De eigenaar van het woonschip, een he kend Amsterdammer, heeft Zondag in de overvolle Concertgebouwzaal voor het be gin van Marion's optreden aan de bezoe kers verteld, hoe Fred Marion het raadsel heeft weten op te lossen en hoe dankbaar hij hiervoor was, daar zijn familie bang was geworden, langer op het woonschip te blijven wonen. Fred Marion heeft al veel mysteries we ten op te helderen. Niet lang geleden b.v. heeft hij te Ulm aan den Donau een man aangewezen, die zijn broeder had ver moord, maar die met beslistheid ontkende en tegen wien geen bewijzen waren te krijgen. Zeer bekend is ook een verhinderde groote juweelendiefstal te Salzburg. STORMSCHADE TE AMSTERDAM. Groote torenkraan omgewaaid. November heeft dit jaar al heel slecht ingezet. Omstreeks 8 uur Zondagmiddag stak in de hoofdstad een hevige storm op, die op verschillende plaatsen schade ver oorzaakte en die oorzaak was, dat de brand weer op tal van plaatsen assistentie moest verleenen voor omgewaaide boomen, los geraakte sohoorsteenen e.d. Van het Italiaansche stoomschip „Bur- ma" en van het Nederlandsche schip „Emmaplein" braken de trossen, doch verhinderd kon worden, dat zaj op drift gingen. Van buitengewoon ernstigen aard daarentegen was de schade op de groote terreinen van de Nederlandsche Scheeps bouw Maatschappij aan den Cornalis Douwesweg aan de overzijde van het IJ. Om precies één minuut voor drieën de klok in de portiersloge is op dat moment blijven stilstaan klonk een licht ge kraak, gevolgd door een enorm zwaren slag. Een dér groote torenkranen, die ge bruikt worden bij den bouw van de sche pen, die op de helling staan en die platen en andere bouwmaterialen oraihoog- hijschen, was door een rukwind1 losgerukt en in haar volle lengte over het emplace ment gestort Slechts een electriclen bevond zich In de nabijheid van het gevaarte. De man, het gevaar ziende, kroop dadelijk onder de kiel van het in aanbouw zijnde vracht schip voor de maatschappij „Nederland", de „Tajandoen". Een gedeelte van den kraan arm raakte de „Tajadoen" midscheeps en sloeg eenige platen en spanten stuk. De dreu ning was buitengewoon zwaar en die vele duizenden kilo's van het 86 meter hooge gevaarte (de kraanarm phm. 25 M.), deden den grond schudden. De toren is één groote ruïne; de ijzeren binten zijn verwrongen en verdraaid en de rails, waaraan de klemmen bevestigd waren, zijn uit den grond getrokken. De arm ligt, geheel ontzet, dwars over het terrein, dat met platen en ijzeren voorwer pen is bedekt. Er zijn nog andere ongelukken ge beurd, doch die zijn van minder ernstigen aard. TRAMBOTSING TE LAREN. Een wagen van de Goolsche tram door den wissel gereden. Zaterdagmiddag tegen 2 uur zijn te Laren twee motorwagens van de Gooische tram op de lijn Laren—Hilversum met elkaar in botsing gekomen, waarbij eenige personen licht zijn gewond en groote materieele schade ontstaan ia Aanvaring in volle ze&. De Dnftsche treiler Langeoog op de Noordzee geramd door het stoomschip Wahehe. Een onder hond met de geredden. De treiler Langeoog, van de firma Beuaker te Wesermünde, is gister in den vroegen morgen op de Noordzee aangevaren door het s.s. >Wahehe«, van de Woermann-linie. De treiler is on middellijk gezonken. De kapitein, le en 2e machinist, 2e stuurman, kok en één der matrozen zijn verdronken, 6 anderen konden worden gered. De »Wahehe< is opgestoomd naar de Jobshaven te Rotterdam. Twee van de geredden, een stoker en één der matrozen, bleken te zq'n gewond; de stoker had brandwonden aan beide armen, de matroos een gebroken arm opgeloopen. De le stuurman, F. Netzmacher, ver telde aan de >N. R. Ct.« het volgende: Wh kwamen van IJsland, waar wjj had den gevischk Do Langeoog, die 250 ton meet, had heel wat visch in en welge moed' voeren we huistoe. Er stond een vrij hooge zee, de windkracht was 4/5 en met drie man hielden we op de brug de wacht. Te 6.07 zagen we plotseling aan stuur boord de lichten van een groot schap, dat ook ons scheen op te merken, wan het gaf twee stooten op de fluit. Ik dacht direct „Das geht nicht klar" en dat kwam wel uit ook, want op hetzelfde oogenblik werden we al geramd. Het groote stoomschip, dat later de „Wahehe" bleek te zijn, trof ons in de midscheeps, ter hoogte van de machine kamer. Het water golfde met groote kracht naax binnen, de machinekamei stroomde het eerst vol, de vuren werden gedoofd en de ketel sprong met donde rend geweld. Het schip zonk spoedig en was binnen 2 of 3 minuten geheel ver dwenen. Wij, die op de brug stonden, hebben luid om hulp geroepen en zijn naar den bak gerend. Vandaar konden we op het anker van de „Wahehe" oversprin gen en zoo werden we gered. Vier anderen, die beneden waren, wis ten ook op het dek te komen en de zwem vesten te bereiken. De kapitein, de tweede machinist, de tweede stuurmaa, de kok en een der matrozen, die in de kooien sliepen, zijn echter met het schip in de golven ver dwenen. De vier mannen, die het dek bereikten sprongen met de zwemvesten om over boord. Eon van hen is door de zuiging van het schip meegetrokken en niet meer bovengekomen, de andere drie, waarvan er twee gewond waren, zijn weer boven gekomen en na bijna twee uur te hebben rondgedreven door de „Wahehe" gered. Dit schip heeft n.1. ondanks het ongun stige weer een boot uitgezet om de om geving af te zoeken; de drie mannen, die zich aan wrakhout hadden vastgeklemd werden opgepikt en met ons in een der verblijven ondergebracht. De gewonde stoker W. Warenholz ver telde nog, dat hij met den machinist in de machinekamer werkte, toen het schip werd geramd. Het water overrompelde hen volkomen. Er ontwikkelde zich een geweldige stoomkolom, de ketel sprong en hij zag niets dan een visioen van vlam men en water. Hij hoorde den machinist nog schreeuwen van pijn, maar worstelde zelf door het aanstroomende water naar boven. Als door een wonder, zoo zeide de man, ben ik gered. Alle geredden waren vol van de liefde rijke verpleging, die -zij aan boord van de Wahabe hadden genoten. Zy hadden alles gekregen wat zij begeerden. De verple ging was boven hun lof verheven. AFSCHUWELIJK DRAMA IN EEN TOREN. In het voorjaar van 1029, toen de nieuwe R.-K. Kerk aan het Ambonplein pas In 'gtbruik genomen was, was een leidekkers- patroon met zjjn twee knechts bezig met bet verrichten van eenige laatste werk zaamheden aan het dak vau den koepel Zij bevonden zich bijna op de nok, vlak bij het nog openstaande iuik, waardoor zij de plaats waar zij masten werken bereikt nadden. Een derk nechts Is to«n, naar tot voor korten tijd werd aangeno men door een ongeluk, donr dit luik om laag gestort en terechtgekomen in de gewelven. Het bleek onmogelijk den man te bereiken; do brandweer werd te hulp gieroepen en met 'groote moeite is «leze erin geslaagd bij. den verongelukte te klimmen, hem op een ziekenraam te bin den en dit daarna met hulp van lijnen in het ruim te laten zakken. De man bleek zeer zwaar gewond en is kort daarna in het Onze Lieve Vrouwegasthuis aan de bekomen kwetsuren bezweken. Geruimen tijd heeft men van dit geval niets meer gehoord, hoewel destijds in .le kringen van den verongelukte werd gefluisterd1 dat hij het slachtoffer van opzet was geweest. Feitelijke aanwijzin gen hiervoor waren er geen andere, dan uat zijn patroon kort te voren een onge- lukkenverzekering op zijn knecht had ge sloten voor 60.000. Deze grond van ver denking was echter te zwak om de politie erin te moeien, die eerst onlangs van de geruchten, welke intusschen hardnekkig waren blijven loopen, kennis kreeg, toen een verzekeringsmaatschappij er haar aandacht op had gevestigd, dat dezelfde leidekkerspatrpon thans bij 'haar pogin gen had aangewend om op het leven van een anderen knecht in zijn cüenst ©en abnormaal hooge. verzekering te sluiten, naar wij hoorden voor meer dan 100,000. De maatschappij heeft geweigerd, en, voorail in verband met het in 1929 ge beulde, aanleiding gevonden om de ju stitie te waarschuwen. Het gevolg is een politic-onderzoek geweest, hetwelk geleid heeft tot aanhouding van den leidekkers- patroon, die naar den Haag was verhuisd, en van den knecht die mede op het dak der kerk was toen zijn kameraad omlaag, te gestort. - Er bleken verschilend© feiten die steun gaven aan de verdenking dat 'hier een af schuwelijk misdrijf had plaats gevonden; dat n.1. die knecht niet door een ongeluk om het leven is gekomen, maar het slacht offer is geworden van opzet van zijn pa troon, wien het om de rerzekeringsaom te doen zou zijn geweest, welke hem dan ook uitgekeerd is. De mede gearesteerde knecht, die aanvankelijk zeide van niets te weten, is na scherpe vemooren door de mand gevallen en heeft voor z|fn pa troon zeer bezwarende verklaringen Af gelegd. De justitie vond geen aanlcidirg om den -knecht in verzekerde bewaring te houden, wei echter den patroon, tegen wi eniT)middels rechtsingang verleend is. De zaak is thans in handen van den rech- ter-oommissaris. Wij vernemen nog, dat de zaak van den verdachte kort voor Maart 1929 In een naamlooze vennootschap was omgezet, en dat de op den om het leven .gekomen knecht afgesloten verzekering een z.g, oompagnonsverzekering was. Dit was eveneens het geval met de verzekering welke de patroon onlangs op het leven van een1 andere knecht vergeefs getracht te Muiten. (Ongecorrigeerd^ Buitenland. STUDENTENRELLETJES BIJ CAIRO. Een aantal studenten van de technische hoogeschool te Boulac trachtte het -school gebouw in brand te steken waarop de po litie een salvo loste. Naar bericht wordt, werden vijf studenten gewond, terwijl voorts drie agenten verwondingen oplie pen en veel schade aan het gebouw werd aangericht. De premier heeft met den lei der van den veiligheidsdienst geconfe reerd over de te nemen maatregelen. HET ZWAARSTE BRUIDSPAAR VAN BERLIJN. Voor den burgerlijken stand te Frie- denau (Berlijn) is een paartje getrouwd, dat een eigenaardig record heeft opge steld De jonggehuwden wegen te zamen 482 pond en zijn het zwaarste bruidspaar van de stad. 't Is te hopen, dat de auto het heeft uit- gehouden! OVERSTROOMINGEN IN HET VLAAMS CHE LAND. Ten gevolge van de slagregens der vorige dagen zijn de rivieren en beken overal in het Vlaamsche land zeer ge zwollen en op sommige plaatsen buiten de oevers getreden. Te Brugge liepen verscheidene laag gelegen straten geheel onder water. Sedert Zondagavond zijn de benedenvertrekken van een aantal huizen onbewoonbaar en moesten de bewoners zich in de bovenkamers ophouden. In de buurt van Denderleeuw staan groote stukken wei- en akkerland blank. De scheepvaart op den Dender is stopgezet. Te Lebreke bij Dendermonde is een groot deel van het dorp overstroomd. Verschei dene huizen en stallen moesten in aller ijl worden ontruimd. TRAGISCH ONGELUK AAN ZEE. Mevrouw Jackson, echtgenoote van den vice-consul der Ver. Staten te Havana, werd door een hevige windvlaag van een rots in zee geworpen, op een plaats waar veel draaikolken waren. Haar man en een ander Amerikaansch consulair ambtenaar sprongen in het water om haar te redden, maar alle drie zijn in het onstuimige water omgekomen. ERNSTIGE ONTPLOFFING TE OBERHAUSEN. In den afgeloopen nacht is in het machi negebouw eener chemische fabriek te Hol ten bij Oberhausen een ernstige ontplof fing ontstaan, die brand veroorzaakte. Het vuur kon spoedig door de brandweer wor den gebluscht. Tengevolge van de ontplof fing zijn echter 5 arbeiders door vallend gesteente ernstig gewond. De oorzaak van de ontploffing staat nog niet vast, aange zien de ruimte, waar deze plaats vond, met gas gevuld is, zoodat slechts van gasmas kers voorziene personen ze kunnen be treden. EEN ONTSPORING IN ROEMENIË. 1 doode, 8 gewonden. De D-trein BoekarestFocsani is bij het station Mizii, ten gevolge van te groote snelheid, ontspoord. De locomotief, het bagagerijtuig en een rijtuig 3e klasse sloegen om. De machinist kwam om het leven en zeven beambten zijn gewond. Het spoorwegverkeer is gestremd. De schade wordt op een millioen lei geschat. De reizigers bleven wonder boven won der allen ongedeerd. Het verkeer kon na eenige uren weer hervat worden. DE STORM IN ENGELAND. De storm, die eergisteren Engeland ge teisterd heeft, bleef gisteren voortduren. Op het kanaal van Bristol heeft men red dingboeien en wrakstukken gevonden, hetgeen doet vreezen dat de Fransche schoener Commandant Marchand met zijn bemanning van 5 koppen is vergaan. TYPHOON OP DE PHILIPPIJNEN. De Phillippynen zijn door een hevige typhoon geteisterd. De bevolking heeft hulp gevraagd; het aantal slachtoffers moet vrij groot zijn. Nadere bijzonder heden ontbreken. Laatste berichten. UITSLAG AANBESTEDING. Door d' enarchitect, den heer J. J. van der Leek, werd aanbesteed het bouwen van een dubbel landhuis op een terrein gelegen aan den Singel. De navolgende inschrijvingsbiljetten waren ingekomen: E. G. Smits 14.000; H. Freeke 13.860; Fa. Gebr. Smit 13.200; Fa. Starrenburg en Boerdijk 12.995; Fa. Gebr. Boot 12.985; C. Quak 12.940; J. Ran 12.900; A. Dienaar 12.700; Fa. Gebr. van Pelt 12.700; C. Bot 12.644; W. A. Ran 12.640; H. Riemers 12.560; H. Hagen 12.336; G. Groot 11.980; K. Duinker 11.945. Omtrent de gunning zal later worden beslist. Radiografisch Weerbericht Naar waarnemingen verricht in den morgen van 4 November. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteriologische Instituut te de Bilt. Hoogste stand 765.6 La Coruna. Laagste stand 734.2 Kager. Verwachting; Matige tot krachtige later afnemende. N.W. tot W. wind, afwisselende bewolking aanvankelijk nog regen- of hagelbuien en kouder. Marine-berichten. Hr. Ms. politiekruiscr Vulcanus is van het toezicht op de visscherij in de Noordzee te Nieuwedaep teruggekeerd era Hr. Ms. politie- vaartuig Nautilus is daarvoor weder vandaar vertrokken. Het comité tot behartiging van de algemeene belangen van het marinepersoneel beneden den rang van officier heeft zich met een verzoekschrift tot de Tweede Kamer gewend in verband met het aanhangige wetsontwerp inzake het aangaan van een overeenkomst met de N.V. Koninklijke Paket- vaart-MlJ. Bepleit wordt, dat de korporaals en manschappen van de Kon. Marine voortaan zul len worden vervoerd ln de tweede klasse op de booten van de Paketvaart-MaatschappiJ en dus niet langer zullen behoeven te leven tusschen In landers, die er eigen zeden en gewoonten op na houden, waarmee een Europaan zich moeilijk kan vereenigen. Kapitein ter zee A. Vos, onlangs gerepatrieerd uit Nederlandsch-Indië, waar hij marine-comman dant te Soerabaia is geweest, heeft ontslag uit den zeedienst verzocht. Luitenants ter zee le ld. P. J. Cikot, F. J. Kist en F. P. Opwijrda worden binnenkort uit Oost-Indië hier te lande terugverwacht. Bij bekendmaking van den minister van defen sie is luit. ter zee le kl. J. Wichers, dienende bij de onderzeedienstkazerne te Willemsoord, den lOen Nov. ter beschikking gesteld. Luitenant ter zee le kl. Jhr H. A. van Foreest, dienende aan boord van Hr. Ms. wachtschip te Willemsoord wordt den lOden dezer ter beschik king gesteld. Officier van den marinestoomvaartdienst 2e kl. H. de Vries Hzn„ onlangs uit Oost-Indië terug gekeerd, wordt 10 dezer geplaatst bij de afdeeling werktuigbouw op 's Rijkswerf te Willemsoord. Kap. -ter zee C. Rühl, afgetreden comman dant van Hr. Ms. pantserschip Jacob vam Heemskerck, is aangewezen voor den dienat ln Oost-Indië en zal a December met het m.s. Johan van Oldenbarnevclt zijn nieuwe bestem ming volgen. Luitenant ter .zee 3e 1. A. H. J. van der Schatte Olivrer, die bestemd is voor «Ten dienst in Oost-Indië, ral 4 dezer met de Chr. Huygens uit Amsterdam daarheen vertrekken. De kapitein ludt. ter zee H. J. van der Stad wordt den 3en Nov. eervol ontheven van het bevel over Hr. Ms. Nautilus en geplaatst aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te Willems oord. De luit. ter zee ie kl. E. E. B. Lacomblé wordt den 3«n Nov. belast met het bevel over Hr. Ms. Nautilus. De luit. ter zee 2e kl. mar.-res. S. de Hoo wordt den 3en Nov. ge plaatst aan boord van Speijk als oudste officier Een transport van 7 onderofficieren en 40 minderen in rang der zeemacht zal 16 Decem ber met het s.s. Johan de Witt uit Amsterdam naar Oost-Indië worden uitgezonden, met be stemming voor den dienst aldaar De korporaal-konstabel J. Vos Is geslaagd voor het examen voor hoogeren rang. 5 Nov.: serg.-raacht. C Kindt van O.zeed.- kaz. naar Wachtschip Vlissingen en bestemd voor Hr. Ms. O 12. Per s.s. Johan de Witt. 15 Oct. van Priok: Bootsman J. J. Passenler. Per sj. Sibajak, 5 Nov. van Priok: off. M.S.D. 2e kl. J. N. Gons, maj.-torpedist P. Gemier, boots man P. I. Heerschap, id. P. Plooij. ld. Y. Rietveld, ld. G. A. Pronk, sergt.-telegrafisct J. Keizers, ld. C. P. Bakker, id. J. P. v. d. Leelie, maj.-macht. J. dc Waal, id. T. N. Bleeker, kwartierm. J. M. Mulder, korp.-telegraflst. Per s.s. Kon. der Nederlanden. 12 Nov. van Priok: schipper P. A. Wilckens, sergt-telegrafist T. Meijer, maj.-macht. D. Smids, maj.-telegrafist. M. Kuiper, maj.-torpedist W. Zootjes, kwartier meester G. Hijmaa. korp.-macht. G. Y. Schaap, id. J. J. de Smit, id. H. W. Roos, ld. A. Izeboud. id. P. Steenaard, id. P. Jongerllng, ld. M. Tilro, ld. A. J. v. Breda, fd. J. Kasten, id. P. de Jager, mar. le kl. H. Colijn, Schoenmaker A. F. Mees. Per s.s. Indrapoera, 19 Nov. van Priok: maj.- schrijver P. M. Delhaije,, maj.-konstabel J. M. Harms, korp.-macht. G. J. van Leeuwen, korp.- vliegt.m. (M) P. A. Schouten, id. W. ten Donke laar, id. W. H. van Honswijk, Tamboer le kl. A. J. de Meij, mar. le kl. A. E. Willems, mar. 2e kl. J. C. M. Herben, mar. le kl. G. J. Rodoe. Per s.s. Mar. v. St. Aldegonde, 26 Nov. van Priok: maj.-macht. J. G. Donker, sergt.-maj. der mar. W. F. Louwricr, korp.-hofmeester, J. J. Choufoer, korp. der mar. J. H. Kramers, id J. Kerkhof. Per. s.s. Insulinde, 3 Dec. van Priok: sergt.-maj. der mar. J. Kamberg sergt.-monteur R. Brouwer. korp.-telegrafist, P. J. H. Nelissen, id. T. W. J. Steenvoort. korp.-monteur C. v. d. Busse. Per s.s. J. P. Groen, 10 Dec. van Priok: Sergt.- kok G. C. Broeke, id. H. A. J. Slegtenhorst, korp.-macht. N. Steen haard, ld. N. P. Jacobs, stoker-olieman J. Meijer, korp.-kok P. Provoost, Per m.s. „Chr. Huljgens 24 Dec. 1930 van Priok: sergt.-torpedomaker K. Hakbof. Van onderstaande schepelingen Is de aanwijzing om naar Nederland terug te keeren, Ingetrokken: korp.-vllegtm. J. J. van der Blom, per sj. Patria, 22 Oct. van Priok. stoker-olieman J. Meijer per s.s. P. C. Hooft, 29 Oct. van Priok. Met ontslag uit dien zeedienst: 5 Nov. majoor-bottelier JT Schenk. I Haven van Nieuwedlep. 2 Nov. 1930. Aangekomen van Gothenburg met bestem ming Londen als bijlegger het Ned. motor schip „Zeemeeuw". 1 Nov. 1930. Vertrokken Zweedsch i.s „Bri»" naar West Hariepol. Visscherij berichten. 1 November: Aangebracht door korden: 1003 tongen, p. st 0.550.40 529 kleine tongen 0.120.07 8 kisten schol I p. k. 9.007.50 25 kisten schol II p 2.751.55 18 kisten schar 230130 Aangebracht door garnalenvisschers: 3918 kg gekookte garnalen p. kg 0.180.14 3 November: Aangebracht door korden: 205 tongen p. st 0.450.40 100 kleine tongen 0.150.10 3 kisten schol I p. k. 8.007.00 3 kisten schol II 4.003.00 2 kisten schar 2.00 Stoomvaartberichten. Stoomvaart Mii. Nederland. Enggano 2 Nov. te Amsterdam. Johan de Witt, t.. 2 Nov. v. Port Said. Poulau Roebia, t., 1 Nov. v. Sabang. Rotti, t.. 1 Nov. te Marsellle. Marnlx v. St. Aldeaonde, u., 3 Nov. te Sabang. P. C. Hooft, t. 1 Nov. te Belawan. Poulau Roebia, t„ 1 Nov. v. Sabang. Salobanglca, t., 1 Nov. v. Padang. Simon Bolivar, u„ pass. 2 Nov. Bevezler. Soemba, t. 1 Nov. v. Batavia. Tanimbar, u.t pass 1 Nov. Pcrim. Telamon, u„ pass. 1 Nov. Bevezier. Kon. Ned. Stoomhoot Maatschappij. Achiiles, 30 Oct. v. Alexandrië. Agamemnon, 31 Oct. v. Civitavecchia. Amazone, pass. 31 Oct. Gibraltar. Ariadne, 31 Oct. v. Oran. Barneveld, 1 Nov. te Habmurg. Berendce, 31 Oct. v. Barcelona. Brielle, t., 30 Oct. v. Tocopilla. Deucalkwi, 31 Oct. v. Messina. Hcrmcs, 1 Oct. tc Piraeus. Irene, 31 Oct. te Torrevieja. Nero, 31 Oct. v. R'dam. Oberon, 31 Oct. v. Tanger. Odysaeus, 1 Nov. v. A'dam. Ajax, 2 Nov. te A'dam. Aurora, x Nov. v. R'dam. Nereus, 1 Nov. te IJmuiden. Orion, x Nov. v. X'dam. Merope 1 Nov. te Rotterdam. Orpheus, 1 Nov. te Kopenhagen. Pluto 1 Nov. n. Amsterdam. Simon Bolivar, u., 2 Nov. naar Barbados. Stuyvesant 2 Nov. te Hamburg. Titus 3 Nov. te Amsterdam. Trejanus 30 Nov. n. Cap Haltiën. Ulysses 1 Nov. te Nantes. Van Rensselaer 1 Nov. n. Puerto Colombia. Vesta 1 Nov. naar Vigo. Alkmaar, u., 31 Oct. v. Talcahuano. Baarn, u., 1 Nov. v. Tocopilla. Brielle, t, 1 Nov. v. Mollendo. Ganymedcs 2 Nov. n. Cartagena. Iris 3 Nov. te Amsterdam. Man 3 Nov. te Amsterdam. Proteus 3 Nov. te Amsterdam. Theseua 3 Nov. te Kopenhagen. Kon. Holl. Lloyd. Amfried 3 Nov. te Amsterdam. Kennemerland.t. 1 Nov. v. Victoria. Orania, t., 2 Nov. v. Las Palmas. Salland. t., 2 Nov. te Montevideo. Waterland 3 Nov. te Amsterdam. Delfland, u., 30 Oct. te Saavtos. Amstclland, u., 31 Oct. te B. Ayrea. DrcchterLand, t., pass. 30 Oct. Las Palmas. Eemland, u., pass. 31 Oct. Fernanoo Norooha. Zaanland, u., pass. 31 Oct. Dungeness. HollandAfrika Lijn. Giekerk. t.. 2 Nov. tc Antwerpen. Grijpskerk. u.. 3 Nov. naar Beira. Jagersfontein, t.. 3 Nov. n. Marsellle. Nieuwkerk. t., 1 Nov. te Duinkerken. Rar.dfontein 2 Nov. te Bremen. Sumatra, t., 31 Oct. n. Mikindanl. HollandAmerika Lijn- Drechtdijk,2 Nov. te Liverpool. Lochmonar, 30 Oct. v. Los Angeles. Bildcrdijk, 31 Oct te Phüadelphia. Gaastcrdijk, pass. 1 Nov. Vlissingen. Spaamdam, 31 Oct. v. HaVana. Kinderdijk, 1 Nov. v. Hamburg. Nictheroy, 1 Nov. te Londen. Delftdijk 31 Oct. te Colon. Edam 3 Nov. te Rotterdam. Rotterdam pass. 2 Nov. Lizard, Volendam 3 Nov. v. Plymouth. HollandAustralië Lijn Abbekerk. u., 3 Nov. te Melbourne. Arenskerk, u.. 2 Nov. v. Marsellle. Saturnus, t., 31 Oct. te Takoradi. HollandBritsch-lndië Lijn. Hoogkerk, t., pass. 1 Nov. Perim. Meerkerk, u., 2 11 te Rangoon. Stadsdijk, t, 2 Nov. te .Homburg. Tosari. t., gep. 3 Nov. Sagres. IJselkerk, t., 2 Nov. te Suez. Holland—O.-Arië Lijn.. Ouderkerk, u.. 3 Nov. v. Singapore. Gemma, t, 3 Nov. v. Port. Said. Rondo, u., 3 Nov. te Genua. HollandWest-Afrik* Lijn. Amstelkerk, u., 1 Nov. v. Bouiogne. Maaskerk, t., 1 Nov. v. Lagos. Helder, u., 1 Nov. te Freetown. Minerva 31 Oct. te Hamburg. Blommersdijk, 1 Nov. v. Batavia. Reggestroom, t., I Nov. v. Teneriffe. JavaNew-York Lijn. Djember, pass 1 Nov. Madeira. Singkep, 1 Nov. v. Savannah. Euryades, 1 Nov. v. Padang. Kota Inten pass. 2 Nov. Point de Galle. Kota Radja 1 Nov. te New York. TavaChinaJapan Lijn Tjlkarang 31 Oct n. Makassar. Rotterdamsche Lloyd. I-ndraponea, 1 Nov. te Batavai. Kedoe, t., pess. Nov. Kaap del Anni Kota Gede, t-, x Nov. v. Port Said. Kota Pinang, u., pass. 1 Nov. Point de Galle. Soekaboenw, u., 1 Nov. ee Belawan. Baloeran, u., pass 2 Nov. Finlsterre. Dell 2 Nov. te Rotterdam. Insulinde, u., pass. 2 Nov. Perim. Kota Agoeng 2 Nov. te Rotterdam. Kota Baroe, u., 2 Nov. te Genua. Samarinda, L, 1 Nov. te Barcelona. Slamat, t., 1 Nov. te Barcelona. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Alchiba 2 Nov. te Rotterdam, Alcyone, L, pass 1 Nov. Feraando Noronha. Alwaki 2 Nov. te Rotterdam. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Adrastus 2 Nov. v. P. Said. Eurylochus pass 1 Nov. Lizard. Atreus pass. 2 Nov. Gibraltar. Pérseus, 2 Nov. van Tlentsien. Menelaus. 1 Nov. te Rotterdam. Patroclus, pass. 1 Nov. Gibraltar. Porydorus, pass. 3 Nov. Perim. Stentor pass 2 Nov. Perim. Orestes, 1 Nov. v. Shanghai. Laertes, 1 Nov. v. A'dam. Emzetco Lijn. Jonge Anthony 2 Nov. n. Valenda. Jonge Elisabeth 2 Nov. te Messina. Jonge Johan na 2 Nov. n. Lissabon. Jonge JacobuB, 31 Oct. te Londen. Marktberichten AMSTERDAM, Aardappelenmarkt)3 Nov. Prijzen onveranderd. Aanvoer 4 ladingen, zijnde 2880 H.L. Aanvoer 22905: 58-62 kg, 970—10.30; 62— 66 kg. 9.80—10.70; 66—70 kg. f 10.50—1IX». Kleine eieren 6.409.00; Eendeieren 6.40, alles per 100 stuks. Handel stug. BROEK OP LANGENDIJK. 3 Nov. 1930. Aanvoer en prijzen: 15.000 kg uien: uien f 2.60 —3.10, drielingen 0.90—170, grove 2.90—3.30, gele nep 3.20: 1750 kg peen, 1.40: 1900 kg kroten, 2.60; 21.000 kg roode kool, 1.10—3.50: 7000 kg witte kool. 0.8O—1.30, 9000 kg gele kool 1.702.80; 4800 kg Deensche witte kool, f 1.10—1.30, alles per 100 kg; 7510 stuks bloem kool: le soort f 4.70—12.60, 2de s. t. 0.90—2.90, reuze bloemkool 11.20 tot 13.60 100 stuks. NOORD-SCHARWOUDE, 3 Nov. Aanvoer en prijzen: 1075 kg uien: uien 3, grove 3.10; 2100 kg peen. 1.70—1.80: 13.000 kg roode kool 1.30—2.60; 36.000 kg witte kool. 0.90—170, alles per 100 kg; 225 stuks bloemkool, 5.70 p. 100 stuks. TEXEL, 3 Nov. 1930. 3 paarden. 6 koeien 275375, 2 Pinken, 7 kalveren f 70—110, 5 nucht. kalv. 1220, 2 rammen, 4 schapen, 8 lammeren 2630, ^4 biggen 1520, 18 korf oude kippen 0.70—1.20. PURMEREND, 4 Nov. Kaas. totaal 17 stapels. 10 stapels boerenkaas f 40: 7 stapels Fabriekskaas 40. alles per 100 K.G.; 1454 K.G. boter, per K.G. 1.20—1.90. Koeien totaal 525 stuks. 476 vette koelen 1. 1.12, handel matig; 25 geldekoeien f 190—280; 10 melkkoeien 250—390; 14 stieren 0.75— 0.85 per K.G.; paarden 100200; 10 vette kal veren 1.101.40, handel matig: 136 nuchtere kalveren voor de slacht 1341, handel stug; fok) f 12-26, handel 140 nuchtere kalveren (fc stug; 44 vette varkens (zouters) 0.480.50 p. K.G., handel stug; 300 vette varkens (slacht) 0.540.56 p. K.G., handel stug: 45 magere varkens 2436, handel stug: 226 biggen 14 21, handel stug; 721 schapen f 34—44, handel matig; 54 bokken: 7i9, handel matig. Kipeleren 9.7510.75; eendeieren 7, alles per 100 stuks; piepkuikens 0.50375; 32 gan zen f 4.50—5.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 10