lknkcuM> k&i$tye&, BINNENLAND. 50 SOORTEN VLEESCHWAREN J.J.v.d. PLAAT f ucWv&arf Da ramp van de R 101. Laatste berichten. DB BALKAN-OONFERENTEB. Da laatste vergadering van da confe rentie is gehouden ini het antieke theater te Delphi. Hier, in deze historische omge ving, vaar eens een andere bond van vol ken van den Balkan, zij het dan ook van eeni beperkter deel, placht 'bijeen te komen, heeft men. het statuut voor 'het permanente inter-Balikanorganisme aangenomen en besloten de volgende vergadering het vol gend jaar te Stomheid (Konstanitinopel) te houden. Op voorstel van voorzitter Papanastasioe nam de vergadering met algemeene stem men een boodschap aan de Balkanvolken aan, zeggende: „Wij stellen er prijs op te verklaren, dat de onderlinge rechtstreek- sohe aanraking en samenwerking tijdens de werkzaamheden der conferentie op schitterende wijze getoond heeft, dat wij broedervolken zijn en in staat zijn door onderlinge aaneensluiting en langs vreed- zamen weg de geschillen, die ons scheid den, op te lossen. Het ligt in onze eigen handen, inderdaad onafhankelijk te wezen, ons groot gezag in de wereld te verschaf fen en ons lot te veiibeteren. Een Verbond is het eenige nieuwe ideaal voor alle Bal kanvolken." DE OPSTAND IN BRAZILIË. Hot Argenitijnsohe bladi La Nacion meldt uit Porte Alegre, dat volgens daar binnen gekomen) berichten! het garnizoen van Santa Cruz in den staat Rio de Janeiro aan het muiten is geslagen. Volgens een telegram uit Porte Alegre beweren de opstandelingen, dat de kruiser Marenhoa 's nachts pogingen heeft gedaan te Imbituba in den staat Santa Catharina troepen aan land te zetten. Na een lang durig gevecht moest de kruiser echter terugtrekken. D. staf van de opstandelingen deelt mede, dat het offensief voortgaat Het staande leger van de opstandelingen zou 50.000 man sterk zijn, waarvan 80.000 tot de sürijdfonnataes behooren. Engelsche waakzaamheid. Uit Port of Spain' op Trinidad wordt ge meld, dat de Engelsche kruiser Delhi ge reed gemaakt is en vertrokken naar Per- nambuco om er de Engelsche belangen te beschermen. De Braziliaansche minister van bulten- landsche zaken.' publiceert een commimi-l qué, waarin bevestigd wordt, dat er pa-t triott&sche bataljons gevormd worden. Het' communiqué deelt voorts mede, dat de federale troepen de opstandelingen in Para geslagen hebben. In Minas Geraes duurt de strijd voort, evenals in Santa Catharina, waar verschillende garnizoens zich held haftig verdedigen. •Volgens een B.TA.-'bericht uit Buenos Alies zijn 4 van de 7 leden der oppositie te Rio de Janeiro gearresteerd. De vijfde een 'broer van den vroeger en gouverneur van Minas Geraes, zou in de Aigeotfinsche ambassade gevlucht zijn, maar dit bericht dient met voorbehoud te worden opgeno men. Over het lot van de twee anderen is niets bekend. Het blad „TTrrparolal" meldt, dat tien vliegtuigen der opstandelingen de stad Sao Paulo hebben gebombardeerd. Dit be richt werd echter tot dusver niet beves tigd. De rebellen zouden met een troepen macht van 50.000 man uit vijf richtingen naar de stad oprukken. Eeri officieel berioht uit Rio de Janeiro behelst, dat de Braziliaansche regeering den toestand goed beheersoht en dat leger en vloot haar trouw blijven. De opstandelingen hebben op deze voor stelling een en ander af te dingen. Zij beweren dat de regeering nog sleehts baas is in de zeven staten Sao Paulo, Matto Grosso. Rio de Janeiro, Espirito Santo, Bahia, Goyaz en Sergipe en twaalf andere geheel voor haar zaak gewonnen zijn. Matto Grosso is een geweldig uit gestrekte staat in het Westen, die aan Bolivië en Paraguay grenst, maar de andere zes staten die met name genoemd worden, hebben, op Goyaz na, dat in het binnenland ligt, alle reehtstreekache ver binding met den Atlantisehen Oceaan, waaruit men moet opmaken, dat de op standelingen hun beweging nog niet in dreigenden omvang naar de vloot hebben kunnen overplanten. Ofschoon de opstand zich tegen presi dent Washington Luiz richt, is het doel er van de huldiging van dr. Prestes als zfin opvolger te beletten. Zijn tegenstan ders noemen Prestes een werktuig in de handen van Luiz. OVER HET NUT VAN ZOEKLICHTEN BIJ REDDINGEN OP ONZE KUST. In den avond van 27 September j.1. werd aan het strand' te Wijk-aan-Zee een red- dingsdemonstratie 'gehouden, waarbij ge bruik werd gemaakt van een door de N.V. Philips samengestelde zoekllohtinstallatie. De belangstelling, zoowel van de zijde der autoriteiten als van het publiek, was groot en over het verloop van de demonstratie heeft de pers uitgebreide verslagen ge bracht Nu ioopen de conclusies in deze verslagen nogal uiteen: vele bladen be schouwen de demonstratie als volkomen geslaagd, andere noemen den uitslag er van twi,i'feilachtig, terwijl sommige zelfs spreken van teleurstelling voor de duizen den toeschouwers, die vanaf het strand het schouwspel volgden. Waar de meenin- zoo uiteenioopen, zal een uiteenzetting van het eigenlijke doel van het zoeklicht op zijn plaat9 zijn. Wanneer zal het zoeklicht dienst moeten doen? Uitsluitend! bij stormweer, want al leen dan is bij stranding op onze kust directe hulp nuooag. Nu is bij stormweer ue atmosfeer helder, zoodat het licht van oen zoeklicht dan ver kan doordringen, terwijl mist, die een verre straling van het zoeklicht belemmert* bij storm niet zal optreden. Bij de demonstratie te Wfik-aan-Zee hing een lichte mist en de terugkaatsing van het licht tegen de waterdruppeltjes verblindde de toeschouwers ©enigszins, waardoor zij hetgeen in de verte ge schiedde, moeilijk konden waarnemen. Hieraan is de teleurstelling toe te schrij ven van hen, die niet konden zien, wat zij verwacht 'hadden. Maar bovendien» het zoeklicht dient niet, om vanaf het strand een wrak en de redidingsbooten op een af stand van 1200 meter en meer duidelijk te kunnen waarnemen. De taak van het zoeklicht is, op de plaats der redding zelf voldoende licht te geven bij het reddings werk. Op het strand ziet men slechts het door de booten teruggekaatste licht, dat natuurlijk, vooral door den grootea af stand, een geringe sterkte heeft De in druk, die het publiek op het strand van de sterkte van het licht heeft gekregen, kan daarom geen maatstaf zijn voor de be- oordeeling van de doelmatigheid der in stallatie. Van de grootste waaide daarentegen is het oordeel van de bemanningen der aan de demonstratie deelnemende vaartuigen. Mn dit luidt heel anders. Uit hun mede- deelingen blijkt, dat men op 1700 1800 meter uit de kust nog volop licht had. Toen de booten 1200 meter uit de kust lagen en elkander op 50 meter genaderd waren, konden de leden der bemanning elkaar stuk voor stuk herkennen. Bfi het licht van den bundel werden de schipbreu kelingen, die over boord sprongen, zonder moeite opgepikt. Aankomende rollers, die zoo gevaarlijk zijn, wanneer zij een red dingsboot overdwars treffqfl, konden reeds op voldoenden afstand waargenomen worden, om den schipper gelegenheid te geven* er zijn boot met den kop in te zetten. En tenslotte: toen het „wrak" in de beste conditie huistoe voer, konden de op- varendien nog op 3 KJVL afstand van het zoeklicht 'bij! het licht daarvan op hun horloge zien. Of dus de toeschouwers vanaf het strand weinig van de eigenlijke „redding" gezien hebben, doet niets ter zake. Op de plaats der redding was voldoende licht en dat ia hoofdzaak. Dit licht is voor redders en schipbreukelingen van het al lergrootste nut en een uiterst belangrijke1 nioreele steun. En» zooals wij hierboven reeds opmerkten, indien er zulk een dikke mist hangt, dat het licht niet tot een' ge strand schip zou kunnen doordringen, dan is tevens de atmosfeer zoo rustig, dat er voor de opvarenden geen direct gevaar be staat, zoodat onmiddellijke hulp niet noo- dig is en een zoeklicht geen dienst behoeft te doen. Bij de gevaarlijke storm-achipbreuken daarentegen is een zoeklicht op elke kust steeds van onschatbare waarde. HET MAALGEBOD. Gistermiddag Is in de Lairessezaal te 's Gravenhage onder voorzitterschap van den minister van staat, minister van bin- nenlasdeohe zaken en landbouw een ver- 't gadering gehouden met organisaties van belanghebbenden bij eea eventueel maal- j gebod ten aanzien van binnenlandsche tarwe. Dit gesehiedde mede naar aanlei- ding van door belanghebbenden reeds eerder hieromtrent aan regeeringsorganen gedane mededeelingen en gerichte ver zoeken en daarover gevoerde besprekin gen. Ter vergadering waren vertegenwoor digd de volgende organisaties en lichamen: Bond van Ohr. Bakkerspatroons in Ne derland, Ned. Bakkersverbond, Ned. R. K. Bakkersbond, Ned. Ver. van Werkgevers in het bakkersbedrijf, Ver. ian Werk gevers in het Israëlietisch bakkersbedrijf in Nederland, Centrale Bond van Neder- landsche Verbruikscoöperaties, Ned. Ver. van Meelfabrikanten, N.V. Meelfabrieken der Nederlandsche Bakkerij, Alg. Ned. Molenaarsbond, Ned. Bond van graan- en meelhandelaren, Ned. R. K. Bond van molenaars en graan- en meelhandelaren, Ned. Ver. van Meelagenten, Bond van Ned. Meelimporteurs, Ned. Ver. van Meel- importeurs en de Nfiverheidsraad. Door belanghebbenden werden bezwa ren geopperd tegen en vragen gesteld met betrekking tot de toepassing van een maalgebod, zulks aan de hand van een door de regeering verstrekte nota. Namens de zes organisaties van bakkers- patroons werd aan belanghebbenden voor gesteld alsnog een poging te doen om langs den weg van het particulier initiatief te bewerkstelligen hetgeen men zich voor stelt, dat de regeering met een maal gebod wil bereiken. GEPENSIONNEERDEN DER ZEEMACHT. In een gisteravond te 's-Gravenhage gehouden vergadering van den bond van gepensionneerden der zeemacht van vóór 1918 en weduwen en weezen van vóór 1909, is een motie aangenomen, waarin wordt geprotesteerd tegen de kortingen die toegepast worden en niet in het be sluit van de wet van 29 Juni 1930 voor komen en aan het bestuur wordt verzocht, bij de regeering stappen te doen om de korting te doen vervallen. ZUIDERZEEVISSCHERS IN DEN HAAG. In Den Haag heeft gistermiddag de aangekondigde groote vergadering plaat» gehad van visschers uit alle plaateen langs de Zuiderzee. Het was de bedoeling van het Centraal comité van Zuiderzeevisschers, aan den vooravond van de behandeling van het ontwerp van wet tot wijziging van de Zui- derzeesteunwet, de visschers bijeen te brengen om gezamenlijk hun grieven en wenschen. nog eens naar voren te bren gen. De belangstelling was overweldigend. De zaal van „Diligentia" was al lang voor het vastgestelde uur gevuld en het comité ging er toe over een tweede zaal in het gebouw „Veritas" te huren. Toch moesten vele honderden teleurge steld worden en konden niet toegelaten worden. Uit vele dorpen waren de visschers in hun schilderachtige kleederdracht naar Den Haag gekomen. Van de meeste kust© plaatsjes langs de Zuiderzee kwamen zij, mannen in hun wijde broeken en in hun pofbroeken, vrouwen met rijk gekleurde keursjes en hoofdkappen, in autobussen in drommen naar Den Haag om gezamen lijk te protesteeren. Sprekers waren de heeren B. Demmer, voorzitter van het Centraal Comité, Gor ter uit Medemblik, Van Doorn uit Elburg, Blok van Enkhuizen, Zwaan uit Bun schoten, Zandstra uit Lemmer, allen vis schers, ds. v. d. Voet, predikant te Lem mer, Visser uit Laaksum, Petersen uit Harderwijk, Meester uit Bunschoten, en anderen. Ook in „Amicitia" traden deze sprekers op. Het ongewone schouwspel van de tal rijke in costuum gekleede visschers trok ook uiteraard veel belangstelling van buiten. BLOEMBOLLENTEELT. Te Akersloot hebben zich geen voldoend aantal leerlingen voor een te openen cur sus in bloembollenteelt opgegeven, zoo dat de cursus niet zal doorgaan. Te Noord-Soharwoude is een dergelijke cursus geopend met 37 leerlingen. Boven dien1 is daar nog een tuinbouwcursus be gonnen met 23 leerlingen. DE CRISIS IN DE NEDERLANDSCHE REIS VEREENIGIN G. In 1930 een nadeelig saldo van 65.540. In de vergadering van het hoofdbestuur der Nederlandsche Redsvereeniging. is de financieede toestand der. vereendging be sproken. Hieruit bleèk, dat de heer Van Teköleniburg, lid van de accountantsfirma Tekelenlburg en Van Til» 'heeft medege deeld, dat hij de jaarrekening 1929 reeds od 13 Maart 1930 had ingediend. Hij was hoogst verwonderd te vernemen, dat nie mand van het bestuur ook maar van een enkel cijfer had kunnen kennis nemen. Inderdaad, zoo bleek uit de besprekingen, had de afgetreden voorzitter in het afge- loopen jaar het hoofdbestuur en de meer derheid van het dagelijksch bestuur niet op de hoogte gesteld van1 den toestand der financiën* en van de draagwijdte der ge nomen besluiten. Wei is in den loop van het jaar herhaaldelijk getracht inzicht in de financieele positie te krijgen, maar de ongewone verhoudingen in het bestuur vormden een beletsel. Het is interessant uit het overzicht, dat deze accountant maakte, een en ander over te nemen, maar het zou ons te ver voeren. Er blijken eigenaardige toestanden in- de Vereeniging te bestaan; het tekort op de exploitatie h f 35.640 zal ontnomen worden aan 'het zjg. „spaarpotje", dat hierdoor wordt gereduceerd tot f 9000. Voor heit overige staat de vereeniging er gunstig voor. Uit de verdere besprekingen en inlich tingen bleek o. m. nog, dat de afgetreden voorzitter, zonder daarin iemand van het dagehjksch 'bestuur en het hoofdbestuur te kennen, bijkans het geheele personeel ging had toegekend. Het personeel had van het centraal bureau een extra verhoo- ruim 1000 als 't ware naar eigen goed vinden te verdoelen; gekregen. Het op de begrooting opgevoerde bedrag der salarissen bedraagt 103.500. De uitgestelde jaarvergadering werd' be paald op 1920 December a.s. Aan deze vergadering zal worden voorgesteld' van de reissommen te heffen tot 75 3 pek, tot 200 4 pet., en boven 200 5 pet. tot dekking van het verlies. FIJNE VERSCHE GELDERSOHE DAGELIJKS VOORRADIG IN ONZE MODERNE KOEL INSTALLATIE - „KELVINAT0R" VRAAGT PRIJSCOURANT SPOORSTRAAT 53 TELEFOON 420 POSTVLU CHTDIEN8T OP NEIX-INDIE Het tweede vliegtuig te Cairo. Heb tweede postvliegtuig naar Indië la Zaterdagochtend te 6.35 uur uit Athene vertrokken en 14.85 te Cairo aangekomen. Maandag wordt de tocht voortgezet Het tweede postvliegtuig Is uit Bagdad vertrokken en te Jask geland. Het derde postvliegtuig, de P.H.-A.E.N., bemanning Duimelaar, Parmentier en Kotte, hetwelk 16 dezer van Sehiphol vertrekt, zal eveneens de route via Grie kenland en Egypte volgen. Voor deze vlucht, evenals voor de volgende, zijn de noodige toestemmingen verkregen. Deze route 1b 1100 K.M. langer dan die over Turkse, maa* de organisatie is zoo danig, dat verwacht wordt, dat de reis- duur, vergeleken bij dien van de oor spronkelijke route, niet zal worden ver lengd. DE VLIEGTOCHTEN NAAR AUSTRALIË. Bngsford Smith te Aieppo. Kingsfard Smith' Is Zaterdagmiddag te Aieppo aangekomen.-; luitenant Hill is na een tusschenlanding te Jask naar Karatsjl onderweg en Matthews, die tweemaal op de Straits verongelukt is, heeft eindelijk: Singapore bereikt. Majoor Pickthorne en luitenant Chabot hebben de voortzetting van hun tocht wegens pasmoeilijkheden in Perzië afge broken en zullen volgende week naar Engeland terugkeeren. Luitenant Hill is gistermiddag laat nog te Rangoon aangekomen en hoopt van morgen naar Singapore te vertrekken. Kapitein Kingsford Smith is de eerste vlieger, die den afstand AieppoBoesjir in een trek heeft afgelegd. Alle andere vliegers naar Indië of Australië hebben tusschenlandingen te Jask of Basra moe ten maken. Luitenant Hill, die 2 dagen op Hinckler voor Is, is gisteravond nog van Rangoon naar Singora vertrokken om vandaag in elk geval Singapore te kunnen bereiken. Een nauwkeurige berekening van Kings- ford's recordtijd Londen—Karatsji heeft uitgewezen, dat de Oceaanvleiger den af stand in 107 uur of 73 vlieguren heeft af gelegd. Luitenant Hill deelde gister te Rangoon mede, dat hij van plan was te middernacht zfin tocht te vervolgen. Het is n.1. volje maan. Hij had gister al naar Bangkok wil len vliegen, maar hij berekende, dat hij die plaats niet meer voor het vallen van de duisternis kon bereiken en daarom was hij: te Rangoon geland. Luitenant Hill gqbruikt op dezen tocht zijn verlof uit den dienst om zijn ouders in Queensland te bezoeken. De luitenant-vlieger Hill is bij zijn poging om Hinkler's vliegrecord naar Australië te verbeteren, met sdjn vlieg tuig te Akyab aangekomen. Hij zette kort daarna sijti toeht naar Bangkok voort. Hij is reeds vóór op den tijd van Hinkler. VLIEGONGELUK. Vier dooden. Het vliegtuig van den dienst Toulouse Casablanca is bij Larasj neergestort. Volgens de tot dusver ontvangen be richten zijn de bestuurder en 8 passagiers gedood. EEN GEVAARLIJKE DALING. De bekende vliegster Thea Rassche, die Zondagmiddag bij een tocht boven Berlijn reeds twee uur in de lueht ver toefde, zag zich plotseling genoodzaakt tot een noodlanding, doordat haar motor weigerde. Zij koos hiervoor een nabij de Avus, de groote autorenbaan, gelegen sportterrein. Bü de daling sloeg de rechtervleugel van het toestel tegen een boom, de vleugel brak af, maar het toe stel landde zonder verdere moeilijkheden. Mevrouw Rassche kwam er met een paar schrammen aan de hand al. Onder de slachtoffers van het Engelsche luchtschip was ook een Nederlander, na melijk de zoon van den commandant van het Leger des Heils in Ned.-Indië, William Palstra. Donderdagavond is onder groote belangstelling in het hoofdkwartier te BandSoeng zijn nagedachtenis herdacht. Er blijkt nog een persoon te zijn* die ooggetuige van het ongeluk is geweest. De man, Babouille, is een landilooper en werd wegens strooperij door de politie ge zocht. Vandaar dat hij zich versoholen hield. Men heeft hem evenwel zijn straf kwijtgescholden als -hij zich zou melden en zou mededeelen wat hij. -had gezien. De man vertelde, dat hij zich in dén be- treffenxlen nacht om 2 uur op een heuvel bevonden had in de onmiddellijke nabij heid van de plaats van het ongeluk. Toen hfi het luchtschip zag scheen1 het hevig met den wind te worstelen. Het naderde, hoewel de motoren op volle kracht werk ten, slechte langzaam. Plotseling, vertelde Babouille, daalde het luchtschip wat, het scheen zich weer op te richten en' zonk toen langzaam met den kop omlaag op den grond. Het voorste deel kwam het eerst met den grond in aanraking. Op hettzelfde oogenbllik ontstond een oorverdoovende ontploffing, in het voorsite gedeelte. En dadelijk sloegen de vlammen uit het om hulsel. Er volgden nog twee ontploffin gen, die veel minder krachtig waren óbti de eerste en het foeele schip ging in vlam men op. Ik hoorde, zei de man verder, hulp roepen, maar zag niemand naar bul ten komen. Hoewel ik 100 meter van het luchtschip af was, was de hitte ondragelijk. Ik verloor mijn bezinning en ping er van door, zoo gauw ik kon. Vlak voor het on geluk was het luchtschip nog hel verlicht Toen het op den grond! stootte, gingen de lichten dadelijk uit en brak het schip in het midden, terwijl de motoren nog eenige seconden doorliepen. Betreffende den lijkstoet door Londen's straten valt te vermelden, dat deze meer dan een uur onderweg is geweest. Langs den weg stonden de vrouwen te snikken, terwijl de mannen ten teeken van rouw het hoofd bogen toen de stoet voorbijtrok. De winkel9 hadden uit eerbied voor de dooden gesloten. In geheel het land hin gen de vlaggen halfstok en de radio was den geheelen dag gestaakt tot aan den avond. Elke legerwagen weid door vier paarden getrokken en bevatte een onder kransen en- bloemen 'bedolven- kist. Uit de geheele wereld zfin bloemen gezonden, die op vfiftden afzonderlijke wagens meegeno men werden. In open auto's volgden de premier en do ministers. Uren van tevo ren was alle verkeer in dit deel van Lon den stop gezet. Van Euston-station verliet de rouwtrein Londen. Overal waar de trein 'anigs kwam, werd het werk gestaakt. De boeren op het land. hielden de paarden in en stonden stil tot de laatste wagen voorbij was van dien specialen train. Naar schatting stonden er 60.000 men- sohen langs de wegen opgesteld om de auto's te zien voorbijtrekken toen zfi naar het verafgelegen kleine kerkhof te Car- dington werden vervoerd. De 48 slachtoffers van de ramp bij Beauvais zfin Zaterdagmiddag dicht bfi de groote luchtschepenloods te Carding- ton, vanwaar zfi een week geleden bfi storm en regen hun noodlottigen tocht begonnen waren, op het St. Maiy-kerkhof ter aarde besteld. Toen do trein met de lijkkisten aan het station Bedford aankwam, waren alle winkels daar gesloten en de vensters gedrapeerd. In de lucht hoorde men het gesnor van twee smaldeelen bombardeervliegtuigen, die gekomen waren, om den dooden een laatsten groet te brengen. Tusschen een haag van meer dan 50.000 menschen door bewoog zieh de rouwstoet langs den weg naar Cardington. Achter de 48 wagens liepen de nabestaanden, de vertegen woordigers van de overheid en van tal van corporaties, voorts de vertegenwoor digers van de luchtvaart uit het buiten land, o.w. dr. Eckener en kapitein ygn Schiller. Op het kerkhof werden de kisten in vier rijen van twaalf in het groote ge meenschappelijke graf neergezet, waarop zioh spoedig een berg van kransen en bloemtuilen opstapelde. Drie salvo's knetterden en toen sshalden de militaire trompetten bun afscheids groet. Hiermee was de plechtigheid geëindigd. DE OCEAANVLIEGER8 BOYD EN OONNOR IN LONDEN. De tuBBchanlanding op de flgttly- eflanden. De oceaanvliegens Boyd en Connor ZIJn Zaterdagmiddag op de ScAüy-elfamden op gestegen en om 4 uur op het terrein van Croydon geland, waar echter slechts ge ringe belangstelling bestond in verband met de begrafenis te Cardington. Kapitein Boyd vertélde, dat hij voort durend slecht weer had gehad, maar ge lukkig goeden wind. Haven van Nieuwedlep. iz Oct 1930. Aangekomen van HarlLagen en vertrokken naar Londen Eng. s.a. „Groningen". Aangekomen van Gota en vertrokken naar Charleston het Letlandsche ».s. „Victoria". 13 Oct Aangekomen van Londen en vertrokken naar HarLingen Eng. ».s. „Leeuwarden". KAPITEIN BORREN TOT EEN DAG VEROORDEELD. Den Haag, 14 Oetober. Het Hoog Militair Gerechtshof heeft kapitein Borren veroordeeld tot een dag. De eisch was vijf dagen. WOONWAGEN BIJ DOETICHEM VERSPLINTERD. Doetinchem, 14 Oetober. Gisterenavond is de woonwagen van Van Koenen uit Enschede, nabij de ves ting te Doesburg door een goederentram aangereden en totaal versplinterd. Een jongetje van vier jaar was op slag dood, drie andere inzittenden kwamen met de schrik vrij. De conducteur van de tram, de heer Wissink uit Terborg is ge wond

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2