1
FLY-TOX
Tweede Blad.
VAN DONDERDAG 26 MEI 1932.
STADSNIEUWS
Vlsscherij.
GEMEENTERAAD
Kantongerecht Den Helder.
De man, die de klappen krijgt
Licht op
voor alle voertuigen:
Zomertijd.
Dinsdag 24 Mei21.28 uur
Woensdag 25 21.29
Onze vroegere stadgenoot, de heer
H. J. de Ruiter is benoemd als ass.-Veri-
ficateur bij het Centraal Bureau voor
Verificatie en Financieele adviezen van
de Vereeniging van Ned. Gemeenten.
AANBESTEDINGEN.
Door B. en W. werd Dinsdagmiddag
ten Raadhuize aanbesteed:
het onderhoud der gemeentegebouwen,
bruggen, riolen, enz.
Ingeschreven werd door: J. Steeman,
voor J 11.742.J. C. v. d. Plas, voor
11.725.—.
De loodgieterswerkzaamheden daar
voor: C. Buis, voor 680.C. J. We%-
terbaan, voor 845.A. J. Fey, voor
850.H. Bak, voor 891.G. J. de
Jong, voor 985.J. F. Schellinger,
voor 988.50; R. J. Zoetelief, vodr
1274.—.
Achter den wagen kwam een auto aan
gereden, waarvan de bestuurder dacht
nog ruimte genoeg om te passeeren te
hebben. Eilasie, het bleek anders.
De auto kwam in aanraking met den
wagen en de chauffeur verloor de macht
over het stuur, met het gevolg, dat de
auto het de Van Speyckstraat sierend
grasveld binnenreed. Het hekje hierom
bleef natuurlijk bij dit experiment niet
heeL De auto, die blijkbaar begreep, dat
dit z'n stal niet was, reed dan ook aan
den anderen kant het toekomstig plant
soentje weer uit, natuurlijk met achterla
ting van een tweede gat in het ijzeren
hekje. Gelukkig hadden geen persoonlij
ke ongelukken plaats.
Doodt vliegen, muggen met
Gegarandeerd afdoende.
Let op de blauwe verpakking.
het gebruik daarvan in de inrichtingen
i zelve, omdat het gebruik op eerstbedoelde
wijze voor iedereen waarneembaar is en er
dientengevolge een zekere preventieve
werking op het drankverbruik wordt uit
geoefend.
Om bovengenoemde redenen zijn wij
van oordeel, dat voor deze gemeente een
verordening, ais bovenbedoeld, moet wor
den vastgesteld en verzoeken B. en W.
den Raad in dien geest een besluit te
nemen.
A. GOUDA, Commies bij de Holl. Spoor
(hoofd van het goederenbureau) die mor
gen 25 jaar in dienst van de Spoorwegen
is. Men zie het feuilleton van onzen mede
werker Levy Grunwald, hieronder.
EEN HULDIGING.
„Oome Jaap", zooals zijn collega's hem
in de wandeling noemen, en wiens doop
naam Jaap v. Willigen is, viert 2 Juni
zijn veretigjarige echtvereeniging. Zijn
patroons en collega's, hij werkt als met
selaar bij de aannemers Ran en Schutte,
vonden hierin aanleiding hem een blijk
te geven van hun sympathie. Dinsdag
middag, toen wij langs den Singel reden
„ontdekten" wij deze huldiging, voor de
daar in aanbouw zijnde woningen, waar
een clubfauteuil stond waarboven een
eereboog met groene guirlandes. Een
van de leden van het personeel, de tim
merman Raatgers, hield een speech en
anderen applaudiseerden. Voor moeder
de vrouw kreeg v. Willigen een fijne
bouquet bloemen mee en daarmee was de
plechtigheid afgeloopen en werden de
werkzaamheden voortgezet.
In onze fotokast is de plechtigheid op
een plaatje vereeuwigd.
HELDERS FANFAREKORPS.
Het programma van het 1ste Zomer-
concert, te geven door Helders Fanfare
korps, op Vrijdag 27 Mei a.s., des avonds
8.80 uur, in het Julianapark, vermeldt:
1. Faithful and Bold, Marsch Arnold Rust
2. Orpheé aux Enfers (Ouverture)
Musique de Jac. Offenbach arr. L. Rugers
3. Suite Oriëntale par. Francis Popy
a. les Bayadères.
b. Au bord du gange.
c. Les Almees.
d. Patrouille.
4. Antiogone (Ouverture) Fern. Rousseau
5. La Flute enchantée (Fantaisie sur
1'Opere de Mozart) M. J. H. Kessels
6. Les Saltimbanques. (Ouverture de
1'Opera. de Louis Ganne)
Arr. par Jules Em. Strauwen
7. Vers 1'Avenir (Marche) Sam Vlessing
COLLECTE CRISIS-COMITE.
De collectanten voor het plaatselijk
crisis-comité zijn hun eersten tocht door
de stad begonnen en zullen huis aan huis
de giften halen, die bestemd zijn voor de
slachtoffers van de crisis, die er meer in
onze stad zijn, dan velen denken. Wij
vertrouwen dat de door ons geplaatste
oproep succes zal hebben, dat ieder er
aan zal denken, hoe noodig het is dat er
geholpen wordt, zoodat het comité bij de
opening der bussen verrast zal worden
door de opbrengst.
Uw gift, hoe klein ook, is welkom. Wie
spoedig geeft, geeft dubbel.
Gisterenmiddag werd door het Bestuur
der Heldersche Schoolvereeniging in het
openbaar aanbesteed:
het aanbrengen van een waterkeering
in de buitenmuren van 2 leslokalen van
de Comeniusschool, Vlamingstraat no. 2,
Den Helder.
Ingeschreven werd door: Gebr. Stee
man, voor 298.J. Roomeijer, voor
481.G. Groot, voor 545.—.
Over de gunning zal nader worden be
slist.
NED. REISVEREENIGING.
Het ligt in de bedoeling van de N.R.V.
afd. Den Helder, een tocht te organisee-
ren naar de Indische tentoonstelling in
het Westbroekpark, te Den Haag.
Deze expositie, die een interessant
beeld geeft van alles wat onze Koloniën
betreft, is een onmiddellijk gevolg van de
wereldtentoonstelling 1931 te Vincennes.
Door de bijzondere zorgen van de
N.R.V. is het mogelijk gemaakt, dat wij
door een deskundige worden rondgeleid,
waardoor de intensiteit van genieten en
waardeeren zeer toe zal nemen.
Wij veronderstellen, dat niet alle leden
onzer afdeeling verleden jaar naar
Parijs zijn geweest maar verwachten dat
zij genoeg belangstelling bezitten voor
ons Insulinde, dat zij zich een bezoek aan
het Westbroekpark niet kunnen en niet
willen onthouden.
De tocht zal waarschijlijk gemaakt
worden per touringcar in de 4e week van
Juni. De kosten bedragen niet meer dan
7.50, alles inbegrepen.
De secretaris (J. M. Ekkers, Loods-
gracht 59), verzoekt schriftelijk opgave
van deelname vóór 11 Juni, terwijl die
opgave tevens kan bevatten een voor
keursdatum vallend tusschen 18 en 27
J uni.
Nadere bijzonderheden zullen per ad
vertentie in dit blad bekend gemaakt
worden.
VERMINDERING
POSTBESTELLINGEN.
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Hollands Noorderkwartier zond
het onderstaande adres aan den minister
van Waterstaat.
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Hollands Noorderkwartier heeft
met ontsteltenis in de dagbladen gelezen,
dat bij den dienst van de P. T. T. het
voornemen bestaat om het aantal post
bestellingen tot twee per werkdag te ver
minderen in de kom van die plaatsen,
waar die kom niet meer dan 5000 in
woners telt.
Zij is ervan overtuigd, dat de tegen
woordige tijdsomstandigheden bijzondere
maatregelen eischen, naar een dergelijke
ver-gaande versobering van den post
dienst, na al hetgeen aan dezen dienst
reeds werd besnoeid, zal volgens het oor
deel der Kamer er toe moeten leiden, dat
het bedrijfsleven, óf vrijwel geheel vleugel
lam zal worden, óf zich op andere wijze
zal trachten te behelpen, om buiten den
P.T.T.-dienst om zijn correspondentie
vlug bezorgd te krijgen, want een vlugge
bediening is nu eenmaal de eisch des tijds
van de koopers.
De Kamer kan zich voorstellen, dat
deze inkrimping der postbestellingen in
plaatsen, waar uitsluitend renteniers wo
nen geen kwaad kan stichten, maar voor
handels- en marktplaatsen acht zij deze
maatregel een zeer gevaarlijk experiment,
zoodat zij Uwe Excellentie eerbiedig ver
zoekt wel te willen bevorderen dat aan
dit voornemen van den P.T.T.-dienst
geen uitvoering zal worden gegeven,
EEN AUTO-TJE IN DE
VAN SPEYCKSTRAAT REED...
Gisterenmorgen pl.m. 8.30 u., reed mid
den in de Van Speyckstraat een paard en
wagen, links- noch rechtshoudend in de
richting van de groetenveiling.
ONDERZEEBOOT AAN DEN GROND
GEIAJOPEN.
Gisterenmiddag is de onderzeeboot
„O ^9", ter hoogte van den „Razenden
Bol", aan den grond geloopen. De duik
boot was bezig met proefvaren en bevond
zich onder water, toen het vaartuig door
den stroom tegen de bank werd gezet,
zoodat het met het voorschip geboeid zat.
Draadloos werd om sleepboothulp ge
vraagd, waarop de „Drenthe" van bureau
Wijsmüller uitvoer en aan de onderzee
boot vastmaakte. De „Mercuur" en een
motorboot van den onderzeedienst be
gaven zich eveneens naar het gestrande
vaartuig. De „O 9" liep om ongeveer
kwart voor drie omhoog, toen de eb bijna
was afgeloopen.
De commandant heeft stil tij afgewacht
onderwijl eenige tanks laten blazen en
toen order gegeven om te trekken. Het
resultaat wasj dat de duikboot om onge
veer zes uur vlot was, echter met het ver
lies van het bakboordanker.
De „O 9" is op eigen kracht in de haven
teruggekeerd.
Van de marine-autoriteiten hadden wij
toestemming gekregen om het afsleepen
van de duikboot bij te wonen. Toen wij
aan boord van de „M 24" de haven uit
voeren, kwamen de „Drenthe" en de
„O 9" er al aan, zoodat er voor ons al
heel weinig copy inzat.
DE „DO X" VLIEGT LANGS
DEN HELDER.
Juist toen we Dinsdagmiddag met stij
gende belangstelling nota namen van de
manipulaties van een slagersjongen, die
met zichtbare moeite doende was een big
getje ter slachtbank te transporteeren,
komt er met grooten vaart een joggie
de vestibule van ons kantoor ingehoid.
„Meneermeneer
„Ja, wat is er vent?"
„Meneerd'r is" (hier volgt een ge
routineerde veeg langs zijn bedrupte
neus) „meneer de „DO X" heb hier langs
gevloge
„Verhip, wat kom je me nou vertel
len?"
„Jawel meneer, hij vloog heel laag
over het water en hij was bij Texel en
hij ging heel hard en je kon de men-
schen zien zitten en hij maakte een heele
hoop leven enen dat is het".
„Nou, nou, kon je werkelijk de men-
schen zien zitten?"
„Secuur meneer, en het was heel mooi
en d'r zijn ook nog andere menschen die
'm gezien hebben".
En het was ook zoo, tenminste volgens
de informaties. Aan een courant konien
zoo dikwijls berichten binnen die je
noodzaken op een reuze manier de beenen
te nemen, maar ga daar nou eens ach
ter de „DO X" aanhollen.
Als ze nou van te voren effen gewaar
schuwd hadden, ja, dan hadden we mis
schien iets meer kunnen vertellen. Wie
vermoedt nu dat daar in den vroegen na
middag zoo'n wereldreiziger zal langs
komen.
Voor velen zal dit berichtje dan ook een
verrassing zijn. Dat de vliegboot hier
langs is gekomen, vindt zijn oorzaak in
het feit, dat de „DO X" eenige dagen ge
leden te Southampton is aangekomen en
nu, op zjjn terugreis naar Friedrichsha-
fen, in Noordelijke richting hierlangs is
gekomen.
Onze overburen op Texel zullen er wel
meer van „gemorken' hebben
AANRIJDING.
Dinsdagmiddag om een uur of vier
heeft er een aanrijding plaats gehad bij
de werfbrug. Reeds meerdere malen heb
ben we ons afgevraagd of het niet gevaar
lijk is om de werf af te rijden, met het
oog op het drukke verkeer op de West
straat. Met een grooten vaart reed Dins
dagmiddag op de Weststraat, uit de rich
ting van de Zuidstraat, een auto. Juist
kwam van de werf een stoker van de
marine. Daar deze doorreed, zonder acht
te slaan op het verkeer, werd hij door de
auto aangereden, met het gevolg, dat zijn
fiets zoo goed als geheel in elkaar ge
reden werd. De persoon die dit berichtje
bracht, beweerde zelfs dat de stukken in
de boomen hingen, wat wel lichtelijk over
dreven zal zijn.
Gelukkig had de aangeredene geen let
sel bekomen.
Opletten is dus de boodschap!
Ansjovis wordt nog steeds aangevoerd.
Wel niet in groote hoeveelheid, maar er is
toch nog eenige afname aan den afslag.
De prijs komt haast niet hooger dan 5 ct.
per kilo, zoodat men begrijpt, dat er niet
veel loonends is te maken en de animo
voor visschen niet groot kan zijn. De zou
ters en handelaars blijven nog schijnbaar
hun eenmaal ingenomen standpunt om
niet te koopen, innemen.
De koopers van de hier aangevoerde
ansjovis zien, met deze lage prijzen, toch
vermoedelijk nog eenig voordeel. O.a.
wordt door een Urker hier nog gekocht
en gezouten. Van het bedrijvig gedoe met
de ansjovisteelt in vroegere jaren bemerkt
men niet veel.
Haring doet al heel weinig in prijs.
Geep is tamelijk prijshoudend, terwijl
platvisch, vooral tong, aanzienlijk in prijs
is gedaald.
Garnalenvangst is er niet veel. Er
wordt in hoofdzaak voor bepaalde afne
mers gevischt tegen overeengekomen prijs.
Ook de puf is aanmerkelijk in prijs ge
daald.
Voorstel tot vaststelling van een
verordening ex art. 15 der Drankwet
1931, S. 476.
B. en W. schrijven aan den Raad:
Onder die bepalingen van de op 1 April
j.1. vervallen Drankwet was het den ex
ploitanten van café's en soortgelijke in
richtingen geoorloofd op den openbaren
weg bier en andere alcoholhoudende dran
ken, andere dan sterken drank, te ver
strekken. Deze exploitanten hadden echter
ingevolge de Algemeene Politieverorde
ning vergunning van ons college noodig
oni te dien einde op den openbaren weg,
onmiddellijk voor hum inrichtingen gele
gen, stoelen, tafeltjes, enz. te mogen
plaatsen.
Het verstrekken van sterken drank op
den openbaren weg was bh' die wet ver
boden, tenzij dat uitdrukkelijk werd toe
gestaan bh plaatselijke verordening. Een
dergelijke verordening was voor deze ge
meente niet vastgesteld.
De thans geldende Drankwet verbiedt
vergunninghouders en aan de houders
echter in de artt. 15 en 46, lid 4, aan de
van een verlof A (een verlof voor den ver
koop van zwak-aloöholisohen drank) be
halve het verstrekken van sterken drank,
voor zooverre de vergunninghouders be
treft, ook het verstrekken van zwak-alco-
holisohen drank (bier, enz.) in het klein
op den openbaren weg.
Evenals dat onder de vervallen Drank
wet mogelijk was ten aanzien van het ver
strekken van sterken drank, kan inge
volge de nieuwe Drankwet door U in af
wijking van het evenvermelde verbod bh
verordening worden toegestaan, dat zoo
wel sterke dirank als zwak-aloohol'ische
drank op den openbaren weg mag worden
verstrekt.
Bh gebreke van een dergelijke verorde
ning zullen eenige exploitanten van café's,
die onder de werking van de oude wet aan
hun bezoekers gelegenheid gaven om op
d.en onmiddellijk voor hun inrichtingen
gelegen openbaren weg bier en dergelijke
dranken te gebruiken, op vrij ernstige
mate in de uitoefening van hun bedrijf
worden geschaad. Wh hebben hier in het
bijzonder het oog op de aan het Konings
plein gelegen café's.
Het verstrekken van zwak-alcoholische
dranken op den voor d'e café's gelegen
openbaren weg heeft tot dusverre nimmer
aanleiding tot klachten gegeven.
Wh meenen, dat het op de hier bedoelde
wijze gebruiken van alcoholica, althans in
zeker opzicht, de voorkeur verdient boven
Zitting van Dinsdag 24 Mei.
Een vfsscherij-kwestle.
We begonnen direct al met een grooten
kluif. Het betrof een zaak tegen den
Texelaar J. D„ schipper van de Texel 33,
die in de Noordzee door de drijfnetten van
een Duitschen haringvisscher was ge
varen.
Verschillende getuigen waren in deze
zaak gedagvaard, o. a. eenige leden der
bemanning van de Texel 33, de hoofdin
specteur van de Visscherh. Verder was
aanwezig de schipper van den Duitschen
logger, die geheel vanuit Emden was over
gekomen en die door een IJmuider. visch-
handelaar als tolk werd bijgestaan.
De hoofdinspecteur deelde mede, dat Lh
volgens de stukken heeft nagegaan, dat
D. in het eind van October op de Noordzee
met een kor aan het visschen was en toen
door de drijfnetten van den Duitscher is
gevaren. De Texel 33 heeft daarop, zonder
eenig verder onderzoek, de netten stuk
gesneden. Volgens de Internationale Vis-
scherii Conferentie van 1882, moeten vis-
schers met sleepnetten uit den weg gaan
voor visschers die met een drijfnet wer
ken. Komen andere visschers in dit drijf
net terecht, dan mag dit niet stukgesneden
worden, tenzij er geen andere mogelijk
heid bestaat. Deze noodzakelijkheid moet
later kunnen worden bewezen.
„Heeft hii kunnen zien dat daar d«
Duitsche logger lag", vroeg de kanton
rechter aan den inspecteur.
Volgens dezen moesten deze vaartuigea
twee lichten voeren. Eén in den mast en
één in de richting van het net. Komou
andere vaartuigen in de nabijheid en De-
staat er gevaar dat deze in de netten ver
ward raken, dan moet er gestakeld wor
den, d.i. lichtsignalen geven met heldere
flambouwen, wat een teeken voor de
naderende sohepen is om op te passen.
Op den dag die in het procesverbaal
staat vermeld, was het eenigszins heiig,
doch het was goed vurenziclit.
Verdachte beriep zich op het feit dat
daar. waar het feit was gebeurd, nooit
Duitsche loggers kwamen visschen, dio
gingen altijd veel meer naar het Oosten.
Verder zij D„ dat het net door de op
varenden voor een los net werd gehouden.
Verder is het volgens hem niet juist, dat
de hoofdreep werd doorgesneden, doch al
leen maar een kleine reep, hetwelk moest
gebeuren.
De Texel 24 bevond zich vlak in de na
bijheid en deze was bezig losse netten
binnen te halen. D. dacht dat dit net daar
van afkomstig was. D. zegt dat het zicht
door het heiige weer niet al te best was,
bovendien lag hij toen zijn schip door de
netten voer in kooi. Twee van zijn men
schen hebben gezien, dat zij door twee
boeien voeren. Toen het net werd ge
sneden was hij op het dek aanwezig.
Op de tafel van het O.M. wordt de
situatie van de schepen en de netten ver
duidelijkt niet drinkglazen en potlooden.
Het O.M. zegt tegen D„ dat hü wel had
kunnen wachten totdat het dag was ge
worden, om dan in overleg met den schip
per van de boot, dien de netten behoorden,
de touwen te snijden. Hoewel het O.M.
begrijpt dat dit zeer onaangenaam is, is
volgens den H.I. het voorschrift om niet
te snijden imperatief en daaraan heeft
men zich te houden.
Daarna werd verhoord de schipper van
den Duitschen logger A.E. 117. Allereerst
werd de verklaring voorgelezen welke de
schipper in Haarlem voor den Kanton-
He» sluitgat „De Vlieter". Hoe onstuimig het met den sterken wind van
Zondag in het sluitgat was! Het gat was toen nog 450 meter en zal vermoe
delijk eind van deze week worden gesloten.
Een overzichtskaartje van de werkzaamheden, metde verschillende jaartallen,
waarop de dijkstukken werden voltooid. Duidelijk ziet men de opening „De
Vlieter" die deze week de afsluiting van de Zuiderzee tot een feit maakt.
door
LEVY GRUNWALD.
„nie hier zitten op hun krukken,
„Zijn allemaal spoorwegongelukken.
In lang hanepootig schrift had ik het ge
lezen op de witte muur van het hokje in
't vrachtgoederenbureau.
Het was nog vroeg in de morgen, half
zes, de meeste Jutters lagen nog in Mor-
pheus armen.
Voor het vrachtgoederenbureau stond
een sehaalknecht in dienst van de Ne-
derl'andsche Spoorwegen. Geen reclame
wat op de muur staat, Spoorwegongeluk,
zei ik vriendelyk-ironisch.
De sehaalknecht lachte.
De heeren op hun krukken kennen
best tegen een lolletje hoor en degeen die
't op den muur kalkte is hun beste
vriend, en een goeie klant van 't kantoor.
Spoorwegongelukken! Mot u eens in
't spoorbossie gaan staan.... Meneer
Gouda zit al van vijf uur af in de pappe-
rassen, de heele bubs klaar te maken
voor de klanten en meneer Gouda is om
den drommel geen spoorwegongeluk,
't Is de spil waar op 't vrachtgoederen
kantoor alles om draait. Mot je niet uit-
poessen wat die allemaal te verhapstukken
heb. Voor dag en dauw kan je hem hier
zien zitten, altijd nummer een en als het
in 't belang van de klanten is, gaat ie niet
naar moeder de vrouw, voor alles in orde
is, al kost 't hem ook zijn eigen vrijen
tijd.
Voor dag en dauw begint hier de pret
en zijn de spoorkeezen, zooals Jan Pu
bliek ze noemt, in 't touw. Dan komen
de groentengrossiers, de vischkoopers en
reizigers, de loketdienst gaat open, de
een komt zijn vrachtbrieven halen, de
ander ze brengen, die komt vragen of zijn
bullen al aangekomen zijn, allemaal wil
len ze gelijk geholpen worden, maar je
hebt maar een paar handen, hoewel
't lijkt of meneer Gouda zes paar heeft.
Wat die te verhapstukken heb, trouwens
alle heeren hier op 't kantoor, allemaal
geklofte jongens, niks geen kapsones en
toch reuze voor de klanten. Spoorweg
ongelukken?
Een reuze kerel is meneer Gouda, hij
heeft hart voor zijn klanten en hart voor
de jongens achter de schaal.
't Is hier anpakken op 't kantoor. Om
7.30 moet alles klaar zijn voor den be
steldienst, dan rijdt van Gend Loos
voor met 3 wagens en twee vrachtgoed
bestellers. Als een uurwerk moet alles bij
Gouda op de minuut loopen. Een klant is
voor hem een koning, ze zijn hier geen
kantoorheeren, die alles machinaal doen.
't Is hier een bedrijf waar je kop bij moet.
Dacht je nou dat b.v. 's avonds na zeven
uur als 't kantoor gesloten is, en er komt
nog een klant om 8 uur buiten adem met
een bestelgoed pakkie anrennen, dat wan
neer hij tegen 't raampje tikt, ze 'm voor
een enkelen keer niet helpen? Klanten
ter wille zijn, dat is 't voorschrift van de
N. S.
Ja, meneer Gouda is een reuzebaas,
zegt een ander beambte, hij heeft een
heel stelletje baantjes.
Hy is douane-agent, moet de heele bubs
inklaren, vaak zie je hem met hamer en
beitel kisten openslaan, als de zending
vlug vrij moet gemaakt. Dan is hy waar
nemend stationschef, en verantwoordelijk
voor de duiten, zoo wy dat noemen, hij is
coinptabel en behandelt alle geschillen
met verzenders en ontvangers. Dat zit
zoo:
Als wjj b.v. een mand visch naar Frank
rijk verzenden en de Parleevoes-besteller
in Parijs, die deze mand moet bezorgen,
gaat eenrt een straat om met een
knappe Parisienne, zoodat de visch te
laat voor *t diner is, en geweigerd wordt,
dan komt hier in Den Helder de visch-
handelaar en weet je wie dan de klappen
krijgt? Meneer Gouda! Die zijn schuld is
't, dat die visch niet op tijd is bezorgd,
en of meneer Gouda maar direct 60
wil dokken voor de schade en of de comp
tabel dan al zegt, dat t' heelemaal niet
aan de Ned. Sporen ligt, dat die altijd
voor de bullen zorgen en dat hij het toch
ook niet helpen kan, dat die dooie bestel
ler in Parijs, galante avonturen verkoos,
en liever een boulevardje omging
dan die dooie visschies wegbrengen,
het doet er geen klap toe, Gouda krijgt
toch de bout op zijn kop en moet de schade
regelen.
Zestig gulden zegt hy dan, lieve deugd,
d'r zatte drie pietsies van zulke kleine
ijs-gulletje in, met twee gulden is 't dik
betaald. Nou ken-je begrijpen, dan is de
boot an, dan wordt 't een loven en bieden
maar meneer Gouda trekt aan 't langste
eind, die rust niet eerder, voor-ie de
vischhandelaar overtuigd heeft, dat de
Ned. Sporen zoo onschuldig zijn als een
pasgeboren kind.
Daar leit nou b.v. een es stapel kaas
voor de Belgen. Als w y die nu goed ver
zenden en een Vlaamsch vrachtrijder
gooit zoo'n kasie een beetje hard in zyn
wagen, dat zoo'n ding barst, weet je wie
dan de man is, die de klappen krygt, wie
dan 't Spoorwegongeluk is? Meneer
Gouda, de chef comptabel, die heeft die
kaas stuk gegooid, d i e moet 't sussen,
heele vellen vol schrijven, om precies
't naadje van de kous te weten, hoe het
komt dat die kaas gebarsten is.
Als er een zending meubelen uit Wee-
nen aankomt en in Passau in de Oosten-
ryksche trein is een stoelpoot gebroken,
dan is 't in Den Helder Weenen, huilen
met de lamp aan voor meneer Gouda,
maar 't is een geklofte jongen. Hy staat
voor zyn vak.
Ja, 't is een veelzijdig spoorwegman,
zegt een van de commiezen, die erbij is
gekomen. Hy is precies, punctueel, daar
staan nou een heele party manden met
postduiven. Aan wien zyn zy geadres
seerd: Het bureau. Op 't kaartje staat: ge
lieve deze duiven om 8 uur 3 min. en
2 sec. op te laten. Precies op tijd maakt
meneer Gouda de hokken open. Hy heeft
hart voor de beesten. Gister kregen we
hier een zending van 10 jonge honden.
Door omstandigheden konden de beesten
niet afgeleverd worden. Dat was een ge
jank en een gekef en een geblaf in dat hok!
Die beesten hebben honger en ze hebben
niks te vreten, zegt Gouda. Hy pakt zyn
portemonnaie en laat melk en brood en
stukkies ham halen.... hy maakt het
hok open en opdat de dieren niet zullen
wegloopen, laat ie ze even op 't kantoor
om ze daar te voeren en wat doen die
mormels? Springen d'r een stuk of zes op
de schrijftafel van meneer Gouda en uit
dank voor zyn bemoeiing deponeeren ze
daar allemaal. een cadeautje, ook voor
meneer Gouda, ook hier was hy het die
de klappen, ik wil zeggenu weet wel
kreeg.
Maar hy kan er best tegen.
Hy weet dat de dieren het goed bedoe
len en hy weet ook dat de klanten geen
hekel aan hem hebben.
Alles gaat heel amicaal. Vorig jaar
hebben de groentehandelaren en visch-
verzenders een voetbal-elftal gevormd,
tegen elf spoorkeezen van alle rangen,
conducteurs, rangeerders en lui van
't kantoor.
Meneer Gouda was een tweede Lagen-
daal, jongen wat kon die trappen en loo
pen. De jonkies laat ie ver achter. Hy is
een echte veteraan van het oude „Leoni-
das", „Purmerstein" en „H.B.S."-elftal.
Loopen kan ie! je staat er versteld van.
Laatst hebben ze na werktijd 10 maal de
veelading hard af geloopen, maar meneer
Gouda was Nurmi, die sloeg klerken van
20 jaar knock-out en toch, het hardst
loopt-ie voor zyn klanten, zijn baas, de
Ned. Spoorwegen, en voor zijn minderen,
want het moet royaal en rond gezegd:
Gouda is een bovenste beste chef en daar
om loopen wij ook hard voor hem. Dat
zal-ie Vrijdagmorgen gewaar worden, dan
is-ie 25 jaar spoorkees en dan zullen we
hem laten zien, dat hij geen spoorweg
ongeluk op een kruk is, maar een reuze
baas, die we allemaal hoogachten.
Wij twijfelen niet of de heer Gouda, de
trait d'union tusschen de Heldersche han
del en vele vreemde mogendheden, zal het
Vrijdag niet aan belangstelling ontbre
ken. Moge het hem gegeven zijn, nog vele
jaren de roode pet te dragen en de pakjes
vischmands, reizigerskoffers, alikruk'els
enz. van Den Helder naar Biggenkerke,
Riga, Parijs of Moskou vlug en goed te
expedieeren zonder dat hy de man is,
die de klappen krijgt.
Melder, 23 Mei 1982.
r «r '-v