Het Paasch-congres der S.D.A.P. te Arnhem.
GEMENGD NIEUWS.
Radiografisch Weerbericht
jubileum BIJ de
nederlandsctie spoorwegen.
Ö3 Düitsch-Oostenrijkschö
iiandslsovereenkomst.
Zware brand te
Vrijhoeve-Capelle.
De West-Frissehe kanalen.
BRAND.
De salariskorting voor de
ambtenaren.
Haven van ÜMieuwediep.
De verdwenen 13 mille.
De aardbeving in Nicaragua.
Florida.
De ramp van de R. 101.
Burgerlijke Stand van DenHelder.
^iipnkGliik van vraa^>
inkomsten, niet afbaPkSe afname,
maar gebaseerd steeds toenemende
maai ctPPClS luciiciiiv^i-iv'
Er schijnt een ncv. z„n Heel de
vraag naar vischim thans ten nauwste
pluimveeteelt houd lindustrie en het
verband met de viscn door eemg
is ondenkbaar, d jemmerdt omdat het
verbod zal worden belie e... ncmisch
te diep zou ingi J ra
bestaan van zoo bet pufvraagstuk
Wel (en nu tef bescherming van
meer geraakt) ^a moeten worden ge-
den vischstand by> dat de eenige
daan en w« J J.vjschverbod voor een
maatregel kan z« Noordzee.
bepaald ,ee de vischmeelindustrie is
Maar 'rton Helder verheugend, dat deze
het voor Len H hier heeft geplant,
zich eindeUlk ir grooter bestaansmoge-
waardoor er 0I. de yisschers.
Uihheid is °^aan(en die zijn er nog
Want z? fskrEaen nu waarde en zijn niet
uft si uitend de lastposten voor den vis-
SCMoge de heer Drijver blijvend succes
hebben met zijn onderneming.
r en ken Apiü j.1. herdacht de heer L.
Dorliin, ambachtsman bij den Dienst van
We* en Werken der Neuerl. Spoorwegen
alhier, den dag waarop hij voor 2o jaren
in dienst trad bh de voormalige H.IJ.S.M.,
ter standplaats Schagen.
Niet onopgemerkt is die dag voor den
lieer Dorlijn voorbijgegaan, want reeds
vroeg in den morgen verried de driekleur
op het Stationsgebouw, dat er iets buiten
gewoons gaande was.
Omstreeks 10 uur des morgens werd de
jubilaris, diens echtgenoote en familie per
auto van zijn woning gehaald en naar het
hiertoe gereserveerd.lokaal van den Dienst
van Weg en Werken gebracht, alwaar in
middels eenige autoriteiten en het perso-
soneel der verschillende diensten zich ver
zameld hadden.
De heer L. J. Leijten, opzichter van
Weg en Werken, dankte den jubilaris
voor zijn nauwgezette werkzaamheden,
ijver en voorbeeldig gedrag en overhan
digde den jubilaris vervolgens, namens de
directie der Nederlandsche Spoorwegen,
de traditioneele enveloppe en daarbij pas
sende oorkonde, hierbij tevens den
wensch uitsprekende, dat hij op dezelfde
wijze als voorheen èn voor zich èn voor
de Maatschappij, voor zijne werkzaam
heden mag blijven ijveren.
Hierna werd, namens het nerscneel dei'
verschillende diensten, bij monde van den
voorzitter der feestcommissie, den heer
A. M. Wildschut, ambtenaar bij het Ver
veer alhier, de jubilaris op hartelijke
wijze gehuldigd, niet alleen voor zijn
trouwe plichtsbetrachting, doch mede
bovenal voor diens blijken van kameraad
schap in het organisatorisch bedrijfsleven
en daarbuiten, terwijl hem tevens een
divan met passende cadeaux werd aange
boden.
Inmiddels waren ten huize van den ju
bilaris vele bloemstukken en cadeaux
binnengeloodst.
Wij hopen, dat het den geachten jubila
ris gegeven moge ziin, dat hij nog tal
van jaren de hem opgedragen werkzaam
heden met dezelfde opgewektheid en ijver
mag vervullen, dan voorzeker zal het rei
zend publiek ook nu met gerustheid de
reis kunnen aanvaarden.
Vroonstraat en niet één straal werd het
.vuur aangetast. De slangenwagen behoef
de geen dienst te doen. Het vuur was be-
(rekkelijk gauw gebluscht, doch de ge-
Hieele achterkamer is uitgebrand, terwijl
I de voorkamer ook erg door het vuur heeft
geleden.
Het geheele huisje droop van het watei,
J terwijl boven nog een dikke verstikkende
Irook hing.
Een woord van hulde aan degenen die
hier zoo spoedig hebben ingegrepen, is
I hier zeker op zijn plaats.
EEN FIETS GESTOLEN?
Een onzer drukkers kwam Donderdag
middag, om half één, tot de onaangename
ontdekking dat zijn rijwiel, dat hij des
morgens in de Stationsstraat had gezet,
spoorloos was verdwenen. Hij deed hier
van aangifte bij de politie.
Toen de drukkerij 's avonds gesloten
werd, bleek er een vehikel onbeheerd bui
ten te staan. Het karretje werd binnenge
zet, in de veronderstelling dat het van den
betrokken drukker was. Dezen werd Vrij
dagmorgen het rijwiel getoond en toen
bleek dat het niet zijn fiets was; echter
was het rijwiel niet slechter dan zijn ver
duisterde tweewieler en dus werd het met
vreugde aanvaard. Edoch.... liet bleek
geen belastingpiaatje te bezitten,
HET STOOMTREILERSBEDRIJF
^E IJMUIDEN.
Het contract der zeelieden.
Naar wij vernemen is het zeeliedencon
tract voor het stoomtreilersbedrjjf te
IJmuiden thans gereed. De onderteeke-
ning van deze overeenkomst wordt voor
namelijk opgehouden door verschil van
meening in zake de verstrekking van het
„zoodje" visch en de nieuwe regeling
voor uitkeering bij ziekte en ongeval.
Het conract zal gelijktijdig met dat voor
de IJslandviSvScherij dezer dagen getee-
kend worden en wordt geacht 1 April van d"móc*raÏÏsche "dagblad, slaakt een nood-
kracht te zijn. De reeders hebben er in kl.eet naar aanleiding van liet Duitsch-
toegestemd, dat het contract per 31 Dec. o0Stenrijksche tolverbond, en vreest voor
1932 afloopt en niet zooals aanvankelijk opgeven van het vrijhandelsbeginsel
door hen werd bepaald op 28 Febr. 1933, door egn conservatieve Britsche regee-
waarmede aan het voornaamste bezwaar r- welke de plaats van het kabinet
der IJmuider Federatie is tegemoet ge- Kaai'say MacDonald zou kunnen innemen,
komen. (Hbl.) In afwachting, dat het ideaal van
Briand verwezenlijkt wordt, meent het
Antwerpsche blad, moet België zich zelf
Belgische ongerustheid. Een
tolverbond met Nederland?
Men meldt aan de Nw. Rott. Crt. uit
Brussel;
De Volksgazet, het onder leiding van
oud-minister Huysmans staande sociaal
Binnenland.
DE WIERINGEBMEERPOLDER.
"Rii rlo RifioHaormnrorpn crehouden £0
helpen en een tolverbond sluiten met
brand staat. Niemand is in staat het bran
dende gebouw te naderen. De autoriteiten
hebben al het mogelijke gedaan om de
Engelsche kolonie te helpen. De koning
van Engeland heeft aan den president van
Nicaragua een telegram van leedwezen
gezonden.
Managua wordt niet meer op.
gebouwd.
Vier huizen afgebrand.
Gistermorgen ongeveer elf uur is door
onbekende oorzaak brand uitgebroken in
de boerderij van den lieer H. Stam te rii-
hoeve-Capelle, geni. Sprang-Oapelle, In
minder dan geen tijd stond de boerderij
met stallen en schuur in lichte-laaie. Al- /\anvarinq tl!SSCll0n GlcnCUS fin
leen het vee kon worden gered. Tien mi-
De hoofdstad Managua zal volgens een
besluit van de regeering niet meer opge
bouwd worden. Over de toekomstige
hoofdstad is nog geen beslissing genomen.
De ontruiming van Managua is reeds in
vollen gang.
Of dus het rijwiel geruild is, omdat dat 00gen !;cz'cn. Unaniem was men van ooi-
van den drukker voorzien was van een be- dee]) dat de in dezen polder uitgevoerde
lastingplaatje? De politie zal trachten dit werkzaamheden behooren tot onginnjngs-
raadsel op te lossen.
de verschillende bezwaren tegen de ar- twee landen zoo bij elkaar aangepast, dat
beidsvoorwaarden voor het werk in den de tolbarrière kan worden neergeslagen
Wierin°ermeerpo!der nader onder de tot grooter welvaart van beide partijen.
HET DUITSCH-OOSTENRIJKSCH
TOLVERBOND.
ONGEVAL.
Een uitlating van oud-min. Colijn.
In een interview dat een Oostenrijkse!!
directie van dei. Wierin^ermeerpolder persvertegenwoordiger niet den Neder-
verklaarde zich echter bereid om met be- landschen oud-minister Colijn zegt gehad
arbeid en derhalve tot de taak der land
arbeiders, waarvoor ook de in de ont
ginningswerken gebruikelijke tien-urige
arbeidsdag kon worden rehandhaa"d. De
Een schildersknecht van den heer Ver
meulen, die werkzaamheden aan een per r
ceel aan den Ruyqhweg verrichtte, is houd van den loonnorm van 40 cent yier te hebben, verklaarde deze, dat hij van
gisterenochtend ongeveer half twaalf van uur verzoeken om invoering van den economisch standpunt uit de voorgenomen
i3rij„r OPVniipn 9-urigen arbeidsdag in ernstige over- douane-overeenkomst tusschen Dmtscn-
Zijn laaaer gevanen 'weging te nemen, wanneer dit uit een iand en Oostenrijk toejuicht, daar alle van
Hevig bloedend bleef hij op straat g dp kamparbeiders ingestelde en- Genève uitgaande pogingen om een oeco-
gen. Hij werd in een woning bmnenge- df)t zy den 9_urjffen arbeids- nomische eenheid in Europa te stichten,
dragen, waar Dr. Thorbecke de eerste prêfereeren. mislukt zijn.
hulp verleende. Dr. Thorbecke liet den Colijn verklaarde verder niet te geloo-
schilder naar het St. Lidwina-ziekenhuis UITVOER VAN TULPENBOLLEN EN ven dat de voorgenomen tol-unie tegen de
vervoeren. BLOEMEN NAAR AMERIKA. vredesverdragen indruischt, daar hij daar-
in geen enkel artikel heeft gelezen, dat
Geen verhoogïmg van Invoer- een dergelijke overeenkomst zou verbie-
reehten. den'
De directie van den Landbouw deelt
mee, dat blijkens telegrafisch bericht vau
den rijkslandbouwconsulent te Washing-
ton de Amerikaansche tariefcommissie het
verzoek, om de invoerrechten op tulpen-'
De eerste aanbesteding in he bollen en bloemen te verhoogen, heeft af-
najaar. J gewezen.
De Haarlemsehe correspondent van het
VISCHOLIE.
Zooals met velerlei producten schijnt er
ook thans een te veel aan vischolie te zijn,
dat door de wereldmarkt niet kan worden
opgenomen.
Het is eigenaardig, dat de aarde in
overvloed voortbrengt en dat er nochtans
gesproken kan worden hier en daar van
gebrek.
Graan in overvloed, men weet er geen
raad mee en denkt aan productiebeper
king; petroleum in overvloed en men
sluit bronnen af en nu: te veel aan visch
olie met het gevolg, dat men de productie
zai beperken.
Nog niet zoo lang geleden vreesde men,
dat de walvisch zou worden uitgeroeid,
omdat allerwege maatschappijen voor
walvischvangst werden opgericht, gedre
ven door de kans op hooge winstpercen
tages en thans overproductie van visch
olie.
Hierin ligt ten deele het evenwichts
herstel opgesloten, want zoo er geen ba
ten zijn, laat men in dit geval de zee ook
wel met rust, zooals de bodem met rust
wordt gelaten om de petroleum niet har-
d r te doen vloeien dan de consumptie
kan obserbeeren.
Misschien is het niet zoo eenvoudig als
we het hier voorstellen, want handels
transacties, waarvan een gewoon mensch
geen begrip heeft, zullen ook in deze wel
een woord meespreken.
Wat de vischolie betreft, zoekt men
ook andere afzetmogelijkheden dan alleen
voor zeepfabricage en het nevenproduct,
glycerine, daarvan.
Men heeft ontdekt, dat vischolie ook
geschikt is in zekere omstandigheden
voor pluimveevoeder.
Hierin bestaat dus een kans voor het
ten deele weer oplossen van het puf-
vraagstuk.
Het pluimveebedrijf is thans afhanke
lijk van de vischmeelfabricage, die slechts
mogelijk is door puf aanvoer. Kan visch
olie ten deele het vischmeel vervangen,
dan ontstaat waarschijnlijk minder be
hoefte aan consumptierijpe visch, waar
door dus de drang om dergelijk klein
wordt8811 boord houden, geringer
iv.'6 averzien is dat vraagstuk niet.
aai de w aarde van vischolie voor pluim-
veevoedsel al bleek, zullen er wel pogin-
wprden gedaan deze olie zoo te con-
neeren, dat het vitamine gehalte in
hoog procent bewaard blijft.
Het is goed ook dezen kant van het
vischmeel-vraagstuk in het oog te houden.
Pa?ffStel'ei^chtend' omstreeks half elf
cepi 9fvbmnenbra,ul *ewoed in het per-
heer"Helms°trifdraat bewoond door den
tP™STSte?'af bezig de kachel aan
Paken- T?en de vlam eruit sloeg en het
wc uk"? Örnnf!e' .waar°P hit in een oog
wenk in lichte-laaie stond.
der™'ipIfloU^ RinK iiüngs met haar kin-
nUch vando,or- De politie werd telefo-
hct slan^nw^ di° onn)iddellijk met
net slangen wagentje aanrukte.
haal'd niel? e('hter materiaal ge-
naald uit het brandspuitenhuisje in de
„Hbl." schrijft:
De Prov. Staten van Noord-Holland
hebben in hun vergadering van December
machtiging verleend om over te gaan tot
den aanleg van de kanalen Stolpen—Scha
gen, SchagenKolhorn, AlkmaarHui-
gendijk, Omval—Huigendijk, Huigendijk
Oudkarspel en Oudkarspel—Kolhorn.
En voorts om de verbetering van den vaar
weg over het Alkmaardermeer ter hand te
nemen.
Wij hebben eens geïnformeerd lioever
het nu met de uitvoering van deze werken
staat.
Onmiddellijk nadat in de Staten-verga-
dering het besluit was genomen, is aan
het bureau van den Prov. Waterstaat een
afdeeling gevormd onder leiding van den
hoofd-ingenieur Thomese die aan het
tot stand komen van het rapuort over het
AANBESTEDING ZUIDERZEE
WERKEN.
11
ACTIE VAN GODSDIENST-
BESTRI JDING IN DUITSCHLAND.
Tegenmaatregelen van Severing.
In verscheidene plaatsen in Duitschland
bestaat onder de „goddeloozen" het voor
nemen gedurende de Paaschdagen een
krachtige propaganda-actie te voeren te
gen den godsdienst, de kerk en de viering
van het Paaschfeest, n.1. door betoogingen,
Naar aanleiding daarvan heeft de Prui-
Op Woensdag 29 April a.s. des v.m.
uur wordt door den Directeur-Generaal opt(Kuiten, enz.
der Zuiderzeewerken, onder goedkeuring JNaar aan.Ieicü oovi
van den Minister van Waterstaat in het sische minister van binnenl. zaken
gebouw der Zuiderzeewerken te 's-Gra- alle politieautoriteiten een circulaire ge-
venhage, Zeestraat 102, aanbesteed: zonden, waarin hp aaJs.eeft, welke maa -
Het verhoogen van een gedeelte van de re^e n ??.n z5 actie moeten woi en
waterkeering voor Harlingen gelegen tus- genomen. Niemand mag worden veihin-
schen de Nieuwe Willemshaven en de ^erd uiting te geven aan zyn opvattingen
Zuiderhaven, met bijkomende werken, °P religieus gebied, zoo verklaart de fflc
(Bestek No. 115 Z.W.).
Raming 125.000.
WATERSCHAPPEN ENZ.
nister daarin, mits andersdenkenden niet
J worden gekwetst of bespot. Daar evenwel
te vreezen is, dat dit tijdens de bedoelde
actie wel zal geschieden, moeten alle be
Bij Kon. besluit zijn benoemd:
kanalennlan een belangrijk aandeel heeft p°'daf Wieringerwaard, C. Haringhuiz^n
toogingen en bijeenkomsten, ook in ge-
j (.-sloten ruimten, evenals alle propaganda-
ïn de provincie Noord-Holland: a. met optochten, die niet aan de gestelde voor
ingang van 7 April, tot dijkgraaf van den, waarden voidoen, worden verboden.
"eliad speciaal belast met de voorbe
reiding der uitvoering van de kanalen
KolhornAlkmaar en Kolhorn—Schagen
Stolpen.
Vóór de December-vergadering van de
j Staten waren de noodige terrein-opmetin
gen gedaan. De prov. waterstaat heeft nu
de bestekken voor de uitvoering gereed.
Thans is nog noodig de eigendoms-ver-
krijging van de noodige gronden; ook
hierin is men al ver gevorderd. Dit was
vooral mogelijk, doordat hiervoor even
eens de medewerking is gevraagd van be
langhebbende besturen en dooordat men
zich den bijstand verzekerde van ter
plaatse deskundigen.
Als dit verder een vlot verloop heeft,
dan mag worden verwacht, dat in dit na
jaar de eerste aanbestedingen zullen kun
nen geschieden.
te Wieringerwaard; b. met ingang van 1 HOOVER TEGEN LOONSVERLAGING
Juli tot heemraad van den polder Wierin
gerwaard, P. Blaauboer Vries te Wierim
gerwaard.
HET FRANSCHE INVOERRECHT OP
VARKENS EN VARKENSVLEESCH.
Wegens gevaar voor daling der
koopkracht.
De loonsverlagingen, die meer en meer
in de verschillende takken van industrie
in de Ver. Staten plaatsvinden, hebben
Verhoogd, niet de instemming van president Hoover.
De directie van den Landbouw deelt verklaarde al zijn invloed te zullen
mee, dat blijkens telegrafisch bericht van aanwenden om te voorkomen,
den rijkslandbouwconsulent te Parijs de bewegmg algemeen wordt. J1®®
Fransche ministerraad de invoerrechten veF. van meemng, dalkan
oPoVarkens en varkensvleesch heeft ver- JjVwk moet geschieden,
Het'invoerrecht op levende varkens be- ?™da^ d,® geVaar Z0U
draagt thans per 100 kg levend gewiPht lo°Pen te verzwakken.
150 francs in plaats van 100 francs, en 'dat
op versch en gekoeld varkensvleesch per
100 kg 250 francs in plaats van 175 francs. OOST-INDIE
Openingsrede van den heer J. Oudegeest.
Arnhem, 4 April. Hedenmiddag werd
in „Musis Saerum" te Arnhem het jaar-
lljksche Paaschcongres der S.D.A.P. ge
opend met een rede van den partij-voor
zitter, den heer J. Oudegeest.
De heer Oudegeest begon met het her
denken van de verliezen, die de socialisti
sche arbeidersbeweging in het afgeloopen
jaar had geleden.
Met enkele gevoelvolle woorden her
dacht spr. het overlijden van Mr. P. J.
Troelstra, den leider der Partij, terwijl hij
tevens eenige woorden wijdde aan den
dood van het Statenlid varr Noord-Holland,
Mevr. Lucie van Kuykhoff.
Vervolgens besprak de heer Oudegeest
de positie der arbeidersbeweging in Ne
derland, die hij, gezien het huidige tijd
stip van economische depressie en crisis
werkloosheid, verheugend noemde. Tot
dusverre was men hier te lande gewend
aan ledenverlies en kwijning van het le
ven in de beweging zoodra groote werk
loosheid haar intrede had gedaan. Thans
echter blijkt hoe goed de jongere generatie
begrijpt dat alleen in de Socialistische
Arbeidersbeweging de noodige steun te
vinden is op economisch en politiek ge
bied, doch ook in materieelen en geestelij
ken zin in dezen moeilijken tijd.
Een partij als de S.D.A.P. met weldra
75.000 leden en honderden vertrouwens
posities in het land is geen lichaam waar
mede men kan experimenteeren. Een der
gelijke partij moet met vasten tred voor
waarts streven zonder zich bloot te stellen
aan de mogelijkheid, te geraken op de
slingerpaden van sensatie of woorden
kraam, waarop de politiek-onrijpen of zij,
die de democratie uit de socialistische po
litiek willen verwijderen, zoo gaarne hun
schreden zetten.
Wat spr. gezegd heeft van den bloei dar
partij geldt voor de meeste bondgenooten
en medewerkenden, de vakbeweging de
vrouwenclubs, de V.A.R.A., de A.J.C., het
Instituut voor Arbeidersontwikkeling en
oe andere cultureele organisaties, die alle waarschip
dienen6 propaKanda der sociaaldeniocratie ondering in
In dit verband memoreerde spr. de
stichting van de arbeiders-hooceschool op
het Troelstra-Oord en het besluit van den
partijraad om aan den gewestelijken
cursus-arbeid meer aandacht te schenken
dan tot dusver.
Uitvoerig besprak de heer Oudegeest de
positie van de Arbeiderspers, die een zeer
gunstig beeld toont.
Korting werkt door in autono
me gebiedsdeelen en bij bijzon
der onderwijs. Ambtstoelagen
te verminderen met 10 tot 40 pet.,
verlofssalarissen tot 5 pet.
Batavia. De salariskorting van twee
maal 5 pet. betreft, blijkens regeerings-
Spr. hoopt, dat het nieuwe machtige mededeeling aan den Volksraad, de bezol-
wapen der uitgebreide pers zal bijdragen digingen van alle civiele en militaire
tot versterking van den socialistisch en landsdienaren boven de 50 per maand,
invloed op de arbeiders, doch ook tot het Door verlaging van de uitkeeringen aan
voeren van den strijd tegen wat hij noemt autonome gebiedsdeelen en subsidies voor
j. -xt bijzonder onderwijs zal de regeering
daarbij overeenkomstige verlaging bevor
deren. De ambtstoelagen zullen met 10 tot
40 pet. worden verminderd, eveneens in
twee tempo's. Zoo spoedig mogelijk zul
len alle verlofssalarissen met 5 pet wor
den verlaagd.
De regeering motiveert de maatregelen
door een financieel overzicht, blijkens
hetwelk het geschat tekort voor 1932 nog
135 millioen bedraagt. In 1934 moet de
begrooting weder kloppen.
Heroverweging van het geheele salaris-
vraagstuk wordt noodig geacht. Het te
genwoordig salarispeil moet omlaag, zal
de harmonische ontwikkeling van land en
volk niet worden geremd. De herziening
van de bezoldigings-, zoo noodig ook de
pensioensregelingen wordt zoo spoedig
mogelijk ter hand genomen. Salarisverla
ging wordt onafwendbaar geacht, ook af
gezien van den drang der tijdsomstandig
heden. De aangekondigde korting be
spaart 16 millioen 'sjaars plus 3 mil
lioen voor bedrijven, monopolies en pro
ducten.
de vorming van den Nederlandschen Po-
lizeistaat. Spr. heeft het oog op de b>
ruchte radiocontrole, waardoor het recht
op het vrije woord is opgeheven.
Met de angst voor het steeds grooter
wordende roode gevaar slikt de huidige
Kamer-meerderheid alles. De leiders der
R. K. Vakbeweging gebruiken in hun re
devoeringen meer en meer de socialisti
sche terminologie doch tusschen zeggen
en doen ligt een breede weg. Daarom doet
spr. voor de eerste paar maanden een be
roep op allen voor de komende verkiezin
gen. Tenslotte wijdde spr. een woord aan
de politieke spanningen.
Spr. eindigt met een krachtigen oproep
tegen de overheerschers in de koloniën,
tegen de overheerschers in eigen land op
politiek en sociaal gebied, tegen de over
heerschers in fabriek en werkplaats en
tegen de overheerschers van den geest,
vóór volksgeluk, welvaart, wereldvrede en
vóór de sociaal-democratie.
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 4 April.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteriologisch Instituut te de Bilt.
Verwachting:
Meest matige W. tot Z.-W. wind, betrok-
bewolkt, tijdeljjk opklarend»
eenige wegen. Weinig ver-
temperatuur. Overdag ietfs
een
zachter.
April 1931.
Aar.sckomen van Cadiz, bestemd voor de
Marinewerf te Den Helder, de Deensche
kolenboot „Danhild".
nuten later werd de belendende boei dei y
van den heer P. van der Schans door het
vuur aangetast. De sterke Zuid-Oosten
wind maakte het blusschingswerk vrijwel
onmogelijk. Ook deze boerderij ging in de
vlammen op. Het vee kon gered worden.
Met een slang op de waterleiding gekop
peld, kon de brandweer niets anders doen
dan de aangrenzende gebouwen nat hou
den. Om ongeveer kwart over 12 werd ook
de 30 meter lange bakkerij, met het woon
huis van den heer Van der Hagen, een
prooi der vlammen. Assistentie werd inge
roepen van de Tilburgsche en Waalwijk-
sche brandweer. Ongeveer kwart voor één
was Waalwijk met een motorspuit aan
wezig. Bij verschillende perceelen ont
stond hierna nog een begin van brand aan
de verschillende rieten daken en de bijlig
gende schuren, welke behuizingen slechts
met de grootste inspanning konden wor
den gered.
Afgebrand zijn de boerderijen met stal
len en schuren van den heer H. Stam, de
boerderij met schuren en stallen van de
weduwe P. van der Schans, de woning van
den heer Van der Hagen, waarin geves
tigd de coöp. bakkerij „Ons Belang" en de
woning van den heer Van Heurtens,
waarin een gezin met 12 kinderen was ge
huisvest.
Effecten In beslag genomen.
Men zal zich herinneren, dat eind ver
leden jaar ten nadeele van een effecten
firma van een fietsjongen in de Harten
straat 13.000 gestolen werd, in verband
waarmede een fietsenhandelaar uit de
Hartenstraat en later nog twee medeplich
tigen gearresteerd en in het Huis van Be
waring opgesloten werden. Op een dt.r
verdachten werd een stuk van een pros
pectus eener leeningsuitgifte gevonden,
mèt verschillende calculaties, welke er op
wezen, dat degeen, die deze berekeningen
gemaakt had, voornemens was bepaalde
effecten ter waarde van pl. m. 2Ö00 te
koopen. De commissaris van politie, die
het onderzoek in deze zaak leidt, de heer
H. Pijper, liet een fotografische repro
ductie van prospectus en berekeningen
maken en die o. a. op de Effectenbeurs
ophangen, met het verzoek zich tot hem
te wenden als men inlichtingen kon geven
omtrent bedoelde transactie of omtrent
den persoon, van wien het handschrift af
komstig was. Leze oproep heeft inderdaad
het beoogde succes g had: een bediende
van een effe< tenfirma heeft de politie
medegedeeld, dat hij de effecten, waarop
de aanteekeringen betrekking hadden,
voor een der drie vei dachten gekocht
heeft. Deze effecten, welke zich nog ten
kantore van de effectenfirma bevonden,
zijn een dezer dagen in beslag genomen.
Tevens is gebleken, dat de betaling met
twee briefjes van duizend heeft plaats ge
had, terwijl het geld, dat van den loopjon
gen gestolen was, eveneens uit briefjes
van duizend heeft bestaan.
TE VER UIT DE TRAM GELEUND.
Tegen een paal geslagen en
gedood.
Gisterenmorgen was de 18-jarige H.
van Harmeien met de stoomtram, die om
kwart voor acht Leiden had verlaten,
naar zijn werk te Sassenheim vertrokken.
Hy stond op het achterbalcon van den
laatsten wagen.
Bij de halte Endegeest te Oegstgeest
boog hij zich te ver achterover met het
gevolg, dat hij in aanraking kwam met
een lantaarnpaal, die op de vluchtheuvel
bij de halte staat. De .jongen viel uit de
tram Hij werd door de botsing zoo ern
stig gewond, dat hij eenige minuten daar
na is overleden.
WINDHOOS BOVEN APELDOORN.
Groote materieele schade.
Een windhoos heeft Donderdag te Apel
doorn bij velen schade aangericht. In het
bijzonder was dit het geval bij eenige
groentenkweekers, o.a. bij den heer D.
Dekker aan den Deventerstraatweg, bij
wien vijftig groote ramen, waarmede de
kassen waren afgedekt, in de lucht wer
den geslingerd. Door het vallend glas
werd tevens veel schade aangericht aan
de jonge gewassen. Ook bij den heer
Apon, aan den Meidoornweg, werden vele
ramen van broeikassen de lucht inge-
slingerd.
Buitenland.
Een nieuwe brand te Managua.
In liet Westelijk stadsdeel van Managua
is wederom een brand uitgebroken, die
bet tentenkamp van de daklooze vluchte
lingen bedreigt. De vrouwen en kinderen
van de Amerikaansche marinesoldaten
worden met vliegtuigen naar de haven
Corinto vervoerd.
De regeering is naar Masaya vertrok
ken, dat vermoedelijk de nieuwe hoofdstad
zal worden. Naar gemeld wordt zijn er tot-
dusverre 600 slachtoffers van de aardbe
ving ter aarde besteld. Het aantal der ge
wonden kon nog niet worden vastgesteld,
aangezien lang niet allen in de ziekenhui
zen zijn opgenomen. De aangerichte scha
de moet omstreeks 70 millioen bedragen.
Langzamerhand is de uitwerking van de
hulpactie goed merkbaar. Verpleegsters
van het Roode Kruis komen in grooten
getale aan en nemen het hulpwerk met
kracht ter hand. Levensmiddelen zijn
thans in voldoende hoeveelheid voorhan
den en voor goede verbandmiddelen is
eveneens gezorgd.
Het Engelsche gezantschap ln
brand.
De Engelsche consul te Nicaragua deelt
mede, dat het Engelsche gezantschap in
Tal van dooden en gewonden.
Op 90 K.M. ten Oosten van Gibraltar
heeft tusschen het Britsche oorlogsschip
„Glorious" en het Fransche vrachtschip
„Florida" een aanvaring plaats gehad. He
laas wordt de aanvankelijke lezing, dat er
geen persoonlijke ongelukken zouden zijn
te betreuren niet bevestigd. Er is een be
richt van de Britsche admiraliteit een
officieel bericht dus dat er wel degelijk
dooden en gewonden zijn te betreuren.
Van de bemanning van de „Florida",
thans aan boord van de „Glorious", zijn er
verscheiden zwaar gekwetst, terwijl aan
boord van de „Florida" een aantal dooden
is achtergelaten. Voor zoover tot dusver
kon worden nagegaan, zijn er onder de
passagiers geen dooden of zwaargewon
den.
De „Queen Elizabeth", het vlaggeschip
van de Britsche vloot in de Middelland-
sclie Zee, is onderweg om zich ter hoogte
van Malaga bij de „Glorious" te voegen.
Een later bericht meldt:
Bij de botsing van de „Glorious" en de
„Florida" zijn ongeveer 30 passagiers om
gekomen. Daaronder waren elf Italianen
en één Spanjaard. De overigen waren
waarschijnlijk Franschen en Portugee-
zen.
De aanvaring tusschen de „Glorious" en
de „Florida" geschiedde Woensdagmid
dag om zes uur (pl. tijd). De „Florida"
kreeg een lek bij den voorsteven aan bak
boord. De vijfhonderd passagiers werden
aan boord van de „Glorious" gebracht. Op
het oogenblik, dat de botsing geschiedde
waren zeventien vliegtuigen (de „Glori
ous" is een moederschip voor vliegtuigen)
in de lucht. Zij konden niet meer op het
schip terugkeeren; maar de Spaansche
autoriteiten gaven toestemming voor het
landen van de vliegtuigen op het vlieg
veld te Malaga, waar zij alle zeventien zijn
aangekomen.
In aansluiting op de hierboven reeds ge
melde bijzonderheden wordt door 't vlieg
tuigschip „Glorious" medegedeeld, dat
het een bij de aanvaring gedooden Span
jaard aan boord heeft en dat van de „Flo
rida" nog 23 Immigranten vermist wor
den. De „Glorious" is aan den boeg ern
stig beschadigd.
33 slachtoffers.
Officieel wordt nu uit Malaga gemeld,
dat by de aanvaring 33 landverhuizers
zijnomgekomen, de meesten door verdrin
ken. Het aantal gewonden is nog niet
vastgesteld, maar bedraagt tenminste 40.
De „Glorious" was moederschip voor 2i
vliegtuigen. Van deze zijn er, zooals reeds
gemeld, 17 op het terrein bij Malaga aan
gekomen, maar de 4 anderen moesten
door gebrek aan brandstof op het water
dalen. De bemanning is door passeerende
booten opgepikt, maar de 4 vliegtuigen
zijn gezonken.
Het officieele rapport.
De commissie van onderzoek naar de
oorzaken van de ramp van de R. 101 op
5 October 1930, heeft thans haar offiicieele
rapport bekend gemaakt.
De oorzaak van het ongeluk, waarbij
48 menschen het leven verloren, is vol
gens Sir John Simon en zijn twee meede-
leden, dat het luchtschip door zeer slecht
weer te veel gas verloor.
Ze wijzen op de mogelijkheid van breu
ken door wrijving, of intermitteerende
opening van de gaskleppen van het lucht
schip in het buitengewoon slechte weer.
Ze meenen echter dat het plotselinge en
zeer ernstige gasverlies het gevolg is ge
weest van een scheur in het omhulsel,
waaraan dan de catastrophe te wijten is.
De commissie verwerpt beslist de ver
onderstelling, dat de ramp veroorzaakt
werd door zwakke constructie, waardoor
het luchtschip in de lucht zou gebroken
zijn.
Ook het niet werken van de stuur-in-
richting, incompetentie van de equipage,
of het slechte weer als directe oorzaak
zijn onderstellingen, die door de com
missie niet aanvaard worden.
De brand is volgens het rapport ont
staan door een electrische vonk, die bij
het breken van de electrische geleiding
het gas heeft doen ontvlammen.
De commissie stelt vast, dat het onmo
gelijk is, de conclusie te vermijden, dat
de R. 101 niet vertrokken zou zijn, wan
neer niet redenen van publieken aard het
vertrek wenschelijk hadden gemaakt.
Maar de commissie is er van overtuigd,
dat de politieke en technische autoritei
ten, die voor het vertrek verantwoorde
lijk zijn, hun toestemming hebben gege
ven, in de overtuiging, dat de te nemen
risico te aanvaarden was.
van 31 Maart en 1 April.
ONDERTROUWD: J. H. Haagsma en
C. A. Trap; S. T. v. Dijk en H. J. A.
Lunshof; J. Frinks en C. Kos; B. v. Tol en
J. Snoerwang.
GETROUWD: J. Baartscheer en M.
Dienaar.
BEVALLEN: J. M. F. Meijer—Reuzel,
d. G. Smit—Bethlehem, d.
OVERLEDEN: Wed. J. L. Vinken, 72
j.^M. Gorter, 52 j. M. J. C. Schillenians,
van 2—3 April.
ONDERTROUWD: J. Belonje en E. M*
Verfaille.
GE IROUWD: K. de Vries en T. Brink;
G. Boerman en J. Leegwater; J. A. van t
Hert en P. Lugtenburg.
BEVALLEN: G. G. A. SteemanMiel-
dijk, d.; C. Verboomv. d. Maas, d.;G*
Hoek—Rensmaag, z.; C. de Jong—al*
boom, d.; C. J. SieckerHardebil, z.
OVERLEDEN: A. Klok, 53 j.