De eigenaar van het woonschip, een he
kend Amsterdammer, heeft Zondag in de
overvolle Concertgebouwzaal voor het be
gin van Marion's optreden aan de bezoe
kers verteld, hoe Fred Marion het raadsel
heeft weten op te lossen en hoe dankbaar
hij hiervoor was, daar zijn familie bang
was geworden, langer op het woonschip te
blijven wonen.
Fred Marion heeft al veel mysteries we
ten op te helderen. Niet lang geleden b.v.
heeft hij te Ulm aan den Donau een man
aangewezen, die zijn broeder had ver
moord, maar die met beslistheid ontkende
en tegen wien geen bewijzen waren te
krijgen.
Zeer bekend is ook een verhinderde
groote juweelendiefstal te Salzburg.
STORMSCHADE TE AMSTERDAM.
Groote torenkraan omgewaaid.
November heeft dit jaar al heel slecht
ingezet. Omstreeks 8 uur Zondagmiddag
stak in de hoofdstad een hevige storm op,
die op verschillende plaatsen schade ver
oorzaakte en die oorzaak was, dat de brand
weer op tal van plaatsen assistentie moest
verleenen voor omgewaaide boomen, los
geraakte sohoorsteenen e.d.
Van het Italiaansche stoomschip „Bur-
ma" en van het Nederlandsche schip
„Emmaplein" braken de trossen, doch
verhinderd kon worden, dat zaj op drift
gingen.
Van buitengewoon ernstigen aard
daarentegen was de schade op de groote
terreinen van de Nederlandsche Scheeps
bouw Maatschappij aan den Cornalis
Douwesweg aan de overzijde van het IJ.
Om precies één minuut voor drieën de
klok in de portiersloge is op dat moment
blijven stilstaan klonk een licht ge
kraak, gevolgd door een enorm zwaren
slag. Een dér groote torenkranen, die ge
bruikt worden bij den bouw van de sche
pen, die op de helling staan en die platen
en andere bouwmaterialen oraihoog-
hijschen, was door een rukwind1 losgerukt
en in haar volle lengte over het emplace
ment gestort
Slechts een electriclen bevond zich In
de nabijheid van het gevaarte. De man,
het gevaar ziende, kroop dadelijk onder
de kiel van het in aanbouw zijnde vracht
schip voor de maatschappij „Nederland",
de „Tajandoen".
Een gedeelte van den kraan arm raakte
de „Tajadoen" midscheeps en sloeg
eenige platen en spanten stuk. De dreu
ning was buitengewoon zwaar en die vele
duizenden kilo's van het 86 meter hooge
gevaarte (de kraanarm phm. 25 M.), deden
den grond schudden.
De toren is één groote ruïne; de ijzeren
binten zijn verwrongen en verdraaid en
de rails, waaraan de klemmen bevestigd
waren, zijn uit den grond getrokken. De
arm ligt, geheel ontzet, dwars over het
terrein, dat met platen en ijzeren voorwer
pen is bedekt.
Er zijn nog andere ongelukken ge
beurd, doch die zijn van minder ernstigen
aard.
TRAMBOTSING TE LAREN.
Een wagen van de Goolsche tram
door den wissel gereden.
Zaterdagmiddag tegen 2 uur zijn te
Laren twee motorwagens van de Gooische
tram op de lijn Laren—Hilversum met
elkaar in botsing gekomen, waarbij eenige
personen licht zijn gewond en groote
materieele schade ontstaan ia
Aanvaring in volle ze&.
De Dnftsche treiler Langeoog
op de Noordzee geramd door het
stoomschip Wahehe. Een onder
hond met de geredden.
De treiler Langeoog, van de firma
Beuaker te Wesermünde, is gister in
den vroegen morgen op de Noordzee
aangevaren door het s.s. >Wahehe«, van
de Woermann-linie. De treiler is on
middellijk gezonken. De kapitein, le en
2e machinist, 2e stuurman, kok en één
der matrozen zijn verdronken, 6 anderen
konden worden gered.
De »Wahehe< is opgestoomd naar de
Jobshaven te Rotterdam.
Twee van de geredden, een stoker en
één der matrozen, bleken te zq'n gewond;
de stoker had brandwonden aan beide
armen, de matroos een gebroken arm
opgeloopen.
De le stuurman, F. Netzmacher, ver
telde aan de >N. R. Ct.« het volgende:
Wh kwamen van IJsland, waar wjj had
den gevischk Do Langeoog, die 250 ton
meet, had heel wat visch in en welge
moed' voeren we huistoe. Er stond een vrij
hooge zee, de windkracht was 4/5 en met
drie man hielden we op de brug de wacht.
Te 6.07 zagen we plotseling aan stuur
boord de lichten van een groot schap, dat
ook ons scheen op te merken, wan het
gaf twee stooten op de fluit. Ik dacht
direct „Das geht nicht klar" en dat kwam
wel uit ook, want op hetzelfde oogenblik
werden we al geramd.
Het groote stoomschip, dat later de
„Wahehe" bleek te zijn, trof ons in de
midscheeps, ter hoogte van de machine
kamer. Het water golfde met groote
kracht naax binnen, de machinekamei
stroomde het eerst vol, de vuren werden
gedoofd en de ketel sprong met donde
rend geweld. Het schip zonk spoedig en
was binnen 2 of 3 minuten geheel ver
dwenen. Wij, die op de brug stonden,
hebben luid om hulp geroepen en zijn
naar den bak gerend. Vandaar konden we
op het anker van de „Wahehe" oversprin
gen en zoo werden we gered.
Vier anderen, die beneden waren, wis
ten ook op het dek te komen en de zwem
vesten te bereiken.
De kapitein, de tweede machinist, de
tweede stuurmaa, de kok en een der
matrozen, die in de kooien sliepen, zijn
echter met het schip in de golven ver
dwenen.
De vier mannen, die het dek bereikten
sprongen met de zwemvesten om over
boord. Eon van hen is door de zuiging
van het schip meegetrokken en niet meer
bovengekomen, de andere drie, waarvan
er twee gewond waren, zijn weer boven
gekomen en na bijna twee uur te hebben
rondgedreven door de „Wahehe" gered.
Dit schip heeft n.1. ondanks het ongun
stige weer een boot uitgezet om de om
geving af te zoeken; de drie mannen, die
zich aan wrakhout hadden vastgeklemd
werden opgepikt en met ons in een der
verblijven ondergebracht.
De gewonde stoker W. Warenholz ver
telde nog, dat hij met den machinist in
de machinekamer werkte, toen het schip
werd geramd. Het water overrompelde
hen volkomen. Er ontwikkelde zich een
geweldige stoomkolom, de ketel sprong
en hij zag niets dan een visioen van vlam
men en water. Hij hoorde den machinist
nog schreeuwen van pijn, maar worstelde
zelf door het aanstroomende water naar
boven. Als door een wonder, zoo zeide de
man, ben ik gered.
Alle geredden waren vol van de liefde
rijke verpleging, die -zij aan boord van de
Wahabe hadden genoten. Zy hadden alles
gekregen wat zij begeerden. De verple
ging was boven hun lof verheven.
AFSCHUWELIJK DRAMA IN EEN
TOREN.
In het voorjaar van 1029, toen de nieuwe
R.-K. Kerk aan het Ambonplein pas In
'gtbruik genomen was, was een leidekkers-
patroon met zjjn twee knechts bezig met
bet verrichten van eenige laatste werk
zaamheden aan het dak vau den koepel
Zij bevonden zich bijna op de nok, vlak
bij het nog openstaande iuik, waardoor
zij de plaats waar zij masten werken
bereikt nadden. Een derk nechts Is to«n,
naar tot voor korten tijd werd aangeno
men door een ongeluk, donr dit luik om
laag gestort en terechtgekomen in de
gewelven. Het bleek onmogelijk den man
te bereiken; do brandweer werd te hulp
gieroepen en met 'groote moeite is «leze
erin geslaagd bij. den verongelukte te
klimmen, hem op een ziekenraam te bin
den en dit daarna met hulp van lijnen in
het ruim te laten zakken. De man bleek
zeer zwaar gewond en is kort daarna in
het Onze Lieve Vrouwegasthuis aan de
bekomen kwetsuren bezweken.
Geruimen tijd heeft men van dit geval
niets meer gehoord, hoewel destijds in
.le kringen van den verongelukte werd
gefluisterd1 dat hij het slachtoffer van
opzet was geweest. Feitelijke aanwijzin
gen hiervoor waren er geen andere, dan
uat zijn patroon kort te voren een onge-
lukkenverzekering op zijn knecht had ge
sloten voor 60.000. Deze grond van ver
denking was echter te zwak om de politie
erin te moeien, die eerst onlangs van de
geruchten, welke intusschen hardnekkig
waren blijven loopen, kennis kreeg, toen
een verzekeringsmaatschappij er haar
aandacht op had gevestigd, dat dezelfde
leidekkerspatrpon thans bij 'haar pogin
gen had aangewend om op het leven van
een anderen knecht in zijn cüenst ©en
abnormaal hooge. verzekering te sluiten,
naar wij hoorden voor meer dan 100,000.
De maatschappij heeft geweigerd, en,
voorail in verband met het in 1929 ge
beulde, aanleiding gevonden om de ju
stitie te waarschuwen. Het gevolg is een
politic-onderzoek geweest, hetwelk geleid
heeft tot aanhouding van den leidekkers-
patroon, die naar den Haag was verhuisd,
en van den knecht die mede op het dak
der kerk was toen zijn kameraad omlaag,
te gestort. -
Er bleken verschilend© feiten die steun
gaven aan de verdenking dat 'hier een af
schuwelijk misdrijf had plaats gevonden;
dat n.1. die knecht niet door een ongeluk
om het leven is gekomen, maar het slacht
offer is geworden van opzet van zijn pa
troon, wien het om de rerzekeringsaom
te doen zou zijn geweest, welke hem dan
ook uitgekeerd is. De mede gearesteerde
knecht, die aanvankelijk zeide van niets
te weten, is na scherpe vemooren door
de mand gevallen en heeft voor z|fn pa
troon zeer bezwarende verklaringen Af
gelegd. De justitie vond geen aanlcidirg
om den -knecht in verzekerde bewaring
te houden, wei echter den patroon, tegen
wi eniT)middels rechtsingang verleend is.
De zaak is thans in handen van den rech-
ter-oommissaris.
Wij vernemen nog, dat de zaak van den
verdachte kort voor Maart 1929 In een
naamlooze vennootschap was omgezet, en
dat de op den om het leven .gekomen
knecht afgesloten verzekering een z.g,
oompagnonsverzekering was. Dit was
eveneens het geval met de verzekering
welke de patroon onlangs op het leven
van een1 andere knecht vergeefs getracht
te Muiten.
(Ongecorrigeerd^
Buitenland.
STUDENTENRELLETJES BIJ
CAIRO.
Een aantal studenten van de technische
hoogeschool te Boulac trachtte het -school
gebouw in brand te steken waarop de po
litie een salvo loste. Naar bericht wordt,
werden vijf studenten gewond, terwijl
voorts drie agenten verwondingen oplie
pen en veel schade aan het gebouw werd
aangericht. De premier heeft met den lei
der van den veiligheidsdienst geconfe
reerd over de te nemen maatregelen.
HET ZWAARSTE BRUIDSPAAR VAN
BERLIJN.
Voor den burgerlijken stand te Frie-
denau (Berlijn) is een paartje getrouwd,
dat een eigenaardig record heeft opge
steld De jonggehuwden wegen te zamen
482 pond en zijn het zwaarste bruidspaar
van de stad.
't Is te hopen, dat de auto het heeft uit-
gehouden!
OVERSTROOMINGEN IN HET
VLAAMS CHE LAND.
Ten gevolge van de slagregens der
vorige dagen zijn de rivieren en beken
overal in het Vlaamsche land zeer ge
zwollen en op sommige plaatsen buiten
de oevers getreden. Te Brugge liepen
verscheidene laag gelegen straten geheel
onder water. Sedert Zondagavond zijn de
benedenvertrekken van een aantal huizen
onbewoonbaar en moesten de bewoners
zich in de bovenkamers ophouden. In de
buurt van Denderleeuw staan groote
stukken wei- en akkerland blank. De
scheepvaart op den Dender is stopgezet.
Te Lebreke bij Dendermonde is een groot
deel van het dorp overstroomd. Verschei
dene huizen en stallen moesten in aller
ijl worden ontruimd.
TRAGISCH ONGELUK AAN ZEE.
Mevrouw Jackson, echtgenoote van den
vice-consul der Ver. Staten te Havana,
werd door een hevige windvlaag van een
rots in zee geworpen, op een plaats waar
veel draaikolken waren. Haar man en een
ander Amerikaansch consulair ambtenaar
sprongen in het water om haar te redden,
maar alle drie zijn in het onstuimige water
omgekomen.
ERNSTIGE ONTPLOFFING TE
OBERHAUSEN.
In den afgeloopen nacht is in het machi
negebouw eener chemische fabriek te Hol
ten bij Oberhausen een ernstige ontplof
fing ontstaan, die brand veroorzaakte. Het
vuur kon spoedig door de brandweer wor
den gebluscht. Tengevolge van de ontplof
fing zijn echter 5 arbeiders door vallend
gesteente ernstig gewond. De oorzaak van
de ontploffing staat nog niet vast, aange
zien de ruimte, waar deze plaats vond, met
gas gevuld is, zoodat slechts van gasmas
kers voorziene personen ze kunnen be
treden.
EEN ONTSPORING IN ROEMENIË.
1 doode, 8 gewonden.
De D-trein BoekarestFocsani is bij het
station Mizii, ten gevolge van te groote
snelheid, ontspoord. De locomotief, het
bagagerijtuig en een rijtuig 3e klasse
sloegen om. De machinist kwam om het
leven en zeven beambten zijn gewond. Het
spoorwegverkeer is gestremd. De schade
wordt op een millioen lei geschat.
De reizigers bleven wonder boven won
der allen ongedeerd. Het verkeer kon na
eenige uren weer hervat worden.
DE STORM IN ENGELAND.
De storm, die eergisteren Engeland ge
teisterd heeft, bleef gisteren voortduren.
Op het kanaal van Bristol heeft men red
dingboeien en wrakstukken gevonden,
hetgeen doet vreezen dat de Fransche
schoener Commandant Marchand met zijn
bemanning van 5 koppen is vergaan.
TYPHOON OP DE PHILIPPIJNEN.
De Phillippynen zijn door een hevige
typhoon geteisterd. De bevolking heeft
hulp gevraagd; het aantal slachtoffers
moet vrij groot zijn. Nadere bijzonder
heden ontbreken.
Laatste berichten.
UITSLAG AANBESTEDING.
Door d' enarchitect, den heer J. J. van
der Leek, werd aanbesteed het bouwen
van een dubbel landhuis op een terrein
gelegen aan den Singel.
De navolgende inschrijvingsbiljetten
waren ingekomen:
E. G. Smits 14.000; H. Freeke 13.860;
Fa. Gebr. Smit 13.200; Fa. Starrenburg
en Boerdijk 12.995; Fa. Gebr. Boot
12.985; C. Quak 12.940; J. Ran 12.900;
A. Dienaar 12.700; Fa. Gebr. van Pelt
12.700; C. Bot 12.644; W. A. Ran
12.640; H. Riemers 12.560; H. Hagen
12.336; G. Groot 11.980; K. Duinker
11.945.
Omtrent de gunning zal later worden
beslist.
Radiografisch Weerbericht
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 4 November.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteriologische Instituut te de Bilt.
Hoogste stand 765.6 La Coruna.
Laagste stand 734.2 Kager.
Verwachting;
Matige tot krachtige later afnemende.
N.W. tot W. wind, afwisselende bewolking
aanvankelijk nog regen- of hagelbuien en
kouder.
Marine-berichten.
Hr. Ms. politiekruiscr Vulcanus is van het
toezicht op de visscherij in de Noordzee te
Nieuwedaep teruggekeerd era Hr. Ms. politie-
vaartuig Nautilus is daarvoor weder vandaar
vertrokken.
Het comité tot behartiging van de algemeene
belangen van het marinepersoneel beneden den
rang van officier heeft zich met een verzoekschrift
tot de Tweede Kamer gewend in verband met het
aanhangige wetsontwerp inzake het aangaan van
een overeenkomst met de N.V. Koninklijke Paket-
vaart-MlJ. Bepleit wordt, dat de korporaals en
manschappen van de Kon. Marine voortaan zul
len worden vervoerd ln de tweede klasse op de
booten van de Paketvaart-MaatschappiJ en dus
niet langer zullen behoeven te leven tusschen In
landers, die er eigen zeden en gewoonten op na
houden, waarmee een Europaan zich moeilijk kan
vereenigen.
Kapitein ter zee A. Vos, onlangs gerepatrieerd
uit Nederlandsch-Indië, waar hij marine-comman
dant te Soerabaia is geweest, heeft ontslag uit den
zeedienst verzocht.
Luitenants ter zee le ld. P. J. Cikot, F. J.
Kist en F. P. Opwijrda worden binnenkort uit
Oost-Indië hier te lande terugverwacht.
Bij bekendmaking van den minister van defen
sie is luit. ter zee le kl. J. Wichers, dienende
bij de onderzeedienstkazerne te Willemsoord, den
lOen Nov. ter beschikking gesteld.
Luitenant ter zee le kl. Jhr H. A. van Foreest,
dienende aan boord van Hr. Ms. wachtschip te
Willemsoord wordt den lOden dezer ter beschik
king gesteld.
Officier van den marinestoomvaartdienst 2e kl.
H. de Vries Hzn„ onlangs uit Oost-Indië terug
gekeerd, wordt 10 dezer geplaatst bij de afdeeling
werktuigbouw op 's Rijkswerf te Willemsoord.
Kap. -ter zee C. Rühl, afgetreden comman
dant van Hr. Ms. pantserschip Jacob vam
Heemskerck, is aangewezen voor den dienat ln
Oost-Indië en zal a December met het m.s.
Johan van Oldenbarnevclt zijn nieuwe bestem
ming volgen.
Luitenant ter .zee 3e 1. A. H. J. van der Schatte
Olivrer, die bestemd is voor «Ten dienst in
Oost-Indië, ral 4 dezer met de Chr. Huygens
uit Amsterdam daarheen vertrekken.
De kapitein ludt. ter zee H. J. van der Stad
wordt den 3en Nov. eervol ontheven van het
bevel over Hr. Ms. Nautilus en geplaatst aan
boord van Hr. Ms. Wachtschip te Willems
oord. De luit. ter zee ie kl. E. E. B. Lacomblé
wordt den 3«n Nov. belast met het bevel
over Hr. Ms. Nautilus. De luit. ter zee 2e kl.
mar.-res. S. de Hoo wordt den 3en Nov. ge
plaatst aan boord van Speijk als oudste officier
Een transport van 7 onderofficieren en 40
minderen in rang der zeemacht zal 16 Decem
ber met het s.s. Johan de Witt uit Amsterdam
naar Oost-Indië worden uitgezonden, met be
stemming voor den dienst aldaar
De korporaal-konstabel J. Vos Is geslaagd
voor het examen voor hoogeren rang.
5 Nov.: serg.-raacht. C Kindt van O.zeed.-
kaz. naar Wachtschip Vlissingen en bestemd
voor Hr. Ms. O 12.
Per s.s. Johan de Witt. 15 Oct. van Priok:
Bootsman J. J. Passenler.
Per sj. Sibajak, 5 Nov. van Priok: off. M.S.D.
2e kl. J. N. Gons, maj.-torpedist P. Gemier, boots
man P. I. Heerschap, id. P. Plooij. ld. Y. Rietveld,
ld. G. A. Pronk, sergt.-telegrafisct J. Keizers, ld.
C. P. Bakker, id. J. P. v. d. Leelie, maj.-macht.
J. dc Waal, id. T. N. Bleeker, kwartierm. J. M.
Mulder, korp.-telegraflst.
Per s.s. Kon. der Nederlanden. 12 Nov. van
Priok: schipper P. A. Wilckens, sergt-telegrafist
T. Meijer, maj.-macht. D. Smids, maj.-telegrafist.
M. Kuiper, maj.-torpedist W. Zootjes, kwartier
meester G. Hijmaa. korp.-macht. G. Y. Schaap,
id. J. J. de Smit, id. H. W. Roos, ld. A. Izeboud.
id. P. Steenaard, id. P. Jongerllng, ld. M. Tilro,
ld. A. J. v. Breda, fd. J. Kasten, id. P. de Jager,
mar. le kl. H. Colijn, Schoenmaker A. F. Mees.
Per s.s. Indrapoera, 19 Nov. van Priok: maj.-
schrijver P. M. Delhaije,, maj.-konstabel J. M.
Harms, korp.-macht. G. J. van Leeuwen, korp.-
vliegt.m. (M) P. A. Schouten, id. W. ten Donke
laar, id. W. H. van Honswijk, Tamboer le kl.
A. J. de Meij, mar. le kl. A. E. Willems, mar.
2e kl. J. C. M. Herben, mar. le kl. G. J. Rodoe.
Per s.s. Mar. v. St. Aldegonde, 26 Nov. van
Priok: maj.-macht. J. G. Donker, sergt.-maj. der
mar. W. F. Louwricr, korp.-hofmeester, J. J.
Choufoer, korp. der mar. J. H. Kramers, id J.
Kerkhof.
Per. s.s. Insulinde, 3 Dec. van Priok: sergt.-maj.
der mar. J. Kamberg sergt.-monteur R. Brouwer.
korp.-telegrafist, P. J. H. Nelissen, id. T. W. J.
Steenvoort. korp.-monteur C. v. d. Busse.
Per s.s. J. P. Groen, 10 Dec. van Priok: Sergt.-
kok G. C. Broeke, id. H. A. J. Slegtenhorst,
korp.-macht. N. Steen haard, ld. N. P. Jacobs,
stoker-olieman J. Meijer, korp.-kok P. Provoost,
Per m.s. „Chr. Huljgens 24 Dec. 1930 van
Priok: sergt.-torpedomaker K. Hakbof.
Van onderstaande schepelingen Is de aanwijzing
om naar Nederland terug te keeren, Ingetrokken:
korp.-vllegtm. J. J. van der Blom, per sj. Patria,
22 Oct. van Priok. stoker-olieman J. Meijer per
s.s. P. C. Hooft, 29 Oct. van Priok.
Met ontslag uit dien zeedienst:
5 Nov. majoor-bottelier JT Schenk.
I
Haven van Nieuwedlep.
2 Nov. 1930.
Aangekomen van Gothenburg met bestem
ming Londen als bijlegger het Ned. motor
schip „Zeemeeuw".
1 Nov. 1930.
Vertrokken Zweedsch i.s „Bri»" naar West
Hariepol.
Visscherij berichten.
1 November:
Aangebracht door korden:
1003 tongen, p. st 0.550.40
529 kleine tongen 0.120.07
8 kisten schol I p. k. 9.007.50
25 kisten schol II p 2.751.55
18 kisten schar 230130
Aangebracht door garnalenvisschers:
3918 kg gekookte garnalen p. kg 0.180.14
3 November:
Aangebracht door korden:
205 tongen p. st 0.450.40
100 kleine tongen 0.150.10
3 kisten schol I p. k. 8.007.00
3 kisten schol II 4.003.00
2 kisten schar 2.00
Stoomvaartberichten.
Stoomvaart Mii. Nederland.
Enggano 2 Nov. te Amsterdam.
Johan de Witt, t.. 2 Nov. v. Port Said.
Poulau Roebia, t., 1 Nov. v. Sabang.
Rotti, t.. 1 Nov. te Marsellle.
Marnlx v. St. Aldeaonde, u., 3 Nov. te Sabang.
P. C. Hooft, t. 1 Nov. te Belawan.
Poulau Roebia, t„ 1 Nov. v. Sabang.
Salobanglca, t., 1 Nov. v. Padang.
Simon Bolivar, u„ pass. 2 Nov. Bevezler.
Soemba, t. 1 Nov. v. Batavia.
Tanimbar, u.t pass 1 Nov. Pcrim.
Telamon, u„ pass. 1 Nov. Bevezier.
Kon. Ned. Stoomhoot Maatschappij.
Achiiles, 30 Oct. v. Alexandrië.
Agamemnon, 31 Oct. v. Civitavecchia.
Amazone, pass. 31 Oct. Gibraltar.
Ariadne, 31 Oct. v. Oran.
Barneveld, 1 Nov. te Habmurg.
Berendce, 31 Oct. v. Barcelona.
Brielle, t., 30 Oct. v. Tocopilla.
Deucalkwi, 31 Oct. v. Messina.
Hcrmcs, 1 Oct. tc Piraeus.
Irene, 31 Oct. te Torrevieja.
Nero, 31 Oct. v. R'dam.
Oberon, 31 Oct. v. Tanger.
Odysaeus, 1 Nov. v. A'dam.
Ajax, 2 Nov. te A'dam.
Aurora, x Nov. v. R'dam.
Nereus, 1 Nov. te IJmuiden.
Orion, x Nov. v. X'dam.
Merope 1 Nov. te Rotterdam.
Orpheus, 1 Nov. te Kopenhagen.
Pluto 1 Nov. n. Amsterdam.
Simon Bolivar, u., 2 Nov. naar Barbados.
Stuyvesant 2 Nov. te Hamburg.
Titus 3 Nov. te Amsterdam.
Trejanus 30 Nov. n. Cap Haltiën.
Ulysses 1 Nov. te Nantes.
Van Rensselaer 1 Nov. n. Puerto Colombia.
Vesta 1 Nov. naar Vigo.
Alkmaar, u., 31 Oct. v. Talcahuano.
Baarn, u., 1 Nov. v. Tocopilla.
Brielle, t, 1 Nov. v. Mollendo.
Ganymedcs 2 Nov. n. Cartagena.
Iris 3 Nov. te Amsterdam.
Man 3 Nov. te Amsterdam.
Proteus 3 Nov. te Amsterdam.
Theseua 3 Nov. te Kopenhagen.
Kon. Holl. Lloyd.
Amfried 3 Nov. te Amsterdam.
Kennemerland.t. 1 Nov. v. Victoria.
Orania, t., 2 Nov. v. Las Palmas.
Salland. t., 2 Nov. te Montevideo.
Waterland 3 Nov. te Amsterdam.
Delfland, u., 30 Oct. te Saavtos.
Amstclland, u., 31 Oct. te B. Ayrea.
DrcchterLand, t., pass. 30 Oct. Las Palmas.
Eemland, u., pass. 31 Oct. Fernanoo Norooha.
Zaanland, u., pass. 31 Oct. Dungeness.
HollandAfrika Lijn.
Giekerk. t.. 2 Nov. tc Antwerpen.
Grijpskerk. u.. 3 Nov. naar Beira.
Jagersfontein, t.. 3 Nov. n. Marsellle.
Nieuwkerk. t., 1 Nov. te Duinkerken.
Rar.dfontein 2 Nov. te Bremen.
Sumatra, t., 31 Oct. n. Mikindanl.
HollandAmerika Lijn-
Drechtdijk,2 Nov. te Liverpool.
Lochmonar, 30 Oct. v. Los Angeles.
Bildcrdijk, 31 Oct te Phüadelphia.
Gaastcrdijk, pass. 1 Nov. Vlissingen.
Spaamdam, 31 Oct. v. HaVana.
Kinderdijk, 1 Nov. v. Hamburg.
Nictheroy, 1 Nov. te Londen.
Delftdijk 31 Oct. te Colon.
Edam 3 Nov. te Rotterdam.
Rotterdam pass. 2 Nov. Lizard,
Volendam 3 Nov. v. Plymouth.
HollandAustralië Lijn
Abbekerk. u., 3 Nov. te Melbourne.
Arenskerk, u.. 2 Nov. v. Marsellle.
Saturnus, t., 31 Oct. te Takoradi.
HollandBritsch-lndië Lijn.
Hoogkerk, t., pass. 1 Nov. Perim.
Meerkerk, u., 2 11 te Rangoon.
Stadsdijk, t, 2 Nov. te .Homburg.
Tosari. t., gep. 3 Nov. Sagres.
IJselkerk, t., 2 Nov. te Suez.
Holland—O.-Arië Lijn..
Ouderkerk, u.. 3 Nov. v. Singapore.
Gemma, t, 3 Nov. v. Port. Said.
Rondo, u., 3 Nov. te Genua.
HollandWest-Afrik* Lijn.
Amstelkerk, u., 1 Nov. v. Bouiogne.
Maaskerk, t., 1 Nov. v. Lagos.
Helder, u., 1 Nov. te Freetown.
Minerva 31 Oct. te Hamburg.
Blommersdijk, 1 Nov. v. Batavia.
Reggestroom, t., I Nov. v. Teneriffe.
JavaNew-York Lijn.
Djember, pass 1 Nov. Madeira.
Singkep, 1 Nov. v. Savannah.
Euryades, 1 Nov. v. Padang.
Kota Inten pass. 2 Nov. Point de Galle.
Kota Radja 1 Nov. te New York.
TavaChinaJapan Lijn
Tjlkarang 31 Oct n. Makassar.
Rotterdamsche Lloyd.
I-ndraponea, 1 Nov. te Batavai.
Kedoe, t., pess. Nov. Kaap del Anni
Kota Gede, t-, x Nov. v. Port Said.
Kota Pinang, u., pass. 1 Nov. Point de Galle.
Soekaboenw, u., 1 Nov. ee Belawan.
Baloeran, u., pass 2 Nov. Finlsterre.
Dell 2 Nov. te Rotterdam.
Insulinde, u., pass. 2 Nov. Perim.
Kota Agoeng 2 Nov. te Rotterdam.
Kota Baroe, u., 2 Nov. te Genua.
Samarinda, L, 1 Nov. te Barcelona.
Slamat, t., 1 Nov. te Barcelona.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Alchiba 2 Nov. te Rotterdam,
Alcyone, L, pass 1 Nov. Feraando Noronha.
Alwaki 2 Nov. te Rotterdam.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Adrastus 2 Nov. v. P. Said.
Eurylochus pass 1 Nov. Lizard.
Atreus pass. 2 Nov. Gibraltar.
Pérseus, 2 Nov. van Tlentsien.
Menelaus. 1 Nov. te Rotterdam.
Patroclus, pass. 1 Nov. Gibraltar.
Porydorus, pass. 3 Nov. Perim.
Stentor pass 2 Nov. Perim.
Orestes, 1 Nov. v. Shanghai.
Laertes, 1 Nov. v. A'dam.
Emzetco Lijn.
Jonge Anthony 2 Nov. n. Valenda.
Jonge Elisabeth 2 Nov. te Messina.
Jonge Johan na 2 Nov. n. Lissabon.
Jonge JacobuB, 31 Oct. te Londen.
Marktberichten
AMSTERDAM, Aardappelenmarkt)3 Nov.
Prijzen onveranderd. Aanvoer 4 ladingen, zijnde
2880 H.L.
Aanvoer 22905: 58-62 kg, 970—10.30; 62—
66 kg. 9.80—10.70; 66—70 kg. f 10.50—1IX».
Kleine eieren 6.409.00; Eendeieren 6.40,
alles per 100 stuks. Handel stug.
BROEK OP LANGENDIJK. 3 Nov. 1930.
Aanvoer en prijzen: 15.000 kg uien: uien f 2.60
—3.10, drielingen 0.90—170, grove 2.90—3.30,
gele nep 3.20: 1750 kg peen, 1.40: 1900 kg
kroten, 2.60; 21.000 kg roode kool, 1.10—3.50:
7000 kg witte kool. 0.8O—1.30, 9000 kg gele
kool 1.702.80; 4800 kg Deensche witte kool,
f 1.10—1.30, alles per 100 kg; 7510 stuks bloem
kool: le soort f 4.70—12.60, 2de s. t. 0.90—2.90,
reuze bloemkool 11.20 tot 13.60 100 stuks.
NOORD-SCHARWOUDE, 3 Nov. Aanvoer
en prijzen: 1075 kg uien: uien 3, grove 3.10;
2100 kg peen. 1.70—1.80: 13.000 kg roode kool
1.30—2.60; 36.000 kg witte kool. 0.90—170,
alles per 100 kg; 225 stuks bloemkool, 5.70 p.
100 stuks.
TEXEL, 3 Nov. 1930. 3 paarden. 6 koeien
275375, 2 Pinken, 7 kalveren f 70—110, 5
nucht. kalv. 1220, 2 rammen, 4 schapen, 8
lammeren 2630, ^4 biggen 1520, 18 korf
oude kippen 0.70—1.20.
PURMEREND, 4 Nov.
Kaas. totaal 17 stapels. 10 stapels boerenkaas
f 40: 7 stapels Fabriekskaas 40. alles per 100
K.G.; 1454 K.G. boter, per K.G. 1.20—1.90.
Koeien totaal 525 stuks. 476 vette koelen 1.
1.12, handel matig; 25 geldekoeien f 190—280;
10 melkkoeien 250—390; 14 stieren 0.75—
0.85 per K.G.; paarden 100200; 10 vette kal
veren 1.101.40, handel matig: 136 nuchtere
kalveren voor de slacht 1341, handel stug;
fok) f 12-26, handel
140 nuchtere kalveren (fc
stug; 44 vette varkens (zouters) 0.480.50 p.
K.G., handel stug; 300 vette varkens (slacht)
0.540.56 p. K.G., handel stug: 45 magere
varkens 2436, handel stug: 226 biggen 14
21, handel stug; 721 schapen f 34—44, handel
matig; 54 bokken: 7i9, handel matig.
Kipeleren 9.7510.75; eendeieren 7, alles
per 100 stuks; piepkuikens 0.50375; 32 gan
zen f 4.50—5.