Konijn'sHoofdkaas BINNENLAND. Do opstandelingen! beweren, de regeo- ringstroepen na een gevecht van vijl uren op de vlucht te hebben gedreven en een groot aantal gevangenen te hebben ge maakt. Ook zou een groote hoeveelheid wapens hun in handen gevallen zijn. Uit Noord-Amerikaanscho bron komen echter berichten binnen over successen van de regeeringstroepen. Volgens bericht uit Sao Paolo zou de leider der opstandelingen gedood zijn- Hot hoofdkwartier der opstandelingen maakt verder bekend, dat het zijn operaties naar het Westen heeft uitgebreid Bloedige gevechten. Een N.T.A.-bericht uit New-York zegt, clat de mededselingen uit Brazilië er op wijzen, dat aan de verschillende frontei^ verbitterd gevochten wordt Bijzonder bloedig waren de gevechten aan de grens van de staten Parana en Sao Paolo en in een deel van Minas Geraes. De berichten over de resultaten van den strijd spreken elkaar evenwel tegen. DE REVOLUTIE IN BRAZILIË. Amerika levert munitie. Staateseeretaais Stimson heeft mede gedeeld, dat de regeering der Ver. Staten haar vollen steuu zal geven aan de BraziliaansGhe Bondsregeerlng en den Amerikaansche fabrikanten zal toestaan munitie aan de federale troepen, doch niet aan de opstandelingen te verkoopen. DE KONINGIN-MOEDER. Hj&US <nM MOL 7oga£ TOGAI*-tablett.a bU all. ftpotU. --nurci. ft tOJiO «t tesfcr Reumatiek, lachias, Spit, Influenza. Jicht, Griep, Spierpijn, Hoofd- en Zenuwpijn Voor laasere kuren la kliaiekverimkidna f 8.7B (Taal voordeeUaer In t gebruik) omloop gebrachte petitionnement met 80.448 hand toeken ingen aanbieden. De voorzitter, prof. Heenng, overhan digde daarbij een adres, waarin gezegd wordt, dat zéér vele Nederlanders op godsdienstige gronden bezwaar maken tegen de voorgenomen vlootuitbreiding. BESPREKING INZAKE EEN MAALGEBOD. Wij hebben medegedeeld, dat Maandag in de Ridderzaal te 's-Gravenhage onder leiding van minister Ruys de Beeren- brouck een vergadering zou worden ge houden over het maalgebod en het gebruik van aardappelmeel in het brood. Aan deze bespreking nemen deel meelfabrikanten, meelrmporteurs en bakkers, terwijl ook vertegenwoordigers van. de werkgevers organisaties tegenwoordig zullen zijn. In verband daarmede heeft de 'Centrale Bedrijfscommissie in het Bakkersbedrijf een telegram aan den minister van Bin- nenlandsche Zaken gericht, waarin ver zocht wordt ook arbeidersorganisaties toe te laten. „Het Vo.lk" deelt mede, dat de Minister dit verzoek van de hand heeft gewezen, omdat de aard van het te behan delen onderwerp daartoe geen aanleiding geeft. Mr. S. VAN HOUTEN f. Te 's Gravenhage is Dinsdagochtend op 93-jarigen leeftijd overleden mr. S. van Houten, oud-minister van Binnenlandsche Zaken. Hij was juist herstellende van een lichte bronchitis, die hem enige weken in Van de Koningin-Moeder, die thana ten«.-.a uj - x t Garmisch-PartenkSrohen vertoeft, I had Behouden en men meende dat iui i i wpi waat k-nri nrtk-riflTvnpri Toimalnl- rvn_ goede berichten. Zij geniet van de hooge lucht en hoewelhet weder afwisselend is, kan de Koningin-Moedér toch vele wan delingen en tochten in de mooie omgeving maken. Van de aardschokken heeft de Ko ningin-Moeder hoegenaamd niets ge voeld, hoewel zij zich nog niet ter ruste had begeven, toen de schokken voorkwa men. De Koningin-Moeder denk;t voorloopig nog in Partenkirchen te blijven. DE ZUIDERZEEVISSCHERS. In de Maandag te 's Gravenhage gehou den vergadering der Zuiderzeevisschers is de volgende motie onder applaus aan genomen: De Zuiderzeevisschers, enz., gehoord wel weer kon opknappen. Tamelijk on verwacht ls echter het einde gekomen. Zijn levensloop. Samuel van Houten, geboren 17. Fe^ bruari 1837 te Groningen, promoveerde aan de Rijksuniversiteit daar ter stede in 1859 op een proefschrift „Over'de waar de". Büj^pestigde zich in zijn geboortestad als advocaat, doch bleef zich wijden aan de studie der staathuishoudkunde, op welk gebied hij belangrijke opstellen en tijd-l schriften leverde. In 1864 werd mr. Van Houten gekozen een dezer dagen zal weggaan. De 298 meter wordt voorts gestoord! door telegrafie- stations, o.a. een Fransch station. Ook deze zijn aangeschreven, doch van hen heeft men nog geen bericht gekregen. EEN CONFLICT IN DE TYPOGRAFIE? Sedert eenige weken dreigt een conflict in de typografie. 25 October n.1. is de termijn van geldigheid voor het collec tief contract voorbij en de nieuwe onder handelingen, die inmiddels zijn aange vangen, hebben tot nu toe niet tot eenig resultaat geleid. De arbeiders hebben den eisch gesteld, dat de loonen te Amsterdam, welke stad in de eerste gemeenteklasse valt, met 3 cents per uur worden verhoogd en de loonen der grafische werkers buiten Amsterdam met 5 cents per uur. Het aantal gemeentelijke loonklassen zou hierdoor van zeven op zes gebracht worden, o.a. zou den Helder ook in een hoogere klasse komen. Opnieuw is nu door de partijen in de typografie eergisteren en gisteren ver gaderd, om te trachten tot overeenstem ming te komen betreffende een nieuw collectief arbeidscontract. De patroons boden aan een loonsver hooging van 3 cent per uur, geleidelijk in te voeren. De werknemers handhaaf den echter hun eisch van 5 cent per uur, eveneens geleidelijk in te voeren. Daar de patroonsdelegatie, die aanvankelijk op het standpunt, dat in de huidige om standigheden geen loonsverhooging mo llen kan de menischen niet helpen aan crediet, men kan hem niet helpen aan werk. De Zuiderzeesteunwet is een groote mis lukking geworden. De minister lapt nu die wet wat op en kalefatert wat bij. De heer Duys (s.-d.) had liever willen afwachten wat andere sprekers niet aan woorden doch aan daden wilden brengen. Maar hij wil, nu de voorzitter hem het woord verleent, zich er niet aan onttrek ken thans nog te spreken. Van den heer Duymaer van-Twist heeft spr. weer niets dan woorden gehoord. Spr. wijst op het initiatief-ontwerp in 1929 door de sociaal-democratische fractie ingediend. Dit wetsontwerp was onvol maakt; maar het is bestreden door den heer Dumaer van Twist, nadat minister Van der Vegte 4 jaar niets had gedaan^ omdat het zulk een stagnatie zou brengen in de haast, die de regeering had om met een nieuw ontwerp te komen! Bovendien was het wetsontwerp van de S.DA.P. „veel te beperkt" volgens den heer Duymaer van Twist. Een generale revisie van de wet was noodig. En ziet, daar hebben we nu de generale revisie! En zal nu de rechter zijde deze regeering verloochenen? De heer Dumaer van Twist: De regeering is extraparlementair! De heer Duys: Dat zullen we straks bij de Vlootwet bemerkeni Maar nu heb ben we dan de generale revisie. Het wets ontwerp van de S.D.A.P. mocht geen stag natie brengen in de indiening van het ge drocht, dat thans voor ons ligt! Het moet met het begripsvermogen der - - c- j-j '1 visschers wel treurig gesteld zijn, als ze gelijk was, terwille van het behoud der nog slikken. Het heette destijds, dat samenwerking, dit uiterste voorstel van het wetsontwerp van de regeering eeisb 3 cent per uur had gedaan en de werk-,daags zou konien. Maar het heeft twee nemers dit aanbod onaannemelijk achtten, jaar geduurd. Wy,hebben ons nu de vraag moest de voorzitter tens otte wel öe wat zulleD) m ont conclusie trekken, dat verder onderhan-1 (]oeil!p delen nutteloos was en heeft de patroons delegatie der onderhandeiingscommissiö haar mandaat ter beschikking gesteld van het algemeen hoofdbestuur der Federatie. TWEEDE KAMER. Vergadering van Dinsdag 14 October. Bij den aanvang deed de Voorzitter i Kamer, waar Mji de aandacht op zich ves- ^jssssrat, T&BS »jr<sasssrsiaa- iuirtonSta S2slen veriaardae I Uttanemantem inzake ontwapening, waar- tijd zeer vxx>ruitstrevende denkbeelden. Hij' bekleedde het lidmaatschap dier Kamer tot 1894. steunwet, constateeren dat de daarin aan gebrachte verbeteringen onvoldoende zijn en verre beneden de verwachtingen blijven die zij redelijkerwijze mochten koesteren,, dat met name het gemis van een billijke tegemoetkoming in de waar-- devermindering van schuit en netten een HinneMiaiids^e ZakerL grievende beleediging is van het rechts-' Jj} 1604 we:rdmi^ain Hooi' gevoel, dat yerder de wenschen zooals ze .^e Eerste Kamer, welk man- in de nota van de visschersorganisatie (^riie vervulde. -i m -n- A AVV Xv,v+i o+i orf -rrlOT, TY1T vermeld vindt. Daarna werd een regeling van werkzaamheden opgemaakt. Aan de orde kwam daarna het wetsontwerp tot voorbehoud der bevoegdheid tot toetreding tot het ontwerp-verdrag betreffende de in- aan de Tweede Kamer zijn opgenomen als een minimum zijn te beschouwen en besluiten deze motie ter kennis van de regeering en van de Tweede Kamer te brengen. DE ACTIE TEGEN DE VLOOTWET. Aanbieding aan de Tweede Ka- mer van de petitionnementen van de S.D.A.P. en het N.V.V. en van Kerk en Vrede. Aan het initiatief vian mr. Van Houten was het te danken, dat in Nederland de eerste wet op den kinderarbeid tot stand kwam, de z.g. Wet-Van Houten (Stibl. 1874 No. 139), houdende maatregelen tot het tegengaan van overmatigen arbeid en verwaarloozing van kinderen. Het opheffen van het verbod van werk lieden vereenigin gen is uit zijn initiatief voortgekomen. In den strijd tegen het censuskiesrecht stond hij vooraan. iReeds in 1870 trad hij op voor persoon- Dinsdagochtend haif-elf heeft een de-i1^1? en wn putatie van acht personen, t.w. de voor- i een voorstander^van zitters en secretarissen van de fl-T).A.P.. onteigening van^zittingen, die de eige naar weigerde productief te maken. zitters en secretarissen van de SJD.AJP., van het Nedeii. Verbond van Vakver- eenigingen en van de Eerste en Tweede Kamerfracties van de S.D.A.P., het peti tionnement van die SJXAJP. en bet N.V V. aan den voorzitter van de Tweede Kamer, mr. Van Schalk, gebracht. Er was hiervoor, op de Prinsegracht voor het Volksgebouw een kleine stoet gevormdl Deze bestond uit de vrijwel vol tallige besturen van de SJXAJP. en het N.V.V., de beide soc.-denn. kamerfracties, eenige Haagsche raadsleden, die wethou ders Drees en Vriijenhoek en' bestuurs leden van den1 Haagschen Bestuurders- bond, enz. Taj werden gevolgd door een vracht wagen met de opschriften: „Het socialis me brengt den Vrede", en: „Berst het sped, dan de hel"', en een paar honderd personen. Onderweg kwamen daar nog een stuk of wiat biji. Het Binnenhof was geheel afgezet door politie. Alleen de eerstgenoemde personen, o.w. de heeren Albarda, Vliegien, Wibaut en Oudegeest, en de vrachtwagen werden op 'het plein toegelaten. De rest bleef buiten wachten, onder het zingen van socialistische liede ren. Nadat de vrachtwagen voor het ge bouw van de Tweede Kamer uitgeladen was en de talrijke pakjes met lijsten naar binnen gebracht waren, begaven zich de acht bovenbedoelde personen naar bin nen. Daar heeft de heer Oudegeest het petitionnement aan den voorzitter van de Tweede Kamer overhandigd onder aan bieding van eeni begeleidenden brief. De voorzitter nam de pakketten in ontvangst; in een paar minuten was alles afgeloopen. Op het 'Buitenhof heeft de heer Oude geest daarna tot de wachtende medestan ders een korte redle gehouden, waarin hij meedeelde, dat het aantal verzamelde handteekenngen 1.465.971 bedraagt. Het aantal handteekenngen uit Den Haag alleen bedroeg 08.610, naar de N. R. Cti vermeldt. Hierna trok de stoet weer naar die Prinsegradbt, waar bij. werd ontbonden. Oud 11 uur kwam een deputatie uit het bestuur van Kerk en Vrede, bestaande uit prof. G. J. Heerinlg, J. B. Th. Hugen- holtz, G. G. van Riel, J. J. Buskes Jr. en A. EkfferB, het door deze vereeniging in De Kieswet-Van Houten, die hij in 1894 indiende, bracht oen geweldige uitbrei ding van ons kiezerscorps. Zeer juist karakteriseert het Handels blad hem in de volgende bewoordingen: Een man van stalen karakter, met een eigen visie en een eigen weg Een „anti- kraat", zooals hij zichzelf noemde, die zijn tegenstanders niet spaarde en er niet tegenop zag om zich te keeren tegen wat heim te nauwe gebondenheid leek, zoo ook tegen het paternalisme van de arbeiders toen die den staat voor hun groepsbelan gen wilden gaan gebruiken. Een stramme mensch, te stram wellicht voor een staatkundige samenleving die met compromissen werken moet. Maar een man die onverslapt zichzelf dorst te zijn en te blijven tot het einde toe. In dat op zicht een uitzonderlijke figuur _iu ntzen niet zeer stijlvollen tijd, waarin bij binnen ons nationale kader eien' leegte nalaat, die niet gemakkelijk kan worden gevuld. Ka rakters als mr. S. van Houten zijn schaarseh in onze dageni. DE PHOHI-ZENDER. In verband met Iooperide geruchten, dat binnenkort zal worden overgegaan tot her opening van den Fhoho-zender, verneemt het Handelsblad, dat zulks in strijd met de waarheid is. Er zijn tusschen de directie van den Phohi-zender en het hoofdbestuur der P.T.T. in Den Haag geenerlei besprekin gen gehouden over een heropening van dezen zender. Het perceel op de Keizersgracht te Am sterdam, waarin de studio's zijn gevestigd, is weer voor een half jaar gehuurd, ten einde op alle gebeurtenissen in deze kwes tie te zijn voorbereid. DE 298 METER GOLF. Het Handelsblad: verneemt, dat de Zweedsohe regeering, op telegrafisch ver zoek van het hoofdbestuur der P.T.T in Den Haag heeft medegedeeld, dat het Zweedsche kortegolf station Fallun, dat thans de 298 meter in hooge mate stoort, In 1894, ofschoon als Kaïmer-candldaat voering ol de handhaving van methoden Bevallen, werd hij tot het ministerschaptot vaststelling van mimmum-loonem Het «"ï"1" V!U115»ro«ro>n Tot 1897 was hti minister van wetsontwerp wordt aangenomen, nadat een bülpke tegemoetkoming in de waar- nunister Tan sohorcdng van do behandeling door dr. Vos was voorgesteld, maar verworpen. Met deze regeling hoopt men de misstanden in de huisindustrie te doem ophouden. Daarna kregen we het groote debat over de Zuiderzeesteunwet. De heer. D u y- maervanTwist acht den inhoud van de memorie van antwoord in' hooge mate teleurstellend. Van sprekers nota, waarin de toezeggingen zijn opgesomd dn den loop der jaren aan belanghebbenden gedaan, maakt de minister zich af door te zeggen, dat hij spreker op dien weg niet wil vol gen. Had hjj dit wel gedaan, dan zou ge>- bleken zijn hoe weinig waarde te hechten is aan de toezeggingen van een minister der Kroon. Voorts wijst spr. er op, dat hij niet gevraagd heeft om schadevergoeding doch om tegemoetkoming wegens de scha de, den Zuiderzeevisschers toegebracht tengevolge van de drooglegging van de Zuiderzee.Van „schadevergoeding" spreekt alieen de minister. Dat woord werkt ver warrend. De minister verklaart, dat bij de Zuiderzeevisschers gebrek aan medewer king zou bestaan terzake van de liquidatie van hun bedrijf. Daartegen laat spr. een krachtig protest hooren, omdat die bewe ring absoluut orewaar is. Het zijn niet de vissohers, die niet mee willen werken, maar het is de regeering die niet mee wil werken en die zidh verschuilt achter de visschers. Wanneer de belangstellenden een nieuw bedrijf willen vormen en vragen om crediet of om een werkkring, dan gaan de meestem heen met leege handen. Als er in Marken een vacature is van kanonnier bij de wegen en tientallen belanghebben den vragen erom, dan benoemt de regee ring een niet-belanghebbende. De minister sdhuive de schuld dus niet op de belanghebbenden, doch steke de hand in eigen boezem. Jarenlang is aan gedrongen op stichting van ambachts scholen te Volendam en Harderwijk. Nu, na jaren, nu de Zuiderzee afgedamd is, wordt de eerste steen pas gelegd! Wat heeft men de Zuiderzeevissehers- bevol'king indertijd beloofd? Behoorlijke schadeloosstelling; aan de schade zou zoo veel mogelijk worden tegemoetgekomen. Op deze belofte van de regeering hebben de Zuiderzeevisschers vertrouwd. Zij zou den in de eerste plaats op 's rijkskosten, in het bezit worden gesteld van vaartuigen geschikt en uitgerust voor de vissoherij in de Noordzee. Ook spr. heeft op dat minis- terieele woord vertrouwd. Anders had hij in 1918 nooit zijn stem gegeven aan de wet tot drooglegging der Zuiderzee. Zonder tegemoetkoming in de waardeverminde ring der eigendommen is liquidatie van het Zuiderzeevisschersbedrijf onmogelijk. Waar blijft nu de generale revisie van don heer Duymaer van Twist? Z;jn de twee ongelukkige klungel-amendementjes van den heer Duymaer van Twist nu het ei, voor het leggen waarvan al dat gekakel diende? De heer Duymaer van Twist heeft een interpellatie gehouden; maar met voor stellen kwam hy niet Spr. deelt mede, dat zijn fractie verschil lende amendementen heeft ingediend be treffende tegemoetkoming in waardever mindering, loonderving, credietverleening, enz., en dient ten slotte een motie in, waarin de Kamer als haar oordeel uit spreekt., dat het gewensoht is een grooter aantal vertegenwoordigers van de Zuider zeevisschers in de Generale Commissie te doen zitting nemen dan nu het geval is. Plaatsgebrek is oorzaak, dat wij van de verdere discussies niets meer kunnen vermelden. De Alg. beschouwingen over het wetsontwerp zijn Woensdag teneinde gébracht. Opgeklaard is de hemel niet voor den minister, al ziet hij er veed minder drei gend uit dan in den aanvang der verga dering, toen uit de geheele rechterzijde klanken werden vernamen, die bewezen, dat men liever de voordeelen van het voorgestelde ontwerp in gevaar zou bren gen dan afstand doen van het recht op schadevergoeding van Zuiderzeevisschers Toen minister Reymer aan hét woord kwam, dleed hij al dadelijk' blijken van ze kere bereidwilligheid. De rente der cre- dieten zal in minimum 3 kunnen be dragen), hij1 staat sympathiek tegenover het denkbeeldder plaatselijke cqmlmiis- sies, hij laat de financieele overweging niet al te sterk gelden, hij gevoelt blijkbaar iets voor de w enschelijkheid, dat afwij zende beschikkingen van de Generale Commissie behoorlijk worden gemoti veerd. De minster sprak vrijwel voor doove- mansooren, de Kamer vil blijkbaar de volle 100 zij wenscht dat de regeering zal helpen door tegemoetkoming in het zoeken naar een nieuw bestaansmiddel en tevens in de vermindering van waarde der eigendommen der betrokken bevol king. Zelfs werd de mogelijkheid geop perd van een pijnlijk conflict tusschen regeering en Kamer, indien de minister nog niet tot verder gaande bereid ia LUCHTVAART. SPOORSTRAAT 122 TELEFOON 339 HET DERDE POSTVLIEGTUIG VERTROKKEN. Amsterdam, 16 October. Het derde postvliegtuig, de PJELA.E.N., bemand door de vliegers Duymelaar en Parmentier en den mecanicien Kotte, is hedenmorgen te 6 il 10 van het vliegveld Schiphol naar Nederlandsch-Indië, via Griekenland en Egypte, vertrokken. In verband met het einde van den zo mertijd,, was, daar het op het oogenblik 's morgens vroeger licht is dan 14 dagen geleden, toen de P.H.A.E.O. vertrok, het vertrek iets vroeger gesteld dan bij de laatste maal. Het was reeds geheel dag, toen het vlieg tuig startte. De belangstelling was, be halve van de naaste familieleden van de vliegers, niet groot. Het vliegtuig was spoedig in Oostelijke richting verdwenen. Het heeft 186 K.G. post en 7 K.G. lading voor Inidië aan boord. Het tweede postvliegtuig naar Indië ver trok gisterochtend 6.15 van Karachi en landde om 9.35 te Jodhpur. Het vertrok vandaar weder om tien uur en arriveerde om 14.55 te Allahabad. Alles is wel aan boord. Heden wordt de reis voortgezet. I De eerste solo-vlucht naar Nederl.-lndië. De heer J. van TtJen In zfjn Panders porttoes tel van Schip hol vertrokken. Gistermorgen tegen half tien heeft de heer J. van Tijen, van de firma Van Houten's Cacaofabrieken, in zijn Pander- sporttoestel van Schiphol zijn zakenreis naar Oost-Indië aanvaard. Hat vliegtuig voert den naam Adelaar. Behalve vele vrienden van den lucht reiziger waren aanwezig leden der directie en van den raad van commissarissen van bovengenoemde onderneming, de heeren dr. Wolf en ir. von Baumhauer, van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart, en de instructeur, die den heer Van Tijen voor het behalen van het vliegbrevet heeft opgeleid, Do eerste bestemming is Berlijn. De reis gaat verder over Turkije, waarvoor de heer Van Tijen reeds de vergunning in zijn zak had, voordat de moeilijkheden «et do regeering van dit land inzake de postvluchten gerezen zijn. Hij zal den afstand van Amsterdam naar Batavia afleggen in veel meer étappes, dan de vliegtuigen in den geregelden luchtpost dienst het doenberekend is, dat de grootste étappes 6 tot 8 vlieguren zulle» bevatten. Op sommige plaatsen in Turkije, Perzië 'en Britsch-Indië zal de heer Van Tijen oponthoud hebben voor het doen van zaken. Eenige Pandervliegtuigen van deRot- terdamsche Aero-club, waarvan de heer Van Tijen lid is» hebben hem uitgeleide gedaan. Alvorens koers te zetten naar Berlijn, heeft hij eerst nog eenige keeren boven Van Houten]^ cacao-fabrieken te Weesp gecirkeld. De heer J. E. van Tijen is gisteren middag te half drie (3.10 uur Duitsche tijd) te Berlijn aangekomen. DE ZEPPELIN. Komt Zaterdagochtend boven Ven Ia De directie der Zeppelin-luchtschip maatschappij deelt aan het weekblad Het Leven mee, dat de Zeppelin in den nacht van Zaterdag op Zondag om 12 uur te Friedrichshafen zal opstijgen voor een reis naar Mannheim. De rou e zal gaan over Venlo, waar men Zondagochtend tusschen 7 en 8 uur zal dankomen. Hier wsrdt de post voor Nederland uitge worpen, en tevens zijn maatregelen ge nomen, dat Nederlandsche post, bestemd voor Duitschland en andere landen, met behulp van een kabel door het luchtschip wordt ingenomen. DE VLIEGTOCHTEN NAAR AUSTRALIË. HUI en Klngsford Smlth nade ren het doeL Luitenant Hill is gistermorgen te Singapore aangekomen en na 2 uur den motor te hebben nagekeken, naarSoera- baja vertrokken. Hij is nu 50 uur op Hinekler voor en hoopt Port Darwin Vrijdag laat of Zaterdagmorgen vroeg te bereiken. Het tragi-komische van het geval is, dat Hill dan Hincklor's record met l'/t tot 2 dagen zou gebroken hebben om het eenigo uren later weer t6 verspelen aan kapitein Kingsford Smith, die gisteren to Rangoon is aangekomen en miet minder dan 98 uur op Hinekler voor is. Hij ver liet Groydon vandaag voor 8 dagen en heeft AllahabadRangoon in 18'/a uur zóuder tussshenlanding gevlogen, omdat het volle maan was VLIEGONGEVALLEN. Een vliegtuig, voor missiedoeleinden in Alaska bestemd, is Dinsdag bij een proefvlucht gevallen. De bestuurder en twee priesters werden daarbij gedood. De Berlijnsche vlieger Menicke is Dins dagmiddag bij een proefvlucht veronge lukt. Om tot nu toe onbekende redenen sprong hij op 500 M. boven het vliegveld met zipi valscherm uit het toestel. De pa rachute opende zich evenwel niet en de piloot verongelukte. Het vliegtuig sloeg in de boomen te pletter. Op ongeveer 60 KJVI. uit de kust nabij Perth heeft men het wrak gevonden van een vliegtuig, dat Dinsdag Perth (Austra lië) heeft verlaten en blijkbaar in zee is neergestort. De piloot, twee leerling vliegers en een verpleegster, vonden den dood. SPORT. Suoc0»-meuw& Wiaringwv. Voor voetbalsport voor a.s. Zondag is het porgramma als volgt: Succes 2 krijgt op bezoek HRC 4 van Den Helder; Succes 3 ontvangt Wicringerwaard' 2, terwijl Succes 1 naar Dem Helder gaat om aldaar tegen Zeemacht x te spelen. Burgerlijke Stand van Den Helder van 14 en 15 October 1930. ONDERTROUWDL. Minneboo en E. C. J. Berricr; L. Velroy enA.S.Koene; E. Doornebos en P. C. Dienst;* P. D. Plaatsman en ZeemanH. J. v. Ommen A. M. M. Moll; L. M. Meijer en S. Bannink; D. Briars en A. M. A. Nilsson. GETROUWD: D. Lavell en W. G. Riedeman.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2