TOEN DE ZEPPELIN TWEEDE EN LAATSTE BLAD STAOSNIEUWS Muggebeten PUROL VAN DONDErtDAG 10 JULI 1930. VEREENIGING „HUISDE INER BELANG" (V.H.B.). Niets meer aan de orde zijnde, werd deze EEN DAG NAAR HET SCHAPENEILAND. voor Donderdag 10 Vrijdag 11 Licht op alle voertuigen: Zomertijd, Juli 21.47 21.47 uur. 2e kl. 8.66, 8e kl. 2.70 en naar Rotter dam (boottocht inbegrepen) 2e kL 4.65, 8e kl. 8.26. De verkoop der plaatskaarten, tot een beperkt aantal, vangt aan op Woensdag 9 en wordt gesloten Dinsdag 15 Juli 1930 ten 15 uur of vroeger, indien het vastge stelde aantal zal zijn uitgegeven. De reizigers kunnen zich, bij het nemen der plaatskaarten, tegen regen verzeke ren, waarvoor zij een premie verschuldigd zijn van 10 van den prijs der plaats- kaarten (opwaarts afgerond op veelvou den van 5 cent). Onze vroegere stadgenoot, de heer J. Jonkman, slaagde 1 Juli voor het examen van adjunct-commies der Directe Belastingen. Voor het op 1 en 2 Juli j.1. te Den Haag gehouden examen 2e stuurman slaagde onze stadgenoot de heer W. Wever. DE HEER BORKERT EN DE S.D.A.P. Royement niet gehandhaafd op formeele gronden. Blijkens een •mededeeling in „Het Volk" van Maandag van het Partij bestuur der S. D. A. P. is or> de Zater dag 6 Juli door het bestuur gehouden vergadering o.a. het royementsbesluit-Bor- kert behandeld, waartegen de betrokkene in beroep is gekomen. Betreffende dit royement wordt het volgende gezegd: Op grond van een informaliteit moest het P. B. aan het royement van Borkert te Den Helder zijn goedkeuring onthouden". AANBESTEDING. Door den heer L. Sok, architect N.I.V.A. alhier is Woesdag aanbe steed het bouwen van een winkelhuis met bovenwoning en bijkomende werken voor rekening van den heer M. S. Godschalk. De navolgende biljetten waren hiervoor ingekomen: a, metsel- en timmerwerk, enz. Gebr. Boot 8923.—, b. glas- en schil derwerk, enz. W. F. Kriek 1450.P. de Kok 1490.—; c. loodgieterswerk, enz. M. Koorn 773.—, A. J. Feij 775.—1), O. Buis 850.O. J. Westerbaan 880.J. F. Schellinger 942.—; d. massa G. Groot f 8987.M. C. van der Plas 9175.O Goes 9475.—, J. P. van Os 9550.—. l) In het Adv.blad abusief vermeld met 755.—. AANBESTEDING. Door den architect S. Krijnen is Woens dag alhier aanbesteed het bouwen van een kolenbergplaats aan den Brakkeveld- weg nabij den Overweg alhier, voor reke ning van de firma Gebr. Kruyff. Inge schreven was door de firma's: E. G. Smits 6875.A. Dienaar 6880—, C. Goes 7580.Gebr. van Pelt 7750.Gebr. Smit 7880.—, G. Groot 7973.—, M. C. van der Plas 7980.—, C. Bot 8000.—, H. Riemers 8330—, Gebr. Boot 8338.—, Gebr. Steeman 8380.W. A. Ran 8390.Starrenburg Boerdijk 8380.—, H. Freek© 8560.—, J. Toes 9300—, G. Hoornsman 9500.—. TRACTATIE. De bewoners van het Verpleeghuis Kerkgracht werden verrast op een bezen- d ng heerlijke warme oliebollen. Schenker van deze gave was de heer Oorput „Olie bollen en wafelenkraam", Kanaalweg, tegenover pand no. 7. De heer Corput wodt vriendelijk bedankt. GOEDKOOPE TREIN NAAR ROTTERDAM EN DEN HAAG. Op Woensdag 16 Juli a.s. zal een goed koop© trein loopen naar Rotterdam, met een boottocht door de Rotterdamsche havens, met een der salonbooten van de reedery „Fop Smit Co.'en naar Den Haag s.s. met bezoek aan den dierentuin. Fe prijzen voor heen en terug bedragen naar Den Haag (dierentuin inbegrepen) aank. n gaan 9.33). 6.00 6.17 6.33 9.53 9.67 vanaf De Vereenlging ^Huisduiner Belang" (V.H.B.) hield Dinsdag j.1.., in de zaal van „Dennenheuvel", een algemeen© vergade ring. Om 8 uur opent de voorzitter, de heer De Jong, de vergadering en heet de vele Bij ivluggebeten en beten van andere insecten doet men de jeuk ophouden en de opzwelling verdwijnen door Doos 30, 60, Tube 80 ct. goed bezochte vergadering om 10 uur ge sloten met de hoop nog dit jaar Iets te be reiken. Men schrijft ons: 't Voorstel van één der leeraren om een DIENSTREGELING Heenreis. Den Helder vertr. Anna Paulowna Schagen Rotterdam Maas Den Haag S.S. Reizigers voor Den Haag Gouda per tr. 162 (Gouda V Terugreis. Den Haag SE. vertr. 19.46 Rotterdam Maas 19.57 Schagen aank. 22.59 Anna Paulowna 23.13 Den Helder 23.29 Reizigers van Den Haag S.S. gaan per tr. 177 tot Gouda (Den Haag V 19.46). Vertrek boot voor de rondvaart 10.15. Ligplaats van de boot: tegenover het Maasstation. PROPAGANDATOCHT MET DE AUTO VAN HET R. D. M. A.s. Zaterdag komt de auto van het Reizend Dranikweer Museum onze stad bezoeken tot het houden van een propa- gandatocht. De auto is voorzien van een installatie tot het geven van grammofoon- muziek door middel van een versterkten luidspreker, welke tevens benut kan wor den tot 1 et 1 ouuen van toespraken. Allereerst zal de auto aanwezig zijn bij het afgaan van de Marinewerf, terwijl des namiddags verschillende woonbuurten zul len worden bezocht Vertrek om 3 uur vanaf het Stationsplein. Gedurende dit bezoek zal op het kermis terrein een tent met tentoonstellingsmate riaal aanwezig zijn, waarbij een ieder vrije toegang heeft en welke een bjzoek wel waard zal zijn. WATERTOCHTJES OP HET MARSDIEP. Zooals wij in ons nummer van Dinsdag reeds mededeelden, is het succes van ge- passeerden Zondag voor den Directeur van „Esona" aanleiding geweest het s.s. „Nieuwediep" ook a.s. Zondag 13 Juli bij gunstig weer een paar reisjes op 't Mars diep te laten maken. Met het oog op de kermis vervalt de avondtocht; de ochtend en middagreis zijn geheel als de vorige, n.1. 's morgens 10 uur en 's middags 3 uur. Wij wijzen er hier op, dat in verband met te verwachten grooten toeloop 's mid dags, reeds te voren kaarten voor deze middag-trip zijn te bekomen aan het kan toor van „Esona" aan de Binnenhaven. Voor zoover nog kaarten beschikbaar zijn, ook aan boord. Risico met kaarten koopen heeft men niet, want als de reis niet door gaat, ontvangt men het geld terug. Voor de ochtendreis zijn de kaarten alleen aan boord verkrijgbaar. HET EERSTE VERKEERSBORD GESNEUVELD. Bij de tol van gesneuvelde lantaarn palen komt nu een nieuwigheid en wel het afrukken of rijden van verkeersborden. Gisterenavond is het eerste slachtoffer gevallen. Het was het bord aan het begin der Sluisdijkstraat, dat door een verhuis wagen, die wat hoog was en wat dicht langs den muur reed, werd afgerukt. Wie volgt? VERPLAATSING KAPPERSZAAK. De heer K. L. van Eysden, welke tot nu toe zijn kapperszaak dreef in de Corn. Ditostraat, heeft deze verplaatst naar de Piet Heinstraat no. 1. Het nieuwe pand biedt veel meer ruimte dan het vroegere, hetgeen dus aan het bedrijf ten goede zal komen. Ook is hier ©en salon voor dames, Wij wenschen den heer Van Eysden veel sucoes in1 zijn nieuwe zaak. vyilin> in de vorige vergadering waren stem- u I aanwezigen welkom en zegt. deze vergade- men opgegaan tot verbeteringen in het naar Texel te gaan, werd, zooals licht ring byeeni geroepen te hebben om heden dorp, en deze zullen thans bij den Bur- va]^ begrijpen, door die leerlingen der tot stichting van de V.H.B. te geraken, genieester naar voren worden gebracht waarvoor door het bestuur een reglementdoor eene commissie, door de vergadering is ontworpen, hetwelk door de vergadering benoemd. Ten eerste: een waterplaats en zoo noo- closet op Huisduinen, plaats door B. zal moeten worden onderworpen aan hare goedkeuring. De heer Sleeper, secretaris van V.H.B., leest de artikelen stuk voor stuk voor en alle worden door de vergadering aange nomen. De Vereeniging is dus thans tot stand gekomen en de voorzitter vraagt of men het noodig vindt thans reeds de konink lijke goedkeuring aan te vragen; het be stuur zelf voelt er meer voor nog een jaar te wachten, waarop allen met het bestuur instemmen. De eerste secretaris wordt belast met de werkzaamheden, welke direct met de Ver eenlging in verband staan, n.1. verbeterin gen in het dorp aan te brengen en belan gen bij onize autoriteiten voor te dragen, welke voor het dorp, de bewoners en vreemdelingen, noodig blijken te zijn. Reeds mochten wij door toedoen van enkelen onzer „De Telegraaf" ook des avonds ontvangen en nu met medewerking van den heer Directeur van het Postkan toor Den Helder, evenals in Den Helder, de 8e of avondbestelling thuis krijgen. Nu reeds voelen wij het genot hiervan en voor de a.s. gasten zal dit nog meer tot tevre denheid stemmen (voorheen kreeg men na Zaterdagsmiddags 1.30 uur niets voor Maandagmorgen). (Stel u voor, een badgast vraagt Zater dagavond in een der hotels naar „De Te legraaf' en krijgt ten antwoord: die kunt u Maandagmorgen eerst krijgen). Ook voor de wintermaanden zal ge poogd worden deze bestelling te behouden. Besprekingen zullen weder met den heer directeur der P.T.T. plaats hebben, tot stichting van een hulpkantoor te Huis duinen. De 2e secretaris, de heer Boot, zal ver der het beantwoorden en behandelen der vreemdelingen en gasten in handen nemen en het belang van pensions en verhuur ders van optrekjes helpen bevorderen. dl r en W. te bepalen, maar liefst richting „Galgenveld". Ten tweede: Handhaving der Politiever ordening snel rijden langs de school en kluft n. h. badhuis. Ten derde: Andere plaats voor station- neerende auto's en taxi's, daar zakenmen- schen en het verkeer hier geweldig veel last van ondervinden en er ruimer plaatsen op geprojecteerde plannen zijn. Ten vierde: Het versperren van achter wegen voor fietsenstalling; ook ruimte ge noeg aanwezig. Ten vijfde: Politietoezicht te blijven be houden op het dorp tot minstens sluitings uur der café's en vertrek der autobussen. Ten zesdie: Voor den a.s. .winter een betere verlichting der wegen' en het slechte gas dat Huisduinen geleverd krijgt te vervangen door electrisch licht. Nog werd besproken eene andere plaats, welke volgens de „Heldersche Courant" het bloemenperk met „Herinneringsvaas" 40-jarig jubileum V.V.V. zou krijgen op het pleintje voor de kerk, aan te wyzeni, daar hier het autoverkeer niets kan mis sen aan ruime, en er ook op het ontworpen plan Huisduinen beter punten voor zijn. Uit den aard' der zaak zijn wij journa listen wed iets gewend en staan we niet zoo spoedig met een paar oogen als des sertbordjes te kijken, als een roodbezweete loopjongen binnen komt 'hollen, met de mededeeling dat ergens een ernstige auto botsing heeft plaats gehad, dat een moord aanslag aanstaande is, of dat een vliegtuig bijna op het dlak van de drukkerij viel, net boven de plaats waar we zoo overdag voor ons dagelijksch brood werken. Als een gewoon sterveling van verba zing stottert wwwwwaaaaaatttt zzegt u, dan doen wij het meestal af met een: „izoooo, nu ik kom direct eens kijken" en dan tikken we eerst den regel af, waar we juist mee bezig waren, grijpen onzen hoed en gaan naar de plaats waar de ramp is gesr 1 ied. Mc'ar toen vanmorgen, dat is Woensdag morgen, een bediende aan onze redactie- tafel kwam met de mededeeling, dat de Zeppelin boven „De Kooij" was, toen hebben we hem eerst ongedoovig aange keken en daarna gevraagd: „welke Zep pelin? Het Engelsche luchtschip „R. 101" of de „Graf Zeppelin?" Ja, dat wist hy niet en toen zijn we met twijfel in ons hart en oog naar kantoor gegaan, om nadere informaties aan „De Kooij" te vra gen, waar men zoo vriendelijk was ge weest ons op te bellen. Maar dat was niet noodig, want voordat we de kantoordeur hadden geopend, had de telefoon al weer gerinkeld en was er van, de Gemeente- relnMng bericht gekomen, dat het lucht schip daarboven voer in de richting van de stad. Wat zijn er toch een vriendelijke en actieve menschen op de wereld. Wij brengen hun hier onzen oprechten dank. Het heele kantoor stond op stelten. De ..Graf Zeppelin" in' de onmiddellijke na bijheid van de stad. De jongste bediende, die vanwege de warmte in zijn hemdsmou wen liep, wild© in één ren naar de gem.- reiniging hollen. Gezamenlijk hebben wij hem daarvan teruggehouden en gezegd, dat hij de Zeppelin vermoedelijk ook wel op dak kon zien. In minder dan geen tijd stak zijn hoofd door het dakraam, twee hoog. Hij had evenwel het verkeerde raampje te pakken, dat uitzicht gaf op het Marsdiep. Zelf hingen we ook half op dak en tuurden en tuurden.... dooh zagen niets, tot op een ongedacht oogenblik het zilveren gevaarte, achter het Bondsgebouw vandaan kwam. „Daar is 't ie", schreeuwden we, en ge lijktijdig staken er nog twee hoofden door het raampje. „Waar, waar?".... „Rechts, op zij van het Bondsgebouw". „Oooooooo! Wat schitterend, wat prach tig, wat buitengewoon, wat zeldzaam, wat eeni wonder". Meer wisten onze, overigens niet om woorden verlegen zittende kan toorbedienden, niet uit te brengen. Gelukkig konden we met eenige moeite ons hoofd nog uit 't raampje wringen, an ders hadden we er nu nog in gezeten, en rolden we, in den letterlijken zin van het Handelsschool met algemeen© stemmen aangenomen. En zoo togen we Woensdags morgen tien uur, onder leiding van vier leeraren, met de boot naar Texel. Het weer, dat zich eerst niet zoo gunstig Met aanzien, helderde weldra wat op en de zon bescheen vriendelijk de kabbelende golfjes van het Marsdiep. Onwillekeurig kwam men onder den in druk van het grootsche vergezicht, dat men had en de regels van het bekende ge dicht van Kloos schoten me in de gedachte. Hoe juist heeft hij de zee niet weergege ven door te zeggen: „De zee, de zee klotst voort in eindelooze deining". Een tochtje over 't Marsdiep is trouwens altijd wel aan te bevelen. Het plan was om vanuit Oodeschild naar het Doolhof te fietsen, en zoo trokken de pl. m. 80 leer lingen op weg. Wanneer u wel eens van Oudeschdld naar het Doolhof gefietst hebt, weet u, dat de weg daar naar toe nu juist niet bijzonder breed is en dat er aan weers kanten een sloot is. Voor een van de leer lingen scheen deze sloot nu zoo'n bijzon dere aantrekkingskracht te hebben, dat hij er eens nader mee wilde kennis maken en zoo zagen we hem dan ook plotseling ver dwijnen, Het incident liep gelukkig nogal goed af en met een paar natte beenen kon het ■'ongmensch z'n tocht vervolgen. Het Doolhof zelf is een prachtige plaats om af te stappen en een uurtje uit te rusten, Meerdere klachten over besproeiing, het Wat we natuurlijk ook deden. Terwijl we vergeten der achterwegen, opruiming puin weer naar onze fietsen liepen, kwamen we enz. werden weder herhaald. nog in de gelegenheid een van de vele Verbreeding Huisduinier weg kwam ook wonderen der natuur te aanschouwen. Een weder ter sprake, alle toestanden welke van onze leeraren zag namelijk een mier, door poMtie en autoriteiten alle dagen zijn waar te nemen, als niet meer passend voor het verkeer. De voorzitter vond het dan ook voor- loopig genoeg om hiermede een begin te maken en hoopte de eerstvolgende verga dering in September (na de vacantle, en wanneer de rust in het dlorp zal terugge keerd zijn, door het vertrek der vele vreemdelingen, welke allen hoopten te ontvangen), te beleggen. die bezig was een doode vMeg weg te slee pen. Van het Doolhof vervolgden we on zen tocht naar Den Bur<* en door dit plaatsje naar de dennenbosschen. Het Is bijna niet te begrijpen, dat er nog zooveel Helderschen zijn, die de den nenbosschen van Texel niet kennen. Voor een betrekkelijk klein bedrag met de boot en een boterham in een stuk papier kunit u daar een heerlijken dag doorbrengen (als u de boterham dan tenminste niet in De Graf Zeppelin boven Den Helder. Onze stadgenoot, de heer Eiselin, zag kans op het juiste oogenblik, het luchtschip te fotografeeren. Kaarten van deze reproductie zijn verkrijgbaar in den boekhandel van Daan Sahreuder, Koningstraat. woord, naar beneden. Hoe we heelhuids den grond, bereikten is ons op dit oogen blik nog een raadsel. Achter ons hoorden we nog zoo'n soort lawaai alsof de donder rommelde en voor ons tuimelde juist de jongste verslaggever op het matje. We ijlden naar buiten, riepen tegen voorbijgangers zoo iets als: „Daar hei-je de Graf Zeppelin", en sprongen zonder veel commentaar bij een fietsjongen ach ter op de step, die in de richting van het Koningsplein peddelde. Voorbijgangers keken ons verwonderd aan, keerden zich dan om en holden ook mee. Als een donkere orgeltoon klonk het geronk van de motoren van de Zeppelin. Op het Koningsplein sprongen we van de step en zagen boven de P. H.-Laan de „Graf" statig naderkomen. Een machtig schouwspel. Het zilveren gevaarte, dat majestueus de lucht doorkliefde. Rustig, majesteitelijk, als was hij zich bewust de koning van de lucht te zijn, kwam de Zep pelin nader. Wy holden naar den dyk. We zagen meer hollende menschen, die met nerveus© uitroepen anderen attent maakten op het zeldzaam schouwspel. En toen op den dijk. „Doorloopem, door- loopen!" riepen de menschen, die de trap op kwamen hollen, by twee, drie treden tegelük en die daarboven een kluwen men schen aantroffen. In minder dan geen tijd waren er honderden toeschouwers op den dijk. De heele M.U.L.O.-school was leeg- geloopen. Onderwijzers en hoofdonderwij zers liepen om het hardst en dat alles om te genieten van het onverwachte en onge dachte schouwspel van de „Graf Zep pelin". Op een hoogte van ongeveer 150 me ter vloog het luchtschip over het postkan toor en over den' dijk. Het trof een ieder hoe rustig het machtige gevaarte zijn weg koos. Zoo zeker, zoo vast alsof het met kabels aan de lucht was opgehangen. Door dat het luchtschip zoo groot is, leek het of het heel langzaam voer, al was de vaart zeker wel een zestig, zeventig of misschien nog wel meer K.M. per uur. Geëscorteerd door een zestal vliegtuigen van „De Kooij" vloog de ZeppeUn in de richting van Texel eni in minder dan tien minuten was het, in de zon glanzende, ge vaarte verdwenen. Wel duizendmaal jammer is het dat wij niet vooruit wisten dat het luchtschip zijn weg over Den Helder zou kiezen, dan toch hadiden we het kunnen publiceeren en had de geheele bevolking van dit wondere schouwspel kunnen genieten. Misschien dat het luchtschip Vrijdagavond, althans als het dezelfde route terugneemt, nog maals over de stad onzer inwoning komt. Waarschijnlijk lijkt ons dlat echter niet. Het was een schouwspel dat we niet gaarne hadden willen missen en dat heel wat menschen uit hun evenwicht sloeg. Zoo liep in de P. H. Laan een spoorweg ambtenaar die te verbaasd was om no^ een woord uit te brengen en de voorbij gangers door zijn beide armen in de lucht te steken attent maakte op het luchtschip. Een moedertje op Huisduinen, die maar niet snapte waarom alie menschen van het dorp naar buiten holden, riep in ontroe ring, toen zij het luchtschip zag: „Ach, dat ik dat nog moet beleven". Een ander stadgenoot, van geboorte een Duitscher, die een brief aan Dr. Eckener had gestuurd, met het beleefd verzoek toch eens over Den Helder te komen, kon van spijt de haren wed uit zijn hoofd trek ken, dat hy het luchtschip nu juist niet gezien had. En zoo zullen er zeker tal van stadge- nooten zijn, die het betreuren, dat het luchtschip zoo dicht over hun hoofden is gegaan, zonder dat zi1 het hebben gezien. Zoo is het leven niu eenmaal. Er zijn al tijd boffers en wanboffers. Een volgenden keer krijgt u misschien eens een beurt. Ook was de indruk die het luchtgevaarte op de toeschouwers maakte, zeer verschil lend. V ij spraken iemand, die, toen hy naar boven keek en de Zeppelin zag, het had over „een stuk blik" dat in de lucht hing, weer een ander vond het „net een blikken trommel", terwijl een derde de zeer plasti sche vergelijking maakte van het lucht schip met „een ouderwetsch spaarvarken met pootjes". Meer poëtisch gestemde menschen had den het over het „wonderschoone zilveren gevaarte" en meer dergelyke fraaiighe den. Het hangt er maar vanaf hoe je de din gen ziet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 5