Lumber Jacquets
HERMANHYPELS
fucW
I De aanhouder wint
Heldersche Courant
GEMENGD NIEUVS.
inplaats van pullover of vest.
Het nieuwe artikel
Groote keuze.
KLEEOINQMAQAZIJN
DEN HELDER
oomimjaaie ran onderzoek te benoemen otmi
na te gaan, waardoor het tekort in „De
Nieuwe Boerhaave" ie ontstaan en of door
aan blaar toe te rekenen fouten de direc
tie voor dit tekort geheel of gedeeltelijk
aansprakelijk kan worden gesteld.
In deze commissie wrden gekozen de
heeren Mr. A. van Genoohten te Utrecht,
A. Sanders en O. Haupt te Den Haag.
De liquidatie.
Daarna kwam het liquidatie-voorstel in
behandeling, waarbij Mr. Roeper Bosch
het standpunt der. Maatschappij uiteen
zette.
Tenslotte werd imet 11 tgen 25 stemmen
een motie aangenomen, waarin werd uit
gesproken, dat het in het belang der ver
zekerden is, wanneer surséance van be
taling wordt toegestaan.
Na de beslissing, van die Rechtbank
over dit verzoek zal een nieuwe leden
vergadering bijeen worden geroepen,
waarin tot liquidatie zal worden besloten.
Financleëie Berichten.
NIEUWE NEDERL.-INDISCHB
LEENINO 103a
een van de periodieke inzinkingen, die het
gevolg zijn van de kapitalistische produc
tiewijze. Ook de politieke toestand is niet
minder zorgwekkend: omwenteling en oor
log bedreigen opnieuw Europa. Moskou en
het fascistische Rome bedreigen de demo
cratie. Ook in Ned.-IndiS is de economi
sche toestand ongunstig. Al wordt de coa
litie hersteld, zij zou thans conservatief
regeeren, voorloopig moeten wij blijven
regeeren met extra-parlementaire kabi
netten, „waarvoor geen enkele partij ver
antwoordelijk is", zooals het in de stuk
ken heet Maar de politieke partijen blij
ven verantwoordelijk voor de daden harer
leden als ministers. Sprekend over de
ontwapening, zegt spr., nationale onafhan
kelijkheid niet waardeloos te achten. Maar
gewapende landsverdediging beteekent
voor ons een wissen ondergang. Er zijn
nieuwe middelen om die onafhankelijk
heid te verzekeren, n.1. de tusschenkomst
van den Volkenbond.
De heer Knottenbolt is van mee
ning, dat een kabinet, dat alleen een werk
program heelt en geen voldoenden staat
kundigen grondslag, zwak staat tegenover
buitengewone omstandigheden. Bij dit ka
binet heeft spr. meermalen vaste lijn ge
mist. Spr. bepleit de instelling van een
departement van volkswelvaart en zet
nader de liberale politiek uiteen. Herhaal
delijk hebben de liberalen gewaarschuwd
tegen de toenemende sociale lasten en de
hooge belastingen en tegen de uitbreiding
der staatsbemoeiing.
Des avonds is aan de orde de overeen
komst met de K.P.M. (wetsontwerp betref-
DoarrrnKTTf-CTTv lende het onderhouden van scheepvaart-
ERLAGING DER POSxIA KIEVEN [verbindingen met Ned.-Indië gedurende
(dl« Biet worden geweerd uit den militai
ren dienst) vraagt hij of deze niet heel wat
gevaarlijker zijn dan de sao.-dem., alleen
het antl-sociallems kan hen bijeenhouden.
Op het beallssend oogenbllk waren het niet
de Stahlhelmmannen, maar de soc.-dem.,
die het Dulteche vaderland hebben gered. UltgUte ra 4e.70o.000 4'/. pet.
De heer A1 b a r d a aoht den algemee- obllgatlïn ««en 07pet.
non toestand zorgwekkend. Er heerscht
een economische crisis, slapte en lnkrim- D« miadater van koloniën maakt bekend,
ping van Inkomsten, die slechts ten deele dat het noa beschikbare bedrag ad 49.700,000
gevolg zijn van den grooten oorlog. Het is,der 4V» pet. Nederlandsch-IndUche leening
de jaren 1931 tot en met 1945).
De. heer C r a m e r (s.d.) zet uiteen, dat
zijn fractie om verschillende redenen haar
stem niet aan dit wetsontwerp kan geven.
De s.d.a.p. wil wel medewerken aan de in
standhouding van dezen dienst, doch zij
acht de tarieven te hoog, den termijn te
lang en de medezeggenschap der regee
ring te gering. Ook de heeren Beumer
(a.r.) enVanBoetzelaer (c.h.) vinden
GEVRAAGD.
Blijkens hot voorloopig verslag der
Tweede Kamer over de P.T.T.-begroo-
ting hebben sommige leden op tariefsver
laging aangedrongen; niet slechts voor
de luchtpost, doch ook voor het verdere
verkeer. Met name wilde men gaarne
terugkeeren tot het oude vijfcentstarief
voor binnenlandsche brieven, waarbij IIPPP
dat voor briefkaarten en ook de overige tarieven hoog. Dat de commissarissen
tarieven zich zouden moeten aansluiten. I Nederland zulke hooge salarissen ont-
Ook werd gevraagd, of omtrent het al 1 vangen (de heer Cramer deelde mede, dat
dan niet toekennen van rentevergoeding 101^ van negen, commissarissen 55.000
voor het tegoed van rekeninghouders bij1 ontvangt, de gezamenlijke bestuurders der
den Chèque- en Girodienst nog steeds k.P.M. in Indië 1 millioen), is een aange
gaan oplossing is verkregen. legenheid van particulieren aard. Nog an-
,dere spr. voeren over deze zaak het woord
l De comm. heer W ij n k o o p merkt op, dat
de K. P. M. een van die lichamen is, die in
Indië den baas spelen over de regeering.
1930, groot nom. 77.aoo.ooo, (waarvan reeds
37.500.000 ia geplaatst), in schuldbewijzen
groot 1000.—, f 50a-- en 100.— wordt
uitgegeven tot den koer» van 97*/* pet.
Inschrijvingen kunnen worden ingeleverd op
14 dezer te Amsterdam, Rotterdam en 's-Gra-
venhage, ten kantore van: <ïe Nederlandsche
Handel-Maatschappij, N.V. de Nederlandsch-
Indische Handelsbank N.V., en de Neder-
lan-dsch-Indische Escompto-Maatschappij.
De storting moet geschieden op 21 dezer.
De in Nederland uitgegeven recepassen zul
len niet in Ntderlandsch-Indië en de in Ne
derlands ch-Indië uitgegeven receplssen niet in
Nederland ter inwisseling word'en aangeno
men'. Hetzelfde geldt, mutatis mutandis, voor
de betaling van de bij de recepissen behooren-
de coupon.
Voor de geheele of gedeeltelijke voldoe
ning van het toegewezen bed'rag, kan in Ne
derland gebruik worden gemaakt van schat
kist-promessen en schatkistbiljetten ten laste
van het Rijk, vervallende resp. aflosbaar zijnde
vóór of op 2 December a.s., onder aftrek van
een disconto' van 0.07V3 per 1000 per dag.
De leening is aflosbaar a pari bij uitloting
in ten hoogste 40 jaar, te beginnen 1 Nov. I93I-
Verstrekte aflossing of conversie kan vóór
1 Nov. 1935 niet plaats hebben.
De opbrengst der leening is bestemd tot
aflossing van vlottende schuld.
De opneming der leening in' de noteerdng
ter beurze te Amsterdam en Rotterdam zal
worden aangevraagd.
TWEEDE KAMER.
Algemeene beschouwingen rijks- kapitaal. dit gelijkt meer op uitbuiting dan üitgei^ Jóu wdeVïn¥en"dëze'bestel"
begroot! Mg. op een baanbreken voor de Indische wel- üng aan de fabriek van Domier inder-
Dinsdag zijn de alg. beschouwingen vaart, zooals o.a. In een hoofdartikel in de daad doorgaat, verwacht men ook een
langevangeh met een rede van den heer „N.Rott.Crt." werd betoogd. Amerikaansche order. Zooals 'bekend is,
K e r s t e u, die daarin zegt, dat niet alieen De stemming wordt bepaald op Woen»- heeft d0 italiaansche regeering reeds
zijn partij, de Staatk. Ger., de ooalitie be- dagmiduag. DO x-vliegschepen besteld,
etiijdt, maar dat ook Ue katholiekon sa- Woensdag is het de heer Nolens Kapitein Christlansen, die nu acht da-
noeg van haar krijgen. De staatkunde, dl y afgebroken rede voortzet. Hij gen sedert het vertrek verleden week
welke ons volk terugvoert tot Gods wil en Bnn panhBid „«t reo-éerhe-
wet, is de juiste, en deze overtuiging wint ,ed!8 Ds, Li?, |ebnfek «he^ gerO aoht
meer en meer veld. De ^r. ^t. en a - j jlet aanj,ijjTen van <jit rechtsch-extra-par-
rev. woordvoerder wordenide apologe en :ementalr kabinet een der grootste uit-
van Rome. Een slappe regeeringspolltiek dle in ons land oolt z«n g6.
-f.?n? w wu. v.I^k daan' De ooalitlo blijft voortbestaan, maar
13 onzichtbaar geworden. Tal van voor-
rlf vfifr n - h«r,.«n .i„h U,t dor, heelden haalt hij aan, waaruit blijkt, dat
P? J Jl? h«SS,idt<rt de de ooalltiegedaohte is blüven bestaan; de
In den landbouw, en beaohuldigt de i draad die door d6 politiek loopt, is een
Zij maakt 100 pet. en meer rente van haar
Aankoop van
een Dornier-vliegschip vpor
Engeland?
De Daily Telegraph verzekert, dat het
Britsclie ministerie voor luchtvaart voor
nemens is een groot Dornier-vliegschip,
model DO. X, aan te koopen, welke vliegy
boot dan mot twaalf Rols-Royce imotoren
hebben twee Engclucho militaire vliegers
don afstand Engeland tot Karatsji In 50
uur 52 minuten afgelegd, mimar zonder
tusschenlanding. Tot Calcutta toe Is ech
ter, voor zoover wij weten heeft nog nie
mand zoo snel gevlogen.
DE EERSTE NEDERLANDSCHE
VLIFGSTER
Gisteren geslaagd.
Nadat mej. Versluijs uit Delft op
een dag van de vorige week het eerste
gedeelte van het examen voor het brevet
sportvliegen had gedaan, is zij dagelijks
op het vliegveld Waalhaven terug ge
weest, oim te zien, wanneer z(j de rest kon
doen, maar telkens was geen voltallige
examen'-commissie bij: elkaar te krijgen.
Gisterenmorgen echter kwam het be
richt, dat het dezen keer wel zou hikken.
Mej. Versluijs is opgestegen, heeft ach
ten gedraaid en gelapt, waarna de com
missie meedeelde, dat zij aan de eischen
voldeed en was geslaagd.
Nederland heeft thans zijn eerste vliieg-
ster. Het brevet zal hara binnenkort
officieel worden uitgereikt
Rubber of leder voor
uw schoenen?
„.j uruttu uio uuur uo puiiwo». luupu, au cou
werkeloosheid! welke ^iden hem een ^iver Rocmeche, en de.ooalitie zal ale^U
Woensdag uit Altenrheln naar Amster
dam niet van boord Is geweest, ver-
klaarde, dat zijns inziens slechts het
groote model vliegtuig voor de toepas
sing voor allerlei doeleinden toekomst zal
hebben.
DB DO S.
Vandaag boven ons land.
De vliegtuigenfabriek „Avlolanda" te
Papendrecht deelt mede, dat heden, Don
derdag, de Dornier-vliegboot Do S op
b.\.1 in Btand *orden gehouden zoolang zij het
berisping van den voorzitter op don hals sionsthn.r »»i Hli ueraag, ae
halen. Hij dient drie moties In, die geen]va^afle haar tocht van Friedrichshafen naar
van alle voldoende ondersteund wordenjpartijen I)e a r heer Heems- Parijs over Nederland zal vliegen. De Do
0ITv!? kerk bepaalt zich tot enkele hoofdzaken.
en De soo-dem. wijten de crisis aan het
d® ..kapitalistische stelsel"; hoe ziet even-
wel het nlet-kapltalistlsche stelsel er uit?
u „lot Het Eugelsche labourkablnet heeft ook de
menwerking der r^ts^epartilen Usnhrt werkeloosheid niet weg weten te nemen.
JhS mlrnSr? «H HM behandelt voorts nog de handelspoli-
.juicht de besprekingen met de Scan-
£tfit S«t hieYfn i dh>avlsohe landen en Belgis toe, en zegt
sf «foon s»r, «Jf !de voorstellen der regeering ter leniging
de crisis minder ongunstig staan danan- ap da crisis objectief te zullen bezien,
dere landen. De landbouw moet worden i t7ii ,1». „r n„ .ut ter.
gesteund, voor aotleve handelspolitiek ge
voelt spr. minder. Spr. zal afwachten wat
de resultaten zijn van het onderzoek In
zake maal- en menggeboden. Voor af
schaffing van den vleeschaooUns heeft
spr. reeds jarenlang gepleit. In zijn ver
dere rede wijst de spr. er op, dat het kapi
talisme, dat de soo.-dem. willen vervan
gen door het sooiallsme, historisch ls ge
groeid en gewijzigd door rechtsvorming,
die door den natuurlijken groei der maat
schappij werd geëischt. Daartegenover wil
men nu het stelsel plaatsen van het socia
lisme, hetgeen "Üe communisten reeds in
Dultschland beproefden. Wat de arbei
ders nu met ons willen bestrijden, ls de on
gebreidelde heersohappij van de kapitaal
bezitters en de leiders van het produotie-
prooes. Op dut gebied heeft do wetgever
een belangrijke tank te vervullen. Spr.
gaat daar nader op ln. HU bespreekt ook
hetgeen ls gezegd naar aanleiding van de
woorden door don heer Albarda gobezlgd
Inzake mobilisatie. Had deze geantwoord:
wij zullen regecrlngsgotrouw zijn, zou men
dan een reeks roodo burgemeesters heb
ben benoemd? Do bedoeling wes alleen do
s.d.a.p, als regeerlngspnrti) to (llsnualiri-
ceoren. Mon hoeft hier oohter to doen met
een Intornatlonsle lioweglng, (de ontwape
ning n.1.), dlo niet te quallfloeoren ls als
een aanslag togen een bepaald land. Wet
heoft de regeering gedaan om den vrede te
verzekeren en oorlog te voorkomon? Niets.
Het hoofd der hoeren zit nog vol van de
mobilisatie van Augustus 1914. HM ls als-
of sen schipper van een vrnohtsohult rog»-1
len wil stellen voor het moderne verkeer,
Als stn oorlog komt, zsl er Iets anders nan
de hand zijn als sen aantal artikelen van j
de «rondwet. Bprekond# ovsr dt fssslsUn1
HU gelooft echter niet, dat er op dit ter
rein veel te doen is. Een voorzichtig fi-
nanoleol beleid ls noodlg. Sprekend over
het kabinet, oonstateort hij, dat er wel
oppositiepartijen zijn, maar geen mlnlste-
rleele, toch heeft het kabinet behoefte aan
een meerderheid. Ook hil oonstateort de
meerderheid van de Roomsohe partilon en
waarschuwt ervoor. HU bespreekt de
politiek van de s.d.n.p., wUst öp het ge
vaar van het nationalisme, dat den oor
log aanwakkert, gaat nador op de veel
besproken uitlatingen des heeren Albar
da ln en stelt daaromtrent een reeks van
vragen.
De heer Rutgers v. Rozenburg
(o.h.) treedt ln flnanoleele beschouwingen
en vraagt zich af of er reden tot bezorgd
heid ls. Ja, zegt hil, en do belastingver
zwaring, die de minister niet wil, zal wel
onvermijdelijk blijkon. De heer F1 o r 1 s
Vos (m.p.) tenslotte betoogt het nutte-
looze van debatten, daar de stemmen
toch vaststaat. Dat ls bil de Vlootwet we!
gebleken. Hil hooft ook verschillende
wonsohen die hU nador uiteen zet.
Hedenmiddag voortzetting.
s zal tusschen 12 en 3 uur landen bU de
samenkomst van Oude Maas en Dórdt-
sche Kil.
Deze vliegboot is een der nieuwste ont
werpen van Domier, heeft een vleugel
spanwijdte van 81 M. en ls uitgerust met
4 motoren van 600 P.K. De vliegboot biedt
plaats voor 2ö personen.
DE TOCHT VAN DE DO X
Advertewe* dott rerkoopen
Wilt ge Uw omzet
ver|jrootea, adver
teer dan in de
HELDERSCHE COURANT
VermoedelUk zal de Duitsche vlieg
boot DO X morgen, Vrijdag, te Calshot
opstUgen om den tooht naar Lissabon
voort te zetten.
BU het toohtje dat de prins van Wales
gister aan boord van de DO X heeft ge
daan, heeft hU de vliegboot tien minuten
lang bestuurd. De eorste bestuurder van
de DO X verklaarde dat de prins een zeer
handig bestuurder ls.
PARIJS—CALCUTTA IN RUIM
DRIE DAGEN.
Een schitterende tocht van
Fransche vliegers.
Twee Fransche vliegers, kapitein Gom
lette en luitenant Lafouettc, die Zaterdag
ochtend vroeg met oon Famran-eendek-
ker uit Parijs waren vertrokken, zijn
Dinsdag to Calcutta aangekomen.
ZU vertrokken Zaterdag om 1 uur 15
uit Pari|s, bereikten llrlndisl om 12 u. 15,
vertrokken weer om 12 uur 80 en kwanten
Zondagochtend 8 uur 85 te A lep po uan.
tilt Aleppo vertrokken zij «m o uur 20.
kwamen om 2 uur 10 's middags tc llasra
aan, vertrokken vandaar Zondagavond 10
uur 15 en kwamen te Jask aan Maandag
ochtend om 9 uur 60 on landden Dinsdag
ochtend om 8 uur 26 to Allahabad. Vijf
entwintig münuton later vlogen zij weg
en kwamen oin 10.56 Ie Oaloutta aan. (Al
deze tijden zijn Greenwlch-üjd.)
De Nw. Rott. Crt. teokent hierbij aan;
De Fransohe vliegers haddon 60 uur
rn 16 minuten noodlg voor dim afstand
Parijs tot Karatsji, mot Inbegrip van de
vior landingen onderweg. Verleden Jour
Het bestuur der Heldersche Sehoen-
makersvereeniging, verzocht ons opname
van een 'artikeltje over bovenstaand on
derwerp, voorkomend ln „De Schoen"
van 6 November.
Het artikel is geschreven door den di
recteur der Haagsche Vakschool voor
Schoenmakers, naar aanleiding van een
artikel over rubbergebruik, in het Good
year tijdschrift.
Wij nemen het zakelijke en voor onze
lezers van belang zijnde uit het artikel
over.
De schrijver zegt dan o.m.:
Is de schoenmaker méér dan „een nom-
mer", meer dan „een calculator", maar 'n
„all round" zakenman en vakman, en moet
hij .service" geven aan het publiek, dan
zal hij;
le. in de meeste gevallen lederen zolen
en achterlappen aanbevelen;
2e. in vele gevallen lederen zolen en
rubber achterlappen;
3e. in enkele gevallen rubber zolen en
rubber achterlappen.
Waarom?
le. In de meeste gevallen lederen zolen
en achterlappen, omdat:
a. Alle bevestigingsmethoden, tot heden
toe hebben gefaald rubber zoodanig met
leder te verbinden, dat neuzen en hollen
niet los kunnen gaan;
b. verscheidene rubberproducten, voor
de schoenindustrie in gebruik, hebben het
gebrek, de zeilen en kleeden van de klan
ten te bederven. De oorzaak zit ln de stof
fen die met de rubber zijn verwerkt:
o. de rubberzpol is in alle gevallen
voor slappe voeten af te raden om het
groote nadeel voor den voet. De inwen
dige voetbuiging en de voetspreiding
wordt te groot, daardoor ontstaan afwij
kingen als „spreidvoet, platvoet, pronatie-
voet" en de valgusstand van den voet. Hoe
zachter de rubber, dos to grooter het ge
vaar. Crêpe-rubber is uit dien hoofde de
meest gevaarlijke;
d. sommige rubberproducten glijden
vooral op natte straten. Tengevolge daar
van gebeuren er ongelukken. De ervarin
gen met de zeelaarzen zijn zoodanig, dat
soms absoluut rubberverbod is uitgevaar
digd;
e. de rubberzooi is voor de transpiratie
van den voet fnuikend. Personen die
voortdurend op rubberzolen loopen, heb
ben niet voldoende uitwaseming van do
voetzoolhuid. Bijna altijd ontstaan zweet
voeten in meerdere of mindere mate. Het
binnenwerk van het schoeisel wordt ver
zadigd met voetzweet, het verteert, ver
dere schoenherstelling is niet meer mgoe-
lijk dan met groote kosten. Dit is een fi
nancieel nadeel voor den klant;
f. vele rubberproducten worden aange
diend alsof ze 2 of 3 malen zoo sterk zijn
als leder. Er zijn meer rubberproducten
in den handel die slechter, dan beter zijn.
Een vergelijking te dien opzichte gaat
slechts op, wanneer prima leder tegen pri
ma rubber wordt gesteld;
g. ook al zouden rubberzolen en ach
terlappen minder slijtage hebben dan
leder, dan zijn de punten ao van punt 1
voldoende, om voorzichtig te zijn met rub
ber en moet de schoenmaker ln do moeste
gevallen tot een negatief advies komen.
Onze meenlng wordt bevestigd door de
praotische ervaringen van den sohoen-
maker. De schoenmaker ziet do resul
taten en kan er het best over oordeelen.
Het publiek „int grossen und ganzen'
staat ook niet zoo sympathiek meer tegen
over rubber, in v ele gevallen al'keerig,
geleerd door het gebruik. Het ls niet noo
dlg om de rubber negatief te bestrijden.
Dat gebeurt ook niet meer. De prima
eigenschappen van het aloude-leder kun
nen r.iet vergeleken worden met rubber.
De vergelijking is absoluut onevenwich
tig.
Do schoonmaker zal ln vele gevallen
aanraden;
2. Lederen zolen met rubber achterlap
pen.
n. Do rubberhak kan zeer goed aan de
ledoren hak winden bevestigd;
b. alleen do betere soorten zijn geschikt
en geven niet af;
c. alleen dlo soorten welke bil nat woer
en op ilzer niet glijden, ziln geschikt;
d. de rubboruchterlap ls vour vele per
sonen een zeer aangename dracht. HU het
noerzetten van de hak ls hot stooten min
der dan bil Ieder;
e. de rubberachtcrlnp hooft geon na-
doellgo gevolgen voor don voet, omdat zo
gezet wordt op oon leeron hak van 1.5 of
meer o.M. --hoog. Do transpiratie van
do hiel kan hierdoor niet worden belem
merd;
f. onze meenlng omschreven onder
punt 2 wordt door de praetUk bevestigd.
Het publiek draagt gaarne een rubber-
Niet door één advertentie zal
Uw omzet vergroot wordea.
Slechts een regelmatige
advertentiecampagne
zal haar nut afwerpen,
j Onze regelprljs is zeer billijk.
Vraagt condities. De
wordt in Den Helder en ome
streken huis aan huis gelezen.
hak. Er zijn slechts enkele uitzonderin
gen die liever een vaste stap hebben P
de leeren hak. Misschien loopt 70 pet. tfn
de schoenmakers op rubberachterlapren.
D© schoenmaker zal slechts in enkele
gevallen aanraden:
3. Rubberzolen en rubberachterlE'Pen.
a. Wanneer de drager (draagsteryoort-
durend op een natte koude vloe.' moet
staan en daarbij niet veel beweg^g be
hoeft te maken;
b. wanneer de schoen of laas maar
kort wordt gebruikt bij het gaan.'frv. een
kwartier of een half uur gaans on door
de modder te baggeren;
c. in die gevallen moet de gebruiler re
kenen op een hooge reparatie-relening
omdat het overleder spoedig laiEs de
zolen'afscheurt. In die gevallen is het
misschien aan te bevelen om rubbe'.aaren
of overschoenen te dragen. Men mg deze
maar zeer kort aanhouden, 't Is -ekend
dat overschoenen en laarzen van"ubber
bij vele personen klam voetzvet en
hoofdpijn veroorzaken. Vooral tegen
woordig, waar het een beetje modis rub
berlaarzen te dragen, is het noodt dat de
verkooper of hersteller er de aaracht op
vestigt, de klanten de laarzen ni< te lang
aanhouden. Er zjjn reeds gevaltt gecon
stateerd, dat door te lang aanhiden, de
voethuid en kous samenkleefde en de
voethuid werd ontveld. Omdat ïpberlaar-
zen zwaar en moeilijk loopen, o$taat nog
eerder transpiratie dan bij r>berzolen.
Binnenland.
AANIiANDINC
Maandagavond is bij de fmeentepolitle
te Leur aangifte gedaan v' een aanran
ding op den provincialen lostweg Vaart-
kant, onder, de gemeentenetten en Leur
van de 20-jarige dienstboi C. P., die van
Breda per fiets op wegvas naar haar
ouders te Leur.
Dinsdagmiddag is op'e -Hollandsohe
Kunstzijde Fabriek to Bda de 2G-jarige
fabrieksarbeider J. O. "^gearresteerd. De
man, die bekend heeft, igehuivd en vader
van twee kinderen. Hj' heeft gehandeld
onder invloed van sterfn drank. Na de
aanranding heeft hij ver een café be
zocht, waar hü zich o'er let gebeurde
heeft uitgelaten.
EEN VERSTCKEING.
Dresden—TllssHen onder een
trein.
Bij aankomst van den mlltreln te'Vlis-
singen ls Dinsdagavond ader een der
rijtuigen uit een jongema te voorschijn
gekomen, geheel door zvrt en roet be
dekt Nadat de politie ha had meege
nomen bleek, dat het een B-jarige jonge
man uit Wintergrün ln tjechoslowakije
was. Hij was Vrijdag va: zijn geboorte
plaats weggegaan met hi voornemen te
trachten naar Londen teromen om daar
een plaats te zoeken bi een filmmaat
schappij. Van Wintergrt was hij over
Eger met een spoorkaare naar Dresden
gegaan. Op het station daar zag hij een
trein staan, waarvan enlie rijtuigen een
bordje droegen Vlissinjn—Londen.Hij
was toen onder een van e wagens gekro
pen, en had zich daar jlnstalleerd. Half
zittend, half hangend las hü met don
trein vertrokken. Te lisslngen aange
komen, bemerkte hü, di de trein niet op
de boot was gereden, ztals hij meende.
Toen kwam hü geheel erkleumd tevoor-
schün. Hij was niet imet bezit van de
noodlgo middelen noowan identiteitspa
pieren. Zijn schamele leedlng had veel
van de reis geleden. Dljongen is ter be
schikking van de politiejesteld.
hooge sta NI VAN DE
zuideree.
Het Zuiderzeewater as Dinsdagavond
zoodanig gestegen, da om middernacht
schutten in de Oranjdulzen niet meer
mogelijk bleek te zünDe stand van het
water bedroeg toen 110 M. boven A-P.
Om 4 uur glsteronochlnd was het water
26 c.M. gedaald, wnaiT de vaart door de
Oranjesluizen weer ln plants vinden.
Een groot aantal schefn en ook de Leid
ster en Meppelor boon en de booten
vnn de maatschappij Stflufries hadden
aanmorkelüke vevtragig.
motorongeluk.
Eén doode.
Gisteravond ls te Vep bil Gravo op den
ri|kaweg de ongehuwd 20-Jarlge motor
rijder S. Fest. afkomtlg uit Nijmegen,
tegen een voor hem rijdenden boeren
wagen gereden. De wtorrUdor en
duo-pussagler kwamen te vullen. ZU zl
onmiddellijk naar let ziekenhuis
üruve vervoerd, was de motorrijder is
overleden. De duorUer had slechts een
lichte neusverwoudhi