PUROL
c
en
DE BOER JR
Ingezonden MededeeUag. (828)
van Huid en Voeten
sterke concurrentie 1* van het Hoogoven-
bedrijf en de Staatsmijnen; die in groote
hoeveelheden gesorteerde cokes over het
land distribueeren. Het gevolg van een en
ander begrijpt men. De cokes van onze
gasfabriek moest voor een appel en een
ei verkocht worden, wilde men niet met
een waardeloos product blijven zitten.
Dit op zichzelf is dus al een voorname
reden, waarom men zou kunnen besluiten
tot een installatie, waar men gesorteerde,
dat is grove-, geklopte- en paxelcokes, zqu
verkrijgen.
De voordeden voor het personeel.
Maar daar komit meer bij. Tot op heden
werd op de gasfabriek een tamelijk primi
tieve werkwijze toegepast, die door deze
moderniseering en meohaniseering van
het bedrijf natuurlijk geheel vervalt. Dat
heeft onschatbare voordeeien voor het
personeel.
Tot nog toe werd de cokes in de stokerij
in kipkarren geladen, die met handkracht
naar buiten moesten worden getrokken.
Daarvoor moest de voorstoker van zijn
stookvloer (tweehoog) steeds naar beneden
komen, om een hand je te helpen. Dat dit
op en neer loop en van de trappen voor den
man geen pretje was, begrijpt men volko
men als men de situatie in de fabriek ge
zien heeft. Doch afgezien van het feit, dat
het minder aangenaam was, dat trekken
van de volle, met brandende cokes geladen
wagens, naar buiten, was het ook niet zon
der gevaar, 's Winters n.1. komen de menL
echen zoo achter de gloeiende ovens van
daan, in de vaak felle kou. Dat op deze
wijze nog al eens een slachtoffer viel, die
eendge weken in bed moest blijven, door
een gevatte kou, begrijpt men. Dat alles
wordt nu verholpen.
Een bluschtoren van 30 M. hoog.
Direct naast die stokerij wordt een
bluschtoren gebouwd, ter hoogte van 30
meter. Deze hoogte was noodig, om boven
de gashouders uit te komen, zoodat de
warme dampen niet op of tegen de gas
houders slaan. In de stokerij worden nu
de kipkarren geladen. Deze worden elec-
trlsch weggereden en1 komen in den
bluschtoren te staan. Automatisch scha
kelen de wagens do sproei-inrichting in,
ssoodat ze (met recht een koude douche krij
gen, zoodra ze binnen den toren zijn. De
afgewerkte stoom en dampen worden dan
in den 30 M. hoogen toren afgevoerd en
verdwijnen ins blaue hinein, zonder dat de
omgeving daarvan iets merkt.
De verdere bewerking.
Als de bewerking zoover gevorderd is,
stapt de bovenstoker, u weet wel, de man
die anders de twee trappen af moest dalen,
om de kipkar naar buiten te trekken, in
een cabine van een z.g. maintrolley, die,
ook alweer door eüectrilsche kracht gedre
ven, naar den bluschtoren rijdt en door
een verstelbare ketting met haak, het
bovenste gedeelte van den bluschwagen
neemt en daarmee, langs een 10 meter
hooge baan, naar het cokessorteerhuis
rijdt, dat zich ongeveer op het midden van
het terrein der gasfabriek bevindt. Hier
wordt de bluschwagen automatisch gelost
en worden, de groote en ruwe stukken
cokes eerst gebroken, waarna zij langs een
zeefinrichting worden geschud, boven een
viertal bunkers. In de eerste bunker
wordt het zeefsel achtergelaten (dat later
weer onder de stoomketels wordt gebruikt)
De cokes loopt dan verder over de zeefin
richting en verliest boven den tweeden
bunker, die een minder fijn rasterwerk
heeft, de parelcoke®, boven den derden de
geklopte cokes en boven den vierden de
grove cokes.
Onderaan de bunkers Is ©en automati
sche meetinrichting, waardoor de contröle,
op de aflevering, belangrijk verscherpt
wordt.
Wat met de overproductie geschiedt.
In lederen bunker kan 100 H.L. cokes
geborgen worden. Nu is natuurlijk, des
zomers de productie grooter dan de af
name en komfc men dus voor het feit te
staan dat de bunkers vol zullen zijn. Ook
in dat geval is voorzien. Want langs een
z.g. hoogbaan wordt de cokes nu, door
middel van een grijper, naar bet terrein
gebracht en gestort. Deze baan loopt over
een lengte van 40 meter over het terrein
en om de cokes nu op het geheele terrein
te kunnen storten, dus1 niet alleen in de
lengte langs de baan. maar ook in de
breedte, is er een verstelbare loopkraan,
die den grijper met inhoud dwars weg
brengt en stort, waar men de kolen wil
hebben.
Gebeurt het nu, dat er op een gegeven
moment meer cokes noodig is dan er in
de stokerij geproduceerd wordt, dan heeft
r|en den extra voorraad op het terrein cn
wordt deze weer met den grijper naar de
bunkers gebracht. Ook wordt nog gedacht
over de mogelijkheid om de cokes mecha
nisch naar de schuiten te vervoeren. En
waarschijnlijk zal daarop nog wel iets ge-
vonden worden.
Aanvang der werkzaamheden.
De voorbereidende werkzaamheden voor
den bouw van een en ander zijn reeds be
gonnen. Op het oogenblik is men bezig
met do fundatie werkzaamheden. Tegen
het einde van dit jaar hoopt de directeur
dat het groote werk, dat wordt uitgevoerd
door de machinefabriek „Jaffa" te
Utrecht, gereed zal zijn. De eigenlijke
kosten zijn geraamd op 47.500—, waar
bij komen voor heiwerk en fundeering
een bedrag van 9.800.— en voor kabel-
werk, verlichting, waterleiding en metsel
werk 2.700.—.
Uit de Land-en Tuinbouwwereld.
Radio-nieuws.
WETENS©HAPPELPI
BERICHTEN.
HET STOFFELIJK OVERSCHOT VAN
ANDREE C.S,
Naar Wolff uit Stockholm mel.dt, beeft
de Zweedsobe regeering na besprekingen
miet de Nioorscbe regeering en niet ver
wanten djer deelnemers aan de veronge
lukte expeditie besloten, dat de 'kanon
neerboot Svensksnnd zal worden in ge
reedheid gebracht om de lijken af te ba
len. Twee professoren gaan per trein naar
Tromisiö oiü de lijken te balen en te bal
semien en de overblijfselen der expeditie
te oonserveeren.
Voorts beeft de Zweedsche regeering
met erkentelijkheid de aanbieding der
Noorsche regeering om bet s.s. Michael
Sarls de Bradvaag Ifcletgeimoet /te zenden
aanvaard.
Mevr. Andkée, de schoonzuster van den
Zveedschen ontdekkingsreiziger Andrée,
heeft het verzoek laten richten tot de
Zweedsche regeering om1 te verkrijgen,
dat bet stoffelijk overschot van Andrée
naar die Ver. Staten zal worden overge
bracht omi daar te worden 'begraven.
KOOIVOGELS EN DE RUPSEN PLAAG
Op de volgende vragen van den beer
Polak
I. I® het dien minister bekend, dat in
verschillende deelen des lands en over be
langrijke uitgestrektheden rupsemplagen
heerschen, die groote schade aanrichten
en ernstige gevaren opleveren?
II. Zoo ja, acht de minister het dan
niet noodigj alles te bevoredren, dat uit
breiding en herhaling van deze plagen kan
voorkomen?
III. Zoo ja, acht dan de minister niet
behoud en uitbreiding, van den vogelstand
te zijn een van de middelen tot het berei
ken van dit doel?
IV. Zoo ja, acht de minister dan niet
den tijd gekomen, om bet vangen, vervoe
ren en verhandelen van zoogenaamde
kooivogels te verbieden en de zoogenaam
de „zwarte bist" aan een grondige her
ziening te onderwerpen?
beeft de minister van binnenlandscbe
zaken en landbouw geantwoord.:
De vragen I, II en Hl worden bevesti
gend beantwoord.
Vraag IV. Enkele, bi de laatste jaren
gedane waarnemingen, die in resultaat af
wijken van hetgeen tot dusver als alge-
meene opinie gold, wijzen er wel op, dat
kooivogelsoorten de rupssoorten, die thans
als plaag optreden, als voedsel gebruiken,
maar niet, dat hieraan zoodanige betee
kenis is toe te kennen, dat om die reden
de voorschriften omtrent de vogelvangst,
welke in 1928 in. zeer belangrijke mate is
beperkt, opnieuw radicaal zouden moeten
worden herzien.
Van de vogels der zoogenaamde „zwarte
lijst" schijnt voor die hierbedoelde bestrij
ding wellicht de museh van beteekenis te
zira, die echter aan land- en tuinbouw niet
weinig nadeel berokkent, en voorts de
vlaamscke gaai, die zetr schadelijk is voor
den vogelstand in het algemeen, ook voor
die aoorten, die voor beperking van de
plaag van waarde zijn. In verband hier
mede bestaat er naar de meening van on-
dergeteekende geen aanleiding thans in
het bijzonder voor dit geval een ingrijpen
den maatregel te treffen, maar hij is be
reid 'het vraagstuk andermaal onder de
oogen te zien.
Pasvisa.
Voor toelating en tijdelijk verblijf In bet
buitenland moeten Nederiandsche staats
burgers voorzien zijn van een geldig
paspoort, al of niet voorzien van een
visum; voor «sommige landen is in plaats
van een paspoort een bewijs van Neder
landerschap voldoende.
Welke landen wel en geen visum
eisohen en welke bepalingen over het al
gemeen van belang zijn vindt men in
onderstaande lijst vermeld.
De kosten van een paspoort bedragen
2.voor Nederlanders en 3.voor
buitenlanders. Geldigheidsduur twee jaar.
Voor man, vrouw en kinderen (niet
ouder dan 15 jaar) worden famih'epassen
uitgereikt, die eveneens 2.50 kosten.
Het familiepaspooct ia In vrijwel alle
landen erkend.
Voor landgenooten, die van Nederland
uit imet een Nederiandsche boot naar Ned.-
Indië reizen is geen paspoort noodig, doch
wel gewenscht, wijl men anders onderweg
de boot niet kan verlaten. In plaats van
paspoort, is ook een bewijs van Nederlan
derschap te gebruiken.
Voor toelating in de versehillende lan
den ia noodig:
België: geen visum; in plaats van pas
poort is ook een bewijs van Nederlander
schap geldig. Kinderen niet ouder dan 15
jaar mogen reizen Op een familiepaspoort,
voorzien van een, door bot gemeentebe
stuur der woonplaats gestempelde, toto
der ouders. De geldigheidsduur is vijf
jaar.
Denemarken: geen visum.
Dultschland: geen visum. Voor reizi
gers naar Duitsohland gelden nog deze
bepalingen: kinderen, die den leeftijd van
18 jaren nog niet bereikt hebben, hebben
geen paspoort noodig doch kunnen vol
staan met een verklaring, opgemaakt door
den burgemeester der plaats van inwo
ning of door den eoimimissaria der Ko
ningin, waarin naam, ouderdom, staats
burgerschap en woonplaats worden ver
meld. Voor kinderen, ouder dan tien
jaren, moet op deze verklaring een pas
foto worden opgeplakt, afgestempeld
dootr genoemden overheidspersoon.
Frankrijkpaspoort geldig ronder
visuim.
Groot-Brltfemnlë en Ierland: geen vi
suim'. Voor die Britsohe dominions en de
meeste Britsohe bezittingen ie evenmin
een visum noodig.
Italië: geen visum. Nederiandsche
vreemdelingenpaspoorten, moeten voor
zien worden van een visuim. Kosten 0L
Luxemburg: zelfde els België.
Noorwegen: geen visum.
Zweden: geen visum. Voo® familiepas
poort kinderen niet oudier dan 16 jaar.
Zwitserland: geen visum.
Kosten van vernieuwing (voor alle lan
den) 1.50.
0!oomv&&r
TtertcU
FAMILIE - DRUKWERK»
VISITE-»
VERLOVINGS-»
ONDERTROUW-»
GEBOORTE- cn
ROUWKAARTEN»
Adverteeren doet verkoopen
Wilt ge Uw omzet
vergrooten, adver
teer dan in de
HELDERSCHE COURANT
ZOMERDIENST NEDERL
6.10 Niet op bob- en feestdagen 8 35
Alléén op zon- en feestd.
Zon- en feestd. niet. Sneltr.
SPOORWEGEN
7.19
7.26
9 54
10.06
12.30
12.47
13.13
15.55
16.20
16.55
19.20
21.14
21.34
9 00
900
Alléén op zon- en feestd. 12.13
Niet op zon- en feestdagen 12.17
Alléén Zaterdags 14.52
Zaterdags niet 14.52
Alléén Zaterdags 14.52
Zaterd., zon-en feestd. niet 17.51
Niet op zon- en feestdagen 18.32
21.34
Alléén op zon- en feestd, 22.49
Niet op zon- en feestdagen 23.37
8.47
9.36
10.01
9.584^
9.10
9.51
10.14
10.19
9.10
9.51
10.14
1019
12.11
1306
13.31
13.18
12.11
12.51
13.31
13.18
15.09
16.06
16.31
15.55
15.09
16.06
16.31
15.55
15.09
16.06
16.31
15.55
17.35
18 36
19.01
19.08
18.39
19.36
2001
19.37°
18.39
19.36
20.01
19.37°
21.39
22.36')
23.01")
22.42
23.29s)
0.13
0.38
23.49
23.29
0.13
0.38
5.25
5.12
6.32
6.57
7.49
8.04
7.02
7.27
8.19
8.52
7.55
8.17
8.45
9.26
9.17
7.02')
8.17
8.45
926
9.22
11.03
11.02
11.27
12.21
12.05
11.48")
12.32
12.57
13.47
13.45
13.59
14.02
14.27
15.10
15.11
15.56
15.32
15.57
16.37
16.56
16.16
16.43
17.09
17.55
17.51
20.28
20.02
20.27
21.16
21.23
20.28
20.02
20.27
21.16
21.23
22.05
22.32
22.57
23.39
23.35
Niet op zon- en feestdagen 8 25
Zon- en feestd. niet. Sneltr. 9 39
Niet op zon-en feestdagen 11 19
Alléén op zon- en feestd. 11.35
Niet op zon- en feestdagen 14 39
Niet op zon- eu feestdagen 15.50
Alléén op zon- en feestd. 18.21
Niet op zon- en feestdagen 18.35
20.02
Niet op zon- en feestdagen 23.13
Zon- en feestd. aankomst 23,32
Alléén op zon- en feestd. 1.15
en Doorzitten bij WielrIJden, Zonnebrand
en Jimetten, verzacht en geneest men mei
In doosen van 30-60 cn 90 et Taba 80 ct
Bij Apoth. en Drogisten
EEN NIEUWE MESTSTOF: MICROBA,
Het is ia 15 jaar geleden, dat ide land- en
tuinbouwwereld in rep en roer werd gebracht
door de aankondiging, dat een meststof was
uitgevonden of misschien ontdekt, n.1. nor
maal mest, die met succes alle mogelijke
meststoffen zou vervangen en bovendien, om
dat zij bepaalde bacteriën bevatte, de gewone
meststoffen zou overtreffen. Even spoedig als
de normaaLmest verscheen1, verdween zij ook
weder. Zij was wel niet geheel onbruikbaar,
doch kon1 in het geheel niet concurreeren tegen
de bestaande kali-, fosforzuur- en stikstof
meststoffen. Van de gunstige bacteriewerking
bleek zoo goed als niets. Trouwens de natuur
zorgt wel voor de noodige bacteriën, al komt
de mensch een enkele maal te hulp. Wij dien.
ken hierbij aan het enten met wortelknol-
bacteriën, wat soms bij het ontginnen van
woesten grond woirdt toegepast.
Nu de nonmiaalmest al lang vergeten is,
komt weder een alles vervangende mesit op
duiken, de microba. De naam duidt reeds aan;
dat deze meststof 'haar nuttige werking ont
leent aan de zich daarin: bevindende bacteriën,
waarva'n in! één kubieke centimeter ten minste
225 milliard1 (een milliard is duizend millioen)
aanwezig zijn.
Niet alleen, dat deze stof alle plantenVoedsel
geeft, doch zij werkt ook gunstig als voorbe
hoedmiddel tegen plantenziekten, ja kan zelfs
deze genezen.
Schadelijke dieren als koperworm, engerlin
gen en dergelijke worden er door verdreven.
Microba verspreidt door dé bacteriën' bij de
ontleding van de humus zulk een ontzettenden
stank, dat de tuinder of 'bouwer.. pardon, wij
bedoelen het ongedierte in dert grond, de
vlucht neemt. Waarheen? Dat wordt er niet
bij verteld.
We zien, dat wij hier te .doen' hebben met
een' universeel middel, zooals er nog nooit
een is geweest.
Slechts io20 K.G. per H.A. zijn noodig
om het beoogde doel te bereiken. Hoe zulk
een kleine hoeveelheid over een H.A. te ver
doelen, is een vraag, die wij niet zullen' op
lossen.
Merkwaardig is, dat deze stof, die zelf
uiterst weinig plantenvoedsel bevat, door de
bacteriën in staat is plantenvoedsel te voor
schijn te roepen, Dat dit in sommige gevallen
ten opzichte van de stikstof kan geschieden,
is voldoende bekend. Maar hoe het mogelijk
is, dat deze bacteriën ook kali, fosforzuur en
kalk te voorschijn kunnen tooveren, is ons
een onoplosbaar raadsel.
Wij vermeenen ook, dat de wetenschap een
sneller werkende bacterie dan de bekende
stikstofbacterie met' al haar onderzoekingen
reeds lang aan het licht gebracht zou hebben,
indien deze bestond.
Wij geven1 onzen lezers den' welgemeeniden
raad: wacht met den aankoop van Microba,
tot door wetenschappelijke proeven bewezen
is, dat zij beteekenis heeft voor land*- en tuin.
bornv. Rijbstuinbouw- en landbouwconsulen-
ten zullen zeer zeber 'bereid zijn voorlichting
te geven, zoodra iets meer van Microba be
kend is. P.
hoogste anodes'panning, doth wordt aangeslo
ten op de detectorspanning; dit om het' hoog-
frequentgenereeren zooveel mogelijk te voor
komen. Verder wordt een kleinere plaatspoel
genomen. Afscherming van het hoogfrequent-
gedeelte is ook geen vercischte; kwaad kan
hot niet. Een scherm aangebracht tussclhen
hoogfrequent- en dëtectorgedeeltte kan dé
stabiliteit in 't toestel soms vernoegen, mits
er niet op andere wijze koppeling plaats vindt,
waardoor de afscherming toch teniet gedaan
wordt. W. P.
3-LAMP'S OF 4-LAMP'S RADIOTOESTEL
Dé prijzen der radio-onderdeel en zijn aan
merkelijk verlaagd, zoodat zelfbouw nog
voordeeliger is als voorheen. Bovendien zijn
de meeste fabrikaten belangrijk geperfectio
neerd en' is er grooter keus 'dan ooit.
Tengevolge van de licentieplicht aan de 'bou
wers van handelstoestellen opgelegd is de
animo tot zelfbouw belangrijk gestegen en be
looft dit radio-seizoen voor de fabrieksto'estel-
len zeer ongunstig te worden, tenzij een' groote
prijsverlaging! volgt. Hierop schijnt echter nog
geen kijk te zijn.
Reeds eerder gaven we een schema aan voor
zelfbouw, zoowel voor accu. als wisselstroom-
voeding. De constructie van deze toestellen
is zeer éénvoudig en goedkoop. De bouw die
het fabrie'kstoestel 't meest nabij komt is met
ingebouwde spoelen, echter verwisselbaar.
Een 3-lampstoestel is vöor universeel ge
bruikt wordt is die vervorming in een getal uit-
scbermroosterlamp om het hoogfrequent ge
nereer,en te beteugelen en' geen storing in de
omgeving te verwekken en een' pentode-eind-
lamp voor een' zoo krachtig mogelijk geluid.
De weergave wordt mooier naarmate er minder
laagfrequentversterking toegepast wordt, het
geen ook logisch is.
Iedere laagfrequenttransformator, hoe goed,
ook geconstrueerd', geeft eenige vervorming.
Indien in een' toestel een transformator ge
bruikt wordt is die vrvorming in eert getal uit
gedrukt b.v. 5; dit is' nauwelijks hoorbaar.
Gaat men echter daarachter een ze transfor
mator plaatsen die dezelfde vervorming geeft,
dan is de toitale vervorming 5 maal, dus 25!
dit wordt al heel spoedig gehoord. Daarom
verdient een 3-lampstoesfel steeds de voor
keur. Bovendien is het goedbooper in bouw en
onderhoud en de constructie belangrijk een
voudiger. Hoe grooter het aantal lampen, hoe
grooter ook dé anodestroom. Aan de anode-
voeding Wondert dientengevolge hoogere
eischem gesteld; het plaatspannimgsapparaat
moet aldus van grooter vermogen zijn. Een
bromtoon treedt spoedig op. Voor een 3-lamps
toestel is een eenvoudig plaatspanning-appa
raat reeds voldoende.
Bij gebruik van twee trappen laagfrequent
versterking! vindt oolc spoedig koppeling
plaats en moeten speciale voorzorgen bij de
plaatsing daarvan genomen worden. Dan is er
nog het z.g. microfonisch effect dat zich met
een 4-lampst'oestél, althans laat bedwingen.
Alles pleit dus voor het 3-lampstoestel, al
thans voor gebruik met een normale dak-
antenne en voor ontvangst van de omroep-
station's.
De hoogfrequentschermroosterlamp (9 daar
in niet noodzakelijk. Met een gewone hoog-
frequ'entversterkingalam'p, die ongeveer de
helft minder kost, zijn even goede resultaten
te behalen, Vereischte is natuurlijk dat de
opstelling van de onderdeelen1 zoodanig is 'dat
er geen koppeling kan optreden en men be
hoorlijk met 't toestel omspringt. De hoogfre-
quentversterkingslarnp krijgt dau liefst niet dé
Stoom vaart MU. JS «darland-
Poel au Lant, t., a Sept. te Singapore.
Radja, 3 Sept te Antwerpen,
j oh au de Witt, 4 Sept. te Genua.
J. P. Coen, t., pass. 4 Sept. Perim.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij
Achiilles, 3 Sept. te Calamata.
Alkmaar, 4 Sept. te A'dam.
Calypso, 3 Sept. te Middelburg.
Deucalion, 4 Sept. te Antwerpen.
Pollux, 3 Sept. v. Smynna.
Trajanus, 3 Sept. v. Piraeuis.
Triton, 4 Sept. te A'dam.
Ardadne, 3 Sept. v. Paler,mo.
Brion, 4 Sept. te Kopenhagen.
Fauina, 4 Sept. te Fiuime.
Haarlem, u., 3 Sept. v. Guayaquil.
Hos, 4 Sept. v. A'dam'.
Irene, 4 Sept. v. R'dam,
Van Rensselaer, t., pass. 4 Sept. Aanren.
Theseus; 4 Sept te A'dam.
Ajax, 3 Sept. v. Carthagena.
Boskoop, u., 3 Sept. v. Cristobal.
Hermes, 5 Sept te A'dam.
Nereus, 3 Sept v. Musel.
Oberon, 4 Sept. 4 Sept v. Piraeos.
Oranje Nassau, 7 Sept. v. P. au Prince.
Qrestes, 4 Sept v. Comstantimopel.
Saturnus, 3 Sept. te A'daan.
Stella, 4 Sept. v. Hamburg.
Telamon, 4 Sept te Cadix.
Tiberius, 4 Sept te Aquin.
Titu's, 4 Sept. v. P. au Prince.
Kon. HolL Lloyd.
Amsrtellaud, t., pass. 1 Sept. Madeira.
Zaanland, t., 4 Sept. te Monitivideo.
Gelria, u., 4 Sept. v. Bahia.
Maasland, 5 Sept. te A'daim.
Zeelandia, o., pass. 5 Sept. Ouessant.
Halycon Lijn.
Stad' Arnhem, 4 Sept te San Nicolaa.
HollandAfrika Lijn.
Breda, 8 Sept te Antwerpen.
Nias, 4 Sept. v. A'dam.
Sumatra, 4 Sept. te A'dam.
Meliskerk, t, 2 Sept. v. Bei ra.
Heemskerk, t„ pass. 4 Sept. Ouessant.
Klipfontein, u., pass. 4 Sept. Dakar.
Randfontein, u., 3 Sept. v. Mozambique,
Rijperkerk, t, 4 Sept v. P. Said.
Holland—Wagt-Mrika Lij».
Reggestroom, u., 9 Sept. v. Las Pal raas.
Maaskerk, t, 3 Sept. v. Tacoradi.
IJ stro om, t., pass. 3 pass. Las Palma®.
Drechtstroom, e Sept. te R'dam.
Holland—Amerika Llja.
Delftdijk, 3 Sept v. Liverpool.
Nebraska, 4 Seprt. te R'dam.
Kinderdijk, so Aug. v. S. Franelsoo.
Edam, 4 Sept. v. Coruna.
Voot kmrrifj verzorgd
als
atyn wij speciaal Ingericht.
Groote cetfscheidenheid
modellen aanwezig.
Diverse lettersoorten.
Onze modelboeken
staan n ten dienste.
N.V. Drukkerij voorheen
Koningstraat
Den Helder,
Kinderdijk, 3 Spt. te Vancouver.
Narental, 4 Sept, v. Londen.
Statendam, pass. 4 Spt. Cape Race.
HollandAustralië Lija.
Aaigtefcerk, u., 3 Sept. te Brisbane.
Aren diskerk, t, 4Sept. te Suez.
HollandBrits ch-lndië Lijn.
Meerkerk, 4 Sept v. R'dam.
Staidsdijk, u., 3 Sept. te Rangoon.
Koudekerk, u., pass. 5 Sept. Gibratlar.
Schiekrk, t., pass. 4 Sept Kaap Bon.
HollandO.-Azië Lijn.
Ouderkerk, 4 Sept v. A'dam.
Oostkerk, u., pass. 5 Sept. Gibraltar.
lava—New-York Jtyn.
Djember, pass. 3 Sept Gibraltar.
Tosari, 4 Sept. te Soerabaja.
Blitar, 3 Sept. v. New York.
Euryades, 0 Sept te Boston.
Kaïngeau, 31 Aug. te Hampton Rdsi.
Merauke, pass. 4 Sept. Azoren.
Singkep, 3 Sept. v. Saibang.
Beemsterdijk, 4 Sept. v. Pt Said.
Bloimmersdijk, 4 Sept. v. Suez.
Merauke, pass. 5 Sept. Gibratlar.
JavaBengalen Lijn.
Jacatra, 3 Sept. v. Calcutta.
Java Pacific Lijn.
Batoe, a Sept. te Penang.
Rottardamsche Lloyd.
Patria, u., 4 Sept. te Sout'hampton.
Tjeritnai, u., 4 Sept. te Belawan.
Insulinde, t, 4 Sept. v. Colombo.
Kota Inten, u., 4 Sept te Belawan.
Buitenzorg; u., pass. 4 Sept. Sagres.
Indrapoera, t., S Sept. te Marseille.
Kota Gede, u., pass. 5 Sept. Pt. de Galle.
Madioan, 4 Sept. te Breimen.
RotterdamZuid-Amarüra Lijn.
Alwaki, 3 Sept te Hamburg.
Algorab, 4 Sept. v. B. Ayres.
Aludra, t, pasa. 4 Sept. Ouessant.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Aigaimemnon1, 4 Sept. v. A'dam.
Clytoneus, 1 Sept. v. Colombo.
Laomedon, 1 Sept. v. Colombo.
Menelaus, 3 Sept. te Tientsin.
Eurybates, piass. 6 Sept. Gibraltar.
Glaucua, 4 Sept. te Penaag.
Helanua, 3 Sept. v. Kobe.
Emzateo Lijn.
Jonge ElisaJbeth, 3 Sept Fitaisteire gep.
Jotn'ge Johanna, 3 Sept. v. Gambia.
/srtrek van
Den Helder: Amsterdam:
Aankomst te
alltó* «ui *j/9-Ji/8 0p 10a- en feestd. 18.32
Haarlem
Dpn Haag
Rotterdam
Utrecht C.S
De markttr. n. Schagen (Donderd.) vertr. 7.42 aank. te Behagen 8.32. l)Z.- en Feestd. 22.21. Z.-en Feestd
22.48. Via A'dam aankomst Haarlem 23.14, Den Haag 23.51, R'dam 0.16. 4) ove
Vertrek van
Utrecht C.S. Rotterdam Dan Haag
-
Zond. vertr, een trein 8.J7 uil Utrech
aank. A'dam 9.18
over Hilversum 9.58.
Aankomst te
Haarlem Amsterdam: Den Helder:
Alléén va® «9/6-31/8 op ion- en feestd. 10.27
18; dus 4 ral», voor aansl. Zaterd. 12.39.