ZELFBINDERS6Ar Zeilwedstrijden van H.W.N. VAN DONDERDAG 30 JUNI 1932. TWEEDE EN LAATSTE BLAD. KONIJN's PRESKOP. Stadsnieuws. Een leerzame middag. - Zeilers lief en leed. - Een goede sportmiddag. In Crisistijd is kwaliteit goedkooper Licht op voor alle voertuigen: Zomertijd. Donderdag 30 Juni 21.52 uur Vrijdag 1 Juli 21.52 Onze stadgenoot, de heer P. J. v. d. Kleyn, is geslaagd voor het examen van rijksklerk. Op de te Den Haag gehouden ma chinisten-examens slaagde voor het theo retisch diploma O, onze plaatsgenoot, de hoofd-werktuigkundige der K. P. M., J. P. Gode. Bij de heden gehouden eindexamen aan de Hoogere Handelsschool te Den Helder slaagden de dames N. v. d. Brug ge, W. v. d. Wetering de Rooy, J. Stasse; en de heeren C. Bakker, W. Baljé, G. Bastiaanse, T. Boon, W. Braakensiek, J. Dijker, D. M. Kalt, G. Molenkamp en P. J. Verstegen. JUBILARIS SPOORWEGEN. Naar wij vernemen zal de conducteur Leen Wagenaar, Ruiterstraat, alhier, Vrijdag a.s. 25 jaar bij het spoor zijn en dan als zoodanig gehuldigd worden. OPBRENGST „ZONNESTRAAL"-DAG. De opbrengst van de gehouden collecte bedroeg 584. „ORANJE HARMONIEKAPEL". Tweede zomerconcert op Donderdag 7 Juli 1932, des avonds van 8.30 u. tot 10 u. in het Julianapark. Programma: i. Koraal (Psalm 68). X L' Ami Victor-marsch J. Chaillet 3. Ün« Nuit d'Eté, ouverture G. Tack 4. Le Souvenir H. Charles (Solo de concert pour Tenorhoorn.) (Solist de heer P. de Jong.) 5. Ein Marchen. Walzer W. A. Müller 6. La Bruyère. Ouverture M. J. H. Kessels 7. Le Trouvère. Grande fantasie Verdi 8. Finale. VERKEER TUSSCHEN DEN HELDER EN DE WADDEN EILANDEN. Zaterdag arriveerde te Vlieland het s.s. „IJselmeer" hetwelk den dienst zal on derhouden tusschen Den Helder-Texel- Vlieland-Terschelling v.v. Behalve de maanden Juli en Augustus is er van Vlie land en Terschelling slechts één keer per dag verbinding met den vasten wal. Dat de Noord-Hollandsche eilanden Vlieland en Terschelling nu ook door een stoom- bootdienst met Noord-Holland zijn ver bonden, wordt door de eilanders met vreugde begroet, en wij twijfelen niet of ook van Noord-Holland uit zal het de nieuwe onderneming niet aan belangstel ling ontbreken. MELKPRIJSVERHOOGING. Blijkens advertentie in het nummer van heden is de melkprijs hier ter plaatse tengevolge van de hoogere zuivelprijzen met ingang van 1 Juli met 2 cent per liter verhoogd. DE VERPLAATSING DER MARKT. Door het raadslid, den heer J. J. Schoef- felienberger, zijn d.d. 29 Juni de volgende vragen gesteld aan het College van B. en W.: Acht het Gollege van B. en W. het niet noodig, voor het houden van de Zaterdag- avondmarkt een geschikter plaats aan te wijzen dan de thans aangewezene? Zoo ja, daarvan dan aan de belangheb benden op tijd kennis te geven. Acht U het Stationsplein daarvoor niet veel geschikter, mede met het oog op de breede, zoodat er aan beide zijden de op stallen geplaatst kunnen worden? DE ELECTRISCHE FIETS. Een week geleden is door ons reedis mel ding gemaakt van het door de Firma Heij- ligenfoerg alhier in den handel brengen der electrische fiets, de nieuwe vinding van Philips. Als tweede in Den Helder demonstreerde Dinsdagmiddag jJ. voor ons kantoor de heer K. Majolé uit de Middenstraat met een dergelijk rijwiel, nu echter Simplex- fabrii'kaat. De heer Majolé verzocht ons persoonlijk een ritje te maken, zoodat wij óns konden overtuigen van de voordeelen van zulk een rij wiel,, hetgeen wij gaarne aannamen. Een groot voordeel van dit rijwiel is, dat de bouw van de fiets evenals bij een motorrijwiel van dien aard is, dat men heel gemakkelijk met de beenen bij den grond kan komen. Het geheel voelde bij zonder stevig en soepel aan en is ook zon der gebruik van den motor licht berijd- baar. Evenals de heer Heijligenberg heeft ook de heer Majolé zijn rijwiel reeds ver kocht. ORGELAVOND FEIKE ASMA. Het was slechts een klein aantal lief hebbers, dat zich Dinsdagavond opge maakt had naar de Groote Kerk, waar de •heer Asma het aangekondigde concert zou geven. Natuurlijk hadden, zooals steeds, de afwezigen ongelijk, want zij hebben een concert gemist, dat boeide door veel zijdigheid en afwisseling en dat ons wel een goeden kijk gaf op de mogelijkheden die het kerkogel aan bekwame bespelers biedt. Zouden wij het gebodene moeten rubriceeren, dan staan onder de compo nisten, die dezen avond vertegenwoordigd waren, Bach en Boëllmann boven aan. Van Bach was er een toccata, met adagio en fuga (c dur), die het best met het epi theton „grootsch" kan worden gesierd; ook de toccata en fuga d moll was echt Bach-iaansch. En de Suite Gotbique van Boëllmann bevatte een zangerig menuet, een innig en eveneens zangerig Prière, een zeer interessante toccata, terwijl dit groote nummer met een mooi en origineel koraal aanving. Van Handel kregen we het bekende concert in F met het koekoek en nachtegaal allegro. Van dezen meester gaat het verhaal, dat hij zich zijn betee- kenis als componist zeer goed bewust was en bij een gelegenheid, dat men zijn mu ziek critiseerde, op tamelijk arroganten toon zou hebben gezegd: „Was, meine Musik sol 1 te nicht gut sein?" Hadden wij Handel Dinsdagavond hier persoonlijk in de kerk gehad, dan zouden wij hem rond uit in zijn gezicht hebben gezegd wel eens mooier muziek van hem te hebben ge hoord. Mén kon niet aan den indruk ont komen alsof hier meer verstand en rou tine dan wel inspiratie tot deze compositie geleid hebben. Verder kregen we nog Cesar Franck, die na Bach en Boëllmann op het tweede plan kwam, terwijl de groote sonate no. II van Van 't Kruys wegens den tijd (en misschien, maar dat zeide de heer Asma er niet bij, ook wegens het ge ring aantal bezoekers) werd gesuppri meerd. Zoodoende waren we om half tien op straat. De heer Asma besloot met een tweetal zijner bewerkingen van geestelijke liederen, „Nader mijn God bij U" en „Klem vast aan de rots u". De circa 60 bezoekers waren ten zeerste voldaan over het gebodene. VERKEER IN NOORD-HOLLAND. Vele klachten worden geregeld ver nomen over den Rijksweg tusschen de Munitiemagazijnen 1800 Roeden en den toegangsweg naar Amsterdam langs den Hoofdweg. Het wegdek, bestaande uit af wisselend kei- en klinkerbestrating, ver toont een onregelmatig oppervlak. Vooral bij de klinkerbestrating in keperverband komt het voor, dat de klinkers wegge drukt en gekanteld zijn, waardoor over de breedte van den weg verraderlijke ver zakkingen zijn ontstaan, die bij het berij den zeer hinderlijk zijn. Het autoverkeer ondervindt op dit weggedeelte vele harde stooten, waardoor het ontwikkelen van een normale snelheid niet mogelijk is, zonder abnormale slijtage aan materieel, tengevolge van het losrammelen van on derdeden en het te zwaar aanspreken van assen en veren. De B. B. N., Bond van Bedrijfsautohou ders in Nederland, heeft zich tot den Rijkswaterstaat in het Arrondissement Haarlem gewend, om te informeeren of er reeds plannen in voorbereiding zijn tot reconstructie van dit weggedeelte en tevens aan te dringen op spoedige ver betering in den bestaanden toestand. Verder wordt veel geklaagd over den minder goeden toestand, waarin de Rijks weg langs het Noord-Hollandsch Kanaal en de Binnenhaven te Den Helder vanaf het depöt van de Bataafsche Import Maat schappij nab(j de Gemeentereiniging tot aan de Zuidstraat verkeert. Tot den Rijkswaterstaat te Alkmaar werd door den B. B. N. het verzoek ge richt, om tot spoedige verbetering over te gaan. AU BON IVIARCHE „H. W. N.", onze altijd actieve jonge watersportvereeniging heeft Dinsdag weer zeilwedstrijden op het „Kuitje" ge houden en, zooals nu reeds een drietal jaren het geval was, waren wij weer tegenwoordig. De wedstrijden zouden om half vier aanvangen, doch reeds vroeg in den mid dag begon de uittocht uit de jachthaven. Ik kon nog net aan boord van de „Coenraad Pieter", het olievaartuig van den heer Bot klauteren; het was al bijna van den steiger gevaren, doch wanneer 1 je drie jaar lang bij „H. W. N." als gast bent geweest, zie je daar niet meer tegen op. Zes of zeven vaartuigen heeft de „Coenraad Pieter" op sleeptouw, o.a. de heer Heyboer, die onbewust van de komende dingen, zijn jachtje in orde brengt. Wim Coolhaas scharrelt in z'n eentje naar de sluizen. Met z'n alleiï varen we de groote sluis in. De heer Heyboer houdt voor zijn toehoorders een technisch betoog over het zeilen. Voor hem staat er wel een beetje veel wind en hij zal wel moeten reven, zegt hij. Na eenige moeite komen wij uit de sluis. Ik blijk toch nog niet volleerd te zijn. Er moest een touwtje vastgemaakt worden en toen dat gedaan was, was het niet goed. Een passagier van de „Tan- neke" die bij ons aan boord was gekomen, kan er niet meer af, maar deze kleine verdrietelijkheden behooren bij het zei lersleven en hebben langzamerhand een zeilersvocabulaire doen ontstaan. Verschillende vaartuigen zeilen al lek ker voor den wind. Daar is de heer Smit met zijn „Dolfijn" en verderop scheert Map Kruyff met z'n jol over het water. Wij zullen eerst de boeien uitleggen. De bemanning van de „Coenraad Pieter" wordt uitgebreid met twee jongedames. Met mijn zeemanschap valt het nogal mee. Ik kan tenminste al mooi een touw om den bolder leggen en met den pik- haak manoeuvreer ik ook zoo handig dat het den schipper de opmerking ontlokt, dat „we een goeie matroos voorop heb ben", en dat van iemand die alleen maar met den penhouder overweg kan. Na eenigen tijd zijn alle bakens uitge zet en ik ga over op het startschip, het jacht „Avontuur" van den heer Coolhaas. Daar ben ik aangeland temidden van drie cracks op watersportgebied, ten eer ste de heer Coolhaas zelf, dan bootsman Langerak en de havenknecht, de heer Luppers. Niettemin kan ik, al is het maar een heel klein beetje, aan de organisatie van den wedstrijd deelnemen. De wedstrijden. Dan beginnen de wedstrijden. Het eerst is de handicapklasse aan de beurt. Hierin starten de „Dolfijn" (Smit), „Tanneke" (Heyboer) en „Folkert" (Jaarsma). Een start van zeilvaartuigen is altijd span nend. De stuurlui moeten het zoo uitreke nen dat zij geen seconde te vroeg over de lijn gaan en toch moeten zij er voor zorgen een zoo mooi mogelijken start te maken. Dit vereischt een handig manoeu vreeren. Oorspronkelijk ligt de heer Heyboer er het beste voor, doch door de een of andere oorzaak kan hij niet op den juisten tijd de startlijn overschrijden. De heer Jaarsma gaat als no. 1 over de lijn, de heer Smit is no. 2. Deze wijst ons op een scheurtje in z'n grootzeil, hetgeen bezorgdheid op de „Avontuur" wekt. Met dezen wind is dat zeer bedenkelijk en de gevolgen bleven dan ook niet uit. De eerste boei was nog maar net gerond, toen het zeil steeds ver der inscheurde. Nog gaf de heer Smit het niet op, doch de vernieling ging steeds verder en eindelijk was de „Dolfijn" wel genoodzaakt om de baan te verlaten. Erg jammer, want we hadden allen op een mooien strijd tusschen den heer Smit en den heer Jaarsma gerekend. Deze laatste is nu ver voor de „Tanneke". Voor den eersten keer rondt de heer Jaarsma, dan komt de heer Heyboer opzetten, doch deze eerste ronding zou tevens zijn laat- sten inlezen wedstrijd worden en dat zat zoo. Wij kregen bezoek van den directeur van de Zeevaartschool en deze werd door zjjn jongens in hun vlet naar het start schip gebracht. Nauwelijks was deze aan boord of de heer Heyboer kwam opzet ten. „Houden jongens", riep bootsman Langerak, uit vrees, dat, wanneer zij zou den af stooten, zij de „Tanneke" zouden hinderen. Scherp, te scherp kwam de heer Hey boer aanzeilen. Eerst raakte zijn boom dirk ons stalen voorwant, daarna greep deze in het harpje van het tuig van de vlet, zoodat deze van ons schip werd weg getrokken. Geschreeuw, geroep, conster natie, de boomdirk zwaait over ons schip en smijt mij bijna in de kajuit. Er valt echter niet veel aan te doen. De vlet van de Z. V. S. wordt weggetrokken, erger, omgetrokken en de vier inzittenden lig gen te water. Goed voor de tegenwoordig heid van geest. Een jongen van de „Tanneke" springt ook te water, zoodat er vijf drenkelingen zijn. Ijlings komt de „Coenraad Pieter" aan varen met den heer Bot aan boord en pikt de drenkelingen op. De fok van de „Tanneke" is gescheurd, de heer Hey boer is van verdere mededinging uitge schakeld, zoodat de heer Jaarsma alleen overblijft. Dit is echter niet het eenige ongeluk. Voor den aanvang der wedstrijden was de zoon van den heer Langerak al met zijn vaartuig omgeslagen. Intusschen zijn de jollen prachtig ge start. Het zal hier een vinnige strijd worden. Met kennersoogen worden ze na gestaard. De baan levert vrij veel moei lijkheden voor de vaartuigen op en daar bij is het uitkijken naar de ondiepten. Groote voorzorg is hier geboden. Met vrijwel stilstaand water zijn wij begon nen en de eb begint reeds door te trek ken, zoodat wanneer de baan niet zuiver wordt gezeild een stranding volgt, het geen enkelen tot hun schade hebben ondervonden. De wedstrijd voor de kano's wordt in de haven zelf gehouden. Het eerst star ten een viertal kano's, gepagaaid door jongens beneden de vijftien jaar. Vol moed gaan zij er vandoor. Het is betrek kelijk een heel eind wat deze jonge wa terratten hebben af te leggen. Een tweede groep kano's vertrekt. De verhouding is hier een beetje ongelijk. Eén jongen, tegen een tweepersoons kano, welke gestuurd wordt door twee dames, die beiden niet voor den poes zijn. Doch sportief aanvaardt Jan Noot den strijd, aangemoedigd door gebrul van den wal en door den heer Langerak. Met slechts een klein verschil verliest hij den kamp. „Wim zit in de soep," zegt zijn vader. Het blijkt, dat hij aan den grond geloo- pen is, waarvan Kruyff een dankbaar ge bruik maakt. Dan komen de vletten aan den start. Ondanks onze stille hoop, dat de jongens van de Zeevaartschool er nog in mochten slagen hun gekapseisd vaartuig zeilklaar te krijgen, zijn ze hier niet in geslaagd, zoodat er slechts twee deelnemers zijn; de heer Stevenson zal het tegen den heer Bot moeten opnemen en dat is geen licht karweitje. De vlet van den heer Stevenson zeilt beter en zoodoende is hij een groot ge deelte van den baan voor. Bij den boei bij de sluisput moet hij het echter tegen de meerdere ervaring van den heer Bot afleggen. De heer Langerak, die bij wjjze van spreken op eenige kilometers afstand kan zien of een schoot wel goed is aangehaald, heeft dit al zien aanko men. Hij vindt het jammer, want, niet waar, de heer Stevenson zeilt een vlet van de Z. V. S. en de eer van de school moet toch worden opgehouden. De vorige nummers zijn nu zoo lang zamerhand afgeloopen. De sloepen van de Zeevaartschool moeten nog zeilen. Startvrees hebben de heeren; na het vijf- minutenschot zitten zij nog een eind in de haven, een zeilt er zelfs nog maar van het startschip af. Dan komen zij opzetten, de machinisten zijn voor, de stuurlieden komen achter aan. Op den baan geven zij echter elkaar niet veel toe en „hangen" aan elkaar zoo als bootsman Langerak het uitdrukt. De stuurlieden halen, ongewild nog een lee- lljken streek uit. Bij een boei zitten zij aan den grond en snijden daarbij het touw van dat baken door, wat anderen deelnemers later leelijke parten zou spelen. Het water is hard gevallen en het is voor deze groote sloepen geen doen meer om den baan te zeilen. Daarom wordt besloten voor deze klasse maar met één ronde te volstaan, welke door het machinekainerpersoneel wordt gewonnen. De heeren Stevenson en Bot zjjn onder» wyl aan hun tweede ronde. De boei is echter aan het wandelen gegaan en de heer Stevenson maakt een groote bocht om hem nog te ronden. Schipper Bot heeft het in de gaten en houdt af, op het volgende baken aan. Niettemin komt de eerste mooi opzetten en met slechts gering verschil gaan beiden door de finish. Aan boord van de „Avontuur" hebben wjj onderwijl den inwendigen mensch versterkt. De snert smaakt heerlijk. Al is het mooi weer, als je zoo'n tijd op het water zit met dezen wind, dan lust je toch wel wat. Het verwarmt opperbest. De wedstrijden zijn afgeloopen. Wij gaan anker op, al kost het wat moeite om dit uit den grond te trekken, met z'n drieën staan we eraan te wurmen, doch eindelijk schiet het uit den bodem. Regel matig puft de motor en wij varen de groote sluis weer binnen, waar wij eenige uren tevoren uitgevaren zijn. Vrijwel alle deelnemers liggen daar nog. Een groote aak met een sleepboot komen ook in de kolk, de „Coenraad Pieter" komt er ook bij en zoo is de sluis geheel gevuld. De zeilers komen bij elkaar om de we tenswaardigheden van dien middag te be spreken, Zeilerstaal en zeilerslatijn. Als bijen uit de korf stroomen wij uit de sluis en varen naar de jachthaven, waar wij spoedig weer gemeerd liggen. Toen was het prijsuitdeelen aan de beurt het welk de heer Coolhaas weder op z'n ge wone geestige wijze deed. Het was weer een fijnen middag. Er woei misschien een beetje te veel wind, maar toch was het goed zeilweer. En leerzaam was het ook. Tegenslagen kun nen goed zijn om de noodige ervaring voor den volgende keer t.e geven, en wa tersport is een sport van ervaring en kijk op de dingen. De gang van zaken in H. W. N. is uit stekend, de geest die er heerscht is uiterst goed. De vereeniging groeit ge stadig, zoo zelfs, dat de jachthaven te klein is geworden en dringend uitbrei ding behoeft. Wie had dat bij het begin durven denken. Uitslagen. Hieronder volgen de uitslagen. I. Gemengde Klasse (3 ronden) I. „Folkert" (Jaarsma) 1 u. 15 min. Andere opgegeven. II. Jollen (2 ronden). 1. „Martha" (Kruyff) 1 u. 9 min 36V» sec. 2. „Avontuur" (W. Coolhaas) 1 u. 14 min. 37 sec. Andere opgegeven en niet aan den start verschenen. III. B.M. klasse (2 ronden). 1. „Willy" (Piet Bot) 53 min. 22 sec. Andere niet aan den start verschenen. IV. Kano's. Beginnelingen: 1: Ary van Noortwljk 8 min. 2. J. de Boer 8 min. 37 sec. 3. H. Coolhaas 9 min. 14 sec. 4. Dollekamp 10 min. Volwassenen: 1. Mevr. Vermeulen en mej. v. Trlet 8 min. 2. Jan Noot 8 min. 43 sec. V. Vletten (2 ronden). 1. Bot 1 u. 11 min. 36 sec. 2. Stevenson 1 u. 13 min. 8 sec. VI. Sloepen Z.V.S. (1 ronde(. 1. Buist 28 min. 51 sec. 2. Kerkhoven 29 min. 50 sec. Voor dezen wedstrijd waren behalve verschillende medailles van de vereeni ging ook medailles beschikbaar gesteld door het gemeentebestuur en den burge meester, terwijl voor den kanowedstrijd voor jongens door den Schout-bij-Nacht een fraai boek beschikbaar was gesteld. BOTSING. Dinsdagmorgen heeft op den hoek van de Langestraat en Dijkstraat een auto een flinke botsing veroorzaakt. Uit de Dijkstraat kwam een heele fille auto's en wilde de Langestraat inrijden. De voorste auto nam de bocht niet goed, met het gevolg dat deze tegen een der hoekhuizen opreed. Het gevolg was dat de wagen een allesbehalve schoon aan zien gekregen had. Want bumber, spat bord en nog meerdere van die auto- onderdeelen waren leelijk gedeukt en be- schadigd.Door den schokblijkbaar,scheur de ook de dakgoot, met het gevolg dat al het water van het overvloedige regen buitje in den morgen, inde gang terecht kwam. EEN RUIT VERBRIJZELD. Gistermorgen reed een jongmensch met een handwagen langs de Bassingracht. Dit gebeurt wel meer, maar niet veel ge beurt het dat een jongmensch zoo'n grooten balk te verrijden krijgt. Of dat nu precies mag Absoluut niet. Dat een en ander dan ook niet naar behooren zou afloopen was te begrijpen, want in de buurt van het café van den heer Koning kwam een andere handwagen aanrijden. Of het jongmensch er nu niet langs durfde weten we niet, maar een feit is dat op een gegeven moment de balkenrijder met den balk pardoes door de café-ruit heenreed, met het gevolg een geweldig gerinkel en al de gevolgen van dien. V. V. V. „HELDERS BELANG". Deze Vereeniging vergaderde gisteren avond half negen in het Kegelhuis. Aanwezfig waren 20 leden. De waarnemend voorzitter, de heer .T 0 h. B a k k e r, opende, daar de heer Biersteker wegens ongesteldheid afwezig was, de vergadering. De heer Delgorge had medegedeeld', dat hij door een andere bijeenkomst niet ter vergadering kon komen, doch wellicht later nog zou verschijnen. De notulen van de vorige vergadering worden gelezen en goedgekeurd. Daarna was aan de orde het jaarverslag. van den secretaris, hetwelk als volgt luidt: Als voornaamste punt meen ik naar voien te moeten brengen, dat op ons aan den Gemeenteraad gericht verzoek d.d. 17 April 1931 om toekenning eener subsidie van 500 per jaar, de Raad in zijne ver gadering van 25 Aug. 1931 besloot, ons een jaarlijksche subsidie van maximaal 500 te verleenen. De voorwaarden, waaronder het sub sidie, dat voor het eerst over het kalender jaar 1932 zal worden uitgekeerd, is ver leend, zijn opgenomen in bijlage 125 van de raadsnotulen van 1931. Als één dier voorwaarden geldt ook, dat telkenjare in onderling overleg tusschen de vereenigin- gen voor veemdelingenverkeer „Helder's Belang", de Economische Commissie voor de gemeente Den Helder, de N.V. „Zee bad Huisduinen" en de vereeniging „Huisduiner Belang" de wijze*waarop in dat jaar actie zal worden gevoerd voor de bevordering van het vreemdelingenver keer, zal worden vastgesteld. Reeds waren gecombineerde vergade ringen gehouden mét vertegenwoordigers van genoemde instellingen op 15 Juni, 23 Juli en 27 November 1931 en 9 Febr. 1932. De oorspronkelijke opzet was, dat de kosten van de te maken propaganda zou den worden gedekt, naast de gemeente- subsidie, door bijdragen der V.V.V. „Hel der's Belang", de N.V. „Zeebad Huis duinen" en de vereeniging „Huisduiner Belang". Bü de door ons aan het Gemeentebe stuur ingediende begrooting was hierop dan ook gerekend. Op de laatstgehouden vergadering is ge bleken, dat de vertegenwoordigers van de vereeniging „Huisduiner Belang" te dien opzichte geenerlei toezegging konden doen •en we vreezen dan ook voor 1932 op een bijdrage van die zijde niet te mogen rekenen. Hoewel zulks niet meer tot mijn verslag over 1931 behoort, meen ik toch nog te moeten vermelden, dat we, ondanks dezen tegenvaller, hebben gemeend toch tot de uitgave van den u welbekenden folder te moeten overgaan. Deze is in 10.000 ex. gedrukt en over 't geheele land verspreid. In het verslag over 1932 hierover meer. Het ledental van 384 is in den loop van 1931 helaas met 30 verminderd en bedraagt thans 354. Aan den heer K. F. Oortgijsen werd een subsidie verleend van 25 per jaar, gedu rende 3 jaren, als bijdrage in de kosten van het drukken en verspreiden der u op de vorige jaarvergadering vertoonde re clameplaat van Huisduinen als badplaats. Helaas moesten met het oog op de kosten, de afmetingen der plaat kleiner worden, terwijl het aantal op 1000 ex. werd terug gebracht. Teneinde te komen tot de samenstelling van een zeer noodige lijst van pensions, enz. te Den Helder en Huisduinen werd in de „Heldersch© Courant" van 27 Juni '31 een flinke advertentie geplaatst, met ver zoek om opgave van adressen. In het re dactioneel gedeelte van dat blad werd de aandacht op die advertentie gevestigd. Het schijnt, dat belanghebbenden niet goed doordrongen zijn van het gr^te be lang van zoo'n lijst, daar op dien oproep slechts een achttal aanbiedingen inkwa men. Aan de vele aanvragen van buiten om toezending van zoo'n lijst kan ik dan ook, zeer tot mijn spijt, slechts een m. i. onvoldoend antwoord geven. Ik sta hier voor een raadsel en meen hierbij nogmaals op inzending van adres sen van pensions, kamers, landhuisjes, enz. te moeten aandringen. In ons bestuur werd tevens de wensche- Uikheid uitgesproken hieraan toe te voe gen een lijst van leveranciers en winke liers. We vestigen de aandacht van betrok kenen op het groote belang van zoo'n lijst. In 1931 kwamen bij rnjj 62 aanvragen en verzoeken om inlichtingen in. De in het voorjaar gehouden bloem bollen-tentoonstelling „Boltha" in het na tuurpark de „Donkere Duinen" trok dui zenden bezoekers, ook van elders, mede dank zij eenige goedkoope treinen van Amsterdam en Rotterdam naar Den Helder. Het door den tuin-architect C. J. van Empelen te Heemstede ontworpen fraaie plan heeft een flinken stoot gegeven aan het tegenwoordige mooie aspect van dit natuurpark. Aan de inzenders bollenkweekers past ook van deze zijd© nog wel een woord van hulde en dank, waarbij we vooral ook den steun van het gemeentebestuur van Den Helder niet mogen vergeten. Door het Gewest „Holland" van het Ned. Chr. Gymnastiek Verbond werd op 25 Mei 1931 hier tér stede een jaarlijksche turndag gehouden. Door onze vereeniging werd hiervoor aan de Vereeniging „Turn- lust" alhier een prijs beschikbaar gesteld. Bii receptie ter gelegenheid van het 50- jarig bestaan van „Helder's Mannenkoor" was ons bestuur vertegenwoordigd. Eveneens zijn wjj vertegenwoordigd ge weest op het diner van den Bond van Chr. Oranje-Vereeniigingen, hetwelk op 22 Juli 1931 in het badpaviljoen te Huisduinen werd gegeven. Vermelding verdenen voorts de tochten welke met autocars worden georganiseerd door de Pensionhoudersvereeniging van Schoorl. Hierbij wordt ook Den Helder bezocht. Leider is de heer W. W. van de Garde, Laanweg 89, te Schoorl. Zaterdag 4 Juli 1931 werd de Heldersche Jeugdherberg „Noordkaap" in de Bree- dwarsstraat officieel geopend. In den Raad van Toezicht en Advies is de V.V.V. vertegenwoordigd door onzen voorzitter. Op 27 Juni 1931 werd aan de K. L. M. een schrijven gezonden met een voorstel om rondvluchten te organiseeren over Nederland en daarin ook Den Helder op te nemen en bovendien enkele vluchten boven Den Helder en omgeving. In ant woord daarop ontvingen wij de mededee- ling dat, wegens de vroeger behaalde resultaten, van herhaling daarvan voor- loopig is afgezien. Slechts indien wij een minimum aantal passagiers konden ga randeeren was men bereid tot die vluch ten over te gaan. Een en ander is in de plaatselijke pers van Juli 1931 gepubli ceerd. Op ons initiatief zijn besprekingen ge houden met bestuursleden der rijvereeni- ging „Anna Paulowna", om te komen tot een demonstratie hier ter plaatse. Als resultaat daarvan is door de Alge- meene Oranje-vereeniging, in samenwer king met de Christelijke Oranje-vereeni ging, in haar programma van 31 Augus tus een ruiter-demonstratie door de rij- vereeniging van Anna Paulowna opge nomen. De V. V. V. heeft daarbij aan de Oranje- vereeniging een subsidie verleend, onder voorwaarde dat te Huisduinen een vuur werk zou worden afgestoken. Een en ander trok buitengewoon veel publiek en mag als bijzonder geslaagd worden beschouwd. Blijkbaar heeft de rijsport een zoodani- gen goeden indruk gemaakt, dat in na volging van elders, ook hier ter plaatse een rjjvereeniging werd opgericht. In Huisduinen kan men de prestaties dier vereeniging bewonderen. Verschillende malen werden beknopte beschrijvingen van Den Helder en Huis duinen verstrekt 0111 te worden opgenomen in gidsjes en periodieken. Evenals vorig jaar wérd in de „Gids voor schoolreizen" een dergelijke zeer beknopte beschrij ving, als advertentie geplaatst. De ondernemers van de autobusdien sten naar Huisduinen, de Gebrs. van Ko- ningsbruggen, waren zoo welwillend hun ontwerp dienstregeling, ook voor den winter, aan ons ter betfordeeling te zen den. Deze diensten blijken wel in goede handen te zijn, waarbij het feit, dat de gunning voor een tijdvak van 5 jaren werd verleend, een zeer belangrijke factor voor de stabiliteit der onderneming is. Wellicht dat in de toekomst de prijs der ritten naar Huisduinen en terug wat lager zal worden gesteld. Een handige dienstregeling van trein, autobussen, booten en vrachtdiensten werd wederom door de N.V. Drukkerij v.h. C. de Boer Jr. uitgegeven en gratis verspreid. Aan de diverse aanvragen van buiten, 0111 toezending van dienstregelin gen, kon ik daardoor voldoen. Door het Gemeentebestuur werden en worden vele belangrijke verbeteringen op het gebied der wegen en de straatver lichting anagebracht, zoowel in Den Hel der als in Huisduinen. We noemen hierbij o.a. het Julianapark, Prins Henrdiklaan en Koningsplein, ver lichting Westplein en de verbeteringen van en aan het zoogenaamde Ankerpark. Voorts de plannen, reeds thans in uit voering, voor de verbetering van den Kanaalweg. Door de zorgen van Waterstaat zullen de Binnenhaven, Zuidstraat, Weststraat en Hoofdgracht onderhanden worden ge nomen. De uitvoering zal vermoedelijk niet voor 1933 plaats hebben. Wat de noodzakelijke verbetering van de kaden langs het werfkanaal betreft, waarover de heer Metselaar het vorig jaar een schriftelijke klacht indiende, kan ik mededeelen, dat zulks tot de zorgen van het .Departement van Defensie be hoort. Jaarlijks worden hiervoor vrij be langrijke sommen op de begrooting uitge trokken en jaarlijks wordt dan ook een ge deelte der kade vernieuwd, beginnende aan het Havenplein en Hoofdgracht. Dat zulks lang duurt valt helaas niet te ont kennen, doch geleidelijk aan zal de nood zakelijke vernieuwing der boorden langs het kanaal geheel tot stand komen. In Huisduinen zijn op het gebied der wegen en der verlichting groote verbete ringen aangebracht en in bewerking. Men leze daarvoor hetgeen voorkomt in „Het Dubbel Tij" op de eerste bladzijde van no. 1 van den 3en jaargang, hetwelk déze maand is verschenen. Hoewel niet meer tot het verslagjaar 1931 behoorende, meen ik toch niet onver meld te mogen laten het overlijden op 12 Januari 1932, van mijn voorganger, den heer J. Fijting van Walsum. Hij werd op Vrijdag 15 Januari te Huisduinen begra ven. Bjj de begrafenis was het bestuur ver tegenwoordigd en heeft de heer Engel» man, wegens verhindering door ziekte, van onzen voorzitter, eenige waardeeren- de woorden aan zijn nagedachtenis ge wijd. Tenslotte meen ik uwe aandacht te moe ten vestigen op de dezer dagen versche nen uitgave van de Spoorwegen „Zomer 1932, goedkoope treinen, goedkoope tarie ven". Ook van Den Helder komt hierin een beknopte beschrijving voor, van de hand van onzen voorzitter, den heer W. Biersteker. Het boekje, versierd met foto's, zal aan de stationskiosken voor 5 ct. verkrijgbaar zijn. Het financieel verslag geeft het vol gende te zien. Ontvangsten. Saldo 1930 Contributies Subsidie K. v. K Rente obligaties Zuilen Boltha (terugontv.) Uitgaven. Contributies Onkosten Medailles Incassoloon Reclamekosten Vergaderingen Drukwerk Bloemen Advertenties Onk. secretariaat Recognitiegelden Effecten Saldo 1931 f 499.45 425.50 39.50 53.70 25— 275— f 1.318.15 f 157.05 112.15 32.50 20.30 86.09 17— 48.46 10— 4.80 12.90 5— 301.18 510.72 f 1.318.15 De penningmeester wordt gedechar geerd voor zijn accuraat beheer. Bestuursverkiezing Aan de beurt van aftreden zijn de heeren de Boer, ten Klooster en Del gorge, welke worden herkozen. De voorzitter stelt voor, 0111, aangezien de werkzaamheden van de vereeniging steeds veelomvattender worden, het be stuur met twee leden uit te breiden, om aan die uitbreiding het hoofd te kunnen bieden. Het bestuur beveelt als candi- daten aan de heeren Oortgijsen, Kreu- ger, de Klerk en van Scheijen, van wie IN0. 2 en No. 4 worden gekozen. 1 De ih£eLN.y£els lichtte toe, da*. hoewel Helders Belang steeds ijvert voor de belangen van Huisduinen, het toch wenschelijk werd geacht iemand uit de badplaats zelve in het bestuur op te nemen, reden waarom het bestuur den heer Kreuger aanbeval. Verder bracht de heer Nijpels de noodzakelijkheid naar voren, dat, hoewol

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 5