't Juttertje Populair Bijvoegsel van de HELDERSCHE COURANT van zaterdag 28 februar11931 van de grooten der aarde. Prakfisehe wenken. pi ¥ü©yw m yyiis tob nooit hoekje 475 (AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN) VICTOR HUGO UIT D3MEEREN. Die Idioot ben Ik! Zooals veel meer grooten der aarde, was ook Victor Hugo zeer bijgeloovig. Eens zou te zijner eero een feestmaal tijd gehouden worden bij een Parijsohe familie uit de hoogste kringen, waar al leen vooraanstaande persoonlijkheden uit de politieke-, financieele- en kunstwereld waren genood. Het oogenblik om aan tafel te gaan, naderde; 't wachten was alleen nog op de komst van den Benaatspresident. Maar op het laatste nippertje kwam er een bood schap van den voornamen invité waarbij deze zich liet verontschuldigen wegens plotselinge verhindering. Dat bracht de gastvrouw in groote ver warring, want zonder den president zou het gezelschap met dertien aan tafel zit ten A zij1 wist dat dit feit voor Victor Hugo de stemming zou bederven. .En de beroemde auteur was nog wel als eere- gast genood! Elen der goede trouwe vrien den, wien zij haar nood klaagde, wist raad. Zonder aarzelen spoedde hij zich naar de woning van Francois Coppée en, hoewel deze aanvankelijk tegenstribbelde, stemde hij er toch al gauw in toe om als invaller te fungeeren. Intusschen wachtten de genoodigden in den salon het oogenblik af, waarop de maaltijd zou beginnen. Onder hen bevond zich een minister, wien de gastvrouw ver teld had van de onaangename verrassing en van de bijgeloovigheid van een harer gasten, wiens naam zij echter liever niet wilde noemen. De minister vond het be lachelijk om zooveel waarde te hechten aan het getal dertien. En hij kon niet na laten zijn meening daarover te uiten tegen enkelen der aanwezigen. Op ge- heimzinnigen fluistertoon vertelde hij aan een ieder die het maar weten wilde de reden waarom het uur van het diner nog was uitgesteld. Zoo kwam hij met zijn mededeeling bij Victor Hugo. „Waarom denkt u dat wij nog altijd niet aan tafel zijn gegaan? Om dat er hier onder de gasten een idioot rondloopt, die bang schijnt te zijn om met zbi dertienen aan tafel te zitten. Wist u dat?" „Ja, zeker, meneer", antwoordde Vic tor Hugo me* luide stem. „Zeker, wist ik dat, want ziel u, die idioot ben ik!" Aan ditzelfde politlek-literalr diner zaten nu beiden, Victor Hugo en Fran cois Coppée aan. Hugo was toen al de be roemde dlobter, van Coppée echter had het menschdom, dat niet tot de letterkun dige kringen behoorde, nog weinig ver nomen. De vele politieke persoonlijkheden, die aanwezig waren, beschouwden hem dan ook zoo'n beetje als een Indringer, als iemand, die er eigenlijk niet bij hoorde. En de toon was daardoor eenigszins ge dwongen, Victor Hugo merkte dat en besloot dadelijk de stemming ten opzichte van Ooppée te verbeteren. Niet alleen sprak hii met verschillende medegasten zeer welwillend over Ooppée maar toen hot oogenblik van toasten gekomen was, hief Victor Hu£Q zijn glas op, wendde zich tot Ooppée en zei: Daten we beiden eens samen klinken. Al was het maar alleen op het aangename feit, dat hier twee dichters mede aanzit? ten". „Cher Maïtre!" antwoordde Ooppée be- scheiden. „Er is hier maar één dichter!" „En ik dan?" vroeg de oude Hugo zacht, terwijl zijn gelaat één milde glimlach was. „Tel ik dan niet mee?" B. REGENDAG, kleine platte koekjes vormen, die aan bei de kanten gebakken worden. Met wat jam bestrijken en op een verwarmde schotel opdienen. 800 gram garnalen, 8 dl. melk, 86 gram bloem, 86 gram boter, gehakte peterselie, peper en zout. De garnalen worden flink gewasschen en weggezet in het water met zout om ze te verwarmen (niet koken). Boter smelten, bloem er door roeren, peper en zout on de melk bijvoegen en nog vijf minuten zachtjes laten koken, daarna de gehakte peterselie en de uitgelekte garnalen door het sausje roeren. Wo bok ken nu een aantal sneedjes oud brood, waarvan de korstjes afgesneden zijn, in do koekepan met boter aan beide zijden licht bruin en beleggen zo met de garnalen ra gout. Warm opdienen. Verscholen eieren; 0 eieren, 4 ons varkensgehakt, 2 sneed jes oud brood zonder korst, peper en zout. Voor de saus: 7> L. bouillon van twee blokjes, 40 gram bloem, 40 gram boter, 1 theelepel kerry, 1 uitje, een paar lepels melk, zout. Het gehakt met het brood en zout op de gewone manier aan maken en de eieren hard koken (8 min.). Het aangemaakte ge hakt wordt in zessen verdeeld en elk ei wordt, nadat het gepeld is, met een zesde deel van het 'gehakt omhuld, daarna in de koekepan in boter rondom bruin gebak ken. Is het gehakt gaar, dan de eieren in tweeën snijden en op een verwarmden schotel leggen. Terwijl het gehakt staat te braden, maken we de kerrysaus, waartoe we het zeer fijn gesnipperde uitje gaar smoren in de boter, bloem en kerry er door mengen en de bouillon bijvoegen; alles nog even laten nakoken op een laag pitje en de lepels melk er door roeren. Een deel van het sausje wordt op de scho tel om de eieren gegoten en de rest wordt in de sauskom opgediend Gebraden appelen; vinden. 6 appelen (zure), 75 gram suiker, 2 thee lepels kaneel, 60 igram botel V. dl. water. De appelen worden geschild en geboord en daarna in een vuurvast schoteltje ge schikt; elke opening wordt nu gevuld met een mengsel van suiker, kaneel en week- gemaakte boter, de bodem van het scho- ZONNEDAG. teltje met het water bedekken; in den oven plaatsen en de appels van tijd tot tijd Tóch zijn uw luchten schoon, de nevelige «lans mef jjet Vocht bedruipen. Na ongeveer 20 Ais van perj'moer ligt op de wijde zee.... Iminuten zullen de appels gaar zijn. Wit blinkt van ver de torentrans (Nadruk verboden). Vragen in te zenden aan de Redaetriee „Onze Keuken" Do sinaasappel. Niet geregel GERDA VAN ONZE KEUKEN. WAT ETEN WIJ DEZE WEEK? Zondag. Tomatensoep Kalfslapjes, doperwten, aardappelen Broodpudding met sinaasappelsaus. V arkenskarbonade Gedroogde appeltjes Rijstkoekjes Dinsdag, Garnalen croutons Verscholen eieren met kerrysaus Witte boonen, aardappelen Woensdag. Roastbeef Groene kooltjes, aardappelen Griesmeel met vrudrtensaus Donderdag. Koud vleesch Knolraapjes, aardappelpuree. Flensjes Vrödag, Gebakken schol Rbode kool, aardappelen Gebraden appelen Vogetarfsctt, Marconi met roereieren en tomatensaus Princesneboonen', aardappelen, gesmolten boter Gebraden appelen inoeg kan worden aangeraden fruit te gebruiken), vooral een jaar als dit, nu de appels zoo buitenge woon duur zijn en in grootere gezinnen bijna een extraatje worden, bewijst de sinaasappel zoo velerlei dienstere 's Win ters, wanneer vetter gegeten wordt dan in den zomer en men in den regel ook minder lichaamsbeweging neemt, werkt de sinaasappel bloedzuiverend en bevor dert do spijsvertering. Ook bdj koorts ia het gebruiken van sinaasappelsap bdj- j zonder goed. Ketelsteen. Ketelsteen is een euvel, dat alle huis vrouwen wel zuilen ondervinden na kor ter oef langer gebruik van ketels, dat vooral in die steden, waar „hard water" gebruikt wordt voorkomt, d.w.z. water, waarin verschillende zouten, als kalk- zouten e.a. opgelost zijn en die zich bdj het koken van het water als vaste stof aan den wand van den ketel vastzetten. Nu kan men eenige aardappelen zoolang koken, tot ze geheel en al moes zijn, daarna verwijdert men1 dit en de ketel steen zal zich dan al eendgszins loslaten; deze losse stukken verwijdert men en kookt ophieuw aardappelen tot moes. Ook kan meft de ketel met azijn uitkoken. Soms worden wel eenigp goed gereinigde kiezelsteenen in den ketel gedaan, deze bewegen1 zich met het koken van het wa ter heen en weer en houden de steenvor ming tegen. Nalfeeworden schoenen en laarzen. die door regen en modder flink nat go- goed geboterden met paneermeel 'be-i worden zijn, legt men né het uittrekken strooiden vorm, die daarna gesloten en in omgekeerd, dus met de zolen naar boven, een pan met kokend water geplaatst te drogen, niet alleen zullen ze op deze wordt om 1 /2 uur te koken. We zorgen er manier vlugger droog ztijn, maar het voor, dat de puddingvorm niet meer dan I voorkomt ook het bederf van het leder. D.v voor 3/4 gevuld wordt en dat hetHeeft men turven bü de hand, dan kan huift* v eii /and van het deksel men ze daar best op leggen, maar vooral Wat leeren wij onze kleutors? Wen kind, dat ving von begrip Is, leert zoo gemakkelijk, dat de moeder voortdu rend in de verleiding komt het wat te loeren en met haar knappe kind te pron- kon. Men kan een kind al heel jong leecren tellen, vorsjes of hot alfabet loeren opzeg gen, enz. De visite vindt het heel merk waardig, dat het kind al zooveel kent on dat is voor de moeder een aansporing om op den Ingeslagen weg voort te gaan. Zij beschouwt het zelfs als haar plicht Toch zijn alle paédagogen het er over eens, dat „schoolkennis" niet geschikt Is voor een kind, dat niet minstens 6 a 61/» jaar en bij voorkeur nog iets ouder is. Voordat het kind naar school gaat, moot het wel heel wat geleerd hebben, doch dat zijn andere dingen. Zoo moeten zij zoo vroeg mogelijk leeren zich aan te kleeden, hadden en gezicht te wasschen, hun haar te kammen, hun tanden te poeteen, hun neus te snuiten, netjes to eten, enz. Zoo dra het kind zindelijkheid heeft geleerd, kan men met deze opvoeding beginnen. Bovendien hoeft het kind ook zichzelf veel te leeren; niet alleen loopom, doch ook hol len, springen, klimmen, hinken en glij den. Wanneer het kind tot zijn vijfde jaar zijn spieren leert gebruiken en zijn lichaam ontwikkelt, is die tijd niet verlo ren. En de geestelijke ontwikkeling, die het als voorbereiding voor de school onge twijfeld ook noodig heeft, brengt men het zeker niet bij op de boven beschreven parade-manier. Vele moeders denken, dat hun kind daardoor gemakkelijker meekan op school; dit is echter onjuist. Een kind 'heeft niets aan tellen, als het niet kan rekenen; de getallen zijn dan leege klan ken voor hem en alleen zijn geheugen helpt hem dan bij het opzeggen van de namen. Hetzelfde geldt van het opzeggen van het alfabet door een kind, dat niet kan lezen. Doordat op school een heel andere en een veel betere methodo wordt ge volgd, zal het leeren voor het kind heusch niet gemakkelijker gemaakt worden. En wanneer de moeder de methode van de school wil en kan volgen? Dan is haar kind er bepaald slecht aan toe. Als het op school kwam, weet het al dingen, die het daar als iets nieuws 'behoorde te leeren; de belangstelling verdwijnt, het kind vindt de school saai en wordt misschien gedurende zijn geheel en schooltijd het slachtoffer van de misplaatste ijdelheid zijner ouders. Er bestaat dus geen enkele verontschuldiging rvoor het voortijdig aam leeren van sdhoolsche kennis. Er is wel een zekere geestelijke ontwik- keling noodig voor het jonge kind, dochj die moet langs anderen weg worden be reikt. Het kind moet hebben leeren stil-1 zitten om te luisteren naar een verhaal of een liedje, het moet er zijn aandacht bij kunnen bepalen en zelf eens een liedje leeren zingen. Het wordt zoo voorbereid op het meer aan banden gelegde school leven. En zijn verhouding tot andere kin deren behoort al in orde te zjjn en niet op school pas in orde te worden gebracht. Het kind, dat voor het eerst naar school gaat, moet zichzelf al niet meer beschouwen als de spil, waar alles om draait, doch als een HET ONGELUK VAN ANDEREN. Tooit de roos zMizelvo, zij siert metoen de gaarde. HMókert. Dagelijks brengen de kranten ons het lnatsto nieuws uit binnen- on buitenland. Niet heel opwekkend nieuws meostol. JN g altijd zijn er oorlogen en oorlogskansen, er ie hongersnood, er zijn aardbevingen on andeiro groote rampen. Onder do „ge mengde berichten" lezen we ongeluk na ongeluk. Wat ziet het er toch treurig uit met de wereld. Wat een verdriet en armoede wordt er geloden 1 Is hot niet egoïstisch om zelf vroolijk to zijn, moeten wij niet moe-lijden inet al die ongelukkigen? Och, nee! Het heeft immers goon zin do wereld met nog oen treurig wezen te ver meerderen, daardoor wordt die wereld nog maar treuriger. Als we kunnen, laten we de ongelukkigen dan zooveel mogelijk helpen, met daden of woorden. Maar door onze eigen treurigheid helpen we hen niet. Treurigheid werkt nooit iets goeds uit. En we oefenen dan ook op onze naaste omgeving een somberen invloed uit, we betrekken anders blijmoedige men- schen in ons pessimisme. 't Is al erg genoeg, als we wérkelijk on gelukkig zijn; laten we het niet aankwee- kenl Laten we niet tegen onszelf zeggen: „We behooren ongelukkig te zijn". Neo, volg gerust uw neiging, die u de vreugde doet zoeken. Geluk is normaal, ongeluk abnormaal. Probeer de ongelukkigen te helpen, maar doe het met een vroolijk gezicht Dr. JOS. DE OOCK. (Nadruk verboden). uit velen, die allen gelijke rechten hebben en zloh naar elkaar moeten schikken. Door een dergelijke opvoeding, die ver standig en nuttig is, behartigt men recht streeks de belangen van het kind. Door het volstoppen met sohoolsche kennis doet men dit zeker niet (Nadruk verboden). - Is hij zoo optimistisch? O, daar Ia het eind van weg. Als hij luchtkasteelen aan het bouwen is, dénkt hij, dat hij er al hypotheek op kan krijgen. - Van wis ls die brief? Waarom wil Je dat weten. Neen, maar die is goed. Ik heb nog nooit Iemand gezien, die zoo nieuwsgierig was als jij. Waarom Is Je vrouw aoo jaloersch op Je typiste? Omdat ze voordat ze mgn vrouw werd, ook typiste bü mij was. Zaterdag, Stamppot van boerenkool, havermout en aardappelen Pruimen met ooustenMa. Broodpudding met sckulmsaus: 250 gram oud brood zonder korsten, 4 dl. melk, 25 eieren, 50 gram boter, 60 gram suiker, 200 gram rozijnen. Verwarm de melk met de boter en de suiker en wrijf hierin het aan stukjes ge sneden brood fijn, voeg de geklopte eier dooiers, de rozijnen en het stijfgeklopte eiwit hierbij en breng alles over in een blijft. Vooral niet te hard koken, daar we anders kans hebben, dat het water in den y?/rnii V°or de schuimsaus is noodig 1 j dl. sinaasappelsap, 2 eieren, 30 gram suiKer. V e kloppen de eieren flink met de sui ker en voegen hierbij! het vruchtensap; is alles goed vermengd, dan de saus op een lage pit verwarmen tot ze goed gebonden en schuimig is; steeds blijven kloppen. De pudding en saus worden warm opgediend. Rijstkoekjes; 1 ons rijst, 2 eieren, 50 gram bloem, 50 gram suiker, 1 theelepel kaneel, een paar lepels jam. De rijst op de gewone wijze koken en vermengen met de geklopte eierdooiers, de suiker, kaneel en bloem en het laatst het stijf geklopte eiwit Het deeg moet nu zeer stijf zijn en anders mengen we er nog een lepel bloem door heen. Boter in de koekepan smelten en ma het deeg niét te dicht bij de kachel, daardoor krijlgt men barsten in het leer. Het wasschen van nieuw goed. Nieuw goed verliest gewoonlijk door het eerste wasschen zijn stevigheid, omdat dan het apprêt eruit verwijderd wordt. Dit kan men voorkomen door het voor het was schen eerst een half uur in zout water te leggen. Daarna wordt het met gewoon water goed afgespoeld en vervolgens op de gebruikelijke wijze gewasschen. Vet en olievlekken kan men uit voile, gaas, sluiers, enz. verwijderen met wat aardappelmeel. Men wrijft zachtjes over de vlek met een dotje watten, dat men in heet, wit aardappelmeel gedoopt heeft. Hierdoor zal ook de fijnste sto niet beschadigd worden en men vermijdt de kringen, die bij het gebruik van benzine ontstaan. O land, dat God vergat toeni bij de wereld schiep, Dat menschenhanden maakten uit wat steen en zand, Hoe lang is het geleden dlat ik sliep Terwijl de boomen ruischten en de bloemen1 bloeiden op het land? Hoe lang zal 't warm verlangen mij verteren, Hoe lang nog zal d'eez' zware lucht mij drukken, Het ijz'ren Juk van kille atmosferen Mjij alle Wijheid uit het leven rukken? Garnalen mratons: 't Ia uwe rauwheid die Ik haat, gij van God vergeten laud Met uwe zilte, scherpe winden, Ik haat u met uw droge duin, uw ijzig strand. O, vlakke, lage laud, waar ik nooit rust zal Achter t een ge dum van Texel s ree. De kleine schepen glijden zachtjes aan De zes paar riemen! gaan gestadig op en neer Dat zijn de trekkers die aan 't visschen gaan Als eens de vrinden van Ons lieve Heer. Het net wordt over boord! gezet Tot aan hun heupen staan de mannen In de koude zee Nu gaan ze trekkenopgelet.... Maar 't vordert goed, ze zwoegen allen inee! Ze voelen niet de koude van hun handen Ze zijn verlangend om hun vangst te zien Zie, hoe hun oogen van verlangen1 branden. De vangst was nooit zóó mooi.... misschien. De zilv'ren buit der zee wordt in da boot geborgen En weer Opnieuw beginnen ze hun taak Die stoere kerels met hun duizend zorgen God'a ambacht, maar hun levenszaak.... Maandag. PAMJ9CBS MOntBRIKF Wat Jonge moedertjes Inteweaaeeri. io rut alleen het soepele befttot en flanel to zachte tinten, maar ook de fdlge schattor» en bofduui^Botieven. die men tegenwoordig overal itndt. Bn T is niet eer» noodzakelijk, om altijd schottenen te koopen. want met wat kinderprentenboeken bereikt men heCneifde Ben kinderjurkje, gesierd met een kakker, een ottfaatje, een haasje, dat ls heusch geen kunst om te bereiden. Men neemt uit een dtoren- prenten boek een dier en oalqueert dat op een stev«. dun stuk paptor Dit kunt dan afe patroon houden, maar aaöarlUk tarnt U het dierfiguur ook onmMdeDlJk op het jurkje o< cV «tof, waarvoor de applicatie dient overbrengen o< oakjueeren. AppUoatV» op ktoder- k leertjes zijn altijd grappig, omdat een bel pokrexutje een eenvoudig stofje geheel kan opfleuren. Bn ook de babykkertjee tajn er mee getooid. Ben rosé pakje met blauw vttndertje, het mutsje en wagen kleedje dito gegarneerd, bettart er wal iets Bevera? Voor babykleertjes kiest men uit den aard dar taak eenvoudiger en zachter getinte motiewen. aooato hAvven)** an vtfodota Men kan een dergelijk figuurtje met zijde natuurlijk ook nog bij bord uren Pracvtechd lulerbroekjes zijn de bijgaande modellen, waarvan dén gevoerd Is met badstof. De iets oudere baby is tegenwoordig getooid met eon band-loos mutsje, waarvan de strik van achteren zit Ook slabbetjes zijn aardige voorwerpjes om leuk te verzieren Vooral voor baby ls het Bngelsche model practlsch, daar men dat natteen band en strikje om het middeltje op den rug sluit 9 VUn de dtorQguren, waarover ik hier net schreef, zijn nog meer leuke dingen te vervaardigen. Nltt alleen kleertjes, maar >ok (en vooral aJs de dier figuren in Baby's prenten boek groot zijn) muren kun nen er zoo aardig mee gegar neerd worden. Ik bedoel dan muren van kinderkamers. Het rustige, gladde behang, dat men tegenwoordig hoofd zakelijk kiest voor de kinder kamer, is Juist practlsch om beplakt te worden. Wanneer noh drie goedkoope groote prentenboeken koopt en men brengt enkele (lieren-mot le ven op de muur, dan ls bet resultaat schitterend, op gele, beige fond. staan aardig; bruine kameeien. grijze oUfan- "®h, etc., terwijl olifanten en witte Ijsberen het ook prach tig doen op blauw behang. En het kind vindt trouwe lcamerfto<yes to deae beesten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 11