smaakvol degelijk billijk van Willigen GEMENGD NIEUWS. Radiografisch Weerbericht bS pass'3 April Perlm- LUCHTVAART. Twee Fransche militaire vliegtuigen verongelukt. De ^3 eigenschappen onzer meubelen zijn Weststraat Laatste berichten. IVIarineberichten. Opzienbare onthullingen. Stoomvaartbericht^n. Legerberichten. open te scheuren. Dit is hun evenwel niet gelukt, zoodat zö zioh tevreden hebben moeten stellen met de diefstal van een kistje sigaren. Voor een vijftal jaren terug werd er ook in de graanmalerij ingebroken. "Van de daders is toen nimmer een spoor ont- d6De politie heeft de zaak in handen en stelt een nauwkeurig onderzoek in. NUMMER ELF EN NUMMER DERTIEN DER HELDERSCHE POLITIE. Het feit, dat in de nummering van ons politiecorps de nummers elf en dertien zijn overgeslagen, heeft vele voor humor gevoelige zielen geïnspireerd tot het schrijven van een gedichtje. Wij zelf heb ben er eenige opgenomen, en wij -vinden in ,De Telegraaf" van den lijfdichter van dit'blad, den heer Clinge Doorenbos, een kostelijke proeve van geest en spottend vernuft. Dit versje heeft zelfs onzen bur gemeester geïnspireerd tot een berijmd antwoord, waarin ZEd.Achtbare de motie ven uiteenzet, die- geleid hebben tot het overslaan dezer beide nummers. Voor deze daad wenscht de Heldersohe Courant onzen burgervader de eer te brengen, die hem onder deze omstandigheden toekomt, en wij bieden dientengevolge ZEd.Acht bare de volgende proeve onzer muze aan. ODE AAN DEN BURGEMEESTER. Tc Zie ons dapp're corps politie, Netjes op een rijtje staan, Eén-twee-drie-vier-vijf-zes-zeven, Waar is nummer elf gebleven? Is er stil van door gegaan. Nummer twaalf die geen dozijn maakt, Maakt het best, is goed gezond, Maar zijn buurman aan zijn rechter, Voelt zich óók met elk uur slechter, Ligt voor dood straks op den grond. Vele rijmelende geeVten Gingen dapper aan den slag, Om dit feit te boek te stellen, En 't aan Holland te vertellen, Dat zich nu een ong'luk lacht. Clinge Doorenibos, de rijmer, Bracht het door het heele land: In het lijfblad zijner muze, In „De Telegraaf" ziet u ze Staan en ook in de „Courant". Helder's wakk're burgervader, Op de bres staand, nacht en dag Voor zijn schapen in het Noorden, Aan der Noordzee ruwe boorden, Ging ook dapper aan den slag. En beschreef waarom zijn mannen Twaalf zijn nochtans geen dozijn, Waarom twee ervan mankeeren, Bij het daag'lijks appelleeren Permanent afwezig zijn. Heil u, burgervader Driessen, Zie, wij drukken u de handl Hoog wilt gij Den Helder houden, Voor het heele vaderland. Onspoed zal uw corps niet treffen. Wijl het li noch 13 heeft, Hopen wij, dat zonder deze Lang ons dapp're corps nog leeft. BURGEMEESTER DRIESSEN ALS DICHTER. Wie had ooit kunnen droomen, dat Den Helder's Burgervader Zoo'n reuze dichttalent bezat. Men leert hem nu pas nader, Hij ging in strijd, en dat nog wel Met Clinge Doorenbos. En 't rijm was lang nog niet zoo mal, Het ging er best op los. U heeft het zeker méér gedaan, (Zoo gauw kwam d' inspiratie) Als U zoo doorgaat wordt U vast Nummer één der dichtersnatie. Ik wil dan op de dichterslijst Wel nummer elf staan, Dan sta ik toch, hoe gek 't 00X lijkt, Nog tamelijk vooraan. Maar tusschen haakjes, De repliek, die U aan Clinge gaf, Daar neem ik, ik wil eerlijk zijn, Mijn pet beleefd voor af. Alleen ben ik nu wat bevreesd, Met 't oog op concurrentie, Ach Burgervader, hoor mij aan, Tc Heb slechts dit ééne wenschie, Dat U met mij op rijmgebied Niet concurreeren gaat, Wlant dan sta ik in korten tijd Als rijmelaar op straat. Het beetje dat ik nog verdien, Met 't maken van gedichten, Daar wilt u vast de helft niet van, En U zult mij zéér verplichten. JAN MENS, Den Helder. VLIEGTUIGONGELUK. Bij Bretazo 1b een vliegtuig uit Bresoia, waarin zich oonsul-generaal Almo Tera- bella de commandant van de 7e groep van de vrijwillige militie, bevond, door onbe kende oorzaak neergestort. De oonsul en de vlieger, sergeant Roesi, kwamen om. De bladen herinneren er aan, dat Terrabella zevenmaal eervol ver meld was wegens bijzondere militaire ver diensten. Hij behoorde tot de eerste fascisten. Drie dooden. Uit Lyon wordt gemeld, dat daar Woensdag een Fransch militair vliegtuig in brand is gevlogen, naar beneden ge stort en geheel vernield. Van de inzitten den werd er één op slag gedood, en de ander zwaar gewond. Uit Daroares, waar zioh een militaire luchthaven bevindt, wordt gemeld, dat een watervliegtuig door tot nog toe on bekende oorzaak van een hoogte van vijf honderd meter in zee stortte. -De beide inzittenden vonden den dood in do golven. DE PLANNEN VOOR DEN ZEPPELIN DIEN ST OVER DEN OCEAAN. Volgend jaar een Oceaan-vlleg- dienst Uit Washington wordt gemeld, dat Humsacker, vice-presidenit van de Inter national Transport Co., bekend heeft ge maakt, dat de dienst met luchtschepen over den Oceaan in 1932 zal worden ge opend. De prijs voor den overtocht zal ongeveer het dubbele van den prijs, welke men voor een overtocht eerste klasse met een stoom schip betaalt. Duits chland stelt voor den dienst de „Graf Zeppelin", alsmede het nieuwe luchtschip, dat het volgend jaar gereed zal komen, ter beschikking. De Vereenigde Staten 'zullen, naar Hunsacker verder meedeelt, twee lucht schepen bouwen volgens het modél van de Zeppelins, die door de Goodyear Zep pelin Co. te Akron voor de Amerikaansche marine zijn geleverd. Het nieuwe luchtschip, waaraan men te Friedrichshafen reeds bezig is, zal ook in Duitschland gefinancierd, worden en groo- ter en sneller zijn dan de „Graf Zeppelin". De voor het verkeer over den Oceaan bestemde luchtschepen zullen niet, zooals de Zeppelins van de Amerikaansche ma rine, vliegtuigen meevoeren, doch zij zul len zoo worden gebouwd^ dat passagiers en post van het luchtschip tijdens de vlucht aan boord van een vliegtuig kun nen overstappen. Dit zal met name ge schieden boven steden waar de luchtsche pen niet kunnen landen. De reis van Amerika naar Europa zal twee, in omge keerde richting gemiddeld drie dagen du ren. Als voornaamste vlieghaven in Euro pa denkt men Sevilla te nemen, doch de beslissing hierover zal pas genomen wor den op grond van de ervaringen, welke de „Graf Zeppelin" bij den aanstaanden tocht naar Zuid-Amerika zal opdoen. De voornaamste landingsplaats in Ame rika zal men eerst na een ervaring van negen maanden kiezen. Men heeft hier voor een oppervlakte van ten minste l1/, K.M'. noodig. De nieuwe luchtschepen zullen 40, 60 en 80 passagiers kunnen meenemen. ambassadeur te Berlijn ontvangen, waarin deze mededeelde, dat Duitsohland op het Britsche ultimatum, dat dien middag te 2 uur door Lord Grey was gezonden, niet zou antwoorden en dat dus van midder nacht af de oorlogstoestand tusschen beide landen zou bestaan. Het Foreign Office was door deze mede- deeling ten zeerste verrast en stelde een onderzoek in, waarop de vorige mede- deeling dat Duitschland in een verklaring den oorlogstoestand had afgekondigd, berustte. Tenslotte bleek, dat deze mededeeling gebaseerd was op een opgevangen draad loos bericht aan de Duitsche Scheepvaart, waarin gewezen werd op het dreigende oorlogsgevaar met Engeland. De fout zou zooals het boek van Harold Nicholsen constateert, bij de admiraliteit gemaakt zijn. Frankrijk is ook de beschrijving van de tweede kwestie in het boek, n.1. het feit dat reehs een jaar vóór het uitbreken van den oorlog het vraagstuk van het schenden der Belgische neutraliteit door Groot-Brittannië en Frankrijk ernstig overwogen, zóu zijn. In November 1911 zouden n.1. de voorbereidingen voor het snel overbrengen van vier of zes Engel- sche divisies naar het Continent tot in alle bijzonderheden zijn uitgewerkt. In 1913 was men in Fransche militaire kringen er van overtuigd, dat de oorlog in den loop van dat jaar of van het volgende zou uitbreken, en dat het ge vaarlijk kon zijn, wanneerdebesprekingen te lang werden uitgesteld. In hetzelfde jaar schreef de toenmalige onderstaats secretaris van het Foreign Office, Sir Arthur Nicholson, een brief aan den Britschen gezant te Brussel, waarin o.a. de passage voorkwam „Wij en Frankrijk kunnen in de positie komen dat wij het zenden van troepen over de Belgische grenzen moeten overwegen, ten einde de Duitsche troepen aan de andere zijde te ontmoeten". De conclusie van Nicholson's boek is, dat Engeland om een eereplicht te ver vullen door Frankrijk in den oorlog is gedreven. Volgens zijn eigen verklaring heeft Harold Nicholson gebruik gemaakt van offlcieele oorkonden en documenten, die tot nog toe niet publiek toegankelijk waren. van het Vle district stond te wachten, ervoer, dat het huwelijk reeds lang ge leden elders was gesloten, uitte zij hare teleurstelling in stormachtige protesten. DE CHINEESCHE BANDIETEN. Wreedheden. Te Sjanghai zijn berichten uit de pro vincie Joeninan ingekomen volgens welke de inwoners van een stadje, die de som men niet konden of wilden betalen, die door een troep bandieten waren geëischt, met petroleum gedrenkt en met de handen boven het hoofd vastgebonden, in brand werden gestoken. De roovers durven zich zelfs tot in de omstreken van Sjanghai vertoonen waar zij boerderijen aanvallen en de bewoners martelen als de buit tegenvalt. Uit Peking wordt afzonderlijk gemeld, dat de penningmeester van het Engelsch- Chineesche collepe te Tientsin, de En- gelsohman Scarlett, door bandieten is ver moord te Pei-teï-ho aan de kust BELGISCHE DIAMANTNIJVERHEID. Beperking der productie voor ombepaalden tijd. De Vereeniging van Belgische werk gevers in het diamantbedrijf heeft be sloten de productie met 50 te beperken door den arbeid gedurende veertien da gen per maand te staken van 14 dezer af, voor onbepaalden tijd. HR. MS. „WITTE DE WITH". Hr. Ms. Witte de With bevond zich gis teren 50 mijl ten Westen van Kaap Fi- nisterre. Het schip heeft 2 reddingboeien verloren, waarvan het vinden geen aan leiding behoeft te gjsven tot ongerustheid. DE TERUGKEER VAN DE „HERTOG HENDRIK". 10 Mei ln de haven. Thans is bepaald dat Hr. Ms. pantser- schip „Hertog Hendrik", sedert geruimen tijd vertoevende op CuraQao, den 17en dezer naar Nederland zal terugkeeren. Het reisplan voor dezen bodem Is als volgt vastgesteld: Vertrek van Curagao 17 April 1930; aan komst te Horta (Azoren) 2 Mei, vertrek van Horta 3 Mei, aank. te Willemsoord 10 Mei. De mémoires Nichelson. van Sir Arthur Het door Harold Nicholson gepubli ceerde boek over het leven van zijn va der,den lateren Lord Garnock.die in de beslissende dagen voor het uitbreken van den oorlog als Sir Arthur Nicholson de functie van permanent onderstaatssecre taris aan het Britsche Foreign Office bekleedde, heeft volgens uit London ontvangen berichten groot opzien ge baard. Uit het boek zouden 'twee belangrijke feiten blijken: le. Dat de Engelsche oor logsverklaring aan Duitschland, althans in den vorm waarin zij gedaan werd, op een vergissing berustte; 2e. Dat tusschen Engeland en Frankrijk reeds in 1913 overwogen werd om de neutraliteit van België te schenden. De op 4 Augustus 1914 aan den Duit- schen ambassadeur te London prins Lichnowsky overhandigde nota, die de oorlogsverklaring bevatte, luidde: „Nadat de Britsche ambassadeur te Berlijn zijn paspoort gevraagd heeft, heb ik de eer Uwe Excellentie mede te dee- len, dat in overeenstemming met den tekst van de nota, die de Duitsche re geering heden ter hand is gesteld, de Britsche regeering van hedennacht 12 uur af den oorlogstoestand tusschen Duitschland en Engeland ingetreden acht. Ik heb de eer voor Uwe Excellentie, de familie van Uwe Excellentie en voor het personeel der ambassade de paspoor ten hierbij te voegen, w.g. Grey." Nadat deze brief te 9 uur 40 was op gesteld, kwam een secretaris van het r oreign Office met de opzienbare tijding, dai Duitschland den oorlog aan Engeland had verklaard. In de grootste haast werd daarop de nota aan prins Lichnowsky opnieuw ontworpen en begon met de zinsnede: „Nadat het Duitsche Rijk aan Groot-Brittannië den orlog heeft ver klaard, heb ik de eer", enz. Daarna werd te 10 uur op het departe ment een telegram van den Britschen Buitenland. KINDERSTERFTE IN EEN CANADEESCH ZIEKENHUIS. In verband met het groote aantal ge vallen van kindersterfte, gepaard gaande met vergiftigingsverschijnselen, in een Canadeesch ziekenhuis, is de justitie over gegaan tot arrestatie van twee artsen, een assistent-arts, een apotheker en een ver pleger. Een der beide artsen wordt be schuldigd van het veroorzaken van den dood van veertien kinderen. Het overlij den zou veroorzaakt zijn door het voor schrijven van verkeerde medicijnen. EEN WALVISCHVAARDER VERGAAN. Zestien man omgekomen? Naar de Associated Press uit Santiago meldt is de walvisohboot ,3allena" nabij Lebu in een storm vergaan. Men vermoedt, dat de bemanning, zes tien koppen verdronken is. Wrakstukken zijn aan land gespoeld. Torpedojagers zijn naar de plaats van de ramp onderweg. EEN ONTPLOFFING VOORKOMEN. Nu eerst wordt bekend, dat Zondag een gevaarlijke ontploffing in het tuighuis te Poona is voorgekomen. Er was op ge heimzinnige wjjze brand uitgebroken in de voornaamste afdeeling van de munitie fabriek. Het garnizoen was twee uur in de weer bij heldhaftige pogingen om de vlammen te dooven, welke ten slotte slaagden. EEN SPOORWEGONGELUK IN OOLUMBIE. V® dooden. Uit Bögota wordt gemeld, dat er bij het verongelukken van een goederen trein bij Puerto Berrio vijf menschen zijn omgekomen en tien gekwetst. HET HUWELIJK VAN MISS HONGARIJE. Een teleurstelling voor het publiek. Zondagochtend om 9 uur is voor den burgerlijken stand van het Ve district van Boedapest het huwelijk gesloten van Maria Paps (Miss Hungaria) met den landeigenaar Istvón Tomanovits. Oor spronkelijk zou het huwelijk om elf uur in het Ie district worden gesloten. Ten einde echter opzien te vermijden, is dat op het laatste moment gewijzigd. Slechts de beide getuigen: de afgevaardigde baron Miklós Vojnioh en de hoofdredac teur van het theaterblad SzinMzi Elet wisten er van. Zelfs de moeder der bruid was niet in het geheim ingewijd. Toen intusschen de dichte menigte, die voor het gebouw van den burgerlijken stand Aan .den officier-vlieger der 2e kl. M. F. Eikerbout is ingaande 5 April vergunning, ver leend voor het waarnemen van eeni betrekking buiten het zeewezen voor den tijd van een jaar onder stilstand van alle inkomsten en opklim ming in de ranglijst. Luit. ter zee 2e kl. H. T. de Booij keert binnenkort van zijn plaatsing bij den zee dienst in Oost-Indië naar Nederland terug. De met ingang van den ien April benoemde luit. ter zee 3e kl. Mar.-Reserve zijn den 3en 3en April als volgt geplaatst: J. J. Buhre, Medusa; J. Busschers, Douwe Aukes; G. S. v. Dijk, Z 7; J. F. G. Haentjes, O.zeed.kazerne; H. Schaper, id.; A. A Oep- kes, Z 5. Aan den serg.-monteur H. J. Tuinder is met ingang van den 7en April in Oost-Indië ont slag uit den zeedienst verleend. Serg. der mariniers J. P. Goeman bij in- dienststelling naar Gelderland. Een transport van 6 onderofficieren en 17 minderen der zeemacht is met het s.s. Prins der Nederlanden uit Oost-Indië hier te lande teruggekeerd. 14 April: majoor-schrijver J. A. de Goeij van Wachtschip Willemsoord naar Wacht schip Vlissingen; id. J. Labruijere van Mar.- kaz. Willemsoord naar Wachtschip Willems oord, onder intrekking der bevolen overplaat sing naar Wachtschip Vlissingen. 17 April: bootsman A. Prijs van Wachtschip Willemsoord naar de Mok. 21 April: bootsman A. Overduijn van Wacht schip Vlissingen naar Medusa. 26 April: serg. der mariniers A Onstenk van Mar.kaz. Willemsoord naar Afd. Mars. Rotterdam; id. S. v. d. Vrede van id. naar id.; id. A. C. de Wildt van id. naar de Kooij; id. H, C. Elias van id. naar Mar.kaz. A'dam; id. M. H. Godding van id. naar Kon. Instituut; id. J. H. Smeink van id. naar id.; id. A. C. C. Kamhoot van id. naar Wachtschip Willems oord; id. J. Peetsold van id. naar id. 26 April: id. S. Faber van Kon. Instituut naar Afd. Mars. Rotterdam. 1 Mei: id. J. Brugts van de Kooij naar Afd. Mars. Rotterdam. 2 Mei: id. J. de Rooij van Mar.kaz. naar Kon. Instituut. BEHOUD VAN HET BERGERBOSCH. Kjjkssteun aan de gemeente Bergen. „Het Volk" meldt uit Beugen: rn deze gemeente bevindt zioh een be langrijk boschoomplex, waartoe het be kende „Westerbosch" en de „Hooge Boo- men" behooren. Het bestaat uit prachtig oud loofhout en is gelegen vlak hij de kom der gemeente, deels aan den voet der duinen, deels m het duin. Het boech, dat o.m. een reigerkolonie bevat, is van g-roote beteekenis voor het natuurschoon dezer streek. Het is zeer in tiek als ont spanningsoord, niet bet minst bij de be volking van de hoofdstad. Daar deze bosschen gevaar liepen bin nen afzienbaren tijd tot bouwterrein te worden bestemd, heeft de gemeente met den eigenaar van het „V esterbosch en de Hooge Boomen" onderhandeld over aankoop ten einde dit ongeveer 73 H. A. groote terrein in zijn tegenwoordigen toe stand te bewaren. Zij heeft de bosschen in handen gekregen voor ruim 96.000. Thans heeft het gemeentebestuur van den minister van Binnenlandsohe Zaken en Landbouw de toezeg ging ontvangen, dat in verband met het algemeen belang, dat bij de instand houding van het door deze bosschen ge vormde natuurschoon is betrokken, van Rijkswege, voorloopig voor een tijdvak van tien jaar, een jaarlijksohe bijdrage van 1600 zal worden verleend, mits do betrokken bosschen onder deskundig toe zicht van het Staatsboschbeheer worden „esteld. (Ongecorrigeerd). Met ingang van 1 April 1930 zijn bij het reg kust-art. aangesteld tot serg.-titulair de Hwf'H0?' o TVCampagne> J- Loots, xl. Winkel, C. Bouwhuizen en Th. van Wijk. Aan den dienstpl. van het reg. kust-art. G. Vi Lr is bl' hesch. van het D. v. D. d d - 930 N,V?5 T opTlleuw uittel van opkomst in werkelijken dient verleend voor deni tijd van één jaar. De dienstpl C. Lageweg van het reg. kust- rinVr5 ,°Pi V .Ma,art }93° overgegaan als ma- vrilwiliT k- t.korps mariniers met een vrijwillige verbintenis voor zes jaren. Aan den dienstpl. H. P. G. J. van Nahijs van 5^4 rC8'J^Ust"art- is bij besch. van het D. v. D. r 24 Maart 1930 Vlle Afd. No. 209 T. één verleendtCl Opkom8t in werkelijken dienst Naar waarnemingen verricht in den morgen van 5 April. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteorologisch Instituut te De Bilt. Hoogste stand 777.6 te Haparanda Laagste stand 748.5 te Brest. Verwachting: Zwakke tot matige aanvankelijk N O tot N. wind. meest bewolkt of betrokken' aanvankelijk weinig of geen neerslap-' later wellicht regenbuien, iets zachter. Stoomvaart Mij. Nederland. Johan de Witt, t., pass. 2 April Perim. Poelau Roëbiah, t., 4 April te Suez. Enggano, t., 3 April v. Marseille. J. P. Coen, u., 4 April v. Genua. Madoera, t., 3 April v. Sabang. Poelau Bras, 3 April te Bremen. Roepa-t, 3 April te Hamburg. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Achilles, pass. 2 April Gibraltar. Ariadne, 3 April v. Barcelona. Bodegraven, t., 1 April v. Curagao. Boskoop, 3 April te A'dam. Ceres, 2 April v. Port of Spain. Deucalion, 1 April v. Lipari. Mars, 2 April v. Ceuta, Nero, 2 April v. Hamburg, Orpheus, 4 April te R'dam. Stella, 2 April v. Constanza. Zeus, 2 April v. Musel. Eos, 3 April y. A'dam. Proteus, 3 April v. A'dam. Tellus, 2 April te Calamata. Van Rensselaer, t„ pass. 3 April Aaoren. Venezuela, 2 April te Hamburg. Aurora, 4 April te Venetië. Breda, u., 2 April v. Callao. Doros, 3 April v. Coruna. Lorenz L. M. Russ, 5 April te R'dam verwacht Nero, 4 April te A'dam. Oberon, 4 April te R'dam. Stella, 3 April te Varna. Telamon, 3 April v. Curagao. Ulysses, 3 April v. Izmir. Cottica, 2 April v. Paramaribo. Eos, 4 April te R'dam. Erata, 4 April v. A'dam. Euterpe, 2 April v. Danzig. Fauna, 4 April v. A'dam. Iris, 4 April v. A'dam. Oranje Nassau, u., 4 April v. Madera. Stuyvesant, 4 April v. A'dam. Theseus, 4 April v. A'dam. Kon. Holl. Lloyd. Flandria, u., 2 April v. Las Palmas. Drechterland, 4 April te Antwerpen. Gratia, u., 3 April te Rio Janeiro. Kennemerland, t„ 3 April te Montevideo. Orania, t., 4 April v. Bahia. Kon. Paketvaartmaatschappij. Kampar, pass. 2 April Kaap Bon. Kampax, pass. 3 April Malta. Sibolga, 3 April v. Belawan. Van Heutsz, 1 April v. Hongkong. N. Holland, 3 April te Sydney. Maros, 4 April Perim gep. HollandAfrika Lijn Jagersfontein, 3 April te A'dam. Nias, t., 4 April te Antwerpen. Melislcerk, u., 2 April v. Aden. Rietfontein, t., 2 April v. Algoabaal. Giekerk, u., pass. 3 April Dakar. Gnjpskerk, t., 3 April v. Genua. Randfontein, 3 April v. A'dam. Aldabi, t., 4 April te Dar-es-Salaam. HollandAmerika Lijn. Bulderdijk, 4 April te Hoek v. Holl. verwacht. Moerdijk, 3 April te Antwerpen. Spaarndam, 4 Ajril v. Vigo. Veendam, 2 April te New-York Leerdam, 3 April te Vera Cruz Bilderdijk, 4 April te R'dam. Duiteldijk, 4 April v. Londen Rotterdam, pass. 4 April v. Gibralar. Holland—Britsch-Indië Lijn. Hoogkerk, t., pass. 3 April Ouessant. Schiekerk, 4 April v. Calcutta. a HollandAustralië Lijn Ahfl e?' U\2 April te Svdney. Abbekerk, 3 April v. Bremen. A^dskerk, t., 3 April v. Oran. HollandO .-Azië Lijn. Oostkerk, u., 2 April v. Suez Geïmami?'A^ uaSS',4 April Dungenes». ArenaI' I V' ^adlWOStOck. ser 1 t., pass. 4 April Gibraltar. Java—New-York Lijn. SimM«an' 4 fpril v- Suez. oimaloer, 3 April v. P. Said. BeèmsWHApril te Belawan. Soemba nl PT 2 April Gibraltar. SaleTer a -.2 April Perim- Poi„ u 3 Apnl te New-York. Prifm 3 April te New-York. Pnam, pass. 2 April Peflm TiikemK Java~Cbin«—Jap«n Lijn. Tiiliwn ang' Apr*' ShanghaL TjibarGU 2 *Apdl te Shanghai. Tiinn 't1 *e Hongkong. Dimanoek, a April te Batavia Rotterdamsche Lloyd. Indrapoera. u„ 2 April v. Suez. In„,u„V ■"■Pm v. ouez. Kerln U" 3 ■^■pHl te Southampton. Km, r Pass' 3 April Per'm- i/._ V"*". Pass. 2 April Gibraltar. Merauke, u., April v. Sueze. Garoet, 3 April v. Batavia 1 Gede, 4 April Gravesend gep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 14