TOEN DE ZEPPELIN
TWEEDE EN LAATSTE BLAD
STAOSNIEUWS
Muggebeten
PUROL
VAN DONDErtDAG 10 JULI 1930.
VEREENIGING „HUISDE INER
BELANG" (V.H.B.).
Niets meer aan de orde zijnde, werd deze
EEN DAG NAAR HET
SCHAPENEILAND.
voor
Donderdag 10
Vrijdag 11
Licht op
alle voertuigen:
Zomertijd,
Juli 21.47
21.47
uur.
2e kl. 8.66, 8e kl. 2.70 en naar Rotter
dam (boottocht inbegrepen) 2e kL 4.65,
8e kl. 8.26.
De verkoop der plaatskaarten, tot een
beperkt aantal, vangt aan op Woensdag 9
en wordt gesloten Dinsdag 15 Juli 1930
ten 15 uur of vroeger, indien het vastge
stelde aantal zal zijn uitgegeven.
De reizigers kunnen zich, bij het nemen
der plaatskaarten, tegen regen verzeke
ren, waarvoor zij een premie verschuldigd
zijn van 10 van den prijs der plaats-
kaarten (opwaarts afgerond op veelvou
den van 5 cent).
Onze vroegere stadgenoot, de heer
J. Jonkman, slaagde 1 Juli voor het
examen van adjunct-commies der Directe
Belastingen.
Voor het op 1 en 2 Juli j.1. te Den
Haag gehouden examen 2e stuurman
slaagde onze stadgenoot de heer W.
Wever.
DE HEER BORKERT EN DE S.D.A.P.
Royement niet gehandhaafd op
formeele gronden.
Blijkens een •mededeeling in „Het
Volk" van Maandag van het Partij
bestuur der S. D. A. P. is or> de Zater
dag 6 Juli door het bestuur gehouden
vergadering o.a. het royementsbesluit-Bor-
kert behandeld, waartegen de betrokkene
in beroep is gekomen. Betreffende dit
royement wordt het volgende gezegd:
Op grond van een informaliteit moest
het P. B. aan het royement van Borkert te
Den Helder zijn goedkeuring onthouden".
AANBESTEDING.
Door den heer L. Sok, architect
N.I.V.A. alhier is Woesdag aanbe
steed het bouwen van een winkelhuis met
bovenwoning en bijkomende werken voor
rekening van den heer M. S. Godschalk.
De navolgende biljetten waren hiervoor
ingekomen: a, metsel- en timmerwerk,
enz. Gebr. Boot 8923.—, b. glas- en schil
derwerk, enz. W. F. Kriek 1450.P. de
Kok 1490.—; c. loodgieterswerk, enz. M.
Koorn 773.—, A. J. Feij 775.—1), O. Buis
850.O. J. Westerbaan 880.J. F.
Schellinger 942.—; d. massa G. Groot
f 8987.M. C. van der Plas 9175.O
Goes 9475.—, J. P. van Os 9550.—.
l) In het Adv.blad abusief vermeld met
755.—.
AANBESTEDING.
Door den architect S. Krijnen is Woens
dag alhier aanbesteed het bouwen van
een kolenbergplaats aan den Brakkeveld-
weg nabij den Overweg alhier, voor reke
ning van de firma Gebr. Kruyff. Inge
schreven was door de firma's: E. G. Smits
6875.A. Dienaar 6880—, C. Goes
7580.Gebr. van Pelt 7750.Gebr.
Smit 7880.—, G. Groot 7973.—, M. C.
van der Plas 7980.—, C. Bot 8000.—,
H. Riemers 8330—, Gebr. Boot 8338.—,
Gebr. Steeman 8380.W. A. Ran
8390.Starrenburg Boerdijk
8380.—, H. Freek© 8560.—, J. Toes
9300—, G. Hoornsman 9500.—.
TRACTATIE.
De bewoners van het Verpleeghuis
Kerkgracht werden verrast op een bezen-
d ng heerlijke warme oliebollen. Schenker
van deze gave was de heer Oorput „Olie
bollen en wafelenkraam", Kanaalweg,
tegenover pand no. 7. De heer Corput
wodt vriendelijk bedankt.
GOEDKOOPE TREIN NAAR
ROTTERDAM EN DEN HAAG.
Op Woensdag 16 Juli a.s. zal een goed
koop© trein loopen naar Rotterdam, met
een boottocht door de Rotterdamsche
havens, met een der salonbooten van de
reedery „Fop Smit Co.'en naar Den
Haag s.s. met bezoek aan den dierentuin.
Fe prijzen voor heen en terug bedragen
naar Den Haag (dierentuin inbegrepen)
aank.
n
gaan
9.33).
6.00
6.17
6.33
9.53
9.67
vanaf
De Vereenlging ^Huisduiner Belang"
(V.H.B.) hield Dinsdag j.1.., in de zaal van
„Dennenheuvel", een algemeen© vergade
ring.
Om 8 uur opent de voorzitter, de heer
De Jong, de vergadering en heet de vele
Bij ivluggebeten en beten van andere
insecten doet men de jeuk ophouden
en de opzwelling verdwijnen door
Doos 30, 60, Tube 80 ct.
goed bezochte vergadering om 10 uur ge
sloten met de hoop nog dit jaar Iets te be
reiken.
Men schrijft ons:
't Voorstel van één der leeraren om een
DIENSTREGELING
Heenreis.
Den Helder vertr.
Anna Paulowna
Schagen
Rotterdam Maas
Den Haag S.S.
Reizigers voor Den Haag
Gouda per tr. 162 (Gouda V
Terugreis.
Den Haag SE. vertr. 19.46
Rotterdam Maas 19.57
Schagen aank. 22.59
Anna Paulowna 23.13
Den Helder 23.29
Reizigers van Den Haag S.S. gaan per
tr. 177 tot Gouda (Den Haag V 19.46).
Vertrek boot voor de rondvaart 10.15.
Ligplaats van de boot: tegenover het
Maasstation.
PROPAGANDATOCHT MET DE AUTO
VAN HET R. D. M.
A.s. Zaterdag komt de auto van het
Reizend Dranikweer Museum onze stad
bezoeken tot het houden van een propa-
gandatocht. De auto is voorzien van een
installatie tot het geven van grammofoon-
muziek door middel van een versterkten
luidspreker, welke tevens benut kan wor
den tot 1 et 1 ouuen van toespraken.
Allereerst zal de auto aanwezig zijn bij
het afgaan van de Marinewerf, terwijl des
namiddags verschillende woonbuurten zul
len worden bezocht Vertrek om 3 uur
vanaf het Stationsplein.
Gedurende dit bezoek zal op het kermis
terrein een tent met tentoonstellingsmate
riaal aanwezig zijn, waarbij een ieder vrije
toegang heeft en welke een bjzoek wel
waard zal zijn.
WATERTOCHTJES OP HET
MARSDIEP.
Zooals wij in ons nummer van Dinsdag
reeds mededeelden, is het succes van ge-
passeerden Zondag voor den Directeur
van „Esona" aanleiding geweest het s.s.
„Nieuwediep" ook a.s. Zondag 13 Juli bij
gunstig weer een paar reisjes op 't Mars
diep te laten maken. Met het oog op de
kermis vervalt de avondtocht; de ochtend
en middagreis zijn geheel als de vorige,
n.1. 's morgens 10 uur en 's middags 3 uur.
Wij wijzen er hier op, dat in verband
met te verwachten grooten toeloop 's mid
dags, reeds te voren kaarten voor deze
middag-trip zijn te bekomen aan het kan
toor van „Esona" aan de Binnenhaven.
Voor zoover nog kaarten beschikbaar zijn,
ook aan boord. Risico met kaarten koopen
heeft men niet, want als de reis niet door
gaat, ontvangt men het geld terug.
Voor de ochtendreis zijn de kaarten
alleen aan boord verkrijgbaar.
HET EERSTE VERKEERSBORD
GESNEUVELD.
Bij de tol van gesneuvelde lantaarn
palen komt nu een nieuwigheid en wel het
afrukken of rijden van verkeersborden.
Gisterenavond is het eerste slachtoffer
gevallen. Het was het bord aan het begin
der Sluisdijkstraat, dat door een verhuis
wagen, die wat hoog was en wat dicht
langs den muur reed, werd afgerukt.
Wie volgt?
VERPLAATSING KAPPERSZAAK.
De heer K. L. van Eysden, welke tot nu
toe zijn kapperszaak dreef in de Corn.
Ditostraat, heeft deze verplaatst naar de
Piet Heinstraat no. 1. Het nieuwe pand
biedt veel meer ruimte dan het vroegere,
hetgeen dus aan het bedrijf ten goede zal
komen. Ook is hier ©en salon voor dames,
Wij wenschen den heer Van Eysden veel
sucoes in1 zijn nieuwe zaak.
vyilin> in de vorige vergadering waren stem- u I
aanwezigen welkom en zegt. deze vergade- men opgegaan tot verbeteringen in het naar Texel te gaan, werd, zooals licht
ring byeeni geroepen te hebben om heden dorp, en deze zullen thans bij den Bur- va]^ begrijpen, door die leerlingen der
tot stichting van de V.H.B. te geraken, genieester naar voren worden gebracht
waarvoor door het bestuur een reglementdoor eene commissie, door de vergadering
is ontworpen, hetwelk door de vergadering benoemd.
Ten eerste: een waterplaats en zoo noo-
closet op Huisduinen, plaats door B.
zal moeten worden onderworpen aan hare
goedkeuring.
De heer Sleeper, secretaris van V.H.B.,
leest de artikelen stuk voor stuk voor en
alle worden door de vergadering aange
nomen.
De Vereeniging is dus thans tot stand
gekomen en de voorzitter vraagt of men
het noodig vindt thans reeds de konink
lijke goedkeuring aan te vragen; het be
stuur zelf voelt er meer voor nog een jaar
te wachten, waarop allen met het bestuur
instemmen.
De eerste secretaris wordt belast met de
werkzaamheden, welke direct met de Ver
eenlging in verband staan, n.1. verbeterin
gen in het dorp aan te brengen en belan
gen bij onize autoriteiten voor te dragen,
welke voor het dorp, de bewoners en
vreemdelingen, noodig blijken te zijn.
Reeds mochten wij door toedoen van
enkelen onzer „De Telegraaf" ook des
avonds ontvangen en nu met medewerking
van den heer Directeur van het Postkan
toor Den Helder, evenals in Den Helder,
de 8e of avondbestelling thuis krijgen. Nu
reeds voelen wij het genot hiervan en voor
de a.s. gasten zal dit nog meer tot tevre
denheid stemmen (voorheen kreeg men na
Zaterdagsmiddags 1.30 uur niets voor
Maandagmorgen).
(Stel u voor, een badgast vraagt Zater
dagavond in een der hotels naar „De Te
legraaf' en krijgt ten antwoord: die kunt
u Maandagmorgen eerst krijgen).
Ook voor de wintermaanden zal ge
poogd worden deze bestelling te behouden.
Besprekingen zullen weder met den heer
directeur der P.T.T. plaats hebben, tot
stichting van een hulpkantoor te Huis
duinen.
De 2e secretaris, de heer Boot, zal ver
der het beantwoorden en behandelen der
vreemdelingen en gasten in handen nemen
en het belang van pensions en verhuur
ders van optrekjes helpen bevorderen.
dl r
en W. te bepalen, maar liefst richting
„Galgenveld".
Ten tweede: Handhaving der Politiever
ordening snel rijden langs de school en
kluft n. h. badhuis.
Ten derde: Andere plaats voor station-
neerende auto's en taxi's, daar zakenmen-
schen en het verkeer hier geweldig veel
last van ondervinden en er ruimer plaatsen
op geprojecteerde plannen zijn.
Ten vierde: Het versperren van achter
wegen voor fietsenstalling; ook ruimte ge
noeg aanwezig.
Ten vijfde: Politietoezicht te blijven be
houden op het dorp tot minstens sluitings
uur der café's en vertrek der autobussen.
Ten zesdie: Voor den a.s. .winter een
betere verlichting der wegen' en het slechte
gas dat Huisduinen geleverd krijgt te
vervangen door electrisch licht.
Nog werd besproken eene andere plaats,
welke volgens de „Heldersche Courant"
het bloemenperk met „Herinneringsvaas"
40-jarig jubileum V.V.V. zou krijgen op
het pleintje voor de kerk, aan te wyzeni,
daar hier het autoverkeer niets kan mis
sen aan ruime, en er ook op het ontworpen
plan Huisduinen beter punten voor zijn.
Uit den aard' der zaak zijn wij journa
listen wed iets gewend en staan we niet
zoo spoedig met een paar oogen als des
sertbordjes te kijken, als een roodbezweete
loopjongen binnen komt 'hollen, met de
mededeeling dat ergens een ernstige auto
botsing heeft plaats gehad, dat een moord
aanslag aanstaande is, of dat een vliegtuig
bijna op het dlak van de drukkerij viel,
net boven de plaats waar we zoo overdag
voor ons dagelijksch brood werken.
Als een gewoon sterveling van verba
zing stottert wwwwwaaaaaatttt zzegt u,
dan doen wij het meestal af met een:
„izoooo, nu ik kom direct eens kijken" en
dan tikken we eerst den regel af, waar we
juist mee bezig waren, grijpen onzen hoed
en gaan naar de plaats waar de ramp is
gesr 1 ied.
Mc'ar toen vanmorgen, dat is Woensdag
morgen, een bediende aan onze redactie-
tafel kwam met de mededeeling, dat de
Zeppelin boven „De Kooij" was, toen
hebben we hem eerst ongedoovig aange
keken en daarna gevraagd: „welke Zep
pelin? Het Engelsche luchtschip „R. 101"
of de „Graf Zeppelin?" Ja, dat wist hy
niet en toen zijn we met twijfel in ons
hart en oog naar kantoor gegaan, om
nadere informaties aan „De Kooij" te vra
gen, waar men zoo vriendelijk was ge
weest ons op te bellen. Maar dat was niet
noodig, want voordat we de kantoordeur
hadden geopend, had de telefoon al weer
gerinkeld en was er van, de Gemeente-
relnMng bericht gekomen, dat het lucht
schip daarboven voer in de richting van
de stad. Wat zijn er toch een vriendelijke
en actieve menschen op de wereld. Wij
brengen hun hier onzen oprechten dank.
Het heele kantoor stond op stelten. De
..Graf Zeppelin" in' de onmiddellijke na
bijheid van de stad. De jongste bediende,
die vanwege de warmte in zijn hemdsmou
wen liep, wild© in één ren naar de gem.-
reiniging hollen. Gezamenlijk hebben wij
hem daarvan teruggehouden en gezegd,
dat hij de Zeppelin vermoedelijk ook wel
op dak kon zien. In minder dan geen tijd
stak zijn hoofd door het dakraam, twee
hoog. Hij had evenwel het verkeerde
raampje te pakken, dat uitzicht gaf op het
Marsdiep. Zelf hingen we ook half op dak
en tuurden en tuurden.... dooh zagen
niets, tot op een ongedacht oogenblik het
zilveren gevaarte, achter het Bondsgebouw
vandaan kwam.
„Daar is 't ie", schreeuwden we, en ge
lijktijdig staken er nog twee hoofden door
het raampje.
„Waar, waar?"....
„Rechts, op zij van het Bondsgebouw".
„Oooooooo! Wat schitterend, wat prach
tig, wat buitengewoon, wat zeldzaam, wat
eeni wonder". Meer wisten onze, overigens
niet om woorden verlegen zittende kan
toorbedienden, niet uit te brengen.
Gelukkig konden we met eenige moeite
ons hoofd nog uit 't raampje wringen, an
ders hadden we er nu nog in gezeten, en
rolden we, in den letterlijken zin van het
Handelsschool met algemeen© stemmen
aangenomen. En zoo togen we Woensdags
morgen tien uur, onder leiding van vier
leeraren, met de boot naar Texel. Het
weer, dat zich eerst niet zoo gunstig Met
aanzien, helderde weldra wat op en de zon
bescheen vriendelijk de kabbelende golfjes
van het Marsdiep.
Onwillekeurig kwam men onder den in
druk van het grootsche vergezicht, dat
men had en de regels van het bekende ge
dicht van Kloos schoten me in de gedachte.
Hoe juist heeft hij de zee niet weergege
ven door te zeggen: „De zee, de zee klotst
voort in eindelooze deining".
Een tochtje over 't Marsdiep is trouwens
altijd wel aan te bevelen. Het plan was
om vanuit Oodeschild naar het Doolhof te
fietsen, en zoo trokken de pl. m. 80 leer
lingen op weg. Wanneer u wel eens van
Oudeschdld naar het Doolhof gefietst hebt,
weet u, dat de weg daar naar toe nu juist
niet bijzonder breed is en dat er aan weers
kanten een sloot is. Voor een van de leer
lingen scheen deze sloot nu zoo'n bijzon
dere aantrekkingskracht te hebben, dat hij
er eens nader mee wilde kennis maken en
zoo zagen we hem dan ook plotseling ver
dwijnen, Het incident liep gelukkig nogal
goed af en met een paar natte beenen kon
het ■'ongmensch z'n tocht vervolgen. Het
Doolhof zelf is een prachtige plaats om
af te stappen en een uurtje uit te rusten,
Meerdere klachten over besproeiing, het Wat we natuurlijk ook deden. Terwijl we
vergeten der achterwegen, opruiming puin weer naar onze fietsen liepen, kwamen we
enz. werden weder herhaald. nog in de gelegenheid een van de vele
Verbreeding Huisduinier weg kwam ook wonderen der natuur te aanschouwen. Een
weder ter sprake, alle toestanden welke van onze leeraren zag namelijk een mier,
door poMtie en autoriteiten alle dagen zijn
waar te nemen, als niet meer passend voor
het verkeer.
De voorzitter vond het dan ook voor-
loopig genoeg om hiermede een begin te
maken en hoopte de eerstvolgende verga
dering in September (na de vacantle, en
wanneer de rust in het dlorp zal terugge
keerd zijn, door het vertrek der vele
vreemdelingen, welke allen hoopten te
ontvangen), te beleggen.
die bezig was een doode vMeg weg te slee
pen. Van het Doolhof vervolgden we on
zen tocht naar Den Bur<* en door dit
plaatsje naar de dennenbosschen.
Het Is bijna niet te begrijpen, dat er
nog zooveel Helderschen zijn, die de den
nenbosschen van Texel niet kennen. Voor
een betrekkelijk klein bedrag met de boot
en een boterham in een stuk papier kunit
u daar een heerlijken dag doorbrengen
(als u de boterham dan tenminste niet in
De Graf Zeppelin boven Den Helder. Onze stadgenoot, de heer Eiselin, zag kans op het juiste oogenblik, het
luchtschip te fotografeeren. Kaarten van deze reproductie zijn verkrijgbaar in den boekhandel van
Daan Sahreuder, Koningstraat.
woord, naar beneden. Hoe we heelhuids
den grond, bereikten is ons op dit oogen
blik nog een raadsel. Achter ons hoorden
we nog zoo'n soort lawaai alsof de donder
rommelde en voor ons tuimelde juist de
jongste verslaggever op het matje.
We ijlden naar buiten, riepen tegen
voorbijgangers zoo iets als: „Daar hei-je
de Graf Zeppelin", en sprongen zonder
veel commentaar bij een fietsjongen ach
ter op de step, die in de richting van het
Koningsplein peddelde.
Voorbijgangers keken ons verwonderd
aan, keerden zich dan om en holden ook
mee.
Als een donkere orgeltoon klonk het
geronk van de motoren van de Zeppelin.
Op het Koningsplein sprongen we van de
step en zagen boven de P. H.-Laan de
„Graf" statig naderkomen. Een machtig
schouwspel. Het zilveren gevaarte, dat
majestueus de lucht doorkliefde. Rustig,
majesteitelijk, als was hij zich bewust de
koning van de lucht te zijn, kwam de Zep
pelin nader.
Wy holden naar den dyk. We zagen
meer hollende menschen, die met nerveus©
uitroepen anderen attent maakten op het
zeldzaam schouwspel.
En toen op den dijk. „Doorloopem, door-
loopen!" riepen de menschen, die de trap
op kwamen hollen, by twee, drie treden
tegelük en die daarboven een kluwen men
schen aantroffen. In minder dan geen tijd
waren er honderden toeschouwers op den
dijk. De heele M.U.L.O.-school was leeg-
geloopen. Onderwijzers en hoofdonderwij
zers liepen om het hardst en dat alles om
te genieten van het onverwachte en onge
dachte schouwspel van de „Graf Zep
pelin".
Op een hoogte van ongeveer 150 me
ter vloog het luchtschip over het postkan
toor en over den' dijk. Het trof een ieder
hoe rustig het machtige gevaarte zijn weg
koos. Zoo zeker, zoo vast alsof het met
kabels aan de lucht was opgehangen. Door
dat het luchtschip zoo groot is, leek het
of het heel langzaam voer, al was de vaart
zeker wel een zestig, zeventig of misschien
nog wel meer K.M. per uur.
Geëscorteerd door een zestal vliegtuigen
van „De Kooij" vloog de ZeppeUn in de
richting van Texel eni in minder dan tien
minuten was het, in de zon glanzende, ge
vaarte verdwenen.
Wel duizendmaal jammer is het dat wij
niet vooruit wisten dat het luchtschip zijn
weg over Den Helder zou kiezen, dan toch
hadiden we het kunnen publiceeren en had
de geheele bevolking van dit wondere
schouwspel kunnen genieten. Misschien
dat het luchtschip Vrijdagavond, althans
als het dezelfde route terugneemt, nog
maals over de stad onzer inwoning komt.
Waarschijnlijk lijkt ons dlat echter niet.
Het was een schouwspel dat we niet
gaarne hadden willen missen en dat heel
wat menschen uit hun evenwicht sloeg.
Zoo liep in de P. H. Laan een spoorweg
ambtenaar die te verbaasd was om no^
een woord uit te brengen en de voorbij
gangers door zijn beide armen in de lucht
te steken attent maakte op het luchtschip.
Een moedertje op Huisduinen, die maar
niet snapte waarom alie menschen van het
dorp naar buiten holden, riep in ontroe
ring, toen zij het luchtschip zag: „Ach,
dat ik dat nog moet beleven".
Een ander stadgenoot, van geboorte een
Duitscher, die een brief aan Dr. Eckener
had gestuurd, met het beleefd verzoek
toch eens over Den Helder te komen, kon
van spijt de haren wed uit zijn hoofd trek
ken, dat hy het luchtschip nu juist niet
gezien had.
En zoo zullen er zeker tal van stadge-
nooten zijn, die het betreuren, dat het
luchtschip zoo dicht over hun hoofden is
gegaan, zonder dat zi1 het hebben gezien.
Zoo is het leven niu eenmaal. Er zijn al
tijd boffers en wanboffers. Een volgenden
keer krijgt u misschien eens een beurt.
Ook was de indruk die het luchtgevaarte
op de toeschouwers maakte, zeer verschil
lend.
V ij spraken iemand, die, toen hy naar
boven keek en de Zeppelin zag, het had
over „een stuk blik" dat in de lucht hing,
weer een ander vond het „net een blikken
trommel", terwijl een derde de zeer plasti
sche vergelijking maakte van het lucht
schip met „een ouderwetsch spaarvarken
met pootjes".
Meer poëtisch gestemde menschen had
den het over het „wonderschoone zilveren
gevaarte" en meer dergelyke fraaiighe
den.
Het hangt er maar vanaf hoe je de din
gen ziet.