smaakvol
degelijk
billijk
van Willigen
GEMENGD NIEUWS.
Radiografisch Weerbericht
bS pass'3 April Perlm-
LUCHTVAART.
Twee Fransche militaire
vliegtuigen verongelukt.
De ^3 eigenschappen
onzer meubelen zijn
Weststraat
Laatste berichten.
IVIarineberichten.
Opzienbare onthullingen.
Stoomvaartbericht^n.
Legerberichten.
open te scheuren. Dit is hun evenwel niet
gelukt, zoodat zö zioh tevreden hebben
moeten stellen met de diefstal van een
kistje sigaren.
Voor een vijftal jaren terug werd er
ook in de graanmalerij ingebroken. "Van
de daders is toen nimmer een spoor ont-
d6De politie heeft de zaak in handen en
stelt een nauwkeurig onderzoek in.
NUMMER ELF EN NUMMER DERTIEN
DER HELDERSCHE POLITIE.
Het feit, dat in de nummering van ons
politiecorps de nummers elf en dertien
zijn overgeslagen, heeft vele voor humor
gevoelige zielen geïnspireerd tot het
schrijven van een gedichtje. Wij zelf heb
ben er eenige opgenomen, en wij -vinden
in ,De Telegraaf" van den lijfdichter van
dit'blad, den heer Clinge Doorenbos, een
kostelijke proeve van geest en spottend
vernuft. Dit versje heeft zelfs onzen bur
gemeester geïnspireerd tot een berijmd
antwoord, waarin ZEd.Achtbare de motie
ven uiteenzet, die- geleid hebben tot het
overslaan dezer beide nummers. Voor
deze daad wenscht de Heldersohe Courant
onzen burgervader de eer te brengen, die
hem onder deze omstandigheden toekomt,
en wij bieden dientengevolge ZEd.Acht
bare de volgende proeve onzer muze aan.
ODE AAN DEN BURGEMEESTER.
Tc Zie ons dapp're corps politie,
Netjes op een rijtje staan,
Eén-twee-drie-vier-vijf-zes-zeven,
Waar is nummer elf gebleven?
Is er stil van door gegaan.
Nummer twaalf die geen dozijn maakt,
Maakt het best, is goed gezond,
Maar zijn buurman aan zijn rechter,
Voelt zich óók met elk uur slechter,
Ligt voor dood straks op den grond.
Vele rijmelende geeVten
Gingen dapper aan den slag,
Om dit feit te boek te stellen,
En 't aan Holland te vertellen,
Dat zich nu een ong'luk lacht.
Clinge Doorenibos, de rijmer,
Bracht het door het heele land:
In het lijfblad zijner muze,
In „De Telegraaf" ziet u ze
Staan en ook in de „Courant".
Helder's wakk're burgervader,
Op de bres staand, nacht en dag
Voor zijn schapen in het Noorden,
Aan der Noordzee ruwe boorden,
Ging ook dapper aan den slag.
En beschreef waarom zijn mannen
Twaalf zijn nochtans geen dozijn,
Waarom twee ervan mankeeren,
Bij het daag'lijks appelleeren
Permanent afwezig zijn.
Heil u, burgervader Driessen,
Zie, wij drukken u de handl
Hoog wilt gij Den Helder houden,
Voor het heele vaderland.
Onspoed zal uw corps niet treffen.
Wijl het li noch 13 heeft,
Hopen wij, dat zonder deze
Lang ons dapp're corps nog leeft.
BURGEMEESTER DRIESSEN
ALS DICHTER.
Wie had ooit kunnen droomen, dat
Den Helder's Burgervader
Zoo'n reuze dichttalent bezat.
Men leert hem nu pas nader,
Hij ging in strijd, en dat nog wel
Met Clinge Doorenbos.
En 't rijm was lang nog niet zoo mal,
Het ging er best op los.
U heeft het zeker méér gedaan,
(Zoo gauw kwam d' inspiratie)
Als U zoo doorgaat wordt U vast
Nummer één der dichtersnatie.
Ik wil dan op de dichterslijst
Wel nummer elf staan,
Dan sta ik toch, hoe gek 't 00X lijkt,
Nog tamelijk vooraan.
Maar tusschen haakjes,
De repliek, die U aan Clinge gaf,
Daar neem ik, ik wil eerlijk zijn,
Mijn pet beleefd voor af.
Alleen ben ik nu wat bevreesd,
Met 't oog op concurrentie,
Ach Burgervader, hoor mij aan,
Tc Heb slechts dit ééne wenschie,
Dat U met mij op rijmgebied
Niet concurreeren gaat,
Wlant dan sta ik in korten tijd
Als rijmelaar op straat.
Het beetje dat ik nog verdien,
Met 't maken van gedichten,
Daar wilt u vast de helft niet van,
En U zult mij zéér verplichten.
JAN MENS,
Den Helder.
VLIEGTUIGONGELUK.
Bij Bretazo 1b een vliegtuig uit Bresoia,
waarin zich oonsul-generaal Almo Tera-
bella de commandant van de 7e groep van
de vrijwillige militie, bevond, door onbe
kende oorzaak neergestort.
De oonsul en de vlieger, sergeant Roesi,
kwamen om. De bladen herinneren er
aan, dat Terrabella zevenmaal eervol ver
meld was wegens bijzondere militaire ver
diensten. Hij behoorde tot de eerste
fascisten.
Drie dooden.
Uit Lyon wordt gemeld, dat daar
Woensdag een Fransch militair vliegtuig
in brand is gevlogen, naar beneden ge
stort en geheel vernield. Van de inzitten
den werd er één op slag gedood, en de
ander zwaar gewond.
Uit Daroares, waar zioh een militaire
luchthaven bevindt, wordt gemeld, dat
een watervliegtuig door tot nog toe on
bekende oorzaak van een hoogte van vijf
honderd meter in zee stortte. -De beide
inzittenden vonden den dood in do golven.
DE PLANNEN VOOR DEN
ZEPPELIN DIEN ST OVER DEN
OCEAAN.
Volgend jaar een Oceaan-vlleg-
dienst
Uit Washington wordt gemeld, dat
Humsacker, vice-presidenit van de Inter
national Transport Co., bekend heeft ge
maakt, dat de dienst met luchtschepen
over den Oceaan in 1932 zal worden ge
opend.
De prijs voor den overtocht zal ongeveer
het dubbele van den prijs, welke men voor
een overtocht eerste klasse met een stoom
schip betaalt.
Duits chland stelt voor den dienst de
„Graf Zeppelin", alsmede het nieuwe
luchtschip, dat het volgend jaar gereed
zal komen, ter beschikking.
De Vereenigde Staten 'zullen, naar
Hunsacker verder meedeelt, twee lucht
schepen bouwen volgens het modél van
de Zeppelins, die door de Goodyear Zep
pelin Co. te Akron voor de Amerikaansche
marine zijn geleverd.
Het nieuwe luchtschip, waaraan men te
Friedrichshafen reeds bezig is, zal ook in
Duitschland gefinancierd, worden en groo-
ter en sneller zijn dan de „Graf Zeppelin".
De voor het verkeer over den Oceaan
bestemde luchtschepen zullen niet, zooals
de Zeppelins van de Amerikaansche ma
rine, vliegtuigen meevoeren, doch zij zul
len zoo worden gebouwd^ dat passagiers
en post van het luchtschip tijdens de
vlucht aan boord van een vliegtuig kun
nen overstappen. Dit zal met name ge
schieden boven steden waar de luchtsche
pen niet kunnen landen. De reis van
Amerika naar Europa zal twee, in omge
keerde richting gemiddeld drie dagen du
ren. Als voornaamste vlieghaven in Euro
pa denkt men Sevilla te nemen, doch de
beslissing hierover zal pas genomen wor
den op grond van de ervaringen, welke de
„Graf Zeppelin" bij den aanstaanden tocht
naar Zuid-Amerika zal opdoen.
De voornaamste landingsplaats in Ame
rika zal men eerst na een ervaring van
negen maanden kiezen. Men heeft hier
voor een oppervlakte van ten minste l1/,
K.M'. noodig.
De nieuwe luchtschepen zullen 40, 60
en 80 passagiers kunnen meenemen.
ambassadeur te Berlijn ontvangen, waarin
deze mededeelde, dat Duitsohland op het
Britsche ultimatum, dat dien middag te
2 uur door Lord Grey was gezonden, niet
zou antwoorden en dat dus van midder
nacht af de oorlogstoestand tusschen
beide landen zou bestaan.
Het Foreign Office was door deze mede-
deeling ten zeerste verrast en stelde een
onderzoek in, waarop de vorige mede-
deeling dat Duitschland in een verklaring
den oorlogstoestand had afgekondigd,
berustte.
Tenslotte bleek, dat deze mededeeling
gebaseerd was op een opgevangen draad
loos bericht aan de Duitsche Scheepvaart,
waarin gewezen werd op het dreigende
oorlogsgevaar met Engeland. De fout zou
zooals het boek van Harold Nicholsen
constateert, bij de admiraliteit gemaakt
zijn.
Frankrijk is ook de beschrijving van
de tweede kwestie in het boek, n.1. het
feit dat reehs een jaar vóór het uitbreken
van den oorlog het vraagstuk van het
schenden der Belgische neutraliteit door
Groot-Brittannië en Frankrijk ernstig
overwogen, zóu zijn. In November 1911
zouden n.1. de voorbereidingen voor het
snel overbrengen van vier of zes Engel-
sche divisies naar het Continent tot in
alle bijzonderheden zijn uitgewerkt.
In 1913 was men in Fransche militaire
kringen er van overtuigd, dat de oorlog
in den loop van dat jaar of van het
volgende zou uitbreken, en dat het ge
vaarlijk kon zijn, wanneerdebesprekingen
te lang werden uitgesteld. In hetzelfde
jaar schreef de toenmalige onderstaats
secretaris van het Foreign Office, Sir
Arthur Nicholson, een brief aan den
Britschen gezant te Brussel, waarin o.a.
de passage voorkwam „Wij en Frankrijk
kunnen in de positie komen dat wij het
zenden van troepen over de Belgische
grenzen moeten overwegen, ten einde de
Duitsche troepen aan de andere zijde te
ontmoeten".
De conclusie van Nicholson's boek is,
dat Engeland om een eereplicht te ver
vullen door Frankrijk in den oorlog is
gedreven. Volgens zijn eigen verklaring
heeft Harold Nicholson gebruik gemaakt
van offlcieele oorkonden en documenten,
die tot nog toe niet publiek toegankelijk
waren.
van het Vle district stond te wachten,
ervoer, dat het huwelijk reeds lang ge
leden elders was gesloten, uitte zij hare
teleurstelling in stormachtige protesten.
DE CHINEESCHE BANDIETEN.
Wreedheden.
Te Sjanghai zijn berichten uit de pro
vincie Joeninan ingekomen volgens welke
de inwoners van een stadje, die de som
men niet konden of wilden betalen, die
door een troep bandieten waren geëischt,
met petroleum gedrenkt en met de handen
boven het hoofd vastgebonden, in brand
werden gestoken.
De roovers durven zich zelfs tot in de
omstreken van Sjanghai vertoonen waar
zij boerderijen aanvallen en de bewoners
martelen als de buit tegenvalt.
Uit Peking wordt afzonderlijk gemeld,
dat de penningmeester van het Engelsch-
Chineesche collepe te Tientsin, de En-
gelsohman Scarlett, door bandieten is ver
moord te Pei-teï-ho aan de kust
BELGISCHE DIAMANTNIJVERHEID.
Beperking der productie voor
ombepaalden tijd.
De Vereeniging van Belgische werk
gevers in het diamantbedrijf heeft be
sloten de productie met 50 te beperken
door den arbeid gedurende veertien da
gen per maand te staken van 14 dezer af,
voor onbepaalden tijd.
HR. MS. „WITTE DE WITH".
Hr. Ms. Witte de With bevond zich gis
teren 50 mijl ten Westen van Kaap Fi-
nisterre. Het schip heeft 2 reddingboeien
verloren, waarvan het vinden geen aan
leiding behoeft te gjsven tot ongerustheid.
DE TERUGKEER VAN DE
„HERTOG HENDRIK".
10 Mei ln de haven.
Thans is bepaald dat Hr. Ms. pantser-
schip „Hertog Hendrik", sedert geruimen
tijd vertoevende op CuraQao, den 17en
dezer naar Nederland zal terugkeeren.
Het reisplan voor dezen bodem Is als
volgt vastgesteld:
Vertrek van Curagao 17 April 1930; aan
komst te Horta (Azoren) 2 Mei, vertrek
van Horta 3 Mei, aank. te Willemsoord
10 Mei.
De mémoires
Nichelson.
van Sir Arthur
Het door Harold Nicholson gepubli
ceerde boek over het leven van zijn va
der,den lateren Lord Garnock.die in de
beslissende dagen voor het uitbreken van
den oorlog als Sir Arthur Nicholson de
functie van permanent onderstaatssecre
taris aan het Britsche Foreign Office
bekleedde, heeft volgens uit London
ontvangen berichten groot opzien ge
baard.
Uit het boek zouden 'twee belangrijke
feiten blijken: le. Dat de Engelsche oor
logsverklaring aan Duitschland, althans
in den vorm waarin zij gedaan werd, op
een vergissing berustte; 2e. Dat tusschen
Engeland en Frankrijk reeds in 1913
overwogen werd om de neutraliteit van
België te schenden.
De op 4 Augustus 1914 aan den Duit-
schen ambassadeur te London prins
Lichnowsky overhandigde nota, die de
oorlogsverklaring bevatte, luidde:
„Nadat de Britsche ambassadeur te
Berlijn zijn paspoort gevraagd heeft, heb
ik de eer Uwe Excellentie mede te dee-
len, dat in overeenstemming met den
tekst van de nota, die de Duitsche re
geering heden ter hand is gesteld, de
Britsche regeering van hedennacht 12
uur af den oorlogstoestand tusschen
Duitschland en Engeland ingetreden acht.
Ik heb de eer voor Uwe Excellentie,
de familie van Uwe Excellentie en voor
het personeel der ambassade de paspoor
ten hierbij te voegen, w.g. Grey."
Nadat deze brief te 9 uur 40 was op
gesteld, kwam een secretaris van het
r oreign Office met de opzienbare tijding,
dai Duitschland den oorlog aan Engeland
had verklaard. In de grootste haast werd
daarop de nota aan prins Lichnowsky
opnieuw ontworpen en begon met de
zinsnede: „Nadat het Duitsche Rijk aan
Groot-Brittannië den orlog heeft ver
klaard, heb ik de eer", enz.
Daarna werd te 10 uur op het departe
ment een telegram van den Britschen
Buitenland.
KINDERSTERFTE IN EEN
CANADEESCH ZIEKENHUIS.
In verband met het groote aantal ge
vallen van kindersterfte, gepaard gaande
met vergiftigingsverschijnselen, in een
Canadeesch ziekenhuis, is de justitie over
gegaan tot arrestatie van twee artsen, een
assistent-arts, een apotheker en een ver
pleger. Een der beide artsen wordt be
schuldigd van het veroorzaken van den
dood van veertien kinderen. Het overlij
den zou veroorzaakt zijn door het voor
schrijven van verkeerde medicijnen.
EEN WALVISCHVAARDER
VERGAAN.
Zestien man omgekomen?
Naar de Associated Press uit Santiago
meldt is de walvisohboot ,3allena" nabij
Lebu in een storm vergaan.
Men vermoedt, dat de bemanning, zes
tien koppen verdronken is. Wrakstukken
zijn aan land gespoeld. Torpedojagers zijn
naar de plaats van de ramp onderweg.
EEN ONTPLOFFING VOORKOMEN.
Nu eerst wordt bekend, dat Zondag een
gevaarlijke ontploffing in het tuighuis
te Poona is voorgekomen. Er was op ge
heimzinnige wjjze brand uitgebroken in
de voornaamste afdeeling van de munitie
fabriek. Het garnizoen was twee uur in
de weer bij heldhaftige pogingen om de
vlammen te dooven, welke ten slotte
slaagden.
EEN SPOORWEGONGELUK IN
OOLUMBIE.
V® dooden.
Uit Bögota wordt gemeld, dat er bij
het verongelukken van een goederen
trein bij Puerto Berrio vijf menschen zijn
omgekomen en tien gekwetst.
HET HUWELIJK VAN MISS
HONGARIJE.
Een teleurstelling voor het
publiek.
Zondagochtend om 9 uur is voor den
burgerlijken stand van het Ve district van
Boedapest het huwelijk gesloten van
Maria Paps (Miss Hungaria) met den
landeigenaar Istvón Tomanovits. Oor
spronkelijk zou het huwelijk om elf uur
in het Ie district worden gesloten. Ten
einde echter opzien te vermijden, is dat
op het laatste moment gewijzigd. Slechts
de beide getuigen: de afgevaardigde
baron Miklós Vojnioh en de hoofdredac
teur van het theaterblad SzinMzi Elet
wisten er van. Zelfs de moeder der bruid
was niet in het geheim ingewijd. Toen
intusschen de dichte menigte, die voor
het gebouw van den burgerlijken stand
Aan .den officier-vlieger der 2e kl. M. F.
Eikerbout is ingaande 5 April vergunning, ver
leend voor het waarnemen van eeni betrekking
buiten het zeewezen voor den tijd van een jaar
onder stilstand van alle inkomsten en opklim
ming in de ranglijst.
Luit. ter zee 2e kl. H. T. de Booij keert
binnenkort van zijn plaatsing bij den zee
dienst in Oost-Indië naar Nederland terug.
De met ingang van den ien April benoemde
luit. ter zee 3e kl. Mar.-Reserve zijn den 3en
3en April als volgt geplaatst:
J. J. Buhre, Medusa; J. Busschers, Douwe
Aukes; G. S. v. Dijk, Z 7; J. F. G. Haentjes,
O.zeed.kazerne; H. Schaper, id.; A. A Oep-
kes, Z 5.
Aan den serg.-monteur H. J. Tuinder is met
ingang van den 7en April in Oost-Indië ont
slag uit den zeedienst verleend.
Serg. der mariniers J. P. Goeman bij in-
dienststelling naar Gelderland.
Een transport van 6 onderofficieren en 17
minderen der zeemacht is met het s.s. Prins
der Nederlanden uit Oost-Indië hier te lande
teruggekeerd.
14 April: majoor-schrijver J. A. de Goeij
van Wachtschip Willemsoord naar Wacht
schip Vlissingen; id. J. Labruijere van Mar.-
kaz. Willemsoord naar Wachtschip Willems
oord, onder intrekking der bevolen overplaat
sing naar Wachtschip Vlissingen.
17 April: bootsman A. Prijs van Wachtschip
Willemsoord naar de Mok.
21 April: bootsman A. Overduijn van Wacht
schip Vlissingen naar Medusa.
26 April: serg. der mariniers A Onstenk
van Mar.kaz. Willemsoord naar Afd. Mars.
Rotterdam; id. S. v. d. Vrede van id. naar id.;
id. A. C. de Wildt van id. naar de Kooij; id.
H, C. Elias van id. naar Mar.kaz. A'dam; id.
M. H. Godding van id. naar Kon. Instituut;
id. J. H. Smeink van id. naar id.; id. A. C. C.
Kamhoot van id. naar Wachtschip Willems
oord; id. J. Peetsold van id. naar id.
26 April: id. S. Faber van Kon. Instituut
naar Afd. Mars. Rotterdam.
1 Mei: id. J. Brugts van de Kooij naar Afd.
Mars. Rotterdam.
2 Mei: id. J. de Rooij van Mar.kaz. naar
Kon. Instituut.
BEHOUD VAN HET BERGERBOSCH.
Kjjkssteun aan de gemeente
Bergen.
„Het Volk" meldt uit Beugen:
rn deze gemeente bevindt zioh een be
langrijk boschoomplex, waartoe het be
kende „Westerbosch" en de „Hooge Boo-
men" behooren. Het bestaat uit prachtig
oud loofhout en is gelegen vlak hij de
kom der gemeente, deels aan den voet
der duinen, deels m het duin. Het boech,
dat o.m. een reigerkolonie bevat, is van
g-roote beteekenis voor het natuurschoon
dezer streek. Het is zeer in tiek als ont
spanningsoord, niet bet minst bij de be
volking van de hoofdstad.
Daar deze bosschen gevaar liepen bin
nen afzienbaren tijd tot bouwterrein te
worden bestemd, heeft de gemeente met
den eigenaar van het „V esterbosch en
de Hooge Boomen" onderhandeld over
aankoop ten einde dit ongeveer 73 H. A.
groote terrein in zijn tegenwoordigen toe
stand te bewaren. Zij heeft de bosschen in
handen gekregen voor ruim 96.000.
Thans heeft het gemeentebestuur van
den minister van Binnenlandsohe
Zaken en Landbouw de toezeg
ging ontvangen, dat in verband met
het algemeen belang, dat bij de instand
houding van het door deze bosschen ge
vormde natuurschoon is betrokken, van
Rijkswege, voorloopig voor een tijdvak
van tien jaar, een jaarlijksohe bijdrage
van 1600 zal worden verleend, mits do
betrokken bosschen onder deskundig toe
zicht van het Staatsboschbeheer worden
„esteld. (Ongecorrigeerd).
Met ingang van 1 April 1930 zijn bij het reg
kust-art. aangesteld tot serg.-titulair de
Hwf'H0?' o TVCampagne> J- Loots,
xl. Winkel, C. Bouwhuizen en Th. van Wijk.
Aan den dienstpl. van het reg. kust-art. G.
Vi Lr is bl' hesch. van het D. v. D. d d
- 930 N,V?5 T opTlleuw uittel van
opkomst in werkelijken dient verleend voor
deni tijd van één jaar.
De dienstpl C. Lageweg van het reg. kust-
rinVr5 ,°Pi V .Ma,art }93° overgegaan als ma-
vrilwiliT k- t.korps mariniers met een
vrijwillige verbintenis voor zes jaren.
Aan den dienstpl. H. P. G. J. van Nahijs van
5^4 rC8'J^Ust"art- is bij besch. van het D. v. D.
r 24 Maart 1930 Vlle Afd. No. 209 T. één
verleendtCl Opkom8t in werkelijken dienst
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 5 April.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteorologisch Instituut te De Bilt.
Hoogste stand 777.6 te Haparanda
Laagste stand 748.5 te Brest.
Verwachting:
Zwakke tot matige aanvankelijk N O
tot N. wind. meest bewolkt of betrokken'
aanvankelijk weinig of geen neerslap-'
later wellicht regenbuien, iets zachter.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Johan de Witt, t., pass. 2 April Perim.
Poelau Roëbiah, t., 4 April te Suez.
Enggano, t., 3 April v. Marseille.
J. P. Coen, u., 4 April v. Genua.
Madoera, t., 3 April v. Sabang.
Poelau Bras, 3 April te Bremen.
Roepa-t, 3 April te Hamburg.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Achilles, pass. 2 April Gibraltar.
Ariadne, 3 April v. Barcelona.
Bodegraven, t., 1 April v. Curagao.
Boskoop, 3 April te A'dam.
Ceres, 2 April v. Port of Spain.
Deucalion, 1 April v. Lipari.
Mars, 2 April v. Ceuta,
Nero, 2 April v. Hamburg,
Orpheus, 4 April te R'dam.
Stella, 2 April v. Constanza.
Zeus, 2 April v. Musel.
Eos, 3 April y. A'dam.
Proteus, 3 April v. A'dam.
Tellus, 2 April te Calamata.
Van Rensselaer, t„ pass. 3 April Aaoren.
Venezuela, 2 April te Hamburg.
Aurora, 4 April te Venetië.
Breda, u., 2 April v. Callao.
Doros, 3 April v. Coruna.
Lorenz L. M. Russ, 5 April te R'dam verwacht
Nero, 4 April te A'dam.
Oberon, 4 April te R'dam.
Stella, 3 April te Varna.
Telamon, 3 April v. Curagao.
Ulysses, 3 April v. Izmir.
Cottica, 2 April v. Paramaribo.
Eos, 4 April te R'dam.
Erata, 4 April v. A'dam.
Euterpe, 2 April v. Danzig.
Fauna, 4 April v. A'dam.
Iris, 4 April v. A'dam.
Oranje Nassau, u., 4 April v. Madera.
Stuyvesant, 4 April v. A'dam.
Theseus, 4 April v. A'dam.
Kon. Holl. Lloyd.
Flandria, u., 2 April v. Las Palmas.
Drechterland, 4 April te Antwerpen.
Gratia, u., 3 April te Rio Janeiro.
Kennemerland, t„ 3 April te Montevideo.
Orania, t., 4 April v. Bahia.
Kon. Paketvaartmaatschappij.
Kampar, pass. 2 April Kaap Bon.
Kampax, pass. 3 April Malta.
Sibolga, 3 April v. Belawan.
Van Heutsz, 1 April v. Hongkong.
N. Holland, 3 April te Sydney.
Maros, 4 April Perim gep.
HollandAfrika Lijn
Jagersfontein, 3 April te A'dam.
Nias, t., 4 April te Antwerpen.
Melislcerk, u., 2 April v. Aden.
Rietfontein, t., 2 April v. Algoabaal.
Giekerk, u., pass. 3 April Dakar.
Gnjpskerk, t., 3 April v. Genua.
Randfontein, 3 April v. A'dam.
Aldabi, t., 4 April te Dar-es-Salaam.
HollandAmerika Lijn.
Bulderdijk, 4 April te Hoek v. Holl. verwacht.
Moerdijk, 3 April te Antwerpen.
Spaarndam, 4 Ajril v. Vigo.
Veendam, 2 April te New-York
Leerdam, 3 April te Vera Cruz
Bilderdijk, 4 April te R'dam.
Duiteldijk, 4 April v. Londen
Rotterdam, pass. 4 April v. Gibralar.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Hoogkerk, t., pass. 3 April Ouessant.
Schiekerk, 4 April v. Calcutta.
a HollandAustralië Lijn
Ahfl e?' U\2 April te Svdney.
Abbekerk, 3 April v. Bremen.
A^dskerk, t., 3 April v. Oran.
HollandO .-Azië Lijn.
Oostkerk, u., 2 April v. Suez
Geïmami?'A^ uaSS',4 April Dungenes».
ArenaI' I V' ^adlWOStOck.
ser 1 t., pass. 4 April Gibraltar.
Java—New-York Lijn.
SimM«an' 4 fpril v- Suez.
oimaloer, 3 April v. P. Said.
BeèmsWHApril te Belawan.
Soemba nl PT 2 April Gibraltar.
SaleTer a -.2 April Perim-
Poi„ u 3 Apnl te New-York.
Prifm 3 April te New-York.
Pnam, pass. 2 April Peflm
TiikemK Java~Cbin«—Jap«n Lijn.
Tiiliwn ang' Apr*' ShanghaL
TjibarGU 2 *Apdl te Shanghai.
Tiinn 't1 *e Hongkong.
Dimanoek, a April te Batavia
Rotterdamsche Lloyd.
Indrapoera. u„ 2 April v. Suez.
In„,u„V ■"■Pm v. ouez.
Kerln U" 3 ■^■pHl te Southampton.
Km, r Pass' 3 April Per'm-
i/._ V"*". Pass. 2 April Gibraltar.
Merauke, u., April v. Sueze.
Garoet, 3 April v. Batavia
1 Gede, 4 April Gravesend gep.