D^BBELM^NN
Nederlandsche Middenstandsbank
COSROZ&M
ZE-ErP
MtT ntTAMKE-R
HET VLIEGONGELUK TE HUISDUINEN.
EEN FLINK STUK
ZEEP - SLECHTS
VIJFTIEN CENT
OP GOEDE ZEEP STAAT:
Helder reeds des Woensdags aan de beurt
komt. De bedoeling is de voornaamste
provincieplaatsen te bezoeken. Een achttal
solisten verleenen hun medewerking op
dit concert; het programma bestaat uit
aria's, duetten en enssembles uit verschil
lende opera's. Zoo zal o.a. worden ge
zongen de beroemde finale 2e acte van
Lucia di Lammermoor van Donizetti.
Het behoeft geen betoog, dat een der
gelijk concert een evenement is voor onze
stad. Het heeft voor onze lezers weinig
zin de namen dezer solisten te noemen;
men vindt ze bovendien in de advertentie
vermeld. Een uitzondering willen wij
maken met den bariton Basini, die het
Heldersche publiek reeds kent uit de
opvoering van de Traviata.
In ons volgend nummer hopen wij
eenige nadere mededeelingen te kunnen
doen betreffende de solisten; voorheden
verwijzen wij verder naar de reclames
in de stad en de advertentie.
- DE VOORBIJE KERMIS.
Een nabetrachting.
Spoediger dan zij was opgebouwd, was
al het moois, dat in de kermisweek onze
oogen verblindde, weder afgebroken, en
der gemeente Den Helder bleven, na de
liquidatie, „voor 't aangenaam verpoozen
de rommel en de doozen".
Bewaar ons, wat een rommel 1 Papier
snippers, niet het minst serpentine-res
tanten, bedekten in massa's de plaatsen
waar veel publiek tezamen was of waar
goede „zaken" zijn gedaan, en weliswaar
stonden Maandagmorgen vroeg, de man
nen van de Reiniging al gereed met hun
karren en bezems, om als 't ware de ker-
mismenschen den rommel onder de bee-
nen weg te vegen, maar zij konden toch
niet verhinderen, dat op de randen van de
bermen, tusschen het plantsoentje Jangs
de kanaaleinden en op particuliere erven
de snippers waren verstoven. Ook konden
zij niet de ontzaglijk-vuile trottoirsteenen
schoonmaken, waar vettige en donkere
plekken de sporen achterlieten van de
kermis. En de auto-sproeiwagen der ge
meente zal er straks duchtig aan te pas
moeten komen, wil men de stad wederom
haar ouden naam van „helder Den Hel
der" teruggeven. De penetrante-zure lucht
bij de Postbrug is inmiddels wel in den
wind verwaaid
Erger ls de ruïne, die aan onze bestra
ting is toegebracht. Wij hebben het bij
een vroegere gelegenheid al eens opge
merkt; een tiental jaren geleden, toen men
die vrachtauto's nog niet in deze mate ken
de, toen Janvier met bescheiden vierspan
nen zijn materiaal vervoerde, werd over
onze bruggen, om ze te sparen, zorgvuldig
een extra plank-bedekking gelegd. Thans,
ach arme! kregen we zware trucks met
twee, vaak drie aanhangwagens achter
zich, die ons stratennet finaal en grondig
hebben verwoest. Niet alleen wat de struc
tuur betreft, maar op sommige plaatsen
ook het materiaal: degelijke, soliede
straatsteenen, in gruzelementen gereden.
Men zie maar eens in de nog niet eens
voltooid zijnde verlengde Krugerstraat.
Voor de electrische licht- en kracht
leidingen, noodig voor de établissementen
des vermaaks, zijn heele straatfragmenten
opgebroken en weder hersteld, met als ge
volg een ongelijkheid in straatdek, daar
andere deelen weer verzakt zijn.
Maken we dus de balans op der kermis,
dan krijgen we eenerzijds de kosten voor
herstel onzer straten en voor grondige
reiniging, anderzijds de aanzienlijke
staangelden, en'kosten van extra licht en
kracht; welke laatste de eerste nog wel
zullen overtreffen.
Maar aan de creditzijde komt ook de stil
stand van verdienste voor heele groepen
van winkeliers, caféhouders, etc., het ver
dwijnen van aanzienlijke geldbedragen
naar elders (bedragen, die verreweg de
directe ontvangsten der gemeentekas over
treffen natuurlijk, anders zouden de ker-
mismenschen niet meer terugkomen), en
tenslotte, de meer ideëele creditpost van
een minderwaardig, toch voor onzen tijd
niet meer passend, „vermaak". In geld
laat zich dit alles niet omrekenen evenwel.
Hiertegenover staat, dat de stad, althans
de omgeving van het Koningsplein, in deze
week een waarlijk gezellig-grootsteed-
schen aanblik biedt. Menschen, die in nor
male tijden zich geneeren om bijvoorbeeld
op een café-terras een biertje te drinken,
doen dit nu gaarne en met enthousiasme,
en de straatorkestjes, die zich den gan-
schen dag doen hooren, de poppenkast, de
marktkooplieden, of straatkunstenaars
geven een gezelligen aanblik. Waarlijk,
men kon zich op een grootestadsplein
wanen, zoozeer- had de kermis het aspect
veranderd.
Wij willen in dit babbeltje geen stelling
pro of contra de kermis aannemen: wij
aanvaarden haar, nu ze er eenmaal is, en
laten het aan den tijd en.... den Raad
over omtrent haar verder lot te beslissen.
Blijkt het een nog levenslustig oudje te
zijn, dan zal zij ongetwijfeld nog eenige
jaren in gezondheid haar geboortedag
vieren; 't is zeker, zij is uit een gezond en
sterk ras en heeft nog niet al te veel last
van ouderdomszwakte.
Julianadorp.
De heer L. S. L Smelink, onderwijzer
aan de O. L. School no. 1 alhier, die als
no. 1 voorkwam op de voordracht voor
Hoofd van de O. L. School te Burger-
brug, gem. Zijpe, is Dinsdagavond door
den Raad dier gemeente, met algemeene
stemmen als zoodanig benoemd.
VERDRONKEN.
Werden in het vorig nummer door ons
een paar ongevallen vermeld, die goed
zijn afgeloopen, thans is het geval ernsti
ger. Het twee-jarig zoontje van den heer
R. aan de Middenvliet, geraakte te water
en werd daaruit t levenloos opgehaald
Onmiddellijk toegepaste kunstmatige
ademhaling mocht niet meer baten.
Wieringen.
AANVARING.
Gistermorgen had in de haven de Den
Oever een aanvaring plaats tusschen het
motorschip van den parlevinker, den heer
Jan Kat, dat in de haven kwam- en den
motorbotter van den heer J. Bakker Jz.
die uit de haven voer. Schipper Kat liep
in verkeerden koers binnen, zoodat het
vaartuig van Kat met een flinke vaart
tegen dat van Bakker opliep. De botsing
was zoo hevig, dat de motorbotter van
Bakker veel averij opliep, doch gelukkig
drijvende bleef. Het andere vaartuig had
weinig averij. Persoonlijke ongelukken
hadden niet plaats. Verzekering dekt de
schade.
Nader vernamen wij, dat schipper Bak
ker met zijn vaartuig naar een scheeps
werf ter reparatie is vertrokken.
VAOANTIE O. L. SCHOLEN.
Naar wij vernemen is de groote vaéan-
tie aan de O. L. Scholen in deze gemeen
te bepaald van 20 Juli tot 14 Aug. a.s.
DEURWAARDER GEM.
BELASTINGEN.
De heer C. A. Duijnker, welke door B,
en W. in de plaats van den heer O. G
Post, die had bedankt, tot deurwaarder
bij de gem.-belastingen alhier is benoemd
heeft die benoeming aangenomen.
TOONKUNST-UITVOERING.
Naar wij vernemen, zal de Zangver
te Oosterland, afd. van dè Maatschappi,
tot bev. van Toonkunst, directeur de heer
T. de Hoogh, van Den Helder, op Zater
dag 20 Juli a.s. haar eerste uitvoering
geven in dé Concertzaal van den heer
Jb. Koster aldaar. Medewerking verlee
nen mej. Annie Roggeveen, sopraan, den
Helder en den heer Dick Weiman, bari
ton, Amsterdam, terwijl mej. A. Koch
van Den Helder voor de pianobegelei
ding zal zorgen. Voor liefhebbers van
zang staat alzoo een pracht-avond voor
de deur.
POLITIE.
Verloren: een gouden broche (gedach
tenis), vermoedelijk op den weg naar de
Haukes. De eerlijke vinder(ster) zal be
loond worden.
Inlichtingen verzocht door den gem.-
veldwachter te Hippolytushoef.
ARBEIDERS ONTSLAGEN.
Bjj die „Trio Maatschappij" te den
Oever zijn 15 Duitsdhe timmerlieden en 5
Hollandscbe metselaars ontslagen. De
oorzaak van het ontslag was dat zij1 over
compleet waren. Daar deze timmerlieden
4 5 weken aan het werk waren en hoofd
zakelijk hier naar Holland gekomen wa
ren met de bedoeling om een tijdlang
werk te hebben, was dat voor bedoelde
menschen een ware teleurstelling, waar
ze dan ook bij de Directie hun klacht
over hebben ingediend, met het gevolg,,
dat eenigen van hen in Medemiblik aan
het werk zjjn gesteld.
DE ZUIDERZEEWERKEN.
Thans is ook te Wieringen een aan
vang gemaakt met de werkzaamheden
voor het maken van den afsluitdijk naar
Friesland, zoodat hieraan nu op drie
plaatsen (bij de Friesohe kust, op het
Breezand en bij Wieringen) wordt ge
werkt. NJtttCrt.
Hél totaal vernielde vliegtuig wordt aan boord van het bergingsvaartuig geheacUen.
AUTOBUSSEN.
In Noord-Holland.
Ged. Staten van Noord-Holland hebben
besloten:
de bij hun besluit van 29 Juni 1927 aan
P. W. Deutekom Azn., te Schagen, ver
leende vergunning voor zooveel deze be
treft het in werking houden van een auto-
busdienst van Schagen over Groote Koe
ten en Cailantsoog naar Schagen en die
bij hunne besluiten van 8 Augustus 1927
en van 10 October 1928 aan J. van Schey-
en, te Cailantsoog (Groote Keeten) ver
leende vergunningen itot hot uitoefenen
van autobusdiensten van Groote Keeten
naar Schagen en terug (op Donderdag)
en van Groote Keet en naar Alkmaar en
terug (op Vrijdag) en van 't Zand over
Oall'antsoog naar Den Helder en terug in
te trekken;
aan J. van Scheyen, te Cailantsoog
(Groote Keeten) vergunning te verleenen
tot het uitoefenen van autobusdiensten
van Groote Keeten over t Zand naar
Schagen en terug'(op Donderdag) en van
Schagen over Cailantsoog naar Den Hel
dor en terug.
Voorts hebben Ged. Staten besloten, de
bij hunne besluiten van 27 April 1927 en
van 23 Novemlber 1927 aan J. Veldman, te
Anna Paulbwna, verleende vergunningen
tot het in werking houden van eeni auto
busdienst van Van Ewijiaksluis naar Hip
polytushoef (op Wieringen) en terug en
tot het uitbreiden van delzen autodienst
tot Den Oever (op Wieringen) en teruig in
te trekken.
300-JARIG BESTAAN VAN DEN
POLDER HEER HUGOWAARD.
De feesten ter gelegenheid van bet 800-
jarig bestaan van den polder Heer Hugo-
waard, zijn bepaald op 17, 18 en 19 Sep
tember. Er zullen o.m. een land- en tuin
bouwtentoonstelling en een nationale
A. B. C. harddraverij worden gehouden.
De kosten dragen gemeente- en polder
bestuur gezamenlijk. Het feest wordt In
gezet met een half uur klokgelui, gevolgd'
door kerkdiensten.
KONINGSTRAAT 108a
EFFECTEN - COUPONS
LUCHTVAART.
DE PATHFJLNDER OVER DEN
OCEAAN.
Madrid, 9 Juli. Het vliegtuig Pathfin-
der, met de vliegers Yancey en Williams,
dat van Old Orchard (Majne) op weg was
naar Rome, is veilig op het strand in de
Spaansche provincie Santander geland.
De landing geschiedde in het dorp Al-
berica nabij de stad Santander. De vlie
gers wilden dadelijk naar Rome door
gaan; de benznereservoirs werden reeds
weer gevuld.
Omtrent den start wordt nog gemeld
uit New York:
De vliegers, die het vliegtuig „Path-
finder een eindweegs hebben begeleid,
verklaarden bij hun terugkeer, dat de
voornaamste moeilijkheid van den start
overwonnen was, toen het vliegtuig zich
op 100 Meter hoogte bevond. Kort voor
het vertrek hadden de vliegers nog een
groote hoeveelheid brandstof moeten uit
laden, daar het toestel anders overbelast
zou zijn geweest. Het vliegtuig heeft het
eerste gedeeüe van zijn tooht goed weer,
al wordt een sterke mist verwacht. Men
schat den duur van den overtocht op 45
50 uur.
Santander, 10 Juli. Het vliegtuig „de
Padvinder" is .vanochtend om 11 u. 20
weer vertrokken.
Rome In afwachting.
Voor de aankomst van het vliegtuig
restaat te Rome groote belangstelling.
Verwacht werd, dat het vliegtuig Woens
dagavond zou aankomen. Een groote me
nigte trok des middags reeds naar het
militair vliegveld Ciampino, elf mijl ten
Zuiden van Rome, waar het vliegtuig
waarschijnlijk zal landen. Een groot aan
tal troepen is naar het vliegveld gezonden
om de orde te handhaven. Ook naar het
vliegveld Littorro zjjn troepen gezonden,
doch daar het vliegtuig waarschijnlijk in
de avonduren zal aankomen, zal het op
Ciampino landen, daar hier een verlich
tingsinstallatie is.
De opzet van het plan was, in één rek
van Old Orchard naar Rome te vliegen,
daarvan kon evenwel niets komen, omdat
er niet genoeg brandstof kon worden mee
genomen.
Leeftocht was er niet veel aan boord:
81/» L. water, 81/, L. koffie, een flesch
whlskey, acht sinaasappels, vier appelen,
zes reepen chocolade en een gebraden kip.
Men ziet dat dit bij uitstek karig bemeten
was. Het vliegtuig is een Bellanca-een-
vlak met kajuit. Het wordt voortgestuwd
door slechts één motor. Maar dat is dan
ook een Wright-Whirlwind-motor van
200 P.K., die het vliegtuig een snelheid
kan geven van 185 K.M. in het uur.
Het was de bedoeling van de vliegers
n het begin den motor te stoken met een
mengsel van gasoline en benzol, en dan
geleidelijk het percentage benzol te ver
minderen, zoodat tenslotte enkel gasoline
werd gestookt.
Een der daden, welke Yancey en Wil
liams zich voorstelden, gedurende hun
vliegtocht ten uitvoer te brengen, was het
aten vallen van een krans in zee, zoowat
1000 mijl uit de kust, omdat in die streek
twee laar te voren het vliegtuig „Old
Glory' met Lloyd W. Bertaud en P. A.
ayne als bemanning was verongelukt.
Te Rome aangekomen.
Rome, 10 Juli. Het vliegtuig Padvinder
ls hier om 21.80 uur aangekomen.
De Amerikaansohe vliegers zijn te
lome begroet door Balbo, den ondermi
nister voor luchtvaart. Ben groote menig-
e Juichte de vliegers luidruchtig toe. De
anding geschiedde met behulp van zoek-
lfchten.
DE AANKOMST VAN DE
SOUTHERN CROSS OP CROYDON.
Hinklere record toch verbeterd.
De Southern Cross is gistermiddag te
3.20 uur te Croydon aangekomen, waar
een groote menigte kapitein Kingsford
Smith en zijn 8 gezellen begroette. Van
West-Derby in N. W. Australië af heeft
de tocht 13 dagen 12 uur 5 min, geduurd,
terwijl Hinkler van Croydon naar Port
Darwin in Noord-Australië in 15 dagen 1
uur 7 min. gevlogen is.
DE VLIEGTOCHT CHICAGO—
BERLIJN.
De Chioago Tribune heeft uit Port-
Burwell het volgende radio-telegram ont
vangen van den vlieger Wood, een der
bestuurders van de Untin Bowler: „Wij
zijn Dinsdagochtend om 6 uur 10 min. te
Port-Burwell aangekomen. De laatste 2
dagen hadden wij last van mist. Wij zijn
reeds 86 uur op den grond, op 40 mijl ten
zuiden van hier. Wij wachten tot het be
ter weer wordt."
BIJ DEN DOOD VAN COUDOURET.
Een der beroemde oorlogsvllegers.
Een medewerker schrijft aan de Nw.
Rott. Cnfa.:
Eén voor één ontvallen de vermaarde
Fransohe oorlogsvllegers hun vaderland
en de schare van hen, die gedurende den
wereldbrand Frankrijk onschatbare dien
sten bewezen hebben en het voorbeeld
gaven van moed en doodsverachting,
wordt gestaag kleiner. Zoo liet Zondag
middag weer een der oude garde het leven.
Kapitein Ooudouret ls op 80 KM. van
Augoulème met zdjïx toestel France neer
gestort; hij werd met een schedelbreuk op
genomen en stierf eenige uren Mema in
hei; hospitaal Zijn twee Spaansche collo-
a's, die hij aan boord had, kwamen er met
chte verwondingen af.
Zooals gezegd behoorde Ooudouret tot
de beroemdste oorlogspiloten; hij verwierf
als zoodanig het Legioen van Eer met zee
palmen en het Oorlógskruis met 8 ster
ren. Na het teekenen van den vrede is
Ooudouret legerviieger gebleven, heeft
deelgenomen aan menigen raid en gold
voor een der bekwaamste en meest er
varen piloten. Dit bewees hij nog het vori
ge jaar, toen hij, voor den tocht over den
Atlantische® Oceaan te Bourget opstij
gend, tegen een hoogspanningsnet aan
vloog en daarna nog zóó wist te manoeu
vre-eren, dat hij zonder ongelukken kon
landen. Kort herop kwam vanwege het mi
nisterie voor luchtvaart het verbod van
de oceaanvlüchten, waardoor Ooudouret,
Maillou en graaf de Mailly-Nesles tot wer
keloosheid gedoemd waren en hun plan
nen bediredgd zagen. Ooudouret en zijn ka-
mieraden besloten ten slotte ondanks dit
verbod toch een poging te wagen en ver
trokken hiertoe vorige maand naar Sevil-
la, waar zij evenwel op last van Primo de
Rivero werden geïnterneerd. Aangezien
Coudouret's verlof ten einde liep, besloot
hiij naar Frankrijk terug te gaan, kreeg
hiertoe vergunning en op dezen terug
tocht vond het ongeluk plaats, waardoor
Frankrijk een van zjjn beste piloten ver
loor.
EEN SLIPPERTJE VAN EEN
VLIEGER,
De 28-jarige vlieger Stanley Baldwin,
die dus denzelfden naam draagt als die
vorige eerste minister, is in hechtenis ge
notaren en zal zich wegens het ongeoor
loofd gebruik van een vliegtuig voor den
krijgsraad van het militaire vliegveld te
Worthy Down bij Manchester te verant
woorden hebben.
Toen verscheidene toestellen d!aar voor
de gewone dagtochten in gereedheid wer
den gebracht, zag men plotseling een
groot bonxbardeervliegtuig van 7 ton met
een vleugellspanning van, ruim 27 M. en
een snelheid van 160 K.M. in het uur,
zidh van het veld verheffen, rondkringen
'en boven de kim verdjvijnen. Er werd
appèl gehouden en Stanley Baldwin ont
brak.
De achtergebleven toestellen onderna
men dadelijk de vervolging. Twee van
hen baalden hem op 6000 voet hoogte
boven het eiland Wight In sloten hem in
en brachten hem naar Worthy Down
terug. Doch het bombardeervliegtuig viel
bij de landing ongeveer 7 M. en kwam met
den neus In den grond terecht Het lan
dingsgestel werdiNdoor den benedensten
vleugel heen gedrukt.
Baldwin blom ongedeerd uit den sfcuur-
stoeL Waarschijnlijk zal hem ten laste
gelegd worden dat hij zijn eigen leven
moedwillig ln gevaar gebracht en het
vliegtuig beschadigd heeft
Stanley Baldwin heeft zich dikwijls
tegen zijn kameraden uitgelaten dat hij
niets liever wilde dan een vliegtocht over
den Atlantischen Oceaan ondernemen.
HET TIJDSDUUR-REOORD IN DE
LUCHT.
Te Culver City in Oalifornië hebben
de vliegere Mendell en Reinhart het
duurreoord ver overschreden. Zij waren
gisterenmorgen reeds 191 uur in de
lucht en zijn voornemens, daar hun motor
perfect functionneert, ln de lucht te blij
ven, tot het reoord op 200 uur ls ge
bracht
t
KANTOOR DEN HELDER