T ucWvA&rT
KQNIJii's
VLEESCHWAREN.
Vóór het inzeepen
PUROL
BINNENLAND.
ZOMER 1930
DE STRIJD TEGEN DE KOERDEN.
Een spanning tusschen Turkije en
Perzië?
Oost-lndië.
DE VERHOOGDE WERKING VAN
KRAKATAU.
De zaak
Partei
tegen de
Nasionai
leiders der
Indonesië.
Voor den Landraad te Ban-
döeng. Belangstelling beneden
verwachting. Geenerlel mani
festatie.
Een overeenkomst?
DE NIEUWE NORMEN VOOR OUD-
GEPENSIONNEERDEN.
Landarbeiders in den Wieringer-
meerpolder.
Arbeidsvoorwaarden.
Van Lear Black verdronken.
Een nieuw eiland in de
Siberische IJszee ontdekt.
Uit de Pers.
WETENSCHAPPELIJK
BERICHTEN.
DE TE» DOOD VEROORDEELDEN.
Ingezonden.
JAN MENS.
t
E--
87.000 personen, bezodht. In totaal heelt
het tentoonstellingebestuur aan entree-
kaarten reeds 20 milltoen francs ontv an-
gen.
Reeds wordt er aan gedacht de tentoon
stelling eenige weken langer te laten
duren dan aanvankelijk was voorzien en
het is dan ook niet onmogelijk, dat zij in-
plaats van op 2 November eerst op 1
December definitief zal worden gesloten.
De Perzische grenswacht is slaags ge
weest met honderd Koerden uit het Ara
rat-gebergte.
Onder de dooden bevinden zich
twee Koerdische stamhoofden. Voorts
werden 22 Perzen gedood en 11 gewond.
In een nota die de Perzische zaakgelas
tigde aan den Turksohen minister van
buitenlandsche zaken overhandigd heeft,
wordt gezegd, dat Perzië in de gegeven
omstandigheden zich niet tot gemeen
schappelijke militaire actie tegen de
Koerden op Perzisch gebied bereid kan
verklaren.
Het Perzische gezantschap te Berlijn
heeft een communiqué verspreid waarin
het ontkent dat de betrekkingen tusschen
Turkije en Perzië gespannen zouden zijn
en ook alle andere onrustbarende geruch
ten logenstraft.
De Perzische regeering is de Turksche
in de kwestie van de Koerden in ruime
mate tegemoetgekomen. De betrekkingen
tusschen de twee landen zijn vriendschap
pelijk. Evenmin heeft Turkije aan Perzië
een dreigende nota doen toekomen.
De leider van den Vulcanologischen
Dienst onderzocht het nieuwe eiland. De
opening van den krater is ongeveer 800
meter in diameter. De lengte van het
eiland, in de richting Noord-Zuid, be
draagt 1150 meter, de breedte, in de rich
ting Oost-West, 250 meter.
Maandagochtend la voor den Landraad
te Bandoeng, onder voorzitterschap van
mr. R. Siegenbeek van Heukelom, de be
handeling begonnen van de zaak tegen de
leiders der P.N.L, ingevolge de op'29 Deo.
1029 verrichte huiszoekingen. Terecht
staan ir. Soekarno, voorzitter van de P.N.
L, Gatot Mangkoe Peradja, secretaris,
Maskoen, administrateur van de Banteng
Priangen en Soepriadinata, adjunct- oom
mies bij' de posterijen. Slechts een be
perkt publiek was toegelaten, waaronder
de familieleden der verdachten. De be
langstelling buiten het gebouw van den
Landraad was minder groot dan verwacht
werd. Van eenige manifestatie was niets
te bemerken.
Verdachte ir. Soekarno bekent alleen,
dat ihij inderdaad leidende functies in de
P.N.I. heeft bekleed en aangespoord zou
hebben tot bet streven naar vrijheid.
Verdachten Gatot, Maskoen en Soe
priadinata leggen een gelijkduidende be
kentenis af.
Zooals men weet, zijn de vier verdach
ten, die thans terecht staan, de eenigen
tegen wie een strafvervolging wordt in
gesteld terzake van hun actie als leiders
der P.N.I; van de overige gearresteerden
op 29 December en volgende dagen zijn
enkelen geïnterneerd en de anderen allen
in vrijheid gesteld.
DE KALI-KWESTIE.
Naar uit Frankfort gemeld wordt, ver
neemt de Frankfurter Zeitung uit Parijs:
De onderhandelingen tusschen de Elzas-
ser Kalimijnen en de havenbesturen van
Rotterdam en Antwerpen hebben nu tot
een overeenkomst geleid, volgens welke
de opslagplaatseri en laadinrichtingen te
Antwerpen met 50 percent uitgebreid zul
len worden en te Rotterdam inrichtingen
van denzelfden omvang als de Antwerp-
sche uitbreidingen zullen komen.
Antwerpen verklaart zich bereid aan
de Elzassische Kalimijnen de lagere Rot-
terdamsche haventarieven toe te staan.
Als aanvulling van de berichten omtrent
de nieuwe regeling voor oud-gepension-
neerden kunnen wij, nog mededeelen, dat
de nieuwe regeling slechts geldt voor hen,
die daartoe het verzoek richten aan de
stichting, die als opvolgster kan worden
beschouwd van het Kon. Nationaal Steun
comité. Deze stichting is gevestigd J. P.
Coenstraat 45, Den Haag, alwaar nadere
inlichtingen worden verstrekt. De nieuwe
maatregel draagt geheeJ. het karakter van
een steunregeling en geldt alleen voor ge-
penisionneerde Rijksambtenaren. Gemeen
te-ambtenaren vallen er dus bulten, even-
ais de koloniale gepensionneerden. (Filia
len heeft de stichting niet; ook de Pen
sioenraden treden als zoodanig niet op).
De aanvraag kan in den vorm van een ge
woon verzoekschrift geschieden.
(„De Telegr.").
Na gehouden overleg met de arbeiders
organisaties heeft de directie de arbeids
voorwaarden als volgt vastgesteld:
le. Er wordt zooveel mogelijk in tarief
gewerkt. De arbeidsduur is in den zomer
55 uur per week en overigens naar het
jaargetijde toelaat.
Bij de bepaling van de tarieven wordt
uitgegaan van een gemiddeld grondtoon
van 40 cent per uur.
2e. a. Voor regenverzuim wordt 25 cent
per uur vergoed;
b. Voor niet op Zondag vallende alge
meen erkende Christelijke feestdagen
wordt vergoed 2.50 per dag.
8e. Voor verzuim tengevolge van sterf
geval tot en met den tweeden graad en ge
boorte in het gezin wordt een vergoeding
betaald van 2.50.
4e. a. Gezinshoofden (kostwinners),
wier gezin in of in de nabijheid van den
polder woont, hebben recht op 6 dagen
vacantie per jaar, zooveel mogelijk aaneen,
waarvoor een vergoeding wordt toege
kend van 15. Het tijdvak wordt door de
directie vastgesteld, maar zooveel moge
lijk in onderling overleg geregeld.
b. De sub a. genoemde vèrlofsregeling
geldt slechts voor arbeiders, die langer
dan zes achtereenvolgende maanden in
dienst bij den Wieringermeerpolder zijn
geweest.
5e. Gezinshoofden (kostwinners), wier
gezin niet in of in dé nabijheid van den
polder woont, ontvangen boven het ver
diende toon een hijslag van 55 cent per
dag.
6e. Voor de sub 5 bedoelde gezinshoof
den (kostwinners) gelden de volgende re
gelingen voor verlof en reis- en verlofs-
vergoedingen:
a. Vrij reiskosten per spoor, tram, boot
of autobusdienst van en naar het werk;
b. Een vertofsperiode tusschen Nieuw
jaar en Pasohen van Vrijdagmiddag tot
Maandagavond d.a.v„ met een verlofsver
goeding van 5; idem met Pasohen van
Vrijdagmiddag tot Dinsdagavond (vergoe
ding 5); idem met Pinksteren van Vrij
dagmiddag tot Dinsdagavond (vergoeding
6); idem in de tweede helft van Juli van
Vrijdagmiddag tot Maandagavond daar
aanvolgende (vergoeding 5); idem in de
eerste helft van September (vergoeding
5); idem in de eerste helft van November
(vergoeding 5); idem van den middag
voor Kerstmis tot den avond van 2 Januari
(vergoeding 15);
Zij, die korter dan zes achtereenvol
gende weken, voorafgaande aan de ver
lofsperiode, in dienst zijn geweest, heb
ben geen recht op vrij reizen of vergoe
ding gedurende de verlofsperiode;
d. Zij, die langer dan zes achtereenvol
gende weken, doch korter dan zes maan
den, voorafgaande aan het Kerstverlof, in
dienst zijn geweest, ontvangen een Kerst
vergoeding van vijl gulden, benevens vrij
reizen.
7e. De huisvesting van de niet In of in
de nabijheid van den polder wonende ar
beiders geschiedt in barakken, boerderijen
'of andere woningen, zooveel mogelijk bij
het werk. Voor het in orde maken van
hun bed en het schoonmaken van hun
vaatwerk zorgen de arbeiders zelf. Voor
de warme voeding en het onderhoud van
de huisvesting wordt door iederen arbei
der betaald de kostprijs van 85 cent per
dag, of zooveel meer, als de prijs der voe
dingsmiddelen en het onderhoud van de
verblijven mocht noodig maken. Bij de
warme voeding is koffie en/of thee inbe
grepen. Voor den broodkost zorgt de ar
beider zelf.
Voor dagen, waarvoor nog voor een ar
beider is ingekocht, wordt 85 cent per dag
ingehouden, ook al zou de arbeider
wegens vertrek of wegens andere omstan
digheden niet hebben medegegeten.
8e. De arbeiders worden tegen ongeval
len, invaliditeit en ziekte verzekerd. De
arbeider behoort zijn rentekaart mede te
brengen en die dadelijk na aankomst op
het werk aan de directie te overhandigen.
Arbeiders zonder rentekaart worden niet
aangenomen, tenzij een verklaring van
den Raad van Arbeid wordt overgelegd,
dat zijn kaart of zijn aanvrage om een
kaart in behandeling is. Wekelijks wordt
op het loon van den arbeider ingehouden
de helft van de wettelijk verschuldigde
premie^voor de Ziekteverzekering.
9e. Een arbeider, die wegens ziekte of
ongeval verzuimt, moet zulks onmiddellijk
melden aan de directie van het werk.
10e. Waar noodig wordt laarzengeld be
taald tot een bedrag van 75 cent per week.
11e. De werkweek sluit des Woensdag-
avonds; de arbeider ontvangt des Zater
dags derhalve het toon, hetwelk hij tot
Woensdagavond heeft verdiend, na aftrek
van het voedingsgeld. Voorschotten op 't
toon worden niet verstrekt.
12e. De arbeiders moeten in het bezit
zijn van een platte schop en spade, een
diep bord, een drinkkan, een drinkkom,
een mes, vork en lepel, een droogdoek en
twee handdoeken, reserve-ondergoed enz.
j Het medebrengen van een rijwiel verdient
aanbeveling. De arbeider is ten volle aan
sprakelijk voor zijn werkgoed, gereed
schappen, enz., zoodat de directie geener-'
lei verantwoordelijkheid aanvaardt voor
net wegraken of in het ongereede raken
daarvan.
13e. De arbeider is gehouden in het
ïiE amwijzmgen te volgen van den
kok-beheerder; degene, die zich in of bui
ten het kamp onbehoorlijk gedraagt, zich
aan dronkenschap te buiten gaat of ge-
vaar oplevert voor verontreiniging van bet
kamp, wordt ontslagen.
14e. Het is ten strengste verboden bier
of sterken drank in het kamp mede te
brengen of te gebruiken.
15e. Op schriftelijk verzoek van den
arbeider (gezinshoofd) belast de directie
zich met het verzenden van het verdiende
weekloon aan het gezin, na aftrek van
een bedrag van 8 voor brood- en zakgeld
van den arbeider. De arbeiders (gezins
hoofden), die zich hiertoe bereid verkla
ren, genieten bij plaatsing de voorkeur.
EEN VL fEGTOGHT BERLIJN—
TOKIO.
De Japansche vlieger Yoshihara is gis
terenmorgen om kwart voor zes te Ber
lijn voor een vliegtocht naar Tokio opge
stegen.
Nader wordt gemeld, dat de vlieger om
9 u. 50 zijn eerste etappe tot Konigsberg
had afgelegd en op het, vliegveld Devau
is geland. Om half twaalf vertrok Yosa-
hihara voor den verderen tocht.
LUCHTVAARTDIENSTEN TUSSCHEN
ENGELAND, CANADA EN DE
VEREEN. STATEN.
De Engelsche bladen publiceeren een
door het ministerie van luchtvaart uitge
geven blauwboek, waarin onder andere
staat, dat zoodra men door de proeftochten
van de twee Britsche luchtschepen „R 100"
en „R 101" genoeg ervaringen heeft op
gedaan, het plan bestaat een geregelden
luchtdienst tusschen Cardington, Mon-
treal en New-York te organiseeren.
TRANSATLANTISCH LUCHT
VERKEER.
Londen, 19 Aug. Men publiceert thans
de memorie over het transatlantisch lucht
verkeer, welke het ministerie voor lucht
vaart op het onlangs gehouden koloniaal
congres had ingediend. Daaruit blijkt, dat
men voornemens is, zoodra met de lucht
schepen R 100 en R 101 voldoende erva
ring is opgedaan, een geregelden diens!
te openen van Cardington op Montreal er.
New-York. De route zal afhangen van der
tijd van het jaar en do weersgesteldheid
De drie hoofdwegen zijn: de Noordelijke
via kaap Farewell, de Zuidelijke punt var
Groenland, de rechtstreeksche route via
Newfoundland en de Zuidelijke route via
de Azoren.
De memorie gewaagd ook van de Ame-
rikaansche plannen tot het ankeren' van
drijvende vliegkampen in den Oceaan op
300 zeemijlen van elkaar op de routes
New-York—Azoren en New-York—Ply-
moutb. Er zijn al prooven genomen met
zoo'n vlot in ondiep water en dezo zullen
door proeven in diep water gevolgd wor
den. De drijvend© vliegkampen zullen de
zelfde gelegenheid bieden voor het inne
men van brandstof en het verrichten van
reparaties als de vliegvelden op het vaste
land en do vlieghavens aan de kust
Ten slotte meldt do memorie nog, dat
er ook nog een z.g. sub arctische route in
onderzoek is, ri.1. over de Faroër en het
binnenland van Groenland naar Winm-
peg, en wellicht nog verder door naar
Vanoouver via Straat Hudson.
De bekende Hollandscb-Amerikaansche
mïïlionair-courantior van Lear Black is
op geheimzinnig© wijze van het jacht
Sabato verdwenen, dat zich op twaalf mijl
van hot Sootland-licht (Nieuw Jersey) in
volle zee bevond.
Van Lear Black ging dikwijls in ge
vaarlijke positie op de reeling zitten. Men
acht het dus mogelijk dat hij met een
hoog© grondzee overboord gegaan ls.
Uit Baltimore wordt omtrent de ver
dwijning van den heer Van Lear Black
nog gemeld, dat zijn verdwijning 't eerst
bemerkt werd door zijn bediende. Het
jacht stopte onmiddellijk.
Vele uren werd met zoeklichten de zee
afgezocht, maar van den waarschijnlijk
overboord geslagen millionnair werd geen
spoor ontdekt.
Het jacht is tenslotte naar New-York
gevaren. De leden van de bemanning van
het jacht verklaarden, dat Van Lear
Black gewoonlijk op de reeling zat, on
danks bet feit, dat de kapitein hem ge
waarschuwd had, dat dit een gevaarlijke
plaats was. De vrienden en kennissen
van den heer Van Lear Black zijn zeer
onder den indruk van de verdwijning
van den millionnair.
Spoedig na aankomst te New-York ver
trok het jacht met eenige schepen van
de kustwacht weer naar zee, om naar
het lijk van den vermiste te zoeken.
Van het Ourtiss-vliegveld stegen vier
vliegtuigen op, om aan het opsporings
werk deel te nemen.
Het „Hbl." schrijft:
Met Van Lear Black is een groote pro
pagandist voor de luchtvaart heengegaan,
een die, voor zijin persoonlijk gebruik, een
Fokkervliegtuig met drie Wright Whirl-
wind-motoren er op nahield, terwijl hij
drie Nederlanders, de piloten Geysen>-
d'orffer en Scholte, benevens den werk
tuigkundige Dunk, in zijn dienst had.
In onze herinnering leeft nog de vlucht
naar Indië met de HNADP: de tweede
vlucht naar Insulinde, nadat onze pioniers
Van der Hoop, Van Weerden Poelman en
Als gij U moeilijk scheert omdat Uw huid gauw
stuk gaat en pijn doet, dan kunt gij dit geheel
voorkomen, indien gij vóór het inzeepen de
huid even inwrijft met slechts een weinig
Van den Broek© in 1924 voor het eerst de
15.000 K.iM., die Amsterdam van Batavia
scheiden, hebben doorvlogen.
Toen, in 1927, ging "Van Lear Black met
zijn Fokker met Geys en Scholte heon en
terug naar Batavia. Weber vergezelde hen
als werktuigkundige. En nog versch in
heit geheugen ligt de ontvangst op Schip
hol na die gedenkwaardige vlucht. Alle
leden der bemanning, Van Lear Black in
cluis, werden toen door onze regeering be
noemd tot ridder in de orde van Oranje
Nassau.
Na dien heeft Van Lear Black regel
matig groote reizen gemaakt: hij heeft de
twee vliegers in zijn vasten dienst geno
men en met hen een groot deel van den
aardbol bezocht.
'Hjj vloog naar Kaapstad en weer terug,
eerst in 1928 een mislukte poging en daar
na in 1929 Black had in dien tusschen-
tijd rechtstreeks van de Fokkerfabriek een
eigen driemotorig toestel gekocht een
tocht, die slaagde.
Ziin laatste groote reis was de vlucht j
van Londen naar Tokio.
Thans zijn beide vliegers 'hier, het Fok
kertoestel komt dezer dagen in de revisie
naar de Fokkerfabriek. Maar de groote
propagandist, de man, die door zijn groote
voorliefde voor Nederlandsch fabrikaat en j
Nederlandsche vliegers onzen naam op j
luchtvaartgebied overal in de wereld zoo'n
goeden klank gaf, ls niet meer.
Op zijn onderzoekingstocht ln de Sibe
rische IJszee heeft de Russischo ijsbreker
Sedof, den eersten dag na zijn vertrek
van Nova Zembla ln de richting van
Nicolaas Il-land een klein eiland ontdekt.
De Kaap, waar zich de ijsbreker het
dichtste bij bevindt, is gelegen op 79° 25'
N.B. en 76° 16' O.L. Het merkwaardige
van het geval is, dat prof. Wiese, een der
wetenschappelijke leden van de expeditie,
reeds in 1924 hier langs gekomen is en
toen het eiland niet gezien heeft.
LANDVOOGDIJ 1931—1936.
De „N. R. Ct." heeft ln een drietal ar
tikelen geschreven over de aflossing van
de wacht te Buitenzorg. Thans schrijft
het blad over de qualiteiten, die het graag
in den nieuwen landvoogd vereenigd zou
willen zien. Kort geformuleerd' zijn hel
deze: geloof in Indië's toekomst; geloof
in Nederland's taak in Indië; geloof in
zichzelf. Over de tweede qualiteit, geloof
in Nederland's taak in Indië, lezen we:
Geloof in Nederland's taak in Indië.
Wie niet de roeping van Nederland
ten opzichte van Indië als een bezielen
de kracht kan voelen, zal de verant
woordelijkheid van het bewind niet
kunnen dragen. Nederland's taak heeft
zich parallel met Nederland's nationale
geweten ontwikkeld. Tegenover elk in
ternationaal forum kan Nederland fier
zjjn kolonialen arbeid toonen. Het
vraagt daarvoor geen cijns tot eigen
baat. Het sluit Indië voor anderen dan
eigen ondernemingsgeest niet af. Het
schenkt Indië, in ruil voor wat het aan
gerechtvaardigd profijt uit een histori
sche verworven relatie trekt, zijn er
varing, zijn organisatiekracht, zijn lei
ding, zijn wetenschap, zijn bekwame
mannen. Het voedt Indië's volken doel
bewust op tot het zelfbestuur dat zij
verdragen kunnen. Het belooft niet
meer dan wat bet oog in oog met de
werkelijkheid zou vermogen. Wat het
belooft komt bet na en de landvoogd
stelt zich als Nederland's hoogste ver
tegenwoordiger voor zijn termijn ga
rant. Dit geloof in Nederland's taak is
voor hem een aandrijvende kracht.. Het
zal hem ook elk extremistisch streven
hoe ook gedoopt of getint, doen her
kennen en bejegenen als een geweldige
belemmering in de volvoering van Ne-
derland's taak.
En elders, waar nog wordt geschreven
over: geloof in zich zelf, als een der ver-
etochte qualiteiten, staat:
Wij gelooven niet in het gezag van
bewindvoerders, die met een hoogere
reputatie dan die van „sterke mannen"
morden aangediend. Het Oosten, dat
door maskers heen ziet, gelooft niet in
dit soort geZag. Krachtdaden, die niet
de consequente sanctie vormen van een
moreelen wil, doch voortkomen uit en
kel machtsgevoel, zullen vertien- en
verhonderdvoudigd moeten worden,
willen zij hun werking blijven doen.
Het Oosten gelooft in de kracht van
den hoogstaanden mensch, den „ksa-
trya", die uit een zuiveren geest, een
nobel hart en een onverschrokken ge
moed een kracht put, die onoverwinlijk
maakt. Het is deze kracht, welke in het
Oosten imponeert. En niet alleen den
Oosterling. Het is deze kracht, die ook
het Nederlandsche volk in de beste
tijden van zijn historie in zijn groote
leiders heeft weten te waardeeren en
welker bezit het nu als een nationale
voorwaarde voor de uitoefening van de
landvoogdij behoort te voelen.
DE PLAATS VAN SODOM EN
GQMORRA ONTDEKT?
De Sunday Dlspatch verneemt uit Jeru
zalem, dat pater Malton van het Biblio
grafisch Instituut van het Vaticaan, slechts
bijgestaan door een 20-tal Arabische ar
beiders, de plaats zou hebben ontdekt,
waar Sodom en Gomorra gelegen hebben,
de beide steden aan de Doode Zee, die
volgens het bijbelverhaal tengevolge van
de zonden harer bewoners door het he
melvuur werden verwoest. De archaeoloog
heeft een groot aantal ruines blootgelegd
van huizen, die zeer zwaar gebouwd en
groot van afmetingen waren, met groote
binnenhoven, op de manier, zooals de
oude Palestijnsche woningen meestal ge
bouwd waren. De overblijfselen zouden
sporen van vuur toonen, terwijl een urn
met een schedel erin gevonden werd.
Onder dit opschrift wijdt het Journal
de Débats een beschouwing aan het steeds
toenemend aantal ongelukken met doode-
lijken afloop, waaraan voeral ln den al-
lerlaatsten tjjd, nu allerwege ln Frank
rijk de vacanties aan den gang zjjn en
de auto's bij duizenden uitzwermen, vele
menschen ten offer zijn gevallen.
Wat zou men zeggen, wat zou men
hooren, vraagt het Journal de Débats,
indien spoorwegongelukken iederen dag
evenveel slachtoffers maakten als de
auto's. Het parlement zou op zijn ach
terste beenen gaan staan, het zou inter
pellaties regenen op het bureau van de
kamer; er zouden niet genoeg voorstellen
gedaan kunnen worden om parlementaire,
inter-parlementaire, extra-parlementaire
commissies in' te stellen, die zouden moe
ten onderzoeken wat de oorzaken dezer
ongelukken waren. Hetzelfde zou ge
schieden bij een epidemie, die vergelijk
bare verwoestingen zou Hanrichten. Thans
niets van dat alles. De openbare meening
trekt zich nauwelijks iets van het ver
schijnsel aaniedereen begraaft de zijnen
de fiscus int de rechten en de garage
houders herstellen de wagens. W0 zullen
niet zeggen dat iedereen tevreden is,
maar iedereen schijnt te berusten. Men
doet alsof men stond tegenover een ge
vaar, dat onze verdedigingsmiddelen te
boven gaat, met een geesel, evenmin naar
onze inmenging luisterend als een aard
beving, of de uitbarsting van een vuur-
spuwenden berg.
Aan den eenen kant is deze opvatting
het resultaat van de geringere waarde,
welke er sedert den oorlog aan het
menschelijk leven wordt gehecht. Na de
slachtingen, waarvan de wereld gedurende
meer dan vier lange jaren het verschrik
kelijk en dagelijksch schouwspel heeft
gehad, hecht men minder beteekenis aan
de slachtoffers van hun eigen onvoor-
ziehtigheid of zelfs de onvoorzichtigheid
van anderen. Zoolang zij niet de astro
nomische aantallen zullen bereiken, die
onze gevoelsfaculteit hebben afgestompt,
zullen de slachtoffers van het verkeer
vrijwel als een te verwaarloozen fractie
worden beschouwd,
Men zal circulaires opstellen, veel
eischender zijn ten opzichte van het rij
bewijs, wegen-verbeteren, uitzichten vryer
maken. En dan?. Dan zullen er nog meer
ongelukken voorkomen, omdat er dan
alles zal zijn gedaan om buitensporige
snelheid gemakkelijker en niet om die
zeldzamer te maken. Den dag, waarop
onze wegen volmaakt zullen zijn, recht
en zonder iets, dat het uitzicht en het
rijden belemmert, dien dag zal het minder
gevaarlijk zijn honderd kilometer per uur
te rijden.
Vandaar dat men er honderd-vijftig
zal rijden.
DE PROTESTANTSCHE ZENDING.
Opnieuw ontstellende inzinking.
Het Zendinsgbureau te Oegstgeest
meldt ons:
De inkomsten van de eerste maanden
van het jaar bleven, zooals bekend, verre
beneden het benoodigde. Juni en vooral
de maand Juli brachten veel verbetering.
De achterstand bij verleden jaar werd in
gehaald.
Maar nu Augustusl Per maand ls vol
gens de raming noodig 80.000. De ont
vangsten bedroegen op heden nog slechts
8000. Dat is één tiende deel van wat heit
werk vraagt
Publicatie van het vorenstaande wordt
voldoende geacht. De vrienden der Zen
ding weten wel hoe buitengewoon moei
lijk het is voor de Zendingsbesturen om
voort te gaan zonder middelen. Spoedige,
afdoende hulp is zeer gewenscbtl
LEEUWEN BIJ VROOM DREESMANN.
Nou bet was beslist reusachtig,
In de étalage kast
Van de firma Vroom Dreesmann
Is 't nu zeker opgepast.
Want daar zitten jonge leeuwen,
Knabb'lend aan het houten schot,
Zooals ik of u miet smaak eet
Aan een heerlijk bosje sprot.
En nieuwsgierig voor de ramen
Staat een groote menschenschaar,
Vliegen, om te kunnen kijken,
Haast elkaar zoo ln het haar.
t Is een reus van een reclame,
Die bij Vroom Dreesmann past,
Van geen dame dife komt koopen,
Heeft de firma nu nog last.
Want wanneer je al te lastig
Wezen mocht, dan gaat zij vast
Bij de jonge leeuwen, in' de
Leeuwen-étailagekast.
Ook de winkeljuffrouw is nu
E-en en al beminlijkheid,
Haar is 't zelfde tot beschoren,
Als ze soms iets kortaf zeit.
Chefs die lachen zeer tevreden,
Is dat even voor elkaar,
Want dat alles dankt men aan 'het
Sch.neider's jonge leeuwenpaar.