Konijn'sHoofdkaas
BINNENLAND.
Do opstandelingen! beweren, de regeo-
ringstroepen na een gevecht van vijl uren
op de vlucht te hebben gedreven en een
groot aantal gevangenen te hebben ge
maakt. Ook zou een groote hoeveelheid
wapens hun in handen gevallen zijn.
Uit Noord-Amerikaanscho bron komen
echter berichten binnen over successen
van de regeeringstroepen.
Volgens bericht uit Sao Paolo zou de
leider der opstandelingen gedood zijn- Hot
hoofdkwartier der opstandelingen maakt
verder bekend, dat het zijn operaties naar
het Westen heeft uitgebreid
Bloedige gevechten.
Een N.T.A.-bericht uit New-York zegt,
clat de mededselingen uit Brazilië er op
wijzen, dat aan de verschillende frontei^
verbitterd gevochten wordt Bijzonder
bloedig waren de gevechten aan de grens
van de staten Parana en Sao Paolo en in
een deel van Minas Geraes. De berichten
over de resultaten van den strijd spreken
elkaar evenwel tegen.
DE REVOLUTIE IN BRAZILIË.
Amerika levert munitie.
Staateseeretaais Stimson heeft mede
gedeeld, dat de regeering der Ver. Staten
haar vollen steuu zal geven aan de
BraziliaansGhe Bondsregeerlng en den
Amerikaansche fabrikanten zal toestaan
munitie aan de federale troepen, doch
niet aan de opstandelingen te verkoopen.
DE KONINGIN-MOEDER.
Hj&US <nM MOL 7oga£
TOGAI*-tablett.a bU all. ftpotU. --nurci. ft tOJiO «t
tesfcr Reumatiek, lachias, Spit, Influenza.
Jicht, Griep, Spierpijn, Hoofd- en Zenuwpijn
Voor laasere kuren la kliaiekverimkidna f 8.7B (Taal voordeeUaer In t gebruik)
omloop gebrachte petitionnement met
80.448 hand toeken ingen aanbieden.
De voorzitter, prof. Heenng, overhan
digde daarbij een adres, waarin gezegd
wordt, dat zéér vele Nederlanders op
godsdienstige gronden bezwaar maken
tegen de voorgenomen vlootuitbreiding.
BESPREKING INZAKE EEN
MAALGEBOD.
Wij hebben medegedeeld, dat Maandag
in de Ridderzaal te 's-Gravenhage onder
leiding van minister Ruys de Beeren-
brouck een vergadering zou worden ge
houden over het maalgebod en het gebruik
van aardappelmeel in het brood. Aan deze
bespreking nemen deel meelfabrikanten,
meelrmporteurs en bakkers, terwijl ook
vertegenwoordigers van. de werkgevers
organisaties tegenwoordig zullen zijn.
In verband daarmede heeft de 'Centrale
Bedrijfscommissie in het Bakkersbedrijf
een telegram aan den minister van Bin-
nenlandsche Zaken gericht, waarin ver
zocht wordt ook arbeidersorganisaties toe
te laten. „Het Vo.lk" deelt mede, dat de
Minister dit verzoek van de hand heeft
gewezen, omdat de aard van het te behan
delen onderwerp daartoe geen aanleiding
geeft.
Mr. S. VAN HOUTEN f.
Te 's Gravenhage is Dinsdagochtend op
93-jarigen leeftijd overleden mr. S. van
Houten, oud-minister van Binnenlandsche
Zaken. Hij was juist herstellende van een
lichte bronchitis, die hem enige weken in
Van de Koningin-Moeder, die thana ten«.-.a uj - x t
Garmisch-PartenkSrohen vertoeft, I had Behouden en men meende dat iui
i i wpi waat k-nri nrtk-riflTvnpri Toimalnl- rvn_
goede berichten. Zij geniet van de hooge
lucht en hoewelhet weder afwisselend is,
kan de Koningin-Moedér toch vele wan
delingen en tochten in de mooie omgeving
maken.
Van de aardschokken heeft de Ko
ningin-Moeder hoegenaamd niets ge
voeld, hoewel zij zich nog niet ter ruste
had begeven, toen de schokken voorkwa
men.
De Koningin-Moeder denk;t voorloopig
nog in Partenkirchen te blijven.
DE ZUIDERZEEVISSCHERS.
In de Maandag te 's Gravenhage gehou
den vergadering der Zuiderzeevisschers
is de volgende motie onder applaus aan
genomen:
De Zuiderzeevisschers, enz., gehoord
wel weer kon opknappen. Tamelijk on
verwacht ls echter het einde gekomen.
Zijn levensloop.
Samuel van Houten, geboren 17. Fe^
bruari 1837 te Groningen, promoveerde
aan de Rijksuniversiteit daar ter stede in
1859 op een proefschrift „Over'de waar
de". Büj^pestigde zich in zijn geboortestad
als advocaat, doch bleef zich wijden aan
de studie der staathuishoudkunde, op welk
gebied hij belangrijke opstellen en tijd-l
schriften leverde.
In 1864 werd mr. Van Houten gekozen
een dezer dagen zal weggaan. De 298 meter
wordt voorts gestoord! door telegrafie-
stations, o.a. een Fransch station. Ook
deze zijn aangeschreven, doch van hen
heeft men nog geen bericht gekregen.
EEN CONFLICT IN DE TYPOGRAFIE?
Sedert eenige weken dreigt een conflict
in de typografie. 25 October n.1. is de
termijn van geldigheid voor het collec
tief contract voorbij en de nieuwe onder
handelingen, die inmiddels zijn aange
vangen, hebben tot nu toe niet tot eenig
resultaat geleid.
De arbeiders hebben den eisch gesteld,
dat de loonen te Amsterdam, welke stad
in de eerste gemeenteklasse valt, met
3 cents per uur worden verhoogd en de
loonen der grafische werkers buiten
Amsterdam met 5 cents per uur. Het
aantal gemeentelijke loonklassen zou
hierdoor van zeven op zes gebracht
worden, o.a. zou den Helder ook in een
hoogere klasse komen.
Opnieuw is nu door de partijen in de
typografie eergisteren en gisteren ver
gaderd, om te trachten tot overeenstem
ming te komen betreffende een nieuw
collectief arbeidscontract.
De patroons boden aan een loonsver
hooging van 3 cent per uur, geleidelijk
in te voeren. De werknemers handhaaf
den echter hun eisch van 5 cent per uur,
eveneens geleidelijk in te voeren. Daar
de patroonsdelegatie, die aanvankelijk
op het standpunt, dat in de huidige om
standigheden geen loonsverhooging mo
llen kan de menischen niet helpen aan
crediet, men kan hem niet helpen aan werk.
De Zuiderzeesteunwet is een groote mis
lukking geworden.
De minister lapt nu die wet wat op en
kalefatert wat bij.
De heer Duys (s.-d.) had liever willen
afwachten wat andere sprekers niet aan
woorden doch aan daden wilden brengen.
Maar hij wil, nu de voorzitter hem het
woord verleent, zich er niet aan onttrek
ken thans nog te spreken. Van den heer
Duymaer van-Twist heeft spr. weer niets
dan woorden gehoord.
Spr. wijst op het initiatief-ontwerp in
1929 door de sociaal-democratische fractie
ingediend. Dit wetsontwerp was onvol
maakt; maar het is bestreden door den
heer Dumaer van Twist, nadat minister
Van der Vegte 4 jaar niets had gedaan^
omdat het zulk een stagnatie zou brengen
in de haast, die de regeering had om met
een nieuw ontwerp te komen! Bovendien
was het wetsontwerp van de S.DA.P. „veel
te beperkt" volgens den heer Duymaer van
Twist. Een generale revisie van de wet
was noodig. En ziet, daar hebben we nu
de generale revisie! En zal nu de rechter
zijde deze regeering verloochenen?
De heer Dumaer van Twist: De
regeering is extraparlementair!
De heer Duys: Dat zullen we straks
bij de Vlootwet bemerkeni Maar nu heb
ben we dan de generale revisie. Het wets
ontwerp van de S.D.A.P. mocht geen stag
natie brengen in de indiening van het ge
drocht, dat thans voor ons ligt!
Het moet met het begripsvermogen der
- - c- j-j '1 visschers wel treurig gesteld zijn, als ze
gelijk was, terwille van het behoud der nog slikken. Het heette destijds, dat
samenwerking, dit uiterste voorstel van het wetsontwerp van de regeering eeisb
3 cent per uur had gedaan en de werk-,daags zou konien. Maar het heeft twee
nemers dit aanbod onaannemelijk achtten, jaar geduurd. Wy,hebben ons nu de vraag
moest de voorzitter tens otte wel öe wat zulleD) m ont
conclusie trekken, dat verder onderhan-1 (]oeil!p
delen nutteloos was en heeft de patroons
delegatie der onderhandeiingscommissiö
haar mandaat ter beschikking gesteld
van het algemeen hoofdbestuur der
Federatie.
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Dinsdag 14 October.
Bij den aanvang deed de Voorzitter
i Kamer, waar Mji de aandacht op zich ves-
^jssssrat, T&BS »jr<sasssrsiaa-
iuirtonSta S2slen veriaardae I Uttanemantem inzake ontwapening, waar-
tijd zeer vxx>ruitstrevende denkbeelden.
Hij' bekleedde het lidmaatschap dier
Kamer tot 1894.
steunwet, constateeren dat de daarin aan
gebrachte verbeteringen onvoldoende
zijn en verre beneden de verwachtingen
blijven die zij redelijkerwijze mochten
koesteren,, dat met name het gemis van
een billijke tegemoetkoming in de waar--
devermindering van schuit en netten een HinneMiaiids^e ZakerL
grievende beleediging is van het rechts-' Jj} 1604 we:rdmi^ain Hooi'
gevoel, dat yerder de wenschen zooals ze .^e Eerste Kamer, welk man-
in de nota van de visschersorganisatie (^riie vervulde.
-i m -n- A AVV Xv,v+i o+i orf -rrlOT, TY1T
vermeld vindt. Daarna werd een regeling
van werkzaamheden opgemaakt. Aan de
orde kwam daarna het wetsontwerp tot
voorbehoud der bevoegdheid tot toetreding
tot het ontwerp-verdrag betreffende de in-
aan de Tweede Kamer zijn opgenomen
als een minimum zijn te beschouwen en
besluiten deze motie ter kennis van de
regeering en van de Tweede Kamer te
brengen.
DE ACTIE TEGEN DE VLOOTWET.
Aanbieding aan de Tweede Ka-
mer van de petitionnementen van
de S.D.A.P. en het N.V.V. en van
Kerk en Vrede.
Aan het initiatief vian mr. Van Houten
was het te danken, dat in Nederland de
eerste wet op den kinderarbeid tot stand
kwam, de z.g. Wet-Van Houten (Stibl.
1874 No. 139), houdende maatregelen tot
het tegengaan van overmatigen arbeid en
verwaarloozing van kinderen.
Het opheffen van het verbod van werk
lieden vereenigin gen is uit zijn initiatief
voortgekomen.
In den strijd tegen het censuskiesrecht
stond hij vooraan.
iReeds in 1870 trad hij op voor persoon-
Dinsdagochtend haif-elf heeft een de-i1^1? en wn
putatie van acht personen, t.w. de voor- i een voorstander^van
zitters en secretarissen van de fl-T).A.P.. onteigening van^zittingen, die de eige
naar weigerde productief te maken.
zitters en secretarissen van de SJD.AJP.,
van het Nedeii. Verbond van Vakver-
eenigingen en van de Eerste en Tweede
Kamerfracties van de S.D.A.P., het peti
tionnement van die SJXAJP. en bet N.V V.
aan den voorzitter van de Tweede Kamer,
mr. Van Schalk, gebracht.
Er was hiervoor, op de Prinsegracht
voor het Volksgebouw een kleine stoet
gevormdl Deze bestond uit de vrijwel vol
tallige besturen van de SJXAJP. en het
N.V.V., de beide soc.-denn. kamerfracties,
eenige Haagsche raadsleden, die wethou
ders Drees en Vriijenhoek en' bestuurs
leden van den1 Haagschen Bestuurders-
bond, enz.
Taj werden gevolgd door een vracht
wagen met de opschriften: „Het socialis
me brengt den Vrede", en: „Berst het
sped, dan de hel"', en een paar honderd
personen. Onderweg kwamen daar nog
een stuk of wiat biji. Het Binnenhof was
geheel afgezet door politie. Alleen de
eerstgenoemde personen, o.w. de heeren
Albarda, Vliegien, Wibaut en Oudegeest,
en de vrachtwagen werden op 'het plein
toegelaten. De rest bleef buiten wachten,
onder het zingen van socialistische liede
ren. Nadat de vrachtwagen voor het ge
bouw van de Tweede Kamer uitgeladen
was en de talrijke pakjes met lijsten naar
binnen gebracht waren, begaven zich de
acht bovenbedoelde personen naar bin
nen. Daar heeft de heer Oudegeest het
petitionnement aan den voorzitter van
de Tweede Kamer overhandigd onder aan
bieding van eeni begeleidenden brief. De
voorzitter nam de pakketten in ontvangst;
in een paar minuten was alles afgeloopen.
Op het 'Buitenhof heeft de heer Oude
geest daarna tot de wachtende medestan
ders een korte redle gehouden, waarin hij
meedeelde, dat het aantal verzamelde
handteekenngen 1.465.971 bedraagt. Het
aantal handteekenngen uit Den Haag
alleen bedroeg 08.610, naar de N. R. Cti
vermeldt.
Hierna trok de stoet weer naar die
Prinsegradbt, waar bij. werd ontbonden.
Oud 11 uur kwam een deputatie uit het
bestuur van Kerk en Vrede, bestaande
uit prof. G. J. Heerinlg, J. B. Th. Hugen-
holtz, G. G. van Riel, J. J. Buskes Jr. en
A. EkfferB, het door deze vereeniging in
De Kieswet-Van Houten, die hij in 1894
indiende, bracht oen geweldige uitbrei
ding van ons kiezerscorps.
Zeer juist karakteriseert het Handels
blad hem in de volgende bewoordingen:
Een man van stalen karakter, met een
eigen visie en een eigen weg Een „anti-
kraat", zooals hij zichzelf noemde, die zijn
tegenstanders niet spaarde en er niet
tegenop zag om zich te keeren tegen wat
heim te nauwe gebondenheid leek, zoo ook
tegen het paternalisme van de arbeiders
toen die den staat voor hun groepsbelan
gen wilden gaan gebruiken.
Een stramme mensch, te stram wellicht
voor een staatkundige samenleving die
met compromissen werken moet. Maar een
man die onverslapt zichzelf dorst te zijn
en te blijven tot het einde toe. In dat op
zicht een uitzonderlijke figuur _iu ntzen
niet zeer stijlvollen tijd, waarin bij binnen
ons nationale kader eien' leegte nalaat, die
niet gemakkelijk kan worden gevuld. Ka
rakters als mr. S. van Houten zijn
schaarseh in onze dageni.
DE PHOHI-ZENDER.
In verband met Iooperide geruchten, dat
binnenkort zal worden overgegaan tot her
opening van den Fhoho-zender, verneemt
het Handelsblad, dat zulks in strijd met
de waarheid is.
Er zijn tusschen de directie van den
Phohi-zender en het hoofdbestuur der
P.T.T. in Den Haag geenerlei besprekin
gen gehouden over een heropening van
dezen zender.
Het perceel op de Keizersgracht te Am
sterdam, waarin de studio's zijn gevestigd,
is weer voor een half jaar gehuurd, ten
einde op alle gebeurtenissen in deze kwes
tie te zijn voorbereid.
DE 298 METER GOLF.
Het Handelsblad: verneemt, dat de
Zweedsohe regeering, op telegrafisch ver
zoek van het hoofdbestuur der P.T.T in
Den Haag heeft medegedeeld, dat het
Zweedsche kortegolf station Fallun, dat
thans de 298 meter in hooge mate stoort,
In 1894, ofschoon als Kaïmer-candldaat voering ol de handhaving van methoden
Bevallen, werd hij tot het ministerschaptot vaststelling van mimmum-loonem Het
«"ï"1" V!U115»ro«ro>n Tot 1897 was hti minister van wetsontwerp wordt aangenomen, nadat
een bülpke tegemoetkoming in de waar- nunister Tan sohorcdng van do behandeling door dr. Vos
was voorgesteld, maar verworpen. Met deze
regeling hoopt men de misstanden in de
huisindustrie te doem ophouden.
Daarna kregen we het groote debat over
de Zuiderzeesteunwet. De heer. D u y-
maervanTwist acht den inhoud van
de memorie van antwoord in' hooge mate
teleurstellend. Van sprekers nota, waarin
de toezeggingen zijn opgesomd dn den loop
der jaren aan belanghebbenden gedaan,
maakt de minister zich af door te zeggen,
dat hij spreker op dien weg niet wil vol
gen. Had hjj dit wel gedaan, dan zou ge>-
bleken zijn hoe weinig waarde te hechten
is aan de toezeggingen van een minister
der Kroon. Voorts wijst spr. er op, dat hij
niet gevraagd heeft om schadevergoeding
doch om tegemoetkoming wegens de scha
de, den Zuiderzeevisschers toegebracht
tengevolge van de drooglegging van de
Zuiderzee.Van „schadevergoeding" spreekt
alieen de minister. Dat woord werkt ver
warrend. De minister verklaart, dat bij de
Zuiderzeevisschers gebrek aan medewer
king zou bestaan terzake van de liquidatie
van hun bedrijf. Daartegen laat spr. een
krachtig protest hooren, omdat die bewe
ring absoluut orewaar is. Het zijn niet de
vissohers, die niet mee willen werken,
maar het is de regeering die niet mee wil
werken en die zidh verschuilt achter de
visschers. Wanneer de belangstellenden
een nieuw bedrijf willen vormen en vragen
om crediet of om een werkkring, dan gaan
de meestem heen met leege handen. Als er
in Marken een vacature is van kanonnier
bij de wegen en tientallen belanghebben
den vragen erom, dan benoemt de regee
ring een niet-belanghebbende.
De minister sdhuive de schuld dus niet
op de belanghebbenden, doch steke de
hand in eigen boezem. Jarenlang is aan
gedrongen op stichting van ambachts
scholen te Volendam en Harderwijk. Nu,
na jaren, nu de Zuiderzee afgedamd is,
wordt de eerste steen pas gelegd!
Wat heeft men de Zuiderzeevissehers-
bevol'king indertijd beloofd? Behoorlijke
schadeloosstelling; aan de schade zou zoo
veel mogelijk worden tegemoetgekomen.
Op deze belofte van de regeering hebben
de Zuiderzeevisschers vertrouwd. Zij zou
den in de eerste plaats op 's rijkskosten,
in het bezit worden gesteld van vaartuigen
geschikt en uitgerust voor de vissoherij in
de Noordzee. Ook spr. heeft op dat minis-
terieele woord vertrouwd. Anders had hij
in 1918 nooit zijn stem gegeven aan de wet
tot drooglegging der Zuiderzee. Zonder
tegemoetkoming in de waardeverminde
ring der eigendommen is liquidatie van
het Zuiderzeevisschersbedrijf onmogelijk.
Waar blijft nu de generale revisie van
don heer Duymaer van Twist? Z;jn de
twee ongelukkige klungel-amendementjes
van den heer Duymaer van Twist nu het
ei, voor het leggen waarvan al dat gekakel
diende? De heer Duymaer van Twist heeft
een interpellatie gehouden; maar met voor
stellen kwam hy niet
Spr. deelt mede, dat zijn fractie verschil
lende amendementen heeft ingediend be
treffende tegemoetkoming in waardever
mindering, loonderving, credietverleening,
enz., en dient ten slotte een motie in,
waarin de Kamer als haar oordeel uit
spreekt., dat het gewensoht is een grooter
aantal vertegenwoordigers van de Zuider
zeevisschers in de Generale Commissie te
doen zitting nemen dan nu het geval is.
Plaatsgebrek is oorzaak, dat wij van
de verdere discussies niets meer kunnen
vermelden. De Alg. beschouwingen over
het wetsontwerp zijn Woensdag teneinde
gébracht.
Opgeklaard is de hemel niet voor den
minister, al ziet hij er veed minder drei
gend uit dan in den aanvang der verga
dering, toen uit de geheele rechterzijde
klanken werden vernamen, die bewezen,
dat men liever de voordeelen van het
voorgestelde ontwerp in gevaar zou bren
gen dan afstand doen van het recht op
schadevergoeding van Zuiderzeevisschers
Toen minister Reymer aan hét woord
kwam, dleed hij al dadelijk' blijken van ze
kere bereidwilligheid. De rente der cre-
dieten zal in minimum 3 kunnen be
dragen), hij1 staat sympathiek tegenover
het denkbeeldder plaatselijke cqmlmiis-
sies, hij laat de financieele overweging
niet al te sterk gelden, hij gevoelt blijkbaar
iets voor de w enschelijkheid, dat afwij
zende beschikkingen van de Generale
Commissie behoorlijk worden gemoti
veerd.
De minster sprak vrijwel voor doove-
mansooren, de Kamer vil blijkbaar de
volle 100 zij wenscht dat de regeering
zal helpen door tegemoetkoming in het
zoeken naar een nieuw bestaansmiddel
en tevens in de vermindering van waarde
der eigendommen der betrokken bevol
king. Zelfs werd de mogelijkheid geop
perd van een pijnlijk conflict tusschen
regeering en Kamer, indien de minister
nog niet tot verder gaande
bereid ia
LUCHTVAART.
SPOORSTRAAT 122
TELEFOON 339
HET DERDE POSTVLIEGTUIG
VERTROKKEN.
Amsterdam, 16 October. Het derde
postvliegtuig, de PJELA.E.N., bemand door
de vliegers Duymelaar en Parmentier en
den mecanicien Kotte, is hedenmorgen te
6 il 10 van het vliegveld Schiphol naar
Nederlandsch-Indië, via Griekenland en
Egypte, vertrokken.
In verband met het einde van den zo
mertijd,, was, daar het op het oogenblik
's morgens vroeger licht is dan 14 dagen
geleden, toen de P.H.A.E.O. vertrok, het
vertrek iets vroeger gesteld dan bij de
laatste maal.
Het was reeds geheel dag, toen het vlieg
tuig startte. De belangstelling was, be
halve van de naaste familieleden van de
vliegers, niet groot. Het vliegtuig was
spoedig in Oostelijke richting verdwenen.
Het heeft 186 K.G. post en 7 K.G. lading
voor Inidië aan boord.
Het tweede postvliegtuig naar Indië ver
trok gisterochtend 6.15 van Karachi en
landde om 9.35 te Jodhpur. Het vertrok
vandaar weder om tien uur en arriveerde
om 14.55 te Allahabad. Alles is wel aan
boord. Heden wordt de reis voortgezet. I
De eerste solo-vlucht naar
Nederl.-lndië.
De heer J. van TtJen In zfjn
Panders porttoes tel van Schip
hol vertrokken.
Gistermorgen tegen half tien heeft de
heer J. van Tijen, van de firma Van
Houten's Cacaofabrieken, in zijn Pander-
sporttoestel van Schiphol zijn zakenreis
naar Oost-Indië aanvaard. Hat vliegtuig
voert den naam Adelaar.
Behalve vele vrienden van den lucht
reiziger waren aanwezig leden der directie
en van den raad van commissarissen van
bovengenoemde onderneming, de heeren
dr. Wolf en ir. von Baumhauer, van den
rijksstudiedienst voor de luchtvaart, en
de instructeur, die den heer Van Tijen
voor het behalen van het vliegbrevet
heeft opgeleid,
Do eerste bestemming is Berlijn. De
reis gaat verder over Turkije, waarvoor
de heer Van Tijen reeds de vergunning
in zijn zak had, voordat de moeilijkheden
«et do regeering van dit land inzake de
postvluchten gerezen zijn. Hij zal den
afstand van Amsterdam naar Batavia
afleggen in veel meer étappes, dan de
vliegtuigen in den geregelden luchtpost
dienst het doenberekend is, dat de
grootste étappes 6 tot 8 vlieguren zulle»
bevatten. Op sommige plaatsen in Turkije,
Perzië 'en Britsch-Indië zal de heer Van
Tijen oponthoud hebben voor het doen
van zaken.
Eenige Pandervliegtuigen van deRot-
terdamsche Aero-club, waarvan de heer
Van Tijen lid is» hebben hem uitgeleide
gedaan. Alvorens koers te zetten naar
Berlijn, heeft hij eerst nog eenige keeren
boven Van Houten]^ cacao-fabrieken te
Weesp gecirkeld.
De heer J. E. van Tijen is gisteren
middag te half drie (3.10 uur Duitsche
tijd) te Berlijn aangekomen.
DE ZEPPELIN.
Komt Zaterdagochtend boven
Ven Ia
De directie der Zeppelin-luchtschip
maatschappij deelt aan het weekblad Het
Leven mee, dat de Zeppelin in den nacht
van Zaterdag op Zondag om 12 uur te
Friedrichshafen zal opstijgen voor een
reis naar Mannheim. De rou e zal gaan
over Venlo, waar men Zondagochtend
tusschen 7 en 8 uur zal dankomen. Hier
wsrdt de post voor Nederland uitge
worpen, en tevens zijn maatregelen ge
nomen, dat Nederlandsche post, bestemd
voor Duitschland en andere landen, met
behulp van een kabel door het luchtschip
wordt ingenomen.
DE VLIEGTOCHTEN NAAR
AUSTRALIË.
HUI en Klngsford Smlth nade
ren het doeL
Luitenant Hill is gistermorgen te
Singapore aangekomen en na 2 uur den
motor te hebben nagekeken, naarSoera-
baja vertrokken. Hij is nu 50 uur op
Hinekler voor en hoopt Port Darwin
Vrijdag laat of Zaterdagmorgen vroeg
te bereiken.
Het tragi-komische van het geval is,
dat Hill dan Hincklor's record met l'/t
tot 2 dagen zou gebroken hebben om
het eenigo uren later weer t6 verspelen
aan kapitein Kingsford Smith, die gisteren
to Rangoon is aangekomen en miet minder
dan 98 uur op Hinekler voor is. Hij ver
liet Groydon vandaag voor 8 dagen en
heeft AllahabadRangoon in 18'/a uur
zóuder tussshenlanding gevlogen, omdat
het volle maan was
VLIEGONGEVALLEN.
Een vliegtuig, voor missiedoeleinden
in Alaska bestemd, is Dinsdag bij een
proefvlucht gevallen. De bestuurder en
twee priesters werden daarbij gedood.
De Berlijnsche vlieger Menicke is Dins
dagmiddag bij een proefvlucht veronge
lukt.
Om tot nu toe onbekende redenen
sprong hij op 500 M. boven het vliegveld
met zipi valscherm uit het toestel. De pa
rachute opende zich evenwel niet en de
piloot verongelukte. Het vliegtuig sloeg
in de boomen te pletter.
Op ongeveer 60 KJVI. uit de kust nabij
Perth heeft men het wrak gevonden van
een vliegtuig, dat Dinsdag Perth (Austra
lië) heeft verlaten en blijkbaar in zee is
neergestort. De piloot, twee leerling
vliegers en een verpleegster, vonden den
dood.
SPORT.
Suoc0»-meuw&
Wiaringwv.
Voor voetbalsport voor a.s. Zondag is het
porgramma als volgt:
Succes 2 krijgt op bezoek HRC 4 van Den
Helder; Succes 3 ontvangt Wicringerwaard' 2,
terwijl Succes 1 naar Dem Helder gaat om
aldaar tegen Zeemacht x te spelen.
Burgerlijke Stand van Den Helder
van 14 en 15 October 1930.
ONDERTROUWDL. Minneboo en E.
C. J. Berricr; L. Velroy enA.S.Koene;
E. Doornebos en P. C. Dienst;* P. D.
Plaatsman en ZeemanH. J. v. Ommen
A. M. M. Moll; L. M. Meijer en S.
Bannink; D. Briars en A. M. A. Nilsson.
GETROUWD: D. Lavell en W. G.
Riedeman.