EERSTE KAMER
TEXEL.
Jaarvergadering T. E. S. 0.
SSbS gemaaktCnheiC' t0t had
Sport.
D'
da;
ko
doe
reg»
De heet
onderzoek
moet worden veranderd in productie voor
eigen consumptie.
De heer Kortenhorst (r.-k.)bepleit
zijn systeem van handelspolitiek ter ver
betering onzer positie.
De heer Hierastra (s.-d.l wenscht
de voordeelen van de te treffen regeling
ten goede te doen komen ook aan den
arbeid in het zuivelbedrijf.
Spreker kan niet meewerken aan de
verhooging van den margarine-prijs, die
van dit wetsontwerp het gevolg is. Door
onvermengde margarine ter beschikking
te stellen van de minstdraagkrachtigen,
zal men spr.'s bezwaren tegen het ont
werp sterk verminderen.
De heer Wijnkoop (c.-p.) betoogt,
dat we staan niet voor een tijdelijken,
maar voor een definitieven toestand, ge
volg der ineenstorting van het kapitalis
tische stelsel.
Marchant (v.d.) is er tegen,
•1 der kosten van het ontwerp
,ste van de margarine-eters,
n van crisis is het zaak, de
steunen.
van Rappard (lib.)bepleit
van expertmogelijkheid naar
Engeland. Spreker zal voor stemmen om
langdurig uitstel van steun te voorkomen.
De heer van der Heide (s.d) ziet
bezwaren tegen het ontwerp ten opzichte
van de margarine-verbruikers en het ge
dwongen verbruik van melk en brood.
Minister Verschuur maakt een aan
vang met zqn rede, welke morgen zal
worden voortgezet. v
De Kamer wordt des avonds om half
acht verdaagd tot Woensdagmiddag 1 uur.
Vergadering van Woensdagmiddag.
Minister Verschuur zegt, dat
de zandboeren thans ernstig onder de
crisis lijden. Op meer dan één terrein
van hun werkzaamheden zullen zij moeten
worden geholpen. Dat de heer Floris Vos
de door de regeering genomen maatrege
len als klein werk beschouwt is niet juist
er zijn zooveel millioenen mede gemoeid,
dat het wel groot werk is. Het voorstel
van den heer Braat tot verlaging van de
ambtenaarssalarissen met 30°/0 zal onge
twijfeld vele millioenen opleveren, doch
dit behoort ongelukkig niet tot sprekers
departement. De adviezen van den heer
Kersten zouden ook ongeveer 100 mil-
lioen kosten.
Het wetsvoorstel streeft naar een her
stel van betere prijzen, ofschoon spr. toe
geeft, dat een richtprijs van 5 cent zeer
laag is en misschien niet loont. Het wets
ontwerp is niet te vergelijken met belas
ting, maar als wij erin slagen een behoor
lijken prijs voor dien zuivel te laten be
talen, verhinderen wij misschien afbraak.
De solidariteit tusschen de bevolkings
groepen komt dan volkomen in orde. De
afzet binnenslands moet verbeertd wor
den, hoewel de markten in Engeland en
Duitsdhland ook in het oog moeten wor
den gehouden.
Éen wolk die tengevolge van de maat
regelen boven het bedrijf hangt, is het
geweldige overschot van boter.
Wat betreft den verhoogden margarine-
prijs, zal de minister zijn best doen voor
de allerarmsten iets te vinden. Spr. wijst
er verder op, dat elke gebruikte hoeveel
heid dure margarine een overschot van
boter tengevolge heeft.
Na de replieken komt de motie-Braat
in stemming, inhoudende, dat de Kamer
uitspreekt, dat een prijs van 5 cent per
kg melk over de geheeie periode voor de
melkveehouders geen bestaansmogelijk
heden opent en aan de regeering verzoekt
dien prijs te verhoogen. De motie werd
verworpen met 77 tegen 5 stemmen.
De heer Kortenhorst (r.-k.) licht
een amendement toe betreffende belas
ting op andere spijsvetten welk amende
ment z.h.s. wordt goedgekeurd.
De heer Van Hellenberg-Hubar
(r.-k.) bespreekt een amendement betref
fende de ontheffing van zuivelproducten
welke voor eigen gebruik zijn bestemd
of voor rechtstreekschen uitvoer of weder
uitvoer. Z.h.s. goedgekeurd.
De heer Boon (lib.) verdedigt een
amendement om het mengpercentage te
bepalen op 25 i.p.v. 50. De minister is er
niet voor om boven de 25% te gaan doch
wie weet in welke wanhoopsstemming
wij nog zullen komen. Hij hoopt dat het
niel^ noodig zal zjjn boven de 25% te
gaan
BIJZONDERE MAATREGELEN T.A.V.
LOOPENDE PACHTOVEREEN
KOMSTEN.
Aan de memorie van anwoor 1 in zake
het initiatief-voorstel van den heer Ebels,
houdende bijzondere maatregelen ten aan
van in Aug. 21.802), 24678 rijwielen, (waar
van in Aug. 6435), 3694 automobielen, waai-
van 284 voor ziekenvervoer.
De overeenkomstige cijfers voor 1J30
waren105.413 passagiers, (in Augustus
16.831); 20.803 rijwielen, (in Aug. 16.831)
en 2962 automobielen waarvan 2(4 voor
ziekenvervoer.
Door commissarissen werd voorgesteld
het batig saldo 1931 te verdeelen als v o gt
15 pCt. aan aandeelen is f 3.802.(5, tan-
Hij de rondvraag brengt de heer Pi sa tl
in herinnering, dat 18 Juni a.s. 't 25-jar.g
wordt herdacht
Ingezonden
bestaan van T.E.S.O.
Ik zal zegt spr., dan misschien niet in
de gelegenheid zijn in herinnering te
brengen, wat u, mijnheer de voorzitter,
voor de vereen, hebt verricht. Ge waart
steeds de groote stuwkracht van T.E.S.O.,
MISLEIDENDE BEWERINGEN.
Naar aanleiding van een ingezonden
stukje, „Averechtscb Beleid'', van den
ik weet van meer nabij hoe ge nachten ^ee rOo^rtgijsen.opge nom en i n
dag hebt gewerkt om van de onderne
ming tè maken wat zij is geworden.
Ook hulde wil ik brengen aan den heer
ByiDlluiülv mauviv ftvivn MV Jr r 9 1 1 O i
zien van loopemie. pachtovereenkomsten, tffmies^ def nr<£tant"aan aandeelen P; Dros, die als secretaris van deze groote
tmax. 6 pCt.) f
f 29 996 29 Ils i
balans en verlies en winstrekening hoofdzaak
oaid onver- „goudmijntje van Texel is geworden,
i zooals de voorzitter steeds heeft voor-
wordt het volgende ontleend:
De voorsteller hebben de indiening van
dit voorstel bewerkstelligd buiten ieder
verband met de verwerping van het ont-
werp-Pachtwet. Het voorstel loopt in geen
enkel opzicht vooruit op hetgeen op het
stuk van een blijvende regeling der pacht
overeenkomsten zal moeten gebeuren.
Ook de voorstellers zijn van oorceel, dat
het wetsvoorstel, indien dit tot wet zal
worden verheven, lang niet voor alle loo-
pende pachtcontracten zal behoeven te
werken. Zij zijn er van overtuigd, dat vele
verpachters reeds vóór de indiening van
dit voorstel uit eigen beweging aan hun
pachters belangrijke reductie hebben ver
leend. Zij vertrouwen, dat het aantal ge
vallen waarin de pachter bepaaldelijk een
beroep op de wet zal moeten doen verhou
dingsgewijs niet al te groot zal zijn.
Zii achtten de totstandkoming van de
voorgedragen regeling echter in hooge
mate gewenscht, om ook die verpachters,
die volstrekt onwillig blijven om een igej
reductie te verleenen, daartoe zoo noodig
te kunnen verplichten.
Aan de bevoorrechte positie van de vor
dering wegens paohtpenningen wordt door
dit voorstel niet geraakt.
760 45 Reservefonds onderneming steeds zeer actief werkzaam
eest. 't Is uw beider werk in
Debalansenver—wi.^^...,,, geweest, dat T.E.S.O. het
werd evenals het
8"ie'her'lbuie v'lict maakt een opmerking speid. Applaus van
jaarverslag
over het in het jaarverslag medegedeelde
j:-i»t meer uit de
strikt nood-
fe.it; dat de „Marsdiep" niet meer uit de
vaart werd genomen dan
zakelijk was. Spr. had aan Den Helder
daarop eens slechts l schilder zien werken.
De voorzitter deelde echter mede, dat er-
minstens 6 schilders tegelijk op bezig!
waren en men eerst met schilderen kan
beginnen w anneer 't werk in de machin e laat vertrekken van de boot, om
kamer is geschied.
De heer Stompff deelde nog mede dat
de 6 pet. van aandeelhouders invorder
baar is op 1 Juni a.s.
Verkiezing commissaris.
Aan de beurt van aftreden was de heer
P Dros Az. die met 53 van de 86 uit
gebrachte stemmen werd herkozen.
voorzitter
de vergadering.
De voorzitter zegt, dat werklust hem
tot dit werk heeft bewogen en wyst er
op, dat men, wanneer er iets tot stand
moet komen, nooit aan moet kloppen bij
personen die niets om handen hebben,
doch bij menschen die veel werk doen,
dan bereikt inen resultaten.
De heer C. Keijser (Jz. wijst op het
8 uur.
Mededeelingen
nieuwbouw.
betreffende
De belangstelling voor de alg. verg.
T.E.S.O., die Woensdagavond in café
Den Burg» werd gehouden, was ditmaal ko0p wei njet zal slagen, men is daarom
^4 I a4 m In/I ah don oonrl nol _i li 1111J 1
Definitief is 't besluit nog niet geno
men om tot nieuwbouw over te gaan;de
voorz. deelde mede dat de moeilijke tijds
omstandigheden een beslissing hierom
trent zeer moeilijk maken, 't Is het voor
nemen om „De Dageraad" te verkoopen.
't Is evenwel niet gemakkelijk om thans
een boot voor een behoorlijken prijs van
de hand te doen. De secretaris deelde
mede dat men in 't binnenland voorver.
waardoor de sneldienst op Amsterdam
gemist wordt; ook de heer A. Ran be
spreekt het te laat komen voor dien auto-
dienst. De voorzitter deelt mee, dat men
met lossen en laden niet op tijd gereed
kan komen; ook liet aannemen van meer
personeel helpt in dit geval niet, omdat
men elkander dan in den weg loopt.
De heer v. Twisk wijst op een nadeel,
dat Densionhouders te De Koog onder
vinden van de Jeugdherberg. Spr. zou
brieven kunnen toonen, waarin gedreigd
werd met het gaan naar deze inrichting
indien de pensionprijs niet wordt ver
laagd.
De Voorz. zegt dat 't hem spijt dat zich
iets dergelijks voordoet; de bedoeling
v. d. stichting v. d. jeugdherberg is in
't belang van 't geheeie eiland gedaan.
De heer Lap deelt mede dat men om de
Jeugdherberg te bezoeken lid moet zijn
van de algem. vereen, en er niet langer
dan 2 dagen mag verblijven.
Uw blad
van 16 Mefj.1., zag ik, M. de K., gaarne
het volgende geplaatst, waarvoor bij voor
baat mijn dank.
De heer Oortgijsen beweert in genoemd
stukje o.m., dat de Heldersche gemeente
lijke tarieven (voor Gas, Stroom, Water
dus) zijn opgedreven als nergens anders;
dat hier ter stede eenige belastingen
aan de bestaande werden toegevoegd;
dat in den kop van Noord-Holland,
rondom Den Helder, de gemeenten een
„gezonde bevolkingsaanwas" van 10%
per jaar vertoonen, waarnaast Den Helder
dan natuurlijk een droevig figuur moet
slaan.
En nu enkele feiten.
Het aantal inwroners bedroeg in
1927
voor Alkmaar 27509
A. Paulow na 4520
Callantsoog 1019
Schagen 3732
Wieringerw. 1139
Winkel 1665
Deze gemeenten vertoonden dus in deze
jaren een gemiddelde bevolkingsaanwas:
voor Alkmaar van 1%
1928
27848
4817
998
3776
1135
1714
1929
28011
5071
1017
3806
1153
1735
6%(Breezand)
3°/,
zeer groot; niet minder dan 86 aandeel-over verkoop met 't buitenland in onder
houders hadden de presentielijst getee- handeling, 't is echter nog lang niet zeker
kend. De Voorz. Dr. Wagemaker sprak 'of de soni( die >t bestuur eischt bedon-
bij opening ongeveer 't volgende:
»De traditie getrouw, heb ik als Voorz
gen zal kunnen worden; men moetin
dezen tijd, waarin de groote scheepvaart
der N.V. Tex. Eig. Stoomb. Ond., de eer raaatschappij-booten, die millioenen heb-
u welkom te heeten op onze jaarvergade-i>en gekost, in 't geheel niet kunnen ver-
ring. Dit jaar hebben wij u niet bijeen- k(,open, geen al te hoogen eischen stellen,
geroepen op Zaterdagavond zooals jaren- j pe voorZi wees er op dat men de moge-
lang onze gewoonte is geweest doch ge- ]jjkheid onder oogen heeft te zien, dat,
volg gevende aan een wensch van een wanneer onverwacht eerst „de Dageraad"
winkelier, geuit in een ingezonden stuk, zou WOrden verkocht, een flinke reserve
een dag midden in de week uitgekomen.
Gaarne willen wij aan iederen wensch
boot gehuurd moet worden; zulk een
J reserveboot heeft meu in dit geval op 't
van de aandeelhouders tegemoet komen, 00g; ze zaj Wel niet zooveel comfort bie-
omdat ieder bewijs van belangstelling in den als _de Dageraad" doch ze zal als
onze onderneming t bestuur welkom is.
Zooals u uit de courant hebt kunnen
lezen, is 't afgeloopen jaar voor T.E.S.O.
zeer gunstig geweest.
den als „de Dageraad" doch ze zal als
reserveboot wel te gebruiken zijn. De
heer P. Verberne informeerde of de diep
gang van de reserveboot geen bezwaar
was. De voorz. deelde mee dat met de
Anna Paulowna
Callantsoog
Schagen 2%
Wieringerwaard 1%
Winkel 2%
Waar zijn de „gezonde" 10% van den
heer Oortgijsen
En daarnaast houdt Den Helder, dat
met 1930 gelukkig zijn inzinking te boven
kwam, zich sedert dien nog zoo slecht
niet met een aanwas van 900 en 1600
inwoners, of van 4% gemiddeld.
't Is wel niet de „gezonde aanwas" van
10%, die alleen blijkt te bestaan in de
verhitte verbeelding van den heer Oort-
men een kleine .groep C.W.'ers (crisiswinst-
makers). Van O.W.'ers gesproken, mijnheer
Oortgijsen, verkocht u ook niet uw voet hout
in dien O.W 'erstijd, voor een drievoudigen
prijs? Bent u dat met uw O.W.'ers gilde ver
geten. Zijl gij de aangewezene om te spreken
van Crisiswinstmakers? Gij met uw salaris-
aanval denkt de Gemeente te redden, niets is
minder waar. Het bewijst uw kortzichtigheid
in de economie Niets is er gebaat met cbti
lage loonstandaard. Bereikt ge er iets mede,
wannneer straks de 3 korting wordt toegt-
past, waardoor misschien een 12 a f 13,000
bezuinigd zal worden en daardoor het belas
tingpapier eenige guldens zal verminderen.
Die f li a i.i.ooo komen dan ni»i in circu
latie, hetgeen de middenstand liet beste zal
voelen.
Want het zou wel eens kunnen blijken, dat
het juist contra is. Maar dat is allerminst de
heer O. zijn bedoeling. Hij wil bezuinigen,
accoordl-maar dan niet een bezuiniging die het
levenspeil aanrandt van hen. die de dragers
zijn van de geheeie Maatschappij. Zoolang uw
partijgenooten en de overige zich noemende
democraten, nog mede helpen om pl.tn.
193020.000 uit te geven om op Tuindorp een
moestuintje aan te lcggqn, een kermis helpen
afschaffen en, naar mij ter oore kwam, dezer
dqgen een 8 stuks vazen van 8o per stuk zijn
aangekocht voor de trouwzaal, waarvoor expres
de burgemeester en één onzer wethouder»
naar Amsterdam zijn geweest, zoolang, mijn
heer Oortgijzen, hebt gij te zwijgen over
loonsverlaging. (Over die vazen is het laatste
woord nog niet gesproken. J. J. S.)
Tevens, mijn heer O. is, ben ik goed inge
licht, hier ter plaatse en werkgever, die een
zijner werknemers met 25 jaren dienst van
35 op 25 per week verminderd heeft; dat
is geen 3 doch pl.m. 30 Wanneer gij
stelling wenscht te nemen tegenover den
chaos, waarin wij thans leven, wees dan con
sequent, mijnheer O.
28374
5461
1056
3889
1169
1758
Hoogachtend,
J. SCHOEFFELENBERGER.
Van redactiewcge bekort.
De heer v. Twisk wijst er op dat met
de Pinksterdagen daaraan niet geheel j gijsen, maar 't is toch altijd iets naast
de hand is gehouden en komt op tegen J den groei der gemeenten in onze omge-
de goedkoope retourbiljetten, die niet
alleen aan gezelschappen, doch ook aan
alleen reizende Jeugdherberg-bezoekende
personen worden gegeven.
De Voorz. zegt deze zaak in oogen-
schouw te zullen nemen, en wijst op de
ving.
Dit zijn ook cijfers en geen bewerin
gen a la Oortgijsen.
En verder maakt Den Helder naar
deopgavenvan't Cent raalBur eau
voor de Statistiek, juist ten aanzien
uitstekende verzorging die de bezoekers J van de prijzen voor gas, stroom en water I
v. d. Jeugdherberg daar ondervinden, jin heel ons land een zeer behoorlijk
l)e heer Lap zegt dat de aanvrage figuur,
thans zoo groot is dat er wel geenTen slotte weten wij allen, dat onze
trekker langer dan twee dagen zal kunnen j belastingen kort geleden zeer aanzienlijk
vertoeven. 1 werden verlaagd, toen liet Rijk eindelijk
De heer Epe dringt aan op een betererechtvaardigheid betrachtte tegen min-
pensioenregeling voor het personeel. De der kapitaalkrachtige gemeenten als
voorz. zegt het pensioen is premievrij en Den Helder.
bedraagt 50 pet. van het loon, hetgeen j En dan werden, bij onze laatste be
de heer Epe te weinig acht voor zulk grooting, de opcenten op de Personeele
een goede financieele overweging. Over Belasting nog eenigszins verminderd,
't Buitengewoon gunstig financieel re- diepgang voorde reserveboot.rekening was1 dit Punt wordt langen tijd van gedachte terwijl bijna overal elders de malaise
iit.at rnnotm, «n mmigewisseld. verzwaring van den belastingdruk tenge-
sultaat moeten wij echter voor een grootgehouden.
deel toeschijnen aan 't telkens heen en 1 Hierna kwam de teekening van de' -
weer trekken de Zuiderzeewerkers. Ge- nieuwe boot ter tafel. Het project, (nog bestuur tot aankoop van een nieuwe boot %ie
lukkig voor 't geheeie eiland staat onze voor alle mogelijke wijzigingen vatbaar) za^, overgaan, wanneer „De Dageraad" strijd
Mtr. er, niettegenstaande den wereld-
mogelijke wijzigingen vatbaar)
is vervaardigd door hetScheepsbouw-Bur.
crisis nog buitengewoon goed voorwij Cornelissen, de begrooting van de bouw
zijn daardoor in staat zeer vele zaken,
van algem. belang te steunenzoo zijn
wij er, zooals u allen weet, in 't afge-
bedraagt f 140.000. Het zou een schip
worden van 46 M. lang, is 6 M. langer
dan „de Marsdiep", de breedte zou 7.60 M
loopen jaar ook toe overgegaan om onze bedragen, is 1.10 M. breeder dan „de
schitterende jeugdherberg te stichten.
Doordat 't Departem. v. Waterstaat
ons erfpachtrecht op de haven niet lan
ger wenschte te handhaven waren wij
verplicht, een nieuw pakhuis met wacht
lokaal en kolenopslagplaats te laten
bouwen. En nu weder laat zich sterk
de behoefte voor bouw van een grootere
boot gevoelen. Zoodat wij onze reserve
wel noodig hebben. Ook hebben wij met
het Rijk een nieuw postcontract moeten
afsluiten waardoor wij belangrijk minder
voor 't postvervoer ontvangen, zoodat
voor dit jaar de financiën zich lang niet
zoo gunstig laten aanzien dan in 't af-
loopen jaar.
Hierna kreeg de secretaris, de heer
P. Dros Az, gelegenheid voor 't lezen
i Marsdiep". Op het voorschip zou plaats
zijn «voor 10 auto's. Bizondere aandacht
is gewijd aan de 2e klas kajuit, de ingang
is ontworpen ongeveer half scheeps;
zoodat men geen hinder meer heeft van
vrachtgoed en auto's. Ook is een met glas
afgeschut promenade-dek voor de 2e klas
passagiers ontworpen.
De heer v. d. Meulen vraagt welk be
zwaar er is om te wachten met verkoop
van „De Dageraad" tot dat een nieuwe
boot is gebouwd. De voorz. zegt, dan
krijgen we misschien geen vierde van de
waarde,
gewisseld. j verzwaring van den belastingdruk tenge
De heer van der Meulen v^agt of het volge had.
.„li___iZiehier enkele feiten, in lijnrechten
met de misleidende beweringen
verkocht wordt, of dat de algemeene van den heer Oortgijsen, wiens verder
vergadering hierover een besluit zal geschrijf wij naar 't bovenstaande wel
we moeten verkoopen als de
gelegenheid er is.
De heer Michels komt nog eens terug j0olf °Xer dit Punt werden
op zijn voorstel in de vorige vergadering I besprekingen gevoerd
om een 2de boot alleen te bezigen voor
nemen. De voorz. zegt, dat hierover het
reglement niets aangeefthet bestuur
kan, indien het wil, dit besluit nemen.
De heer Parlevliet dringt aan op vrij
vervoer van personen, die onvermogend
zijn en een ziek kind te Den Helder in
een ziekenhuis willen bezoeken. Dit punt
brengt eveneens een langdurige gedachte
wisseling; de voorz. verklaart ten slotte
„een arme drommel, die naar een ziek
kind wil, laten wij niet staan''in ieder
geval zal de kapitein echter persoonlijk
moeten beoordeelen.
Verder kwam nog in bespreking een
voorstel van den heer Epe, R. J. Daalder
en andere inwoners van de Koog, om
des Zondags een late boot van Texel te
laten vertrekken, omdat bezoekers reeds
om 4 uur van de Koog moeten vertrekken.
uitvoerige
zullen moeten waardeeren en dat wij dus
verder stilzwijgend voorbijgaan.
Hoogachtend,
J. M. P. J. VERSTEGEN.
Den Helder, 25-5.
op dit
gaan maar voor onvoorziene omstandig- Tr a vuigue. uveriegging Balans
heden is het beter het percentage 50%l -eriies en. Wl"strekening. (De cijfers
te laten. Het amendement wordt met 53 vlxT. men 1 numiner.van j-1-Zaterdag),
tegen 27 stemmen verworpen. Niemand verlangde hierover het woord.
foite£eeit07d wSJst,op 0611 redactioneel© één llZleelhouder'^ buTtend^peï van
Uit het jaarverslag van den heer Stompff
ontleenen wij het volgende:
Gedurende 1931 werd de dienst.Texel-
Den Helder, zoo geregeld mogelijk'onder
houden, van 1 Jan. tot 1 Maart vier
diensten per dag, van 2 Maart tot 1 Nov.
vijf diensten (Zondag vier) en van 1 Nov!
tot 31 Deo. drie, wegens den slechten
toestand van de haven te Oudeschild
Van ijsgang en laag water werd begin
Maart eenig hinder ondervonden.
In den zomer is „De Dageraad" ver
schillende malen verhuurd voor 't maken
van extra reizen in hoofdzaak voor bezoek
aan de Zuiderzeewerken van 5 Juli tot
5 Sept. werd op Maandag, Woensdagen
t!1 Ji freeV- enst onderhouden tusschen
io m Ha,r.lingen in verbinding op 't
Heiri^ °l de haven van Den
9,o9n' 'n dezen dienst werden vervoerd
en 11 -rS- "jwielen, 16 auto's
en 11 motorrijwielen.
Onder 't personeel kwamen de volcende
ïïS£riT.?T! pw' Kaan w,,r<1 ^e«-
sioneerd en T. Pongers aangesteld als
stoker-machinist. Tot stoker werd tijde
lijk aangesteld C. P. Karsman Kapitein
Duinker, die 28 Maart pensioengerechS
was, bleef op verzoek nog een jaar in
functiede agent A. J. H. W T nv^w
te Den Helder werd in vasten
aangesteld.
der notulen. De notuleering werd onder vrachtvervoer en slechts kleine booten
dank van den voorzitter onveranderd
vastgesteld.
De voorzitter deelde vervolgens mede,
dat men, om „De Dageraad" voor vracht
vervoer op Woensdag ter beschikking
te hebben, 't besluit had genomen om
de zomerdienst op Harlingen dit jaar
te beperken tot twee diensten.
Hierna volgde: Overlegging Balansen
toe.
De heer Boon verdedigt een amende
ment volgens hetwelk mogelijk zal zijn
onder behoeftige gezinnen onvermengde
margarine te cMstribueeren. De heer
Hiemstra (sjd.) wil dit amendement
iets ruimer hebben. De heer Kersten
zegt, dat hij hier niet tegen is, maar die
mensdien kunnen dan wel spek eten, dat
smaakt beter.
De heer vanPoll (r.k.) acht de 2 mil-
hoen kg te weinig. De heer Oud zegt
tfat een ontzaglijke druk gelegd zal wor^
eten op het bevolkingsgedeelte, dat niet in
staat is het gemengde product te koopen.
De minister verklaart het amendement
niet onaannemelijk, maar met 2 millioen
kg komt men al een heel eind.
Na uitvoerige replieken wordt met 56
tegen 20 stemmen aangenomen.
De heer Boon vraagt hoe het staat
«et het melkbrood. Man steunt de tarwe
naar als men melk in het brood
v dan
gaat
n, aan is er weer minder tarwe 1100-
De minister zegt- dat men zich niet
Nit vergissen in de meerdere kosten
»*n het voorschrift om melk in het brood
verwerken. Melkbrood heeft veel meer
n.«üagswaarde. Het betreffende artikel
"oodt aangenomen.
I>« heer van Heuvel (a.r.) dient
«n amendement in 0111 ook de consump-
aemelk in de regeling te betrekken, welk
wordt aangenomen.
Na nog eenige amendementen van
ondergeschikten aard komt het wetsvoor-
stemming. Het wordt aangenomen
53 tegen 12 stemmen. Tegen stem
de aanwezige S.D.
met
4en
dienst
8 Febr. werd door de „Marsdiep" hulp
verleend aan een in noodverkeerende
motorsleepboot met twee geladen bakken
op sleeptouw. De schaderegeling hier
van is aan arbitrage onderworpen en nog
niet beëindigd.
In den dienst Texel-Den Helder v v
werden vervoerd 122.807 passagiers, (waar
in de vaart te houden daar deze
korte traject beter voldoen.
De voorz. wijst op de dubbele kosten,
die 't in de vaart houden van twee booten
met zich brengt.
De heer P. Verberne wijst op vermoe
delijk spoedig geheel overbodigen dienst
op Harlingen, en vraagt of men dan »de
Dageraad» niet geheel als reserve-boot
bij druk vervoer kan gebruiken.
De secretaris wijst erop, dat men daar
om de Woensdagdienst al heeft afge
schaft; wat de dienst Harlingen aangaat
heeft 't bestuur de afschaffing daarvan
al overwogen, voorloopig is echter be
sloten tweemaal per week nog te varen;
't is echter altijd nog mogelijk op dit
besluit terug te komen, daar men nu al
over den afsluitdijk begint te reizen en
zich met een schuitje over de Vlieter
laat zetten.
De Voorzitter wjjst op den invloed van
t aanschaffen van een nieuwe boot op de
bedrijfsrekening van T.E.S.O., de reserve
raakt hiermede geheel van de baan. Er
zal jaarlijks f 15.000 k f 20.000 mee ge
moeid zijn; van tariefsverlaging, waar
over zooveel wordt gesproken, kan nog
mets komen, 't Zou ook slechts een
dubbeltje of zooiets kunnen zijn, en welk
een gewicht brengt dat voor de Texelaars
in de schaal? De vreemdelingen toch
voornamelijk maken de onderneming
financieel sterk en geheel Texel plukt
er de voordeelen van.
De heer P. Dros Az. geeft een kleine
opsomming van de voordeelen die de
ingezetenen van Texel van T.E.S.O. ge
nieten: ten eerste de goedkoope dagre
tour; ten tweede vrij ziekenvervoer
snachts voor een extra dienst behoeft
alleen aan de bemanning slechts f 15.
te woiden betaald; ten derde gratis ver
voer van patiënten, die dagelijks zich
te den Helder geneeskundig moeten laten
Behandelenten vierde gratis vervoer
voor leerlingen aan de scholen, verder
nog de reductie van 20 pet. op de auto's
me o maal worden vervoerd, 20 pet. kor-
fing wanneer meer dan 25 reizen per
jaar worden gemaakt. Verlaging van de
vervoerkosten van de melk van 18 cent
op 10 cent enz.
De voorzitter wijst er nog op, dat een
,,.reis voor ziekenvervoer vau Ter
schelling f 100 kost.
AVERECHTSCH BELEID.
Geachte Redactie.
In uw blad van j.1. Donderdag 19 dezer,
komt van de hand des heeren Oortgijsen een
ingezonden stuk voor, getiteld: „Averechtsch
Beleid". Het doel daarvan is te betoogen, de
i noodzakelijkheid van salariskorting onzer Ge
meentelijke ambtenaren en beambten en om
dat betoog eenig cachet te doen geven, ge
bruikt de heer Oortgijsen eenige citaten uit
een geplaatst artikel, door den heer Marchant
in de „Vrijzinnig Democraat". Ik wensch hier-
Kapitein Duinker en de heer Bemkes,tegen stelling
te nemen, omdat mijns inziens,
verklaarden, dat zulk een bootoveihodig n0ch het betoog van den heer-O., noch dai
is, omdat meestal de bezoekets van Texel van keer m., van eenig belang is voor dat-
om 5 uur reeds oververmoeid op de boot gel16i wat beide heeren ermede beoogen. In
tegendeel, hun standpunt is niet democratisch,
loopen te wachten.
Het bestuur zal het voorstel in over
weging nemen.
De voorz. deelt nog mede, dat de heer 1
C. Boon Pz. een brief heeft ingezonden,!
waarin hij aanbiedt in samenwerking!
met een scheepsbouwwerf een nieuwe
boot te bouwen voor T.E.S.O. Hij zal!
Anna Paulownu.
KORTEBAAN DRAVERIJ.
A.s. Zondag 29 Mei wordt te Anna Pau
lowna op de mooie grasbaan van het sport
terrein te Kleine Sluis een kortebaan draverij
gehouden, voor welke de volgende paarden
zijn ingeschreven:
1. Oulooper, P. Molenaar, Lutjewinkel, be
rijder K.. Bakker. 2. Cleo Wattch, E. Maat
huis, Groningen, ber. J. Vergaij. 3. Grettchen
H, eigen.-ber. J. Vergaij, Purmerend. 4. Fatina,
J. Haan Jr., Wijde Wormer, ber. Beets. 5.
Northerman B. Spaan,'Schagen, ber. D. Stam.
6. Frettchen, H. Bcets, Beemster, ber. eige
naar. 7. Etna M, J. M. Schoon, Medemblik,
ber. F. Broers. 8. Hildegard I, I\. Hart, Me
demblik, ber. G. Hart. 9. Teil, E. Maathuis,
Groningen, ber. J. van Leeuwen Sr. 10. Sally
Harvester, W. Vessies, Beverwijk, ber. J. vari
Leeuwen Jr. 11. Pieternel, W. Vessies, Bever
wijk, ber. J. van Leeuwen Jr. 12. Senator
Axbond, Z. Davidson, Hoorn, ber. P. David-
son. 13. Our Ulham B, J. A. Mooij, Wierin
gerwaard, ber. eigenaar. 14. Mary Magowan,
G. Viser, St. Maartensbrug, ber. eigenaar. 15.
Rentner, Th. Schermer, Bakkum. ber. eige
naar. 16. Peter Kerigan, Th. Schermer, Bak
kum, ber. eigenaar. 17. Kapitein de Bruane,
N. Groot, Bakkum, ber. K. Bakker. 18. Ken-
nuth, K. Davidson, Oosterblokker, ber. F.
Broers. 19. Qualiteit, J. van Doorn Sr., Bus-
sum, ber. van Doorn Jr. 20. Hartstein, J. van
Doorn Sr., Bussum, ber. J. van Doorn Jr. 21.
Oakland Baron B, Van Hagen. Bussum, ber.
Van Hagen. 22. Catharine Spier, K. Hart,
Medemblik, ber. G. Hart.
doch een bewijs van politieke geestesver-
bijstering. Dat de heer M., als wethouder van
's Gravenhage, het Kortingswetje in toepas
sing helpt brengen, is te begrijpen.
Iemand met 5000 inkomen als Tweede
Kamerlid, plus een wethouderssalaris van
misschien 8 a 9000, plus nog eenige an-
echter rnet prqsopgaye komen. wanneerdere verdienstcn> heeft geen krirap De hcer
andere werven hebben ingeschreven.
Dit schrijven wordt voor kennisgeving
aangenomen, waarna de vergadering
wordt gesloten.
Oudeschild, 25 Mei.
De heer Boekei heeft in zijn slagers
winkel een groote verbetering aange
bracht door het laten plaatsen van een
prachtige koelcel, een z.g. „Frigidaire".
Het koelen gaat electrisch en automa
tisch schakelt de stroom in en uit. De
heer Boekei zal met de warme dagen, die
naar we willen hol pen niet lang meer op
zich zullen laten wachten, zeker veel
profijt van deze practische inrichting
hebben.
Oosterend.
WAGEN IN DE SLOOT.
Maandagmiddag geraakte de heer
H. Dros Sz. van Oosïerend, door achter-
uitloopen van zijn paard, nabij de woning
van den heer Tatenhoven in Eierland,
met z(jn met manufacturen beladen wagen
in de sloot.
De heer Dros kwam met de schrik vrij,
doch zijn wagen was geheel vernield.
De goederen waren echter bijna geheel
onbeschadigd, het paard heeft men moeten
uitzagen, doch dit bekwam ook weinig
letsel.
De heer J. Brouwer van Oosterond,
die juist aet zijn auto de plaats des on-
heils passeerde, laadde de manufacturen
op deze auto en bracht ze naar Oosterend
terug.
O. als welgesteld ingezetene, evenmin. De
maatschappelijke positie van beide heeren
gun ik van harte, doch hun maatschappelijk
standpunt, wensch ik te bestrijden. Ik zat
hiermede van de heer M. afstappen en mij
alleen bepalen, tot datgene wat de heer O. ons
leert en noodzakelijk acht.
In hoofdzaak komt het daarop neer, verla
ging der salarissen en loonen, redt ons dier
baar Heldertje. Ik kan mij begrijpen dat de
heer O., gelijk ondergeteekende, als Jutter,
Den Helder na* aan het hart ligt en het dus
prijzenswaardig is, wanneer men daarvoor
partij trekt en strijdt, doch men bereikt het
tegendeel, wanneer men de levenspositie van
een deel der inwoners wil beknotten. Doch de
heer O. staat daarin niet alleen, mensehen
met flinke inkomens zeggen het hem na en
spreken met verontwaardiging over de hoog
betaalde salarissen en loonen van ons Gem.-
personeel. Er zijn er zelfs bij, die met veront
waardiging spraken, toen zijn hun loon of
salaris zagen verminderen. Men spreekt daar
bij dan ook wel van het indexcijfer enz. enz.
Ja, momenteel koopt men 4 pond vleesch voor
1.maar vergeet daarbij te zeggen, dat
ook de meest kapitaalkrachtige daarvan pro
fiteert en nu zij, die voorheen het alleen bij
den slager voor de glazen zagen liggen, het
ook eens kunnen nuttigen, nu is het parool:
vermindert hun levensstandaard!"
De heer O. volgt hierbij de methode van
deze Christelijke regeering, die het Kortings-
wetje in het leven riep, waarmede de gemeen
ten haar autonomie zien aangerand en ik geel
direct toe, door alle partijen in de Gemeente
raden wordt aanvaard. De hcer O. kan hierop
gerust zijn, want straks, wanneer deze kor
ting ook in onzen Raad behandeld zal worden,
zal deze er met vlag en wimpel doorgaan. Een
klein beetje gesputter er tegen, waaraan
verplicht zijn tegenover hun
kous is af.
De heer O. zegt o.m.: In den oorlog ont
stonden de z.g. O.W.'ers. nu dreigt er te ko-
AMSTERDAM, 25 Mei.
Veemarkt. Aangevoerd: 395 vette kalveren
ie kw. 4452 cent, 2e kw. 34—40 cent en 3e
kw. 2032 cent per kg levend gewicht; 52
nuchtere kalveren 2.50—5; 600 varkens,
vleeschvarkens, wegende van 90110 kg,
2627 cent per kg, levend gewicht; zware
varkens 2326 cent en vette varkens 2123
cent; 5 wagons geslachte runderen uit Dene
marken.
Marktverioop. Vette kalveren met groote
aanvoer, overvoerde markt, slechte handel e«
lage prijzen. Varkens met korte aanvoer, luie
handel en prijzen van eerste soort als Maan
dag, en de andere soorten lager.
BROEK OP LANGENDIJK, 25 Mei.
5000 kg Deensche witte kool 0.70; 2609
kg tomaten:
33-70, alles
A 54 20,
per 100 kg.
C 5310
en
CC
NOORDSCHARWOUDE. 25 Mei.
ii.ioo kg. Deensche witte kool 0.60 per
100 kg.
Schagermarkt van Donderdag 2b Mei.
8 paarden 140250; 6 pinkstieren 90
120; 30 geldekoeien (magere) 80180; 29
idem (vette) 180—260; 25 kalfkoeien 120
—225; 5 pinken 70—85; 69 nuchtere kalve
ren 310; 81 overhouders 1320; 697
lammeren 6—13; 5i varkens (magere) 6—
9; 39 idem (vette) p. kg 0.15—0.19; 77 big-
sen 3—5; 9 konijnen 0.75—1.25; kippen
0.60I.OO.
Eierenveiling. (Voorloopig bericht. Zie ook
het nr. van Zaterdag.)
158,000 kipeieren: bruine
2.102.50; 6000 eendeieren
kalkoefieieren 5.10—6.30;
19-90, alles per 100 stuks.
2.30—2.80, witte
1.801.90; 17
4 pauweieren
Rf9«HA*j)«rieHl«n.
stemvee en
zij
de
Bij Kon. besluit van 23 Mei is dr. J. W. F.
A. van den Berg de Bruyn, met ingang van
1 Augustus, benoemd tot off. van gez. der 2e
kt. bij de Koninklijke Marine.
Off. van adm. te kl. der zeemacht, van het
vliegkamp de Kooij, J. Nottrot wordt 1 Juli
ter beschikking gesteld.
Aan off. van den M.S.D. 2e kl. J. E. R. Ros
is vergund uit Oost-Indië naar Nederland
terug te keeren.
Bij beschikking van den minister van defen
sie is luit. ter zee der 2e kl. P. A. de Boer,
den ten Juni geplaats aan boord Ilr. Ms.
Schorpioen.
OOST-INDIE.
Vergund: om naar Nederland terug te keu
ren aan de luits. ter zee der 2e kl. J. A. M.
v. d. Brugh en C. Hendrikse.