S. I. IMKIISSU i In. DE INNEMENDE LANDLOOPER NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Buitenlandsch overzicht. I FOSTER'S Amsterdam-Batavia met Zeppelins. No. 6952 EERSTE BLAD DINSDAG 21 APRIL 1931. 59ste JAARGANG De bestrijding van de werkeloosheid in Europa. - Een plan van Briand tegen de Duitsch-Oostenrijksche tol-unie. - De kabinetsvorming in Roemenië. - De opstand op de Azoren onderdrukt. - Het IJslandsch Alting ontbonden. - De latente crisis in Australië. Z oo gemakkelijk te wasschen Zoo moeilijk te verslijten Kleur-, wasch- en zon-echt FEUILLETON De omwenteling in Spanje. OOST-IN DIE. Abonnement per 3 maanden bij vooruitbet.Heldersche Courant f 1.50voor Koegras, Anna Paulowna, Breezand, Wieringen en Texel f 1.65binnen land f 2.Nederl. Oost- en West-Indië per zeepost f 2.10, idem per mail en overige landen f 3.20. Zondagsblad resp. f 0.50, f 0.70, f 0.70, f 1.—. Modeblad resp. f 0.95, f 1.25, f 1.25, f 1.35. Losse nos. 4ct.; fr.p.p.6ct. Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag. Redacteur: P. O. DE BOER. Uitgave N.V. Drukkerij v'h. C. DE BOER J... Bureau: Koningstraat 78 Telefoon: 50 en 412. Post-Girorekening No. 16066. ADVERTENTIËN: 20 ct. per regel (galjard). Ingez. meded. (kolombreedte als redaction. tekst) dubbele prijs. Kleine advertentiën (gevraagd, te koop, te huur) van 1 t/m. 3 regels 40 ct., elke regel meer 10 ct. bij vooruitbetaling (adres: Bureau v. d. blad en met br. onder no. 10 ct. p. adv. extra). Bewjjsno. 4 ct. De bestrijding van de werkloosheid in Europa. De raad van beheer van het Internationaal Arbeidsbureau heeft Zater dagochtend zijn 52ste voorjaarszitting ge opend. In deze zitting zal waarschijnlijk aan de orde komen het rapport van Albert Thomas over de bestrijding van de werk loosheid in Europa. De raad van beheer had in Januari aan Thomas opdracht gegeven een rapport op te stellen, waarin hij met preciese denk beelden zou moeten komen, die aan de Europeesche commissie van den Volken bond zouden moeten worden overgelegd over de wijze, waarop de Europeesche staten door samenwerking de werkloos heid in Europa zou kunnen bestrijden. Het rapport van Albert Thomas doet thans twee belangrijke denkbeelden aan de hand. In de eerste plaats dringt hij aan op de schepping van een internationale arbeidsbeurs voor werkloozen in den zin van een Europeesch clearing-house. In de tweede plaats geeft hij in overweging de uitvoering van eenige belankrijke inter nationale webken van openbaar nut, na melijk den aanleg van een Europeeschen autoweg en de uitvoering van het denk beeld van automatische koppeling van spoorwegwagens. Indien dit denkbeeld wordt uitgevoerd, zal niet alleen vele werk loozen aan arbeid kunnen worden gehol pen, doch bovendien het gevaar voer on gelukken op de stations belangrijk worden verminderd. Thomas heeft in zijn rapport te kennen gegeven, dat, indien deze twee denkbeelden met kracht worden aange pakt, gedurende vijf jaren 600.000 werk loozen bestendig aan arbeid te helpen zijn. Briand heeft een plan gemaakt tegen de Duitsch-Oostenrijksche tol-unie. Het plan omvat direct te nemen maatregelen, die op den langen duur hun uitwerking moeten doen gelden. Van de directe maat regelen noemt de „Matin" o. a. den aan koop van graan, die door bepaalde landen zoo snel mogelijk zou moeten geschieden om den Donaustaten den afzet van hun overschotten mogelijk te maken. Verder zou dezen staten terstond financieele steun verleend moeten worden om de noodzake lijke credielen te scheppen voor den ver koop van de graanoverschotten. Frankrijk zou in staat zijn den Donaustaten onmid- j dellijk te helpen door reeds thans vijf a zes millioen centenaar graan aan te koo- pen. Ook andere Europeesche staten zou den hiertoe in staat zijn en de aaneenslui ting van al deze staten in een enkel econo misch bloc zou daardoor aanzienlijk be vorderd worden. Naar aanleiding van deze publicatie in de „Matin", schrijft de „Daily Herald", dat men in Engelsche kringen van dergelijke i voornemens niets weet, en dat de Engel- sche regeering ook geen enkele aanwijzing in dien zin heeft gekregen. Wanneer het j plan tot uitvoering zou komen, zouden in j midden-Europa twee groote tolunies te genover elkaar komen te staan. Honga rije, er tusschenin geperst, zou zich on voorwaardelijk voor aansluiting bij een van beide moeten uitspreken. De vraag is, hoe de ontwikkeling dan verder zou gaan, nJ. naar een aaneensluiting van beide groepen die tot verdere stappen in de richting van een Europeesche tolunie voeren, of een strijd tusschen beide groe pen, die door de wederzijdsche concen tratie scherper zal zijn, dan tot nog toe. Er zijn nog meer mogelijkheden. Zoo be staat oa. ook de mogelijkheid, dat Briand's plan niet serieus voor uitvoering bedoeld is en slechts een poging is om door be dreiging Engeland te intimideeren. De oplossing van de Roemeensche kabi netscrisis is spoediger gekomen dan ver wacht was. In het overzicht van Zaterdag schreven we nog, dat Titulescu zijn op dracht aan den koning had teruggegeven en in het zelfde nummer konden we reeds meedeelen, dat er een kabinet gevormd was. Dit kabinet was evenwel niet gevormd door Titulescu, zooals abusievelijk werd meegedeeld, doch prof. Jorga, die met de opdracht door den koning was belast, slaagde daarin zoo spoedig. De koning heeft de ministerlijst van Jorga goedgekeurd en het nieuwe kabinet Zaterdag in het paleis ontvangen en den eed afgenomen. Na de beëediging heeft de koning een rede tot de ministers gehouden, waarin hij er o. a. op wees, dat de huidige eischen des lands eenvoudig te formuleeren waren: arbeid en behoorlijk beheer. De koning legde er den i iruk op, dat hij hoopte, dat de regeering in deze rich ting voor het vaderland vruchtbaar werk zou doen. In naam van de nieuwe regee ring antwoordde Jorga. De nieuwe regee ring zou Zondag haar eersten minister raad houden, waarin de beslissing over het lot van het parlement zal vallen. De opstand op de Azoren onderdrukt. De Portugeesche regeering heeft bericht ontvangen, dat de opstandelingen op de eilanden Terceira, Sao Jorge en Graciosa zich Zondagmiddag aan de uit.Lissabon naar de Azorgen gezonden troepen hebben overgegeven. Naar het schijnt hebben de opstandigen hun officieren in den steek gelaten, toen de regeeringstroepen tot den aanval overgingen. Ook te Ponta Delgrada op het eiland Sao Miguel hebben de revo- lutionnairen zich overgegeven. Eenige lei ders zijn aan boord van de Portugeesche stoomboot „Pero de Alinquer" ontsnapt; waarschijnlijk hebben zij den kapitein ge dwongen hen naar de Canarische eilanden te brengen. Te Angra en op het geheele eiland Terceira is het thans weder volko men rustig. Het IJslandsche Alting ontbonden. Op IJsland heerscht sedert eenigen tijd een ernstige politieke crisis en er is een zeer gespannen verhouding ontstaan tus schen de agrarisch-radicale regeering en de conservatieven en sociaal-democraten. In de zitting van het Alting, die Dins- da gehouden werd, zou een motie' van wantrouwen in de regeering, voorgesteld door de oppositie, behandeld worden. Het was wel zeer waarschijnlijk dat deze motie aangenomen zou worden. Voor de zitting echter nog goed en wel geopend was, deel de de minister-premier Thorhallsson mee, dat hij den koning verzocht had het Alting onmiddellijk te willen ontbinden, zoodat de plannen der oppositie verijdeld zouden worden. De koning had telegrafisch uit Kopenhagen medegedeeld, dat hij de ont-| binding van het Alting goedkeurde. Op 12 Juni zullen verkiezingen van nieuwe leden van het Alting plaats hebben. Over de latente regeeringscrisis in Au stralië schrijft de „Nw. Rott. Crt." o. m.: Groote sorteering, in effen en gewerkt, 75 cent per el. Verkrijgbaar bij: Let op naam op den zelfkant Vraagt onze stalen-collectie Het was al geruimen tijd te voorzien, dat de Australische arbeidersregeering duchtig in de klem zou geraken. De aller zonderlingste financieele methoden van Lang, den eersten minister van Nieuw Zuid-Wales, die kalmweg heeft geweigerd de rente van de staatsschuld aan Engeland te betalen en daarvoor het gemeenebest laat opdraaien, hadden de positie van de centrale regeering al geducht gemoeilijkt. Vrijdag heeft de Senaat nu het plan van den minister van financiën Theodore om voor 18 millioen pond ongedekt bankpa pier uit te geven ten einde den noodlijden den landbouw met 6 millioen pond te steu nen en de overige 12 millioen te besteden voor de werkloozen, verworpen. Uit de groote meerderheid die zich tegen dit ont werp verklaarde, blijkt zoo sterke weerzin tegen het inflatieplan, dat de eerste-minis- ter Scullin moeilijk anders kan doen, dan uit het gebeurde de slotsom te trekken, dat het land zijn bewind moe is en naar beter financieel beleid verlangt. Ais het kabinet, gelijk te verwachten is, aftreedt, wacht zijn opvolger de uiterst moeilijke taak orde te scheppen in de ont redderde staatsfinanciën. THE DARK CHAPTER door E. J. RATH. 10) „Alles gaat precies, zooals ik het ver wacht had", zei ze koel; „we zullen elkaar een anderen keer nog wel eens nader spreken. Er is iets, dat je wilt verzwij gen!" „Iedere geschiedenis, juffrouw Kilbour- ne, heeft haar duistere hoofdstuk. Noem het dan zoo, als u wilt". Hij zei het kalm, maar toch schrok ze bij deze woorden. „Een duister hoofdstuk!" herhaalde ze. „Jawel, juffrouw". Deze laatste woorden vielen uit den toon. Het viel hun beiden op, maar Raw- lins begreep, dat het tijd was, dat ze weer in haar rol kwam. Hij gaf haar de golf clubs aan, toen ze uitgestapt was en wachtte op nader orders. „Je moet hier op me wachten", zei ze. „De auto kan achter het gebouw gestald worden. Iedere chauffeur kan het je wij zen". Hij tikte tegen de pet en de blauwe twoseater verdween. Even keek ze hem na. „Duister hoofdstuk!" mompelde ze weer met gefronste wenkbrauwen. VIL Het duistere hoofdstuk bedierf Hilde Kilbourne's spel. Met negentig slagen kwam ze het heele terrein over. Week na week was dat haar gemiddelde, want ze had het geluk een goeden slag te heb ben, waardoor weliswaar geen mensch kampioen wordt, maar waardoor veel middelmatige spelers behoed worden voor de ramp „niet op slag te zijn". Hilde had een goeden stijl en haar spel was gelijk matig en één keer had ze twee-en-tachtig gehaald, waaraan niemand twijfelde. Maar het duistere hoofdstuk was de oorzaak, dat haar kaart honderdvijf aan wees en het oudste meisje Harlan, waar niemand ooit mee speelde, won het van haar met twee slagen en vertelde dat aan ieder, die het hooren wilde. Filde trachtte dat hoofdstuk te ontcijferen in alle acht tien gaten Haar spel was een mengeling van OürsL-llingen en ideeën, die niets te maken hadden met het witte balletje. I Bij iedere putting-green verzon ze een nieuwe oplossing, die telkens weer vast liep en dan verworpen werd. Het maakte haar zoo boos, dat ze vergat zich te scha men over haar slecht spel, totdat ze op hield en bemerkte aan welk een vernede ring en schande ze zich had blootgesteld. Ze gaf Wade Rawlins de schuld van alles. Ze zou nooit hebben willen toegeven, dat het duistere hoofdstuk haar nieuws gierigheid opgewekt en haar verbeel dingskracht aan het werk gezet had. Ze had hem gezegd, dat ze het alleen v. i. s al te vaak oorzaak van slechte spijsvertering en verstopping. Neem meer beweging en ge- tv gebruik Foster's Maag- '-Hh pillen, het afdoende '4 laxeermiddel. A f 0.65 per Flacon. weten, als wijze voorzorgsmaatregel en aan die verklaring hield ze zich vast; het geen niet wegnam, dat ze er van in de war was. Het ergerde haar meer dan ze zeggen kon en ze nam een besluit, dat ze voor iedereen verzwijgen zou. Rawlins bracht den ochtend genoeglijk en lui door. Hij was graag juffrouw Kil bourne's caddy geweest; dat deden meer chauffeurs. Hij dacht wel, dat haar spel de moeite waard zou zijn, maar toen ze hem bij de auto achter liet, met de op dracht die weg te brengen en op haar te wachten, voelde hij toch geen groote te leurstelling. De ochtend was al de moei te waard geweest, zelfs al gebeurde er verder niets. Tien a vijftien auto's stonden in een wijden kring achter het clubgebouw en er was ruimte genoeg voor den blauwen two-seater. Het was duidelijk, dat de meeste chauffeurs de auto kenden, maar natuurlijk niet den man aan het stuur. Eén van hen vroeg naar Oswald; het bleek, dat Oswald nooit bemind was ge weest in de broederschap en dat bijna ieder ander een verbetering zou zijn. Rawlins beschouwde dit als een vrien delijke verwelkoming in hun midden, maar na een tijdje moest hij toch beken nen, dat zjjn collega's hem niet bijster veel belang inboezemden, hoe welwil lend ze zich ook betoonden. Het gesprek liep gróotendeels over binnenmeisjes en aangezien deze dames hem nog volkomen onbekend waren, interesseerde hij er zich maar matig voor. Het was hem blijkbaar niet vergund naast het clubgebouw te wandelen, waar hij het golfterrein kon overzien; hij ging dus weer terug naai- den blauwen wagen, De toestand. Na afloop van de kabinetszitting heb ben de ministers Vrijdag verklaard, dat de toestand in het land alleszins bevredi gend was. De Catalaansche kwestie zal door de constitueerende nationale vergadering worden geregeld. Te Madrid en in de provincie is alles rustig, doch volgens te Londen ontvan gen berichten uit Gibraltar zijn er te Sevilla weer onlusten geweest. Het moet tot schietpartijen zijn gekomen tusschen .politie, gendarmerie en soldaten. Uit Catalonië. Vele schrijvers, journalisten, kunste naars en professoren hebben een mani fest onderteekend, waarin zij verklaren zich aan te sluiten bij kolonel Macia. Een woning te Londen voor koning Alfons. De secretaris van Lord Londonderry heeft aan de bladen medegedeeld, dat Lord Londonderry door bemiddeling van den afgetreden Spaanschen gezant te Londen, Merry del Val, zijn woning, een der beroemdste verblijven in het West End van Londen aan koning Alfons ter bewoning heeft aangeboden. DE SALARISKORTING EN DE LOCALE RESSORTEN. Het standpunt van het gemeen tebestuur van Batavia. B. en W. van Batavia wendden zich tot den Volksraad in verband met het voornemen der regeering om door ver laging van de uitkeeringen op het per soneel der autonome ressorten, een ge lijke salariskorting toe te passen bij den Lande. Zij achten de conclusie der re geering volkomen onjuist, aangezien het gouvernement deze ambtenaarssalarissen voor een groot deel niet betaalt, terwijl de salarissen bij een deel der zelfstandi ge ressorten niet gebaseerd zijn op het Bezoldigingsbesluit. Elke verdere kor ting (nadat de accresbijslag voor 1925 reeds is gehalveerd) is in wezen niets an ders dan het beslagleggen op locale in komsten, die opgebracht zijn voor het doen van locale uitgaven teneinde daar mede het tekort op de algemeeene lands- begrooting te dekken. Geconcludeerd wordt, dat de gemeente nog een zeer aan zienlijke claim op het Land heeft terzake van het niet uitgekeerde accres, dat ten onrechte voor landsuitgaven is gebruikt. (Aneta). DE INDISCHE KATHOLIEKE PARTIJ EN DE SALARISVERLAGING Nadat verschillende over geheel Java verspreide plaatselijke afdeelingen van de Indische Katholieke Partij protest moties hadden aangenomen tegen de ver laging der salarissen, heeft het Hoofd bestuur van de I. K. P. een circulaire tot de afdeelingsbesturen gericht, waarin op den voorgrond wordt gesteld, dat de Re geering de vermindering van 5 pet. kon bewerkstelligen zonder de goedkeuring van den Volksraad te vragen. Het Hoofd bestuur is er van overtuigd dat eerst in allerlaatste instantie, indien een andere wijze om het tekort te dekken niet ge vonden kan worden, mag worden getornd aan de salarissen, terwijl de gegevens der Regeering een zoodanige uiterste noodzaak niet bewijzen. De verdere voor stellen tot verlaging moeten worden be handeld bij de ontwerp-begrooting voor 1932, zoodat hierbij de Volksraad wel wordt ingeschakeld. Commissies zijn ge vormd ter bestudeering van de financi eele, de politieke en de sociaal-economi sche zijde van het vraagstuk. De com missies zullen voor de a.s. zitting van den Volksraad verslag uitbrengen. KALENDERHERVORMING. Conclusie van de nationale commissie. De nationale commissie inzake kalen derhervorming heeft te Utrecht onder leiding van haar voorzitter, prof. dr. A. N. Njjland, haar slotvergadering gehou den waarin het rapport is vastgesteld. De eindconclusie, waartoe de commissie na uitgebreid onderzoek is gekomen, luidt als volgt: De commissie spreekt zich uit voor handhaving van den Gregoriaanschen kalender; verzet zich niet tegen kleine vereffe ningen (gelijkmaken van kwartalen); verwerpt den blanco dag; verwerpt het 13 maanden-plan, zelfs als de blanco-dag internationaal mocht worden aangenomen; aanvaardt de vaststelling van Paschen tusschen 8 en 15 ApriL ging achter het stuur zitten en begon te lezen in een boek over „de ontsteking", dat hij in één der zijtasschen gevonden had. Het was tenminste interessanter dan het geklets over vrouwelijk personeel. Toen hij het boekje uit had en tot de ont dekking was gekomen, dat hij er niet veel nieuws uit geleerd had, begon hij na te denken over juffrouw Kilbourne. Hij trachtte zich niet wijs te maken, dat ze haar onderzoekingen gestaakt had. In tegendeel; h;j was er van overtuigd, dat ze weer zou beginnen, waarschijnlijk op een andere manier voorzichtiger en minder openlijk. Het was geen kunst om te zien, dat ze volhardend was en het zou hem niet verbazen als ze bovendien vin dingrijk was. Hij vroeg zich dus af, welke tactiek ze zou volgen. Met deze overpeinzingen had hij ge- ruimen tijd zoek gebracht, toen plotseling een auto achter het gebouw verscheen met luid geraas, slipte en zoo plotseling remde, dat de banden diepe groeven in het grint maakten. Naast den blauwen two-seater was een open plaats. De nieuw- aangekomen auto stak schuin den weg over, keerde en schoot met een noncha- Ianten zwaai achteruit op de open ruimte. Peze manoeuvre was vlot en goed be doeld, getuigend van grenzenlooze han digheid en roekelooze onverschilligheid. Het mislukte met een paar centimeter. Het achterlicht en de nummerplaat bot sten krakend tegen een spatbord van juf frouw Kilbourne's wagen. Uit de auto sprong een jonge man te voorschijn. Hij was mooi, als een moderne Apollo van een boordenreclame en even onberispelijk "ekleed als ',o beeren. die1 distinctie crieen u aan kieeon.g-advei Is het plan voorbarig? Onder dit opschrift schrijft de heer G. Spit in „Het Vliegveld" een artikel, waar aan wij het volgende ontleenen: De argumenten tegen het luchtschip als vervoermiddel op een luchtlijn, zijn Vele. Wij zullen hier en daar slechts en kele grepen doen, waaruit tegelijk moge blijken, dat wij de voordeelen die het luchtschip later zal kunnen bieden, niet miskennen. Allereerst, wat is de vraag op de verbinding AmsterdamBatavia. Of men de verbinding tot stand brengt met vliegtuigen of luchtschepen, zal velen om het even zijn. De vraag is slechts snelheid, bruikbare en redelijk veilige snelheid. En zonder in uitgebreide theo retische beschouwingen te vervallen, mogen wij er hier op wijzen, dat juist door die snelheid het vliegtuig zich door de lucht kan voorbewegen. Blijft de last gelijk en stijgt de snelheid, dan worden de afmetingen kleiner en de constructie eenvoudiger. Het luchtschip wordt door zijn gasvul- ling even zwaar gemaakt als de lucht, die het verplaatst, m.a.w. het zweeft. Nu is uit alle vaarten en proeven met lucht schepen gebleken, dat wil men hiermede bruikbare lasten vervoeren, de afmetin gen moeten stijgen tot minstens 200.000 kubieke meter. Doch ook de snelheid van de huidige schepen is te gering geble ken. Een vergrooting der schepen en een verhooging der snelheid maakt het echter noodzakelijk, dat de constructie veel zwaarder wordt. Juist de verhooging der snelheid, eischt een groote versterking van het schip, waardoor de economie daalt. Laat men niet lichtzinnig zijn en zich i laten verleiden tot lichte constructies. Het groote gevaar van het luchtschip is breuk. Zijn niet de Amerikaansche „She- nandoah" en de Fransche „Dixmude" (beide Zeppelins) middendoor gebroken, omdat zij geen weerstand konden bieden aan den storm? De voorstanders der luchtschepen zullen overwegen, dat het vliegtuig weliswaar een hooge snelheid heeft, bijv. 170 K.M. per uur, doch dat op de Indië-route slechts 8 uur per etmaal wordt gevlogen, zoodat de werkelijke snelheid wrordt teruggebracht tot nauwe lijks 57 K.M. per uur. Het antwoord hierop is, dat voordat de eerste Zeppelin in de regelmatige vaart naar Batavia ver trekt, de dagelijksche etappen der vlieg tuigen zullen zijn verlengd, waardoor de snelheid over den totalen reisduur tot ruim 140 K.M. per uur stijgt. Zoo lang het luchtschip geen grooter snelheid kan ontwikkelen dan 100 K.M. per uur, zal het een speelbal blijven voor stormen en slecht weer. Men zal hiertegen aanvoeren, dat de „Graf Zeppelin" bij de 150 tochten, die dit schip thans heeft ondernomen, toch wel I bewezen heeft weervast te zijn. Deze tochten echter, hoe goed ook volbracht, mede dank zij de zeer groote en eenige kunde van Dr. Eckener, zoowel op het gebied van luchtschepen als meteorlogie, zijn niet te vergelijken met een regelma- tigen dienst, strijk en zet, eiken Donder dagmorgen om 6 uur van Schiphol, bij storm, sneeuw en dwars door de moes son in Indië. Een luchtschip van genoem de grootte, verliest in de tropen door ver hoogde temperatuur ongeveer 10.000 K.G. aan hefvermogen. De vaart is een spel met ballast en gas. Door het verbruik van brandstof, wordt het schip steeds lichter en hiertoe dient men gas uit te laten. Wil men met gas en ballast zuinig zijn, dan is het een eisch, steeds op constante hoog te en zoo laag mogelijk te varen. Een tocht over het 3000 M. hooge Taurusge- bergte, beteekent een groot verlies bij een afstandvaart. Een landing zonder mechanische hulp middelen bij eenigen wind, is slechts mogelijk met behulp van 300 goed gecom mandeerde en geïnstrueerde mannen op den grond. Waar men onderweg te maken heeft met grootendeels onontwikkelde lie den, moet men dit systeem uitschakelen. Blijft de ankermast. Bij sterken wind is echter ook dit systeem vol van moeilijk heden. Vooral als de wind snel van rich ting verandert, wordt het gevaarlijk en is men reeds vele malen genoodzaakt ge weest den mast te verlaten en te wachten op beter weer. En nu weten wij wel, dat men bezig is aan alle bezwaren tegemoet te komen door zeer vernuftige en dure hulpmid delen, doch dit alles bewijst, dat een regelmatig verkeer met luchtschepen in 1933 of zelfs in 1936, een vrome wensch moet worden beschouwd. Tenslotte de kosten. Een luchtschip kost ongeveer 6.000.000 gulden. Doordat men het luchtschip niet meer met water stof kan vullen vanwege het brandgevaar, daalt niet alleen het laadvermogen, doch stjjgen de kosten onrustbarend. Een ku bieke meter helium kost 1.80. Ook dit moge in de toekomst wellicht goedkooper worden. Doch dit alles neemt niet weg, dat men heden ten dage voor hetzelfde geld wat een luchtschip kost, 40 twintig- persoons verkeersvliegtuigen koopt. Een wekelijksche dienst op Batavia, vereischt inclusief reserve, 5 luchtsche pen. De kapitaalsbegrooting ziet er uit als volgt: 5 luchtschepen a 6.000.000 30.000.000 2 loodsen 3.000.000 6.000.000 7 landingsmasten a 600.000 4.200.000 6 gasinstall. enz. a ƒ450.000 2.700.000 Reservemateriaal 2.480.000 tenties. Hij was correct in alles, behalve in het schtaten van afstanden en daar mankeerde nog niet eens veel aan. Toen hij vlug naar den achterkant van zijn wagen liep om de schade op te nemen, verscheen er een rimpel in zqn voor hoofd en zijn blozende wangen waren roo- der dan gewoonlijk. „Verdraaid!" mompelde hq. Zijn achterlicht was aan gruizelementen en zijn nummerplaat verbogen. In het voorspatbord van de blauwe auto was een diepe deuk, waaromheen een paar leelijke krassen het lak ontsierden. De jonge man keek op van dit droevig schouwspel en zag Rawlins. Rawlins stond recht overeind in juf frouw Kilbourne's auto, op het punt met een potlood iets achter op een envelop te schrijven. Er ging een kalmeerende rust van hem uit, maar de jonge man wenschte niet gekalmeerd te worden. „Wat sta je daar te doen?" vroeg hij op bevelenden toon. „Ik neem uw nummer op, mijnheer", antwoordde Rawlins. „M ij n nummer?" „Ja, mijnheer, maar u staat me in den weg". De jonge man, wiens gelaatskleur aan zienlijk blozender was dan even te voren, deed een stap naar voren. „Juist, mijnheer! Dank u nu heb ik het". Rawlins maakte een aanteekening, stak papier en potlood in zijn zak en ging weer zitten. „M ij n nummer?" herhaalde de jonge man. „Ja, mijnheer. Dat is zoo de gewoonte" „aij heb je soms In je hoofd gehaalr Totaal 45.380.000 Zooals in den aanvang gezegd, hebben we slechts enkele grepen gedaan. Het ar gument dat het luchtschip, vrijwel onge voelig is voor mist, is een punt, dat eer lang ook door een goede grondorganisa- tie bij vliegtuigen zal worden opgelost. Doch het bovenstaande moge genoeg zaam hebben aangetoond, dat in de eerst komende jaren van een regelmatig ver keer met luchtschepen tusschen Amster dam en Batavia geen sprake kan zijn. Het geheele plan is voorbarig, zeer voor barig- („Nw. Rott. Crt."). dat het m ij n schuld is?" „Ja, dat dacht ik". Rawlins' stem klonk kalm en onverschillig. „Om u de waarheid te zeggen, denk ik dat nog". De jonge man liep met een woedend gezicht langs den blauwen two-seater. „Weet je niet, hoe je een auto weg zet?" vroeg hjj schamper. „Zeker wel, mijnheer". „En vindt je soms, dat deze behoorlijk staat?" „Zeker, mijnheer". De jonge man maakte een breed ge baar. „Als er een rij auto's staat, dan zet je je wagen naast den laatste. Dat weet een kind. Er m hier een heele tusschenruimte, tusschen jou en den volgenden wagen". Rawlins keek naar de open ruimte en knikte. „Dat zie ik, mijnheer. De auto, die daar gestaan heeft, is een paar minuten gele den vertrokken. Toen ik hier ging staan, was het een aaneengesloten rij. Is het ge woonte, dat ik optrek, zoodra een au l«r weggaat?" „Een heele ruimte!" herhaalde de jonge man nijdig. „Genoeg voor één auto", zei Rawlins. „Waarom hebt u er geen gebruik van gemaakt, mijnheer?" „Ik hoefde die niet te gebruiken. Ik heb recht op. „Neen, mijnheer; u hoefde niet. Er is nog plaats in overvloed, maar u gaf me den indruk, dat u trachtte er gebruik vet te maken." (Wordt vervolgd»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 1