„$ïamalca"
Q
Van Willigen
STER-TABAK
TWEEDE BLAD
BINNENLAND.
Tafelzilver
GEMENGD NIEUWS
De bouw van d© rol-bascule-brug
over het Bassin.
VAN ZATERDAG 12 APRIL 1930.
Gemeenteraad van Den Helder.
Doortrekking D©gK«rsvaart
B. en W. schrijven aan den Raad:
Bedeirt geruimen tijd heeft ons College
plannen in studie, beoogeend© den aanleg
van een weg vanaf de Doggersrvaart naar
den BraJakeveldweg, zulks in het belang
•ener betere verbinding van het platte-
landsgedeelte dezer 'gemeente met de stad,
waaraan ai sedert langen tijd groote be
hoefte gevoeld wordt en waarmede naar
ooize meening tevens bevorderd zal wor
den de ontwikkeling van de bloembollen
cultuur in het zuidelijk deel dezer ge
meente, welk bedrijf hier in den laatste»
tijd steeds meer in ontwikkeling komt.
Voor de uitvoering der plannen zal «eb-
ter de beschikking noodig zijn over een
gedeelte van terreinen, die momenteel aan
particulieren toebehooren.
Besprekingen over eventueelen aankoop
der benoodigde gronden zijn inmiddels
gevoerd, met resultaat, dat alle betrokken
eigenaren bereid zijn! den benoodigden
grond af te staan voor 0.20 per M8.,
welke prijs wij wel acceptabel achten.
De weg is verder geprojecteerd dwars
door het fort ,,'Dirks-Admiraal".
Het ligt in de bedoeling om het voor
den aanleg benoodigde gedeelte van dit
Rijkeeigendom van den Staat in erfpacht
te verkrijgen, waartoe het verzoek reeds
i» gedaan en waaromtrent de beschikking
van Z. den Minister van Defensie spoe
dig is te verwachten,
Het is evenwel gewenscht omtrent öea
grondaankoop thans een besluit te nemen.
Zoo spoedig mogelijk daarna zullen wij
alsdan een nader voorstel met kostenra
ming inzenden met betrekking tot den
wegaanieg-zelfr
Voorgesteld wordt tot aankoop van de
noodige perceelen grond over te gaan.
Deze betreffen in totaal 21995 M'. ten be
drage van 4399.
Mechanische
cokesverwerkingsinstallatie
Gasfabriek.
B. en W. schrijven aan den Raad:
Bij. het blusschen en verwerken van de
cokes op de gasfabriek wordt nog altijd
een primitieve en zeer verouderde werk
wijze gevolg. Het gevolg daarvan is, dat
veel last aan de omgeving wordt veroor
zaakt. Maar ook in het belang van het be
drijf is het noodzakelijk, dat er in dit op
zicht wordlt gemoderniseerd. Door den
Directeur van de Water- en Lichtbedrij
ven worden verschillende gronden aange
voerd om dat duidelijk te maken (nader
omschreven in Bijlage 55).
Het wordt noodig geacht, dat zoo spoe
dig mogelijk een bluschtoren op de gas
fabriek wordt gebouwd, 'benevens een vol
ledige mechanische cokestransport- en
aorteerimrichting met bunkerhuizen'. Hoe
wel het reeds eerder gewenscht was deze
inrichting te bouwen, is daarmede steeds
gewacht, omdat dan veel werklieden op
wachtgeld gesteld hadden moeten worden
en derhalve de mechaniseering geen fi
nancieel voordeel had kunnen opleveren.
Inmiddels zijn in de afgeloopen jaren
veel vaste werklieden afgevloeid tenge
volge van pensioxmeering," afkeuring en
overlijden, zoodat thans het aantal vaste
werklieden te klein ie geworden om het
bedirijf volledig te laten functioneeren.
Daarom zijn dan ook in het laatste be-
drijfsjaar verschillend© loss© werklieden
aangenomen. De verhouding is thans zoo
danig, dat, wanneer het bedrijf niet ver
der gemechaniseerd wordt, er 5 6 werk
lieden in vasten dienst 'bij. moeten worden
aangesteld.
Bij verschillende machinefabrieken' zijn
prijsaanbiedingen gevraagd voor 'het leve
ren en bedrijfsvaardig opstellen van een
volledige cokestransport- en sorteer-
inrichting.
Hierop, zijn da laagste aanbiedingen
ontvangen van de machinefabriek. „Bra
bant" voor 44.884 en van de van de ma
chinefabriek „Jaffa" voor 47.500.
Bij, nauwkeurige vergelijking van belde
Projecten is gebleken, dat de machinefa
briek „Jaffa" meer rekening heeft gehou-
hff1 ,met bherlei kleine stoornissen, welke
b;1 de verwerking van cokes kunnen op
treden. De Directeur geeft er dan ook de
voorkeur aan om het werk op te dragen,
aan de laatstgenoemde fabriek.
D© commissie van bijstand voor de Wa-
p®r- en Lichtbedrijven schrijft over deze
westie, eveneens tot de conclusie geko
men te-zijn, dat een opdracht aan de ma-
hrnefabriek „Jaffa" inderdaad het meest
gewenscht is en dat met het oog op de
grootere ervaring dezer firma op >het ge
bied van dergelijke installaties, over het
technisch boter verzorgde plannen en de
geringe prijsverschil moet worden heen
gestapt.
B. «n W. kunnen zich. geheel vereanigen
met de meening van de Commissie en van
den Directeur.
Er is gerekend hij bovengenoemde
prijsaanbiedingen, 'dat door de gasfabriek
geleverd zullen, worden:
1- Het kabelwerk naar de motoren.
2. Opstelling van een1 kastenbatterii
naar de motoren.
3. Electrische verlichting in de ver
schillende bunker® boven de zeefinrich-
ting.
4. Waterleiding in de bunker® bij even
tueel uitbreken van branden.
5. Beschuttinigsmuurtjes voor d» bun
kers.
De kosten va* deze w©»]n»©mk«den
wowien geraaad po rw
Bij levering van de installatie door da
machinefabriek „Jaffa" zullen de totaal-
kosten derhalve ziin:
Bluschtoren', transport- en zeef-
inrichtingJ 47.500
Heiwerk en betonfundeering 9.800
Kabelwerk, kastenbatterij, electu.
verlichting, waterleiding en
metselwerk2.700
Totaal 60.000
B. en W. zijn, evenals de commissie van
bijstand, van oordeel, dat door deze instal
latie in een lang gevoelde behoefte wordt
voorzien. B. en W. zeggen voorts:
Wij vinden hier gelegenheid nog even
terug te komen op het adres van 28 Sep
tember 1929 van een aantal ingezetenen
nopens den hinder, welk© veroorzaakt
wordt door de cokesblussching en het ko
lenstof, dat ontstaat bq het lossen van
steenkolen door middel van den elevator.
Zooals reeds opgemerkt, zal door het bou
wen van een bluschtoren de omgeving
geen last meer ondervinden van het cokes-
blusschem Er zal voorts binnenkort een
proef worden genomen ter beperking van
de verspreiding van het kolenstof; of ter
bestrijding, van dezen hinder een afdoende
oplossing kan worden gevonden, dient
evenwel te worden afgewacht.
Een besluit in den boven omschreven
geest wordt aan den Raad ter goedkeuring
voorgelegd.
B.-K. gemeente-patiënten.
B. en W. «chrijven aan den Raad:
In uwe vergadering van. 9 Augustus
1929 werd in onze handen gesteld om
advies- een adres van verschillend© R.-K.
organisaties alhier, houdende het verzoek
om maatregelen te treffen, waardoor het
den Roomsch-Katholieken patiënten, die
geheel of gedeeltelijk voor rekening der
gemeente in een ziekeninrichting moeten
worden opgenomen, mogelijk gemaakt
wordt, om onder dezelfde voorwaarden,
als die gelden voor verpleging iri het Ma
rine-hospitaal, te worden verpleegd in de
R.-K. ziekenverpleging St. Lidwina alhier.
Nadat wij over deze aangelegenheid het
advies hadden ingewonnen van den Di
recteur van den gemeentelijken genees
kundigen- en gezondheidsdienst en ter
zake met het Bestuur van ovengenoemde
ziekenverpleging hadden gecorrespon
deerd, hebben wij aan den Minister van
Defensie verzocht of Z. Exc. bereid was,
om, met overigens ongewijzigde handha
ving van het contract, dat de gemeente
heeft met den Staat omtrent de verpleging
van burger-patiënten in het Marine-hos
pitaal, toe te staan, dat voortaan de R.-K.
gemeente-patiënten, die daartoe den
wensch te kennen geven, in di© meerge
noemde R.-K. ziekenverpleging worden
opgenomen.
By schrijven van 25 Februari 1930 be
richtte de Minister ons op evengenoemd
verzoek toestemmend te weten bij wijze
van proef, voor den tijd van één jaar
waarna wij, na ingewonnen nader advies
van den Directeur van den gemeentelijken
geneeskundigen- en gezondheidsdienst,
een ontwerp-contract aan het bestuur van
St. Lidwina ter beoordeeling hebben doen
toekomen.
Dat ontwerp-contract hebben wij heden
met vertegenwoordigers van gezegd be
stuur en in bijzijn van genoemden Direc
teur besproken,- waarbij, omtrent den in
houd volkomen overeenstemming werd
bereikt.
Naar aanleiding van een en ander en
op de overweging, dat de billijkheid me
debrengt, dat aan het -hierboven genoemd
verzoek der organisaties wordt voldaan,
nu de mogelijkheid daartoe bestaat, stellen
wij u voor ons te machtigen om met het
bestuur te contracteeren overeenkomstig
een concept, omschreven in Bijlage 57.
Deze overeenkomst treedt 1 Mei 1930 in
werking.
H. J. E. VAN HEEK. t
Een bekend industrieel «ver
leden.
Te Boekelo is Woensdagavond, 65 jaren
oud, overleden de bekende Twentsohe
groot-industrieel de heer H. J, E. van
Heek, oud-directeur der N.V. Boekelo-
sche stoombleekerij. Op 81 December van
het vorige jaar heeft hij de functie van
directeur der fabriek, waaraan hij veertig
was verbonden, neergelegd.
HET FREDERIK VAN BEDEN-FONDS.
Naar het Hbl. verneemt is voor het z.g.
Van Beden-fonds een bedrag van bijna
15.000 bijeengebracht. Benig© leden van
het comité zullen dit fonds beheeren en
den dichter maandelijks ©en toelage uit
keer»*.
DB R.-E. VOLKSPARTIJ.
De afdeellug De» Haag aehit die
voorstellen Inzake fusie met de
R.-K. Staatsparty onvoldoende.
Woensdagavond heeft de afdeeling
Den Haag van de R.-K. Volkspartij een
huishoudelijke vergadering gehouden,
hoofdzakelijk ter bespreking van de op
aanstichting van de R.-K. Staatspartij! ge
voerde onderhandelingen over een fusie
van beide partijen. De reeds bekende
voorstellen, als basis voor de fusie in on
derling overleg der beide partijbesturen
opgesteld, werden aan een uitvoerig© be
spreking onderworpen, waarvan als con
clusie met algemeen© stemmen werd vast
gesteld, dat, al is de afdeeling principieel
niet ongeneigd om tot fusie te geraken,
de gedane voorstellen als onvoldoende
dienen; te worden afgewezen, hoofdzake
lijk omdat een landelijk verbond der de
mocratische clubs door de Staatspartij als
ontoelaatbaar wordt afgewezen. Zonder
zoodanig verbond achtte de vergadering
een voortgaande propaganda van de de
mocratische denkrichting onder de katho
lieken weinig belovend.
Aan het oongres van a.s. Zondag te
Utrecht zal de afdeeling Den Haag voor
stellen1, aan het partijbestuur op te dra
gen, de onderhandelingen voort te zetten,
met het doel, althans eenig landelijk ver
bond, b.v. in den vorm van een centraal
bureau met eventueel eigen orgaan, toe
gelaten te krijgen.
HET IN CULTUUR BRENGEN VAN
DEN WIERINGERMEERPOLDER.
De minister van waterstaat is met de
heeren ir. S. Smeding, rjjkslandbouwcon
sulent te Schagen, ir. F. P. Mesu, rijks
landbouwconsulent te Zwolle, en ir. Alph.
Roebroek, rentmeester der domeinen te
Klundert, tot overeenstemming gekomen
betreffende de oprichting van een dienst
voor de voorbereiding en uitvoering van
de werkzaamheden tot het in cultuur
brengen van de in den Wieringermeer-
polder droog vallende gronden.
Met deze werkzaamheden wordt onmid
dellijk een begin gemaakt.
VlekvrlJ
van da bekende
Gero-fabrleken
Lepels en Vorken
vanaf f 0.45
Binnenland.
Weststraat
ambtenaren en werklieden, die den
wensch daartoe te kennen geven, op den
lsten Mei op gelijken) voet als op andere
dagen verlof te geven, voor zoover de be
langen van den dienst dit toelaten en in
mindering van het aantal verlofdagen,
waarop zü recht hebben.
DE BRIEFPORT IN DE PRAKTIJK.
Een vergissing. 2X8 wel 12.
De Nw. Rott. Ort. schrijft:
Wij hebben een vergissing in ons
stukje Woensdag (door ons opgenomen
in het no. van Donderdag) te herstellen.
Er blijkt wel degelijk voor brieven ook
een 12 cents-tarief te bestaan. Brieven
van 20 tot 40 gram hebben daar genoeg
aan. Boven de 40 gram wordt het 15 cent
FEDERATIE-EXAMENS (MERCURIUffl-
DIPLOMA).
Dé Pracfijk-Examens der Federatie van
Handels- en Kantoorbedienden Vereeni-
ging zullen gehouden worden voor Boek
houden op 11 en 12 Juli, voor Handels
correspondentie op 1 en 2 Juli, in de plaat
sen, in het prospectus genoemd. Dit pros
pectus is gratis verkrijgbaar aan d« be
kende adressen en bij' het Secretariaat der
Federatie-Examens, Anna Paulownastraat
17a, Den Haag.
De inschrijvingen kluiten op jS Mei en
26 Mei a.s.
DE AANVARING OP DE
WESTERSCHELDE.
De Kura drijvend.
Het Zoadag bfj Walsoorden gezonken
Belgische schip Kura is Donderdagmid
dag door W. A. van der Tak's sleepdienst
te Rotterdam met behulp van drie hfjseh-
blokken recht getrokken en drijvende ge
maakt Het lp. van de vrouw van den
schipper, die door de aanvaring van de
Kura met het Duitsche stoomschip Aller
is verdronken, is niet gevonden.
De Kura zal naar Antwerpen word»
gesleept
DE STELEND® MKNKTBODÏl
De «dm tteldl rfci
De 86-jarige J. Kam es, die met zijn 18-
jarig nicktje, dat een geldkistje kad ge
stolen, de wijk had genomen en te Nij
megen het meisj© in den steek gelaten,
heeft zich te Rotterdam bij' de politie aan
gemeld. Hij zeide te Antwerpen te zijn ge-
w ©est»
Hij is naar Amsterdam overgebracht
Donderdag ter beschikking van de justitie
gesteld.
KINDERMOORD.
De Haagsche rechtbank heeft uitspraak
gedaan in de zaak van de jonge vrouw
wegens het doen stikken van haar pas ge
boren kindje in Januari j.1. De rechtbank
heeft haar wegens doodslag tot eea jaar
gevangenisstraf veroordeeld.
MISHANDELING.
De 86-jarife glazenwasscher, wefftna
mishandeling van zijn kostbaas (die vijf
dagen later overleed, maar waarschijnlijk
niet tengevolge van die mishandeling)
door de rechtbank te Amsterdam tot twee
maanden gevangenisstraf was veroor
deeld, is door het hof gestraft met 60
boete sub», 80 dagen hechtenis.
De advocaat-generaal had bevestiging
van het vonnis der rechtbank geëisoht»
De grootste rol-bascule-brug van Nederland,
gende maand voor het verkeer geopend - De
meer dan tweehonderdduizend gulden.
Waaroehijnlïfk: rol
kanten van de brug
De ware levenskunst be
staat hierin, dat men de
eentonigheid van het dage
lij ksch leven weet te verbre
ken door heerlijke oogen-
blikken. Niets betere Tcan
hier voor dienen dan
Wanthetgenotvanelkpijp-
jeSter-tabakiseen verkwik
king van lichaam en geest.
-<L
Het Hbl. toekent b® dit bericht aan:
Er gaat dan nu eindelijk toch wat ge
beuren! Het wordt trouwens tijd, want de
pompen werken hard! Maar.wat houdt
dit bericht eigenlijk in? Hier wordt ge
meld, dat de minister van Waterstaat tol
overeenstemming is gekomen met ge
noemde drie deskundigen. Wij kunnen
hem met zijn keuze gelukwenschen, rniaar
waarin besbaat die „overeenstemming"?
Salaris, werkveröeeling of bevoegdheden?
Ofbedoelt men te zeggen, dat de
minister van Waterstaat thans eindelijk
tot overeenstemming is gekomen met zijn
ambtgenoot van Financiën, die den Wie-
ringermeerpolder immers qua domein
voor zich opeischte? Eerst dskn en niet
éérder, kan Waterstaat zich verzekerd
achten van de zeggenschap over den pol
der en dus van de competentie, om
überhaupt een dienst in te stellen!
Laat ons hopen, dat deze veronderstel
ling juist is en dat de interdepartementale
„ruzie" is (bijgelegd.
Het Interdepartementale overleg
leiddb tot een feoed eind®.
In een later bericht schrijft het Hbl.
nog:
Inderdaad beteekent het bericht dat
overeenstemming tusschen de verschil
lende bij; het geval betrokken depaxtemen
ten is verkregen.
Het overleg heeft ertoe geleid, dat de
zaak bij; Waterstaat blijft oompeteeren. De
heeren, die met de leiding zullen worden
belast, worden voor dit werk vrij gemaakt
door de departementen van Binnenland'
sche Zaken en Landbouw, en Financiën.
Het werk kan dus terstond beginnen.
Dit is de verheugende beteekenl» van
het communiqué.
1 MEI
Eh Rijksambtenaren
lieden.
-werk-
Op een vraag van het Tweede Kamer
lid Kupers:
Is de regeering bereid, tijdig vóór den
aanstaanden eersten Mei, zoodanige een
heid te brengen in de regelingen, bij ver
schillende Rijksdiensten en Staatsbedrij
ven geldende, dat aan de ambtenaren en
werklieden in 's Rijks dienst, die den
wensch daartoe te kennen geven, op den
lsten Mei gelegenheid wordt gegeven
dien dag geheel of gedeeltelijk vrijaf te
nemen?
heeft de minister van binnenlandsche
zaken en landbouw, voorzitter van dan
raad van ministers, geantwoord:
Ingevolge de bestaande voorschriften
zijn de hoofden der verschillende Rijks-
diemetem em bedrijven bevoegd, aam de
„Nou, dat ia me ook een strop voor de voorschriften van hoogerhand. Hierdoor
aannemers. Ze gaan beslist failliet. Zóó- moest de brug in staanden toestand wor~
veel pech". Hoe vaak hebben we deze ver- den opgebouwd, waarvoor de aannemer
onderstelling niet hooren uiten, vooral een speciale montagema&t nroestbouwea
toen bij; den onderbouw de ompaalde put
ten geregeld vol liepen.
Maak u echter niet bezorgd lezer (ik
veronderstel dat geen lezeres dit artikel
zal waardig keuren er een oog in te ©laan,
daar haar interesse naar andere dingen
dan naar bruggen uitgaat), de aannemer
ie niet failliet en zal zeker nog een aardig
centje overgehouden hebben van de uit
voering van dit werk. Gelukkig voor hem!
Wel heeft men geweldig veel stagnatie
gehad bij1 dezen brugbouw. Ouwe baas
Klein van de Binnenhaven, die geen dag
verzuimde om het werk met zijn bezoek
te vereeren, zou u er van kunnen vertel
len. Hij zag ook de andere brug in het
jaar 1865 ('t kan ook 1866 geweest zijn)
bouwen, en kan er dus over oordeelen.
Ruim drie jaar geleden, in Januari 1927,
werd reeds begonnen met grondboringen
en daarna werden de plannen ontworpen.
Ben tweetal plannen was het resultaat van
de overpeinzingen der ingenieurs van
Waterstaat, daarbij was de uitgevoerde
rol-bascule-brug en een hefbrug, met een
tweetal imponeerende heftorens, van der
tig meter hoogte. De hoofdingenieur van
Waterstaat voelde veel voor de hefbrug,
temeer ook daar de bouw hiervan voor
deeliger uit zou komen dan die van de
rol-bascule-brug. In Den Haag dacht men
er echter anders over en waar het hoogste
ooilege besloot een rol-bascule-brug te
laten bouwen, moest deze verrijzen. En nu
ligt zij; dkar, na een smartelijke weg van
tegenspoeden. Doch ik zal u de teleurstel
lingen en tegenslagen niet beschrijven.
Laat mij alleen twee voorname oorzaken
mogen noemen van de stagnatie. De eerste
was de felle vorstperiode van het vorig
jaar, waardoor het werk zeven weken stil
moest liggen, terwijl een tweede, niet min
der belangrijke oorzaak was de late leve
ring van het materiaal, voor den boven-
oouw, dat voornamelijk uit Duitschland
moest komen.
In Juni 1928, du# bijna twee jaar ge
leden, werd een aanvang gemaakt met de
hulpwerken. Allereerst werd de hulpbrug
gebouwd, waarna met den onderhouw van
de bascule-brug werd begonnen, welk
werk werd uitgevoerd door het Aan
nemersbedrijf Kooyman te Harlingen. De
bovenbouw werd uitgevoerd door de firma
Zander» te Enschede. Het geheele werk
moest klaar zijn op 1 April 1929 en wan
neer du», zooals verondersteld wordt, de
opening het laatst van de volgende
maand, of op 1 Juni, plaat# zal hebben is
het meer dan een jaar over tijd opge-
everd. Bij het wegbreken van de oude
rrug heeft de genie nog een werkzaam
aandeel gehad, n.1. door het laten sprin
gen van -het oude metselwerk. En nu we
toch schrijven over „de hulp van huiten"
moeten we tevens melding maken van de
groote medewerking die ondervonden
werd van de zijde van de Marine, in oasu
den Commandant van de Kazerne Onder
zeedienst, die zelfs eenmaal het bergings
vaartuig ter beschikking stelde, om een
volgeloopen put leeg te halen.
Bij den bouw deed zich de moeilijkheid
voor dat de doorvaart niet gestremd mocht
worden, men w®s hier op maxitiemter-
rein e* had zich du» te hsudw «sus de
van 26 meter hoog, di© men duidelijk op
de foto, opgenomen op onze foto-pagina
ziet.
Evenmin als ik n een relaas zal geven
van de tegenslagen, zal ik u ook ver
moeien met technische details, die u toch
niet interesseeren. Wel is het aardig om
hier «enige eijfers te geven van het mate
riaal, dat noodig was voor den bouw, en
het gewicht dat de brug zal wegen. Zoo
werden voor de fundeering gebruikt 198
palen, met een gezamelijk© lengte van
20.066 meter, Er werd in het geheel 478
M8. beton verwerkt en 32.398 K.G. beton
ijzer, Het totale gewicht van den boven
bouw bedraagt 822.900 K.G. Waar de fa
briek die voor den bovenbouw zorgde, niet
aan water gelegen was, konden de onder-
deelen slechts in kleine stukken vervoerd
worden, met gevolg dat bij de montage niet
minder dan 17.000 draadnagels verwerkt
moesten worden. De ballastkast, die zich
5.25 M. boven den beganen grond bevindt,
bergt 125.400 K.G. pondsdoppen beton en
46.600 K.G. gietijzeren ballast. De over
spanning van de brug is 19.20 M., de
breedte 9 M., waarvan 6 M. als rijdek zal
worden gebruikt, terwijl aan iederen kant
een trottoir van 1.50 M. komt Het brug
dek wordt van Borneo-teakhout gemaakt
De electrische bewegings- en verlidh-
tingsinstallatie werd aangebracht door
Heemaf. De brug wordt electrisch in dea
tijd van een minuut geopend en gesloten,
In geval van storing is er echter ook een
handbeweging, waarvoor vier man noodig
is en die voor opening en sluiting zoo on
geveer 50, zegge en schrijve vijftig min.
vraagt. Ik wensch u dus niet toe dat u bij
feilen Oostenwind en een vorst van 7 gr.
voor de brug moet wachten als rij; met
handkracht wordt bewogen.
Die ballastkast, waarover hierboven ge
schreven is, geeft aan het geheel een alles
behalve fraai aspect. Lomp en groot drukt
zij het geheel en vormt ©en soort eere
poort, waarvoor zij bij feestelijke gelegen
heid zeker op goedkoops wijze benut zou
kunnen worden. Ook zou zij als reclame
object voor onze gemeente dienst kunnen
doen. door op den Zuidelijken kant te zet
ten: „Welkom vreemdeling" of „Hij di©
haar binnentreedt", enz. enz.
Nee, mooi is het niet, doch voor 'dea
bouw van een baseule-brug was hier geen
andere oplossing mogelijk, daar men, door
het smalle vaarwater, geen kelder voor de
ballastkast kon bouwen, wat wel zal ge
beuren voor de nieuwe brug die zal komen
over het Helderscbe kanaal, aan het einde
der Binnenhaven. Deze brug is n.i. in
Rijksdienst overgenomen en zal na het
gereedkomen van de brug over het Bas
sin, eveneens vernieuwd worden.
De nu bijna voltooide brug is de groot
ste rol-bascule-brug van Nederland en op
een na de grootste van Europa. Dit type
werd het eerst in Nederland toegepast bij
een spoorwegbrug in het baanvak Rotter-
dam-Schiedam in 1911 of '12. Het plan
ervoor werd ontworpen door hoofdinge
nieur van den Rijkswaterstaat J. 0. Scharp
en ir. F. J. v. Brugge. Het werk werd uit
gevoerd onder toezicht van den opzichten
étm RailrswatesstaaA den kses Weathosvs.
Omtrent de rentabiliteit dezer mechani-
seering wordt ten slotte verwezen naar
den meergenoemden brief van den Direc
teur. De jaarlijksche besparing welke zal
zijn te verkrijgen wordt zooals u bij
raadpleging er van zal blijken berekend
op 3050, ongeacht d© voordeelen, welke
hierboven reeds zijn omschreven.