Hei Wiegekind
Bevatte Koude
AMSTERDAM - BANDOENS
met ils „ADELAAR".
luchtvaart.
f. nypels
BINNENLAND.
GEMENGD NIEUWS.
Mijnhardt's Poeders
afstamt van de familie Tudor en wel In
rechte lijn van koning Edward L Deze
afstamming is weliswaar onwettig, omdat
er geen wettige nakomelingen der Tudors
in de mannelijke lijn zijn, maar de man
is van meening, dat de nakomelingen
der Tudors de eigenlijke rechthebbenden
zijn op den troon van Engeland.
MEEVALLERS VOOR DE ENGELSOHE
SCHATKIST.
Bijna 1 mlllioen aan successie
rechten!
De Britsdhe sdhatkisit heeft in de 1'aat-
ste dagen twee meevallers gehad; door
het overlijden vani een bankdirecteur
Francis le Mairchant, die 1.056.000 na
liet, ontvangt zoji ongeveer 470.000 efl
door den dood van Sir Joseph Hiood krijgt
zjji 400.000 aan successierechten.
DE WERKLOOSHEID IN ITALIË.
Volgens de officieel© cijfers bedroeg het
aantal werkloozen in Italië in de afgeloo-
pen maand 721.976, tegen 642.168 in De
cember. Deze stijging moet vooral een ge
volg zijn van de toenemende werkloosheid
onder de land- en seizoenarbeiders, voor
wie er op het oogehblik geen werk meer
is. Natuurlijk hebben deze cijfers slechts
betrekking op de officieel ingeschreven
werkloozen. Inderdaad is de werkloosheid
waarschijnlijk veel grooter.
DE OUD-GEDIENDEN IN DE
VEREEN. STATEN.
De minister van de schatkist, Mellon,
heeft een brief gericht tot de betrokken
commissies uit het Congres, om verzet
aan te- teekenen tegen het plan om den
bonus voor de Amerikaansche oud-strij
ders in den wereldoorlog te verhoogen.
Om tot die verhooging over te kunnen
gaan zou het volgens minister Mellon
noodig zijn om in de eerstkomende an
derhalfjaar 1000.000.000 ui), leening te
vinden.
OOST-INDIE.
HET DEPARTEMENT, DAT NOG
ZUINIGHEID LEEREN MOET.
Overschrijding van uitgaven.
Opschroevtng van levens
standaard.
De Begrootingsoommissie zal er goed
werk mee doen, als zij eens extra aan
dacht aan het financieel beleid bij bet de
partement van oorlog besteedt. Aanwij
zingen kan zij ojn. vinden in het korte
lings verschenen .verslag der Volksraads-
oommissie voor bestudeering van het
verslag der Algemeene Rekenkamer.
Met pijnlijke verbazing heeft deze
oommissie kennis genomen van de tal-
looze overschrijdingen der uitgaven,
meestal met niet onbelangrijke bedragen,
bij het departement van oorlog. Zij heeft
den indruk gekregen, dat met oijfers,
met tienduizenden en honderdduizenden
is gegoocheld on,dat groote bedragen uit
het eene postje naar het andere zijn over
geheveld. De ter zake verstrekte toe
lichtingen, waarmede wellicht kon wor
den volstaan toen de rekening in dikke
bundels, ongepubliceerd, in de archieven
verdween, komen haar ten eenen male on
voldoende voor, nu de voorloopige uit
komsten worden gepubliceerd en onder
de controle van den Volksraad en het
publiek worden gebracht.
Na eenige zeer aangename dagen in
Medan zette ik de reis via Pakan Baroe
naar Palembang voort. Dit was één van
de meest onaangename trajecten, urenlang
over volkomen onafgebroken en onbe
woonde oerwouden, terwijl ik bovendien
tot Pakan Baroe zeer lage wolken en
zware tropische regens trof, zoodat ik
menigmaal blij was mist-vlieg-instrumen-
ten te hebben.
Pakan Baroe is een klein plaatsje met
een midden in het oerwoud uitgekapt cir
kelvormig vliegterrein. Het is een eigen
aardige gedachte dat deze eenzame plek
wellicht eenmaal een belangrijk knoop
punt op de luchtroute Europa-Singapore-
Aiistralië zal zijn. Zelfs hier waren nog
vele Europeanen naar het veld gekomen
om van hunne belangstelling blijk te
geven en na benzine en olie te hebben bij
geladen zette ik, versterkt door een heer
lijke kop koffie, de reis naar Palembang
voort, dat na een interessante tooht, waar
bij voortdurend voor allerlei regen- en on
weersbuien moest worden „uitgeweken"
zonder verdere moeite werd bereikt.
Na een prettlgen dag in Palembang
vertrok ik den morgen van 27 November
voor het aanvaarden van het laatste tra
ject van de reis naar Batavia. Het oude
zeemansgezegde: „Wie het land zag blau
AMOK OP HET TERREIN VAN DE
BATAAF8CHE TE PALEMBANG.
sdhe Petrol eum-Maatschapplj1, genaamd
Lie TTin, werd mataglap en stak een In-
landsdhen agent en vier Ohineezen dood.
Drie Ohineezen en een Javaan werden
niet 'gevaarlijk gewond. De dader werd
gevat, terwijl hij; poogde zich van kant te
maken.
verleent, de trekking plaats vinden van
loterij afd. Friesland.
Thans zijn bepaald de trekkingen v
de loterijen Overijlsei en Lintburg en we
op 19 en 23 Maart eJk.
Iedere 'loterij (heeft als hoofdprijs een
prachtig heeronlhuis, ©en Essex-auto
duizend waardevolle prijzen.
Ook de trekMngsdata van oe laatste drie
loterijen zullen spoedig bekend gemaakt
worden.
DE RIJKSMIDDELEN.
Opbrengst 1.600.006 minder.
Tm de eerste maand van het nieuwe
jaar zijn de Rijksmiddelen 1 6/10 millioen
beneden 1/12 van de raming gebleven. De
Grondbelasting en de Personeel© belas
ting zijn bij dit cijfer uitgeschakeld. Voor
die beide belastingen, welke voortaan
grootendeels aan de gemeenten ten goede
zullen komen, is 1/12 van de raming met
56 •millioen overschreden. De oorzaak
hiervan is, dat geraamd is wat in het
dienstjaar 1931 het Rijk ten goede' zal
komen, terwijl de opbrengst in de eerste
maand nagenoeg uitsluitend betalingen
bevat over vorige dienstjaren.
RIJKSVOORSCHOTTEN VOOR
WONINGBOUW.
Afhankelijk van den koers 3
pet obligaties Nat Schuld.
Het dagelijksch bestuur van den Na-
tionalen Woningraad beeft zich tot de
ministers van Arbeid, H. en N. en van
Financiën gewend met bet verzoek de
rente voor nieuw te verleenen Rijksvoor-
sohotten ingevolge de Woningwet evenals
vóór den oorlog weer afhankelijk te stel
len van den koers der 3 pet. obligaties
Nationale Schuld
DE ZUIDERZEE.
Een telegram aan den minister
van waterstaat van Volendanuner
visschers.
In een door ruim 400 visschers en be
langhebbenden bezochte vergadering te
Volendam heeft men Zaterdagmiddag on
der groot enthousiasme adhaesie betuigd
aan de actie van het landelijk comité tot
behoud van de Zuiderzee.
Met algemeene stemmen1 heeft men be-
sloten tot toezending van' het navolgen
de telegram aan den minister van water
staat.
De Volendammer visschers en houders
van nevenbedrijven, in vergadering bij
een, dringen er bij. uwe excellentie met
klem op aan, dat een onpartijdig onder
zoek worde ingesteld naar de noodlottige
gevolgen van de algeheel© afsluiting van
de Zuiderzee, alvorens over de inpoldering
zal zijn beslist".
TREKKING VAN
„DE JOODSCHE INVALIDE".
AFDEELLNG AMSTERDAM.
Gisteravond vond in de stampvolle
groote Concertzaal van „Artis" te Amster
dam de eerste trekking plaats van „De
Joodsohe Invalide" en wel van de afdee-
ling Amsttrdam.
Ondanks het gure winterweer was de
belaugsteMïng zeer groot.
Notaris E. Hermans leidde wederom
deze trekking Reeds 20 niimitom na het
begin d'er trekking, welke volgons de be
palingen van de nieuwe wet plaats, vond,
kwam de hoofdprijs,-het huis aan de Am-
stelkaide 68, uit de bus. No. 8932 was de
gelukkige.
Nadlat 500 prijzen uitgeloot vjjaren werd
er gepauzeerd. Na de pauze viel de tweede
prijs, de Essex-auto, op No. 2361.
Trekking Joodsohe Invalide",
afdeeling Friesland.
Op 16 Maart a.s. zal te Leeuwarden, ten
overstaan van Notaris N. Ottema, die hier
voor zijn geheel belangelooze medewerking
Alneta d.d.
De postvluehten naar en van Indië.
Het elfde vliegtuig te Karachi.
Het elfde postvliegtuig, de P.H.-A.F.K.,
is Zaterdag om 6 u. 7 uit Djesk vertrofc-
nen en om 13 u. 20 te Karachi geland.
Te Allahabadl
Het 11de postviegtuig is Zondag 11.5
uit Karatsji vertrokken, om 9.45 te Jodh-
poer geland, daar om 10 uur opgestegen
en om 14.15 te Allahabad aangekomen,
Te Akyab.
Het 11e postvliegtuig is Maandag te
5 u. 42 uit Allahabad vertrokken en na
een tusschenlanding te Oalcutta om
14 u. 35 te Akyab geland.
Het retourvllegtulg te Belgrado.
Het Ode retourvliegtuig is om 5 u. 15
uit Mersamatruh vertrokken. Om 9 u. 65
is het te Athene aangekomen, om 1 u. 20
vandaar vertrokken en om 6 u. 20 te Bel
grado gearriveerd.
Terug op Schiphol.
Het 0de postvliegtuig op de terugreis
is Zondag uit Belgrado vertrokken en te
Bremen geland. Maandagochtend 9 uur
is het daar opgestegen en om 11.8 op
Schiphol aangekomen. De bemanning be
stond uit de vliegers Wiersma en Par-
mentier en den werktuigkundige Kotto.
Een passagiersvliegtuig in Indië
vermist.
Aneta meldt d.d. Zaterdag uit Batavia:
Het toestel van de K. N. I. L. M. van den
dienst Batavia-~Medan vèrtrok normaal
uit Palembang, doch arriveerde niet te
Pakan Baroe, terwijl na passeering van
de hoofdplaats Djambi, hetwelk op groote
hoogte geschiedde, geen bericht meer
werd ontvangen. Piloot van het vliegtuig
is de heer Sohott, mecanicien Veen. Het
toestel vervoerd drie passagiers, nl. de
hoeren Middelkoop, burgemeester van Pe-
kaiongan, Hovestad, hoofdopzichter van
gouVernementsbedrijven, Lettinga, die te
Medan op de mailboot zou stappen.
Het vllegtulfe terecht Nood
landing hl] Polawangeen schade.
Een later bericht meldt:
Bij de KX.M. is bericht binnengeko
men, dat bemanning en passagiers van
het vliegtuig van de K. N. I. L. M., onge
deerd te Pakanbaroe zijn aangekomen.
Uit een Aneta-telegram blijkt nader, dat
het vliegtuig een noodlanding heeft moe
ten maken bij Pelawan aan de Kampar-
rivier. Het werd zoo goed als onbescha
digd aangetroffen. Behalve passagiers en
bemanning zijn ook de mail en de goede
ren in veiligheid.
Nader meldt
Baui!1 Pakan Baroe wordt gemeld, dat
landing moest doenop een F
in Langgan, op 40 den
lean Baroe, hiertoe g landingsgestel
zeer hevigen regenval
op vlotten worden geladen en naar
Baroe gesleept, waar het zal worden L
r6UiteMedan wordt Xd. gisteren^geeeind:
Het hulptoestel der K. N. I. L. M. brach
vanochtend alhier de opvarenden aan.
DE VLIEGPOST VOOR DE „SIBAJAK"
PER POSTVLIEGTUIG NAAR
NEDERLAND.
Aneta meldt uit Bandoeng:
Het hoofdbestuur van den P.T.T. deelt
mede, dat de post, welke Zaterdag met
het K.N.I.L.M.-vliegtuig uit Batavia naar
Medan werd vervoerd en tengevolge van
de noodlanding eerst te laat voor de mali
per „Sibajak" is aangekomen, zonder
verdere kosten per eerst vertrekkend
IndiëHolland-toestel der K.L.M. naar
Amsterdam wordt geëxpedieerd.
DE LUCHTSCHIPVERBINDING
OVER DEN OCEAAN.
De Luftsohiffbau Zeppelin G.m.b.H. te
Friedrichshafen onderzoekt op het oogen-
blik op hoeveel vrachtzendingen ze zou
kunnen rekenen 'bij een geregeiden
dienst naar New York, berekend op een
dienst van voorloopig 1 luchtschip per
week. Voor vrachtgoed zou een tarief
van 15 mark per küo worden berekend.
Een gewicht van 2000 kilo zou niet mo
gen worden overschreden. De Zeppelin
G.m.b.H. heeft zich in haar onderhande
lingen reeds in verbinding gesteld met
geïnteresseerde kringen van het bedrijfs
leven.
Ingezonden tnedWAwlliiB, gfg
fYuvMVT Bel dl ortlkelio bt|
F* Apotb. «o DrogUtm.
AMERIKAANSCHE MARINE-
VLIEGTUIGEN.
Op de geamendeerde ontwerp-marine-
begrooting is een post van 220.000 ge
plaatst voor proefnemingen met vliegtui
gen van groote snelheid.
In het Huis van Afgevaardigden was
meegedeeld, dat zooals de zaken zich
thans ontwikkelen, Engeland binnen twee
jaar in het bezit zou zijn van vliegtuigen,
die vijftig Eng. mijl per uur sneller
waren dan de Amerikaansche.
Binnenland.
DE ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Toen Zaterdagmorgen de vrachtauto
van P. v. d. E den onbewaakten over
weg bij de verbandwattenfabriek te Ernst
passeerde, kwam hij in aanraking met
den motor-trein ApeldoornZwolle. De
vrachtauto werd van voren vernield. Per
soonlijke ongelukken zijn er niet bij ge-
bourd.
VEELBELOVENDE JEUGD.
Te Lent bij Nijmegen boden enkele
jongens electrische lampjes langs de hui-
MAKELAARS- EN ASSURANTIE-KANTOOR „VRAAG EN AANBOD"
Plantsoenstraat 3
wen in het verschiet, bereikt daarom de
haven niet" speelde mij dien morgen door
het hoofd en deed mij inplaats van de di
recte route, die voor een deel over zee en
verder over uitgestrekte moerassen en
oerwouden voert, mijn weg kiezen langs
den spoorlijn naar Telok-Betong, een be
slissing, die ik alle reden had om niet te
berouwen, toen ik om 7.30 bemerkte, dat
mijn rechtermagneet niet meer function-
neerde. Vermoedelijk had ik met den lin
kermagneet alleen Batavia nog wel kun
nen bereiken, maar het denkbeeld om wel
licht de reis op onkel K.M. van Batavia in
een sawah te beëindigen, lokte mij niet
aan en mijn vaste principe om geen enkel
onnoodig risico te nemen, deed mij dan
ook besluiten om op het vliegterrein te
Tandjong Barang bij Telok-Betong, dat
evenwel niet meer wordt onderhouden en
met alang-alang van 1 M. hoog begroeid
Is, te landen, hetgeen om 9.85 zonder
verdere incidenten geschiedde.
Weldra stroomde de bevolking toe en
werd door den resident en den controleur
alle mogelijke hulp verleend en toege
zegd. Eén honderdtal gestraften werd aan
het werk gezet om in het hooge gras een
startbaan te kappen en te branden en tele
grammen naar Batavia verzonden met het
verzoek een nieuw stroomverdeelerdeksel
voor de magneet te zenden.
Dank zij de sportieve hulp van de Ne-
derlandsch-Indische Vliegclub, gesteund
door eenige particulieren kon reeds des
middags haar vliegtuigje, do „Kriel" be
stuurd door luitenant Groenewegen, naar
Telok-Betong vertrekken. Inplaats van dat
Roerend en Onroerend goed. - Assurantiën.
Hypotheken.
zen der ingezetenen te koop aan ver be
neden den prijs. Bij ondterzoek bleek dat
de knapen deze lompen uit de straatlan
taarns hadden gestolen.
Autobus door trein gegrepen.
Drie dooden, vele zwaar- en
lichtgewonden.
Zaterdagmiddag te circa half 2 Is op
den bewaakten overweg te Blerlk (bjj
Venlo) bij. wachtpost 66 een1 ernstig auto
ongeluk gebeurd. Een autobus van de
garase Knuppers te Vray, bestuurd door
SLnK A. Wletetot uit Venray,
kwam van Venlo met 14 inzitende markt-
bezoekers, die naar hun woonplaatsen
tem gkeerden. Do &uto reed op den ge-
asfalteerden hreeden rijweg, waaraan de
spoorlijn naar Nijmegen paral el loopt op
50 tot 30 meter afstand. Bdj wachtpost 6o
moest de auto den overweg passeeren in
da richting Horst. Op dit punt loopt ook
de weg rechtdoor naar Gruhbenvorst, da
andere naar Horst. De overweg behoort
tot de „bewaakte" en werd bediend door
de wachteres vrouw Ebben, doch deze
kwam te laat om de boomen neer te laten,
Ofschoon de chauffeur de trein had moe-
ten zien, reed bij door, met het gevolg
dat de trein midden in de bus reed. Dg
stag was ontzettend De auto werd met
de inzittenden 150 meter voor de machine
voortgeduwd en verpletterd. Een enorm
geschreeuw was op verren afstand
hooren. Op staanden voet werden gedooi
F Winnens te Venray, P. Moorees te
Horst, J. Swinkels te Venray. Zwaar ge
wond weden in het gasthuis opgenomen
G. Peters te Venray, met een schedel
breuk, L. Kleven te Horst, twee beenen
gebroken, aan hoofd en borst zwaar ge-
wond. Ernstig gewond zijn G. van Leuken
te Venray, H. Vollen berg te Vray, H.
Joosten, wethouder van Grubbenvorst
Licht gewond werden vrouw W. Kraus—
Hulkens, en de vrouw van den g<*dooden
J. Swinkels en haar zoom De chauffeur
A. Wiererink heeft een ernstige hoofd
wonde en kon nog niet gehoord worden.
Allen zün naar het ziekenhuis te Venlo
vervoerd-
De wachteres, wier man ploegbaas is
en op de lijn werkzaam was, heeft 14 kin
deren en was druk met haar huishouden
bezig, zoodat ziji vermoedelijk de klok-
signalen langs de lijn, die volgens getui
gen inderdaad geklonken hebben, niet
heeft gehoord. Zij kwam naar bultetx
toen de trein de bus greep. Zij is botaal
van streek en in een zenuwcrisis in haar
wachtpost gebracht
De zwaargewonde G. Peters zal het
vermoedelijk niet doorstaan.
Het treinverkeer had ruim een uur ver
traging.
Nader meldt mem
Behalve de bovengenoemden werden
gewond Peters Jr. uit Horst, mej. Petera,
echtgenoot© van den zwaargewonden G.
Peters, en de heer Van Dijk.
Over een afstand van ongeveer 100 M.
werden de brokstukken van de bus ver-
spreid' gevonden, de kap van de bus lag
aau de andere zijde van den spoorweg,
verslagenheid in den omtrek is groot
Door de marechaussee wordt een uit
voerig onderzoek ingesteld.
Veiligheidsmaatregelen der
spoorwegen.
„De Oourant" schrijft:
Het laat zich aanzien dat de overweg-
wachteres, mej. Ebben, de eenige «hui
dige in dit drama is. Haar man was ook
wel in dienst der Nederlandsche Spoor
wegen en wel als ploegbaas, doch op haar
rustte de volle verantwoordelijkheid ten
aanzien van het bedienen van den over
weg. Haar taak was zeer eenvoudig: <>P
het sein van dé dubbeltonige klok, die
onderdeel af te werpen, zooals ik had ver
wacht, landde de „Kriel" op het zeer ver
waarloosde veld. Het defect was toen
spoedig verholpen en den volgenden mor
gen vertrokken „Kriel" on „Adelaar" te
zamen van het gastvrije Telok-Betong
naar Tjiliütan, het fraaie vliegveld van
Batavia, waar de „Adelaar", na nog een
rondje boven Tandjong-Priok en de stad
te hebben gemaakt, om 10.26 landde. Na
ongeveer l1/» uur werd de reis voortgezet
naar Bandoeng, ditmaal niet alleen verge
zeld van de trouwe „Kriel", want boven
dien toonde de militaire luchtviiartafdee-
ling op dit laatste traject haar vriendelij
ke belangstelling In de reis door de sport
vliegtuigjes te laten escorteeren door 7
legervliegtuigen, een na de vele lange on
eenzame trajecten voor inij bijzondere sen
satie.
Om 12.47 werd Andir, het vliegveld van
Bandoeng bereikt en met de landing, die
ik met een zonderling gemengd gevoel
van spijt en voldoening volbracht, behoor
de de reis, die zoo lang in voorbereiding
en uitvoering was, alweer tot de herinno-
ring.
Do reis van de „Adelaar" Is niet in een
recordtijd volbracht, hetgeen trouwens ook
niet in. de bedoeling lag en waarnaar ik
ook geenszins heb gestreefd. Vele undere
amateurs hebben voor mij dergelijke ul'-
standen sneller en onder wellicht moeilij
ker omstandigheden afgelegd, maar het
is mij een groot© voldoening de eerste te
Ajn geweest om zulks te doen met een
toestel van Nederlandsch fabrikaat en nog
meer om te constateren, dat het Pauder-
tje, ondanks de zeer uiteenloopende weers
gesteldheden, waaraan het was blootge
steld en die varieerden van felle koude tot
tropische hitte, zand, stof, vochtige warm
te en niet minder dan 12 maal overnachtte
zonder hangar, in volkomen donzelfden
toestand op Andir arriveerde als. waarin
het Amsterdam verliet, zonder ook maar
ergens te zijn getrokken en zonder het
kleinste rimpeltje in het doek.
Daarnaast, dank ik het volbrengen van
den tooht aan de uitmuntend© motor die
zooals bij de revisie op Andir bleek, even
eens bij aankomst nog in een uitsteken
den staat verkeerde.
Vele vragen zijn mij gesteld over de
navigatie en hoe het mogelijk was dat ik
'L|in,lu,ier 'J6n verdwaald', iets waarover men
Hm-U TV zeerf? frijnt te hebben verwon
derd. De navigatie In de lucht elseht vóór
h tendlmir wTOue,',)0 01ia'Kebrok(,n op-
ettendheid. Wordt een kenbaar punt go-
«S ?n 18 llet Hoodzakeiyk om ter-
waïfult d^T611 Hu,t (lil Kvscliioddo.
waaruit duu in verband met het tijdstip
voorbli', (Tf' VOriR kün,)aiu' Punt word
\,p eöuvoudlge wijze kan
uilen berekend welke snelheid men
over don grond heeft ontwikkeld. Hieruit
Kan weer worden berekend op welk tijd
stip een volgend landmerk moet worden
aangevlogen. Komt zulk oen landmerk op
de berekende tijd in het zlolvt, dan weet
men dat alles in orde is; gebeurt zulks
niet dan moet men zich, desnoods door
niuir liet vorige kenbare punt terug te
keeren, eerst zekerheid versohaffon. waar
men zich dan wel bevindt, alvorens ven
der te gaan, Br zou over dit, wellicht he'
meest Interessante deel van mijn reis n°#
heel wat te vertellen, zijn doch dit ligt nM
in het bestek van deze beknopte beschrv"
ving en ik wil dan ook volstaan met
opmerking, dat ik zonder het tot in a0
kleinste details uitgewerkte kaartennuite-
riaal, hetwelk mij door de vliegtechnisch0
dienst der K.L.M. werd geleverd, zeker
mijn bestemming niet zou hebben bereikt)
en dat het uitsluitend daaraan te danken
is, dat ik op de geheele route ook bij ()U|
gunstig weer, niet een enkel vliegveld
niet heb kunnen vinden.
Tenslotte nog een woord van hulde aan
de uitmuntende organisatie van de Shell)
die mij' op de geheele route van benzine
voorzag on mij daarnaast op de meest uit
eenloopende wijze van dienst was. Dat
het momenteel mogelijk Is, om de lucht
route, die Europa met liet Oosten v0'-
bindt, regelmatig te gebruiken, is W»er
voor m\ niet gering deel te danken aan
de groote voortvarendheid waarmede <j0
Nhell haar organisatie langs die rom»
heeft ingericht on geperfectioneerd.
Do reis was een groote en heerlijke e
varing en liet was, zeker voor de eer®L
maal een niet geringe bekoring om
vlucht alleen te runkon, maar als ik 11
.eens in de gelegenheid mocht k,|"i
voor het maken van een dergelijke t°o»
dun zou Ik er toch de voorkeur uan g0V'
mn zulks te doen In gezelschap van 0
goeden kameraad, -
- HINDE.
Bij gevatte Koude, en bi) pijnen van velerlei
aard, zullen een van de hieronder genoemde
U spoedig helpen: Mijnhardt's Verkoudheids-
posders, Grieppoeders. Hoofdpijn
poeders, Kiespijnpoeders. Hoestpoeders.
Maagpoeders. Rheumatiekpoeders. Op
poeders en doos staat de naam Mij nhardt. Let
bij het koopen hierop 1 Prijs per poeder 8 ct. en
per doos 45 ct. Verkrijgbaar bij Uw drogist.
Palembang. Een koelie van de Bataaf-
t 1 1 1 1 1 1 1 1
gisteren uit
I 1 1 11
Moeders, geneest de 8«m«*te I
dealen met Purol en houdt het
deeienm hu(dje a|t|jd droQg
Purolpoeder
OEN HELDER
Tel. 300 - Giro 150783
Beëed'gd Makelaar en Taxateur:
Diploma: Ned. Bond van Makelaars. Goedgekeurd
bij Kon. Besl. 2Z-7-27.
Aan- en Verkoop van Huizen, Zaken, Landerijen.
Plaatst gelden van particulieren onder Hypothecair
verband. Arrangeert Publieke Verkoopingen
Huurcontracten Administratie Agentschap „De Nederlanden van 1845".
VERZEKERING OP ELK GEBIED.