Si,Taf ei,ro K-S BINNENLAND. BUITENLAND. Radiografisch Weerbericht. TEXEL. Opening Bloembollententoon stelling te Den Burg. Marktoverzïcht, Drie schilders omlaag gestort. De vloot-onderhandelingen. De postvluchten naar en van Indië. Sioomvaartherichfen. Marineberichien. Marktberichten Burgerlijke Stand van Den Helder Visscherij berichten Haven van Nieuwediep. Onder zeer groote belangstelling had Zaterdagmiddag de opening plaats van de Tentoonstelling van afgesneden bloemen, uitgeschreven door de afd. „Texel" van de Algeni. Vereeniging voor Bloembollen cultuur. De opening was uitgeschreven om vier uur 's middags, doch kon niet precies op het aangegeven uur plaats heb ben, daar de jury voor dien tijd niet ge reed kon komen met de keuring. Om streeks half vijf werden de deuren van de Lagere Landbouwschool waar de tentoonstelling plaats had geopend en konden we een overzicht nemen van het ingezondene. Het betreft hier slechts een tentoonstel ling van narcissen, omdat de verbouw van de narcis voor Texel op het gebied van bollencultuur, nog steeds de voor naamste plaats inneemt. Dé variatie, die men echter thans onder de narcissoorten aantreft, is zoo buitengewoon groot, dat de tentoonstelling het aanzien dubbel waard is. Het openingswoord werd uitgesproken door den voorzitter van de afdeeling, ue heer H. Leber, die ongeveer het volgende sprnk ik li eet u allen hartelijk welkom op deze tentoonstelling. Het doet mij zeer veel ge noegen, dat de heer en mevr. Oort aan deze uitnoodiging gevolg hebben gegeven, om deze opening bij te wonen. Allereerst wil ik een woord van dank spreken tot het hestuur van de afd. „Texel" van het „H.B.G." voor haar medewerking aan onze tentoonstelling. Vervolgens onzen dank aan de heeren Dix, Lubbe en Zandbergen, de leden van de jury, die als deskundigen op het gebied van de narcis bekend staan en die zich de moeilijke reis naar Texel hebben willen getroosten om de keuring te verrichten. Wij zijn nog niet in staat u hier een schitterende tentoonstelling van bloemen ter keuring aan te bieden, zooals u die in de streken waar u woont gewoon zijt te bezichtigen, doch het zijn hier uitsluitend narcissen en wij veronderstellen, dat u onze schuchtere poging om iets goeds naar voren te brengen wel zult weten te waardeeren. Misschien dat de aanblik van het Texelsche landschap u eenige vergoe ding zal geven voor hetgeen ge hier nog aan bloemenpracht niet vindt. U zult ech ter wel iedere poging weten te prijzen, die wordt ondernomen om een cultuurproduct te verbeteren; hier betreft het de verede ling van de narcis alleen, het is dus slechts een geringe navolging van de kruising, waarmede de Holl. Bollenstreek, Z. Enge land en N. Zeeland reeds lang hun sporen hebben verdiend. Verder sprak de voorz. nog den wensch uit, dat de tentoonstelling weder de be langstelling van het publiek zou trekken en bracht nog dank aan den heer Klimp voor de medewerking verleend bij het be schikbaar stellen van de lokaliteit; en ver klaarde daarna de tentoonstelling voor geopend. Direct daarna werd de uitslag van de keuring bekend gemaakt: Mooiste Groep: le prijs, verg. zilv. me daille, Gebr. Leber; 2e prijs, verg. zilv. med., Gebr. Kalis; 8e prijs, zilv. med., H. Bruijn; 4e prijs, zilv. med., S. J. Flens; Be prijs, zilv. med., J. List. Mooiste Bloem: ie prijs „Fortune", zilv. med., J. List; 2e prijs „Actaea", zilv. med., Gebr. Kalis. Mooiste opstelling: le prijs, zilv. med., S. J. Flens; 2e prijs, zilv. med., H. Bruijn. Na afloop dezer mededeelingen zijn wij de tentoonstelling eens gaan bezichtigen. Evenals voor twee jaren was het ook thans weder schitterend wat was ingezonden; iemand die niet op de hoogte is van de bollencultuur, zou bijna niet willen ge- looven, dat op het gebied van de Narcis reeds zulk een groote variatie bestaat; vooral ook het kleurenverschil maakt de tentoonstelling zeer aantrekkelijk. Bizon der trekken dezen keer hier ook de aan dacht de schitterende inzendingen van sternarcissen (poëticus) en de buitenge woon groote trompetnarcissen. Verder treft men op de tentoonstelling verschillende bloemen van andere bonen soorten aan, die het geheel een zeer aan trekkelijk aanzien geven, doch die alleen ter opluistering zijn ingezonden. Het bezoek aan de Tentoonstelling be droeg Zondag reeds ongeveer 700 per sonen. De Texelsche markt begint zoo lang zamerhand meer een voorjaarsaanzien te vertoonen; althans 't marktbezoek was, mede tengevolge van het fraaie weder, zeer goed; ook de veeaanvoerwas beter. De voornaamste aanvoer bestond ook deze week weder in nuchtere kalveren, doch ook ander vee kwam nu aan de markt. Schapen brachten pl.m. f 35 op. Een hok met lichte schrammen deed ongeveer een prijs van f 24 per stuk, zware schrammen f 35 f 40. Biggen f 12.50 per stuk. De handel in nuchtere kalveren was iets vlugger dan vorige week, de prijs blijft echter vrijwel gelijk, ongeveer f 13 per stuk. De aangevoerde graskalveren werden verhandeld tegen een prijs van f 17 tot f 22. Verder kwam een stier ter markt, waarop weinig werd geboden, een koe bracht ongeveer f 330 op. De aanvoer aan de eierenveiling was weder zeer groot, ruim 156.000 stuks; 't schijnt echter dat vorige week 't record vooijl931 bereikt is, met den aanvoer van Vlieland mee bereikte op de vorige vei- ung het aantal ruim de 161.000 stuk?. De prijzen waren heden vrijwel gelijk rnwo6 Vaa de v°rige veiling, eieren van q on we,rden afgemijnd voor f3.60 tot f 3.90 per 100 stuks. t aangevoerde oude kippen aan de markt brachten ongeveer f 1.10 perstuk opop de eierenveiling van voritre week Piepkuikens deden f 1.40 per K.G. Burgerlijke Stand van Texel van 25 t/m 27 Aprl 1931. GEBOREN: Janna Johannes, d. v. P. Boon en J. Fernhout; Nelly Anna, d. v! J. Zijm en M. C. Schraag. VERBETERING VAN DEN VAARWEG ZAANDAM—ALKMAAR. Op voorstel van een commissie, die daartoe in 1925 reeds verslag heeft uitge bracht, hebben Ged. Staten van Noord- Holland zich bereid verklaard de verbe tering van den vaarweg tusschen Alk maar en de Zaanstreek over het Alkmaar- dermeer ter hand te nemen. POGINGEN VAN A. VERAART. Susidie voor „zon" levering. De heer A. Veraart heeft zich tot den minister van binnenlandsche zaken en landbouw gewend om subsidie voor zijn proeven, die beoogen Nederland aan wat meer zonneschijn te helpen, door „het neerslaan van wolken". Hij schrijft in zijn brief aan den minister o.a.: Slechts dan wilde ik voor subsidie in aanmerking komen, indien inderdaad het normale aantal uren zonneschijn door jarenlange observatie bekend zou wor den overschreden. In dat geval zou ik eventueele steun, door rijk en gemeeento gezamenlqk te dragen, gesteld willen zien op 10 per extra uur per duizend inwoners. Het zou om verschillende redenen ge- wenscht zijn dat een eventueele overeen komst zou kunnen worden aangegaan voor een aantal jaren. DE TOESTAND IN HET VISSCHERIJBEDRIJF TE IJMUIDEN. Het bestuur van het Fonds voor sociale herzieningen te IJmuiden heeft aan de besturen der vakorganisaties in bet vis- scherijbedrijf aldaar een brief gezonden van den volgenden inhoud: De raad van beheer vergaderde Don derdag ter bespreking van de vraag, of mogelijkerwijs door het Fonds voor. so ciale voorzieningen iets gedaan zou kun nen worden ter bevordering van het in de vaart brengen van booten, zulks naar aan leiding van 'n verzoek van een der kleine reederijen. Evenals verleden jaar, toen eenzelfde verzoek was binnengekomen, sprak de raad van beheer na uitvoerige discussie met algemeene stemmen als zijn meening uit, dat door het Fonds buiten de gewone uitkeeringen in dezen niets van beteekenis kan worden gedaan ter ver lichting van de buitensporige werkloos heid. Toch is het dringend noodzakelijk, dat gepoogd wordt verlichting te brengen. De toestand is veel slechter dan verleden jaar, toen de crisis reeds ernstige afme tingen had aangenomen. Over de week van 1117 April ontvingen 528 zeelieden uitkeering, terwijl reeds 365 zeelieden uit getrokken waren en naar alle waarschijn lijkheid sedertdien geen werk gevonden hebben. In totaal dus 900 man of de helft van het totale aantal. De toestand in de nevenbedrijven is natuurlijk gelijk aan die van het eigen lijke reederijbedrijf. Honderden havenar beiders, vischknechts, kolenwerkers, me taalarbeiders enz. zijn werkloos. Van eenig uitzicht op verbetering is nog geeri sprake. Het is daarom, dat wij meenen uwe besturen de vraag te moeten voor leggen, of het niet mogelijk zou zijn in overleg met uwe hoofdbesturen stappen bij officieele instanties te doen, ter ver lichting van den inderdaad meer dan on rustbarenden toestand. Gistermorgen 11 uur zijn de schilders Bontekoe, Krab en Post, allen te IJmuiden woonachtig, bij het verrichten van werk zaamheden aan de Sup erf osfaatfab riek van de Mekog op het terrein van de Hoogovens te IJmuiden door het breken van een balk van een vijf meter hooge stelling gevallen. Bontekoe kreeg een schedelfi actuur, terwijl Krab zware in wendige verwondingen bekwam. De derde schilder kon naar zijn woning worden overgebracht, de anderen zijn vervoerd naar het Roode-Kruis-zieken- huis te Beverwijk. Nader vernemen wij, dat de schilder Bontekoe gisteravond omstreeks half tien is overleden. Krab maakt het naar omstandigheden redelijk wel. GRIEKSCH MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT. Twee dooden. Op het vliegveld van Saloniki is een militair vliegtuig bij bet vertrek van 60 meter hoogte naar beneden gestort. De beide inzittenden, 2 luitenant-vliegers, waren op slag dood. Het toestel werd vol komen vernield. VLIEGONGELUK. Twee dooden. Boven het vliegveld van Madrid is Vrij dag een militair vliegtuig gevallen. Da beide inzittenden waren op slag dood. Een soldaat, die de vliegers te hulp wiide snellen ,is ernstig gekwetst. VERVOLG „BUFFERSTAND". In een der vorige artikelen werd een vergelijking gemaakt tusschen den Helder. Alkmaar en Zaandam, ten einde daaruit eene conclusie te trekken ten opzichte van de hier bestaande toestanden op verschil lend gebied. Ik zal U eens een andere vergelijking geven, geput uit het Maand schrift voor de Statistiek, een onver- valschte bron derhalve. Ik zal geen ko lommen geven, want dat is voor vele lezers lastig. Ik geef dus louter een op- sommigen op 1 Januari 1930. Aantal inwoners: Den Helder 28923 Alkmaar 28165 Zaandam 32801 De rijkdom eener stad hangt af van de vermogensstaat der inwoners. In de ver mogensbelasting zijn aangeslagen in: Den Helder 357 personen, met een totaal vermogen van 15.580.000. Alkmaar 1027 personen met een totaal vermogen van 61.652.000. Zaandam 457 personen, met een totaal vermogen van 32.668.000. dat is gemiddeld per aanslag: in Den Helder 44.000. Alkmaar 60.000. Zaandam 71.000. Het gemiddeld bedrag van alle aan slagen in geheel Nederland is 81.000. in Den Helder 14.000. Alkmaar 58.000. Zaandam 31.000. En wil men nu nog een specificatie van de 357 rijke menschen hier in Den Helder. Hierzoo: 177 stuks met 16.000.tot 30.000. 93 30.000.— 50.000.— 66 50.000.— 100.000.— behalve dan nog een 21 stuks, die een vermogen hebben daarboven, dan kunnen we met zekerheid constateeren, dat 100.000.hier al zoo wat de normale hoogte, of laat ik liever zeggen heelemaal geen hoogte is. Bovenstaande opgave is speciaal een opgave van vermogens, geput uit een lijst van 42 steden van Nederland boven de 20.000 inwoners, en dan maakt onze stad een allerpooverst figuur. Maar met bélas~ tingen staan we vrijwel bovenaan). Ieder zal ons uit bovenstaande gege vens erkennen, dat het vermogen hier buitengewoon dun gezaaid is. Maar dan is het ook gewoonweg idioot om Den Helder te vergelijken met een andere stad, welke dan ook. In een volgend artikel een uitgewerkte mededeeling over de Rijks inkomstenbelasting. KI. F. Oortgijsen. De Britsche regeering wijst de Fransche voorstellen af. De Britsche regeering heeft de Fran sche voorstellen tot wijziging van het En- gelsch-Fransch-Italiaansche vlootaccoord afgewezen. In de officieele nota, die voor het Fo- relgn Office aan den Franschen gezant werd overhandigd, wordt verklaard dat de redactie van de nieuwe voorstellen onaanvaardbaar is. Een dergelijke nota werd den Italiaanschen gezant ter hand gesteld en het is te vreezen dat hiermede de beperking van de vloten in de Middel- landsche Zee mislukt is en dat de wape ningswedstrijd opnieuw begint. Het voornaamste bezwaar van Enge land gold den eisch van Frankrijk om van 1934 tot 1936 66.000 ton méér dan de in het Fransch-Italiaansche verdrag van 1 Maart toegestane 136.000 ton aan nieuwe schepen bij te bouwen. Onder geen en kele voorwaarde was Engeland bereid aan dezen eisch tegemoet te komen. Te Bandoeng. Het 16e postvliegtuig is Zondag om 5.40 uit Medan vertrokken en om 12.50 te Palembaug geland. Het vertrok van daar om 13.10 en kwam, na een tusschenlan- ding van 16.10 tot 16.35 te Batavia, om 17.20 te Bandoeng aan. (Vervolg van pag. 2 van het 2e blad). Stoomvaart Mij. Nederland. Talisse 26 April te Amsterdam. Bali, t., 26 April v. Colombo. P. C. Hooft, u., pass. 25 April Perim. Radja, t., 27 April van Marseille. Kon. Holl. Lloyd. Amstelland, u., 26 April te Montevideo. Delfland, 27 April naar B. Aires. Drechterland, u., 25 April te Santos. Gelria, t., 1 Mei 's morgens te IJmuiden verw. Maasland, u., pass. 26 April Ouessant. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Achilles 26 April naar Cadix. Adriadne 24 April naar Haiti. Amazone 26 4 te Amsterdam. Ares, t„ 26 April te Lissabon. Berenice 25 April naar Palermo. Bodegraven, t., 25 April te Tocopilla verwacht. Brielle 26 April te Amsterdam. Brion 25 April naar Amsterdam. Clio 26 April te Amsterdam. Colombia, u., pass. 26 April Lizard. Flora 24 April naar Curagao. Hebe pass 25 April Gibraltar. Helder, t., 24 April naar Manta. Hermes 25 April naar Malta. Nereus 25 April naar Pasages. Merope 26 April te Rotterdam. Oberon 26 April te Salonica. Orion 25 April te Lissabon. Orpheus pass. 25 April Holtenau. Perseus 25 April naar Amsterdam. Proteus 26 April te Amsterdam. Rijperkerk 26 April te Barcelona. Saturnus 25 April naar Algiers. Simon Bolivar, t„ 25 April naar Cartagena. Stuyversant 25 April naar Trinidad. Theseus Stettin pass. 26 4 Brunsb. Aurora 26 April te Genua. Crynssen, u., 24 April te Barbados. Eos 27 April te Triest. Ganymedes 27 April te Constantinopel. Haarlem, u., 24 April van Antofagasta. Irene pass. 26 4 Dungeness Iris 27 April van Aarhus naar Aalborg Juno, u., pass. 27 April Azoren. Mars 27 April naar Limai. Odysseus 27 April te Kopenhagen. Pluto 27 April te Amsterdam. Sumatra 27 April te Napels. Tiberius 23 April van Kingston. Venezuela 27 April naar Hamburg. Venus 26 April te Hamburg. HollandAfrika Lijn. Alabi, t„ 27 April te Hamburg. Heemskerk, t.» 28 April te Genua verwacht. Nieuwkerk 26 April te Lorenzo Marqués. Randfontein, u„ 27 April te Mombassa. Rietfontein 26 April te Bremen. Springfontein 26 April naar Mozambique. Giekerk, u., pass. 25 April Perim. Grijpskerk, t., pass. 27 April Gibraltar. Jagersfontein, u., 29 te P. Said verw. Meliskerk, u., 26 April te Port Natal. Waalkerk, t., pass. 27 4 Perim. Holland—Amerika Lijn. Nieuw Amsterdam 27 April te New York. Damsterdijk 26 April te Londen. Edam 25 April van Havana. Rotterdam pass. 26 April Lizard. HollandAustralië Lijn Aagtekerk, t., 26 April te Antwerpen. Arenskerk, u., 25 April van Suez. HollandBritsch-Indië Lijn. IJseikerk, t., pass. 26 April Perim. Koudekerk, t„ pass. 26 April Gibraltar. Streefkerk, u., 26 April te Antwerpen. HollandO.-Azië Lijn. Gemma, u., 26 April van Suez. Riouw, t., 27 April te Marseille. JavaChinaJapan Lijn. Tjisaroea 24 April naar Shanghai. JavaNew-York Lijn. Breedijk 25 April te Batavia. Burgerdijk 24 April naar N. York. Simaloer 25 v. Boston. Java Pacific Lijn. Batoe 27 April te Mamassar. Siaiitar 25 April van Singapore. Silverbeeck 25 April te Rangoon. Tabina 27 April v. Ternate. Rotterdamsche Lloyd. Bondowoso, t., 27 April van Marseille. Menado, t., 27 April te Suez. Djambi, u„ pass. 25 April Gibraltar. Indrapoera, u., pass. 26 April Kaap del Armi. Kota Pinang. t„ p. 26 April Kaap Bon, Kota Tjandi, u., p. 26 April Ouessant. Sibajak, u., 27 April te Sabang. Slamat, t., 27 April van Sabang. Tjerimai, t., 26 April v. P. Said. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Alchiba, t., 25 April van Santos. Algorab 25 April naar B. Ayres. Alwahi, t., 26 April van Las Palmas. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Alcinous 26 April te Amsterdam. Aeneas 25 April naar Rotterdam. Autolycus 27 April te Suez. Laertes, 25 April naar Macassar. Ne leus pass. 25 April Perim. Rhesus 25 April van Padang. Anchises 26 April te Singapore. Perseus 26 April te Shanghai. Ernzetco Lijn. Jonge Elisabeth 26 April te Rotterdam. Jonge Jacobus 25 April naar Valencia. HR. MS. „VAN GALEN". Het bevel over Hr. Ms. Nautilus is met 4 Mei opgedragen aan kap.-luit. ter zee H. J. van der Stadt, en dat over Hr. Ms. Vulcanus met 11 Mei aan den luit. ter zee ie kl. der marine-reserve J. M. Moerdijk. OEFENIN GSREIS. Hr. Ms. pantserschip Jacob van Heems- kerck zal, onder bevel van den kapitein ter zee D. Scalongne, begin Mei een oefe- ningstocht van één maand maken naar den Atlantischen Oceaan en op 10 Juni een oefenverband vormen met Hr. Ms. torpedo-booten Z. 7 en Z. 8, zoomede Hr. Ms. onderzeebooten 0. 9 en 0. 10. Dit ver band zal van begin Juli tot begin Augus tus een oefeningsreis ondernemen naar de Oostzee rond Kaap Skagen, waarbij oTm. Kopenhagen zal worden bezocht, Vervolgens zullen kustoefeningen en oefeningen in de zeegaten worden gehou den en ook worden deelgenomen aan de oefeningen der marine-kustwacht van 8 t/m 18 September. Einde September zal dit verband enkele dagen te Amsterdam verblijven. Het reisplan is als volgt vastgesteld: I Juli vertrek van Nieuwerliep, 10 Juli aankomst te Trav-emünde, 16 Juli vertrek van Travemünde, 24 Juli aankomst te Kopenhagen, 30 Juli ver trek van Kopenhagen, 7 Augustus aankomst te Nieuwediep. Daarenboven zullen Hr. Ms. Z 7 en Z 8 zoo riöbdig Gotenborg en Sassnitz aandoen, uit sluitend voor brandstofaanvulling. OEFENINGSREIS HR. MS. „GELDERLAND". Hr. Ms. pantserkruiser „Gelderland" zal, onder bevel van kapitein ter zee M. H. van Duim, 22 Juni a.s. van Nieuwediep vertrekken tot het maken van een buiten- landsche reis van één maand naar de Oost zee rond Kaap Skagen, waarbij Aarhuus op Jutland zal worden bezocht. OEFENINGEN MET ADELBORSTEN. Hr. Ms. mijnlegger Van Meerlant wordt van primo Mei tot ultimo Juni te Willemsoord in dienst gesteld tot het houden van oefeningen- met adelborsten en tot het maken van een vaartocht in het Engelsche Kanaal, waarbij For.land en Rouaan worden bezocht. Hr. Ms. politiekruiser Vulcanus wordt, onder bevel van luitenant ter zee ie kl. der marine reserve J. M. Moerdijk, 11 Mei te Willemsoord in dienst gesteld tot het uitoefenen van het toezicht op de visscherij in de Noordzee. Eerste luitenant der mariners W. A. J. Roe- lofsen wordt binnenkort van zijn detacheering bij den dienst in Oost-Indië hier te lande terugverwacht. Off. van den M.S.D. 2e kl. A. J. Krom wordt 13 Mei overgeplaatst van de Onderzecdlenst- kazerne te Willemsoord naar Hr. Ms. Wacht schip te Vlissingen. Luit. ter zee 2e kl. H. L. van Boven, dienen de aan boord van Hr. Ms. Brinio, wordt 25 dezer ter beschikking gesteld, en luit. ter zee 2ë kl. A. A. Fresco met dien datum aan boord van dien bodem geplaatst. Bij Kon. besluit van 21 April is, met ingang van 1 Mei, aan den luitenant-kolonel der ma riniers H. baron van Hemert tot Dingshof, op zijn verzoek, eervol ontslag uit den zeedienst verleend, wegens langdurigen dienst. Hr. Ms. pantserboot Gruno wordt einde dezer maand te Willemsoord in dienst gesteld. Hr. Ms. politievaartuig Nautilus wordt, on der bevel van kap.-luit. ter zee H. J. van der Stad, 4 Mei te Willemsoord in dienst gesteld tot het uitoefenen van toezicht op de zeevis- scherij. Luit. ter zee 2e kl. H. L. van Boven, ge plaatst aan boord van Hr. Ms. pantserboot Brinio te Vlissingen. is aangewezen voor den dienst in Oost-Indië en zal 19 Mei met het m.s.- Chr. Huygens uit Amsterdam derwaarts vertrekken. Naar wij vernemen is het plan voor de zo merreis van Hr. Ms. Gelderland als volgt vast gesteld: Vertrek Willemsoord 22 Juni, aankomst Aarhus 7 Juli, vertrek van Aarhus 13 Jul: en aankomst Willemsoord 21 Juli a.s. Een ploeg adelborsten zal zich op het schip inschepen. Per s.s. Prins der Nederlanden, 15 April van Priok: Luit. ter zee 2e kl. A. H. I. Kramers. Per s.s. Slamat, 22 April van Priok: Luit. ter zee le klasse P. A. Willemsen. Per. s.s. Johan van Oldenbarnevelt, 29 April van Priok: Luit. ter zee le klasse J. Schraver. Officier van adm. le klasse A. Lensvelt. Per s.s. Dempo, 6 Mei van Priok: Luit. ter zee le ki. P. J. Hendrikse; id. J Fruin, id. 2e klasse H. V. Quisepel. Per s.s. Chr. Huygens, 1 April van Priok: korp.- der mar. Kooijman. korp.-ziekenverpl. M. J. Schip. Per s.s. Dempo, 6 Mei van Priok: sergt.-vlgtm. A. Admiraal, maj.-monteur A. W. Kroon, maj.- torpedomaker J. C. Brouwer, korp.-kok P. W. d'Hulst. Per. s.s. Johan de Witt, 13 Mei van Priok: sergt-torpedomaker A. W. H. Bladel. Per s.s. Sibajak, 20 Mei van Priok: sergt.-macht. L. A Suurmond, maj.-bottelier A. A. Bruinhout De matrozen (e klasse A. C. T. van Hoek, A. Schillemans, W. A. van der Graaf, J. van der Knoop, W. B. A. Aries, R. Veldman, H. Hooqe- land, J. J. de Veij en J. C. van Oost De kwartiermr. I. van Sonsbeek, K. de Wit en H. L. Koster zijn geslaagd voor sergt.-telegr. en de sergt.-konstabel A. H. F. Fonteijn voor maj.- konstabel. Er zijn vier klassen en wel: Eenheids Fantasie- 1 Mei bootsman H. Riksman van W.schip Wo. naar Gelderland. 29 April sergt.-macht F. C. Vos van Medusa naar de Kooij. 7 Mei majoor-torpedist J. van der Dussen van W.schip W.o. naar Medusa. 1 Mei sergt.-telegr. J. T. Heijerman vafi Heems kerk naar Mar.-kaz. Amsterdam. Op 1 Mei id. C. P. van Haasteren van W. schip W.o. naar id. 18 April per s.s. J. P. Coen uit O.-I. in Ne derland teruggekeerd: Sergeant-machinist J. H. Noppenij, korp.- mach. J. de Vries, matroos 2e kl. M. van Reems. Ondervolgende schepelingen zijn den i9en April per s.s. Baloeran uit O.-I. in Nederland teruggekeerd: Majoor-torpedomaker J. Stolk, id. K. van 't Veld, korp. der mars. C. F. Piiemus, id. F. W. Ossenforth, mar. ie kl. A. M. de Jager, korp.-stoker H. A. Kirner, stoker-olieman K. L. Dunharden, oppermonteur F. Maijs, schip- per P. J. S. Slegtenhorst, serg.-konstabel A J. G. van den Braak, korp.-konstabel T. de 'Vries, korp.-schrijver T. J. de Roode, korp.- telegrafist L. de Vos, id. F. W. J. Steenvoort. Met ontslag uit den Zeedienst: 29 April: stoker-olieman A. J. Saul. 29 Mei: schipper A. J. de Beer. 26 Mei: korp. der mars. C. van der Eist. 6 Juni: maj.-ziekenverpl. C. Janse. 19 Juni: korp.-macht. H. Hermans. 1 Mei: stafmuzikant W. van der Moot. 14 Juni: kwartiermr. W. C. Loeve. 1 Mei: korp.-vilegtuigm. J. van der Vlies. 7 Juni: id. H. A. Hennekam. 7 Mei: matroos ie kl. G. Jansen. 30 Juni: schoenmaker A. Huter. 1 Mei: militair werkman G. de Boer. OOST-INDIE. Overgeplaatst: van het station voor onder zeebooten naar de Marinekazerne Oedjoeng de luit. ter zee ie kl. J. J. W. Have; van Hr. Ms. Krakatau naar Hr. Ms. Piet Hein de off, van gez. 2e kl. H. B. N. van Kreel; van Hr. Ms. Piet Hein naar Hr. Ms. Krakatau de off. van gez. 2e kl. W. H. H. Krul; van de Marine kazerne Oedjoeng naar het station voor onder zeebooten de luit. ter zee 2e kl. H. Webb; van de Marine-kazerne Oedjoeng naar de Marine kazerne Goebeng de luit. ter zee ie kl. jhr. N. J. C. Versluys; van Hr. Ms. Sumatra naar de Marine-kazerne Oedjoeng de off. van den M.S.D. 2e kl, M. Kraal. Geplaatst: bij de Marine-kazerne Oedjoeng de luit. ter zee 2e kl. jhr. G. A. Berg; aan boord Hr. Ms. Sumatra de off. van den M.S.D. 2e kl. N .A. Gons; aan boord Hr. Ms. Pelikaan de luit. ter zee 2e kl. J. M. Hillenius, allen verwacht uit Nederland. NOORD-SCHARWOUDE, 27 April. Drielingen 1.70, uien 3.704, grove uien 3.80, peen 2.30, Deensche witte kool 6.80 9.50, gele kool 5.30, alles per 100 kg. ALKMAAR, 27 April 1931. Aanvoer en prijzen waren als volgt: 27 vette koeien 250390; 6 vette kalveren 80 120; vette kalveren per kg 1.40; 82 nuchtere kalv., slacht 820; fok 20——28; 557 vette var kens per kg 0.350.43; zouters per kg 0.36. Handel goed. AMSTERDAM, 27 April 1931. Op de heden gehouden aardappelmarkt waren de prijzen onveranderd. Aanvoer 2 ladingen, zijnde 1785 L. AMSTERDAM, 27 April 1931. Op de heden gehouden veemarkt waren aan voer en prijzen als volgt: 434 vette koeien, le kw. 0.98—1.06, 2e kw. 0.86—0.96, 3e kw. f 0.740.84: mindere soorten 0.64—0.72 per kg slachtgewicht; 90 melk- en kalfkoeien 280 380; 141 vette kalveren, 2e kw. 0.700.80, 3e kw. 0.600.70 per kg levend gewicht; 130 nuchtere kalveren f 612; 50 schapen 3438; 1016 varkens, vleeschvarkens, wegende 90110 kg, 0.480.49; zware varkens 0.450.47: vette varkens 0.420.44 per kg slachtgewicht; 169 paarden 120260. Aan het abattoir zijn heden aangevoerd 9 wagons geslachte runderen uit Denemarken. BROEK OP LANGENDIJK, 27 April 1931. Langendijker groentenveiling. 1250 kg gele kool 8; 2600 kg Deensche witte kool 8.50; 2100 kg uien f 3.80: grove uien 3.60, alles per 100 kg. Eierenveiling „Texel". Texel, 27 April 1931. Aanvoer 156.557 eieren; prijzen per 100 58—62 K.G. 3.60—4.20; 62—66 K.G. 3.80—4.60; 66—70 K.G. 4.30—5.00. Extra zware 6. Kleine eieren 2.50—3.70; eendeieren 3.50. Oude kippen (zware) 1.90 per stuk; piepkuikens 1.40 per K.G. Veemarkt van 27 April. 48 nuchtere kalveren 7-15; 18 schram men 2340; 8 biggen 1115; 4 korven kippen. PURMEREND, 28 Aprü. Kaas totaal 16 stapels. 7 stapels, boerenkaas per 100 kg. 34; 9 stapels fabriekskaas per 100 kg. 31; 2048 kg. boter per kg. 1.251.40. Koeien totaal 928 stuks. 260 vette koeien per kg. 0.901.20, handel matig; 442 gelde koeien per stuk 160270, handel matig; 190 melkkoeien per stuk 260370, handel stug; 36 stie ren per kg. 0.750.85, handel matig; 9 paarden per stuk 80200; 25 vette kal veren per kg. 1.101.30, handel stug; 616 nuchtere kalveren v. d. slacht per stuk 1030, handel matig; 200 nuchtere kal veren v. d. fok per stuk 2032, handel matig; 335 vette varkens v. d. zouterij per kg. 0.35—0.37, handel vlug; 241 vette varkens v. d. slacht per kg. 0.360.42, handel vlug; 95 magere varkens per stuk 114125, handel stug; 202 biggen per stuk 612, handel matig; 380 schapen per stuk 2728, handel matig. Eierenveiling. Kipeieren per 100 stuks 3.504; eend ieren per 100 stuks 3.30; piepkuikens per stuk 1.501.65. van 25 tot en met 27 April 1931. BEVALLENA. KiekebosVlaming,d. J. GrootvanRossum, d. J. Eiselinvan Dierendonck,z. G. HagedoornvanDijk,d. J. Komende Boer, z, D. K. Orlemans— ÏJspeerd, z. A. SnijderBodewijk, z. E. J. Bjjlsma—-Verfaille, d. OVERLEDEN W. Verhagen, 81 jaar. Naar waarnemingen verricht in den morg envan 28 April. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteriologische Instituut te de Bui. Hoogste stand 769.8 te Biaritz. Laagste stand 751.8 te Hamburg. Verwachting: Matige tot krachtige, later afnemende N.W. tot W. wind, zwaar bewolkt met tij delijke opklaringen, aanvankelijk nog regen- of hagelbuitjes, later iets zachter. 25 April. Aangebracht door korders: 618 tongen p. st. 0.330.40 290 kleine tongen 0.080.10 2 tarbotten 5.007.00 90 kisten schol p. kist 2.006.50 Door haringvisschers: 885 tal haring p. tal f 0.401.85 Door garnalenvisschers: 753 kg. gek. garnalen p. kg. 0.320.37 27 April. Aangebracht door haring- en geepvis- schcrs 1507 tal haring p. tal 0.82— 1.65 6 tal geep 28.5031.50 7809 kg. ansjovis p. kg. 0.160.17 Door garnalenvisschers: 2107 kg. gek. garnalen p. kg. 0.33—0.44 27 April. Vertrokken naar IJmuiden het Hospitaal-kerkschip „de Hoop". VLIEGERS UIT VROEGER TIJD. De man met de vleugels. Wij hebben voor de vliegkunst niet meer zóó groote bewondering en verba zing als de lieden die een kwart eeuw ge leden de evoluties in de lucht gadesloegen. Verbeteringen van hoogte-records, van lange afstanden nemen wij aan voor ken nisgeving. Het feit dat we in vijf kwartier van Rotterdam uit Londen kunnen berei ken, verbaast ons een oogenblik, maar de vliegerij zelf beschouwen wij als iets heel gewoons. We zijn er zoo aan gewend ge raakt, dat wij niet eens meer opkijken als er een machine boven de stad ronkt.. Het is sinds eeuwen het grootste ver langen van den mensch geweest om te kunnen vliegen, vrij als een vogel. Uit oude sagen kennen wij den vlieger Ikaros, die hoog uit de lucht neerviel op de aarde en daar het leven liet. Het ver haal was symbolisch bedoeld: als straf voor Ikaros' overmoed, om de moeder aarde te willen verlaten, deed de zon de was, waarmee de vleugels aan Ikaros' schouders waren bevestigd, smelten in haar stralen, zoodat de dood volgde als straf op de zonde. Het is maar zelden voorgekomen, dat iemand den moed had om plannen te ont werpen voor een vlucht in de lucht. On telbare lieden hebben ongetwijfeld gehun kerd naar de mogelijkheid om door het luchtruim te zweven. Een enkeling slechts had den moed om te trachten, dien te mooien droom te verwezenlijken. Yan die enkelingen zijn de proeven van Leonardo da Vinei, het meest beroemd geworden. De geniale Italiaan mocht echter niet slagen; hij zag in, maar hij begreep tevens dat met de technische hulpmidde len waarover hij beschikte, niets te berei ken viel. Ongetwijfeld heeft Da Vinei het gevoel gehad dat hij enkele eeuwen te vroeg was geboren Minder bekend dan de tragische mis lukking van Da Vinci's arbeid op dit ge bied, is de geschiedenis van een andér ondernemend man, die, reeds eeuwen vroeger zijn leven waagde enverloor bij een poging om te vliegen. Toen Sultan Kilidsji Arslan II den Griekschen keizer Manuel Komnenos in Byzantië bezocht in het jaar 1161, liet een heldhaftige Saraeeen bekend maken, dat hij wilde laten zien, hoe de mensch kon vliegen. De naam van den vlieger is ver loren gegaan, maar de historische Nike- tas Akominates, die de demonstratie mee maakte heeft de gebeurtenis trouw weer gegeven, zoodat ieder weet, hoe de Sara eeen zijn einde vond. De durf-al was op den toren van het Hippodrome geklommen en verklaarde zich bereid over de renbaan te vliegen. De „machine" bestond uit een lang, wijd kleed, dat over gebogen wilgentakkea was gespannen. De Saraeeen geloofde stellig dat dit wijde kleedingstuk denzelf den dienst zou doen als de zeilen van een schip en wachtte op gunstige wind. Aller oogen waren op den man gericht en telkens en telkens klonken er stemmen die riepen: „Vlieg nu! Vlieg! Hoelang moeten wij hier nog blijven staan?" De Grieksche keizer keurde den over moed van den Saraeeen af en zond een van zijn dienaren naar boven, om den man van zijn dolzinnige onderneming af te brengen. De sultan zweefde tusschen vrees en hoop. Hij maakte zich bezorgd over den afloop, maar aan den anderen kant ontveinsde hij niet, dat, als de Sara eeen mocht slagen, de triomf voor zijn land uitbundig zou zijnl De vlieger onderzocht nog steeds of de wind hem gunstig was. Hü hief zijn ar men op, zooals een vogel, die klapwiekt voor hij gaat vliegen. Eensklaps scheen de man een goede ingeving te hebben. Een windvlaag bracht hem er toe om de armen uit te spreiden.... hij nam een sprongEen oogenblik zweefde hij werkelijk in de lucht. Maar een paar se conden later viel hij met een smak op den bodem. Spoedig daarna blies hij den laatsten adem uit. Armen en beenen en alle overige ledematen waren bij den val gebroken Dat gebeurde in de twaalfde eeuw. Zou den „lucky Lindbergh" en consorten weten hoe de vliegsport in den ouden tijd werd beoefend? En zouden zij, aan het stuur van hun toestel gezeten, niet mee warig glimlachen, als zij de geschiedenis van die gebrekkige vliegkunsten uit vroe ger dagen hoorden? B.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 7