Dn mi&t
in
donkm
dagen
DietiUmmftje
b
75 et.
Van Willigen,
en
tegen,
ItlNUI ar»
BUITENLAND.
OÖST-INDIË.
H«t bMtf
.PEPERMUNT
meen dat de Nederlandsohe Spoorwegen
geen oog hebben voor de belangen van
land- en tuinbouw is wel wat overdreven.
De klacht betreft In hoofdzaak het vracht
tarief voor versehe groenten. Spr. heeft
een onderzoek Ingesteld. Over het alge
meen zijn de tarieven voor land- en tuin»
bouwartikelen niet te hoog.
We moeten op het oogenblik zeer voor
zichtig met deze zaak zijn. Spr. gelooft dat
geen lid dezer Kamer terug wil naar de
periode van de tekorten bij de Spoorwe
gen, die men in 19211922 met groote
energie is te boven gekomen. De perso-
neelbelangen komen bij die tekorten in
het gedrang. De toeneming van het vracht
verkeer heeft een geweldige concurrentie
in het leven geroepen. De verbetering en
uitbreiding van het wegennet zal de con
currentie nog meer doen toenemen.
Slechts ongeveer 15 pet. van het geheele
goederenverkeer geschiedt per spoor
wegen.
Bij verlaging van de tarieven zal het
bedrijf niet meer sluitend zijn te maken.
De land- en tuinbouw verkeeren in
moeilijkheden, maar ook de spoorwegen
gaan een moeilijken tijd tegemoet. Spr. zal
met den inspecteuivgeneraal de zaak na
der bespreken.
Spr. zal dus instellen de commissie en
tevens voortdurend contact houden met
den inspecteur-generaal om redelijkerwijze
te bereiken wat te bereiken valt.
De heer Kampschöer (r.-k.) repli
ceert en dient een motie in waarbij de
wenschelijkheid wordt uitgesproken, dat
de regeering maatregelen zal nemen die
zullen leiden tot verlaging der vracht
tarieven voor de tuinbouwproducten.
Deze motie komt dadelijk in behande
ling.
De Minister doet, na eenige vooraf
gegane discussie, een ernstig beroep op
den heer Kampschöer de motie in het be
lang der zaak in te trekken.
De heer Kampschöer trekt de
motie in.
De begrooting wordt na nog eenige
discussie aangenomen z. h. st., onder aan-
teekening dat de heer De Visser wil
geacht worden te hebben tegengestemd.
Begrooting der P. T. T.
Aan de orde is de begrooting van het
staatsbedrijf der posterijen, telegrafie en
telefonie.
De algemeene beraadslagingen worden
geopend.
Mevrouw B a k k er—N o r t (v.-d.) be
toogt, dat het gerationaliseerde P. T.-
bedrijf te veel eischt van de krachten
an liet personeel. Dientengevolge is het
ziektepercentage gestegen. Teruggekeerd
moet worden tot den aehturigen werkdag.
De heer K r ij g e r (c.h.) wijst op de
voor velen onaangename gevolgen van
de vervroeging der laatste bestelling en
dringt aan op herstel van den vroegeren
.toestand. Spr. is tegen rentevergoeding
bij den post-, chèque- en girodiensthet
is geen beleggingsinstituut; als bankiei
behoeft de slaat niet op te treden, omdat
daaraan geen behoefto bestaat.
De heer E b e 1 s (v.-d.) meent, dat de
winst van het P. T. T. bedrijf zoo laag
mogelijk moet zijn en de tarieven zoo
laag mogelijk dienen te worden gesteld.
De heer Guit (r.-k.) komt op tegen
de aanstelling bij dit bedrijf van zoo-
velen op arbeidscontract. De minister
voere den aehturigen arbeidsdag inplaats
vin den 8 Va urigen arbeidsdag voor de
bütellers in. Het reglement voor de zg.
jongelingen, dat niet allen gelegenheid
biedt om in vasten dienst over te gaan,
verdient afkeuring. De taak van den
technischen dienst bij de P. T. T. is meer
dan noodlg uitgebreid.
Do heer prof. van der Bilt (lib.)
spreekt allereerst over bedrijfsleidingen
bedrijfsuitkomsten. Er Is geen redelijke
grond voor de verwachting dat de draad-
telegrafie na een inzinking weer betere
uitkomsten zal geven. Door uitbreiding
der telefonie zal zij steeds meer veeren
moeten laten. Vele diensten komen ook
rne- r voor radio in aanmerking. Het de-
fleit op de-diaadteiegnifle is nog steeds
belangrijk. Het heele doorverbi-ndlngs-
stelsel berust op bet gebruik van ouder»
wetsche, langzaam werkende apparaten
volgens het Morsestelsel.
Men moet snellere toestellen gebruiken
en korte telegrafische mededeelingen per
telefoon doorgeven. Onder den directeur-
generaal zou een technisch en adminis
tratief verantwoordelijke dienstchef voor
de post en een voor de telegrafie en
telefonie moeten worden geplaatst. De
tegenwoordige hoofdinspecteurs dragen
geen verantwoordelijkheid; men moet
twee bedrijfsdirecteuren hebben. De tele
grafie en telefonie is een bij uitstek
technische dienst.
De heer Teulings (r.k.) bespreekt
het rndioprobleem, speciaal de interna
tionale toewijzing der golflengten. Wij
moeten oppassen, dat ons de lange goli
nlot wordt ontnomen. Daartoe ls samen
werking der vier groote omroopvoreonl-
glngen noodlg. We moeten een. zoo
energiek mogelijken zender bouwen. Het
nationale belang van onze zendstations
olsoht samenwerking der omroepveroeni-
gingen.
Do heer van Braam heek (s.-d.) be
pleit rentevergoeding bij den postohèque-
en girodienst en verkorting van den
arbeidstijd bij do P.T.T. tot 48 uur, to
meer waar do dienst voor do bestellers
ls verzwaard. Do tijd dien technisch Der-
soneol noodlg heeft oin per trein of flots
naar zijn werk te gaan, moot als dienst
tijd worden meegerekend.
De heer Drop (s.-d.) komt. er tegen
op, dat men de moeste z.g. Jongelingen
loost, wanneer zij in militairen dienst
komen of den twintigjarige leeftijd heb
ben bereikt.
De Minister van Waterstaat, de heer
Reymer, dankt voor den lof aan de
leiding van het P.T.T.-bedrijf gebracht.
Op het oogenblik inaroheeren de zaken
goed en daarom moet de dirootour-gene-
raal de noodige vrijheid houden, intus-
sohen wil spr. het denkbeeld van Prof.
van der Bilt om onder den directeur-
generaal twee technische hoofdambtena
ren te stellen, verantwoordelijk aan den
minister, met den directeur-generaal be
spreken. Spr. vindt geen aanleiding om
over de geheele linie tot vermindering
van werktijd over te gaan. Wel wordt
overwogen voor jeugdig persodeel den
diensttijd eenigszins te verlichten.
De begrooting wordt aangenomen z.h.s.
EERSTE KAMER
Vergadering van Woensdag.
Het vlootplan van minister
Deckers.
In de Eerste Kamer kwam gisteren het
vlootplan in bespreking, dat, evenals in
de Tweede Kamer hier veel discussie ont
moette
Eerste spreker was prof. Van E m fa-
den (v.-d.). Na moreele bezwaren te
hebben ontwikkeld en zijn waardeering
te hebben geuit jegens de petitionnemen
ten van S.D.A.P. en „Kerk en Vrede",
waarin hij een daad van nood van het
volk zag, trad spr. in een beschouwing
over de bcteekenis der vlootuitbreiding
voor Ned.-Indië. Onze vloot zal hulpe
loos blijken tegenover den vijand. Het
geld. voor dit wetsontwerp uitgegeven,
zal daarom z.i. een nuttelooze uitgave be
teek enen van 12^—15 millioen.
In de middagzitting kwam mevr. Pot
huis—Smit (s.d.a.p.) haar stem tegen
net ontwerp verheffen. Spr. kracht is, dat
zij niet gelooft in het geweld, de minister
wel. H'i is 1 mgzamerhand ingeleefd in de
denkbeelden van de marine, die natuur
lijk in het geweld gelooft. De ontwape-
ningsqcdachte begint ook in kleine landen
als Zwitserland. Scandinavië en België
meer en meer door te dringen. Het zal de
taak zijn der strijdende arbeidersklasse,
zei spr., dat haar vredeseischen in vervul
ling zul1 en gaan. De soc.-dem. fractie zal
tegen dit ontwerp stemmen.
Jhr. DeSavornin Lohman (c.h.)
noemde de bewering van den heer Brau-
tigam in de Tweede Kamer, dat het volk
tegen het ontwerp in verzet was geko
men, een ongezonde pretentie. Spr. hoopt,
dat de regeering zich niet door bedrei
gingen als dit petitionnement zal laten in-
timideeren. Dat Nederland door de voor
gestelde twee schepen te bouwen, een on-
gunstigen indruk in het buitenland zou
maken, weersprak hij ten sterkste. De
chr.-hist. partij heeft in dezen minister het
volste vertrouwen en zal gaarne haar
stem aan het voorstel geven.
Ook mr. Heerkens Thijssen
(r.-k.) beval het ontwerp warm aan.
Het groote probleem van den Pacific
werd door mr. B r i t (a.-r.) besproken.
Spr. wees er op, dat wij de Kaap door
onze eigen lamlendigheid kwijt zijn ge
raakt, hetgeen voor ons een les moet zijn
geen gebied onverdedigd te laten. De
A.-R. fractie zal vóór stemmen.
Mr. Fock (v.b.) wilde kort zijn. Met
aandrang verzocht hij den minister, waar
hij kon, de algemeene ontwapening voor
te staan, doch zoolang de algemeene ont
wapening nog geen feit is, voor de vei
ligheid vóldoende zorg te dragen.
Indien het moet, zal de daad moeten
volgen om den oorlog te voorkomen, zei
mr. M end els (s.d.a.p.). Of die daad
ooit zal moeten komen, zal afhangen van
de houding der regeering. Spr. ontveinst
zich niet. dat de gevolgen van een der
gelijke daad misschien bloedig zullen zijn.
maar niet zoo bloedig als een oorlog.
In de avondzitting was het woord aan
den minister van Defensie. De eindstem
ming is bepaald op hedenmiddag half één
Uit de pers.
DE DEFENSIEBEGROOTING.
De „Nw. Rott. CJrt." schrijft:
De lof, in het voorloopig verslag aan
den minister van defensie gebracht, voor
zijn groote belangstelling in de zee-, zoo
wel ais in de landmacht, is verdiend. De
omvangrijke memorie van antwoord, een
knap stuk werk, dat binnen vier weken na
het uitkomen van het voorloopig verslag
in druk verscheen, getuigt ervan.
Marinezaken.
Het ligt niet in hot voornemen van den
mlpister „de z.g. splitsing der marine te
bevorderen". Het inorineprobloem zal dus
wordon opgelost door oen langer verblijf
van hot beroopspersoneel In de tropen
aan te moedigen. Juist! Er ls goon ando-
ro weg. Er is op komst een premiestelsel
voor 5- of 6-jnrlg verblijf in de tropen.
Ook de onderofficieren zullen hun gezin
nen kunnen modenemen. Do minister is
bezig oen kindertoelage uit de hond van
„Koloniën" te breken. Zelfs opent de In-
dlsohe regeering „oenlg perspectief" voor
de korporaals om met hun gezinnen te
reizen. Kan dan onze regeering daartoe'
de Indlsohe regeerlng niet dringen? Het
geldt hier tooh con Noderlandsch belang.
Het overschot h. t. 1. van marineperso
neel, waarvoor we gereed staan zelfs
„luxe"- dus „prulschepen" te bouwen,
moet tot eiken prijs, zelfs met omverwer
ping van kleine Indische zienswijzen,
worden verminderd. Nu gebleken ls „na
gezette overweging", dat InTndlë en voor
(Juragao het boroepspersoneel met 500
man moet worden uitgebreid, wordt In
dlsohe tegenwerking zeker onduldbaar.
Is ten slotte die stille tegenworking
van Koloniën mede oorzaak, dat we den
kruiser met zos kanonnen, in plauts van
met acht, moeten aanvaarden?
Dit de ministeriüolo entwoorden blijkt
wol afdoende, dat de fusie van do ai'dee-
lingen in het departement niet is ge
slaagd. „De praktijk aldus de minis
ter moet eerst aantoonen, dat zij mo-
■gelijk is „zonder dat aan de belangen van
zee- of landmacht te kort wordt gedaan".
Dat klinkt juist andersom dan voorheen.
Ook moeten we nu hooren, dat „noch de
noodzakelijkheid, noch de wenschelijk
heid gebleken is om het loodswezen naar
een ander departement over te brengen".
En de fusie van de vliegdiensten?
Men leze: ,.In verband met de opmer
king van verschillende leden, dat ook hier
te lande watervliegtuigen in de oorlogs
organisatie niet gemist kunnen worden,
deelt ondergeteekende mede, dat dit punt
zijn volle aandacht heeft (het staat er
waarempel!), evenals dat van de mogelijk
heid om tot een meer economisch beheer
der beide vliegdiensten te geraken. In het
stadium, waarin liet onderzoek thans nog
verkeert, is het hem niet mogelijk nadere
inlichtingen te verstrekken".
Wij lezen hieruit, dat beide vliegdien
sten naast elkaar zullen blijven voortbe
staan en dat de Mok zijn watervliegtuigen
zal behouden. Wat blijft er zoo over van
de argumenten, die ons tot de fusie heb
ben geleid?
De werfkwestie te Hellevoetsluis zit
weer commissoriaal vast.
De toestand van Poincaré.
Gisterenochtend om elf uur, nadat dr.
Boidin en professor Guillain twee uur in
consult waren geweest, is het volgende
bulletin uitgegeven.
In den toestand van den president, die
Zaterdag een bloedvaat-kramp heelt ge
had, is vanochtend een verbetering inge
treden, welke het mogelijk maakt de toe
komst hoopvol in te zien. Temperatuur en
pols zijn normaal. z
De troebelen in Spanje.
Majoor Franco bij Lissabon ge
ïnterneerd.
Do Spaansohe minister van binnen-
landsche zaken heeft aan "de pers medege
deeld, dat de regeering de mededeeling
heeft ontvangen, dat de leiders der opstan
delingen! majoor Franco en generaal
Queipo de Lano, en vijf Spaansche offi
cieren-vliegers met vier vliegtuigen van
liet Spaansche leger op het Portugeesche
vliegveld Alberque bij Lissabon zijn ge
land. Zij zijn door de Portugeesche auto
riteiten geïnterneerd en overgebracht naai
de gevangenis Mafra bij Lissabon. Aange
zien zii politieke vluchtelingen zijn, za
van uitlevering aan Spanje Keen sprake
ztfm
Officieel wordt nog gemeld, dat te San
Sebastian onlusten plaats vonden, waarbij
twee politieagenten werden gedood. In een
kazerne te Santander werden bh een scher
mutseling twee boeren gedood.
Interview met Franco en Dellano.
De Spaansche officier Dellano, die, na
de mislukking van de samenzwering op
het vliegveld der Vier Winden te Madrid,
in gezelschap van Franco en andere
Spaansche officieren per vliegtuig naar
Lissabon is gevlucht, heeft aan een ver
tegenwoordiger van Havas medegedeeld,
dafe kapitein Galan (een der te Jaca te
rechtgestelde officieren) door de gebeur
tenissen te «overhaasten, de revolutie heeft
doen mislukken.
Galan is drie dagen te vroeg begonnen.
Het doel van de revolutie was de Spaan
sche republiek te stichten en de militairen
aan het bewinfcl door burgers te ver
vangen.
Majoor Franco, ondervraagd naar zijn
ontsnapping uit de gevangenis, heeft ver
teld, dat hij zich In een dorp in de buurt
van Madrid had schuil gehouden.
Rust in de groote Spaansche
steden.
De regeerlng heeft zich In verbinding
gesteld met Barcelona, Santander, Sevilla,
Burgos en Valencia. Óveral is het rustig.
Muiterij bfi de marine?
Volgens berichten uit Gibraltar zou on
der het marinepersoneel te Codiz en Va
lencia muiterij zijn uitgebroken. Te Alge-
olras ls reeds een groot aantal troepen
van het Vreemdelingen-Legioen uit Ma
rokko aangekomen, die onmiddellijk naar
Madrid weiden verder gestuurd. Ver*
wacht worden nog meer. troepen uit Ma
rokko. Algemeen ziet men hierin een ge
brek aan vertrouwen van de regeerlng in
do betrouwbaarheid van hot Spaansche
leger zelf.
De toestand.
Eon officieuze nota, welke oen opsom
ming geelt van de provincies, waar werk
stakingen zijn, zegt, dat deze stakingen
oen kalm verloop hebben, Te Oalosn, Se-
gura, Elche zijn Incidenten voorgekomen.
Een onderhoud met majoor Franco.
De vertegenwoordiger van Havos te
Lissabon hoeft heden oen onderhoud ge
had met majoor Franco.
Franoo zei, dat het doel van den opstand
de uitroeping van de republiek in Spanje
acï&oogt zelf* een klein
de
gozdUgfteid in ftuib.
Wij hebben een enorm sortiment, d<
mooistje en nieuwste versiering.
comjileef teedi wot
IVtekttaat
was. Het land heeft vrijheid noodig en
kan niet langer onder een - regiem leven
dat het 8 jaar onderdrukt heelt. Spanji
wil niet langer door generaal Berengue.
geregeerd worden. Spanje zal ook zijl
Koning de inmenging in de openbare
aangelegenheden niet vergeven. De op
stand is nu alleen maar uitgesteld, want
het gaat om een groote nationale faewe
ging, niet om afzonderlijke onbezonnei.
grepen naar de maoht.
Franco en zijn vrienden wenschen Por
tugal te verlaten en zich in een ander land
te vestigen.
De verantwoordelijkheid voor de ge
beurtenissen op 't vliegveld Cuatro Vien-
tos rust geheel op Franco en zijn vrienden.
Zij zijn naar Portugal gevlucht, omdat de
bevolking van Madrid geen gevolg ge
geven heeft aan hun oproep.
D© toestand verbeterd.
De toestand in Spanje schijnt volgens
'de laatste berichten een weinig verbeterd
te zijn. De gouverneur van Madrid, een
broeder van minister-president Beren-
guer, heeft verklaard, dat de regeering
er van af heeft gezien een nataljon van
het vreemdelingenlegioen uit Marokko
naar Madrid te dirigeeren. De Bank van
Spanje heeft besloten een crediet van
200.000 peseta's ten behoeve van de bur
gerwacht goed te keuren. Voorts wordt
een bedrag van 50.000 peseta's beschik
baar gesteld voor de nagelaten betrekkin
gen van hen, die bil straatgevechten
vielen.
ALGEHÉELE STOPZETTING VAN DE
EMIGRATIE IN AMERIKA.
Een advies van de commissie
van het Representantenhuis.
Washington, 16 Deo. De commissie voor
de immigratie uit het Representantenhuls
hechtte haar goedkeuring aan de stop
zetting van alle immigratie voor den
duur van twee jaar, met uitzondering van
hen, die bloedverwanten zijn van inwoners
en vergunning zullen krijgen zich in
Amerika te vestigen tot de helft der be
staande contingenten is bereikt.
ONGEREGELDHEDEN IN DE
GEVANGENIS TE GLODOK.
De boel te Glodok (Batavia) is op 19 en
20 November weder het tooneel geweest
van ongeregeldheden onder de commu
nistische veroordeelden.
Er waren naar het Bat. Nbl. aneedeelt,
weer talrijke klachten van de gewone
soort, zooals over hot eto.n, over „partij?
gonooton" die cellulaire straf haddon, enz.
Men bleek zelfs een „staking" op touw
go zot to hebbon.
De directeur heeft onmiddellijk krach
tige mnatregelon genomen en Het de ver-
oordeelden, die na oen Schifting aks „sta
kers" overbleven, in eon aparte zaal op.
sluiten. Toen deze zaal op den ochtend
van 20 November geopend werd om de
stakers van eten te voorzien, drongen
dezen zoodanig op, dot het gevangenis
personeel niet verhlndcron kon, (lat zij
milten de zanl vluchtten. Enkele minuten
later waren zij weer opgesloten; do bel
hamels kregen lijfstraf.
Vrouw van den loodgieter: „Wannéér
je vader terugkomt om zijn gereedschap
e halen, moet je hem vertellen, dat de
vaterleiding in de keuken gesprongen is."
Passing Show, Londen.
DIEFSTALLEN IN HET MARINE
ETABLISSEMENT.
De Indische Crt. meldt dat belangrijke
liefstallen ten nadeele van net marine-
tablissement zijn ontdekt. BH huiszoe-
ingen zijn kisten lijnolie, benzine,
Ijatihout etc. gevonden. Verschillende ar-
estaties hadden plaats.
LUCHTVAART.
De postvluchten naar en van Indië.
Het vijfde vliegtuig te DJask.
Het 5e postvliegtuig is Dinsdagochtend
i u. 35 uit Jodhpur vertrokken en 9 u. 35
n Karatsji geland. Vandaar vertrok het
m 10 u. 45. vaai-ha het om 14 u. 50 te
jask aankwam.
Te Rangoon.
Het 5de retourvliegtuig ls gisteren 15
i. 15 in Bagdad aangekomen. Het was om
uur uit Djask vertrokken en heeft den
ocht van 10 uur tot 11 u. 6 te Boesjir on
derbroken.
Het 7 e vliegtuig te Athene.
BH de K. L. M. is bericht binnengeko-
len, dat het zevende postvliegtuig, de
AH.A.E.O., te 9 u. 10 van Sofia, is vertrok -
:en en te 17 u. 5 te Athene is gearriveerd,
a te Larissa wegens het slechte weer een
usschenlanding te hebben gemaakt.
Te Caïro.
Het 7de postvliegtuig Is gisterochtend
Dm 7 u. 27 uit Athene vertrokken en na
een tussch en landing van 13 u. tot 14 u. 30
te Mersa Matru om 17 uur te Oaïro aan
gekomen.
Radlop roeven.
Een ,,Aneta"-telegram uit Bandoeng dd.
15 Dec. meldt:
De gouvernements-radrodienst nam met
het vliegtuig P.H.A.G.A. radioproeven,
welke zeer goed slaagden. Behoudens on
derbreking door een defect aan den korte-
golfzender van het vliegtuig tusschen Pa-
leanbang en Medan werd op schitterende
wijze de wederzijdsohe radio-verbinding
onderhouden.
Het vertrek van het Italiaansche
vliegtuigeskader naar
Zuid-Amerika.
Het eskader van twaalf watervliegi-
tuigen is gisterenmorgen om kwart voor
acht uit de baai van Orbetello voor den
tocht naar Brazilië vertrokken. De eerste
etappe gaat tot Cartagena.
Een artikel van generaal Baibo.
Alvorens de kruisreis van Italië naar
Brazilië aan te vangen heeft generaal
Baibo, de minister van luchtvaart, onder
wiens bevel de reis ondernomen wordt,
aan. het agentschap Stefani een artikel ter
hand gesteld, waarin hij eerst herinnert
aan de twee voorafgaande kruisreizen, die
naar het \Y estelHk deel van de Middelland-
sche Zee van 2800 K.M. en die van Rome
naar Odessa van 4007 K.M. Deze derde
reis, zoo ging liU voort, is oneindig veel
moeilHker. ZU omvat een parcours van on
geveer 10.400 K.M., waarvan alle étappes
op één na meer dan 1000 K.M. lang zHn.
De toesnellen zijn de roemrHke S 55, type
bombardeerwatervliegtuig, die de noodige
wHzigingen hebben ondergaan in verband
met de groote afstanden, die in een ruk
moeten worden afgelegd. De motoren zHn
twee Flat A 22 R's van 12 cylinders en
500—6C0 P.K. Het volledig draagvermogen
is 10.000 K.G. De toestellen zijn voorzien
van radio-toestellen voor de lange golf
met een werkingssfeer van 900 K.M. en
voor de korte golf met een werkingssfeer
van 8000 K.M. Elk toestel ls voorzien van
een speciaal verli. htingsstelsel *oor een
eventueel© daling .bij nacht. Het hoofddoel
van de kruisreis ls het oefenen van het
i orsoneel voor het vliegen in verband.
Elk toestel ls voorzien van' een sextant-
compas als eonlg oriëntatiemiddel Hat
personeel voor de reis telt 50 man, d.w.z,
vier per vliegtuig, t. w. twee vliegers, ©en
mecanicien en een marconist. Hst eskader
bestaat n.1. uit 14 vliegtuigen, alt vier
smaldeelen van drie toestellen en twee
werkplaats-toestellen. Deze twee gaan
echter slechts mee tot Bolama, zH steken
niet mee den Atlantlsihen Oceaan over.
De kosten van deze kruisers zullen, alle
kleinigheden meegerekend, niet moor dan
drie mllüoen lire bedragen, een onbedui
dend cijfer, vergeleken bij de kotten van