GOEDKOOPE PATRONEN. Hoe te bestellen? Patronen worden binnen 36 dagen toegezonden na overschrijving van het bjj ieder patroon vermelde bedrag op postrekening 191919 ten name van den „Knippatronendienst" te 's-Graven- hage, onder duidelijke vermelding van gewenscht nummer en juiste maat. Aanvragen kunnen ook per postwissel en indien niet anders mogelijk per brief onder bijsluiting van postzegels gericht worden aan de Moderedactrice van dit blad, Muzenstraat 5 B, te 's-Gravenhage. Een beknopte handleiding voor het gebruik Avordt met de patronen mede- gezonden. Japon voor gezette figuren. (No. 171.) Bijzonder aantrekkelijk is deze een voudige huisjapon voor gezette figu ren, die met lange of korte mouwen gedragen kan worden. Gebloemde kunstzijde of wollen mouseline lijken ons zeer geschikt voor dit model, kraag en manchetten wor den van Avitte zijde gemaakt. Het model is zeer eenvoudig te ma ken en bestaat uit lijfje, heupstuk en klokrok; de rok en het heupstuk heb ben beide slechts één zijnaad, beide naden moeten bij het in elkander zetten van den rok precies op elkander komen; de geschulpte onderkant van het heup stuk wordt op ruim V2 cm omgeslagen en de omslag geregen, daarna op den rok gespeld en langs den kant met de machine gestikt. De onderkant van den rok wordt afgewerkt met een zoom van pl.m. 21/- cm breedte; aangezien de rokAvijdt als geheel van onderen wijder is, dan 21/, cm hooger, moet by de naden wat worden afge nomen, het meest aan den onderkant van den zoom; wij strijken deze uit, slaan de inslag om en bevestigen hem met onzichtbare steken op den rok. Het lijfje is eveneens zeer eenvoudig te maken; eerst wordt de ruimte aan de schoudernaad in tAvee platte plooien gelegd, waardoor de z.g. postuurna den Avorden verkregen, deze worden langs den kant opgestikt. De revers loopen tot even boven de taillelijn; hiervoor is de blouse in het midden vóór recht ingeknipt; de aldus verkregen rafelkanten worden tegen- gevoerd met een beleg van dezelfde «tof, die zóó gelegd moet worden met naaien, dat de goede kant aan de bin nenzijde der blouse boven is. De kraag is een dubbele rechte reep, die aan hals en revers gestikt wordt en over- genaaid. Het vest wordt van dubbele stof gemaakt en wordt met veilig heidsspelden op de onderjurk beves tigd. Schouder- en zijnaden worden dichtgestikt en afgewerkt; de mouw naad wordt eveneens dichtgestikt en de omslag op den mouw bevestigd, daarna wordt de mouw ingezet, zóó, dat de naad op hef aangegeven punt der blouse valt. Vóór wij rok en blouse aan elkan der zetten, strijken wij de naden van d° laatste goed uit. ook de roknaden. Ten slotte blijft ons nog slechts het maken der ceintuur over, waarvoor wij een rechte reep stof op den ver keerden kant dichtstikken en omkee- ren, daarna strijken en met een gesp of drukknoopen afwerken. Wij hebben gezien, dat aan de hand van een goed patroon deze japon zeer gemakkelijk zelf te maken is. Een ding van groot belang is echter, dat de maat nauwkeurig genomen wordt en deze overeenkomt met de normale maten. De maat wordt ruim genomen en ge meten over het breedste deel van buste en rug (dus onder de armen over rug en buste) en heupen. Onder normale maten verstaan A\dj den omvang van buste en heupen, die overeenkomt met de maten 4052. Heeft men bijv. een bustemaat 108 en heupwijde 128, dan zou voor de maat 46 gebruikt Avorden, maar de heup- omvang zou veel te groot zijn voor een rok van dezelfde maat. Van het nauwkeurig maatnemen hangt voor een deel het slagen der kleedingstukken af. Dit model is zeer geschikt voor de maten 46 tot en met 52. Patronen verkrijgbaar voor 0.58. Kinderjurk met broekje. (No. 170.) Dit aardige vlotte jurkje is gedacht van cretonne of vlisco, maar kan ook van crêpe gemaakt worden, dat het voordeel heeft, dat het na het was- schen niet gestreken behoeft te Avor den. Het pasje val vrij laag, hieraan wordt het gerimpelde rokje gezet. Het ronde halsje heeft een klein galonne tje of valencienne kantje, evenals het vlugge pofmouwtje. Een broekje van dezelfde stof wordt er bij gemaakt, hetgeen het dragen van een onderjurk bespaart. Geschikt voor kinderen van 1 tot 6 jaar. Patronen verkrijgbaar voor 0.58. Jongedames japon. (No. 166.) Een aardig gepunt kraagje en man chetten van crêpe de chine en een smal wit leeren ceintuur voltooien het geheel. Geschikt voor de maten 40, 42 en 44. Patronen verkrijgbaar voor 0.58. II AMSTERDAM SC HE BRIEVEN Deze zeer aparte moderne japon in streepdessin geeft een orrigineel ge heel. De rok en bovenpas met aange knipte mouAven zijn schuin genomen, het lijfje daarentegen recht, wat de hjn van het lichaam beter tot zijn recht laat komen. Er wordt weer geleend! De „thermen van de Miranda". Midden-vacantie-stemming, ook in Am sterdamMen is er zlf uit of heeft menschen van buiten op bezoek.... De polite vaart met buitenlandsche collega's, die eens kwamen buurten, door onze grach- ten en havens, Iaat hen onze verkeersrege ling, onze nieuwste politieboot en onze opgelegde schepen zien; ....de brandweer krijgt buitenlandsche padvinders op bezoek en vergast hen op demonstraties en hals brekende toeren op de binnenplaats van de hoofdwacht;de Raad heeft vrij-af en zelfs een spoedvergadering bijeengeroepen om de nieuwe gemeenteleening goed te keuren vermag niet het wettelijk vereischte aantal leden naar het Prinsenhof te lok kenDit laatste vooral is typeerend voor de dan toch wel al het andere overheer- schende vacantiegeest. Het feit immers, dat het eindelijk, na hoeveel mislukte po gingen niet en na hoe lang wachten, weer gelukt is een nieuwe gemeente-leening van 5 millioen rentende 5 door een bankiers- iconsortium te doen opnemen, behoudens jgoedkeuring van den Raad, is anders toch iwel zulk een verblijdend verschijnsel, dat pien, ware het geen vacantie, terecht ferwachten kon, dat onze Edelachtbaren n grooten getale op het eerste sein naar de vergaderzaal zouden hollen om hun vacantie aan de transactie te geven!.... Dat tenlaatste de geldwereld eindelijk weer, al is het dan ook met een niet al te groot bedrag, over de brug kwam kan natuurlijk niet uitsluitend, zooals dat van sommige zijden gepoogd wordt te doen, op rekening geschreven worden van de handige en succesvolle wijze waarop de waarnemende wethouder voor de finan- cieën, de Miranda, de onderhandelingen met de bankiers en financiers gevoerd heeft. Zeker spelen hier de opleving van de Beurs van den laatsten tijd, het, via de hausse in New York weer iet of wat oplevende ver trouwen van de financieele wereld in de algemeene toekomstvèoruitzichten. een zekeren rol. Intusschen blijff het natuurlijk een genoegdoening voor wethouder de Miranda, dat hij het was die het eerst weer een kleine bres kon schieten in de burcht van het „particuliere kapitaal", een burcht die het laatste jaar vooral ook voor de Gemeenten (en onder hen dan nog speciaal Amsterdam) zoo stijf en angst vallig gesloten bleef. Het zijn toch al goede dagen voor dezen wethouder! Zoo kon hij Zaterdag j.1. de nieuwe gemeentelijke bad en zweminrichting met openluchtbad „Zuid" openen. Het plan voor dit zwem bad ontstond in 1926 toen men, met het oog op de toenemende watervervuiling, die deed vreezen dat weldra geen geschikt open zwemwater meer beschikbaar zou zijn, besloot voortaan aan in het land ge graven inrichtingen de voorkeur te geven. Het project van dit groote nieuwe water en luchtbad heeft heel wat critiek moeten doorstaan. Niet alleen wegens het feit, dat men hier als nieuwigheid het gemengde luchtbad wenschte in te voeren, wat velen wel wat al te vooruitstrevend vonden, maar vooral ook vanwege de luxieuse in richting van een en ander die, volgens de critici, ongerechtvaardigd groote sommen uit de gemeentelijke schatkist zou vorde ren. Men sprak bij alle mogelijke gelegen heden van het nieuwste paradepaardje van den heer de Miranda en de zijnen, dat schandelijk veel gemeentegeld zou verslin den en dat de burgerij werd opgedrongen. Wat dit laatste betreft; gezien de snel toe genomen zwem-lust van de hoofdstad, gezien ook de enorm groote toeloop die deze nieuwe inrichting thans, nadat de eerste dagen van het nieuwigheid al weer voorbij zijn, dag aan dag heeft, blijkt dat woord opgedrongen niet juist en be hoeft men niet meer zoo beangst te zijn voor een constant tekort op de exploitatie rekening. En wat de kosten van uitvoering aangaat: het voor Amsterdam haast unieke feit heeft zich hierbij voorgedaan, dat deze kosten yer.... beneden de aanvankelijke raming gebleven zijn! Zij zijn niet boven de zes ton gestegen, dat is, naar de wethouder in zijn openingspeech met bij zondere genoegdiening liet uitkomen, slechts 75 millie boven die van het Schin- kelbad, dat, ondanks de jongste verbou wing, verre van modern meer is en dat, Avat hygiene en practische bruikbaarheid betreft niet in de schaduw kan staan van deze jongste en groote zuster, die een kleedcapaciteit heeft grooter dan die der vier andere inrichtingen tezamen. Na al „r ..rpil1iopnen"-pl-n in de laatste jaren te berde was gebracht was het begrijpelijk dat de wethouder deze zoo zeer „meevallende cijfersals een fanfare- kreet lite klinken over de hoofden heen van de saamgestroomde menigte, die de openingsplechtigheid van deze „thermen van de Miranda" meemaakten Wij zijn inderdaad met deze nieuwe in richting hard op weg de Romeinen achter na te gaan die in hun thermen, hun openbare badgelegenheden als geliefde plaatsen van publieke samenkomst be schouwden. Alleen: die plaatsen van samen komst in de Oudheid kenden nog niet.... de Stem van den Reus, die ons moderne menschen overal schijnt te moeten achter volgen en die, helaas, ook tveer in deze thermen van de Miranda alle natuur lijke geluiden van water en wind en \rroo- lijke zwemmers en zwemsters tracht te overkrijschen Zandvoort-verbindingen. Laten we, met deze warmte, maar bij wind, en water en zwemmen blijven en even naar Zandvoort gaan.... Even?.... Dat is te optimistisch gesproken! Op drukke dagen toch mag men, per tram, voor de heen en trerugreis zeker wel.... ruim vier uur rekenen! 25 minuten in-de-rij te Amsterdam, 1 uur 5 minuten rijtijd heen, anderhalf uur in-de-rij Zandvoort en 1 uur en 5 minuten rijtijd terug. Per trein dan? Ja, wel is dat korter, maar die spoordienst op Zandvoort is nog altijd niet dat wat men van een dienst tusschen een stad als Amstedam en haar slechts 28 K.M ver gelegen uitstekend geoutileerde voorstad-aan-zee zou mogen verwachten. Met een betere treinverbinding A'dam— Zandvoort blijft 't maar sukkelen; elcctri- ficatie van het baanvak HaarlemZand voort, dat die verbinding ideaal zou maken, heeft men er nimmer weten door te krijgen. De kern van deze geheele kwestie schuilt tenslotte in de vrees die het Spoor koestert zichzelf concurrentie aan te doen. Het is namelijk zoo, dat die Spoor de laatste jaren het meerendeel der aandeelen der Noord Zuid Hollandsche Tram in handen heeft en nu meent dat, maakt zij de treinverbinding naar onze badplaats beter, die tram weer schade zal aanbrengen. Dat is echter een ongerecht vaardigde vrees! Ook bij de electrificatie van het baanvak HaarlemZandvoort der N.S. zal de N.Z.H. Tram haar debiet nog wel houden, want de tram verbindt een andere streek (Bentveld, Aerdenhout, Haar lem-Zuid, enz.) met Amsterdam dan de spoor doet, die het meer van Haarlem- Noord, Overveen en een groot gedeelte van Zandvoort hebben moet. Trouwens, de vermindering van vervoer bij de tram zal, zoo die al moge plaats vinden tengevolge van een electrificatie van de N.S. voorwaar niet van langen duur zijn want in een der laatste jaarverslagen der N.Z.H. Tramweg maatschappij staat ongeveer dit, dat aan vankelijk eenig nadeel ondervonden werd van de electrificeering der spoorlijn Am sterdamHaarlem, doch dat dit nadeel thans geheel verdwenen is! Wanneer het traject AmsterdamHaarlem geen zorgen meer geeft aan de Directie der N.Z.H. en dat nog wel op een afstand van eenige tien tallen meters van de baan der N.S., wel, dan kan de lijn HaarlemZandvoort op een afstand van eenige kilometers van den spoorweg HaarlemZandvoort gelegen, bij een eventueele electrificatie van dat baanvak toch voorwaar voor de aandeel houders der tram geen bezwaren van finan- cieelen aard veroorzaken! Maar nog afgescheiden van deze steeds tegengehouden electrificatie zou men naar Zandvoort toch wel iets betere wagens kun nen laten loopen dan thans! Nu komt men meestal in zulk verouderd materiaal te zit ten dat op de trein-reis bij menigeen al een gedachte aan.... de zee wordt opgeroepen terwijl Zandvoort en de echte zee nog lang niet bereikt zijn! En dan ook: wanneer u er in slaagt om met eenigen spoed uit te visschen den treinenloop tusschen Amster dam en Zandvoort, nu, dan loopt u een aardige kans om bij een of ander blad als puzzle-redacteur een goed gesalarieerde be trekking te krijgen.... Veel reeds zou ge wonnen zijn met een betere treinenloop, een betere aansluiting in Haarlem. Wan neer men van Amsterdam uit naar Den Haag spoort is dit geen reis meer; het is een stap. Een spoorwegboekje behoeft men niet te raadplegen. Maar Amsterdam Zandvoort is nog altijd een reis: het rij- tempo is te langzaam en bovenal is de dienst (ook al laat men dan op bijzondere dagen tb, 20, ja wel eens 30 extra treinen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 14