PUROL c en DE BOER JR Ingezonden MededeeUag. (828) van Huid en Voeten sterke concurrentie 1* van het Hoogoven- bedrijf en de Staatsmijnen; die in groote hoeveelheden gesorteerde cokes over het land distribueeren. Het gevolg van een en ander begrijpt men. De cokes van onze gasfabriek moest voor een appel en een ei verkocht worden, wilde men niet met een waardeloos product blijven zitten. Dit op zichzelf is dus al een voorname reden, waarom men zou kunnen besluiten tot een installatie, waar men gesorteerde, dat is grove-, geklopte- en paxelcokes, zqu verkrijgen. De voordeden voor het personeel. Maar daar komit meer bij. Tot op heden werd op de gasfabriek een tamelijk primi tieve werkwijze toegepast, die door deze moderniseering en meohaniseering van het bedrijf natuurlijk geheel vervalt. Dat heeft onschatbare voordeeien voor het personeel. Tot nog toe werd de cokes in de stokerij in kipkarren geladen, die met handkracht naar buiten moesten worden getrokken. Daarvoor moest de voorstoker van zijn stookvloer (tweehoog) steeds naar beneden komen, om een hand je te helpen. Dat dit op en neer loop en van de trappen voor den man geen pretje was, begrijpt men volko men als men de situatie in de fabriek ge zien heeft. Doch afgezien van het feit, dat het minder aangenaam was, dat trekken van de volle, met brandende cokes geladen wagens, naar buiten, was het ook niet zon der gevaar, 's Winters n.1. komen de menL echen zoo achter de gloeiende ovens van daan, in de vaak felle kou. Dat op deze wijze nog al eens een slachtoffer viel, die eendge weken in bed moest blijven, door een gevatte kou, begrijpt men. Dat alles wordt nu verholpen. Een bluschtoren van 30 M. hoog. Direct naast die stokerij wordt een bluschtoren gebouwd, ter hoogte van 30 meter. Deze hoogte was noodig, om boven de gashouders uit te komen, zoodat de warme dampen niet op of tegen de gas houders slaan. In de stokerij worden nu de kipkarren geladen. Deze worden elec- trlsch weggereden en1 komen in den bluschtoren te staan. Automatisch scha kelen de wagens do sproei-inrichting in, ssoodat ze (met recht een koude douche krij gen, zoodra ze binnen den toren zijn. De afgewerkte stoom en dampen worden dan in den 30 M. hoogen toren afgevoerd en verdwijnen ins blaue hinein, zonder dat de omgeving daarvan iets merkt. De verdere bewerking. Als de bewerking zoover gevorderd is, stapt de bovenstoker, u weet wel, de man die anders de twee trappen af moest dalen, om de kipkar naar buiten te trekken, in een cabine van een z.g. maintrolley, die, ook alweer door eüectrilsche kracht gedre ven, naar den bluschtoren rijdt en door een verstelbare ketting met haak, het bovenste gedeelte van den bluschwagen neemt en daarmee, langs een 10 meter hooge baan, naar het cokessorteerhuis rijdt, dat zich ongeveer op het midden van het terrein der gasfabriek bevindt. Hier wordt de bluschwagen automatisch gelost en worden, de groote en ruwe stukken cokes eerst gebroken, waarna zij langs een zeefinrichting worden geschud, boven een viertal bunkers. In de eerste bunker wordt het zeefsel achtergelaten (dat later weer onder de stoomketels wordt gebruikt) De cokes loopt dan verder over de zeefin richting en verliest boven den tweeden bunker, die een minder fijn rasterwerk heeft, de parelcoke®, boven den derden de geklopte cokes en boven den vierden de grove cokes. Onderaan de bunkers Is ©en automati sche meetinrichting, waardoor de contröle, op de aflevering, belangrijk verscherpt wordt. Wat met de overproductie geschiedt. In lederen bunker kan 100 H.L. cokes geborgen worden. Nu is natuurlijk, des zomers de productie grooter dan de af name en komfc men dus voor het feit te staan dat de bunkers vol zullen zijn. Ook in dat geval is voorzien. Want langs een z.g. hoogbaan wordt de cokes nu, door middel van een grijper, naar bet terrein gebracht en gestort. Deze baan loopt over een lengte van 40 meter over het terrein en om de cokes nu op het geheele terrein te kunnen storten, dus1 niet alleen in de lengte langs de baan. maar ook in de breedte, is er een verstelbare loopkraan, die den grijper met inhoud dwars weg brengt en stort, waar men de kolen wil hebben. Gebeurt het nu, dat er op een gegeven moment meer cokes noodig is dan er in de stokerij geproduceerd wordt, dan heeft r|en den extra voorraad op het terrein cn wordt deze weer met den grijper naar de bunkers gebracht. Ook wordt nog gedacht over de mogelijkheid om de cokes mecha nisch naar de schuiten te vervoeren. En waarschijnlijk zal daarop nog wel iets ge- vonden worden. Aanvang der werkzaamheden. De voorbereidende werkzaamheden voor den bouw van een en ander zijn reeds be gonnen. Op het oogenblik is men bezig met do fundatie werkzaamheden. Tegen het einde van dit jaar hoopt de directeur dat het groote werk, dat wordt uitgevoerd door de machinefabriek „Jaffa" te Utrecht, gereed zal zijn. De eigenlijke kosten zijn geraamd op 47.500—, waar bij komen voor heiwerk en fundeering een bedrag van 9.800.— en voor kabel- werk, verlichting, waterleiding en metsel werk 2.700.—. Uit de Land-en Tuinbouwwereld. Radio-nieuws. WETENS©HAPPELPI BERICHTEN. HET STOFFELIJK OVERSCHOT VAN ANDREE C.S, Naar Wolff uit Stockholm mel.dt, beeft de Zweedsobe regeering na besprekingen miet de Nioorscbe regeering en niet ver wanten djer deelnemers aan de veronge lukte expeditie besloten, dat de 'kanon neerboot Svensksnnd zal worden in ge reedheid gebracht om de lijken af te ba len. Twee professoren gaan per trein naar Tromisiö oiü de lijken te balen en te bal semien en de overblijfselen der expeditie te oonserveeren. Voorts beeft de Zweedsche regeering met erkentelijkheid de aanbieding der Noorsche regeering om bet s.s. Michael Sarls de Bradvaag Ifcletgeimoet /te zenden aanvaard. Mevr. Andkée, de schoonzuster van den Zveedschen ontdekkingsreiziger Andrée, heeft het verzoek laten richten tot de Zweedsche regeering om1 te verkrijgen, dat bet stoffelijk overschot van Andrée naar die Ver. Staten zal worden overge bracht omi daar te worden 'begraven. KOOIVOGELS EN DE RUPSEN PLAAG Op de volgende vragen van den beer Polak I. I® het dien minister bekend, dat in verschillende deelen des lands en over be langrijke uitgestrektheden rupsemplagen heerschen, die groote schade aanrichten en ernstige gevaren opleveren? II. Zoo ja, acht de minister het dan niet noodigj alles te bevoredren, dat uit breiding en herhaling van deze plagen kan voorkomen? III. Zoo ja, acht dan de minister niet behoud en uitbreiding, van den vogelstand te zijn een van de middelen tot het berei ken van dit doel? IV. Zoo ja, acht de minister dan niet den tijd gekomen, om bet vangen, vervoe ren en verhandelen van zoogenaamde kooivogels te verbieden en de zoogenaam de „zwarte bist" aan een grondige her ziening te onderwerpen? beeft de minister van binnenlandscbe zaken en landbouw geantwoord.: De vragen I, II en Hl worden bevesti gend beantwoord. Vraag IV. Enkele, bi de laatste jaren gedane waarnemingen, die in resultaat af wijken van hetgeen tot dusver als alge- meene opinie gold, wijzen er wel op, dat kooivogelsoorten de rupssoorten, die thans als plaag optreden, als voedsel gebruiken, maar niet, dat hieraan zoodanige betee kenis is toe te kennen, dat om die reden de voorschriften omtrent de vogelvangst, welke in 1928 in. zeer belangrijke mate is beperkt, opnieuw radicaal zouden moeten worden herzien. Van de vogels der zoogenaamde „zwarte lijst" schijnt voor die hierbedoelde bestrij ding wellicht de museh van beteekenis te zira, die echter aan land- en tuinbouw niet weinig nadeel berokkent, en voorts de vlaamscke gaai, die zetr schadelijk is voor den vogelstand in het algemeen, ook voor die aoorten, die voor beperking van de plaag van waarde zijn. In verband hier mede bestaat er naar de meening van on- dergeteekende geen aanleiding thans in het bijzonder voor dit geval een ingrijpen den maatregel te treffen, maar hij is be reid 'het vraagstuk andermaal onder de oogen te zien. Pasvisa. Voor toelating en tijdelijk verblijf In bet buitenland moeten Nederiandsche staats burgers voorzien zijn van een geldig paspoort, al of niet voorzien van een visum; voor «sommige landen is in plaats van een paspoort een bewijs van Neder landerschap voldoende. Welke landen wel en geen visum eisohen en welke bepalingen over het al gemeen van belang zijn vindt men in onderstaande lijst vermeld. De kosten van een paspoort bedragen 2.voor Nederlanders en 3.voor buitenlanders. Geldigheidsduur twee jaar. Voor man, vrouw en kinderen (niet ouder dan 15 jaar) worden famih'epassen uitgereikt, die eveneens 2.50 kosten. Het familiepaspooct ia In vrijwel alle landen erkend. Voor landgenooten, die van Nederland uit imet een Nederiandsche boot naar Ned.- Indië reizen is geen paspoort noodig, doch wel gewenscht, wijl men anders onderweg de boot niet kan verlaten. In plaats van paspoort, is ook een bewijs van Nederlan derschap te gebruiken. Voor toelating in de versehillende lan den ia noodig: België: geen visum; in plaats van pas poort is ook een bewijs van Nederlander schap geldig. Kinderen niet ouder dan 15 jaar mogen reizen Op een familiepaspoort, voorzien van een, door bot gemeentebe stuur der woonplaats gestempelde, toto der ouders. De geldigheidsduur is vijf jaar. Denemarken: geen visum. Dultschland: geen visum. Voor reizi gers naar Duitsohland gelden nog deze bepalingen: kinderen, die den leeftijd van 18 jaren nog niet bereikt hebben, hebben geen paspoort noodig doch kunnen vol staan met een verklaring, opgemaakt door den burgemeester der plaats van inwo ning of door den eoimimissaria der Ko ningin, waarin naam, ouderdom, staats burgerschap en woonplaats worden ver meld. Voor kinderen, ouder dan tien jaren, moet op deze verklaring een pas foto worden opgeplakt, afgestempeld dootr genoemden overheidspersoon. Frankrijkpaspoort geldig ronder visuim. Groot-Brltfemnlë en Ierland: geen vi suim'. Voor die Britsohe dominions en de meeste Britsohe bezittingen ie evenmin een visum noodig. Italië: geen visum. Nederiandsche vreemdelingenpaspoorten, moeten voor zien worden van een visuim. Kosten 0L Luxemburg: zelfde els België. Noorwegen: geen visum. Zweden: geen visum. Voo® familiepas poort kinderen niet oudier dan 16 jaar. Zwitserland: geen visum. Kosten van vernieuwing (voor alle lan den) 1.50. 0!oomv&&r TtertcU FAMILIE - DRUKWERK» VISITE-» VERLOVINGS-» ONDERTROUW-» GEBOORTE- cn ROUWKAARTEN» Adverteeren doet verkoopen Wilt ge Uw omzet vergrooten, adver teer dan in de HELDERSCHE COURANT ZOMERDIENST NEDERL 6.10 Niet op bob- en feestdagen 8 35 Alléén op zon- en feestd. Zon- en feestd. niet. Sneltr. SPOORWEGEN 7.19 7.26 9 54 10.06 12.30 12.47 13.13 15.55 16.20 16.55 19.20 21.14 21.34 9 00 900 Alléén op zon- en feestd. 12.13 Niet op zon- en feestdagen 12.17 Alléén Zaterdags 14.52 Zaterdags niet 14.52 Alléén Zaterdags 14.52 Zaterd., zon-en feestd. niet 17.51 Niet op zon- en feestdagen 18.32 21.34 Alléén op zon- en feestd, 22.49 Niet op zon- en feestdagen 23.37 8.47 9.36 10.01 9.584^ 9.10 9.51 10.14 10.19 9.10 9.51 10.14 1019 12.11 1306 13.31 13.18 12.11 12.51 13.31 13.18 15.09 16.06 16.31 15.55 15.09 16.06 16.31 15.55 15.09 16.06 16.31 15.55 17.35 18 36 19.01 19.08 18.39 19.36 2001 19.37° 18.39 19.36 20.01 19.37° 21.39 22.36') 23.01") 22.42 23.29s) 0.13 0.38 23.49 23.29 0.13 0.38 5.25 5.12 6.32 6.57 7.49 8.04 7.02 7.27 8.19 8.52 7.55 8.17 8.45 9.26 9.17 7.02') 8.17 8.45 926 9.22 11.03 11.02 11.27 12.21 12.05 11.48") 12.32 12.57 13.47 13.45 13.59 14.02 14.27 15.10 15.11 15.56 15.32 15.57 16.37 16.56 16.16 16.43 17.09 17.55 17.51 20.28 20.02 20.27 21.16 21.23 20.28 20.02 20.27 21.16 21.23 22.05 22.32 22.57 23.39 23.35 Niet op zon- en feestdagen 8 25 Zon- en feestd. niet. Sneltr. 9 39 Niet op zon-en feestdagen 11 19 Alléén op zon- en feestd. 11.35 Niet op zon- en feestdagen 14 39 Niet op zon- eu feestdagen 15.50 Alléén op zon- en feestd. 18.21 Niet op zon- en feestdagen 18.35 20.02 Niet op zon- en feestdagen 23.13 Zon- en feestd. aankomst 23,32 Alléén op zon- en feestd. 1.15 en Doorzitten bij WielrIJden, Zonnebrand en Jimetten, verzacht en geneest men mei In doosen van 30-60 cn 90 et Taba 80 ct Bij Apoth. en Drogisten EEN NIEUWE MESTSTOF: MICROBA, Het is ia 15 jaar geleden, dat ide land- en tuinbouwwereld in rep en roer werd gebracht door de aankondiging, dat een meststof was uitgevonden of misschien ontdekt, n.1. nor maal mest, die met succes alle mogelijke meststoffen zou vervangen en bovendien, om dat zij bepaalde bacteriën bevatte, de gewone meststoffen zou overtreffen. Even spoedig als de normaaLmest verscheen1, verdween zij ook weder. Zij was wel niet geheel onbruikbaar, doch kon1 in het geheel niet concurreeren tegen de bestaande kali-, fosforzuur- en stikstof meststoffen. Van de gunstige bacteriewerking bleek zoo goed als niets. Trouwens de natuur zorgt wel voor de noodige bacteriën, al komt de mensch een enkele maal te hulp. Wij dien. ken hierbij aan het enten met wortelknol- bacteriën, wat soms bij het ontginnen van woesten grond woirdt toegepast. Nu de nonmiaalmest al lang vergeten is, komt weder een alles vervangende mesit op duiken, de microba. De naam duidt reeds aan; dat deze meststof 'haar nuttige werking ont leent aan de zich daarin: bevindende bacteriën, waarva'n in! één kubieke centimeter ten minste 225 milliard1 (een milliard is duizend millioen) aanwezig zijn. Niet alleen, dat deze stof alle plantenVoedsel geeft, doch zij werkt ook gunstig als voorbe hoedmiddel tegen plantenziekten, ja kan zelfs deze genezen. Schadelijke dieren als koperworm, engerlin gen en dergelijke worden er door verdreven. Microba verspreidt door dé bacteriën' bij de ontleding van de humus zulk een ontzettenden stank, dat de tuinder of 'bouwer.. pardon, wij bedoelen het ongedierte in dert grond, de vlucht neemt. Waarheen? Dat wordt er niet bij verteld. We zien, dat wij hier te .doen' hebben met een' universeel middel, zooals er nog nooit een is geweest. Slechts io20 K.G. per H.A. zijn noodig om het beoogde doel te bereiken. Hoe zulk een kleine hoeveelheid over een H.A. te ver doelen, is een vraag, die wij niet zullen' op lossen. Merkwaardig is, dat deze stof, die zelf uiterst weinig plantenvoedsel bevat, door de bacteriën in staat is plantenvoedsel te voor schijn te roepen, Dat dit in sommige gevallen ten opzichte van de stikstof kan geschieden, is voldoende bekend. Maar hoe het mogelijk is, dat deze bacteriën ook kali, fosforzuur en kalk te voorschijn kunnen tooveren, is ons een onoplosbaar raadsel. Wij vermeenen ook, dat de wetenschap een sneller werkende bacterie dan de bekende stikstofbacterie met' al haar onderzoekingen reeds lang aan het licht gebracht zou hebben, indien deze bestond. Wij geven1 onzen lezers den' welgemeeniden raad: wacht met den aankoop van Microba, tot door wetenschappelijke proeven bewezen is, dat zij beteekenis heeft voor land*- en tuin. bornv. Rijbstuinbouw- en landbouwconsulen- ten zullen zeer zeber 'bereid zijn voorlichting te geven, zoodra iets meer van Microba be kend is. P. hoogste anodes'panning, doth wordt aangeslo ten op de detectorspanning; dit om het' hoog- frequentgenereeren zooveel mogelijk te voor komen. Verder wordt een kleinere plaatspoel genomen. Afscherming van het hoogfrequent- gedeelte is ook geen vercischte; kwaad kan hot niet. Een scherm aangebracht tussclhen hoogfrequent- en dëtectorgedeeltte kan dé stabiliteit in 't toestel soms vernoegen, mits er niet op andere wijze koppeling plaats vindt, waardoor de afscherming toch teniet gedaan wordt. W. P. 3-LAMP'S OF 4-LAMP'S RADIOTOESTEL Dé prijzen der radio-onderdeel en zijn aan merkelijk verlaagd, zoodat zelfbouw nog voordeeliger is als voorheen. Bovendien zijn de meeste fabrikaten belangrijk geperfectio neerd en' is er grooter keus 'dan ooit. Tengevolge van de licentieplicht aan de 'bou wers van handelstoestellen opgelegd is de animo tot zelfbouw belangrijk gestegen en be looft dit radio-seizoen voor de fabrieksto'estel- len zeer ongunstig te worden, tenzij een' groote prijsverlaging! volgt. Hierop schijnt echter nog geen kijk te zijn. Reeds eerder gaven we een schema aan voor zelfbouw, zoowel voor accu. als wisselstroom- voeding. De constructie van deze toestellen is zeer éénvoudig en goedkoop. De bouw die het fabrie'kstoestel 't meest nabij komt is met ingebouwde spoelen, echter verwisselbaar. Een 3-lampstoestel is vöor universeel ge bruikt wordt is die vervorming in een getal uit- scbermroosterlamp om het hoogfrequent ge nereer,en te beteugelen en' geen storing in de omgeving te verwekken en een' pentode-eind- lamp voor een' zoo krachtig mogelijk geluid. De weergave wordt mooier naarmate er minder laagfrequentversterking toegepast wordt, het geen ook logisch is. Iedere laagfrequenttransformator, hoe goed, ook geconstrueerd', geeft eenige vervorming. Indien in een' toestel een transformator ge bruikt wordt is die vrvorming in eert getal uit gedrukt b.v. 5; dit is' nauwelijks hoorbaar. Gaat men echter daarachter een ze transfor mator plaatsen die dezelfde vervorming geeft, dan is de toitale vervorming 5 maal, dus 25! dit wordt al heel spoedig gehoord. Daarom verdient een 3-lampstoesfel steeds de voor keur. Bovendien is het goedbooper in bouw en onderhoud en de constructie belangrijk een voudiger. Hoe grooter het aantal lampen, hoe grooter ook dé anodestroom. Aan de anode- voeding Wondert dientengevolge hoogere eischem gesteld; het plaatspannimgsapparaat moet aldus van grooter vermogen zijn. Een bromtoon treedt spoedig op. Voor een 3-lamps toestel is een eenvoudig plaatspanning-appa raat reeds voldoende. Bij gebruik van twee trappen laagfrequent versterking! vindt oolc spoedig koppeling plaats en moeten speciale voorzorgen bij de plaatsing daarvan genomen worden. Dan is er nog het z.g. microfonisch effect dat zich met een 4-lampst'oestél, althans laat bedwingen. Alles pleit dus voor het 3-lampstoestel, al thans voor gebruik met een normale dak- antenne en voor ontvangst van de omroep- station's. De hoogfrequentschermroosterlamp (9 daar in niet noodzakelijk. Met een gewone hoog- frequ'entversterkingalam'p, die ongeveer de helft minder kost, zijn even goede resultaten te behalen, Vereischte is natuurlijk dat de opstelling van de onderdeelen1 zoodanig is 'dat er geen koppeling kan optreden en men be hoorlijk met 't toestel omspringt. De hoogfre- quentversterkingslarnp krijgt dau liefst niet dé Stoom vaart MU. JS «darland- Poel au Lant, t., a Sept. te Singapore. Radja, 3 Sept te Antwerpen, j oh au de Witt, 4 Sept. te Genua. J. P. Coen, t., pass. 4 Sept. Perim. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij Achiilles, 3 Sept. te Calamata. Alkmaar, 4 Sept. te A'dam. Calypso, 3 Sept. te Middelburg. Deucalion, 4 Sept. te Antwerpen. Pollux, 3 Sept. v. Smynna. Trajanus, 3 Sept. v. Piraeuis. Triton, 4 Sept. te A'dam. Ardadne, 3 Sept. v. Paler,mo. Brion, 4 Sept. te Kopenhagen. Fauina, 4 Sept. te Fiuime. Haarlem, u., 3 Sept. v. Guayaquil. Hos, 4 Sept. v. A'dam'. Irene, 4 Sept. v. R'dam, Van Rensselaer, t., pass. 4 Sept. Aanren. Theseus; 4 Sept te A'dam. Ajax, 3 Sept. v. Carthagena. Boskoop, u., 3 Sept. v. Cristobal. Hermes, 5 Sept te A'dam. Nereus, 3 Sept v. Musel. Oberon, 4 Sept. 4 Sept v. Piraeos. Oranje Nassau, 7 Sept. v. P. au Prince. Qrestes, 4 Sept v. Comstantimopel. Saturnus, 3 Sept. te A'daan. Stella, 4 Sept. v. Hamburg. Telamon, 4 Sept te Cadix. Tiberius, 4 Sept te Aquin. Titu's, 4 Sept. v. P. au Prince. Kon. HolL Lloyd. Amsrtellaud, t., pass. 1 Sept. Madeira. Zaanland, t., 4 Sept. te Monitivideo. Gelria, u., 4 Sept. v. Bahia. Maasland, 5 Sept. te A'daim. Zeelandia, o., pass. 5 Sept. Ouessant. Halycon Lijn. Stad' Arnhem, 4 Sept te San Nicolaa. HollandAfrika Lijn. Breda, 8 Sept te Antwerpen. Nias, 4 Sept. v. A'dam. Sumatra, 4 Sept. te A'dam. Meliskerk, t, 2 Sept. v. Bei ra. Heemskerk, t„ pass. 4 Sept. Ouessant. Klipfontein, u., pass. 4 Sept. Dakar. Randfontein, u., 3 Sept. v. Mozambique, Rijperkerk, t, 4 Sept v. P. Said. Holland—Wagt-Mrika Lij». Reggestroom, u., 9 Sept. v. Las Pal raas. Maaskerk, t, 3 Sept. v. Tacoradi. IJ stro om, t., pass. 3 pass. Las Palma®. Drechtstroom, e Sept. te R'dam. Holland—Amerika Llja. Delftdijk, 3 Sept v. Liverpool. Nebraska, 4 Seprt. te R'dam. Kinderdijk, so Aug. v. S. Franelsoo. Edam, 4 Sept. v. Coruna. Voot kmrrifj verzorgd als atyn wij speciaal Ingericht. Groote cetfscheidenheid modellen aanwezig. Diverse lettersoorten. Onze modelboeken staan n ten dienste. N.V. Drukkerij voorheen Koningstraat Den Helder, Kinderdijk, 3 Spt. te Vancouver. Narental, 4 Sept, v. Londen. Statendam, pass. 4 Spt. Cape Race. HollandAustralië Lija. Aaigtefcerk, u., 3 Sept. te Brisbane. Aren diskerk, t, 4Sept. te Suez. HollandBrits ch-lndië Lijn. Meerkerk, 4 Sept v. R'dam. Staidsdijk, u., 3 Sept. te Rangoon. Koudekerk, u., pass. 5 Sept. Gibratlar. Schiekrk, t., pass. 4 Sept Kaap Bon. HollandO.-Azië Lijn. Ouderkerk, 4 Sept v. A'dam. Oostkerk, u., pass. 5 Sept. Gibraltar. lava—New-York Jtyn. Djember, pass. 3 Sept Gibraltar. Tosari, 4 Sept. te Soerabaja. Blitar, 3 Sept. v. New York. Euryades, 0 Sept te Boston. Kaïngeau, 31 Aug. te Hampton Rdsi. Merauke, pass. 4 Sept. Azoren. Singkep, 3 Sept. v. Saibang. Beemsterdijk, 4 Sept. v. Pt Said. Bloimmersdijk, 4 Sept. v. Suez. Merauke, pass. 5 Sept. Gibratlar. JavaBengalen Lijn. Jacatra, 3 Sept. v. Calcutta. Java Pacific Lijn. Batoe, a Sept. te Penang. Rottardamsche Lloyd. Patria, u., 4 Sept. te Sout'hampton. Tjeritnai, u., 4 Sept. te Belawan. Insulinde, t, 4 Sept. v. Colombo. Kota Inten, u., 4 Sept te Belawan. Buitenzorg; u., pass. 4 Sept. Sagres. Indrapoera, t., S Sept. te Marseille. Kota Gede, u., pass. 5 Sept. Pt. de Galle. Madioan, 4 Sept. te Breimen. RotterdamZuid-Amarüra Lijn. Alwaki, 3 Sept te Hamburg. Algorab, 4 Sept. v. B. Ayres. Aludra, t, pasa. 4 Sept. Ouessant. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Aigaimemnon1, 4 Sept. v. A'dam. Clytoneus, 1 Sept. v. Colombo. Laomedon, 1 Sept. v. Colombo. Menelaus, 3 Sept. te Tientsin. Eurybates, piass. 6 Sept. Gibraltar. Glaucua, 4 Sept. te Penaag. Helanua, 3 Sept. v. Kobe. Emzateo Lijn. Jonge ElisaJbeth, 3 Sept Fitaisteire gep. Jotn'ge Johanna, 3 Sept. v. Gambia. /srtrek van Den Helder: Amsterdam: Aankomst te alltó* «ui *j/9-Ji/8 0p 10a- en feestd. 18.32 Haarlem Dpn Haag Rotterdam Utrecht C.S De markttr. n. Schagen (Donderd.) vertr. 7.42 aank. te Behagen 8.32. l)Z.- en Feestd. 22.21. Z.-en Feestd 22.48. Via A'dam aankomst Haarlem 23.14, Den Haag 23.51, R'dam 0.16. 4) ove Vertrek van Utrecht C.S. Rotterdam Dan Haag - Zond. vertr, een trein 8.J7 uil Utrech aank. A'dam 9.18 over Hilversum 9.58. Aankomst te Haarlem Amsterdam: Den Helder: Alléén va® «9/6-31/8 op ion- en feestd. 10.27 18; dus 4 ral», voor aansl. Zaterd. 12.39.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 7