dc &oleUf Dedcten dag wat nieuws? <Keden tëcfypfticA Aaïdeumh aan Willigen, *WeMïaat. HET BINNENHOF] l OP EN OM Gesprongen Handen. Nieuwe Uitgave. KAPOKMATRASSEN EN BEDDEN VERTROUWEN OUDKERK &VAN PRAAG in volle zee de bemanning voor haar red ding uitsluitend is aangewezen op de sloepen. De ontzaglijke moeilijkheden en de ernstige ongelukken een kokende zee, een zwaar hellend schip! welke zich bh het uitzetten van sloepen hebben voorgedaan, de onmacht der techniek, welke in deze vreeselüke momenten no- lens vol ene gedemonstreerd werd, heeft, vooral als weer een deel van zijn kostba ren last ten onderging, jaar in, jaar uit, met dezelfde regelmaat, een roep door de wereldpers doen gaan om betere redding middelen. „Wanneer wij, in korte trekken nagaan, hoe gebrekkig de voorschriften in de red dingsmogelijkheid ter zee voorzien, dan komen wh tot het volgende: 1. Middelen tot het uitzetten der sloe pen bij meer dan 7° slagzij worden niet vereischt. 2. Middelen ter voorkoming van het vallen der sloepen door het slippen van talies worden niet vereischt 3. Middelen ter voorkoming van het stukslaan der sloepen worden niet ver eischt. 4. Wanneer het schip meer dan 15° slagzij krijgt, ontbreekt de zekerheid be treffende de sterkte der davits." Aldus sohriift de heer A. P. Schat, oud koop vaardü-officier, thans te Utrecht woonachtig, op pagina 17 van zijn „Publi catie No. 5", een lijvige, typografisch uit stekend verzorgde en met vele suggestieve foto's en teekeningen o. a. van onder gaande schepen verluchte brochure, die ons dezer dagen in handen kwam en wel ker samenstelling, naar uit de inleiding blijkt, is mogelijk geweest dank zij de medewerking van groote stoomvaartmaat schappijen en handelsondernemingen, van het British Imperial War Museum, de .Aederlandsche Scheepvaart Inspectie en belangstellenden ii> het reddingwezen ter zee en door informaties, geput uit de ge gevens, welke de British Board of Trade, de Merchant Shipping Advisory Com- mittee, Bureau Veritas en Lloyds Register verzameld hebben. En als dan de heer Schat in het vervolg van zijn publicatie vaststelt, dat in wat hij noemt den onhoudbaren toestand der reddingmiddelen een volledige ommekeer gebracht kan worden door toepassing der Schat-uitvindingen, en de veilige tewater lating der scheep&reddingbooten tot vol ledige oplossing zal zijn gekomen, wan neer deze vindingen internationaal wor den toegepast, dan beteekent dit méér dan een „preeken voor eigen parochie", voor al ook, daar de schrijver, erkennend, dat de onlossing van het bootenVraagstuk mede op ideëele gronden berust, in zijn brochure tevens wenken geeft, welke van waarde zijn voor de behandeling van an dere, d. w. z. oudere installaties. Officieel zdjn bovendien de verdiensten der „Schat"- inrichtingen erkend door toekenning aan den uitvinder van de Koninklijke onder scheiding, de „De Ruyter Medaille", en door een eervolle vermelding van de American Museum of Safety. Welke zijn nu deze uitvindingen? Daar zijn dan in Salon Manshanden, Ooiffeur de Dames. Ondulation Indófrlsable Ondulation Marcel Stakman Boasestraat 59. Telefoon 614 te zijn. Een heldere uiteenzetting over de bediening van het valpatemt en een tech nische, met voorbeelden geïllustreerde be- sciirnving van Mills Releasing Gear een bespreking hiervan zou op deze plaats te veel ruimte vergen voltooien de be handeling van dit belangrijke deel van het reddingbootvraagstuk. Zeer interessante, hoewel niet bepaald opwekkende lectuur vormen de bijzonder heden, welke de heer Schat vermeldt ten aanzien van een tot dusverre bij scheeps rampen ontbrekende zekerheidsfactor, ni. de zekerheid om de reddingboot veilig te vieren en behoorlijk te water te krijgen. Zoo blijkt uit rapporten van de Mer chant Shipping Advisory Committee, dat bij vele scheepsrampen één of meer sloe pen aan één talie kwamen te hangen, ook werd ontiidig losgegooid of raakte een talie onklaar. Er zijn rampen geweest, waarbij acbt beladen sloepen kwamen te valli-n. Het zijn deze ongelukken, die de directe oorzaak waren van de groote ver liezen aan n enschenlevens. De zekerheid, welke tot dusver ontbrak, om in geval van nood de sloepen behoorlijk te kunnen vieren, zoowel geldend voor de gewone vrachtschepen als voor de modernste pas sagiersschepen, wordt thans geboden door de Schat (in de boot) Vierinrichting", waarbij een gevaarlijke viersnelheid on mogelijk is. Dikwijls is er een streven ge weest om in de sloep te vieren en zoo doende den rechten man op de rechte plaats te zetten, het „Schaf'-vierpatent echter heeft dit vraagstuk alleen op een voudige wijze opgelost. Een ander systeem, dat op een aantal schepen werd toegepast en waarbij elk onderblok van een kikker voorzien wordt, biedt de kans op hot on klaar raken der loopers in een met men- schen volgeladen boot, welk gevaar niet denkbeeldig is gebleken! Men vergete in dit verband niet, dat de tijd, welken men na het ongeval krijgt om het schip te ver laten voor dit onder water verdwijnt, vol gens een statistiek, die over vele jaren loopt, gemiddeld slechts vijftien minuten bedraagt. (Groote schepen, zooals de „Royal Edward", de „Persia", de „Arca- dian", de „Glenart Casüe", de „Missa- nabic", enz. zonken in vijf minuten! Bevroren of besneeuwde dekken, schrijft de heer Schat voorts, dikke mist, glad heid, verstikkende rook, een zwaar over hellend, brandend of snel zinkend schip, de haast, waarmede alles moet geschieden, kunnen elk op zichzelve al voldoende aan leiding wezen om een loop er onklaar te doen geraken, de controle er over te ver liezen of andere fouten te begaan. Het korte tijdsverloop, waarin schepen j zinken, is niet zelden verbluffend. Het is de eerste plaats devoorgekomen, dat een schip binnen vijf glijspanten, groote, schaatsvonnige ijzers, minuten verdwenen was. De groote „Lu- ...11.. A«.kin s:itnvnin" vAril- in 1 $2 mimitan an Vioii tnon I WEEK KRONIEK Van de afgewerkte Kamer. - Minister en Parlement. - Zware keuzei - Defensie en Waterstaat. welke, bevestigd aan de naar het schip sitamia" zonk in 18 minuten en had, toen gekeerde zijde van de reddingboot, in ge- bet sloependek onder den zeespiegel ver val van slagzij een veilig vieren der sloe- dween, nog een vaart van verscheidene pen over de hooge zijde van het schip, dus zonder kans op omslaan, mogelijk ma ken en do sloepen bovendien afdoende be schermen, wanneer tijdens het vieren het schip slingert. Deze vinding, welke genoegzaam be kend is en reods veelvuldig wordt toege past. maakt in de brochure geen onder werp van bespreking uit; wèl wordt de aandacht gevraagd voor een nieuwere vin ding: de z.g. „Schat (in de boot Vierinrich ting", het resultaat van 12 jaren studie en proefnemingen. Deze inrichting 'bestaat in hoofdzaak uit onderblokken van zelf- remmende constructie, in samenwerking met aan dek geplaatste trossenrollen. Het onschatbare voordeel van deze constructie is dat in tegenstelling met andere be- taande intallaties in- de sloep gevierd en gestopt kan worden. Om niet al te tech nisch te worden, zü alleen vermeld dat, behalve dat bij deze inrichting het afwin den van den looper aan dek in de sloep geregeerd wordt-, zonder hulp van aparte touwen of remlijntjes, de looper aan dek gelaten wordt, zonder dat voor het vieren menschen aan dek behoeven achter te blijven, terwijl het neervallen van de boot, alsook te groote viersnelheid, automatisch voorkomen worden. Slechts met behulp van een klein hefboompje aan de onder takelblokken heeft men de boot volkomen in zijn macht. Ook dit vierpatent is reeds op verschillende schepen ln binnen- en buitenland, in gebruik. Begrijpelijk is, dat de heer Schat in zijn brochure eveneens veel aandacht besteedt aan het zjg. valpatent. Wanneer n.1. bij het strijken van een sloep, deze met het water in aanraking komt en daarop eindelijk geheel komt te rusten, is het noodig, dat de takels op het juiste moment en gelijk tijdig uitgepikt worden. Groot is het aan tal inrichtingen, dat het gelijktijdig uit hoeken der onderblokken verzekert. Zü zijn in twee groepen te verdeelen: 1. De inrichtingen, waafbü men te al len tijde, ook al hangt de sloep nog meters boven water, beide Wokken gelijktijdig kan uithoeken. 2. De inrichtingen, waarbij beide blok ken alleen maar gelijktijdig kunnen wor den uitgepilct, indieni de sloep drilVende (waterborn) is, en het volle gewicht niet meer on de takels komt. De heer Schat geeft aan de tweede In richting verre de voorkeur boven de eer ste, waarbij hij er on wijst, dat als voor beeld van deze tweede inrichting het „Mills Releasing Goar" veel toepassing vindt. MilTs valpatent, schrijft hij, ver dient voornamelijk de voorkeur omdat men reeds van te voren de noodige kracht kan aanwenden, en de zeegang voor het uitpikken op het juiste moment zorg draagt. Met andere valpatenten loopt men de kans, Óf even te vroeg, óf even te laat inijilen. Niet minder dan 1198 menschen kwamen biji de ramp van dat schip om het leven Ook is het voorgekomen, dat uitslaande branden in de omgeving der sjpepen het strijken daarvan verhinderd hebben. Ge vallen zijn bekend, waarbij men uitge zwaaide sloepen niet te water kon vieren, omdat men zich niet langer in de omge ving der bolders kon ophouden. Eveneens is geschied, dat de vierende manschappen het zoo te kwaad kregen, dat men de talies eenvoudig losgooide. Wat deze punten betreft, vallen de voor- deelen van het „Schaf'-vierpatent direct te oonstateeren; van groot belang is ook, dat bü toepassing van Schat's zelfrem- mende onderblokken de vierende men schen mede in de sloep kunnen gaan en een gelijke kans hebben om gered te worden. Een niet onbelangrijk deel van de bro chure waaruit wij slechts hier en daar enkele grepeni hebben kunnen doen, welke ook voor den leek interessant zijn be vat een reeks wenken en waarschuwingen ten opzichte van het strijken van redding booten. Besproken worden het vermijden van schokken bij- het vieren, het aandacht besteden aan hijschbouten, kielbevesti- gingen, enz., het onderhoud der takels, de kwestie, aan wie de leiding over het vieren van een sloep moet worden toever trouwd en de benutting van alle plaats ruimte in de sloepen. De conclusies, welke uit het bespro kene (in het gansche boek) getrokken wor den, kunnen zeker iederen koopvaardij- officier, die nog één of meer gangen te doen heeft naar de examencommissie te Den Haag, ter bijzondere bestudeering worden aanbevolen. Den Haag, 18 December. De gedachte, dat het eindstation van de midwinter-campagne-1930 in' zicht komt, heeft de Tweede Kamer ongetwijfeld „mo- reelen steun" gegeven bij het doorploete ren van de laatste week vóór het Kerst- recès, zooals men althans Dinsdag j.1. dacht, toen de Voorzitter bij de regeling van werkzaamheden beduidde, dat een paar ontwerpen, welke nog aan de agenda werden toegevoegd, zouden worden uit gesteld, wanneer 't bleek, dat „er geen tijd meer restte...." Zulke woorden verduidelijken 't best, dat de Kamer „afgewerkt'is. Geen won der voorwaarl.... Men zal in de annalen, de geschiedenis van ons Lagerhuis vruch teloos een geval trachten te vinden, waar bij de Tweede Kamer reeds van het vroege voorjaaraf zich zoo heeft ingespannen, als in 1930 geschiedde. Dat men dezelfde of grooter hoeveelheid wetgevenden arbeid had kunnen verrichten in denzelfden tijd, indien...Maar hier raak ik nu een on derwerp aan, waarover ik zóó vaak ook in dit blad heb bespiegeld, namelijk: de parlementaire veelpraterij, dat ik er ditmaal haastiglijk afstap! Over de Kamer-zitting van Vrijérag 12 December j.1. nog een enkel woord. Minister De Geer heeft, weet men toen gezegevierd met zijn ontwerp tot ver hooging van den accijns op het Gedistil leerd van 180 op 200 ondanks de felle oppositie, welke zich uit de geheele Ka mer tegen die wetsvoordracht openbaarde. Ik zal niet gaan herhalen al wat tegen het accijns-ontwerp is ingebracht, 't frappante, het „allersterkste" in deze was, dat de hooggeëerde voorzitter van de com missie voor de Belastingen, de katholiek Van Vuuren, onlangs door een ver keersongeluk getroffen, zich naar het Binnenhof had laten vervoeren om het ontwerp van minister De Geer te kunnen bestrijden in de openbare discussie. Nadat de zooevem genoemde commissie zich reeds in haar geheel tegen de accijns- verhooging ihad verklaard. De heer Van Vuuren, immers ook de bekende Haag- sche Briefschrijver van „De Tijd", is niet gewoon, een blaadje vóór den mond te nemen, ook als 't geldt, den politie- ken vriend zijn feilen te toonen, wan- neer 't niet anders kan. Intusschen, de heer Van Vuuren steunt óók steeds zoo lang en zoo krachtig mogelijk de Regeering, Bü dit geval sprong hü, figuurlijk gesproken; de afgevaardigde kon, door het ongeval dat hem heeft getroffen slechts zittend redevoeren, in de bres voor de bestrijders van het wetsvoorstel. 't Mocht niet baten. Minister De Geer heeft zich den 12en j.1. ten zeerste beijverd om te weerleggen de argumenten, die tegen zijn voorstel waren ingebracht. En waarvan de bewe ring, dat de fraude, smokkelarij, erdoor zouden opleven, wel een van de voornaam ste was. Intussohen, er bleef voor de Kamer geen keuze. De Minister van Financiën besloot zün rede met de hooge vergadering tegenover het alternatief, toch keuze, zoo men wil, van; of gij aanvaardt dit wetsvoor stel of ik, De Geer, treed af als Bewaker der Schatkist. De vier millioen gulden, welke Vader Staat van de accijns-verhooging zal ge nieten', strekten om de Rüks-begrooting voor 1931 sluitend te maken. Minister De Geer heeft den 12en De cember verduidelijkt, dat Nederland in de positie verkeert van den man, die bezig is, zijn finantieele draagkracht te over schrijden. Dus, straks zal gaan interen. De „vette jaren" zijn voarloopig achter den rug. De jongste mededeelingen over den stand der Rü'ksmiddelen hebben inderdaad getoond, dat de periode van accrèsvan stijging der Staatsinkomsten schijnt te wellust, uit zucht om baas-te-spelen, er is geen sprake van. Toch was het goedkeuren van het voor stel tot accijns-verhooging op 12 Decem ber j.L na de „generale weigering" van alle partijen (uitgezonderd dan de chr.- historische heer Rutgers van Rozenburg en de heer Kersten, met 6733 niet bevorderlijk voor het gezag van ons Par lement. Men weet, de vrijz.-democraten, de katholieke leden Muller, Van Vuuren en Kortenhorst, alsmede de beide communis ten, stemden tegen. Gevraagd mag worden: heeft de Kamerl niet wat te-hoog van den toren geblazen in dit geval, wetend dat zij, nam minister De Geer het zeer krasse middel van de onaannemelijkheid ter hand, toch zou moeten wyken? Misschien zou ons Lagerhuis in deze rustiger, bedachtzamer, hebben gehan deld, indien 't niet verkeerde in de koortsige atmosfeer der donkere dagen vóór Kerst, zeker na eene werkpres tatie als die van 1930!? Embden gevoerd, zou ik eigenlijk rog wel enkele punten willen: aanstippen, -- maar: de mü toegemeten plaatsruimte is ver bruikt. Ik bewaar er iets van voor een volgende raaaL Ook voor een strikt-onzüdigen week- kronieker als ik ben schuilt daar iets in om toch nog straks even bij te toeven. Eerst op Donderdag j.1. viel de beslis sing over het vlootplan. De Eerste Kamer hechtte er toen met 2812 haar zegel aan. Minister Deckers had inmiddels züin „kruit droog te houden" voor de ontmoe ting, welke Z. Exc. van Defensie nog wachtte op Donderdag 18 December, met de Tweede Kamer. Mr. ANTONIO. Ingezonden mededeelng. 926 spoedig gaaf en zacht met Minister Deckers moest Dinsdagmiddag 16 December in de Tweede Kamer zijn ter verdediging van zün. Defensie-begroo- ting. En op Woensdag 17 dezer in de Senaat, die dan de z.g. Vlootwet vóór zich kreeg ter eind-beslissing, alvorens dit veel- en fel-bestreden ontwerp aan de Kroon ter bekrachtiging zou worden voorgelegd. Eigenlü'k kon ik volstaan met na hetgeen uwe verslagen hebben bevat over de parlementaire deliberaties van 16 en 17 December met naar die verslagen te verwijzen. De Kamer had hoop, in don nacht van Dinsdag op Woensdag, door dit Water staat-hoofdstuk te komen. Toen de 17de van Wintermaand '30 zoowat drie uren oud was, gaf Praeses 't op. Verdaagde hü de vergadering. Toen was 't toch ook huiselijk en gemoede- lÜ'k uitgedrukt welletjes!.... Wat na te pleiten over de Defensie- en Waterstaats-beschouwingen, op 16 December gedurende dertien veertien uren gevoerd?.... De leider der vrüz.-democraten, mr. Marchant, heeft Dinsdag jj. bepleit, dat elke mobilisatie za. moet worden vooraf gegaan door een beslissing van het Parle ment. Het uitblijven daarvan, hoewel door de Grondwet gedoogd, rechtvaar digt zi. revolutie, maakt deze althans verklaarbaar. Vlak tegenover 's heeren Marchant's meening staat die van den katholieken reserve-majoor Schaepman, die waar schuwde, hoe de verwezenlüking der idealen van eenzijdige ontwapening voor Nederland het oorlogs-gevaar beduidend zou doen stijgen. Er werden den 16en moties geboren. Die van den heer Ter Laan wil voor militairen afaeheele vrijheid om in het openbaar handteekeningen te verzamelen voor een volkspetitionnement. ovcr <jc verfijnende Mississippi-stoomboot" Zijn partijgenoot an Zadelhoff vroeg in die indertijd zulk een groote rol in de Ameri- zün motie: verbod van vervaardiging van kaansche scheepvaart speelde en nu geheel munitie en oorlogstuig door particulieren.vervangen is door sleepschepen. Heer Lou de Visser ging zelfs zoo ver; Zeer vele illustraties versieren dit nummer, „Het Mysterie der Eeuwige Jeugd". Een emcrtioneele roman door Walther Kloepffcr. Strengholt, Amsterdam. Prijs 2.50, geb. 3.50. Bestemd' oim op een regenaehtigen achter middag te worden gelezen met gloeiende wan gen vanwege de spanning. „Emotioneele ro man" is een ander begrip voor „sen-sationeel" of hoe men het noemen wil. Stel u voor: prof. Sander heeft het „vitalin" ontdekt, een stof, die de ouderdoms verschijnselen, waaraan de menschheid nu eenmaal onderworpen is, uit schakelt en den mensch de eeuwige jeugd waarborgt. Hij is juist klaar met zijn struc tuur-formule en gunt zich veertien dagen va- cantde aan het meer van Lugano. Na afloop van die vacantie zal hij zijn vinding publiek- maken en het zal de groote sensatie zijn van de wereld. Dan komt mr. Devil let op den naam! op geheimzinnige wijze bij hem bin nensluipen, biedt hem een enorme som voor zijn formule (hetgeen Sander afwijst) en geeft hem vervolgens drie droppels hypnal, waar door Sander zijn wil kwijtraakt en willoos slachtoffer wordt van Devil, die hem nu zijn formule afhandig maakt en den professor dwingt met hem mee te gaan. Hij voert hein naar een eiland ergens in Zuid-Amerika, waar deze Duivel een heele collectie, op dezelfde wijze verkregen, beroemde professoren aan het werk heeft gezet, allen onder hypnal- narcose. De broeder van prof. Sander treedt nu op als detective en brengt het zaakje, na veel wederwaardigheden, tot een goed einde. Hoe, dat moet u zelf maar lezen. TIJDSCHRIFTEN EN WEEKBLADEN. Bij de N.V. Uitgevers Mij. „Amsterdam" is het November-nummer van „Ons Zeewezen" verschenen^ officieel orgaan van de Vereeni- ging „Het Nederlandsche Zeewezen". Dit nummer opent met een artikel van den heer J. C. Mollema, over dc Reis om de wereld van Olivier van Noort in 1598—1601; de avon turen van den Rotterdamschen herbergier, die de eerste Nederlander was, die de wereld om zeilde, worden hier op populaire wijze ver haald. Ook treffen wij in dit nummer een overzicht aan van het zeilschip-nieuws gedurende het jaar 1929/1930, een beschrijving van de Kust- verlichting in Ned.-Indiê en een verhandeling om in Nederland hetStaats-munitie- j ^ta^rdff_v^!C™!.de.n.e_ nxaTar ^istorische J>ren- bedrüf af te willen schaffen. Te Moskou zou hü vermoedelijk zulk ten uit den tijd van van Noort. „De Stad Amsterdam 19 December. Een aan tal mooie opnamen uit Monnikkendam (de eerste j sa eeuwdag aldaar) doen ons veie schilderachtige lllf Htf Cla/li» i ,n Van A a i i ,irt An eern motie niet hebben aanhangig ge- HQ Voor de nachtelüke Waterstaats-be- di' stadie öen- Van de uitbarstingen schouwingen, van 16 op 17 December in 1" zijn eveue™ mooie op«m»*. de Tweede Kamer gevoerd, - maakt, die wel een duidelijk beeld van de werking Verwas IK, geven. Allerlei gemengd nieuws, alsmede weder- gelijk reeds gezegd, naar UW versla-lom opnamen uit een nieuwe Fim-film volgen, gen. Eerst de rede van den [minister ZOU terwijl een dubbele pagina gewijd is aan de voor- hier gelegenheid bieden, greepje te doen. Ik bepaal er mü toe aan te stippen, dat minister Reymer to. van de Spoorweg tarieven verklaarde, dat de aandrang der Kamer tot verlaging van de tarieven voorro_ zijn geëindigd. De vier «niaioen van den 'utabouw-producten een goed oor beeft /Werdum'klote, uit" dc donte^ dage. oS* eeT^KaaVt?^el^%^i tot spoed 'zï «snïporen^Hö! Koifi u ©erste maatregel in ver- minister, bleek niet tot verlaging te heb- £2ühvw.1.iben wlllen overgaan zonder de conse en daar een I Stelling in een marionetten-theater. Hierbij ver- schillende opnamen van. poppen. De man, «ie een uur geleden een nieuwen wagen kocht, ziet zich omringd door een aantal juffertjes, die wel graag in nadere aanraking met hem willen komen. We vinden dit stel gekiekt op de middenpagina's. Uit Lapland zijn er eenige mooie opnamen en uit vóór welke tegeliik kon worden beschouwd als I „„entje, gevolgen daarvan te kennen ±i»ow deze verklaring, - aan duidel«kheld program tot het „op peil houden" van I n.:i" TT' ensëhent'over latend"**— Nederlands finanoieelen naam, om 't zoo1 6 8 te Wtnscnen' verlatene, was ue eens uit te drukken. IS EEN ZAAK VAN KOOPT DAAROM UWE MATRASSEN EN BEDDEN BIJ: SPOORSTRAAT 52/54 SP00RQRACHT 42/46 EIGEN MATRASSENFABRIEK LAAT ONS UW BEODEN EN MATRASSEN OP EIGEN FABRIEK BIJVULLEN Men weet, de Kamer heeft geweigerd, mr. De Geer te doen vertrekken als minis ter van financiën. Trouwens, wie zou zich in de huidige economische omstandigheden hebben laten vinden voor het zoo uiterst zware ambt, die tevens de ervaring, het talent en de geschiktheid heeft, den heer De Geer eigen!?..,. Ik geloof wel, dat de Kanrnr ln haar geheel den 12en j.1. heeft gevoeld, hoè moeilijk 't is, op deze vraag een iet wat bevredigend antwoord te vinden. De communist Lou deVisser begrij pend natuurlijk, \vaarop het geval zou ult- loopen, maakte gretiglü'k van de ge legenheid gebruik om de Kamer, die straks onder het juk, door den minister van Financiën haar voorgehouden, zou passeeren; smalend voor te houden: „Wacht maar!.... De minister laat de zweep knallen en gü, slaven- en slavinnen, deinst terug voor dat dreigement 1.Dit is er dus övergebleven van de parlemen taire fierheid!.... Dit Js dus ut einde van het reeds sinds lang vermolmde par lementarisme!...." Heeft de communist gelijk?. Ik zou haar bevestigend durven beant woorden, zonder meer deze vraag. Dat nu mr. De Geer de Kamer dwong motle-Kampschöer c.s. onnoodig gewor den Zü is Woensdag-namiddag inge trokken. De Defensie-begrooting-behandeling, bracht ik reeds in herinnering, moest in de Tweede Kamer worden onderbroken doordien minister Deckers Woensdag 17 December j.1. in de Eerste Kamer zün Vlootp'liannen koston van een kruiser én van een flottielje-vaartuig, moest verdedigen. Ik zal over de bespreking van dit ont werp, ook wel Vlootwet genoemd, maar heel weinig zeggen. Van de spanning, de opgewonden belangstelling, welke in en om do Tweede Kamer viel waar te nemen toon dit ont werp op het tapüt kwam, was den 17on December, bü de Boiuvtorlale behandeling, niets to bespeuron, 't Kwam tusschen den chr.-hlstorlschen senator prof. De Savornln Lohman en zün vrüz.-democratischen oollega-ontwapeniiar prof. Van Embden tot een Incidentje, dat echter tamelijk Vlug en rustigjes afliep. Nieuwe pro- of oontra-argumonton wer den niot bijgebracht. Maar onze goede Senaat moest toch op don I7en een avond- zitting houdoni om het ontwerp van minis ter Deckers voor de koninklüko sanctie rÜP te mnken. Over het debat, in deze tusschen de voor rijn wensch te wijken uit macht»- senatoren Do Savornln Lohman en Van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2