T
„DE LELIE"
Derde Blad
BINNENLAND.
BUITENLAND.
00ST-INDIË.
GEMENGD NIEUWS
VAN ZATERDAG 4 JANUARI 1930
MR. U. W. SANNES. t
De begrafenis.
Het stoffelijk overschot van mr. G. W.
Sanne# zal Maandag a.s., na aankomst
van den trein van 13 uur 16 te Wester-
veld, worden gecremeerd.
AMSTERDAMS HAVEN IN 1929.
3974 scherpen kwamen binnen.
Amsterdam, 1 Jan. Het aantal schepen,
dat in het zoo juist afgeloopen jaar de
haven van, de 'hoofdstad is binnengeko
men, is aanmerkelijk grooter dan dat in
1928. In 1929 kwamen 3974 schepen met
een totaal inhoud van 26.951.249 bruto ku
bieke meter de haven binnen. In 1928 be
droegen deze cijfers1 3870 en 26.084.473.
(Tel.).
WORDT DE WIERINGERMEER
EEN GEMEENTE?
Binnenkort lndienling van een
wetsontwerp.
Naar de Tel. verneemt is binnen niet
langen tijd te verwachten die indiening
van een wetsontwerp betreffende de ge
meentelijke indeeling van de einde van
dit of begin van het volgende jaar droog
vallende Wieringermeer.
Het voornemen is, voor het geheele ge
bied van omstreeks 20.000 hectaren één
gemeente te vormen. Thans is de Wierin
germeer voorloopig ingedeeld bij, de ge
meenten Medemblik, Wieringen, Winkel
en Rarsingerborn. Voor een goede orga
nisatie van de nieuwe gemeente van den
'beginne af aan is het noodig dat de defi
nitieve indeeling zeer spoedig plaatys
heeft. Veel zal in deze te vormen uitge
strekte gemeente, grooter nog dan die
Haarlemmermeer, dadelijk 'georganiseeAi
moeten worden, zooals inrichting der ad
ministratie, regeling van den woning
bouw, gezondheidszorg, politieregelingen,
stichting van openbare gebouwen enz.
DE TELEFOONPRIJS VAN DE
HAAGSCHE POST.
De Haagsche Post heeft twee jaren
geleden f 10,000 uitgeloofd voor dengeen
(diegene) die er het meest toe zou(den)
hebben bijgedragen om het mogelijk te
maken, dat iedereen, die zulks mocht
wenschen van Nederland uit aansluiting
kon krijgen met iedereen in Ned.-Indië
die telefoon heeft.
Op advies van den raad van het bestuur
van het Kon. Instituut van Ingenieurs is
thans de prijs als volgt verdeeld:
In de eerste plaats af te zonderen f 1000
ter huldiging van de nagedachtenis van
dr. ir. C. J. de Groot, als bijdrage voor
het voor hem op te richten gedenksteen;
Verder f 1000 aan elk der volgend per
sonen:
Wegens hun werkzaamheden bij den
technischen dienst der posterijen, tele-
gafie en telefonie in Nederland: dr. ir.
N. Koomans. ir. H. B. Roosensteinwegens
hun werkzaamheden bij den technischen
dienst van den telegraaf-telefoondienst
in Ned.-Indie: ir. S. C. G. Langedam, ir.
G. F. van Dissel, ir. W. F. Einthoven,
A. de Haas; wegens han werkzaamheden
bij het physisch en radio-laboratorium van
de Fa. Philips te Eindhovendr. G. Holst,
dr. B. van der Poll, ir. J. J. Numans.
VOORLOOPIG OVERZICHT VAN HET
WEER IN DECEMBER EN HET
GEHEELE JAAR 1929.
Mededeellng van bet Kon. Ned.
Meteor. Instituut.
Gemiddeld over de 6 hoofdstations was
in December de ochtendtemp eratuur 2.2
graad Celsius te hoog. Zij was in de 8
dekaden respectievelijk 4, 2 en 1 graad
boven normaal. De grootste afwijkingen
kwiamen voor op den 20sten en 29sten,
respectievelijk 71/» graad beneden en 8
graden boven normaal. De gemiddelde
maximum temperatuur was 2 graden, bet
gemiddelde minimum 21/» graad boven
normaal. Behalve in de vorstperiode van
18 tot 24 December waren allo dagen te
warm.
De neerslag was over het geheele land
normaal, in het noordoosten 60 tot 70 per
cent, overigens bijna overal 25 tot 40 per
cent. In de Bilt werden 47 uren zonne
schijn waargenomen, tegen 87 normaal.
Gemiddeld over bet geheele jaar was
de temperatuur 0.7 graad Celsius te laag.
De grootste afwijkingen kwamen voor in
Februari met 7.6 graad beneden en Sep
tember met 2.5 graad boven normaal. De
jaarsom van den neerslag was 19 procent
beneden de normaal van 691 m.M. De
grootste afwijkingen vertoonden Maart
en October met respectievelijk een tekort
van 87 m.M. bij een normaal van 46 en
een surplus van 46 m.M. bij een normaal
van 78.
Het aantal uren zonneschijn gemiddeld
o»ver de 5 hoofdstations, dat normaal 1458
bedraagt, was in het afgeloopen jaar 829
uren daarboven. De grootste afwijkingen
kwamen voor in Mei en October, respec
tievelijk 68 uren boven en 8 uren beneden
normaal.
De treinverbinding tusschen
Noord en Zuid.
De correspondent van het Hbld. schrijft:
Wie, van Haarlem uit, Noord-Holland in
wil, ucet een zonderlinge ervaring op: de
hoofdstad van Noord-Holland heeft, met
net overgnoote deel van die provincie (im
mers het stuk bezuiden het Noordzee-Ka-
naal benevens het Gooi uitgezonderd) gee
nerlei sneltreinverbinding. Als men het
spoorwegboekje nakijkt, dan vindt men
nat enkele treinen „snellen" tusschen
Haarlem en Uitgeest, andere tusschen
Uitgeest en Alkmaar maar een sneltrein
Haarlem-Alkmaar (of terug) is er niet. En
dus ook niet tusschen Haarlem en Den
Helder. Men moet om een sneltreinver
binding te krijgen, den omweg over Am
sterdam makenen daar overstappen.
Want van daaruit loop en er goede snel
treinen naar Alkmaar, naar Hoorn en
Enkhuizen en naar Den Helder.
Dit lijkt ons toch een zonderlinge toe
stand. Mag men reeds om het zielental
verwachten dat er sneltreinen loopen tus
schen Haarlem dat ruim 115.000 en Alk
maar dat 28.000 inwoners heeft, de zaak
wordt nog vreemder als men denkt aan
de beteekenis van die beide steden; Haar
lem is de zetel van het provinciale be
stuur, Alkmaar is het economische cen
trum van Noord-Holland. Is de eene dus
het hoofd der provincie, de andere kan
men het hart noemen. Doch een groote
„motorische" zenuw tusschen hoofd en
hart ontbreekt.
Echter heeft dit nog wel een veel wijder
gevolg: Een Haarlemmer kan, zonder
overstappen of boemelen (via Uitgeest,
d.w.z. langs den koristen weg, beteekent
dat gewoonlijk overstappen èn boemelen)
op het Gooi na geen stuk van zijn provin
cie bereiken. En wat voor Haarlem geldt,
geldt natuurlijk evenzeeer voor heel Zuid-
Holland, o Zeeland en West-Brabant: Wie
vandaar naar Noord-Holland wil, moet
een stuk 'boemelen of den omweg over
Amsterdam maken. En overstappen moet
men altijd als men naar Noord-Holland
wil, waar men ook vandaan komt. Er loo
pen, van Den Haag en van Rotterdam uit,
goede sneltreinen naar alle provincies van
het Rijk, ook naar de verst afgelegene
zooals Zeeland, Limburg, Groningen en
Friesland. Alleen naar Noord-Holland
niet. Die provincie vindt, tusschen zbh-
zelve en de andere tien, in 't snelverkeer
der treinen altijd een hiaat
Het is duidelijk dat men hier niet slechtb
met een locaal en zelfs niet met een maa.*
provinciaal belang te doen heeft doch met
een hindernis voor heel West-Nederland.
Want wie maar Noord-Holland wil, ont-
noet dien hinder evengoed als wie er van-
aan moet. Wij begrijpen dan ook niet
:oed, hoe het mogelijk is dat de zonder
linge dienstregeling van tabel 66 juncto
67 van het spoorwegboekje tot nu toe zoo
weinig aandacht heeft getrokken bij voor
beeld bij onze Kamerleden. Maar mogelijk
komt althans de Eerste Kamer,' in wier
samenstelling het territoriaal-organieke
element altijd nog min of meer tot uiting
komt, op een' goeden dag tot de ontdek
king dat dit toch wel gekke blaadjes in
het spoorwegboekje zijn. En dan zou mis
schien, ook op 't stuk van 't snelverkeer,
de victorie van Alkmaar kunnen begin
nenvóór Alkmaar. En voor heel
Noord-Holland.
Thans loopt er tusschen Noord- en
Zuid-Holland nog maar een boemeltrein
tje. Als in de dagen van Craandijk.
Wij kunnen het niet anders dan toe
juichen, dat deze correspondent een lans
breekt voor een betere spoorwegverbin
ding voor N,Holland boven het IJ, maar
dat hij het eigenlijk alleen opneemt voor
een snellere verbinding naar Alkmaar en
dat hij Den Helder maar zooeven terloops
noeint, is, op zijn minst genomen, wel
jammer. Den Helder toch, met zijn 30.000
inwoners, staat er nog heel wat slechter
voor dan Alkmaar. Van Amsterdam op
Alkmaar heeft men nog verschillende
goede verbindingen, doch van Alkmaar
op Den Helder houdt het met twee per
dag op.
Meer dan eens is op dezen onvoldoenden
toestand gewezen; Vreemdelingenverkeer
Mij. vun Nijverheid, Economische Com
missie, meestentijds gesteund door de
Kamer van Koophandel en haar vertegen
woordigers in den Spoorwegraad, hebben
steeds weer pogingen aangewend om ver
betering te krijgen. Jaren acntereen werd
de gedrukte —kennisgeving ontvan
gen, dat de verzoeken niet voor inwilli
ging vatbaar waren.
Nu in het laatst van het afgeloopen
jaar waren er teekenen, dat eindelijk
aan eenige zeer gerechtvaardigde wen
schen tegemoet gekomen zal worden,
waarmede echterjde verbindingen van Hel
der met Amsterdam en Haarlem nog
alles behalve volmaakt zijn.
Wij willen hopen, dat nu de groote pers
er aandacht aan gaat schenken, verbete
ring het gevolg zal zijn. Zoo heel vlot
zal dat wel niet gaan I
Red. Held. Crt.
De Haagsche Conferentie.
DE OFFICIEELE OPENING.
Rede van Jaspar.
Gistermiddag 5 uur is in de vergader
zaal van de Tweede Kamer de tweede zit
ting van de Haagsche oonferentie offi
cieel geopend.
Te 5 u. 5 opende de president, de Bel
gische minister Jaspar, de zitting met
een woord van eerbiedige dankbaarheid
jegens de Koningin, die de conferentie in
Nederland ontvangt. De president meen
de, dat allen met hem zouden instemmen,
wanneer hij voorstelde, Haar een tele
gram te doen toekomen.
Hierna werd de zitting een oogenblik
geschorst, ten einde de persfotografen in
de gelegenheid te stellen hun opnamen
te maken.
De president vervolgde zijn rede met
een woord ter herdenking van de nage
dachtenis van minister Stresemann, die
sinds de vorige zitting der conferentie is
overleden. Hij bracht een diepgevoelde
hulde aan de nagedachtenis van den.
overledene, die gedurende vele jaren zich
beijverd heeft om den vrede te bevorde
ren, niet slechts van zijn land, maar van
de gansche wereld.
Vervolgens richtte de president een
harteiyken welkomstgroet tot de gedele
geerden, die de eerste zitting niet hebben
bijgewoond, zich daarbij in de eeistn,
plaats richtend tot den president van den
Franschen ministerraad, den heer Tar-
dieu, die voor de oplossing van de pro
blemen, welke de Oonferentie bezighou- i
den, .dat optimisme medebrengt, dat het
succes vormt voor alle oonferenties.
Na deze openbare zitting zou een
tweede bijeenkomst plaats hebben om
quaesties van organisatie te bespreken.
Alvorens echter deze openbare zitting te
sluiten, wenschte minister Jaspar dank te
brengen aan de Nederlandsche regeering,
die de oonferentie ontvangt met een gast
vrijheid, waarvan zij reeds het vorige jaar
de bekoring heeft ondervonden, en haar
tevens te danken door haar uitstekende
organisatie. Met name dankte hij den
voorzitter van den ministerraad, jhr. mr.
Ruys de Beerenbrouck en den minister
van buitenlandsohe zaken, jhr. mr. Bee-
laerts van Blokland. Ook dankte hij de
Staten-Generaal, die de conferentie hun
vergaderzalen hebben beschikbaar ge
steld; verleden jaar de Eerste Kamer en
thans de Tweede Kamer.
De president sloot daarop de openbare
vergadering te 5 u. 25, onder mededeeling
dat de vergadering, welke niet openbaar
is, na tien minuten zou aanvangen.
De duur dier conferentie.
Omtrent den duur der conferentie deel
de de Duitsche perschef, dr. Zecklin,
mede, dat, daar Sir Maurice Hankey, se
cretaris-generaal der conferentie, ook se
cretaris-generaal der Londensche Vloot-
conferentie zal zijn en hij den 18en dezer
naar Londen moet vertrekken met zijn
staf, de conferentie uiterlijk 17 dezer
moet zijn geëindigd.
WIJZIGING VAN DE ZUIDERZEE-
STEUNWET.
Ingediend is een wetsontwerp tot wij
ziging van de Zuiderzeesteunwet..
Evenais zijn ambtsvoorganger is de
minister van waterstaat van meening, ook
ai stelt hij voorop, dat de Zuiderzeesteun
wet een goeden grondslag geelt voor het
doel, waarvoor zij in het léven werd ge
roepen, dat die wet op eenige punten her
ziening behoeft.
Intusschen heeft de ervaring geleerd,
dat bij de belanghebbenden nog steeds te
hooge verwachtingen bestaan omtrent
hetgeen de Zuiderzeesteunwet zal bren
gen.
De tegemoetkomingen, ten behoeve van
opleiding van belanghebbenden of hunne
kinderen, zijn intusschen in de wet noch
wat de grootte der tegemoetkomingen be
treft, noch voor wat den aard der oplei
dingen betreft, ook maar eenigermate be
perkt. Het zijn slechts normen van doel
matigheid en redelijkheid, welke bij deze
tegemoetkomingen beperking opleggen.
In verband hiermede wordt aangetee-
kend, dat tegemoetkomingen, welke per
kind van belanghebbende gedurende ver
scheidene jaren uitgaven vorderen van
800 per jaar, niet tot de uitzonderingen
behooren.
Het aangeboden ontwèrp nu beoogt het
mogelijk te maken op doelmatige en ai-
doende wijze tegemoet te komen in alle
gevallen, waarin het aanvaarden van een'
pieuw bedrijf of werk zou worden belem
merd door moeilijkheden welke zich zou
den kunnen voordoen bij de liquidatie
van het oude bedrijf, mede in verband
met waardevermindering.
Betreffende den aflossingstermijn, wel
ken de wet op uiterlijk 10 jaar stelt, is
meermalen gebleken, dat deze te kort is.
Het aangeboden ontwerp beoogt de in
de practijk gebleken bezwaren te onder
vangen.
BLOEMENMAGAZIJ N
D. J BANSEMA
BREEWATERSTRAAT 16
met geldswaarde gestolen. Ook bleken
zakken bevattende pakketten, opengesne
den te zijn. Wat niet van waarde was lie
ten de inbrekers liggen. Voorts is de
trommel met zegelwaarden opengebro
ken. Later is het mes, waarmede de zak
ken waren opengesneden, gevonden.
LUCHTVAART.
ENGELAND
HET OPROER BIJ SAMOEA.
N.-Zeeland zendt tnarinevaar-
tulgen uit.
Auokland (N. Zeeland), 2 Jan. De Brit-
sche imarinevaartuigen „Veronica" en
„Laburnum" hebben Last gekregen, mor
gen miet onbekende bestemming te ver
trekken, waarschijnlijk in verband met
het jongste ernstige oproer op1 Samoa,
waarbiji negen personen werden gedood.
De rust teruggekeerd.
De administrateur van Samioa maakt
bekend, dat do inlandsche organisatie
zich ontbindt en dat er rust heersohit. Van
bevriende inlanders zijn tallooze aanbie
dingen tot het verleenen van hulp ont
vangen.
P08TDIEF8TAL IN DE LAMPONG8.
Telok Betong. Zaterdagnacht heeft een
mysterieuse inbraak plaats gehad in het
postkantoor van Tandjong Karang. Vijf
tien zakken post, afkomstig van Java,
bleken opengesneden te zijn met een
scherp voorwerp. De zakken waren be
stemd voor' Zuid-Sumatra. Uit alle zakken
waren de zich daarin bevindende brieven
De postvluchten naar en van Indië.
Het zesde postvliegtuig op den
terugweg.
Donderdagochtend 6.5 ds het zesde
postvliegtuig uit Medan vertrokken en
's middags 12 uur is het te Bangkok aan
gekomen.
Te Akyab.
Bij de Kon. Luchtvaartmij. is bericht
Ingekomen, dat het zesde vliegtuig op den
terugweg vanochtend 5.45 uit Bangkok
is vertrokken en te 12.5 te Akyab is aan
gekomen.
De mail
Aneta seint uit Medan:
Het zesde vliegtuig op den terugweg
is van hier vertrokken met 241/» kilogram
mail van de Oostkust. In totaal werd 194
kilogram meegevoerd, inclusief pakket
ten voor Bangkok, Akyab, Allahabad, Ka-
rats ji, Boeshir, Bagdad en Aleppo.
DE KON. LUCHTVAART
MAATSCHAPPIJ.
In 1920 zijn de vliegtuigen der K. L. M.
gedurende 12,824 uren in de lucht ge
weest, waarin zij omstreeks 2 millioen
kilometer hebben afgelegd. Over 1928
waren deze cijfers 10,171 uren en 1,628,000
K.M.
Gemiddeld hebben de vliegtuigen in
1029 per dag 6400 K.M. afgelegd. Het dag-
gemiddelde in 1928 was 1000 K.M. minder.
EEN VLIEGTOCHT VAN EEN INDIËR
De jonge Indiër Man Mohan Singh,
die te Bristol studeerft, zal Zaterdag ver
trekken op een vliegtocht in zijn eentje
van Engeland naar Britsoh-Indië, om te
trachten een prijs van 500 te verdienen,
dien de Aga Khan heeft uitgeloofd voor
den eersten Indiër die in 1980 zulk een
tocht volbrengt.
/EEN VOORSPELLING VAN
LINDBERGH.
In een rede te S't. Louis heeft Lind-
bergh gister gezegd, dat transatlantische
postvluchten binnen vijf jaar tot de gere
gelde dienlten zouden behooren en dat
het passagiersverkeer over den Oceaan
spoedig daarna als een doodgewone zaak
zou functioneeren.
Een drama in de lucht.
i
Botsing van twee vliegtuigen.
Te/Santa Monica, in den staat Californië,
zijn twee vliegtuigen met elkabr in bot
sing geweest. Op het oogenblik van de
botsing waren de vliegtuigen 1000 M. hoog.
In de vliegtuigen bevonden zich de op-
nemers van films voor een bioscoop. Na
de botsing vielen de vliegmachines, die
in brand waren gevlogen. Van dé tien
menschen, die er zich in bevonden, i&.tot
nu toe slechts van drie het lijk gevondèn.
Het doel van de fllmopnemers was, films
te maken van een man die aan een para
chute uit een derde vliegtuig sprong. De
opneming was bestemd voor een film die
den levensroman en de verongelukking
van Löwenstein tot onderwerp had.
(Löwenstein viel boven het Kanaal uit
zijn vliegtuig, onder omstandigheden die
nooit ten '.volle zijn opgehelderd.)
Volgens hét voorloopig onderzoek schijnt
de ramp te zijn ontstaan, doordat de be
stuurder van het eene vliegtuig door het
scherpe zonlicht was verblind en een
verkeerde manoeuvre had uitgevoerd,
waarop de noodlottige botsing volgde.
WETENSCHAPPELIJKE
BERICHTEN.
EEN VOOR-HISTORISCHE VONDST.
'Naar uit Tandzjer wordt gemeld, is er
op 12 K.M. afstand van Tetoean, tenge
volge van den hevlgen regen een grot
blootgekomen, waarin het skelet werd ge
vonden van een 11 M. langen en 2 M.
hoogen dinosaurus. Een commissie van
Spaansche geleerden heeft zich naar de
plek begeven waar het skelet gevonden
werd om een nader onderzoek in te
stellen.
DE RUINEN VAN SODOM.
In het centrum van de oostelijke vlakte
van de Jordaan zijn de ruïnes gevonden
van een stad, die door een grooten brand
verwoest blijkt te zijn. Men denkt met So-
dom te doen te hebben.
Een succes van het Pauselijk
Bijbelinstituut.
Omtrent de opgraving wan Sodomis
ruïnen verneemt het Hbl. nader, dat zij
gelukt Is aan het Pauselijk Bijbel-Insti
tuut te Jeruzalem, en wel onder leiding
van pater Alexis Mallon en den vice-
eonsul van Frankrijk, den heer Remé
Neuville. De ruïnen liggen in het midden
van het oostelijk deel van het Jördaandal,
ongeveer acht kilometer ten Noorden der
Doode Zee. Het reeds gevonden aarde
werk toont, dat de stad vroeg in het bron
zen tijdperk gesticht moet rijn, en ouder
was dan Jericho. Zij stond op een hoog
punt van beschaving.
Dat de ruïnen tot nog toe aan de onder
zoekingen waren ontgaan, verklaart men
uit de omsrtandighedd, dat zij op geen
enkele plek boven de vlakte uitstaken.
De vijf steden in de vlakte bij die Doode
Zee waren Sodom, Gomoma, Adama, Ze-
boïm en Zoar. Telkens heeft men getracht,
moderne steden met deze bijfeelsche plaat
sen te identificeeren, maar geen enkele
zekerheid werd daaromtrent verkregen.
De opgravingen toonen aan, dat Sodom
inderdaad door een brand is verwoest en
bevestigen het verhaal in Genesis 19 24.
Buitenland.
HET GIFMOORDPROCES TE
SZOLNOK.
De officier van justitie heeft in het sen-
sationeele giitaengsterprooes te Szolnok
opnieuw tien boerinnen in staat van be
schuldiging gesteld.
ZES KINDEREN VERBRAND.
Volgens een bericht uit Ormstown
(prov. Quebec) zijn in den Nieuwjaars
nacht bij een brand zes kinderen omge
komen.
TIEN KINDEREN VERDRONKEN.
In het riviertje Fllon dat met een dun
Ijskorstje bedekt was zijn Donderdag
tien kinderen van zes tot acht jaar die
zich op het Ijs gewaagd hadden verdron
ken. Twee jongens konden gered worden
ARM HONGARIJE.
De directeur-generaal van de Boeda-
pester electrische tramwegmaatschappij,
op wiens beleid in de zitting van den ge
meenteraad ernstige aanvallen zijn ge
daan, heeft daarop ontslag gevraagd. Het
pensioen is daarop op pl.m. f 14.900
'sjaars vastgesteld. Waar hij echter ook
verder als „technisch adviseur" zal fun-
geeren, wilde de magistraat hem daar
voor nog pl.m. 9000 extra geven, wat
echter tengevolge van het protest der
linkerzijde verworpen werd.
FABRIEKSBRAND.
Een schade van 600.096 mark.
Nieuwjaarmacht rijn de gebouwen van
de papierfabriek Alfeld Gronau voorheen
Gator. Woge te Hannover afgebrand. De
schade wordt op 600.000 mark geschat.
PEST IN TUNIS.
In de inboorlingénwijk te Tunis zijn
eenige dagen geleden gevallen van pest
ontdekt. Alleen leden van den 'staimi Dou-
diet zij aangestoken; tot andere gedeelten
van de bevolking heeft de ziekte zich niet
uitgebreid. Totdusver is die epidemie zeer
beperkt gebleven en de regeering heeft
energieke maatregelen genomen ofm uit
breiding te voorkomen.
WEER EEN AANSLAG OP EEN
TREIN BIJ BRUNSWIJK.
Donderdagmiddag hebben baanwach
ters bij Brunswijk ontdekt, dat-een blok
steen van 100 K.G. van een brug was af
geslagen en op de rails gelegd. Een voor
bijrijdende trein had het blok ongeveer
30 meter meegesleept en tenslotte bijna
geheel vernield. De locomotief van den
trein had geen schade opgeloopen. Dit is
binnen korten tijd reeds de achtste aan
slag op een trein bij Brunswijk gepleegd.
EEN KIND MET TWEE HOOFDEN.
In de Poolsche stad Lodz is een kind
met twee hoofden geboren.
NIEUWJAAR TE NEW YORK.
Uit New York (stad) wordt gemeld, dat
daar op Nieuwjaarsdag vijf menschen
zijn overleden aan de gevolgen van over
matig alcoholgebruik, terwijl 79 anderen
wegens drankmisbruik met kwade gevol
gen in een ziekenhuis moesten worden
opgenomen.
HET PANAMA-KANAAL.
De ontvangsten ln 1929.
De havengelden van het Panama-ka
naal hebben in het afgeloopen jaar in
totaal 27.500.000 bedragen. Dit is een
nieuw record, n.1. bijna 1. 250.000 meer
dan in het jaar 1928.
In 1929 zijn 106 schepen meer door het
Panama-kanaal gevaren dan in 1028.
VIJFTIG POOLSCHE STEDEN
FAILLIET.
Naar de Kurjer Ozerwony van goed in
gelichte zijdie verneemt, zijn niet minder
dan 50 Poolsche steden failliet. In ver
scheidene gevallen zou reeds beslag ge
legd zijn op de eigendommen van ma
gistraten. In enkele West Poolsche ste
den hebben de ambtenaren reeds sinds
vele maanden geen salaris ontvangen.
Door den stedenbond is reeds een fonds
voor hulpverlening ingesteld.
r