EEN NIEUWE ZUIDPOOLEXPEDITIE VAN MAWS0N voor den verkoop van sterken' drank in deze gemeente verlaagd tot 15, 21 Juni werd besloten tot vermeerdering van het aantal stembureaux met 'één te de Koog en te EierJand. In de vergadering van 4 Dec. werd het besluit genomen de Alg. Begraafplaats te Den Burg te vergroo- ten. De kosten hiervoor zijn op 12.000 h 13.000 geraamd. Gemeente-Reiniging. Tot oprichting van een gemeente-reini gingsdienst voor geheel Texel werd nog niet definitief besloten. Wel werd een proef genomen met het ophalen van vuil nis, enz., per auto, doch de kosten hier aan verbonden zijn vrij hoog, zoodat het nog niet zeker is, of deze dienst besten digd zal blijven. Althans zal de wijze, waarop thans gewerkt wordt, door een goedkooperen dienst moeten worden ver vangen. Polders. De vele polders, waaraan onze ge meente rijk is, maken het niet mogelijk in bijzonderheden' hierover te treden, waarom wij ons slechts bepalen tot eenige mededeelingen. Vooreerst de bemaling. Ook dit jaar werd hierover weer veel strijd gevoerd; die zich niet alleen in het bestuur van den betrokken polder Waal en Burg afspeelde, doch waarvan in alle publieke instellingen de gevolgen gevoeld werden. Zoo stond o.a. de Regentenver kiezing van het Alg. Weeshuis met dezen bemalingsstrijd in nauw verband. Ook bij de stemmingen voor bestuursleden van deze en andere polders speelde de bema ling een groote rol. Door het Kon. Besluit, waarbij Ged. Staten in het ongelijk gesteld werden, kon aan het besluit van de bestuursmeerder- heid van dien polder gevolg worden ge geven, en zal deze bemaling dan eindelijk tot stand komen. Tot dijkgraaf van den P. H. Polder werd bij Kon. Besluit herbenoemd de heer J. H. Timmer, tot heemraad de heer A. de Visser. Tot heemraad van de 30 Pol ders werd benoemd de heer J. Hin Jzn., tot idem van Eierland de heer C. Kievit. Tot hoofdingeland bij het Waterschap de 30 Gem. polders werd 17 Febr. gekozen de heer W. J. Bakker, in de vacature- C. Keijzer. 10 Nov. werden als hoofd ingelanden bij dien polder herkozen de heeren S. Dijksen en A. Eelman Jr. Bij de stemming van 24 Juni, werd tot hoofd ingeland van Eierland P. v. Exel geko zen. en 1 December tot idem van Waal cn Burg herkozen de heer C. S. Keyser. Het Waterschap de 30 Gem. polders liet een garage en bergplaats voor mate riaal bouwen, en schafte voor wegenver betering aan in het voorjaar een Deutz- Dieselmotorwals, gewicht 7500 K.G. met Jacgerbeton en mengmolen, cap. 40 M3. per dag. Werkeloozen. De werkeloosheid was aan het eind van den winter 1929-'30 niet bijzonder groot, hoewel door het staatsboschbeheer geen werkloozen te werk gesteld werden. In de laatste weken van dit jaar nam het aantal wèrkeloozen echter zeer toe. Daar slechts weinig arbeiders in deze ge meente bij de werkeloozen kassen zijn aangesloten, is het aantal der trekkenden gering. Vermoedelijk zullen in het begin van 1931 wel pogingen in het werk ge steld worden om van gemeentewege voor de werkzoekenden loonenden arbeid te vinden. Gemeente-personeel. Aan Dr. F. H. Keidel werd 4 Dec. op zijn verzoek eervol ontslag verleend als gemeente- en schoolarts te te Cocksdorp, en als zoodanig benoemd de heer West- broek te den Haag. Te Den Burg werd een tweede politie agent aangesteld, die tevens te de Koog diensten vervullen moet in den badtijd. Uit zeer veel sollicitanten werd benoemd de heer W. Brouwer. Vogeltrekstation. In Februari werd te Amsterdam in een daartoe belegde vergadering besloten, po gingen in het werk te stellen, hier een Vogelwarte gevestigd te krijgen. Den 13en Dec. werd in een vergade ring, te Utrecht gehouden, definitief be sloten tot oprichting over te gaan. Ver wacht wordt, dat ook deze gemeente in de hooge kosten van oprichting en in standhouding zal bijdragen. In de commissie v. voorbereiding heb ben o.a. zitting de burgemeester dezer gemeente de heer W. B. Oort en de heer J. Drijver. Texelsch Electr. Bedrijf. Het Electrisch bedrijf in deze gemeente mocht zich in grooten bloei verheugen. Op alle dorpen gaat het aantal aansluitingen gestadig omhoog, vooral industrie-aan sluitingen waren er vele. De stroomvoorziening van Eierland is nog niet tot stand gekomen, hoewel hier toe meermalen pogingen zijn aangewend. De stroomlevering is behoudens een paar kleine storingen op 26 November en 16 Dec., onafgebroken doorgegaan. Voor den directeur werd een zeer mooie woning gebouwd, die bijna vol tooid is, ook zijn bij de Electrische Cen trale twee dienstwoningen voor het per soneel in aanbouw. V reemdelingen verkeer Niettegenstaande het zeer ongunstige weer in den zomer van 1930, was het aantal .vreemdelingen in deze gemeente, in den badtijd, nog belangrijk grooter dan in 1929. Het seizoen was echter vroeger afgeloopen dan andere jaren. Onder de bezoekers van ons eiland was een groot aantal kampeerders; Te De Koog was in het badseizoen een vlet met twee roeiers gestationneerd, terwijl mede voor de veiligheid een zuur stofapparaat aldaar geplaatst was. Dit jaar bracht de exploitatie van het Noordzeestrand, die geraamd was op 200.door openbare verpachting 760.op. Door de Ver. voor Vreemdelingenver keer „Mooi Texel" werd in den loop van den zomer het Texelsch museum geopend, dat zich in een druk bezoek mocht ver heugen. Het aantal bezoeken aan dit mu seum gebracht, bedroeg omstreeks 2000. Daar de to.egang kosteloos was, werd in het museum een bus geplaatst voor giften ter bestrijding van. de onkosten. Het bedrag dat op deze wijze binnen kwam bedroeg 147.95. Hoewel hierover nog geen bepaalde cij fers zijn te noemen, was het passagiers vervoer met de booten van T.E.S.O. bui tengewoon druk. Gedurende de Pinksterdagen werden 2262 passagiers vervoerd, in de maand Augustus 16831 (16445 in 1929). Ook het rijwiel- en autovervoer was in Aug. zeer groot, vervoerd werden in die maand 5223 rijwielen en 388 auto's, bij de laat ste waren 33 auto's voor ziekenvervoer. Het uitbreidingsplan voor De Koog in verband met het vreemdelingen verkeer, is nog in bewerking. Strandingen. In den storm van 12 op 13 Januari zijn nabij De Cocksdorp gestrand, de Valen- tina Coda, een Italiaansch schip van brute 4383 ton en de Skauts, een Letlandsch stoomschip van 2181 ton; ook is vermoe delijk dien dag een ander stoomschip na bij de Texelsche kust vergaan; men heeft hier echter niets meer van vernomen. Op 22 Januari werden beide gestrande stoomschepen door de bergingsmaat schappijen Wijsmüller, Dros en Doeksen vlot gebracht. Autobusdiensten. De busdienst op De Cocksdorp werd met één uitgebreid. De schoolbus naar Den Hoorn werd vervangen door een die aansluit op den busdienst van Den Burg naar de boot. Voor de uitbreiding van den dienst naar De Cocksdorp werd een belangrijk hoogere subsidie van gemeentewege ver leend. Ziekenzorg. Opgericht werd te Den Burg een Ge zinsziekenfonds; ook de Waal en de Koog traden later als afdeelingen toe. Een afdeeling voor Eierland is in voorberei ding. Het Mannenziekenfonds te Den Burg werd ontbonden. In een vergadering van het gezins ziekenfonds te Oosterend werd, naar aan leiding van den slechten financieelen toe stand hier, de contributie voor 1931 ver hoogd met 2 cent per persoon. Teneinde het tekort te dekken werd ook voor de loopende maanden van 1930 een hoogere bijdrage vastgesteld. Bankwezen. Op 6 Aug. had de plechtige opening plaats van het fraaie bankgebouw der Coöp. Boerenleenbank, dat naast het raadhuis te Den Burg is gebouwd. Branden. Drie woningen werden gedurende 1930 een prooi der vlammen. „Mon Repos", aan den Koogerweg op 18 Februari, een dubbele arbeiderswoning in Eierland. 29 Aug. en op 13 Oct. de hoeve Leiden. Deze branden werden niet veroorzaakt door onweder. Tweemaal ontstond een dennenbrand. 15 Juni bij de Koog en 19 Aug. aan de Westermient. Door spoedige hulp waren deze snel gebluscht. Tengevolge van onweder verbrandden nog een paar graanklampen en werd veel vee gedood. Bij een hevig onweder in Juni sloeg de bliksem te Den Burg< in vele woningen, zonder evenwel brand te veroorzaken. Nieuwbouw. Zonder van een formeele bouwwoede te kunnen spreken gaat het bouwen van nieuwe huizen en garages steeds door. Vooral het aantal garages, dat dit jaar gebouwd werd, is vrij hoog, terwijl bij na alle bestaande garages veranderd en verbouwd zijn. Dit laatste is toe te schrij ven aan de nieuwe politie-verordening. die in het laatst van 1929 was afgekon digd. Alleen voor nieuwbouw werden in 1930 afgegeven 96 vergunningen. Hieronder waren 48 woonhuizen, 19 auto-garages, één kerkgebouw, één schoolgebouw en één boerenplaats en één sociëteitsgebouw; in 1929 waren 94 bouwvergunningen voor nieuwbouw uitgereikt, w.o. 35 woon- of winkelhuizen, 8 garages, 3 boerderijen, 1 bankgebouw, 3 pensions, 1 muziek school, 2 zomerhuisjes en 1 zuivelfabriek. Onder de gebouwen, die dit jaar vol tooid werden, zijn vele mooie woonhui zen, een nieuw kerkgebouw te Ooster end, het fraaie bankgebouw der Boeren leenbank, de stoomzuivelfabriek „De Eendracht", een mooi winkelhuis van den heer A. v. d. Vis op den hoek Steenen plaats. Straatverbreeding. Te Den Burg werd door het naar ach teren bouwen van het nieuwe graanpak- huis van de Fa. A. Langeveld Pz., in de Gravenstraat, een flinke verbetering aan gebracht, die echter pas na achteruitbren gen van een keukengedeelte van de wo ning van den heer W. van Heerwaarden, tot haar recht zal komen. In de Kooger straat kwam meer ruimte door het weg breken van de oude schuur en het bou wen van een nieuwe, zeer fraaie, auto garage voor den heer Kieviet. De hoek van de Steenenplaats werd afgerond, bij het bouwen van den nieu wen fruitwinkel aldaar. De verbreeding van de straat te De Waal, waartoe de raad 20 Sept. besloot, is nog niet tot stand gekomen. Landarbeiderswet, Door een achttal personen werden aan vragen ingediend voor het verkrijgen van een plaatsje en land volgens de Land arbeiderswet. Dé raad besloot aan al deze aanvragen medewerking te verleenen. Zuivelfabrieken. De Coöp. stoomzuivelfabriek „De Een dracht", werd 31 Maart in werking ge steld. hoewel de officieele opening plaats had in Juli. Tot directeur werd aange steld de heer H. Boer. De zuivelfabriek „De Hoop" bracht door aanschaffing van electr. weipomp en separator belangrijke verbetering in hun bedrijf. Tot boekhouder-directeur werd be noemd de heer K. Bosma. Ook de N.V. „De Onderneming" bracht in haar bedrijf vele verbeteringen aan. De lage prijs der-zuivelproducten zal op de uitkomsten dezer fabrieken van groo ten invloed zijn. Bewaarscholen. In den loop van het jaar werd te Den Burg een Nutsbewaarschool geopend, die gevestigd is in de voormalige dpopsge- zinde Pastorie, die voor dit doel keurig is ingericht. Tot directrice werd aangesteld mej. A. Roeper. De Chr. Bewaarschool te Den Burg, die eenigen tijd gesloten was, werd opnieuw geopend. Mej. S. Goënga werd aangesteld tot directrice. Ook aan de R.-K. Bewaarschool werd inplaats van mej. E. Zijm een andere directrice benoemd, n.1. mej. A. Dernison. Diversen. De pompinstallatie op de Groenen- plaats kwam tot stand, waardoor het marktplein gemakkelijk gereinigd kan worden. Groote perlotingen werden gehouden ten bate van „De Sportclub, R.-K. Volksbond", te Oude- schild" en Landbouwverloting. Films werden dit jaar meer vertoond dan ooit te voren. Behalve de bioscoopvoorstellin gen, gedurende de kermis, werden een 12-tal films afgedraaid, welke meest ter ontwikkeling dienden. O.a. werd de Land- bouwfilm, Zuivelfilm en Philipsfilm gege ven. Radio. Te Den Burg en te Oosterend werden radio-centrales opgericht. Voor de radio centrale te Oudeschild was in 1929 reeds toestemming verleend. Koninginnefeesten. Te Oosterend werd 11 en 12 Septem ber een uitstekend geslaagd volksfeest ONDERWIJS. Lagere scholen. Te Den Burg werd een nieuwe school gebouwd, die 27 Maart aan het R.-K. kerkbestuur werd overgedragen. Den 6en December werd tot den bouw van een nieuwe O. L. school te Oudeschild be sloten, geraamde kosten 29.000.In de raadsvergadering van 21 Juni was de voor deze school benoodigde grond aan gekocht van mevr. KruijtboschEverts, voor 4000. De voormalige r.-k. school te Den Burg zal volgens raadsbesluit van 1 Nov. tot gymnastieklokaal voor alle scholen worden ingericht. De kosten voor verbouw en aanschaffing materiaal bedra gen 3100.voor huur en schoonhou den 500 per jaar. Onder het personeel der scholen kwa men veel mutatiën voor. Inplaats van den heer K. Eeldering. werd de heer W. Slort hoofd der school v. Chr. volksonderwijs te Den Burg. De heer P. Rond werd hoofd der O. L. school te de Cocksdorp, inplaats van dën heer M. J. Oele. De heer G. F. Zondervan nam de open plaats als hoofd der school te Oost in. De heer J. Zoete werd als onderwijzer te Oudeschild ver vangen door den heer J. Molenaar, de heer A. Brak te Den Burg door den heer M. J. Oele (aan de U.L.O. school); de plaats van mej. Muste, als onderwijzeres te M.-Eierland, werd na veel tegenspoed, vervuld door mej. Landman; inplaats van mej. Beukes werd te de Cocksdorp mej. van Ooijen tot onderwijzeres benoemd. In de vacature, ontstaan door het ver trek van den heer Pietersen. van Den Hoorn, werd geen nieuwe leerkracht aan gesteld, omdat het aantal leerlingen aan de O. L. school daar beneden het wette lijk vereischt aantal voor het aanstellen van een derde leerkracht was. Zeevaartschool. In het personeel van bovengenoemde school kwam geen verandering. Mevr. VisVisser en de heer Jac. v. Heer waarden werden herbenoemd tot resp. tijdelijk leeraar in de Eng. taal en leeraar in de Radio-telegrafie. Bij den aanvang van 1930 bezochten 41 leerlingen de school; thans bedraagt dit aantal 47, en zal na de Kerstvacantie hoogwaarschijnlijk tot 50 stijgen. Bij het eindexamen, in Juli gehouden, slaagden 10 van de 12 leerlingen. Door verschillende leerlingen werden diploma's voor stuurlieden behaald. Landbouwonderwijs. Ook de Lagere Landbouwschool, die nog slechts eenige jaren hier gevestigd is, mag zich in een stijgend aantal leerlingen verheugen. Het nieuwe cursusjaar is aan gevangen met 46 leerlingen, tegen 39 in 1929. De lessen aan deze school worden alleen door den directeur, den heer Klimp, gegeven. Nieuwe cursussen op land- en tuinbouwgebied worden than« niet gege ven. gehouden, waarbij het openluchtspel „Het beleg van Leiden" werd opgevoerd. Drie echtparen vierden dit jaar hun 55- jarige echtvereeniging, n.1. de heer M. Bruijn en mej. E. Kiljan, de heer en mej. J. WitteSchraag en de heer en mej. P. H. ZijmZijm. Van het eerstgenoemde echtpaar is later een der echtelieden over leden. Als droevige herinnering laat dit jaar na het bijzonder groot aantal ongevallen, die in den loop van dit jaar hier plaats grepen, en waaronder bijzonder de auto ongevallen een groote plaats innemen. Niet minder dan vier personen lieten dit jaar tengevolge van 'n ongeval het leven: op 11 Juli de 7-jarige Cor Zoetelief, ten gevolge van een val van een kar; 16 Sept. verdronk de heer C. Verhoeven; 12 Dec. overleed J. de Jong, tengevolge van een auto-ongeval, terwijl ook de machinist van „De Neptunus" door een ongeval aan boord het leven moest laten. Behalve deze afgestorvenen willen we aan het eind van ons verslag gedenken degenen, die dit jaar van ons zijn heen gegaan. Hoewel ieder het gemis der zijnen het meest gevoelt, en velen der afgestorvenen een diepe klove achterlaten, willen we hier even melding maken van eenige zeer treffende gevallen. Frans Tjallingü was de eerste leerling der Zeevaartschool, die hier gestorven is; zijn dood maakte op zijn makkers grooten indruk. De heerr P. Zeijlemaker, te De Cocksdorp. werd gedurende zijn verblijf in Den Haag, door den dood verrast. Deze oud-onderwijzer, die velen tot vriend en hulp was, en tal van funéties bekleedde, laat veel rouw na. Den 31 en October ontsliep plotseling de laatste oud-pauselijke zouaaf in deze gemeente, de heer C. Bakker Fz. Tot slot willen we nog gedenken den heer D. Mets, den alom beminden kapi tein van „Texelstroom". De eerste mannen, die in de bevroren zeeën van het Zuidpoolgebied zijn door gedrongen en langzaam hun weg zochten in het onbekende land, dat zelfs nu groo- tendeels nog niet onderzocht is, zijn de oude waivischvaarders. Kleine scheepjes waren het, bemand met zeelieden, die geen vrees gevoelden, doch slechts een verlangen naar het ontdekken van het on bekende. Zij ontdekten eilanden, waar zee honden plachten samen te komen en hier en daar zagen zjj ook de met ijs bedekte kusten van het groote Zuidpoolland. En- keile reeders stonden hen toe te trachten, den Zuidpool te bereiken, en hoewel dit nooit gelukte, is er in de loop der tijden waardevol materiaal verzameld voor de latere expedities. Van zoo'n ouden walvischvaarder, het scheepsty.pe, dat de beste kansen heeft in de Poolzee, maakt ook Sir Dougias Maw son gebruik bij zijn nieuwe Zuidpool expeditie. Hij is de meest bekwame ken ner van den Zuidpool, die wij nebben en zal nu trachten, meer te weten te komen omtrent de onbekende kust ten Oosten van Enderbyland, waar hij verleden jaar zijn ontdekkingen deed. Hij vertrekt van Tasmanië ten Zuiden van Australië, zijn vaderland. Zijn onderzoekingen liggen niet alleen op wetenschappelijk gebied; hij zal n.1 ook bijzondere aandacht wij den aan het voorkomen van walvischge bieden, waarvan er nog verscheidene in die streek moeten liggen. Toen Admiraal Byrd naar den Zuidpool vloog en daarbij veel te weten kwam om trent het gebied ten Zuiden van de Ross Zee, bestond er reeds een scherpe concur rentie tusschen Engeland en Noorwegen. Mawson ontdekte Enderbyland en ging verder Oostwaarts om de kust te onder zoeken; hij kwam toen in een gebied, dat hij Mac Robertscxnland noemde. Daar ont moette hij het kleine Noorsche schip „Nör- wegia" met kapitein Riiser Larsen, dat reeds verscheidene jaren naar de Zuid pool was 'geweest en de kust tusschen Graframland en Kir>g Edwardland dichter genaderd was dan eenig ander schip; ook dit schip zocht naar walvischeilanden, doch er waren ook verschillende geleer den aan boord, die de resultaten van hun werk publiceerden. Wat men al of niet vond op het gebied van de walvischvangst, werd echter geheim gehouden- Toen de twee schepen elkaar op de trooslooze kust van Enderbyland in het oog kregen, vergeleken zij' hun aanteeke- ningen en kwamen overeen, dat Mawson verder naar het Oosten en Riiser Larsen naar het Westen zou gaan om de kust verder te onderzoeken. In het Westen ble ken achteraf de beste walvischterreinen_te liggen, die dus door Riiser Larsen werdén gevonden. Dit heeft aanleiding gegeven tot een geschil tusschen Engeland en Noorwegen, want Larsen had misschien een bepaalde reden voor deze afspraak; hij wist misschien al van tevoren het een en ander omtrent deze kusten. Dit zoeken naar walvissohen is dan ook de reden, dat alle Zuidpoolexpedities met uitzondering van de vlucht van Byrd en de bedetocht van Gould ten doel hadden de kusten te onderzoeken. Deden de poolonderzoe- kers dit niet, dan was het vrijwel onmo gelijk voor hen om aan het benoodigde geld te komen. Mawson was hiertoe ook gedwongen, wilde hij een kans hebben om rijn oceanografisohe en meteorologische studies ter plaatse te kunnen doen. Hij is, wat zijn persoon betreft, echter geheel en al de man der wetenschap, de professor in de geologie en mineralogie, de man, die |drie expedities meegemaakt en twee er- I van zelf geleid heeft, i Verleden jaar had hij van Enderbyland 1 Westwaarts willen gaan tot Ooatsland ten Oosten van de Weddellzee, doch dit werd onmogelijk door de ontmoeting met Riiser Larsen. Thans is hij aangewezen op de kust ten Oosten van Enderbyland en de plat -nen zijn, om haar af te zoeken tot het prut tusschen Kaiser Wiihelmland en Adelieland, waar hij vroeger eens twee jaar gebleven is: Wanneer do Noren dit jaar niet weer het hun toegewezen gebied gaan onderzoeken, zal Mawson ook ten Westen van Enderbyland onderzoekingen verrichten. De kusten van bet Zuidpoolland rijn door alle zeer talrijke expedities nog niet voor de helft onderzocht; er is dus nog werk te doen. Nu heeft men nog wei nig positieve gegevens en over het bin nenland bestaan slechts hypothesen, d.ie echter bij de verschillende poolonderaoe» fcers tamelijk wel overeenkomen. Men is algemeen van meerling, dat het land bestaat uit een groot en een klein ei land' of uit twee schiereilanden en dat de zeearmen het land binnendringen tus schen de Ross Zee en de Weddell Zee. Van deze zeearmen is echter niets te be merken, doordat het Zuidpoolland bedekt is door een vast aaneengesloten ijslaag, die ongelijk van dikte is en de poolijskap vormt, waarmee de fantasie zich zoo sterk bezighoudt De poolonderzoefcer weet, dat deze geheimzinnige poolijskap op enkele plaatsen doorbroken en gehouden wordt door groote bergketens, doch hij ziet in gedachten reeds een plaats, waar de kust vlak is en men de gladde, golvende ijs- oppervlakte zal zien welven tot over het groote plateau, waarop men den Zuidpool vermoedt Wanneer hg zich in de nabij heid van de onbekende kust bevindt die hij niet kan. bereiken door de massa s pakjjs, welke juist tegen de kusten rijn opgehoopt voelt hij soms de ijzige wind. die van het hooge plateau bomt en die hem de boodschap zendt dat daar ergens in het Zuiden land moet zijn. Mawson spreekt dikwijls over deze koude en sug gestieve wind, en hij weet dan ook beter dan iemand anders, hoe vreeselijk die kan rijn, want hij heeft twee jaar gewoond op een der winderigste plaatsen van het Zuidpoolland. Tochten ln het binnenland. Het ontoegankelijkst is echter niet de Zuidpool zelf, doch het gebied ten Z.W. van de Ross Barrière, tusschen deze en het reeds genoemde Enderbyland. Mawson gaat zoover niet; hoogstens zal bij vanuit rijn schip korte tochten in het binnen land maken, doch verder dan de kust strook en komt bij. niet. Vermoedelijk zal hij voor deze tochten van een klein vlieg tuig gebruik maken; Riiser Larsen beeft dit verleden jaar ook gedaan. Mawson heeft toen eveneens eenige vluchten on dernomen en heel wat meer van het bin nenland gezien dan vanuit bet schip ooit mogelijk was geweest Verder zal hij zich met alle kracht werpen op de oceanogra fisohe onderzoekingen, omdat men daar door ook veel te weten kan komen over den afstand, dien men nog van het land verwijderd is. Door systematisch peilen kan men eilanden ontdekken, die anders onopgemerkt voorbijgevaren zouden wor den. Op dezelfde wijze is reeds gebleken, dat vele veronderstelde kustlijnen in wer kelijkheid Slechts zandbanken waren. Sir Dougias Mawson is altijd bekend geweest om zijn grondig werk. Hij heeft deelgenomen aan de expeditie van Shack- leton in 1909 en maakte deel uit van de groep, die den Erebus besteeg en later met sleden den magnetischen Zuidpool bereikte. In 1911 organiseerde hij zelf een expeditie, waarbij hij twee jaar over winterde op AdeliéLamd ten Westen van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 19