Tweede Blad
GEMENGD NIEUWS
De Winkelsluitingswet.
VAN DONDERDAG 5 JUNI 1930.
Het autobus-ongeluk te Ytens.
Het spoorwegongeluk bij
Montereau.
De dood op den overweg.
voor
Donderdag
Vrijdag
Licht op
alle voertuigen:
Zomertijd.
5 Juni 21.42 uur.
6 21.43
Binnenland.
KINDERVERLAMMIN G.
De laatste dagen hebben zich te Gouda
eenige gevallen van kinderverlamming
voorgedaan bij leerlingen van de christe
lijke bewaarschool van de vereeniging
Tot: heil des Volks. Zaterdag werden drie
gevallen tegelijk waargenomen. Een kind
van 2 jaar is inmiddels aan de ziekte
overleden. De school is gesloten; ze werd
Dinsdag ontsmet.
MISHANDELING.
Te Maastricht heeft Dinsdagavond 6
uur de mijnwerker M. J. B. den 24-jarigen
bij hem inwonenden Belg H. Hermans in
een vlaag van woede met een pennemes
14 steken toegebracht, zoodat deze in
ernstige toestand naar het ziekenhuis is
overgebracht. De dader is aangehouden.
JEUGDIGE DIEVENBENDE.
De politie te Leiden heeft een aantal
jongens van 14 tot 18 jaar aangehouden,
die zich de laatste maanden hebben schul
dig gemaakt aan tal van grootere en
kleinere inbraken en diefstallen te Lei
den en omgeving. De meesten van deze
veelbelovende knapen zijn goede beken
den van de politie; sommigen hebben
zelfs een voorwaardelijke veroordeeling
achter den rug. Een deel van de bende,
waarin deze jongens zich hadden georga
niseerd ,is nog voortvluchtig en wordt
thans door de politie opgespoord.
Nader wordt omtrent het ongeluk ge.
meld:
In het dorpje Ytens leidt de weg over
een ophaalbrug, die, toen de autobus aan.
kwam, open stond. In den weg bevindt
zich daar een flauwe bocht. De afsluit,
boom van de brug was neergelaten, doch
het sohijnt, dat een jongen, voordat de
brug weer gesloten was, dezen afsluit
boom heeft opgehaald. De chauffeur van
den autobus zag, dat de bo^i weer ge
opend werd en dacht dat hij passeeren
kon. Eerst toen hij direct vóór de brug
was, zag hij, dat deze nog open stond. Hij
schijnt geen gelegenheid meer te hebben
gehad, den bus tot stilstand te brengen,
en de bus reed voorover in de vaart. De
chauffeur werd eruit geslingerd. De der
tien passagiers kwamen met den bus in
het water terecht. Van hen zijn er drie
verdronken. Het zijn de heeren S. Zonne
veld, G. Terpstra en H. W. van Smeden,
slagers uit Franeker. Alle drie waren
personen van meer dan middelbaren leef
tijd en gehuwd.
Een zoon van S. Zonneveld, de slager
J. Zonneveld werd vrij ernstig gewond. F.
Terpstra was, toen hij aan wal werd ge
bracht, bewusteloos, doch kon spoedig
weer worden bijgebracht.
Toen de autobus in de vaart verdween,
werden onmiddellijk pogingen gedaan
om de inzittenden te redden.
De drie slachtoffers zijn 55, 54 en 50
jaar oud. De bestuurder van den bus is in
den loop van den ochtend door de justitie
verhoord.
EEN GOEDERENTREIN DOOR EEN
ONVEILIG SEIN GEREDEN.
Het trein-ongeluk te Westwoud.
Het gerechtshof heeft in hooger beroep
de zaak behandeld tegen den treinmachi
nist E., wlen ten laste was gelegd, dat hij
op 28 September j.1. bij Westwoud als
machinist van een goederentrein, diezen
het station door een onveilig signaal
had doen rijden, met het gevolg, dat de
trein op een doodloopend spoor terecht is
gekomen en tegen een stootblok is 'ge-
loopen. Het ongeluk heeft den hoofdgelei
der van den trein het leven gekost. De
rechtbank te Alkmaar had verd. veroor-
li0* A®® hoete of 30 dagen hechtenis,
v erd., die door het scheidsgerecht was
schuldig bevonden aan het niet tijdig zieit
vin het onveilig sein en vroeger altijd
toegegeven had, dat hij bet niet gezien
had, voerde thans tot zijn verdediging
aen, dat de trein was doorgereden of
doorgegleden.
W ij herinneren er aan, dat in deze zaak
ui eersten aanleg ook de waarnemende
stationschef van Westwoud terecht heeft
gestaan, omdat hij de afstands- en inrij
sein en ten onrechte op veilig zou hebben
gezet. De rechtbank heeft hem echter
vrijgesproken.
Verd. zeide in verband hiermee, dat hij
ueor het op veilig staan van het inrijsein
ut de meenng verkeerde dat nij, zooals
g'v oonlijk, te Westwoud niet behoefde te
oppen. Toen hij het onveilig uitrijsein
2ad pij geremd; doch de trein was
r ge reden, ^ij had door den stoom niet
eerder waargenomen. Te Bovenkarspel
eenige technische en reglementaire voor
lichtingen.
De leerlingmachinist P. Oly, als getuige
gehoord, verklaarde, dat verd. wel dege
lijk had geremd. De plaats waar dit pre
cies was gebeurd kon hij echter niet noe
men.
Een collega-machinist zeide, dat de ma
chine, waarmee het ongeluk was gebeurd,
den vorigen dag door hem was gereden.
De luchtpomp was defect en het uitzicht
werd inderdaad belemmerd door den stoom
die ontsnapte.
De procureur-generaal, mr. Bauduin,
wees er in zjjn requisitoir op, dat verd. te
Bovenkarspel niet was gewaarschuwd en
het inrijsein véilig had gestaan. Boven
dien had verd. geremd. In verband hier
mee eischte spr. vernietiging van het von
nis van de Alkmaarsche rechtbanw en vrij
spraak van verd.
Mr. H. B. J. Waslander sloot zich aan
bjj het requisitoir, na nog enkele andere
verzachtende omstandigheden naar voren
te hebben gebracht.
Uitspraak 17 Juni.
Buitenland.
VELDSLAG MET SPIRITUSSMOKKE-
LAARS BIJ DETROIT.
Maandagnacht werden de bewoners van
Detroit gewekt door het knetteren van
machinegeweren. In de onmiddellijke na
bijheid van de stad had zich een ware
veldslag ontwikkeld tusschen politie en
een bende spiritussmokkelaars. De smok
kelaars zagen zich, nadat zij vijftien
dooden hadden, gedwongen, de vlucht te
nemen. Aan de zijde der politie vielen
twee dooden.
MISDADIGERS ONTVLUCHT.
Naar uit Jonia in den staat Michigan
gemeld wordt, zijn uit het sanatorium
van het tuchthuis aldaar 11 gevangenen
ontvlucht, nadat zij den chef van dienst
en twee bewakers met messen hadden ge.
dwongen de deuren te openen. De mis
dadigers sneden vervolgens de telefoon
lijnen door om de inrichting van de bui
tenwereld te isoleeren en wisten zich uit
de voeten te maken, begunstigd door de
duisternis. Alle beschikbare politiecon-
tingenten zijn gerequireerd en organi
seer en thans, bijgestaan door politiehon
den, klopjachten. Tot dusverre bleven de
nasporingen zonder succes.
EEN SCHEEPSRAMP.
Veertig lijken gevonden.
Veertig lijken, o.w. dat van den kapi
tein, zijn gevonden na een ontploffing,
die het stoomschip Goenaga op de Mag
dalena-rivier tot zinken heeft gebracht.
Van de opvarenden zijn 35 gered, o.w.
verscheidene zware brandwonden hebben.
EEN DRAMA TE CAMBRIDGE
Een ontzettend drama wordt uit Cam-
bridge gemeld. De student Douglas Potts
was tien dagen geleden met een niet tot
het college behoorende student per
motorfiets uitgegaan en was pas heden
teruggekeerd. Zijn vader moet inmiddels
de politie hebben geraadpleegd e'n Dins
dag werd de student in tegenwoordigheid
van den oudsten leeraar van het college,
dr. Wollaston, door een rechercheur on
dervraagd, Plotseling werden vier scho
ten gehoord en daarna hulpgeroep.
Het bleek, dat de rechercheur zwaar
gewond was en de leeraar dood op den
grond lag met een schot door het hart.
Potts had zichzelf voor het hoofd ge
schoten en is Dinsdagavond in het hos
pitaal overleden. Dr. Wollaston was een
bekend ontdekkingsreiziger, die in 1909
en 1911 onderzoekingstochten heeft ge
daan in Nieuw-Guinea en in 1921 den
Mont Everest beklom.
DE ONTPLOFFING IN EEN FABRIEK
TE PARIJS.
Met betrekking tot de ontploffing
wordt nader gemeld, dat het aantal ge
wonde arbeiders tot 31 gestegen is. Elf
moesten naar het ziekenhuis worden ver
voerd.
Deze noodlottige explosie werd veroor
zaakt, doordat 'n amoniakreservoir geen
weerstand kon bieden aan drukproeven.
Eerst nadat de brandweer assistentie
had verleend, konden de gewonden on
der het puin te voorschijn worden ge
haald.
Vijftien gewonden.
Dinsdagmorgen vond in een machine
fabriek te Parijs een ontploffing plaats,
waarbij vijftien arbeiders gewond wer
den van wie twee zeer ernstig.
DE MOORDENAAR VAN DUSSEL-
DORF.
Steeds meer bekentenissen.
NOODWEER IN FRANKRIJK.
Een schade van meer dan één
mlllloen franc.
Het dal van Chevreuse in het departe
ment Seine et Oise is Maandagnacht door
hevige hagelbuien geteisterd, die belang
rijke materieele schade hebben aange
richt. De schade bedraagt meer dan één
millioen franc. Er werden 36 huizen ver
woest, terwijl de tuinen en te velde staan
de gewassen voor een groot deel vernie
tigd werden.
DE BOSCHBRANDEN IN CANADA.
Men vreest dat vijf kolonisten bij de
boschbranden in Ontario om zijn ge
komen.
De branden breidden zich uit langs den
Noorder oever van het Bovenmeer en
naderen de buitenwijken van Port Arthur.
Ruim 600 man zijn bezig met het blus-
schen.
ONTPLOFFING IN EEN ARSENAAL.
Dertig gewonden.
In het munitie-depot van Kiangnau, in
een der buitenwijken van Sjanghai ge
legen, heeft een ontploffing plaats gehad
bij welke 80 personen gewond zijn.
BLOEDBAD IN STADSSCHOUW
BURG INGOLSTADT.
Daar het bij hem op een paar misdaden
meer of minder klaarblijkelijk niét aan
komt, legt Kürten steeds maar nieuwe
bekentenissen af. Hij heeft tot nu toe be
kend behalve 20 moorden, aanrandingen
en misdaden tegen de zeden, ongeveer
20 brandstichtingen te hebben gepleegd.
Hy heeft niet alleen te Appendelle, waar
hij de eerste moord heeft gepleegd en het
lijk van zyn slachtoffer had begraven,
een schuur in brand gestoken, maar op
tal van andere plaatsen stroomyten, hooi
bergen en schuren in vlammen gezet.
Uit de byzonderheden, die hy hierbij ver
telt, zou duidelyk zyn gebleken dat hy
schuldig is.
Men acht het niet uitgesloten, dat Kür
ten in Februari 1927 ook te Berhjn een
slachtoffer heeft gemaakt. In deze maand
werd nameiyk een dienstbode, die eerst
een danszaal had bezocht, in de voorstad
Pankow met doorgesneden hals gevon
den. Een bediende van de danszaal zou
Kürten als den man hebben herkend,
waarmede het meisje den avond had door
gebracht.
DE ZUIGELINGENSTERFTE TE
LÜBECK.
Reeds 26 zuigelingen gestorven.
Te Lübeck zyn thans reeds 26 zuigelin
gen overleden, na met het serum van dr.
Calmette te zyn behandeld.
De bevolking is nog steeds ontstemd,
vooral, omdat ze niets meer te hooren
heeft gekregen van het tegen de verant-
woordeiy'ke dokters geopende onderzoek.
Men vreest, dat gepoogd wordt de zaak
in den doofpot te stoppen.
Van beteekenis is het artikel van prof.
dr. Max Klotz, directeur van het kinder
ziekenhuis te Lübeck, over deze zaak pu
bliceert in het tydschrift die Medizinische
Welt Prof. Klotz imeent nameiyk, dat in
deze zaak een zekere locaal patriotisme
een rol heeft gespeeld. Er bestond name
lijk niet de minste reden om tot behande
ling op groote schaal volgens de methode
van dr. Calmette over te gaan. Daar het
sterftecyfer van teringlyders te Lübeck
normaal is. Eerst werden alle zuigelin
gen, geboren in tuberculeuze kringen, in
geënt met het serum van dr. Calmette,
maar later werd de methode toegepast op
alle kinderen, ook op diegenen die in het
geheel niet door de ziekte werden be
dreigd.
byna ondoeniyk een doorgang om de on-
gelukkigen, die jammerden en in paniek
verkeerden, te bereiken.
Een buitengewoon moeiiyk reddings
werk ving aan, daar de metalen wagens
sleohts met behulp van yzeren stangen
konden worden opengeslagen om zich
toegang te geven tot de ineengedrukte
compartimenten.
Eerst tegen vier uur in den ochtend
mocht men hopen, dat zich geen slacht
offers meer onder de verbryzelde massa's
bevonden. Men constateerde toen zeven
dooden, tien levensgevaarlyk gewonden
en ongeveer 30 lichtgekwetsten.
De slachtoffers.
Geiyk gemeld, zijn zeven personen by
het ongeluk met den expres Parys—Mar-
seille gedood. Een familie is byna geheel
vernietigd; de heer Rey, sous-chef van
Tractie by de P. L. M., werd met zyn
echtgenoote en zyn beide zoontjes van 15
en negen jaar gedood. Alleen zijn oudste
dochter werd gewond. Onder de andere
dooden bevindt zich een meisje van zen
jaar.
Een b«langTyke beslissing van
het Duitsche rijksgerecht. De
spoorwegmaatschappij tot schade
vergoeding veroordeeld.
Ook in Duiteohland zyn vele onbewaakte
overwegen en zy hebben, evenals in Ne
derland, reeds vele Slachtoffers geëischt.
Autoimobielvereenigingen hebben vernuf
tige waarschuwingssysternen uitgedacht,
maar zy worden slechts schaarsch in toe-
pashing gebracht, en de vraag, of zy af
doende zyn, is nog niet beslist, Men weet
hoe het met die onbewaakte overwegen nu
eenmaal is. Als je kalm thuis zit, iykt het,
alsof er met een normaal quantum oplet
tendheid geen ongeluk kan gebeuren. Dat
lijkt nog zoo, als men op een helderen dag
zoo'n overweg wandelende, of zelfs per
auto of motorfiets inspecteert. Wie echter
eenige malen, ja, wie slechts éénmaal
met een ongeluk heeft gehad, dat is
heelemaal niet noodig eventjes het ge-
wel van „byna" gehad heeft, die begrijpt
dat zoo'n onbewaakte overweg, welke er
in normale omstandigheden zoo onschul
dig uitziet, in ongunstige omstan
digheden (mist, sneeuwjacht, duisternis,
afleiding door druk verkeer op den weg)
een menschenval kan zyn, en hy begrypt
ook, dat telkens weer verongeiuxten, die
er het leven afgebracht hadden, trachten
de ryksspoorwegmaatschappy aansprake-
lyk te stellen, althans mede aansprakeiyk
te stellen, voor de geleden schade. Tot
dusver geschiedde dat echter steeds zon
der succes. Zonder succes bleef aanvan-
keiyk ook het streven van een koopman,
die in 1926 op een motorfiets, waar zyn
vrouw achterop zat, op een onbewaakten
overweg by Berga (lijn HalleNordhau-
sen) met een trein in botsing gekomen.
De locomotef veirbryzelde de motorfiets,
man en vrouw werden in een greppel ge
slingerd en zwaar gewond. De koopman
eischte van de ryksspoorwegmaatschap
py, schadevergoeding, en betaling van een
rente. ZJjn eisch werd aanvankeiyk afge
wezen, maar de koopman zocht het steeds
hoogerop en eindelyk kwam de zaak voor
het opper-landgerecht te Naumburg. In
haar vonnis heeft deze rechtbank over
wogen, dat eisoher lichtzinnig had ge
handeld door met een snelheid van 50
kilometer per uur te ryden op een weg,
welke, naar hem bekend was, een spoor
weg kruiste. Tevens echter overwoog de
rechtbank, dat de spoorwegmaatschappij
vroeger de treinen vóór dezen overweg
m
In de directiekamer van den stads
schouwburg te Ingolstadt (Beieren) heeft
Maandag de autolakker Lagler, na een
woordenwisseling met zyn van hem ge
scheiden levende vrouw deze doodge
schoten, waarna hy schoten loste op zyn
5-jarig kind, den theaterdirecteur en
diens echtgenoote. De beide laatste bleven
hjrf' m1 ■Lwvciin.aiap.ci üiens ecntgenOOie. ue ueiue iuaiai.ü U1CÏC1
dit hi? m m6e te deelen> ongedeerd, het kind echter werd doode
dit hy te Westwoud niet
rijden.
Drie
door mocht
getuigen-deskundlgen gaven
lyk gewond. Hierop poogde Lagler zelf
moord te plegen. Hy is met zware won
den in het ziekenhuis opgenomen.
Op het terrein van de ramp.
Een correspondent van de „Maasbode",
die kort na de spoorwegramp by Monte
reau met een anderen trein op de plaats
des onheils aankwam, geeft van zyn be
vindingen een beschryving, waaraan wy
het volgende ontleenen:
De trein moet omstreeks 10.20 's avonds
het station Montereau passeeren met een
snelheid van negentig kilometer. Om
10.20 vertrekt daar de trein Laroche
Parys, waarvan twee rijtuigen gereser
veerd waren voor „les Amis des Cathe-
drales", architecten, kunstenaars en
schryvers; die terugkeerden van een
■archeologische reis in Bourgondië en
met wie wy dien dag de monumenten van
Vezelay hadden bezocht.
De chef liet onzen trein vertrekken, die
nog geen groote snelheid had genomen
op het emplacement vol wissels en met
knooppunten van verschillende ïynen.
De machinist zag plotseling de lichten
van den naderenden sneltrein Parys
Marseille niet meer, en verdubbelde zyn
waakzaamheid. Plotseling zag hy de wie
len van een locomotief omhoog steken,
zoodat de afstand waarschynlyk geen
honderd meter meer bedroeg. Hy wierp
den stoom om en bracht den trein zoo
snel mogelijk tot stilstand.
Een verdubbeling van de catastrophe
was voorkomen, want het was wel een
catastrophe die zich aan hem voordeed.
De reizigers in den tot stilstand gebrach-
ten trein LarocheParys waren reeds op
gevlogen op het hooren van het doffe ge
raas van den trein, die vlak voor hen ver
nield werd en een aantal verliet weldra
den trein om hulp te gaan bieden.
De verongelukte trein vormde een
ware barricade vlak voor hun trein. De
locofnotief lag dwars over hun iyn en ge
heel omgekanteld en de eerste vernielde
wagons zoodanig haaks over het empla
cement, dat alle lynen over de geheele
breedte versperd lagen.
De stoker bleek gewond, de machinist
eveneens en deze bleef maar roepen
„blokkeer de lyn achter ons". De bagage
wagen was geheel omgekanteld en de
hoofdconducteur lag bedolven.
Een vreeselyk schouwspel deed zich
Het prlnclpleele artikel.
Art. 2 der wet is het principieele artikel,
omdat daarin de twee hoofdelementen zyn
vervat, n.1. de Zondagssluiting en de 8-
uur-sluiting. Tegen dit artikel richtte zich
bij de behandeling der wet in de Tweede
Kamer in de eerste plaats het principieel
verzet. Nochtans bleek er een groote
meerderheid voor te bestaan; het werd met
73 tegen 9 stemmen aangenomen (tegen de
liberalen en de heeren Braat en Wyn-
koop). Door dezen uitslag was de aan
neming der wet vrijwel verzekerd.
Het artikel luidt:
Het ia verboden een winkel voor het
publiek geopend te hebben:
a. gedurende den Zondag;
b. tusschen 8 uur des namiddags en 6
uur des morgens.
Van deze normen wordt in de volgende
artikelen afgeweken; een noodzakelijk
heid, welke door de overgroote meerder
heid der Tweede Kamer werd ingezien, al
bestonden er ten deze heel wat meenings-
verschillen over de mate, waarin zulks
diende te geschieden. Het groote aantal
amendementen toont dit aan, doch des
ondanks is het wetsontwerp zonder ingrij
pende wyzigingen aangenomen. Slechts
enkele amendementen werden aanvaard
of door de regeering overgenomen. Waar
zulks pas geeft, zuilen wy daarvan in het
hiernavolgende melding maken.
De wenschvvan „sommige leden", in het
Voorioopig Verslag geuit, om het avond-
sluitingsuur op 7 uur te stellen, is niet in
vervulling gegaan. Een poging daartoe
in den vorm van een amendement
is zelfs niet gedaan. In de Memorie van
Antwoord heeft de Minister echter mede
gedeeld, dat indien mocht blijken, dat
plaatselijk een 7-uur-sluiting bepaald ge-
wensoht is, dan op grond van art. 9 door
den gemeenteraad onder Kon. Goedkeu
ring een afwyking van den regel kan wor
den vastgesteld.
Het stellen van het openingsuur op 5
zaak spyzen of dranken voor verbruik ter
plaatse worden bereid of verkocht, voor
zoover betreft den verkoop van spyzen of
dranken voor verbruik ter plaatse;
d. den verkoop en de aflevering van
brandstof en smeermiddelen voor en van
onderdeelen voor spoedeischende herstel
lingen aan voer- en vaartuigen en rywie-
len;
e. den verkoop van dag- en weekbladen;
t den verkoop en de aflevering van y»;
g. den verkoop en de aflevering van
winkelwaren ten behoeve van binnen
komende, uitgaande en doorgaande
schepen;
h. den verkoop door middel van auto
maten;
L de aflevering van maaltyden en koks
waren;
j. den verkoop en de aflevering van
rouwkloeding;
k. het verrichten van herstellingen en
de aflevering van in herstelling gegeven
voorwerpen.
2. De bepalingen dezer wet zyn boven
dien niet van toepassing op hotels, voor
zoover betreft leveringen aan logeergas
ten, noch op openbare middelen van ver
voer en restaurants in stations, voor zoo
ver betreft leveringen aan reizigers.
Verbod
stations.
van drukwerken ln
Van de uitzondering, welke in het e nt-
werp stonden, is er één geschrapt, n.1. het
voormalige le lid sub e: „verkoop van
drukwerken in stations". Dit geschiedde
door het. amendement-Van Hellenberg
Hubar, dat met 46 tegen 35 stemmen werd
aangenomen, hoewel Minister Slotemakor
de Bruïne het in de Memorie van Ant
woord verdedigd had met een beroep op
het gerief voor de reizigers en het onbe-
teekenende van deze uitzondering. Waar
schijn lijk heeft de mededeeling van Minis
ter Verschuur, dat de Nederl. Spoorwegen
op deze afwijking geen prijs meer stellen
uur des morgens is klaarblykeiyk geschied den doorslag gegeven,
met het oog op de belangen van het platte
land, havenplaatsen e.d.
Wat onder „voor het publiek geopend
te hebben" wordt verstaan, zal naar alle
waarschynlykbeid de rechterlyke macht
moeten uitmaken. De geschiedenis der
gemeentelijke winkelsiuitingsverordenin-
gen leert, dat onder „publiek" het winkel
personeel niet begrepen geacht moet wor
den, zoodat dit dus na het sluitingsuur
werkzaam mag zyn bij gesloten deur en
zoolang het Winkelwerktijdenbeslult zulks
mogelijk maakt.
In dit verband zy gewezen op art. 4 van
genoemd Besluit, waarin bepaald wordt,
dat geen arbeid mag worden verricht tus
schen een half uur na het sluitingsuur
zoo dit bij gemeentelijke verordening is
vastgesteld en 6 uur v.m., doch in geen
geval na 11 uur n.m.
Wordt het Besluit, ingevolge de aan
neming der Winkelsluitingswet niet ge-
wyzigd, dan zou strikt genomen door
het winkelpersoneel steeds doorgewerkt
mogen worden na winkelsluiting tot KF/j
uur n.m.
Onze opvatting inzake de interpretatie
van dit artikel vindt steun in verschillen
de winkelsluitingsverordeningen en in de
jurisprudentie. Zoo spreekt de Haagsche
verordening in art. 1 uitdrukkelyk van
„voor het publiek geopend te hebben of
daarin publiek of winkelbedienden aan
wezig te hebben".
Algemeene
de wet
uitzonderingen op
Art 3 bevat de algemeene uitzonderin
gen op de wet; dit artikel luidt:
1. De bepalingen dezer wet zyn niet van
toepassing op:
a. Rykskantoren;
b. apotheken, voor zoover betreft den
verderop voor, waar de eerste wagens in verkoop en de aflevering van genees- en
elkander geschoven bleken. De rails der verbandmiddelen;
verschillende sporen waren kurketrek- o. koffiehuizen, restaurants en andere
kervormig omhoog gebogen. Het was inrichtingen waar uitsluitend of in hoofd-
De verkoop van alle periodieken geen
dag- of weekbladen zynde boeken, reis
gidsen (ook aan de spoorwegloketten) is
dus na 8 uur n.m. en Zondags verboden.
Formeel zouden zelfs geen spoorkaartjes
meer verkocht mogen worden, al verwacht
niemand een wetstoepassing ad Jibsur-
dum.
Intussóhen opent het 2e lid van dit ar
tikel naar onze meening toch de gelegen
heid om den drukwerk-verkoop zy het
op een andere plaats toch in de stntions
voort te zetten. Daarin staat n.1., dat de
wet evenmin van toepassing is op „restau
rants in stations, voor zoover betreft leve
ringen aan reizigers". Hieruit volgt, dat
aan een stalletje ln de restauratie dus
vrijelijk drukwerken (en eigenlijk alles
wat men verder wenscht) zal kunnen ver-
koopen aan personen, voorzien van een
spoorkaartje. Wat practlsoh neer zal
komen op verkoop aan allen, die toegang
verkrijgen tot de stationsrestauratie, om
dat geregelde en scherpe controle bij een
druk reizigersverkeer wel onuitvoerbaar
zal zyn. Wanneer dus slechts, wat daar
aan behoefte biykt te bestaan, een stalle
tje in de restauratie wordt gevestigd (en
in verscheidene plaatsen Rotterdam
D.P., Den Haag S.S., Utrecht O.S., enz.
bestaat die toestand reeds), dan kan, on
danks de aanneming van het amende
ment, de drukwerk-verkoop toch -door
gaan.
De vraag: wat is een station, kan hier
door ook belangrijk worden, doch wy zul
len haar, waar daaraan juridische ver
wikkelingen verbonden zijn, maar laten
rusten. De billijkheid brengt o.i. echter
mee, dat ook stationsrestauraties van
trams, stoombooten, e.d, van dit buiten
kansje zullen kunnen profiteeren.
Het vorige artikel is opgenomen ln
ons nummer van Donderdag 15 Mei.