T ucWvA&rT KQNIJii's VLEESCHWAREN. Vóór het inzeepen PUROL BINNENLAND. ZOMER 1930 DE STRIJD TEGEN DE KOERDEN. Een spanning tusschen Turkije en Perzië? Oost-lndië. DE VERHOOGDE WERKING VAN KRAKATAU. De zaak Partei tegen de Nasionai leiders der Indonesië. Voor den Landraad te Ban- döeng. Belangstelling beneden verwachting. Geenerlel mani festatie. Een overeenkomst? DE NIEUWE NORMEN VOOR OUD- GEPENSIONNEERDEN. Landarbeiders in den Wieringer- meerpolder. Arbeidsvoorwaarden. Van Lear Black verdronken. Een nieuw eiland in de Siberische IJszee ontdekt. Uit de Pers. WETENSCHAPPELIJK BERICHTEN. DE TE» DOOD VEROORDEELDEN. Ingezonden. JAN MENS. t E-- 87.000 personen, bezodht. In totaal heelt het tentoonstellingebestuur aan entree- kaarten reeds 20 milltoen francs ontv an- gen. Reeds wordt er aan gedacht de tentoon stelling eenige weken langer te laten duren dan aanvankelijk was voorzien en het is dan ook niet onmogelijk, dat zij in- plaats van op 2 November eerst op 1 December definitief zal worden gesloten. De Perzische grenswacht is slaags ge weest met honderd Koerden uit het Ara rat-gebergte. Onder de dooden bevinden zich twee Koerdische stamhoofden. Voorts werden 22 Perzen gedood en 11 gewond. In een nota die de Perzische zaakgelas tigde aan den Turksohen minister van buitenlandsche zaken overhandigd heeft, wordt gezegd, dat Perzië in de gegeven omstandigheden zich niet tot gemeen schappelijke militaire actie tegen de Koerden op Perzisch gebied bereid kan verklaren. Het Perzische gezantschap te Berlijn heeft een communiqué verspreid waarin het ontkent dat de betrekkingen tusschen Turkije en Perzië gespannen zouden zijn en ook alle andere onrustbarende geruch ten logenstraft. De Perzische regeering is de Turksche in de kwestie van de Koerden in ruime mate tegemoetgekomen. De betrekkingen tusschen de twee landen zijn vriendschap pelijk. Evenmin heeft Turkije aan Perzië een dreigende nota doen toekomen. De leider van den Vulcanologischen Dienst onderzocht het nieuwe eiland. De opening van den krater is ongeveer 800 meter in diameter. De lengte van het eiland, in de richting Noord-Zuid, be draagt 1150 meter, de breedte, in de rich ting Oost-West, 250 meter. Maandagochtend la voor den Landraad te Bandoeng, onder voorzitterschap van mr. R. Siegenbeek van Heukelom, de be handeling begonnen van de zaak tegen de leiders der P.N.L, ingevolge de op'29 Deo. 1029 verrichte huiszoekingen. Terecht staan ir. Soekarno, voorzitter van de P.N. L, Gatot Mangkoe Peradja, secretaris, Maskoen, administrateur van de Banteng Priangen en Soepriadinata, adjunct- oom mies bij' de posterijen. Slechts een be perkt publiek was toegelaten, waaronder de familieleden der verdachten. De be langstelling buiten het gebouw van den Landraad was minder groot dan verwacht werd. Van eenige manifestatie was niets te bemerken. Verdachte ir. Soekarno bekent alleen, dat ihij inderdaad leidende functies in de P.N.I. heeft bekleed en aangespoord zou hebben tot bet streven naar vrijheid. Verdachten Gatot, Maskoen en Soe priadinata leggen een gelijkduidende be kentenis af. Zooals men weet, zijn de vier verdach ten, die thans terecht staan, de eenigen tegen wie een strafvervolging wordt in gesteld terzake van hun actie als leiders der P.N.I; van de overige gearresteerden op 29 December en volgende dagen zijn enkelen geïnterneerd en de anderen allen in vrijheid gesteld. DE KALI-KWESTIE. Naar uit Frankfort gemeld wordt, ver neemt de Frankfurter Zeitung uit Parijs: De onderhandelingen tusschen de Elzas- ser Kalimijnen en de havenbesturen van Rotterdam en Antwerpen hebben nu tot een overeenkomst geleid, volgens welke de opslagplaatseri en laadinrichtingen te Antwerpen met 50 percent uitgebreid zul len worden en te Rotterdam inrichtingen van denzelfden omvang als de Antwerp- sche uitbreidingen zullen komen. Antwerpen verklaart zich bereid aan de Elzassische Kalimijnen de lagere Rot- terdamsche haventarieven toe te staan. Als aanvulling van de berichten omtrent de nieuwe regeling voor oud-gepension- neerden kunnen wij, nog mededeelen, dat de nieuwe regeling slechts geldt voor hen, die daartoe het verzoek richten aan de stichting, die als opvolgster kan worden beschouwd van het Kon. Nationaal Steun comité. Deze stichting is gevestigd J. P. Coenstraat 45, Den Haag, alwaar nadere inlichtingen worden verstrekt. De nieuwe maatregel draagt geheeJ. het karakter van een steunregeling en geldt alleen voor ge- penisionneerde Rijksambtenaren. Gemeen te-ambtenaren vallen er dus bulten, even- ais de koloniale gepensionneerden. (Filia len heeft de stichting niet; ook de Pen sioenraden treden als zoodanig niet op). De aanvraag kan in den vorm van een ge woon verzoekschrift geschieden. („De Telegr."). Na gehouden overleg met de arbeiders organisaties heeft de directie de arbeids voorwaarden als volgt vastgesteld: le. Er wordt zooveel mogelijk in tarief gewerkt. De arbeidsduur is in den zomer 55 uur per week en overigens naar het jaargetijde toelaat. Bij de bepaling van de tarieven wordt uitgegaan van een gemiddeld grondtoon van 40 cent per uur. 2e. a. Voor regenverzuim wordt 25 cent per uur vergoed; b. Voor niet op Zondag vallende alge meen erkende Christelijke feestdagen wordt vergoed 2.50 per dag. 8e. Voor verzuim tengevolge van sterf geval tot en met den tweeden graad en ge boorte in het gezin wordt een vergoeding betaald van 2.50. 4e. a. Gezinshoofden (kostwinners), wier gezin in of in de nabijheid van den polder woont, hebben recht op 6 dagen vacantie per jaar, zooveel mogelijk aaneen, waarvoor een vergoeding wordt toege kend van 15. Het tijdvak wordt door de directie vastgesteld, maar zooveel moge lijk in onderling overleg geregeld. b. De sub a. genoemde vèrlofsregeling geldt slechts voor arbeiders, die langer dan zes achtereenvolgende maanden in dienst bij den Wieringermeerpolder zijn geweest. 5e. Gezinshoofden (kostwinners), wier gezin niet in of in dé nabijheid van den polder woont, ontvangen boven het ver diende toon een hijslag van 55 cent per dag. 6e. Voor de sub 5 bedoelde gezinshoof den (kostwinners) gelden de volgende re gelingen voor verlof en reis- en verlofs- vergoedingen: a. Vrij reiskosten per spoor, tram, boot of autobusdienst van en naar het werk; b. Een vertofsperiode tusschen Nieuw jaar en Pasohen van Vrijdagmiddag tot Maandagavond d.a.v„ met een verlofsver goeding van 5; idem met Pasohen van Vrijdagmiddag tot Dinsdagavond (vergoe ding 5); idem met Pinksteren van Vrij dagmiddag tot Dinsdagavond (vergoeding 6); idem in de tweede helft van Juli van Vrijdagmiddag tot Maandagavond daar aanvolgende (vergoeding 5); idem in de eerste helft van September (vergoeding 5); idem in de eerste helft van November (vergoeding 5); idem van den middag voor Kerstmis tot den avond van 2 Januari (vergoeding 15); Zij, die korter dan zes achtereenvol gende weken, voorafgaande aan de ver lofsperiode, in dienst zijn geweest, heb ben geen recht op vrij reizen of vergoe ding gedurende de verlofsperiode; d. Zij, die langer dan zes achtereenvol gende weken, doch korter dan zes maan den, voorafgaande aan het Kerstverlof, in dienst zijn geweest, ontvangen een Kerst vergoeding van vijl gulden, benevens vrij reizen. 7e. De huisvesting van de niet In of in de nabijheid van den polder wonende ar beiders geschiedt in barakken, boerderijen 'of andere woningen, zooveel mogelijk bij het werk. Voor het in orde maken van hun bed en het schoonmaken van hun vaatwerk zorgen de arbeiders zelf. Voor de warme voeding en het onderhoud van de huisvesting wordt door iederen arbei der betaald de kostprijs van 85 cent per dag, of zooveel meer, als de prijs der voe dingsmiddelen en het onderhoud van de verblijven mocht noodig maken. Bij de warme voeding is koffie en/of thee inbe grepen. Voor den broodkost zorgt de ar beider zelf. Voor dagen, waarvoor nog voor een ar beider is ingekocht, wordt 85 cent per dag ingehouden, ook al zou de arbeider wegens vertrek of wegens andere omstan digheden niet hebben medegegeten. 8e. De arbeiders worden tegen ongeval len, invaliditeit en ziekte verzekerd. De arbeider behoort zijn rentekaart mede te brengen en die dadelijk na aankomst op het werk aan de directie te overhandigen. Arbeiders zonder rentekaart worden niet aangenomen, tenzij een verklaring van den Raad van Arbeid wordt overgelegd, dat zijn kaart of zijn aanvrage om een kaart in behandeling is. Wekelijks wordt op het loon van den arbeider ingehouden de helft van de wettelijk verschuldigde premie^voor de Ziekteverzekering. 9e. Een arbeider, die wegens ziekte of ongeval verzuimt, moet zulks onmiddellijk melden aan de directie van het werk. 10e. Waar noodig wordt laarzengeld be taald tot een bedrag van 75 cent per week. 11e. De werkweek sluit des Woensdag- avonds; de arbeider ontvangt des Zater dags derhalve het toon, hetwelk hij tot Woensdagavond heeft verdiend, na aftrek van het voedingsgeld. Voorschotten op 't toon worden niet verstrekt. 12e. De arbeiders moeten in het bezit zijn van een platte schop en spade, een diep bord, een drinkkan, een drinkkom, een mes, vork en lepel, een droogdoek en twee handdoeken, reserve-ondergoed enz. j Het medebrengen van een rijwiel verdient aanbeveling. De arbeider is ten volle aan sprakelijk voor zijn werkgoed, gereed schappen, enz., zoodat de directie geener-' lei verantwoordelijkheid aanvaardt voor net wegraken of in het ongereede raken daarvan. 13e. De arbeider is gehouden in het ïiE amwijzmgen te volgen van den kok-beheerder; degene, die zich in of bui ten het kamp onbehoorlijk gedraagt, zich aan dronkenschap te buiten gaat of ge- vaar oplevert voor verontreiniging van bet kamp, wordt ontslagen. 14e. Het is ten strengste verboden bier of sterken drank in het kamp mede te brengen of te gebruiken. 15e. Op schriftelijk verzoek van den arbeider (gezinshoofd) belast de directie zich met het verzenden van het verdiende weekloon aan het gezin, na aftrek van een bedrag van 8 voor brood- en zakgeld van den arbeider. De arbeiders (gezins hoofden), die zich hiertoe bereid verkla ren, genieten bij plaatsing de voorkeur. EEN VL fEGTOGHT BERLIJN— TOKIO. De Japansche vlieger Yoshihara is gis terenmorgen om kwart voor zes te Ber lijn voor een vliegtocht naar Tokio opge stegen. Nader wordt gemeld, dat de vlieger om 9 u. 50 zijn eerste etappe tot Konigsberg had afgelegd en op het, vliegveld Devau is geland. Om half twaalf vertrok Yosa- hihara voor den verderen tocht. LUCHTVAARTDIENSTEN TUSSCHEN ENGELAND, CANADA EN DE VEREEN. STATEN. De Engelsche bladen publiceeren een door het ministerie van luchtvaart uitge geven blauwboek, waarin onder andere staat, dat zoodra men door de proeftochten van de twee Britsche luchtschepen „R 100" en „R 101" genoeg ervaringen heeft op gedaan, het plan bestaat een geregelden luchtdienst tusschen Cardington, Mon- treal en New-York te organiseeren. TRANSATLANTISCH LUCHT VERKEER. Londen, 19 Aug. Men publiceert thans de memorie over het transatlantisch lucht verkeer, welke het ministerie voor lucht vaart op het onlangs gehouden koloniaal congres had ingediend. Daaruit blijkt, dat men voornemens is, zoodra met de lucht schepen R 100 en R 101 voldoende erva ring is opgedaan, een geregelden diens! te openen van Cardington op Montreal er. New-York. De route zal afhangen van der tijd van het jaar en do weersgesteldheid De drie hoofdwegen zijn: de Noordelijke via kaap Farewell, de Zuidelijke punt var Groenland, de rechtstreeksche route via Newfoundland en de Zuidelijke route via de Azoren. De memorie gewaagd ook van de Ame- rikaansche plannen tot het ankeren' van drijvende vliegkampen in den Oceaan op 300 zeemijlen van elkaar op de routes New-York—Azoren en New-York—Ply- moutb. Er zijn al prooven genomen met zoo'n vlot in ondiep water en dezo zullen door proeven in diep water gevolgd wor den. De drijvend© vliegkampen zullen de zelfde gelegenheid bieden voor het inne men van brandstof en het verrichten van reparaties als de vliegvelden op het vaste land en do vlieghavens aan de kust Ten slotte meldt do memorie nog, dat er ook nog een z.g. sub arctische route in onderzoek is, ri.1. over de Faroër en het binnenland van Groenland naar Winm- peg, en wellicht nog verder door naar Vanoouver via Straat Hudson. De bekende Hollandscb-Amerikaansche mïïlionair-courantior van Lear Black is op geheimzinnig© wijze van het jacht Sabato verdwenen, dat zich op twaalf mijl van hot Sootland-licht (Nieuw Jersey) in volle zee bevond. Van Lear Black ging dikwijls in ge vaarlijke positie op de reeling zitten. Men acht het dus mogelijk dat hij met een hoog© grondzee overboord gegaan ls. Uit Baltimore wordt omtrent de ver dwijning van den heer Van Lear Black nog gemeld, dat zijn verdwijning 't eerst bemerkt werd door zijn bediende. Het jacht stopte onmiddellijk. Vele uren werd met zoeklichten de zee afgezocht, maar van den waarschijnlijk overboord geslagen millionnair werd geen spoor ontdekt. Het jacht is tenslotte naar New-York gevaren. De leden van de bemanning van het jacht verklaarden, dat Van Lear Black gewoonlijk op de reeling zat, on danks bet feit, dat de kapitein hem ge waarschuwd had, dat dit een gevaarlijke plaats was. De vrienden en kennissen van den heer Van Lear Black zijn zeer onder den indruk van de verdwijning van den millionnair. Spoedig na aankomst te New-York ver trok het jacht met eenige schepen van de kustwacht weer naar zee, om naar het lijk van den vermiste te zoeken. Van het Ourtiss-vliegveld stegen vier vliegtuigen op, om aan het opsporings werk deel te nemen. Het „Hbl." schrijft: Met Van Lear Black is een groote pro pagandist voor de luchtvaart heengegaan, een die, voor zijin persoonlijk gebruik, een Fokkervliegtuig met drie Wright Whirl- wind-motoren er op nahield, terwijl hij drie Nederlanders, de piloten Geysen>- d'orffer en Scholte, benevens den werk tuigkundige Dunk, in zijn dienst had. In onze herinnering leeft nog de vlucht naar Indië met de HNADP: de tweede vlucht naar Insulinde, nadat onze pioniers Van der Hoop, Van Weerden Poelman en Als gij U moeilijk scheert omdat Uw huid gauw stuk gaat en pijn doet, dan kunt gij dit geheel voorkomen, indien gij vóór het inzeepen de huid even inwrijft met slechts een weinig Van den Broek© in 1924 voor het eerst de 15.000 K.iM., die Amsterdam van Batavia scheiden, hebben doorvlogen. Toen, in 1927, ging "Van Lear Black met zijn Fokker met Geys en Scholte heon en terug naar Batavia. Weber vergezelde hen als werktuigkundige. En nog versch in heit geheugen ligt de ontvangst op Schip hol na die gedenkwaardige vlucht. Alle leden der bemanning, Van Lear Black in cluis, werden toen door onze regeering be noemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau. Na dien heeft Van Lear Black regel matig groote reizen gemaakt: hij heeft de twee vliegers in zijn vasten dienst geno men en met hen een groot deel van den aardbol bezocht. 'Hjj vloog naar Kaapstad en weer terug, eerst in 1928 een mislukte poging en daar na in 1929 Black had in dien tusschen- tijd rechtstreeks van de Fokkerfabriek een eigen driemotorig toestel gekocht een tocht, die slaagde. Ziin laatste groote reis was de vlucht j van Londen naar Tokio. Thans zijn beide vliegers 'hier, het Fok kertoestel komt dezer dagen in de revisie naar de Fokkerfabriek. Maar de groote propagandist, de man, die door zijn groote voorliefde voor Nederlandsch fabrikaat en j Nederlandsche vliegers onzen naam op j luchtvaartgebied overal in de wereld zoo'n goeden klank gaf, ls niet meer. Op zijn onderzoekingstocht ln de Sibe rische IJszee heeft de Russischo ijsbreker Sedof, den eersten dag na zijn vertrek van Nova Zembla ln de richting van Nicolaas Il-land een klein eiland ontdekt. De Kaap, waar zich de ijsbreker het dichtste bij bevindt, is gelegen op 79° 25' N.B. en 76° 16' O.L. Het merkwaardige van het geval is, dat prof. Wiese, een der wetenschappelijke leden van de expeditie, reeds in 1924 hier langs gekomen is en toen het eiland niet gezien heeft. LANDVOOGDIJ 1931—1936. De „N. R. Ct." heeft ln een drietal ar tikelen geschreven over de aflossing van de wacht te Buitenzorg. Thans schrijft het blad over de qualiteiten, die het graag in den nieuwen landvoogd vereenigd zou willen zien. Kort geformuleerd' zijn hel deze: geloof in Indië's toekomst; geloof in Nederland's taak in Indië; geloof in zichzelf. Over de tweede qualiteit, geloof in Nederland's taak in Indië, lezen we: Geloof in Nederland's taak in Indië. Wie niet de roeping van Nederland ten opzichte van Indië als een bezielen de kracht kan voelen, zal de verant woordelijkheid van het bewind niet kunnen dragen. Nederland's taak heeft zich parallel met Nederland's nationale geweten ontwikkeld. Tegenover elk in ternationaal forum kan Nederland fier zjjn kolonialen arbeid toonen. Het vraagt daarvoor geen cijns tot eigen baat. Het sluit Indië voor anderen dan eigen ondernemingsgeest niet af. Het schenkt Indië, in ruil voor wat het aan gerechtvaardigd profijt uit een histori sche verworven relatie trekt, zijn er varing, zijn organisatiekracht, zijn lei ding, zijn wetenschap, zijn bekwame mannen. Het voedt Indië's volken doel bewust op tot het zelfbestuur dat zij verdragen kunnen. Het belooft niet meer dan wat bet oog in oog met de werkelijkheid zou vermogen. Wat het belooft komt bet na en de landvoogd stelt zich als Nederland's hoogste ver tegenwoordiger voor zijn termijn ga rant. Dit geloof in Nederland's taak is voor hem een aandrijvende kracht.. Het zal hem ook elk extremistisch streven hoe ook gedoopt of getint, doen her kennen en bejegenen als een geweldige belemmering in de volvoering van Ne- derland's taak. En elders, waar nog wordt geschreven over: geloof in zich zelf, als een der ver- etochte qualiteiten, staat: Wij gelooven niet in het gezag van bewindvoerders, die met een hoogere reputatie dan die van „sterke mannen" morden aangediend. Het Oosten, dat door maskers heen ziet, gelooft niet in dit soort geZag. Krachtdaden, die niet de consequente sanctie vormen van een moreelen wil, doch voortkomen uit en kel machtsgevoel, zullen vertien- en verhonderdvoudigd moeten worden, willen zij hun werking blijven doen. Het Oosten gelooft in de kracht van den hoogstaanden mensch, den „ksa- trya", die uit een zuiveren geest, een nobel hart en een onverschrokken ge moed een kracht put, die onoverwinlijk maakt. Het is deze kracht, welke in het Oosten imponeert. En niet alleen den Oosterling. Het is deze kracht, die ook het Nederlandsche volk in de beste tijden van zijn historie in zijn groote leiders heeft weten te waardeeren en welker bezit het nu als een nationale voorwaarde voor de uitoefening van de landvoogdij behoort te voelen. DE PLAATS VAN SODOM EN GQMORRA ONTDEKT? De Sunday Dlspatch verneemt uit Jeru zalem, dat pater Malton van het Biblio grafisch Instituut van het Vaticaan, slechts bijgestaan door een 20-tal Arabische ar beiders, de plaats zou hebben ontdekt, waar Sodom en Gomorra gelegen hebben, de beide steden aan de Doode Zee, die volgens het bijbelverhaal tengevolge van de zonden harer bewoners door het he melvuur werden verwoest. De archaeoloog heeft een groot aantal ruines blootgelegd van huizen, die zeer zwaar gebouwd en groot van afmetingen waren, met groote binnenhoven, op de manier, zooals de oude Palestijnsche woningen meestal ge bouwd waren. De overblijfselen zouden sporen van vuur toonen, terwijl een urn met een schedel erin gevonden werd. Onder dit opschrift wijdt het Journal de Débats een beschouwing aan het steeds toenemend aantal ongelukken met doode- lijken afloop, waaraan voeral ln den al- lerlaatsten tjjd, nu allerwege ln Frank rijk de vacanties aan den gang zjjn en de auto's bij duizenden uitzwermen, vele menschen ten offer zijn gevallen. Wat zou men zeggen, wat zou men hooren, vraagt het Journal de Débats, indien spoorwegongelukken iederen dag evenveel slachtoffers maakten als de auto's. Het parlement zou op zijn ach terste beenen gaan staan, het zou inter pellaties regenen op het bureau van de kamer; er zouden niet genoeg voorstellen gedaan kunnen worden om parlementaire, inter-parlementaire, extra-parlementaire commissies in' te stellen, die zouden moe ten onderzoeken wat de oorzaken dezer ongelukken waren. Hetzelfde zou ge schieden bij een epidemie, die vergelijk bare verwoestingen zou Hanrichten. Thans niets van dat alles. De openbare meening trekt zich nauwelijks iets van het ver schijnsel aaniedereen begraaft de zijnen de fiscus int de rechten en de garage houders herstellen de wagens. W0 zullen niet zeggen dat iedereen tevreden is, maar iedereen schijnt te berusten. Men doet alsof men stond tegenover een ge vaar, dat onze verdedigingsmiddelen te boven gaat, met een geesel, evenmin naar onze inmenging luisterend als een aard beving, of de uitbarsting van een vuur- spuwenden berg. Aan den eenen kant is deze opvatting het resultaat van de geringere waarde, welke er sedert den oorlog aan het menschelijk leven wordt gehecht. Na de slachtingen, waarvan de wereld gedurende meer dan vier lange jaren het verschrik kelijk en dagelijksch schouwspel heeft gehad, hecht men minder beteekenis aan de slachtoffers van hun eigen onvoor- ziehtigheid of zelfs de onvoorzichtigheid van anderen. Zoolang zij niet de astro nomische aantallen zullen bereiken, die onze gevoelsfaculteit hebben afgestompt, zullen de slachtoffers van het verkeer vrijwel als een te verwaarloozen fractie worden beschouwd, Men zal circulaires opstellen, veel eischender zijn ten opzichte van het rij bewijs, wegen-verbeteren, uitzichten vryer maken. En dan?. Dan zullen er nog meer ongelukken voorkomen, omdat er dan alles zal zijn gedaan om buitensporige snelheid gemakkelijker en niet om die zeldzamer te maken. Den dag, waarop onze wegen volmaakt zullen zijn, recht en zonder iets, dat het uitzicht en het rijden belemmert, dien dag zal het minder gevaarlijk zijn honderd kilometer per uur te rijden. Vandaar dat men er honderd-vijftig zal rijden. DE PROTESTANTSCHE ZENDING. Opnieuw ontstellende inzinking. Het Zendinsgbureau te Oegstgeest meldt ons: De inkomsten van de eerste maanden van het jaar bleven, zooals bekend, verre beneden het benoodigde. Juni en vooral de maand Juli brachten veel verbetering. De achterstand bij verleden jaar werd in gehaald. Maar nu Augustusl Per maand ls vol gens de raming noodig 80.000. De ont vangsten bedroegen op heden nog slechts 8000. Dat is één tiende deel van wat heit werk vraagt Publicatie van het vorenstaande wordt voldoende geacht. De vrienden der Zen ding weten wel hoe buitengewoon moei lijk het is voor de Zendingsbesturen om voort te gaan zonder middelen. Spoedige, afdoende hulp is zeer gewenscbtl LEEUWEN BIJ VROOM DREESMANN. Nou bet was beslist reusachtig, In de étalage kast Van de firma Vroom Dreesmann Is 't nu zeker opgepast. Want daar zitten jonge leeuwen, Knabb'lend aan het houten schot, Zooals ik of u miet smaak eet Aan een heerlijk bosje sprot. En nieuwsgierig voor de ramen Staat een groote menschenschaar, Vliegen, om te kunnen kijken, Haast elkaar zoo ln het haar. t Is een reus van een reclame, Die bij Vroom Dreesmann past, Van geen dame dife komt koopen, Heeft de firma nu nog last. Want wanneer je al te lastig Wezen mocht, dan gaat zij vast Bij de jonge leeuwen, in' de Leeuwen-étailagekast. Ook de winkeljuffrouw is nu E-en en al beminlijkheid, Haar is 't zelfde tot beschoren, Als ze soms iets kortaf zeit. Chefs die lachen zeer tevreden, Is dat even voor elkaar, Want dat alles dankt men aan 'het Sch.neider's jonge leeuwenpaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2