OVERHEMDEN
VAN DINSDAG 28 JUNI 1932.
TWEEDE EK LAATSTE BLAD.
De premie-voorstelling van de
„Heldersche Courant".
Stadsnieuws.
Vliegongeluk te Vaals.
Het vijf-en-twintig-jarig bestaan van den
Onderzeedienst.
Licht op
voor alle voertuigen:
Zomertijd.
Dinsdag 28 Juni 21.53 uur
Woensdag 29 21.53
„Rijk en geen Geld" wordt een
succes.
Maandagmiddag 2 uur is ten onzen
kantore de kaartverkoop begonnen voor
deze speciale voorstelling. En al dadelijk
bleek het ons, dat dit plannetjeom aan
onze abonne's een goedkoope voorstelling
te geven van dit aardige blijspel, in
goede aarde viel. Den ganschen middag
was het een gaan en komen aan ons
bureau van liefhebbers, die de gulden
spreuk, dat wie het eerst komt, ook het
eerst maalt, in toepassing brachten en
zich al bij voorbaat van een kaart voor
zagen. Tegelijk met een toegangskaart
werd een groepletter getrokken, voor de
plaatsbespreking, welke Zaterdagmiddag
in Casino plaats heeft. Hieromtrent zullen
wij in ons nummer van Donderdag na
dere mededeelingen doen.
Voor heden willen wij, ingevolge onze
toezegging, eenige persuittreksels geven
betreffende de serie voorstellingen der
volgende week. Omtrent den gang van
het verhaal weet de lezer, die regelmatig
de feuilletons volgt, reeds voldoende wat
hij voor vleesch in de" kuip heeft; uit
het boeiende, geestige verhaal is een
niet minder boeiend tooneelstuk ont
staan, dat niet alleen den toeschouwer
een ganschen avond in spanning houdt,
maar dat ook een ernstigen en leerzamen
ondergrond bezit. »De Telegraaf* karak
teriseerde het dan ook als volgt
«Het aardigste van het geval is, dat
het niet onwaarschijnlijk wordt in de
avonturen, waarin wij hem (n.1. Ernest
Bliss) zien. Het is een prettig amuse
ment, dat van fijner allooi wordt, vooral
door het goede spel.*
»De Tijd* Een sprookje uit dezen tijd
voor groote menscheneen vertooning
om.met heel de familie naar toe te
gaan.*
«Het Volk*Een genoegelijk blijspel
inderdaad. Een vertooning, die een vol
komen begrijpelijk succes had bij het
dankbare publiek.*
Voor deze voorstelling, die Woensdag
6 Juli a.s. plaats heeft, worden zoolang
de beschikbare voorraad strekt, dagelijks
kaarten verkocht, uitsluitend aan abonné's,
tot een maximum van 2, tegen den prijs
van 50 cents inclusief belasting en au
teursrechten.
Vrijbiljetten, in welken vorm ook, zijn
voor deze goedkoope voorstelling niet
Idig.
Twee Heldersche vliegers gedood.
Gistermiddag is te Vaals (L.) een nood-
lottig vliegtuigongeluk gebeurd. Drie
militaire vliegtuigen van de Kooy ver
schenen omstreeks een uur boven het
vliegterrein aan het Bosch. Plotseling
scheen aan een der motoren van een der
vliegtuigen, Z 19, iets te gaperen, zoodat
dit neerstortte. Een der inzittenden sprong
uit het vliegtoestel, doch geraakte er
onder. De andere was in het vliegtuig
vastgebonden en kon niet meer los komen.
1 oen het vliegtuig tegen den grond sloeg,
ontstond een ontploffing, waardoor brand
ontstond. Het geheele vliegtuig werd in
vlammen gehuld. De beide vliegers kwa
men daarbij om het leven. Dit noodlottige
ongeval veroorzaakte begrijpelijkerwijze
groote ontsteltenis.
De beide slachtoffers zijn luit. ter zee
le klasse C. A. Weemhoff, waarnemer,
en sergeant-vliegtuigmaker W. J. Nijhoff,
beiden alhier.
Luit. t. z. Ie kl. C. A. Weemhof.
Nader wordt hieromtrent gemeld:
De beide andere vliegtuigen zijn door
gevlogen. Het is waarschijnlijk dat de
bestuurders van deze vliegtuigen niets
gemerkt hebben.
Een vertegenwoordiger van Vas Dias
heeft kort na het ongeluk een onderhoud
gehad met den heer S. Stubach, den
eigenaar van den Wilhelminatoren, die
aan den rand van het vliegveld op onge
veer 30 meter afstand van de plaats van
de ramp staat. De heer Stubach was
tegen twaalf uur in zjjn tuin werkzaam,
toen hij drie militaire vliegtuigen boven
het landingsterrein zag verschijnen. Een
van de vliegtuigen scheen een motor
defect te hebben en daalde in een groote
bocht in de richting van het vliegveld.
Het vliegtuig was reeds zoo ver gedaald,
dat de beide andere toestellen in noorde
lijke richting vertrokken.
»Plotseling, in de laatste bocht voor
de landing, aldus de heer S., zag ik het
toestel in het bosch terecht komen en
hoorde een hevig gekraak. Onmiddellijk
spoedde ik mij naar de plaats, waar het
toestel was gevallen. Toen ik daar aan
kwam, was daar reeds een student uit
Aken, die op het vliegveld had gestaan
en eveneens het ongeluk had gezien.
AU BON MARCHE
ALLE
PRIJZEN
Serg.-vlieger D. J. Nijhof.
Het vliegtuig was in brand geraakt, doch
één der inzittenden konden wij nog be
reiken. De man zat echter vast en daar
om holde ik weg om een bijl te halen.
Nauwelijks nadat ik was vertrokken,
hoorde ik een geweldige ontploffing en
spoedig daarop stond zoowel het toestel
als de boomen in de nabijheid in lichte
De heer Stubach heeft toen telefonisch
de autoriteiten en de brandweer van
Vaals en Aken gewaarschuwd. De burge
meester van Vaals, de heer Rhoen, en
de dokters Bloem en Keunen waren
spoedig ter plaatse. De Vaalsche brand
weer had het vuur spoedig gebluscht.
Toen de brandweer uit Aken verscheen
behoefde zij geen dienst meer te doen.
Nadat het vuur was gebluscht werden
de beide vliegers uit hét geheel vernielde
toestel gehakt. De lijken waren grooten-
deels verkoold. Zij zijn per auto voor-
loopig naar Vaals gebracht.
De heer C. A. Weemhoff behaalde op
17 April 1919 zijn vliegbrevet, vloog zelf
niet meer, doch was chef van den waar-
nemingsdienst aan de opleiding op de
Kooi. Hij had zitting in de commissie
voor het afnemen van het examen voor
het navigatie-brevet.
De heer W. J. Nijhoff behaalde 7 Juni
1926 zijn vliegbrevet.
DE „DUBROVNIK".
Na een verblijf van ruim drie weken,
zal de Yougo-Slavische torpedobootjager
Woensdag of Donderdag uit onze haven
vertrekken, daar de werkzaamheden aan
de vuurleiding dan zullen zijn beëindigd.
Ongetwijfeld heeft de bemanning hier
een genoegelijken tijd doorgebracht en
zullen zij zeker met pleizier op hun ver
blijf in onze stad terugzien. Overal kon
men ze met hun witte petten bemerken.
Bij concerten, op Huisduinen, overal
waar wat te beleven viel. Daarbij hebben
zij zich keurig gedragen. Klachten, hoe|
gering ook, kwamen ons niet ter oore.
Wij hebben den commandant nog tic r
zijn meening gevraagd over het verfejï
hier ter stede.
Vol lof was deze over de gastvrijheid
die de officieren en de bemanning overal
hebben gehad. Zij hebben hier vele goede
vrienden gevonden. Door de families der
officieren zijn zij uiterst vriendelijk ont
vangen.
Over de voetbalmatches was hij ook te
vreden. Zijn mannen hebben hier gespeeld
tegen tegenstanders die het fair play hoog
hielden, in tegenstelling met ontmoetingen
elders.
De vlootrevue. Het vertrek.
Om half negen, Zaterdagochtend,
maakten wij ons op, om ons te begeven
naar het bureau van den chef van den
staf alhier om daar de inlichtingen in
ontvangst te nemen, die overste Jolles
aan de verslaggevers zou verstrekken,
betreffende de vlootrevue van de onder
zeebooten.
Het was druk op het Havenplein. Een
groot aantal auto's bevonden zich op het
parkeerterrein om de reünisten van het
„Roode Kruis" naar de Wieringermeer te
brengen. Doch dit gedeelte van onze
verslaggeverstaak was voor ons afgeloo-
pen, thans zouden wij de zilte golven
gaan bevaren.
Vijf persinenschen maken hun opwach
ting bij den heer Jolles en worden door
hem ingelicht en' krijgen mededeeling aan
boord van welk schip zij zich moeten in
schepen.
Voor ons, de fotografen en voor enkele
andere genoodigden waren de torpedo
booten „Christiaan Cornelis" en „Willem
Warmont" ter beschikking gesteld.
Wij moeten aan boord van het eerstge
noemde vaartuig embarkeeren. Alle foto
grafen hebben wij eveneens aan boord,
waaronder menschen van „Polygoon", de
bekende filmfabriek in Haarlem, die een
geheel arsenaal van toestellen hebben
medegenomen, welke in dezen tijd van
de sprekende film nu eenmaal noodig
zijn. Wij volstaan met een potlood en een
blocnootje. „Jullie mogen die toestellen
wel in het midden van de boot zetten",
wordt er gezegd, „anders kapseizen we
nog". Want, ziet u, de twee persbooten
behooren niet tot de grootste vaartuigen
der Nederlandsche marine, ze zijn vrij
klein, doch kunnen toch nog een aardige
snelheid ontwikkelen, n.1. 17 mijl. Zij wor
den o.m. nog gebruikt voor de opleiding
van het stokerspersoneel.
Het is schitterend weer. De haven levert
een aardig levendig gezicht op met de
verschillende gepavoiseerde schepen, de
„Dubrovnik" vlagt mede ter eere van het
Hollandsche feest.
De genoodigden zijn thans over de twee
vaartuigen verdeeld. Een aantal adelbor
sten neemt aan den tocht deel. Verder is
er nog een bijzondere gast aan boord
van de „Willem Warmont" n.1. de stoker
olieman I. de Visser, een der leden van
de bemanning van de „O 1".
Verschillende andere vaartuigen, „G"-
en „Z"-booten hebben de andere toeschou
wers aan boord, officieren, onderofficie
ren met hunne dames.
Een stoker vertrouwt zijn maat toe, dat
hij 200 pond heeft, stoomdruk dan wel te
her het bevel geven om de trossen los te
gooien.
Beide torpedobooten hebben een officier
aan boord, die alle vragen met dé meeste
voorkomendheid beantwoordt.
Spoedig zijn wij buiten de haven. Er
staat een lekker frisch briesje. In het
Malzwin zijn de duibooten nog bezig een
linie te vormen, wat echter niet zoo heel
gemakkelijk gaat, daar er een vrij ster
ke stroom staat, zoodat het bij sommige
duikbooten, die reeds voor anker liggen,
lijkt of zij varende zijn, met zulk een
geweld stroomt het water tegen den boeg
op. Wij jagen een paar keer om de booten
heen. Het is een lange linie. De „M 1"
ligt het meest oostelijk, dan volgen de
„0"-booten van 614. De „M 1" is een
onderzeeboot-mijnenlegger, welke van
Duitschland is overgenomen, de „O 8" is
van de Engelsche regeering gekocht. Zij
hebben beide een vorm, die boven water
nogal sterk afwijkt van die van de Neder
landsche booten.
Verschillende vaartuigen varen op de
reede. De „Nautilus", de „Vulcanus", de
„Dageraad" van de T.E.S.O., afgestaan
aan de Vereeniging „Onze Vloot". Ver
der zijn er eenige particuliere jachten,
die met het lekkere windje over het
water scheren. Een eenzaam vliegtuig
maakte hoog in de lucht een looping.
De onderzeebooten liggen nu alle ge
meerd. De „Z"-booten liggen ten zuiden
van hen. Ten noorden van de onderzee
booten liggen de „Jacob van Heems-
kerck" en de „Gelderland". Alle stillig
gende booten zijn gepavoiseerd, hetgeen
een mooi gezicht oplevert.
Om ongeveer half elf zien wii, dat op
de „Gruno" in de haven de Prinsen-stan
daard wordt geheschen en even later vaart
het schip den havenmond uit.
De „Gruno" staat onder bevel van lui
tenant ter zee le kl. J. F. W. Nuboer en
heeft de navolgende officieele personen
aan boord.
Z.K.H. Prins Hendrik met diens adju
dant. luitenant ter zee der le kl. J. W.
Termijtelen; de Minister van Defensie,
mr. dr. L. N. Deckers, met ziin adjudant,
luitenant ter zee der le kl. G. G. Bozuwa;
de commandant der marine te Willems
oord, schout-bii-nacht C. J. E. Brutel de la
Rivière, met ziin adjudant, luitenant ter
zee der le kl. C. Mooienburgh; vice-admi-
raal jhr. G. L. Sohorer, chef van de afdee-
ling materieel van het Dep. van Defensie,
deze is de oudste reünist en heeft de eerste
onderzeeboot naar Indië gebracht: schout-
bii-. cht J. de Graaff, chef van den ma
rinestaf; de burgemeester van Den Hel
der, de heer W. F. G. L. Driessen; de gar
nizoenscommandant, majoor Ridder van
Rappard; de directeur der Rijkswerf, ir.
A. L. Bijl; gepens. vice-admiraal A. F.
Gooszen, oud-commandant der Zeemacht
in Oost-Indiëgepens. Schout-bii-naoht
M.S.D. J. de Winde; de heer Van Bem-
melen, de voorzitter van de Kon. Ned. Ver.
„Onze Vloot"; kapt, ter zee F. W. Coster,
commandant van den onderzeedienst, en
kapt. ter zee Armin Pavitch, commandant
van den Yougo-Slavischen torpedoboot
jager „Dubrovnik".
Dan vaart de „Gruno" langzaam langs
de linie van onderzeebooten. Even voor
bij de rij stopt het schip. De admiraals
sloep komt langszijde om Z.K.H. af te
halen en hem naar de O 13 te brengen
waarmede hij een tochtje zal maken,
waarbij ook gedoken zal worden. De
minister begeeft zich aan boord van de
O 14. Zijn vlag wordt op de „Heems-
kerck" gestreken waar zij gedurende de
revue heeft gewaaid.
De linie van duikbooten is thans ver
broken. In rook en schuim varen de
twee duikbooten weg. De vlaggen worden
thans ingenomen.
Nu is het de beurt van den fotograaf 1
Schipper Momber zet de telegraaf op
volle kracht en daar gaat de oude Chris
tiaan alle schepen voorbij.
Op alle vaartuigen staat de bemanning
opgesteld. De »Gruno« vaart eerst be
noorden »Heemskerck« en «Gelderland*
die de gebruikelijke saluutschoten lossen.
Dit veroorzaakt een beetje drukte op ons
schip. De menschen van Polygoon zijn
druk in de weer om deze geluiden op te
vangen en een ieder die het waagt te
spreken wordt met een snelle beweging
het zwijgen opgelegd. Het was jammer
voor hen dat wij op een behoorlijken af
stand moesten blijven, zoodat het filmen
geen volkomen succes werd.
Het joelen van de bemanning komt ook
niet tot ons, alleen voelen wij den lucht
druk van de afgevuurde schoten. Daarop
kunnen wij voorbereid zijn, want eerst
zien wij de vlam van het schot en enkele
seconden daarna hooren wij pas den knal.
Elk schip komt op zijn beurt voor de
lens en het is een lust te zien hoe wij
door het water vliegen. De schipper
heeft er zelf ook pret in. Wij hebben
nu de geheele rondte gemaakt. De schip
per trekt de telegraaf van volle kracht
terug. „Het is nu wel genoeg", zegt hij,
„daar beneden zullen ze nu wel zweeten".
De fotograaf maakt van de gelegenheid
gebruik om hem op de brug te kieken.
Van de «Heemskerck* klinken de toonen
van het volkslied.
Wij gaan nu naar binnen, daar een
der verslaggevers zijn copij nog wilde
telefoneeren. Voor leeken lijkt het of
schipper Momber ons op de steenen van
het Wierhoofd wil zetten, maar hij rekent
op den vloed die nog loopt en vlak langs
den steiger, waarop vele belangstellenden
staan varen wij de haven weer binnen
en liggen vlug op onze plaats voor de
Marinekazerne gemeerd.
Het zeetochtje is weer achter den rug
en nu is het wachten op de terugkomst
van den prins.
Om ongeveer half een komen de O 13
en vlak daarachter de O 14 in de haven.
De prins, gekleed in admiraalsuniform
begeeft zich aan wal, waar hij begroet
wordt door den Schout-bij-Nacht en diens
adjudant. Het blijkt, dat de burgemeester
de vaartocht eveneens heeft medegemaakt.
Kort daarna stapt ook de minister aan
wal en hiermede was aan de vlootrevue
een einde gekomen.
Het bezoek aan de „Dubrovnik'1
Wii hebben reeds geschreven dat dit
vaartuig, Lr eere van het jubileum even*
eens gepavoiseerd was. Van den achter
mast woei deHollandsche driekleur. Het
is gewoonte om, wanneer er een of andeii
feest is in een land dat door een vreemden
oorlogsbodem wordt bezocht, de vlag vani
dat land te hiischen. Onze vlag verschilt
slechts weinig van de Yougo-Slavische.
De volgorde der kleuren is precies anders*
om als bii de onze, terwijl er zich tevens
een wapen in bevindt.
De jager zag er keurig uit, klaar om de
hooge bezoekers te ontvangen.
Het eerst kwam Prins Hendrik aani
boord. Aan de valreep werd hü begroet
door den commandant, die hem vervolgens
aan de officieren voorstelde, waarna een
rondgang door het schip volgde. Z.K.H,
toonde veel belangstelling voor de inrich
ting en de uitrusting van het schip. Eigen»
aardig deed voor ons de roep aan, bedoeld!
als welkomstgroet aan de gasten. Onze
nationale vlag werd gestreken en in plaats
daarvan werd' dé standaard van den Prins
geheschen.
Toen de Prins vertrokken was, kwam
de Minister van Defensie voor een bezoek
aan boord, die eveneens een rondgang over
het schip maakte en aan de officiereu
werd voorgesteld1.
Ministerieel bezoek.
Na afloop van den vaartocht bracht'
minister Deckers Zaterdagmiddag om»
streeks 3 uur een bezoek aan den Onder
zeedienst. De Minister, vergezeld van den
commandant der marine, schout-bij-nacht
Brutel de la Rivière en andere autoritei
ten, begaf zich over de binnenplaats naar
den troep, die stond aangetreden, waar hij
officieren, onderofficieren en manschap
pen vervolgens toesprak.
Ik acht het, aldus zeide Zijne Excel
lentie, een voorrecht dezen dag hier te
zijn om een blijk van belangstelling te
kunnen geven in het zilveren jubileum
van het wapen, in den dienst waaraan gij
allen uw krachten hebt gegeven. En ik
'rins
Hendrik bezoekt de „Dubrovnik". Z.K.H.
wordt rondgeleid door den commandant.
Qezoefc aan de kazerne van den Onderzeedienst,
Naast den prins de Schout-bij-nacht er. Comm. Coster,
De minister van Defensie bezoekt de „Dudrovnlk". Tijdens de vlootrevue van Zaterdagmorgen. De
«Heemskerk* en de «Gelderland* geankerd ter reede.
Do groqp gecostumeerden, die Zondagmiddag de bezoekers op het
sportterrein van den Onderzeedienst uitstekend vermaakten.
T^rnfeest O.K.K. Links. Een overzicht van den stoet. Rechts. Een prachige stand op de brug.