f ucWvöatT
GARAGE„MODERNE
progr&mrnè,
(UMjlS <ntet waI urn*- TZga# Jicht, Griep, Spierpijn, Hoofd- en Zenuwpijn
geen lange golf in den omroepland toege
wezen kon worden), toegestaan die 1071 M.
voor omroepdoel einden te gebruiken, ech
ter onder voorbehoud, dat bet de diensten,
waarvoor de 1071 M. officieel te aange
wezen, niet stoort.
Nu de nieuwe Noorsdh© zender te Oslo
ook des avonds proefuitzendinigen houdt
op deze golflengte, wordt de Nederland-
sohe omroep, die voorloopig des avonds
met toestemming van den minister op
eigen risico op deize golflengte is blijven
werken, uiteraard door dezen veel krach
tiger zender gestoord.
Aan Noorwegen is telegrafisch gevraagd
of het de bedoeling te, de uitzendingen op
deze 'golflengte te 'bestendigen. Indden dit
het geval is, zal de Nederlanidscbe omroep,
die een lange golf (1875 M.) te zijner be
schikking heeft, de 1071 M. moeten ver
laten en over moeten gaan op de aan
Nederland toegewezen korte golf van 298
M., die wel overdag, maar nog niet des
avonds voor omroepdoeleinden is gebezigd.
Dat bij incidenteel© proefnemingen met
de 298 M. des avonds verschillende storin
gen optraden, is te verklaren, wijl de door
het tot nu toe ongebruikt laten van deze
golf in de avonduren andere stations daar
op zijn gaan werken.
De storende station® worden inmiddels
opgespoord en de noodige maatregelen
worden genomen om aan het ten onrechte
gebruik maken van deze golf door ande
ren een einde te maken.
De uitzendingen op 298 M. zullen dus
binnenkort naar verwacht wordt, storings
vrij worden ontvangen, behoudens dat de
kwestie van de verbetering in de zend
apparatuur nog moet worden opgelost.
Het spreekt ovreigens vanzelf, dat de 1071
M. golf, welke aan ons land voor uitzen
dingen van zakelijken aard is toegewezen,
daarvoor beschikbaar blijft en dat. tegen
eventueels storing op dat gebied terstond
maatregelen zouden worden genomen.
Uit het vorenstaande blijkt, dat Neder
land zich strikt wensoht te gedragen naar
de op de conferentie te Praag gemaakte
afspraken.
Het Hdbl. meldt voorts, dat het hoofd
bestuur der P.T.T. thans pogingen in het
werk stelt om storingen op de 298 M. golf
opgeheven te krijgen. Zeer binnenkort
zullen verschillende mededeelirigen, vooral
op technisch gebied, van die zijd© ver
schijnen.
üiiSiiiiiu»'"uiiiiiii||iiuur-
HET VERONGELUKKEN VAN DE
R 101.
Overbrenging van die slachtoffers.
Dinsdagmiddag kort na twaalf uur zijn
de lijkkisten, die da stoffelijke resten der
slachtoffers van het ongeluk met de R 101
bevatten, uit het stadhuis naar het station
van Beauvais overgebracht, waar vandaan
om kwart over één een trein naar Bou-
logne te vertrokken. Het was tamelijk goed
weer, toen die eerst© kisten op affuiten ge
plaatst, weggereden werden. Fransche
troepen van de luchtvaart bewezen mili
taire eer en gedurende den geheelen tocht
klonk dof tromgeroffel. Twee-en-diertig
bombardementsvliegtuigen hebben deelge
nomen aan de eerbewijzen.
Onmiddellijk achter de laatste kist lie
pen die drie geredden, Leeoh, Binks en
Bell, die uit het ziekenhuis te Beauvais als
genezen ontslagen waren en daarachter
Lord Tyrrell, die Engelsche ambassadeur
te Parijs met Tardieu, Momtague, den En-
gelachen onder-secretaris van luchtvaart,
met Laurent Eynac, den Fransohen minis
ter van luchtvaart, en daarachter tal van
officieren, deskundigen, enz. van de Fran
sche en Engelsche liuchtvaartdepartemen-
ten en een peloton cavalerie tot slot. Aan
Tardieu een persoonlijken brief van den
Eriifelschen Koning, waarin dank gebracht
het station overhandigde Lord Tyrrell aan
werd aan de Fransche regeering en het
Fransche volk voor de betoonde hulp en
het meegevoel' en daarna zette de extra-
trein zich in beweging. Om ongeveer bnif
vijf te hij te Boulogne aangekomen. Hier
werden de kisten met groote piëteit aan
boord van de torpedobooten „Tribune" en
„Tempest" gebracht, die in de haven ge
reed lagen. Tardieu heeft nog bevolen, dat
3 Fransche oorlogsschepen de Engelsche
schepen, wier vlaggen halfstok woeien,
zouden vergezellen, maar men wist niet j
zeker of, met het oog op den geweldigen I
storm, die in het Kanaal heersohte, de
Fransche schepen bijtijds konden komen.
Te 9.33 kwam de „Tempest" te Dover
aan. In Frankrijk is Dinsdag een nationale
rouwdag gehouden.
Eerbewijzen onderweg.
Tijdens den. tocht van Beauvais tot Bou
logne, waar de lijkkisten aan boord van de
■Britsche destroyers „Tempest" en „Tri
bune" worden gebracht, werden overal de
omgekomen 'helden der lucht op ontroeren
de wijze gehuldigd.
Toen de speciale trein Boulogne be
reikte, donderden de salvo's, waarna Fran
sche en Engelsche volksliederen werden
gespeeld. Een reusachtige menigte woonde
onder doodsohe stilte het overbrengen
naar die destroyers bij,
Rouwdienst te Londen.
Morgen Vrijde? zal in de St. Paul
te Londen een speciale rouwdienst worden
gehouden., bijgewoond door den Prins van
Wales en vele leden van de Koninklijke1'
familie. I
DU". Eckener ultgencodlgd voor
het onderzoek?
Volgens een aanital Betrlüjnisohe bladen
heeft dr. Eckener van de Britsche regee
ring het verzoek ontvangen als deskundige
deel te nemen aan de werkzaamheden der
Emgelsch-Fransche commissie, die belast
te met het instiehlen van' het onderzoek naar
den ondergang van do R 101. Men acht
het zoo goed als zeker, dat dr. Eckener
deze uitmoodiging zal accepteeren.
Dr, ECkener zelf laat het bericht, dat
hij zou zijn uitgenoodigd, tegenspreken.
Een later bericht meldt,: De Fransch-
Britsohe commissie van deskundigen voor
het onderzoek is nu geconstitueerd en
reeds met haar arbeid begonnen.
Er zullen geen. mededeelingen worden
gedaan alvorens het onderzoek voltooid1 te.
Een merkwaardige redding.
De marconist Dteley heeft aan eon ver
tegenwoordiger van de News Obronicle
het volgende verteld, hoe hij uit het bran
dende luchtschip ontsnapte:
„Ik lag in mijn kooi te wachten tot ik
dienst moest doem Plotseling voelde ik,
dat er iets gebeurde en sprong op, maar
voor ik een schakelaar kon pakken, werd
ik door een verschrikkelijke vlam verrast,
die me bijna tegen den grond sloeg.
„Alles werd donker. Dan plotseling op
nieuw een uitbarsting van vlammen naar
het inwendige van het schip. Ik dacht, dat
mijn einide gekomen was en rende de gang
in teneinde een weg te vinden om te ont
komen. Mijn eerste gedachte was ergens
doorheen te breken en ik gebruikte mijn
tanden en nagels, maar al mijn pogingen
waren nutteloos. Ik versaagde echter niet,
tot mijn krachten afnamen en de vlammen
steeds nader kwamen. Het materiaal rond
mij( vatte reeds vlam. Opnieuw deed ik er
een aanval op, doch het begaf zich niet.
Uitgeput zonk ik op den grond en uitte
een kort gebed. Toen ik viel veelde ik, dat
er iets onder mij doorboog. Inderdaad
stortte ik naar beneden en het scheen als
of ik ini een vuurzee viel. Ik stak mijn
hand uit en voelde iets nats. Het was gras.
„Op handen en knieën kroop ik verder,
tot een voorwerp mijn weg versperde. Ik
was bijna bedwelmd, toen ik trachtte het
voorwerp te verwijderen. Het was een stuk
staal dat zoo heet was, dat ik een mijner
vingers tot op het been verbrandde.
„Éindelijk zag ik twee mannen heen en
weer loopen, die riepen: „Daar is er nog
een". Het waren Binks en Leech. Ze droe
gen m© weg en toen ik eenigszins was bij
gekomen, hebben we teizamen naar ande
ren gezocht. We ontmoetten nog vijf an
dere overlevenden en samen hebben we
alles gedaan om er nog meer te vinden.
We waren verbrand en uitgeput, toen de
gondels neer begonnen te storten, waar
door miilioenen vonken in de lucht spoten.
Eindelijk zagen we naderende lichten van
auto's en motorwielrijders, die hulp kwa
men hieden."
Een der helpers vertelde nog, dat hij
een man uit de cabine in de vlammen zag
vallen; maar hulp kon daar niet worden
geboden,
LUCHTVERKEER OP DE VLIEG
VELDEN GEDURENDE SEPTEMBER.
Schiphol, de luchthaven van' Amster
dam, werd gedurende September aange
daan door 644 verkeersvliegtuigen der ge
regelde luchitliijnieni, 418 vliegtuigen van
leger en marine en 17 extra vliegtuigen.
Er werden 15 proefvluchten met vliegtui
gen van de K.LjM. en andere Luchtvaart
maatschappijen. uitgevoerd. Tevens had
den er 25 vluchten plaats met vliegtuigen
van de N.O. Nederlandische vliegtuigen-
fabriek Fokker en 66 vluchten met Pan-
dervliegbuigen van d© Nationale Lucht
vaartschoolHet aanital pleiziervliegers
bedroeg 374 en het aantal bezoekers 5021.
Waalhaven, de luchthaven van Rotter
dam, werd gedurende die maand aangedaan
door 229 verkeersvliegtuigen, 138 vlieg
tuigen van leger en marine, 59 vliegtuigen
van de Nationale Luchtvaartschool en ver
schillende particulieren. Bovendien wer
den op Waalhaven 34 proef-, rond- en
oefenvluchten uitgevoerd door verkeers
vliegtuigen der K.L.M., 5 door andere
maatschappijen, 261 door vliegtuigen der
Nationale Luchtvaartschool en 16 door op
Waalhaven gastatio nmieerde militaire
vliegtuigen. Het aantal pleiziervliegers
bedroeg 50 én het aantal bezoekers 4631.
DE VLIEGTOCHT VAN MEVROUW
BRUCË NAAR HET VERRE OOSTEN.
De vermiste vliegster terecht.
Uit Bassorah wordt 'gemeld, dat me
vrouw Bruce, diie Zondagochtend uit Taak
was vertrokken ter voortzetting van haar
vliegtocht in haar eentje naar het Verre
Oosten, op den berg Mubaraik op onge
veer 35 mijl van Jask ongedeerd is aan
getroffen.
li
Firma W.G. MANSHANDEN
LUXE VERHUUR
15 CEIMT PER K.M
TEL, 533. LA&N 38-40
Visscherij.
Een vraag, die velen hier bezighoudt,
is: welke beteekenis zal Den Helder krij
gen als de afsluitdijk der Zuiderzee is
tot stand gekomen.
Men kan zich in allerlei beschouwingen
verdiepen en men kan allerlei mogelijk
heden gaan opsommen, doch eenig pers
pectief heeft men niet.
Het is alles nog, vaag en misschien is
het daarom heter te zwijgen.
Maar het is al net als met zoovele an
dere dingen, het '1'aat ons niet los en
daarom is zwijgen over een brandende
kwestie al een heel moeilijk ding.
Waaraan we wel eenig houvast hebben,
iis de kwestie der visscherij.
Bet ligt haast voor de hand, dat de
visschersvl'oot hier een stevige uitbrei
ding zal ondergaan, omdat er van de
thans bestaande Zuiderzeevissohers,. die
gedeeltelijk ook hun bedrijf uitoefenen
op de Noordzee, een groot deel hun be
drijf zullen overleggen naar hier.
In het afgesloten gedeelte der Zuider
zee imiag een groot meer blijven bestaan,
waar voor verschillende vischers nog wel
een boterham zal zijn te verdienen, miaar
het (groote aantal, dat thans van de Zui-
derzeeivisscherjj loeft, zal dan geen be
staan meer hebben.
De trekvisschen: baring en ansjovis,
die het jaarsaldo voor de visschers kon
den aanbrengen, hebben geen gelegen
heid meer bet afgesloten water te bevol
ken. Bot, de viscb die ook flink bijidraiagt
tot bet saldo en niet te vergeten de gar
nalen, zullen in veel minder mate ge
tracht worden en zullen ten slotte uit bet
gebied' verdwenen Zijn.
De Zuiderzeesteunwet is, afgaande op
betgeen nu en dan tot uiting komt, niet
er op gebaseerd, na afsluiting alle vis
schers een zorgeloos bestaan te verschaf
fen. De velen, die bun bedrijf liefhebben
en die op andere wijize geen mogelijk
heid zien door 'het leven te komen, zul
len bun geboorteplekje, boewei noode,
ten slotte vaarwel zeggen.
En, gewenisebt of niet, den Helder is
dan de aangewezen plaats voor vestiging.
Hier nog ruimte voor woningbouw,
hier nog ruimte voor ligplaats der schui
ten. Want een Ligplaats in de Binnen
haven kan door de motorkracht der schui
ten geen bezwaar meer zijn.
Hier dicht bij de gronden1 voor de
Noordzeevisscherij. Hier vlak bij de win-
tervisacherij van sardien en garnalen.
Haast zouden we schrijven: hier vlak
bij de haring- en ansjovisvissaherij. Maar
die twee soorten van visschen kunnen
nog niet worden genoemd, omdat niet is
te voorspellen of de intocht der visschen
op dezelfde wijze Zal plaats hebben' .als
vroeger.
Mocht dat wel het geval zijn, dan zeer
zeker wordt den Helder de groote aan-
voermarkt en het verkeer van viscih-
vraohtauto's in dat vischseizoen, vanuit
alle vroegere visöhcentra rond de Zuider
zee zal enorm zijn.
Juist de vrachtauto heeft dat mogelijk
gemaakt; dlat bewees dit voorjaar wel,
toen van weg en weer de auto's aanreden
om de haring naar de roofcerijen in die
plaatsen te vervoeren.
Wat dat voor den Helder kan beteeke-
nen, als inderdaad haring en ansjovis de
Waddenzee komt bevoken, is van een
niet te overziene beangrijkheidL
En wie zal zeggen welk perspectief
zich nog opent als voor het snedvervoer
van b.v. naar Duitschland gebruik kan
worden gemaakt van viegtuigen. In een
paar jaar tijd kan misschien de teohni-
sche vooruitgang in het vliegwezen wel
zoodanig zijn, dat de auto op bet tweede
plan is gebracht, zooals de spoorweg nu
reeds vaak door de auto op het tweed©
plan wordt gebracht.
Niet alleen die snelheid van het vervoer
is dan een factor, doch de versche visch
heeft absoluut niet te lijden van het hob
belend en schuddend wegvervoer per
auto en spoortrein.
En ieder weet, dat bet niet geleden
hebben der vervoerde visch van enorm
belang is om goede prijzen daarvoor te
miaken.
Het lijkt momenteel fantastisch en toch
is het misschien minder fantastisch dan
toen ©enigen tijd terug de mogelijkheid
werd geopperd om met Amerika, met
Indië, met Argentinië enz. telefoonge
sprekken1 te voeren. En die fantasie is
werkelijkheid geworden.
Waarom zou met het vliegtuig derge
lijke mogelijkheid als genoemd niet ver
kregen kunnen worden? Exploitatiekos
ten worden dan misschien geringer dan
over hetzelfde traject per spoor.
Duidelijke bewijzen zijn er dat ge
streefd Wordt met grootere vaartuigen de
vischvangst 'te beoefenen en de nieuw
bouw richt zich op het motorkottermodel
en diat zal bet vischvaartuig der toekomst
worden.
Nu doet zich de eigenaardigheid voor,
dat deze groote vaartuigen bij voorkeur
hun visch markten te Umuiden. Be
weerd wordt, dat uien dat doet omdat
daar boogere prijzen worden betaald.
Niochthans staat daar tegenover lande-
rer meening, dat dat niet bet geval is en
dat het zeer zeker niet zoo zou zijn als
meer geregeld kon worden gerekend op
visdhaanvoer hier, zoodat een vaster ba
sis in den vischhandel ten opzichte van
de bediening der klanten bon worden
verkregen.
Het is moeilijk, om dat met zekerheid
te bepalen.
Alleen zou dat mogelijk zijn zoo twe©
kotters zioh daartoe beschikbaar stelden
en de een te IJtnuidén ging markten, en
de ander hier en dan de prijzen, soort-
gewijis verdien vergeleken.
Een vooropgezette meening Is moediijk
te weerleggen en als hot er eenmaal in
geheid is, is het haast ondoenlijk die
meeniing te wijzigen.
Voor den Helder zou het van belang
zijn als men met eien paar kotters tot een
soort compromis zou kunnen geraken.
Men is wel eens wars van overheids
bemoeiing, maar vaak kan die nuttig en
soms onmisbaar zijn. In dit geval' zou diie
bemoeiing nuttig werk kunnen doen.
Die overheidsbemoeiing is ook noodig
en zelfs urgent ten opzichte van het
pufvraaigstufc.
We weten, dat vlsohmeei een noodza
kelijk voeidiingsartikel is geworden voor
tal Van bedrijven op het gebied der eier-
producti'e.
Deze pufindustrie stop te zetten zou
du® een débftclc in vele bedrijven ver
oorzaken.
Toch voelt zoowel reeder als visschcr
en waarschijnlijk ook de leiders der puf
industrie wel, dat er iets moet worden
gedaan om de visscherij te beschermen
en toch de visokmeelbereiding gaand© te
houden.
De zaak is schijnbaar nog volop ha
onderzoek, doch tot ©enigen dwingenden
maatregel is men nog niet gekomen.
Zou het niet zóó kunnen worden ge-
re,ged, dat zekere gebieden in zee, voor
een bepaalden tijd, totaal voor alle via-
Visscherij worden afgesloten en, zoolang
dat niet internationaal is geregeld, dan
voorloopig op eigen territoriaal gebied?
Politievaartu'igen 'zouden moeten zor
gen, dat het terrein inderdaad niet be-
vischt werd.
Men kreeg dan den toestand, dat te dier
plaatse de bodem niet omgewoeld werd,
zoodat ook de schelpdieren ongestoord
zioh konden ontwikkelen, waardoor vele
visohsoorten in staat waren zich van
voedsel te voorzien.
We meenen, dat het resultaat overwel
digend zou zijn.
Was diat gedurende een paar jaar on-
bevischt gebleven, dan zou er vermoede
lijk een fiinke vischstand zijn gekomen,
die ongehinderd aan de voortplanting
had bunnen deelnemen.
Vandaaruit was er veel jong leven
uitgezwommen en werden de kansen op
betere vischvangsten beter.
Dan gaf men dat gebied prijs en nam
een ander terrein onder bewaking.
Dit denbfceeld, in zijn primitieven vorm,
zal eigenaardige bezwaren in zich dra
gen. Maar menschen der wetenschap en
uit de praktijk zullen daaraan wellicht
den vorm bunnen geven, die voor het
doel noodzakelijk is.
We meenen te weten», dat Japan ons
in dit opzicht reeds ver vooruit is en
zekere gebieden voor bepaalden tijd voor
de vischvangst uitschakelt.
Steeds igrooter wordt de vraag naar
visohproduot voor beestenvoedering.
Visch, in gedroogden toestand, wordt
voor dat doel een gewild artikel.
Garnalen worden gedroogd en dienen
voor dierlijk voedsel. Klein soort visch
bomt daarvoor ook reeds in aanmerking
Garnalen komen hier vaak ln gew&b
digö kwanta' voor en) de vischmeelindu-
strie zal zeer zeker daarvan gebruik
Tïï&fcen
Op Texel heeft imien reeds zoo'n dip-
gerij en naar wij, vernamen, werkt dl©
met succea
Ook hier zal dus langzamerhand diie
industrie wel vasten voet krijgen.
Dergelijke industrie zou permanent
waarschijnlijk mogelijk zijta zoo men van
overheidswege zorgde voor een soort
reservaat in d© Waddenzee, waar pok
de garnalen zich ongestoord zouden bun
nen ophouden, met het gevolg dat die
geheel© Waddenzee daarvan ten slotte de
profijten trok.
In het wilde weg blijven: visschen zou
ook wel tot ongewenschte gevolgen kun
nen leiden.
De stelselmatige ontwikkeling van otofc
het visohmeetbedrijf stelt belangrijke
eischen aan het natuurijike schepping»,
vermogen der zee.
Diat miag niet worden verstoord en
daarom is het noodzakelijk dat regelend
wordt opgetreden, omdat_ men weet, dat
roofbouw leidt tot uitpuffing.
En wat bezwaar kan er tegen een re-
gelend optreden' worden ingebracht?
Die tijd van ieder voor zich moet ook
hiervoor plaats maken: ieder voor aüen
en aden voor ieder.
De
Beeldspraak.
„Braim: „Flets Jij, tegenwoordig
meer?" de
Frans: Neen, de fiets hangt
keel uit. Er spookt me nu een autoow
door het hoofd."
TOOAL-t»blel*«x3 bJJ alle apotK «n ftoS. A HOMO ©u. K.Voor lagere kuren In klinlekreroakklng tB.7B voordeellaer In 't gebruik)
HOLLAJNDSCHE HELDEN.
Op Curatao daar werd men overvallen.
Heel Nederland was hierdoor geblameerd.
Drie dooden, vijf gewonden met z'n allen.
Men heeft daarna de les nu wel geleerd.
De Gouverneur kwam spoedig hier naar Holland.
En kap'teln Borren, Li kent hem, dik en rond.
Kwam ook naar huls, om even te vernemen
Hoe men zijn heldendaden vond, op Neérlandjch
grond.
Op plichtsverzaking ja, daar staat drie jaren.
Het zou ook kunnen, dat hl] wel vijf jaren kreeg,
't Is niet te veel, als ik daar denk, aan acht
soldaten,
Waarvan de een na d'ander ln elkander zeeg.
Drie dooden, vijf gewonden zijn daar te betreuren.
Ter rechtzaal bracht men hulde, aan hun mooi
gedrag.
Ik ril ervan, want ln de krant, daar stond een
plaatje.
Waarop Ik Borren zag, met gullen lach.
Vijf volle jaren had men kunnen e schen.
Maar niets daarvan, geen vier, geen twee, geen één.
Vijf dagen, ach dat vond men al voldoende.
Want er was sprake van verzachting, naar het
scheen.
Wel gaf men voor: hij had zich kunnen weren.
Ook volgens mij terwille van zijn eer.
Nu zal hij straks, wanneer hl] heeft gezeten
Wel les gaan nemen, in de eereleer.
Drie dooden, ach, zij keer en nimmer weder.
En vijf gewonden, straks misschien hersteld.
Zl) hielden stand, zooals het ook behoort te vrtai
Voor hen was eer het hoogste, en zij werden hek
Maar 'k vraag mij af, wie trok aan 't langste einde.
De Helden, Gouverneur of wel de Kapitein?
Het spreekt vanzelf, dat ik zeg, de beide laatsten.
Omdat zij levend en gezond ln Holland zijn.
Jan Mens.
VRIJDAG io OCTOBER.
Hilversum, 1071 M. Tot 6 uur: 298 M.
8.00 VARA. GrammofoonpL
10.00 Morgenwijding (VPRO).
10.15 VARA. Voordraf hl.
10.30 VARA. Ziekemiiurtje.
11.3012.00 VARA. Graimmofoonpl.
12.012.00 AVRO. Concert. Omroeporkest.
2.05<2.30 AVRO. Uitz. voor scholen.
2.30—3.00 AVRO. Gramttnofoonpl.
3.00—4.00 AVRO. Concert. AVRO-Kwintet
4.00 V'ARA. Kookles.
4.45 VARA. Kinderverhalen.
5.415 VARA. Concert. VARA-Orkest.
6.50 VARA. Actueel allerlei door het NW.
7.05 VARA. Concertorgelbespeling.
7.15 VARA. Literair halfuurtje.
8.00 VPRO. Concert. Slavisch-Hongaarsche
avond. II. Beekhuis (piano), Han® Gruys
(alt), J. H. ne Groot (voordracht). Spre
kers: Mr. R. Houwink en Ds. F. W. J. v. d.
Kieboom.
11.0012.000 VARA. 'Gramimoloonpl.
Huizen, 187S M.
Uitsl. KRO-uitzeniding.
8.009.15 Grammiofoonpl.
11.30—12.00 Godsdienstig halfuurtje.
12.151.45 Concert door het KRO-Kwintet.
I.45.2.00 Gramimooonpl.
2.002.30 Lezing over 'de verzorging van huis
dieren door Dr. v. d. Bergh.
2.303.30 Grammofoon,
3.306.30 Concert door het satan-orkest o.l.v.
M. v. 't Woud. Werken van. L. Ganne.
6.307.15 Concert Ln Heerlen. Zang en mu-
ziekvereenigingen der Oranje-Nassau .mijnen
7.15'7-45 Leziinig over de bestrijding der mis
dadigheid, door Mr. Win'dhausen. Daarna ver
volg concert.
8.00'ii.oo Concert door 't KRO-orkest o.l.v.
Joh. Gerritsen.
II.0012.00 Grammofoon'.
ZATERDAG n OCTOBER.
Hilversum, 1071 M. Tot 1 uur: 298 M.
Uitsl. VARA-uitzending,
8.00 Concert0rgelbespeling,
9.00 Grammofoonpl.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Voordracht.
10.30 Ziekenuurtje.
11.30 GrammofoonJpl
12.00 Concert. VARA-Septet.
I.45 Kinderliedjes.
2.45 Paexïagogisch concert door de Holl. Ki-
tnermuziekvereett. a.Lv. P. Tiggers.
4.15 Duitsche les.
4.45 Lezing over „Ons huis".
5.30 Lezing door G. J. Zwertbnoefc over
Arbeiders Radio-Internationale".
6.05 Kinderuuitje.
7.00 Uurtje voor de visschers op zee (Voor
dracht, zang en toespraak).
8.00 Concert dbor het VARA-Orkest.
8.45 Lezing over den student en de Maat
schappij.
9.15 Vocaal en instrumentaal concert. VARA-
orkest, E. de Haas (sopraan), J. v. d. Meu-
len (baritoni).
9.45 Persber.
10.30 Bij de Pomp.
10.45 Vervolg concert.
II.15 Grammofoonpl.
12.00 Sluiting.
Huizen, 1875 M.
Uitsl. KRO-uitzeniding.
8.00—19.15 Morgenconcert.
11.3012.00 Godsdienstig halfuurtje.
12.15—1.45 Concert door 't KRO-sextet.
I.452.30 Grammofoon.
2.303.00 Vragenhalfuur voor de jeugd.
3.004.15 Kindleruurtje.
5.006.00 Grammofoon.
6.006.15 Sport praat je.
6.156.35 Journalistiek overzicht.
6.35 Grammofoon.
6.4,5 Spaansche les.
7.i5Lezing over .rechtvaardigheid/ door f
Weve.
8.00—11.00 Populair concert door 't *5?
orkest o.l.v. M. v. 't Woud. L. v. d. H
declamator.
9.30 Persber.
II.0012.00 GrOmmofoon.