dc
&oleUf
Dedcten dag wat nieuws?
<Keden
tëcfypfticA
Aaïdeumh
aan Willigen,
*WeMïaat.
HET BINNENHOF]
l
OP EN OM
Gesprongen Handen.
Nieuwe Uitgave.
KAPOKMATRASSEN EN
BEDDEN
VERTROUWEN
OUDKERK &VAN PRAAG
in volle zee de bemanning voor haar red
ding uitsluitend is aangewezen op de
sloepen. De ontzaglijke moeilijkheden en
de ernstige ongelukken een kokende
zee, een zwaar hellend schip! welke
zich bh het uitzetten van sloepen hebben
voorgedaan, de onmacht der techniek,
welke in deze vreeselüke momenten no-
lens vol ene gedemonstreerd werd, heeft,
vooral als weer een deel van zijn kostba
ren last ten onderging, jaar in, jaar uit,
met dezelfde regelmaat, een roep door de
wereldpers doen gaan om betere redding
middelen.
„Wanneer wij, in korte trekken nagaan,
hoe gebrekkig de voorschriften in de red
dingsmogelijkheid ter zee voorzien, dan
komen wh tot het volgende:
1. Middelen tot het uitzetten der sloe
pen bij meer dan 7° slagzij worden niet
vereischt.
2. Middelen ter voorkoming van het
vallen der sloepen door het slippen van
talies worden niet vereischt
3. Middelen ter voorkoming van het
stukslaan der sloepen worden niet ver
eischt.
4. Wanneer het schip meer dan 15°
slagzij krijgt, ontbreekt de zekerheid be
treffende de sterkte der davits."
Aldus sohriift de heer A. P. Schat, oud
koop vaardü-officier, thans te Utrecht
woonachtig, op pagina 17 van zijn „Publi
catie No. 5", een lijvige, typografisch uit
stekend verzorgde en met vele suggestieve
foto's en teekeningen o. a. van onder
gaande schepen verluchte brochure, die
ons dezer dagen in handen kwam en wel
ker samenstelling, naar uit de inleiding
blijkt, is mogelijk geweest dank zij de
medewerking van groote stoomvaartmaat
schappijen en handelsondernemingen, van
het British Imperial War Museum, de
.Aederlandsche Scheepvaart Inspectie en
belangstellenden ii> het reddingwezen ter
zee en door informaties, geput uit de ge
gevens, welke de British Board of Trade,
de Merchant Shipping Advisory Com-
mittee, Bureau Veritas en Lloyds Register
verzameld hebben.
En als dan de heer Schat in het vervolg
van zijn publicatie vaststelt, dat in wat
hij noemt den onhoudbaren toestand der
reddingmiddelen een volledige ommekeer
gebracht kan worden door toepassing der
Schat-uitvindingen, en de veilige tewater
lating der scheep&reddingbooten tot vol
ledige oplossing zal zijn gekomen, wan
neer deze vindingen internationaal wor
den toegepast, dan beteekent dit méér dan
een „preeken voor eigen parochie", voor
al ook, daar de schrijver, erkennend, dat
de onlossing van het bootenVraagstuk
mede op ideëele gronden berust, in zijn
brochure tevens wenken geeft, welke van
waarde zijn voor de behandeling van an
dere, d. w. z. oudere installaties. Officieel
zdjn bovendien de verdiensten der „Schat"-
inrichtingen erkend door toekenning aan
den uitvinder van de Koninklijke onder
scheiding, de „De Ruyter Medaille", en
door een eervolle vermelding van de
American Museum of Safety.
Welke zijn nu deze uitvindingen?
Daar zijn dan in
Salon Manshanden,
Ooiffeur de Dames.
Ondulation Indófrlsable
Ondulation Marcel
Stakman Boasestraat 59. Telefoon 614
te zijn. Een heldere uiteenzetting over de
bediening van het valpatemt en een tech
nische, met voorbeelden geïllustreerde be-
sciirnving van Mills Releasing Gear
een bespreking hiervan zou op deze plaats
te veel ruimte vergen voltooien de be
handeling van dit belangrijke deel van het
reddingbootvraagstuk.
Zeer interessante, hoewel niet bepaald
opwekkende lectuur vormen de bijzonder
heden, welke de heer Schat vermeldt ten
aanzien van een tot dusverre bij scheeps
rampen ontbrekende zekerheidsfactor, ni.
de zekerheid om de reddingboot veilig te
vieren en behoorlijk te water te krijgen.
Zoo blijkt uit rapporten van de Mer
chant Shipping Advisory Committee, dat
bij vele scheepsrampen één of meer sloe
pen aan één talie kwamen te hangen, ook
werd ontiidig losgegooid of raakte een
talie onklaar. Er zijn rampen geweest,
waarbij acbt beladen sloepen kwamen te
valli-n. Het zijn deze ongelukken, die de
directe oorzaak waren van de groote ver
liezen aan n enschenlevens. De zekerheid,
welke tot dusver ontbrak, om in geval
van nood de sloepen behoorlijk te kunnen
vieren, zoowel geldend voor de gewone
vrachtschepen als voor de modernste pas
sagiersschepen, wordt thans geboden door
de Schat (in de boot) Vierinrichting",
waarbij een gevaarlijke viersnelheid on
mogelijk is. Dikwijls is er een streven ge
weest om in de sloep te vieren en zoo
doende den rechten man op de rechte
plaats te zetten, het „Schaf'-vierpatent
echter heeft dit vraagstuk alleen op een
voudige wijze opgelost. Een ander systeem,
dat op een aantal schepen werd toegepast
en waarbij elk onderblok van een kikker
voorzien wordt, biedt de kans op hot on
klaar raken der loopers in een met men-
schen volgeladen boot, welk gevaar niet
denkbeeldig is gebleken! Men vergete in
dit verband niet, dat de tijd, welken men
na het ongeval krijgt om het schip te ver
laten voor dit onder water verdwijnt, vol
gens een statistiek, die over vele jaren
loopt, gemiddeld slechts vijftien minuten
bedraagt. (Groote schepen, zooals de
„Royal Edward", de „Persia", de „Arca-
dian", de „Glenart Casüe", de „Missa-
nabic", enz. zonken in vijf minuten!
Bevroren of besneeuwde dekken, schrijft
de heer Schat voorts, dikke mist, glad
heid, verstikkende rook, een zwaar over
hellend, brandend of snel zinkend schip,
de haast, waarmede alles moet geschieden,
kunnen elk op zichzelve al voldoende aan
leiding wezen om een loop er onklaar te
doen geraken, de controle er over te ver
liezen of andere fouten te begaan.
Het korte tijdsverloop, waarin schepen
j zinken, is niet zelden verbluffend. Het is
de eerste plaats devoorgekomen, dat een schip binnen vijf
glijspanten, groote, schaatsvonnige ijzers, minuten verdwenen was. De groote „Lu-
...11.. A«.kin s:itnvnin" vAril- in 1 $2 mimitan an Vioii tnon
I
WEEK
KRONIEK
Van de afgewerkte Kamer. - Minister en
Parlement. - Zware keuzei - Defensie en
Waterstaat.
welke, bevestigd aan de naar het schip sitamia" zonk in 18 minuten en had, toen
gekeerde zijde van de reddingboot, in ge- bet sloependek onder den zeespiegel ver
val van slagzij een veilig vieren der sloe- dween, nog een vaart van verscheidene
pen over de hooge zijde van het schip,
dus zonder kans op omslaan, mogelijk ma
ken en do sloepen bovendien afdoende be
schermen, wanneer tijdens het vieren het
schip slingert.
Deze vinding, welke genoegzaam be
kend is en reods veelvuldig wordt toege
past. maakt in de brochure geen onder
werp van bespreking uit; wèl wordt de
aandacht gevraagd voor een nieuwere vin
ding: de z.g. „Schat (in de boot Vierinrich
ting", het resultaat van 12 jaren studie en
proefnemingen. Deze inrichting 'bestaat
in hoofdzaak uit onderblokken van zelf-
remmende constructie, in samenwerking
met aan dek geplaatste trossenrollen. Het
onschatbare voordeel van deze constructie
is dat in tegenstelling met andere be-
taande intallaties in- de sloep gevierd
en gestopt kan worden. Om niet al te tech
nisch te worden, zü alleen vermeld dat,
behalve dat bij deze inrichting het afwin
den van den looper aan dek in de sloep
geregeerd wordt-, zonder hulp van aparte
touwen of remlijntjes, de looper aan dek
gelaten wordt, zonder dat voor het vieren
menschen aan dek behoeven achter te
blijven, terwijl het neervallen van de boot,
alsook te groote viersnelheid, automatisch
voorkomen worden. Slechts met behulp
van een klein hefboompje aan de onder
takelblokken heeft men de boot volkomen
in zijn macht. Ook dit vierpatent is reeds
op verschillende schepen ln binnen- en
buitenland, in gebruik.
Begrijpelijk is, dat de heer Schat in zijn
brochure eveneens veel aandacht besteedt
aan het zjg. valpatent. Wanneer n.1. bij het
strijken van een sloep, deze met het water
in aanraking komt en daarop eindelijk
geheel komt te rusten, is het noodig, dat
de takels op het juiste moment en gelijk
tijdig uitgepikt worden. Groot is het aan
tal inrichtingen, dat het gelijktijdig uit
hoeken der onderblokken verzekert. Zü
zijn in twee groepen te verdeelen:
1. De inrichtingen, waafbü men te al
len tijde, ook al hangt de sloep nog meters
boven water, beide Wokken gelijktijdig
kan uithoeken.
2. De inrichtingen, waarbij beide blok
ken alleen maar gelijktijdig kunnen wor
den uitgepilct, indieni de sloep drilVende
(waterborn) is, en het volle gewicht niet
meer on de takels komt.
De heer Schat geeft aan de tweede In
richting verre de voorkeur boven de eer
ste, waarbij hij er on wijst, dat als voor
beeld van deze tweede inrichting het
„Mills Releasing Goar" veel toepassing
vindt. MilTs valpatent, schrijft hij, ver
dient voornamelijk de voorkeur omdat
men reeds van te voren de noodige kracht
kan aanwenden, en de zeegang voor het
uitpikken op het juiste moment zorg
draagt. Met andere valpatenten loopt men
de kans, Óf even te vroeg, óf even te laat
inijilen. Niet minder dan 1198 menschen
kwamen biji de ramp van dat schip om het
leven
Ook is het voorgekomen, dat uitslaande
branden in de omgeving der sjpepen het
strijken daarvan verhinderd hebben. Ge
vallen zijn bekend, waarbij men uitge
zwaaide sloepen niet te water kon vieren,
omdat men zich niet langer in de omge
ving der bolders kon ophouden. Eveneens
is geschied, dat de vierende manschappen
het zoo te kwaad kregen, dat men de talies
eenvoudig losgooide.
Wat deze punten betreft, vallen de voor-
deelen van het „Schaf'-vierpatent direct
te oonstateeren; van groot belang is ook,
dat bü toepassing van Schat's zelfrem-
mende onderblokken de vierende men
schen mede in de sloep kunnen gaan en
een gelijke kans hebben om gered te
worden.
Een niet onbelangrijk deel van de bro
chure waaruit wij slechts hier en daar
enkele grepeni hebben kunnen doen, welke
ook voor den leek interessant zijn be
vat een reeks wenken en waarschuwingen
ten opzichte van het strijken van redding
booten. Besproken worden het vermijden
van schokken bij- het vieren, het aandacht
besteden aan hijschbouten, kielbevesti-
gingen, enz., het onderhoud der takels,
de kwestie, aan wie de leiding over het
vieren van een sloep moet worden toever
trouwd en de benutting van alle plaats
ruimte in de sloepen.
De conclusies, welke uit het bespro
kene (in het gansche boek) getrokken wor
den, kunnen zeker iederen koopvaardij-
officier, die nog één of meer gangen te
doen heeft naar de examencommissie te
Den Haag, ter bijzondere bestudeering
worden aanbevolen.
Den Haag, 18 December.
De gedachte, dat het eindstation van de
midwinter-campagne-1930 in' zicht komt,
heeft de Tweede Kamer ongetwijfeld „mo-
reelen steun" gegeven bij het doorploete
ren van de laatste week vóór het Kerst-
recès, zooals men althans Dinsdag j.1.
dacht, toen de Voorzitter bij de regeling
van werkzaamheden beduidde, dat een
paar ontwerpen, welke nog aan de agenda
werden toegevoegd, zouden worden uit
gesteld, wanneer 't bleek, dat „er geen tijd
meer restte...."
Zulke woorden verduidelijken 't best,
dat de Kamer „afgewerkt'is. Geen won
der voorwaarl.... Men zal in de annalen,
de geschiedenis van ons Lagerhuis vruch
teloos een geval trachten te vinden, waar
bij de Tweede Kamer reeds van het vroege
voorjaaraf zich zoo heeft ingespannen,
als in 1930 geschiedde. Dat men dezelfde
of grooter hoeveelheid wetgevenden arbeid
had kunnen verrichten in denzelfden tijd,
indien...Maar hier raak ik nu een on
derwerp aan, waarover ik zóó vaak ook in
dit blad heb bespiegeld, namelijk: de
parlementaire veelpraterij, dat ik er
ditmaal haastiglijk afstap!
Over de Kamer-zitting van Vrijérag 12
December j.1. nog een enkel woord.
Minister De Geer heeft, weet men
toen gezegevierd met zijn ontwerp tot ver
hooging van den accijns op het Gedistil
leerd van 180 op 200 ondanks de felle
oppositie, welke zich uit de geheele Ka
mer tegen die wetsvoordracht openbaarde.
Ik zal niet gaan herhalen al wat tegen
het accijns-ontwerp is ingebracht, 't
frappante, het „allersterkste" in deze was,
dat de hooggeëerde voorzitter van de com
missie voor de Belastingen, de katholiek
Van Vuuren, onlangs door een ver
keersongeluk getroffen, zich naar het
Binnenhof had laten vervoeren om het
ontwerp van minister De Geer te kunnen
bestrijden in de openbare discussie.
Nadat de zooevem genoemde commissie
zich reeds in haar geheel tegen de accijns-
verhooging ihad verklaard. De heer Van
Vuuren, immers ook de bekende Haag-
sche Briefschrijver van „De Tijd", is
niet gewoon, een blaadje vóór den mond
te nemen, ook als 't geldt, den politie-
ken vriend zijn feilen te toonen, wan-
neer 't niet anders kan.
Intusschen, de heer Van Vuuren
steunt óók steeds zoo lang en zoo krachtig
mogelijk de Regeering,
Bü dit geval sprong hü, figuurlijk
gesproken; de afgevaardigde kon, door
het ongeval dat hem heeft getroffen
slechts zittend redevoeren, in de bres
voor de bestrijders van het wetsvoorstel.
't Mocht niet baten.
Minister De Geer heeft zich den 12en
j.1. ten zeerste beijverd om te weerleggen
de argumenten, die tegen zijn voorstel
waren ingebracht. En waarvan de bewe
ring, dat de fraude, smokkelarij, erdoor
zouden opleven, wel een van de voornaam
ste was.
Intussohen, er bleef voor de Kamer
geen keuze.
De Minister van Financiën besloot zün
rede met de hooge vergadering tegenover
het alternatief, toch keuze, zoo men
wil, van; of gij aanvaardt dit wetsvoor
stel of ik, De Geer, treed af als Bewaker
der Schatkist.
De vier millioen gulden, welke Vader
Staat van de accijns-verhooging zal ge
nieten', strekten om de Rüks-begrooting
voor 1931 sluitend te maken.
Minister De Geer heeft den 12en De
cember verduidelijkt, dat Nederland in de
positie verkeert van den man, die bezig
is, zijn finantieele draagkracht te over
schrijden. Dus, straks zal gaan interen.
De „vette jaren" zijn voarloopig achter den
rug. De jongste mededeelingen over den
stand der Rü'ksmiddelen hebben inderdaad
getoond, dat de periode van accrèsvan
stijging der Staatsinkomsten schijnt te
wellust, uit zucht om baas-te-spelen, er
is geen sprake van.
Toch was het goedkeuren van het voor
stel tot accijns-verhooging op 12 Decem
ber j.L na de „generale weigering" van
alle partijen (uitgezonderd dan de chr.-
historische heer Rutgers van Rozenburg
en de heer Kersten, met 6733 niet
bevorderlijk voor het gezag van ons Par
lement.
Men weet, de vrijz.-democraten, de
katholieke leden Muller, Van Vuuren en
Kortenhorst, alsmede de beide communis
ten, stemden tegen.
Gevraagd mag worden: heeft de Kamerl
niet wat te-hoog van den toren geblazen
in dit geval, wetend dat zij, nam
minister De Geer het zeer krasse middel
van de onaannemelijkheid ter hand,
toch zou moeten wyken?
Misschien zou ons Lagerhuis in deze
rustiger, bedachtzamer, hebben gehan
deld, indien 't niet verkeerde in de
koortsige atmosfeer der donkere dagen
vóór Kerst, zeker na eene werkpres
tatie als die van 1930!?
Embden gevoerd, zou ik eigenlijk rog wel
enkele punten willen: aanstippen, -- maar:
de mü toegemeten plaatsruimte is ver
bruikt.
Ik bewaar er iets van voor een volgende
raaaL
Ook voor een strikt-onzüdigen week-
kronieker als ik ben schuilt daar iets in
om toch nog straks even bij te toeven.
Eerst op Donderdag j.1. viel de beslis
sing over het vlootplan. De Eerste Kamer
hechtte er toen met 2812 haar zegel aan.
Minister Deckers had inmiddels züin
„kruit droog te houden" voor de ontmoe
ting, welke Z. Exc. van Defensie nog
wachtte op Donderdag 18 December,
met de Tweede Kamer.
Mr. ANTONIO.
Ingezonden mededeelng. 926
spoedig gaaf en zacht met
Minister Deckers moest Dinsdagmiddag
16 December in de Tweede Kamer zijn
ter verdediging van zün. Defensie-begroo-
ting.
En op Woensdag 17 dezer in de Senaat,
die dan de z.g. Vlootwet vóór zich kreeg
ter eind-beslissing, alvorens dit veel- en
fel-bestreden ontwerp aan de Kroon ter
bekrachtiging zou worden voorgelegd.
Eigenlü'k kon ik volstaan met na
hetgeen uwe verslagen hebben bevat over
de parlementaire deliberaties van 16 en
17 December met naar die verslagen
te verwijzen.
De Kamer had hoop, in don nacht van
Dinsdag op Woensdag, door dit Water
staat-hoofdstuk te komen. Toen de 17de
van Wintermaand '30 zoowat drie uren
oud was, gaf Praeses 't op.
Verdaagde hü de vergadering. Toen
was 't toch ook huiselijk en gemoede-
lÜ'k uitgedrukt welletjes!....
Wat na te pleiten over de Defensie- en
Waterstaats-beschouwingen, op 16
December gedurende dertien veertien
uren gevoerd?....
De leider der vrüz.-democraten, mr.
Marchant, heeft Dinsdag jj. bepleit, dat
elke mobilisatie za. moet worden vooraf
gegaan door een beslissing van het Parle
ment. Het uitblijven daarvan, hoewel
door de Grondwet gedoogd, rechtvaar
digt zi. revolutie, maakt deze althans
verklaarbaar.
Vlak tegenover 's heeren Marchant's
meening staat die van den katholieken
reserve-majoor Schaepman, die waar
schuwde, hoe de verwezenlüking der
idealen van eenzijdige ontwapening voor
Nederland het oorlogs-gevaar beduidend
zou doen stijgen. Er werden den 16en
moties geboren. Die van den heer Ter
Laan wil voor militairen afaeheele vrijheid
om in het openbaar handteekeningen te
verzamelen voor een volkspetitionnement. ovcr <jc verfijnende Mississippi-stoomboot"
Zijn partijgenoot an Zadelhoff vroeg in die indertijd zulk een groote rol in de Ameri-
zün motie: verbod van vervaardiging van kaansche scheepvaart speelde en nu geheel
munitie en oorlogstuig door particulieren.vervangen is door sleepschepen.
Heer Lou de Visser ging zelfs zoo ver; Zeer vele illustraties versieren dit nummer,
„Het Mysterie der Eeuwige Jeugd".
Een emcrtioneele roman door Walther
Kloepffcr. Strengholt, Amsterdam.
Prijs 2.50, geb. 3.50.
Bestemd' oim op een regenaehtigen achter
middag te worden gelezen met gloeiende wan
gen vanwege de spanning. „Emotioneele ro
man" is een ander begrip voor „sen-sationeel"
of hoe men het noemen wil. Stel u voor: prof.
Sander heeft het „vitalin" ontdekt, een stof,
die de ouderdoms verschijnselen, waaraan de
menschheid nu eenmaal onderworpen is, uit
schakelt en den mensch de eeuwige jeugd
waarborgt. Hij is juist klaar met zijn struc
tuur-formule en gunt zich veertien dagen va-
cantde aan het meer van Lugano. Na afloop
van die vacantie zal hij zijn vinding publiek-
maken en het zal de groote sensatie zijn van
de wereld. Dan komt mr. Devil let op den
naam! op geheimzinnige wijze bij hem bin
nensluipen, biedt hem een enorme som voor
zijn formule (hetgeen Sander afwijst) en geeft
hem vervolgens drie droppels hypnal, waar
door Sander zijn wil kwijtraakt en willoos
slachtoffer wordt van Devil, die hem nu zijn
formule afhandig maakt en den professor
dwingt met hem mee te gaan. Hij voert hein
naar een eiland ergens in Zuid-Amerika, waar
deze Duivel een heele collectie, op dezelfde
wijze verkregen, beroemde professoren aan
het werk heeft gezet, allen onder hypnal-
narcose. De broeder van prof. Sander treedt
nu op als detective en brengt het zaakje, na
veel wederwaardigheden, tot een goed einde.
Hoe, dat moet u zelf maar lezen.
TIJDSCHRIFTEN EN WEEKBLADEN.
Bij de N.V. Uitgevers Mij. „Amsterdam" is
het November-nummer van „Ons Zeewezen"
verschenen^ officieel orgaan van de Vereeni-
ging „Het Nederlandsche Zeewezen". Dit
nummer opent met een artikel van den heer
J. C. Mollema, over dc Reis om de wereld
van Olivier van Noort in 1598—1601; de avon
turen van den Rotterdamschen herbergier, die
de eerste Nederlander was, die de wereld om
zeilde, worden hier op populaire wijze ver
haald.
Ook treffen wij in dit nummer een overzicht
aan van het zeilschip-nieuws gedurende het
jaar 1929/1930, een beschrijving van de Kust-
verlichting in Ned.-Indiê en een verhandeling
om in Nederland hetStaats-munitie- j ^ta^rdff_v^!C™!.de.n.e_ nxaTar ^istorische J>ren-
bedrüf af te willen schaffen.
Te Moskou zou hü vermoedelijk zulk
ten uit den tijd van van Noort.
„De Stad Amsterdam 19 December. Een aan
tal mooie opnamen uit Monnikkendam (de eerste
j sa eeuwdag aldaar) doen ons veie schilderachtige
lllf Htf Cla/li» i ,n Van A a i i ,irt An
eern motie niet hebben aanhangig ge-
HQ
Voor de nachtelüke Waterstaats-be- di' stadie öen- Van de uitbarstingen
schouwingen, van 16 op 17 December in 1" zijn eveue™ mooie op«m»*.
de Tweede Kamer gevoerd, -
maakt, die wel een duidelijk beeld van de werking
Verwas IK, geven. Allerlei gemengd nieuws, alsmede weder-
gelijk reeds gezegd, naar UW versla-lom opnamen uit een nieuwe Fim-film volgen,
gen. Eerst de rede van den [minister ZOU terwijl een dubbele pagina gewijd is aan de voor-
hier
gelegenheid bieden,
greepje te doen.
Ik bepaal er mü toe aan te stippen, dat
minister Reymer to. van de Spoorweg
tarieven verklaarde, dat de aandrang der
Kamer tot verlaging van de tarieven voorro_
zijn geëindigd. De vier «niaioen van den 'utabouw-producten een goed oor beeft /Werdum'klote, uit" dc donte^ dage.
oS* eeT^KaaVt?^el^%^i tot spoed 'zï «snïporen^Hö!
Koifi u ©erste maatregel in ver- minister, bleek niet tot verlaging te heb-
£2ühvw.1.iben wlllen overgaan zonder de conse
en daar een I Stelling in een marionetten-theater. Hierbij ver-
schillende opnamen van. poppen. De man, «ie een
uur geleden een nieuwen wagen kocht, ziet zich
omringd door een aantal juffertjes, die wel graag
in nadere aanraking met hem willen komen. We
vinden dit stel gekiekt op de middenpagina's. Uit
Lapland zijn er eenige mooie opnamen en uit
vóór
welke tegeliik kon worden beschouwd als I „„entje, gevolgen daarvan te kennen
±i»ow deze verklaring, - aan duidel«kheld
program tot het „op peil houden" van I n.:i" TT' ensëhent'over latend"**—
Nederlands finanoieelen naam, om 't zoo1 6 8 te Wtnscnen' verlatene, was ue
eens uit te drukken.
IS EEN ZAAK VAN
KOOPT DAAROM UWE MATRASSEN
EN BEDDEN BIJ:
SPOORSTRAAT 52/54 SP00RQRACHT 42/46
EIGEN MATRASSENFABRIEK
LAAT ONS UW BEODEN EN MATRASSEN
OP EIGEN FABRIEK BIJVULLEN
Men weet, de Kamer heeft geweigerd,
mr. De Geer te doen vertrekken als minis
ter van financiën.
Trouwens, wie zou zich in de huidige
economische omstandigheden hebben laten
vinden voor het zoo uiterst zware ambt,
die tevens de ervaring, het talent en de
geschiktheid heeft, den heer De Geer
eigen!?..,. Ik geloof wel, dat de Kanrnr
ln haar geheel den 12en j.1. heeft gevoeld,
hoè moeilijk 't is, op deze vraag een iet
wat bevredigend antwoord te vinden.
De communist Lou deVisser begrij
pend natuurlijk, \vaarop het geval zou ult-
loopen, maakte gretiglü'k van de ge
legenheid gebruik om de Kamer, die
straks onder het juk, door den minister
van Financiën haar voorgehouden, zou
passeeren; smalend voor te houden:
„Wacht maar!.... De minister laat de
zweep knallen en gü, slaven- en slavinnen,
deinst terug voor dat dreigement 1.Dit
is er dus övergebleven van de parlemen
taire fierheid!.... Dit Js dus ut einde
van het reeds sinds lang vermolmde par
lementarisme!...."
Heeft de communist gelijk?.
Ik zou haar bevestigend durven beant
woorden, zonder meer deze vraag.
Dat nu mr. De Geer de Kamer dwong
motle-Kampschöer c.s. onnoodig gewor
den Zü is Woensdag-namiddag inge
trokken.
De Defensie-begrooting-behandeling,
bracht ik reeds in herinnering, moest
in de Tweede Kamer worden onderbroken
doordien minister Deckers Woensdag 17
December j.1. in de Eerste Kamer zün
Vlootp'liannen koston van een kruiser
én van een flottielje-vaartuig, moest
verdedigen.
Ik zal over de bespreking van dit ont
werp, ook wel Vlootwet genoemd,
maar heel weinig zeggen.
Van de spanning, de opgewonden
belangstelling, welke in en om do Tweede
Kamer viel waar te nemen toon dit ont
werp op het tapüt kwam, was den 17on
December, bü de Boiuvtorlale behandeling,
niets to bespeuron,
't Kwam tusschen den chr.-hlstorlschen
senator prof. De Savornln Lohman en zün
vrüz.-democratischen oollega-ontwapeniiar
prof. Van Embden tot een Incidentje, dat
echter tamelijk Vlug en rustigjes afliep.
Nieuwe pro- of oontra-argumonton wer
den niot bijgebracht. Maar onze goede
Senaat moest toch op don I7en een avond-
zitting houdoni om het ontwerp van minis
ter Deckers voor de koninklüko sanctie
rÜP te mnken.
Over het debat, in deze tusschen de
voor rijn wensch te wijken uit macht»- senatoren Do Savornln Lohman en Van