Lumber Jacquets HERMANHYPELS fucW I De aanhouder wint Heldersche Courant GEMENGD NIEUVS. inplaats van pullover of vest. Het nieuwe artikel Groote keuze. KLEEOINQMAQAZIJN DEN HELDER oomimjaaie ran onderzoek te benoemen otmi na te gaan, waardoor het tekort in „De Nieuwe Boerhaave" ie ontstaan en of door aan blaar toe te rekenen fouten de direc tie voor dit tekort geheel of gedeeltelijk aansprakelijk kan worden gesteld. In deze commissie wrden gekozen de heeren Mr. A. van Genoohten te Utrecht, A. Sanders en O. Haupt te Den Haag. De liquidatie. Daarna kwam het liquidatie-voorstel in behandeling, waarbij Mr. Roeper Bosch het standpunt der. Maatschappij uiteen zette. Tenslotte werd imet 11 tgen 25 stemmen een motie aangenomen, waarin werd uit gesproken, dat het in het belang der ver zekerden is, wanneer surséance van be taling wordt toegestaan. Na de beslissing, van die Rechtbank over dit verzoek zal een nieuwe leden vergadering bijeen worden geroepen, waarin tot liquidatie zal worden besloten. Financleëie Berichten. NIEUWE NEDERL.-INDISCHB LEENINO 103a een van de periodieke inzinkingen, die het gevolg zijn van de kapitalistische produc tiewijze. Ook de politieke toestand is niet minder zorgwekkend: omwenteling en oor log bedreigen opnieuw Europa. Moskou en het fascistische Rome bedreigen de demo cratie. Ook in Ned.-IndiS is de economi sche toestand ongunstig. Al wordt de coa litie hersteld, zij zou thans conservatief regeeren, voorloopig moeten wij blijven regeeren met extra-parlementaire kabi netten, „waarvoor geen enkele partij ver antwoordelijk is", zooals het in de stuk ken heet Maar de politieke partijen blij ven verantwoordelijk voor de daden harer leden als ministers. Sprekend over de ontwapening, zegt spr., nationale onafhan kelijkheid niet waardeloos te achten. Maar gewapende landsverdediging beteekent voor ons een wissen ondergang. Er zijn nieuwe middelen om die onafhankelijk heid te verzekeren, n.1. de tusschenkomst van den Volkenbond. De heer Knottenbolt is van mee ning, dat een kabinet, dat alleen een werk program heelt en geen voldoenden staat kundigen grondslag, zwak staat tegenover buitengewone omstandigheden. Bij dit ka binet heeft spr. meermalen vaste lijn ge mist. Spr. bepleit de instelling van een departement van volkswelvaart en zet nader de liberale politiek uiteen. Herhaal delijk hebben de liberalen gewaarschuwd tegen de toenemende sociale lasten en de hooge belastingen en tegen de uitbreiding der staatsbemoeiing. Des avonds is aan de orde de overeen komst met de K.P.M. (wetsontwerp betref- DoarrrnKTTf-CTTv lende het onderhouden van scheepvaart- ERLAGING DER POSxIA KIEVEN [verbindingen met Ned.-Indië gedurende (dl« Biet worden geweerd uit den militai ren dienst) vraagt hij of deze niet heel wat gevaarlijker zijn dan de sao.-dem., alleen het antl-sociallems kan hen bijeenhouden. Op het beallssend oogenbllk waren het niet de Stahlhelmmannen, maar de soc.-dem., die het Dulteche vaderland hebben gered. UltgUte ra 4e.70o.000 4'/. pet. De heer A1 b a r d a aoht den algemee- obllgatlïn ««en 07pet. non toestand zorgwekkend. Er heerscht een economische crisis, slapte en lnkrim- D« miadater van koloniën maakt bekend, ping van Inkomsten, die slechts ten deele dat het noa beschikbare bedrag ad 49.700,000 gevolg zijn van den grooten oorlog. Het is,der 4V» pet. Nederlandsch-IndUche leening de jaren 1931 tot en met 1945). De. heer C r a m e r (s.d.) zet uiteen, dat zijn fractie om verschillende redenen haar stem niet aan dit wetsontwerp kan geven. De s.d.a.p. wil wel medewerken aan de in standhouding van dezen dienst, doch zij acht de tarieven te hoog, den termijn te lang en de medezeggenschap der regee ring te gering. Ook de heeren Beumer (a.r.) enVanBoetzelaer (c.h.) vinden GEVRAAGD. Blijkens hot voorloopig verslag der Tweede Kamer over de P.T.T.-begroo- ting hebben sommige leden op tariefsver laging aangedrongen; niet slechts voor de luchtpost, doch ook voor het verdere verkeer. Met name wilde men gaarne terugkeeren tot het oude vijfcentstarief voor binnenlandsche brieven, waarbij IIPPP dat voor briefkaarten en ook de overige tarieven hoog. Dat de commissarissen tarieven zich zouden moeten aansluiten. I Nederland zulke hooge salarissen ont- Ook werd gevraagd, of omtrent het al 1 vangen (de heer Cramer deelde mede, dat dan niet toekennen van rentevergoeding 101^ van negen, commissarissen 55.000 voor het tegoed van rekeninghouders bij1 ontvangt, de gezamenlijke bestuurders der den Chèque- en Girodienst nog steeds k.P.M. in Indië 1 millioen), is een aange gaan oplossing is verkregen. legenheid van particulieren aard. Nog an- ,dere spr. voeren over deze zaak het woord l De comm. heer W ij n k o o p merkt op, dat de K. P. M. een van die lichamen is, die in Indië den baas spelen over de regeering. 1930, groot nom. 77.aoo.ooo, (waarvan reeds 37.500.000 ia geplaatst), in schuldbewijzen groot 1000.—, f 50a-- en 100.— wordt uitgegeven tot den koer» van 97*/* pet. Inschrijvingen kunnen worden ingeleverd op 14 dezer te Amsterdam, Rotterdam en 's-Gra- venhage, ten kantore van: <ïe Nederlandsche Handel-Maatschappij, N.V. de Nederlandsch- Indische Handelsbank N.V., en de Neder- lan-dsch-Indische Escompto-Maatschappij. De storting moet geschieden op 21 dezer. De in Nederland uitgegeven recepassen zul len niet in Ntderlandsch-Indië en de in Ne derlands ch-Indië uitgegeven receplssen niet in Nederland ter inwisseling word'en aangeno men'. Hetzelfde geldt, mutatis mutandis, voor de betaling van de bij de recepissen behooren- de coupon. Voor de geheele of gedeeltelijke voldoe ning van het toegewezen bed'rag, kan in Ne derland gebruik worden gemaakt van schat kist-promessen en schatkistbiljetten ten laste van het Rijk, vervallende resp. aflosbaar zijnde vóór of op 2 December a.s., onder aftrek van een disconto' van 0.07V3 per 1000 per dag. De leening is aflosbaar a pari bij uitloting in ten hoogste 40 jaar, te beginnen 1 Nov. I93I- Verstrekte aflossing of conversie kan vóór 1 Nov. 1935 niet plaats hebben. De opbrengst der leening is bestemd tot aflossing van vlottende schuld. De opneming der leening in' de noteerdng ter beurze te Amsterdam en Rotterdam zal worden aangevraagd. TWEEDE KAMER. Algemeene beschouwingen rijks- kapitaal. dit gelijkt meer op uitbuiting dan üitgei^ Jóu wdeVïn¥en"dëze'bestel" begroot! Mg. op een baanbreken voor de Indische wel- üng aan de fabriek van Domier inder- Dinsdag zijn de alg. beschouwingen vaart, zooals o.a. In een hoofdartikel in de daad doorgaat, verwacht men ook een langevangeh met een rede van den heer „N.Rott.Crt." werd betoogd. Amerikaansche order. Zooals 'bekend is, K e r s t e u, die daarin zegt, dat niet alieen De stemming wordt bepaald op Woen»- heeft d0 italiaansche regeering reeds zijn partij, de Staatk. Ger., de ooalitie be- dagmiduag. DO x-vliegschepen besteld, etiijdt, maar dat ook Ue katholiekon sa- Woensdag is het de heer Nolens Kapitein Christlansen, die nu acht da- noeg van haar krijgen. De staatkunde, dl y afgebroken rede voortzet. Hij gen sedert het vertrek verleden week welke ons volk terugvoert tot Gods wil en Bnn panhBid „«t reo-éerhe- wet, is de juiste, en deze overtuiging wint ,ed!8 Ds, Li?, |ebnfek «he^ gerO aoht meer en meer veld. De ^r. ^t. en a - j jlet aanj,ijjTen van <jit rechtsch-extra-par- rev. woordvoerder wordenide apologe en :ementalr kabinet een der grootste uit- van Rome. Een slappe regeeringspolltiek dle in ons land oolt z«n g6. -f.?n? w wu. v.I^k daan' De ooalitlo blijft voortbestaan, maar 13 onzichtbaar geworden. Tal van voor- rlf vfifr n - h«r,.«n .i„h U,t dor, heelden haalt hij aan, waaruit blijkt, dat P? J Jl? h«SS,idt<rt de de ooalltiegedaohte is blüven bestaan; de In den landbouw, en beaohuldigt de i draad die door d6 politiek loopt, is een Zij maakt 100 pet. en meer rente van haar Aankoop van een Dornier-vliegschip vpor Engeland? De Daily Telegraph verzekert, dat het Britsclie ministerie voor luchtvaart voor nemens is een groot Dornier-vliegschip, model DO. X, aan te koopen, welke vliegy boot dan mot twaalf Rols-Royce imotoren hebben twee Engclucho militaire vliegers don afstand Engeland tot Karatsji In 50 uur 52 minuten afgelegd, mimar zonder tusschenlanding. Tot Calcutta toe Is ech ter, voor zoover wij weten heeft nog nie mand zoo snel gevlogen. DE EERSTE NEDERLANDSCHE VLIFGSTER Gisteren geslaagd. Nadat mej. Versluijs uit Delft op een dag van de vorige week het eerste gedeelte van het examen voor het brevet sportvliegen had gedaan, is zij dagelijks op het vliegveld Waalhaven terug ge weest, oim te zien, wanneer z(j de rest kon doen, maar telkens was geen voltallige examen'-commissie bij: elkaar te krijgen. Gisterenmorgen echter kwam het be richt, dat het dezen keer wel zou hikken. Mej. Versluijs is opgestegen, heeft ach ten gedraaid en gelapt, waarna de com missie meedeelde, dat zij aan de eischen voldeed en was geslaagd. Nederland heeft thans zijn eerste vliieg- ster. Het brevet zal hara binnenkort officieel worden uitgereikt Rubber of leder voor uw schoenen? „.j uruttu uio uuur uo puiiwo». luupu, au cou werkeloosheid! welke ^iden hem een ^iver Rocmeche, en de.ooalitie zal ale^U Woensdag uit Altenrheln naar Amster dam niet van boord Is geweest, ver- klaarde, dat zijns inziens slechts het groote model vliegtuig voor de toepas sing voor allerlei doeleinden toekomst zal hebben. DB DO S. Vandaag boven ons land. De vliegtuigenfabriek „Avlolanda" te Papendrecht deelt mede, dat heden, Don derdag, de Dornier-vliegboot Do S op b.\.1 in Btand *orden gehouden zoolang zij het berisping van den voorzitter op don hals sionsthn.r »»i Hli ueraag, ae halen. Hij dient drie moties In, die geen]va^afle haar tocht van Friedrichshafen naar van alle voldoende ondersteund wordenjpartijen I)e a r heer Heems- Parijs over Nederland zal vliegen. De Do 0ITv!? kerk bepaalt zich tot enkele hoofdzaken. en De soo-dem. wijten de crisis aan het d® ..kapitalistische stelsel"; hoe ziet even- wel het nlet-kapltalistlsche stelsel er uit? u „lot Het Eugelsche labourkablnet heeft ook de menwerking der r^ts^epartilen Usnhrt werkeloosheid niet weg weten te nemen. JhS mlrnSr? «H HM behandelt voorts nog de handelspoli- .juicht de besprekingen met de Scan- £tfit S«t hieYfn i dh>avlsohe landen en Belgis toe, en zegt sf «foon s»r, «Jf !de voorstellen der regeering ter leniging de crisis minder ongunstig staan danan- ap da crisis objectief te zullen bezien, dere landen. De landbouw moet worden i t7ii ,1». „r n„ .ut ter. gesteund, voor aotleve handelspolitiek ge voelt spr. minder. Spr. zal afwachten wat de resultaten zijn van het onderzoek In zake maal- en menggeboden. Voor af schaffing van den vleeschaooUns heeft spr. reeds jarenlang gepleit. In zijn ver dere rede wijst de spr. er op, dat het kapi talisme, dat de soo.-dem. willen vervan gen door het sooiallsme, historisch ls ge groeid en gewijzigd door rechtsvorming, die door den natuurlijken groei der maat schappij werd geëischt. Daartegenover wil men nu het stelsel plaatsen van het socia lisme, hetgeen "Üe communisten reeds in Dultschland beproefden. Wat de arbei ders nu met ons willen bestrijden, ls de on gebreidelde heersohappij van de kapitaal bezitters en de leiders van het produotie- prooes. Op dut gebied heeft do wetgever een belangrijke tank te vervullen. Spr. gaat daar nader op ln. HU bespreekt ook hetgeen ls gezegd naar aanleiding van de woorden door don heer Albarda gobezlgd Inzake mobilisatie. Had deze geantwoord: wij zullen regecrlngsgotrouw zijn, zou men dan een reeks roodo burgemeesters heb ben benoemd? Do bedoeling wes alleen do s.d.a.p, als regeerlngspnrti) to (llsnualiri- ceoren. Mon hoeft hier oohter to doen met een Intornatlonsle lioweglng, (de ontwape ning n.1.), dlo niet te quallfloeoren ls als een aanslag togen een bepaald land. Wet heoft de regeering gedaan om den vrede te verzekeren en oorlog te voorkomon? Niets. Het hoofd der hoeren zit nog vol van de mobilisatie van Augustus 1914. HM ls als- of sen schipper van een vrnohtsohult rog»-1 len wil stellen voor het moderne verkeer, Als stn oorlog komt, zsl er Iets anders nan de hand zijn als sen aantal artikelen van j de «rondwet. Bprekond# ovsr dt fssslsUn1 HU gelooft echter niet, dat er op dit ter rein veel te doen is. Een voorzichtig fi- nanoleol beleid ls noodlg. Sprekend over het kabinet, oonstateort hij, dat er wel oppositiepartijen zijn, maar geen mlnlste- rleele, toch heeft het kabinet behoefte aan een meerderheid. Ook hil oonstateort de meerderheid van de Roomsohe partilon en waarschuwt ervoor. HU bespreekt de politiek van de s.d.n.p., wUst öp het ge vaar van het nationalisme, dat den oor log aanwakkert, gaat nador op de veel besproken uitlatingen des heeren Albar da ln en stelt daaromtrent een reeks van vragen. De heer Rutgers v. Rozenburg (o.h.) treedt ln flnanoleele beschouwingen en vraagt zich af of er reden tot bezorgd heid ls. Ja, zegt hil, en do belastingver zwaring, die de minister niet wil, zal wel onvermijdelijk blijkon. De heer F1 o r 1 s Vos (m.p.) tenslotte betoogt het nutte- looze van debatten, daar de stemmen toch vaststaat. Dat ls bil de Vlootwet we! gebleken. Hil hooft ook verschillende wonsohen die hU nador uiteen zet. Hedenmiddag voortzetting. s zal tusschen 12 en 3 uur landen bU de samenkomst van Oude Maas en Dórdt- sche Kil. Deze vliegboot is een der nieuwste ont werpen van Domier, heeft een vleugel spanwijdte van 81 M. en ls uitgerust met 4 motoren van 600 P.K. De vliegboot biedt plaats voor 2ö personen. DE TOCHT VAN DE DO X Advertewe* dott rerkoopen Wilt ge Uw omzet ver|jrootea, adver teer dan in de HELDERSCHE COURANT VermoedelUk zal de Duitsche vlieg boot DO X morgen, Vrijdag, te Calshot opstUgen om den tooht naar Lissabon voort te zetten. BU het toohtje dat de prins van Wales gister aan boord van de DO X heeft ge daan, heeft hU de vliegboot tien minuten lang bestuurd. De eorste bestuurder van de DO X verklaarde dat de prins een zeer handig bestuurder ls. PARIJS—CALCUTTA IN RUIM DRIE DAGEN. Een schitterende tocht van Fransche vliegers. Twee Fransche vliegers, kapitein Gom lette en luitenant Lafouettc, die Zaterdag ochtend vroeg met oon Famran-eendek- ker uit Parijs waren vertrokken, zijn Dinsdag to Calcutta aangekomen. ZU vertrokken Zaterdag om 1 uur 15 uit Pari|s, bereikten llrlndisl om 12 u. 15, vertrokken weer om 12 uur 80 en kwanten Zondagochtend 8 uur 85 te A lep po uan. tilt Aleppo vertrokken zij «m o uur 20. kwamen om 2 uur 10 's middags tc llasra aan, vertrokken vandaar Zondagavond 10 uur 15 en kwamen te Jask aan Maandag ochtend om 9 uur 60 on landden Dinsdag ochtend om 8 uur 26 to Allahabad. Vijf entwintig münuton later vlogen zij weg en kwamen oin 10.56 Ie Oaloutta aan. (Al deze tijden zijn Greenwlch-üjd.) De Nw. Rott. Crt. teokent hierbij aan; De Fransohe vliegers haddon 60 uur rn 16 minuten noodlg voor dim afstand Parijs tot Karatsji, mot Inbegrip van de vior landingen onderweg. Verleden Jour Het bestuur der Heldersche Sehoen- makersvereeniging, verzocht ons opname van een 'artikeltje over bovenstaand on derwerp, voorkomend ln „De Schoen" van 6 November. Het artikel is geschreven door den di recteur der Haagsche Vakschool voor Schoenmakers, naar aanleiding van een artikel over rubbergebruik, in het Good year tijdschrift. Wij nemen het zakelijke en voor onze lezers van belang zijnde uit het artikel over. De schrijver zegt dan o.m.: Is de schoenmaker méér dan „een nom- mer", meer dan „een calculator", maar 'n „all round" zakenman en vakman, en moet hij .service" geven aan het publiek, dan zal hij; le. in de meeste gevallen lederen zolen en achterlappen aanbevelen; 2e. in vele gevallen lederen zolen en rubber achterlappen; 3e. in enkele gevallen rubber zolen en rubber achterlappen. Waarom? le. In de meeste gevallen lederen zolen en achterlappen, omdat: a. Alle bevestigingsmethoden, tot heden toe hebben gefaald rubber zoodanig met leder te verbinden, dat neuzen en hollen niet los kunnen gaan; b. verscheidene rubberproducten, voor de schoenindustrie in gebruik, hebben het gebrek, de zeilen en kleeden van de klan ten te bederven. De oorzaak zit ln de stof fen die met de rubber zijn verwerkt: o. de rubberzpol is in alle gevallen voor slappe voeten af te raden om het groote nadeel voor den voet. De inwen dige voetbuiging en de voetspreiding wordt te groot, daardoor ontstaan afwij kingen als „spreidvoet, platvoet, pronatie- voet" en de valgusstand van den voet. Hoe zachter de rubber, dos to grooter het ge vaar. Crêpe-rubber is uit dien hoofde de meest gevaarlijke; d. sommige rubberproducten glijden vooral op natte straten. Tengevolge daar van gebeuren er ongelukken. De ervarin gen met de zeelaarzen zijn zoodanig, dat soms absoluut rubberverbod is uitgevaar digd; e. de rubberzooi is voor de transpiratie van den voet fnuikend. Personen die voortdurend op rubberzolen loopen, heb ben niet voldoende uitwaseming van do voetzoolhuid. Bijna altijd ontstaan zweet voeten in meerdere of mindere mate. Het binnenwerk van het schoeisel wordt ver zadigd met voetzweet, het verteert, ver dere schoenherstelling is niet meer mgoe- lijk dan met groote kosten. Dit is een fi nancieel nadeel voor den klant; f. vele rubberproducten worden aange diend alsof ze 2 of 3 malen zoo sterk zijn als leder. Er zijn meer rubberproducten in den handel die slechter, dan beter zijn. Een vergelijking te dien opzichte gaat slechts op, wanneer prima leder tegen pri ma rubber wordt gesteld; g. ook al zouden rubberzolen en ach terlappen minder slijtage hebben dan leder, dan zijn de punten ao van punt 1 voldoende, om voorzichtig te zijn met rub ber en moet de schoenmaker ln do moeste gevallen tot een negatief advies komen. Onze meenlng wordt bevestigd door de praotische ervaringen van den sohoen- maker. De schoenmaker ziet do resul taten en kan er het best over oordeelen. Het publiek „int grossen und ganzen' staat ook niet zoo sympathiek meer tegen over rubber, in v ele gevallen al'keerig, geleerd door het gebruik. Het ls niet noo dlg om de rubber negatief te bestrijden. Dat gebeurt ook niet meer. De prima eigenschappen van het aloude-leder kun nen r.iet vergeleken worden met rubber. De vergelijking is absoluut onevenwich tig. Do schoonmaker zal ln vele gevallen aanraden; 2. Lederen zolen met rubber achterlap pen. n. Do rubberhak kan zeer goed aan de ledoren hak winden bevestigd; b. alleen do betere soorten zijn geschikt en geven niet af; c. alleen dlo soorten welke bil nat woer en op ilzer niet glijden, ziln geschikt; d. de rubboruchterlap ls vour vele per sonen een zeer aangename dracht. HU het noerzetten van de hak ls hot stooten min der dan bil Ieder; e. de rubberachtcrlnp hooft geon na- doellgo gevolgen voor don voet, omdat zo gezet wordt op oon leeron hak van 1.5 of meer o.M. --hoog. Do transpiratie van do hiel kan hierdoor niet worden belem merd; f. onze meenlng omschreven onder punt 2 wordt door de praetUk bevestigd. Het publiek draagt gaarne een rubber- Niet door één advertentie zal Uw omzet vergroot wordea. Slechts een regelmatige advertentiecampagne zal haar nut afwerpen, j Onze regelprljs is zeer billijk. Vraagt condities. De wordt in Den Helder en ome streken huis aan huis gelezen. hak. Er zijn slechts enkele uitzonderin gen die liever een vaste stap hebben P de leeren hak. Misschien loopt 70 pet. tfn de schoenmakers op rubberachterlapren. D© schoenmaker zal slechts in enkele gevallen aanraden: 3. Rubberzolen en rubberachterlE'Pen. a. Wanneer de drager (draagsteryoort- durend op een natte koude vloe.' moet staan en daarbij niet veel beweg^g be hoeft te maken; b. wanneer de schoen of laas maar kort wordt gebruikt bij het gaan.'frv. een kwartier of een half uur gaans on door de modder te baggeren; c. in die gevallen moet de gebruiler re kenen op een hooge reparatie-relening omdat het overleder spoedig laiEs de zolen'afscheurt. In die gevallen is het misschien aan te bevelen om rubbe'.aaren of overschoenen te dragen. Men mg deze maar zeer kort aanhouden, 't Is -ekend dat overschoenen en laarzen van"ubber bij vele personen klam voetzvet en hoofdpijn veroorzaken. Vooral tegen woordig, waar het een beetje modis rub berlaarzen te dragen, is het noodt dat de verkooper of hersteller er de aaracht op vestigt, de klanten de laarzen ni< te lang aanhouden. Er zjjn reeds gevaltt gecon stateerd, dat door te lang aanhiden, de voethuid en kous samenkleefde en de voethuid werd ontveld. Omdat ïpberlaar- zen zwaar en moeilijk loopen, o$taat nog eerder transpiratie dan bij r>berzolen. Binnenland. AANIiANDINC Maandagavond is bij de fmeentepolitle te Leur aangifte gedaan v' een aanran ding op den provincialen lostweg Vaart- kant, onder, de gemeentenetten en Leur van de 20-jarige dienstboi C. P., die van Breda per fiets op wegvas naar haar ouders te Leur. Dinsdagmiddag is op'e -Hollandsohe Kunstzijde Fabriek to Bda de 2G-jarige fabrieksarbeider J. O. "^gearresteerd. De man, die bekend heeft, igehuivd en vader van twee kinderen. Hj' heeft gehandeld onder invloed van sterfn drank. Na de aanranding heeft hij ver een café be zocht, waar hü zich o'er let gebeurde heeft uitgelaten. EEN VERSTCKEING. Dresden—TllssHen onder een trein. Bij aankomst van den mlltreln te'Vlis- singen ls Dinsdagavond ader een der rijtuigen uit een jongema te voorschijn gekomen, geheel door zvrt en roet be dekt Nadat de politie ha had meege nomen bleek, dat het een B-jarige jonge man uit Wintergrün ln tjechoslowakije was. Hij was Vrijdag va: zijn geboorte plaats weggegaan met hi voornemen te trachten naar Londen teromen om daar een plaats te zoeken bi een filmmaat schappij. Van Wintergrt was hij over Eger met een spoorkaare naar Dresden gegaan. Op het station daar zag hij een trein staan, waarvan enlie rijtuigen een bordje droegen Vlissinjn—Londen.Hij was toen onder een van e wagens gekro pen, en had zich daar jlnstalleerd. Half zittend, half hangend las hü met don trein vertrokken. Te lisslngen aange komen, bemerkte hü, di de trein niet op de boot was gereden, ztals hij meende. Toen kwam hü geheel erkleumd tevoor- schün. Hij was niet imet bezit van de noodlgo middelen noowan identiteitspa pieren. Zijn schamele leedlng had veel van de reis geleden. Dljongen is ter be schikking van de politiejesteld. hooge sta NI VAN DE zuideree. Het Zuiderzeewater as Dinsdagavond zoodanig gestegen, da om middernacht schutten in de Oranjdulzen niet meer mogelijk bleek te zünDe stand van het water bedroeg toen 110 M. boven A-P. Om 4 uur glsteronochlnd was het water 26 c.M. gedaald, wnaiT de vaart door de Oranjesluizen weer ln plants vinden. Een groot aantal schefn en ook de Leid ster en Meppelor boon en de booten vnn de maatschappij Stflufries hadden aanmorkelüke vevtragig. motorongeluk. Eén doode. Gisteravond ls te Vep bil Gravo op den ri|kaweg de ongehuwd 20-Jarlge motor rijder S. Fest. afkomtlg uit Nijmegen, tegen een voor hem rijdenden boeren wagen gereden. De wtorrUdor en duo-pussagler kwamen te vullen. ZU zl onmiddellijk naar let ziekenhuis üruve vervoerd, was de motorrijder is overleden. De duorUer had slechts een lichte neusverwoudhi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 10