AM STER DAM SC HE fe.
A BRIEVEN
7V7Z
7V-3/
Moderne japon.
(Nr. 7472).
Deze japon kan van verschillende
gewerkte stoffen, zoowel van fluweel
als zijde of voile gemaakt worden, ge
bloemd of wel met een of ander motief
bewerkte zijde of mouseline met effen
pofmouwtje en hooge manchet; ook een
kanten pofmouw staat heel mooi bij
deze japon, maar dan bij een effen
kleur. Zwarte zijde met ivoorkleurige
kantstof, groen met bois de rose, rood
met ecru, blauw met zachtrose, zijn
alle combinaties van zijde met zijden
crêpe georgette of wel kantstof, die het
goed doen.
Heeft men liever een effen japon,
dan worden pofmouw, manchet en
ruime ceintuur van gebloemde garneer-
stof genomen. De japon bestaat uit
drie deelen, taille, schuin heupstuk en
klokrok; het diep vallende heupstuk
geeft een mooie lijn, terwijl de rok glad
om de heupen valt en eerst op knie
hoogte zijn klokkende ruimte krijgt.
De hals is eenigszins puntig en heeft,
geen garneering, de raglanmouw kan
op twee manieren afgewerkt worden,
zóó dat de bovenmouw los is en de on
dermouw aan een aansluitende voe
ringmouw is gezet, of wel zóó, dat de
pofmouw aan het gebloemde boven
deel gezet wordt; het bovendeel heeft
weinig ruimte, maar de pof vormt zich
aan de lange manchet; de ruimte der
pof wordt ingerimpeld en komt tus-
schen een dubbele manchet.
Patronen zijn verkrijgbaar in de
maten 4250.
Kindermantel.
(Nr. 7491).
Aardige meisjesmantel met raglan-
mouwen en hoogaansluitend kraagje.
Vooral voor de koude voorjaarsdagen
is zoo'n hooge kraag bijzonder prac-
tertje en kan eveneens zeer gemakke
lijk gemaakt worden. Het bolletje be
staat uit 6 stukjes, die aan elkander ge
naaid worden, zóó dat zij in het midden
precies samenkomen; de rand wordt
van dubbele stof geknipt en boven- en
onderstof worden op 7< cM. aan den
buitenkant omgeslagen en op elkander
geregen; de binnenkant wordt op
kleine afstanden ingeknipt en hier-
overheen wordt het bolletje gestikt,
waarna dit van binnen met satinet ge
voerd wordt, dat in denzelfden vorm
als de bovenstof is geknipt en ook uit
zes aan elkander gezette deeltjes be
staat en langs den binnenrand opge-
zoomd wordt, terwijl in het midden
een knoop van de stof van den hoed
wordt bevestigd, zóó dat de voering
eveneens mee wordt gehecht. Voor de
stevigte wordt de rand van den hoed
4 of 5 maal op afstanden van pl.m.
1 cM. op de machine doorgestikt. Zoo'n
hoedje van de overgebleven stof maakt
het geheel aardig af. Men kan deze
manteltjes in allerlei aardige tinten
kiezen al naar de kleur van het haar
der kleine zus. Oud blauw en zachte
tinten groen voor de blondjes en een
mooie tint rood voor de donkere
meisjes.
Indien men de sluiting anders maakt,
dus van links naar rechts, kan dit
model evengoed voor kleine jongens
dienen, evenals de Z.W., maar dan in
een of andere fantasiestof, donker
bruin of blauw.
(Nadruk verboden).
DE KNIPPATRONENDIENST.
Het bestellen van patronen.
Lezeressen, die gaarne een in ons
blad afgebeelde japon zelf wenschen te
maken of door de naaister willen laten
vervaardigen, kunnen de hiervoor be-
noodigde patronen in de maten 42—50
het vlugst en billijkst bestellen door
overschrijving van een bedrag van 68
cent op postrekening 191919 ten name
van den „Knippatronendienst" te Den
Haag.
Aanvragen kunnen ook per postwis
sel worden gezonden aan de Redactrice
van den „Knippatronendienst", Muzen-
straat 5 B te Den Haag. Patronen in de
maten 40 en 52 en van afwijkende spe
ciaal opgegeven maten kosten evenals
de patronen van mantels en mantelja
ponnen 88 cent.
Wij verzoeken onze lezeressen vrien
delijk, vooral niet te vergeten om de
maat van het gewenschte model tege
lijk met het nummer op het giro- of
postwissel strookje te vermelden.
Meisjesjurk voor 812 jaar.
(Nr. 7487).
Het voorjaar is weer in aantocht en
de vroolijke gebloemde of gewerkte
tisch. Het mouwtje wordt met een man
chet afgewerkt, terwijl het manteltje
een onderslag heeft en tweemaal drie
knoopen. Het hoedje is een Zuidwes-
lussen en einden van smal fluweel of
lint, terwijl de mouw met een manchet
is afgewerkt; een smal gekleurd lak-
ceintuurtje maakt het geheel af.
NIEUWE MODELLEN.
Op verzoek van onze lezeressen.
Het deed ons veel genoegen ook
deze week wederom zooveel bewijzen
van instemming te ontvangen. Van ver
schillende lezeressen kregen wij we
derom verzoeken om bepaalde model
len te plaatsen. Wij hebben hier dit
maal geheel rekening mee gehouden
en de betreffende modellen door onze
modeteekenaresse laten ontwerp ui
zoodat de patronen, die wij thans af
beelden, alle op verzoek worden afin*
drukt. 8
De japon is zeer geschikt voor het
a.s. voorjaar. Het schort zal ongetwij
feld ook wel in den smaak vallen.
voorjaarsstoffen zijn weer in ruime
keuze tentoongesteld. Kunstzijde, cre
tonne, voile, mouseline, enz. zijn voor
dit eenvoudige jurkje uitstekend ge
schikt.
Het voor- en achterpand bestaan uit
drie deelen, waarvan de beide naden
met een effen gekleurd biesje aan
elkander gezet worden, hetgeen een
aardige garneering aan de jurk geeft;
de lijn van de blouse zet zich voort in
den rok, zoodat ook de zij- en achter
baan met zoo'n smal biesje worden af
gezet; voor waschjurken zijn deze
schuine biesjes in allerlei tinten op
rolletjes te verkrijgen en zijn een heel
gemakkelijke gai^ieering, daarbij
komt, dat zij waschecht zijn.
De hals is rond en heeft een paar
VerkecrsJaxvaai. Een onverdacht
getuige.
Deze Paaschdagen zijn dit jaar, alhoewel
het weer niet tegenwerkte, niet je dat ge
weest. Tenminste niet voor de Spoorwegen
en de ijverige autoriteiten aan ons Centraal
Station die vele extra maatregelen hadden
getroffen voor de verwachtte drukte en die
nu vele extra ingelegde vóór- en na-treinen,
met een schouderophalen van teleurstelling,
„matig bezet" of zelfs „leeg" zagen vertrek
ken of aankomen. Langs den weg ging het
beter; uit de groote Paasch-oogst aan....
verkeersongevallen valt tenminste af te lei
den dat het daar aan extra drukte van auto's,
motorfietsen en wielrijders deze feestdagen
niet ontbroken heeftEn ook in de stad
zelf hadden we niet te klagen over gebrek
aan extra mouvement, dat zich dan in de
eerste plaats kond deed door een tot een dub
bel fortissimo aanzwellen van het claxonge-
loei en belgerinkel. Er is geen land, geen
stad, waar trambestuurders en chauffeurs
zulk een onbedwingbare behoefte hebben om
van hun levenslust te getuigen door middel
van bellen en toeteren als in Holland en zijn
hoofdstad. Een enkele keer valt ons dit zelf
ook op en dan hooren wij van pogingen die
de politie, door middel van het uitreiken
van strooibiljetten met vriendelijke verzoe
ken, enz. aanwendt om de reuzen-trompet
van het verkeer tot het produceeren van wat
meer gestopte geluiden aan te zetten. Maar
die pogingen worden dan al spoedig weer
opgegeven en er komen dan ook al gauw-
weer menschen die zeggen: aan den groei
van een groote stad is nu eenmaal vermeer
dering van lawaai verbonden, laat ons toch
ophouden met dat altijd maar critiseeren van
de dingen in onze eigen nationale omgeving
een soort critiek die maar al te veel een
nationale on-hebbelijkheid is! We hebben nu
echter dezer dagen een onverdacht getuige in
ons midden gehad die onze eigen stadslawaai
critici tenvolle gelijk kwam geven. Het was
de Parijsche politie-prefect Chiappe die zeker
niet alleen „onverdacht" mocht heeten omdat
hij nu eenmaal krachtens zijn ambt bij voort- j
during vierkant tegenover alles wat „ver
dacht" wordt staat, maar ook omdat hij
in de goede stemming van een vacantie-reis
verkeerde en hij er voor alles op uit was zijn
Hollandsche gastheeren beleefde en vriende
lijke dingen te zeggen. Aan complimenten
voor onze verkeersregeling en voor onze
politiemannen liet hij het dan ook, in een
vraaggesprek niet ontbreken, maar de op
merking, dat hier iedere chauffeur en iedere
bestuurder kennelijk voornamelijk „op z'n
claxon, op z'n bel" reed, liet hij toch niet
achterwege. Tegenover de betrekkelijke ge-
ruischloosheid waarmede het verkeer in een
wereldstad als Parijs plaats heeft, valt hier
in Amsterdam het onophoudelijke, noodelooze
lawaai op. Onze autoriteiten, mogen deze op
merking wel eens terdege in hun ooren knoo-
pen en in dezen ter schole gaan bij hun Parij
sche collega's die het verkeersorkest hebben
geleerd pianissimo te spelen en er nog steeds
op uit zijn, met behulp van een soort la-
waai-controleurs in burger, al te vurige
muzikanten op de vingers te tikken. De
fietsen, die wij hier bij duizenden en Parijs
slechts bij uitzonderingen kennen, zegt
gij? Die maken ons meerder lawaai aan
signalen nu eenmaal noodzakelijk?.... Neen,
zeide monsieur Chiappe, dat is geen excuus;
wat bij u de fietsen zijn, zijn bij ons de
kleine, de baby-auto's. Dat maakt dus geen
verschil
Overigens, dit even terzijde, had men
deze Frapsche politie-gevveldige niet ook eens
advies kunnen vragen hoe wij met de, dit
laatste jaar snel vermeerderde onopgehelderde
misdrijven in groote-stads-stijl aan moeten?
Het rijtje is al aardig lang: twee postwagen-
beroovingen, een bankoverval, enkele
aanvallen op wisselloopers, de Matuschka
II-spoorwegaanslag, de m%ord op het
Rokin.... Maar misschien heeft monsieur
Chiappe hierover dan ook wel even zijn
wereld-stad-poli tie-licht laten schijnen. Hij is
althans een uurtje op visite geweest bij onzen
Hoofdcommissaris Versteegh en de weder-
zijdsche vak-aangelegenheden zullen bij dat
bezoek toch ook wel ter sprake zijn ge
komen
Onopgehelderde misdrijven zijn voor de
samenleving hierom alleen a! ongewenscht
omdat de stille, onderlinge verdenking er in
hevige mate door bevorderd wordt. Er loopen
tegenwoordig al heel wat menschen in Am
sterdam rond die de een of andere kennis er
van verdenken een dubbel leven te leiden:
dat wat zij kennen, en een verborgen leven
als Matuschka II. En op de Beurs kwam het
dezer dagen herhaaldelijk voor dat de eene
bezoeker een ander aansprak met: ik begin
je' te verdenken het kind van Lindbergh te
zijn. Nu is het waar, dat men op die Beurs
den laatsten tijd, vanwege de „uiterst kalme
markt" veel vrije tijd heeft en nog meer ge
legenheid dan anders om zich over te geven
aan het tappen van steeds weer nieuwe
Beursmoppen
Komt naar Amsterdam! Toe
komstig grachtverkeer.
Paschen mag dan al wat het reizigersver-
voer betreft niet je dat zijn geweest, de
verwachtingen voor het vreemdelingenbezoek
in den a.s. zomer mogen vervolgens niet al
te hoog gespannen zijn, men laat hier
toch het hoofd niet hangen en blijven naar
stig streven naar bevordering van het toeris
me naar Amsterdam, vooral in de komen
de maanden. Nu op het buitenland dit jaar
niet als in andere jaren te rekenen valt, wil
men er alles op zetten de eigen landgenooten
zooveel mogelijk naar de hoofdstad te lok
ken en Amsterdam voor de Nederlanders te
maken tot dat wat Parijs al sinds lang voor
de Franschen, Berlijn voor de Duitschers
en Brussel voor de Belgen is. Verschillende
attracties zal men de gasten uit eigen land
dezen zomer bieden. Openluchtspelen,
feestconcerten, tentoonstellingen, vlieg-
feesten, sportwedstrijden, enz. Spre
kende affiches aan de spoorwegstations zul
len van een en ander getuigen. Extra-treinen
zullen loopen en vanwege de Spoorwegen zal
een boekje en een weekblad worden uitge
geven met allerlei bijzonderheden. Ook wor
den er nu regelingen getroffen die het een
ieder mogelijk zullen maken tegen een een
heidsprijs de stad te zien, te „doen" zou
den de Amerikanen zeggen.
Zoo zal men van Mei tot September a.s.
aan alle stations coupon-boekjes, gfldig voor
drie dagen, kunnen bekomen met coupons
voor heen en terugreis, tramkaart voor
Amsterdam, rondvaart door de havens,
bezoek aan Artis, aan diverse Musea,
aan Schiphol, aan Tuschinsky, aan een
schouwburg en een maaltijd per dag naar
keuze in 20 verschillende hotels en restau
rants. De Spoorwegen stellen zich voor deze
boekjes te verkoopen voor f 5.al dan niet
verhoogd met de kosten der reisbiljetten. Het
voordeel van de verschillende coupons komt
op ongeveer 50 procent!
Wat het latidverkeer betreft zullen we,
met onze sedert kort inderdaad ongehoord
lage taxi-tarieven, de vele die, naar wij
hopen van dit verleidelijk aanbod gebruik
gaan maken. behoorlijk kunnen ontvangen.
En wat het waterverkeer betreft, zullen
we tegen dien tijd misschien ook al weer een
extra attractie hebben. Water-taxi's kennen
we, door toedoen van de reederij Bergmann,
die samen met de Spoor dit couponboêk-
jes-plan heeft opgezet, al lang. Die nieu
wigheid is echter nooit bijster ingeslagen.
Tenminste niet als dagelijksch verkeersmid
del. Een gracht-tochtje moge dan al bij wijze
van toerisme met deze watertaxi's in alle Op
zichten aanbevelenswaardig zijn, voor
dagelijksch gebruik bleef het toch nog teveel
spelevaren, te ver onder het tempo waar
aan men als modern mensch op verkeersge
bied gewend raakte. Maar nu is dezer dagen
het eerste exemplaar van het moderne, Ame-
rikaansche watervervoermiddel in ons stads-
water verschenen. De glij-boot met buiten
boordmotor die de Maatschappij „Burto
h-t.s. aan het vervaardigen ging en die ge
makkelijk 3040 km per uur, en als het
moet ook nog wel 60 km per uur haalt
Gewaagd lijkt mij de voorspelling niet, dat
door deze nieuwe verschijning in ons natte
clement de toekomst zeer nabij komt waarin
naast een verkeersregeling op het asphalt,
ook aan een verkeersregeling in de grachten
moet gedacht worden. Waarin naast de ver-
keers-agent, ook de verkeers-schipper een
klassieke figuur in ons stadsbeeld zal wor
den. De tijd waarin het alleen druk in onze
grachten wordt als er eens een reclame o
collecte gondeltocht wordt gehouden of al-
de schippers (zooals men onlangs zag 8C*