HELHSH SOM MET 20°/° KORTING BONTMANTELS, BONTVOERINGEN, VELLEN enz. Derde Blad BUITENLAND. 00ST-INDIË. BINNENLAND. GEMENGD NIEUWS VAN ZATERDAG 28 DECEMBER 1929 Gezaghebber vermoord in Zuid-Borneo. De hongersnood in West-Flores. BONTWERKER Vanaf HEDEN worden al onze verkocht WESTSTRAAT 17 LUCHTVAART. De postvluchten naar en van Indië. De Noordpoolexpeditie van de Graf Zeppelin. Binnenland. Verkocht Fransche schoener In brand. Het stoomschip Madioen op een rif geloopen. ENGELAND. DE EISCHEN DER BRITSCH- INDISCHE NATIONALISTEN. Uit Lahore wordt gemeld, dat Gandhi en Motial Mehru een reeks besluiten hebben opgesteld, over welke het hoofd bestuur van het Indische Nationale Con gres gisteren zou beraadslagen. In deze besluiten wordt in de eerste plaats de bomaanslag op den trein van den Onder koning gelaakt. Verder wordt de instem ming van het congres met het rapport van Nehru herroepen, en de „Swaraj"- beweging thans beschreven als een be weging om aan Britsch-Indië niet zelf bestuur, maar volledige onafhankelijk heid te verzekeren. Dan wordt een be roep op alle leden van het Congres ge daan, om de centrale provinciale wet gevende vergaderingen te boycotten en het congresbestuur te machtigen om, wanneer het dit noodig oordeelt, een veldtocht op touw te zetten met het doel de burgers tot ongehoorzaamheid aan wet en overheid over te halen en geen belastingen meer te betalen. De Indische nationalisten ver- oordeelen den aanslag op dien on dierkoning. De voorbereidende commissie van het All Inidia-oongres te Lahore heeft Don derdag met 117 tegen 69 stemmen een resolutie van Gandhi aangenomen), waarin afkeuring van den aanslag op den onder koning werd uitgesproken en Lord Irwin gelukgewenischt wordt met zijn ontsnap ping. De nationale politiek. Gandhi heeft op het congres een reso lutie verdedigd, waarin de politiek van geen geweld als zeer wenschelijk wordt beoordeeld en waarin verklaard wordt, dat onafhankelijkheid het nationale doel der Indiërs is. Nadat Gandhi een' resolutie voor het boycotten van de wetgevende lichamen en de plaatselijke organisaties had voorge steld, zei hij, dat het niet te vereenigen is met den wensch naar onafhankelijkheid om zetels in genoemde lichamen te be zetten. Tenslotte sprak Gandhi de meening uit, dat Indië nog niet rijp is voor civiel verzet. Het Comité neemt de resolutle- Gandhl aan. Lahore, 27 Dec. Het Comité van het Indisch Nationaal Congres nam de reso- lutie-Gandhi zonder wijziging aan. Deze resolutie stelt de verwerping voor van de uitnoodiging tot het bijwonen van een al- gemeene Engelsch-Indische conferentie te Londen en omschrijft het doelwit van het Congres, n.1. algeheele onafhankelijk heid, en stelt den boycot van de Indische wetgevende vergadering van Indië en de provincies en een campagne tot het wei- ren van belastingbetaling voor. RUSLAND. TSJITSJERIN GAAT ZIJN ONTSLAG INDIENEik Uit welingelichte bron wordt vernomen, dat Tsjitsjerin, die 17 maanden in Duitsch land heeft vertoefd, begin Januari naar Moskou zal terugkeeren, om .daar aan te dringen op de aanvaarding van zijn ont slag als volkscommissaris van Buiten- landsche Zaken. Verwacht wordt, dat dit ontslag zal worden aanvaard, ofschoon er nog geen naam van een opvolger wordt genoemd. Vermoedelijk zal Tsjitsjerin daarna naar Wiesbaden terugkeeren, om daar de kuur voor zijn suikerziekte voort te zetten. ANTI-KERSTMIS IN RUSLAND. Naar uit Moskou gemeld wordt, is in verschillende steden, o.a. te Moskou en Petersburg, het Kerstfeest niet gevierd. In de fabrieken werd doorgewerkt. VEREENIGDE STATEN. GELD TE VEEL IN DE AMTERIKAANSCHE SCHATKIST. Terugbetaling van belasting. New-York, 27 Dec. De Amerikaansche minister van financiën heeft bekend ge maakt, dat 190 millioen dollar te veel be taalde belasting zal worden terugbetaald. CHINA. CHINA EN JAPAN. De «21 eischen" van 1915 en het naspel In 1929. Naar officieel is bekend gemaakt, heeft de Ohlneeaehe regeering te Naaking ge weigerd den Japanschen diplomaat Obata te aanvaarden als Japansch gezant voor welk ambt hij was voorgesteld door de Japansche regeering. Japan heeft nu aan de regeering te Nanking verzocht op haar afwijzend besluit terug te komen, 't welk ernstige gevolgen zou kunnen hebben voor de diplomatieke betrekkingen tus- schen China en Japan. De tegenzin om Obata als gezant te Nanking te aanvaarden spruit voort uit het feit dat, toen ln 1916 Japan de z.g. „21 eischen" aan China stelde, Obata de Japansche gezant te Peking was. Hr. Mo. KRUISER 8UMATRA. Batavia. Met het bevel over Hr. Ms. kruiser Sumatra is belast de kapitein luitenant ter zee J. A. Kruys. DE EERSTE TWEE INDONESIËRS IN DEN RAAD VAN NED.-INDIË. Raden Adlpati Arlo Achmad Djajadfningrat en Pangeran Adl pati Arlo Koesoemo Joedo. De verwachte benoeming van de beide hierboven genoemde Indonesiërs tot leden van den Raad van Nederlandsch-Indië heeft haar beslag gekregen. Blijkbaar Is gewacht op de terugkomst in Indië van aen eerstgenoemde, die van het begin van Ten zomer af tot laat in den herfst in Europa heeft vertoefd en op 21 December j.1. te Batavia is aangekomen. RADIO IN DEN EENDAAGSOHEN JAVA-EXPRESS. Bandoeng. De Staatsspoor heeft gra- mofooninstallaties aangekocht met elec- trodynamische luidsprekers met verster ker, ter monteering in de restauratiewa gens van den ééndaagschen express BataviaSoerabaja v.v. Proeven met radio-muziek zijn uitstekend geslaagd en zullen leiden tot het doen hoeren van deze muziek in de expresstreinen. Kap. J. C. de Quant bij kampong- Inspectie door twee Inlanders ver moord. Bandjermasin. De kapitein der infan terie J. C. de Quant is tijdens een inspec tie van kampongs door twee Inlanders vermoord. De daders werden later neergelegd. Een brigade is uit Bandjermasin onder bevel van den len luitenant der infante rie R. M. Dom met spoed derwaarts ver trokken. Elke nadere bijzonderheid omtrent de aanleiding tot dit vreeselijk feit ontbreekt nog Kapitein de Quant was gezaghebber der onderafdeeüng Poeroektjaoe der resi dentie Zuider- en Oosterafdeeling van Borneo. De zoo tragisch om het leven gekomen officier was in 1891 geboren, in 1914 tot 2e luitenant benoemd, in 1917 tot le luite nant en in 1927 tot kapitein. Hij was al eenige jaren te Poeroektjaoe en dus met land en volk vertrouwd. Poeroektjaoe, in het gebied van de Boven-Barito, is een handelscentrum, uit sluitend bewoond 'door Chineezen, Ara bieren en Maleiers. Het heeft een kwart eeuw geleden het uitgangspunt gevormd van de actie van kapitein Christoffel voor de pacificatie van de Boven-Doesoen- landen. Het vormt thans ook een post der Rijnsche zending. Batavia. De regeering heeft, ter be antwoording van de vragen van het Volks raadslid Bruineman, meegedeeld, dat in begin October, doordat ratten den oogst vernielden, voedselnood ontstaan is onder 5000 menschen in de afdeeling Mangarai in West-Flores. Er is toen door het be stuur voldoende mais aangevoerd. In Juni en Juli werd de eerste, niet ernstige, voedselschaarschte gemeld in Reo en de Daloelandschappen. In October zijn 305 menschen, waaronder 234 kinde ren, aan dysenterie overleden, aanvanke lijk voor hongersterfte aangezien. Die maand was de voedseltoestand wel moei lijk, doch hij werd in November beheerscht. D.d. 21 December is inmiddels bericht ontvangen van den gezaghebber in Roe- soho, dat in een groot deel van het ge bied, waar een bevolking woont van 25.000 zielen, gebrek was aan mals en andere hoofdvoedingsgewassen. De bevol king voedde zich met bijgewassen als wilde cassave. In het Daloelandschap en J. 11 KOOPMAN, Tjongkar en een gedeelte van Biting was de toestand in ruim 10 kampongs met i 10.000 zielen zeer ernstig. Daar heerschte bepaald hongersnood. De voedselzendin- gen van buiten blijken onzeker. De resi dent acht thans dadelijke hulp zeer drin gend noodig. Uit Oost-Java zal, op last der regeering, rijst of mais verzonden worden. De regeering erkent dat het artikel in de »Koerier«, dat van den hongersnood melding maakte, grooten* deels juist was. HILVERSUM EN HUIZEN. Naar het Hdbl. meldt, is in een Dins dagmiddag te 's-Gravenhage gehouden conferentie bepaald, dat de bestaande toe stand in zake de golflengte van Hilver sum en Huizen zal voortduren tot en met 11 Januari. BERLIJN—NED.-INDIË. Opening van het draadloos te lefonische verkeer. Men meldit uit Berlijn: Het draadloos telefonische verkeer tus- schen Berlijn en Nederlandsch Indië is vandaag (Vrijdag) geopend. De eerste ge sprekken werden gevoerd door dr. Schëtzl, den rijksminister van posterijen, en mr. Thorbecke, gezantschapsraad aan Hr. Ms. gezantschap alhier, met dr. De Jongh, directeur van die gemeentelijke bedrijven te Bandoeng. HET WINKELWERKTIJDENBESLUIT Filiaalhouders. Er blijkt onzekerheid te bestaan over de toepasselijkheid van het winkelwerk tijdenbesluit op filiaalhouders. Daarom acht de directeur-generaal van den Ar beid het nuttig, er belanghebbenden op te wijzen, dat alleen die .filiaalhouders niet aan de werktijdbepalingen zijn onder worpen, die aan 't hoofd staan van 'n win kel waarin drie of meer arbeiders onder hen werkzaam zijn, benevens dezulken, die uitsluitend of ln hoofdzaak met lei ding zijn belast, waarmede de wetgever heeft bedoeld hen, wier werkzaamheden bestaan in leiding en die als regel niet aan de gewone bedrijfswerkzaamheden deeelnemen. KERSTVERGADERING S.D.A.P. TE AMSTERDAM. Redö van den heer W. H. Vliegen. In de groote zaal van het Concertgebouw heeft op den Eersten Kerstdag de jaar- lijksche Kerstvergadering van de fede ratie Amsterdam der S.D.A.P. en den Amst. Bestuurderbond plaats gehad. In zijn openingswoord zeide de heer De Miranda, dat in het afgeloopen jaar te Amsterdam evenals overal 'waar de so ciaal-democratie voortgaat in macht en invloed te groeien, aan de partij de nood zakelijkheid zich heeft opgedrongen om daarvan ook de zware verantwoordelijk heid te aanvaarden. Spr. herdacht met eenige oogenblikken stilte den overleden medestander Heykoop. Als Kerstredenaar trad ditmaal de heer W. H. Vliegen on, ais plaatsvervanger van den heer Albarda, die de gevolgen van het ongeval dat hem is overkomen, nog niet voldoende te boven was. De heer Vliegen hield eerst eenige be schouwingen over den internationalen toe stand. Onmiddellijk oorlogsgevaar achtte hij niet aanwezig; men maakt geen oorlog, al® de uitslag tevoren vaststaat Geweken is daarom het oorlogsgevaar niet, de po sitie van den Volkenbond, het geen stap verder komen van de algemeene ontwape ning, toont dit duidelijk aan. Niemand moge daaruit echter de conclusie trekken, dat de Volkenbond maar verdwijnen moet, omdat hij het begin is van organisatie eener internationale rechtsorde, die den -JB team feppjms^iqoej SJB pjooxmiöJHOA schaffen; of aan een pact van Kellogg, een verdrag van Locarno beteekenis ontzeg gen. Door haar internationalisme kan ech ter alleen de sociaal-democratie leiden tot verbroedering der volken. In het tweede gedeelte van zijn rede zeide de heer Vliegen, dat de regeering de laatste jaren alle sociale en cultureels voorzieningen totaal heeft gestopt onder voorwendsel, dat kapitaalvorming zoo dringend noodig was, volkomen over bodig, omdat toch van jaar tot jaar de geraamde tekorten misramlngen bleken, en de overschotten elkander met ste.eds meer mlllioenen overtroffen. Op het ge bied der praktische politiek, als sociale voorzieningen, volksontwikkeling, hebben de christelijke partijen niets tot stand kunnen brengen. Moet ons land zich niet schamen, dat het 't eenige land is, dat geregeerd wordt volgens het parlementaire stelsel, en toch geen parlementaire regeering kan krijgen? Het gezonde voorbeeld der Engelsche ar beidersklassen zal in ons land door de arbeiders moeten worden gevolgd, wil men hier weer gezonde politieke toestanden krijgen. Ook in ons land zullen de arbei ders elkaar moeten vinden in de S.D.A.P. JACOB HOLLANDER. In den ouderdom van 78 jaar is te Am sterdam plotseling overleden de heer Jacob Hollander. •In de laatste jaren hoorden wij niet veel meer van hem, maar tot op vrij hoo- gen leeftijd heeft de heer Hollander kortweg „Japie" genoemd een zekere reputatie gehad als likdoornsnijder. Hü oefende zijn praktijk uit op het Amstelveld te Amsterdam en op tal van markten in de provincie, waar hü rijn patiënten behandelde ten aanschouwe van hondenden. Het vijfde retourvliegtulg. Het vijfde postvliegtuig op den terug weg is op den eersten Kerstdag om 9 uur 20 uit Aleppo vertrokken en om 14 uur 20 te Konetantinopel aangekomen. Den tweeden Keretdag is het vliegtuig om 7 uur 80 uit Konatantinopel vertrok ken en om 18 uur 85 te Saedinu in Hon garije, op een afstand van een uur vlie gen van Boedapest, geland. Het toestel had met zeer slecht weer te kampen. Bij de Kon. Luchtvaartmij. is bericht in gekomen, dat het vijfde vliegtuig op den terugweg gisterenochtend om 7.10 uit Sezegedin is vertrokken en om 8.30 te Boedapest is aangekomen. Het vertrok vandaar om 10.10 met bestemming Neu renberg en kon vandaar heden naar Am sterdam vertrekken. De post aan boord van dit vliegtuig, wordt in Neurenberg met den trein ver der vervoerd, omdat de K. L. M. het risi co niet wil loopen, dat de mail, ten gevol ge van slecht weer mogelijk eerst Zondag op Schiphol zou komen, hetgeen de be stelling weer een dag zou vertragen. Is het toestel tijdig te Neurenberg, dan kan de mail Zaterdagmorgen in Amsterdam zijn. Het 5e retourvllegtulg wordt vandaag te 11 uur v.m. op Schip hol verwacht Bij de K.L.M. is bericht ontvangen, dat het 5e vliegtuig op de terugreis Vrijdag ochtend uit Praag vertrok en om 11 uur op Schiphol werd verwacht. Het heeft de mail aan boord. DE LIJKEN VAN DE FRANSCHE VLIEGERS LASSALLE, REBART EN FALTON GEVONDEN. Het Fransche ministerie van luchtvaart deelt mede, dat Italiaansche officieren bij Syrië in Tripoli de lijken hebben ge vonden van de drie Fransche vliegers Lassalle, Rebart en Falton in de nabij heid van de stukken van hun vliegtuig. EEN POSTVLIEGTUIG VERGAAN. In de Helleensche wateren. Het ministerie van marine te Athene deelt mede, dat een Italiaansch postvlieg tuig nabij het eilandje Hagiostrati, nabij de Turksche kust, in zee is gevallen met een bemanning aan boord van vijf kop pen. De Grieksche kruiser Helli is on middellijk te hulp geschoten., dooh heeft geen succes gehad. In de omgeving woedt een hevige storm. Naar alle waarschijn lijkheid zijn alle leden der bemanning omgekomen. Moeilijkheden tusschen de Aero Arctlo en die Zeppelinmaatschappij. Sinds Maandag, aldus meldt V.D. uit Berlijn, bestaat tusschen de Internationale Studievereeniging voor onderzoek van de Poolstreken en de Zeppelinwerf te Frie- drichshafen een openlijke oorlogstoestand. Sinds maanden werd achter de coulissen gestreden over de Noordpoolexpeditie, die onder leiding van Nansen in het voor jaar van 1930 zou beginnen en die door de Duitsche regeering en de regeeringen van de Ver. Staten, Canada, Noorwegen Denemarken en Rusland gesteund zou worden. _De expeditie is, wat het weten schappelijk gedeelte betreft, geheel voor bereid en mannen van internationale be kendheid hebben zich ter beschikking van dr. Nansen gesteld. Te Friedrichshafen zijn echter verschillende moeilijkheden ontstaan, die begonnen met de verklaring van dr. Eckener, dat hij wegens gezond heidsredenen niet aan de expeditie zal kunnen deelnemen. Daarna kwamen nieuwe moeilijkheden door de weigering van de bemanning en tenslotte de be zwaren van de Stuttgarter Verzekerings maatschappij tot verzekering van het luchtschip voor de Poolvlucht. Van de zijde van de Aero-Artic wordt verklaard, dat men door de verklaring van dr. Eckener, dat hij definitief be sloten heeft niet aan de Poolvlucht deel te nemen, pijnlijk verrast is, doch dat men niet voornemens is zich rustig bij de be slissing van de directie te Friedrichshafen neer te leggen. De Aero Artic verwijt de directie der werf, dat zij de belangrijke kwestie der verzekering verwaarloosd heeft. Het sluiten van de verzekering is tengevolge hiervan zeer moeilijk ge worden. Daarna zijn door de Aero Artic in het buitenland zelf onderhandelingen geopend over de verzekering. Deze be gonnen op 14 December en ztfn gunstig verloopen. Men heeft dr. Eckener mede gedeeld, dat men tegen Kerstmis de ver zekering in orde hoopte te hebben. Ge durende de laatste dagen zijn de bespre kingen onderbroken, doch men hoopt thans tegen 1 Januari een 100 pet. ver zekering te sluiten. Dr. Eckener heeft zich evenwel aan een gestelden termijn gehouden en heeft bekend laten maken, dat hij de onderneming als mislukt be schouwt en dat er voor geen enkele der partijen nog eenige verplichting bestaat De Aero Artic is evenwel van meening, dat de verplichtingen niet kunnen worden geannuleerd. Nansen over het conflict De voorzitter van de Aero-Artic, Nan sen, is door de pers aangezocht om een verklaring te geven nopens de berichten uit Friedrichshafen, als zou de regeling van de verzekering van de Zeppelin Voor rijn Poolvlucht mialukt zijn, waardoor de expeditie niet zou kunnen doorgaan. Nansen verklaarde, dat zich Inderdaad groote moeilijkheden met de assurantie maatschappijen hebben voorgedaan,doch dat hij nog geen bericht had ontvangen, dat de onderhandelingen mislukt zijn. Verder werd gevraagd, of de Aero-Artio, wanneer de expeditie niet in het begin van 1930 zou kunnen doorgaan, het plan geheel zou laten varen. Nansen ontkende dit. Hij is van meening, dat men opnieuw onderhandelingen zal beginnen. HET STOOMSCHIP JEUGENIA". Het Grieksche stoomschip „Eugenia" ia thans in andere handen overgegaan. Het sohip werd n.1. aan een andere Grieksche reederij verkocht. Het zal nadat het bij de Amsterdamsche Droogdok Maatschap pij gerepareerd zal zijn, onder den naam „Marietta" weer in de vaart worden ge bracht. De bemanning door een Bel gische loodsboot gered. Donderdagavond laat kwamen er be richten over een schip binnen dat voor den Nieuwen Waterweg lag en dat brand aan boord had. (Zie het le blad Red. H. Crt.). De sleepboot >Humber« van L. Smit en Co.'s Intern. Sleepdienst was in de nabijheid, maar om eventueel men schen van boord te halen was de red dingboot uitgezonden. Kapitein Slis heeft het Handelsblad verteld van zijn ervaringen. »Zoodra je den Waterweg uitkwam aldus kapt. Slis zag je hem al bran den. Wij waren niet ver buiten, toen we de »Kijkduin«, die naar wal kwam loopen, konden praaien. Aan boord van de sleep boot wisten ze niet veel, maar na niet langen tijd praaiden we de »Humber« en daar zeiden ze ons, dat er niéts bekend was. Ze hadden eens bijgelicht, maar er waren geen menschen te zien geweest. Wij waren daarmee niet tevreden, omdat we er niet mee verantwoord zijn als we niet zelf hebben geconstateerd. Ik liet doorstoomen en zoo kwamen we op 25 meter dwars van het brandende schip. Het eerste wat ik deed, was naar den naam zoeken. Aan de boeg stond die er niet op, en van den achterspiegel was de naam weggebrand. Het heele achterschip was niets dan vlammenje kon je daar best warmenOok brandden de boord- lichtjes nog. We moesten met de boot oppassen, want door de olie op het water stond er voor ons een moeilijk zeetje en met al dien brandenden rommel buiten boord was het knap gevaarlijk. We zagen al gauw, dat beide sloepen uit de davits waren; dat is natuurlijk het eerste waar je naar kijkt. »We zijn niet te lang bij den branden den schoener gebleven ik geloof dat het een driemaster was, al stonden er nog maar twee masten rechtop want je kan nooit weten wat er gebeurt. En toen we dan ook op ongeveer 2000 meter van het wrak verwijderd waren, hoorden we opeens een klap en toen zagen wij niets als vuur, dat zoo de lucht inging. Het was net of het heele schip werd op genomen en het werd zóó liebt, dat ik aan boord best op mijn horloge had kun nen kijken of een brief had kunnen lezen. Een eind verder viel het stuk vuur in zee en de schoener brandde rustig door. Hij lag met den kop Z.O. en de boeg spriet hing voor den kop af. Ik begrijp niet wat er met de schuit is gebeurd misschien hebben ze een aanvaring ge had. Wat die ontploffing eigenlijk is ge weest, is ons ook niet duidelijk geworden. Het zal de motor wel geweest zijn. »De schoener brandde lustig door en de »Humber« bleef in de buurt, om te zien of er nog wat met het schip te doen was. Op den terugweg hebben wij de reddingboot uit Stellendam nog gepraaid, die om kwart over negen er naar toe was gegaan, maar ik was haar net voor. We hebben haar verteld wat we gevonden hebben, maar zij is er nog in de buurt gebleven. »Later hoorden we, dat een Belgische loodsboot de menschen van het brandende schip heeft opgepikt en dat die boot ze naar Vlissingen heeft gebracht.» Nader verneemt het blad, dat de boot een Fransche schoener was, de »Ostre- vent«. De brandende schoener ls gisteren morgen omstreeks 10 uur, naar L. Smit en Co.'s Intern, sleepdienst meldt, bran dende ter hoogte van Scheveningen ge signaleerd. De sleepboot »Humber« blijft bij het brandende schip, teneinde te kun nen Ingrijpen, zoodra het schip gevaarlijk wordt voor de scheepvaart. De schoener gezonken. De brandende Fransche schoener, de „Ostrevent", is ten Westen van Scheve ningen gezonken. Hij ligt gevaarlijk voor de scheepvaart met een mast boven water. Geen persoonlijke ongelukken. Het Nederlandsche stoomschip „Madi oen", van den Rotterdamschen Lloyd, op weg van Batavia naar New-York, is, al dus een berioht uit Londen, op het Mes- marie Rif geloopen. Het schip heeft veel schade en maakt water in ruim 1. De voorsteven is verbogen. De kans bestaat, dat het schip bij het afsleepen zinkt. Naar do Llojd made-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 9