Fotogr.-Atelier EISELIN.
TWEEDE EN LAATSTE BLAD
STADSNIEUWS.
DE FEESTELIJKE HERDENKING VAN HET
75-JARIG BESTAAN VAN HET
KON. INSTITUUT.
6 zwarte fotok. salontoto fl.50 12.00
6 bruine fotok. salonfoto f 2.00 f 2.50
VAN DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1929
Atelierurenj zónd"^310^8
Onze vroegere stadgenoot de heer
C. W. K. Mtiller, onder-stationschef lste
klasse te Utrecht, herdenkt 24 Sept. '29
zijn 25-jarig jubileum bij de H. S. M.
Geslaagd voor het machinisten-
examen diploma A koopvaardij onze stad
genoot de heer M. Koorn.
STEDELIJK MUZIEKKORPS.
(Directeur: Joh. F. Pala.)
Programma van het laatste zomeroon-
oert op Maandag 23 Sept., des avonds van
8 tot 9.30 u., in de Muziektent in het
Julianapark.
1. Zeeheldenmarsch Hartmrfn
2. La fee aux Yeux Bleus. Ouv. A. Govaert
3. Le premier baiser. Wals G. Lamothe
4. En Garnison. Fant. J. B. Minne
5. Kirchen Uril A. Stradella
6. Les cloches de Corneville. Fant. sur 1'Opera.
R. Panquette. arr. Alex Loger
7. Regiments Marsch arr. J. ter Hall
DE TWEEDE MIJNENVEGER,
Wordt Zaterdagmiddag te water
gelaten.
Zaterdagmiddag om half drie zal de,
op de Marinewerf alhier gebouwde, twee
de mijnenveger te water worden gelaten.
De directeur van de werf heeft de vrien
delijkheid gehad, deze plechtigheid weer
voor het publiek open te stellen. De werf
zal daartoe van twee uur af open zijn.
Zij, die bet vertrek van de Koningin op
de Buitenhaven hebben bijgewoond, kun
nen zich vandaar naar de werf begeven
oml het altijd weer interessante schouwspel
van het te water loopen van een schip te
zien. De plechtigheid zal slechts zeer kort
duren, daar er niet bijl gesproken zal
worden.
BOOTTOCHT OP HET MARSDIEP.
Ter gelegenheid van de zeil
wedstrijden op Zaterdag 21
September.
Er is reeds dikwijls over geklaagd,
dat buitenstaanders niet in de gelegen
heid waren, de zeilwedstrijden per boot
mede te maken. Hieraan is, ter gelegen
heid van het bezoek der Koninkrijk®
familie, tegemoet gekomoen door de
Esona, die baar s.^. Amsterdam twee rei
zen op het Marsdiep laat maken. Men
zie voor bijzonderheden de advertentie.
DE LUCHTDOOP.
Het luchtmeesterschap der
Nederlandsche piloten.
Stijg op, piloot, toon uw beleid,
Symbool van kracht en moed;
Mijn afgod blijft ge t'allen tijd.
Aanvaard mijn vriendengroetl
Eerlijk is eerlijk, en wij willen beginnen
met de bekentenis, dat noch de opschrif
ten, noch het versje, afkomstig zijn van
ons. Van wien zij wel afkomstig zijn,
zulen wij vertellen, indien de lezer zoo
vriendelijk wil zijn even verder te lezen.
Wij heben in onze Heldersche samen
leving een stadgenoot, die zijn hart en
zinnen verpand heeft aan het vliegen.
Ieder onzer heeft een hobby, een stok
paardje, een liefhebberijtje, waar hij zijn
vrijen tijd, zijn zakduitjes aan besteedt.
De een timmert een duivenhok, de ander
werkt in zijn tuintje, een derde houdt van
radio, een vierde heeft weer wat anders.
De stadgenoot, dien wij bedoelen, is harts
tochtelijk liefhebber van de vliegsport.
Geen alledaagsche liefhebberij voorwaar,
en ook niet een liefhebberij, die men ge
regeld kan voldoen. Maar Hagenaar,
want de lezer heeft natuurlijk wel begre
pen, dat wij onzen vriend Hagenaar be
doelen, die al enkele tochten met de
K.L.M. heeft meegemaakt, Hagenaar is
in dit opzicht vindingrijk: hij weet brieven
te schrijven, die een steen zouden doen
ontroeren, en, als het de eerste maal niet
lukt, houdt hij vol tot hij een volgend maal
gelukkiger is. En zoo komt het dan ook,
dat de heer Weber, een employé van het
vliegveld Waalhaven te Rotterdam, dezer
dagen ondersteboven rolde van verbazing,
toen hij daar zijn ouden bekende, Hage
naar, plotseling zag opduiken.
„Aber, Mensch, wo kommen Sie her?"
zei Herr Weber.
Waarop Hagenaar, met het gebaar van
een Spaanschen granide: „Daar staat m'n
karretje, meneer Weber!"
De gemoedelijke Duitscher vond, dat
Hagenaar een „poffer" was, en Hagenaar
vond het eigenlijk zelf ook. Want stel u
voor, in een landvliegtuig van de marine
heeft-ie den tocht naar Waalhaven mee
gemaakt.
Ja, Hagenaar, die een goed vriend is
van de K.L.M., wilde ook de sensatie van
een militair vliegtuig meemaken. Gemak
kelijk ging het niet om hiervoor toestem
ming te verkrijgen, maar de bekende
brief, die een steen zou ontroeren, heeft
hier wonderen gedaan. En de gelukkige
man heeft de sensatie ondergaan, reken
maar!
HJj werd door de marine-autoriteiten
ontvangen zooals men dat van onze 'hoffe
lijke marine-officieren verwachten mocht.
Luister, hoe hij het zelf vertelt: ,,'t Was
alsof ik een vorst was, meneer, zoo werd
ik ontvangen. Van hoog tot laag, allemaal
waren ze even beleefd en voorkomend
voor me. Zelf mocht ik mijn piloot kiezen
en er mankeerde maar weinig aan of ik
mocht ook het vliegtuig aanwijzen".
Zoo'n vliegtocht is aan iemand als Ha
genaar besteed. Hij kan niet onder woor
den brengen wat hij gevoelt, maar 't is
ongeschrijfelijk, onbeschrijfelijk mooi. Ze
hebben boven de wolken gevlogen en toen
daar de zon doorheen scheen, bood dit een
schouwspel aan, zoo grootsch, zoo verhe
ven. „daar wordt je klein van, meneer!
Op zulke oogenblikken besef je de nietig
heid van den mensch, en de ontzaglijke,
duizelingwekkende grootheid van het
heelal. In woorden brengen kun je dat
niet, je kunt het alleen maar ondergaan".
Zoo'n tocht met een marine-vliegtuig is
natuurlijk heel wat'anders als met een ver
keersvliegtuig. In plaats van op je doode
gemak in een cabine, met je jasje uit en
een vrij uitzicht naar alle kanten, zit je
opgesloten en blootgesteld aan weer en
wind. En uitzicht is er niet. Op sommige
mooie punten wees de piloot met zijn hand
naar beneden en dan liet hij de machine
een beetje kantelen, zoodat je wat zien kon.
Ze zijn gevlogen van de Kooij naar
Schiphol en vandaar naar Waalhaven. En
daar, aan het lunchtafeltje, voelde Hage
naar zich een heele piet, en toen de piloot
hem vroeg of hij straks de looping wilde
meemaken, juichte hij met veel bravour
dit plan toe. Maar, maar, toen ze weer de
lucht in waren en Den Helder naderden,
en toen de piloot het bekende manuaal
maakte van de looping, toen kroop Hage
naar in zijn schulp en hij schudde ener
giek zijn kop: „Toch maar liever niet!"
Maar dan moet u net bij de marine zijn.
Stel je voor! en in het brein van den piloot
ontwikkelde zich een plannetje. Een dui-
velsch plannetje was het, en toen het toe
stel boven het vliegveld de Kooij was aan
gekomen en Hagenaar dacht: „Zie zoo, nu
gaan we landen, dat heb ik weer gehad!"
toen vloog-ie ineens omhoog, zoodat z'n
ingewanden naar boven werden geworpen
en hij dacht, dat de heele wereld verging.
„Ik weet niet hoe ze 't bij de marine noe
men, maar ik noem het een duivels-
sprong!", zei Hagenaar tegen den verslag
gever.
Intusschen komt aan alles een eind, ook
aan een duivelssprong. En toen Hagenaar
weer bij z'n positieven was gekomen en
weer daoht: „Zie zoo, nu gaan wij landen,
dat heb ik weer gehad!" toen kreeg 'hij
voor de tweede maal diezelfde sensatie. En
zelfs voor de derde maal liet die ondeu
gende piloot hem opvliegen; toen had Ha
genaar zijn maag er genoeg van en gaf
den strijd op, maar toen was ook het leed
geleden. „Zit Satan nu aan het roer of een
mensch?" dacht onze vlieger, maar tegelijk
kreeg-ie de inspiratie voor het versje, dat
wij boven afschreven: „Mijn afgod blijft
ge t'allen tijd!" en toen ze eindelijk geland
waren was hij weer de heer Van Lear
Black, waarvoor men hem bij de start
reeds versleten had.
„Nou?" vroeg de majoor met een on
deugend knipoogje. Maar Hagenaar liet
zich niet vangen en hield zich groot. „Had
je nou maar de looping meegemaakt, dat
was veel minder erg geweest dan dit", was
het antwoord van zijn plaaggeest.
Intusschen, Hagenaar is een „poffer",
dat zal iedereen met Herrn Weber eens
zijn. En hij heeft nu nog maar één
wensch: een reisje naar de maan te kun
nen maken. „Want boven de wolken, me
neer, onbeschrijfelijk! Wat een kerel is
die Jules Verne toch geweest, die met zoo
veel fantasie dit alles heeft kunnen be
schrijven. En zet u vooral in de krant, dat
ze me zoo schitterend hebben ontvangen,
en dat ik zoo'n geweldig respect heb voor
die piloten met d'r kalme snuit, die je
zoo'n gevoel van veiligheid en rust weten
te suggereeren. En dat het zoo mooi was,
meneer, niet te gelooven, en ik zoo dank
baar ben daarvoor en op deze wijze daar
aan gaarne uiting zou willen geven".
Wij hebben aan Hagenaar's verzoek
voldaan en hier zijn wederwaardigheden
neergeschreven. En we hebben ze weer
gegeven zooals hij ze ons vertelde. „U
mag gerust vertellen, dat ik 'm geknepen
heb, want het was waarheid. Ik heb nu de
echte luchtdoop ondergaan". Maar de
piloot blijft, ondanks alles, mijn vriend:
Aanvaard mijn vriendengroetl"
GROOTE SPORT- EN ATLETIEK
WEDSTRIJDEN.
!Meu meldt ons omtrent de Zondag
middag te houden groote sport- en atle
tiekwedstrijden ten bate van het monu
ment voor de redders ter zee
De voetbalvereeniging »Helder« heeft
haar terrein welwillend afgestaan. De
gymnastiekvereenigingen O. K. K., Pro
Patria en Marine-Sportvoreeniging wer
ken mede, de twee eerste met hunne
Heeren- en Damesafdeelingen. Uitge
voerd zullen worden vrije- en orde-oefe
ningen, knotszwaaien, toestel turnen,
estafetteloopen voor dames en heeren en
athletiek.
Een groote voetbalmatch zal gehouden
worden tusschen H.R.O. I en Helder I,
waarvoor welwillende toestemming is
verleend door het Hoofdbestuur van de
Nederl. Voetbalbond.
De deelnemers en deelneemsters gaan
in optocht over een nader te bepalen
route naar het terrein.
Muzikale medewerking van het Sted.
Muziekkorps en Helders Fanfarekorps
wordt verleend.
De Ned. Spoorwegen laat in verband
met de Marinefeesten dien dag een extra-
trein van Amsterdam tot en met Alkmaar
naar Den Helder loopen. In de reiskos
ten is tevens de entrée begrepen voor
de hierboven geqoemde sport- en gym-
nastiekwedstrijden. Medailles zijn dispo
nibel gesteld.
Het belooft dus een buitengewone dag
te worden en gezien het doel zal het
zeker niet aan belangstelling ontbreken.
Welkom aan de Réunlsten.
Hoe dichter de feestdagen naderen,
hoe grooter de belangstelling wordt bij
het publiek. Toen wij Dinsdag den ver
koop van de programma's openstelden,
liep het met recht storm en niet alleen
op ons kantoor, doch ook van onze depót
houders, van den boekhandel en de si
garenwinkeliers kregen we al spoedig
navraag. Men begint zich af te vragen
wat er nu eigenlijk gebeurt en in het
programma vindt men dat tamelijk uit
voerig vermeld. Dank zij ook het zomer-
sche weer, dat zorgt voor een feestelijke
stemming, vordert de versiering van de
straten snel. Hieronder geven wij een
korte beschrijving van hetgeen wij zagen,
tijdens een tocht door het versierde stads
gedeelte. Heel Den Helder maakt zich
op om feest te vieren. Het blijkt nu weer
eens hoe de geheele bevolking van onze
stad is verknocht aan de Marine. Een
Marine-feest is een feest voor Den Hel
der. En dat is te begrijpen, onze stad
zij kan niet zonder haar marine, het be
wijs daarvan is nu weer eens geleverd,
Toen in de straten, waardoor de stoet
zou trekken, buurtcomité's werden ge
vormd om voor een feestelijke versiering
van die straten te zorgen, hebben ook
anderen de hoofden bij elkaar gestoken
en gezegd, wij willen niet achterblijven
en wij zullen dit feest niet alleen laten
worden een feest voor het Koninklijk
Instituut in de eerste plaats en voor de
bewoners van Spoorstraat, Weststraat en
Hoofdgracht in de tweede, maar het moet
worden een feest voor gansch Den Hel
der en zoo kwam men ertoe de geheele
binnenstad te versieren, zoodat de réu-
nisten morgen een feestelijke stad zulLen
vinden, die hen als het ware het welkom
van de burgerij toeroept. Wat een oude
herinneringen zullen er bij hen opkomen.
Nieuwediep waar zij zooveel jaren heb
ben doorgebracht en dat in den studie
tijd misschien verwenseht werd, doch dat
later altijd 'weer bleek te trekken. Den
Helder houdt voor iedere marineman zijn
aantrekkingskracht, daar toch hebben zij
zooveel herinneringen liggen. De terug
komst na een lange reis naar de tropen,
als heel de bevolking hen verwelkomde,
het vertrek, dat door veel stadgenooten
werd bijgewoond en meegevoeld. Ja, nog
maals, Den Helder en de Marine, zij be-
hooren bij elkaar.
Hoe geheel anders zullen tal van réu-
nisten, die in jaren niet in onze stad zijn
geweest, haar aantreffen, De uitbreiding
die zij heeft ondergaan, de betere wegen
die zij heeft gekregen, de verbinding
met Huisduinen, die zooveel vlugger is,
dan in den tijd dat er een modderweg
heenvoerde. En dan de groote verande
ring vooral van onze badplaats. Het is
alles werk van de laatste jaren, in een
snel tempo is het aspect van onze stad
omgeving veranderd. Maar wat gebleven
is en bijna onveranderd, dat is het Kon.
Instituut. Hier vinden zij nog hun oude
studiezalen, hier het gymnastieklokaal,
hier het strafkamertje op den zolder en
zooveel dat er zoovele jaren geleden ook
reeds was.
Wij verheugen ons in het bezoek van
al die oude stadgenooten en wij uiten
hier den hartgrondigen wensch, dat het
weer mee zal werken om deze lagen tot
rechte feestdagen te maken. Een woord
van welkom roepen wij hen toe in onze
woonplaats en wij hopen, dat als zij straks
ons Nieuwediep weer zullen verlaten, zij
de meest aangename herinneringen mee
naar huis zullen nemen. Mogelijk leidt
de hernieuwde kennismaking nog tot een
herhaling van het bezoek, wellicht als
een vacantiebezoek aan onze badplaats,
die hen gaarne za! ontvangen.
Het Koninklijk bezoek.
Het feit dat de geheele Koninklijke
familie een bezoek aan onze stad zal
brengen is natuurlijk mede oorzaak ge
weest, dat nog andere straten versierd
werden. Wel zelden gebeurt het toch dat
de Koninklijke familie in haar geheel een
bezoek brengt ter gelegenheid van her
denkingsfeesten. Maar onze Koningin
leeft zoo mee met Haar Marine, dat zij
het feestcomité de hooge eer aandeed,
zelf te komen.
De aankomst van de Kon. familie.
Met den gewonen trein van 6.81 arriveert
morgen middag de koninklijke trein, doch
deze zal voor de aankomst aan het station
Den Helder bij post 1 worden afgekoppeld
en op het zijspoor naar het Bassin wor
den gebracht. De Koninklijke familie
logeert in den trein, zal daar ook dineeren
en des morgens ontbijten en lunchen.
Zaterdagmorgen te 9.15 zal, zooals ook
het programma vermeldt, worden uitge
reden naar de Buitenhaven.
Het vertrek.
Wat het vertrek betreft, dit geschiedt
eveneens met den gewonen trein, Zater
dagavond om 7.20. Het vertrek van het
Kon. Instituut voor de Marine is bepaald
op ongeveer 5.15. De volgende route zal
naar het station worden genomen. Buiten
haven, Hoofdgracht, Weststraat, Spoor
straat. Waarschijnlijk zal, nadat de ko
ninklijke bezoekers met hun gevolg zqn
ingestapt, de koninklijke trein tot het
uur van vertrek op een stil spoor worden
gereden.
De verslering van de stad.
Gisterenmiddag hebben we het ver
sierde stadsgedeelte eens doorgereden,
om onzen lezers van buiten, die nog niet
in de gelegenheid waren de vorderingen
in oogensohouw te nemen, daarover het
een en ander te vertellen. We moeten
beginnen met te zeggen dat er van de
zijde van de bewoners van de te versieren
straten, de grootst mogelijke medewerking
wordt verleend.
Reeds in den vroegen morgen, gisteren,
waren er bewoners van de Koningstraat
aan het sjouwen met palen, die moesten
dienen om er straks de lampions aan te
bevestigen. Letterlijk in het zweet huns
aanschijns werd dit werk verricht, doch
er was een uitstekende stemming en de
zon, die wel erg heet brandde gaf de
feestelijke tint aan het geheel. Om half
acht reed een groote vrachtauto, volge
laden met dennenboomen door de straat
en om de paar meter werden er eenige
afgegooid tegen de huizen, zoodat de
bewoners, die niet al te vroeg uit de
veeren waren, het feestelijke groen reeds
vóór hun deur vonden.
Wat later op den morgen, toen de drukte
van het verkeer reeds door de straat
begon te rommelen,! werden de boomen
geplant en de palen in den grond gezet,
terwijl behulpzame handen het draad van
paal tot paal spanden. Het werk had de
belangstelling van voorbijgangers en be
woners, die van achter hun gordijntjes
naar de bezige menschen stonden te
gluren, of met een glimlach van voldoe
ning het werk op straat gadesloegen,
helpend waar het noodig was. Alle be
woners doen mee zeiden we, en ook de
dames blijven niet achter, want zij hebben
op zich genomen de oranje-rozen, waar
mee de dennenboomen straks zullen prij
ken, te vervaardigen. Ieder die een boom
voor zijn huis heeft, levert daarvoor 72
rozen en zorgt dat deze blommetjes des
morgens, voor dag en dauw, het wordt
dus een arbeid in pyama en nachthemd,
aan de boomen worden bevestigd, terwijl
hij ook op zieh neemt dat de oranje
bloemetjes des avonds weer verwijderd
worden, om ze te beschermen voor al te
baldadige feestgangers.
Het gebouw van onze drukkerij, dat
met de feestdagen geïllumineerd wordt,
was gisterenavond ook reeds |zoo goed
als klaar en toen de honderden lampen
ontgloeiden, was het een piachtig gezicht,
dat den voorbijgangers uitroepen van
bewondering ontlokten.
De Spoorstraat bewoners waren al
eerder aan het werk getogen dan die
van de Koningstraat. Dinsdagmiddag
waren eenige leerlingen van de Ambachts
school druk in de weer om de draden
voor de lampions dwars over de straat
te spannen en daarna werden de lampions,
ronde-oranj e-celluloid-ballonnetjes eraan
bevestigd en wie gisteren in de Spoor
straat liep, waande zich onder een oranje
regen van ballons. Honderden bij hon
derden hingen er boven de straat. Deze
lampioens, die niet de gratie hebben van
de papieren, hebben daarentegen zooveel
voordeelen, dat dat van de papieren-gratie
erbij in het niet verzinkt. Bij storm en
noodweer kunnen ze dienst doen. Want
wat deert het of er een kletterende
regenbui op valt. Ze zullen even vroolijk
branden. Gisterenmorgen werden ook in
de Hoofdstraat de dennenboomen geplant
en gisterenmiddag reeds waren in ver
scheidene oranjebloemen aangebracht, die
zeker ook door de bewoners waren ver
vaardigd. De eerepoort werden gisteren
middag opgetrokken. Het geraamte stond
reeds, uitgevoerd in oranje, wit en blauw.
In het midden prijkte op een wit veld
een blauw schild met oranje anker en
kroon daarboven. Aan beide kanten waren
de jaartallen 1854-1929 aangebracht en
beneden links en rechts was het Helder-
dersche wapen. De geheele poort werd
met electrische lampjes omgeven, die
zeker vanavond een schitterend effect
zullen maken.
De bewoners van de Weststraat waren
ook Dinsdag aan het werk getogen en
het resultaat daarvan was gisteremiddag
een draadspanning langs de geheelen
weg van de firma Luyckx tot Dito,
waaraan tal van lampjes bengelden.
Tegenover de firma Luyckx was een
eereport opgericht, waarop met kapitale
letters het woord: „Welkom" terwijl links
het jaartal 1854 en rechts 1929 stond.
Wij vernemen dat ook het andere ge
deelte van de Weststraat versierd zal
worden. Op de Hoofdgracht was men nog
niet verder gekomen dan het spannen
van draden over de geheele lengte,
kruislinks, van de huizen naar de boomen.
De Marine-club had een rijke dennen-
versiering, die met rood-wit en blauwe
linten aan het gebouw was vastgemaakt,
terwijl aan tal van boomen rood-wit en
blauwe vlaggetjes waren bevestigd.
De muziekuitvoering op het
Havenpleln.
Op het Havenplein was de tribune
voorde muziekuitvoering op Vrijdagavond
opgeslagen. De drie plaatselijke muziek
korpsen, die aan de uitvoering zullen
deelnemen, maken vooraf een rondgang
door de stad waarbij de volgende routes
zullen worden opgenomen.
1 Van Westplein-Kanaalweg, Hoofd
gracht, Havenplein.
2 Van de Gravenstraat (bij Geref. Kerk),
Keizerstraat, Zuidstraat, Ankerpark,
Buitenhaven.
3 Van Vischmarkt, Stakman Bossestraat,
J. in 't Velstraat, Fabrieksgracht, West
gracht, Werf poort.
Het vertrek van alle drie muziek
korpsen van hierboven genoemde aan
vangspunt heeft plaats om 8.45.
De generale repetitie hedenavond.
Het Dagelijksch Bestuur van het Plaat
selijk Comité verzoekt alle medewerkende
muzikanten, heden (Donderdag) avond
om 8 uur aanwezig te willen zijn in het
Gebouw van de Roomsch-K. Volksbond,
bij de verplichte repetitie der uit te voeren
nummers op het Havenplein.
De bewoners van den Kanaalweg en
Loodsgracht hadden zich tot gisteren nog
niet druk gemaakt. Wij zagen alleen voor
het Chr. Mil. Tehuis een vlaggentooi.
De Molenstraat werd gisterenavond in
feesttooi gestoken. Jammer genoeg begon
het om tegen achten even te regenen,
doch de bewoners lieten zich niet ont
moedigen en onder hoeratjes van de
jeugd werden slierten vlaggetjes tusschen
de boomen bevestigd.
De étalage's.
Het verzoek aan de winkeliers in de
versierde straten, om meer zorg aan de
etalages te besteden dan anders, is niet
tevergeefsch geweest. Wij zagen op onzen
rondgang tal van aardige etalages, die er
buitengewoon aantrekkelijk uitzagen en
die het hunne zullen doen om de aandacht
van stadgenooten en vreemdelingen te
trekken, waarmee dan de zorg er aan
besteed ruimschoots beloond is.
I
De zeilwedstrijden.
De Kon. Marine Jachtclub maakt in een
advertentie in dit nummer bekend, dat
de volgboot bij de zeilwedstrijden op
Zaterdag a. s., om 9 uur gereed ligt aan
het Wierhoofd en om 10 uur vertrekt.
Programma's zijn aan boord verkrijgbaar
en ook op de batterij Wierhoofd, die voor
leden is opengesteld. Op Zondag vertrekt
de volgboot om 9 uur.
De vlaggen nlt.
Wij wekken tenslotte alle stadgenooten
om de vlaggen uit te steken. Dat verzoek
geldt niet alleen de bewoners van de
versierde straten, maar allen. De stad
moet een feestelijk aanzien hebben ep hoe
drukker er nu gevlagd wordt, hoe gezel
liger het eruit zal zien. Dus, steekt de
driekleur uit! Eu nu niet gewacht tot
uw buren daartoe overgaan, doch u geeft
het voorbeeld en velen zullen volgen.
Een rectificatie en aanvalling
van het programma.
In het programma van de feestelijk
heden is de route van de koninklijke
familie van het Kon. Instituut naar het
station verkeerd vermeld, de juiste route
vindt men hierboven afgedrukt. Men
raadplege dus deze.
De café's tot 1 uur open.
In een advertentie in dit nummer wordt
nog bekend gemaakt, dat de tapperijen
op Vrijdag, Zaterdag en Zondag a. s. tot
1 uur des nachts mogen open blijven en
dat in die inrichtingen muziek mag
worden gemaakt, mits daarvan tevoren
aan het Hoofdbureau van Politie kennis
wordt gegeven.
Café „Klein Kras".
De heer Pluijlaar staat wederom gereed
bij deze gelegenheid aan zijn bezoekers
iets aardigs aan te bieden, nl. de ge
trouwe nabootsing van den voorgevel van
het Instituut, boven het buffet, geheel
van papier vervaardigd en waarvan de
ruiten verlicht zijn. Ook de tuin, de
hekken, noch ook de Van Speykmast en
Ekanonnen zijn niet vergeten.
Boottocht naar het vuurwerk.
Het zal a.s. Vrijdagavond een gewel
dige drukte geven op de Buitenhaven,
waarheen ieder zich begeven zal om het
vuurwerk te zien en de muziek te hooren.
Om hen, die niet eenige uren kunnen
of willen staan, in de gelegenheid te
stellen op gemakkelijke wijze van vuur
werk en muziek te genieten, laat „ESONA"
het s.s. „Amsterdam" naar de Buitenhaven
varen.
De boot (dezelfde, welke verleden jaar
een reis naar de Zuiderzeewerken maakte)
vertrekt om 9 uur van de Binnenhaven,
vaart na geschut te zijn langzaam langs
de verlichte sehepen en gebouwen in de
Buitenhaven en krijgt ligplaats aan het
Hoofd. Hier kunnen de passagiers op
hun gemak en onder het genot van een
kopje thee of glas bier, genieten van het
vele schoone, dat geboden wordt.
Voor bijzonderheden zie men de adver
tentie.
Opvoering historisch tooneelstuk.
Bij wijze van hors d'oeuvre het
schijnt, dat garnalencroquetjes verruk
kelijk zijn en dus als onofficieele ope
ning van de feestelijkheden, werd giste
renavond in Casino opgevoerd een his
torisch tooneelstuk, geschreven door
onzen stadgenoot Ph. B. Polak. De auteur
betitelt het zelf als volgt„Van Holland-
schen moed en van Hollandsche trouw,
historisch overzicht van Neêrlands helden
daden ter zee, in drie bedrijven en een
inleiding, naar verschillende bronnen be
werkt", geïllustreerd met zang, tableaux,
enz., eene omschrijving, die weliswaar
lang is, maar aan duidelijkheid niets te
wenschen overlaat. De opvoering had
plaats door den Koninklijken Neder-
landschen Bond van oud-onderofficieren,
met medewerking van het „Musis Sacrum
orkest", onder directie van den heer
G. Veenstra.
Zooals de omschrijving reeds aangeeft,
geeft het stuk een historisch overzicht
betreffende onze marine, en als zoodanig
is het verdeeld in een aantal los van
elkander staande tafereelen, die in groote
verscheidenheid episoden weergeven uit
onze geschiedenis. Wij willen op den
voorgrond zetten, dat wij de strekking
en bedoeling van het stuk, dat een zuiver
gelegenheidsstuk is, absoluut buiten be
schouwing laten en ons alleen zullen be
palen tot de literaire, historische en