GEMENGD NIEUWS. JACOBA METZELAAR. f Ingezonden. ARRONDISSEMENTSRECHTBANK ALKMAAR. KAMER VAN KOOPHANDEL. Goederentrein bij Westwoud ontspoord. In ons nummer van Donderdag vervol gen wij dit verslag van onzen tooht met de „Kortenaer". hetzelfde jaar is de eerste oplaag uitver kocht Overal wordt het door professoren en taalgeleerden met instemming begroet als veel beter zijnde dan het toen reeds stervende Volapuk. De ontwikkeling. In 1905 werd in Boulogne sur Mer het eerste wereldcongres der Esperantisten gehouden. Ongeveer 800 deelnemers uit 80 verschillende landen namen er aan deel. De vrees bestond eerst, dat, evenals met het Volapuk, de deelnemers elkaar niet konden verstaan, doch deze vrees bleek absoluut ongegrond en de verga dering, gepresideerd door Dr. Zamenhoff zelf, werd een groot succes. Wij kunnen hier niet in extenso over de verschillende successen uitweiden, slechts een paar feiten willen wij nog noe- men. In 1889, dus reeds 2 jaar na het publi- ceeren van de eerste brochure, waren reeds 29 boeken in het Esperanto uitge- gegeven, in 1926 was dit aantal reeds 6000. Van beroemde schrijvers zijn de werken vertaald, de Bijbel eveneens, de oorspronkelijke Esperanto-literatuur breidt zich uit In Japan is het onderwijs in Esperanto op de lagere scholen ver plichtend gesteld. Er bestaan internatio nale vakbladen voor politie-ambtenaren, doktoren, letterkundigen, enz. De Esperanto-beweging breidt zich langzaam maar zeker uit. Dit komt hoofd zakelijk omdat de taal zoo uiterst eenvou dig is; de uitspraak der letters is altijd dezelfde, de klemtoon valt altijd op de voorlaatste lettergreep, elk zelfstandig naamwoord gaat uit op o, een bijvoegeljjk naamwoord op a, en het daarvan afge leide bijwoord op e. Zoo is viv, het begrip leven, la vivo het leven, viva is levend (bijv.) en vive is levendig (bijw.). De voor- en achtervoegsels zijn ook heel ge makkelijk te leeren. In de bovenzaal van het café van de Wed. van Os had de Heldersche Esperan- tistenvereeniging een tentoonstelling ge organiseerd, welke Zondag en Maandag was geopend. Uit den aard der zaak valt er niet veel ten toon te stellen. Er bevond zich echter een groote ver zameling brochures en boeken uit alle landen in het Esperanto; Hollandsche en vreemde reisgidsen, brochures van de be roemde Leipziger Messe, en een groote verzameling briefkaarten en ansichten uit vele landen der wereld o.a. Japan. Dat het Esperanto de verbroedering tus- schen de volkeren bevordert, bewijst, dat, zooals de heer Govers ons mededeelde, wanneer een Esperantist uit een of ander land, hier naar den Helder wil komen, hij maar naar een Heldersche Esperan tist behoeft te schrijven en alles wat hij wenscht wordt voor hem in orde gemaakt. Zoo wordt de illusie van Dr. Zamenhoff vervuld, n.1. dat door zijn taal een broe derband tussohen de volkeren wordt ge smeed. Voor den wintercursus verwijzen we naar een advertentie in dit nummer. In den ouderdom van 67 jaar is alhier overleden mejuffrouw Jacoba Metzelaar, in leven oud-directrice der Fröbelschool Vischmarkt, een bij tallooze Helderschen en oud-Heldersohen populaire en beminde figuur. De begrafenis heeft plaats Vrijdag a.s. 2 n.m. den SpoorwegraacL (Het Bureau adviseer de den Minister den heer M. A. Kolster, die daarin zitting heeft, opnieuw te doen benoemen.) Adres van de Handeldrijvende en Ind. Middenstandsver. te Schagen c.s. aan den Minister van Financiën, betreffende een weegbrug te Schagen voor het vaststellen van het gewicht der automobielen in ver band met de Wegenbelasting, waarop een gunstige beschikking is ontvangen, de Bureau heeft aan dit adres adheasie oe tuigd. Schrijven van den Inspecteur der Pos terijen en Telegrafie te Haarlem inzake de omzetting van het Hoofdkantoor te Hippolytushoef in een hulpkantoor. Uitgegane stukken, w.o.: Schrijven den heer M. A. Kolster, lid van den Spoorwegraad, waarin de be zwaren van de Kamer de huidige dienst regeling naar voren worden gebracht. COMITÉ VOOR BUITENGEWONE ABONNEMENTSCONCERTEN TE DEN HELDER. Aan het kunstlievend publiek. Bereids is reeds onder Plaats. Nieuws in de Held. Courant, alsmede in een aan tal toegezonden circulaires mededeeling gedaan, dat het plaatselijk comité pogin gen in het werk stelt de gedurende^ een reeks van jaren gegeven serie buiten gewone concerten wederom te doen her leven. Reeds zijn de internationale beroemd heden, welke zullen optreden, alsmede abonnementsvoorwaarden bekend ge maakt, zoodat werkelijk iets buitenge woons zal worden aangeboden. Tot heden is de deelname niet van dien aard, dat van voortgang mag gespro ken worden. Met grooten aandrang doet het comité alsnog een beroep op de kunstlievendheid van het Heldersche publiek door aanspo ring in ruime mate tot inteekening over te gaan. Blijft die medewerking uit, dan zijn deze concerten onherroepelijk ten doode opgeschreven en is onze plaats van inwoning wederom een werkelijke kunst instelling armer. Als comité-lid en secretaris meent Binnenland. DE ZAAK GIESSEN-NTEUWKERK. Het Amsterdamsche Gerechtshof heeft arrest gewezen in de zaak Klundert en Theunissen, welke wegens moord door de rechtbank te Dordrecht tot 15 jaar gevan genisstraf waren veroordeeld, en hen van het ten laste gelegde vrijgesproken. ZIGEUNERSBENDEN. Aan de Nederlandschf-Belglsche grens. Men schrijft aan do Nw. Rott. Crt. Aan de Belgische grens is weer heel wat te doen met zwervende Zigeuners benden. Langs heel de grens houden manschappen der marechaussee, rijks- veldwacht, douane en gemeentepolitie de wacht, opdat geen door de Belgen opge jaagde Zigeunersbende kans zal krijgen, ons land binnen te dringen. België herbergt tegenwoordig zeer veel Zigeunersbenden, grootendeels uit Zuid- Frankrijk afkomstig. In het voorjaar heeft België geprobeerd, de Zigeuners over de Duitsche en Nederlandsche grens te jagen, maar die pogingen zijn, dank zij de waakzaamheid der Nederlandsche grenswacht en der Duitsche Landjfiger, op niets uitgeloopen. Daarop hebben de Belgische autoriteiten de Zigeuners den zomer ongemoeid gelaten, doch nu de kwade tijd weer aanbreekt, tracht men ze weer het land uit te drijven. Het was aan de Nederlandsche autori teiten ter oore gekomen, dat Zigeuners benden waren geconcentreerd bij Hasselt, Brussel, Sint Leopoldsbrug en Turnhout, en dat nu aan dezen benden een „avis de départ" was gegeven, waarbij hun geboden werd, binnen vijf dagen het Belgische grondgebied te verlaten. De Belgische gendarmen dreven de zwervers in de richting van Nederland, maar aan onze grens waren bijtijds posten uitgezet. Toch gelukte het een bende, onder Elecoten door te dringen, doch door het doortastende optreden der marechaussees, die paarden van landbouwers requireerden en aelf als menners optraden, werd ze weer teruggedreven naar België. Intusschen gaan de Belgische gendar men voort met hun pogingen, Zigeuners kwijt te raken, zij trekken langs de grens om te zien of er niet ergens een kansje daaribij tegen den auto aan, tengevolge waarvan hij tegen den grond sloeg. Hevig uit neus en ooren bloedend en bewuste loos werd hij opgenomen en na door dok toren voorloopig verbonden te zijn naar het gasthuis te Vught overgebracht. Hi, heeft een hersenschudding opgeloopen; zijn toestand is ernstig. ondergeteekende zich persoonlijk wel met j ?0°h °£eral j8 aan de Nederlandsche eenig vertrouwen tot de Heldersche inge- Jbewaking dag en nacht en langs zetenen te mogen wenden, temeer, daar keel de grens. Thans worden de Zigeuners TTQT"7 o m nl/H Ion r»ci Ha I Inot UyinKnv\4-n/-.l-> hem gedurende zijn 34-jarige loopbaan Uitspraken. V. W., den Helder. Aanrijding te Huis duinen, vrijgesproken. E. te den Helder. Onjuiste aangifte vermogensbelasting 1926—1927 5000 boete of 100 dagen hechtenis. Onjuiste aangifte inkomstenbelasting, vrijgespro ken. Vergadering van de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Hollands Noor derkwartier, op Woensdag 2 October a.s. des n.m. ten 7.30 in het Stadhuis te Alk maar. Opening. Vaststelling notulen der vergadering do. 16 Juli 1929. Ingekomen stukken, waaronder: Afschrift van een adres van de K. v. K. te Tilburg aan de Directie van de Ne derlandsche spoorwegen, inzake de reizi gerstarieven. Schrijven aan den Minister van Water staat betreffende de samenstelling van van actie lag uitgespreid, voorzien van talrijke roode en blauwe vlaggetjes. Sta pels telegrammen lagen er; de seiners krijgen wel een broekje aan in deze da gen. Behalve de groote hoeveelheid tele grammen die zij te verwerken krijgen hebben zij ook te werken met een spe ciaal voor deze gelegenheid vervaardig de code. Maar na den eersten dag waren zij er blijkbaar al behoorlijk in. Dag en nacht moet natuurlijk een der officieren aanwezig zijn. En mocht er een moeilijke beslissing te nemen zijn, dan is de admiraal Quant, onmiddellijk te berei ken. Want al meldt rood of blauw een succes, dan wordt toch aan de hand van de verschillende feiten nagegaan of dit juist is, en of alle omstandigheden ermede ln overeenstemming zijn. Hier wordt ook uitgemaakt na hoeveel tijd een sohip, dat vernietigd is, als vervangen kan worden beschouwd en dus weer in actie kan ko men. Het is hier natuurlijk hollen of stil staan. Uren gaan er voorbij zonder dat er iets van beteekenls gemeld wordt. Maar dan ineens stroomen de telegram men binnen, moet alles op de kaart afge zet worden en, ls het een heele drukte. Aan den overkant van de gang heeft de oommandant van blauw zijn bureau; van hieruit dirigeert hij zijn schepen naar gelang van de binnenkomende berichten nas* de bedreigde plaatsen. als musicus en organisator nimmer dat vertrouwen is opgezegd. Indien dus persoonlijke warme aan beveling de balans ten gunste van het voortbestaan dezer abonnementsconcerten zou doen overslaan acht ondergeteekende zich door dit publieke vertrouwen weder om ten volle beloond. Mede namens het comité, u mijnheer de redacteur hartelijk dankzeggend, teeken ik, Hoogachtend, A. J. LEEWENS, Muziekschool, Pr. Hendriklaan 11. COMITÉ KANAALWEG— LOODS G R ACHT. De feestelijkhèden in verband met het jubileum van het Instituut alhier behoo- ren weer tot het verleden en bovenge noemd comité, dat door het ongunstige weer niet in staat was, zijn plannen ten uitvoer te brengen, meent langs dezen weg verslag te moeten uitbrengen van de besteding der ontvangen gelden en van zijne verdere voornemens. Aan bijdragen werd in totaal ontvangen 284.55. De uitgaven bedroegen 201.58, zoodat er een bedrag van 82.97 resteert, dat op de Nutsspaarbank alhier geplaatst werd. Behalve deze gelden zijn nog in het bezit van het comité alle aangekochte lam pions met voor elk dezer twee kaarsen. Deze verlichtingsartikelen zijn zorgvuldig opgeborgen ten huize van den heer A. Govers, en het comité stelt zich voor, bij de eerste algemeene feestelijkheden hier ter stede, deze bezittingen ter versiering van hun stadsdeel aan te wenden. U, mijnheer de Redacteur beleefd dan kend voor de opname dezer mededeeling, de Voorzitter, W. Zeeman, de Penningm. W. J. Annijas. Den Helder, 28-9-29. DE TOCHT AAN BOORD VAN DE JKORTENAER". Als een kuur in een zeesanatorfnm. Een van onze collega's, met wlen we aan boord van de „Kortenaer" kennis maakten, zeide ons, dat hem deze manoeu vres zoo goed bevallen waren, dat het voor hein was geweest als een kuur in een zee- sanatorium. Ook anderen, die wij spraken, waren enthousiast over de ontvangst aan boord van de Marineschepen, over de geest van verstandhouding die aan boord heerscht, over den omgang van de superi euren met hun minderen, en niet te ver- £?^nV over den kok> 010 zooveel heer lijkheden op tafel braoht. Wij zouden daar te genieten krijgen. De ^Kortenaer" lag in de haven, ter hoogte van het Havenkantoor, vanwaar de torpedojager straks met zijn hooge gas ten en een aantal porsmensohen zou ver trekken. Om 6 uur was de afvaart. Het werd wel iets later, maar in dien tijd kon den we eens rondneuzen en kennismaken met collega's, die het geheele verloop van de Marine-manoeuvres hadden meege maakt. De vlaggenparade. Eerst maken we ook de vlaggenparade nog mee. Klokslag 9 uur worden aan boord van het Wachtschip die seinvlaggen verzameld langs de Oost-Brabantsche grens; dit wil evenwel niet zeggen, dat er in het Westen geen gevaar meer dreigt. De landbouwbevolking van Brabant is door het dreigende bezoek zeer ver ontrust en helpt de politie uitstekend. DE „ORANIA". De schade aan het schip. Volgens nader van Lloyds ontvangen bericht, is het stoomschip »Orania« van den Kon. Holl. Lloyd, dat, zooals wij reeds meldden, aan den grond heeft ge zeten, te Corunna door een duiker onder zocht. Hierbij is gebleken, dat het schip in de voorpiek een gat heeft van vijf voet en dat de kiel licht beschadigd is. Ook zijn de klinknagels van het voorste deel van den bodem beschadigd, terwijl het aanvaringsschot aan bakboordzijde ver bogen is. De schade zal te Corunna voor loopig worden hersteld, waarmede vijf dagen gemoeid zullen zijn. BRAND TE ST. PANCRAS. Zondagmiddag is te St.-Pancras (N.-H.) in het Noordelijke gedeelte van het dorp brand uitgebroken in een dubbel woonhuis van de firma Tilleman, bewoond door de gezinnen Bobeldijk en Slijkermans. De brand is ontstaan door een ongeluk met een petroleumstel. De vlammen sloegen spoedig uit het dak en van huis en inboedel kon niets gered worden. De brandweer was spoedig ter plaatse en beschermde de omliggende huizen. Alles was verzekerd. MOTOR-ONGELUK Een ernstig motor-ongeluk is Zaterdag op den Vughtechen weg bij Den Bosch gebeurd. Op het oogenblik dat een wagen tje met paard naderde wilde de motorrij der H. Brlels uit Tilburg ln volle vaart tussohen een ter plaatse staande autobus en een auto door passeeren en hij reed geheschen, terwijl aan boord van de an dere, in de haven liggende schepen een contraseinvlag ln top gaat. De tamboer op het „Wachtschip" geeft een signaal en op alle schepen wordt front gemaakt naar de vlag en wordt gesalueerd tijdens het hij- wordt een marsoh gespeeld, terwijl tijdens schen van de vaderlandsche driekleur. Na afloop klinkt dan van boord van het „Wachtschip" het volkelied en als toegift vandaag trouwens zelf een proefje van het bezoek van de Argentijnen, het volks lied van deze Zuid-Amerikanen langs de haven klonk. De plechtigheid, die iederen morgen om 9 uur plaats heeft, is hiermee geëindigd en de bedrijvigheid aan boord keert terug. Hef ministerieel bezoek. De minister komt; gevolgd1 door vice- admiraal Quant, den chef van den Marine staf, vlce-admiraal Mr. Jager, den adju dant van dén Minister, luit. ter zee der le kl. Heydt, overste v. Reede, directeur van de Hoogere Marine-Krijgsschool en kapitein v. d. Plasse van den generalen staf, betreedt Z.Exo. de Minister van Defensie, de „Kortenaer". De officieren en bemanning staan aangetreden, terwijl een viertal matrozen als valreepsgasten dienst doen. Een viertal roffels klinken •n de ministersvlag wordt in de wxmnast EEN HUWELIJK UIT BEREKENING Hét bleek later toch alleen uit liefde te zijn. Maar toen ging het niet door. Bij de centrale recherche te Rotterdam zijn den laatsten tijd veel klachten inge komen over den 26-jarigen J. Z., een goe den bekende van de politie, die enkele jaren geleden nog is veroordeeld wegens oplichting. Hij had een aantal binnen schepen gekocht, o.a. te Heerenveen, Gro ningen, Leidschendam en Amsterdam, zonder te betalen. Bij onderzoek bleek het volgende: Eenigen tijd geleden heeft Z. in enkele plaatselijke bladen advertenties laten plaatsen, waarin voor een op te richten beurtdienst schippers werden gevraagd. De gegadigden moesten f 500.— borg storten. De eerste schipper, die zich meldde, werd aangesteld tot walbaas, 5 anderen werden als schipper aangenomen en Z. stak de /"300.— borgstortingeninzijnzak. Tegen de schippers deed hij het voor komen, alsof hij eigenaar was van een groote expediteursflrma alhier, die toe vallig denzelfden naam draagt, maar met welke hij niets heeft uit te staan Hoewel de schippers er al spoedig achter kwamen, dat dit verbaal niet heelemaal juist was, wist hij hen toch weer te bepraten. De schippers wilden evenwel nu tocb ook wel eens gaan varefi voor de nieuwe zaak. Z. vertelde, dat de eerste dienst zou zijn van Dordrecht op Amsterdam en Zaandam In afwachting hiervan zou men voor loopig andere vaarten doen. Hij huurde een kleine boot tegen de sehippers zeide hij, dat het schip eigendom van de nieuwe firma was en hij verhuurde deze voor de bollenvaart. Men begon echter meer en meer op de verwezenlijking van de plannen aan te dingen en ten slotte ging Z. er toe over werkelijk schepen te koopen. Dat wil zeggen: hij kocht in de reeds eerder genoemde plaatsen schepen, liet groote koopcontracten opmaken,maar betaalde niets. De waarde van de schepen varieerde van 6000.— tot f 16000.—. Toen de verkoopers gingen klagen en de centrale recherche Z. eens bij zich liet komen, vertelde hij, dat hij binnenkort zou trouwen. Het was, zoo zeide hij, een mariage de raison en de bruid zou f 15000.- medebrengen, welk geld bij den dag na zijn huwelijk in de zaak zou steken. De politie geloofde dit mooie verhaal zoo maar niet en zocht de bruid eens op. Deze bleek inderdaad te bestaan. Ook het feit, dat de trouwdag was vastgesteld, bleek juist. Maar van eenig geld was geen sprake. Het zou een huwelijk uit liefde worden, Het zou, want even voordat de plechtige dag zou aanbreken, is Z. aange houden. Wegens opliohting is hij opge sloten. Van de 8000.welke hij van de schippers had ontvangen, waren aog maar f 6.en eenige centen over. ERNSTIG ONGELUK TE OEGSTGEEST. Een doode en een gewonde. Zaterdagmiddag omstreeks vier uur is op den Haagsohen Straatweg te Oegst- geest een wielrijder in botsing gekomen met een auto, waardoor de wielrijder werd gedood en de autobestuurder ernstig aan het hoofd werd gewond. Het ongeluk gebeurde nabij de halte van de H.T.M., op de plaats, waar de breede geasphalteerde weg een bocht maakt en waar een weg begint, die naar Leiden voert. Het slachtoffer was de 28-jarige tuin der Hendrik Sasse uit Leimuiden (onge huwd). Over de oorzaak van het ongeluk tast men nog in het duister. Uit een zeer duidelijk spoor van dén auto bleek dat de auto reeds 36 meter vó<5r de plaats waar het ongeluk is gebeurd, in het gras gere den heeft en van daar af zeer onregel matig heeft gereden. De bestuurder, die 19 jaar oud was, was in bezit van een rijbewijs, den 6en Septemhar van dit jaar afgegeven. De auto is door de politie te Oegstgeest in heslag genomen. geheschen. Aan boord doet de filmopera teur zijn werk en de fotograaf klik-klakt met zijn toestel. De vice-admiraal stelt den minister aan zijn officieren en aan de journalisten voor en daarmee is deze plechtigheid afgeloopen. De kabels wor den losgegooid en voor wij er goed en wel erg in hebben zijn we van den steiger waaraan we gemeerd lagen en varen langzaam de haven uit. Boven ons dreunt de motor van een vliegtuig. Een Eomersche dag. Eerst als we buiten de haven zijn wordt het ons recht duidelijk wat een prachtigen dag wij getroffen hebben voor dezen tooht. Het onmetelijke zeevlak lig* in zaohte rimpeling voor ons. De zon, die eigenlijk nog maar enkele uren boven den horizon is, geeft al zooveel warmte, dat de heeren O0n overjas hadden meegenomen, di rect besluiten deze als overtollige ballast af Wij varen langs de kust. Het Marsdiep is gestoffeerd met tal van vissoherssohepen, die een schilderachtig effect maken met hun gelapte zeilen, die tegen het blauw van den hemel en het water, zich scherp afteekenen. BH den horizon is het vaag en nevelig, dat dan ken we aan de wanne zon, die de dampen en d0Q bori- wm wegdoezelt achter een nevebwherm. De hoofdgelelder gedood. Een tiental wagons zwaar be schadigd. De laatste goederentrein, geheel gela den met tuinbouwproducten, welke Zater dagavond uit Enkhuizen even voor tien uur vertrekt, is bij het station Westwoud ontspoord en voor het grootste gedeelte verongelukt, waarbij de hoofdgeleider Garhard gedood werd. De Telegr. verneemt omtrent dit onge luk het volgende: De trein werd gereden door den hoofd machinist H. J. L. Meijer en den stoker G. Olie. Even voor het station Westwoud staan drie signalen, twee om de lijn aan te geven en een om aan te geven of de lijn veilig staat. De machinist verklaarde dat dit sein op veilig heeft gestaan, terwijl toch de wisselstand verkeerd is geweest. De trein kwam op een verkeerd spoor, dat even voorbij het station eindigt met een stootblok. Dit stootblok werd door den trein omgereden met een vaart van pl.m. 40 K.M. per uur en een dertig meter mee gesleurd. Het gevolg was, dat de locomo tief en een tiental van de 25-wagens ont spoorden. De locomotief is toen over een sloot van twee meter breedte gesprongen; er was daaraan geen losse maar een vaste tender verbonden, waaraan de machinis ten hun behoud te danken hebben. De daarop volgende wagen was een leege bagagewagen, waarin de dienstge- leider Garhard. De tweede wagen schoof voorbij den bagagewagen en is omge vallen juist naar de landzijde, waardoor de overwegwachterswoning werd ge spaard. Het gevolg van dit voorbijschui ven was, dat de derde wagen nu in den bagagewagen drong, de vierde daar weer in terecht kwam, zoodat de eerste, derde en vierde wagen geheel in elkaar werden geschoven. De geleider Garhard werd daarbij doodgedrukt. Om 11 uur ls men met pogingen begonnen om hem er uit te zagen, waarmede men pas Zondagoch tend om 6 uur gereed was. Het hoofd bleek geheel verbrijzeld te zijn; overigens had het lichaam weinig wonden, wijl het geheel tusschen de restanten der wagens was ingeschoven. De ongelukkige had de pijp nog in den mond. Aan dén dood ontsnapt De volgende wagens kregen ook een ernstigen schok; de eerste remmer Joh. van den Berg was in het remmershokje op den tienden wagen gezet; het voertuig schoof plotseling in elkaar, bijna tegelij kertijd sloegen echter de buffers terug, waarbij het hokje gelijk een harmonica weer uitzette; de remmer werd als het ware uit het hokje gegooid, dat oogenblik- kelijk weer in elkaar deukte, waarbij de schoen van den remmer nog gegrepen werd. Hij is dus als door een wonder aan den dood ontsnapt Het verkeer heeft eenige stagnatie ondervonden, doch waar het ongeval op een doode lijn gebeurde, was dit niet van ernstige beteekenis. Een tragische bijzonderheid omtrent het slachtoffer ls het feit, dat hij nog slechts eenige dagen op deze route reed als hoofdgeleider. De heer Garhard was uit Groningen afkomstig en woonde sinds kort in Amsterdam. Hij laat zes kinderen achter. De wisselwachter Pranger, die de toe stellen heeft bediend, verklaart dat hij alles zuiver heeft behandeld; het zou moe ten zijn dat de automaten niet zuiver ge werkt moeten hebben. Toch zou de trein doorgereden zijn hoewel hij voor dezen avond te Westwoud in tegenstelling met andere, had moeten stoppen, omdat de personentrein van Hoorn naar Enkhuizen te laat was. DE DIEFSTAL VAN POSTZEGELS. In verband met den diefstal van post zegels uit een koffer van den Weenschen postzegelhandelaar F. Reioh, die den kof fer met een D.-trein uit Bazel naar Rot terdam had ver zónden, kan nog worden gemeld: De koffer is onderweg blijven steken en is vermoedelijk in Brussel een trein blijven overstaan. Op den koffer zaten vier sloten, van welke er een kapot was, en een tweede heel gemakkelijk; was te openen. Men kon het deksel dan aan één kant oplichten. R. was niét tegen derge lijke diefstallen verzekerd. In den koffer zat voor een waarde van ongeveer 70,000. Het onderzoek heeft nog geen resultaat opgeleverd. Onze gastheeren. Hebt u wel eens aan boord van een oor logsbodem een reisje meegemaakt? Neen? Nu als u de gelegenheid daartoe ooit ge boden wordt, kunnen wij u dat ten zeerste aanbevelen. Want voorkomender en hof felijker gastheeren dan zee-officieren kunt u zich moeilijk denken. Dat begint al zoodra u uw voeten over den valreep hebt gezet en op Hr. Ma bodem staat. Be verzeker u dat het u spijt als u het schip weer moet veriaten. Verschillende heeren officieren leidden de pers rond en' lieten ons de „wonderen" van dezen hoogst modernen jager zien. Wij zullen niet vermoeien met technische details, daar voor hebben we dezen tooht niet (meege maakt. Bovendien hebben we WJ het vaa stapel loopen van de kortenaer" al tal van bizonderheden meegedeeld en is het dus overbodig hier in herhaling te ver vallen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 6