindelijk eens wat beter strandweer zal toornen, kan er van Huis duinen een goede roep uitgaan, de gasten die tot heden van het hotel-pension ge bruik maakten, waren, de weersgesteld heid uitgezonderd, zeer met de bad plaats ingenomen., De tijd van reizen en trekken is weer aangebroken en wij willen hopen ook de tijd van veel zonneschijn. De vacanties staan voor de deur en in Amsterdam sluiten de lagere scholen reeds a.s. Zater dag. Overal worden plannen gemaakt voor groote en kleine reizen en dat deze ten nauwste verband houden met de portemonnaie, spreekt vanzelf. De »Esona« houdt hiermede In de eerste plaats rekening en heeft haar passagiers tarieven voor de vacantiereizen tot het uiterste verlaagd. Voor f 1.75 kan men le kajuit reizen heen en terug naar Amsterdam of omgekeerd en voor fl.25 in de 2e kajuit. Van den Helder naar Alkmaar zijn de retourprijzen f 1. le kajuit en f 0.75 2e kajuit, naar Schoorl- dam f 0.80 en f 0.60. Dit zijn inderdaad tarieven, welke voor niemand een bezwaar zijn om eens een uitstapje te maken. De keurig ingerichte booten, welke voorzien zijn van radio, varen tot einde Augustus uitsluitend passagiers en maken de reis naar Amster dam over de Zaan. Evenals verleden Jaar wordt een dub bele passagiersdienst gevaren en wel 's morgens 7.20 en 's middags 4 uur van den Helder, en 's morgens 9.30 en 's mid dags 8 uur van Amsterdam. Als het weer medewerkt zullen, zeker veel passagiers van deze goedkoope en mooie bootdiensten gebruik maken. 2 dooden. De badgasten en andere strandbe- zoekers zijn Dinsdagmiddag getuige ge weest van een zeer ernstigen droevig vliegongeluk, dat ongeveer voor het badpaviljoen plaats had. Door het zeer fraaie weer waren er tal van menschen op het strand. Een vliegtuig van het vliegkamp Soeterberg, Nr. 547, dat tijde lijk gestationneerd is op het vliegkamp de Kooy, vloog tegen vier uur ongeveer, over Huisduinen en maakte boven zee verscheidene capriolen, als kurketrek- kers en loopings. Volgens ooggetuigen zou de bestuurder, le luit. vliegenier D. Biugma, op een hoogte, van naar schatting 200 M., een looping gemaakt hebben en kwam het vliegtuig in een vrille, waardoor het naar beneden tolde. Vlak boven het water begon de motor nog te werken, doch de bestuurder heeft toen geen kans meer gezien om het vliegtuig op te trekken, met gevolg dat het in zee stortte en direct onder het water oppervlak verdween. Een geweldige slag werd tot ver in den omtrek gehoord. De pantserbooten Hr. Ms. »Brinio» en »Gruno», die in de nabijheid waren, voeren dadelijk naar de plaats des onheils. De reddingvlet van het badhuis vertrok eveneens oogenblikkelijk naar zee, doch alle zoeken was tevergeefs, men vond het vliegtuig niet; wel werd het lijk opgehaald van den mede-inzittende, den serg.-vlieger A. Flick, dat aan boord van de «Gruno» werd opgenomen, alwaar de dood, tengevolge van een schedel breuk, werd geconstateerd. De pogingen, om het vliegtuig en luit. Brugma te vinden, werden krachtig voortgezet. Het was echter moeilijk om uit te maken waar het vliegtuig precies gevallen was. Men vergist zich in den afstand op zee bizonder gauw. Aanvan kelijk dacht men dat het toestel niet verder dan 100 M. uit de kust gevallbn was, later bleek evenwel dat het zeker 500 M. van het strand in zee gestort was. Om zeven uur Dinsdagavond is een stoomsloep van het Marine-duikbedrijf, bemand o.m. met den leider van dit be drijf, den luit. ter zee der le kl. J. J. Wiohers en een duiker van de Marine, naar de plaats des onheils vertrokken. Na lang zoeken had men om twaalf uur vastgemaakt. De duiker had het vlieg tuig op 13 M. diepte gevonden. Het lijk van den bestuurder was er toen reeds uit. Een reep werd aan de wrakhoop bevestigd, waaraan een boei werd opge stoken en men den morgen afwachte om het toestel, bij stil water te lichten. Om 9 uur gisterenmorgen vertrok de sleepboot Drente daarvoor uit de haven en deze heeft het toestel, gedeeltelijk boven watergehaald, waarna het naar de haven werd gesleept en aan boord van het Marine-bergingsvaartuig werd ge- heschen. Nu eerst kon men zien wat er van het vliegtuig was overgebleven en dat was zoo goed als niets. Het toestel was een wrakhoop, een chaos, waaruit geen vliegtuig meer te herkennen viel. Bij den val in het water is he} toestel, juist bij de bestuurdersplaatsen gebroken, zoodat de motor verloren was. Veronder steld wordt dat het lijk van luit. Brugma uit het toestel gespoeld is. De belangstelling bij het bergen van het vliegtuig was groot. Men had van den dijk af de Drente, met op zij het vliegtui g, naar de haven ?ien varen en had de sleepboot gevolgd. De comman dant der marine, vice admiraal Quant was aan boord van het bergingsvaartuig, alsmede zijn waarn. adjudant, luit. ter zee der le kl. O. Meier. De chef van het Marine, hospitaal, kol. ter Poorten, was ook met een assistent ter plaatse. Gisterenmiddag werd het zoeken naar het lijk van luit. Brugma nog steeds voortgezet, verschillende vaartuigen en watervliegtuigen zochten de reede af, ook naar den motor werd nog gedregd. Luit. Brugma was gehuwd en vader van 1 kind, hij was, evenals de sergeant vlieger Flick, die verloofd was, te Soes- terberg woonachtig. Het ochtendblad van de „Telegraaf" van heden wijdt waardeerende woorden aan den serg. Flick, een veelbelovend scher mer, een der beste jonge sabelschermers van Nederland. Hij was sportsman van het zuiverste water; ook het vliegen was voor hem sport. Wij maken onze lezers er speciaal op attent, dat de vertrektijd der booten van Den Helder is gesteld op 7.20, 's morgens, dat is 10 minuten vroeger dan gewoon lijk. Voor nadere bijzonderheden verwij zen wij naar de uitvoerige dienstregeling, welke heden 'huis aan huis wordt bezorgd. De scheidende en de nieuwe directeur op hun bureau. Wij hebben reeds medegedeeld, dat de tegenwoordige directeur van 's Rijkswerf te Den Helder, jhr. H. Rappard, met 1 Augustus a.s. den dienst met pensioen gaat verlaten en als zoodanig zal worden opgevolgd door den hoofdingenieur Bijl. In den heer Rappard verliest Den Helder een hoofdambtenaar, die in de verschil lende kringen der burgerij populair was en algemeen de sympathie der' bevolking genoot. Hij is een man van uiterst be scheiden karakter, die zich ongaarne op den voorgrond plaatst. Dat de heer Rap pard nochtans in zoo ruime mate de popu lariteit der bevolking genoot, is te danken aan de groote welwillendheid, waarmede hij altijd aan de wenschen en verlangens der bevolking tegemoetkwam. De werf in Den Helder is nu eenmaal voor de bewoners een onmisbare factor in de samenleving geworden; Den Helder zender werf kan men zich niet denken. Waar het mogelijk was, heeft de heer Rappard zooveel mogelijk krachten uit de Heldersche burgerij op de werf te werk gesteld, en in andere opzichten stond hij steeds klaar met zijn medewerking en zijn hulp. Geen lichtstoet kon worden opge steld of als punt van samenkomst der deelnemers was bepaald de werf; geen liefdadige instelling, welke door middel van een fancy-fair of tentoonstelling aan de noodige gelden, trachtte te komen, kon het zonder de hulp der werf doen, die wel steeds vlaggenmateriaal, fakkels e. d. be schikbaar stelde. Jhr. H. Rappard, welke thans op 65- jarigen leeftijd den dienst met pensioen gaat verlaten, werd den 2den Juni 1863 te Batavia geboren en 1 October 1886 aange steld als adspira'nt-ingenieur der marine. Vier jaar later, n.1. 1 October 1890, werd hij bevorderd tot ingenieur 2e kl., 1 Sep tember 1898 tot ingenieur le kl. en 1 Dec. Vertrek v. Helder v.m. 7.20 en n.m. 4 uur. A'dam 9.30 Zie voor bijzond. dienstregeling. Nu de zometr zijn jntrede heeft gedaan, niet alleen op den kalender, maar ook in werkelijkheid, komt het bericht van een goedkoopen trein, naar Den Haag en Rot terdam1, juist op tijd. Woensdag 17 Juli a.a zal deize trein loopen, terwijl voor de Rotterdamsche reizigers, daaraan de at tractie is verbonden van een boottocht door de Rotterdamsohe havens, met een der salonbooten van de reederij „Fop Smit en Ooi." Deze watertocht is in den prijs be grepen. De reitourprij'zen bedragen, Voor de reti- zlgiers van Den Helder tot en niet H. Hu- go waard, 2e kl. 4.65, 8e kl. 3.25. De verkoop der plaatstoaarten vangt aan Woensdag 10 en wordt gesloten Dlnsdaig 10 Juilli, des middags om 8 uur. Het vertrek van Den Helder is bepaald op 5.59 's morgens; Anna Paulowna 6.17; Schagen 6.88 uur. Aankomst Rotterdam (Maas) 9.45; Den Haag 10.08 uur. De terugreis vangt aan: Den Haag 19.49; Rotterdam (Maas) 20.07 uur. Aan komst Sühagen 22.59; Anna Paulowna 23.18 en Den Helder 23.29 uur. De laatste dagen heeft men een andere wijze toegepast, om de „Euge- nia" vlot te brengen. Aan bakboord- 2 :jde aan den dijkkant, heeft men een zestigtal vijzels geplaatst, met de bedoe- 1 ng, door het opdraaien daarvan, het schip naar stuurboordzijde te doen hel len, zoodat het van de steenen, waarop het geboeid zit, vrij komt. Het resultaat van den arbeid van Maan dag en Dinsdag is dat het schip reeds 15 cM. meer slagzij heeft gekregen. Men hoopt daardoor dat het schip van den dijk zal glijden en eerst dan zal er weer een sleepboot voor komen. Het visscherij-inspectievaartuig, Hr. 1908 tot hoofd-ingenieur. Als opvolger van den toenmaligen directeur, later Mi nister van Marine,- den heer Westerveld, werd de heer Rappard 1 Januari 1919 tot directeur der rijkswerven, tevens direc teur van 's Rijkswerf alhier, benoemd. In deze tienjarige periode zijn onder leiding van den heer Rappard vele en belangrijke werken tot stand gekomen. Vele ervan, zooals bijvoorbeeld de uitbrei ding van de scheepmakerswerkplaats, de nieuwe bankwerkerij en ketelmakerij, wa ren reeds onder den voorganger des hoe ren Rappard, den heer Westerveld, voor bereid. En de heer Rappard, die hier in een overgangstijdperk kwam, wist ten op zichte van de voortschrijdende techniek, met zijn werf steeds gelijken tred te hou den en met zijn tijd mee te gaan. In ver band hiermede werden de noodige wijzi gingen aangebracht in de werkplaatsen en de outillage der werf. Voor aanbouw en herstel van kleinere schepen kwam een hellingvloer tot stand; diverse licht schepen werden op de werf omgebouwd, ook de „Hertog Hendrik", de „Heems kerk", de kruiser „Noord-Brabant". Deze laatste was oorspronkelijk bestemd omge bouwd te worden voor opvoedingsschip voor jeugdige tuchtschool-veroordeelden, maar toen de ombouw 'gereed was, is van dit plan afgezien en werd het schip we derom door Marine overgenomen. In aan bouw is voorts een nieuwe mastenbok. Bekend is de bouw van een viertal mij nenvegers voor Indië, welke geheel op 's Rijkswerf Dlaats had, en waarbij de werf toonde geheel ingericht te zijn ook voor een economischen aanbouw van der gelijke vaartuigen. De heer Rappard was als ingenieur der marine van medio 1895 tot 1 Januari 1900 werkzaam bii den aanbouw van een groot aantal vaartuigen, als de „Friesland", dag te Peterhead in Schotland, toen een 6-jarig jongetje aldaar te water raakte. De commandant van het vaartuig, luit. ter zee le kl. C. Meijer, die toevallig pas seerde, begaf zioh geheel gekleed te water en had het genoegen, niettegen staande den sterken stroom, het kind te redden. Bij het vertrek van de „Vulcanüs" des avonds liet de Schotsche bevolking zich niet onbetuigd, en gaf op ondubbelzinni ge wijze haar erkentelijkheid jegens den redder te kermen. Maandagmiddag heeft op de soheeps- werf van de Getbr. Visser, op het Anker- park een ongeluk plaats gehad. De 18- jarigie Arle Oldersom, aldaar werkzaaml, liep met een balk op zijn schouders, ach teruit op Oen vlot, waarbij hij' in een gat trapte en viel. Het gewicht van d'e balk kreeg de jongen geheel op zich, hij liep dan1 ook inwendige kneuzingen op en was buiten bewustzijn. Met een auto werd hij naaT zijh woning op de Bassingraoht ver voerd, waar geneeskundige hulp werd in geroepen. Dinsdagmiddag is voor die eerste maal, zij het op onoordeelkundige wijze, ge bruik gemaakt van de reddingsmiddelen, die de Heldersche Reddingbrigade in een kast op het strand heeft gedeponeerd. Bij! het vliegongeluk, dat dien middig op eenigen afstand van de kust plaats greep, heeft men in blinden ijver om de reddingsmiddelen te 'bemachtigen het ruitje, dat zich vooraan in de kast be vindt, stuk geslagen. Waarom dat ge beurd1 is, is niet recht duidelijk; immers op de kast staat met groote letters aange geven „valdeur", terwijl bij de schuiven, die zich aan de bast bevinden, pijlen zijn aangebracht ter aanwijzing voor de be handeling. Doch dit is nog niet alles. Na het in slaan van het ruitje heeft men er niet eens aan gedacht de scherven op te rui men, terwijl men toch wel kan weten, hoe gevaarlijk stokken glas, vooral op strand, kunnen zijn. „Gelderland", „Van Gogh" en andere kleinere. Ofschoon hij zich, zooals we zeiden, in het openbare leven weinig op den voor grond plaatste, vervulde de heer Rappard in ons plaatselijk sociale leven nochtans verschillende belangrijke functies. Zoo was hij lid van de Commissie voor de Eeroepskeuze, waarbij zijne adviezen steeds uit den aard der zaak zeer werden gewaardeerd, omdat zij. kwamen van iemand, die een groot bedrijf beheert, dat voor vele jongelui een belangrijk debou- ché is. Voorts was hij lid van de Econo- sche Commissie en van het Scheidsge recht voor werklieden en ambtenaren aer gemeente Den Helder. Betreffende het vertrek van jhr. Rap pard kunnen wij nog het volgende mede- deelen: Vereenigingen en particulieren, die afscheid wenschen te nemen van den vertrekkenden directeur, hebben daartoe gelegenheid op morgen, Vrijdag, 12 dezer, des morgens van 1012 uur op zijn Bu reau op 's Rijkswerf. In verband met bet bovenstaande kun nen wiji verder mededeeJen1, dat Jhr. Rappard op Maandag 16 diezer, 's namid dags om 4 uur, ten Raadhuize afscheid zal nemen van het Gemeentebestuur, de verschillendie gemeentelijke oommissiën waarvan bijl deel uitmaakt en de ge meentelijke hoofdambtenaren, waarmede hiji ambtelijk in aanraking kwam. 'Daarna zal, te ongeveer half 5, eveneens ten Raadhuize, voor particulieren de ge legenheid bestaan om van Jhr. Rappard afscheid te nemen. Dit betreft dan corpo raties en particulieren, welke van de hier boven genoemde gelegenheid ten bureele' van den directeur geen gebruik konden maken. De ledlen van de brigade hebben nu reeds talrijke stukken opgeruimd, doch het is niet zeker, dat al de scherven zijn gevonden. Het is te hopen, dat in het vervolg een beter gebruik van de reddingsmiddelen zal worden gemaakt. Zaterdag 20 Juli a.s. hoopt de Helder sche Reddingbrigade haar eerste groote demonstratie in het redden van drenke lingen en wat daarmede in verband staat, op het strand te geven. Dinsdagnacht is Hr. Ms. „Z 6", die Maandag met het eskader uit de haven van Nleuwediep naar de Oostzee was ver trokken, doch 's avonds alhier was terug gekeerd, tengevolge van het opkoken in de condensors, wederom naar het Noor den vertrokken. Zooals reeds per advertentie kenbaar is gemaakt, krijgen we hier a.s. Woens dag een belangrijk concert. Een aantal solisten namelijk van de Italiaansche opera maken een tournée door ons land, waarbij ook Den Helder op het programma staat. Het eerste dezer concerten zal Zaterdagavond a.s. worden gegeven in het Amsterdamsche Concertgebouw, het tweede Zondag in den Haagschen Dieren tuin en zoo vervolgens, waarbij dan Den U op voor haar badnummer en looft daarvoor belangrijke geldprijzen uit maak ik voor dien wedstrijd artis tieke badopnamen in mijn atelier f 2.50 per persoon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 5