„$ïamalca" Q Van Willigen STER-TABAK TWEEDE BLAD BINNENLAND. Tafelzilver GEMENGD NIEUWS De bouw van d© rol-bascule-brug over het Bassin. VAN ZATERDAG 12 APRIL 1930. Gemeenteraad van Den Helder. Doortrekking D©gK«rsvaart B. en W. schrijven aan den Raad: Bedeirt geruimen tijd heeft ons College plannen in studie, beoogeend© den aanleg van een weg vanaf de Doggersrvaart naar den BraJakeveldweg, zulks in het belang •ener betere verbinding van het platte- landsgedeelte dezer 'gemeente met de stad, waaraan ai sedert langen tijd groote be hoefte gevoeld wordt en waarmede naar ooize meening tevens bevorderd zal wor den de ontwikkeling van de bloembollen cultuur in het zuidelijk deel dezer ge meente, welk bedrijf hier in den laatste» tijd steeds meer in ontwikkeling komt. Voor de uitvoering der plannen zal «eb- ter de beschikking noodig zijn over een gedeelte van terreinen, die momenteel aan particulieren toebehooren. Besprekingen over eventueelen aankoop der benoodigde gronden zijn inmiddels gevoerd, met resultaat, dat alle betrokken eigenaren bereid zijn! den benoodigden grond af te staan voor 0.20 per M8., welke prijs wij wel acceptabel achten. De weg is verder geprojecteerd dwars door het fort ,,'Dirks-Admiraal". Het ligt in de bedoeling om het voor den aanleg benoodigde gedeelte van dit Rijkeeigendom van den Staat in erfpacht te verkrijgen, waartoe het verzoek reeds i» gedaan en waaromtrent de beschikking van Z. den Minister van Defensie spoe dig is te verwachten, Het is evenwel gewenscht omtrent öea grondaankoop thans een besluit te nemen. Zoo spoedig mogelijk daarna zullen wij alsdan een nader voorstel met kostenra ming inzenden met betrekking tot den wegaanieg-zelfr Voorgesteld wordt tot aankoop van de noodige perceelen grond over te gaan. Deze betreffen in totaal 21995 M'. ten be drage van 4399. Mechanische cokesverwerkingsinstallatie Gasfabriek. B. en W. schrijven aan den Raad: Bij. het blusschen en verwerken van de cokes op de gasfabriek wordt nog altijd een primitieve en zeer verouderde werk wijze gevolg. Het gevolg daarvan is, dat veel last aan de omgeving wordt veroor zaakt. Maar ook in het belang van het be drijf is het noodzakelijk, dat er in dit op zicht wordlt gemoderniseerd. Door den Directeur van de Water- en Lichtbedrij ven worden verschillende gronden aange voerd om dat duidelijk te maken (nader omschreven in Bijlage 55). Het wordt noodig geacht, dat zoo spoe dig mogelijk een bluschtoren op de gas fabriek wordt gebouwd, 'benevens een vol ledige mechanische cokestransport- en aorteerimrichting met bunkerhuizen'. Hoe wel het reeds eerder gewenscht was deze inrichting te bouwen, is daarmede steeds gewacht, omdat dan veel werklieden op wachtgeld gesteld hadden moeten worden en derhalve de mechaniseering geen fi nancieel voordeel had kunnen opleveren. Inmiddels zijn in de afgeloopen jaren veel vaste werklieden afgevloeid tenge volge van pensioxmeering," afkeuring en overlijden, zoodat thans het aantal vaste werklieden te klein ie geworden om het bedirijf volledig te laten functioneeren. Daarom zijn dan ook in het laatste be- drijfsjaar verschillend© loss© werklieden aangenomen. De verhouding is thans zoo danig, dat, wanneer het bedrijf niet ver der gemechaniseerd wordt, er 5 6 werk lieden in vasten dienst 'bij. moeten worden aangesteld. Bij verschillende machinefabrieken' zijn prijsaanbiedingen gevraagd voor 'het leve ren en bedrijfsvaardig opstellen van een volledige cokestransport- en sorteer- inrichting. Hierop, zijn da laagste aanbiedingen ontvangen van de machinefabriek. „Bra bant" voor 44.884 en van de van de ma chinefabriek „Jaffa" voor 47.500. Bij, nauwkeurige vergelijking van belde Projecten is gebleken, dat de machinefa briek „Jaffa" meer rekening heeft gehou- hff1 ,met bherlei kleine stoornissen, welke b;1 de verwerking van cokes kunnen op treden. De Directeur geeft er dan ook de voorkeur aan om het werk op te dragen, aan de laatstgenoemde fabriek. D© commissie van bijstand voor de Wa- p®r- en Lichtbedrijven schrijft over deze westie, eveneens tot de conclusie geko men te-zijn, dat een opdracht aan de ma- hrnefabriek „Jaffa" inderdaad het meest gewenscht is en dat met het oog op de grootere ervaring dezer firma op >het ge bied van dergelijke installaties, over het technisch boter verzorgde plannen en de geringe prijsverschil moet worden heen gestapt. B. «n W. kunnen zich. geheel vereanigen met de meening van de Commissie en van den Directeur. Er is gerekend hij bovengenoemde prijsaanbiedingen, 'dat door de gasfabriek geleverd zullen, worden: 1- Het kabelwerk naar de motoren. 2. Opstelling van een1 kastenbatterii naar de motoren. 3. Electrische verlichting in de ver schillende bunker® boven de zeefinrich- ting. 4. Waterleiding in de bunker® bij even tueel uitbreken van branden. 5. Beschuttinigsmuurtjes voor d» bun kers. De kosten va* deze w©»]n»©mk«den wowien geraaad po rw Bij levering van de installatie door da machinefabriek „Jaffa" zullen de totaal- kosten derhalve ziin: Bluschtoren', transport- en zeef- inrichtingJ 47.500 Heiwerk en betonfundeering 9.800 Kabelwerk, kastenbatterij, electu. verlichting, waterleiding en metselwerk2.700 Totaal 60.000 B. en W. zijn, evenals de commissie van bijstand, van oordeel, dat door deze instal latie in een lang gevoelde behoefte wordt voorzien. B. en W. zeggen voorts: Wij vinden hier gelegenheid nog even terug te komen op het adres van 28 Sep tember 1929 van een aantal ingezetenen nopens den hinder, welk© veroorzaakt wordt door de cokesblussching en het ko lenstof, dat ontstaat bq het lossen van steenkolen door middel van den elevator. Zooals reeds opgemerkt, zal door het bou wen van een bluschtoren de omgeving geen last meer ondervinden van het cokes- blusschem Er zal voorts binnenkort een proef worden genomen ter beperking van de verspreiding van het kolenstof; of ter bestrijding, van dezen hinder een afdoende oplossing kan worden gevonden, dient evenwel te worden afgewacht. Een besluit in den boven omschreven geest wordt aan den Raad ter goedkeuring voorgelegd. B.-K. gemeente-patiënten. B. en W. «chrijven aan den Raad: In uwe vergadering van. 9 Augustus 1929 werd in onze handen gesteld om advies- een adres van verschillend© R.-K. organisaties alhier, houdende het verzoek om maatregelen te treffen, waardoor het den Roomsch-Katholieken patiënten, die geheel of gedeeltelijk voor rekening der gemeente in een ziekeninrichting moeten worden opgenomen, mogelijk gemaakt wordt, om onder dezelfde voorwaarden, als die gelden voor verpleging iri het Ma rine-hospitaal, te worden verpleegd in de R.-K. ziekenverpleging St. Lidwina alhier. Nadat wij over deze aangelegenheid het advies hadden ingewonnen van den Di recteur van den gemeentelijken genees kundigen- en gezondheidsdienst en ter zake met het Bestuur van ovengenoemde ziekenverpleging hadden gecorrespon deerd, hebben wij aan den Minister van Defensie verzocht of Z. Exc. bereid was, om, met overigens ongewijzigde handha ving van het contract, dat de gemeente heeft met den Staat omtrent de verpleging van burger-patiënten in het Marine-hos pitaal, toe te staan, dat voortaan de R.-K. gemeente-patiënten, die daartoe den wensch te kennen geven, in di© meerge noemde R.-K. ziekenverpleging worden opgenomen. By schrijven van 25 Februari 1930 be richtte de Minister ons op evengenoemd verzoek toestemmend te weten bij wijze van proef, voor den tijd van één jaar waarna wij, na ingewonnen nader advies van den Directeur van den gemeentelijken geneeskundigen- en gezondheidsdienst, een ontwerp-contract aan het bestuur van St. Lidwina ter beoordeeling hebben doen toekomen. Dat ontwerp-contract hebben wij heden met vertegenwoordigers van gezegd be stuur en in bijzijn van genoemden Direc teur besproken,- waarbij, omtrent den in houd volkomen overeenstemming werd bereikt. Naar aanleiding van een en ander en op de overweging, dat de billijkheid me debrengt, dat aan het -hierboven genoemd verzoek der organisaties wordt voldaan, nu de mogelijkheid daartoe bestaat, stellen wij u voor ons te machtigen om met het bestuur te contracteeren overeenkomstig een concept, omschreven in Bijlage 57. Deze overeenkomst treedt 1 Mei 1930 in werking. H. J. E. VAN HEEK. t Een bekend industrieel «ver leden. Te Boekelo is Woensdagavond, 65 jaren oud, overleden de bekende Twentsohe groot-industrieel de heer H. J, E. van Heek, oud-directeur der N.V. Boekelo- sche stoombleekerij. Op 81 December van het vorige jaar heeft hij de functie van directeur der fabriek, waaraan hij veertig was verbonden, neergelegd. HET FREDERIK VAN BEDEN-FONDS. Naar het Hbl. verneemt is voor het z.g. Van Beden-fonds een bedrag van bijna 15.000 bijeengebracht. Benig© leden van het comité zullen dit fonds beheeren en den dichter maandelijks ©en toelage uit keer»*. DB R.-E. VOLKSPARTIJ. De afdeellug De» Haag aehit die voorstellen Inzake fusie met de R.-K. Staatsparty onvoldoende. Woensdagavond heeft de afdeeling Den Haag van de R.-K. Volkspartij een huishoudelijke vergadering gehouden, hoofdzakelijk ter bespreking van de op aanstichting van de R.-K. Staatspartij! ge voerde onderhandelingen over een fusie van beide partijen. De reeds bekende voorstellen, als basis voor de fusie in on derling overleg der beide partijbesturen opgesteld, werden aan een uitvoerig© be spreking onderworpen, waarvan als con clusie met algemeen© stemmen werd vast gesteld, dat, al is de afdeeling principieel niet ongeneigd om tot fusie te geraken, de gedane voorstellen als onvoldoende dienen; te worden afgewezen, hoofdzake lijk omdat een landelijk verbond der de mocratische clubs door de Staatspartij als ontoelaatbaar wordt afgewezen. Zonder zoodanig verbond achtte de vergadering een voortgaande propaganda van de de mocratische denkrichting onder de katho lieken weinig belovend. Aan het oongres van a.s. Zondag te Utrecht zal de afdeeling Den Haag voor stellen1, aan het partijbestuur op te dra gen, de onderhandelingen voort te zetten, met het doel, althans eenig landelijk ver bond, b.v. in den vorm van een centraal bureau met eventueel eigen orgaan, toe gelaten te krijgen. HET IN CULTUUR BRENGEN VAN DEN WIERINGERMEERPOLDER. De minister van waterstaat is met de heeren ir. S. Smeding, rjjkslandbouwcon sulent te Schagen, ir. F. P. Mesu, rijks landbouwconsulent te Zwolle, en ir. Alph. Roebroek, rentmeester der domeinen te Klundert, tot overeenstemming gekomen betreffende de oprichting van een dienst voor de voorbereiding en uitvoering van de werkzaamheden tot het in cultuur brengen van de in den Wieringermeer- polder droog vallende gronden. Met deze werkzaamheden wordt onmid dellijk een begin gemaakt. VlekvrlJ van da bekende Gero-fabrleken Lepels en Vorken vanaf f 0.45 Binnenland. Weststraat ambtenaren en werklieden, die den wensch daartoe te kennen geven, op den lsten Mei op gelijken) voet als op andere dagen verlof te geven, voor zoover de be langen van den dienst dit toelaten en in mindering van het aantal verlofdagen, waarop zü recht hebben. DE BRIEFPORT IN DE PRAKTIJK. Een vergissing. 2X8 wel 12. De Nw. Rott. Ort. schrijft: Wij hebben een vergissing in ons stukje Woensdag (door ons opgenomen in het no. van Donderdag) te herstellen. Er blijkt wel degelijk voor brieven ook een 12 cents-tarief te bestaan. Brieven van 20 tot 40 gram hebben daar genoeg aan. Boven de 40 gram wordt het 15 cent FEDERATIE-EXAMENS (MERCURIUffl- DIPLOMA). Dé Pracfijk-Examens der Federatie van Handels- en Kantoorbedienden Vereeni- ging zullen gehouden worden voor Boek houden op 11 en 12 Juli, voor Handels correspondentie op 1 en 2 Juli, in de plaat sen, in het prospectus genoemd. Dit pros pectus is gratis verkrijgbaar aan d« be kende adressen en bij' het Secretariaat der Federatie-Examens, Anna Paulownastraat 17a, Den Haag. De inschrijvingen kluiten op jS Mei en 26 Mei a.s. DE AANVARING OP DE WESTERSCHELDE. De Kura drijvend. Het Zoadag bfj Walsoorden gezonken Belgische schip Kura is Donderdagmid dag door W. A. van der Tak's sleepdienst te Rotterdam met behulp van drie hfjseh- blokken recht getrokken en drijvende ge maakt Het lp. van de vrouw van den schipper, die door de aanvaring van de Kura met het Duitsche stoomschip Aller is verdronken, is niet gevonden. De Kura zal naar Antwerpen word» gesleept DE STELEND® MKNKTBODÏl De «dm tteldl rfci De 86-jarige J. Kam es, die met zijn 18- jarig nicktje, dat een geldkistje kad ge stolen, de wijk had genomen en te Nij megen het meisj© in den steek gelaten, heeft zich te Rotterdam bij' de politie aan gemeld. Hij zeide te Antwerpen te zijn ge- w ©est» Hij is naar Amsterdam overgebracht Donderdag ter beschikking van de justitie gesteld. KINDERMOORD. De Haagsche rechtbank heeft uitspraak gedaan in de zaak van de jonge vrouw wegens het doen stikken van haar pas ge boren kindje in Januari j.1. De rechtbank heeft haar wegens doodslag tot eea jaar gevangenisstraf veroordeeld. MISHANDELING. De 86-jarife glazenwasscher, wefftna mishandeling van zijn kostbaas (die vijf dagen later overleed, maar waarschijnlijk niet tengevolge van die mishandeling) door de rechtbank te Amsterdam tot twee maanden gevangenisstraf was veroor deeld, is door het hof gestraft met 60 boete sub», 80 dagen hechtenis. De advocaat-generaal had bevestiging van het vonnis der rechtbank geëisoht» De grootste rol-bascule-brug van Nederland, gende maand voor het verkeer geopend - De meer dan tweehonderdduizend gulden. Waaroehijnlïfk: rol kanten van de brug De ware levenskunst be staat hierin, dat men de eentonigheid van het dage lij ksch leven weet te verbre ken door heerlijke oogen- blikken. Niets betere Tcan hier voor dienen dan Wanthetgenotvanelkpijp- jeSter-tabakiseen verkwik king van lichaam en geest. -<L Het Hbl. toekent b® dit bericht aan: Er gaat dan nu eindelijk toch wat ge beuren! Het wordt trouwens tijd, want de pompen werken hard! Maar.wat houdt dit bericht eigenlijk in? Hier wordt ge meld, dat de minister van Waterstaat tol overeenstemming is gekomen met ge noemde drie deskundigen. Wij kunnen hem met zijn keuze gelukwenschen, rniaar waarin besbaat die „overeenstemming"? Salaris, werkveröeeling of bevoegdheden? Ofbedoelt men te zeggen, dat de minister van Waterstaat thans eindelijk tot overeenstemming is gekomen met zijn ambtgenoot van Financiën, die den Wie- ringermeerpolder immers qua domein voor zich opeischte? Eerst dskn en niet éérder, kan Waterstaat zich verzekerd achten van de zeggenschap over den pol der en dus van de competentie, om überhaupt een dienst in te stellen! Laat ons hopen, dat deze veronderstel ling juist is en dat de interdepartementale „ruzie" is (bijgelegd. Het Interdepartementale overleg leiddb tot een feoed eind®. In een later bericht schrijft het Hbl. nog: Inderdaad beteekent het bericht dat overeenstemming tusschen de verschil lende bij; het geval betrokken depaxtemen ten is verkregen. Het overleg heeft ertoe geleid, dat de zaak bij; Waterstaat blijft oompeteeren. De heeren, die met de leiding zullen worden belast, worden voor dit werk vrij gemaakt door de departementen van Binnenland' sche Zaken en Landbouw, en Financiën. Het werk kan dus terstond beginnen. Dit is de verheugende beteekenl» van het communiqué. 1 MEI Eh Rijksambtenaren lieden. -werk- Op een vraag van het Tweede Kamer lid Kupers: Is de regeering bereid, tijdig vóór den aanstaanden eersten Mei, zoodanige een heid te brengen in de regelingen, bij ver schillende Rijksdiensten en Staatsbedrij ven geldende, dat aan de ambtenaren en werklieden in 's Rijks dienst, die den wensch daartoe te kennen geven, op den lsten Mei gelegenheid wordt gegeven dien dag geheel of gedeeltelijk vrijaf te nemen? heeft de minister van binnenlandsche zaken en landbouw, voorzitter van dan raad van ministers, geantwoord: Ingevolge de bestaande voorschriften zijn de hoofden der verschillende Rijks- diemetem em bedrijven bevoegd, aam de „Nou, dat ia me ook een strop voor de voorschriften van hoogerhand. Hierdoor aannemers. Ze gaan beslist failliet. Zóó- moest de brug in staanden toestand wor~ veel pech". Hoe vaak hebben we deze ver- den opgebouwd, waarvoor de aannemer onderstelling niet hooren uiten, vooral een speciale montagema&t nroestbouwea toen bij; den onderbouw de ompaalde put ten geregeld vol liepen. Maak u echter niet bezorgd lezer (ik veronderstel dat geen lezeres dit artikel zal waardig keuren er een oog in te ©laan, daar haar interesse naar andere dingen dan naar bruggen uitgaat), de aannemer ie niet failliet en zal zeker nog een aardig centje overgehouden hebben van de uit voering van dit werk. Gelukkig voor hem! Wel heeft men geweldig veel stagnatie gehad bij1 dezen brugbouw. Ouwe baas Klein van de Binnenhaven, die geen dag verzuimde om het werk met zijn bezoek te vereeren, zou u er van kunnen vertel len. Hij zag ook de andere brug in het jaar 1865 ('t kan ook 1866 geweest zijn) bouwen, en kan er dus over oordeelen. Ruim drie jaar geleden, in Januari 1927, werd reeds begonnen met grondboringen en daarna werden de plannen ontworpen. Ben tweetal plannen was het resultaat van de overpeinzingen der ingenieurs van Waterstaat, daarbij was de uitgevoerde rol-bascule-brug en een hefbrug, met een tweetal imponeerende heftorens, van der tig meter hoogte. De hoofdingenieur van Waterstaat voelde veel voor de hefbrug, temeer ook daar de bouw hiervan voor deeliger uit zou komen dan die van de rol-bascule-brug. In Den Haag dacht men er echter anders over en waar het hoogste ooilege besloot een rol-bascule-brug te laten bouwen, moest deze verrijzen. En nu ligt zij; dkar, na een smartelijke weg van tegenspoeden. Doch ik zal u de teleurstel lingen en tegenslagen niet beschrijven. Laat mij alleen twee voorname oorzaken mogen noemen van de stagnatie. De eerste was de felle vorstperiode van het vorig jaar, waardoor het werk zeven weken stil moest liggen, terwijl een tweede, niet min der belangrijke oorzaak was de late leve ring van het materiaal, voor den boven- oouw, dat voornamelijk uit Duitschland moest komen. In Juni 1928, du# bijna twee jaar ge leden, werd een aanvang gemaakt met de hulpwerken. Allereerst werd de hulpbrug gebouwd, waarna met den onderhouw van de bascule-brug werd begonnen, welk werk werd uitgevoerd door het Aan nemersbedrijf Kooyman te Harlingen. De bovenbouw werd uitgevoerd door de firma Zander» te Enschede. Het geheele werk moest klaar zijn op 1 April 1929 en wan neer du», zooals verondersteld wordt, de opening het laatst van de volgende maand, of op 1 Juni, plaat# zal hebben is het meer dan een jaar over tijd opge- everd. Bij het wegbreken van de oude rrug heeft de genie nog een werkzaam aandeel gehad, n.1. door het laten sprin gen van -het oude metselwerk. En nu we toch schrijven over „de hulp van huiten" moeten we tevens melding maken van de groote medewerking die ondervonden werd van de zijde van de Marine, in oasu den Commandant van de Kazerne Onder zeedienst, die zelfs eenmaal het bergings vaartuig ter beschikking stelde, om een volgeloopen put leeg te halen. Bij den bouw deed zich de moeilijkheid voor dat de doorvaart niet gestremd mocht worden, men w®s hier op maxitiemter- rein e* had zich du» te hsudw «sus de van 26 meter hoog, di© men duidelijk op de foto, opgenomen op onze foto-pagina ziet. Evenmin als ik n een relaas zal geven van de tegenslagen, zal ik u ook ver moeien met technische details, die u toch niet interesseeren. Wel is het aardig om hier «enige eijfers te geven van het mate riaal, dat noodig was voor den bouw, en het gewicht dat de brug zal wegen. Zoo werden voor de fundeering gebruikt 198 palen, met een gezamelijk© lengte van 20.066 meter, Er werd in het geheel 478 M8. beton verwerkt en 32.398 K.G. beton ijzer, Het totale gewicht van den boven bouw bedraagt 822.900 K.G. Waar de fa briek die voor den bovenbouw zorgde, niet aan water gelegen was, konden de onder- deelen slechts in kleine stukken vervoerd worden, met gevolg dat bij de montage niet minder dan 17.000 draadnagels verwerkt moesten worden. De ballastkast, die zich 5.25 M. boven den beganen grond bevindt, bergt 125.400 K.G. pondsdoppen beton en 46.600 K.G. gietijzeren ballast. De over spanning van de brug is 19.20 M., de breedte 9 M., waarvan 6 M. als rijdek zal worden gebruikt, terwijl aan iederen kant een trottoir van 1.50 M. komt Het brug dek wordt van Borneo-teakhout gemaakt De electrische bewegings- en verlidh- tingsinstallatie werd aangebracht door Heemaf. De brug wordt electrisch in dea tijd van een minuut geopend en gesloten, In geval van storing is er echter ook een handbeweging, waarvoor vier man noodig is en die voor opening en sluiting zoo on geveer 50, zegge en schrijve vijftig min. vraagt. Ik wensch u dus niet toe dat u bij feilen Oostenwind en een vorst van 7 gr. voor de brug moet wachten als rij; met handkracht wordt bewogen. Die ballastkast, waarover hierboven ge schreven is, geeft aan het geheel een alles behalve fraai aspect. Lomp en groot drukt zij het geheel en vormt ©en soort eere poort, waarvoor zij bij feestelijke gelegen heid zeker op goedkoops wijze benut zou kunnen worden. Ook zou zij als reclame object voor onze gemeente dienst kunnen doen. door op den Zuidelijken kant te zet ten: „Welkom vreemdeling" of „Hij di© haar binnentreedt", enz. enz. Nee, mooi is het niet, doch voor 'dea bouw van een baseule-brug was hier geen andere oplossing mogelijk, daar men, door het smalle vaarwater, geen kelder voor de ballastkast kon bouwen, wat wel zal ge beuren voor de nieuwe brug die zal komen over het Helderscbe kanaal, aan het einde der Binnenhaven. Deze brug is n.i. in Rijksdienst overgenomen en zal na het gereedkomen van de brug over het Bas sin, eveneens vernieuwd worden. De nu bijna voltooide brug is de groot ste rol-bascule-brug van Nederland en op een na de grootste van Europa. Dit type werd het eerst in Nederland toegepast bij een spoorwegbrug in het baanvak Rotter- dam-Schiedam in 1911 of '12. Het plan ervoor werd ontworpen door hoofdinge nieur van den Rijkswaterstaat J. 0. Scharp en ir. F. J. v. Brugge. Het werk werd uit gevoerd onder toezicht van den opzichten étm RailrswatesstaaA den kses Weathosvs. Omtrent de rentabiliteit dezer mechani- seering wordt ten slotte verwezen naar den meergenoemden brief van den Direc teur. De jaarlijksche besparing welke zal zijn te verkrijgen wordt zooals u bij raadpleging er van zal blijken berekend op 3050, ongeacht d© voordeelen, welke hierboven reeds zijn omschreven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 5