Zomerprijzen Fa. II. BOOÏ S l f ucWvöArT ANTHRACIET ORANJE-NASSAU MOLENSTRAAT 152-153-154. TELEEOON 235 en 479. TWEEDE KAMER De tocht van de R 100. Bijzonderheden over de averfl, HET NEUSJE VAN Dl ZALM Op aanvrage zenden wtj U onze volledige prijscourant. DE OCEAANVLIEGERS EINGSFORD SMITH EN 8TANNAGE OP SCHIPHOL. Amsterdam, 1 Aug. Wederom hebben duizenden Amsterdammers zich per auto bus, met auto's, fietsen, bootjes of te voet naar Schiphol begeven in bonte warre ling ten einde den Oceaanvliegers Kings ford Smith en zijn metgezel Stannage welkom te heeten en zich aan te sluiten bij de hulde die de Fokkerfabrieken had den gearrangeerd. Ditmaal zouden de beide luchtvaarders ontvangen worden op den daktuin van heit stationsgebouw van de K.L.M. Tegen half drie was het geheele terras met genoodigden gevuld, terwijl langs de hekken duizenden belangstellenden de aankomst afwachtten. Te zeven minuten vóór drie, kondigde een langdurig signaal van de sirene aan, dat het toestel in zicht was en werkelijk, heel in de verte werd de escadrille met in haar midden de P.H.A.B.Z. zichtbaar. Nadat het vliegveld twee maal was om cirkeld, landde te vier minuten vóór drie de machine, welke Kingsford Smith en Stannage aan boord had, vlot op het ter rein, terwijl de acht militaire vliegtuigen nog eenigen tijd in de lucht bleven. Toen het toestel in de nabijheid van de douaneloods tot stilstand kwam, stapte het eerst onder daverende toejuichingen van het publiek de heer Kingsford Smith uit, gevolgd door zijn radio-telegrafist, den heer Stannage. Hjj werd zeer harte lijk verwelkomd door den heer Van Dijt: en zijn eohtgenoote, die den heer Kings ford' Simith een lauwerkrans om de schou ders wierp, onder daverende toejuichin gen, terwijl het Amerikaansche volksliec. werd gespeend. Na vele handen te heb ben gedrukt, werd de trap naar het terras bestegen. Het publiek bestormde in zijn enthousiasme bijna het loodsgebouw, her haaldelijk aan zijn vreugde uiting geven de. Kingsford Smith en Stannage groet ten lachend naar alle zijden, terwijl zij door Van Dijk en den heer Smits naar het podium werden geleid. Nadat de champagne was rondgediend en nadat in de herhaalde toejuichingen een oogenblik van betrekkelijke stilte was ingetreden, die zoo nu en dan werd on derbroken door het daverend geronk der militaire toestellen, die zich nog in de lucht bevonden, werd door verschillende sprekers het woord gevoerd. Hartelijk dankte Kingsford Smith al len voor de grootsche hulde hem in Ne derland gebracht. Het gezelschap daalde daarna de trap van den daktuin af om plaats te nemen in de auto's, die versierd waren met bloe men en kransen en de Nederlandsche en Amerikaansdie vlaggen. De stoet zette zich in beweging om eerst langs het publiek to rijden dat wederom op enthousiaste wijze uiting gaf aan zijn bewondering. Hierna werd in tamelijk snelle vaart stadwaarts gereden. Overal stonden groepjes menschen om de drie luchthelden warm toe te juichen. Na alle zijden groetten zif dankbaar terug. In Amsterdam was de drukte overweldi gend. Langs de geheele route hadden zich duizenden menschen opgesteld. Er werd gereden naar het Carlton-hotel, waar de avond werd doorgebracht Naar het Persbureau Vaz Dias ver neemt zal de heer Kingsford Smith vier of vijf dagen in Holland verblijven om uitvoerige plannen te bespreken met Van Dijk over een a^. wereldvlucht. HET WEER IN JULL De regenval heeft bijna een record bereikt. In een mededeeling van het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut te De Bilt wordt een voorloopig overzicht gegeven van het weer in Juli. Gemiddeld over de vijf hoofdstations was de ochtendtemperatuur V» graad beneden normaal. Zij was in de eerste dekade 2 graden te hoog, in de tweede en derde respectievelijk 2 en 1A graad te laag. De grootste afwijkingen kwamen voor op den lsten met 6 graden boven, en den llden met 4 graden bene den normaal. De gemiddelde maximum temperatuur was 1 graad beneden nor maal, het- gemiddelde minimum ongeveer normaal. In de eerste dekade kwamen in De Bilt 0 zomersohe dagen, met een maximum boven 25 graden voor, het normale aantal voor de maand bedraagt eveneens 6. De neerslag was over het geheele land belangrijk boven normaal. In Noord- en Zuid-Holland en Friesland 120 tot 150 pet., in Zeeland ongeveer 80 pet., in het midden van het land ongeveer 110 pet., in Noord- Brabant, en Limburg 90 tot 100 pet., in V^ningen, Drenthe, Overijsel en in den Achterhoek van Gelderland, 60 tot 70 pet bovennormaal. Te De Bilt viel 192 mM„ welk bedrag in Juli sedert 1849 slechts is overtroffen door Juli 1865 met 194 mM. In de Bilt werden 164 uren zonneschijn waargenomen tegen 198 normaal. DE REGELING VOOR OUD- GEPENSIONNERDEN. Naar Het Volk verneemt, zal binnen eenige dagen in het Staatsblad vereshij- nen de aigemeene maatregel van bestuur in zake de nieuwe regeling van de uit- keeringen van de oud-gepensionneerden. De bestuursmaatregel treedt 1 Septem ber a.a in werking. HET SUIKERWETJE Door de Eerste Kamer aangenomen. De Tweede Kamer heeft Donderdag middag het wetsontwerp tot heffing van een oonupenseerend invoerrecht op som mige soorten suikecr aangenomen met 24—17 stemmen. Tegen stemden de so ciaal-democraten en vrijzinnig-democra ten en de heeren Pollema en Ter Haar (Chr.-TL), Van der Lande (R.K.). SUPPLETOIRE DEFENSIE- BEGROOTING 1929. O.m. gelden aangevraagd ten gevolge van de gebeurtenissen op Cura^ao. De kosten van den tocht der Dornier - Wall - vliegtuigen naar Indlë. De gebeurtenissen te Curacao op 8 en 9 Juni 1929 hebben, zooals men weet, ver schillende maatregelen van Regeerings- wege noodig gemaakt zooals o.m. de uitzending naar West-Indië in Juni 1929 van Hr. Ms. .Kortenaer" en Hr. Ms. „Her tog Hendrik" die onverwachte uitgaven ten laste van verschillende artikelen van het VlIIste hoofdstuk der Rijksbegrooting voor 1929 ten gevolge hebben gehad. Op verschillend»» van die artikelen konden die uitgaven uit overschotten worden be streden. Dit is echter niet het geval met die op de artikelen 24, 83 en 37, waarvoor nader ten behoeve van verschillende per soneelsuitgaven 827.650 wordt aange vraagd. Hr. Ma ^Arend" ln de West Teneinde te kunnen voldoen aan den wensch der Regeering, voorloopig onaf gebroken een oorlogsschip in de West- Indische wateren aanwezig te hebben, ter wijl hiervoor geen van de hier te lande aanwezige oorlogsschepen beschikbaar kon worden gesteld, werd met de Indische Regeering overleg gepleegd over het tij delijk in gebruik afstaan van den juist voor die Regeering afgebouwden opium jager „Arend", bestemd voor de Gouver nementsmarine in Oost-Indië. Overeenge komen werd, dat de huur en afschrijving, welke per jaar op 90.000 gerekend wor den, zijnde pL m. 10 pet. van de aanbouw- som, en de kosten noodig voor de wijzi ging van het schip voor het gebruik in West-Indië en die voor het weer in den oorspronkelijken staat terugbrengen uit de Rijksbegrooting kouden worden getaald. Voor de kosten der wijzigingen, welke in het jaar 1929 zijn uitgevoerd, is een nieuw artikel 6bis tot een bedrag van 49.100 ingelascht. Voor huur en af schrijving behoeft op de begrooting voor 1929 niets te worden gebracht, aangezien deze kosten verschuldigd zijn van den datum van vertrek van den bodem uit Ne derland af, in het begin van 1930. De tocht der Doraler-Wall- vllegtulgen. Er is een nieuw artikel 7bis ingelascht, waaruit zal worden gekweten het aandeel van- het dep. van Defensie in de kosten van de vlucht van drie Dornier-Wall-vlieg tuigen naar Ned.-Indië in' April en Mei 1929, eien en ander voor zooveel betreft kosten van afschrijving en verloren gaan van een der vliegbooten gedurende den tocht. Dit aandeel bedraagt 30.240, zijn de 50 pet. van de afschrijvingskosten van de D. 21, D. 23 en de reservedeelen, als mede 77.480, zijnde 50 pot. van de kos ten van de te Ba,gdad verloren gegane D 22, zoodat in totaal 107.720 wordt aan gevraagd. Tegenover deze en nadere verhoogingen van de begrootingen staan verminderin gen, zoodat bij het indienen van eene regularisatiewet voor den dienst van 1929 er naar zal worden gestreefd, ook voor het resteerende bedrag van 226.400 compen satie te vinden. SLAPTE IN DE DUITSCIIE METAALINDUSTRIE Het Siemens-concern, de isolatoren- fabriek en de locomotievenfabriek van de A.E.G., de autofabriek van Chrysler en de N.V. Kari Flohr, hebben wegens slapte 10 procent van hun personeel ontslag aangezegd. Te Berlijn zullen er dienten gevolge binnenkort 3000 metaalbewerkers zonder werk komen. Het rijksministerie van arbeid is intus- sohen al met bemiddelingspogingen tus- schen patroons en personeel begonnen. EEN POOLSCH OORLOSSCHIP IN ZWEEDSCHE WATEREN. Zonder voorafgaande kennis geving aan de autoriteiten. Een persagentschap mieldt, dat hot Poolsche oorlogsschip „Wiija" aan de Noord-Zwéedsche scheren een onaange kondigd bezoek heeft gebracht. Zonder zich aan de internationale regelen te storen, is het schip in de scheren van Sundsvall doorgedrongen. Het heeft daar verscheidene manoeuvres uitgevoerd waarna het in zuidelijke richting koers zette, zonder dat het vooraf contact niet de Zweedsche autoriteiten had gezocht. EEN GRIEKSCH-TURKSCH VLOOT- VERDRAG. Vloten van gelijke sterkte. Griekenland en Turkije hebben in be ginsel overeenstemming bereikt ten aan zien van de wapening ter zee. Naar ver luidt hebben de Grieksche en Turkscne regeeringen als basis voor de verdere on derhandelingen de gelijkheid aangeno men. Inmiddels moeten de betrokken mi nisters en de deskundigen nog nadere be sprekingen voeren over verschillende bij zonderheden. DE ANTI-FASCISTISCHE RELLETJES IN HET MILANEESCHE. Broedt er wat ln Noord-Itallë? Zoowel van Zwitsersche als van Fran- schen kant verneemt meD, dat de laatste weken het aantal Italianen, dat heimelijk zijn land verlaat om aan het fascisme te ont komen sterk is gestegen. Tevens volgen op den moord op een zwarthemd te Mi laan berichten van vechtpartijen tusschen fascisten en anti-fascisten in het Milanee- sche. Volgens een lezing, die iets van de officieuze afwjjkt, zou Oratio Porc}b de vermoorde korporaal van de militie, de dolksteken, die zijn dood veroorzaakten, hebben opgeloopen in een gevecht met anti-fascisten. Porcu zou niet zijn kor poraalschap naar een volkrijke buurt go- gaan zijn om eenige communisten op te sporen, die een hunner beleedigd hadden. Daarbij zouden zij zijn aangevallen door jongelieden, die als anarchisten of mili tante communisten te boek stonden. Dat geeft aan de geschiedenis een ander beeld en doet haar wonderwel passen in de verhalen over de vlucht over de gren zen en over de vechtpartijen te Turro (een vlek van nog geen 700 inwoners) en Sesto San Giovanni (een dorp van bijna 7000 inwoners). Volgens den Milaneeschen correspondent van de Kölnische Zeitung praten de fascistische bladen dan ook min of meer openlijk van een verborgen anti-fascistische strooming, die door de oeconomische crisis en de »kwaad- aardige verdachtmakingen aan het adres van de fascistische heerschappij* gevoed zou worden en die met grooten ijver be streden dient te worden. In een extra nummer van de Popoio' d'Italia heeft Arnoldo Mussolini Maandag de fascisten opgewekt hun gelederen te sluiten en de vijanden met het gewicht van de over tuiging en de kracht der spieren tegemoet te treden. Op een bijeenkomst van de Milaneescbe partijleiders heeft Arnoldo Mussolini verklaard in te staan voor de tucht van de Milaneesche fascisten, die volgens de hun gegeven bevelen hun dorst naar wraak hebben beteugeld. De partij, zei hij verder, is voorbereid. 1 AUGUSTUS IN MOSKOU. Een geschenk van 51 militaire vliegtuigen. Naar uit Moskou vernomen wordt, zal de voornaamste gebeurtenis op 1 Augus tus, wanneer groote demonstraties zullen worden gehouden tegen den imperialisti- schen oorlog en tegen den oorlog tegen sowjet-Rusland, het oevrdragen zijn van 51 bombardementsvliegtuigen, die ten ge schenke worden aangeboden aan de roode vloot. Het roode vakvereenigingsoomité publiceert een oproep tot de arbeiders, waarin gezegd word, dat de opmarsoh op 1 Augustus den vijanden van sowjet-Rus- land moet toonen, dat Rusland zelf elke vijandelijkheid wil vermijden, maar dat men bereid is, om eventueele aanvallen op de sowjet-unie af te slaan. GROOTE PLANNEN IN AZIË Volgens de bladen te Moskou is de Russische regeering van plan in Russisch Azië een groot industriegebied te schep pen. Een plan van den oeconomischen raad voorziet de irrigatie van een gebied, dat bekend is onder den naam honger- woestijn. Daar moeten 8 electrisdhe cen trales, talrijke fabrieken en eenige spoor lijnen gebouwd worden. Het heele plan moet 240 millioen mark kosten. DE BOYCOT IN BRITSCH-INDIE. Boimbay, 1 Augustus. Zes spinnerijen, met een personeel van 13,000 arbeiders, hebben gesloten. Zeven andere zullen met ingang van 1 September sluiten. DE BURGEROORLOG IN CHINA. Het communistische gevaar. Naar Reuter uit Tokio meldt, heeft de Japansche regeering in verband met den ernstigen toestand, die thans bestaat aan den Boven-Jangtse, bevel gegeven, dat vier Japansche torpedojagers en 300 man mariniers bevel hebben gekregen zich gereed te maken om onmiddellijk naar China te vertrekken. Naar wordt be weerd, is het mogelijk, dat Japan in over leg met andere mogendheden aan China den raad zal geven, den burgeroorlog on verwijld' te staken, teneinde eensgezind te kunnen optreden tegen de communisten. Versterking van de Amerikaan sche afdeellsgen ln de bedreigde provincies. Naar uit Washington wordt gemeld zullen de Amerikaansche afdeelingen in de provincies Hoepeh, Honan en Kwangsl lunenkort aanmerkelijk worden .ver sterkt, in verband met de communistische terreur in die provincies. Tsjangsja hernomen. Het ministerie van marine te Nanking heeft gisteren van de Chineesche kanon neerboot Joengtsjeng een draadloos tele gram ontvangen, waarin staat, dat dit oorlogsschip na een beschieting van de stellingen der communistische troepen de stad Tsjangsja heeft hernomen. De kanonneerboot heeft troepen geland, die thans in de stad patroeljeeren. De roode troepen zijn naar het N.O. afgetrokken in de richting van Hankou. Tsjang kal Sjek heeft twee divisies ter versterking van Hankou afgezonden. De roeden nemen gijzelaars [mee. Voordat zij Tsjangsja ontruimden, heb ben de communisten, naar Reuter meldt, 300 rijke inwoners als gijzelaars gevan gen genomen en koelbloedig 60 officieren en manschappen van het garnizoen ver moord. DE STRIJD IN JAPAN TEGEN HET COMMUNISME Tokio, 81 Juli (V.D.). De Japansche poli tie voert met groote scherpte den strijd tegen het communisme en vooral tegen de propaganda voor de uitbreiding der communistische en socialistische denk beelden onder de arbeiders. De censuur is zeer scherp en treft ook vele tijdschriften en bladen, die zich met sociale vraagstuk ken bezig houden. Gedurende het jaar 1929 nam de politie te Tokio 474 boeken, tijdschriften, platen, affiches en strooi biljetten in beslag. Ook nu nog wordt deze politiek onveranderd voortgezet. In de af- geloopen maand Juni werden 9 tijdschrif ten in beslag genomen. In 1929 werden, behalve die tijdschriften, nog 374 poli tieke geschriften in beslag genomen. Vol gens de meening der politie konden de behandelde sociale vraagstukken onder de bevolking ontevredenheid verwekken. MALAISE EN ONTSLAG. De Locomotief meldt, dat de malaise onder de industrieele scheepvaartmaat schappijen thans dermate is toegenomen, dat de Oost Borneo Cultuur-, Handel- en Mijnbouw Mij. onvoldoende vraag ont moet om de productie op het huidige peil te handhaven, weshalve een inkrimping van het bedrijf wordt verwacht, gepaard met een massa-ontslag van koelies en waarschijnlijk ook van technisch en ad ministratief inijnpersoneel. DE AANSLAG OP MEJ. BECKERBfG. De Landraad heeft den Inlander, die in April jd. mej. Poppie Beckering tijdens haar slaap met een mes ernstig verwond de, wegens diefstal met braak, gepaard aan poging tot doodslag, tot 15 jaar ge vangenisstraf veroordeeld. DE DURE LUITENANT. Gelezen in de toelichting op post 901 (Uitgaven in Indië) van de ontwerp oor- logsbegrooting voor 1931, n.1. betreffende bezoldigingen, toelagen, loonen en andere personeel-uitgaven van het departement van oorlog; Het minder benoodigde bedrag ad 41,000 is een gevolg van de vervan ging van een luitenant door een hoofd commies op het hoofdkantoor van den generalen staf. Men heeft altijd beweerd, aldus de Java Bode, dat het D. v. O. duur werkte, en dat speciaal die tewerkstelling van officieren op de bureaux een dure grappenmakerij was. Thans levert het D. v. O. in een onbewaakt oogenblik zelf het bewijs. Doch als het verschil tusschen tewerkstel ling van een luitenant en een hoofdcom mies reeds meer dan 41 mulle bedraagt, vragen wij in alle bescheidenheid, wat voor besparing zou het geven als men eens een majoor door een kantoorhoofd- met-den-persoonlijken-titel-van-referenda- ris verving? Aan een kolonel durven wij niet eens te denken!. „Kleine schilderijen laten me koud. Ik houd alleen van groote". „Is u kunst-criticus?" „Welnee, lijstenmaker". New Goblin, Montreal De overtocht volbracht. De R 100 heeft den overtocht over den Atlantischen Oceaan Donderdagochtend om 1 u. 30 m. G.T. voltooid. Het luchtschip bevond zich toen boven Belle Isle, 't welk bijna 900 mijli van Montreal is verwijderd. Later vloog het luchtschip over het s.s. „Duohess of York", in de Golf van St. Lawrence. Na gedurende vier uur een ge middelde snelheid te hebben <*ehad van 60 knoop, maakte 'zit op. dat oogenblik 70 knoopen. De aankomst van het luchtschip op het vliegveld St Hulbert, bij Montreal, wordt afgewacht door honderden lieden van de Canadeesche luchtstrijdkrachten, de Ca- nadeesche militie en de lands- en provin ciale politie, die op het terrein kampeeren. Zoodra het luchtschip aankomt, zal uit de cabine een kabel worden neergelaten. Die wordt dan verbonden aan een kabel, die op het terrein ligt en door electrische winsen kan worden ingepalmd. Zoo wordt de suits van het luchtschip naar den meer- mast getrokken. Men neemt aan, dat er goede kans be staat dat de R 100 een nieuw snelheids- reoord zal vestigen voor een overtocht Oost-West over den Atlantischen Oceaan. Het record voor een luchtschip is 81 uur (gemaakt door de Los Angeles in 1921, op den tocht van Friedrichahafen naar Lake- hurst). De R 100 volgde volgde Donderdag avond den loop van de St. Laurens. Het luchtschip ontmoette sterken tegenwind. Bij het passeeren van Quebeo heeft het een paar maal over de stad gecirkeld. Op het St. Hubertusvliegveld te Mon treal is alles voor de ontvangst gereed. Men verwacht een record aantal toe. schouwers. Een mankement De „R 100" volgde Donderdag- gedeeld, dat er met de bespanning van het luchtschip iets niet in orde is en dat zij niet voor morgen te Montreal is. Naar verluidt is het de bespanning van één der stuurvlakken, waarvan men een mankement ontdekt heeft. De averij, die het luchtschip op den tocht kreeg, was teweeggebracht op zoowat 40 mijl ten noordoosten van Quebec. De R. 100 was daar van koers veranderd om een onweer te ontwijken. Haar snelheid be droeg toen ca. 65 knoop; maar kort op elkaar werden drie hevige windstooten ge- voeld; en de bedekking der stabilisatie vinnen zoowel aan bakboord als aan stuur boord werd aam den onderkant stukga scheurd. Het luchtschip minderde vaart om een onderzoek naar de schade mogelijk te maken. Toen gebleken was, dat het ge raamte van het luchtschip geen schade had ondervonden, werd overgegaan tot het voorloopig herstellen van de schade; en toen men daarmee gereed was werd de tocht voortgezet. De aankomst van Montreal Men meldt nog uit Montreal: Toen de dag aanbrak was er een groote menigte op de been om de landing van het luchtschip af te wachten. De R. 100 had eerst wat boven de stad gecirkeld en gleed toen naar den landingsmast, waar zij sier lijk neerstreek. Daar wachtte den lucht vaarders een enthousiaste ontvangst. Er was een telegram van verwelkoming van den (sedert afgetreden) Canadeescfyffi eerste-minister Mackenzie King. Dèi wenschte hun geluk met den tocht in record-tijd, en constateerde dat een nieu we verbindingsweg tusschen Engeland en Canada is geopend. Ook MacDonald en de luchtvaart-mini» ter, lord Thomson, hadden foto's gestuurd. De R. 100 is het grootste en snelste luchtschip ter wereld. Zij heeft 450.000 gekost en is gebouwd door de Airship Guarantee Cy. die toebehoort aan Vickera Ltd. te Howden, in Yorkshire. De ontwer per van het schip is Sir D. Burney, die de reis erin heeft meegemaakt De R. 100 heeft zes Rolls Royce-Condor-motoren, van in totaal 3900 P.K. Het eerste luchtschip, dat den töcht over den Atlantischen Oceaan had volbracht, was de R. 34, die het deed in 1919. Enge land is thans houder van het snelheids record voor den overtocht van den Atlan tischen Oceaan, zoowel met een vliegtuig als met een luchtschip. EEN LUCHTSCHIP OP EEN MAILBOOT GELAND. Het kleine 2-motorige luchtschip May- flower is Donderdag op het dek van het mailschip Bremen geland. Het nam. den president van de Good Year-luchtschip- maatschappjj, Lichfield, aan boord en zette hem korten tijd later op het vlieg veld van Long Island af. LONDEN—MALTA. Per vliegtuig. Donderdagochtend om kwart voor vijf (Gr. T.) is de vlieger kapitein Barnard met een De Haviland-éénvlak een tocht zonder onderbreking begonnen naar Malta. De Engelsche kapitein Barnard is Don derdag oon 17.46 uur op Malta aange komen. Kapitein Barnaud is gisterochtend weer te La Valette opgestegen en was te 6 uur 10 Vrijdagmiddag weer te Croydon terug. EEN FRANSCH MILITAIR VLIEG TUIG OP TJALIAANSCH GROND GEBIED GELAND. Een Fransch militair vliegtuig heeft een noodlanding moeten doen in de pr°" vincie Genua. De bemanning, die uit Fransche onderofficieren bestond, vcr' klaarde, dat zij bij Lyon- waren opgestf gen en bij een tocht naar Cannes de richting kwijt geraakt waren. De be manning is in verzekerde bewaring ge steld. liet toestel was een gevechtsvlieg tuig, dat ook een foto-toestel aan booru had. Bi Laat ons leeren rondom de vreugde te verspreiden, gelijk de zon haar stralen ul»- giet over bergen en dalen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 11