TWEEDE EN LAATSTE BLAD
BUITENLAND.
Het voorwoord voor de Gemeentebegrooting voor 1931
VAN DINSDAG 22 NOVEMBER 1930
verschillende eindstations te -water en te
land een afpersing van drie cente voor
Iedere 112 pond bruto gewicht van ver
zonden koopwaren moeten getroosten;
tal van handelsmannen zj]n verplicht een
dollar per maand te betalen z.g. voor
„persoonlijke bewaking".
DE BELGISCHE AANKOOP VAN
GEVECHTSVLIEGTUIGEN
IN ENGELAND.
De Belgische regeering heeft Vrijdag
officieel haar order bevestigd voor een
aantal een-persoons-gevechts-vliegtuigen
van het model Fairey Fire-fly, bestemd
voor de Belgische militaire luchtmacht.
Het is de grootste order, ooit door een
buitenlandsche regeering in Engeland op
dit gebied geplaatst.
De Fairey Fire-fly-gevechtsvliegtuigen
zijn uitgerust met 500 P.K. Rolls Royce-
motoren en behooren tot de snelste mili
taire vliegtuigen ter wereld en bereiken
met volle belasting een maximum-snel
heid van meer dan 320 K.M. per uur.
DE FINSCHE LAPPOBEWEGING.
Krachtige actie.
Een vergadering van gedelegeerden uit
de Lappo-beweging te Helsingfors, waar
aan ongeveer 800 man1 deelnamen, heeft
Zaterdag besloten de beweging te hervor
men tot een krachtige organisatie, die het
Finsche communisme moet onderdrukken
en een sterken nationalen geest moet op
wekken.
Tegelijkertijd werd besloten den tegen-
woordigen mmiser-preaident en vroegeren
rijksbestuurder, Svinkufverd candidaat te
stellen voor de aa presidentsverkiezing.
Het proces tegen de anti-communisten,
die beschuldigd waren 2 communistische
Rijksdagleden in Juli uit het Rijksdagge
bouw ontvoerd te hebben, is Zaterdag ge
ëindigd met de veroordeelSng van 2 be
klaagden tot 2 8 jaar tuchthuis en van
3 anderen tot 2 h 6 maanden gevangenis
straf; 8 anderen werden voorwaardelijk
veroordeeld.
DE MILITAIRE OPLEIDING VAN DE
ACHTTIENJARIGEN.
In Italië.
Toen eenige maanden, geleden de fasci
giovanili di oombatttimento werden opge
richt, die een tusschenochakel invoerde
tusschen de avanguardiati en de milizia,
d. w. z tusschen de organisatie van do
rijpere fascistische jeugd en de fascisti
sche weermacht, werd meteen aangekon
digd, dat ook voor andere jongelieden een
militair opleidingsinstituut zou worden
geschapen voor de jaren tusschen hun
18en verjaardag en hun dienstplicht. Zoo
als wij reeds meldden, zijn de maatregelen
dienaangaande thans afgekondigd. Zij
houden in, dat alle jonge mannen van 18-
jarigen leeftijd, voorzoover zij niet licha
melijk ongeschikt verklaard zifn of door
speciale redenen bijv. het wonen op te
grooten afstand van eenig oefencentrum
verhinderd zijn, zich aan het voorberei
dend militair onderricht moeten onder
werpen. Dit zal worden toevertrouwd aan
het kader van de fascistische militie en
over twee jaarcursussen verdeeld worden,
waarvan de minister van oorlog het pro
gramma opstelt. Jongelieden, die ten min
ste twee jaar deel hebben genomen aan de
oefeningen van de avanguarde zijn van
den eersten cursus vrijgesteld, doch moe
ten wel het daaraan verbonden examen
afleggen. De ouders of voogden zijn ver
plicht hun kinderen of pupillen voor deze
cursussen op te geven en toe te zien, dat
deze ze ook volgen. Op overtreding van
deze bepaling staan boeten van 50 tot 500
lire. Ook werkgevers, die hun werkkract-
ten beletten aan de oefeningen deel te
nemen, stellen zidh aan zoo'n boete bloot.
De bepalingen voor verkorting van den
diensttijd, die normaal 18 maanden be
draagt, zijn uitgebreid in dien zin, dat
kostwinnaurs, die geregeld aan de voor
oefeningen hebben deelgenomen, verkor
ting van diensttijd kunnen krijgen.
De bevolking der Ver. Staten.
122.775.040.
Uit de Zaterdag gepubliceerde cijfers
van de gehouden) volkstelling blijkt, dat
de totale bevolking der Ver. Staten met
inbegrip van Alaska en de West-Indische
eilanden, doch zonder de Phlllppljnen,
122.775.046 personen bedraagt. Van dit
aantal woont 4ö pot. in steden boven de
50.000 inwoners. Er zijn nepen steden met
een bevolking van meer dan een millioen
(New-York, Chicago, Phlladelphlc, De-
trolt, Boston, Los Angelea, Cleveland, St.
Louis en Plttsburgh (de laatste 4 echter
met voorsteden); 55 steden hebben meer
dan 100.000 inwoners.
DE 8TRIJD TEGEN RACKEREERING
IN DE VER. STATEN.
Fraaie toestanden.
De procureur-generaal, die belast ls
Gemeenteraad van Den Helder.
VERLAGING ELEOTRIOITEITS-
TARIEVEN.
Invoering voatrecbttarlef.
B. en W. Bdhrijvon aan don Raad:
B(j de behandeling van de gemeente-
begrooting voor dit jaar werd van de zijde
van ons college de toezegging gedaan, de
mogelijkheid tot invoering vun een vast-
rechttarief voor de levering van electriei-
teit te zullen overwegen.
Nadat het aanvankelijk in onze bedoe
ling heeft gelegen om invoering van even
genoemd tarief te overwegen geheel los
van de overige electriciteitstarieven, bleek
het ons reeds spoedig, dat de invoering
van een vastrechttarief langs dien weg op
'erschillende schier onoverkomelijke be
zwaren zou afstuiten. In verband daar
mede hebben wij het noodig geoordeeld
in het onderzoek naar invoering van een
vastreohttarief ook een herziening van de
bestaande electriciteitstarieven te betrek
ken.
Het resultaat van onze bemoeiingen te
dezer zake, dat door het lid van ons col
lege, dat-meer in het bijzonder belast is
met de zaken de gemeentebedrijven ra
kende, niet dan na zeer langdurige en
vaak moeilijke 'besprekingen met den
directeur der water- en liohtbedrijven en
het hoofd der centrale boekhouding is
verkregen, laten wij hieronder volgen.
Tarief A.
Levering van electriciteit over een meter
met enkel telwerk (hoog tarief) 0.25 per
kWh (de genormaliseerde naam voor de
vroegere benaming K.W.U.).
«Dit tarief zal bij vergelijking van dat,
hetwelk thans geldt voor gebruik over
den gewonen meter een verlaging per
kWh geven van 0.02.
Tarief B.
Levering van electriciteit over een meter
met dubbel telwerk (dubbeltariefmeter):
a. voor levering in de spertijden 0.25
per kWh;
b. voor levering buiten de spertijden
0.12 per kWh.
In vergelijking met de thans geldende
prijzen voor het gebruik, onder a en b
bedoeld, zal een verlaging intreden van
respectievelijk 0.02 en f 0.01 per kWh.
met het onderdrukken van het
„rackereering", diw.z. een manier
z.g.
van
Tarief O.
Levering van electriciteit volgens vast
rechttarief.
Boven 'het vastredhtbedrag zal voor het
gebruik per kWh verschuldigd ziln 0.07.
Het vinden van een goede basis, waar
op bovenstaand vastreohttarief zou kun
nen worden gebouwd, was geen gemakke
lijke taak.
Na ampele overweging hebben wij de
keuze laten vallen op die methode van het
bepalen van het vastrechtbedrag, waarbij
met het zoogenaamde verbruiksverleden
van de consumenten rekening wordt ge
houden.
Tegenover het bezwaar staat evenwel
van den kant van de gemeente bezien het
groote voordeel, dat het „verbruiksver
leden" de risico's, welke voor het electrl-
citeitsbedrijf zijn gelegen in de Invoering
van het vastrechttarief, tot een minimum
zal beperken.
Als regel zal het vastrechtbedrag wor
den vastgesteld naar de verbrulkgegevens
over 1930.
Het jaarverbruik 'wordt, voor zoover dat
berekend was naar het vigeerende tarief
voor levering van electriciteit in de sper
tijden (hoog tarief) vermenigvuldigd met
18/12 cent per kWh, waardoor het vast
recht per maand en per perceel wordt
verkegen.
Voor de berekening van het vastrecht
bedrag naar het „laag tarief' is een mini
mum jaarverbruik gesteld van 240 kWh.
De levering van electriciteit volgens het
vastreohttarief zal bij de in werking tre
ding daarvan uitsluitend geschieden' over
een nieter met enkel telwerk (enkeltarief-
meter).
Ten aanzien van levering van electrici
teit volgen» het vastreohttarief moeten
overeenkomsten worden aangegaan van
een minimum geldigheidsduur van een
Jaar.
De tarieven A, B en C, zooals die hier
boven zijn aangegeven, zullen toepasselijk
zl,jn voor de electiiciteitslevering in woon-
en winkelhuizen, hotels en dergelijke in
richtingen. De keuze uit óén dezer tarie
ven wordt geheel overgelaten aan de con
sumenten (behoudens eenige, in bijlage
No. 171 nader omschreven, bepaling.
Van1 de werking van liet vastrechttarlef
verwachten wil ln de toekomst een niet
onbelangrijke toeneming van het electri-
citeitsverbruik, omdat, zooals u zult be
grijpen, dat tarief als het ware een aan
moediging ls voor de consumenten tot een
royaler verbruik, dat zich vooral zal mani
festeeren in de aanwending van electri
citeit voor andere huishoudelijke doelein
den dan1 verlichting.
Tarief D.
Levering van electriciteit over een maxl-
maahneter (maxlinaaltarief).
De geleverde electriciteit volgens dit ta
rief zal berekend worden tegen 0.05 per
Gedeelten van een kilowatt worden naar
verhouding berekend.
Om voor levering volgens dit tarief in
aanmerking te kunnen komen moeten
overeenkomsten worden aangegaan van
een minimum geldigheidsduur van drie
jaren.
De levering naar dit tarief zal plaats
vinden naar een minimum afname per
jaar van 2400 kWh. In geval evenge
noemd e hoeveelheid niet verbruikt mocht
worden, ls de consument verplicht het
mindere verbruik bij te betalen.
Tarief E.
Levering van electriciteit voor beweeg
kracht en andere doeleinden.
Do prijs pc/kWh volgens dit tarief zal
bedragen voor de levering ln de spertijden
0.25 en voor de levering bulten de sper
tijden 0.10, een en ander met dien ver
stande dat:
a. een minimum gebruik van 10.000 kWh
wordt gegarandeerd;
b. in geval ceen minimum gebruik van
10.000 kWh gegarandeerd kan worden,
voor de levering in de spertijden een prijs
berekend wordt van 2.per kWh.
Bv« aanvaarding van bovenstaande ta
rieven zullen alle thans geldende regelin
gen op dit stuk vervallen, met uitzonde
ring van enkele tarieven in de bijlage ge
noemd en de speciale tarieven, vastgesteld
voor de inrichtingen, die naast het betrek
ken van electriciteit van de gemeente zelf
electriciteit opwekken door middel van
een eigen installatie. Deze inlichtingen
zijn tot- dusverre drie in getal, ml. „Ti-
voli", „Casino" en het bedrijf van de firma
Van Willigen. Ingevolge het bepaalde bjj
art. 2, derde lid, van de verordening, be
vattende de voorwaarden voor de levering
van electriachen stroom, zullen evenbe-
doelde speciale tarieven voor de drie on-
derwerpelijke inrichtingen blijven gelden
tot 1 Januari 1932, tenzij door de betrok
ken exploitanten dier inrichtingen vóór
evengenoemden datum wordt verklaard,
dat zij, onder het doen van afstand van
het recht tot het opwekken van eigen
electriciteit, uitsluitend voor hun inrich
tingen stroom van het gemeentelijk be
drijf zullen betrekken.
Wij verwachten van de invoering dezer
tarieven weliswaar aanvankelijk een na-
deeligen invloed op de ontvangsten, doch
met het oog daarop is, met volledige in
stemming van de commissie vim bljstaiïd,
ln de begrooting van het Electriciteitsbe-
drijf voor het jaar 1931 een bedrag van
10.000 opgenomen, als zijnde voor dit
jaar het geraamde verlies, dat zal ontstaan
door de invoering van het vastrechttarief.
Echter kan met zekerheid worden aan
genomen. dat die aanvankelijk te verwach
ten mindere ontvangst later door het meer
dere gebruik van electriciteit wordt opge
vangen, ja tot den bloei van het bedrijf
zal bijdragen.
MAXIMUM AANTAL VERGUNNINGEN
geven, hetgeen de Inspecteur schrijft, dat
in het algemeen de daling volgens dit
stelsel naar mate het langer werkt in
steeds sneller tempo geschiedt, onze mee
ning is, aldus B. en W., dat de tijd nog
niet gekomen is om het tegenwoordige
stelsel te verlaten. Mocht over vijf jaren
herziening van het maximum kan vol
gens artikel 4 van de Drankwet om de
vijf jaren plaats vinden fixatie noodig
blijken, dan kon daartoe een voorstel door
don Raad non de Kroon cordon gedaan.
IJ. en W. geven derhalve ln overweging
de hiervoor sub 2 en 8 genoemde adres
sen voor kennisgeving aan te nemen.
Wat uongaut het onder le. genoemde
adres, waarin verzocht werd verschillende
met name genoemde wijken droog te leg
gen, hierin zijn B en W. met den Com
missaris van Politie en met den Inspec
teur van de Volksgezondheid van mee
ning, dat aan dit verzoek niet moet wor
den voldaan. In deze wijken zijn op het
oogembli'k ln het geheel geen vergui>
riingsinrichtingen, 'hetgeen er op wijst,
dat er daar geen behoefte aan bestaat.
In het Tuindorp zijn in den loop der
jaren successievelijk twee slijterijen ge
weest, doch die zijn ook weder verdwenen.
Mocht er evenwel behoefte komen aan
vergunningsinrichtingen in deze wijken,
dan achten B. en W. het met den Inspec
teur veel meer gewenscht, dat er zoo
danige inrichtingen komen, waar de be
woners zich langs wettelijken weg sterken
drank kunnen verschaffen, dat dat zulks
clandestien zou moeten gebeuren, bij b.v.
winkeliers en verlofhouders.
Van belang is het hierbij op te merken,
dat bil het tegenwoordige stelsel geen
nieuwe vergunningen ontstaan. Wanneer
dus in deze wijken vergunningsinrichtin
gen zouden verrijzen, dan zou dat een ge
volg moeten zijn van overplaatsing van
bestaande vergunningen. En voor die
overplaatsing is de medewerking van het
College vereischt, welke het kan weige
ren. Overigens meenen B. en W. nog te
moeten opmerken, dat de aard der tegen
woordige en naar te verwachten is, ook
de toekomstige bevolking geen maat
regelen als door het Comité voor Drank
bestrijding worden gevraagd, rechtvaar
digt.
Zij stellen dus voor op het onder le
genoemde adres afwijzend te beschikken.
te krijgen. De kosten hiervan worden ge
raamd op f 400.
De moeilijkheid doet zich dan echter
voor, dat enkele lokalen van school 11, na
de ontruiming van deze school, beschik
baar blijven voor andere scholen, welke
lokalen niet anders te bereiken zullen zijn
dan vla de speelplaats.
Bovendien achten B. en W. ook dit
terrein te klein en uit een hygiënisch
oogpunt niet geschikt, daar er te veel last
zal worden ondervonden van valwinden
tusschen de hooge muren.
De oommissie van advies ls op grond
van deze overwegingen mede tegen (het
verleenen van medewerking, waurmede
B. en W. zidh kunnen vereerrlgen.
Wil de Heldersdhe Schoolverecniging
volharden bil haar plan om dit terreintje
als speelplaats te gebruiken, dan zou er
van de zijde van B. en W. geen bezwaar
tegen bestaan, het aan die vereeniging,
buiten de bepalingen der L. O.-wet om,
in gebruik te geven, indien dit voor de
gèmeente geen kosten met zich brengt.
Daarbij zou dan als voorwaarde moeten
worden bedongen, dat de toegang naar de
beide bovenbedoelde lokalen, zoomede het
gebruik van de rijwielbergplaats naast den
ingang, ongehinderd moeten worden toe
gestaan.
B. en W. willen trachten met de Hel-
dersche Schoolvereeniging zoo mogelijk
tot een oplossing in dezen geest te ge
raken, en stellen voor de gevraagde mede
werking niet te verleenen.
Verpachting tolgelden pontonbrug.
1 Januari 1931 zal de termijn, waarvoor
laatstelijk de heffing van tolgelden voor
de pontonbrug nabij de Kooy werd ver
pacht, verstreken zijn.
In verband hienmede is, evenals vorige
jaren is geschied, met den tegenwoordi-
gen pachter P. Smit, een bespreking ge
houden, welke tot gevolg heeft gehad,
dat Smit-bereid is over 1931 de tolgelden
te pachten voor de som van 330.per
maand. Voor 1930 zajn de tolgelden ver
pacht voor 210.per maand
B. en W. stellen voor de heffing van
tolgelden voor het jaar 1931 aldus te ver
pachten aan P. Smit en P. Smit Jr.
Demping balkcnhaven.
B. en W, schrijven aan den Raad:
In Uwe vergadering van 21 October j.L
werd in onze handen om advies gesteld
Door de Heldersche SchoolvereenigingI iet adres van de N.V. Houthandel v/h J.
Speelterrein Comenlusschool
geldafpersing aan zakenmenschen door [kWh. Voor de opgetreden maximale be
middel van bedreigingen, heeft ver-1 lasting zal voorts naar de hoogste aanwti-
klaard, dat hij reeds vijftig antwoorden zing in het tijdvak 15 October tot 15 Ja-
uit handelskringen ontvangen had op zijn nuari verschuldigd ziln:
vragenlijst nopens den aard der afpersin- a. voor de eerste vijf kilowatt 120 per
gen. Er blijkt uit, dat vrijwel alle artlke- kilowatt per jaar;
len, van melk voor kinderen af tot leve- 'b. voor de volgende vijf kilowatt f 100
ring van lijkkoetsen toe, voor de afper- per jaar;
sers een geschikt operatieobject bieden.!
Gebleken is o.a. dat expediteur» zich aan kilowatt per jaar.
B. en W. wenschen voorlooplg
handhaving van het tegenwoor.
dlge stelseL Geen droogleg
ging van wijken.
Door den Raad werden in handen van
B. en W. gesteld, teneinde vaarover advies
uit te brengen:
le. een adres van het Centraal Comité
voor Drankbestrijding „Den Helder" <Ld.
Februari 1929, houdende verzoek te be
palen, dat in enkele met name genoemde
wijken gèen vergunningen voor den ver
koop van sterken drank zullen worden
verleend;
2e. een adres van de afdeeling Den Hel
der van den- Nederlandschen Bond vaü
Koffiehuis-, Restauranthouders en Slij
ters, houdende verzoek om het maximum
aantal der te verleenen vergunningen
voor den verkoop van sterken drank te
bepalen op 45; en
een adres van het onder le. gen.
Comité, houdende verzoek het onder 2e.
bedoelde adres niet aan te nemen.
B. en W. hebben'zich over deze adres
sen doen vocrlchten door den Commissa
ris van Politie en later ook nog door den
Inspecteur van de Volksgezondheid, be
last met de zaken rakende de drankbe
strijding. Dezen komen beide tot de con
clusie, dat het gewen&oht is om het hier
thans geldende stelsel los te laten en dat
bevorderd wordt, dat het maximum-aantal
der.te verleenen vergunningen wordt ge
steld op 45, dus conform het adres van
bovengenoemdeu Bond.
ZJJ herinneren er uan, dat volgens het
zooeven bedoelde stelsel, dut ook hier toe
passing vindt, het aantal vergunningen
door overlijden van vergunninghouders
e.d. steeds vermindering ondergaat. Al
leen aan weduwen van vergunninghou
ders kan nu nog vergunning worden ver
leend met toepassing van artikel 15 van
de Drankwet.
Nu achten de Commissaris van Politie
en de Inspecteur van de Volksgezondheid,
en hier komt in het kort hun standpunt
op neer, de mogelijkheid niet uitgesloten,
dat indien dit stelsel gehandhaafd wordt,
liet aantal vergunningen beneden het z.g.
behoefte-maximum daalt (men zou ln dit
geval ook kunnen zeggen behoefte-mini
mum) waaruit zeer ongewenschte toestan
den kunnen ontstaan en wel voornamelijk
het gevaar van clandestienen verkoop.
Beiden ziln van meening, dat het aantal
van 45 hier wel ongeveer als het behoefte-
maximum moet worden beschouwd.
Belden staan dus op hetzelfde stand
punt als de adresseerende Bond, in zoo
verre deze ongeveer gelijke motleven in
zijn adres opneemt. Toch meenen B. en
\V., dat de tijd nog niet gekomen is, om
met het bestaande stelsel te breken.
Het aantal vergunningen op 1 Mei 1925
ln deze gemeente verleend, bedroeg 50.
Nu het vorenomschreven stelsel hier vijf
is verzocht om medewerking, ingev. art.
72 e. v. der L.O.wet 1920, tot het beschik
baar stellen van gelden ten behoeve van
<'e inrichting van een speelterrein.
De oorspronkelijke bedoeling van het
bestuur dier vereejiiging was, om de be
schikking te krijgen over het tegenover
de school gelegen perceel aan de Vlaming-
itraat. Dit zou volgens toenmalige mede-
teeling van het bestuur op ongeveer
8000 komen. Voor inrichting van het
t'-rreirt en overschrijfkosten werd dooT
den Directeur van Gemeentewerken 1000
?eraamd, zoodat voor een bedrag van
4000 de verlangde speelplaats gereed
zou ziln.
Voor dit hooge bedrag zou men dan
echter een speelterrein hebben, dat veel
te klein was en dat bovendien zeer on-
practisch zou zijn gelegen. B. en W. ston
den daarom afwijzend tegenover deze aan
vrage.
Ook van de zijde van het bestuur voelde
men in een conferentie met het College
het bezwaarlijke van deze oplossing, in
verband waarmede reeds toen en vervol
gens nog weder in een bespreking tus*
s -hen het bestuur en onzen Voorzitter een
een andere weg werd aangegeven om tot
het gewenschte doel te geraken.
Die weg is de beschikbaarstelling van
het open terreintje, gelegen aan de le
Vroonstraat en toegang gevende tot
school 11. Na overplaatsing van schoc. 11
naar Tuindorp zou dit terrein door de
Comenius-school als speelterrein kunnen
worden gebruikt.
Voor deze oplossing zouden de brand
stoffen- en rijwielbergplaats van de Oo-
menius9ohool verplaatst moeten worden,
Xmtgiijsen en Zoon, waarin zij mededeelt
ïaar balkcnhaven beschikbaar te stillen
om, bij wijze van werkverschaffing, deze
•e doen dempen met vuil, afkomstig van
iiet beltterrein.
Nadat wij voldaan hebben aan Uw
vensch om in deze de meenlng van de
-kommissie voor de Werkverruiming te
kennen, deelen wij U, als resultaat daar-
an mede, dat door de commissie eerstens
i onderzocht of het op het bedtterrein op-
1 «slagen vuil voor demping van de in het
;ntrum der gemeente gelegen balken-
aven geschikt is te achten. Daarbij ls
ebloken dat dit vuil, zooals het op het
Trein opgeslagen ligt, absoluut ongje-
i ihlkt is voor het beoogde doel, daar het
1 oofdzakelijk uit in een zoo vergevorderd
3 ïttingsproces verkeerend afval bestaat,
it het oog op de volksgezondheid, on-
jrantwoordelijk zou zijn, dit naar de bin-
i ?nstad over te brengen. Wel zou, na be-
1 xnrlijke sorteering, een hoeveelheid' voor
Mnping geschikt materiaal kunnen wor
den verkregen, doch daardoor zouden de
kosten buitengewoon hoog worden.
In de tweede plaats heeft de commissie
de kwestie van het vervoer onder de
oogen gezien, waarbij zij concludeert dat,
hoewel zulks ook kostbaar zou worden,
dit per vaartuig zou moeten geschieden,
daar vervoer per as, in verband met den
grooten afstand, nog veel duurder zou
komen.
Ook zal daarbij nog rekening moeten
worden gehouden met bijkomende kosten
van laden en lossen.
Om bovengenoemde redenen achten wij
het niet gewenscht op het verzoek in te
gaan, waarom wij U voorstellen afwij-
teneinde een toegang naar 't speelterrein i zend op het adres te beschikken.
Daartegenover staat, dat in 1931 zullen
moeten worden uitgegeven verschillende
bedragen, (waarop bij de samenstelling
van bijlage 116 van 1930 niet is gerekend,
o.a. 13.000.voor kwade posten op
grond- en personeele belasting van
vorige dienstjaren, f 4.965.voor de
In ons „voorwoord" bij de begrooting verkiezingen voor Prov. Staten en Ge-
oor 1930 hebben wij Uw College er Imeenteraad: 4,963.voor kosten der
izeds opmerkzaam op gemaakt, dat die volkstelling enz. Totaal aan meerdere uit-
begrooting de laatste zou zijn, die werd j gaven van 28.633.verschil 4757.
opgemaakt onder de voor een groot aan- Waar de berekening in bijlage 116
Verschenen is het voorwoord voor de
Gemeentebegrooting voor 1931. Wij ont-
lecnen er het volgende aan:
Diverse kleine veranderingen
in de becijferingen.
tal gemeenten, waaronder ook de onze.
steeds moeilijker geworden omstandig
heden. welke een gevolg waren van de
geldende regeling der financieele verhou
ding tusschen het Rijk en de gemeenten,
terwijl wij (bijlage 116), hebben aan
gegeven welke financieele voordeelen uit
deze herziening voor de gemeente, en
vooral voor hare inwoners, zullen voort
vloeien.
Wij hebben in die bijlage o.a. ook be
toogd. dat en waarom de genoemde finan
cieele voordeelen voor het jaar 1931 nog
niet volle in de door de ingezetenen te
betalen belastingbedragen tot uiting zul
len komen.
In sommige der toen gegeven cijfers
echter, is, evenals in die betreffende de
geraamde uitgaven, eenige wijziging ge
komen. waarmede bij het opmaken der
jaar zal hebben gewerkt met ingang van ^C0^f rekening is gehouden, en die
1 Januari 1981, ls gedurende dat tijdvak ia bedoeld voorwoord nader worden
JflW, .het aantal vergunningen, dat thans 47 omschreven. Totaal aan meerdere ont-
c. voor de verdere belasting 80 per j (niet 45 zooals de Bond opgeeft) bedraagt, vangsten wordt 23.876.
met 8 gedaald. Nu mag worden toege
ven 1930 was opgezet met als uitgangs
punt dat de niet rechtstreeks op de belas
tingen betrekking hebben uitgaven voor
1931 in liet algemeen gelijk zouden zijn
uan die voor 1930, behoudens dan de be
dragen van 9.000.wegens algeheele
vrijstelling van pensioensbijdragen (met
die vrijstelling is thans in de door ons op
gemaakte begrooting rekening gehouden)
en van 32.000.wegens meerdere kos
ten van het gewoon en het buitengewoon
lager onderwijs, dient nog te worden op
gemerkt, dat laatstgenoemd bedrag eenige
wijzigina ondergaat. Er blijft hier een
/oordeel van 4.440.met welk bedrag
de aanvankelijk berekende meer-uitgaven
ad f 32.000.zijn verminderd. Het na
deel blijft dus 4.757.4.440.—
f 317.—.
Benevens dit nadeel is er, bij nadere
beschouwing van de belastingopbrengst
respectievelijk de uitkeering uit het ge
meentefonds in 1931 nog een belangrijke,
voordeelige factor, waarop in de bijlage