ZELFBINDERS6Ar
Zeilwedstrijden van H.W.N.
VAN DONDERDAG 30 JUNI 1932.
TWEEDE EN LAATSTE BLAD.
KONIJN's PRESKOP.
Stadsnieuws.
Een leerzame middag. - Zeilers lief en leed. -
Een goede sportmiddag.
In Crisistijd is kwaliteit goedkooper
Licht op
voor alle voertuigen:
Zomertijd.
Donderdag 30 Juni 21.52 uur
Vrijdag 1 Juli 21.52
Onze stadgenoot, de heer P. J. v. d.
Kleyn, is geslaagd voor het examen van
rijksklerk.
Op de te Den Haag gehouden ma
chinisten-examens slaagde voor het theo
retisch diploma O, onze plaatsgenoot, de
hoofd-werktuigkundige der K. P. M., J.
P. Gode.
Bij de heden gehouden eindexamen
aan de Hoogere Handelsschool te Den
Helder slaagden de dames N. v. d. Brug
ge, W. v. d. Wetering de Rooy, J. Stasse;
en de heeren C. Bakker, W. Baljé, G.
Bastiaanse, T. Boon, W. Braakensiek, J.
Dijker, D. M. Kalt, G. Molenkamp en P.
J. Verstegen.
JUBILARIS SPOORWEGEN.
Naar wij vernemen zal de conducteur
Leen Wagenaar, Ruiterstraat, alhier,
Vrijdag a.s. 25 jaar bij het spoor zijn en
dan als zoodanig gehuldigd worden.
OPBRENGST „ZONNESTRAAL"-DAG.
De opbrengst van de gehouden collecte
bedroeg 584.
„ORANJE HARMONIEKAPEL".
Tweede zomerconcert op Donderdag
7 Juli 1932, des avonds van 8.30 u. tot
10 u. in het Julianapark.
Programma:
i. Koraal (Psalm 68).
X L' Ami Victor-marsch J. Chaillet
3. Ün« Nuit d'Eté, ouverture G. Tack
4. Le Souvenir H. Charles
(Solo de concert pour Tenorhoorn.)
(Solist de heer P. de Jong.)
5. Ein Marchen. Walzer W. A. Müller
6. La Bruyère. Ouverture M. J. H. Kessels
7. Le Trouvère. Grande fantasie Verdi
8. Finale.
VERKEER TUSSCHEN DEN HELDER
EN DE WADDEN EILANDEN.
Zaterdag arriveerde te Vlieland het s.s.
„IJselmeer" hetwelk den dienst zal on
derhouden tusschen Den Helder-Texel-
Vlieland-Terschelling v.v. Behalve de
maanden Juli en Augustus is er van Vlie
land en Terschelling slechts één keer per
dag verbinding met den vasten wal. Dat
de Noord-Hollandsche eilanden Vlieland
en Terschelling nu ook door een stoom-
bootdienst met Noord-Holland zijn ver
bonden, wordt door de eilanders met
vreugde begroet, en wij twijfelen niet of
ook van Noord-Holland uit zal het de
nieuwe onderneming niet aan belangstel
ling ontbreken.
MELKPRIJSVERHOOGING.
Blijkens advertentie in het nummer van
heden is de melkprijs hier ter plaatse
tengevolge van de hoogere zuivelprijzen
met ingang van 1 Juli met 2 cent per liter
verhoogd.
DE VERPLAATSING DER MARKT.
Door het raadslid, den heer J. J. Schoef-
felienberger, zijn d.d. 29 Juni de volgende
vragen gesteld aan het College van B.
en W.:
Acht het Gollege van B. en W. het niet
noodig, voor het houden van de Zaterdag-
avondmarkt een geschikter plaats aan te
wijzen dan de thans aangewezene?
Zoo ja, daarvan dan aan de belangheb
benden op tijd kennis te geven.
Acht U het Stationsplein daarvoor niet
veel geschikter, mede met het oog op de
breede, zoodat er aan beide zijden de op
stallen geplaatst kunnen worden?
DE ELECTRISCHE FIETS.
Een week geleden is door ons reedis mel
ding gemaakt van het door de Firma Heij-
ligenfoerg alhier in den handel brengen
der electrische fiets, de nieuwe vinding
van Philips.
Als tweede in Den Helder demonstreerde
Dinsdagmiddag jJ. voor ons kantoor de
heer K. Majolé uit de Middenstraat met
een dergelijk rijwiel, nu echter Simplex-
fabrii'kaat. De heer Majolé verzocht ons
persoonlijk een ritje te maken, zoodat wij
óns konden overtuigen van de voordeelen
van zulk een rij wiel,, hetgeen wij gaarne
aannamen.
Een groot voordeel van dit rijwiel is,
dat de bouw van de fiets evenals bij een
motorrijwiel van dien aard is, dat men
heel gemakkelijk met de beenen bij den
grond kan komen. Het geheel voelde bij
zonder stevig en soepel aan en is ook zon
der gebruik van den motor licht berijd-
baar. Evenals de heer Heijligenberg heeft
ook de heer Majolé zijn rijwiel reeds ver
kocht.
ORGELAVOND FEIKE ASMA.
Het was slechts een klein aantal lief
hebbers, dat zich Dinsdagavond opge
maakt had naar de Groote Kerk, waar de
•heer Asma het aangekondigde concert zou
geven. Natuurlijk hadden, zooals steeds,
de afwezigen ongelijk, want zij hebben
een concert gemist, dat boeide door veel
zijdigheid en afwisseling en dat ons wel
een goeden kijk gaf op de mogelijkheden
die het kerkogel aan bekwame bespelers
biedt. Zouden wij het gebodene moeten
rubriceeren, dan staan onder de compo
nisten, die dezen avond vertegenwoordigd
waren, Bach en Boëllmann boven aan.
Van Bach was er een toccata, met adagio
en fuga (c dur), die het best met het epi
theton „grootsch" kan worden gesierd;
ook de toccata en fuga d moll was echt
Bach-iaansch. En de Suite Gotbique van
Boëllmann bevatte een zangerig menuet,
een innig en eveneens zangerig Prière,
een zeer interessante toccata, terwijl dit
groote nummer met een mooi en origineel
koraal aanving. Van Handel kregen we
het bekende concert in F met het koekoek
en nachtegaal allegro. Van dezen meester
gaat het verhaal, dat hij zich zijn betee-
kenis als componist zeer goed bewust was
en bij een gelegenheid, dat men zijn mu
ziek critiseerde, op tamelijk arroganten
toon zou hebben gezegd: „Was, meine
Musik sol 1 te nicht gut sein?" Hadden wij
Handel Dinsdagavond hier persoonlijk in
de kerk gehad, dan zouden wij hem rond
uit in zijn gezicht hebben gezegd wel eens
mooier muziek van hem te hebben ge
hoord. Mén kon niet aan den indruk ont
komen alsof hier meer verstand en rou
tine dan wel inspiratie tot deze compositie
geleid hebben. Verder kregen we nog
Cesar Franck, die na Bach en Boëllmann
op het tweede plan kwam, terwijl de groote
sonate no. II van Van 't Kruys wegens
den tijd (en misschien, maar dat zeide de
heer Asma er niet bij, ook wegens het ge
ring aantal bezoekers) werd gesuppri
meerd. Zoodoende waren we om half tien
op straat. De heer Asma besloot met een
tweetal zijner bewerkingen van geestelijke
liederen, „Nader mijn God bij U" en
„Klem vast aan de rots u".
De circa 60 bezoekers waren ten zeerste
voldaan over het gebodene.
VERKEER IN NOORD-HOLLAND.
Vele klachten worden geregeld ver
nomen over den Rijksweg tusschen de
Munitiemagazijnen 1800 Roeden en den
toegangsweg naar Amsterdam langs den
Hoofdweg. Het wegdek, bestaande uit af
wisselend kei- en klinkerbestrating, ver
toont een onregelmatig oppervlak. Vooral
bij de klinkerbestrating in keperverband
komt het voor, dat de klinkers wegge
drukt en gekanteld zijn, waardoor over
de breedte van den weg verraderlijke ver
zakkingen zijn ontstaan, die bij het berij
den zeer hinderlijk zijn. Het autoverkeer
ondervindt op dit weggedeelte vele harde
stooten, waardoor het ontwikkelen van
een normale snelheid niet mogelijk is,
zonder abnormale slijtage aan materieel,
tengevolge van het losrammelen van on
derdeden en het te zwaar aanspreken
van assen en veren.
De B. B. N., Bond van Bedrijfsautohou
ders in Nederland, heeft zich tot den
Rijkswaterstaat in het Arrondissement
Haarlem gewend, om te informeeren of er
reeds plannen in voorbereiding zijn tot
reconstructie van dit weggedeelte en
tevens aan te dringen op spoedige ver
betering in den bestaanden toestand.
Verder wordt veel geklaagd over den
minder goeden toestand, waarin de Rijks
weg langs het Noord-Hollandsch Kanaal
en de Binnenhaven te Den Helder vanaf
het depöt van de Bataafsche Import Maat
schappij nab(j de Gemeentereiniging tot
aan de Zuidstraat verkeert.
Tot den Rijkswaterstaat te Alkmaar
werd door den B. B. N. het verzoek ge
richt, om tot spoedige verbetering over te
gaan.
AU BON IVIARCHE
„H. W. N.", onze altijd actieve jonge
watersportvereeniging heeft Dinsdag
weer zeilwedstrijden op het „Kuitje" ge
houden en, zooals nu reeds een drietal
jaren het geval was, waren wij weer
tegenwoordig.
De wedstrijden zouden om half vier
aanvangen, doch reeds vroeg in den mid
dag begon de uittocht uit de jachthaven.
Ik kon nog net aan boord van de
„Coenraad Pieter", het olievaartuig van
den heer Bot klauteren; het was al bijna
van den steiger gevaren, doch wanneer
1 je drie jaar lang bij „H. W. N." als gast
bent geweest, zie je daar niet meer tegen
op. Zes of zeven vaartuigen heeft de
„Coenraad Pieter" op sleeptouw, o.a. de
heer Heyboer, die onbewust van de
komende dingen, zijn jachtje in orde
brengt. Wim Coolhaas scharrelt in z'n
eentje naar de sluizen. Met z'n alleiï
varen we de groote sluis in. De heer
Heyboer houdt voor zijn toehoorders een
technisch betoog over het zeilen. Voor
hem staat er wel een beetje veel wind en
hij zal wel moeten reven, zegt hij.
Na eenige moeite komen wij uit de
sluis. Ik blijk toch nog niet volleerd te
zijn. Er moest een touwtje vastgemaakt
worden en toen dat gedaan was, was het
niet goed. Een passagier van de „Tan-
neke" die bij ons aan boord was gekomen,
kan er niet meer af, maar deze kleine
verdrietelijkheden behooren bij het zei
lersleven en hebben langzamerhand een
zeilersvocabulaire doen ontstaan.
Verschillende vaartuigen zeilen al lek
ker voor den wind. Daar is de heer Smit
met zijn „Dolfijn" en verderop scheert
Map Kruyff met z'n jol over het water.
Wij zullen eerst de boeien uitleggen.
De bemanning van de „Coenraad Pieter"
wordt uitgebreid met twee jongedames.
Met mijn zeemanschap valt het nogal
mee. Ik kan tenminste al mooi een touw
om den bolder leggen en met den pik-
haak manoeuvreer ik ook zoo handig dat
het den schipper de opmerking ontlokt,
dat „we een goeie matroos voorop heb
ben", en dat van iemand die alleen maar
met den penhouder overweg kan.
Na eenigen tijd zijn alle bakens uitge
zet en ik ga over op het startschip, het
jacht „Avontuur" van den heer Coolhaas.
Daar ben ik aangeland temidden van
drie cracks op watersportgebied, ten eer
ste de heer Coolhaas zelf, dan bootsman
Langerak en de havenknecht, de heer
Luppers. Niettemin kan ik, al is het maar
een heel klein beetje, aan de organisatie
van den wedstrijd deelnemen.
De wedstrijden.
Dan beginnen de wedstrijden. Het eerst
is de handicapklasse aan de beurt. Hierin
starten de „Dolfijn" (Smit), „Tanneke"
(Heyboer) en „Folkert" (Jaarsma). Een
start van zeilvaartuigen is altijd span
nend. De stuurlui moeten het zoo uitreke
nen dat zij geen seconde te vroeg over
de lijn gaan en toch moeten zij er voor
zorgen een zoo mooi mogelijken start te
maken. Dit vereischt een handig manoeu
vreeren.
Oorspronkelijk ligt de heer Heyboer er
het beste voor, doch door de een of andere
oorzaak kan hij niet op den juisten tijd de
startlijn overschrijden. De heer Jaarsma
gaat als no. 1 over de lijn, de heer Smit
is no. 2. Deze wijst ons op een scheurtje
in z'n grootzeil, hetgeen bezorgdheid op
de „Avontuur" wekt. Met dezen wind is
dat zeer bedenkelijk en de gevolgen bleven
dan ook niet uit. De eerste boei was nog
maar net gerond, toen het zeil steeds ver
der inscheurde. Nog gaf de heer Smit het
niet op, doch de vernieling ging steeds
verder en eindelijk was de „Dolfijn" wel
genoodzaakt om de baan te verlaten. Erg
jammer, want we hadden allen op een
mooien strijd tusschen den heer Smit en
den heer Jaarsma gerekend. Deze laatste
is nu ver voor de „Tanneke". Voor den
eersten keer rondt de heer Jaarsma, dan
komt de heer Heyboer opzetten, doch
deze eerste ronding zou tevens zijn laat-
sten inlezen wedstrijd worden en dat zat
zoo.
Wij kregen bezoek van den directeur
van de Zeevaartschool en deze werd door
zjjn jongens in hun vlet naar het start
schip gebracht. Nauwelijks was deze aan
boord of de heer Heyboer kwam opzet
ten. „Houden jongens", riep bootsman
Langerak, uit vrees, dat, wanneer zij zou
den af stooten, zij de „Tanneke" zouden
hinderen.
Scherp, te scherp kwam de heer Hey
boer aanzeilen. Eerst raakte zijn boom
dirk ons stalen voorwant, daarna greep
deze in het harpje van het tuig van de
vlet, zoodat deze van ons schip werd weg
getrokken. Geschreeuw, geroep, conster
natie, de boomdirk zwaait over ons schip
en smijt mij bijna in de kajuit. Er valt
echter niet veel aan te doen. De vlet van
de Z. V. S. wordt weggetrokken, erger,
omgetrokken en de vier inzittenden lig
gen te water. Goed voor de tegenwoordig
heid van geest. Een jongen van de
„Tanneke" springt ook te water, zoodat
er vijf drenkelingen zijn.
Ijlings komt de „Coenraad Pieter" aan
varen met den heer Bot aan boord en
pikt de drenkelingen op. De fok van de
„Tanneke" is gescheurd, de heer Hey
boer is van verdere mededinging uitge
schakeld, zoodat de heer Jaarsma alleen
overblijft.
Dit is echter niet het eenige ongeluk.
Voor den aanvang der wedstrijden was
de zoon van den heer Langerak al met
zijn vaartuig omgeslagen.
Intusschen zijn de jollen prachtig ge
start. Het zal hier een vinnige strijd
worden. Met kennersoogen worden ze na
gestaard. De baan levert vrij veel moei
lijkheden voor de vaartuigen op en daar
bij is het uitkijken naar de ondiepten.
Groote voorzorg is hier geboden. Met
vrijwel stilstaand water zijn wij begon
nen en de eb begint reeds door te trek
ken, zoodat wanneer de baan niet zuiver
wordt gezeild een stranding volgt, het
geen enkelen tot hun schade hebben
ondervonden.
De wedstrijd voor de kano's wordt in
de haven zelf gehouden. Het eerst star
ten een viertal kano's, gepagaaid door
jongens beneden de vijftien jaar. Vol
moed gaan zij er vandoor. Het is betrek
kelijk een heel eind wat deze jonge wa
terratten hebben af te leggen.
Een tweede groep kano's vertrekt. De
verhouding is hier een beetje ongelijk.
Eén jongen, tegen een tweepersoons
kano, welke gestuurd wordt door twee
dames, die beiden niet voor den poes zijn.
Doch sportief aanvaardt Jan Noot den
strijd, aangemoedigd door gebrul van den
wal en door den heer Langerak. Met
slechts een klein verschil verliest hij den
kamp.
„Wim zit in de soep," zegt zijn vader.
Het blijkt, dat hij aan den grond geloo-
pen is, waarvan Kruyff een dankbaar ge
bruik maakt.
Dan komen de vletten aan den start.
Ondanks onze stille hoop, dat de jongens
van de Zeevaartschool er nog in mochten
slagen hun gekapseisd vaartuig zeilklaar
te krijgen, zijn ze hier niet in geslaagd,
zoodat er slechts twee deelnemers zijn;
de heer Stevenson zal het tegen den heer
Bot moeten opnemen en dat is geen licht
karweitje.
De vlet van den heer Stevenson zeilt
beter en zoodoende is hij een groot ge
deelte van den baan voor. Bij den boei
bij de sluisput moet hij het echter tegen
de meerdere ervaring van den heer Bot
afleggen. De heer Langerak, die bij
wjjze van spreken op eenige kilometers
afstand kan zien of een schoot wel goed
is aangehaald, heeft dit al zien aanko
men. Hij vindt het jammer, want, niet
waar, de heer Stevenson zeilt een vlet van
de Z. V. S. en de eer van de school moet
toch worden opgehouden.
De vorige nummers zijn nu zoo lang
zamerhand afgeloopen. De sloepen van
de Zeevaartschool moeten nog zeilen.
Startvrees hebben de heeren; na het vijf-
minutenschot zitten zij nog een eind in de
haven, een zeilt er zelfs nog maar van
het startschip af.
Dan komen zij opzetten, de machinisten
zijn voor, de stuurlieden komen achter
aan. Op den baan geven zij echter elkaar
niet veel toe en „hangen" aan elkaar zoo
als bootsman Langerak het uitdrukt. De
stuurlieden halen, ongewild nog een lee-
lljken streek uit. Bij een boei zitten zij
aan den grond en snijden daarbij het
touw van dat baken door, wat anderen
deelnemers later leelijke parten zou
spelen.
Het water is hard gevallen en het is
voor deze groote sloepen geen doen
meer om den baan te zeilen. Daarom
wordt besloten voor deze klasse maar met
één ronde te volstaan, welke door het
machinekainerpersoneel wordt gewonnen.
De heeren Stevenson en Bot zjjn onder»
wyl aan hun tweede ronde. De boei is
echter aan het wandelen gegaan en de
heer Stevenson maakt een groote bocht
om hem nog te ronden. Schipper Bot
heeft het in de gaten en houdt af, op
het volgende baken aan. Niettemin komt
de eerste mooi opzetten en met slechts
gering verschil gaan beiden door de
finish.
Aan boord van de „Avontuur" hebben
wjj onderwijl den inwendigen mensch
versterkt. De snert smaakt heerlijk. Al is
het mooi weer, als je zoo'n tijd op het
water zit met dezen wind, dan lust je toch
wel wat. Het verwarmt opperbest.
De wedstrijden zijn afgeloopen. Wij
gaan anker op, al kost het wat moeite om
dit uit den grond te trekken, met z'n
drieën staan we eraan te wurmen, doch
eindelijk schiet het uit den bodem. Regel
matig puft de motor en wij varen de
groote sluis weer binnen, waar wij eenige
uren tevoren uitgevaren zijn. Vrijwel alle
deelnemers liggen daar nog. Een groote
aak met een sleepboot komen ook in de
kolk, de „Coenraad Pieter" komt er ook
bij en zoo is de sluis geheel gevuld.
De zeilers komen bij elkaar om de we
tenswaardigheden van dien middag te be
spreken, Zeilerstaal en zeilerslatijn.
Als bijen uit de korf stroomen wij uit de
sluis en varen naar de jachthaven, waar
wij spoedig weer gemeerd liggen. Toen
was het prijsuitdeelen aan de beurt het
welk de heer Coolhaas weder op z'n ge
wone geestige wijze deed.
Het was weer een fijnen middag. Er
woei misschien een beetje te veel wind,
maar toch was het goed zeilweer. En
leerzaam was het ook. Tegenslagen kun
nen goed zijn om de noodige ervaring
voor den volgende keer t.e geven, en wa
tersport is een sport van ervaring en
kijk op de dingen.
De gang van zaken in H. W. N. is uit
stekend, de geest die er heerscht is
uiterst goed. De vereeniging groeit ge
stadig, zoo zelfs, dat de jachthaven te
klein is geworden en dringend uitbrei
ding behoeft. Wie had dat bij het begin
durven denken.
Uitslagen.
Hieronder volgen de uitslagen.
I. Gemengde Klasse (3 ronden)
I. „Folkert" (Jaarsma) 1 u. 15 min.
Andere opgegeven.
II. Jollen (2 ronden).
1. „Martha" (Kruyff) 1 u. 9 min 36V»
sec.
2. „Avontuur" (W. Coolhaas) 1 u. 14
min. 37 sec.
Andere opgegeven en niet aan den start
verschenen.
III. B.M. klasse (2 ronden).
1. „Willy" (Piet Bot) 53 min. 22 sec.
Andere niet aan den start verschenen.
IV. Kano's.
Beginnelingen:
1: Ary van Noortwljk 8 min.
2. J. de Boer 8 min. 37 sec.
3. H. Coolhaas 9 min. 14 sec.
4. Dollekamp 10 min.
Volwassenen:
1. Mevr. Vermeulen en mej. v. Trlet 8 min.
2. Jan Noot 8 min. 43 sec.
V. Vletten (2 ronden).
1. Bot 1 u. 11 min. 36 sec.
2. Stevenson 1 u. 13 min. 8 sec.
VI. Sloepen Z.V.S. (1 ronde(.
1. Buist 28 min. 51 sec.
2. Kerkhoven 29 min. 50 sec.
Voor dezen wedstrijd waren behalve
verschillende medailles van de vereeni
ging ook medailles beschikbaar gesteld
door het gemeentebestuur en den burge
meester, terwijl voor den kanowedstrijd
voor jongens door den Schout-bij-Nacht
een fraai boek beschikbaar was gesteld.
BOTSING.
Dinsdagmorgen heeft op den hoek van
de Langestraat en Dijkstraat een auto
een flinke botsing veroorzaakt.
Uit de Dijkstraat kwam een heele fille
auto's en wilde de Langestraat inrijden.
De voorste auto nam de bocht niet goed,
met het gevolg dat deze tegen een der
hoekhuizen opreed. Het gevolg was dat
de wagen een allesbehalve schoon aan
zien gekregen had. Want bumber, spat
bord en nog meerdere van die auto-
onderdeelen waren leelijk gedeukt en be-
schadigd.Door den schokblijkbaar,scheur
de ook de dakgoot, met het gevolg dat
al het water van het overvloedige regen
buitje in den morgen, inde gang terecht
kwam.
EEN RUIT VERBRIJZELD.
Gistermorgen reed een jongmensch met
een handwagen langs de Bassingracht.
Dit gebeurt wel meer, maar niet veel ge
beurt het dat een jongmensch zoo'n
grooten balk te verrijden krijgt. Of dat
nu precies mag Absoluut niet.
Dat een en ander dan ook niet naar
behooren zou afloopen was te begrijpen,
want in de buurt van het café van den
heer Koning kwam een andere handwagen
aanrijden. Of het jongmensch er nu niet
langs durfde weten we niet, maar een
feit is dat op een gegeven moment de
balkenrijder met den balk pardoes door
de café-ruit heenreed, met het gevolg
een geweldig gerinkel en al de gevolgen
van dien.
V. V. V. „HELDERS BELANG".
Deze Vereeniging vergaderde gisteren
avond half negen in het Kegelhuis.
Aanwezfig waren 20 leden.
De waarnemend voorzitter, de heer
.T 0 h. B a k k e r, opende, daar de heer
Biersteker wegens ongesteldheid afwezig
was, de vergadering.
De heer Delgorge had medegedeeld', dat
hij door een andere bijeenkomst niet ter
vergadering kon komen, doch wellicht
later nog zou verschijnen.
De notulen van de vorige vergadering
worden gelezen en goedgekeurd.
Daarna was aan de orde
het jaarverslag.
van den secretaris, hetwelk als volgt luidt:
Als voornaamste punt meen ik naar
voien te moeten brengen, dat op ons aan
den Gemeenteraad gericht verzoek d.d. 17
April 1931 om toekenning eener subsidie
van 500 per jaar, de Raad in zijne ver
gadering van 25 Aug. 1931 besloot, ons
een jaarlijksche subsidie van maximaal
500 te verleenen.
De voorwaarden, waaronder het sub
sidie, dat voor het eerst over het kalender
jaar 1932 zal worden uitgekeerd, is ver
leend, zijn opgenomen in bijlage 125 van
de raadsnotulen van 1931. Als één dier
voorwaarden geldt ook, dat telkenjare in
onderling overleg tusschen de vereenigin-
gen voor veemdelingenverkeer „Helder's
Belang", de Economische Commissie voor
de gemeente Den Helder, de N.V. „Zee
bad Huisduinen" en de vereeniging
„Huisduiner Belang" de wijze*waarop in
dat jaar actie zal worden gevoerd voor de
bevordering van het vreemdelingenver
keer, zal worden vastgesteld.
Reeds waren gecombineerde vergade
ringen gehouden mét vertegenwoordigers
van genoemde instellingen op 15 Juni, 23
Juli en 27 November 1931 en 9 Febr. 1932.
De oorspronkelijke opzet was, dat de
kosten van de te maken propaganda zou
den worden gedekt, naast de gemeente-
subsidie, door bijdragen der V.V.V. „Hel
der's Belang", de N.V. „Zeebad Huis
duinen" en de vereeniging „Huisduiner
Belang".
Bü de door ons aan het Gemeentebe
stuur ingediende begrooting was hierop
dan ook gerekend.
Op de laatstgehouden vergadering is ge
bleken, dat de vertegenwoordigers van de
vereeniging „Huisduiner Belang" te dien
opzichte geenerlei toezegging konden doen
•en we vreezen dan ook voor 1932 op een
bijdrage van die zijde niet te mogen
rekenen.
Hoewel zulks niet meer tot mijn verslag
over 1931 behoort, meen ik toch nog te
moeten vermelden, dat we, ondanks dezen
tegenvaller, hebben gemeend toch tot de
uitgave van den u welbekenden folder te
moeten overgaan. Deze is in 10.000 ex.
gedrukt en over 't geheele land verspreid.
In het verslag over 1932 hierover meer.
Het ledental van 384 is in den loop van
1931 helaas met 30 verminderd en bedraagt
thans 354.
Aan den heer K. F. Oortgijsen werd een
subsidie verleend van 25 per jaar, gedu
rende 3 jaren, als bijdrage in de kosten
van het drukken en verspreiden der u op
de vorige jaarvergadering vertoonde re
clameplaat van Huisduinen als badplaats.
Helaas moesten met het oog op de kosten,
de afmetingen der plaat kleiner worden,
terwijl het aantal op 1000 ex. werd terug
gebracht.
Teneinde te komen tot de samenstelling
van een zeer noodige lijst van pensions,
enz. te Den Helder en Huisduinen werd in
de „Heldersch© Courant" van 27 Juni '31
een flinke advertentie geplaatst, met ver
zoek om opgave van adressen. In het re
dactioneel gedeelte van dat blad werd de
aandacht op die advertentie gevestigd.
Het schijnt, dat belanghebbenden niet
goed doordrongen zijn van het gr^te be
lang van zoo'n lijst, daar op dien oproep
slechts een achttal aanbiedingen inkwa
men. Aan de vele aanvragen van buiten
om toezending van zoo'n lijst kan ik dan
ook, zeer tot mijn spijt, slechts een m. i.
onvoldoend antwoord geven.
Ik sta hier voor een raadsel en meen
hierbij nogmaals op inzending van adres
sen van pensions, kamers, landhuisjes,
enz. te moeten aandringen.
In ons bestuur werd tevens de wensche-
Uikheid uitgesproken hieraan toe te voe
gen een lijst van leveranciers en winke
liers. We vestigen de aandacht van betrok
kenen op het groote belang van zoo'n
lijst.
In 1931 kwamen bij rnjj 62 aanvragen en
verzoeken om inlichtingen in.
De in het voorjaar gehouden bloem
bollen-tentoonstelling „Boltha" in het na
tuurpark de „Donkere Duinen" trok dui
zenden bezoekers, ook van elders, mede
dank zij eenige goedkoope treinen van
Amsterdam en Rotterdam naar Den
Helder.
Het door den tuin-architect C. J. van
Empelen te Heemstede ontworpen fraaie
plan heeft een flinken stoot gegeven aan
het tegenwoordige mooie aspect van dit
natuurpark.
Aan de inzenders bollenkweekers past
ook van deze zijd© nog wel een woord van
hulde en dank, waarbij we vooral ook den
steun van het gemeentebestuur van Den
Helder niet mogen vergeten.
Door het Gewest „Holland" van het
Ned. Chr. Gymnastiek Verbond werd op
25 Mei 1931 hier tér stede een jaarlijksche
turndag gehouden. Door onze vereeniging
werd hiervoor aan de Vereeniging „Turn-
lust" alhier een prijs beschikbaar gesteld.
Bii receptie ter gelegenheid van het 50-
jarig bestaan van „Helder's Mannenkoor"
was ons bestuur vertegenwoordigd.
Eveneens zijn wjj vertegenwoordigd ge
weest op het diner van den Bond van Chr.
Oranje-Vereeniigingen, hetwelk op 22 Juli
1931 in het badpaviljoen te Huisduinen
werd gegeven.
Vermelding verdenen voorts de tochten
welke met autocars worden georganiseerd
door de Pensionhoudersvereeniging van
Schoorl. Hierbij wordt ook Den Helder
bezocht. Leider is de heer W. W. van de
Garde, Laanweg 89, te Schoorl.
Zaterdag 4 Juli 1931 werd de Heldersche
Jeugdherberg „Noordkaap" in de Bree-
dwarsstraat officieel geopend. In den
Raad van Toezicht en Advies is de V.V.V.
vertegenwoordigd door onzen voorzitter.
Op 27 Juni 1931 werd aan de K. L. M.
een schrijven gezonden met een voorstel
om rondvluchten te organiseeren over
Nederland en daarin ook Den Helder op
te nemen en bovendien enkele vluchten
boven Den Helder en omgeving. In ant
woord daarop ontvingen wij de mededee-
ling dat, wegens de vroeger behaalde
resultaten, van herhaling daarvan voor-
loopig is afgezien. Slechts indien wij een
minimum aantal passagiers konden ga
randeeren was men bereid tot die vluch
ten over te gaan. Een en ander is in de
plaatselijke pers van Juli 1931 gepubli
ceerd.
Op ons initiatief zijn besprekingen ge
houden met bestuursleden der rijvereeni-
ging „Anna Paulowna", om te komen tot
een demonstratie hier ter plaatse.
Als resultaat daarvan is door de Alge-
meene Oranje-vereeniging, in samenwer
king met de Christelijke Oranje-vereeni
ging, in haar programma van 31 Augus
tus een ruiter-demonstratie door de rij-
vereeniging van Anna Paulowna opge
nomen.
De V. V. V. heeft daarbij aan de Oranje-
vereeniging een subsidie verleend, onder
voorwaarde dat te Huisduinen een vuur
werk zou worden afgestoken.
Een en ander trok buitengewoon veel
publiek en mag als bijzonder geslaagd
worden beschouwd.
Blijkbaar heeft de rijsport een zoodani-
gen goeden indruk gemaakt, dat in na
volging van elders, ook hier ter plaatse
een rjjvereeniging werd opgericht. In
Huisduinen kan men de prestaties dier
vereeniging bewonderen.
Verschillende malen werden beknopte
beschrijvingen van Den Helder en Huis
duinen verstrekt 0111 te worden opgenomen
in gidsjes en periodieken. Evenals vorig
jaar wérd in de „Gids voor schoolreizen"
een dergelijke zeer beknopte beschrij
ving, als advertentie geplaatst.
De ondernemers van de autobusdien
sten naar Huisduinen, de Gebrs. van Ko-
ningsbruggen, waren zoo welwillend hun
ontwerp dienstregeling, ook voor den
winter, aan ons ter betfordeeling te zen
den. Deze diensten blijken wel in goede
handen te zijn, waarbij het feit, dat de
gunning voor een tijdvak van 5 jaren
werd verleend, een zeer belangrijke factor
voor de stabiliteit der onderneming is.
Wellicht dat in de toekomst de prijs der
ritten naar Huisduinen en terug wat lager
zal worden gesteld.
Een handige dienstregeling van trein,
autobussen, booten en vrachtdiensten
werd wederom door de N.V. Drukkerij
v.h. C. de Boer Jr. uitgegeven en gratis
verspreid. Aan de diverse aanvragen van
buiten, 0111 toezending van dienstregelin
gen, kon ik daardoor voldoen.
Door het Gemeentebestuur werden en
worden vele belangrijke verbeteringen
op het gebied der wegen en de straatver
lichting anagebracht, zoowel in Den Hel
der als in Huisduinen.
We noemen hierbij o.a. het Julianapark,
Prins Henrdiklaan en Koningsplein, ver
lichting Westplein en de verbeteringen
van en aan het zoogenaamde Ankerpark.
Voorts de plannen, reeds thans in uit
voering, voor de verbetering van den
Kanaalweg.
Door de zorgen van Waterstaat zullen
de Binnenhaven, Zuidstraat, Weststraat
en Hoofdgracht onderhanden worden ge
nomen. De uitvoering zal vermoedelijk
niet voor 1933 plaats hebben.
Wat de noodzakelijke verbetering van
de kaden langs het werfkanaal betreft,
waarover de heer Metselaar het vorig
jaar een schriftelijke klacht indiende, kan
ik mededeelen, dat zulks tot de zorgen
van het .Departement van Defensie be
hoort. Jaarlijks worden hiervoor vrij be
langrijke sommen op de begrooting uitge
trokken en jaarlijks wordt dan ook een ge
deelte der kade vernieuwd, beginnende
aan het Havenplein en Hoofdgracht. Dat
zulks lang duurt valt helaas niet te ont
kennen, doch geleidelijk aan zal de nood
zakelijke vernieuwing der boorden langs
het kanaal geheel tot stand komen.
In Huisduinen zijn op het gebied der
wegen en der verlichting groote verbete
ringen aangebracht en in bewerking. Men
leze daarvoor hetgeen voorkomt in „Het
Dubbel Tij" op de eerste bladzijde van
no. 1 van den 3en jaargang, hetwelk déze
maand is verschenen.
Hoewel niet meer tot het verslagjaar
1931 behoorende, meen ik toch niet onver
meld te mogen laten het overlijden op 12
Januari 1932, van mijn voorganger, den
heer J. Fijting van Walsum. Hij werd op
Vrijdag 15 Januari te Huisduinen begra
ven. Bjj de begrafenis was het bestuur ver
tegenwoordigd en heeft de heer Engel»
man, wegens verhindering door ziekte,
van onzen voorzitter, eenige waardeeren-
de woorden aan zijn nagedachtenis ge
wijd.
Tenslotte meen ik uwe aandacht te moe
ten vestigen op de dezer dagen versche
nen uitgave van de Spoorwegen „Zomer
1932, goedkoope treinen, goedkoope tarie
ven". Ook van Den Helder komt hierin
een beknopte beschrijving voor, van de
hand van onzen voorzitter, den heer W.
Biersteker. Het boekje, versierd met
foto's, zal aan de stationskiosken voor 5 ct.
verkrijgbaar zijn.
Het financieel verslag geeft het vol
gende te zien.
Ontvangsten.
Saldo 1930
Contributies
Subsidie K. v. K
Rente obligaties
Zuilen
Boltha (terugontv.)
Uitgaven.
Contributies
Onkosten
Medailles
Incassoloon
Reclamekosten
Vergaderingen
Drukwerk
Bloemen
Advertenties
Onk. secretariaat
Recognitiegelden
Effecten
Saldo 1931
f 499.45
425.50
39.50
53.70
25—
275—
f 1.318.15
f 157.05
112.15
32.50
20.30
86.09
17—
48.46
10—
4.80
12.90
5—
301.18
510.72
f 1.318.15
De penningmeester wordt gedechar
geerd voor zijn accuraat beheer.
Bestuursverkiezing
Aan de beurt van aftreden zijn de
heeren de Boer, ten Klooster en Del
gorge, welke worden herkozen.
De voorzitter stelt voor, 0111, aangezien
de werkzaamheden van de vereeniging
steeds veelomvattender worden, het be
stuur met twee leden uit te breiden, om
aan die uitbreiding het hoofd te kunnen
bieden. Het bestuur beveelt als candi-
daten aan de heeren Oortgijsen, Kreu-
ger, de Klerk en van Scheijen, van wie
IN0. 2 en No. 4 worden gekozen.
1 De ih£eLN.y£els lichtte toe, da*.
hoewel Helders Belang steeds ijvert voor
de belangen van Huisduinen, het toch
wenschelijk werd geacht iemand uit de
badplaats zelve in het bestuur op te
nemen, reden waarom het bestuur den
heer Kreuger aanbeval.
Verder bracht de heer Nijpels de
noodzakelijkheid naar voren, dat, hoewol