Nieuwjaar Nummer VARIA Populair Bijvoegsel van de HELDERSCHE COURANT, 5^ VAN 'S LEVENS g WIJSGEERIGEN KANT van Zaterdag 28 Decembet 1820 b.v. zelf 'n beetje ln de bov^naardaohe kracht van de haring gelooft.... Blijft er van de gierstpap wat over, dan doet men goed ont restje nan de kip pen te geven; die loggen ex doodgewoon „schrikbarend" vanl HET LIEDJE VAN DE WEEK. Tob Nooit Hoekje. Dl GELEGENHEID MAAKT HET SUCCES. Nieuwjaarswensch met 'n presentje. 't Juffertje 414. (AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN). VAN HET „OUDE" IN HET „NIEUWE!" „Wat verschijne Wat verdwijne...! Van de „Almanak" tot de Radio." De almanak. De „Almanak? We kennen haar zoo goed als niet meer tenzij hoogstens bij name. Maar in de praktijk d.w.z. om er de noodige gegevens voor weer en wind, kermis en jaargetijde, wa terstand en veemarkten, nieuws en anec- doten, zaaivoorschriften en zons- en maansverduistering uit op te diepen Neen daar hebben we tegenwoordig minstens de krant voor! Toch was het 'n aardig ding in den ouden tijd die Almanak. Bij het begin van een nieuw jaar vergat geen goed bur ger zich een vernieuwd exemplaar aan te schaffen. De Almanak was een geschrift, dat ant woord gaf op de velerlei vragen, waarin de mensch belangsteldeEr waren er van allerlei soort. Niet alleen de nog bij ons bekende „Enkhuizer"- en de „Utrecht- sche"- en de „Deventer-almanak", waarin de voor het loopende jaar geldende op gaven vermeld stonden van de week- en jaarmarkten de gang en stand van zon, maan en sterren de watergetijden.... de beurtvaarten enz., enz. Maar er waren zeer bijzondere uitgaven op dit ge bied! Er waren b.v. Almanakken voor meer dan een jaar, zooals die van een Duitscher George Purbach omstreeks 1450. Er was omstreeks dienzelfden tijd zelfs 'n „Eeuwig-durende" almanak! Er was in Oostenrijk een Hof-almanak en in Frankrijk in den tijd van Napoleon een Almanach Royal en daarna een Almanaoh Imperia!.... De meest beroemde van deze soort is de nu nog bestaande „Al manach de Gotha" In deze jaarboeken verschenen de in lichtingen over de hoffeesten de post- tarieven. de muntbepalingen, de ver jaardagen van de leden van het koninklij ke huis en de. namen en titels van 's Lands hoogwaaraigheidsbekleeders. De kennis hiervan was in vroeger dagen dringend noodig omdat aan een en ander zware regels van etikette verbonden wa ren en het niet nakomen daarvan ernsti ge straffen tot gevolg had. ^Bovendien is de Almanach de Gotha beroemd om de uiterst nauwkeurige wijze van opgave van de familie-verwantschap van adelijke families, geslachten en regeeringen. Wij kennen uit de vorige eeuw nog ver scheidene letterkundige almanakken en z.g. Muze almanakken 'n soort voor- loopers van ons tegenwoordige tijdschrift en waarin allerlei bijdragen op bel- letristisch gebied verzameld werden. Als -laatste vorm hiervan houden o.a. de studenten nog hun jaarlijksche uitgave vol van een Studentenalmanak! De kalender. Een variant op den almanak en daaruit eigenlijk gegroeid is de kalen der! In den beginnen was de kalender ook een verzameling yan wetenswaardig heden voor het geheele jaar en verscheen aan hét begin van ieder jaar. Langzamerhand werd het eigenlijke doel van den kalender terug gebracht tot het geven van een gemakkelijk overzicht van de dagen, weken en maanden van het loopende jaar benevens' soms feest dagen en andere kleinere opmerkingen. Door den tijd onderging de vorm en den inhoud belangrijke veranderingen, en ook het doel! Een van de meest voor komende praktijken van den kalender is deze aan het begin van het jaar present te doen aan cliënten als blijk van dank voor de genoten klandizieen als stil zwijgend verzoek om verdere klandizie ook voor het a.s. jaar! Dit gebruik is afkomstig of in ieder geval op de meest interessante wijze heel lang in praktijk gebracht door den "man, die den kalender.maakte. N.l. dooi den drukker. Hiervan stamt het welbe kende „Koppermaandag!" Het was namelijk gewoonte, dat de drukker op den eersten Maandag van het Nieuwe Jaar zijn knechten rond stuurde met exemplaren van nieuw door hem ver vaardigde kalenders naar de geachte cliënten om te toonen tot welke schoone exempels van de boekdrukkunst de firma in staat was en tegelijkertijd 'n kleine vingerwijzing voor eventueele opdrach ten. Op de nieuwe kalender werden dan ook door den patroon en door de gezellen, de uiterste krachten ingespannen. Het moest zijn een proeve van meesterschap. Aangezien de patroon niemand anders dan zijn knechten met de koppermaandag kalenders kon zenden werd het lang zamerhand zoo, dat deze Koppel-maan dag niet anders was, dan een vrfle dog voor de gezellen, later 'n vastgestelde feestdag en nog later een beruchte boemeldag.totdat het gebruik weer werd afgeschaft! Al werd Koppermaandag afgeschaft - het maken en geven van jaarkalenders bleef tot dezen dag. De wedstrijd schijnt zelfs de laatste jaren weer toe te nemen. Er zijn weinig zaken en vereenigingen enbarbiers die geen kalender uit geven! De heilwensch. Een derde gebruik bij de intrede van het nieuwe jaar is de heilwensch die van een mondelinge begroeting ook langzamerhand den vorm heeft gekregen van een gemodelleerd en op schrift ge steld gedicht! In de vorige eeuw vooral was het ge bruikelijk deze gedrukte wenschen als middel te gebruiken voor het binnenhalen van fooien en giften. Iedere soort van werklieden zoodrcf* ze een gildeclu'b vormden, had haar eigen nieuwjaars- wensch op papier, versierd met de ge bruikelijke emblemen van haar vak. Zoo gingen in Oud-Amsterdam op Nieuwjaarsdag de asehkarreman de lantaarnopsteker en dé nachtwaker en de omroeper van den torenrond. Ook de toenmalige politieman haalde vaak z'n turfje! In de laatste jaren vervielen de soms prachtig en weidsch gedrukte en van ar tistieke houtsneden voorziene Nieuw- jaarswenschen en voor het gemak (goede dichters zijn schaai-soh) behielp men zich met een 'eenvoudige kaartje...,. De wensch was evengoed bedoeld en wie wat geven wil geeft toch wel! Alleen in de Amsterdamsche Schouw burg wordt het al-oude gebruik voortge zet van de Oud-Hollandsche bruiloft van Kloris en RoosjeOp deze bruiloft waren indertijd twee gasten uitgenoodigd: Thomasvaer en Pieternel geheeten, die de geboden gastvrijheid aan 't jonge bruids paar vergolden door het zingen van een eigengemaakte Nieuwjaarswensch, waar in zij alle gebeurtenissen 'van het afge loopen jaar herdachten en zegen al- smeekten voor het Nieuwe. En telkenjare kan men in onze hoofd stad de bruiloft van Kloris en Roosje herhaald zien waarbij Thomasvaer en Pieternel nog altijd de vroolijke gasten zijn en waarin telkens opnieuw de Nieuw jaarswensch gezongen wordt! En wat het zingen betreft: Voor het jaar 1930 zullen we geen behoefte meer hebben aan een almanak geen heil- wenschen op rijm meer aangeboden krij gen, maar naar alle waarschijnlijkheid vanuit de verte worden toegezongen en toegewe-nscht doorde Radio! Zoo wijzigt zich de tijd bij alles wat telkens terugkeert! Brensa. WIJSGEERIGE OVERPEINZINGEN BIJ HET EINDE VAN HET JAAR. Het hoofd omhoog en recht vooruitzien!. Een van de meest bekende werksters op het terrein van de Nieuwe Gedachte" de grootsche beweging, welke zich trots alles, bezig is over de aarde te ver spreiden, doch waarvan de meeste men- schen zich nog geen rekenschap geven is de Aimerikaansohe schrijfster Ella Wheeler Wi'lcox. In een van haar vele wijsgeerige op stellen z jaarwlssel met betrekking tot een g ojm. het volgende: egt zt1 ding om. het voigi .Begin het Nieuwe Jaar: niet met u zeiven en anderen nl uw geledon ver liezen en uw doorgeste nn vordrlot te klagen, 'bekommer u niet "teer om hot verleden. Zoo.een goede vriendin n do stof voor 'een geheel nieuw kjped kwam schenken, zoudt gil haar dan willen be- leedlgen door dlo stof van u te werpen en haar al de schoone gewaden te be schrijven, die gij in vergane tijden hebt afgedragen?. Het Nieuwe Jaar heeft u de gelegenheid gegeven weer opnieuw het Léven te be- ginne^i, waarom nu te verwijlen bij ge beurtenissen, die achter ons liggen, bij vreugden, zegeningen en verdrietelijk heden van het verleden?.Zeg mjjj niet dat hetnu reeds te laat is om vooruit te komen of gelukkig te zijn. Zeg mij niet dat het nu reeds te laat is om vooruit te dat kón de geest niet zijrif. Het is uw gemoed, dat uw lichaam ziek maakt. I^at de geest tot,zijn recht komen en gezondheid, hoop en geluk voor u vragen in het Nieuwe Jaar! Vergeet het geld, dat gij verloren hebt de fouten, die gij gemaakt hebt de belleedi gingen, die gij verduurd hebt en de teleurstellingen, welke gij ondervon den hebt.Weliswaar: de ware droef heid, geboren door den dood van dier baren, mogen wij niet vergeten. Maar denk aan deze dingen als zijnde u opge legd om uw wezen te verrijken en u men- sohelijker en sympathieker te'doen wor den. Zeg dus bij den aanvang van dit nieuwe jaar tot uzelven dat gij alle doorstane moeilijkheden en alle zorgen wilt beschouwen als middelen om uw ge- moéd en uw ziel op te voeden en dat gij, Van alle ervaringen, welke gij hegt opge daan 'n edel en hoog karakter en een succesvolle loopbaan zult maken. Een Nieuw Jaar ligt voor u en voor mij! Denk u, dat gij op den drempel staat van een leven vol voorspoed. Een jaar van leven vol rijkdom vol glorie.... ook vol nieuwe tegenspjoeden, maar die gij overwinheri moet en overwinnen kunt! In ieder geval: Voorwaarts recht vooruit en het hoofd omhoog!. OUD- EN NIEUWJAAR EN HET BIJGELOOF! Wilt gij een voorspoedig jaar, veel geld 'n vrijer of ge zondheid1?Let slechts op!.. Het bijgeloof speelt nog altijd een veel grootere rol, dan men zou aannemen en vooral op dagen, die algemeen de aan dacht trekken op feestdagen, b.v. steekt het hier en daar het Hoofd op. De laatste jaar van het Oude Jlaar en de eerste van het Nieuwe ontkomen daar niet aan. In Hessen beveelt Sylvester zeer sterk aan om des middags witte kool te eten als men zeker wil zijn in het komende jaar altijd geld op ziak te hebben. En die met gewoon geld niet tevreden is, maar op goud gesteld is,, die dient zijn maal op Oudejaarsdag met wortelen te doen. Wie het niet gelooft, moet er de proef maar eens mee nemen. Er zijn echter ook verstandige men- schen, die inzien, dat men er met geld en goed nog niet is en die werkelijk geluk verlangen. Welnu: de eenvoudige menschen in Brandenburg zullen hen den raad geven het jaar te sluiten met haring en gierstpap. Misschien vindt deze en gene dat nu niet zulk een bij zonder aanlokkelijk gerecht, hij bedenke dat men voor het geluk ook wat over moet hebben. Die haring kon bovendien het nage slacht nog ten goede komen, want als men het zieltje van den haring tegen het plafond werpt en' het daar blijft zitten, dan komt daar een gezadeld paard uit te voorschijn, maar eerst overhonderd jaar! Men-beleeft dit laatste dus zelf wel niet, doch het kan toch een voldoening zijn op goedkoope manier zijn nazaten aan een rijpaard te helpen. Ook de ha ringkop mag niet veronachtzaamd wor- dén, want wie hem goed fijngesneden aan het vee voorzet, zal zien, dat opeens al het vee kerngezond is 't ook blijft verondersteld natuurlijk, dat het vee van haring houdt en dat de betreffende koe Dat men, om gezond te blijven op Syl- vesteravond Zaterdagavond moet houden, ook al ls het geen Zaterdag is een zeer verbreid geloof. Maar er zijn weer anderen, die beweren, dat het hoogst ver derfelijk is. Zoo blijkt alweer, dat hot moeliyk ls eiken goeden raad op te vol gen, want doen en nlet-doen gaan slecht samen. Wanneer de klok eenmaal twaalf uur slaat, dient men vooral niet met leege gliaizen te klinken. Dat is niet alleen on betamelijk, maar ook gevaarlijk! Nu behoort het klinken met leege gla- ze gelukkig niet tot de gewoonten van hen, die drinkende den overgang van oud en nieuw vieren, zoodat wij ons op dit punt niet al te ongerust hoeven maken. Maar het is niet hetzelfde wat er in de glazen is. Champagne en rijnwijn zouden wij in elk geval ontraden, want rood is de kleur van het bloed, van de kracht, van energie en van werkzaamheid. En wie dus in het Nieuw© Jaar vooruit wil komen, dient met rooden wijn te klin ken. ALs hij klinkt. Met al dat klinken bestaat natuurlijk gevaar, dat men wat over het theewater raakt en te bed gaat liggen, zonder eerst te onderzoeken of men wel goed ligt. Daarom, als zoo iemand 'n stukje van zijn volle bewustzijn heeft teruggevon den en merkt dat hij mét het gezicht naar den wand gekeerd ligt, dan is het hem geraden om met een vaartje zich om te keeren. Want licht behoort overal bil en zonneschijn kan niemand missen. Over dien zonneschijn gesproken. Als op Nieuwjaarsdag om twaalf uur de zon schijnt kunt ge erop rekenen dat het een goed vruchtenjaar wordt. Jonge meisjes zijn wel eens nieuws gierig en er zijn er, zegt men, die geheel vervuld zijn van den wensch om in het komende jaar te trouwen. Nu, er is een heel eenvoudig middel om .te weten of dat het geval zal zijn. Zoo'n jonge dochter behoeft maar om middernacht tussehen 31 December en 1 Januari driemaal aan het kippenhok te kloppen. Als' dan de ,haan begint te kraaien, kan de trouwlustige gerust zijn en maar voor den uitzet gaan zorgen. Maar kakelt 'n kip op dat kloppen, wacht dan nog maar 'n poosje. Hoe dat nu gaan moet als men geen kippenhok heeft, kunnen wij niet zeggen. En wij zitten dan ook met het geval, dat kip en haan beidé of. geen van beide op het kloppen reageeren. B. OP OUDEJAARSAVOND door Mr. RHYNVIS FEITH. O stervling- wat zijt gij, ten toppunt van eer? Een veldbloem. De wind blaa9t zij is reeds niet meer! Zoo wordt gij, en wordende, neemt gij reeds af: De schaduw eens droom scheidt uw wieg van het graf. Geen tijdstip is 't uwe of de tijd knipt het uit: Gij juicht nog, en reeds is uw rijkdom zijn buit! Hij kruipt, kruipt schier duldloos, waar smart u vermoordt, Maar vliegt, als de wind, met uw zaligheid voort: Gij ziet haar, nog nakend' zij is er met één Is 't heden verleden, uw blijdschap daarheen! 't Is alles verandring het hloeti en het kwijnt! 't alles verandering bet blo eit en hte gk 't Is alles beweging .het komt en verdwijnt Geen denkbeeld, hoe snel, rukt een tijdstip op zij; Dit tijdstip ik noem het, maar 't is reeds voorbij Het schakelt reeds uren, reeds dagen, aan één: 't Is week reeds, 't is maand reeds, 't is jaar, en 't is heen! Daar vliegen ze aan eeuwen, die de eeuwig heid vindt, En, even als dagen, en uren, verslindt. Zóé rollen de golven in 't weemlend verschiet; Zij volgen zich rustloos, en grijpen zich niet, Totdat haar de rots aan haar voeren verbreekt, En rustig het hoofd uit de <Jwarrelzee steekt. O! Stervling! gevoel u kies wijs en kies ras! Waar alles verandert, blijft God die Hij was. trrrrrfftrmn De Nacht wacht tV IH- 1NOK36ETLNKN. M - 1 Ihllj t,1t< Hwtt ««n J<#¥ M'pSct ft M UK-IJ yftl HxttJiU 1' ihi n' WwktDt i IW «14 ifc' tuxbl u»'t i «r vjfwbftcö 1 jjjjHiiiii VOfl»' CJJi Wftff lc«r lx tó tMdlt clïidi 'l' i Kijk V \X0ff j, M totlrr'É,— 1% ftiwlerp tyfy-;> \Uyvu ilc *iJW flc i (/■ivf -v VWhbn, ut v<y.D|0( dte >|(H vrtin. j.J hei,Ui Jji'f ju tlDÏig GJ wl 3» l'a kftttyp i - 1,'j' ij VHII-WV, -vatfi' d>' jxw i Hl cm Sucfcaa 'U l||ffl|| lil VX';;"': vftn tyU:3j(«<tbla C't Ip-ui r li. C vvmm, H'ïl'K L MjKlU'hHi i l'i e't 'i iivfit Het goholim vtan hot «uocog ln hot leven ls: gereed te z(Jn voor de gelegenheid, zoodra ze zlob aanbiedt. Disraell. „Er ls tegenwoordig geen gelegenheid meer om vooruit te komen," wordt er geklaagd, „overall ls de markt overvoerd". En toch, kijk eens om u heeri, toch zijn er nog altijd menschen die vooruit komen, die slagen. Ja, zult ge zeggen, maar zij waren ook in de gelegenheid om te slagen, hun werden kansen ge boden. Zdjt gij er wel zoo zeker van, dat u nooit in de gelegenheid; is, dat u geen kansen worden geboden? Misschien kijkt ge uw kansen voorbij, misschien merkt ge de gelegenheid niet op. De kunst om in het leven te slagen bestaat misschien wel in de eenste plaats uit. het opmerken van gelegenheden om vooruit te komen. Die gelegenheden benutten is natuurlijk de directe weg naar succes, maar als we alleen nog maar geleerd hebben de gelegenheden te zien, zijn we toch al een heel eind op streek. Ze benut ten, och, dat doet ieder' mensch dan wel, die niet èl te lui of te onverstandig is. Kijk dus uit naar uw kans, weet, dat die kansen er zijn, of zhllen zijn. Houdt u klaar om ze te benutten. Wiaar zijn die kansen? Wel', overal om u heen. Mis schien zijn ze er nu. In elke werkplaats, op elk kantoor, waar ook, is een gedegen heid tot slagen. Een eerste vereischte is: doe meer dan een an<ier. Volmaak uw werk, wees er nooit tevreden mee. En bedenk, wie uw diensten hot best gebrui ken kan. De maatschappij is geen insti tuut voor weldadigheid. Uit goedheid, uit vriendelijkheid zal men u niet vooruit helpen. Men kijkt in de maatschappij uit naar de beste arbeidiskracht, men zoekt den man, die '<t meeste voordeel kan brengen. Wat heeft uw werkgever, wat heeft uw zaak, wat heeft de maatschappij noodig? Tracht dat uit te vinden. En wellicht doet zich dan de gelegenheid voor om te ge ven wat ontbreekt. Geef d© menschen wat hun ontbreekt en ge zult slagen. Denk maar eens aan de groote uitvinders, die ons van zooveel gemakken voorzien heb ben, aan Edison, aan Marconi. Allen man nen die slaagden. En ook in het klein gaat deze stelling op: geef de menschen, wat ze noodig hebben, en uw artikel, uw beleid, uw werkkracht brengt u succes. Zoek dus naar de gelegenheid: in het onvolkoimene om u heen. Er zijn duizen den, die een baantje als het uwe kunnen bekleeden, de markt is werkelijk over voerd met menschen met diploma's van allerlei aard in hun zak. Maar voor een mensch met open oogen, voor 'iemand, wien 't niet om 't betalende baantje alleen te doen is, die verder ziet naar verbe tering en vooruitgang, voor zoo iemand is er overal plaats. Er is overal plaats, voor iemand die gelegenheden zien kan en gereed is ze te benutten! Dr. JOS. DE OOCK. Voor de lezer* van ons blad geeft onze psychologische medewerker Dr. Jos. de Cock, van Merlenstraat 120, 's-Graven- hage gratis zielkundige adviezen, o.m. over de wijze waarop zij hun geest kun nen verfrisschen en hun wilskracht en energie kunnen versterken. De vragen worden geregeld ln dit blad behandeld. Mochten de beantwoordingen te uitvoerig worden dan direct schrifte lijk aan de aanvragers. GEBRUIKEN BIJ „NIEUWJAAR" IN VROEGER TIJDEN! Het is een al-oud gebruik elkaar geluk te wenschen bij de eerste gelegenheid, dat men elkaar ontmoet na een nieu wen jaarkring te zijn ingetreden. Een daarbij gehandhaafd gebruik vooral in vroeger jaren, was het geven van een presentje. Van oudsher was het geven van ge schenken op den nieuwjaarsdag onaf- scheidënlijk verbonden aan het zegewen- schen. Klei# en groot ieder deed eraan mee. Gevangenen kregen dikwijls gratie of vermindering van straffen bij wijze van Nieuwjaarspresent. Kloosters, gast huizen en verschillende liefdadigheids gestichten deelden op dezen dag brood, brandstof of geld aan de armen uit. In België zond men elkander vergulde koe ken zooals wij het op Sinterklaas doen. In Brussel was een tijd, dat er op Nieuw jaarsdag voor de hulzen een keur van 6pijzén en gerechten voor de voorbijgan gers, ook een tal van kaarsen stonden. Hoe zelfs de vorsten geen nieuwjaars giften versmaadden, blijkt uit den inven taris van de kleinodiën van Philips den Goeden, 1421, waarin we vinden: een gouden beker met deksel, dien de Hertog van zün gemalin tot een Nieuwjaarsge schenk had gekregen. Zoo bood de stad Mechelen in 1508 aan den longen Aartshertog Karei de la tere Karei de Vde een zilveren oblie- korf voor zün Nieuwjaar aan.... Dat waren wel andere geschenken dan de burgerij later ln den vorm van rijmen en prenten van den asehkarreman en lantaarnopsteker ontving!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 7