Zoekt u
een Si. Stic. cadeau
C. DE BOER Jr.
GEMENGD NIEUWS
Radiografisch Weerbericht
pav»l«eeren, salueeren en joelen zoo Iets
bijzonder feestelijks, dat iedereen ervan
onder den indruk en in eene vroolljke
stemming geraakte.
Welk een geestdrift verwekte de komst
van Keizerin Eugenie, toen de »AJgle«
zoo statig de haven binnenstoomdel Hare
Majesteit, In het wit gekleed, het fraaie
hoofd met een marinlère gedekt, trok de
aandaoht van Iedereen, in Egypte waren
toen alle sympathieën voor Frankrijk en
zijne Keizerin, die nog op het toppunt
van haren roem stond. Wie kon destijds
vermoeden dat, binnen het jaar, hare
dynastie tot de geschiedenis zou be-
hooren 9 a
Niet minder treffenden indruk maakte
de Koonprins van Pruisen met het edele
gelaat, de hooge en krachtige gestalte;
een ware Lohengrin-type.
Een dezer dagen had de Keizer van
Oostenrijk, in generaalsuniform, des voor
middags een bezoek aan Prins en Prinses
Hendrik gebracht. En zie 1 in don na
middag van dienzelfden dag, terwijl de
officieren die in den voorlongroom
verblijf hielden aan tafel zaten, komt
plotseling de leerling met spoed naar
beneden stuiven met de boodschap aan
den officier van de wacht»meneer, er
staat een Keizer aan dek«. Natuurlijk
groote consternatie; de officier der wacht
onmiddellijk naar dek om zich te kunnen
overtuigen dat inderdaad de Keizer van
Oostenrijk, ditmaal in wandeltoilet, aan
boord was gekomen in eene kleine jol,
geroeid door twee matrozen van de
»Greiff«,
De inwijding van het Suez-kanaal had
den 16den November plaats in eene tribune
aan den Noordkant van Port-Said, niet
ver van het strand, opgericht.
In den vroegen morgen van den 17den
November den dag der opening
bad de Khedive zich naar Ismaïlia be
geven, ten einde daar tijdig voor de ont
vangst zijner hooge gasten present te zijn.
Door de aankomst van zoo'n groot aantal
schepen ongeveer twee-en-veertig
werd Ismaïlia plotseling uit hare rust
opgeschrikt. De saaiste uithoek zou onder
zulke omstandigheden veranderen geen
wonder dat het plaatsje in opkomst, na
den inval van zooveel vreemdelingen uit
alle oorden der wereld, een geheel ander
aanzien kreeg. Om in logies te voorzien
waren er, vanwege de Egyptische regee
ring, tusschen het nieuw gebouwde paleis
van den Khedive en het zoetwaterkanaal
een groot aantal zeildoeksche tenten ge
spannen een waar kamp om de
gasten uit Opper-Egypte, Arabieren,
Kopien, negers enz. en die uit Alexandrië
en Fort-Saïd, waaronder vele zeeofficieren
der oorlogsschepen, die den stoet niet
volgden, onder dak te brengen. Dit inter
nationale kamp was de moeite waard om
te bezoeken, vooral 's avonds als de tenten
verlicht waren.
De schrijver vertelt dan van de feeste
lijkheden, die op grootsche schaal plaats
vonden en 80 December vertrok men weer.
Wat Europa betalen moet
voor den oorlog.
Elf jaar is het geleden, dat de vrede
van Versailles gesloten werd, waarbij aan
het overwonnen Duitschland een oorlogs
schatting voor de geallieerden opgelegd
werd. O. a. moest Duitschland betalen de
geheele oorlogsschuld van België en alle
schade vergoeden, toegebracht aan de
voormalige geallieerden. De ztg. Commis
sie van Herstel, die voor de regeling daar
van in het leven werd geroepen, stelde dit
bedrag vast op 182 milllard goudmarken,
dat ls ln Hollandsch geld zoowat 79.000
mlllioen gulden, een sommetje, dat je nu
maar niet zoo bij een bankier kunt op
nemen. Bovendien moest Duitschland nog
4000 millloen marken aan België betalen
voor de Belgische oorlogssohuld. Natuur
lijk gebeurde dit niet, om de doodeenvou
dige reden, dat het onmogelijk was. Er
werd toen een ander plan opgemaakt, het
plan Dawes, gebaseerd op betalingen, zoo
als Duitschland die de laatste vijf jaren
deed. Volgens dit plan moest Duitschland
jaarlijks 2500 millióen mark betalen ge
durende onbepaalden tijd, welk bedrag
eventueel zou kunnen worden verhoogd.
De eerste jaren zou een veel kleiner be
drag kunnen worden afgelost, gedeeltelijk
ln natura. Ook van dit schoone plan kon
niets komen en daaruit is tenslotte het
plan Young ontstaan, dat thans is aange
nomen. Volgens dit plan zal Duitschland
gedurende circa 58 jaar jaarlijks .een be
drag moeten aflossen. De laatste 22 jaar
van dezen termijn zal dat geschieden uit
de gemaakte winsten van een thans op
gerichte Internationale Bank, waar
Duitschland dan een deposito, op langen
termijn zal moeten storten. De betalingen
in natura zullen geleidelijk verminderen.
Een 'bepaald gedeelte moet onvoorowaar-
delijk worden afgelost, d. w. z. Duitsch
land kan daarvoor onder geen omstandig
heden: uitstel van betaling krijgen, voor
een ander deel kan eventueel uitstel van
betaling wordien verleend. M. a. w. men
heeft al een beetje water in den wijn
gedaan.
Duitschland moet, volgens dit plan, ge
durende 87 jaar, gemiddeld 478.700.000
per jaar, dat ls ln Hollandsch geld circa
1 milllard 184 millloen en nog wat klein
geld, opbrengen, dat onder de „overwin
naars" zoodanig wordt verdeeld, dat
Frankrijk daarvan 52.7%, Engeland1 20.6%,
Italië 10.7%, België 5.8%, de Vereenigde
Staten 8.8% en de andere landen kleiner
percentages ontvangen. En gedurende de
eerste jaren zal Duitschland als onvoor
waardelijke betalingen circa 420 millloen
guldens betalen jaarlijks. Hiervan zullen
de Duitsche spoorwegen een groot ge
deelte betalen, de rest zal uit de gewone
begrooting worden gevonden.
Dat ook het overige Europa er niet zon
der kleerscheuren afkomt, is duidelijk.
Amerika ls de groote broer, die weliswaar
een eterken man een blauw ook heeft ge-1
slagen, maar die daarvoor dan ook al bet
Speelgoed van de kleine broertjes inpikt.
Lngeiand bijvoorbeeld moet gedurende die
bovengenoemde periode van een kleine 60
J*®1", J'Wltyks een bedrag varleerend van
.160.6 millloen dollar tot 187.2 millloen aan
Amerika betalen, Frankrijk van 82.6 mll
lioen tot 125 millloen, Italië (dat, zooals
men weet, vanwege het voordeel tenslotte
maar aan den geallieerden kant heeft mee
gedaan) van 5 mlllioen tot 80 millloen,
België van 5.5 millloen tot 12.9 millloen,
enz., onz.
Het wachten ls nu maar op de betalin
gen. Het is namelijk niet onmogelijk, dat
het weer niet vlotten wil, omdat er wel
eens dagen zullen komen, waarop Duitsch
land toevallig dat geld niet in zijn zak
heeft, en Frankrijk niet passen kan. Dan
krijgen wo weer een ander plan.
Iets over Cornelis Drebbel.
Eenige jaren geleden vestigde Profes
sor Naber, leeraar aan de H.B.S. te Hoorn,
de aandacht op den weinig bekenden ge-,
leerde Cornelis Drebbel, geboren te Alk
maar in 1572, die in het einde der 16e en
het begin der 17e eeuw door zijn uitvin
dingen, de bewondering van zelfs hoogge
plaatste souvereinen wist te winnen. Ge
noemde Proffessor heeft zich speciaal
voor Drebbel geïnteresseerd en getracht,
hem in een duidelijker licht te doen stel
len, dan tot nu toe het geval is geweest.
De wetenschappelijke wereld heeft
steeds een min of meer sceptische houding
ten opzichte van Cornelis Drebbel aange
nomen, hetgeen bijv. blijkt int de theorie
van den lucht-thermometer. Enkele boe
ken schrijven de uitvinding hiervan toe
aan Drebbel, terwijl anderen volstaan met
te zeggen, dat slechts enkelen hem als de
uitvinder beschouwenl
Dit zal wel ten eeuwigen dage een on
opgeloste krwestie blijven en zal velen ook
minder interesseeren. Wel is echter dui
delijk, dat deze 'inwoner van Alkmaar een
hoogst bijzonder man is geweest, iemand
die zijn tijd „ver vooruit was".
Zoo lezen we in een kroniek van de stad
Alkmaar, dat hij aan het hof van den toen-
maligen Duitsohen keizer werd uitgenoo-
digd en later aan het Engelsche hof, waar
hij veel opzien baarde door de uitvinding
van een schip dat wel eenigszins overeen
kwam met de tegenwoordige duikboot.
Men kan in dit schip, aldus de kroniek,
onder water roeien, van Westminster naar
Greenwich, terwijl men in het schiD zonder
van kunstlicht gebruik te maken, kon
lezen.
Ook schrijft de kroniek, dat Drebbel
„konde maken met eenige Instrumenten
dat het regende, blixemde ende donderde
buiten tijds, gelijk of het natuurlijk, van
den hemel kwam, en dat de luiden niet
anders wisten".
Voorts, dat „hij conde maken met eenige
instrumenten op zekere plaatsen midden
in den zomer, dat het zoo kout was, of het
midden in den winter ware geweest, het
welk hij op verzoek van Zijne Majesteit
den Engelsohen koning eens te werk
stelde de Groote zaed te Westmunster, al-
waer hij het op zekeren dag ln den zomer
zoo kout maakte, dat de Koning met zijn
Adel, en veel groote Heeren genootzaekt
waren, door de overgroote koude uit de
Zale te wijken.
Hij konde met een zonderlinge aerdig-
heyd, in allen tijde des jaars, ja midden
in den winter, Eende- en Hoender eijeren
uitbroeden, zonder daer Eenden of hoen
deren toe te gebuiken ende dat zoo cor
rect, dat er op den preciesen tijd jongen
uit kwamen, gelijk of zij van Hoenders
ofte Eenden uitgebroed waren, geweest.
Hij dede Instrumenten maken, door wel
kers werkinge men konde zien, schilde
rijen,, Conterfeltsels van Landschappen,
van allerlei personen, als Koningen, Prln-
cen, en grote Heeren, in andere Lande
zijnde, daer noohtans geen Schllderije nog
Sohilder handwerks gereedschap was ge
maakt, zoodat er Schllderije ln schijn, en
niet inderdaet was".
Zoo verhaalt de schrijver van Drebbel
uitvindingen en hij voegt er aan toe:
„Deze voorschreve ende nog veel meer
andere fraijigheden, te lang om te verha
len, heeft hij alleen door de wetenschap
der Philosophle en niet door de zwarte
konst te voorschijn gebragt, zoo als mij
die tongen getuigden, wiens oogen het
zagen".
Uit een en ander blijkt dat Drebbel een
hoogst begaafde geleerde ls geweest. Ook
i i'l
Bestelt nu reeds een keurige
doos Postpapier met bijpas
sende Enveloppen, bedrukt of
gestempeld met naam, adres,
enz., aan wien u 't wil geven.
door zijn tljdgertooten werden zijn ver
diensten hooglijk gewaardeerd, hetgeen
wel blijkt uit het feit, dat de Engelsehe
Koning hem jaarlijks 2000 gulden ton ge
schenke gaf. Tot wederdienst presenteerde
hij den Koning een glazen bol, waarin hij
aldus de kroniek uit de kraoht der
4 elementen een eeuwigdurende beweging
trok. In deze bol kon mem. de loop van de
maan, de zon en de sterren nagaan en
zien, wat de oorzaak van eb en vloed,
donder en bliksem was, etc. De Engelsche
koning was zeer tevreden met dit ge-
Bohenk en toonde het vol trotsoh aan an
dere vorsten.
Omstreeks 1884 etlerf dit „Orakel van
Geleertheid en Mirakel van kennis" te
Londen, in den ouderdom van ongeveer
60 jaar.
Buitenland.
TWEE REIZIGERS OVERREDEN.
Op het station Aubing bij München
zijn Zondagavond drie reizigers, in druk
gesprek de rails overgestoken, zoodat
zij een binnenkomenden trein niet zagen.
Een hunner kon nog juist op zijde sprin
gen, de beide anderen werden gegrepen
en op slag gedood.
MISLUKTE SPOORWEG AANSLAG.
Zondagavond om 10 uur is op de spoor
lijn Maagdenburg—Brunswijk in de nabij
heid van het station Weddel een aanslag
op de spoorlijn gedaan. Een lasch was
losgemaakt, terwijl verschillende stukken
rails over de rails gegooid werden. Een
goederentrein reed over de plaats heen,
zonder echter te derailleeren. Daardoor
werd de aanslag ontdekt. Onmiddellijk
werd het onderzoek naar de daders ter
hand genomen, waarbij ook politiehonden
gebruikt werden. De honden verloren
echter na korten tijd het spoor. De spoor
wegdirectie Maagdenburg heeftlOOO mark
uitgeloofd voor opsporing der daders.
SPOORWEGONGELUK BIJ HERNE.
Twaalf menschen gewond.
Zaterdagavond zijn de laatste twee
wagons van den sneltrein, die te 19.65 uur
het station Herne verlaat, ongeveer 180
meter buiten het station ontspoord.
Twaalf menschen werden gewond, waar
van twee zoo ernstig, dat zij naar een
ziekenhuis moesten worden overgebracht.
Het treinverkeer moest omgelegd worden.
De twee ontspoorde wagons sloegen om
enkwamen op de glooiing vanden spoordijk
terecht. Onmiddellijk werd begonnen met
het opruimingswerk, dat den geheelen
Zondag heeft geduurd.
MIST BOVEN ENGELAND EN HET
KANAAL,
Een dikke mist lag Maandag weer
uitgespreid boven Londen tot do kust
van Essex en Sussex en de kanaalbooten
hadden vertraging van 2 tot 12 uur. Het
eiland Wlght was volkomen onzichtbaar
en alle diensten op Oowes en Vontnor
moesten gestaakt worden. De mist was
echter niet zeer hoog en een vliegtuig
uit Parijs kwam met 18 passagiers zonder
ongeval op Croydon aan. Boven de 800
M., rapporteerde de bestuurder, was de
luoht helder blauwen vroor het en alleen
bij het dalen had hij even voorzichtig
moeten zijn. Een goederentrein is bij
Cambridge gederailleerd. Er was alleen
stoffelijke schade.
SPOORWEG-ONGELUK OP HET
TRAJECT MUNSTER—RHEINE,
Twee ernstig en zeven licht ge
wond.
Hedenavond ls op het traject Münster—
Rheine een ernstig spoorwegongeluk ge
beurd. In de buurt van Emsditten wer
den de 8 laatste wagens van den snel
trein DortmundEmbden, waarschijnlijk
door te ver naar buiten hangende stukken
ijzer van een passeerenden goederentrein
ernstig beschadigd. De stukken Ijzer
botsten vrijwel regelmatig op afstanden
van 2 8 meter tegen de passagiers
rijtuigen aan. In verscheiden comparti
menten werden de wanden ingedrukt.de
deuren gedeeltelijk weggerukt en naar
binnen gedrukt. Twee menschen zijn ern
stig, zeven licht gewond. Zij werden naar
het ziekenhuis Emsditten vervoerd. Spe
ciaal de familie Mertens uit Meppen werd
getroffen. Zij kwamen juist van een be
grafenis terug. Mevrouw Mertens werd
ernstig aan het hoofd verwond en ook
de 3 zoons kregen hoofdwonden.
ONGEVALLEN OP DE
AMERIKAANSCHE OVERWEGEN.
In de eerste helft van dit jaar kwamen
1120 menschen om bij ongevallen op de
Amerikaanschc overwegen, een vermeer
dering van 23 vergeleken met de over
eenkomstige periode van 1928.
Bij deze ongevallen werden 3026 men
schen gewond, een vermeerdering van
92 vergeleken met het vorige jaar.
In totaal vonden er 2671 ongevallen op
de overwegen plaats, tegen 2621 onge
vallen ln de eerste helft van 1928,
Het doen vervallen van alle overwegen
is om verschillende redenen onmogelijk.
De spoorwegen zorgen er echter voor,
dat geleidelijk de gevaarlijkste overwegen
door tunnels of viaducten worden ver
vangen. Uit den aard der zaak wordt het
aantal onbewaakte overwegen Bteeds groo-
ter, daar het wegennet voortdurend uit
gebreid wordt.
In 1928 gaven de Amerikaansche hoofd
spoorwegen nagenoeg 81 millloen dollar
uit voor de beveiligingen de verbetering
van de overwegen, Voor het aanbrengen
van automatische waarschuwingssignalen
werd 2* millloen dollar uitgegeven.
Stoomvaartberlohten.
Verzendings-
weg
Datum der
terpostbezor
ging
Tijdstip
laatste
buslichting
a.h. postkant.
Per zeepost
via A'dara
ld. via R'dam
Per Holl. mail
via Genua
ld.
via Marseille
Per Eng. mail
via Marseille
2 en 16 Deo.
26 Nov.
27
21
Eiken
Donderdag
6.30 's av.
6.30 's av.
6.30 'sav.
6.30 's m.
6.30 's m.
Naar Suriname
Per zeepost
vla A'dam 21 Nov. 6.30 's av.
per mail via
Amsterdam-
Trinidad 28 6.80 's av.
Naar Saba, St. Eustatius en St. Martin
Per zeepost
vla Amsterd. 28Nov. 6.80 'sav.
Per mail over
Engeland 25 6.30 's av.
Naar Aruba, Bonaire en Curatjao
Per zeepost
via Amsterd.
per mail over
Engeland
per mail via
Cherbourg
28 Nov.
21
21
6.80 "s av.
6.80 's av.
8.— 'gav.
Per zeepost te verzenden stukken
behooren te zijn voorzien van de aan
wijzing „zeepost".
Laatste Berichten.
SAMENWERKING PHILIPS EN
SPLENDOR,
Splendor verhoogt de prijzen
mot 40 pet
„Het Volk" meldt:
Óndanks de herhaalde tegenspraak van
belde zijden, is de zeer nauwe samenwer
king tusschen Philips te Eindhoven en
Splendor te Nijmegen thans een voldon
gen feit geworden. Heden heeft de firma
Splendor aan al haar afnemers berioht, dat
haar produkten met oiroa veertig procent
in prijs verhoogd zijn.
In da kringen der radio-handelaren be
schouwt men dit als het bewijs, dat Phi
lips oen overwegenden invloed op de
Splendor-fabrieken heeft verkregen, naar
men zegt, door ze aan te koopen voor een
bedrag van tien millloen. Deze zeer nauwe
samenwerking blijkt verder uit het feit,
dat -heden circulaires door Splendor zijn
gezonden aan vaste Phillps-afnemere,
waaruit valt op te maken, dat de belde
firma's haar klantenlijsten hebben uitge
wisseld.
Wij vernemen verder, dat van verschil
lende zijden pogingen in het werk worden
gesteld om nieuwe merken radio-lampen
aan de markt te brengen, die hetzij ln
Holland zullen worden gefabriceerd, hetzij
uit het buitenland zullen worden inge
voerd.
naar waarnemingen verricht in den
morgen van 19 November.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandscb
Meteorologisch Instituut te De Bilt.
Hoogste barometerst. 769.6 te München.
Laagste barometerst. 741.8 te Stomoway.
Verwachting:
Meest matige tot krachtige Z. tot Z.W.
wind, betrokken met tijdelijke opklaring,
waarschijnlijk regenbuien, aanvankelijk
veel zachter.
Wij kunnen U thans zeer mooie
modellen laten zien en keurig
verzorgd tijdig afleveren.
N.V. Drukkerij v/h.
KONINGSTRAAT.
Stoomvaart MIJ. Nederland.
Boraeo, 18 Nov. te Middlesbro.
Engano, u., 17 Nov. te P. Sald.
J. P. Coen, t., 18 Nov. v. P. Said.
Poelau Braa, t„ 17 Nov. v. P. Snid.
Saleler, 17 Nov. te A'dnm.
Slmalocr, t., 17 Nov. v. Martelde.
Johun d« Witt, u., 16 Nov. v. Colombo.
Koningin der Nederlanden, 16 Nov. t« A'datn.
Rondo, u, 16 Nov. te Uelnwaa.
Karimat», 16 Nov. v. A'dara.
Radja, 16 Nov. v. Bremen.
Roepat, 17 Nov. te A'dam.
Grotlus t., 18 Nov. v. Pa dan g.
Kambangan, t., 17 Nov. v Sahang.
i'rina der Nederlanden, t„ 18 Nov. Singapore
Rottl, t., paaa. 17 Nov. Perim.
Soemba, 17 Nov. te Batavia.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij
Almelo, 17 Nov. v. Duinkerken.
Ajax, pass. 17 Nov. Dungenes».
Baccnus, 15 Nov. v. New-York.
Barneveld, u., is Nov. v. CriitobaL
Berenice, 18 Nov. te A'dam.
Boskoop, 17 Nov. te A'dam.
Ceres, 17 Nov. te A'dam.
Commewijne, 17 Nov. te Paramaribo.
Erato, 17 Nov. te A'dam.
Euterpe, 16 Nov. te A'dam.
Fauna, 17 Nov. v. Kryonerl.
Flora, j6 Nov. te New-York.
Ganymedes, 17 Nov. te Varna.
Gerda, 16 Nov. v. Vaiencia.
Hebe, pass. 16 Nov. Gibraltar.
Ilos, 18 Nov. te A'dam.
Irene, 17 Nov. v. A'dam.
Juno, 16 Nov. v. Palermo.
Merope, 16 Nov. te Barcelona.
Neptunus, 16 Nov. v. Tarragona.
Nero, 18 Nov. te A'dam.
Odysseus, pass. 17 Nov. Brunabuttel.
Orion, 18 Nov. v. R'dam.
Orpheus, 16 Nov. te Kopenhagen.
Pluto, pass. 17 Nor. Holtenau.
Poseidon, 16 Nov. v. P. au Prince.
Strabo, pass. 17 Nov. Holtenau.
Stuyvesant, 16 Nov. te Barbados.
Tellus, 17 Nov. v. Venetië.
Theseus, 17 Nov. v. Oporto.
Venezuela, u., 16 Nov. v. Dover.
Geier, 16 Nov. v. A'dam.
Ariadne, 16 Nov. v. R'dam.
Rhea, t., pass. 15 Nov. Azoren.
Proteus, 16 Nov. v. A'dam.
Doros, 15 Nov. v. Genua.
Bodegraven, t., 14 Nov. v. Payta.
Bennekom, u., 17 Nov. v. Tocopllla.
Breda, u., 16 Nov. v. Talcahuamo.
Geier, 18 Nov. te Hamburg.
Doros, 18 Nov. te Tarragona.
Satunnus, pass. 17 Nov. Gibratlar.
Kon. Holl.. Lloyd-
Flandria, t., 16 Nov. v. Pernambuco.
Gelria, u., 17 Nov. v. Lissabon.'
Montferland, u., paaa. 18 Nov. Fernandd No-
ronha.
Orania, t., 17 Nov. v. Las Palmas.
Rijnland, 17 Nov. v. -Amsterdam.
Soesterber», u., 13 Nov. te Santo».
Zeelandia, u., 16 Nov. v. Bahia.
Drechterland, t., 14 Nov. v. Rosarlo.
Eemland, u., 15 Nov. te Pernambuco.
Kon. Paketvaartmaat schappij.
N. Zeeland, 16 Nov. te Bejawan.
Halcyon Lijn.
Stad Amsterdam, pass. 16 Nov. Finlsterre.
HollandAfrika Lijn,
Giekerk, 18 Nov. v. Rotterdam.
Grijpskerk, t., 16 Nov. v. Massowah.
Klipfontein, t., 16 Nov. te Antwerpen.
Nieuw kerk, t., 18 Nov. v. Port F.lizabeth.
Randfontein, t., 17 Nov, v. Las Palma».
Rietfontein, t., 16 Nov. v. Delagoabaal.
Springfontein, ,u, 16 Nor. v. Mombaiaa.
Rijperkerk, u., 10 Nov. v. Lorervzo Marqué*.
Alkaid, u., it> Nov. v. Kaapstad.
Nebraaka, 16 Nov. te San Franclsco.
Nieuw Amsterdam, pass. 17 Nov. Lizard.
Lochkntrine, 16 Nov. e Los Angelea.
Lochmonar, 15 Nov. v. Tacoma.
Nebraska, 14 Nov. v. Los Angelee.
Veendnm, 18 Nov. v. Coruna.
Volendnm, 18 Nov. v. Plymouth.
Holland—West-Afrika Lijn.
Amstelkerk, u., 15 Nov. te Takoradl.
Ares, t., 15 Nov. v. Conakry.
Haarlem, t., 14 Nov. v. Lagos.
Maasland, t., 14 Nov. te Benito.
Maaskerk, t., 14 Nov. v. Las Palma».
Reggestroom, u., IS Nov. te Bordeaux.
Oreste», 16 Nov. v. Freetown.
HollandAmerika Lijn.
Bilderdijk, 16 Nov. te Baltimore.
Delftdijk, 14 Nov. v. Crlatobal.
Drechtdijk, #7 Nov. te Liverpool.
Kinderdijk, paaa. 17 Nov. Lizard.
Spaarndam, 16 Nov. v. Havana.
Veendam, 17 Nov. v. Santander.
N'euw Amsterdam, 16 Nov. v. Boulogne.
Eemdijk, 14 Nov. te San Franclsco.
Lochgoil, 16 Nov. te R'dam.
Moerdijk, 16 Nov. te R'dam.
Holland—Britsch-lndië Lijn.
Bovenkerk, 17 Nov. te Hamburg.
Hoogkerk, 18 Nov. te Kurachoe.
Meerkerk, 17 Nov. te Rotterdam.
Sommelsdijk, t., 18 Nov. te Ma-dra».
Streefkerk, t., 18 Nov. te Suez.
Vechtdijk, u., pass. 17 Nov. Perim.
Veendijk, u., 15 Nov. v. Madras.
Stadsdijk, u., pass. 15 Nov. Gibraltar.
Schiekerk, u., 14 Nov. te Calcutta.
Andijk, u., 15 Nov. v. Suez.
HollandAustralië Lijn.
Aldebaran, u., 17 Nov. v. Messina.
Almkerk, t„ pass. 17 Nov. Ouessant.
Westerdijk, 16 Nov. v. Brisbane.
HollandO.-Azië Lijn.
Alderamin, 17 Nov. te Antwerpen.
Gemma, t., 16 Nov. v. Colombo.
Zosma, t., 15 Nov. te Singapore.
Ouderkerk, u., pass. 16 Nov. Perim.
JavaNew-York Liji».
City of Salisbury, 13 Nov. te Boston.
Ma<loera, 16 Nov. v. Aden.
Blijdendijk, 15 Nov. te New-York.
Krakatau, 17 Nov. te Sabang.
Madoera, pass. 16 Nov. Perim.
Merauke, pass. 17 Nov. Kaap Bon.
Java Pacific Lijn.
Siantar, 18 Nov. te Singapore.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjibodas, 15 Nov. v. Chinwangtao.
Tjikembang, 15 Nov. v. Shanghai.
Tjlpamas, 15 Nov. te Soerabaja.
Tjlto-ndari, 15 Nov. te Batavia.
Rotterdamsche Lloyd.
Buitenzorg, u., pass. 17 Nov. Perim.
Gorontalo, t., 18 Nov. Sagres.
Kota Gede, t., 16 Nov. v. Belawan.
Kota Radja, u.( pass. 16 Nov. Pantellarla.
Sltoebondo, t., 17 Nov. v. Marseille.
Tabanan, t., 18 Nov. v. Tanger.
Tambora, u., pass. 17 Nov. Finlsterre.
Ternate, t., 17 Nov. te en v. Port Soedan.
Toba, u., 17 Nov. v. Suez,
Samarlnda, 15 Nov. te Hamburg.
Patri», 16 Nov. te Batavia.
Marken, t., 15 Nov. v. Padang.
Kota Baroe, 16 Nov. te Soerabaja.
Kota loten, 16 Nov. te R'dam.
Kertoaono, t, pas». 18 Nov, Finlatana.
Garoet, 16 Nov, v. Batavia.
Madloen, u., 17 Nov. te Soerabaja.
Slamat, u., pa sa. 17 Nov. v. Tanger.
ToaSrl, u., 1? Nov. te So-efrihaja.
Mervado, 17 Nov. te Soerabaja.
Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn.
Alchiba, t., 17 Nov. v. Rio Janeiro.
Algorab, 17 Nov. te Rotterdam.
Alhetia, t., 17 Nov, v. Lne Palma».
Slrruh, u., 17 Nov. v. Antwerpen.
Alphernt, 18 Nov. te Hamburg.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Calchae, 17 Nov. te Singapore.
Dollus, ifi Nov. v, Rotterdam.
Menelaui, paaa. 16 Nov. Gibraltar.
Myrmldon, j5 Nov. te Slngr.pora.
Eurypylu», paaa, 15 Nov. Perim,
Melanvpus, 16 Nov. v. Sabang.
Sarpedon, 16 Nov. v. Taingtao.
Automedon, 16 Nov. v. Shanghai.
Hclenue, pasa. 18 Nov. Prawle Polnl.
Jaeon, 17 Nov, te Suez.
Marionet, 17 Nov. te Sutz.
Promctheui, 16 Nov. v. Glasgow.
Sarpedon, 17 Nov. te Shanghai.
Smaatco Lijn.
Jonge Anthony, pass. 17 Nov. Dover.
Jonge Anthony, 17 Nov. v. Rotterdam.
Jonge Jacobus, 16 Nov. te Genua.
Jonge Johanna, pass. 17 Nov. Gibraltar.
Jonge Elisabeth, 16 Nov. te R'dam.
Tijdstippen van verzending der brievenmalen.
Naar Ned. Oost-lndië.
Naar Ned. West-lndië.