D^BBELM^NN Nederlandsche Middenstandsbank COSROZ&M ZE-ErP MtT ntTAMKE-R HET VLIEGONGELUK TE HUISDUINEN. EEN FLINK STUK ZEEP - SLECHTS VIJFTIEN CENT OP GOEDE ZEEP STAAT: Helder reeds des Woensdags aan de beurt komt. De bedoeling is de voornaamste provincieplaatsen te bezoeken. Een achttal solisten verleenen hun medewerking op dit concert; het programma bestaat uit aria's, duetten en enssembles uit verschil lende opera's. Zoo zal o.a. worden ge zongen de beroemde finale 2e acte van Lucia di Lammermoor van Donizetti. Het behoeft geen betoog, dat een der gelijk concert een evenement is voor onze stad. Het heeft voor onze lezers weinig zin de namen dezer solisten te noemen; men vindt ze bovendien in de advertentie vermeld. Een uitzondering willen wij maken met den bariton Basini, die het Heldersche publiek reeds kent uit de opvoering van de Traviata. In ons volgend nummer hopen wij eenige nadere mededeelingen te kunnen doen betreffende de solisten; voorheden verwijzen wij verder naar de reclames in de stad en de advertentie. - DE VOORBIJE KERMIS. Een nabetrachting. Spoediger dan zij was opgebouwd, was al het moois, dat in de kermisweek onze oogen verblindde, weder afgebroken, en der gemeente Den Helder bleven, na de liquidatie, „voor 't aangenaam verpoozen de rommel en de doozen". Bewaar ons, wat een rommel 1 Papier snippers, niet het minst serpentine-res tanten, bedekten in massa's de plaatsen waar veel publiek tezamen was of waar goede „zaken" zijn gedaan, en weliswaar stonden Maandagmorgen vroeg, de man nen van de Reiniging al gereed met hun karren en bezems, om als 't ware de ker- mismenschen den rommel onder de bee- nen weg te vegen, maar zij konden toch niet verhinderen, dat op de randen van de bermen, tusschen het plantsoentje Jangs de kanaaleinden en op particuliere erven de snippers waren verstoven. Ook konden zij niet de ontzaglijk-vuile trottoirsteenen schoonmaken, waar vettige en donkere plekken de sporen achterlieten van de kermis. En de auto-sproeiwagen der ge meente zal er straks duchtig aan te pas moeten komen, wil men de stad wederom haar ouden naam van „helder Den Hel der" teruggeven. De penetrante-zure lucht bij de Postbrug is inmiddels wel in den wind verwaaid Erger ls de ruïne, die aan onze bestra ting is toegebracht. Wij hebben het bij een vroegere gelegenheid al eens opge merkt; een tiental jaren geleden, toen men die vrachtauto's nog niet in deze mate ken de, toen Janvier met bescheiden vierspan nen zijn materiaal vervoerde, werd over onze bruggen, om ze te sparen, zorgvuldig een extra plank-bedekking gelegd. Thans, ach arme! kregen we zware trucks met twee, vaak drie aanhangwagens achter zich, die ons stratennet finaal en grondig hebben verwoest. Niet alleen wat de struc tuur betreft, maar op sommige plaatsen ook het materiaal: degelijke, soliede straatsteenen, in gruzelementen gereden. Men zie maar eens in de nog niet eens voltooid zijnde verlengde Krugerstraat. Voor de electrische licht- en kracht leidingen, noodig voor de établissementen des vermaaks, zijn heele straatfragmenten opgebroken en weder hersteld, met als ge volg een ongelijkheid in straatdek, daar andere deelen weer verzakt zijn. Maken we dus de balans op der kermis, dan krijgen we eenerzijds de kosten voor herstel onzer straten en voor grondige reiniging, anderzijds de aanzienlijke staangelden, en'kosten van extra licht en kracht; welke laatste de eerste nog wel zullen overtreffen. Maar aan de creditzijde komt ook de stil stand van verdienste voor heele groepen van winkeliers, caféhouders, etc., het ver dwijnen van aanzienlijke geldbedragen naar elders (bedragen, die verreweg de directe ontvangsten der gemeentekas over treffen natuurlijk, anders zouden de ker- mismenschen niet meer terugkomen), en tenslotte, de meer ideëele creditpost van een minderwaardig, toch voor onzen tijd niet meer passend, „vermaak". In geld laat zich dit alles niet omrekenen evenwel. Hiertegenover staat, dat de stad, althans de omgeving van het Koningsplein, in deze week een waarlijk gezellig-grootsteed- schen aanblik biedt. Menschen, die in nor male tijden zich geneeren om bijvoorbeeld op een café-terras een biertje te drinken, doen dit nu gaarne en met enthousiasme, en de straatorkestjes, die zich den gan- schen dag doen hooren, de poppenkast, de marktkooplieden, of straatkunstenaars geven een gezelligen aanblik. Waarlijk, men kon zich op een grootestadsplein wanen, zoozeer- had de kermis het aspect veranderd. Wij willen in dit babbeltje geen stelling pro of contra de kermis aannemen: wij aanvaarden haar, nu ze er eenmaal is, en laten het aan den tijd en.... den Raad over omtrent haar verder lot te beslissen. Blijkt het een nog levenslustig oudje te zijn, dan zal zij ongetwijfeld nog eenige jaren in gezondheid haar geboortedag vieren; 't is zeker, zij is uit een gezond en sterk ras en heeft nog niet al te veel last van ouderdomszwakte. Julianadorp. De heer L. S. L Smelink, onderwijzer aan de O. L. School no. 1 alhier, die als no. 1 voorkwam op de voordracht voor Hoofd van de O. L. School te Burger- brug, gem. Zijpe, is Dinsdagavond door den Raad dier gemeente, met algemeene stemmen als zoodanig benoemd. VERDRONKEN. Werden in het vorig nummer door ons een paar ongevallen vermeld, die goed zijn afgeloopen, thans is het geval ernsti ger. Het twee-jarig zoontje van den heer R. aan de Middenvliet, geraakte te water en werd daaruit t levenloos opgehaald Onmiddellijk toegepaste kunstmatige ademhaling mocht niet meer baten. Wieringen. AANVARING. Gistermorgen had in de haven de Den Oever een aanvaring plaats tusschen het motorschip van den parlevinker, den heer Jan Kat, dat in de haven kwam- en den motorbotter van den heer J. Bakker Jz. die uit de haven voer. Schipper Kat liep in verkeerden koers binnen, zoodat het vaartuig van Kat met een flinke vaart tegen dat van Bakker opliep. De botsing was zoo hevig, dat de motorbotter van Bakker veel averij opliep, doch gelukkig drijvende bleef. Het andere vaartuig had weinig averij. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats. Verzekering dekt de schade. Nader vernamen wij, dat schipper Bak ker met zijn vaartuig naar een scheeps werf ter reparatie is vertrokken. VAOANTIE O. L. SCHOLEN. Naar wij vernemen is de groote vaéan- tie aan de O. L. Scholen in deze gemeen te bepaald van 20 Juli tot 14 Aug. a.s. DEURWAARDER GEM. BELASTINGEN. De heer C. A. Duijnker, welke door B, en W. in de plaats van den heer O. G Post, die had bedankt, tot deurwaarder bij de gem.-belastingen alhier is benoemd heeft die benoeming aangenomen. TOONKUNST-UITVOERING. Naar wij vernemen, zal de Zangver te Oosterland, afd. van dè Maatschappi, tot bev. van Toonkunst, directeur de heer T. de Hoogh, van Den Helder, op Zater dag 20 Juli a.s. haar eerste uitvoering geven in dé Concertzaal van den heer Jb. Koster aldaar. Medewerking verlee nen mej. Annie Roggeveen, sopraan, den Helder en den heer Dick Weiman, bari ton, Amsterdam, terwijl mej. A. Koch van Den Helder voor de pianobegelei ding zal zorgen. Voor liefhebbers van zang staat alzoo een pracht-avond voor de deur. POLITIE. Verloren: een gouden broche (gedach tenis), vermoedelijk op den weg naar de Haukes. De eerlijke vinder(ster) zal be loond worden. Inlichtingen verzocht door den gem.- veldwachter te Hippolytushoef. ARBEIDERS ONTSLAGEN. Bjj die „Trio Maatschappij" te den Oever zijn 15 Duitsdhe timmerlieden en 5 Hollandscbe metselaars ontslagen. De oorzaak van het ontslag was dat zij1 over compleet waren. Daar deze timmerlieden 4 5 weken aan het werk waren en hoofd zakelijk hier naar Holland gekomen wa ren met de bedoeling om een tijdlang werk te hebben, was dat voor bedoelde menschen een ware teleurstelling, waar ze dan ook bij de Directie hun klacht over hebben ingediend, met het gevolg,, dat eenigen van hen in Medemiblik aan het werk zjjn gesteld. DE ZUIDERZEEWERKEN. Thans is ook te Wieringen een aan vang gemaakt met de werkzaamheden voor het maken van den afsluitdijk naar Friesland, zoodat hieraan nu op drie plaatsen (bij de Friesohe kust, op het Breezand en bij Wieringen) wordt ge werkt. NJtttCrt. Hél totaal vernielde vliegtuig wordt aan boord van het bergingsvaartuig geheacUen. AUTOBUSSEN. In Noord-Holland. Ged. Staten van Noord-Holland hebben besloten: de bij hun besluit van 29 Juni 1927 aan P. W. Deutekom Azn., te Schagen, ver leende vergunning voor zooveel deze be treft het in werking houden van een auto- busdienst van Schagen over Groote Koe ten en Cailantsoog naar Schagen en die bij hunne besluiten van 8 Augustus 1927 en van 10 October 1928 aan J. van Schey- en, te Cailantsoog (Groote Keeten) ver leende vergunningen itot hot uitoefenen van autobusdiensten van Groote Keeten naar Schagen en terug (op Donderdag) en van Groote Keet en naar Alkmaar en terug (op Vrijdag) en van 't Zand over Oall'antsoog naar Den Helder en terug in te trekken; aan J. van Scheyen, te Cailantsoog (Groote Keeten) vergunning te verleenen tot het uitoefenen van autobusdiensten van Groote Keeten over t Zand naar Schagen en terug'(op Donderdag) en van Schagen over Cailantsoog naar Den Hel dor en terug. Voorts hebben Ged. Staten besloten, de bij hunne besluiten van 27 April 1927 en van 23 Novemlber 1927 aan J. Veldman, te Anna Paulbwna, verleende vergunningen tot het in werking houden van eeni auto busdienst van Van Ewijiaksluis naar Hip polytushoef (op Wieringen) en terug en tot het uitbreiden van delzen autodienst tot Den Oever (op Wieringen) en teruig in te trekken. 300-JARIG BESTAAN VAN DEN POLDER HEER HUGOWAARD. De feesten ter gelegenheid van bet 800- jarig bestaan van den polder Heer Hugo- waard, zijn bepaald op 17, 18 en 19 Sep tember. Er zullen o.m. een land- en tuin bouwtentoonstelling en een nationale A. B. C. harddraverij worden gehouden. De kosten dragen gemeente- en polder bestuur gezamenlijk. Het feest wordt In gezet met een half uur klokgelui, gevolgd' door kerkdiensten. KONINGSTRAAT 108a EFFECTEN - COUPONS LUCHTVAART. DE PATHFJLNDER OVER DEN OCEAAN. Madrid, 9 Juli. Het vliegtuig Pathfin- der, met de vliegers Yancey en Williams, dat van Old Orchard (Majne) op weg was naar Rome, is veilig op het strand in de Spaansche provincie Santander geland. De landing geschiedde in het dorp Al- berica nabij de stad Santander. De vlie gers wilden dadelijk naar Rome door gaan; de benznereservoirs werden reeds weer gevuld. Omtrent den start wordt nog gemeld uit New York: De vliegers, die het vliegtuig „Path- finder een eindweegs hebben begeleid, verklaarden bij hun terugkeer, dat de voornaamste moeilijkheid van den start overwonnen was, toen het vliegtuig zich op 100 Meter hoogte bevond. Kort voor het vertrek hadden de vliegers nog een groote hoeveelheid brandstof moeten uit laden, daar het toestel anders overbelast zou zijn geweest. Het vliegtuig heeft het eerste gedeeüe van zijn tooht goed weer, al wordt een sterke mist verwacht. Men schat den duur van den overtocht op 45 50 uur. Santander, 10 Juli. Het vliegtuig „de Padvinder" is .vanochtend om 11 u. 20 weer vertrokken. Rome In afwachting. Voor de aankomst van het vliegtuig restaat te Rome groote belangstelling. Verwacht werd, dat het vliegtuig Woens dagavond zou aankomen. Een groote me nigte trok des middags reeds naar het militair vliegveld Ciampino, elf mijl ten Zuiden van Rome, waar het vliegtuig waarschijnlijk zal landen. Een groot aan tal troepen is naar het vliegveld gezonden om de orde te handhaven. Ook naar het vliegveld Littorro zjjn troepen gezonden, doch daar het vliegtuig waarschijnlijk in de avonduren zal aankomen, zal het op Ciampino landen, daar hier een verlich tingsinstallatie is. De opzet van het plan was, in één rek van Old Orchard naar Rome te vliegen, daarvan kon evenwel niets komen, omdat er niet genoeg brandstof kon worden mee genomen. Leeftocht was er niet veel aan boord: 81/» L. water, 81/, L. koffie, een flesch whlskey, acht sinaasappels, vier appelen, zes reepen chocolade en een gebraden kip. Men ziet dat dit bij uitstek karig bemeten was. Het vliegtuig is een Bellanca-een- vlak met kajuit. Het wordt voortgestuwd door slechts één motor. Maar dat is dan ook een Wright-Whirlwind-motor van 200 P.K., die het vliegtuig een snelheid kan geven van 185 K.M. in het uur. Het was de bedoeling van de vliegers n het begin den motor te stoken met een mengsel van gasoline en benzol, en dan geleidelijk het percentage benzol te ver minderen, zoodat tenslotte enkel gasoline werd gestookt. Een der daden, welke Yancey en Wil liams zich voorstelden, gedurende hun vliegtocht ten uitvoer te brengen, was het aten vallen van een krans in zee, zoowat 1000 mijl uit de kust, omdat in die streek twee laar te voren het vliegtuig „Old Glory' met Lloyd W. Bertaud en P. A. ayne als bemanning was verongelukt. Te Rome aangekomen. Rome, 10 Juli. Het vliegtuig Padvinder ls hier om 21.80 uur aangekomen. De Amerikaansohe vliegers zijn te lome begroet door Balbo, den ondermi nister voor luchtvaart. Ben groote menig- e Juichte de vliegers luidruchtig toe. De anding geschiedde met behulp van zoek- lfchten. DE AANKOMST VAN DE SOUTHERN CROSS OP CROYDON. Hinklere record toch verbeterd. De Southern Cross is gistermiddag te 3.20 uur te Croydon aangekomen, waar een groote menigte kapitein Kingsford Smith en zijn 8 gezellen begroette. Van West-Derby in N. W. Australië af heeft de tocht 13 dagen 12 uur 5 min, geduurd, terwijl Hinkler van Croydon naar Port Darwin in Noord-Australië in 15 dagen 1 uur 7 min. gevlogen is. DE VLIEGTOCHT CHICAGO— BERLIJN. De Chioago Tribune heeft uit Port- Burwell het volgende radio-telegram ont vangen van den vlieger Wood, een der bestuurders van de Untin Bowler: „Wij zijn Dinsdagochtend om 6 uur 10 min. te Port-Burwell aangekomen. De laatste 2 dagen hadden wij last van mist. Wij zijn reeds 86 uur op den grond, op 40 mijl ten zuiden van hier. Wij wachten tot het be ter weer wordt." BIJ DEN DOOD VAN COUDOURET. Een der beroemde oorlogsvllegers. Een medewerker schrijft aan de Nw. Rott. Cnfa.: Eén voor één ontvallen de vermaarde Fransohe oorlogsvllegers hun vaderland en de schare van hen, die gedurende den wereldbrand Frankrijk onschatbare dien sten bewezen hebben en het voorbeeld gaven van moed en doodsverachting, wordt gestaag kleiner. Zoo liet Zondag middag weer een der oude garde het leven. Kapitein Ooudouret ls op 80 KM. van Augoulème met zdjïx toestel France neer gestort; hij werd met een schedelbreuk op genomen en stierf eenige uren Mema in hei; hospitaal Zijn twee Spaansche collo- a's, die hij aan boord had, kwamen er met chte verwondingen af. Zooals gezegd behoorde Ooudouret tot de beroemdste oorlogspiloten; hij verwierf als zoodanig het Legioen van Eer met zee palmen en het Oorlógskruis met 8 ster ren. Na het teekenen van den vrede is Ooudouret legerviieger gebleven, heeft deelgenomen aan menigen raid en gold voor een der bekwaamste en meest er varen piloten. Dit bewees hij nog het vori ge jaar, toen hij, voor den tocht over den Atlantische® Oceaan te Bourget opstij gend, tegen een hoogspanningsnet aan vloog en daarna nog zóó wist te manoeu vre-eren, dat hij zonder ongelukken kon landen. Kort herop kwam vanwege het mi nisterie voor luchtvaart het verbod van de oceaanvlüchten, waardoor Ooudouret, Maillou en graaf de Mailly-Nesles tot wer keloosheid gedoemd waren en hun plan nen bediredgd zagen. Ooudouret en zijn ka- mieraden besloten ten slotte ondanks dit verbod toch een poging te wagen en ver trokken hiertoe vorige maand naar Sevil- la, waar zij evenwel op last van Primo de Rivero werden geïnterneerd. Aangezien Coudouret's verlof ten einde liep, besloot hiij naar Frankrijk terug te gaan, kreeg hiertoe vergunning en op dezen terug tocht vond het ongeluk plaats, waardoor Frankrijk een van zjjn beste piloten ver loor. EEN SLIPPERTJE VAN EEN VLIEGER, De 28-jarige vlieger Stanley Baldwin, die dus denzelfden naam draagt als die vorige eerste minister, is in hechtenis ge notaren en zal zich wegens het ongeoor loofd gebruik van een vliegtuig voor den krijgsraad van het militaire vliegveld te Worthy Down bij Manchester te verant woorden hebben. Toen verscheidene toestellen d!aar voor de gewone dagtochten in gereedheid wer den gebracht, zag men plotseling een groot bonxbardeervliegtuig van 7 ton met een vleugellspanning van, ruim 27 M. en een snelheid van 160 K.M. in het uur, zidh van het veld verheffen, rondkringen 'en boven de kim verdjvijnen. Er werd appèl gehouden en Stanley Baldwin ont brak. De achtergebleven toestellen onderna men dadelijk de vervolging. Twee van hen baalden hem op 6000 voet hoogte boven het eiland Wight In sloten hem in en brachten hem naar Worthy Down terug. Doch het bombardeervliegtuig viel bij de landing ongeveer 7 M. en kwam met den neus In den grond terecht Het lan dingsgestel werdiNdoor den benedensten vleugel heen gedrukt. Baldwin blom ongedeerd uit den sfcuur- stoeL Waarschijnlijk zal hem ten laste gelegd worden dat hij zijn eigen leven moedwillig ln gevaar gebracht en het vliegtuig beschadigd heeft Stanley Baldwin heeft zich dikwijls tegen zijn kameraden uitgelaten dat hij niets liever wilde dan een vliegtocht over den Atlantischen Oceaan ondernemen. HET TIJDSDUUR-REOORD IN DE LUCHT. Te Culver City in Oalifornië hebben de vliegere Mendell en Reinhart het duurreoord ver overschreden. Zij waren gisterenmorgen reeds 191 uur in de lucht en zijn voornemens, daar hun motor perfect functionneert, ln de lucht te blij ven, tot het reoord op 200 uur ls ge bracht t KANTOOR DEN HELDER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 6