TWEEDE EN LAATSTE BLAD BUITENLAND. Het voorwoord voor de Gemeentebegrooting voor 1931 VAN DINSDAG 22 NOVEMBER 1930 verschillende eindstations te -water en te land een afpersing van drie cente voor Iedere 112 pond bruto gewicht van ver zonden koopwaren moeten getroosten; tal van handelsmannen zj]n verplicht een dollar per maand te betalen z.g. voor „persoonlijke bewaking". DE BELGISCHE AANKOOP VAN GEVECHTSVLIEGTUIGEN IN ENGELAND. De Belgische regeering heeft Vrijdag officieel haar order bevestigd voor een aantal een-persoons-gevechts-vliegtuigen van het model Fairey Fire-fly, bestemd voor de Belgische militaire luchtmacht. Het is de grootste order, ooit door een buitenlandsche regeering in Engeland op dit gebied geplaatst. De Fairey Fire-fly-gevechtsvliegtuigen zijn uitgerust met 500 P.K. Rolls Royce- motoren en behooren tot de snelste mili taire vliegtuigen ter wereld en bereiken met volle belasting een maximum-snel heid van meer dan 320 K.M. per uur. DE FINSCHE LAPPOBEWEGING. Krachtige actie. Een vergadering van gedelegeerden uit de Lappo-beweging te Helsingfors, waar aan ongeveer 800 man1 deelnamen, heeft Zaterdag besloten de beweging te hervor men tot een krachtige organisatie, die het Finsche communisme moet onderdrukken en een sterken nationalen geest moet op wekken. Tegelijkertijd werd besloten den tegen- woordigen mmiser-preaident en vroegeren rijksbestuurder, Svinkufverd candidaat te stellen voor de aa presidentsverkiezing. Het proces tegen de anti-communisten, die beschuldigd waren 2 communistische Rijksdagleden in Juli uit het Rijksdagge bouw ontvoerd te hebben, is Zaterdag ge ëindigd met de veroordeelSng van 2 be klaagden tot 2 8 jaar tuchthuis en van 3 anderen tot 2 h 6 maanden gevangenis straf; 8 anderen werden voorwaardelijk veroordeeld. DE MILITAIRE OPLEIDING VAN DE ACHTTIENJARIGEN. In Italië. Toen eenige maanden, geleden de fasci giovanili di oombatttimento werden opge richt, die een tusschenochakel invoerde tusschen de avanguardiati en de milizia, d. w. z tusschen de organisatie van do rijpere fascistische jeugd en de fascisti sche weermacht, werd meteen aangekon digd, dat ook voor andere jongelieden een militair opleidingsinstituut zou worden geschapen voor de jaren tusschen hun 18en verjaardag en hun dienstplicht. Zoo als wij reeds meldden, zijn de maatregelen dienaangaande thans afgekondigd. Zij houden in, dat alle jonge mannen van 18- jarigen leeftijd, voorzoover zij niet licha melijk ongeschikt verklaard zifn of door speciale redenen bijv. het wonen op te grooten afstand van eenig oefencentrum verhinderd zijn, zich aan het voorberei dend militair onderricht moeten onder werpen. Dit zal worden toevertrouwd aan het kader van de fascistische militie en over twee jaarcursussen verdeeld worden, waarvan de minister van oorlog het pro gramma opstelt. Jongelieden, die ten min ste twee jaar deel hebben genomen aan de oefeningen van de avanguarde zijn van den eersten cursus vrijgesteld, doch moe ten wel het daaraan verbonden examen afleggen. De ouders of voogden zijn ver plicht hun kinderen of pupillen voor deze cursussen op te geven en toe te zien, dat deze ze ook volgen. Op overtreding van deze bepaling staan boeten van 50 tot 500 lire. Ook werkgevers, die hun werkkract- ten beletten aan de oefeningen deel te nemen, stellen zidh aan zoo'n boete bloot. De bepalingen voor verkorting van den diensttijd, die normaal 18 maanden be draagt, zijn uitgebreid in dien zin, dat kostwinnaurs, die geregeld aan de voor oefeningen hebben deelgenomen, verkor ting van diensttijd kunnen krijgen. De bevolking der Ver. Staten. 122.775.040. Uit de Zaterdag gepubliceerde cijfers van de gehouden) volkstelling blijkt, dat de totale bevolking der Ver. Staten met inbegrip van Alaska en de West-Indische eilanden, doch zonder de Phlllppljnen, 122.775.046 personen bedraagt. Van dit aantal woont 4ö pot. in steden boven de 50.000 inwoners. Er zijn nepen steden met een bevolking van meer dan een millioen (New-York, Chicago, Phlladelphlc, De- trolt, Boston, Los Angelea, Cleveland, St. Louis en Plttsburgh (de laatste 4 echter met voorsteden); 55 steden hebben meer dan 100.000 inwoners. DE 8TRIJD TEGEN RACKEREERING IN DE VER. STATEN. Fraaie toestanden. De procureur-generaal, die belast ls Gemeenteraad van Den Helder. VERLAGING ELEOTRIOITEITS- TARIEVEN. Invoering voatrecbttarlef. B. en W. Bdhrijvon aan don Raad: B(j de behandeling van de gemeente- begrooting voor dit jaar werd van de zijde van ons college de toezegging gedaan, de mogelijkheid tot invoering vun een vast- rechttarief voor de levering van electriei- teit te zullen overwegen. Nadat het aanvankelijk in onze bedoe ling heeft gelegen om invoering van even genoemd tarief te overwegen geheel los van de overige electriciteitstarieven, bleek het ons reeds spoedig, dat de invoering van een vastrechttarief langs dien weg op 'erschillende schier onoverkomelijke be zwaren zou afstuiten. In verband daar mede hebben wij het noodig geoordeeld in het onderzoek naar invoering van een vastreohttarief ook een herziening van de bestaande electriciteitstarieven te betrek ken. Het resultaat van onze bemoeiingen te dezer zake, dat door het lid van ons col lege, dat-meer in het bijzonder belast is met de zaken de gemeentebedrijven ra kende, niet dan na zeer langdurige en vaak moeilijke 'besprekingen met den directeur der water- en liohtbedrijven en het hoofd der centrale boekhouding is verkregen, laten wij hieronder volgen. Tarief A. Levering van electriciteit over een meter met enkel telwerk (hoog tarief) 0.25 per kWh (de genormaliseerde naam voor de vroegere benaming K.W.U.). «Dit tarief zal bij vergelijking van dat, hetwelk thans geldt voor gebruik over den gewonen meter een verlaging per kWh geven van 0.02. Tarief B. Levering van electriciteit over een meter met dubbel telwerk (dubbeltariefmeter): a. voor levering in de spertijden 0.25 per kWh; b. voor levering buiten de spertijden 0.12 per kWh. In vergelijking met de thans geldende prijzen voor het gebruik, onder a en b bedoeld, zal een verlaging intreden van respectievelijk 0.02 en f 0.01 per kWh. met het onderdrukken van het „rackereering", diw.z. een manier z.g. van Tarief O. Levering van electriciteit volgens vast rechttarief. Boven 'het vastredhtbedrag zal voor het gebruik per kWh verschuldigd ziln 0.07. Het vinden van een goede basis, waar op bovenstaand vastreohttarief zou kun nen worden gebouwd, was geen gemakke lijke taak. Na ampele overweging hebben wij de keuze laten vallen op die methode van het bepalen van het vastrechtbedrag, waarbij met het zoogenaamde verbruiksverleden van de consumenten rekening wordt ge houden. Tegenover het bezwaar staat evenwel van den kant van de gemeente bezien het groote voordeel, dat het „verbruiksver leden" de risico's, welke voor het electrl- citeitsbedrijf zijn gelegen in de Invoering van het vastrechttarief, tot een minimum zal beperken. Als regel zal het vastrechtbedrag wor den vastgesteld naar de verbrulkgegevens over 1930. Het jaarverbruik 'wordt, voor zoover dat berekend was naar het vigeerende tarief voor levering van electriciteit in de sper tijden (hoog tarief) vermenigvuldigd met 18/12 cent per kWh, waardoor het vast recht per maand en per perceel wordt verkegen. Voor de berekening van het vastrecht bedrag naar het „laag tarief' is een mini mum jaarverbruik gesteld van 240 kWh. De levering van electriciteit volgens het vastreohttarief zal bij de in werking tre ding daarvan uitsluitend geschieden' over een nieter met enkel telwerk (enkeltarief- meter). Ten aanzien van levering van electrici teit volgen» het vastreohttarief moeten overeenkomsten worden aangegaan van een minimum geldigheidsduur van een Jaar. De tarieven A, B en C, zooals die hier boven zijn aangegeven, zullen toepasselijk zl,jn voor de electiiciteitslevering in woon- en winkelhuizen, hotels en dergelijke in richtingen. De keuze uit óén dezer tarie ven wordt geheel overgelaten aan de con sumenten (behoudens eenige, in bijlage No. 171 nader omschreven, bepaling. Van1 de werking van liet vastrechttarlef verwachten wil ln de toekomst een niet onbelangrijke toeneming van het electri- citeitsverbruik, omdat, zooals u zult be grijpen, dat tarief als het ware een aan moediging ls voor de consumenten tot een royaler verbruik, dat zich vooral zal mani festeeren in de aanwending van electri citeit voor andere huishoudelijke doelein den dan1 verlichting. Tarief D. Levering van electriciteit over een maxl- maahneter (maxlinaaltarief). De geleverde electriciteit volgens dit ta rief zal berekend worden tegen 0.05 per Gedeelten van een kilowatt worden naar verhouding berekend. Om voor levering volgens dit tarief in aanmerking te kunnen komen moeten overeenkomsten worden aangegaan van een minimum geldigheidsduur van drie jaren. De levering naar dit tarief zal plaats vinden naar een minimum afname per jaar van 2400 kWh. In geval evenge noemd e hoeveelheid niet verbruikt mocht worden, ls de consument verplicht het mindere verbruik bij te betalen. Tarief E. Levering van electriciteit voor beweeg kracht en andere doeleinden. Do prijs pc/kWh volgens dit tarief zal bedragen voor de levering ln de spertijden 0.25 en voor de levering bulten de sper tijden 0.10, een en ander met dien ver stande dat: a. een minimum gebruik van 10.000 kWh wordt gegarandeerd; b. in geval ceen minimum gebruik van 10.000 kWh gegarandeerd kan worden, voor de levering in de spertijden een prijs berekend wordt van 2.per kWh. Bv« aanvaarding van bovenstaande ta rieven zullen alle thans geldende regelin gen op dit stuk vervallen, met uitzonde ring van enkele tarieven in de bijlage ge noemd en de speciale tarieven, vastgesteld voor de inrichtingen, die naast het betrek ken van electriciteit van de gemeente zelf electriciteit opwekken door middel van een eigen installatie. Deze inlichtingen zijn tot- dusverre drie in getal, ml. „Ti- voli", „Casino" en het bedrijf van de firma Van Willigen. Ingevolge het bepaalde bjj art. 2, derde lid, van de verordening, be vattende de voorwaarden voor de levering van electriachen stroom, zullen evenbe- doelde speciale tarieven voor de drie on- derwerpelijke inrichtingen blijven gelden tot 1 Januari 1932, tenzij door de betrok ken exploitanten dier inrichtingen vóór evengenoemden datum wordt verklaard, dat zij, onder het doen van afstand van het recht tot het opwekken van eigen electriciteit, uitsluitend voor hun inrich tingen stroom van het gemeentelijk be drijf zullen betrekken. Wij verwachten van de invoering dezer tarieven weliswaar aanvankelijk een na- deeligen invloed op de ontvangsten, doch met het oog daarop is, met volledige in stemming van de commissie vim bljstaiïd, ln de begrooting van het Electriciteitsbe- drijf voor het jaar 1931 een bedrag van 10.000 opgenomen, als zijnde voor dit jaar het geraamde verlies, dat zal ontstaan door de invoering van het vastrechttarief. Echter kan met zekerheid worden aan genomen. dat die aanvankelijk te verwach ten mindere ontvangst later door het meer dere gebruik van electriciteit wordt opge vangen, ja tot den bloei van het bedrijf zal bijdragen. MAXIMUM AANTAL VERGUNNINGEN geven, hetgeen de Inspecteur schrijft, dat in het algemeen de daling volgens dit stelsel naar mate het langer werkt in steeds sneller tempo geschiedt, onze mee ning is, aldus B. en W., dat de tijd nog niet gekomen is om het tegenwoordige stelsel te verlaten. Mocht over vijf jaren herziening van het maximum kan vol gens artikel 4 van de Drankwet om de vijf jaren plaats vinden fixatie noodig blijken, dan kon daartoe een voorstel door don Raad non de Kroon cordon gedaan. IJ. en W. geven derhalve ln overweging de hiervoor sub 2 en 8 genoemde adres sen voor kennisgeving aan te nemen. Wat uongaut het onder le. genoemde adres, waarin verzocht werd verschillende met name genoemde wijken droog te leg gen, hierin zijn B en W. met den Com missaris van Politie en met den Inspec teur van de Volksgezondheid van mee ning, dat aan dit verzoek niet moet wor den voldaan. In deze wijken zijn op het oogembli'k ln het geheel geen vergui> riingsinrichtingen, 'hetgeen er op wijst, dat er daar geen behoefte aan bestaat. In het Tuindorp zijn in den loop der jaren successievelijk twee slijterijen ge weest, doch die zijn ook weder verdwenen. Mocht er evenwel behoefte komen aan vergunningsinrichtingen in deze wijken, dan achten B. en W. het met den Inspec teur veel meer gewenscht, dat er zoo danige inrichtingen komen, waar de be woners zich langs wettelijken weg sterken drank kunnen verschaffen, dat dat zulks clandestien zou moeten gebeuren, bij b.v. winkeliers en verlofhouders. Van belang is het hierbij op te merken, dat bil het tegenwoordige stelsel geen nieuwe vergunningen ontstaan. Wanneer dus in deze wijken vergunningsinrichtin gen zouden verrijzen, dan zou dat een ge volg moeten zijn van overplaatsing van bestaande vergunningen. En voor die overplaatsing is de medewerking van het College vereischt, welke het kan weige ren. Overigens meenen B. en W. nog te moeten opmerken, dat de aard der tegen woordige en naar te verwachten is, ook de toekomstige bevolking geen maat regelen als door het Comité voor Drank bestrijding worden gevraagd, rechtvaar digt. Zij stellen dus voor op het onder le genoemde adres afwijzend te beschikken. te krijgen. De kosten hiervan worden ge raamd op f 400. De moeilijkheid doet zich dan echter voor, dat enkele lokalen van school 11, na de ontruiming van deze school, beschik baar blijven voor andere scholen, welke lokalen niet anders te bereiken zullen zijn dan vla de speelplaats. Bovendien achten B. en W. ook dit terrein te klein en uit een hygiënisch oogpunt niet geschikt, daar er te veel last zal worden ondervonden van valwinden tusschen de hooge muren. De oommissie van advies ls op grond van deze overwegingen mede tegen (het verleenen van medewerking, waurmede B. en W. zidh kunnen vereerrlgen. Wil de Heldersdhe Schoolverecniging volharden bil haar plan om dit terreintje als speelplaats te gebruiken, dan zou er van de zijde van B. en W. geen bezwaar tegen bestaan, het aan die vereeniging, buiten de bepalingen der L. O.-wet om, in gebruik te geven, indien dit voor de gèmeente geen kosten met zich brengt. Daarbij zou dan als voorwaarde moeten worden bedongen, dat de toegang naar de beide bovenbedoelde lokalen, zoomede het gebruik van de rijwielbergplaats naast den ingang, ongehinderd moeten worden toe gestaan. B. en W. willen trachten met de Hel- dersche Schoolvereeniging zoo mogelijk tot een oplossing in dezen geest te ge raken, en stellen voor de gevraagde mede werking niet te verleenen. Verpachting tolgelden pontonbrug. 1 Januari 1931 zal de termijn, waarvoor laatstelijk de heffing van tolgelden voor de pontonbrug nabij de Kooy werd ver pacht, verstreken zijn. In verband hienmede is, evenals vorige jaren is geschied, met den tegenwoordi- gen pachter P. Smit, een bespreking ge houden, welke tot gevolg heeft gehad, dat Smit-bereid is over 1931 de tolgelden te pachten voor de som van 330.per maand. Voor 1930 zajn de tolgelden ver pacht voor 210.per maand B. en W. stellen voor de heffing van tolgelden voor het jaar 1931 aldus te ver pachten aan P. Smit en P. Smit Jr. Demping balkcnhaven. B. en W, schrijven aan den Raad: In Uwe vergadering van 21 October j.L werd in onze handen om advies gesteld Door de Heldersche SchoolvereenigingI iet adres van de N.V. Houthandel v/h J. Speelterrein Comenlusschool geldafpersing aan zakenmenschen door [kWh. Voor de opgetreden maximale be middel van bedreigingen, heeft ver-1 lasting zal voorts naar de hoogste aanwti- klaard, dat hij reeds vijftig antwoorden zing in het tijdvak 15 October tot 15 Ja- uit handelskringen ontvangen had op zijn nuari verschuldigd ziln: vragenlijst nopens den aard der afpersin- a. voor de eerste vijf kilowatt 120 per gen. Er blijkt uit, dat vrijwel alle artlke- kilowatt per jaar; len, van melk voor kinderen af tot leve- 'b. voor de volgende vijf kilowatt f 100 ring van lijkkoetsen toe, voor de afper- per jaar; sers een geschikt operatieobject bieden.! Gebleken is o.a. dat expediteur» zich aan kilowatt per jaar. B. en W. wenschen voorlooplg handhaving van het tegenwoor. dlge stelseL Geen droogleg ging van wijken. Door den Raad werden in handen van B. en W. gesteld, teneinde vaarover advies uit te brengen: le. een adres van het Centraal Comité voor Drankbestrijding „Den Helder" <Ld. Februari 1929, houdende verzoek te be palen, dat in enkele met name genoemde wijken gèen vergunningen voor den ver koop van sterken drank zullen worden verleend; 2e. een adres van de afdeeling Den Hel der van den- Nederlandschen Bond vaü Koffiehuis-, Restauranthouders en Slij ters, houdende verzoek om het maximum aantal der te verleenen vergunningen voor den verkoop van sterken drank te bepalen op 45; en een adres van het onder le. gen. Comité, houdende verzoek het onder 2e. bedoelde adres niet aan te nemen. B. en W. hebben'zich over deze adres sen doen vocrlchten door den Commissa ris van Politie en later ook nog door den Inspecteur van de Volksgezondheid, be last met de zaken rakende de drankbe strijding. Dezen komen beide tot de con clusie, dat het gewen&oht is om het hier thans geldende stelsel los te laten en dat bevorderd wordt, dat het maximum-aantal der.te verleenen vergunningen wordt ge steld op 45, dus conform het adres van bovengenoemdeu Bond. ZJJ herinneren er uan, dat volgens het zooeven bedoelde stelsel, dut ook hier toe passing vindt, het aantal vergunningen door overlijden van vergunninghouders e.d. steeds vermindering ondergaat. Al leen aan weduwen van vergunninghou ders kan nu nog vergunning worden ver leend met toepassing van artikel 15 van de Drankwet. Nu achten de Commissaris van Politie en de Inspecteur van de Volksgezondheid, en hier komt in het kort hun standpunt op neer, de mogelijkheid niet uitgesloten, dat indien dit stelsel gehandhaafd wordt, liet aantal vergunningen beneden het z.g. behoefte-maximum daalt (men zou ln dit geval ook kunnen zeggen behoefte-mini mum) waaruit zeer ongewenschte toestan den kunnen ontstaan en wel voornamelijk het gevaar van clandestienen verkoop. Beiden ziln van meening, dat het aantal van 45 hier wel ongeveer als het behoefte- maximum moet worden beschouwd. Belden staan dus op hetzelfde stand punt als de adresseerende Bond, in zoo verre deze ongeveer gelijke motleven in zijn adres opneemt. Toch meenen B. en \V., dat de tijd nog niet gekomen is, om met het bestaande stelsel te breken. Het aantal vergunningen op 1 Mei 1925 ln deze gemeente verleend, bedroeg 50. Nu het vorenomschreven stelsel hier vijf is verzocht om medewerking, ingev. art. 72 e. v. der L.O.wet 1920, tot het beschik baar stellen van gelden ten behoeve van <'e inrichting van een speelterrein. De oorspronkelijke bedoeling van het bestuur dier vereejiiging was, om de be schikking te krijgen over het tegenover de school gelegen perceel aan de Vlaming- itraat. Dit zou volgens toenmalige mede- teeling van het bestuur op ongeveer 8000 komen. Voor inrichting van het t'-rreirt en overschrijfkosten werd dooT den Directeur van Gemeentewerken 1000 ?eraamd, zoodat voor een bedrag van 4000 de verlangde speelplaats gereed zou ziln. Voor dit hooge bedrag zou men dan echter een speelterrein hebben, dat veel te klein was en dat bovendien zeer on- practisch zou zijn gelegen. B. en W. ston den daarom afwijzend tegenover deze aan vrage. Ook van de zijde van het bestuur voelde men in een conferentie met het College het bezwaarlijke van deze oplossing, in verband waarmede reeds toen en vervol gens nog weder in een bespreking tus* s -hen het bestuur en onzen Voorzitter een een andere weg werd aangegeven om tot het gewenschte doel te geraken. Die weg is de beschikbaarstelling van het open terreintje, gelegen aan de le Vroonstraat en toegang gevende tot school 11. Na overplaatsing van schoc. 11 naar Tuindorp zou dit terrein door de Comenius-school als speelterrein kunnen worden gebruikt. Voor deze oplossing zouden de brand stoffen- en rijwielbergplaats van de Oo- menius9ohool verplaatst moeten worden, Xmtgiijsen en Zoon, waarin zij mededeelt ïaar balkcnhaven beschikbaar te stillen om, bij wijze van werkverschaffing, deze •e doen dempen met vuil, afkomstig van iiet beltterrein. Nadat wij voldaan hebben aan Uw vensch om in deze de meenlng van de -kommissie voor de Werkverruiming te kennen, deelen wij U, als resultaat daar- an mede, dat door de commissie eerstens i onderzocht of het op het bedtterrein op- 1 «slagen vuil voor demping van de in het ;ntrum der gemeente gelegen balken- aven geschikt is te achten. Daarbij ls ebloken dat dit vuil, zooals het op het Trein opgeslagen ligt, absoluut ongje- i ihlkt is voor het beoogde doel, daar het 1 oofdzakelijk uit in een zoo vergevorderd 3 ïttingsproces verkeerend afval bestaat, it het oog op de volksgezondheid, on- jrantwoordelijk zou zijn, dit naar de bin- i ?nstad over te brengen. Wel zou, na be- 1 xnrlijke sorteering, een hoeveelheid' voor Mnping geschikt materiaal kunnen wor den verkregen, doch daardoor zouden de kosten buitengewoon hoog worden. In de tweede plaats heeft de commissie de kwestie van het vervoer onder de oogen gezien, waarbij zij concludeert dat, hoewel zulks ook kostbaar zou worden, dit per vaartuig zou moeten geschieden, daar vervoer per as, in verband met den grooten afstand, nog veel duurder zou komen. Ook zal daarbij nog rekening moeten worden gehouden met bijkomende kosten van laden en lossen. Om bovengenoemde redenen achten wij het niet gewenscht op het verzoek in te gaan, waarom wij U voorstellen afwij- teneinde een toegang naar 't speelterrein i zend op het adres te beschikken. Daartegenover staat, dat in 1931 zullen moeten worden uitgegeven verschillende bedragen, (waarop bij de samenstelling van bijlage 116 van 1930 niet is gerekend, o.a. 13.000.voor kwade posten op grond- en personeele belasting van vorige dienstjaren, f 4.965.voor de In ons „voorwoord" bij de begrooting verkiezingen voor Prov. Staten en Ge- oor 1930 hebben wij Uw College er Imeenteraad: 4,963.voor kosten der izeds opmerkzaam op gemaakt, dat die volkstelling enz. Totaal aan meerdere uit- begrooting de laatste zou zijn, die werd j gaven van 28.633.verschil 4757. opgemaakt onder de voor een groot aan- Waar de berekening in bijlage 116 Verschenen is het voorwoord voor de Gemeentebegrooting voor 1931. Wij ont- lecnen er het volgende aan: Diverse kleine veranderingen in de becijferingen. tal gemeenten, waaronder ook de onze. steeds moeilijker geworden omstandig heden. welke een gevolg waren van de geldende regeling der financieele verhou ding tusschen het Rijk en de gemeenten, terwijl wij (bijlage 116), hebben aan gegeven welke financieele voordeelen uit deze herziening voor de gemeente, en vooral voor hare inwoners, zullen voort vloeien. Wij hebben in die bijlage o.a. ook be toogd. dat en waarom de genoemde finan cieele voordeelen voor het jaar 1931 nog niet volle in de door de ingezetenen te betalen belastingbedragen tot uiting zul len komen. In sommige der toen gegeven cijfers echter, is, evenals in die betreffende de geraamde uitgaven, eenige wijziging ge komen. waarmede bij het opmaken der jaar zal hebben gewerkt met ingang van ^C0^f rekening is gehouden, en die 1 Januari 1981, ls gedurende dat tijdvak ia bedoeld voorwoord nader worden JflW, .het aantal vergunningen, dat thans 47 omschreven. Totaal aan meerdere ont- c. voor de verdere belasting 80 per j (niet 45 zooals de Bond opgeeft) bedraagt, vangsten wordt 23.876. met 8 gedaald. Nu mag worden toege ven 1930 was opgezet met als uitgangs punt dat de niet rechtstreeks op de belas tingen betrekking hebben uitgaven voor 1931 in liet algemeen gelijk zouden zijn uan die voor 1930, behoudens dan de be dragen van 9.000.wegens algeheele vrijstelling van pensioensbijdragen (met die vrijstelling is thans in de door ons op gemaakte begrooting rekening gehouden) en van 32.000.wegens meerdere kos ten van het gewoon en het buitengewoon lager onderwijs, dient nog te worden op gemerkt, dat laatstgenoemd bedrag eenige wijzigina ondergaat. Er blijft hier een /oordeel van 4.440.met welk bedrag de aanvankelijk berekende meer-uitgaven ad f 32.000.zijn verminderd. Het na deel blijft dus 4.757.4.440.— f 317.—. Benevens dit nadeel is er, bij nadere beschouwing van de belastingopbrengst respectievelijk de uitkeering uit het ge meentefonds in 1931 nog een belangrijke, voordeelige factor, waarop in de bijlage

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 9