Zomerprijzen
Fa. II. BOOÏ S l
f ucWvöArT
ANTHRACIET
ORANJE-NASSAU
MOLENSTRAAT 152-153-154.
TELEEOON 235 en 479.
TWEEDE KAMER
De tocht van de R 100.
Bijzonderheden over de averfl,
HET NEUSJE VAN Dl ZALM
Op aanvrage zenden wtj U onze volledige
prijscourant.
DE OCEAANVLIEGERS EINGSFORD
SMITH EN 8TANNAGE
OP SCHIPHOL.
Amsterdam, 1 Aug. Wederom hebben
duizenden Amsterdammers zich per auto
bus, met auto's, fietsen, bootjes of te voet
naar Schiphol begeven in bonte warre
ling ten einde den Oceaanvliegers Kings
ford Smith en zijn metgezel Stannage
welkom te heeten en zich aan te sluiten
bij de hulde die de Fokkerfabrieken had
den gearrangeerd. Ditmaal zouden de
beide luchtvaarders ontvangen worden op
den daktuin van heit stationsgebouw van
de K.L.M.
Tegen half drie was het geheele terras
met genoodigden gevuld, terwijl langs de
hekken duizenden belangstellenden de
aankomst afwachtten.
Te zeven minuten vóór drie, kondigde
een langdurig signaal van de sirene aan,
dat het toestel in zicht was en werkelijk,
heel in de verte werd de escadrille met
in haar midden de P.H.A.B.Z. zichtbaar.
Nadat het vliegveld twee maal was om
cirkeld, landde te vier minuten vóór drie
de machine, welke Kingsford Smith en
Stannage aan boord had, vlot op het ter
rein, terwijl de acht militaire vliegtuigen
nog eenigen tijd in de lucht bleven.
Toen het toestel in de nabijheid van de
douaneloods tot stilstand kwam, stapte
het eerst onder daverende toejuichingen
van het publiek de heer Kingsford Smith
uit, gevolgd door zijn radio-telegrafist,
den heer Stannage. Hjj werd zeer harte
lijk verwelkomd door den heer Van Dijt:
en zijn eohtgenoote, die den heer Kings
ford' Simith een lauwerkrans om de schou
ders wierp, onder daverende toejuichin
gen, terwijl het Amerikaansche volksliec.
werd gespeend. Na vele handen te heb
ben gedrukt, werd de trap naar het terras
bestegen. Het publiek bestormde in zijn
enthousiasme bijna het loodsgebouw, her
haaldelijk aan zijn vreugde uiting geven
de. Kingsford Smith en Stannage groet
ten lachend naar alle zijden, terwijl zij
door Van Dijk en den heer Smits naar
het podium werden geleid.
Nadat de champagne was rondgediend
en nadat in de herhaalde toejuichingen
een oogenblik van betrekkelijke stilte was
ingetreden, die zoo nu en dan werd on
derbroken door het daverend geronk der
militaire toestellen, die zich nog in de
lucht bevonden, werd door verschillende
sprekers het woord gevoerd.
Hartelijk dankte Kingsford Smith al
len voor de grootsche hulde hem in Ne
derland gebracht.
Het gezelschap daalde daarna de trap
van den daktuin af om plaats te nemen
in de auto's, die versierd waren met bloe
men en kransen en de Nederlandsche en
Amerikaansdie vlaggen.
De stoet zette zich in beweging om
eerst langs het publiek to rijden dat
wederom op enthousiaste wijze uiting gaf
aan zijn bewondering. Hierna werd in
tamelijk snelle vaart stadwaarts gereden.
Overal stonden groepjes menschen om
de drie luchthelden warm toe te juichen.
Na alle zijden groetten zif dankbaar terug.
In Amsterdam was de drukte overweldi
gend. Langs de geheele route hadden zich
duizenden menschen opgesteld. Er werd
gereden naar het Carlton-hotel, waar de
avond werd doorgebracht
Naar het Persbureau Vaz Dias ver
neemt zal de heer Kingsford Smith vier
of vijf dagen in Holland verblijven om
uitvoerige plannen te bespreken met Van
Dijk over een a^. wereldvlucht.
HET WEER IN JULL
De regenval heeft bijna een
record bereikt.
In een mededeeling van het Kon. Ned.
Meteorologisch Instituut te De Bilt wordt
een voorloopig overzicht gegeven van het
weer in Juli. Gemiddeld over de vijf
hoofdstations was de ochtendtemperatuur
V» graad beneden normaal. Zij was in de
eerste dekade 2 graden te hoog, in de
tweede en derde respectievelijk 2 en 1A
graad te laag. De grootste afwijkingen
kwamen voor op den lsten met 6 graden
boven, en den llden met 4 graden bene
den normaal. De gemiddelde maximum
temperatuur was 1 graad beneden nor
maal, het- gemiddelde minimum ongeveer
normaal.
In de eerste dekade kwamen in De Bilt
0 zomersohe dagen, met een maximum
boven 25 graden voor, het normale aantal
voor de maand bedraagt eveneens 6.
De neerslag was over het geheele land
belangrijk boven normaal. In Noord- en
Zuid-Holland en Friesland 120 tot 150 pet.,
in Zeeland ongeveer 80 pet., in het midden
van het land ongeveer 110 pet., in Noord-
Brabant, en Limburg 90 tot 100 pet., in
V^ningen, Drenthe, Overijsel en in den
Achterhoek van Gelderland, 60 tot 70 pet
bovennormaal. Te De Bilt viel 192 mM„
welk bedrag in Juli sedert 1849 slechts is
overtroffen door Juli 1865 met 194 mM.
In de Bilt werden 164 uren zonneschijn
waargenomen tegen 198 normaal.
DE REGELING VOOR OUD-
GEPENSIONNERDEN.
Naar Het Volk verneemt, zal binnen
eenige dagen in het Staatsblad vereshij-
nen de aigemeene maatregel van bestuur
in zake de nieuwe regeling van de uit-
keeringen van de oud-gepensionneerden.
De bestuursmaatregel treedt 1 Septem
ber a.a in werking.
HET SUIKERWETJE
Door de Eerste Kamer aangenomen.
De Tweede Kamer heeft Donderdag
middag het wetsontwerp tot heffing van
een oonupenseerend invoerrecht op som
mige soorten suikecr aangenomen met
24—17 stemmen. Tegen stemden de so
ciaal-democraten en vrijzinnig-democra
ten en de heeren Pollema en Ter Haar
(Chr.-TL), Van der Lande (R.K.).
SUPPLETOIRE DEFENSIE-
BEGROOTING 1929.
O.m. gelden aangevraagd ten
gevolge van de gebeurtenissen op
Cura^ao. De kosten van den tocht
der Dornier - Wall - vliegtuigen
naar Indlë.
De gebeurtenissen te Curacao op 8 en
9 Juni 1929 hebben, zooals men weet, ver
schillende maatregelen van Regeerings-
wege noodig gemaakt zooals o.m. de
uitzending naar West-Indië in Juni 1929
van Hr. Ms. .Kortenaer" en Hr. Ms. „Her
tog Hendrik" die onverwachte uitgaven
ten laste van verschillende artikelen van
het VlIIste hoofdstuk der Rijksbegrooting
voor 1929 ten gevolge hebben gehad. Op
verschillend»» van die artikelen konden
die uitgaven uit overschotten worden be
streden. Dit is echter niet het geval met
die op de artikelen 24, 83 en 37, waarvoor
nader ten behoeve van verschillende per
soneelsuitgaven 827.650 wordt aange
vraagd.
Hr. Ma ^Arend" ln de West
Teneinde te kunnen voldoen aan den
wensch der Regeering, voorloopig onaf
gebroken een oorlogsschip in de West-
Indische wateren aanwezig te hebben, ter
wijl hiervoor geen van de hier te lande
aanwezige oorlogsschepen beschikbaar
kon worden gesteld, werd met de Indische
Regeering overleg gepleegd over het tij
delijk in gebruik afstaan van den juist
voor die Regeering afgebouwden opium
jager „Arend", bestemd voor de Gouver
nementsmarine in Oost-Indië. Overeenge
komen werd, dat de huur en afschrijving,
welke per jaar op 90.000 gerekend wor
den, zijnde pL m. 10 pet. van de aanbouw-
som, en de kosten noodig voor de wijzi
ging van het schip voor het gebruik in
West-Indië en die voor het weer in den
oorspronkelijken staat terugbrengen uit
de Rijksbegrooting kouden worden getaald.
Voor de kosten der wijzigingen, welke
in het jaar 1929 zijn uitgevoerd, is een
nieuw artikel 6bis tot een bedrag van
49.100 ingelascht. Voor huur en af
schrijving behoeft op de begrooting voor
1929 niets te worden gebracht, aangezien
deze kosten verschuldigd zijn van den
datum van vertrek van den bodem uit Ne
derland af, in het begin van 1930.
De tocht der Doraler-Wall-
vllegtulgen.
Er is een nieuw artikel 7bis ingelascht,
waaruit zal worden gekweten het aandeel
van- het dep. van Defensie in de kosten
van de vlucht van drie Dornier-Wall-vlieg
tuigen naar Ned.-Indië in' April en Mei
1929, eien en ander voor zooveel betreft
kosten van afschrijving en verloren gaan
van een der vliegbooten gedurende den
tocht. Dit aandeel bedraagt 30.240, zijn
de 50 pet. van de afschrijvingskosten van
de D. 21, D. 23 en de reservedeelen, als
mede 77.480, zijnde 50 pot. van de kos
ten van de te Ba,gdad verloren gegane
D 22, zoodat in totaal 107.720 wordt aan
gevraagd.
Tegenover deze en nadere verhoogingen
van de begrootingen staan verminderin
gen, zoodat bij het indienen van eene
regularisatiewet voor den dienst van 1929
er naar zal worden gestreefd, ook voor het
resteerende bedrag van 226.400 compen
satie te vinden.
SLAPTE IN DE DUITSCIIE
METAALINDUSTRIE
Het Siemens-concern, de isolatoren-
fabriek en de locomotievenfabriek van de
A.E.G., de autofabriek van Chrysler en
de N.V. Kari Flohr, hebben wegens slapte
10 procent van hun personeel ontslag
aangezegd. Te Berlijn zullen er dienten
gevolge binnenkort 3000 metaalbewerkers
zonder werk komen.
Het rijksministerie van arbeid is intus-
sohen al met bemiddelingspogingen tus-
schen patroons en personeel begonnen.
EEN POOLSCH OORLOSSCHIP IN
ZWEEDSCHE WATEREN.
Zonder voorafgaande kennis
geving aan de autoriteiten.
Een persagentschap mieldt, dat hot
Poolsche oorlogsschip „Wiija" aan de
Noord-Zwéedsche scheren een onaange
kondigd bezoek heeft gebracht. Zonder
zich aan de internationale regelen te
storen, is het schip in de scheren van
Sundsvall doorgedrongen. Het heeft daar
verscheidene manoeuvres uitgevoerd
waarna het in zuidelijke richting koers
zette, zonder dat het vooraf contact niet
de Zweedsche autoriteiten had gezocht.
EEN GRIEKSCH-TURKSCH VLOOT-
VERDRAG.
Vloten van gelijke sterkte.
Griekenland en Turkije hebben in be
ginsel overeenstemming bereikt ten aan
zien van de wapening ter zee. Naar ver
luidt hebben de Grieksche en Turkscne
regeeringen als basis voor de verdere on
derhandelingen de gelijkheid aangeno
men. Inmiddels moeten de betrokken mi
nisters en de deskundigen nog nadere be
sprekingen voeren over verschillende bij
zonderheden.
DE ANTI-FASCISTISCHE RELLETJES
IN HET MILANEESCHE.
Broedt er wat ln Noord-Itallë?
Zoowel van Zwitsersche als van Fran-
schen kant verneemt meD, dat de laatste
weken het aantal Italianen, dat heimelijk
zijn land verlaat om aan het fascisme te ont
komen sterk is gestegen. Tevens volgen
op den moord op een zwarthemd te Mi
laan berichten van vechtpartijen tusschen
fascisten en anti-fascisten in het Milanee-
sche. Volgens een lezing, die iets van de
officieuze afwjjkt, zou Oratio Porc}b de
vermoorde korporaal van de militie, de
dolksteken, die zijn dood veroorzaakten,
hebben opgeloopen in een gevecht met
anti-fascisten. Porcu zou niet zijn kor
poraalschap naar een volkrijke buurt go-
gaan zijn om eenige communisten op te
sporen, die een hunner beleedigd hadden.
Daarbij zouden zij zijn aangevallen door
jongelieden, die als anarchisten of mili
tante communisten te boek stonden. Dat
geeft aan de geschiedenis een ander
beeld en doet haar wonderwel passen in
de verhalen over de vlucht over de gren
zen en over de vechtpartijen te Turro
(een vlek van nog geen 700 inwoners) en
Sesto San Giovanni (een dorp van bijna
7000 inwoners). Volgens den Milaneeschen
correspondent van de Kölnische Zeitung
praten de fascistische bladen dan ook
min of meer openlijk van een verborgen
anti-fascistische strooming, die door
de oeconomische crisis en de »kwaad-
aardige verdachtmakingen aan het adres
van de fascistische heerschappij* gevoed
zou worden en die met grooten ijver be
streden dient te worden. In een extra
nummer van de Popoio' d'Italia heeft
Arnoldo Mussolini Maandag de fascisten
opgewekt hun gelederen te sluiten en de
vijanden met het gewicht van de over
tuiging en de kracht der spieren tegemoet
te treden. Op een bijeenkomst van de
Milaneescbe partijleiders heeft Arnoldo
Mussolini verklaard in te staan voor de
tucht van de Milaneesche fascisten, die
volgens de hun gegeven bevelen hun
dorst naar wraak hebben beteugeld. De
partij, zei hij verder, is voorbereid.
1 AUGUSTUS IN MOSKOU.
Een geschenk van 51 militaire
vliegtuigen.
Naar uit Moskou vernomen wordt, zal
de voornaamste gebeurtenis op 1 Augus
tus, wanneer groote demonstraties zullen
worden gehouden tegen den imperialisti-
schen oorlog en tegen den oorlog tegen
sowjet-Rusland, het oevrdragen zijn van
51 bombardementsvliegtuigen, die ten ge
schenke worden aangeboden aan de roode
vloot. Het roode vakvereenigingsoomité
publiceert een oproep tot de arbeiders,
waarin gezegd word, dat de opmarsoh op
1 Augustus den vijanden van sowjet-Rus-
land moet toonen, dat Rusland zelf elke
vijandelijkheid wil vermijden, maar dat
men bereid is, om eventueele aanvallen
op de sowjet-unie af te slaan.
GROOTE PLANNEN IN AZIË
Volgens de bladen te Moskou is de
Russische regeering van plan in Russisch
Azië een groot industriegebied te schep
pen. Een plan van den oeconomischen
raad voorziet de irrigatie van een gebied,
dat bekend is onder den naam honger-
woestijn. Daar moeten 8 electrisdhe cen
trales, talrijke fabrieken en eenige spoor
lijnen gebouwd worden. Het heele plan
moet 240 millioen mark kosten.
DE BOYCOT IN BRITSCH-INDIE.
Boimbay, 1 Augustus. Zes spinnerijen,
met een personeel van 13,000 arbeiders,
hebben gesloten. Zeven andere zullen met
ingang van 1 September sluiten.
DE BURGEROORLOG IN CHINA.
Het communistische gevaar.
Naar Reuter uit Tokio meldt, heeft de
Japansche regeering in verband met
den ernstigen toestand, die thans bestaat
aan den Boven-Jangtse, bevel gegeven,
dat vier Japansche torpedojagers en 300
man mariniers bevel hebben gekregen
zich gereed te maken om onmiddellijk
naar China te vertrekken. Naar wordt be
weerd, is het mogelijk, dat Japan in over
leg met andere mogendheden aan China
den raad zal geven, den burgeroorlog on
verwijld' te staken, teneinde eensgezind te
kunnen optreden tegen de communisten.
Versterking van de Amerikaan
sche afdeellsgen ln de bedreigde
provincies.
Naar uit Washington wordt gemeld
zullen de Amerikaansche afdeelingen in
de provincies Hoepeh, Honan en Kwangsl
lunenkort aanmerkelijk worden .ver
sterkt, in verband met de communistische
terreur in die provincies.
Tsjangsja hernomen.
Het ministerie van marine te Nanking
heeft gisteren van de Chineesche kanon
neerboot Joengtsjeng een draadloos tele
gram ontvangen, waarin staat, dat dit
oorlogsschip na een beschieting van de
stellingen der communistische troepen
de stad Tsjangsja heeft hernomen. De
kanonneerboot heeft troepen geland, die
thans in de stad patroeljeeren.
De roode troepen zijn naar het N.O.
afgetrokken in de richting van Hankou.
Tsjang kal Sjek heeft twee divisies ter
versterking van Hankou afgezonden.
De roeden nemen gijzelaars [mee.
Voordat zij Tsjangsja ontruimden, heb
ben de communisten, naar Reuter meldt,
300 rijke inwoners als gijzelaars gevan
gen genomen en koelbloedig 60 officieren
en manschappen van het garnizoen ver
moord.
DE STRIJD IN JAPAN TEGEN HET
COMMUNISME
Tokio, 81 Juli (V.D.). De Japansche poli
tie voert met groote scherpte den strijd
tegen het communisme en vooral tegen
de propaganda voor de uitbreiding der
communistische en socialistische denk
beelden onder de arbeiders. De censuur is
zeer scherp en treft ook vele tijdschriften
en bladen, die zich met sociale vraagstuk
ken bezig houden. Gedurende het jaar
1929 nam de politie te Tokio 474 boeken,
tijdschriften, platen, affiches en strooi
biljetten in beslag. Ook nu nog wordt deze
politiek onveranderd voortgezet. In de af-
geloopen maand Juni werden 9 tijdschrif
ten in beslag genomen. In 1929 werden,
behalve die tijdschriften, nog 374 poli
tieke geschriften in beslag genomen. Vol
gens de meening der politie konden de
behandelde sociale vraagstukken onder
de bevolking ontevredenheid verwekken.
MALAISE EN ONTSLAG.
De Locomotief meldt, dat de malaise
onder de industrieele scheepvaartmaat
schappijen thans dermate is toegenomen,
dat de Oost Borneo Cultuur-, Handel- en
Mijnbouw Mij. onvoldoende vraag ont
moet om de productie op het huidige peil
te handhaven, weshalve een inkrimping
van het bedrijf wordt verwacht, gepaard
met een massa-ontslag van koelies en
waarschijnlijk ook van technisch en ad
ministratief inijnpersoneel.
DE AANSLAG OP MEJ. BECKERBfG.
De Landraad heeft den Inlander, die in
April jd. mej. Poppie Beckering tijdens
haar slaap met een mes ernstig verwond
de, wegens diefstal met braak, gepaard
aan poging tot doodslag, tot 15 jaar ge
vangenisstraf veroordeeld.
DE DURE LUITENANT.
Gelezen in de toelichting op post 901
(Uitgaven in Indië) van de ontwerp oor-
logsbegrooting voor 1931, n.1. betreffende
bezoldigingen, toelagen, loonen en andere
personeel-uitgaven van het departement
van oorlog;
Het minder benoodigde bedrag ad
41,000 is een gevolg van de vervan
ging van een luitenant door een hoofd
commies op het hoofdkantoor van den
generalen staf.
Men heeft altijd beweerd, aldus de Java
Bode, dat het D. v. O. duur werkte, en dat
speciaal die tewerkstelling van officieren
op de bureaux een dure grappenmakerij
was. Thans levert het D. v. O. in een
onbewaakt oogenblik zelf het bewijs.
Doch als het verschil tusschen tewerkstel
ling van een luitenant en een hoofdcom
mies reeds meer dan 41 mulle bedraagt,
vragen wij in alle bescheidenheid, wat
voor besparing zou het geven als men
eens een majoor door een kantoorhoofd-
met-den-persoonlijken-titel-van-referenda-
ris verving? Aan een kolonel durven wij
niet eens te denken!.
„Kleine schilderijen laten me koud. Ik
houd alleen van groote".
„Is u kunst-criticus?"
„Welnee, lijstenmaker".
New Goblin, Montreal
De overtocht volbracht.
De R 100 heeft den overtocht over den
Atlantischen Oceaan Donderdagochtend
om 1 u. 30 m. G.T. voltooid. Het luchtschip
bevond zich toen boven Belle Isle, 't welk
bijna 900 mijli van Montreal is verwijderd.
Later vloog het luchtschip over het s.s.
„Duohess of York", in de Golf van St.
Lawrence. Na gedurende vier uur een ge
middelde snelheid te hebben <*ehad van
60 knoop, maakte 'zit op. dat oogenblik 70
knoopen.
De aankomst van het luchtschip op het
vliegveld St Hulbert, bij Montreal, wordt
afgewacht door honderden lieden van de
Canadeesche luchtstrijdkrachten, de Ca-
nadeesche militie en de lands- en provin
ciale politie, die op het terrein kampeeren.
Zoodra het luchtschip aankomt, zal uit
de cabine een kabel worden neergelaten.
Die wordt dan verbonden aan een kabel,
die op het terrein ligt en door electrische
winsen kan worden ingepalmd. Zoo wordt
de suits van het luchtschip naar den meer-
mast getrokken.
Men neemt aan, dat er goede kans be
staat dat de R 100 een nieuw snelheids-
reoord zal vestigen voor een overtocht
Oost-West over den Atlantischen Oceaan.
Het record voor een luchtschip is 81 uur
(gemaakt door de Los Angeles in 1921, op
den tocht van Friedrichahafen naar Lake-
hurst).
De R 100 volgde volgde Donderdag
avond den loop van de St. Laurens. Het
luchtschip ontmoette sterken tegenwind.
Bij het passeeren van Quebeo heeft het
een paar maal over de stad gecirkeld.
Op het St. Hubertusvliegveld te Mon
treal is alles voor de ontvangst gereed.
Men verwacht een record aantal toe.
schouwers.
Een mankement
De „R 100" volgde Donderdag-
gedeeld, dat er met de bespanning van
het luchtschip iets niet in orde is en dat
zij niet voor morgen te Montreal is.
Naar verluidt is het de bespanning van
één der stuurvlakken, waarvan men een
mankement ontdekt heeft.
De averij, die het luchtschip op den tocht
kreeg, was teweeggebracht op zoowat 40
mijl ten noordoosten van Quebec. De R.
100 was daar van koers veranderd om een
onweer te ontwijken. Haar snelheid be
droeg toen ca. 65 knoop; maar kort op
elkaar werden drie hevige windstooten ge-
voeld; en de bedekking der stabilisatie
vinnen zoowel aan bakboord als aan stuur
boord werd aam den onderkant stukga
scheurd. Het luchtschip minderde vaart
om een onderzoek naar de schade mogelijk
te maken. Toen gebleken was, dat het ge
raamte van het luchtschip geen schade
had ondervonden, werd overgegaan tot het
voorloopig herstellen van de schade; en
toen men daarmee gereed was werd de
tocht voortgezet.
De aankomst van Montreal
Men meldt nog uit Montreal:
Toen de dag aanbrak was er een groote
menigte op de been om de landing van het
luchtschip af te wachten. De R. 100 had
eerst wat boven de stad gecirkeld en gleed
toen naar den landingsmast, waar zij sier
lijk neerstreek. Daar wachtte den lucht
vaarders een enthousiaste ontvangst.
Er was een telegram van verwelkoming
van den (sedert afgetreden) Canadeescfyffi
eerste-minister Mackenzie King. Dèi
wenschte hun geluk met den tocht in
record-tijd, en constateerde dat een nieu
we verbindingsweg tusschen Engeland en
Canada is geopend.
Ook MacDonald en de luchtvaart-mini»
ter, lord Thomson, hadden foto's gestuurd.
De R. 100 is het grootste en snelste
luchtschip ter wereld. Zij heeft 450.000
gekost en is gebouwd door de Airship
Guarantee Cy. die toebehoort aan Vickera
Ltd. te Howden, in Yorkshire. De ontwer
per van het schip is Sir D. Burney, die de
reis erin heeft meegemaakt De R. 100
heeft zes Rolls Royce-Condor-motoren,
van in totaal 3900 P.K.
Het eerste luchtschip, dat den töcht over
den Atlantischen Oceaan had volbracht,
was de R. 34, die het deed in 1919. Enge
land is thans houder van het snelheids
record voor den overtocht van den Atlan
tischen Oceaan, zoowel met een vliegtuig
als met een luchtschip.
EEN LUCHTSCHIP OP EEN
MAILBOOT GELAND.
Het kleine 2-motorige luchtschip May-
flower is Donderdag op het dek van het
mailschip Bremen geland. Het nam. den
president van de Good Year-luchtschip-
maatschappjj, Lichfield, aan boord en
zette hem korten tijd later op het vlieg
veld van Long Island af.
LONDEN—MALTA.
Per vliegtuig.
Donderdagochtend om kwart voor vijf
(Gr. T.) is de vlieger kapitein Barnard
met een De Haviland-éénvlak een tocht
zonder onderbreking begonnen naar
Malta.
De Engelsche kapitein Barnard is Don
derdag oon 17.46 uur op Malta aange
komen.
Kapitein Barnaud is gisterochtend weer
te La Valette opgestegen en was te 6 uur
10 Vrijdagmiddag weer te Croydon terug.
EEN FRANSCH MILITAIR VLIEG
TUIG OP TJALIAANSCH GROND
GEBIED GELAND.
Een Fransch militair vliegtuig heeft
een noodlanding moeten doen in de pr°"
vincie Genua. De bemanning, die uit
Fransche onderofficieren bestond, vcr'
klaarde, dat zij bij Lyon- waren opgestf
gen en bij een tocht naar Cannes de
richting kwijt geraakt waren. De be
manning is in verzekerde bewaring ge
steld. liet toestel was een gevechtsvlieg
tuig, dat ook een foto-toestel aan booru
had. Bi
Laat ons leeren rondom de vreugde te
verspreiden, gelijk de zon haar stralen ul»-
giet over bergen en dalen.