Tweede Blad GEMENGD NIEUWS De Winkelsluitingswet. VAN DONDERDAG 5 JUNI 1930. Het autobus-ongeluk te Ytens. Het spoorwegongeluk bij Montereau. De dood op den overweg. voor Donderdag Vrijdag Licht op alle voertuigen: Zomertijd. 5 Juni 21.42 uur. 6 21.43 Binnenland. KINDERVERLAMMIN G. De laatste dagen hebben zich te Gouda eenige gevallen van kinderverlamming voorgedaan bij leerlingen van de christe lijke bewaarschool van de vereeniging Tot: heil des Volks. Zaterdag werden drie gevallen tegelijk waargenomen. Een kind van 2 jaar is inmiddels aan de ziekte overleden. De school is gesloten; ze werd Dinsdag ontsmet. MISHANDELING. Te Maastricht heeft Dinsdagavond 6 uur de mijnwerker M. J. B. den 24-jarigen bij hem inwonenden Belg H. Hermans in een vlaag van woede met een pennemes 14 steken toegebracht, zoodat deze in ernstige toestand naar het ziekenhuis is overgebracht. De dader is aangehouden. JEUGDIGE DIEVENBENDE. De politie te Leiden heeft een aantal jongens van 14 tot 18 jaar aangehouden, die zich de laatste maanden hebben schul dig gemaakt aan tal van grootere en kleinere inbraken en diefstallen te Lei den en omgeving. De meesten van deze veelbelovende knapen zijn goede beken den van de politie; sommigen hebben zelfs een voorwaardelijke veroordeeling achter den rug. Een deel van de bende, waarin deze jongens zich hadden georga niseerd ,is nog voortvluchtig en wordt thans door de politie opgespoord. Nader wordt omtrent het ongeluk ge. meld: In het dorpje Ytens leidt de weg over een ophaalbrug, die, toen de autobus aan. kwam, open stond. In den weg bevindt zich daar een flauwe bocht. De afsluit, boom van de brug was neergelaten, doch het sohijnt, dat een jongen, voordat de brug weer gesloten was, dezen afsluit boom heeft opgehaald. De chauffeur van den autobus zag, dat de bo^i weer ge opend werd en dacht dat hij passeeren kon. Eerst toen hij direct vóór de brug was, zag hij, dat deze nog open stond. Hij schijnt geen gelegenheid meer te hebben gehad, den bus tot stilstand te brengen, en de bus reed voorover in de vaart. De chauffeur werd eruit geslingerd. De der tien passagiers kwamen met den bus in het water terecht. Van hen zijn er drie verdronken. Het zijn de heeren S. Zonne veld, G. Terpstra en H. W. van Smeden, slagers uit Franeker. Alle drie waren personen van meer dan middelbaren leef tijd en gehuwd. Een zoon van S. Zonneveld, de slager J. Zonneveld werd vrij ernstig gewond. F. Terpstra was, toen hij aan wal werd ge bracht, bewusteloos, doch kon spoedig weer worden bijgebracht. Toen de autobus in de vaart verdween, werden onmiddellijk pogingen gedaan om de inzittenden te redden. De drie slachtoffers zijn 55, 54 en 50 jaar oud. De bestuurder van den bus is in den loop van den ochtend door de justitie verhoord. EEN GOEDERENTREIN DOOR EEN ONVEILIG SEIN GEREDEN. Het trein-ongeluk te Westwoud. Het gerechtshof heeft in hooger beroep de zaak behandeld tegen den treinmachi nist E., wlen ten laste was gelegd, dat hij op 28 September j.1. bij Westwoud als machinist van een goederentrein, diezen het station door een onveilig signaal had doen rijden, met het gevolg, dat de trein op een doodloopend spoor terecht is gekomen en tegen een stootblok is 'ge- loopen. Het ongeluk heeft den hoofdgelei der van den trein het leven gekost. De rechtbank te Alkmaar had verd. veroor- li0* A®® hoete of 30 dagen hechtenis, v erd., die door het scheidsgerecht was schuldig bevonden aan het niet tijdig zieit vin het onveilig sein en vroeger altijd toegegeven had, dat hij bet niet gezien had, voerde thans tot zijn verdediging aen, dat de trein was doorgereden of doorgegleden. W ij herinneren er aan, dat in deze zaak ui eersten aanleg ook de waarnemende stationschef van Westwoud terecht heeft gestaan, omdat hij de afstands- en inrij sein en ten onrechte op veilig zou hebben gezet. De rechtbank heeft hem echter vrijgesproken. Verd. zeide in verband hiermee, dat hij ueor het op veilig staan van het inrijsein ut de meenng verkeerde dat nij, zooals g'v oonlijk, te Westwoud niet behoefde te oppen. Toen hij het onveilig uitrijsein 2ad pij geremd; doch de trein was r ge reden, ^ij had door den stoom niet eerder waargenomen. Te Bovenkarspel eenige technische en reglementaire voor lichtingen. De leerlingmachinist P. Oly, als getuige gehoord, verklaarde, dat verd. wel dege lijk had geremd. De plaats waar dit pre cies was gebeurd kon hij echter niet noe men. Een collega-machinist zeide, dat de ma chine, waarmee het ongeluk was gebeurd, den vorigen dag door hem was gereden. De luchtpomp was defect en het uitzicht werd inderdaad belemmerd door den stoom die ontsnapte. De procureur-generaal, mr. Bauduin, wees er in zjjn requisitoir op, dat verd. te Bovenkarspel niet was gewaarschuwd en het inrijsein véilig had gestaan. Boven dien had verd. geremd. In verband hier mee eischte spr. vernietiging van het von nis van de Alkmaarsche rechtbanw en vrij spraak van verd. Mr. H. B. J. Waslander sloot zich aan bjj het requisitoir, na nog enkele andere verzachtende omstandigheden naar voren te hebben gebracht. Uitspraak 17 Juni. Buitenland. VELDSLAG MET SPIRITUSSMOKKE- LAARS BIJ DETROIT. Maandagnacht werden de bewoners van Detroit gewekt door het knetteren van machinegeweren. In de onmiddellijke na bijheid van de stad had zich een ware veldslag ontwikkeld tusschen politie en een bende spiritussmokkelaars. De smok kelaars zagen zich, nadat zij vijftien dooden hadden, gedwongen, de vlucht te nemen. Aan de zijde der politie vielen twee dooden. MISDADIGERS ONTVLUCHT. Naar uit Jonia in den staat Michigan gemeld wordt, zijn uit het sanatorium van het tuchthuis aldaar 11 gevangenen ontvlucht, nadat zij den chef van dienst en twee bewakers met messen hadden ge. dwongen de deuren te openen. De mis dadigers sneden vervolgens de telefoon lijnen door om de inrichting van de bui tenwereld te isoleeren en wisten zich uit de voeten te maken, begunstigd door de duisternis. Alle beschikbare politiecon- tingenten zijn gerequireerd en organi seer en thans, bijgestaan door politiehon den, klopjachten. Tot dusverre bleven de nasporingen zonder succes. EEN SCHEEPSRAMP. Veertig lijken gevonden. Veertig lijken, o.w. dat van den kapi tein, zijn gevonden na een ontploffing, die het stoomschip Goenaga op de Mag dalena-rivier tot zinken heeft gebracht. Van de opvarenden zijn 35 gered, o.w. verscheidene zware brandwonden hebben. EEN DRAMA TE CAMBRIDGE Een ontzettend drama wordt uit Cam- bridge gemeld. De student Douglas Potts was tien dagen geleden met een niet tot het college behoorende student per motorfiets uitgegaan en was pas heden teruggekeerd. Zijn vader moet inmiddels de politie hebben geraadpleegd e'n Dins dag werd de student in tegenwoordigheid van den oudsten leeraar van het college, dr. Wollaston, door een rechercheur on dervraagd, Plotseling werden vier scho ten gehoord en daarna hulpgeroep. Het bleek, dat de rechercheur zwaar gewond was en de leeraar dood op den grond lag met een schot door het hart. Potts had zichzelf voor het hoofd ge schoten en is Dinsdagavond in het hos pitaal overleden. Dr. Wollaston was een bekend ontdekkingsreiziger, die in 1909 en 1911 onderzoekingstochten heeft ge daan in Nieuw-Guinea en in 1921 den Mont Everest beklom. DE ONTPLOFFING IN EEN FABRIEK TE PARIJS. Met betrekking tot de ontploffing wordt nader gemeld, dat het aantal ge wonde arbeiders tot 31 gestegen is. Elf moesten naar het ziekenhuis worden ver voerd. Deze noodlottige explosie werd veroor zaakt, doordat 'n amoniakreservoir geen weerstand kon bieden aan drukproeven. Eerst nadat de brandweer assistentie had verleend, konden de gewonden on der het puin te voorschijn worden ge haald. Vijftien gewonden. Dinsdagmorgen vond in een machine fabriek te Parijs een ontploffing plaats, waarbij vijftien arbeiders gewond wer den van wie twee zeer ernstig. DE MOORDENAAR VAN DUSSEL- DORF. Steeds meer bekentenissen. NOODWEER IN FRANKRIJK. Een schade van meer dan één mlllloen franc. Het dal van Chevreuse in het departe ment Seine et Oise is Maandagnacht door hevige hagelbuien geteisterd, die belang rijke materieele schade hebben aange richt. De schade bedraagt meer dan één millioen franc. Er werden 36 huizen ver woest, terwijl de tuinen en te velde staan de gewassen voor een groot deel vernie tigd werden. DE BOSCHBRANDEN IN CANADA. Men vreest dat vijf kolonisten bij de boschbranden in Ontario om zijn ge komen. De branden breidden zich uit langs den Noorder oever van het Bovenmeer en naderen de buitenwijken van Port Arthur. Ruim 600 man zijn bezig met het blus- schen. ONTPLOFFING IN EEN ARSENAAL. Dertig gewonden. In het munitie-depot van Kiangnau, in een der buitenwijken van Sjanghai ge legen, heeft een ontploffing plaats gehad bij welke 80 personen gewond zijn. BLOEDBAD IN STADSSCHOUW BURG INGOLSTADT. Daar het bij hem op een paar misdaden meer of minder klaarblijkelijk niét aan komt, legt Kürten steeds maar nieuwe bekentenissen af. Hij heeft tot nu toe be kend behalve 20 moorden, aanrandingen en misdaden tegen de zeden, ongeveer 20 brandstichtingen te hebben gepleegd. Hy heeft niet alleen te Appendelle, waar hij de eerste moord heeft gepleegd en het lijk van zyn slachtoffer had begraven, een schuur in brand gestoken, maar op tal van andere plaatsen stroomyten, hooi bergen en schuren in vlammen gezet. Uit de byzonderheden, die hy hierbij ver telt, zou duidelyk zyn gebleken dat hy schuldig is. Men acht het niet uitgesloten, dat Kür ten in Februari 1927 ook te Berhjn een slachtoffer heeft gemaakt. In deze maand werd nameiyk een dienstbode, die eerst een danszaal had bezocht, in de voorstad Pankow met doorgesneden hals gevon den. Een bediende van de danszaal zou Kürten als den man hebben herkend, waarmede het meisje den avond had door gebracht. DE ZUIGELINGENSTERFTE TE LÜBECK. Reeds 26 zuigelingen gestorven. Te Lübeck zyn thans reeds 26 zuigelin gen overleden, na met het serum van dr. Calmette te zyn behandeld. De bevolking is nog steeds ontstemd, vooral, omdat ze niets meer te hooren heeft gekregen van het tegen de verant- woordeiy'ke dokters geopende onderzoek. Men vreest, dat gepoogd wordt de zaak in den doofpot te stoppen. Van beteekenis is het artikel van prof. dr. Max Klotz, directeur van het kinder ziekenhuis te Lübeck, over deze zaak pu bliceert in het tydschrift die Medizinische Welt Prof. Klotz imeent nameiyk, dat in deze zaak een zekere locaal patriotisme een rol heeft gespeeld. Er bestond name lijk niet de minste reden om tot behande ling op groote schaal volgens de methode van dr. Calmette over te gaan. Daar het sterftecyfer van teringlyders te Lübeck normaal is. Eerst werden alle zuigelin gen, geboren in tuberculeuze kringen, in geënt met het serum van dr. Calmette, maar later werd de methode toegepast op alle kinderen, ook op diegenen die in het geheel niet door de ziekte werden be dreigd. byna ondoeniyk een doorgang om de on- gelukkigen, die jammerden en in paniek verkeerden, te bereiken. Een buitengewoon moeiiyk reddings werk ving aan, daar de metalen wagens sleohts met behulp van yzeren stangen konden worden opengeslagen om zich toegang te geven tot de ineengedrukte compartimenten. Eerst tegen vier uur in den ochtend mocht men hopen, dat zich geen slacht offers meer onder de verbryzelde massa's bevonden. Men constateerde toen zeven dooden, tien levensgevaarlyk gewonden en ongeveer 30 lichtgekwetsten. De slachtoffers. Geiyk gemeld, zijn zeven personen by het ongeluk met den expres Parys—Mar- seille gedood. Een familie is byna geheel vernietigd; de heer Rey, sous-chef van Tractie by de P. L. M., werd met zyn echtgenoote en zyn beide zoontjes van 15 en negen jaar gedood. Alleen zijn oudste dochter werd gewond. Onder de andere dooden bevindt zich een meisje van zen jaar. Een b«langTyke beslissing van het Duitsche rijksgerecht. De spoorwegmaatschappij tot schade vergoeding veroordeeld. Ook in Duiteohland zyn vele onbewaakte overwegen en zy hebben, evenals in Ne derland, reeds vele Slachtoffers geëischt. Autoimobielvereenigingen hebben vernuf tige waarschuwingssysternen uitgedacht, maar zy worden slechts schaarsch in toe- pashing gebracht, en de vraag, of zy af doende zyn, is nog niet beslist, Men weet hoe het met die onbewaakte overwegen nu eenmaal is. Als je kalm thuis zit, iykt het, alsof er met een normaal quantum oplet tendheid geen ongeluk kan gebeuren. Dat lijkt nog zoo, als men op een helderen dag zoo'n overweg wandelende, of zelfs per auto of motorfiets inspecteert. Wie echter eenige malen, ja, wie slechts éénmaal met een ongeluk heeft gehad, dat is heelemaal niet noodig eventjes het ge- wel van „byna" gehad heeft, die begrijpt dat zoo'n onbewaakte overweg, welke er in normale omstandigheden zoo onschul dig uitziet, in ongunstige omstan digheden (mist, sneeuwjacht, duisternis, afleiding door druk verkeer op den weg) een menschenval kan zyn, en hy begrypt ook, dat telkens weer verongeiuxten, die er het leven afgebracht hadden, trachten de ryksspoorwegmaatschappy aansprake- lyk te stellen, althans mede aansprakeiyk te stellen, voor de geleden schade. Tot dusver geschiedde dat echter steeds zon der succes. Zonder succes bleef aanvan- keiyk ook het streven van een koopman, die in 1926 op een motorfiets, waar zyn vrouw achterop zat, op een onbewaakten overweg by Berga (lijn HalleNordhau- sen) met een trein in botsing gekomen. De locomotef veirbryzelde de motorfiets, man en vrouw werden in een greppel ge slingerd en zwaar gewond. De koopman eischte van de ryksspoorwegmaatschap py, schadevergoeding, en betaling van een rente. ZJjn eisch werd aanvankeiyk afge wezen, maar de koopman zocht het steeds hoogerop en eindelyk kwam de zaak voor het opper-landgerecht te Naumburg. In haar vonnis heeft deze rechtbank over wogen, dat eisoher lichtzinnig had ge handeld door met een snelheid van 50 kilometer per uur te ryden op een weg, welke, naar hem bekend was, een spoor weg kruiste. Tevens echter overwoog de rechtbank, dat de spoorwegmaatschappij vroeger de treinen vóór dezen overweg m In de directiekamer van den stads schouwburg te Ingolstadt (Beieren) heeft Maandag de autolakker Lagler, na een woordenwisseling met zyn van hem ge scheiden levende vrouw deze doodge schoten, waarna hy schoten loste op zyn 5-jarig kind, den theaterdirecteur en diens echtgenoote. De beide laatste bleven hjrf' m1 ■Lwvciin.aiap.ci üiens ecntgenOOie. ue ueiue iuaiai.ü U1CÏC1 dit hi? m m6e te deelen> ongedeerd, het kind echter werd doode dit hy te Westwoud niet rijden. Drie door mocht getuigen-deskundlgen gaven lyk gewond. Hierop poogde Lagler zelf moord te plegen. Hy is met zware won den in het ziekenhuis opgenomen. Op het terrein van de ramp. Een correspondent van de „Maasbode", die kort na de spoorwegramp by Monte reau met een anderen trein op de plaats des onheils aankwam, geeft van zyn be vindingen een beschryving, waaraan wy het volgende ontleenen: De trein moet omstreeks 10.20 's avonds het station Montereau passeeren met een snelheid van negentig kilometer. Om 10.20 vertrekt daar de trein Laroche Parys, waarvan twee rijtuigen gereser veerd waren voor „les Amis des Cathe- drales", architecten, kunstenaars en schryvers; die terugkeerden van een ■archeologische reis in Bourgondië en met wie wy dien dag de monumenten van Vezelay hadden bezocht. De chef liet onzen trein vertrekken, die nog geen groote snelheid had genomen op het emplacement vol wissels en met knooppunten van verschillende ïynen. De machinist zag plotseling de lichten van den naderenden sneltrein Parys Marseille niet meer, en verdubbelde zyn waakzaamheid. Plotseling zag hy de wie len van een locomotief omhoog steken, zoodat de afstand waarschynlyk geen honderd meter meer bedroeg. Hy wierp den stoom om en bracht den trein zoo snel mogelijk tot stilstand. Een verdubbeling van de catastrophe was voorkomen, want het was wel een catastrophe die zich aan hem voordeed. De reizigers in den tot stilstand gebrach- ten trein LarocheParys waren reeds op gevlogen op het hooren van het doffe ge raas van den trein, die vlak voor hen ver nield werd en een aantal verliet weldra den trein om hulp te gaan bieden. De verongelukte trein vormde een ware barricade vlak voor hun trein. De locofnotief lag dwars over hun iyn en ge heel omgekanteld en de eerste vernielde wagons zoodanig haaks over het empla cement, dat alle lynen over de geheele breedte versperd lagen. De stoker bleek gewond, de machinist eveneens en deze bleef maar roepen „blokkeer de lyn achter ons". De bagage wagen was geheel omgekanteld en de hoofdconducteur lag bedolven. Een vreeselyk schouwspel deed zich Het prlnclpleele artikel. Art. 2 der wet is het principieele artikel, omdat daarin de twee hoofdelementen zyn vervat, n.1. de Zondagssluiting en de 8- uur-sluiting. Tegen dit artikel richtte zich bij de behandeling der wet in de Tweede Kamer in de eerste plaats het principieel verzet. Nochtans bleek er een groote meerderheid voor te bestaan; het werd met 73 tegen 9 stemmen aangenomen (tegen de liberalen en de heeren Braat en Wyn- koop). Door dezen uitslag was de aan neming der wet vrijwel verzekerd. Het artikel luidt: Het ia verboden een winkel voor het publiek geopend te hebben: a. gedurende den Zondag; b. tusschen 8 uur des namiddags en 6 uur des morgens. Van deze normen wordt in de volgende artikelen afgeweken; een noodzakelijk heid, welke door de overgroote meerder heid der Tweede Kamer werd ingezien, al bestonden er ten deze heel wat meenings- verschillen over de mate, waarin zulks diende te geschieden. Het groote aantal amendementen toont dit aan, doch des ondanks is het wetsontwerp zonder ingrij pende wyzigingen aangenomen. Slechts enkele amendementen werden aanvaard of door de regeering overgenomen. Waar zulks pas geeft, zuilen wy daarvan in het hiernavolgende melding maken. De wenschvvan „sommige leden", in het Voorioopig Verslag geuit, om het avond- sluitingsuur op 7 uur te stellen, is niet in vervulling gegaan. Een poging daartoe in den vorm van een amendement is zelfs niet gedaan. In de Memorie van Antwoord heeft de Minister echter mede gedeeld, dat indien mocht blijken, dat plaatselijk een 7-uur-sluiting bepaald ge- wensoht is, dan op grond van art. 9 door den gemeenteraad onder Kon. Goedkeu ring een afwyking van den regel kan wor den vastgesteld. Het stellen van het openingsuur op 5 zaak spyzen of dranken voor verbruik ter plaatse worden bereid of verkocht, voor zoover betreft den verkoop van spyzen of dranken voor verbruik ter plaatse; d. den verkoop en de aflevering van brandstof en smeermiddelen voor en van onderdeelen voor spoedeischende herstel lingen aan voer- en vaartuigen en rywie- len; e. den verkoop van dag- en weekbladen; t den verkoop en de aflevering van y»; g. den verkoop en de aflevering van winkelwaren ten behoeve van binnen komende, uitgaande en doorgaande schepen; h. den verkoop door middel van auto maten; L de aflevering van maaltyden en koks waren; j. den verkoop en de aflevering van rouwkloeding; k. het verrichten van herstellingen en de aflevering van in herstelling gegeven voorwerpen. 2. De bepalingen dezer wet zyn boven dien niet van toepassing op hotels, voor zoover betreft leveringen aan logeergas ten, noch op openbare middelen van ver voer en restaurants in stations, voor zoo ver betreft leveringen aan reizigers. Verbod stations. van drukwerken ln Van de uitzondering, welke in het e nt- werp stonden, is er één geschrapt, n.1. het voormalige le lid sub e: „verkoop van drukwerken in stations". Dit geschiedde door het. amendement-Van Hellenberg Hubar, dat met 46 tegen 35 stemmen werd aangenomen, hoewel Minister Slotemakor de Bruïne het in de Memorie van Ant woord verdedigd had met een beroep op het gerief voor de reizigers en het onbe- teekenende van deze uitzondering. Waar schijn lijk heeft de mededeeling van Minis ter Verschuur, dat de Nederl. Spoorwegen op deze afwijking geen prijs meer stellen uur des morgens is klaarblykeiyk geschied den doorslag gegeven, met het oog op de belangen van het platte land, havenplaatsen e.d. Wat onder „voor het publiek geopend te hebben" wordt verstaan, zal naar alle waarschynlykbeid de rechterlyke macht moeten uitmaken. De geschiedenis der gemeentelijke winkelsiuitingsverordenin- gen leert, dat onder „publiek" het winkel personeel niet begrepen geacht moet wor den, zoodat dit dus na het sluitingsuur werkzaam mag zyn bij gesloten deur en zoolang het Winkelwerktijdenbeslult zulks mogelijk maakt. In dit verband zy gewezen op art. 4 van genoemd Besluit, waarin bepaald wordt, dat geen arbeid mag worden verricht tus schen een half uur na het sluitingsuur zoo dit bij gemeentelijke verordening is vastgesteld en 6 uur v.m., doch in geen geval na 11 uur n.m. Wordt het Besluit, ingevolge de aan neming der Winkelsluitingswet niet ge- wyzigd, dan zou strikt genomen door het winkelpersoneel steeds doorgewerkt mogen worden na winkelsluiting tot KF/j uur n.m. Onze opvatting inzake de interpretatie van dit artikel vindt steun in verschillen de winkelsluitingsverordeningen en in de jurisprudentie. Zoo spreekt de Haagsche verordening in art. 1 uitdrukkelyk van „voor het publiek geopend te hebben of daarin publiek of winkelbedienden aan wezig te hebben". Algemeene de wet uitzonderingen op Art 3 bevat de algemeene uitzonderin gen op de wet; dit artikel luidt: 1. De bepalingen dezer wet zyn niet van toepassing op: a. Rykskantoren; b. apotheken, voor zoover betreft den verderop voor, waar de eerste wagens in verkoop en de aflevering van genees- en elkander geschoven bleken. De rails der verbandmiddelen; verschillende sporen waren kurketrek- o. koffiehuizen, restaurants en andere kervormig omhoog gebogen. Het was inrichtingen waar uitsluitend of in hoofd- De verkoop van alle periodieken geen dag- of weekbladen zynde boeken, reis gidsen (ook aan de spoorwegloketten) is dus na 8 uur n.m. en Zondags verboden. Formeel zouden zelfs geen spoorkaartjes meer verkocht mogen worden, al verwacht niemand een wetstoepassing ad Jibsur- dum. Intussóhen opent het 2e lid van dit ar tikel naar onze meening toch de gelegen heid om den drukwerk-verkoop zy het op een andere plaats toch in de stntions voort te zetten. Daarin staat n.1., dat de wet evenmin van toepassing is op „restau rants in stations, voor zoover betreft leve ringen aan reizigers". Hieruit volgt, dat aan een stalletje ln de restauratie dus vrijelijk drukwerken (en eigenlijk alles wat men verder wenscht) zal kunnen ver- koopen aan personen, voorzien van een spoorkaartje. Wat practlsoh neer zal komen op verkoop aan allen, die toegang verkrijgen tot de stationsrestauratie, om dat geregelde en scherpe controle bij een druk reizigersverkeer wel onuitvoerbaar zal zyn. Wanneer dus slechts, wat daar aan behoefte biykt te bestaan, een stalle tje in de restauratie wordt gevestigd (en in verscheidene plaatsen Rotterdam D.P., Den Haag S.S., Utrecht O.S., enz. bestaat die toestand reeds), dan kan, on danks de aanneming van het amende ment, de drukwerk-verkoop toch -door gaan. De vraag: wat is een station, kan hier door ook belangrijk worden, doch wy zul len haar, waar daaraan juridische ver wikkelingen verbonden zijn, maar laten rusten. De billijkheid brengt o.i. echter mee, dat ook stationsrestauraties van trams, stoombooten, e.d, van dit buiten kansje zullen kunnen profiteeren. Het vorige artikel is opgenomen ln ons nummer van Donderdag 15 Mei.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 5