AM STER DAM SC HE fe. A BRIEVEN 7V7Z 7V-3/ Moderne japon. (Nr. 7472). Deze japon kan van verschillende gewerkte stoffen, zoowel van fluweel als zijde of voile gemaakt worden, ge bloemd of wel met een of ander motief bewerkte zijde of mouseline met effen pofmouwtje en hooge manchet; ook een kanten pofmouw staat heel mooi bij deze japon, maar dan bij een effen kleur. Zwarte zijde met ivoorkleurige kantstof, groen met bois de rose, rood met ecru, blauw met zachtrose, zijn alle combinaties van zijde met zijden crêpe georgette of wel kantstof, die het goed doen. Heeft men liever een effen japon, dan worden pofmouw, manchet en ruime ceintuur van gebloemde garneer- stof genomen. De japon bestaat uit drie deelen, taille, schuin heupstuk en klokrok; het diep vallende heupstuk geeft een mooie lijn, terwijl de rok glad om de heupen valt en eerst op knie hoogte zijn klokkende ruimte krijgt. De hals is eenigszins puntig en heeft, geen garneering, de raglanmouw kan op twee manieren afgewerkt worden, zóó dat de bovenmouw los is en de on dermouw aan een aansluitende voe ringmouw is gezet, of wel zóó, dat de pofmouw aan het gebloemde boven deel gezet wordt; het bovendeel heeft weinig ruimte, maar de pof vormt zich aan de lange manchet; de ruimte der pof wordt ingerimpeld en komt tus- schen een dubbele manchet. Patronen zijn verkrijgbaar in de maten 4250. Kindermantel. (Nr. 7491). Aardige meisjesmantel met raglan- mouwen en hoogaansluitend kraagje. Vooral voor de koude voorjaarsdagen is zoo'n hooge kraag bijzonder prac- tertje en kan eveneens zeer gemakke lijk gemaakt worden. Het bolletje be staat uit 6 stukjes, die aan elkander ge naaid worden, zóó dat zij in het midden precies samenkomen; de rand wordt van dubbele stof geknipt en boven- en onderstof worden op 7< cM. aan den buitenkant omgeslagen en op elkander geregen; de binnenkant wordt op kleine afstanden ingeknipt en hier- overheen wordt het bolletje gestikt, waarna dit van binnen met satinet ge voerd wordt, dat in denzelfden vorm als de bovenstof is geknipt en ook uit zes aan elkander gezette deeltjes be staat en langs den binnenrand opge- zoomd wordt, terwijl in het midden een knoop van de stof van den hoed wordt bevestigd, zóó dat de voering eveneens mee wordt gehecht. Voor de stevigte wordt de rand van den hoed 4 of 5 maal op afstanden van pl.m. 1 cM. op de machine doorgestikt. Zoo'n hoedje van de overgebleven stof maakt het geheel aardig af. Men kan deze manteltjes in allerlei aardige tinten kiezen al naar de kleur van het haar der kleine zus. Oud blauw en zachte tinten groen voor de blondjes en een mooie tint rood voor de donkere meisjes. Indien men de sluiting anders maakt, dus van links naar rechts, kan dit model evengoed voor kleine jongens dienen, evenals de Z.W., maar dan in een of andere fantasiestof, donker bruin of blauw. (Nadruk verboden). DE KNIPPATRONENDIENST. Het bestellen van patronen. Lezeressen, die gaarne een in ons blad afgebeelde japon zelf wenschen te maken of door de naaister willen laten vervaardigen, kunnen de hiervoor be- noodigde patronen in de maten 42—50 het vlugst en billijkst bestellen door overschrijving van een bedrag van 68 cent op postrekening 191919 ten name van den „Knippatronendienst" te Den Haag. Aanvragen kunnen ook per postwis sel worden gezonden aan de Redactrice van den „Knippatronendienst", Muzen- straat 5 B te Den Haag. Patronen in de maten 40 en 52 en van afwijkende spe ciaal opgegeven maten kosten evenals de patronen van mantels en mantelja ponnen 88 cent. Wij verzoeken onze lezeressen vrien delijk, vooral niet te vergeten om de maat van het gewenschte model tege lijk met het nummer op het giro- of postwissel strookje te vermelden. Meisjesjurk voor 812 jaar. (Nr. 7487). Het voorjaar is weer in aantocht en de vroolijke gebloemde of gewerkte tisch. Het mouwtje wordt met een man chet afgewerkt, terwijl het manteltje een onderslag heeft en tweemaal drie knoopen. Het hoedje is een Zuidwes- lussen en einden van smal fluweel of lint, terwijl de mouw met een manchet is afgewerkt; een smal gekleurd lak- ceintuurtje maakt het geheel af. NIEUWE MODELLEN. Op verzoek van onze lezeressen. Het deed ons veel genoegen ook deze week wederom zooveel bewijzen van instemming te ontvangen. Van ver schillende lezeressen kregen wij we derom verzoeken om bepaalde model len te plaatsen. Wij hebben hier dit maal geheel rekening mee gehouden en de betreffende modellen door onze modeteekenaresse laten ontwerp ui zoodat de patronen, die wij thans af beelden, alle op verzoek worden afin* drukt. 8 De japon is zeer geschikt voor het a.s. voorjaar. Het schort zal ongetwij feld ook wel in den smaak vallen. voorjaarsstoffen zijn weer in ruime keuze tentoongesteld. Kunstzijde, cre tonne, voile, mouseline, enz. zijn voor dit eenvoudige jurkje uitstekend ge schikt. Het voor- en achterpand bestaan uit drie deelen, waarvan de beide naden met een effen gekleurd biesje aan elkander gezet worden, hetgeen een aardige garneering aan de jurk geeft; de lijn van de blouse zet zich voort in den rok, zoodat ook de zij- en achter baan met zoo'n smal biesje worden af gezet; voor waschjurken zijn deze schuine biesjes in allerlei tinten op rolletjes te verkrijgen en zijn een heel gemakkelijke gai^ieering, daarbij komt, dat zij waschecht zijn. De hals is rond en heeft een paar VerkecrsJaxvaai. Een onverdacht getuige. Deze Paaschdagen zijn dit jaar, alhoewel het weer niet tegenwerkte, niet je dat ge weest. Tenminste niet voor de Spoorwegen en de ijverige autoriteiten aan ons Centraal Station die vele extra maatregelen hadden getroffen voor de verwachtte drukte en die nu vele extra ingelegde vóór- en na-treinen, met een schouderophalen van teleurstelling, „matig bezet" of zelfs „leeg" zagen vertrek ken of aankomen. Langs den weg ging het beter; uit de groote Paasch-oogst aan.... verkeersongevallen valt tenminste af te lei den dat het daar aan extra drukte van auto's, motorfietsen en wielrijders deze feestdagen niet ontbroken heeftEn ook in de stad zelf hadden we niet te klagen over gebrek aan extra mouvement, dat zich dan in de eerste plaats kond deed door een tot een dub bel fortissimo aanzwellen van het claxonge- loei en belgerinkel. Er is geen land, geen stad, waar trambestuurders en chauffeurs zulk een onbedwingbare behoefte hebben om van hun levenslust te getuigen door middel van bellen en toeteren als in Holland en zijn hoofdstad. Een enkele keer valt ons dit zelf ook op en dan hooren wij van pogingen die de politie, door middel van het uitreiken van strooibiljetten met vriendelijke verzoe ken, enz. aanwendt om de reuzen-trompet van het verkeer tot het produceeren van wat meer gestopte geluiden aan te zetten. Maar die pogingen worden dan al spoedig weer opgegeven en er komen dan ook al gauw- weer menschen die zeggen: aan den groei van een groote stad is nu eenmaal vermeer dering van lawaai verbonden, laat ons toch ophouden met dat altijd maar critiseeren van de dingen in onze eigen nationale omgeving een soort critiek die maar al te veel een nationale on-hebbelijkheid is! We hebben nu echter dezer dagen een onverdacht getuige in ons midden gehad die onze eigen stadslawaai critici tenvolle gelijk kwam geven. Het was de Parijsche politie-prefect Chiappe die zeker niet alleen „onverdacht" mocht heeten omdat hij nu eenmaal krachtens zijn ambt bij voort- j during vierkant tegenover alles wat „ver dacht" wordt staat, maar ook omdat hij in de goede stemming van een vacantie-reis verkeerde en hij er voor alles op uit was zijn Hollandsche gastheeren beleefde en vriende lijke dingen te zeggen. Aan complimenten voor onze verkeersregeling en voor onze politiemannen liet hij het dan ook, in een vraaggesprek niet ontbreken, maar de op merking, dat hier iedere chauffeur en iedere bestuurder kennelijk voornamelijk „op z'n claxon, op z'n bel" reed, liet hij toch niet achterwege. Tegenover de betrekkelijke ge- ruischloosheid waarmede het verkeer in een wereldstad als Parijs plaats heeft, valt hier in Amsterdam het onophoudelijke, noodelooze lawaai op. Onze autoriteiten, mogen deze op merking wel eens terdege in hun ooren knoo- pen en in dezen ter schole gaan bij hun Parij sche collega's die het verkeersorkest hebben geleerd pianissimo te spelen en er nog steeds op uit zijn, met behulp van een soort la- waai-controleurs in burger, al te vurige muzikanten op de vingers te tikken. De fietsen, die wij hier bij duizenden en Parijs slechts bij uitzonderingen kennen, zegt gij? Die maken ons meerder lawaai aan signalen nu eenmaal noodzakelijk?.... Neen, zeide monsieur Chiappe, dat is geen excuus; wat bij u de fietsen zijn, zijn bij ons de kleine, de baby-auto's. Dat maakt dus geen verschil Overigens, dit even terzijde, had men deze Frapsche politie-gevveldige niet ook eens advies kunnen vragen hoe wij met de, dit laatste jaar snel vermeerderde onopgehelderde misdrijven in groote-stads-stijl aan moeten? Het rijtje is al aardig lang: twee postwagen- beroovingen, een bankoverval, enkele aanvallen op wisselloopers, de Matuschka II-spoorwegaanslag, de m%ord op het Rokin.... Maar misschien heeft monsieur Chiappe hierover dan ook wel even zijn wereld-stad-poli tie-licht laten schijnen. Hij is althans een uurtje op visite geweest bij onzen Hoofdcommissaris Versteegh en de weder- zijdsche vak-aangelegenheden zullen bij dat bezoek toch ook wel ter sprake zijn ge komen Onopgehelderde misdrijven zijn voor de samenleving hierom alleen a! ongewenscht omdat de stille, onderlinge verdenking er in hevige mate door bevorderd wordt. Er loopen tegenwoordig al heel wat menschen in Am sterdam rond die de een of andere kennis er van verdenken een dubbel leven te leiden: dat wat zij kennen, en een verborgen leven als Matuschka II. En op de Beurs kwam het dezer dagen herhaaldelijk voor dat de eene bezoeker een ander aansprak met: ik begin je' te verdenken het kind van Lindbergh te zijn. Nu is het waar, dat men op die Beurs den laatsten tijd, vanwege de „uiterst kalme markt" veel vrije tijd heeft en nog meer ge legenheid dan anders om zich over te geven aan het tappen van steeds weer nieuwe Beursmoppen Komt naar Amsterdam! Toe komstig grachtverkeer. Paschen mag dan al wat het reizigersver- voer betreft niet je dat zijn geweest, de verwachtingen voor het vreemdelingenbezoek in den a.s. zomer mogen vervolgens niet al te hoog gespannen zijn, men laat hier toch het hoofd niet hangen en blijven naar stig streven naar bevordering van het toeris me naar Amsterdam, vooral in de komen de maanden. Nu op het buitenland dit jaar niet als in andere jaren te rekenen valt, wil men er alles op zetten de eigen landgenooten zooveel mogelijk naar de hoofdstad te lok ken en Amsterdam voor de Nederlanders te maken tot dat wat Parijs al sinds lang voor de Franschen, Berlijn voor de Duitschers en Brussel voor de Belgen is. Verschillende attracties zal men de gasten uit eigen land dezen zomer bieden. Openluchtspelen, feestconcerten, tentoonstellingen, vlieg- feesten, sportwedstrijden, enz. Spre kende affiches aan de spoorwegstations zul len van een en ander getuigen. Extra-treinen zullen loopen en vanwege de Spoorwegen zal een boekje en een weekblad worden uitge geven met allerlei bijzonderheden. Ook wor den er nu regelingen getroffen die het een ieder mogelijk zullen maken tegen een een heidsprijs de stad te zien, te „doen" zou den de Amerikanen zeggen. Zoo zal men van Mei tot September a.s. aan alle stations coupon-boekjes, gfldig voor drie dagen, kunnen bekomen met coupons voor heen en terugreis, tramkaart voor Amsterdam, rondvaart door de havens, bezoek aan Artis, aan diverse Musea, aan Schiphol, aan Tuschinsky, aan een schouwburg en een maaltijd per dag naar keuze in 20 verschillende hotels en restau rants. De Spoorwegen stellen zich voor deze boekjes te verkoopen voor f 5.al dan niet verhoogd met de kosten der reisbiljetten. Het voordeel van de verschillende coupons komt op ongeveer 50 procent! Wat het latidverkeer betreft zullen we, met onze sedert kort inderdaad ongehoord lage taxi-tarieven, de vele die, naar wij hopen van dit verleidelijk aanbod gebruik gaan maken. behoorlijk kunnen ontvangen. En wat het waterverkeer betreft, zullen we tegen dien tijd misschien ook al weer een extra attractie hebben. Water-taxi's kennen we, door toedoen van de reederij Bergmann, die samen met de Spoor dit couponboêk- jes-plan heeft opgezet, al lang. Die nieu wigheid is echter nooit bijster ingeslagen. Tenminste niet als dagelijksch verkeersmid del. Een gracht-tochtje moge dan al bij wijze van toerisme met deze watertaxi's in alle Op zichten aanbevelenswaardig zijn, voor dagelijksch gebruik bleef het toch nog teveel spelevaren, te ver onder het tempo waar aan men als modern mensch op verkeersge bied gewend raakte. Maar nu is dezer dagen het eerste exemplaar van het moderne, Ame- rikaansche watervervoermiddel in ons stads- water verschenen. De glij-boot met buiten boordmotor die de Maatschappij „Burto h-t.s. aan het vervaardigen ging en die ge makkelijk 3040 km per uur, en als het moet ook nog wel 60 km per uur haalt Gewaagd lijkt mij de voorspelling niet, dat door deze nieuwe verschijning in ons natte clement de toekomst zeer nabij komt waarin naast een verkeersregeling op het asphalt, ook aan een verkeersregeling in de grachten moet gedacht worden. Waarin naast de ver- keers-agent, ook de verkeers-schipper een klassieke figuur in ons stadsbeeld zal wor den. De tijd waarin het alleen druk in onze grachten wordt als er eens een reclame o collecte gondeltocht wordt gehouden of al- de schippers (zooals men onlangs zag 8C*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 18