Luchtvaart.
Marinebérichten.
Stoom vaartberichten.
Sport.
'De Koningin in Amsterdam.
Verdere verhooging van
invoerrechten
Staking in de Koopvaardij.
De nood der zuiderzeevisschers
Ingezonden.
Postvluchten van en naar Indië
Vliegongeluk te Soesterberg.
te
Marktberichten.
Burgerlijke Stand var Den Helder
ïteriiografis€h Weerbericht.
De a.s. Competitie.
De aankomst.
Hoewel het koninklijk bezoek aan de
hoofdstad ditmaal een officieus karakter
draagt schrijft het „Hbl.", woeien van
de stadstorens de vlaggen en van de tram
beugels de driekleurige vaantjes. Ook
vele particulieren hadden de vlag uitge
stoken en op den Dam bestond gisteren
morgen tegen tien uur verrassend veel
belangstelling voor de aankomst van de
koningin. Er was ditmaal geen baldakijn
vóór den paleisingang aangebracht en
er stond slechts een kleine eerewacht
van mariniers en matrozen zondermuziek
korps.
Om vijf minuten vóór tienen kwam de
koningin per open auto voor het paleis
aan. De koningin werd vergezeld dooi
de hofdame jonkvrouw Van Tets. Er werd
herhaaldelijk en hartelijk hoera geroepen
en een groep leden eenerOranje-vereeni-
ging zong vaderlandsche liederen. Even
later verscheen H.M. op het balkon, hon
derden juichten en zongen op den Dam
en de koningin scheen door deze hulde
blij verrast te zijn.
Gisterenmorgen heeft de koningin ten
paleize ontvangen den burgemeester dr.
W. de Vlugt en den president van de
Nederl. Handelmij. dr. C. J. K. van Aalst.
Gisterenmiddag om vier uur zou de
koningin de Rembrandt-tentoonstelling
in het Rijksmuseum bezoeken, vandaar
keert zij naar Soestdijk terug, waar zij
overnacht. Heden komt de koningin weer
te Amsterdam.
Het »Hand.« maakt melding van een
gerucht, dat bij de regeering voornemens
bestaan om, nu het sedert den aanvang
van dit jaar tijdelijk verhoogd tarief
van invoerrechten lang niet zooveel in het
laatje heeft gebracht als uit fiscaal oog
punt wel wenschelijk ware geweest, straks
aan de Staten-Generaal voor te stellen,
er over heel de linie opnieuw een schepje
bovenop te doen.
Naar aanleiding vau dit gerucht herin
nert de berichtgever van het blad aan de
verklaring, door dr. H. Colijn het vorige
jaar bij de behandeling van de tariefs-
verhooging in de Tweede Kamer afgelegd,
toen hij een »tot hiertoe en niet verder»
uitsprak. Met 10 pet. was z.i. de uiterste
grens bereikt; daarboven zou het volgens
hem een beschermend tarief worden, wat
in zijn oogen geen genade kon vinden.
De werkgevers vragen steun
aan de regeering.
Gisteren heeft de minister van Econo
mische Zaken en Arbeid in audiëntie
ontvangen de leden van het dagelijks be
stuur van den Bond van werkgevers in
de koopvaardij.
Deze zetten de moeilijkheden van het
scheepvaartbedrijf uiteen en de situatie
van de staking. Aan de regeering werd
gevraagd, of zij bereid zou zijn te treden
in een plan van steun, als bijdrage in
een eventueele loonsverlaging.
De minister ging niet zoover em een
uitgewerkt plan daaromtrent niet in on
derzoek te willen nemen, doch hij wees
erop dat zulk een steunverleening niet
zou strooken met alle uitingen endaden
der regeering van de laatste jaren.
Uittreding uit den bond van
Werkgevers.
Vaz Dicjs berichtte gistermiddag:
De Stoomvaartmij. „Nederland", de
Hollandsche Stoombootmij. en de Rotter-
damsche Lloyd zijn uit de Reedersvereeni-
ging getreden. Definitieve zekerheid daar
omtrent konden wij nog niet verkrijgen.
Het uittreden zou verband houden, voor
zooverre het niet de lijnen op Indië be
treft, met de te verwachten ernstige'con
currentie van Duitsche zijde.
De directie van de Stoomvaart-Maat
schappij „Nederland" zeide, dat haar
maatschappij inderdaad uit den bond is
getreden. Dit is echter meer een admi
nistratieve maatregel. In den bond wordt
namelijk bij meerderheid van stemmen
beslist, en in deze moeilijke tijden zou dat
tot dingen kunnen leiden die niet in het
belang van het bedrijf der „Nederland"
zijn. Daarom hebben de „Nederland" en
eenige andere maatschappijen den bond
verlaten. Zij zijn echter wel bereid tot
samenwerking. Ten slotte herinnerde de
directie van de „Nederland" eraan, dat
haar maatschappij, evenals de Rotterdam-
sche Lloyd, buiten het conflict staat.
Bij informatie te bevoegder plaatse
schrijft de N. R. Crt„ is ons gebleken, dat
dit bericht ook ten aanzien van den Rot-
terdamschen Lloyd juist is. De Rotterdam-
sche Lloyd heeft zich evenwel bereid ver
klaard althans voorloopig met den Bond
van werkgevers ter koopvaardij te blijven
samenwerken.
Nader verneemt de N. R. Crt. dat ook
de Holland-Amerika-Lijn uit den Bond
van werkgevers ter koopvaardij is getre
den. omdat deze maatschappij zich niet
kan neerleggen bij besluiten, welke geno
men zouden kunnen worden, die niet in
het belang van obligatiehouders konden
blijken te zijn.
DE AFSLUITING VAN DE
ZUIDERZEE.
Een herinnerlngspentiing.
De directie der Maatschappij tot uit
voering der Zuiderzeewerken heeft aan
alle arbeiders, die op 28 Mei 1932 in dienst
van deze maastchappjj waren, een penning
uitgereikt, waarop aan de eene zijde is af
gebeeld het nu reeds uitgevoerde werk en
aan den anderen kant een inscriptie is
aangebracht, vermeldende het feit van de
afsluiting der Zuiderzee en de naam van
den arbeider, diie de penning ontvangt.
Ernstige klachten over d©
Zufderzeesteunwet.
De R.-correspondent van de „Nw. Rott.
Crt." meldt:
Gisteren vond in Defl Haag tusscnen
een aantal burgemeesters uit Noord-Hol-
Jand en Kamerleden van verschillende
fracties, een bespreking plaats in verband
met den financieel benarden toestand,
waarin vele Zuiderzeevisschers zouden
verkeeren.
Deze bijeenkomst is het gevolg van het
initiatief van den burgemeester van Enk
huizen, baron Mackay.
Van de Kamerleden waren aanwezig de
heeren v. d. Blit, Duys, Duymaer van
Twist, Snoeck Henkemans en dr. Vos.
Tijdens de besprekingen bleek groote
ontevredenheid te bestaan over de uit
voering van de Zuiderzeesteunwet; de
klachten betreffen niet alleen het bedrag
der uitkeeringen, doch ook den dikwijls
tragen gang van zaken.
Een ernstige grief vormde voorts het
feit, dat het K. B. van 19 Mei 1932, no. 20,
berustend op deze wet, nog steeds niet in
het Staatsblad is verschenen en dus ook
nog niet officieel ter algemeene kennis
werd gebracht.
Besluiten werden niet genomen, doch
van verschillende zijden zullen stappen
worden gedaan om aan de wenschen der
Zuiderzeevissehersbevolking tegemoet te
komen.
DE BEZUINIGING OP HET
RIJKSOP VOEDINGSWEZEN.
Samenkomst van de centrale
commissie voor georganiseerd
overleg verzocht.
Het dagelijksche bestuur van de Cen
trale van vereenigingen van personeel in
's rijks dienst heeft, naar aanleiding van
de ingrijpende maatregelen, welke de
minister van justitie genomen heeft ten
aanzien van het personeel van de rijks
opvoedingsgestichten, den voorzitter van
de centrale commissie voor georganiseerd
overleg in ambtenaarszaken verzocht, een
vergadering te beleggen, ter bespreking
van deze zaak. Mede besloot het dage
lijksche bestuur een onderhoud bij den
minister van jüstitie aan te vragen.
Den Helder, 4 Sept. '32.
Geachte Redacteur.
Nu het snelverkeer steeds toeneemt en
men dagelijks van ongevallen hoort, is het
zaak voor de autoriteiten, dit ernstig on
der de oogen te zien. Nu de lange avon
den weer komen, en men veel met licht op
moet rijden, is het van het grootste be-
c indien de dienstbetrekking hetzij door den
arbeider, hetzij wegens een dringende reden
als bedoeld in artikel 1639 P van het burger
lijk Wetboek, hetzij door overlijden van den
arbeider is beëindigd.
De uitkcering wordt vastgesteld als volgt:
a. voor arbeiders met volledige dagtaak op
een bedrag gelijk aan:
voor jaarlooners het loon van twee maan
den, berekend naar het laatstelijk geldende
jaarloon:
voor maandlooners: 3 X 2/3 X het laatste
lijk geldende maandloon;
voor uur-, dag- en weeklooners: 13 X 2/3 X
lang, niet gedempte lichten te rijden, het laatstelijk geldende weekloon c.q bcre-
De chauffeurs moeten zich hier aan hou- kend weekloon naar reden van het vastgestel-
den. Echter de fietsrijdeis niet. Dit voor arbeiders met niet volledige dagtaak
toch ook lampen hebben, waarvan som- ccn bedra(t RCi;jk aan:
ntige op circa 1(H) meter de oogen van
voor jaar- en maandlooners 3 X 2/3 X het
deil chauffeur verblinden. Is daar niets semiddelde maandloon over het afgeloopen
aan te doen? Of valt dat buiten de wet? kalenderjaar;
Dankend voor de plaatsing, teeken ik,
hoogachtend.
Ch. P. (chauffeur).
De klacht over verblindende rijwiel
lampen is niet nieuw, 't Is inderdaad een
feit dat verschillende rijwiellampen ge-
voor uur-, dag- en weeklooners: 13 X 2/3 X
het gemiddelde weekloon over het afgeloopen
kalenderjaar;
c. het volgens a en gevonden bedrag
wordt voor iedere volle maand, die het dienst
verband geduurd heeft, verhoogd met 1 pet.
van dat bedrag.
Op de uitkcering, bedoeld in het vorige li-d,
vaar opleveren voor het verkeer (door komt in mindering de uitkeering volgens ar-
verblinding) de politie treedt dan ook tikel 63 van liet Arbeidsoverecnkomstenhesluit
tegen de houders van deze lampen op, op onder het gemiddelde maand- of weekloon,
grond van het wettelijk verbod om de bedoeld in het derde lid. onder b, wordt ver
vrijheid en veiligheid van het verkeer in1 staan het over h€t afgeloopen kalenderjaar
gevaar te brengen.
Het euvel van verblindende rij wiel lam
pen is echter meestal door een kleinig
heid te voorkomen. Men buigt zijn lamp
nJ. een ietsje naar voren, zoodat het licht
niet naar boven, of recht vooruit, doch
op den weg schijnt. Deze raad wordt aan
verdiende loon. resp. gedeeld door het aan
tal maanden of weken, gedurende welke het
dienstverband in dat jaar heeft bestaan.
Voor de berekening van den diensttijd, be
doeld in het -derde lid, onder c, komt in aan
merking alle diensttijd op burgerrechterlijke
arbeidsovereenkomst in 's Rijks dienst door
gebracht, behoudens dat bij onderbreking van
Hedenmorgen vertrok de „Ibis" van
Amsterdam naar Batavia.
De „Ijsvogel" (thuisreis) vloog gisteren
van Jodphoer naar Djask.
De „Pelikaan" is van Jodhpur te Cal-
cutta aangekomen.
DE VLIEGENDE FAMILIE.
De tocht kan voortgezet worden.
De familie Hutohinson heeft thans van
het Groenlandsohe bestuur vergunning
gekregen haar vlucht van Godthaab voort
te zetten. Men verwacht, dat Hutohinson
vergunning zal krijgen benzine in te ne
men uit het depot van Lindbergh, dat nog
intact is. Hü moet echter zijn voornemen,
0111 over de ijsvlakte te vliegen, opgeven.
De tocht over deze hoogvlakte wordt ge
vaarlijk geacht en daarom heeft de Groen-
landsche regeering Hutohinson alleen ver
gunning tot vertrek willen geven, mits hij
zijn route neemt langs de kust- via Kaap
Farewell naar Angmagssalik. Daar bevindt
zich Kraemer's depot, dat ook nog onaan
geroerd is en waaruit Hutchinson dan
benzine kan krijgen om via IJsland en de
Faroër eilanden naar Schotland te vliegen,
waar, zooals men weet, Edinburgh het doel
van zijn tocht Is. Intusschen is de Deen-
sche commissaris te Godthaab voornemens
Hutohinson een boete op te leggen, omdat
hij ondanks het verbod toch naar Groen
land. is gevlogen zonder zelfs maatregelen
te nemen om zijn vlucht van daar te kun
nen voortzetten. Dat de regeering hem
niettemin helpt om zulks mogelijk te ma
ken laat zich verklaren door de omstan
digheden, die wij in ons blad uiteen heb
ben gezet.
De vliegende familie Hutchinson is,
naar Reuter uit Ottawa meldt, van Godt
haab op Groenland naar Angmazsalik aan
de Oostkust vertrokken. Hutchinson's
vertegenwoordigers hebben 178 dollars
voor boete aan de Deensche regeering
overgemaakt, die, zooals bekend, opge-
Icgd zÜn, omdat hij zonder permissie op
Deensch gebied is geland.
allen gegeven die een verblindende ver- het dienstverband vroegere diensttijd buiten
lichting voeren, ook om de onaangenaam-1 beschouw...* blijft, indien dc onderbreking
heden van een proces-verbaal te voor-/*"8" d:,n een jaar hceft Redm,rd-
komen. Want de politie zal hiertegen ten j De ,e luit. H. Alting van het reg. kust-
strengste optreden. l^veneens woidt artillerie-inrichtingen, en aangewezen tot het
nauwkeurig gelet op de deugdelijke ach" vo] ontheven van zijn detacheering bij de
terverlichting bij auto's en motorrijwie-1 artillerie-inrdichtingen, en aangewezen tot het
len en een goede reflector bij fietsen, volgen van een cursus voor hoogere technische
Ernstige ongelukken zijn bij verzuim vorming te Delft.
hiervan reeds veroorzaakt en aan de
naleving van dit wettelijk voorschrift
wordt dan ook streng de hand gehouden.
Wij wijzen hierbij tevens op het straf
bare feit om auto's, motorfietsen, hand
wagens of andere vehikels onverlicht op
den weg te laten staan. Ook aan deze
overtreding maakt men zich nogal eens drapoera naar Ned.-Indië uitgezonden
schuldig en de politie zal dit niet door worden:
de vingers zien. Men zij dus gewaar- j Bootsman J. J. van Rooijcn, id. G. v. Weer-
sohuwd. Met een beetje goeden wil kun- denburg, id. H. Jongen, serg.-konst. A. J. de
nen heel wat onaangenaamheden worden Beer, id. A. Feenstra, id. J. A. Remmerswaal,
Onderstaande schepelingen zijn aangewezen
0111 den i9en October 1932 per mailschip In-
aan-
PURMEREND, 6 Sept.
Kaas. 15 stapels fabriekskaas 21.50, 15
stapels boerenkaas 20. 2 stapels Goudsche
kaas 19, alles per 50 kg. In totaal 31 stapels
wegende 44,500 kg. Handel goed. 1987 kg bo
ter t.30—1.55 per kg.
ALKMAAR, 7 Sept.
Paardenmarkt. Aangevoerd 331 paarden:
rijpaarden 150—325, werkpaarden 90—350,
slachtpaarden 100—210, per kg 30—40 cent:
30 veulen 40100; hitten 70225.
AMSTERDAM, 7 Sept.
Aardappelprijzen. Op de heden gehouden
aardappelenmarkt werd betaald voor: Zecuw-
sche bonte 2.25—2.50, Zecuwsche blauwe
2.252.50, Zeeuwsche egenheimers 1.50
1.75blauwe eigenheimers 1.601.80; Hak-
keesche eigenheimers J i.6o1.751 poters
1.40; duinzand 2.80—3.50. Aanvoer 1 la-
j ding, zijnde 520 hl.
AMSTERDAM, 7 Sept.
Veemarkt. Aangevoerd: 287 vette kalveren,
ie kw. 5060 cent, 2e kw. 4040 cent, 3e kw.
jo38 cent per kg, levend gewicht; 46 nuch
tere kalveren 68; 366 varkens: vlcesch
varkens, wegende van 90110 kg, 3233 cent,
zware varkens 3031 cent, vette varkens
2729 cent per kg slachtgcwicht.
Marktverloop: verre kalveren met geringen
aanvoer, prijzen hooger, vlotte handel. Var
kens met weinig aanvoer, stugge handel, prij
zen als Maandag.
BROEK OP LANGENDIJK, 7 Sept.
19,000 kg aardappelen: Schotsche muizen
1—i.8o, blauwe eigenheimers 1.302.10,
eigenheimers 1.40—1.80, schoolmeesters
2.102.20, duc of york 1, drielingen 2.10; j moest men ook profitccren.
45,000 kg roode kool 0.602.20; 25,000 kg j eerste met 43 verloor.
gele kool 1.102.40; 80,000 kg vroege witte I Moed houden jongens, men kan altijd niet
enthousiasten om deze wedstrijden te bezoe
ken en aldus eens nader kennis te maken niet
de athletiek? Misshien voelt *u zich na dit
bezoek ook aangetrokken om deze sport te
gaan beoefenen, hetwelk een mooie aanvul
ling zoude zijn voor uw lievclingssport. Door
uw bezoek zult gij er toe meewerken de ath
letiek te propagecren en wij verzekeren u dat
u zult genieten. Zeer veel loopnummers sie
ren het programma en deze zullen het
schouwen ten volle waard zijn.
Dus bezoekt allen ook de atletiekwed
strijden.
Na afloop der athletiekwedstrijden zal een
voetbalmatch plaats hebben tusschen Zee
macht en H.R.C. 2. Deze wedstrijd zal 'om
ongeveer 5 uur aanvangen. Beschikbaar ge
steld zijn 1 zeer fraaie beker en n vergulde
medailles voor de spelers van het winnende
team. Van dezen wedstrijd zullen velen ge.
tuigen willen zijn.
Voor den toegang tot het terrein alsmede
tot de tribune zij populaire prijzen vastgesteld;
zie hiervoor en voor verdere bijzonderheden
de aanplakbiljetten, die in ruime mate in de
stad zijn opgehangen.
Sportbond-nieuws.
Zondag j.1. speelden onze beide elftallen
tegen de dito van Zwaluwen. Om 10 uur speel
de het 2e tegen Zw. 2 en moest het onderspit
delven: 6O. Dank zij de matige productivi
teit van de Zwaluwen-voorhoede. Een tegen-
punt hadden we wel verdiend, maar het mocht
niet lukken.
Het ie elftal speelde tegen Zw. 1 en moest
ook verliezen. De krachtsverhouding was aan
beide zijden hetzelfde, maar de matige wind
deed er geen voordeel mee. Wie dc wind ach
ter zich had was de sterkste, eu daarvan
■Vandaar dat bet
voorkomen.
Red. Held. Crt.
De bestuurder gedood.
Gistermiddag is te Soesterberg op tot
nu toe onverklaarbare wijze het Fokker
jachtvliegtuig D 16, bestuurd door den
luitenant-vlieger L. T. C. J. M. v. Hootegem
boven de bosschen van de Paltz, tijdens
een oefenvlucht, naar beneden gestort.
De bestuurder, de eenige inzittende, werd'
op slag gedood. Het toestel is totaal
vernield.
van 6 en 7 September.
ONDERTROUWDA. Hammer en F.
"y-Oamm; A. Agema en G. Onderstal-
BL\ ALLENL. S. v. BruinesseBon-
Ke9serBosch, z.
C\ ERLEDEN J. II. Vinke, 30 j.
Naar waarnemingen verricht In den
morgen van 8 September.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandscb
Meteorologisch Instituut te de Bilt.
Hoogste stand 759.3 te Weenen.
Laagste stand 738.3 te Ingö.
Verwachting:
Matige, tijdelijk, wellicht toenemende
Z.O. tot Z.W. wind, zwaar bewolkt tot be
trokken, waarschijnlijk regen, later op
klarend, aanvankelijk iets warmer.
Geachte Redactie, verzoeke beleefd
eenige plaatsruimte voor onderstaande
regels, bij voorbaat mijn hartelijken dank.
Met eenige verwondering heb ik het
stukje gelezen over den 45-K.M.-marsch.
Waarom moet die op Zondag gehouden
worden, terwijl de eerste toch ook op Za
terdag is gehouden. Kan deze ook niet op
Zaterdag worden gehouden en wordt er
dan heelemaal geen rekening gehouden
met de menschen die hun kerkgang er niet
voor willen verzuimen en toch graag mee
zouden loopen. Daarom verzoek ik den
heeren organisators den wedstrijd te wil
len verzetten. Dit is niet de vraag van mij
alleen, doch van velen.
In afwachting verblijf ik,
J. v. d. Horpel,
Weezenstraat
Wij hebben de vraag van den heer
v. d. Horpel aan den voorzitter van de
Politie-sportver., den heer Schipper voor
gelegd, die ons meedeelde er noode toe te 1
zijn overgegaan den wedstrijd op Zondag
te organiseeren. Het kon echter niet an
ders, waar het hier een marsch betrof die
men nog dit jaar door wilde laten gaan en
waarvan de duur op ongeveer 8| uur is
gesteld. Men voelt wel, dat dat voor een
Zaterdagmiddag onmogelijk is.
In het vervolg hoopt men met de prin-
cipieele bezwaren van deelnemers, die
daarvoor hun kerkdienst niet willen ver
zuimen, rekening te houden en den jaar
lijkschen marsch te houden op b.v. een
Goeden Vrijdag" of een tweeden Paasch-
of Pinksterdag. Red. Held. Crt.
serg.-vlieger A. W. J. de Groot, id. C. H. J,
Knaapen, id. C. de Borst, id. J. Peridon, id. H.
G. A. Akkers, id. P. Buijnink, id. M. H. Ave-
narius, maj.-schrijver P. C. Vijn, id. J. C. Ver-
Meulen, maj.-torp.mr. H. van der Linden,
serg.-vlgtmr. J. Kruidenier, ko'rp.-vltmr. M. J.
T. v. Morselen, id. J. G. v. Aggelen, korp.-
monteur J. J. Ellens, korp.-torp.mr. J. Len
stra, seinersmaat H. C. v. Wingerden, id. P.
W Geleijnse, matr.-telegr. J. Hamstra, id. J.
D. v. d. Eist, korp.-macht. A. Nederhand, id.
A. J. P. Nooijens, stoker-o.man C. A. Peters,
id. R. de Leeuw, id. A. van Berk, id. J. C.
Marckelbach, id. J. de Graaf. marn. ie kl. K.
G. P. Post, id. P. G. v. Vliet, marn. 3e kl. C.
M. J. Nieuwenhuis, marn. 2e kl. P. A. H. Ge-
rards, id. L. den Boer, id. C. J. Rieter.
Catechisatie zeemiliciens.
De schout-bij-Nacht, Commandant der Ma
rine te Willemsoord, brengt ter kennis dat de
catechisaties voor de Gercformeegrde zee-
miliciens en overige schepelingen, gegeven
door Ds. F. Tollenaar, weder zullen aanvan
gen op Vrijdag 9 September a.s. ten 6 uut
n.m., in de consistoriekamer van de Gerefor-
merde Kerk (Gravenstraat 2).
Aan den reserve 2e luit. Mr. H. Winkel van
het reg. kustartillerie is bij beschikking van
den M. v. D. vergunning verleend tot verblijf
in het buitenland tot 1 Juli 1933.
De dienstplichtigen lichting 1926 van het
Ie bat. reg. genietroepen pioniers komen op
8 Sept. o.s. voor herhalingsoefeningen onder
de wapenen; plaats van opkomst Utrecht.
De dienstplichtigen van de lichting 1932 2e
p oeg bereden artillerie, toegewezen voor het
onbereden gedeelte Ille Art. brigade, zullen
op 19 Set. a.s. voor ie oefening in werkelijken
dienst komen.
Uitkeering bij ontslag van personeel op
arbeidsovereenkomst.
Bij M'inisterieele beschikking is ter kennis
van de landmacht gebracht dat: ten einde
personeel op arbeidsovereenkomst, dat tenge
volge van noodzakelijke bezuinigingsmaatre
gelen voor ontslag in aanmerking komt en San
artikel 63 van het Arbeidsovereenkomstenbe-
sluit, wegens den korten duur van de werking
van dat besluit, geen aanspraak op een vol
doende uitkeering kan ontleenen, steun te bie
den, is de volgende regeling getroffen.
Behoudens het bepaalde in het volgende lid
wordt aan de arbeiders in den zin van het Ar-
beidsovereenkomstenbcsluit, wier dienstbe
trekking piet ingang van 1 Juli 1932 of een
lateren datum is of zal worden beëindigd en
die kostwinner zijn van een gezin, bij wijze
van tijdclijken maatregel in verband met dc
buitengewone tijdsomstandigheden bij hun
ontslag eene uitkeering toegekend.
Het vorige lid is niet van toepassing:
a. indien het dienstverband op den datum
van ingang van het ontslag nog geen jaar
hceft geduurd;
b. indien de arbeider belast was of is met een
gedeeltelijke dag-, week- of jaartaak, uit
hoofde waarvan hij gedurende het tijdvak
CPU 1-10»- J J.ll'-i J
Stoomvaart Mij. Nederland.
Christiaan Huygens, t., 7 Sept. v. Colombo.
Poelau Bras, t„ 5 Sept. te Singapore.
Tarakan, t., pass. 6 Sept. Perim.
Johan van Oldenbarnevelt, u., 5 Sept. v. Be-
lawan.
P. C. Hooft, u., pass. 5 Sept. Gibraltar.
Poelau Tello, u., 6 Sept. te Port Said.
Poelau Laut, 6 Sept. te A'dam.
Marnix v. St. Aldegonde, t., 7 Sept. te A'dam
verwacht.
Kon. Holl. Lloyd.
Pernambuco, 7 Sept. v. A'dam.
Munster, u., 5 Sept. te Puerto Alegre.
Siërra Salvada, 1 Sept. te B.-Aires.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Aurora, 5 Sept. v. Napels.
Barneveld, u., pass. 5 Sept. Fayal.
ürpheus, 6 Sept. te A'dam.
Achilles, pass. 5 Sept. Bevezier.
Amazone, 6 Sept. v. Messina.
Astrea, 5 Sept. te New-York.
Atlas, 4 Sept. te Curacao.
Fauna, 6 Sept. te Barcelona.
Hebe, 6 Sept. te Palermo.
Hercules, pass. 6 Sept. Gibraltar.
Mars, pass. 5 Sept. Bevezier.
Rhea, t., 6 Sept. te Londen.
Triton, pass. 5 Sept. Bevezier.
Vesta, 6 Sept. te A'dam.
Van Rensselaer, t., 2 Sept. v. Paramaribo.
Baralt, 6 Sept. v. Curacao.
Ganymedcs, 7 Sept. te Piraeus.
Oberon, 7 Sept. te Soderhamn.
Venus, pass. 6 Sept. Gibraltar.
Kon. Paketvaartmaatschappij.
N. Zeeland, 5 Sept. te Sydney.
Tasman, 4 Sept. te Batavia.
HollandAfrika Lijn.
Amstelkerk, t., 7 Sept. v. Antwerpen.
Nijkerk, u., 6 Sept. v. Lorenzo Marqués.
Meliskcrk, t., 6 Sept. v. Durban.
Klipfontcin, t., 7 Sept. v. Port Soedan.
HollandAmerika Lijn.
Dinteldijk, 4 Sept. v. Cristobal.
Lochmonar, 6 Sept. te San Francisco.
Maasdam, 5 Sept. v. Santander.
Nebraska, 5 Sept. te Liverpool.
Nictheroij, 5 Sept. v. Southampton.
Rotterdam, 6 Sept te R'dam.
HollandO.-Azië Lijn.
Arendskerk, t., 6 Sept. te Shanghai.
Serooskerk, t., 5 Sept. v. Genua.
Ouderkerk, u., 5 Sept. v. Manilla.
HollandAustralië Lijn
Talisse, 7 Sept. te Schiedam.
Java—New-York Lijn.
Soeakboemi, 4 Sept. te Batavia.
Saleier, pass. 5 Sept. Gibraltar.
Simaloer, 6 Sept. te Belawan.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjileboct, 5 Sept. te Shanghai.
Tjisadane, 4 Sept. te Hongkong.
SilverJava Pacific-lijn.
Silverash, 6 Sept. te Calcutta.
Ivota Inten, 6 Sept. v. Belawan.
Silvcrbelle, 5 Sept. te Soerabaja.
Rotterdamsche Lloyd.
Garoet, u., pass. 7 Sept. Finisterre.
kool 0.60—1; 9300 kg uien: gele nep 6.30
6.50, gele drielingen 2.202.60, gele uien
2.60—2.90; 3000 kg bieten 0.601.30; 6700
kg slaboonen 24.30; 600 kg rammenas
0.73 .alles per 100 kg.; 8000 stuks bloem
kool ie s'. 9-30—15-30 en 2e s. 2.505.20
per 100 stuks.
NOORDSCHARWOUDE. J Sept.
12,800 kg aardappelen: gr. Schotsche 1,
Schotsche muizen 1.401.60. drielingen
1.802.30, eigenheimers 1.30, bi. eigen
heimers 1.401.70; 11,800 kg spercieboonen
2—6.30; 6100 kg uien: gele nep 5.506.70,
drielingen 2.202.60, uien 2.603.10; 1300
kg peen 2.50. kleine peen 1.201.50; 250
kg kroten 0.80—1.50: 21,400 kg roode kool
0.602.10; 23,000 g gew. witte kool 80 ct.;
16.000 kg gele kool 1.202.70. alles per 100
kg; 100 stuks bloemkool 12.80 per 100 stuks.
Schagermarkt van Donderdag 8 Sept.
3 paarden 250350; 2 veulens 6075;
8 stieren 40120; 27 geldekoeien (ma-gere)
75140; 100 idem (vette) 30240; 14 kalf-
koeien 130200; 2 graskalveren 3040;
34 nuchtere aklveren 624; 137 schapen
(vette) 1018.50; 80 lammeren 49! 6
bokken en geiten 27; 67 varkens (magere)
816; 44 idem (vette) p. kg 0.240.28;
123 biggen 36; 12 konijnen 0.200.70;
76 kippen 0.352.90; haantjes 0.100.50.
Eierveiling. (Voorloopig bericht. Zie ook
het no. van Zaterdag.)
72,500 kipeieren: bruine 4.805.60. witte
4.705.30, kleine witte 3.003.20; 650
eendeieren 2.80.
van
omslagr i-?nT!?n"'lk ,voora'f«a%n<lc aan hetKot.1 Agoeng, t„ 5 Sept. v. Port Said.
ontvangen "lln'der dan 400— heeft 1 Indrapoera, 7 Sept. v. Batavia.
jaar 1910 uit dien '?'1' of hct Kertosono> L Pass. 6 Sept. P. de Galle.
f ann n( hoofde een loon van Palembang, u., pass. 6 Sept.
400.- of meer hceft genoten; iSibajak, 7 Sept. v. R'dam.
Point de Galle.
HELDER I—ZANDVOORT I.
Zaterdagmiddag a.s. om half drie zal op het
terrein aan den Bolweg, bovengenoemden
wedstrijd plaats vinden.
Zooals bekend mag worden verondersteld,
degradeerde Zanvoort in de afgeloopen com
petitie van de tweede naar de derde klasse,
hetgeen niet wegneemt dat de sterkte van het
elftal momenteel niet mag worden onderschat.
Het elftal heeft namelijk een algeheele ver
sterking ondergaan en reeds werden, in
vriendschappelijk gespeelde wedstrijden met
dit elftal mooie resultaten bereikt. De Zand-
voorters, die momenteel een vacantiereisje
ondernemen, zullen Zondags de gasten zijn
van onzen jongsten K.N.V.B.-er,. onze ovcrzce-
sche vrienden van Texel, waarheen zij nog
Zaterdagavond zullen vertrekken.
Het Zandvoortsche elftal, dat geheel vol
ledig uitkomt, zal onze withemden ongetwijfeld
de handen vol werk geven, en het zal voor
velen een aangename ontspanning zijn, de
withemden op Zaterdagmiddag aan het werk
te kunnen zien.
ATHLETIEKWEDSTRIJDEN VAN DÊ
MARINE SPORTVER. „ZEEMACHT"
OP ZONDAG 11 SEPTEMBER A.S.
Enorme deelname uit alle deelen van
Noord-Holland. Na afloop der
athletiekwedstrijden een voetbalwed
strijd ZeemachtH.R.C II.
Meer en meer nadert de dag waarop te Den
Helder een groote atletiekwedstrijd zal
plaatsvinden. Een dergelijke wedstrijd is voor
Den Helder een unicum, omdat de athletiek
hier ter plaatse vrijwel onbekend is, en omdat
dientengevolge dan ook weinig wedstrijden in
dezen tak van sport georganiseerd worden.
Zondag echter zal de athletiek hoogtij vie
ren en zal men kunnen genieten van goede
sport, omdat vele en goede krachten voor de
wedstrijden hebben ingeschreven. Bij hef Zee
macht-bestuur kwamen binnen inschrijvingen
van 110 heeren en 37 dames, meerdere van
deze inschrijvers (sters) schreven voor 4
nummers in.
Alle nummers zijn goed bezet. 100 M. hee
ren 30; 400 M. 16; 1500 M. 28; 300 M. nieu
welingen 6; race door Den Helder 24; 4 X 100
M. estafette 7 ploegen; Olympische estafette
6 ploegen; 50 M. hardloopen dames 16; 100 M.
15; 4 X 100 M. estafette 6 ploegen; versprin
gen met aanloop dames 18; speerwerpen hee
ren 10; kogelstooten 12; discuswerpen 12 en
kogelstooten dames 18 deelnemers. Bij deze
deelnemers zijn nog niet de adelborsten.
Zooals geconstateerd kan worden kan de
race door Den Helder een aardige attractie
worden, waarin het niet aan spanning zal
ontbreken, omdat meerdere goede krachten
deelnemen. Bij dezen snclloop zal de volgen
de route gevolgd worden: Vertrek van het
terrein van H.R.C., Tuinstraat, Brakkcveld-
wege, overweg van het spoor oversteken,
Sluisdijkstraat, om den verkeersopstand, Kei
zerstraat, Spoorstraat, Koningstraat, om den
verkeersopstand, Polderweg, langs den water
toren naar den Brakkcveldwes, Brakkeveld-
weg, Tuinstraat. 1'inish op het terrein van
Aan het polsstokverspringen neemt
winnen. Anderen keer beter.
Dc tegenstanders van H.R.C.
HRC is weer ingedeeld in de 2e klasse A, in ge
zelschap van ZW, WFC, Alcmaria Victrix, Kin-
hcim, EDO, DEC, TOG, Zeeburgia en WA.
De eerste drie clubs zijn, zoolang HRC nu reeds
2c klasser is dat is 5 seizoenen steeds in een
afdeeling geweest. Kinheim alleen het vorige sei
zoen. Zeeburgia en DEC zijn vanaf het seizoen
1927 28 tweemaal in 2 A ingedeeld qeweest, zoo
ook WA.
Om ons tot de laatste seizoenen te bepalen,
volgt hier het resultaat van HRC tegen genoemde
clubs:
1923—1930
1930—1931
WA
thuis
uit
thuis
uit
5—2
1—3
Alcmaria
5—1
1—3
2—2
1—4
WFC
3—0
1—2
1—2
2—1
ZW
3—2
3—1
2—4
1—3
Zeeburgia
0—2
0—7
DEC
4—3
2—3
TOG
1—2
1—0
Kinheim
1931
-1932
thuis
uit
WA
3—1
0—0
Alcmaria
2—1
0-5
WFC
0—0
0-5
ZW
3—4
1—1
Kinheim
4—1
1—3
EDO is voor de Racers een nieuweling in de
competitie. Deze club degradeerde in 1931, maar
werd weer direct kampioen, maar in de promotie-
comoetitie met Haarlem en HVV gelukte het deze
club niet het verloren le klasseschap te heroveren.
Reden, waarom de Haarlemmers het nu nog eens
zullen probeeren.
2 A belooft een interessante afdeeling te worden;
er zitten diverse clubs in met een groote reputatie;
behalve EDO, ook Zeeburgia en DEC. En de
matches tegen de „vaste klanten" als de Zaansche
clubs en de Alkmaarsche, zullen zeker wel weer
de noodige belangstelling trekken. Of deze indee
ling van 2 A zwaarder is dan die van het vorige
seizoen, valt niet positief te zeggen. Zooals ge-
zeod, er zitten klinkende namen onder, maar wie
bewijst ons dat de ploegen met een sterker team
zullen uitkomen dan den laatsten keer? Het kan
r.et zoo goed andersom zijn. De meeste clubs heb
ben goede (en sterkste) formatie nog niet ge
vonden en weten zelf nog niet hoe ze straks in de
competitie zullen uitkomen. 2!ooals altijd, het is
een komen en gaan van spelers, oude en beproefde
krachten bedanken en jonge komen er voor in de
plaats. Dan wordt deze en dan weer die opstelling
geprobeerd, om tenslotte de meest ideale formatie
gevonden te hebben. Zoo denkt men dan tenmin
ste; het kan meevallen, maar ook tegenvallen. Er
zijn niet veel clubs, die 2 a 3 seizoenen bijna on
veranderd uitkomen. Dat zijn excepties. HRC ts
vroeger zoo gelukkig geweest in de 3e, klasse
eenige jaren met een „vast elftal" in hét veld te
verschijnen, althans de kern was altijd aanwezig,
maar later heeft men dit niet kunnen volhouden.
En zoo is het met 80 pet. der clubs het geval.
Zeker, op papier is de 2e klasse A heel wat
mans. maar de practijk zal moeten uitmaken of
dat inderdaad het geval is. Velen staren nu naar
DEC en Zeeburgia, maar wie weet wat b.v. Alc
maria of WFC nog in petto heeft!
Wie weet welke verrassing ons nog te wach
ten staat.
HRC tenslotte en ook de zustervereeniging
een goed en succesvol seizoen van harte toege-
wenscht.
Van al de clubs in 2 A is TOG de eenige, waar
mede HRC ook in de 3e klasse gespeeld heeft, n.I.
in 1923—'24 en 1926—'27.
TOG, opgericht in 1909, kwam pas in 1920'21
in den N.V.B.. bezette toen de 5e plaats in 3C,
daarna de 8e in 3 B. In 1922—'23 werd in de 3e
klasse C de 3e plaats bezet na Bloemendaal en
VSV. Vervolgens werd deze club in 3A ingedeeld
en zoodoende kwamen de Amsterdammers ook
naar hier en zoowel HRC als Helder behaalden
een moeilijke 21 zege. Het spel van TOG was
toen lang niet slecht, vooral het tempo was zeer
snel en het spel zeer vasthoudend. Op de 5e plaats
werd geëindigd. In 1924—'25 werd weer in 3C ge
speeld en het scheen dat de blauwwitten kampioen
zouden worden; Rapidltas en DWV wisten ten
slotte de Amsterdammers te overvleugeleu. Eerst
genoemde werd kampioen, DWV no. 2 en daarna
volgde TOG. Het volgende seizoen (in 3 B) was
minder succesvol en ternauwernood ontsnapte men
aan het spelen van degradatiewedstrijden.
I*1 '926—27 kwam TOG voor de tweede maal
in 3 A; het was een flinke pittige ploeg; met moeite
wist Racing op eigen veld met 1te winnen,
om in de returnmatch de eenige nederlaag van het
seizoen te lijden. Tot in de laatste wedstrijden
bleef het onzeker wie zou winnen: HRC won haar
laatsten wedstrijd en TOG verloor in Wormcr-
veer. HRC was kampioen!
I och zouden de Amsterdammers niet lang daar
na kampioen worden. En wel reeds het volgende
seizoen, 192728, van afd. B. Watergraafsmeer
werd kampioen van 3 A. Helder moest haar titel
verdedigen; men weet het resultaat: de 2e klasse?s
deel de heer K. Runia die meerdere malen 1 ,en Z1C|? handhaven; van TOG we'd met
kampioen van Nederland was op dit nummer! e"i i "ewonnen. Wel een bewijs hoe
zeer zeker nog in staat is dit kampioen- u,i verlo°P wedstrijden is geweest.
ti 4- ti J—/indPliilc K rbPn f\ PTe nlnt J 1 4 A"rl
schap te veroveren
Van buiten Den Helder nemen deel de vol
gende vereenigingen: Haarlem, Olympia Zaan
dam, Olympa Wicringerwaard, D.O.K.E.V.
Anna Paulowna, Voorwaarts Avenhorn, Z S C
Burgcrbrug, D.T.S. Oudkarspel, AVVa'
Assendelft, West-Frisia. Enkhuizen, b.'o.'vt'
E..S. Heiloo, U.d.T.W.v.O. Hoorn, D.O.S K O
Warmenhuizen, W.I.K. te Stroct en Alcmaria
Victr'x te Alkmaar. Dus inderdaad uit alle
dee en van Noord-Holland deelnemers.
Mogen wij in deze voor het bezoeken van
deze belangrijke athletiekwedstrijden eens een
beroep doen op de voetballers en de vöetbaT-
Lindelijk kreeg deze niet versagende ploeg toch
°on naar werken. In 1929'30 werd weer het
kampioenschap behaald en promotie naar dc 2e
klasse was het gevolg.
Het eerste seizoen in de 2e klasse, afd. A,
weinig succesvol, hoewel men er in slaagde HRC
op Tuindorp te slaan met 21. Het vorige seizoen,
in 2 B, was langen tijd de laatste plaats in het ver
schiet, waaraan men nog maar net wist te ont
komen.
Straks zal TOG een begin maken met haar
derde seizoen in de 2e klasse, floe het elftal er id
uitzien, we hebben daarover geen gegevens. Maar
in elk geval gelooven wij wel, dat het team hqfQf
best zal doen, thans beter voor den dag te komett»