OVERHEMDEN VAN DINSDAG 28 JUNI 1932. TWEEDE EK LAATSTE BLAD. De premie-voorstelling van de „Heldersche Courant". Stadsnieuws. Vliegongeluk te Vaals. Het vijf-en-twintig-jarig bestaan van den Onderzeedienst. Licht op voor alle voertuigen: Zomertijd. Dinsdag 28 Juni 21.53 uur Woensdag 29 21.53 „Rijk en geen Geld" wordt een succes. Maandagmiddag 2 uur is ten onzen kantore de kaartverkoop begonnen voor deze speciale voorstelling. En al dadelijk bleek het ons, dat dit plannetjeom aan onze abonne's een goedkoope voorstelling te geven van dit aardige blijspel, in goede aarde viel. Den ganschen middag was het een gaan en komen aan ons bureau van liefhebbers, die de gulden spreuk, dat wie het eerst komt, ook het eerst maalt, in toepassing brachten en zich al bij voorbaat van een kaart voor zagen. Tegelijk met een toegangskaart werd een groepletter getrokken, voor de plaatsbespreking, welke Zaterdagmiddag in Casino plaats heeft. Hieromtrent zullen wij in ons nummer van Donderdag na dere mededeelingen doen. Voor heden willen wij, ingevolge onze toezegging, eenige persuittreksels geven betreffende de serie voorstellingen der volgende week. Omtrent den gang van het verhaal weet de lezer, die regelmatig de feuilletons volgt, reeds voldoende wat hij voor vleesch in de" kuip heeft; uit het boeiende, geestige verhaal is een niet minder boeiend tooneelstuk ont staan, dat niet alleen den toeschouwer een ganschen avond in spanning houdt, maar dat ook een ernstigen en leerzamen ondergrond bezit. »De Telegraaf* karak teriseerde het dan ook als volgt «Het aardigste van het geval is, dat het niet onwaarschijnlijk wordt in de avonturen, waarin wij hem (n.1. Ernest Bliss) zien. Het is een prettig amuse ment, dat van fijner allooi wordt, vooral door het goede spel.* »De Tijd* Een sprookje uit dezen tijd voor groote menscheneen vertooning om.met heel de familie naar toe te gaan.* «Het Volk*Een genoegelijk blijspel inderdaad. Een vertooning, die een vol komen begrijpelijk succes had bij het dankbare publiek.* Voor deze voorstelling, die Woensdag 6 Juli a.s. plaats heeft, worden zoolang de beschikbare voorraad strekt, dagelijks kaarten verkocht, uitsluitend aan abonné's, tot een maximum van 2, tegen den prijs van 50 cents inclusief belasting en au teursrechten. Vrijbiljetten, in welken vorm ook, zijn voor deze goedkoope voorstelling niet Idig. Twee Heldersche vliegers gedood. Gistermiddag is te Vaals (L.) een nood- lottig vliegtuigongeluk gebeurd. Drie militaire vliegtuigen van de Kooy ver schenen omstreeks een uur boven het vliegterrein aan het Bosch. Plotseling scheen aan een der motoren van een der vliegtuigen, Z 19, iets te gaperen, zoodat dit neerstortte. Een der inzittenden sprong uit het vliegtoestel, doch geraakte er onder. De andere was in het vliegtuig vastgebonden en kon niet meer los komen. 1 oen het vliegtuig tegen den grond sloeg, ontstond een ontploffing, waardoor brand ontstond. Het geheele vliegtuig werd in vlammen gehuld. De beide vliegers kwa men daarbij om het leven. Dit noodlottige ongeval veroorzaakte begrijpelijkerwijze groote ontsteltenis. De beide slachtoffers zijn luit. ter zee le klasse C. A. Weemhoff, waarnemer, en sergeant-vliegtuigmaker W. J. Nijhoff, beiden alhier. Luit. t. z. Ie kl. C. A. Weemhof. Nader wordt hieromtrent gemeld: De beide andere vliegtuigen zijn door gevlogen. Het is waarschijnlijk dat de bestuurders van deze vliegtuigen niets gemerkt hebben. Een vertegenwoordiger van Vas Dias heeft kort na het ongeluk een onderhoud gehad met den heer S. Stubach, den eigenaar van den Wilhelminatoren, die aan den rand van het vliegveld op onge veer 30 meter afstand van de plaats van de ramp staat. De heer Stubach was tegen twaalf uur in zjjn tuin werkzaam, toen hij drie militaire vliegtuigen boven het landingsterrein zag verschijnen. Een van de vliegtuigen scheen een motor defect te hebben en daalde in een groote bocht in de richting van het vliegveld. Het vliegtuig was reeds zoo ver gedaald, dat de beide andere toestellen in noorde lijke richting vertrokken. »Plotseling, in de laatste bocht voor de landing, aldus de heer S., zag ik het toestel in het bosch terecht komen en hoorde een hevig gekraak. Onmiddellijk spoedde ik mij naar de plaats, waar het toestel was gevallen. Toen ik daar aan kwam, was daar reeds een student uit Aken, die op het vliegveld had gestaan en eveneens het ongeluk had gezien. AU BON MARCHE ALLE PRIJZEN Serg.-vlieger D. J. Nijhof. Het vliegtuig was in brand geraakt, doch één der inzittenden konden wij nog be reiken. De man zat echter vast en daar om holde ik weg om een bijl te halen. Nauwelijks nadat ik was vertrokken, hoorde ik een geweldige ontploffing en spoedig daarop stond zoowel het toestel als de boomen in de nabijheid in lichte De heer Stubach heeft toen telefonisch de autoriteiten en de brandweer van Vaals en Aken gewaarschuwd. De burge meester van Vaals, de heer Rhoen, en de dokters Bloem en Keunen waren spoedig ter plaatse. De Vaalsche brand weer had het vuur spoedig gebluscht. Toen de brandweer uit Aken verscheen behoefde zij geen dienst meer te doen. Nadat het vuur was gebluscht werden de beide vliegers uit hét geheel vernielde toestel gehakt. De lijken waren grooten- deels verkoold. Zij zijn per auto voor- loopig naar Vaals gebracht. De heer C. A. Weemhoff behaalde op 17 April 1919 zijn vliegbrevet, vloog zelf niet meer, doch was chef van den waar- nemingsdienst aan de opleiding op de Kooi. Hij had zitting in de commissie voor het afnemen van het examen voor het navigatie-brevet. De heer W. J. Nijhoff behaalde 7 Juni 1926 zijn vliegbrevet. DE „DUBROVNIK". Na een verblijf van ruim drie weken, zal de Yougo-Slavische torpedobootjager Woensdag of Donderdag uit onze haven vertrekken, daar de werkzaamheden aan de vuurleiding dan zullen zijn beëindigd. Ongetwijfeld heeft de bemanning hier een genoegelijken tijd doorgebracht en zullen zij zeker met pleizier op hun ver blijf in onze stad terugzien. Overal kon men ze met hun witte petten bemerken. Bij concerten, op Huisduinen, overal waar wat te beleven viel. Daarbij hebben zij zich keurig gedragen. Klachten, hoe| gering ook, kwamen ons niet ter oore. Wij hebben den commandant nog tic r zijn meening gevraagd over het verfejï hier ter stede. Vol lof was deze over de gastvrijheid die de officieren en de bemanning overal hebben gehad. Zij hebben hier vele goede vrienden gevonden. Door de families der officieren zijn zij uiterst vriendelijk ont vangen. Over de voetbalmatches was hij ook te vreden. Zijn mannen hebben hier gespeeld tegen tegenstanders die het fair play hoog hielden, in tegenstelling met ontmoetingen elders. De vlootrevue. Het vertrek. Om half negen, Zaterdagochtend, maakten wij ons op, om ons te begeven naar het bureau van den chef van den staf alhier om daar de inlichtingen in ontvangst te nemen, die overste Jolles aan de verslaggevers zou verstrekken, betreffende de vlootrevue van de onder zeebooten. Het was druk op het Havenplein. Een groot aantal auto's bevonden zich op het parkeerterrein om de reünisten van het „Roode Kruis" naar de Wieringermeer te brengen. Doch dit gedeelte van onze verslaggeverstaak was voor ons afgeloo- pen, thans zouden wij de zilte golven gaan bevaren. Vijf persinenschen maken hun opwach ting bij den heer Jolles en worden door hem ingelicht en' krijgen mededeeling aan boord van welk schip zij zich moeten in schepen. Voor ons, de fotografen en voor enkele andere genoodigden waren de torpedo booten „Christiaan Cornelis" en „Willem Warmont" ter beschikking gesteld. Wij moeten aan boord van het eerstge noemde vaartuig embarkeeren. Alle foto grafen hebben wij eveneens aan boord, waaronder menschen van „Polygoon", de bekende filmfabriek in Haarlem, die een geheel arsenaal van toestellen hebben medegenomen, welke in dezen tijd van de sprekende film nu eenmaal noodig zijn. Wij volstaan met een potlood en een blocnootje. „Jullie mogen die toestellen wel in het midden van de boot zetten", wordt er gezegd, „anders kapseizen we nog". Want, ziet u, de twee persbooten behooren niet tot de grootste vaartuigen der Nederlandsche marine, ze zijn vrij klein, doch kunnen toch nog een aardige snelheid ontwikkelen, n.1. 17 mijl. Zij wor den o.m. nog gebruikt voor de opleiding van het stokerspersoneel. Het is schitterend weer. De haven levert een aardig levendig gezicht op met de verschillende gepavoiseerde schepen, de „Dubrovnik" vlagt mede ter eere van het Hollandsche feest. De genoodigden zijn thans over de twee vaartuigen verdeeld. Een aantal adelbor sten neemt aan den tocht deel. Verder is er nog een bijzondere gast aan boord van de „Willem Warmont" n.1. de stoker olieman I. de Visser, een der leden van de bemanning van de „O 1". Verschillende andere vaartuigen, „G"- en „Z"-booten hebben de andere toeschou wers aan boord, officieren, onderofficie ren met hunne dames. Een stoker vertrouwt zijn maat toe, dat hij 200 pond heeft, stoomdruk dan wel te her het bevel geven om de trossen los te gooien. Beide torpedobooten hebben een officier aan boord, die alle vragen met dé meeste voorkomendheid beantwoordt. Spoedig zijn wij buiten de haven. Er staat een lekker frisch briesje. In het Malzwin zijn de duibooten nog bezig een linie te vormen, wat echter niet zoo heel gemakkelijk gaat, daar er een vrij ster ke stroom staat, zoodat het bij sommige duikbooten, die reeds voor anker liggen, lijkt of zij varende zijn, met zulk een geweld stroomt het water tegen den boeg op. Wij jagen een paar keer om de booten heen. Het is een lange linie. De „M 1" ligt het meest oostelijk, dan volgen de „0"-booten van 614. De „M 1" is een onderzeeboot-mijnenlegger, welke van Duitschland is overgenomen, de „O 8" is van de Engelsche regeering gekocht. Zij hebben beide een vorm, die boven water nogal sterk afwijkt van die van de Neder landsche booten. Verschillende vaartuigen varen op de reede. De „Nautilus", de „Vulcanus", de „Dageraad" van de T.E.S.O., afgestaan aan de Vereeniging „Onze Vloot". Ver der zijn er eenige particuliere jachten, die met het lekkere windje over het water scheren. Een eenzaam vliegtuig maakte hoog in de lucht een looping. De onderzeebooten liggen nu alle ge meerd. De „Z"-booten liggen ten zuiden van hen. Ten noorden van de onderzee booten liggen de „Jacob van Heems- kerck" en de „Gelderland". Alle stillig gende booten zijn gepavoiseerd, hetgeen een mooi gezicht oplevert. Om ongeveer half elf zien wii, dat op de „Gruno" in de haven de Prinsen-stan daard wordt geheschen en even later vaart het schip den havenmond uit. De „Gruno" staat onder bevel van lui tenant ter zee le kl. J. F. W. Nuboer en heeft de navolgende officieele personen aan boord. Z.K.H. Prins Hendrik met diens adju dant. luitenant ter zee der le kl. J. W. Termijtelen; de Minister van Defensie, mr. dr. L. N. Deckers, met ziin adjudant, luitenant ter zee der le kl. G. G. Bozuwa; de commandant der marine te Willems oord, schout-bii-nacht C. J. E. Brutel de la Rivière, met ziin adjudant, luitenant ter zee der le kl. C. Mooienburgh; vice-admi- raal jhr. G. L. Sohorer, chef van de afdee- ling materieel van het Dep. van Defensie, deze is de oudste reünist en heeft de eerste onderzeeboot naar Indië gebracht: schout- bii-. cht J. de Graaff, chef van den ma rinestaf; de burgemeester van Den Hel der, de heer W. F. G. L. Driessen; de gar nizoenscommandant, majoor Ridder van Rappard; de directeur der Rijkswerf, ir. A. L. Bijl; gepens. vice-admiraal A. F. Gooszen, oud-commandant der Zeemacht in Oost-Indiëgepens. Schout-bii-naoht M.S.D. J. de Winde; de heer Van Bem- melen, de voorzitter van de Kon. Ned. Ver. „Onze Vloot"; kapt, ter zee F. W. Coster, commandant van den onderzeedienst, en kapt. ter zee Armin Pavitch, commandant van den Yougo-Slavischen torpedoboot jager „Dubrovnik". Dan vaart de „Gruno" langzaam langs de linie van onderzeebooten. Even voor bij de rij stopt het schip. De admiraals sloep komt langszijde om Z.K.H. af te halen en hem naar de O 13 te brengen waarmede hij een tochtje zal maken, waarbij ook gedoken zal worden. De minister begeeft zich aan boord van de O 14. Zijn vlag wordt op de „Heems- kerck" gestreken waar zij gedurende de revue heeft gewaaid. De linie van duikbooten is thans ver broken. In rook en schuim varen de twee duikbooten weg. De vlaggen worden thans ingenomen. Nu is het de beurt van den fotograaf 1 Schipper Momber zet de telegraaf op volle kracht en daar gaat de oude Chris tiaan alle schepen voorbij. Op alle vaartuigen staat de bemanning opgesteld. De »Gruno« vaart eerst be noorden »Heemskerck« en «Gelderland* die de gebruikelijke saluutschoten lossen. Dit veroorzaakt een beetje drukte op ons schip. De menschen van Polygoon zijn druk in de weer om deze geluiden op te vangen en een ieder die het waagt te spreken wordt met een snelle beweging het zwijgen opgelegd. Het was jammer voor hen dat wij op een behoorlijken af stand moesten blijven, zoodat het filmen geen volkomen succes werd. Het joelen van de bemanning komt ook niet tot ons, alleen voelen wij den lucht druk van de afgevuurde schoten. Daarop kunnen wij voorbereid zijn, want eerst zien wij de vlam van het schot en enkele seconden daarna hooren wij pas den knal. Elk schip komt op zijn beurt voor de lens en het is een lust te zien hoe wij door het water vliegen. De schipper heeft er zelf ook pret in. Wij hebben nu de geheele rondte gemaakt. De schip per trekt de telegraaf van volle kracht terug. „Het is nu wel genoeg", zegt hij, „daar beneden zullen ze nu wel zweeten". De fotograaf maakt van de gelegenheid gebruik om hem op de brug te kieken. Van de «Heemskerck* klinken de toonen van het volkslied. Wij gaan nu naar binnen, daar een der verslaggevers zijn copij nog wilde telefoneeren. Voor leeken lijkt het of schipper Momber ons op de steenen van het Wierhoofd wil zetten, maar hij rekent op den vloed die nog loopt en vlak langs den steiger, waarop vele belangstellenden staan varen wij de haven weer binnen en liggen vlug op onze plaats voor de Marinekazerne gemeerd. Het zeetochtje is weer achter den rug en nu is het wachten op de terugkomst van den prins. Om ongeveer half een komen de O 13 en vlak daarachter de O 14 in de haven. De prins, gekleed in admiraalsuniform begeeft zich aan wal, waar hij begroet wordt door den Schout-bij-Nacht en diens adjudant. Het blijkt, dat de burgemeester de vaartocht eveneens heeft medegemaakt. Kort daarna stapt ook de minister aan wal en hiermede was aan de vlootrevue een einde gekomen. Het bezoek aan de „Dubrovnik'1 Wii hebben reeds geschreven dat dit vaartuig, Lr eere van het jubileum even* eens gepavoiseerd was. Van den achter mast woei deHollandsche driekleur. Het is gewoonte om, wanneer er een of andeii feest is in een land dat door een vreemden oorlogsbodem wordt bezocht, de vlag vani dat land te hiischen. Onze vlag verschilt slechts weinig van de Yougo-Slavische. De volgorde der kleuren is precies anders* om als bii de onze, terwijl er zich tevens een wapen in bevindt. De jager zag er keurig uit, klaar om de hooge bezoekers te ontvangen. Het eerst kwam Prins Hendrik aani boord. Aan de valreep werd hü begroet door den commandant, die hem vervolgens aan de officieren voorstelde, waarna een rondgang door het schip volgde. Z.K.H, toonde veel belangstelling voor de inrich ting en de uitrusting van het schip. Eigen» aardig deed voor ons de roep aan, bedoeld! als welkomstgroet aan de gasten. Onze nationale vlag werd gestreken en in plaats daarvan werd' dé standaard van den Prins geheschen. Toen de Prins vertrokken was, kwam de Minister van Defensie voor een bezoek aan boord, die eveneens een rondgang over het schip maakte en aan de officiereu werd voorgesteld1. Ministerieel bezoek. Na afloop van den vaartocht bracht' minister Deckers Zaterdagmiddag om» streeks 3 uur een bezoek aan den Onder zeedienst. De Minister, vergezeld van den commandant der marine, schout-bij-nacht Brutel de la Rivière en andere autoritei ten, begaf zich over de binnenplaats naar den troep, die stond aangetreden, waar hij officieren, onderofficieren en manschap pen vervolgens toesprak. Ik acht het, aldus zeide Zijne Excel lentie, een voorrecht dezen dag hier te zijn om een blijk van belangstelling te kunnen geven in het zilveren jubileum van het wapen, in den dienst waaraan gij allen uw krachten hebt gegeven. En ik 'rins Hendrik bezoekt de „Dubrovnik". Z.K.H. wordt rondgeleid door den commandant. Qezoefc aan de kazerne van den Onderzeedienst, Naast den prins de Schout-bij-nacht er. Comm. Coster, De minister van Defensie bezoekt de „Dudrovnlk". Tijdens de vlootrevue van Zaterdagmorgen. De «Heemskerk* en de «Gelderland* geankerd ter reede. Do groqp gecostumeerden, die Zondagmiddag de bezoekers op het sportterrein van den Onderzeedienst uitstekend vermaakten. T^rnfeest O.K.K. Links. Een overzicht van den stoet. Rechts. Een prachige stand op de brug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 5