DE MARINE IN 1929. Een stil en rustig jaar. Wanneer men voor eenige oogenblik- ken verwijlt bij belangrijke gebeurtenis sen, welke, ten opzichte van onze Ko ninklijke Marine, gedurende het bijna al- gesloten jaar hebben plaats gegrepen, dan komt imen reeds spoedig tot de oonclusie, dat het afgeloopen tijdperk betrekkelijk rustig voor haar is voorbijgegaan in •en houding van rustig-afwachten wat de toekomst haar, door de gewijzigde om standigheden, brengen zou. Groote emo- tie's, welke de voorafgaande jaren de Marine-huishouding in opschudding had den gebracht, deden zich niet meer voor, sedert de Staten Generaal het wetsont werp tot de samenvoeging van de Depar tementen van Marine en Oorlog, tot een Departement van Defensie, had aangeno men. Een belangstellende afwachtende houding omtrent hetgeen er groeien zooi uit dezen nieuwen toestand, werd door de Koninklijke Marine aangenomen, een hcuding, waar op het oogenblik eigenlijk nog in volhard wordt, aangezien er door de samenvoeging der belde hierboven be doelde Departementen, nog geen markan te punten naar buiten zijn getreden, welke een nieuwe beroering in bet Marine-leven zouden kunnen veroorzaken. Toch, de gebeurtenissen van het afge loopen jaiar.nog eens de revue latend pas- seeren, stuit men wel op eenige feiten, welke voornaam genoeg zijn om hier nog eens even een enkele maal gereleveerd te worden. In de eerste plaats, had dan in April, de zoo hoopvol en moedig begonnen, maar helaas zoo droevig geëindigde vliegtocht van drie Dornierwatervliegtuigen, naar Oost-Indië plaats. Elders In dit blad wordt er reeds op ge wezen, welke belangrijke resultaten toch nog door dezen tocht verkregen werden, zoodat in deze kroniek, met een aanstip pen van de gebeurtenis, kan worden vol staan. De Indlenststelling van Hr. Ms. „Jacob v. Heemskerck". In Mei werd Hr-, Ma „Jaoob v. Heems kerck" in dienst gesteld, en hiermede deed zich voor de Marine het heugelijk feit voor, dat zij, evenals in vroegere jaren, weder over twee pantserschepen kon beschikken voor de verschillende op leidingen van het personeel, het houden van de noodzakelijke oefeningen, vlag vertoon en de tallooze andere diensten welke er steeds weer van haar worden, ge vraagd. Het was een dubbel heugelijke gebeurtenis voor 's Dands Regeering, dat deze indlenststelling had plaats gehad, vóórdat de alarmeerende berichten om trent den overval op Willemsoord te Cura- 5ao zooveel opschudding in ons geheele land veroorzaakten. Want nu kon een van de beide pantserschepen, binnen enkele dagen, naar West-Indië worden uitgezon den, zonder dat het moederland geheel werd verstoken van de diensten welke een oorlogsschip van eenigszins grootere af metingen het kon bewijzen, en zonder dat het jaarprogramma van u j marine totaal en hopeloos in de war gestuurd werd. Natuurlijk werden de opleidingen en de gezamenlijke oefeningen nadeelig be ïnvloed door het plotselinge vertrek van Hr. Ms. „Hertog Hendrik" naar de West- Indische wateren, maar door de aanwe zigheid van Hr. Ms. „Jaoob v. Heems kerck" beschikten de marine-autoriteiten nu tenminste over een gelegenheid, om de ongunstige gevolgen zoo gering mo gelijk te doen zijn. Wat Curapao leerde. De overval op Cura?ao demonstreerde wel heel onverwacht, en heel duidelijk, hoe gevaarlijk het Is om een zoo mobiel gedeelte van 's llands weermacht, zooals de Kon. Marine is, de strikt noodzakelijke middelen te onthouden, welke het voor een richtlge naleving van de haar opge legde taak noodig heeft. Mede door de gebeurtenissen te Cu- raigao, kan de Marine nu met trots wij zen op het feit, hoe Hr. Ms. torpedoboot- jager „Kortenaer", binnen 24 uu na de ontvangst van de geheel onverwachte order om naar Cura5ao te vertrekken, de haven van den Helder uitstuomde, en na in Hoek van Holland eerst nog een de tachement van het korps mariniers aan boord te hebben genomen, reeds negen dagen later op de plaats van bestemming aankwam, tot algemeene geruststelling van de geheele burgerij aldaar. Het is een staaltje van mobiel zijn van onze Kon. Marine, dat wel is waar voor insi ders geen verwondering behoeft te wek ken, maar waar hier, voor buitenstaan ders, toch nog wel eens even in het bij zonder op gewezen mag worden. Na een afwezigheid van een vijftal weken was Hr. Ms. „Kortenaer" weer in het moeder land terug, terwijl Hr. Ms. „Hertog Hen drik" in Februari a.& de thuisreis wel zal aanvaarden. Diverse gebeurtenissen. Na de parade op 81 Augustus, die als steeds, veel publiek tot zich trok, had in het begin van. September de beëediging van de nieuw benoemde officieren plaats, terwijl op 16 .September d.a.v. op het Ma lieveld te 's-Gravenhage een gebeurtenis heeft plaats gehad, waarbij het onderdeel van onze Marine, het korps Mariniers, weder de bewijzen heeft, mogen in ont vangst nemen, hoe bekend; en geliefd dit korps in ons land is. De Koninklijke belang stelling voor de Marine. Hare Majesteit de Koningin, en de le den van het Koninklijk Huis, hebben Im mer talrijke bewijzen gegeven, van de groote belangstelling, welke Zij voor de Koninklijke Marine koesteren. Het feit, drt bi het 'gelogen jaar Z.K.K. da Priaa der Nederlanden tot driemaal toe een be zoek bracht aan de Marine te Den Hekier, moge hier even.gereleveerd worden. Zeer sterk kwamen deze gevoelens evenwel tot uiting toen het Hare Majesteit de Konin gin behaagde een Koninklijk Vaandel uit te reiken aan het oudste korps van onze weermacht. Aan het korps Mariniers vie de eer te beurt- om op 16 September j.' dit vaandel uit de handen van Hare Ma jesteit persoonlijk te mogen in ontvangst nemen. Ue Róuniefeesten Den 20sten en 21sten September werden te Den Helder de róuniefeesten gevierd, bij gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het Koninklijk Instituut voor de Ma rine, waarbij de burgerij de feestgangers verraste, door de spontane wijze, waarop zij op verschillende manieren ertoe heeft bijgedragen, om het dein réunisten aange naam te maken, en de feestvreugde daar door niet onbelangrijk te verhoogen. Het feest was een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van Den Helder, waarby de Koninklijke Marine in dankbare herin nering zal blijven gedenken, de blijken van belangstelling, welke zij wederom van de zijde van de Koninklijke Familie mocht ondervinden, toen Hare Majesteit, verge zeld van Z.K.H. den Prins der Nederlan den en H.K.H. Prinses Juliana, de feesten op Zaterdag 21 September met Hunne aanwezigheid vereerden. Vol bewondering voor Onze Landsvrouwe heeft de Marine aanschouwd hoe Zij, storm en regen trot- seerend, het geheele programma met groote belangstelling beeft beëindigd. De Marine manoeuvres Onmiddellijk volgend op de róuniefees ten hield de Marine haar jaarlijksche ma- n euvres, waarvoor ditmaal het Noorder- frontier als terrein van artie was aange wezen. Op ruime schaal waren vertegen woordigers van de pers, tot het bijwonen van deze oefeningen uitgemooüigd, en zeer velen hadden aan die uitnoodiging gehoor gegeven. Het gevolg hiervan is geweest, dat in verschillende bladen een serie arti kelen over de Marine is verschenen, waar in over het algemeen zeer waard eerend over dit belangrijke onderdeel van 's Lands Defensie werd geschreven. De portefeuille-wisseling. Als slot van deze kroniek zij nog ver meld, dat na de gehouden verkiezingen, de Minister Lambooy, die in zijn Marine- begrooting aan zooveel felle kritiek heeft blootgestaan, werd opgevolgd door Minis ter mr. Deckers. Het heengaan van Minis ter Lambooy werd in marinekringen niet al te zeer betreurd, en tengevolge van de gunstige persbeoordeelingen, welke de nieuw opgetreden functionaris in bladen van uiteenloopende richtingen geniet, en de e.'trouwenwekkende wijze, waarop de nieuwe Minister in de Staten-Generaal is opgetreden, tijdens de behandeling van de Begrooting voor Defensie, wordt het verdere Tegeeringsbeleid in marinezaken, met bijzondere belangstelling en wellicht niet zonder verwachtingen voor de toe komst, tegemoetgezien. De Marine-vliegdienst in 1929. De Dornier-walvliegtuigen. Bij een terugblik op het afgeloopen jaar treedt wel als belangrijkste feit naar voren de tocht van de 3 Dornierwal boo ten in April j.1. naar Oost-Indië onder leiding van den Luitenant ter Zee le kl. W. H. Tetenburg. Deze vlucht, welke helaas zulk een droevig verloop had door het noodlottig ongeval een der bekwaamste Marinevlie gers, den Officier-vlieger 2e kl. P. S. Everts, overkomen, leverde zeer belang rijke gegevens op allerlei gebied, oqjc voor de civiele luchtvaart op, aangezien dit toch de eerste maal was, dat militaire vliegtuigen dezen tocht, waarvan de route sterk afweek van de tot nu toe gevolgde, ondernamen en waarby dus geen gebruik kon worden gemaakt van gegevens in het verleden verkregen. Oefentochten. Behalve deze groote buitenlandsche tocht, waarvan tot onze blijdschap de leden door Hare Majesteit de Koningin 81 Augustus j.1. allen werden onderscheiden, hadden onafgebroken oefentochten plaats binnen de grenzen, zoodat er wel geene plaatsen in Nederland zullen zijn die het geronk van marinevliQgtuigen niet hebben waargenomen. De landvliegtuigen bezochten daarbij vrijwel alle landings- en noodlandings terreinen; de watervliegtuigen oefenden geregeld ver in zee en bezochten niet al leen <fe verschillende kustplaatsen, doch ook de verschillende plassen, waar ons land zoo rijk aan ia In het bijzonder zij hierbij vermeld hét inrichten, te Harlingen, van eene tijdelijke basis met radio-installatie gedurende de herfst-manoeuvres ln zeer korten tijd en geheel met eigen middelen. Demonstratie-escadrilles. Bij de verschillende gebeurtenissen van belang in de vliegwereld was de Marine- Vliegdlenst als steeds vertegenwoordigd met demonstratie escadrilles van water- of landvliegtuigen, dan wel met beide. Zoo moge herinnerd worden aan het In halen van den bekenden Australischen vlieger Kingsford Smith te Amsterdam, waarbij de demonstratie-groep van den Marinevliegdienst de Southern Cross tot aan de grens tegemoet vloog en daarna hot toestel naar Amsterdam geleidde; zoo waren bil het begroeten van de Zeppelin boven ons land van de militaire vllegdien- sten uitsluitend Marinevllegers met hunne vliegtuigen in de lucht. Ook de zoo populaire jaarlijksche vlieg- J99flt9a ld BfOttii'tiötëk, Vflli'Vfript ic ar de Rotterdamsche Aeroclub, werden op geluisterd door een demonstratie-esca drille, de bij het Nederlandsche publiek bekende" „vijf teenen aan een voet", die bij deze zoowel als andere gelegenheden lof oogstte door hare geoefendheid ln nauw, volgens het publiek angstig nauw, opgesloten verband, hetgeen haar dezen naam bozorgde en door hnre uitnemende groepsdicipline. Militaire vluchten. Behalve de normale oefeningen, noodig om de vliegers te vormen tot gevechte vliegers op water- en landvliegtuigen, werden verscheidene vluchten gedurende den nacht, zoowel met water- als met land vliegtuigen gemaakt. Het werpen van bommen, het lancee- ren van torpedo's met vliegtuigen vallen onder de militaire oefeningen die ge regeld plaats hadden. Het werpen van bommen volgens een nieuwe methode met een daartoe door den luitenant ter zee le kl. C. A. Weem- hoff ontworpen bommenrichttoestel, welk richttoestel het werpen met zijwind op vaartloopende doelen vergemakkelijkt en beter mogelijk maakt dan tot nu toe, werd met zeer veel succes beoefend in samen werking met officieren van de Lucht- vaartafdeeling te Soesterberg. Dit richttoestel waarvoor de uitvinder in alle landen patent genomen heeft, trekt bij de militaire mogendheden buiten de grenzen sterk de aandacht. Het leggen van nevelschermen werd in studie genomen, waartoe een proefinstal latie in een C V-toestel werd ingebouwd en juist is gereed gekomen. Ook vredesdiensten. Behalve het uitvoeren van militaire oefeningen of opdrachten heeft de Mari nevliegdienst wederom de gelegenheid gehad zuivere vredesdiensten te mogen verrichten. Veie malen toch werd met vliegtuigen assistentie verleend; voor het meerendeel gedurende de strenge vorstperiode in het begin des jaars. Zoo werd een zesjarig kindje, dat met spoed geopereerd moest worden van Texel overgevlogen naar Den Helder, daar wegens ijsgang vervoer per boot onmoge lijk bleek. Voedsel werd gebracht aan de eiland bewoners van de „Oude Zeug", waar door de stremming van het normale verkeer hongersnood dreigde uit te breken. Een schip, dat vermist werd, bleek in gevroren en werd opgespoord. Een tweetal toestellen werd ingericht, om, ingeval strandingen plaats hebben op de kusten benoorden IJmuiden, een re^ dinglijn over te vliegen. Ook het Loods- en Betonningswezen maakte gebruik van vliegtuigen van den Marinevliegdienst, daar het met behulp van de watervliegtuigen mogelijk bleék na stormweer in korten tijd de bebakening te controleeren en in voorkomende geval- en te inspecteeren. Buitenlandsche belangstelling. Over belangstelling van het buitenland viel niet te klagen, vele officieren kwa men kennismaken en de verschillende in lichtingen, opleidingen, enz. in oogen- jchouw nemen. Bij den tocht van drie Deensche toestel en naar Barcelona kon onder moeilijke omstandigheden assistentie verleend wor- len, toen deze toestellen wegens benzine gebrek tegen duister worden waren ge land in de buurt der Waddeneilanden. De vliegeropleiding werkte op volle capaciteit en leverde in totaal een 16-tal vliegers af, die het marinevliegbrevet behaalden. Helaas komen gedurende deze oplei ding nog van tijd tot tijd vliegongevallen voor. Zoo betreurt dit Jaar de Marinevlieg dienst een veelbelovend jeugdig officier, den officier-vlieger 3e kl. D. Duykers, die 1 Mei bij een oefenvlucht boven het'Balg- zand omlaag stortte en daarbij het leven liet. Nieuwe watervliegtuigen. Vol spanning verwacht ieder de komst der nieuwe watervliegtuigen, die in 1930 hunne intrede in den vliegdienst zullen doen, n.1. een 24-tal Fokker O VH W en een 6-tal Fokker C VIH W-toestellen, waarna de verouderde W A-to^stellen ge leidelijk uit de sterkte zullen worden af gevoerd. De aanneming van het lagere technisch personeel, die verscheidene jaren heeft stil gestaan, werd wederom opengesteld, zoodat thans een 40-tal metaalbewerkers in opleiding zijn voor leerling-, matroos- en korporaal-vliegtuigmaker, terwijl uit sluitend voor een 5-jarige detacheering in Oost-Indië een 20-tal sergeants, afkom stig van de Luchtvaartafdeeling te Soes terberg, zullen overgaan en opgeleid worden. Fusie van zee- en watervllegdlenst? Reeds jaren lang werden door verschil lende commissies op last van aan het be wind zijnde Ministers van Marine (Defen sie) nagegaan of een fusie van de mili taire vliegdlensten van Zoe- en Land macht mogelijk was en voordeelen op leverde. In de zoo juist verschenen Memorie van Antwoord wordt daaromtrent vermeld, dat de Minister van meening is voorloopig geen ingrijpende wijzigingen te moeten aanbrengen in de thans bestaande organi satie der vliegdiensten en dat hü van oor deel is, dat zulks eerst kon geschieden, wanneer het mogelijk zal blijken do op leiding van de voor de vloot in Indië be- noodigde vliegers aldaar te doen plaats vinden. De Minister achtte het voorts onnoo- dig nu geen wijzigingen ln de bestaan de organisatie worden voorgesteld de rapporten der verschillende oommlsaies aan de Kamer over te leggen. Geen opleiding In Indlö. De kans dat ln de naaste toekomst de opleiding dezer vliegers ln Indië zou kunnen plaats hebben, achten wij buiten gesloten en daarmede het gevaar, dat het bestaan van den Marinevliegdienst hier to lande bedreigde, afgewend. De Marine kon zich evenwel yje» "eer- leggen bü het oordeel van den Ambts voorganger van den Minister, die sinds 1926 de watervliegtuigen onnoodig oor deelde voor de defensie, aangezien deze vliegtuigen volgens haar niet gemist kun nen worden voor verkenningsdiensten ten behoeve van de vloot, welke bij het ver hoeden van een landing op de kust een eigen taak heeft. Met vol vertrouwen wacht de Marine dan ook op een herziening van dit oordeel door den huidigen bewindsman. J. P, REMIJNSE. Het Vliegkamp in 1929. ,De Mok" Door de strenge vorst werd het. kamp inplaats 1 Maart eerst 18 Maart in dienst gesteld. Direct werd begonnen met de laatste voorbereidingen voor de Holland- Indië-vlucht, t.w. overvliegen der drie Dornier Wal-vliegbooten D 21, D 22 en D 23 van Papendrecht naar „de Mok", de noodige proefvluchten werden gehouden en de inventaris aan boord gebracht. 3 April ten 6 uur 's morgens startten de toestellen van „de Mok" met bestemming Hourtain. ln memorLm P. b uverts Met grooten eerbied gedenken we den ons zoo vroeg ontvallen kameraad P. S. Everts, één onzer beste zeé-vliegers, die als piloot van de D 22 op weg naar Indië tengevolge van een vliegongeval te Bag dad op 2 Mei overleed. Dadelijk na indiensttreding van het kamp begonnen de opleidingen tot zee vlieger en zee-waarnemer. De vlieger- opleiding, die dit jaar op „de Mok" voor het eerst sedert 9 jaar weder onder een Hollandschen vlieg-instructeur stond, •everde 13 gebreveteerde vliegers af. De opleiding tot zee-waarnemer werd door 5 officieren geheel doorloopen. Driemaal in dit seizoen werd een oefdhing gehou den met den Luchtwachtdienst. In Sep tember hadden manoeuvres der vloot plaats, waaraan door twee groepen water vliegtuigen voor verkenningsdiensten werd deelgenomen, waarby te Harlingen een tijdelijk vliegkamp werd opgericht. Watervliegtuigen Heemskerck. a. b Voor het eerst gingen dit jaar twee watervliegtuigen mede met het oefen schip Hr. Ms. \,Heemskerck" tijdens de buitenlandsche reis naar de Oostzee, ten einde in volle zee vanaf het groote schip verkennings-oefeningen voor onderzee booten te houden. In Mei werd door onze vliegtuigen as sistentie verleend bij het zoeken naar de Deensche escadrille, die van Kopenhagen was vertrokken voor een officieel bezoek aan ,4e Mok", doch daar niet arriveerde. Tot diep in den nacht werd naar de toe stellen gezocht en gelukte het alle drie Deensche toestellen behouden op „de Mok" binnen te krijgen. Alle oefeningen werden dit jaar nog uitsluitend met W.A.-watervliegtuigen (Brandenburg type-drijvertoestel) gedaan. Geregeld waren er 10 ln dienst en werd totaal ongeveer 2700 uur gevlogen. In Augustus had nog een ernstig onge val plaats, dat gelukkig goed afliep; een toestel sloeg bij den start over den kop, vlieger en waarnemer werden met zeer veel moeite door onze motorsloep gered, het toestel is gezonken. Overigens had den geen bijzonderheden plaats. 1 November 1929 werd het kamp weder uit dienst gesteld tot 1 Maart 1930. Op 17 Augustus 1917 werd het vlieg kamp „de Mok" voor 't eerst in dienst ge steld, zoodat in Februari 1930 het kamp 121/» jaar bestaat O. 0. E, JAGER, De Marinewerf. Op de werf hadden in den loop van dit jaar belangrijke mutaties plaats. Begin Juli vertrok de directeur, jhr. ir. H. Rap- pard; hij werd opgevolgd door ir. A. L. Bijl. Met jhr. Rappard vertrok een man, die ook Voor de burgerij een man was, die een open oog had voor haar belangen en op wiens medewerking In allerlei belang rijke zaken men steeds ten volle kon re kenen. Dat de nieuwe directeur dienzelf den koers wenscht te volgen, 'heeft hij reeds' getoond door zitting te nemen in het bbstuur der onlangs gehouden "Pluimvee tentoonstelling. Aan het bureau Arsenaal had tengevolge van het vertrek van over ste Seret mede een directeurs-wisseling plaats. De heer Poortman werd als admi nistrateur opgevolgd door den heer Kort man; ln de plaats van dezen laatste werd tot griffier benoemd de heer De Barban- son, van Hellevoetsluls overgeplaatst. De zaak van de opheffing al of niet der werf is, mede tengevolge van de ministers- wisseling in den loop van het jaar, nog steeds niet opgelost. Het schünt wel, dat minister Deckers ln dezen een anderen keors volgt dan ziln voorganger, minister Lambooy, door wien de fusie is doorgezet. Er is thans een nieuwe, kleine commissie benoemd ter bestudeering van de reorga nisatie der werf alhier. Nadat deze com missie omtrent dit vraagstuk rannort heeft uitgebracht, zal definitief worden beslist of de werf te Hellevoetsluls zal worden opgeheven. Omtrent Willemsoord ls meer malen overwogen van deze werf een staats bedrijf te maken, hetgeen het bedrijf in vele opzichten ten goede zou komen. Wat de werkzaamheden betreft, kan worden vermeld, dat ln het afgeloopen jaar vier mijnenvegers werden- aange bouwd voor Koloniën. De eerste en tweede hiervan zijn te water gelaten; en de eerste v is g«reed voor afgifte. Au verschillende blad). schepen werden herstellingen uitgevoerd als de „Hertog Hendrik", de „Heen,9.' kerek", de Z. 5 en Z. 6, de onderzeebooten 0 en 10. Ten gevolge van de bekende ge beurtenissen te Curaoao was het noodig Hr. Ms. „KortenHer" met spoed gereed te maken voor een reis; men weet, dat dit schip zich met loffelljken spoed van de taak gekweten heeft en een reoordreis gemaakt heeft naar ons eiland in de Ame- rikaansahe wateren. Hr. Ms. „Gelderland" werd omgebouwd voor artillerie-irustructie8chip voor Neder land, Motorsloep M. 24 voor duiksloep. Hr. Ms. „Schorpioen" word gereedge maakt voor logementechip van den Tor- pedodienst In October bracht de nieuwe minister zijn eerste bezoek aan de werf ter bezich tiging van gebouwen en installaties. Bloembollenteelt in Koegras. Met 1929 heeft de bollenteelt haar in trede gedaan in Koegras, als we ten minste uitzonderen het bedrijf van den heer Guldenmond, nabij de Kooi, dat al van ouderen datum is. Op het oogenblik kunnen we veilig aannemen, dat reeds on geveer 600 H.A. zijn bestemd om te zijner tyd voor bollencultuur te worden ge bruikt Dat is dus een achtste deel van den polder. Meen nu echter niet, dat nu voorjaar 1980 die gansche oppervlakte zal prijken met bloeiende tulpen, hyacinthen, narcis sen e.m.d. Ieder, die eenigszins met de bollenteelt op de hoogte is, weet welke enorme bedragen er noodig zijn, en bijv. 8 a 10 H.A. met bollen te beplanten, laat staan, dat verschillende firma's die 20— 50 H.A. hebben gekocht in één jaar tijds de gansche oppervlakte zouden willen be telen. Maar zeker, wanneer het Heldersohe publiek in 't voorajar van 1930 omstreeks Paschen gaat toeren, is er kans, dat het bloeiende bollenvelden ziet, want de mees te firma's hebben een aantal H.A. vol ge plant Waarom dan, zult ge vragen, deze restrictie? Waarom dan „is er kans?" Wel eenvoudig hierom. Het is niet vol doende, dat de grond geschikt is voor bol lencultuur, wat in casu met onzen zeer kalkhoudenden grond het geval is, maar de bollen moeten ook den winter door komen en dat zal nog moeten blijken Neeri, lezer fronst niet zoo verontwaar digd de wenkbrauwen, wij weten zoo goed als U, dat voor de vorst moet worden ge dekt en als ge nü nog den moed hebt om door Koegras te toeren, waar het volgens een gevleugeld woord van een Uwer stad- genooten „donker en nat" is, dan zult ge de dekking in den vorm van riet en stroo ook op de velden zien liggen. Neen de vorst vreest men niet zoo zeer, als het. water. Dat water is in den winter de grootste vijand van de bollen en zooals ieder Uwér weet, heeft onze polder geen bemaling, doch loost het overtollige water op na tuurlijke wijze op het N.-H. kanaal. Maar, nietwaar ook dat kan vooraf bij Z.W.- wind verbazend oploopen en weet het te gebeuren, dat er eenige dagen aaneen niet kan worden gespuid. Het gevolg is, dat de laag gelegen landerijen, alle ln de practijk bekend, onderloopen en soms dagen aaneen onder blijven. Wee, hem, die op zulk land bollen heeft staan. Nu probeeren de kweekers wel met be hulp van electrische meters het land droog te houden, maar nog altijd is het de vraag, of dat afdoende kan geschieden. We vermoeden dan ook, dat zal de bol lenteelt hiér stand houden het stichten van een stoomgemaal slechte een kwestie van tijd is. Laten we hopen, dat de bollen goed overwinteren, dan kunnen de liefhebbers van kleuren a.s. voorjaar hun hart op halen. We willen nu de bollenteelt even be zien uit een aesthetiach en een oeoono- misch oogpunt. Beginnen we dan met de schoonheid. Zoo oppervlakkig is men geneigd aan te neöien, dat het landschap door de in trede der bollencultuur wordt verfraaid, maar wie dat meent vergist Zich niet wei nig. Ja, voorjaars als de tulpen en hyacinthen bloeien, en de velden prijken met het.gloeiendste rood, 't helderste geel, of 't reinste wit, met al de daar tusschen- liggende tinten, dan is men een oogen blik in extase, maar die oogenblikken vol schoonheid duren zoo kort, want de kwee- ker teelt de gewassen niet en de bloe men, maar om de bollen en daarom moeten de bloemen zoo spoedig mogelijk verdwijnen. Zoodra men de zekerheid heeft, dat op het bed geen verkeerde soor ten zijn, worden de bloemen gesneden en bi] manden vol in een kuil geworpen. In minder dan geen ty'd is het gansche veld van zyn tooi beroofd en prijkt nog slechts een korte poos het lang niet frissche groen der bladeren. En als ook dat is weg gevaagd, dan blijft er niets anders over, dan een barre zandvlakte met een woes- tijnachtig aanzien ln tegenstelling met het sappige groen der weilanden en de ver schillende tinten der bouwlanden. Neen, werkelijk uit een oogpunt van schoonheid behoeven we de uitbreiding der bollencultuur niet toe te julohen. Als eerste gevolg van bollen speculaties zien we het oploopen der landprijzen. Een landbouwbedrijf van 70 H.A. werd jaren geleden gekocht voor 7000 en nu bracht 60 H.A. van datzelfde bedrijf on geveer twee ton op. Een ander, kleiner bedrijf werd ge kocht voor 20 per H.A. En dezer dagen werden de 28 H.A., waaruit het bestond, verkocht tegen eein prijs van 4500 per H.A. Het zou ons gemakkelijk vallen zulke voorbeelden met nog ettelijke te vermeer deren. (Wordt vervolgd op paf. 1 van hat 4s Diverse sloepen, munitie en verdere ar tikelen werden vervaardigd voor verstrek king aan de vloot. Anders staat het met de oeconomlsche zijde. Enkele voorbeelden:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 6