T
TWEEDE EN LAATSTE BLAD
ABONNEMENTSGELDEN.
vóór 15 April
STADSNIEUWS
VAN DINSDAG 8 APRIL 1930.
RECLAME-AANBIEDING
Kleedingmagazijn HERMAN NYPELS
o
81
GEMEENTERAAD.
Licht op
voor alle voertuigen:
Dinsdag 8 April 19.14
Woensdag 9 19.16
uur,
Aan onze postabonneé's doen wij het
verzoek de abonnementsgelden voor het
tweede kwartaal ten bedrage van 2.
per postwissel over te maken o! op onze
postgirorekening 16066 over te schrijven.
Na genoemden datum wordt beschikt
met 0.15 verhooging.
Over de abonnementsgelden ln de stad
wordt dezer dagen per looper beschikt.
Wij verzoeken beleefd do kwitantie bij
eerste aanbieding te voldoen.
DE ADMINISTRATIE.
Op het in April gehouden eind
examen van de Rjjkstuinbouw,school te
Aalsmeer behaalde onze stadgenoot, de
heer A. Deymann, het diploma.
Bij het in Maart te Weltevreden ge
houden examen voor 2e stuurman Gr.
St.v. slaagden onze vroegere stadgenoo-
ten, de heer H. J. A. Deyimann en Th.
Baden.
Door den Kerkeraad der Geref. Kerk
alhier is een beroep uitgebracht op Ds.
Keur, van Oudewater, die Zondag j.1. bij
de stemming gekozen jverd.
DE BUDAPESTJ KÖZLÖNY.
Op 'voordracht van den Koninkl. Hon-
gaarsohen minister-president is, ter er
kenning van de verdiensten, die zij zich
tijdens de Hongaarsche kinderactie ver
worven hebben, het eereteeken van „Crux
Rubrica" verleend o.m. aan den heer Ch.
L. van de Bilt te Haarlem, het kruis van
verdienste.
LEZING DS. E. R. DAMSTE.
Wiji vestigen de aandacht op de lezing
van Ds. E. R. Damsté, welke gehouden
zal worden Donderdag 10 April a.s., in
de Ned. Herv. Kerk te Huisduinen, over
hot onderwerp: „De geloofsvervolgingen
in Rusland". Men leze de advertentie in
dit nuonmer.
GEMENGDE ZANGVEREENIGING
„MORGENROOD".
Directeur: do heer F. v. d. Meij.
Men schrijft ons:
Zaterdag 5 April gaf bovengenoemde
vereeniging haar laatste uitvoering in
dit seizoen voor een goed bezette zaal.
De voorzitter, de heer K. Geus, heette
allen hartelijk welkom en deelde mede,
dat ditmaal de medewerking was ver
kregen van het »Stedelijk Muziekkorps»,,
dat hij daarvoor thans reeds dank zei.
Verder wees spreker er op, dat dezen
keer 't aantal zangnummers niet groot
was, doordat de operette »Oome Kees»,
die dezen avond ook op het programma
prijkte, heel veel van den beschikbaren
studietijd had gekost. Spreker eindigde
met allen een reoht prettigen avond toe
te wenschen.
Nu, we kunnen al dadelijk zeggen, dat
ieder een genoegelijken avond heeft ge
had. Het gebodene kon de critiek door
staan. De zangnummers werden beschaafd
gezongen en de nuanceering was uit
stekend verzorgd. Wel gaf 't koor soms
den indruk minder goed te durven, doordat
men gewend was in een »kamer« te zin
gen, terwijl dit thans niet het geval was.
Wij hoorden van enkele zangers, dat het
voor hen was, alsof het geluid eenigszins
gedempt klonk. Toch klonk de samen
zang, vanuit de zaal gehoord, uitstekend.
Eenige tenorversterking leek onsjechter
niet ongewenscht. »0, stille nacht», met
fraaie bromstemmen, kon ons het meest
bekoren, terwijl >Aan den schoonen,
blauwen Donau», dat we de vorige uit
voering ook reeds hoorden, een waardig
slot vormde van de eerste helft van 't
programma. De heer P. v. d. Haagen
begeleidde hier zeer verdienstelijk
t „Stedelijk toonde ook nu weer be
schaafde muziek ten gehoore te kunnen
brengen. Wat ons vooral opviel was de
prachtige stemvoering der instrumenten,
wat vooral uitkwam in „Carmen" van
Bizet. De heer Joh. Pala gaf blijken zijn
mannetjes volkomen te beheerscheri.
De clou van den avopd kwam na de
pauze in den vorm van een operette
„Oom Kees".
De behandeling had pfaats op een
visschersdorp en daarom hadden de exe
cutanten zich -in diverse pluimage ge
stoken. We zagen dan ook voor 't voet
licht visschersmeisjes en -jongens, als-
De muziek was „pittig" geschreven en
de koren, alle vierstemmig gezongen,
wezen op ernstige studie van deze verre
van gemakkelijke operette.
De solo-zang van Bella en Dolf vol
deed goed en ook hun duet werd zeer
verdienstelijk gezongen. Met een „Lang
leve 'tpaar!", eindigde deze aardige
operette. „Morgenrood" kan met voldoe
ning op dezen welgeslaagden avond terug
zien.
Een hoogst gezellig bal hield de aan
wezigen nog eenigen tijd'bijeen.
„RELIGIEUS SOCIALIST OF
CHRISTELIJK SOCIAAL".
Lezing van ds. P. H. Bergers.
De predikant der Herat. Evamg. Luth.
gemeente, ds. P. H. Bergers, hield1 giste
renavond in het kerkgebouw in de Wee-
zénstraat eeni lezing over bovenstaand
onderwerp. De lezing ging uit van de
Mannenvereeniging „Maarten Luther",
een onderdeel van de Luthersche ge
meente, een Vereeniging, die zich ten
doel stelt de ontwikkeling en voorlichting
op maatschappelijk, godsdienstig en ook
ander gebied.
Om eens in wat ruimer kring belang
stellenden te bereiken, vond de Vereen,
ds. Borgers bereid bovenstaand onderwerp
in te leiden. De voorzitter dier Vereeni
ging, de heer Mostert, die een en ander
uiteenzette, bracht daarvoor dank aan dein
spreker.
Het onderwerp is actueel, aldus ving
de spr. zijn rede aan; het is noodig, dat
licht op de kwesties wordt geworpen. Het
onderwerp raakt het grooto gebied der
menschelijke samenleving, en wij moeten
op dit gebied paraat blijven. Niet goed is
een passieve houding, wij moeten actief
blijven. En speciaal de christen moet zijn
licht laten schijnen over allerlei onder
werpen. Spr. vergelijkt dit met het licht
van onzen vuurtoren, dat telkens andere
sectoren verlicht. In onze eigen kiringen,
zegt spr., zijn wel veel kijkers en veel
praters, maar weinig daders. Net als bij
de „Eugenia": enkelen waren bezig het
schip van den dijk te halen, maar de velen
die .toezagen, oefenden kritiek: zóó
moet het en zus, zeiden ze, maar ze deden,
niets.
Het schip van de menschelijke samen
leving is óók vastgeloopen en er zijn trek
kers noodig in verschillende richtingen.
Het onderwerp van hedenavond: reli
gieus socialist of christelijk sociaal omvat
twee leuzen, die spr. tegenover elkaar zal
zetten: twee machtige bewegingen, het
socialisme en het christendom. Ds. Buskes
heeft een brochure erover geschreven:
,.Hoe staat het socialisme als wereldmacht
tegenover het christendom?" In het woord
„wereldmacht", waarmee hij: liet socia
lisme kenmerkt, ligt al opgesloten een
appreciatie daarvan en is dit niet de juiste
houding? vraagt spr. Is er aan onze zijde
wel voldoende waardeering voor het socia
lisme en zien wij niet te veel de fouten
ervan? Wij hebben zelf óók onze tekort
komingen, die wij over het hoofd zien.
Spr. toont allereerst aan, dat, na de aan
vankelijk absoluut afwijzende houding,
die het socialisme heeft aangenomen
tegenover den godsdienst, ©en kentering
is gekomen. O. a. getuigt daarvan een uit
lating van J. van de Kieft op het 2e Rel.
Soc. Congres (Sept. 1929), waar hij de pro
feten van het Oude Testament aanhaalt en
van hen zegt: „zij rijzen voor ons op als
„de onverschrokken, moedige waarheids
zoekers, die ontzet zijn en gepijnigd door
„de ondeugden van hun volk en door een
„hartstochtelijken strijd tegen onrecht en
„ongerechtigheid pogen Israël terug te
„brengen van het pad, dat ten verderve
„leidt", enz.
Dat is toch heel wat anders dan de woor
den, die in de eerste jaren' van het socia
lisme werden gesproken, toen iemand
zeide, dat de bijbel moest worden ver
brand.
Maar aan de andere zijde, bij de chris-
telijk-socialen, is ook «een kentering geko
men, o. a. op het gebied der chr. vakbon
den, waar men heel anders tegenover staat
dan een 80-tal jaren geleden.
In het kort schetst spr. het ontstaan van
het socialisme, waaruit het religieus socia
lisme ontsproot.
Goethe zegt in zijn Faust, dat in hem
twee zielen wonen; de een© houdt zich
vast aan het stoffelijke, de aarde, de an
dere streeft omhoog naar hooger sferen.
Zoo is het inderdaad, telkens vinden we
in het menschelijk leven materie en geest
naast elkaar, bij den primitieven zoo goed
als bij den cultuurmensch,
In 't kort schetst spr. den groei der
maatschappelijke samenleving: de stam
men die tezamen jacht en vissoherjj uit
oefenden, de slavernij, het ontstaan van
adelstand, koningen, geestelijken. De groei
der steden: het aanknoopen van handels
betrekkingen, het ontstaan der gilden,
tenslotte de fabrieken. Hierdoor ontwik
kelde zich de arbeidende stand, nieuwe
economische verhoudingen ontstonden, die
de samenleving niet beter of prettiger
maakten. Wat was dus logischer dan het
ontstaan van een verlangen naar een be
tere samenleving? De kerk deed niets.
Toen kwam Karl Marx, de wetenschap
pelijke bouwer van het systeem, dat wij
kennen als het socialisme. Zijn stelsel
was eigenlijk een aanvulling van de wijs-
geerige leeren van Hegel en diens leer
ling Feuerbach. Hegel had geleerd1, dat al
't bestaande geestelijk is. Het absolute is
geest, een tweeheid van zijn en denken
moet verworpen worden. Alles is voort
durend1 wordend. Het materieele is een
waarde. Hieruit schept hij zijn historisch
materialisme: het reëel© is stof, de materie
is* 't werkelijke. Het liist. materialisme er
kent wel het bestaan der begrippen kunst,
recht, zedelijkheid, enz., maar de stoffe
lijke economische verhoudingen geven in
houd aan de begrippen. De godsdienst is
overbodig geworden, omdat de verwezen
lijking dier leer vanzelf ook de verwerke
lijking der idealen van den godsdienst
met zich bracht. Niet onaardig heeft men
Marx dan ook wel genoemd den kerkvader
van het socialisme. Marx' apostel in Ne
derland was Domela Nieuwenhuis.
Spr. zal de leer van den klassenstrijd
en van de meerwaarde nu binten-beschou
wing laten, daar die hier thans niet ter
zake doenu.
Dat Marx velen achter zich kreeg, ligt
voor d'e hand. Men leze maar wat zijn
Communistisch Manifest zegt, dat zich
richt tot „hen, die niets te verliezen heb
ben dan hun ketenen en een wereld heb
ben te winnen".
Aanvankelijk was dus socialisme iden
tiek met marxisme. Langzamerhand is de
kentering gekomen, die naar het religieus
socialisme leidde. Hoe ontstond die ken
tering? Tengevolge van den drang in het
menschelijk hart, die iets hoogers, iets
anders verlangt. In de jaren 1890—1900
ontstond de Blijde Wereldgroep, in 1915
het Rel. Soc. Verbond, waaruit in 1916 de
Nieuwe Gedachte is ontstaan. OnJder hen
zijn er die zeggen, dat het Marxisme niet
ten volle dé waarheid is. De leuze ontstaat
„godsdienst Is privaatzaak", en met het
intreden van het rellgieuse element is het
standpunt van Marx, dat godsdienst uit
schakelt, verlaten. In „De Blijde Wereld"
van 5 Oct. 1928 zegt Troelstra, dat op den
duur het socialisme geen bevrediging vin
den zal ln hiet anti-godsdienstige. Het zui
vere Marxisme vindt men thans nog bij
de bolsjewisten in Rusland, en ook wel
natuurlijk onder sommige soc.-dem.
Hoe is nu dat rellgieuse bij de socialis
ten gekwalificeerd? Telkens vinden we
daar do oude leuzen van het pantheïsme
en het humanisme. Geen persoonlijk God
dus, maar een transcendente, boveniwe-
reldsch© kracht in de menschheid, één
daarmee. Uit deze voorstelling, die zuiver
democratisch is, ontstaat de leer van het
humanisme.
Wat heeft men nu te verstaan onder het
begrip „religieus"? Iets anders dan
„christelijk". Het woord heeft tweeërlei
beteekenis: a. het is de aanduiding van
het innerlijke leven van den godsdienst!
gen mensch (dr. de Hartog 'zegt: „gods^
dienst is naar buiten gekeerde religie");
b. religie is een psychisch verschijnsel al
of niet met een goddelifken achtergrond,
eenheidsbesef (de Hartog).M
In liet tweede gedeelte zijner rede be
handelt spr. het begrip „christelijk-
sociaal", dat hij plaatst tegenover het an>
dere. Hierbij valt de nadruk op het woord
„christelijk". Hét christendom is een
grootsche en machtige beweging, die baar
invloed door de eeuwen heen heeft doen'
gevoelen en dit nog doet. Het is het door
breken van de hemelsch© sfeer in de har
ten der menschen, 4I© indaling van den
geest Gods. Christus, zegt Stanley Jones
(„Christus en de tafelronde") redt den
vrede, den ootmoed', de liefde. Hij redt de
menschelijke .persoonlijkheid, het gezin
de menschelijke samenleving. Hij redt het
leven zelf, want hij aanvaardde het ook
toen het hem het kruis bracht.
Er is gezegd: het christendom is alle
maal van gene zijde, een heilstaat in den
hemel, een zoethouderij1 'hier op aarde.
Zeker, dat is het. Maar het is hier op
aard'e ook te verwezenlijken, het heeft den
naaste lief als zichzelve, het legt den na
druk op het persoonlijke. Het wanetallige
in de samenleving ziet het als een uit
vloeisel van de innerlijke wanstaltigheid
in den mensch. Het evangelie van Jezus
wil het zondige egoïsme breken en een
nieuwe samenleving brengen.
Maar van dit alles zijn nog slechte de
kiemen aanwezig. Uit citaten uit den bij
bel toont spr. aan, dat toen reeds kiemen
gelegd zijn van veel wat eerst in onzen
tijd verdween: het instituut der slavernij
(uit het woord: van Paulus aan Onesimus),
de gelijkstelling tussohen man en vrouw
(Paulus' woord: „Gij. zijt allen een in
Christus"). Begrijpen vraagt spr., de
genen, die .er buiten staan, iets van het
geloof der jongeren in Christus, die hen
in alles rijk heeft gemaakt: in geloof,
hoop en liefde?
Het' christendom, dat zich van zijn roe
ping bewust is, heeft vanzelf oog voor het
sociale. Dat is door alle eeuwen heen al
dus gevoeld, van Augustinus af tot Lu
ther, al zijn de christenen het zich vaak
niet bewust geweest.
Ter ontplooiing van de sociale kracht
van het christendom, behoeft geen enkel
element te worden ingébracht. Slechts is
noodig dat het worde wat het is. Die zui
vering te bevorderen is christelijk sociaal
(prof. Slotemaker de Bruine verkort ge
citeerd).
Tenslotte betoogt spr., dat er moet wor
den gewerkt op sociaal on economisch
terrein., chr. vakorganisatie, samenwerking
tusschen patroon/ en arbeider, medezeg
genschap. Anderzijds Staatsbemoeienis,
ook op kerkelijk gebied en met name in
de prediking moet gewezen worden op de
kiemen en de krachten, die in het chris
tendom aan wezig zijn. De kerk kan mede
werken aan de verbroedering.
Aan beide zijden: hij het socialisme
zoowel als het christendom, is dUs ©en
kentering ingetreden. Maar bij het chris
tendom is die er gekomen zonder dat er
iets aan toegevoegd is, sleohts is 'het chris
tendom zich meer zijn taak bewust ge
worden 'Bij het religieus© socialisme daar-
van f 0.45 voor I 0.38
f 0.75 I 0.62
f 1.00 f 0.82
f 1.25 f 1.06
f 1.50 f 1.30
f 2.00 f 1.70
weerspiegeling van het geestelijke. In
deze leer ontbreekt het element der god- j entegen is men langzamerhand van het
delijke openbaring. Hegel's leerling Feuer- j Marxistisch principe afgeweken en is het
bach keerde zich van zijn meester af: ma- religieuse element erin gebracht Al meer
terie is het eenig wezenlijke, zoo zeide hij. en meer werd' het een zoeken naar iets
1 Feuerbach nadert in zijn leer het materia- vat bevredigen kon, en meer en meer con-
mede varensgezellen, verschijnen. De ge- iisnie. cessies werden aan het religieuse gedaan,
neeie operette werd vlot gespeeld. Iedere Marx nu combineerde het begrip van het Tenslotte: laat ieder christen zich af-
iionifr werkt® mee 0m zich '4stuk in eeuwig-wordende van Hegel met de door vragen of er wordt gedaan wat gedaan
aenxen en dat gelukte volkomen. Feuerbach aan de materie toegekende moet worden? Of hij in vakbeweging en
kerk zijn pliobt doet. En laat men gedul
dig en vertrouwend zijn, de voetstappen
van den meester drukkend
De lezing werd afgewisseld door orgel
spel en zang en met gebed en dankzegging,
geopend en gesloten. Op het fraaie kerk
orgel gaf de jeugdige organiste, mejuffr.
Aafje Kamp, die voor een drietal maanden
tot organiste der kerk is benoemd, een
paar mooie solo-nummers ten beste, die
niet alleen bewezen welk een fraai instru
ment de Luthersche kerk in dit orgel be
zit, maar die daarenboven een hoogen
dupk gaven van de muzikale capaciteiten
van dit jonge meisje, dat wij wel als pia
niste, maar nog niet als organiste hadden
gehoord. Haar spel was zeer muzikaal en
fijn genuanceerd. Ook als begeleidster
van den heer O. Abbenes, die met zijn
fraaien bariton eenige liederen zong, die
speciaal in dit gebouw goed tot hun recht
kwamen, toonde zij zich volkomen voor
haar taak berekend.
OPRICHTING VAN EEN STEDELIJK
MUSEUM.
Comité reedé gevormd.
Er heeft zich een Comité gevormdl met
het doel ©ene verzameling aan te leggen
vuil historische voorwerpen, oudheden,
zeldzaamheden, kaarten, plioto's, schilde
rijen, enz., betrekking hebbende op de
Gemeente Den Helder en Huisduinen in
verband met Marine en Stelling van Den
Helder, haar door besturen van openbare
lichamen of door vereenigingen of door
particuliere personen in bewaring of
bruikleen gegeven.
Zij beschouwt zich als een voorloopig
Verzamei-comité, dat werkzaam zal zijn
totdat er voldoende voorwerpen zijn afge
staan om aanspraak te kunnen maken op
den naam van „Stedelijk Museum der
Gemeente Den Helder".
Te zijner tijd zal de geheel© verzameling
worden aangeboden aan het Gemeentebe
stuur, dat bij eventueel© aanvaarding
misschien gaarne zal willen zorgdragen
voor eene goede plaatsing, hetzij in een
der kamers van het Raadhuis, hetzij in
een ander beschikbaar zijnde kamer of
zaal in een of ander gemeente-gebouw.
Het Comité verzoekt thans hierbij aan
besturen van lichamen, aan beheerders
van archieven van vroeger bestaan heb
bende vereenieiriigen, aan particuliere
personen, kortom aan ieder, die histori
schie voorwerpen in zijn bezit heeft, en
die voorwerpen gaarne voor de toekomst
bewaard zou wenschen, zich tot het Co
mité te wenden.
Tot de voorwerpen, die een plaats zou
den kunnen hebben in het aanstaande
Stedelijk Museum, behóoren 0. a. diplo
ma's van gedane reddingen bij schipbreu
ken, oude journalen, redders-medailles,
oude oorkonden, voorwerpen bjv., die het
eigendom zijn geweest van beroemde of
zeer bekende plaatsgenooten, kaarten of
teekeningen van ouderen datum, op de
Gemeente Den Helder of zeer oude Huis
duinen betrekking hebbende, photogra-
phiën en programma's van plaats gehad
hebbende nationale of gemeentelijke fees
ten, vaandels van' oude vereenigingen^ enz.,
enz., enz., enz.
De afgestane voorwerpen zullen behoor
lijk worden ingeschreven in een daarvoor
bestemd register, waarin tevens de bij
zonderheden warden vermeld' met bijvoe
ging der namen van de gevers.
Het Comité bestaat uit de hieeren F.
Dekker, Westgracht 9, S. Jaring, Dijk-
straat 48 en KL F. Oortgijsen, West
gracht 8283.
NEDERL. REISVEREENIGING.
Afdeellng Den Helder.
'Zaterdag 8 Mei ajs., des namiddags 2
uur precies, bezoek aan de bloem/bollen
velden te Breezand on omgeving per
autobus, vertrek Stationsplein. Aanmel
ding vóór 26 April op vertoon van lld-
maatschapkaart en tegen storting van
de reissom ad 0.70 per persoon bij den
heer Maas, Dijkstraat 6.
Woensdag 14 Mei aja, dies namiddags
2 uur precies, bezoek aan Den Oever en
Haukes en bezichtiging der Zuiderzee
werken per autobus; vertrek Stations
plein. Aanmelding vóór 30 April op ver
toon van lidmaatschapskaart en tegen
storting van de reissom ad 1.25 per
persoon bij den heer Maas, Dijkstraat 6.
VOORDRACHTAVOND
CLINGE DOORENBOS.
Na het „'debat op rijim" tusschen dien
bekenden voordracht-kunstenaar Clinge
Doorenbos en onzen Burgemeester in „De
Telegraaf" over de veelbesproken en veel-
berijmde „nummering der Heldersche
agenten" zal Clinge Doorenbos Woens
dag 16 April onze stad met een persoon
lijk bezoek vereeren en dien datum met
mevr. Clinge Doorenbos—de Bléoourt in
Casino weer één van die echt knusse en
vroolijke avonden geven, waaraan we
reeds van vroeger zulke leuke en prettige
herinneringen hebben behouden. Overal
trouwens in den lande Is dit echtpaar zeer
gevierd. Zoo schrijft o.a. het „Nieuws
blad v. h. Noorden":
Dat was nu eens werkelijk een echt genoeg
lijke en gezellige bijeenkomst gisteravond in de
bovenzaal der „Harmonie". Het was een groot
gezelschap, dat was komen luisteren, maar
toch zaten we knus 'bij elkaar, Clinge Dooren
bos hield allergenoeglijkste causerietjes en
zong op prettige manier zijn aardige, gevoe
lige lievensliedjes, mevrouw Doorenbos speel
de de bescheiden, maar sympathieke melodie
tjes, die zij zelf heeft gemaakt bij haar man's
geestesproducten' en dat alleen schiep eed
intiem-vertrouwelijke sfeer, die den geheelen
avond bleef aanhouden en die maakte dat we
tenslotte zoo kwart voor elf met een prettig en
voldaan gevoel huiswaarts keerden.
AMUSEMENTS-AVOND
MAR. SPORTVER. .ZEEMACHT".
Men schrijft ons:
Zooals reeds werd bekend gemaakt in
een advertentie in dit blad, zal het pro
gramma, dat is afgewerkt geworden op
den feestavond van de Marine Sportver-
eeniging „Zeemacht" op den 22en Maart
j.1., nogmaals gegeven worden op Vrij
dag den Hen April a.s. in „Casino", ten
bate van het Marine Sanatorium Fonds
en de Marine sportvereeniging „Zee
macht".
Allen, die den avond van „Zeemacht"
hebben bijgewoond, zullen 'eer z-ker on
gevraagd propaganda maken voor deze
a.s. uitvoering, om de eenvoudige reden,
dat zij1 reusachtig genoten nebben. Er
wordt op dezen avond voor elck wat wils
gegeven, .muziek, voordrachten, revue en
sport, dus een avond vol afwisseling,
No. 7 van dit programma vermeldt het
optreden van „trio op. 13, Creinont", voor
hobo, clarinet en fagot, door de heeren
Jao. Bos, J. Wolters en J. de Rooy, staf
muzikanten, leden van Zeemacht.
Voor kaartverkoop zie men de adver
tentie ln het nummer van Zaterdag j.1.
De muziek tijdens de uitvoering zal
wederom verzorgd worden door leden van
„Zeemacht", stafmuzikanten onder lei
ding van Joh. Pala.
GYMN. EN EXERCITIE-VEREEN.
„PRO PATRI A'..
Op Zaterdag 12 April a.5. geeft boven
genoemde vereeniging in „Casino", als
besluit van het winterseizoen, een Soirée-
Dansante, voor haar leden en donateur».
Een uitgebreid programma is samen
gesteld, en bevat o.a. het optreden van
het bekende „Hawaiïan drietal" en „The
Merry Makers", „Band van 8" en verder
zang, dans, tooneel, voordracht enz. Dus
een avond van 'genoegen.
Voor verdere bijzonderheden wordt
verwezen naar een in dit nummer voorko
mende advertentie.
VERLOTING „DORCAS".
Uitslag van de verloting der Vrijz.
Herv. Naaivereeniging „Dorcas", ge
houden op Maandag 7 April n.m. 3 uur,
in het gebouw U. S. O.
o
1780
1815
1488
1320
1467
284
1476
728
1299
1109
335
1242
890
1860
317
389
1184
1454
1261
1641
o
55
I
1665
1085
1204
1314
1682
1638
180
1843
903
1136
115
1653
198
755
218
182
1441
1028
950
1245
21
22
23
24
25
20
27
28
29
80
31
32
33
34
35
86
87
38
89
o
1033
1066
1008
860
1114
1118
552
1129
613
1789
1372
793
360
1408
1483
1440
1018
598
1244
40 1407
o
41
42
43
44
46
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
1487
1745
1156
1860
1868
598
1328
1122
1783
686
1978
90
370
1059
850
1126
1575
1005
1117
1057
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
o
438
169
161
1343
1798
1536
164
1729
1762
753
1330
201
1130
261
1211
1822
1804
582
575
747
C*
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
De prijzen kunnen worden afgehaald
op Dinsdag 8 en Woensdag 9 April a.s.,
van n.m. 3 tot 5 uur in het gebouw U.S.O.
Niet afgehaalde prijzen kunnen nog
worden afgehaald op 15, 22 en 29 April
a.s. van n.m. 8 tot 4 uur.
Niet afgehaalde prijzen vervallen na
1 Mei 1980 weder aan bovengenoemde
vereeniging.
Verschenen zijn de navolgende bij
lagen voor de e.k. raadsvergadering:
1. Voorstel tot oprichting van een school
voor het Centrale 7e leerjaar.
2. Voorstel aan de afd. Den Helder van'
de Holl. Miji. van Landbouw, ten behoeve
van den landbouwcursus te Julianadorp,
voor het cursusjaar 1929/'80 een subsidie'
k f 100 te verleenen.
3. Een voorstel om afwijzend te beschik
ken op een verzoek tot verkoop van een
gedekte van de Molenvaart.
4. Voorstel tot aanbrengen van verbete
ringen aan o.l. scholen.
6. Voorstel tot aanstelling van een klerk
teekenaar bij Gemeentewerken.
6. Voorstel tot het afstaan aan de Held.
Esperantisten-vereeniging „Nova Sento"
van een der lokalen dei UX.O.40okool