GOEDKOOPE PATRONEN.
Hoe te bestellen?
Patronen worden binnen 36 dagen
toegezonden na overschrijving van het
bjj ieder patroon vermelde bedrag op
postrekening 191919 ten name van den
„Knippatronendienst" te 's-Graven-
hage, onder duidelijke vermelding van
gewenscht nummer en juiste maat.
Aanvragen kunnen ook per postwissel
en indien niet anders mogelijk per
brief onder bijsluiting van postzegels
gericht worden aan de Moderedactrice
van dit blad, Muzenstraat 5 B, te
's-Gravenhage.
Een beknopte handleiding voor het
gebruik Avordt met de patronen mede-
gezonden.
Japon voor gezette figuren.
(No. 171.)
Bijzonder aantrekkelijk is deze een
voudige huisjapon voor gezette figu
ren, die met lange of korte mouwen
gedragen kan worden.
Gebloemde kunstzijde of wollen
mouseline lijken ons zeer geschikt voor
dit model, kraag en manchetten wor
den van Avitte zijde gemaakt.
Het model is zeer eenvoudig te ma
ken en bestaat uit lijfje, heupstuk en
klokrok; de rok en het heupstuk heb
ben beide slechts één zijnaad, beide
naden moeten bij het in elkander zetten
van den rok precies op elkander komen;
de geschulpte onderkant van het heup
stuk wordt op ruim V2 cm omgeslagen
en de omslag geregen, daarna op den
rok gespeld en langs den kant met de
machine gestikt. De onderkant van den
rok wordt afgewerkt met een zoom
van pl.m. 21/- cm breedte; aangezien
de rokAvijdt als geheel van
onderen wijder is, dan 21/, cm hooger,
moet by de naden wat worden afge
nomen, het meest aan den onderkant
van den zoom; wij strijken deze uit,
slaan de inslag om en bevestigen hem
met onzichtbare steken op den rok.
Het lijfje is eveneens zeer eenvoudig
te maken; eerst wordt de ruimte aan
de schoudernaad in tAvee platte plooien
gelegd, waardoor de z.g. postuurna
den Avorden verkregen, deze worden
langs den kant opgestikt.
De revers loopen tot even boven de
taillelijn; hiervoor is de blouse in het
midden vóór recht ingeknipt; de aldus
verkregen rafelkanten worden tegen-
gevoerd met een beleg van dezelfde
«tof, die zóó gelegd moet worden met
naaien, dat de goede kant aan de bin
nenzijde der blouse boven is. De kraag
is een dubbele rechte reep, die aan
hals en revers gestikt wordt en over-
genaaid. Het vest wordt van dubbele
stof gemaakt en wordt met veilig
heidsspelden op de onderjurk beves
tigd. Schouder- en zijnaden worden
dichtgestikt en afgewerkt; de mouw
naad wordt eveneens dichtgestikt en
de omslag op den mouw bevestigd,
daarna wordt de mouw ingezet, zóó,
dat de naad op hef aangegeven punt
der blouse valt.
Vóór wij rok en blouse aan elkan
der zetten, strijken wij de naden van
d° laatste goed uit. ook de roknaden.
Ten slotte blijft ons nog slechts het
maken der ceintuur over, waarvoor
wij een rechte reep stof op den ver
keerden kant dichtstikken en omkee-
ren, daarna strijken en met een gesp
of drukknoopen afwerken.
Wij hebben gezien, dat aan de
hand van een goed patroon deze japon
zeer gemakkelijk zelf te maken is.
Een ding van groot belang is echter,
dat de maat nauwkeurig genomen
wordt en deze overeenkomt met de
normale maten.
De maat wordt ruim genomen en ge
meten over het breedste deel van
buste en rug (dus onder de armen
over rug en buste) en heupen.
Onder normale maten verstaan A\dj
den omvang van buste en heupen, die
overeenkomt met de maten 4052.
Heeft men bijv. een bustemaat 108 en
heupwijde 128, dan zou voor de maat
46 gebruikt Avorden, maar de heup-
omvang zou veel te groot zijn voor
een rok van dezelfde maat.
Van het nauwkeurig maatnemen
hangt voor een deel het slagen der
kleedingstukken af.
Dit model is zeer geschikt voor de
maten 46 tot en met 52.
Patronen verkrijgbaar voor 0.58.
Kinderjurk met broekje.
(No. 170.)
Dit aardige vlotte jurkje is gedacht
van cretonne of vlisco, maar kan ook
van crêpe gemaakt worden, dat het
voordeel heeft, dat het na het was-
schen niet gestreken behoeft te Avor
den.
Het pasje val vrij laag, hieraan
wordt het gerimpelde rokje gezet. Het
ronde halsje heeft een klein galonne
tje of valencienne kantje, evenals het
vlugge pofmouwtje.
Een broekje van dezelfde stof wordt
er bij gemaakt, hetgeen het dragen
van een onderjurk bespaart.
Geschikt voor kinderen van 1 tot 6
jaar. Patronen verkrijgbaar voor
0.58.
Jongedames japon.
(No. 166.)
Een aardig gepunt kraagje en man
chetten van crêpe de chine en een
smal wit leeren ceintuur voltooien het
geheel.
Geschikt voor de maten 40, 42 en 44.
Patronen verkrijgbaar voor 0.58.
II AMSTERDAM SC HE
BRIEVEN
Deze zeer aparte moderne japon in
streepdessin geeft een orrigineel ge
heel. De rok en bovenpas met aange
knipte mouAven zijn schuin genomen,
het lijfje daarentegen recht, wat de
hjn van het lichaam beter tot zijn recht
laat komen.
Er wordt weer geleend! De
„thermen van de Miranda".
Midden-vacantie-stemming, ook in Am
sterdamMen is er zlf uit of heeft
menschen van buiten op bezoek.... De
polite vaart met buitenlandsche collega's,
die eens kwamen buurten, door onze grach-
ten en havens, Iaat hen onze verkeersrege
ling, onze nieuwste politieboot en onze
opgelegde schepen zien; ....de brandweer
krijgt buitenlandsche padvinders op bezoek
en vergast hen op demonstraties en hals
brekende toeren op de binnenplaats van de
hoofdwacht;de Raad heeft vrij-af en
zelfs een spoedvergadering bijeengeroepen
om de nieuwe gemeenteleening goed te
keuren vermag niet het wettelijk vereischte
aantal leden naar het Prinsenhof te lok
kenDit laatste vooral is typeerend voor
de dan toch wel al het andere overheer-
schende vacantiegeest. Het feit immers,
dat het eindelijk, na hoeveel mislukte po
gingen niet en na hoe lang wachten, weer
gelukt is een nieuwe gemeente-leening van
5 millioen rentende 5 door een bankiers-
iconsortium te doen opnemen, behoudens
jgoedkeuring van den Raad, is anders toch
iwel zulk een verblijdend verschijnsel, dat
pien, ware het geen vacantie, terecht
ferwachten kon, dat onze Edelachtbaren
n grooten getale op het eerste sein naar
de vergaderzaal zouden hollen om hun
vacantie aan de transactie te geven!....
Dat tenlaatste de geldwereld eindelijk
weer, al is het dan ook met een niet al
te groot bedrag, over de brug kwam
kan natuurlijk niet uitsluitend, zooals dat
van sommige zijden gepoogd wordt te
doen, op rekening geschreven worden van
de handige en succesvolle wijze waarop de
waarnemende wethouder voor de finan-
cieën, de Miranda, de onderhandelingen met
de bankiers en financiers gevoerd heeft.
Zeker spelen hier de opleving van de Beurs
van den laatsten tijd, het, via de hausse in
New York weer iet of wat oplevende ver
trouwen van de financieele wereld in de
algemeene toekomstvèoruitzichten. een
zekeren rol. Intusschen blijff het natuurlijk
een genoegdoening voor wethouder de
Miranda, dat hij het was die het eerst
weer een kleine bres kon schieten in de
burcht van het „particuliere kapitaal",
een burcht die het laatste jaar vooral ook
voor de Gemeenten (en onder hen dan nog
speciaal Amsterdam) zoo stijf en angst
vallig gesloten bleef. Het zijn toch al goede
dagen voor dezen wethouder! Zoo kon hij
Zaterdag j.1. de nieuwe gemeentelijke bad
en zweminrichting met openluchtbad
„Zuid" openen. Het plan voor dit zwem
bad ontstond in 1926 toen men, met het
oog op de toenemende watervervuiling, die
deed vreezen dat weldra geen geschikt
open zwemwater meer beschikbaar zou
zijn, besloot voortaan aan in het land ge
graven inrichtingen de voorkeur te geven.
Het project van dit groote nieuwe water
en luchtbad heeft heel wat critiek moeten
doorstaan. Niet alleen wegens het feit, dat
men hier als nieuwigheid het gemengde
luchtbad wenschte in te voeren, wat velen
wel wat al te vooruitstrevend vonden,
maar vooral ook vanwege de luxieuse in
richting van een en ander die, volgens de
critici, ongerechtvaardigd groote sommen
uit de gemeentelijke schatkist zou vorde
ren. Men sprak bij alle mogelijke gelegen
heden van het nieuwste paradepaardje van
den heer de Miranda en de zijnen, dat
schandelijk veel gemeentegeld zou verslin
den en dat de burgerij werd opgedrongen.
Wat dit laatste betreft; gezien de snel toe
genomen zwem-lust van de hoofdstad,
gezien ook de enorm groote toeloop die
deze nieuwe inrichting thans, nadat de
eerste dagen van het nieuwigheid al weer
voorbij zijn, dag aan dag heeft, blijkt
dat woord opgedrongen niet juist en be
hoeft men niet meer zoo beangst te zijn
voor een constant tekort op de exploitatie
rekening. En wat de kosten van uitvoering
aangaat: het voor Amsterdam haast unieke
feit heeft zich hierbij voorgedaan, dat deze
kosten yer.... beneden de aanvankelijke
raming gebleven zijn! Zij zijn niet boven
de zes ton gestegen, dat is, naar de
wethouder in zijn openingspeech met bij
zondere genoegdiening liet uitkomen,
slechts 75 millie boven die van het Schin-
kelbad, dat, ondanks de jongste verbou
wing, verre van modern meer is en dat,
Avat hygiene en practische bruikbaarheid
betreft niet in de schaduw kan staan van
deze jongste en groote zuster, die een
kleedcapaciteit heeft grooter dan die der
vier andere inrichtingen tezamen. Na al
„r ..rpil1iopnen"-pl-n in de
laatste jaren te berde was gebracht was het
begrijpelijk dat de wethouder deze zoo
zeer „meevallende cijfersals een fanfare-
kreet lite klinken over de hoofden heen
van de saamgestroomde menigte, die de
openingsplechtigheid van deze „thermen
van de Miranda" meemaakten
Wij zijn inderdaad met deze nieuwe in
richting hard op weg de Romeinen achter
na te gaan die in hun thermen, hun
openbare badgelegenheden als geliefde
plaatsen van publieke samenkomst be
schouwden. Alleen: die plaatsen van samen
komst in de Oudheid kenden nog niet....
de Stem van den Reus, die ons moderne
menschen overal schijnt te moeten achter
volgen en die, helaas, ook tveer in
deze thermen van de Miranda alle natuur
lijke geluiden van water en wind en \rroo-
lijke zwemmers en zwemsters tracht te
overkrijschen
Zandvoort-verbindingen.
Laten we, met deze warmte, maar bij
wind, en water en zwemmen blijven en
even naar Zandvoort gaan.... Even?....
Dat is te optimistisch gesproken! Op
drukke dagen toch mag men, per tram,
voor de heen en trerugreis zeker wel....
ruim vier uur rekenen! 25 minuten in-de-rij
te Amsterdam, 1 uur 5 minuten rijtijd
heen, anderhalf uur in-de-rij Zandvoort
en 1 uur en 5 minuten rijtijd terug. Per
trein dan? Ja, wel is dat korter, maar
die spoordienst op Zandvoort is nog altijd
niet dat wat men van een dienst tusschen
een stad als Amstedam en haar slechts 28
K.M ver gelegen uitstekend geoutileerde
voorstad-aan-zee zou mogen verwachten.
Met een betere treinverbinding A'dam—
Zandvoort blijft 't maar sukkelen; elcctri-
ficatie van het baanvak HaarlemZand
voort, dat die verbinding ideaal zou
maken, heeft men er nimmer weten door
te krijgen. De kern van deze geheele
kwestie schuilt tenslotte in de vrees die
het Spoor koestert zichzelf concurrentie
aan te doen. Het is namelijk zoo, dat die
Spoor de laatste jaren het meerendeel der
aandeelen der Noord Zuid Hollandsche
Tram in handen heeft en nu meent dat,
maakt zij de treinverbinding naar onze
badplaats beter, die tram weer schade zal
aanbrengen. Dat is echter een ongerecht
vaardigde vrees! Ook bij de electrificatie
van het baanvak HaarlemZandvoort der
N.S. zal de N.Z.H. Tram haar debiet nog
wel houden, want de tram verbindt een
andere streek (Bentveld, Aerdenhout, Haar
lem-Zuid, enz.) met Amsterdam dan de
spoor doet, die het meer van Haarlem-
Noord, Overveen en een groot gedeelte
van Zandvoort hebben moet. Trouwens, de
vermindering van vervoer bij de tram zal,
zoo die al moge plaats vinden tengevolge
van een electrificatie van de N.S. voorwaar
niet van langen duur zijn want in een der
laatste jaarverslagen der N.Z.H. Tramweg
maatschappij staat ongeveer dit, dat aan
vankelijk eenig nadeel ondervonden werd
van de electrificeering der spoorlijn Am
sterdamHaarlem, doch dat dit nadeel
thans geheel verdwenen is! Wanneer het
traject AmsterdamHaarlem geen zorgen
meer geeft aan de Directie der N.Z.H. en
dat nog wel op een afstand van eenige tien
tallen meters van de baan der N.S., wel,
dan kan de lijn HaarlemZandvoort op
een afstand van eenige kilometers van den
spoorweg HaarlemZandvoort gelegen,
bij een eventueele electrificatie van dat
baanvak toch voorwaar voor de aandeel
houders der tram geen bezwaren van finan-
cieelen aard veroorzaken!
Maar nog afgescheiden van deze steeds
tegengehouden electrificatie zou men naar
Zandvoort toch wel iets betere wagens kun
nen laten loopen dan thans! Nu komt men
meestal in zulk verouderd materiaal te zit
ten dat op de trein-reis bij menigeen al een
gedachte aan.... de zee wordt opgeroepen
terwijl Zandvoort en de echte zee nog lang
niet bereikt zijn! En dan ook: wanneer u
er in slaagt om met eenigen spoed uit te
visschen den treinenloop tusschen Amster
dam en Zandvoort, nu, dan loopt u een
aardige kans om bij een of ander blad als
puzzle-redacteur een goed gesalarieerde be
trekking te krijgen.... Veel reeds zou ge
wonnen zijn met een betere treinenloop,
een betere aansluiting in Haarlem. Wan
neer men van Amsterdam uit naar Den
Haag spoort is dit geen reis meer; het is
een stap. Een spoorwegboekje behoeft men
niet te raadplegen. Maar Amsterdam
Zandvoort is nog altijd een reis: het rij-
tempo is te langzaam en bovenal is de
dienst (ook al laat men dan op bijzondere
dagen tb, 20, ja wel eens 30 extra treinen