Dn mi&t in donkm dagen DietiUmmftje b 75 et. Van Willigen, en tegen, ItlNUI ar» BUITENLAND. OÖST-INDIË. H«t bMtf .PEPERMUNT meen dat de Nederlandsohe Spoorwegen geen oog hebben voor de belangen van land- en tuinbouw is wel wat overdreven. De klacht betreft In hoofdzaak het vracht tarief voor versehe groenten. Spr. heeft een onderzoek Ingesteld. Over het alge meen zijn de tarieven voor land- en tuin» bouwartikelen niet te hoog. We moeten op het oogenblik zeer voor zichtig met deze zaak zijn. Spr. gelooft dat geen lid dezer Kamer terug wil naar de periode van de tekorten bij de Spoorwe gen, die men in 19211922 met groote energie is te boven gekomen. De perso- neelbelangen komen bij die tekorten in het gedrang. De toeneming van het vracht verkeer heeft een geweldige concurrentie in het leven geroepen. De verbetering en uitbreiding van het wegennet zal de con currentie nog meer doen toenemen. Slechts ongeveer 15 pet. van het geheele goederenverkeer geschiedt per spoor wegen. Bij verlaging van de tarieven zal het bedrijf niet meer sluitend zijn te maken. De land- en tuinbouw verkeeren in moeilijkheden, maar ook de spoorwegen gaan een moeilijken tijd tegemoet. Spr. zal met den inspecteuivgeneraal de zaak na der bespreken. Spr. zal dus instellen de commissie en tevens voortdurend contact houden met den inspecteur-generaal om redelijkerwijze te bereiken wat te bereiken valt. De heer Kampschöer (r.-k.) repli ceert en dient een motie in waarbij de wenschelijkheid wordt uitgesproken, dat de regeering maatregelen zal nemen die zullen leiden tot verlaging der vracht tarieven voor de tuinbouwproducten. Deze motie komt dadelijk in behande ling. De Minister doet, na eenige vooraf gegane discussie, een ernstig beroep op den heer Kampschöer de motie in het be lang der zaak in te trekken. De heer Kampschöer trekt de motie in. De begrooting wordt na nog eenige discussie aangenomen z. h. st., onder aan- teekening dat de heer De Visser wil geacht worden te hebben tegengestemd. Begrooting der P. T. T. Aan de orde is de begrooting van het staatsbedrijf der posterijen, telegrafie en telefonie. De algemeene beraadslagingen worden geopend. Mevrouw B a k k er—N o r t (v.-d.) be toogt, dat het gerationaliseerde P. T.- bedrijf te veel eischt van de krachten an liet personeel. Dientengevolge is het ziektepercentage gestegen. Teruggekeerd moet worden tot den aehturigen werkdag. De heer K r ij g e r (c.h.) wijst op de voor velen onaangename gevolgen van de vervroeging der laatste bestelling en dringt aan op herstel van den vroegeren .toestand. Spr. is tegen rentevergoeding bij den post-, chèque- en girodiensthet is geen beleggingsinstituut; als bankiei behoeft de slaat niet op te treden, omdat daaraan geen behoefto bestaat. De heer E b e 1 s (v.-d.) meent, dat de winst van het P. T. T. bedrijf zoo laag mogelijk moet zijn en de tarieven zoo laag mogelijk dienen te worden gesteld. De heer Guit (r.-k.) komt op tegen de aanstelling bij dit bedrijf van zoo- velen op arbeidscontract. De minister voere den aehturigen arbeidsdag inplaats vin den 8 Va urigen arbeidsdag voor de bütellers in. Het reglement voor de zg. jongelingen, dat niet allen gelegenheid biedt om in vasten dienst over te gaan, verdient afkeuring. De taak van den technischen dienst bij de P. T. T. is meer dan noodlg uitgebreid. Do heer prof. van der Bilt (lib.) spreekt allereerst over bedrijfsleidingen bedrijfsuitkomsten. Er Is geen redelijke grond voor de verwachting dat de draad- telegrafie na een inzinking weer betere uitkomsten zal geven. Door uitbreiding der telefonie zal zij steeds meer veeren moeten laten. Vele diensten komen ook rne- r voor radio in aanmerking. Het de- fleit op de-diaadteiegnifle is nog steeds belangrijk. Het heele doorverbi-ndlngs- stelsel berust op bet gebruik van ouder» wetsche, langzaam werkende apparaten volgens het Morsestelsel. Men moet snellere toestellen gebruiken en korte telegrafische mededeelingen per telefoon doorgeven. Onder den directeur- generaal zou een technisch en adminis tratief verantwoordelijke dienstchef voor de post en een voor de telegrafie en telefonie moeten worden geplaatst. De tegenwoordige hoofdinspecteurs dragen geen verantwoordelijkheid; men moet twee bedrijfsdirecteuren hebben. De tele grafie en telefonie is een bij uitstek technische dienst. De heer Teulings (r.k.) bespreekt het rndioprobleem, speciaal de interna tionale toewijzing der golflengten. Wij moeten oppassen, dat ons de lange goli nlot wordt ontnomen. Daartoe ls samen werking der vier groote omroopvoreonl- glngen noodlg. We moeten een. zoo energiek mogelijken zender bouwen. Het nationale belang van onze zendstations olsoht samenwerking der omroepveroeni- gingen. Do heer van Braam heek (s.-d.) be pleit rentevergoeding bij den postohèque- en girodienst en verkorting van den arbeidstijd bij do P.T.T. tot 48 uur, to meer waar do dienst voor do bestellers ls verzwaard. Do tijd dien technisch Der- soneol noodlg heeft oin per trein of flots naar zijn werk te gaan, moot als dienst tijd worden meegerekend. De heer Drop (s.-d.) komt. er tegen op, dat men de moeste z.g. Jongelingen loost, wanneer zij in militairen dienst komen of den twintigjarige leeftijd heb ben bereikt. De Minister van Waterstaat, de heer Reymer, dankt voor den lof aan de leiding van het P.T.T.-bedrijf gebracht. Op het oogenblik inaroheeren de zaken goed en daarom moet de dirootour-gene- raal de noodige vrijheid houden, intus- sohen wil spr. het denkbeeld van Prof. van der Bilt om onder den directeur- generaal twee technische hoofdambtena ren te stellen, verantwoordelijk aan den minister, met den directeur-generaal be spreken. Spr. vindt geen aanleiding om over de geheele linie tot vermindering van werktijd over te gaan. Wel wordt overwogen voor jeugdig persodeel den diensttijd eenigszins te verlichten. De begrooting wordt aangenomen z.h.s. EERSTE KAMER Vergadering van Woensdag. Het vlootplan van minister Deckers. In de Eerste Kamer kwam gisteren het vlootplan in bespreking, dat, evenals in de Tweede Kamer hier veel discussie ont moette Eerste spreker was prof. Van E m fa- den (v.-d.). Na moreele bezwaren te hebben ontwikkeld en zijn waardeering te hebben geuit jegens de petitionnemen ten van S.D.A.P. en „Kerk en Vrede", waarin hij een daad van nood van het volk zag, trad spr. in een beschouwing over de bcteekenis der vlootuitbreiding voor Ned.-Indië. Onze vloot zal hulpe loos blijken tegenover den vijand. Het geld. voor dit wetsontwerp uitgegeven, zal daarom z.i. een nuttelooze uitgave be teek enen van 12^—15 millioen. In de middagzitting kwam mevr. Pot huis—Smit (s.d.a.p.) haar stem tegen net ontwerp verheffen. Spr. kracht is, dat zij niet gelooft in het geweld, de minister wel. H'i is 1 mgzamerhand ingeleefd in de denkbeelden van de marine, die natuur lijk in het geweld gelooft. De ontwape- ningsqcdachte begint ook in kleine landen als Zwitserland. Scandinavië en België meer en meer door te dringen. Het zal de taak zijn der strijdende arbeidersklasse, zei spr., dat haar vredeseischen in vervul ling zul1 en gaan. De soc.-dem. fractie zal tegen dit ontwerp stemmen. Jhr. DeSavornin Lohman (c.h.) noemde de bewering van den heer Brau- tigam in de Tweede Kamer, dat het volk tegen het ontwerp in verzet was geko men, een ongezonde pretentie. Spr. hoopt, dat de regeering zich niet door bedrei gingen als dit petitionnement zal laten in- timideeren. Dat Nederland door de voor gestelde twee schepen te bouwen, een on- gunstigen indruk in het buitenland zou maken, weersprak hij ten sterkste. De chr.-hist. partij heeft in dezen minister het volste vertrouwen en zal gaarne haar stem aan het voorstel geven. Ook mr. Heerkens Thijssen (r.-k.) beval het ontwerp warm aan. Het groote probleem van den Pacific werd door mr. B r i t (a.-r.) besproken. Spr. wees er op, dat wij de Kaap door onze eigen lamlendigheid kwijt zijn ge raakt, hetgeen voor ons een les moet zijn geen gebied onverdedigd te laten. De A.-R. fractie zal vóór stemmen. Mr. Fock (v.b.) wilde kort zijn. Met aandrang verzocht hij den minister, waar hij kon, de algemeene ontwapening voor te staan, doch zoolang de algemeene ont wapening nog geen feit is, voor de vei ligheid vóldoende zorg te dragen. Indien het moet, zal de daad moeten volgen om den oorlog te voorkomen, zei mr. M end els (s.d.a.p.). Of die daad ooit zal moeten komen, zal afhangen van de houding der regeering. Spr. ontveinst zich niet. dat de gevolgen van een der gelijke daad misschien bloedig zullen zijn. maar niet zoo bloedig als een oorlog. In de avondzitting was het woord aan den minister van Defensie. De eindstem ming is bepaald op hedenmiddag half één Uit de pers. DE DEFENSIEBEGROOTING. De „Nw. Rott. CJrt." schrijft: De lof, in het voorloopig verslag aan den minister van defensie gebracht, voor zijn groote belangstelling in de zee-, zoo wel ais in de landmacht, is verdiend. De omvangrijke memorie van antwoord, een knap stuk werk, dat binnen vier weken na het uitkomen van het voorloopig verslag in druk verscheen, getuigt ervan. Marinezaken. Het ligt niet in hot voornemen van den mlpister „de z.g. splitsing der marine te bevorderen". Het inorineprobloem zal dus wordon opgelost door oen langer verblijf van hot beroopspersoneel In de tropen aan te moedigen. Juist! Er ls goon ando- ro weg. Er is op komst een premiestelsel voor 5- of 6-jnrlg verblijf in de tropen. Ook de onderofficieren zullen hun gezin nen kunnen modenemen. Do minister is bezig oen kindertoelage uit de hond van „Koloniën" te breken. Zelfs opent de In- dlsohe regeering „oenlg perspectief" voor de korporaals om met hun gezinnen te reizen. Kan dan onze regeering daartoe' de Indlsohe regeerlng niet dringen? Het geldt hier tooh con Noderlandsch belang. Het overschot h. t. 1. van marineperso neel, waarvoor we gereed staan zelfs „luxe"- dus „prulschepen" te bouwen, moet tot eiken prijs, zelfs met omverwer ping van kleine Indische zienswijzen, worden verminderd. Nu gebleken ls „na gezette overweging", dat InTndlë en voor (Juragao het boroepspersoneel met 500 man moet worden uitgebreid, wordt In dlsohe tegenwerking zeker onduldbaar. Is ten slotte die stille tegenworking van Koloniën mede oorzaak, dat we den kruiser met zos kanonnen, in plauts van met acht, moeten aanvaarden? Dit de ministeriüolo entwoorden blijkt wol afdoende, dat de fusie van do ai'dee- lingen in het departement niet is ge slaagd. „De praktijk aldus de minis ter moet eerst aantoonen, dat zij mo- ■gelijk is „zonder dat aan de belangen van zee- of landmacht te kort wordt gedaan". Dat klinkt juist andersom dan voorheen. Ook moeten we nu hooren, dat „noch de noodzakelijkheid, noch de wenschelijk heid gebleken is om het loodswezen naar een ander departement over te brengen". En de fusie van de vliegdiensten? Men leze: ,.In verband met de opmer king van verschillende leden, dat ook hier te lande watervliegtuigen in de oorlogs organisatie niet gemist kunnen worden, deelt ondergeteekende mede, dat dit punt zijn volle aandacht heeft (het staat er waarempel!), evenals dat van de mogelijk heid om tot een meer economisch beheer der beide vliegdiensten te geraken. In het stadium, waarin liet onderzoek thans nog verkeert, is het hem niet mogelijk nadere inlichtingen te verstrekken". Wij lezen hieruit, dat beide vliegdien sten naast elkaar zullen blijven voortbe staan en dat de Mok zijn watervliegtuigen zal behouden. Wat blijft er zoo over van de argumenten, die ons tot de fusie heb ben geleid? De werfkwestie te Hellevoetsluis zit weer commissoriaal vast. De toestand van Poincaré. Gisterenochtend om elf uur, nadat dr. Boidin en professor Guillain twee uur in consult waren geweest, is het volgende bulletin uitgegeven. In den toestand van den president, die Zaterdag een bloedvaat-kramp heelt ge had, is vanochtend een verbetering inge treden, welke het mogelijk maakt de toe komst hoopvol in te zien. Temperatuur en pols zijn normaal. z De troebelen in Spanje. Majoor Franco bij Lissabon ge ïnterneerd. Do Spaansohe minister van binnen- landsche zaken heeft aan "de pers medege deeld, dat de regeering de mededeeling heeft ontvangen, dat de leiders der opstan delingen! majoor Franco en generaal Queipo de Lano, en vijf Spaansche offi cieren-vliegers met vier vliegtuigen van liet Spaansche leger op het Portugeesche vliegveld Alberque bij Lissabon zijn ge land. Zij zijn door de Portugeesche auto riteiten geïnterneerd en overgebracht naai de gevangenis Mafra bij Lissabon. Aange zien zii politieke vluchtelingen zijn, za van uitlevering aan Spanje Keen sprake ztfm Officieel wordt nog gemeld, dat te San Sebastian onlusten plaats vonden, waarbij twee politieagenten werden gedood. In een kazerne te Santander werden bh een scher mutseling twee boeren gedood. Interview met Franco en Dellano. De Spaansche officier Dellano, die, na de mislukking van de samenzwering op het vliegveld der Vier Winden te Madrid, in gezelschap van Franco en andere Spaansche officieren per vliegtuig naar Lissabon is gevlucht, heeft aan een ver tegenwoordiger van Havas medegedeeld, dafe kapitein Galan (een der te Jaca te rechtgestelde officieren) door de gebeur tenissen te «overhaasten, de revolutie heeft doen mislukken. Galan is drie dagen te vroeg begonnen. Het doel van de revolutie was de Spaan sche republiek te stichten en de militairen aan het bewinfcl door burgers te ver vangen. Majoor Franco, ondervraagd naar zijn ontsnapping uit de gevangenis, heeft ver teld, dat hij zich In een dorp in de buurt van Madrid had schuil gehouden. Rust in de groote Spaansche steden. De regeerlng heeft zich In verbinding gesteld met Barcelona, Santander, Sevilla, Burgos en Valencia. Óveral is het rustig. Muiterij bfi de marine? Volgens berichten uit Gibraltar zou on der het marinepersoneel te Codiz en Va lencia muiterij zijn uitgebroken. Te Alge- olras ls reeds een groot aantal troepen van het Vreemdelingen-Legioen uit Ma rokko aangekomen, die onmiddellijk naar Madrid weiden verder gestuurd. Ver* wacht worden nog meer. troepen uit Ma rokko. Algemeen ziet men hierin een ge brek aan vertrouwen van de regeerlng in do betrouwbaarheid van hot Spaansche leger zelf. De toestand. Eon officieuze nota, welke oen opsom ming geelt van de provincies, waar werk stakingen zijn, zegt, dat deze stakingen oen kalm verloop hebben, Te Oalosn, Se- gura, Elche zijn Incidenten voorgekomen. Een onderhoud met majoor Franco. De vertegenwoordiger van Havos te Lissabon hoeft heden oen onderhoud ge had met majoor Franco. Franoo zei, dat het doel van den opstand de uitroeping van de republiek in Spanje acï&oogt zelf* een klein de gozdUgfteid in ftuib. Wij hebben een enorm sortiment, d< mooistje en nieuwste versiering. comjileef teedi wot IVtekttaat was. Het land heeft vrijheid noodig en kan niet langer onder een - regiem leven dat het 8 jaar onderdrukt heelt. Spanji wil niet langer door generaal Berengue. geregeerd worden. Spanje zal ook zijl Koning de inmenging in de openbare aangelegenheden niet vergeven. De op stand is nu alleen maar uitgesteld, want het gaat om een groote nationale faewe ging, niet om afzonderlijke onbezonnei. grepen naar de maoht. Franco en zijn vrienden wenschen Por tugal te verlaten en zich in een ander land te vestigen. De verantwoordelijkheid voor de ge beurtenissen op 't vliegveld Cuatro Vien- tos rust geheel op Franco en zijn vrienden. Zij zijn naar Portugal gevlucht, omdat de bevolking van Madrid geen gevolg ge geven heeft aan hun oproep. D© toestand verbeterd. De toestand in Spanje schijnt volgens 'de laatste berichten een weinig verbeterd te zijn. De gouverneur van Madrid, een broeder van minister-president Beren- guer, heeft verklaard, dat de regeering er van af heeft gezien een nataljon van het vreemdelingenlegioen uit Marokko naar Madrid te dirigeeren. De Bank van Spanje heeft besloten een crediet van 200.000 peseta's ten behoeve van de bur gerwacht goed te keuren. Voorts wordt een bedrag van 50.000 peseta's beschik baar gesteld voor de nagelaten betrekkin gen van hen, die bil straatgevechten vielen. ALGEHÉELE STOPZETTING VAN DE EMIGRATIE IN AMERIKA. Een advies van de commissie van het Representantenhuis. Washington, 16 Deo. De commissie voor de immigratie uit het Representantenhuls hechtte haar goedkeuring aan de stop zetting van alle immigratie voor den duur van twee jaar, met uitzondering van hen, die bloedverwanten zijn van inwoners en vergunning zullen krijgen zich in Amerika te vestigen tot de helft der be staande contingenten is bereikt. ONGEREGELDHEDEN IN DE GEVANGENIS TE GLODOK. De boel te Glodok (Batavia) is op 19 en 20 November weder het tooneel geweest van ongeregeldheden onder de commu nistische veroordeelden. Er waren naar het Bat. Nbl. aneedeelt, weer talrijke klachten van de gewone soort, zooals over hot eto.n, over „partij? gonooton" die cellulaire straf haddon, enz. Men bleek zelfs een „staking" op touw go zot to hebbon. De directeur heeft onmiddellijk krach tige mnatregelon genomen en Het de ver- oordeelden, die na oen Schifting aks „sta kers" overbleven, in eon aparte zaal op. sluiten. Toen deze zaal op den ochtend van 20 November geopend werd om de stakers van eten te voorzien, drongen dezen zoodanig op, dot het gevangenis personeel niet verhlndcron kon, (lat zij milten de zanl vluchtten. Enkele minuten later waren zij weer opgesloten; do bel hamels kregen lijfstraf. Vrouw van den loodgieter: „Wannéér je vader terugkomt om zijn gereedschap e halen, moet je hem vertellen, dat de vaterleiding in de keuken gesprongen is." Passing Show, Londen. DIEFSTALLEN IN HET MARINE ETABLISSEMENT. De Indische Crt. meldt dat belangrijke liefstallen ten nadeele van net marine- tablissement zijn ontdekt. BH huiszoe- ingen zijn kisten lijnolie, benzine, Ijatihout etc. gevonden. Verschillende ar- estaties hadden plaats. LUCHTVAART. De postvluchten naar en van Indië. Het vijfde vliegtuig te DJask. Het 5e postvliegtuig is Dinsdagochtend i u. 35 uit Jodhpur vertrokken en 9 u. 35 n Karatsji geland. Vandaar vertrok het m 10 u. 45. vaai-ha het om 14 u. 50 te jask aankwam. Te Rangoon. Het 5de retourvliegtuig ls gisteren 15 i. 15 in Bagdad aangekomen. Het was om uur uit Djask vertrokken en heeft den ocht van 10 uur tot 11 u. 6 te Boesjir on derbroken. Het 7 e vliegtuig te Athene. BH de K. L. M. is bericht binnengeko- len, dat het zevende postvliegtuig, de AH.A.E.O., te 9 u. 10 van Sofia, is vertrok - :en en te 17 u. 5 te Athene is gearriveerd, a te Larissa wegens het slechte weer een usschenlanding te hebben gemaakt. Te Caïro. Het 7de postvliegtuig Is gisterochtend Dm 7 u. 27 uit Athene vertrokken en na een tussch en landing van 13 u. tot 14 u. 30 te Mersa Matru om 17 uur te Oaïro aan gekomen. Radlop roeven. Een ,,Aneta"-telegram uit Bandoeng dd. 15 Dec. meldt: De gouvernements-radrodienst nam met het vliegtuig P.H.A.G.A. radioproeven, welke zeer goed slaagden. Behoudens on derbreking door een defect aan den korte- golfzender van het vliegtuig tusschen Pa- leanbang en Medan werd op schitterende wijze de wederzijdsohe radio-verbinding onderhouden. Het vertrek van het Italiaansche vliegtuigeskader naar Zuid-Amerika. Het eskader van twaalf watervliegi- tuigen is gisterenmorgen om kwart voor acht uit de baai van Orbetello voor den tocht naar Brazilië vertrokken. De eerste etappe gaat tot Cartagena. Een artikel van generaal Baibo. Alvorens de kruisreis van Italië naar Brazilië aan te vangen heeft generaal Baibo, de minister van luchtvaart, onder wiens bevel de reis ondernomen wordt, aan. het agentschap Stefani een artikel ter hand gesteld, waarin hij eerst herinnert aan de twee voorafgaande kruisreizen, die naar het \Y estelHk deel van de Middelland- sche Zee van 2800 K.M. en die van Rome naar Odessa van 4007 K.M. Deze derde reis, zoo ging liU voort, is oneindig veel moeilHker. ZU omvat een parcours van on geveer 10.400 K.M., waarvan alle étappes op één na meer dan 1000 K.M. lang zHn. De toesnellen zijn de roemrHke S 55, type bombardeerwatervliegtuig, die de noodige wHzigingen hebben ondergaan in verband met de groote afstanden, die in een ruk moeten worden afgelegd. De motoren zHn twee Flat A 22 R's van 12 cylinders en 500—6C0 P.K. Het volledig draagvermogen is 10.000 K.G. De toestellen zijn voorzien van radio-toestellen voor de lange golf met een werkingssfeer van 900 K.M. en voor de korte golf met een werkingssfeer van 8000 K.M. Elk toestel ls voorzien van een speciaal verli. htingsstelsel *oor een eventueel© daling .bij nacht. Het hoofddoel van de kruisreis ls het oefenen van het i orsoneel voor het vliegen in verband. Elk toestel ls voorzien van' een sextant- compas als eonlg oriëntatiemiddel Hat personeel voor de reis telt 50 man, d.w.z, vier per vliegtuig, t. w. twee vliegers, ©en mecanicien en een marconist. Hst eskader bestaat n.1. uit 14 vliegtuigen, alt vier smaldeelen van drie toestellen en twee werkplaats-toestellen. Deze twee gaan echter slechts mee tot Bolama, zH steken niet mee den Atlantlsihen Oceaan over. De kosten van deze kruisers zullen, alle kleinigheden meegerekend, niet moor dan drie mllüoen lire bedragen, een onbedui dend cijfer, vergeleken bij de kotten van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 6