T „DE LELIE" Derde Blad BINNENLAND. BUITENLAND. 00ST-INDIË. GEMENGD NIEUWS VAN ZATERDAG 4 JANUARI 1930 MR. U. W. SANNES. t De begrafenis. Het stoffelijk overschot van mr. G. W. Sanne# zal Maandag a.s., na aankomst van den trein van 13 uur 16 te Wester- veld, worden gecremeerd. AMSTERDAMS HAVEN IN 1929. 3974 scherpen kwamen binnen. Amsterdam, 1 Jan. Het aantal schepen, dat in het zoo juist afgeloopen jaar de haven van, de 'hoofdstad is binnengeko men, is aanmerkelijk grooter dan dat in 1928. In 1929 kwamen 3974 schepen met een totaal inhoud van 26.951.249 bruto ku bieke meter de haven binnen. In 1928 be droegen deze cijfers1 3870 en 26.084.473. (Tel.). WORDT DE WIERINGERMEER EEN GEMEENTE? Binnenkort lndienling van een wetsontwerp. Naar de Tel. verneemt is binnen niet langen tijd te verwachten die indiening van een wetsontwerp betreffende de ge meentelijke indeeling van de einde van dit of begin van het volgende jaar droog vallende Wieringermeer. Het voornemen is, voor het geheele ge bied van omstreeks 20.000 hectaren één gemeente te vormen. Thans is de Wierin germeer voorloopig ingedeeld bij, de ge meenten Medemblik, Wieringen, Winkel en Rarsingerborn. Voor een goede orga nisatie van de nieuwe gemeente van den 'beginne af aan is het noodig dat de defi nitieve indeeling zeer spoedig plaatys heeft. Veel zal in deze te vormen uitge strekte gemeente, grooter nog dan die Haarlemmermeer, dadelijk 'georganiseeAi moeten worden, zooals inrichting der ad ministratie, regeling van den woning bouw, gezondheidszorg, politieregelingen, stichting van openbare gebouwen enz. DE TELEFOONPRIJS VAN DE HAAGSCHE POST. De Haagsche Post heeft twee jaren geleden f 10,000 uitgeloofd voor dengeen (diegene) die er het meest toe zou(den) hebben bijgedragen om het mogelijk te maken, dat iedereen, die zulks mocht wenschen van Nederland uit aansluiting kon krijgen met iedereen in Ned.-Indië die telefoon heeft. Op advies van den raad van het bestuur van het Kon. Instituut van Ingenieurs is thans de prijs als volgt verdeeld: In de eerste plaats af te zonderen f 1000 ter huldiging van de nagedachtenis van dr. ir. C. J. de Groot, als bijdrage voor het voor hem op te richten gedenksteen; Verder f 1000 aan elk der volgend per sonen: Wegens hun werkzaamheden bij den technischen dienst der posterijen, tele- gafie en telefonie in Nederland: dr. ir. N. Koomans. ir. H. B. Roosensteinwegens hun werkzaamheden bij den technischen dienst van den telegraaf-telefoondienst in Ned.-Indie: ir. S. C. G. Langedam, ir. G. F. van Dissel, ir. W. F. Einthoven, A. de Haas; wegens han werkzaamheden bij het physisch en radio-laboratorium van de Fa. Philips te Eindhovendr. G. Holst, dr. B. van der Poll, ir. J. J. Numans. VOORLOOPIG OVERZICHT VAN HET WEER IN DECEMBER EN HET GEHEELE JAAR 1929. Mededeellng van bet Kon. Ned. Meteor. Instituut. Gemiddeld over de 6 hoofdstations was in December de ochtendtemp eratuur 2.2 graad Celsius te hoog. Zij was in de 8 dekaden respectievelijk 4, 2 en 1 graad boven normaal. De grootste afwijkingen kwiamen voor op den 20sten en 29sten, respectievelijk 71/» graad beneden en 8 graden boven normaal. De gemiddelde maximum temperatuur was 2 graden, bet gemiddelde minimum 21/» graad boven normaal. Behalve in de vorstperiode van 18 tot 24 December waren allo dagen te warm. De neerslag was over het geheele land normaal, in het noordoosten 60 tot 70 per cent, overigens bijna overal 25 tot 40 per cent. In de Bilt werden 47 uren zonne schijn waargenomen, tegen 87 normaal. Gemiddeld over bet geheele jaar was de temperatuur 0.7 graad Celsius te laag. De grootste afwijkingen kwamen voor in Februari met 7.6 graad beneden en Sep tember met 2.5 graad boven normaal. De jaarsom van den neerslag was 19 procent beneden de normaal van 691 m.M. De grootste afwijkingen vertoonden Maart en October met respectievelijk een tekort van 87 m.M. bij een normaal van 46 en een surplus van 46 m.M. bij een normaal van 78. Het aantal uren zonneschijn gemiddeld o»ver de 5 hoofdstations, dat normaal 1458 bedraagt, was in het afgeloopen jaar 829 uren daarboven. De grootste afwijkingen kwamen voor in Mei en October, respec tievelijk 68 uren boven en 8 uren beneden normaal. De treinverbinding tusschen Noord en Zuid. De correspondent van het Hbld. schrijft: Wie, van Haarlem uit, Noord-Holland in wil, ucet een zonderlinge ervaring op: de hoofdstad van Noord-Holland heeft, met net overgnoote deel van die provincie (im mers het stuk bezuiden het Noordzee-Ka- naal benevens het Gooi uitgezonderd) gee nerlei sneltreinverbinding. Als men het spoorwegboekje nakijkt, dan vindt men nat enkele treinen „snellen" tusschen Haarlem en Uitgeest, andere tusschen Uitgeest en Alkmaar maar een sneltrein Haarlem-Alkmaar (of terug) is er niet. En dus ook niet tusschen Haarlem en Den Helder. Men moet om een sneltreinver binding te krijgen, den omweg over Am sterdam makenen daar overstappen. Want van daaruit loop en er goede snel treinen naar Alkmaar, naar Hoorn en Enkhuizen en naar Den Helder. Dit lijkt ons toch een zonderlinge toe stand. Mag men reeds om het zielental verwachten dat er sneltreinen loopen tus schen Haarlem dat ruim 115.000 en Alk maar dat 28.000 inwoners heeft, de zaak wordt nog vreemder als men denkt aan de beteekenis van die beide steden; Haar lem is de zetel van het provinciale be stuur, Alkmaar is het economische cen trum van Noord-Holland. Is de eene dus het hoofd der provincie, de andere kan men het hart noemen. Doch een groote „motorische" zenuw tusschen hoofd en hart ontbreekt. Echter heeft dit nog wel een veel wijder gevolg: Een Haarlemmer kan, zonder overstappen of boemelen (via Uitgeest, d.w.z. langs den koristen weg, beteekent dat gewoonlijk overstappen èn boemelen) op het Gooi na geen stuk van zijn provin cie bereiken. En wat voor Haarlem geldt, geldt natuurlijk evenzeeer voor heel Zuid- Holland, o Zeeland en West-Brabant: Wie vandaar naar Noord-Holland wil, moet een stuk 'boemelen of den omweg over Amsterdam maken. En overstappen moet men altijd als men naar Noord-Holland wil, waar men ook vandaan komt. Er loo pen, van Den Haag en van Rotterdam uit, goede sneltreinen naar alle provincies van het Rijk, ook naar de verst afgelegene zooals Zeeland, Limburg, Groningen en Friesland. Alleen naar Noord-Holland niet. Die provincie vindt, tusschen zbh- zelve en de andere tien, in 't snelverkeer der treinen altijd een hiaat Het is duidelijk dat men hier niet slechtb met een locaal en zelfs niet met een maa.* provinciaal belang te doen heeft doch met een hindernis voor heel West-Nederland. Want wie maar Noord-Holland wil, ont- noet dien hinder evengoed als wie er van- aan moet. Wij begrijpen dan ook niet :oed, hoe het mogelijk is dat de zonder linge dienstregeling van tabel 66 juncto 67 van het spoorwegboekje tot nu toe zoo weinig aandacht heeft getrokken bij voor beeld bij onze Kamerleden. Maar mogelijk komt althans de Eerste Kamer,' in wier samenstelling het territoriaal-organieke element altijd nog min of meer tot uiting komt, op een' goeden dag tot de ontdek king dat dit toch wel gekke blaadjes in het spoorwegboekje zijn. En dan zou mis schien, ook op 't stuk van 't snelverkeer, de victorie van Alkmaar kunnen begin nenvóór Alkmaar. En voor heel Noord-Holland. Thans loopt er tusschen Noord- en Zuid-Holland nog maar een boemeltrein tje. Als in de dagen van Craandijk. Wij kunnen het niet anders dan toe juichen, dat deze correspondent een lans breekt voor een betere spoorwegverbin ding voor N,Holland boven het IJ, maar dat hij het eigenlijk alleen opneemt voor een snellere verbinding naar Alkmaar en dat hij Den Helder maar zooeven terloops noeint, is, op zijn minst genomen, wel jammer. Den Helder toch, met zijn 30.000 inwoners, staat er nog heel wat slechter voor dan Alkmaar. Van Amsterdam op Alkmaar heeft men nog verschillende goede verbindingen, doch van Alkmaar op Den Helder houdt het met twee per dag op. Meer dan eens is op dezen onvoldoenden toestand gewezen; Vreemdelingenverkeer Mij. vun Nijverheid, Economische Com missie, meestentijds gesteund door de Kamer van Koophandel en haar vertegen woordigers in den Spoorwegraad, hebben steeds weer pogingen aangewend om ver betering te krijgen. Jaren acntereen werd de gedrukte —kennisgeving ontvan gen, dat de verzoeken niet voor inwilli ging vatbaar waren. Nu in het laatst van het afgeloopen jaar waren er teekenen, dat eindelijk aan eenige zeer gerechtvaardigde wen schen tegemoet gekomen zal worden, waarmede echterjde verbindingen van Hel der met Amsterdam en Haarlem nog alles behalve volmaakt zijn. Wij willen hopen, dat nu de groote pers er aandacht aan gaat schenken, verbete ring het gevolg zal zijn. Zoo heel vlot zal dat wel niet gaan I Red. Held. Crt. De Haagsche Conferentie. DE OFFICIEELE OPENING. Rede van Jaspar. Gistermiddag 5 uur is in de vergader zaal van de Tweede Kamer de tweede zit ting van de Haagsche oonferentie offi cieel geopend. Te 5 u. 5 opende de president, de Bel gische minister Jaspar, de zitting met een woord van eerbiedige dankbaarheid jegens de Koningin, die de conferentie in Nederland ontvangt. De president meen de, dat allen met hem zouden instemmen, wanneer hij voorstelde, Haar een tele gram te doen toekomen. Hierna werd de zitting een oogenblik geschorst, ten einde de persfotografen in de gelegenheid te stellen hun opnamen te maken. De president vervolgde zijn rede met een woord ter herdenking van de nage dachtenis van minister Stresemann, die sinds de vorige zitting der conferentie is overleden. Hij bracht een diepgevoelde hulde aan de nagedachtenis van den. overledene, die gedurende vele jaren zich beijverd heeft om den vrede te bevorde ren, niet slechts van zijn land, maar van de gansche wereld. Vervolgens richtte de president een harteiyken welkomstgroet tot de gedele geerden, die de eerste zitting niet hebben bijgewoond, zich daarbij in de eeistn, plaats richtend tot den president van den Franschen ministerraad, den heer Tar- dieu, die voor de oplossing van de pro blemen, welke de Oonferentie bezighou- i den, .dat optimisme medebrengt, dat het succes vormt voor alle oonferenties. Na deze openbare zitting zou een tweede bijeenkomst plaats hebben om quaesties van organisatie te bespreken. Alvorens echter deze openbare zitting te sluiten, wenschte minister Jaspar dank te brengen aan de Nederlandsche regeering, die de oonferentie ontvangt met een gast vrijheid, waarvan zij reeds het vorige jaar de bekoring heeft ondervonden, en haar tevens te danken door haar uitstekende organisatie. Met name dankte hij den voorzitter van den ministerraad, jhr. mr. Ruys de Beerenbrouck en den minister van buitenlandsohe zaken, jhr. mr. Bee- laerts van Blokland. Ook dankte hij de Staten-Generaal, die de conferentie hun vergaderzalen hebben beschikbaar ge steld; verleden jaar de Eerste Kamer en thans de Tweede Kamer. De president sloot daarop de openbare vergadering te 5 u. 25, onder mededeeling dat de vergadering, welke niet openbaar is, na tien minuten zou aanvangen. De duur dier conferentie. Omtrent den duur der conferentie deel de de Duitsche perschef, dr. Zecklin, mede, dat, daar Sir Maurice Hankey, se cretaris-generaal der conferentie, ook se cretaris-generaal der Londensche Vloot- conferentie zal zijn en hij den 18en dezer naar Londen moet vertrekken met zijn staf, de conferentie uiterlijk 17 dezer moet zijn geëindigd. WIJZIGING VAN DE ZUIDERZEE- STEUNWET. Ingediend is een wetsontwerp tot wij ziging van de Zuiderzeesteunwet.. Evenais zijn ambtsvoorganger is de minister van waterstaat van meening, ook ai stelt hij voorop, dat de Zuiderzeesteun wet een goeden grondslag geelt voor het doel, waarvoor zij in het léven werd ge roepen, dat die wet op eenige punten her ziening behoeft. Intusschen heeft de ervaring geleerd, dat bij de belanghebbenden nog steeds te hooge verwachtingen bestaan omtrent hetgeen de Zuiderzeesteunwet zal bren gen. De tegemoetkomingen, ten behoeve van opleiding van belanghebbenden of hunne kinderen, zijn intusschen in de wet noch wat de grootte der tegemoetkomingen be treft, noch voor wat den aard der oplei dingen betreft, ook maar eenigermate be perkt. Het zijn slechts normen van doel matigheid en redelijkheid, welke bij deze tegemoetkomingen beperking opleggen. In verband hiermede wordt aangetee- kend, dat tegemoetkomingen, welke per kind van belanghebbende gedurende ver scheidene jaren uitgaven vorderen van 800 per jaar, niet tot de uitzonderingen behooren. Het aangeboden ontwèrp nu beoogt het mogelijk te maken op doelmatige en ai- doende wijze tegemoet te komen in alle gevallen, waarin het aanvaarden van een' pieuw bedrijf of werk zou worden belem merd door moeilijkheden welke zich zou den kunnen voordoen bij de liquidatie van het oude bedrijf, mede in verband met waardevermindering. Betreffende den aflossingstermijn, wel ken de wet op uiterlijk 10 jaar stelt, is meermalen gebleken, dat deze te kort is. Het aangeboden ontwerp beoogt de in de practijk gebleken bezwaren te onder vangen. BLOEMENMAGAZIJ N D. J BANSEMA BREEWATERSTRAAT 16 met geldswaarde gestolen. Ook bleken zakken bevattende pakketten, opengesne den te zijn. Wat niet van waarde was lie ten de inbrekers liggen. Voorts is de trommel met zegelwaarden opengebro ken. Later is het mes, waarmede de zak ken waren opengesneden, gevonden. LUCHTVAART. ENGELAND HET OPROER BIJ SAMOEA. N.-Zeeland zendt tnarinevaar- tulgen uit. Auokland (N. Zeeland), 2 Jan. De Brit- sche imarinevaartuigen „Veronica" en „Laburnum" hebben Last gekregen, mor gen miet onbekende bestemming te ver trekken, waarschijnlijk in verband met het jongste ernstige oproer op1 Samoa, waarbiji negen personen werden gedood. De rust teruggekeerd. De administrateur van Samioa maakt bekend, dat do inlandsche organisatie zich ontbindt en dat er rust heersohit. Van bevriende inlanders zijn tallooze aanbie dingen tot het verleenen van hulp ont vangen. P08TDIEF8TAL IN DE LAMPONG8. Telok Betong. Zaterdagnacht heeft een mysterieuse inbraak plaats gehad in het postkantoor van Tandjong Karang. Vijf tien zakken post, afkomstig van Java, bleken opengesneden te zijn met een scherp voorwerp. De zakken waren be stemd voor' Zuid-Sumatra. Uit alle zakken waren de zich daarin bevindende brieven De postvluchten naar en van Indië. Het zesde postvliegtuig op den terugweg. Donderdagochtend 6.5 ds het zesde postvliegtuig uit Medan vertrokken en 's middags 12 uur is het te Bangkok aan gekomen. Te Akyab. Bij de Kon. Luchtvaartmij. is bericht Ingekomen, dat het zesde vliegtuig op den terugweg vanochtend 5.45 uit Bangkok is vertrokken en te 12.5 te Akyab is aan gekomen. De mail Aneta seint uit Medan: Het zesde vliegtuig op den terugweg is van hier vertrokken met 241/» kilogram mail van de Oostkust. In totaal werd 194 kilogram meegevoerd, inclusief pakket ten voor Bangkok, Akyab, Allahabad, Ka- rats ji, Boeshir, Bagdad en Aleppo. DE KON. LUCHTVAART MAATSCHAPPIJ. In 1920 zijn de vliegtuigen der K. L. M. gedurende 12,824 uren in de lucht ge weest, waarin zij omstreeks 2 millioen kilometer hebben afgelegd. Over 1928 waren deze cijfers 10,171 uren en 1,628,000 K.M. Gemiddeld hebben de vliegtuigen in 1029 per dag 6400 K.M. afgelegd. Het dag- gemiddelde in 1928 was 1000 K.M. minder. EEN VLIEGTOCHT VAN EEN INDIËR De jonge Indiër Man Mohan Singh, die te Bristol studeerft, zal Zaterdag ver trekken op een vliegtocht in zijn eentje van Engeland naar Britsoh-Indië, om te trachten een prijs van 500 te verdienen, dien de Aga Khan heeft uitgeloofd voor den eersten Indiër die in 1980 zulk een tocht volbrengt. /EEN VOORSPELLING VAN LINDBERGH. In een rede te S't. Louis heeft Lind- bergh gister gezegd, dat transatlantische postvluchten binnen vijf jaar tot de gere gelde dienlten zouden behooren en dat het passagiersverkeer over den Oceaan spoedig daarna als een doodgewone zaak zou functioneeren. Een drama in de lucht. i Botsing van twee vliegtuigen. Te/Santa Monica, in den staat Californië, zijn twee vliegtuigen met elkabr in bot sing geweest. Op het oogenblik van de botsing waren de vliegtuigen 1000 M. hoog. In de vliegtuigen bevonden zich de op- nemers van films voor een bioscoop. Na de botsing vielen de vliegmachines, die in brand waren gevlogen. Van dé tien menschen, die er zich in bevonden, i&.tot nu toe slechts van drie het lijk gevondèn. Het doel van de fllmopnemers was, films te maken van een man die aan een para chute uit een derde vliegtuig sprong. De opneming was bestemd voor een film die den levensroman en de verongelukking van Löwenstein tot onderwerp had. (Löwenstein viel boven het Kanaal uit zijn vliegtuig, onder omstandigheden die nooit ten '.volle zijn opgehelderd.) Volgens hét voorloopig onderzoek schijnt de ramp te zijn ontstaan, doordat de be stuurder van het eene vliegtuig door het scherpe zonlicht was verblind en een verkeerde manoeuvre had uitgevoerd, waarop de noodlottige botsing volgde. WETENSCHAPPELIJKE BERICHTEN. EEN VOOR-HISTORISCHE VONDST. 'Naar uit Tandzjer wordt gemeld, is er op 12 K.M. afstand van Tetoean, tenge volge van den hevlgen regen een grot blootgekomen, waarin het skelet werd ge vonden van een 11 M. langen en 2 M. hoogen dinosaurus. Een commissie van Spaansche geleerden heeft zich naar de plek begeven waar het skelet gevonden werd om een nader onderzoek in te stellen. DE RUINEN VAN SODOM. In het centrum van de oostelijke vlakte van de Jordaan zijn de ruïnes gevonden van een stad, die door een grooten brand verwoest blijkt te zijn. Men denkt met So- dom te doen te hebben. Een succes van het Pauselijk Bijbelinstituut. Omtrent de opgraving wan Sodomis ruïnen verneemt het Hbl. nader, dat zij gelukt Is aan het Pauselijk Bijbel-Insti tuut te Jeruzalem, en wel onder leiding van pater Alexis Mallon en den vice- eonsul van Frankrijk, den heer Remé Neuville. De ruïnen liggen in het midden van het oostelijk deel van het Jördaandal, ongeveer acht kilometer ten Noorden der Doode Zee. Het reeds gevonden aarde werk toont, dat de stad vroeg in het bron zen tijdperk gesticht moet rijn, en ouder was dan Jericho. Zij stond op een hoog punt van beschaving. Dat de ruïnen tot nog toe aan de onder zoekingen waren ontgaan, verklaart men uit de omsrtandighedd, dat zij op geen enkele plek boven de vlakte uitstaken. De vijf steden in de vlakte bij die Doode Zee waren Sodom, Gomoma, Adama, Ze- boïm en Zoar. Telkens heeft men getracht, moderne steden met deze bijfeelsche plaat sen te identificeeren, maar geen enkele zekerheid werd daaromtrent verkregen. De opgravingen toonen aan, dat Sodom inderdaad door een brand is verwoest en bevestigen het verhaal in Genesis 19 24. Buitenland. HET GIFMOORDPROCES TE SZOLNOK. De officier van justitie heeft in het sen- sationeele giitaengsterprooes te Szolnok opnieuw tien boerinnen in staat van be schuldiging gesteld. ZES KINDEREN VERBRAND. Volgens een bericht uit Ormstown (prov. Quebec) zijn in den Nieuwjaars nacht bij een brand zes kinderen omge komen. TIEN KINDEREN VERDRONKEN. In het riviertje Fllon dat met een dun Ijskorstje bedekt was zijn Donderdag tien kinderen van zes tot acht jaar die zich op het Ijs gewaagd hadden verdron ken. Twee jongens konden gered worden ARM HONGARIJE. De directeur-generaal van de Boeda- pester electrische tramwegmaatschappij, op wiens beleid in de zitting van den ge meenteraad ernstige aanvallen zijn ge daan, heeft daarop ontslag gevraagd. Het pensioen is daarop op pl.m. f 14.900 'sjaars vastgesteld. Waar hij echter ook verder als „technisch adviseur" zal fun- geeren, wilde de magistraat hem daar voor nog pl.m. 9000 extra geven, wat echter tengevolge van het protest der linkerzijde verworpen werd. FABRIEKSBRAND. Een schade van 600.096 mark. Nieuwjaarmacht rijn de gebouwen van de papierfabriek Alfeld Gronau voorheen Gator. Woge te Hannover afgebrand. De schade wordt op 600.000 mark geschat. PEST IN TUNIS. In de inboorlingénwijk te Tunis zijn eenige dagen geleden gevallen van pest ontdekt. Alleen leden van den 'staimi Dou- diet zij aangestoken; tot andere gedeelten van de bevolking heeft de ziekte zich niet uitgebreid. Totdusver is die epidemie zeer beperkt gebleven en de regeering heeft energieke maatregelen genomen ofm uit breiding te voorkomen. WEER EEN AANSLAG OP EEN TREIN BIJ BRUNSWIJK. Donderdagmiddag hebben baanwach ters bij Brunswijk ontdekt, dat-een blok steen van 100 K.G. van een brug was af geslagen en op de rails gelegd. Een voor bijrijdende trein had het blok ongeveer 30 meter meegesleept en tenslotte bijna geheel vernield. De locomotief van den trein had geen schade opgeloopen. Dit is binnen korten tijd reeds de achtste aan slag op een trein bij Brunswijk gepleegd. EEN KIND MET TWEE HOOFDEN. In de Poolsche stad Lodz is een kind met twee hoofden geboren. NIEUWJAAR TE NEW YORK. Uit New York (stad) wordt gemeld, dat daar op Nieuwjaarsdag vijf menschen zijn overleden aan de gevolgen van over matig alcoholgebruik, terwijl 79 anderen wegens drankmisbruik met kwade gevol gen in een ziekenhuis moesten worden opgenomen. HET PANAMA-KANAAL. De ontvangsten ln 1929. De havengelden van het Panama-ka naal hebben in het afgeloopen jaar in totaal 27.500.000 bedragen. Dit is een nieuw record, n.1. bijna 1. 250.000 meer dan in het jaar 1928. In 1929 zijn 106 schepen meer door het Panama-kanaal gevaren dan in 1028. VIJFTIG POOLSCHE STEDEN FAILLIET. Naar de Kurjer Ozerwony van goed in gelichte zijdie verneemt, zijn niet minder dan 50 Poolsche steden failliet. In ver scheidene gevallen zou reeds beslag ge legd zijn op de eigendommen van ma gistraten. In enkele West Poolsche ste den hebben de ambtenaren reeds sinds vele maanden geen salaris ontvangen. Door den stedenbond is reeds een fonds voor hulpverlening ingesteld. r

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 9