BiNflENLANU. OOST-INDIË. 1 DEZE WEEK -AANBIEDING van 45 voor vy J 38 ets. 100 S2 ets. 125 105 et*. 150 130 ets. H 200 Kleedinymagazijn HÜRMAN NYPÉi-S hj.jl _j ,iiu.. j i nuari 1.1. duor een aantal artillerie-officie ren beraamde oompiot te stellen, gele verd had. Guerra betuigde ntidruhkettnï: dat hij alleen die gevolgen zijner daden wilde dragen en dat behalve hij zelf, niemand ls gecompromitteerd. Zdjn reis naar Vla- lencia was geen onbezonnen daad. Heit openbaar ministerie heeft tegen Guerra een gevangenisstraf van zes jaar en een dag gevangenisstraf geëischt en verschillende andere straffen tegen zün medebeklaagdlen. GHÏNJL Oe burgeroorlog. Successen der opstandelingion. Naar gemeld wordt hebben de troepen der Ohineesche opstandelingen Vrijdag onder leiding van een Japan ach en gene raal de regeerinigstroepen gedwongen de stad Itsjang te ontruimen. De opstande lingen hebben dit succes onder anderen te danken aan de omstandigheid, dat zij wapenlevermgen* bestemd voor de regee- rmgst,roepon, konden onderscheppen. Vrijdag hebben twee Chineesche kancn- neerbooten de stad Itsjang gebombar deerd. Hei Russlsch-Chlneesche conflict Sjanghai, 29 October. De nota van do GJiineeéohe regeering aan de mogendhe den, die het pact van Kellogg hebben on derteekend (wij hebben daarover in het ji nimmer van Zaterdag al iets gehad) be toogt o.m. dat, ofschoon China het Duit- sche bemiddelingsvoorstel* aanvaard had als grondslag voor onderhandelingen, de sowjet-regeering geweigerd heeft de ge vangenen tegen elkaar uit te wisselen en aan de Duitsche regeering te verstaan hadden gegeven, dat geen* enkele afzon derlijke burger van de sowjet-repufcllek met de Ohineesche nationalistischo regee- i'ing mocht onderhandelen en dat ook de bemiddeling vair derden niet zou worden aanvaard, zoolang de oorspronkelijke Russische elschen niet waren Ingewilligd. De Ohineesche regeering ontkende dat eenigerlei agressieve handeling tegen sowjet-gebied had plaats gehad, terwijl daarentegen de sowjets verantwoordelijk waren voor tal van vijandelijkheden tegen ühineesth gebied. China stelt dus da sowjet-regeering aansprakelijk voor alle verliezen en scha de, aan Chinieesehe belanghebbenden toe gebracht. Mocht dus een toestand van oorlog het gevolg zijn van de onophoudelijke uittar tingen, dan zijn de eowjets daarvoor te laken. wegens verduistering v«ui ten auto on andere perkara's. BH zijn arrestatie bevond dr. V. zich in gezedamtp vee siju echtgenoote, die met hem uit Tegal was gekomen. Welke de verdere plannen waren van den ge arresteerde, valt niet met zekerheid te zeggen, \ermoed wordt volgpns het Nieuws, dat dr. V. en echtgenoot© voor nemens waren per boot uit Priok te ver trekken. Dit vermoeden wordt nog ver sterkt door het feit, dal het echtpaar V. gepakte koffers in hun kamers had en 'n vrij groot bedrag aan contanten. Dr. V. werd nog denzelfden middag om 3 uur onder politie-geleide naar Tegal terug gebracht, ter confrontatie en voorloop ig onderzoek. Bestaan er voldoende termen tot vervolging, dan wordt de arrestant later weer herwaarts overgebracht. Mevr. V. is haar man naar Tegal gevolgd. AANSLAG OP EMPLOYE DER BATAAFSCHE. Vermoedelijk eigen schuld. De Nwe. Soer. Crt. meldt dat op 26 September te Bodjonegoro door een koe lie een aanslag is gepleegd op oen Etiro- peeschen geëmployeerde van de Bataaf- sche Petroleum Maatschappij, den heer Kempis. De heer Kempis zou den koeli hebben i opgedragen een zwaar stuk ijzer, waar van het gewicht ver boven zijn kracht ging, op te tillen en weg te brengen. De koelie meende de opdracht te moeten be schouwen als plagerij en nam toen een zwaar stuk djati-hout van den grond, waarmede hij don heer Kempis cm zeer harden slag op het hoofd toebracht. De heer Kempis zakte, zonder een woord te zeggen, ineen. Zijn toestand was waar schijnlijk niet levensgevaarlijk. De aanslag had plaats in tegenwoordig heid van een andoren Europeeschen em ployé der B. P. M., den heer Koster. De koelie is onmiddellijk in arrest ge steld en onder verhoor genomen. Hij ver klaarde woedend 'te zijn geworden door hetgeen door hean als treiterend werd opgevat en toen overgegaan te zijn tot het nedervellen van den heer Kempis door middel van het zware st ik djatti- hout, welk voorwerp van overtuiging in beslag is genomen. DE MOORDENAAR VAN MEVROUW LANDZAAT TERECHTGESTELD. Eeni'ge winkeliers en neringdoenden hebben geschenken voor den kleine be schikbaar gesteld, DE BRUG OVER DE SLUIZEN BIJ PURMEREND. De minister van waterstaat heeft in het belang haror instandhouding en bruik baarheid de brug over de sluizen* van het Noordhollandscli kanaal te Purmerend I gesloten verklaard voor motorrijtuigen en aanhangwagens, waarvan d© wielbe- lasting grooter is dan 2000 K.G, (Stat.) TELEFOONVERKEER MET FRANKRIJK. Een volledig© dienst na 28 Oct Met ingang van 28 October a.s. wordt het telefoonverkeer met Frankrijk uitge breid tot een volledigen dienst. Van alle kantoren en stations in Nederland uit kan dan met alle plaatsen* in Frankrijk ge sproken wuixleu. HET BIOSCOOPCONFLICT IN HET ZUIDEN OPGELOST. Vrijdag heropend. worden de bioscopen Men meldt uit Amsterdam: De algemeene ledenvergadering van den Nederlandsohen Bioscoopbond heeft giste ren besloten, het onder leiding van minis ter Ruys de Beerenbrouck tot stand ge komen voorstel tot oplossing van het bios coopconflict in het Zuiden te aanvaarden. Hiermede is het conflict beëindigd; de bioscopen in het Zuiden zullen Vrijdag heropend worden. Het conflict heeft vijf maanden geduurd. De verlaging van de posttarieven. Ingaande os. Vrijdag. Het besluit tot verlaging van de post tarieven met iugiujg van 1 November is thans bekrachtigd. In de bestaunde 'ta rieven worden de volgende, reeds aan gekondigde, wijziging, o gebracht: Brieven bir.r. .aiaaa tot en me'j 20 gram: 6 cent, 2040 gram: 12 cent; daar boven ongewijzigd. Naar Suriname en Curagao en in het grensverkeer met België en Duitsckland: tot en met 20 gram: 6 cent; het port voor elk volgend' gewicht van 20 gram blijft 5 cent. (Voor Oost-Indië blijft voorloopig het bestaande tarief gelden.) Monsters: binnenland en naar Suri name en Curagao per zeepost: tot en met 50 gram: 8 cent; 50—100 gram: 4 cent; daarboven ongewijzigd. Het minimum-port voor akten in het verkeer niet Suriname en Ouragao per zeepost ia verlaagd tot 6 cent (t/m 200 gram). Nieuwe frankeerzegels, enz. In gebruik worden gesteld frankeerzegels van 21 ct., postbladen en briefomslagen JAPAN. Een aanslag op minister-president Hamagoetsji Na den aanslag op het leven van den Italiaanschen kroonprins, te Brussel, komt alweer bericht van een* anderen politieken aanslag, gelukkig ook mislukt als die te Brussel. Te Tokio heeft zich n.1. een incident voorgedaan, dat vermoedelijk moet wor den opgevat als een poging om den mi nister-president Hamagoetsji te dooden. Het was op Zondagmiddag. Een auto verliet de woning van Hamagoetsji, toen plotseling een man met getrokken dolk op het voertuig toesprong. De chauffeur liet dé auto zwenken en stootte op die wijze den aanvaller uit den weg. Deze werd onmiddellijk gegrepen. Het schijnt dat d© dader een zwakzin nige is. Ook schijnt nog niet vast te staan of hij gedacht heeft, dat de auto, dien hij had willen aanvallen, die was van den minister-president en briefomslagen met zegel Zaterdagochtend om half zeven la op de Van 6 cent (prijs resp. 71/, en 7 cènt) en een binnenplaats der gevangenis te Medan j portzegel van 9 cent. de moordenaar van de echtgenoote vanFrankeerzegels van 221/, cent en post- dén cultuurempioyé Landzaat tereohtge- bladen en briefomslagen met zegelafdruk steld'. Er werd van inlandsche zijde wei-1 van 71/* oent worden niet meer aange- nig belangstelling opgemerkt EEN TREFFEN TER WESTKUST VAN ATJEH. Koetaradja, 29 October. Een militaire patrouille onder commando van den lo luitenant der infanterie Prummel, heeft twee kwaadwilligen neergelegd In het Meulabosohe. Er werden blanke wapens in beètag genomen. Bij het treffen werd een inlandsch fuselier door een lanssteek ln) de borst getroffen. Een andere fuselier liep niet levensgevaarlijk© wonden, op. EEN OPZIENBARENDE ARRESTATIE TE BATAVIA. Dr. V., vroeger particulier geneesheer te Soekflboemï on Weltevreden on het laatst to Tegal, la dezer dlagon ln een der groot© hotels ta Woltevrodon door don souschef der Algemeene Polltlo- reoherohe, den commissaris van politie lste klas, Muller, gearresteerd op last van deu officier van Justitie te Batavia, EEN OOSTENIUJKSCHE ONDER SCHEIDING VOOR H. M. DE KONINGIN. Het Oostenrijkache correspondentie- bureau meldt: Met de Noorscho dankfeesten ln Juli is aan den buitenlandschen steun voor Oos tenrijk een einde gekomen. Om op pas sende wijze uiting te geven aan Oosten rijks dankbaarheid1 voor de grootmoedige hulp heeft d*e bondspresident aan de Koningin der Nederlanden en aan de ko ningen van Denemarken, Zweden en Noorwegen die groote ster van het Ooe- tenrijksche eereteeken verleend. Dit is de hoogste Oostenrijksche onderschei ding, die alleen aan staatshoofden ver leend wordt. BEGRAFENIS PROF. DR. P. J. BLOK. Onder zeer groote belangstelling heeft gisterenmiddag op de oude begraafplaats bij de Ruïne van do Oude Sint Mathijs- lcerk te Warmond! bij Leiden de begrafe nis plaats gehad van het stoffelijk over schot van prof. dr. P. J. Blok. DE RECHTSPOSITIE VAN HET PERSONEEL BIJ HET LOODSWEZEN. Het hoofdbestuur van don Oontr. Ne- derl. Ambtenaprshond heeft op eon audiëntie bij minister Deokers aangedron gen op een betere regeling van de rechts positie van het personeel bil loodswezen, betonning en verlichting. Het beweert, dat niemand onder het personeel eenig vertrouwen stelt ln de bij deze dienst takken ingestelde scheidsgerechten; (lat dè wijze van straffen onbarmhartig, en do toepassing van de boetebepalingen inhu maan is. DE 50,000ste INWONER VAN DELFT. Te Delft is Zaterdag dè 50.000e inwoner Ingeschreven. Het is Oornel Is Frnnciscus van der Stap, zoon van schipper P. A. v. d. Stap. Nadat de acte gepasseerd was, word do vader In de vergadering van B. en W. ontvangen, waar do burgemeester hem namens hot gemeentebestuur eon spaarbankboekje met 100 voor den jonggeborene ter hand stelde. Van der Stap had het vorige jaar eveneens op 20 Ootober ©en kind aangegeven. maakt. De nog voorhanden zegels van 22V, cent en de postbladen met zegel van 7*/i cent worden voorzien van een over druk „21 cent", resp. „6 cent". De fcrief- omslagen met zegel van 71/» cent zullen worden opgebruikt voor het buitenlandsoh verkeer door het bijplakken van een zegel van 5 cent (prijs dan 181/* cent). Inwisseling door het publiek. De bij het publiek voorhanden zegels van 71/a en 22l/a cent en postbladen en briefomslagen met zegel afdruk 71/,' cent kunnen tot 1 December a.s. op alle postkantoren wor den ingewisseld. •Postzegelboekjes. Pcstzcgelboekjes met 24 zegels van 71/., cent en die met 6 zegels van elk der waarden 1, l1/»» 5 en 71/» cent worden niet meer aangemaakt. De zegels uit dé nog voorhanden boekjes worden los verkocht. Nieuwe boekjes, bevattende 24 zegels van 6 cent, en gemengde boekjes met 6 zegels van 1, l1/,, 5 en 6 cent zullen binnenkort worden verkrijgbaar gesteld. Tarieftabellen en -hoekjes. Nieuwe ta rieftabellen en tariefboekjes 'zullen wor den verkrijgbaar gestold' tegen den prijs van resp. 5 en 10 oent. Syrië, Mesopotamlë (Irak), Perzlë, Brltsch- Indië (Birma inbegrepen), Siam, Straits Settlements en verder gelegen landen. I'.t luchtrecht voor luohtpostoorres- pondentie voor Ned. Oost-Indië boven de gewone porten en rechten is, naar men ons verzoekt mede te deelen, als volgt Briefkaarten en postwissels 40 eent per stuk. Overige stukken tot een gewicht van 10 gram 40 cent, boven 10 gram tot en met 1*0 gram 75 cent en veider 75 cent per 20 gram. Het tarief voor de luchtoorrespondentle voor Syrië enz. bedraagt boven de gewone porten en rechten voor Syrië15 ct. p. 20 gr Mesopotamië en Petzië 80 20 Britsch-Indië (Bir ma inbegrepen) 40 20 Siam en Straits Set tlements (Penang, Singapore) 60 20 De bepaling, dat voor de kwijting van het luchtrecht uitsluitend van luchtpost zegels moet worden gebruik gemaakt, is ingetrokken. Voortaan kan het luchtrecht dus eveneens door middel van gewone frankeerzegels worden voldaan. De verantwoording van de gewone por ten en réchten mag niet met luchtpost zegels geschieden. Het tweede refcïurvllegtulg. Bij de K.LM. is bericht ontvangen, dat het tweede r otourvüiegtuig uit Ned.-Indië Zaterdag om 5 uur uit Allahabad is ver trokken en te 10 u. 10 te Navirabad is aangekomen: om 10 u. 40 weid. vandaar weer vertrokken en om 16 u. 85 kwam het vliegtuig te Karatsji aan. Te Djash aangekomen. Bij de Kon. Luchtvaartmij. is bericht ingekomen, dat het tweede postvliegtuig op de terugreis om 7 uur Zondagochtend van Karatsji is vertrokken en te 12 uur te Djash is aangekomen. Te Bagdad. Het tweede postvliegtuig op de terug reis is gisterochtend om 5 u. 40 uit Djask vertrokken en om 10 u. 20 te Bushir aan gekomen. Daar is het om 11 u. 20 opgeste gen cu om 16 u. 5 is men te Bagdad aan gekomen. Alles ws wel aan boord. Van daag wordt de reis voortgezet. Een vlelendl oordeel uit het buitenland. De „Straits Times" wijdt een beschou wing aan de 'Nedertandsche postvluchten naar Indië en schrijft daarin, dat de pech, welke men den laatstern tijd! daarbij on dervonden beeft-, niet te wijten ij aan do schuld van de piloten. De bestuurders van de K. L. M, behooren tot d© besten tor wereld. Ook bij do Fokker-machine ligt de fout niet, maar wed aan het ont breken van voldoende en goede landings terreinen in Buima, Siam, enz. De postvluchten naar en van Indië. Terugbetaling luchtrecht vierde postvliegtuig. Het luchtrecht, gekocht voor correspon dentie, verzonden met het vliegtuig, dat te Konstantlnopei averij beeft gekregen, zal tegen Overlegging van bewijsstukken (omslagen, enz.) aan ae nfzonderis worden terug betaald. Aan de Indische post-adlministratto is langs radlografisehen weg verzocht, aan dezen .maatregel algemeene bekendheid to geven en haar tussèhenkomst to verloe- non voor de doorzending van de bewijs stukken uan den Nedcrlundschon dienst. Het vertrek van het vijfde vliegtuig. In de vroege morgenuren van Donder dag 81 October zul wederom een vliegtuig vertrekken van het vliegveld Schiphol naar Ned. Oost-Indië. Correspondentie, ten postkantoro aan gebracht des -Woensdags mot de vierde lichting dor stadsbrlovonbussen, kan nog met dit vliegtuig worden verzondon, tor- wijl de luutste busliohting ton hoofdknn- tore is vastgesteld op dus avonds U uur. Belinlve oorrespondontle voor Netl.- Indlë zullen met deze vliegtuigen ook stukken kunnen worden verzonden voor Is verbetering van de route mogelijk? De K.L.M. legt altijd nadruk op het feit, dat de vluchten naar Indië nog steeds proefvluchten zijn, dat men nog niet van w-n geregelden dienst mag spreken, om dat er op do route naar Indië nog te veel valt te leeren en te verbeteren. Een van de punten, die sinds de eerste vlocht naejj Tnöi" de niensohen op het hoofdkantoor rvwas beau beziggehouden, is de vraag, of er in de route nog verbe tering kan worden aangebracht. Er gaan meer wegen naar Rome c-n ook naar Indië. Het is nu maar de vraag, welke weg de beste is. AJer en dr. Jongbloed hebben nog eens aan den lijve ondervonden, dat er na Konstantinopel op den weg, die nu gevolgd wordt, zeer groote moeilijkheden bestaan. Als de mist alle uitzicht ont neemt, is het niet gemakkelijk om boven het hooggebergte veilig te vliegen. Er bestaan nog twee andere routen, een over Rome,- Brindisi naar Kreta en Sollim, die Geyssendorfer al gemaakt heeft op zijn tocht naar Afrika, en een an dere over Rome, Oatania, Tripolis, Caïro. Maar ook aan deze beide routen zijn groote bezwaren verbonden. Kreta heeft ten eerste geen terrein meer. Dan komen er in die streek vallende winden voor met snelheden van 50 tot 80 K.M. per uur. Bovendien gaat de route 865 K.M. hoven open zee. Van TripoQis naar Caïro, dat ia de twee de route, is de benzine- en olie-voorziening zeer moeilijk omdat er in die streken stammen wonen, die niet altijd van goeden wille zijn. Beid© routen zijn bovendien ruim 2000 K.M. langer, wat een verlenging van den tocht naar Indië mot twee dagen betoe- kent. Het is dus niet gemakkelijk om dade lijk een beslissing to nemen aangaande wijziging van de route. Zoou'ls do toe stand langs do routen nu nog is, meent de K.L.M., dat het beter is aan de route vast te houden. Maar het onderwerp blijft in studio. NED. VLIEGTUIGENFABRTEK. Tienjarig bestaan. Naar het Hbl. verneemt zal de Ned. Vllegtulgorifnbrlek Fokker te Amster dam binnenkort haar tienjarig bestaan herdenken. Van de gelegenheid, dat do heer Fokker ln Europa vertoeft zal wor den gebruik gemaakt om dit jubileum to vieren, o.a. met een feestavond voor het personeel. TRAGISCH VLIEGONGELUK. In do buurt van Nianoy is do Frnnsehe vliegoffclor Thirlot, die van Straatsburg uit zijn familie per vliegtuig wilde bezoe- cen, met zijn vliegtuig neergestort. Hij was terstond dood. De vader van don on gelukkige, majoor Thirlot, waa oogge tuige van het ongeluk. FOKKER NAAR NED.-INDIE. Naar wij vernemen zal de heer Fokkea na zijn Europeesche reia naar Amerika terugkeoren, om daarna een bezoek te brengen aan Ned.-Indië. Britsch vliegtuig verongelukt. Zeven personen om hel Iers» gekomen. Zaterdagmiddag ving het kust-radio- station bij Livorno S.O.S.-seinen op van het Brltsche watervliegtuig G.A.A.D.N. gevolgd door de mededeollng dat het toe stel tusschem Booca d'Armo en, Viareggio op zee had moeten dalen en ln gevaar verkeerde. Oni 8 uur 15 werd .bet laatste S.O.S.-sein gehoord. Sleepbooten kozen onmiddellijk zee om het toestel op te sporen; ongeveer om 5 uur slaagde men er in, de machine te vinden en op sleep touw te nemen. De zee was echter zoo ruw, dat de machine losbrak en afdreef. De sleepboot schijnt het vliegtuig niet meer te hebben kunnen oppikken; zij keerde althans naar de haven terug. De marine-oommand!ant van Spezzia zond verscheiden schepen uit, die echter on- verriohter zake terugkeerden. Zondag kondigde de Imperial Airwaya te Londen aan, dat dè vier passagiers en de uit drie leden bestaande beman ning die zich aan boord van het vliegtuig bevonden, zijn omgekomen. De machine vloog op de lijn Alexandrië —Genua, een etappe van de luchtverbin- ding tusschen Londen* en Karatsji en was Zaterdagmorgen om 10 uur uit Napels vertrokken. Men* meldde gisteravond uit Londen: De kapitein van het Italiaansche schip Famiglia heeft in een latere verklaring, over de poging om het Engelsohe vlieg tuig te redden*, gezegd, dat het vliegtuig uitstekend' zeewaardig bleek te zijn* en dat er geen opgewondenheid aan boord heerschte. Toen do kabels brakon verloor inen het vliegtuig uit het oog. Het duurde eenigen tijd1 voor het schip kon keeren. Er was geen zoeklicht aan boord en het vliegtuig werd niet terug gevonden. Het is niet uit gemaakt, dat het vliegtuig zonk op het oogenblik, dat de kabels braken. Tot nu toe werden alleen de lijken van den bestuurder en den radiotelegrafist gevonden. GERED DOOR HUN VALSCHERMEN. Boven het vliegveld te Boekarest zijn twee legervliegtuigen op groote hoogte met elkaar" in botsing gekomen en in brand geraakt De beide vliegers hebben zich met een parachutesprong weten te redden. Geboren PETR0NELLA MARIA JOSINA, Dochter van P. J. ARENDS en N. A. ARENDSKaar. Den Heider, 27 üct. 1929. Koningstraat 97. De Heer en Mevrouw Van FOREEST Mcldkb, geven kennis van de geboorte van hunnen zoon HERPERT. Amsterdam, 25 Oat. 1929. Insullnuöweg 18, St Anna Paviljoen. John MANSHANDEN en a. manshanden—Stuks geven met blijdschap kennis van de geboorte van hun Zoon JAC0BUH JOHANNES, en betuigen iangs dezen weg, tevens aan Dokter Thorbkokb en Zuster Hoooknbosoh, hun harte:ljkert dank. Den Helder, 27 Oct. 1929. Stakmanbossestraat 59. Heden overleed plotse ling, onze geliefde Man, Vader, Behuwd-, Groot- en Overgrootvader, de Heer T. BOON, in den ouderdom van 77 jaar. Namens de Familie, Wed. M.. BOON—Faas, Kindoren en Kleinkinderen. Den Helder, 26 Oct. 1929. Zuidstraat 68. Heden werd van ons weggenomen onze- Jongste lievoling DIRK, in den leeftijd van bijna 11 maanden. Zijn diepbedroefde lOuders, Broertje on Zusjos, P. A. PLO0Y Jr. Den Helder, 20 Oot. 1929. Binnenhaven 180 (veerhuis). Hodon overleed tot onze diepe droefhoid, onze ge liefde Echtgenoote, Moe der en Grootmoedor, Moj. G. VAN RIJN geb. BIJLOO, in den ouderdom vnn bijna 63 jaar. Den Holder, 27 Oct. 1929. Uit aller naam, G. J. VAN RIJN. '9F Jni 75 62 ets. 170 ets. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 2