Het Paasch-congres der S.D.A.P. te Arnhem. GEMENGD NIEUWS. Radiografisch Weerbericht jubileum BIJ de nederlandsctie spoorwegen. Ö3 Düitsch-Oostenrijkschö iiandslsovereenkomst. Zware brand te Vrijhoeve-Capelle. De West-Frissehe kanalen. BRAND. De salariskorting voor de ambtenaren. Haven van ÜMieuwediep. De verdwenen 13 mille. De aardbeving in Nicaragua. Florida. De ramp van de R. 101. Burgerlijke Stand van DenHelder. ^iipnkGliik van vraa^> inkomsten, niet afbaPkSe afname, maar gebaseerd steeds toenemende maai ctPPClS luciiciiiv^i-iv' Er schijnt een ncv. z„n Heel de vraag naar vischim thans ten nauwste pluimveeteelt houd lindustrie en het verband met de viscn door eemg is ondenkbaar, d jemmerdt omdat het verbod zal worden belie e... ncmisch te diep zou ingi J ra bestaan van zoo bet pufvraagstuk Wel (en nu tef bescherming van meer geraakt) ^a moeten worden ge- den vischstand by> dat de eenige daan en w« J J.vjschverbod voor een maatregel kan z« Noordzee. bepaald ,ee de vischmeelindustrie is Maar 'rton Helder verheugend, dat deze het voor Len H hier heeft geplant, zich eindeUlk ir grooter bestaansmoge- waardoor er 0I. de yisschers. Uihheid is °^aan(en die zijn er nog Want z? fskrEaen nu waarde en zijn niet uft si uitend de lastposten voor den vis- SCMoge de heer Drijver blijvend succes hebben met zijn onderneming. r en ken Apiü j.1. herdacht de heer L. Dorliin, ambachtsman bij den Dienst van We* en Werken der Neuerl. Spoorwegen alhier, den dag waarop hij voor 2o jaren in dienst trad bh de voormalige H.IJ.S.M., ter standplaats Schagen. Niet onopgemerkt is die dag voor den lieer Dorlijn voorbijgegaan, want reeds vroeg in den morgen verried de driekleur op het Stationsgebouw, dat er iets buiten gewoons gaande was. Omstreeks 10 uur des morgens werd de jubilaris, diens echtgenoote en familie per auto van zijn woning gehaald en naar het hiertoe gereserveerd.lokaal van den Dienst van Weg en Werken gebracht, alwaar in middels eenige autoriteiten en het perso- soneel der verschillende diensten zich ver zameld hadden. De heer L. J. Leijten, opzichter van Weg en Werken, dankte den jubilaris voor zijn nauwgezette werkzaamheden, ijver en voorbeeldig gedrag en overhan digde den jubilaris vervolgens, namens de directie der Nederlandsche Spoorwegen, de traditioneele enveloppe en daarbij pas sende oorkonde, hierbij tevens den wensch uitsprekende, dat hij op dezelfde wijze als voorheen èn voor zich èn voor de Maatschappij, voor zijne werkzaam heden mag blijven ijveren. Hierna werd, namens het nerscneel dei' verschillende diensten, bij monde van den voorzitter der feestcommissie, den heer A. M. Wildschut, ambtenaar bij het Ver veer alhier, de jubilaris op hartelijke wijze gehuldigd, niet alleen voor zijn trouwe plichtsbetrachting, doch mede bovenal voor diens blijken van kameraad schap in het organisatorisch bedrijfsleven en daarbuiten, terwijl hem tevens een divan met passende cadeaux werd aange boden. Inmiddels waren ten huize van den ju bilaris vele bloemstukken en cadeaux binnengeloodst. Wij hopen, dat het den geachten jubila ris gegeven moge ziin, dat hij nog tal van jaren de hem opgedragen werkzaam heden met dezelfde opgewektheid en ijver mag vervullen, dan voorzeker zal het rei zend publiek ook nu met gerustheid de reis kunnen aanvaarden. Vroonstraat en niet één straal werd het .vuur aangetast. De slangenwagen behoef de geen dienst te doen. Het vuur was be- (rekkelijk gauw gebluscht, doch de ge- Hieele achterkamer is uitgebrand, terwijl I de voorkamer ook erg door het vuur heeft geleden. Het geheele huisje droop van het watei, J terwijl boven nog een dikke verstikkende Irook hing. Een woord van hulde aan degenen die hier zoo spoedig hebben ingegrepen, is I hier zeker op zijn plaats. EEN FIETS GESTOLEN? Een onzer drukkers kwam Donderdag middag, om half één, tot de onaangename ontdekking dat zijn rijwiel, dat hij des morgens in de Stationsstraat had gezet, spoorloos was verdwenen. Hij deed hier van aangifte bij de politie. Toen de drukkerij 's avonds gesloten werd, bleek er een vehikel onbeheerd bui ten te staan. Het karretje werd binnenge zet, in de veronderstelling dat het van den betrokken drukker was. Dezen werd Vrij dagmorgen het rijwiel getoond en toen bleek dat het niet zijn fiets was; echter was het rijwiel niet slechter dan zijn ver duisterde tweewieler en dus werd het met vreugde aanvaard. Edoch.... liet bleek geen belastingpiaatje te bezitten, HET STOOMTREILERSBEDRIJF ^E IJMUIDEN. Het contract der zeelieden. Naar wij vernemen is het zeeliedencon tract voor het stoomtreilersbedrjjf te IJmuiden thans gereed. De onderteeke- ning van deze overeenkomst wordt voor namelijk opgehouden door verschil van meening in zake de verstrekking van het „zoodje" visch en de nieuwe regeling voor uitkeering bij ziekte en ongeval. Het conract zal gelijktijdig met dat voor de IJslandviSvScherij dezer dagen getee- kend worden en wordt geacht 1 April van d"móc*raÏÏsche "dagblad, slaakt een nood- kracht te zijn. De reeders hebben er in kl.eet naar aanleiding van liet Duitsch- toegestemd, dat het contract per 31 Dec. o0Stenrijksche tolverbond, en vreest voor 1932 afloopt en niet zooals aanvankelijk opgeven van het vrijhandelsbeginsel door hen werd bepaald op 28 Febr. 1933, door egn conservatieve Britsche regee- waarmede aan het voornaamste bezwaar r- welke de plaats van het kabinet der IJmuider Federatie is tegemoet ge- Kaai'say MacDonald zou kunnen innemen, komen. (Hbl.) In afwachting, dat het ideaal van Briand verwezenlijkt wordt, meent het Antwerpsche blad, moet België zich zelf Belgische ongerustheid. Een tolverbond met Nederland? Men meldt aan de Nw. Rott. Crt. uit Brussel; De Volksgazet, het onder leiding van oud-minister Huysmans staande sociaal Binnenland. DE WIERINGEBMEERPOLDER. "Rii rlo RifioHaormnrorpn crehouden £0 helpen en een tolverbond sluiten met brand staat. Niemand is in staat het bran dende gebouw te naderen. De autoriteiten hebben al het mogelijke gedaan om de Engelsche kolonie te helpen. De koning van Engeland heeft aan den president van Nicaragua een telegram van leedwezen gezonden. Managua wordt niet meer op. gebouwd. Vier huizen afgebrand. Gistermorgen ongeveer elf uur is door onbekende oorzaak brand uitgebroken in de boerderij van den lieer H. Stam te rii- hoeve-Capelle, geni. Sprang-Oapelle, In minder dan geen tijd stond de boerderij met stallen en schuur in lichte-laaie. Al- /\anvarinq tl!SSCll0n GlcnCUS fin leen het vee kon worden gered. Tien mi- De hoofdstad Managua zal volgens een besluit van de regeering niet meer opge bouwd worden. Over de toekomstige hoofdstad is nog geen beslissing genomen. De ontruiming van Managua is reeds in vollen gang. Of dus het rijwiel geruild is, omdat dat 00gen !;cz'cn. Unaniem was men van ooi- van den drukker voorzien was van een be- dee]) dat de in dezen polder uitgevoerde lastingplaatje? De politie zal trachten dit werkzaamheden behooren tot onginnjngs- raadsel op te lossen. de verschillende bezwaren tegen de ar- twee landen zoo bij elkaar aangepast, dat beidsvoorwaarden voor het werk in den de tolbarrière kan worden neergeslagen Wierin°ermeerpo!der nader onder de tot grooter welvaart van beide partijen. HET DUITSCH-OOSTENRIJKSCH TOLVERBOND. ONGEVAL. Een uitlating van oud-min. Colijn. In een interview dat een Oostenrijkse!! directie van dei. Wierin^ermeerpolder persvertegenwoordiger niet den Neder- verklaarde zich echter bereid om met be- landschen oud-minister Colijn zegt gehad arbeid en derhalve tot de taak der land arbeiders, waarvoor ook de in de ont ginningswerken gebruikelijke tien-urige arbeidsdag kon worden rehandhaa"d. De Een schildersknecht van den heer Ver meulen, die werkzaamheden aan een per r ceel aan den Ruyqhweg verrichtte, is houd van den loonnorm van 40 cent yier te hebben, verklaarde deze, dat hij van gisterenochtend ongeveer half twaalf van uur verzoeken om invoering van den economisch standpunt uit de voorgenomen i3rij„r OPVniipn 9-urigen arbeidsdag in ernstige over- douane-overeenkomst tusschen Dmtscn- Zijn laaaer gevanen 'weging te nemen, wanneer dit uit een iand en Oostenrijk toejuicht, daar alle van Hevig bloedend bleef hij op straat g dp kamparbeiders ingestelde en- Genève uitgaande pogingen om een oeco- gen. Hij werd in een woning bmnenge- df)t zy den 9_urjffen arbeids- nomische eenheid in Europa te stichten, dragen, waar Dr. Thorbecke de eerste prêfereeren. mislukt zijn. hulp verleende. Dr. Thorbecke liet den Colijn verklaarde verder niet te geloo- schilder naar het St. Lidwina-ziekenhuis UITVOER VAN TULPENBOLLEN EN ven dat de voorgenomen tol-unie tegen de vervoeren. BLOEMEN NAAR AMERIKA. vredesverdragen indruischt, daar hij daar- in geen enkel artikel heeft gelezen, dat Geen verhoogïmg van Invoer- een dergelijke overeenkomst zou verbie- reehten. den' De directie van den Landbouw deelt mee, dat blijkens telegrafisch bericht vau den rijkslandbouwconsulent te Washing- ton de Amerikaansche tariefcommissie het verzoek, om de invoerrechten op tulpen-' De eerste aanbesteding in he bollen en bloemen te verhoogen, heeft af- najaar. J gewezen. De Haarlemsehe correspondent van het VISCHOLIE. Zooals met velerlei producten schijnt er ook thans een te veel aan vischolie te zijn, dat door de wereldmarkt niet kan worden opgenomen. Het is eigenaardig, dat de aarde in overvloed voortbrengt en dat er nochtans gesproken kan worden hier en daar van gebrek. Graan in overvloed, men weet er geen raad mee en denkt aan productiebeper king; petroleum in overvloed en men sluit bronnen af en nu: te veel aan visch olie met het gevolg, dat men de productie zai beperken. Nog niet zoo lang geleden vreesde men, dat de walvisch zou worden uitgeroeid, omdat allerwege maatschappijen voor walvischvangst werden opgericht, gedre ven door de kans op hooge winstpercen tages en thans overproductie van visch olie. Hierin ligt ten deele het evenwichts herstel opgesloten, want zoo er geen ba ten zijn, laat men in dit geval de zee ook wel met rust, zooals de bodem met rust wordt gelaten om de petroleum niet har- d r te doen vloeien dan de consumptie kan obserbeeren. Misschien is het niet zoo eenvoudig als we het hier voorstellen, want handels transacties, waarvan een gewoon mensch geen begrip heeft, zullen ook in deze wel een woord meespreken. Wat de vischolie betreft, zoekt men ook andere afzetmogelijkheden dan alleen voor zeepfabricage en het nevenproduct, glycerine, daarvan. Men heeft ontdekt, dat vischolie ook geschikt is in zekere omstandigheden voor pluimveevoeder. Hierin bestaat dus een kans voor het ten deele weer oplossen van het puf- vraagstuk. Het pluimveebedrijf is thans afhanke lijk van de vischmeelfabricage, die slechts mogelijk is door puf aanvoer. Kan visch olie ten deele het vischmeel vervangen, dan ontstaat waarschijnlijk minder be hoefte aan consumptierijpe visch, waar door dus de drang om dergelijk klein wordt8811 boord houden, geringer iv.'6 averzien is dat vraagstuk niet. aai de w aarde van vischolie voor pluim- veevoedsel al bleek, zullen er wel pogin- wprden gedaan deze olie zoo te con- neeren, dat het vitamine gehalte in hoog procent bewaard blijft. Het is goed ook dezen kant van het vischmeel-vraagstuk in het oog te houden. Pa?ffStel'ei^chtend' omstreeks half elf cepi 9fvbmnenbra,ul *ewoed in het per- heer"Helms°trifdraat bewoond door den tP™STSte?'af bezig de kachel aan Paken- T?en de vlam eruit sloeg en het wc uk"? Örnnf!e' .waar°P hit in een oog wenk in lichte-laaie stond. der™'ipIfloU^ RinK iiüngs met haar kin- nUch vando,or- De politie werd telefo- hct slan^nw^ di° onn)iddellijk met net slangen wagentje aanrukte. haal'd niel? e('hter materiaal ge- naald uit het brandspuitenhuisje in de „Hbl." schrijft: De Prov. Staten van Noord-Holland hebben in hun vergadering van December machtiging verleend om over te gaan tot den aanleg van de kanalen Stolpen—Scha gen, SchagenKolhorn, AlkmaarHui- gendijk, Omval—Huigendijk, Huigendijk Oudkarspel en Oudkarspel—Kolhorn. En voorts om de verbetering van den vaar weg over het Alkmaardermeer ter hand te nemen. Wij hebben eens geïnformeerd lioever het nu met de uitvoering van deze werken staat. Onmiddellijk nadat in de Staten-verga- dering het besluit was genomen, is aan het bureau van den Prov. Waterstaat een afdeeling gevormd onder leiding van den hoofd-ingenieur Thomese die aan het tot stand komen van het rapuort over het AANBESTEDING ZUIDERZEE WERKEN. 11 ACTIE VAN GODSDIENST- BESTRI JDING IN DUITSCHLAND. Tegenmaatregelen van Severing. In verscheidene plaatsen in Duitschland bestaat onder de „goddeloozen" het voor nemen gedurende de Paaschdagen een krachtige propaganda-actie te voeren te gen den godsdienst, de kerk en de viering van het Paaschfeest, n.1. door betoogingen, Naar aanleiding daarvan heeft de Prui- Op Woensdag 29 April a.s. des v.m. uur wordt door den Directeur-Generaal opt(Kuiten, enz. der Zuiderzeewerken, onder goedkeuring JNaar aan.Ieicü oovi van den Minister van Waterstaat in het sische minister van binnenl. zaken gebouw der Zuiderzeewerken te 's-Gra- alle politieautoriteiten een circulaire ge- venhage, Zeestraat 102, aanbesteed: zonden, waarin hp aaJs.eeft, welke maa - Het verhoogen van een gedeelte van de re^e n ??.n z5 actie moeten woi en waterkeering voor Harlingen gelegen tus- genomen. Niemand mag worden veihin- schen de Nieuwe Willemshaven en de ^erd uiting te geven aan zyn opvattingen Zuiderhaven, met bijkomende werken, °P religieus gebied, zoo verklaart de fflc (Bestek No. 115 Z.W.). Raming 125.000. WATERSCHAPPEN ENZ. nister daarin, mits andersdenkenden niet J worden gekwetst of bespot. Daar evenwel te vreezen is, dat dit tijdens de bedoelde actie wel zal geschieden, moeten alle be Bij Kon. besluit zijn benoemd: kanalennlan een belangrijk aandeel heeft p°'daf Wieringerwaard, C. Haringhuiz^n toogingen en bijeenkomsten, ook in ge- j (.-sloten ruimten, evenals alle propaganda- ïn de provincie Noord-Holland: a. met optochten, die niet aan de gestelde voor ingang van 7 April, tot dijkgraaf van den, waarden voidoen, worden verboden. "eliad speciaal belast met de voorbe reiding der uitvoering van de kanalen KolhornAlkmaar en Kolhorn—Schagen Stolpen. Vóór de December-vergadering van de j Staten waren de noodige terrein-opmetin gen gedaan. De prov. waterstaat heeft nu de bestekken voor de uitvoering gereed. Thans is nog noodig de eigendoms-ver- krijging van de noodige gronden; ook hierin is men al ver gevorderd. Dit was vooral mogelijk, doordat hiervoor even eens de medewerking is gevraagd van be langhebbende besturen en dooordat men zich den bijstand verzekerde van ter plaatse deskundigen. Als dit verder een vlot verloop heeft, dan mag worden verwacht, dat in dit na jaar de eerste aanbestedingen zullen kun nen geschieden. te Wieringerwaard; b. met ingang van 1 HOOVER TEGEN LOONSVERLAGING Juli tot heemraad van den polder Wierin gerwaard, P. Blaauboer Vries te Wierim gerwaard. HET FRANSCHE INVOERRECHT OP VARKENS EN VARKENSVLEESCH. Wegens gevaar voor daling der koopkracht. De loonsverlagingen, die meer en meer in de verschillende takken van industrie in de Ver. Staten plaatsvinden, hebben Verhoogd, niet de instemming van president Hoover. De directie van den Landbouw deelt verklaarde al zijn invloed te zullen mee, dat blijkens telegrafisch bericht van aanwenden om te voorkomen, den rijkslandbouwconsulent te Parijs de bewegmg algemeen wordt. J1®® Fransche ministerraad de invoerrechten veF. van meemng, dalkan oPoVarkens en varkensvleesch heeft ver- JjVwk moet geschieden, Het'invoerrecht op levende varkens be- ?™da^ d,® geVaar Z0U draagt thans per 100 kg levend gewiPht lo°Pen te verzwakken. 150 francs in plaats van 100 francs, en 'dat op versch en gekoeld varkensvleesch per 100 kg 250 francs in plaats van 175 francs. OOST-INDIE Openingsrede van den heer J. Oudegeest. Arnhem, 4 April. Hedenmiddag werd in „Musis Saerum" te Arnhem het jaar- lljksche Paaschcongres der S.D.A.P. ge opend met een rede van den partij-voor zitter, den heer J. Oudegeest. De heer Oudegeest begon met het her denken van de verliezen, die de socialisti sche arbeidersbeweging in het afgeloopen jaar had geleden. Met enkele gevoelvolle woorden her dacht spr. het overlijden van Mr. P. J. Troelstra, den leider der Partij, terwijl hij tevens eenige woorden wijdde aan den dood van het Statenlid varr Noord-Holland, Mevr. Lucie van Kuykhoff. Vervolgens besprak de heer Oudegeest de positie der arbeidersbeweging in Ne derland, die hij, gezien het huidige tijd stip van economische depressie en crisis werkloosheid, verheugend noemde. Tot dusverre was men hier te lande gewend aan ledenverlies en kwijning van het le ven in de beweging zoodra groote werk loosheid haar intrede had gedaan. Thans echter blijkt hoe goed de jongere generatie begrijpt dat alleen in de Socialistische Arbeidersbeweging de noodige steun te vinden is op economisch en politiek ge bied, doch ook in materieelen en geestelij ken zin in dezen moeilijken tijd. Een partij als de S.D.A.P. met weldra 75.000 leden en honderden vertrouwens posities in het land is geen lichaam waar mede men kan experimenteeren. Een der gelijke partij moet met vasten tred voor waarts streven zonder zich bloot te stellen aan de mogelijkheid, te geraken op de slingerpaden van sensatie of woorden kraam, waarop de politiek-onrijpen of zij, die de democratie uit de socialistische po litiek willen verwijderen, zoo gaarne hun schreden zetten. Wat spr. gezegd heeft van den bloei dar partij geldt voor de meeste bondgenooten en medewerkenden, de vakbeweging de vrouwenclubs, de V.A.R.A., de A.J.C., het Instituut voor Arbeidersontwikkeling en oe andere cultureele organisaties, die alle waarschip dienen6 propaKanda der sociaaldeniocratie ondering in In dit verband memoreerde spr. de stichting van de arbeiders-hooceschool op het Troelstra-Oord en het besluit van den partijraad om aan den gewestelijken cursus-arbeid meer aandacht te schenken dan tot dusver. Uitvoerig besprak de heer Oudegeest de positie van de Arbeiderspers, die een zeer gunstig beeld toont. Korting werkt door in autono me gebiedsdeelen en bij bijzon der onderwijs. Ambtstoelagen te verminderen met 10 tot 40 pet., verlofssalarissen tot 5 pet. Batavia. De salariskorting van twee maal 5 pet. betreft, blijkens regeerings- Spr. hoopt, dat het nieuwe machtige mededeeling aan den Volksraad, de bezol- wapen der uitgebreide pers zal bijdragen digingen van alle civiele en militaire tot versterking van den socialistisch en landsdienaren boven de 50 per maand, invloed op de arbeiders, doch ook tot het Door verlaging van de uitkeeringen aan voeren van den strijd tegen wat hij noemt autonome gebiedsdeelen en subsidies voor j. -xt bijzonder onderwijs zal de regeering daarbij overeenkomstige verlaging bevor deren. De ambtstoelagen zullen met 10 tot 40 pet. worden verminderd, eveneens in twee tempo's. Zoo spoedig mogelijk zul len alle verlofssalarissen met 5 pet wor den verlaagd. De regeering motiveert de maatregelen door een financieel overzicht, blijkens hetwelk het geschat tekort voor 1932 nog 135 millioen bedraagt. In 1934 moet de begrooting weder kloppen. Heroverweging van het geheele salaris- vraagstuk wordt noodig geacht. Het te genwoordig salarispeil moet omlaag, zal de harmonische ontwikkeling van land en volk niet worden geremd. De herziening van de bezoldigings-, zoo noodig ook de pensioensregelingen wordt zoo spoedig mogelijk ter hand genomen. Salarisverla ging wordt onafwendbaar geacht, ook af gezien van den drang der tijdsomstandig heden. De aangekondigde korting be spaart 16 millioen 'sjaars plus 3 mil lioen voor bedrijven, monopolies en pro ducten. de vorming van den Nederlandschen Po- lizeistaat. Spr. heeft het oog op de b> ruchte radiocontrole, waardoor het recht op het vrije woord is opgeheven. Met de angst voor het steeds grooter wordende roode gevaar slikt de huidige Kamer-meerderheid alles. De leiders der R. K. Vakbeweging gebruiken in hun re devoeringen meer en meer de socialisti sche terminologie doch tusschen zeggen en doen ligt een breede weg. Daarom doet spr. voor de eerste paar maanden een be roep op allen voor de komende verkiezin gen. Tenslotte wijdde spr. een woord aan de politieke spanningen. Spr. eindigt met een krachtigen oproep tegen de overheerschers in de koloniën, tegen de overheerschers in eigen land op politiek en sociaal gebied, tegen de over heerschers in fabriek en werkplaats en tegen de overheerschers van den geest, vóór volksgeluk, welvaart, wereldvrede en vóór de sociaal-democratie. Naar waarnemingen verricht in den morgen van 4 April. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteriologisch Instituut te de Bilt. Verwachting: Meest matige W. tot Z.-W. wind, betrok- bewolkt, tijdeljjk opklarend» eenige wegen. Weinig ver- temperatuur. Overdag ietfs een zachter. April 1931. Aar.sckomen van Cadiz, bestemd voor de Marinewerf te Den Helder, de Deensche kolenboot „Danhild". nuten later werd de belendende boei dei y van den heer P. van der Schans door het vuur aangetast. De sterke Zuid-Oosten wind maakte het blusschingswerk vrijwel onmogelijk. Ook deze boerderij ging in de vlammen op. Het vee kon gered worden. Met een slang op de waterleiding gekop peld, kon de brandweer niets anders doen dan de aangrenzende gebouwen nat hou den. Om ongeveer kwart over 12 werd ook de 30 meter lange bakkerij, met het woon huis van den heer Van der Hagen, een prooi der vlammen. Assistentie werd inge roepen van de Tilburgsche en Waalwijk- sche brandweer. Ongeveer kwart voor één was Waalwijk met een motorspuit aan wezig. Bij verschillende perceelen ont stond hierna nog een begin van brand aan de verschillende rieten daken en de bijlig gende schuren, welke behuizingen slechts met de grootste inspanning konden wor den gered. Afgebrand zijn de boerderijen met stal len en schuren van den heer H. Stam, de boerderij met schuren en stallen van de weduwe P. van der Schans, de woning van den heer Van der Hagen, waarin geves tigd de coöp. bakkerij „Ons Belang" en de woning van den heer Van Heurtens, waarin een gezin met 12 kinderen was ge huisvest. Effecten In beslag genomen. Men zal zich herinneren, dat eind ver leden jaar ten nadeele van een effecten firma van een fietsjongen in de Harten straat 13.000 gestolen werd, in verband waarmede een fietsenhandelaar uit de Hartenstraat en later nog twee medeplich tigen gearresteerd en in het Huis van Be waring opgesloten werden. Op een dt.r verdachten werd een stuk van een pros pectus eener leeningsuitgifte gevonden, mèt verschillende calculaties, welke er op wezen, dat degeen, die deze berekeningen gemaakt had, voornemens was bepaalde effecten ter waarde van pl. m. 2Ö00 te koopen. De commissaris van politie, die het onderzoek in deze zaak leidt, de heer H. Pijper, liet een fotografische repro ductie van prospectus en berekeningen maken en die o. a. op de Effectenbeurs ophangen, met het verzoek zich tot hem te wenden als men inlichtingen kon geven omtrent bedoelde transactie of omtrent den persoon, van wien het handschrift af komstig was. Leze oproep heeft inderdaad het beoogde succes g had: een bediende van een effe< tenfirma heeft de politie medegedeeld, dat hij de effecten, waarop de aanteekeringen betrekking hadden, voor een der drie vei dachten gekocht heeft. Deze effecten, welke zich nog ten kantore van de effectenfirma bevonden, zijn een dezer dagen in beslag genomen. Tevens is gebleken, dat de betaling met twee briefjes van duizend heeft plaats ge had, terwijl het geld, dat van den loopjon gen gestolen was, eveneens uit briefjes van duizend heeft bestaan. TE VER UIT DE TRAM GELEUND. Tegen een paal geslagen en gedood. Gisterenmorgen was de 18-jarige H. van Harmeien met de stoomtram, die om kwart voor acht Leiden had verlaten, naar zijn werk te Sassenheim vertrokken. Hy stond op het achterbalcon van den laatsten wagen. Bij de halte Endegeest te Oegstgeest boog hij zich te ver achterover met het gevolg, dat hij in aanraking kwam met een lantaarnpaal, die op de vluchtheuvel bij de halte staat. De .jongen viel uit de tram Hij werd door de botsing zoo ern stig gewond, dat hij eenige minuten daar na is overleden. WINDHOOS BOVEN APELDOORN. Groote materieele schade. Een windhoos heeft Donderdag te Apel doorn bij velen schade aangericht. In het bijzonder was dit het geval bij eenige groentenkweekers, o.a. bij den heer D. Dekker aan den Deventerstraatweg, bij wien vijftig groote ramen, waarmede de kassen waren afgedekt, in de lucht wer den geslingerd. Door het vallend glas werd tevens veel schade aangericht aan de jonge gewassen. Ook bij den heer Apon, aan den Meidoornweg, werden vele ramen van broeikassen de lucht inge- slingerd. Buitenland. Een nieuwe brand te Managua. In liet Westelijk stadsdeel van Managua is wederom een brand uitgebroken, die bet tentenkamp van de daklooze vluchte lingen bedreigt. De vrouwen en kinderen van de Amerikaansche marinesoldaten worden met vliegtuigen naar de haven Corinto vervoerd. De regeering is naar Masaya vertrok ken, dat vermoedelijk de nieuwe hoofdstad zal worden. Naar gemeld wordt zijn er tot- dusverre 600 slachtoffers van de aardbe ving ter aarde besteld. Het aantal der ge wonden kon nog niet worden vastgesteld, aangezien lang niet allen in de ziekenhui zen zijn opgenomen. De aangerichte scha de moet omstreeks 70 millioen bedragen. Langzamerhand is de uitwerking van de hulpactie goed merkbaar. Verpleegsters van het Roode Kruis komen in grooten getale aan en nemen het hulpwerk met kracht ter hand. Levensmiddelen zijn thans in voldoende hoeveelheid voorhan den en voor goede verbandmiddelen is eveneens gezorgd. Het Engelsche gezantschap ln brand. De Engelsche consul te Nicaragua deelt mede, dat het Engelsche gezantschap in Tal van dooden en gewonden. Op 90 K.M. ten Oosten van Gibraltar heeft tusschen het Britsche oorlogsschip „Glorious" en het Fransche vrachtschip „Florida" een aanvaring plaats gehad. He laas wordt de aanvankelijke lezing, dat er geen persoonlijke ongelukken zouden zijn te betreuren niet bevestigd. Er is een be richt van de Britsche admiraliteit een officieel bericht dus dat er wel degelijk dooden en gewonden zijn te betreuren. Van de bemanning van de „Florida", thans aan boord van de „Glorious", zijn er verscheiden zwaar gekwetst, terwijl aan boord van de „Florida" een aantal dooden is achtergelaten. Voor zoover tot dusver kon worden nagegaan, zijn er onder de passagiers geen dooden of zwaargewon den. De „Queen Elizabeth", het vlaggeschip van de Britsche vloot in de Middelland- sclie Zee, is onderweg om zich ter hoogte van Malaga bij de „Glorious" te voegen. Een later bericht meldt: Bij de botsing van de „Glorious" en de „Florida" zijn ongeveer 30 passagiers om gekomen. Daaronder waren elf Italianen en één Spanjaard. De overigen waren waarschijnlijk Franschen en Portugee- zen. De aanvaring tusschen de „Glorious" en de „Florida" geschiedde Woensdagmid dag om zes uur (pl. tijd). De „Florida" kreeg een lek bij den voorsteven aan bak boord. De vijfhonderd passagiers werden aan boord van de „Glorious" gebracht. Op het oogenblik, dat de botsing geschiedde waren zeventien vliegtuigen (de „Glori ous" is een moederschip voor vliegtuigen) in de lucht. Zij konden niet meer op het schip terugkeeren; maar de Spaansche autoriteiten gaven toestemming voor het landen van de vliegtuigen op het vlieg veld te Malaga, waar zij alle zeventien zijn aangekomen. In aansluiting op de hierboven reeds ge melde bijzonderheden wordt door 't vlieg tuigschip „Glorious" medegedeeld, dat het een bij de aanvaring gedooden Span jaard aan boord heeft en dat van de „Flo rida" nog 23 Immigranten vermist wor den. De „Glorious" is aan den boeg ern stig beschadigd. 33 slachtoffers. Officieel wordt nu uit Malaga gemeld, dat by de aanvaring 33 landverhuizers zijnomgekomen, de meesten door verdrin ken. Het aantal gewonden is nog niet vastgesteld, maar bedraagt tenminste 40. De „Glorious" was moederschip voor 2i vliegtuigen. Van deze zijn er, zooals reeds gemeld, 17 op het terrein bij Malaga aan gekomen, maar de 4 anderen moesten door gebrek aan brandstof op het water dalen. De bemanning is door passeerende booten opgepikt, maar de 4 vliegtuigen zijn gezonken. Het officieele rapport. De commissie van onderzoek naar de oorzaken van de ramp van de R. 101 op 5 October 1930, heeft thans haar offiicieele rapport bekend gemaakt. De oorzaak van het ongeluk, waarbij 48 menschen het leven verloren, is vol gens Sir John Simon en zijn twee meede- leden, dat het luchtschip door zeer slecht weer te veel gas verloor. Ze wijzen op de mogelijkheid van breu ken door wrijving, of intermitteerende opening van de gaskleppen van het lucht schip in het buitengewoon slechte weer. Ze meenen echter dat het plotselinge en zeer ernstige gasverlies het gevolg is ge weest van een scheur in het omhulsel, waaraan dan de catastrophe te wijten is. De commissie verwerpt beslist de ver onderstelling, dat de ramp veroorzaakt werd door zwakke constructie, waardoor het luchtschip in de lucht zou gebroken zijn. Ook het niet werken van de stuur-in- richting, incompetentie van de equipage, of het slechte weer als directe oorzaak zijn onderstellingen, die door de com missie niet aanvaard worden. De brand is volgens het rapport ont staan door een electrische vonk, die bij het breken van de electrische geleiding het gas heeft doen ontvlammen. De commissie stelt vast, dat het onmo gelijk is, de conclusie te vermijden, dat de R. 101 niet vertrokken zou zijn, wan neer niet redenen van publieken aard het vertrek wenschelijk hadden gemaakt. Maar de commissie is er van overtuigd, dat de politieke en technische autoritei ten, die voor het vertrek verantwoorde lijk zijn, hun toestemming hebben gege ven, in de overtuiging, dat de te nemen risico te aanvaarden was. van 31 Maart en 1 April. ONDERTROUWD: J. H. Haagsma en C. A. Trap; S. T. v. Dijk en H. J. A. Lunshof; J. Frinks en C. Kos; B. v. Tol en J. Snoerwang. GETROUWD: J. Baartscheer en M. Dienaar. BEVALLEN: J. M. F. Meijer—Reuzel, d. G. Smit—Bethlehem, d. OVERLEDEN: Wed. J. L. Vinken, 72 j.^M. Gorter, 52 j. M. J. C. Schillenians, van 2—3 April. ONDERTROUWD: J. Belonje en E. M* Verfaille. GE IROUWD: K. de Vries en T. Brink; G. Boerman en J. Leegwater; J. A. van t Hert en P. Lugtenburg. BEVALLEN: G. G. A. SteemanMiel- dijk, d.; C. Verboomv. d. Maas, d.;G* Hoek—Rensmaag, z.; C. de Jong—al* boom, d.; C. J. SieckerHardebil, z. OVERLEDEN: A. Klok, 53 j.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 10