GEMENGD NIEUWS.
JACOBA METZELAAR. f
Ingezonden.
ARRONDISSEMENTSRECHTBANK
ALKMAAR.
KAMER VAN KOOPHANDEL.
Goederentrein bij Westwoud
ontspoord.
In ons nummer van Donderdag vervol
gen wij dit verslag van onzen tooht met
de „Kortenaer".
hetzelfde jaar is de eerste oplaag uitver
kocht Overal wordt het door professoren
en taalgeleerden met instemming begroet
als veel beter zijnde dan het toen reeds
stervende Volapuk.
De ontwikkeling.
In 1905 werd in Boulogne sur Mer het
eerste wereldcongres der Esperantisten
gehouden. Ongeveer 800 deelnemers uit
80 verschillende landen namen er aan
deel. De vrees bestond eerst, dat, evenals
met het Volapuk, de deelnemers elkaar
niet konden verstaan, doch deze vrees
bleek absoluut ongegrond en de verga
dering, gepresideerd door Dr. Zamenhoff
zelf, werd een groot succes.
Wij kunnen hier niet in extenso over
de verschillende successen uitweiden,
slechts een paar feiten willen wij nog noe-
men.
In 1889, dus reeds 2 jaar na het publi-
ceeren van de eerste brochure, waren
reeds 29 boeken in het Esperanto uitge-
gegeven, in 1926 was dit aantal reeds
6000. Van beroemde schrijvers zijn de
werken vertaald, de Bijbel eveneens,
de oorspronkelijke Esperanto-literatuur
breidt zich uit In Japan is het onderwijs
in Esperanto op de lagere scholen ver
plichtend gesteld. Er bestaan internatio
nale vakbladen voor politie-ambtenaren,
doktoren, letterkundigen, enz.
De Esperanto-beweging breidt zich
langzaam maar zeker uit. Dit komt hoofd
zakelijk omdat de taal zoo uiterst eenvou
dig is; de uitspraak der letters is altijd
dezelfde, de klemtoon valt altijd op de
voorlaatste lettergreep, elk zelfstandig
naamwoord gaat uit op o, een bijvoegeljjk
naamwoord op a, en het daarvan afge
leide bijwoord op e. Zoo is viv, het begrip
leven, la vivo het leven, viva is levend
(bijv.) en vive is levendig (bijw.). De
voor- en achtervoegsels zijn ook heel ge
makkelijk te leeren.
In de bovenzaal van het café van de
Wed. van Os had de Heldersche Esperan-
tistenvereeniging een tentoonstelling ge
organiseerd, welke Zondag en Maandag
was geopend. Uit den aard der zaak valt
er niet veel ten toon te stellen.
Er bevond zich echter een groote ver
zameling brochures en boeken uit alle
landen in het Esperanto; Hollandsche en
vreemde reisgidsen, brochures van de be
roemde Leipziger Messe, en een groote
verzameling briefkaarten en ansichten
uit vele landen der wereld o.a. Japan.
Dat het Esperanto de verbroedering tus-
schen de volkeren bevordert, bewijst, dat,
zooals de heer Govers ons mededeelde,
wanneer een Esperantist uit een of ander
land, hier naar den Helder wil komen,
hij maar naar een Heldersche Esperan
tist behoeft te schrijven en alles wat hij
wenscht wordt voor hem in orde gemaakt.
Zoo wordt de illusie van Dr. Zamenhoff
vervuld, n.1. dat door zijn taal een broe
derband tussohen de volkeren wordt ge
smeed.
Voor den wintercursus verwijzen we
naar een advertentie in dit nummer.
In den ouderdom van 67 jaar is alhier
overleden mejuffrouw Jacoba Metzelaar,
in leven oud-directrice der Fröbelschool
Vischmarkt, een bij tallooze Helderschen
en oud-Heldersohen populaire en beminde
figuur.
De begrafenis heeft plaats Vrijdag a.s.
2 n.m.
den SpoorwegraacL (Het Bureau adviseer
de den Minister den heer M. A. Kolster,
die daarin zitting heeft, opnieuw te doen
benoemen.)
Adres van de Handeldrijvende en Ind.
Middenstandsver. te Schagen c.s. aan den
Minister van Financiën, betreffende een
weegbrug te Schagen voor het vaststellen
van het gewicht der automobielen in ver
band met de Wegenbelasting, waarop een
gunstige beschikking is ontvangen, de
Bureau heeft aan dit adres adheasie oe
tuigd.
Schrijven van den Inspecteur der Pos
terijen en Telegrafie te Haarlem inzake
de omzetting van het Hoofdkantoor te
Hippolytushoef in een hulpkantoor.
Uitgegane stukken, w.o.:
Schrijven den heer M. A. Kolster, lid
van den Spoorwegraad, waarin de be
zwaren van de Kamer de huidige dienst
regeling naar voren worden gebracht.
COMITÉ VOOR BUITENGEWONE
ABONNEMENTSCONCERTEN
TE DEN HELDER.
Aan het kunstlievend publiek.
Bereids is reeds onder Plaats. Nieuws
in de Held. Courant, alsmede in een aan
tal toegezonden circulaires mededeeling
gedaan, dat het plaatselijk comité pogin
gen in het werk stelt de gedurende^ een
reeks van jaren gegeven serie buiten
gewone concerten wederom te doen her
leven.
Reeds zijn de internationale beroemd
heden, welke zullen optreden, alsmede
abonnementsvoorwaarden bekend ge
maakt, zoodat werkelijk iets buitenge
woons zal worden aangeboden.
Tot heden is de deelname niet van
dien aard, dat van voortgang mag gespro
ken worden.
Met grooten aandrang doet het comité
alsnog een beroep op de kunstlievendheid
van het Heldersche publiek door aanspo
ring in ruime mate tot inteekening over
te gaan. Blijft die medewerking uit, dan
zijn deze concerten onherroepelijk ten
doode opgeschreven en is onze plaats van
inwoning wederom een werkelijke kunst
instelling armer.
Als comité-lid en secretaris meent
Binnenland.
DE ZAAK GIESSEN-NTEUWKERK.
Het Amsterdamsche Gerechtshof heeft
arrest gewezen in de zaak Klundert en
Theunissen, welke wegens moord door de
rechtbank te Dordrecht tot 15 jaar gevan
genisstraf waren veroordeeld, en hen
van het ten laste gelegde vrijgesproken.
ZIGEUNERSBENDEN.
Aan de Nederlandschf-Belglsche
grens.
Men schrijft aan do Nw. Rott. Crt.
Aan de Belgische grens is weer heel
wat te doen met zwervende Zigeuners
benden. Langs heel de grens houden
manschappen der marechaussee, rijks-
veldwacht, douane en gemeentepolitie de
wacht, opdat geen door de Belgen opge
jaagde Zigeunersbende kans zal krijgen,
ons land binnen te dringen.
België herbergt tegenwoordig zeer veel
Zigeunersbenden, grootendeels uit Zuid-
Frankrijk afkomstig. In het voorjaar
heeft België geprobeerd, de Zigeuners
over de Duitsche en Nederlandsche grens
te jagen, maar die pogingen zijn, dank
zij de waakzaamheid der Nederlandsche
grenswacht en der Duitsche Landjfiger,
op niets uitgeloopen. Daarop hebben de
Belgische autoriteiten de Zigeuners den
zomer ongemoeid gelaten, doch nu de
kwade tijd weer aanbreekt, tracht men
ze weer het land uit te drijven.
Het was aan de Nederlandsche autori
teiten ter oore gekomen, dat Zigeuners
benden waren geconcentreerd bij Hasselt,
Brussel, Sint Leopoldsbrug en Turnhout,
en dat nu aan dezen benden een „avis
de départ" was gegeven, waarbij hun
geboden werd, binnen vijf dagen het
Belgische grondgebied te verlaten. De
Belgische gendarmen dreven de zwervers
in de richting van Nederland, maar aan
onze grens waren bijtijds posten uitgezet.
Toch gelukte het een bende, onder
Elecoten door te dringen, doch door het
doortastende optreden der marechaussees,
die paarden van landbouwers requireerden
en aelf als menners optraden, werd ze
weer teruggedreven naar België.
Intusschen gaan de Belgische gendar
men voort met hun pogingen, Zigeuners
kwijt te raken, zij trekken langs de grens
om te zien of er niet ergens een kansje
daaribij tegen den auto aan, tengevolge
waarvan hij tegen den grond sloeg. Hevig
uit neus en ooren bloedend en bewuste
loos werd hij opgenomen en na door dok
toren voorloopig verbonden te zijn naar
het gasthuis te Vught overgebracht. Hi,
heeft een hersenschudding opgeloopen;
zijn toestand is ernstig.
ondergeteekende zich persoonlijk wel met j ?0°h °£eral j8 aan de Nederlandsche
eenig vertrouwen tot de Heldersche inge- Jbewaking dag en nacht en langs
zetenen te mogen wenden, temeer, daar keel de grens. Thans worden de Zigeuners
TTQT"7 o m nl/H Ion r»ci Ha I Inot UyinKnv\4-n/-.l->
hem gedurende zijn 34-jarige loopbaan
Uitspraken.
V. W., den Helder. Aanrijding te Huis
duinen, vrijgesproken.
E. te den Helder. Onjuiste aangifte
vermogensbelasting 1926—1927 5000
boete of 100 dagen hechtenis. Onjuiste
aangifte inkomstenbelasting, vrijgespro
ken.
Vergadering van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Hollands Noor
derkwartier, op Woensdag 2 October a.s.
des n.m. ten 7.30 in het Stadhuis te Alk
maar.
Opening.
Vaststelling notulen der vergadering
do. 16 Juli 1929.
Ingekomen stukken, waaronder:
Afschrift van een adres van de K. v.
K. te Tilburg aan de Directie van de Ne
derlandsche spoorwegen, inzake de reizi
gerstarieven.
Schrijven aan den Minister van Water
staat betreffende de samenstelling van
van actie lag uitgespreid, voorzien van
talrijke roode en blauwe vlaggetjes. Sta
pels telegrammen lagen er; de seiners
krijgen wel een broekje aan in deze da
gen. Behalve de groote hoeveelheid tele
grammen die zij te verwerken krijgen
hebben zij ook te werken met een spe
ciaal voor deze gelegenheid vervaardig
de code. Maar na den eersten dag waren
zij er blijkbaar al behoorlijk in.
Dag en nacht moet natuurlijk een der
officieren aanwezig zijn. En mocht er een
moeilijke beslissing te nemen zijn, dan is
de admiraal Quant, onmiddellijk te berei
ken. Want al meldt rood of blauw een
succes, dan wordt toch aan de hand van
de verschillende feiten nagegaan of dit
juist is, en of alle omstandigheden ermede
ln overeenstemming zijn. Hier wordt ook
uitgemaakt na hoeveel tijd een sohip, dat
vernietigd is, als vervangen kan worden
beschouwd en dus weer in actie kan ko
men. Het is hier natuurlijk hollen of stil
staan. Uren gaan er voorbij zonder dat
er iets van beteekenls gemeld wordt.
Maar dan ineens stroomen de telegram
men binnen, moet alles op de kaart afge
zet worden en, ls het een heele drukte.
Aan den overkant van de gang heeft de
oommandant van blauw zijn bureau; van
hieruit dirigeert hij zijn schepen naar
gelang van de binnenkomende berichten
nas* de bedreigde plaatsen.
als musicus en organisator nimmer dat
vertrouwen is opgezegd.
Indien dus persoonlijke warme aan
beveling de balans ten gunste van het
voortbestaan dezer abonnementsconcerten
zou doen overslaan acht ondergeteekende
zich door dit publieke vertrouwen weder
om ten volle beloond.
Mede namens het comité, u mijnheer de
redacteur hartelijk dankzeggend, teeken
ik, Hoogachtend,
A. J. LEEWENS,
Muziekschool, Pr. Hendriklaan 11.
COMITÉ KANAALWEG—
LOODS G R ACHT.
De feestelijkhèden in verband met het
jubileum van het Instituut alhier behoo-
ren weer tot het verleden en bovenge
noemd comité, dat door het ongunstige
weer niet in staat was, zijn plannen ten
uitvoer te brengen, meent langs dezen
weg verslag te moeten uitbrengen van de
besteding der ontvangen gelden en van
zijne verdere voornemens.
Aan bijdragen werd in totaal ontvangen
284.55. De uitgaven bedroegen 201.58,
zoodat er een bedrag van 82.97 resteert,
dat op de Nutsspaarbank alhier geplaatst
werd.
Behalve deze gelden zijn nog in het
bezit van het comité alle aangekochte lam
pions met voor elk dezer twee kaarsen.
Deze verlichtingsartikelen zijn zorgvuldig
opgeborgen ten huize van den heer A.
Govers, en het comité stelt zich voor, bij
de eerste algemeene feestelijkheden hier
ter stede, deze bezittingen ter versiering
van hun stadsdeel aan te wenden.
U, mijnheer de Redacteur beleefd dan
kend voor de opname dezer mededeeling,
de Voorzitter, W. Zeeman,
de Penningm. W. J. Annijas.
Den Helder, 28-9-29.
DE TOCHT AAN BOORD VAN DE
JKORTENAER".
Als een kuur in een zeesanatorfnm.
Een van onze collega's, met wlen we
aan boord van de „Kortenaer" kennis
maakten, zeide ons, dat hem deze manoeu
vres zoo goed bevallen waren, dat het voor
hein was geweest als een kuur in een zee-
sanatorium. Ook anderen, die wij spraken,
waren enthousiast over de ontvangst aan
boord van de Marineschepen, over de
geest van verstandhouding die aan boord
heerscht, over den omgang van de superi
euren met hun minderen, en niet te ver-
£?^nV over den kok> 010 zooveel heer
lijkheden op tafel braoht. Wij zouden daar
te genieten krijgen.
De ^Kortenaer" lag in de haven, ter
hoogte van het Havenkantoor, vanwaar de
torpedojager straks met zijn hooge gas
ten en een aantal porsmensohen zou ver
trekken. Om 6 uur was de afvaart. Het
werd wel iets later, maar in dien tijd kon
den we eens rondneuzen en kennismaken
met collega's, die het geheele verloop van
de Marine-manoeuvres hadden meege
maakt.
De vlaggenparade.
Eerst maken we ook de vlaggenparade
nog mee. Klokslag 9 uur worden aan
boord van het Wachtschip die seinvlaggen
verzameld langs de Oost-Brabantsche
grens; dit wil evenwel niet zeggen, dat
er in het Westen geen gevaar meer dreigt.
De landbouwbevolking van Brabant is
door het dreigende bezoek zeer ver
ontrust en helpt de politie uitstekend.
DE „ORANIA".
De schade aan het schip.
Volgens nader van Lloyds ontvangen
bericht, is het stoomschip »Orania« van
den Kon. Holl. Lloyd, dat, zooals wij
reeds meldden, aan den grond heeft ge
zeten, te Corunna door een duiker onder
zocht.
Hierbij is gebleken, dat het schip in
de voorpiek een gat heeft van vijf voet
en dat de kiel licht beschadigd is. Ook
zijn de klinknagels van het voorste deel
van den bodem beschadigd, terwijl het
aanvaringsschot aan bakboordzijde ver
bogen is. De schade zal te Corunna voor
loopig worden hersteld, waarmede vijf
dagen gemoeid zullen zijn.
BRAND TE ST. PANCRAS.
Zondagmiddag is te St.-Pancras (N.-H.)
in het Noordelijke gedeelte van het dorp
brand uitgebroken in een dubbel woonhuis
van de firma Tilleman, bewoond door de
gezinnen Bobeldijk en Slijkermans. De
brand is ontstaan door een ongeluk met
een petroleumstel. De vlammen sloegen
spoedig uit het dak en van huis en inboedel
kon niets gered worden. De brandweer
was spoedig ter plaatse en beschermde
de omliggende huizen.
Alles was verzekerd.
MOTOR-ONGELUK
Een ernstig motor-ongeluk is Zaterdag
op den Vughtechen weg bij Den Bosch
gebeurd. Op het oogenblik dat een wagen
tje met paard naderde wilde de motorrij
der H. Brlels uit Tilburg ln volle vaart
tussohen een ter plaatse staande autobus
en een auto door passeeren en hij reed
geheschen, terwijl aan boord van de an
dere, in de haven liggende schepen een
contraseinvlag ln top gaat. De tamboer op
het „Wachtschip" geeft een signaal en op
alle schepen wordt front gemaakt naar de
vlag en wordt gesalueerd tijdens het hij-
wordt een marsoh gespeeld, terwijl tijdens
schen van de vaderlandsche driekleur.
Na afloop klinkt dan van boord van het
„Wachtschip" het volkelied en als toegift
vandaag trouwens zelf een proefje van
het bezoek van de Argentijnen, het volks
lied van deze Zuid-Amerikanen langs de
haven klonk. De plechtigheid, die iederen
morgen om 9 uur plaats heeft, is hiermee
geëindigd en de bedrijvigheid aan boord
keert terug.
Hef ministerieel bezoek.
De minister komt; gevolgd1 door vice-
admiraal Quant, den chef van den Marine
staf, vlce-admiraal Mr. Jager, den adju
dant van dén Minister, luit. ter zee der
le kl. Heydt, overste v. Reede, directeur
van de Hoogere Marine-Krijgsschool en
kapitein v. d. Plasse van den generalen
staf, betreedt Z.Exo. de Minister van
Defensie, de „Kortenaer". De officieren
en bemanning staan aangetreden, terwijl
een viertal matrozen als valreepsgasten
dienst doen. Een viertal roffels klinken
•n de ministersvlag wordt in de wxmnast
EEN HUWELIJK UIT BEREKENING
Hét bleek later toch alleen uit
liefde te zijn. Maar toen ging het
niet door.
Bij de centrale recherche te Rotterdam
zijn den laatsten tijd veel klachten inge
komen over den 26-jarigen J. Z., een goe
den bekende van de politie, die enkele
jaren geleden nog is veroordeeld wegens
oplichting. Hij had een aantal binnen
schepen gekocht, o.a. te Heerenveen, Gro
ningen, Leidschendam en Amsterdam,
zonder te betalen. Bij onderzoek bleek
het volgende:
Eenigen tijd geleden heeft Z. in enkele
plaatselijke bladen advertenties laten
plaatsen, waarin voor een op te richten
beurtdienst schippers werden gevraagd.
De gegadigden moesten f 500.— borg
storten. De eerste schipper, die zich meldde,
werd aangesteld tot walbaas, 5 anderen
werden als schipper aangenomen en Z.
stak de /"300.— borgstortingeninzijnzak.
Tegen de schippers deed hij het voor
komen, alsof hij eigenaar was van een
groote expediteursflrma alhier, die toe
vallig denzelfden naam draagt, maar met
welke hij niets heeft uit te staan Hoewel
de schippers er al spoedig achter kwamen,
dat dit verbaal niet heelemaal juist was,
wist hij hen toch weer te bepraten. De
schippers wilden evenwel nu tocb ook
wel eens gaan varefi voor de nieuwe zaak.
Z. vertelde, dat de eerste dienst zou zijn
van Dordrecht op Amsterdam en Zaandam
In afwachting hiervan zou men voor
loopig andere vaarten doen. Hij huurde
een kleine boot tegen de sehippers
zeide hij, dat het schip eigendom van de
nieuwe firma was en hij verhuurde
deze voor de bollenvaart. Men begon
echter meer en meer op de verwezenlijking
van de plannen aan te dingen en ten slotte
ging Z. er toe over werkelijk schepen te
koopen. Dat wil zeggen: hij kocht in de
reeds eerder genoemde plaatsen schepen,
liet groote koopcontracten opmaken,maar
betaalde niets. De waarde van de schepen
varieerde van 6000.— tot f 16000.—.
Toen de verkoopers gingen klagen en
de centrale recherche Z. eens bij zich liet
komen, vertelde hij, dat hij binnenkort
zou trouwen. Het was, zoo zeide hij, een
mariage de raison en de bruid zou f 15000.-
medebrengen, welk geld bij den dag na
zijn huwelijk in de zaak zou steken. De
politie geloofde dit mooie verhaal zoo
maar niet en zocht de bruid eens op. Deze
bleek inderdaad te bestaan. Ook het feit,
dat de trouwdag was vastgesteld, bleek
juist. Maar van eenig geld was geen
sprake. Het zou een huwelijk uit liefde
worden, Het zou, want even voordat de
plechtige dag zou aanbreken, is Z. aange
houden. Wegens opliohting is hij opge
sloten.
Van de 8000.welke hij van de
schippers had ontvangen, waren aog maar
f 6.en eenige centen over.
ERNSTIG ONGELUK TE
OEGSTGEEST.
Een doode en een gewonde.
Zaterdagmiddag omstreeks vier uur is
op den Haagsohen Straatweg te Oegst-
geest een wielrijder in botsing gekomen
met een auto, waardoor de wielrijder werd
gedood en de autobestuurder ernstig aan
het hoofd werd gewond.
Het ongeluk gebeurde nabij de halte
van de H.T.M., op de plaats, waar de
breede geasphalteerde weg een bocht
maakt en waar een weg begint, die naar
Leiden voert.
Het slachtoffer was de 28-jarige tuin
der Hendrik Sasse uit Leimuiden (onge
huwd).
Over de oorzaak van het ongeluk tast
men nog in het duister. Uit een zeer
duidelijk spoor van dén auto bleek dat de
auto reeds 36 meter vó<5r de plaats waar
het ongeluk is gebeurd, in het gras gere
den heeft en van daar af zeer onregel
matig heeft gereden. De bestuurder, die
19 jaar oud was, was in bezit van een
rijbewijs, den 6en Septemhar van dit jaar
afgegeven.
De auto is door de politie te Oegstgeest
in heslag genomen.
geheschen. Aan boord doet de filmopera
teur zijn werk en de fotograaf klik-klakt
met zijn toestel. De vice-admiraal stelt
den minister aan zijn officieren en aan
de journalisten voor en daarmee is deze
plechtigheid afgeloopen. De kabels wor
den losgegooid en voor wij er goed en wel
erg in hebben zijn we van den steiger
waaraan we gemeerd lagen en varen
langzaam de haven uit. Boven ons dreunt
de motor van een vliegtuig.
Een Eomersche dag.
Eerst als we buiten de haven zijn wordt
het ons recht duidelijk wat een prachtigen
dag wij getroffen hebben voor dezen tooht.
Het onmetelijke zeevlak lig* in zaohte
rimpeling voor ons. De zon, die eigenlijk
nog maar enkele uren boven den horizon
is, geeft al zooveel warmte, dat de heeren
O0n overjas hadden meegenomen, di
rect besluiten deze als overtollige ballast
af Wij varen langs de kust.
Het Marsdiep is gestoffeerd met tal van
vissoherssohepen, die een schilderachtig
effect maken met hun gelapte zeilen, die
tegen het blauw van den hemel en het
water, zich scherp afteekenen. BH den
horizon is het vaag en nevelig, dat dan
ken we aan de wanne zon, die de dampen
en d0Q bori-
wm wegdoezelt achter een nevebwherm.
De hoofdgelelder gedood.
Een tiental wagons zwaar be
schadigd.
De laatste goederentrein, geheel gela
den met tuinbouwproducten, welke Zater
dagavond uit Enkhuizen even voor tien
uur vertrekt, is bij het station Westwoud
ontspoord en voor het grootste gedeelte
verongelukt, waarbij de hoofdgeleider
Garhard gedood werd.
De Telegr. verneemt omtrent dit onge
luk het volgende:
De trein werd gereden door den hoofd
machinist H. J. L. Meijer en den stoker
G. Olie. Even voor het station Westwoud
staan drie signalen, twee om de lijn aan
te geven en een om aan te geven of de lijn
veilig staat. De machinist verklaarde dat
dit sein op veilig heeft gestaan, terwijl
toch de wisselstand verkeerd is geweest.
De trein kwam op een verkeerd spoor, dat
even voorbij het station eindigt met een
stootblok. Dit stootblok werd door den
trein omgereden met een vaart van pl.m.
40 K.M. per uur en een dertig meter mee
gesleurd. Het gevolg was, dat de locomo
tief en een tiental van de 25-wagens ont
spoorden. De locomotief is toen over een
sloot van twee meter breedte gesprongen;
er was daaraan geen losse maar een vaste
tender verbonden, waaraan de machinis
ten hun behoud te danken hebben.
De daarop volgende wagen was een
leege bagagewagen, waarin de dienstge-
leider Garhard. De tweede wagen schoof
voorbij den bagagewagen en is omge
vallen juist naar de landzijde, waardoor
de overwegwachterswoning werd ge
spaard. Het gevolg van dit voorbijschui
ven was, dat de derde wagen nu in den
bagagewagen drong, de vierde daar weer
in terecht kwam, zoodat de eerste, derde
en vierde wagen geheel in elkaar werden
geschoven. De geleider Garhard werd
daarbij doodgedrukt. Om 11 uur ls men
met pogingen begonnen om hem er uit
te zagen, waarmede men pas Zondagoch
tend om 6 uur gereed was. Het hoofd
bleek geheel verbrijzeld te zijn; overigens
had het lichaam weinig wonden, wijl het
geheel tusschen de restanten der wagens
was ingeschoven. De ongelukkige had de
pijp nog in den mond.
Aan dén dood ontsnapt
De volgende wagens kregen ook een
ernstigen schok; de eerste remmer Joh.
van den Berg was in het remmershokje
op den tienden wagen gezet; het voertuig
schoof plotseling in elkaar, bijna tegelij
kertijd sloegen echter de buffers terug,
waarbij het hokje gelijk een harmonica
weer uitzette; de remmer werd als het
ware uit het hokje gegooid, dat oogenblik-
kelijk weer in elkaar deukte, waarbij de
schoen van den remmer nog gegrepen
werd. Hij is dus als door een wonder aan
den dood ontsnapt
Het verkeer heeft eenige stagnatie
ondervonden, doch waar het ongeval op
een doode lijn gebeurde, was dit niet van
ernstige beteekenis.
Een tragische bijzonderheid omtrent
het slachtoffer ls het feit, dat hij nog
slechts eenige dagen op deze route reed
als hoofdgeleider. De heer Garhard was
uit Groningen afkomstig en woonde sinds
kort in Amsterdam. Hij laat zes kinderen
achter.
De wisselwachter Pranger, die de toe
stellen heeft bediend, verklaart dat hij
alles zuiver heeft behandeld; het zou moe
ten zijn dat de automaten niet zuiver ge
werkt moeten hebben. Toch zou de trein
doorgereden zijn hoewel hij voor dezen
avond te Westwoud in tegenstelling met
andere, had moeten stoppen, omdat de
personentrein van Hoorn naar Enkhuizen
te laat was.
DE DIEFSTAL VAN POSTZEGELS.
In verband met den diefstal van post
zegels uit een koffer van den Weenschen
postzegelhandelaar F. Reioh, die den kof
fer met een D.-trein uit Bazel naar Rot
terdam had ver zónden, kan nog worden
gemeld:
De koffer is onderweg blijven steken
en is vermoedelijk in Brussel een trein
blijven overstaan. Op den koffer zaten
vier sloten, van welke er een kapot was,
en een tweede heel gemakkelijk; was te
openen. Men kon het deksel dan aan één
kant oplichten. R. was niét tegen derge
lijke diefstallen verzekerd. In den koffer
zat voor een waarde van ongeveer
70,000. Het onderzoek heeft nog geen
resultaat opgeleverd.
Onze gastheeren.
Hebt u wel eens aan boord van een oor
logsbodem een reisje meegemaakt? Neen?
Nu als u de gelegenheid daartoe ooit ge
boden wordt, kunnen wij u dat ten zeerste
aanbevelen. Want voorkomender en hof
felijker gastheeren dan zee-officieren
kunt u zich moeilijk denken. Dat begint
al zoodra u uw voeten over den valreep
hebt gezet en op Hr. Ma bodem staat. Be
verzeker u dat het u spijt als u het schip
weer moet veriaten. Verschillende heeren
officieren leidden de pers rond en' lieten
ons de „wonderen" van dezen hoogst
modernen jager zien. Wij zullen niet
vermoeien met technische details, daar
voor hebben we dezen tooht niet (meege
maakt. Bovendien hebben we WJ het vaa
stapel loopen van de kortenaer" al tal
van bizonderheden meegedeeld en is het
dus overbodig hier in herhaling te ver
vallen.