Luchtvaart. Marinebérichten. Stoom vaartberichten. Sport. 'De Koningin in Amsterdam. Verdere verhooging van invoerrechten Staking in de Koopvaardij. De nood der zuiderzeevisschers Ingezonden. Postvluchten van en naar Indië Vliegongeluk te Soesterberg. te Marktberichten. Burgerlijke Stand var Den Helder ïteriiografis€h Weerbericht. De a.s. Competitie. De aankomst. Hoewel het koninklijk bezoek aan de hoofdstad ditmaal een officieus karakter draagt schrijft het „Hbl.", woeien van de stadstorens de vlaggen en van de tram beugels de driekleurige vaantjes. Ook vele particulieren hadden de vlag uitge stoken en op den Dam bestond gisteren morgen tegen tien uur verrassend veel belangstelling voor de aankomst van de koningin. Er was ditmaal geen baldakijn vóór den paleisingang aangebracht en er stond slechts een kleine eerewacht van mariniers en matrozen zondermuziek korps. Om vijf minuten vóór tienen kwam de koningin per open auto voor het paleis aan. De koningin werd vergezeld dooi de hofdame jonkvrouw Van Tets. Er werd herhaaldelijk en hartelijk hoera geroepen en een groep leden eenerOranje-vereeni- ging zong vaderlandsche liederen. Even later verscheen H.M. op het balkon, hon derden juichten en zongen op den Dam en de koningin scheen door deze hulde blij verrast te zijn. Gisterenmorgen heeft de koningin ten paleize ontvangen den burgemeester dr. W. de Vlugt en den president van de Nederl. Handelmij. dr. C. J. K. van Aalst. Gisterenmiddag om vier uur zou de koningin de Rembrandt-tentoonstelling in het Rijksmuseum bezoeken, vandaar keert zij naar Soestdijk terug, waar zij overnacht. Heden komt de koningin weer te Amsterdam. Het »Hand.« maakt melding van een gerucht, dat bij de regeering voornemens bestaan om, nu het sedert den aanvang van dit jaar tijdelijk verhoogd tarief van invoerrechten lang niet zooveel in het laatje heeft gebracht als uit fiscaal oog punt wel wenschelijk ware geweest, straks aan de Staten-Generaal voor te stellen, er over heel de linie opnieuw een schepje bovenop te doen. Naar aanleiding vau dit gerucht herin nert de berichtgever van het blad aan de verklaring, door dr. H. Colijn het vorige jaar bij de behandeling van de tariefs- verhooging in de Tweede Kamer afgelegd, toen hij een »tot hiertoe en niet verder» uitsprak. Met 10 pet. was z.i. de uiterste grens bereikt; daarboven zou het volgens hem een beschermend tarief worden, wat in zijn oogen geen genade kon vinden. De werkgevers vragen steun aan de regeering. Gisteren heeft de minister van Econo mische Zaken en Arbeid in audiëntie ontvangen de leden van het dagelijks be stuur van den Bond van werkgevers in de koopvaardij. Deze zetten de moeilijkheden van het scheepvaartbedrijf uiteen en de situatie van de staking. Aan de regeering werd gevraagd, of zij bereid zou zijn te treden in een plan van steun, als bijdrage in een eventueele loonsverlaging. De minister ging niet zoover em een uitgewerkt plan daaromtrent niet in on derzoek te willen nemen, doch hij wees erop dat zulk een steunverleening niet zou strooken met alle uitingen endaden der regeering van de laatste jaren. Uittreding uit den bond van Werkgevers. Vaz Dicjs berichtte gistermiddag: De Stoomvaartmij. „Nederland", de Hollandsche Stoombootmij. en de Rotter- damsche Lloyd zijn uit de Reedersvereeni- ging getreden. Definitieve zekerheid daar omtrent konden wij nog niet verkrijgen. Het uittreden zou verband houden, voor zooverre het niet de lijnen op Indië be treft, met de te verwachten ernstige'con currentie van Duitsche zijde. De directie van de Stoomvaart-Maat schappij „Nederland" zeide, dat haar maatschappij inderdaad uit den bond is getreden. Dit is echter meer een admi nistratieve maatregel. In den bond wordt namelijk bij meerderheid van stemmen beslist, en in deze moeilijke tijden zou dat tot dingen kunnen leiden die niet in het belang van het bedrijf der „Nederland" zijn. Daarom hebben de „Nederland" en eenige andere maatschappijen den bond verlaten. Zij zijn echter wel bereid tot samenwerking. Ten slotte herinnerde de directie van de „Nederland" eraan, dat haar maatschappij, evenals de Rotterdam- sche Lloyd, buiten het conflict staat. Bij informatie te bevoegder plaatse schrijft de N. R. Crt„ is ons gebleken, dat dit bericht ook ten aanzien van den Rot- terdamschen Lloyd juist is. De Rotterdam- sche Lloyd heeft zich evenwel bereid ver klaard althans voorloopig met den Bond van werkgevers ter koopvaardij te blijven samenwerken. Nader verneemt de N. R. Crt. dat ook de Holland-Amerika-Lijn uit den Bond van werkgevers ter koopvaardij is getre den. omdat deze maatschappij zich niet kan neerleggen bij besluiten, welke geno men zouden kunnen worden, die niet in het belang van obligatiehouders konden blijken te zijn. DE AFSLUITING VAN DE ZUIDERZEE. Een herinnerlngspentiing. De directie der Maatschappij tot uit voering der Zuiderzeewerken heeft aan alle arbeiders, die op 28 Mei 1932 in dienst van deze maastchappjj waren, een penning uitgereikt, waarop aan de eene zijde is af gebeeld het nu reeds uitgevoerde werk en aan den anderen kant een inscriptie is aangebracht, vermeldende het feit van de afsluiting der Zuiderzee en de naam van den arbeider, diie de penning ontvangt. Ernstige klachten over d© Zufderzeesteunwet. De R.-correspondent van de „Nw. Rott. Crt." meldt: Gisteren vond in Defl Haag tusscnen een aantal burgemeesters uit Noord-Hol- Jand en Kamerleden van verschillende fracties, een bespreking plaats in verband met den financieel benarden toestand, waarin vele Zuiderzeevisschers zouden verkeeren. Deze bijeenkomst is het gevolg van het initiatief van den burgemeester van Enk huizen, baron Mackay. Van de Kamerleden waren aanwezig de heeren v. d. Blit, Duys, Duymaer van Twist, Snoeck Henkemans en dr. Vos. Tijdens de besprekingen bleek groote ontevredenheid te bestaan over de uit voering van de Zuiderzeesteunwet; de klachten betreffen niet alleen het bedrag der uitkeeringen, doch ook den dikwijls tragen gang van zaken. Een ernstige grief vormde voorts het feit, dat het K. B. van 19 Mei 1932, no. 20, berustend op deze wet, nog steeds niet in het Staatsblad is verschenen en dus ook nog niet officieel ter algemeene kennis werd gebracht. Besluiten werden niet genomen, doch van verschillende zijden zullen stappen worden gedaan om aan de wenschen der Zuiderzeevissehersbevolking tegemoet te komen. DE BEZUINIGING OP HET RIJKSOP VOEDINGSWEZEN. Samenkomst van de centrale commissie voor georganiseerd overleg verzocht. Het dagelijksche bestuur van de Cen trale van vereenigingen van personeel in 's rijks dienst heeft, naar aanleiding van de ingrijpende maatregelen, welke de minister van justitie genomen heeft ten aanzien van het personeel van de rijks opvoedingsgestichten, den voorzitter van de centrale commissie voor georganiseerd overleg in ambtenaarszaken verzocht, een vergadering te beleggen, ter bespreking van deze zaak. Mede besloot het dage lijksche bestuur een onderhoud bij den minister van jüstitie aan te vragen. Den Helder, 4 Sept. '32. Geachte Redacteur. Nu het snelverkeer steeds toeneemt en men dagelijks van ongevallen hoort, is het zaak voor de autoriteiten, dit ernstig on der de oogen te zien. Nu de lange avon den weer komen, en men veel met licht op moet rijden, is het van het grootste be- c indien de dienstbetrekking hetzij door den arbeider, hetzij wegens een dringende reden als bedoeld in artikel 1639 P van het burger lijk Wetboek, hetzij door overlijden van den arbeider is beëindigd. De uitkcering wordt vastgesteld als volgt: a. voor arbeiders met volledige dagtaak op een bedrag gelijk aan: voor jaarlooners het loon van twee maan den, berekend naar het laatstelijk geldende jaarloon: voor maandlooners: 3 X 2/3 X het laatste lijk geldende maandloon; voor uur-, dag- en weeklooners: 13 X 2/3 X lang, niet gedempte lichten te rijden, het laatstelijk geldende weekloon c.q bcre- De chauffeurs moeten zich hier aan hou- kend weekloon naar reden van het vastgestel- den. Echter de fietsrijdeis niet. Dit voor arbeiders met niet volledige dagtaak toch ook lampen hebben, waarvan som- ccn bedra(t RCi;jk aan: ntige op circa 1(H) meter de oogen van voor jaar- en maandlooners 3 X 2/3 X het deil chauffeur verblinden. Is daar niets semiddelde maandloon over het afgeloopen aan te doen? Of valt dat buiten de wet? kalenderjaar; Dankend voor de plaatsing, teeken ik, hoogachtend. Ch. P. (chauffeur). De klacht over verblindende rijwiel lampen is niet nieuw, 't Is inderdaad een feit dat verschillende rijwiellampen ge- voor uur-, dag- en weeklooners: 13 X 2/3 X het gemiddelde weekloon over het afgeloopen kalenderjaar; c. het volgens a en gevonden bedrag wordt voor iedere volle maand, die het dienst verband geduurd heeft, verhoogd met 1 pet. van dat bedrag. Op de uitkcering, bedoeld in het vorige li-d, vaar opleveren voor het verkeer (door komt in mindering de uitkeering volgens ar- verblinding) de politie treedt dan ook tikel 63 van liet Arbeidsoverecnkomstenhesluit tegen de houders van deze lampen op, op onder het gemiddelde maand- of weekloon, grond van het wettelijk verbod om de bedoeld in het derde lid. onder b, wordt ver vrijheid en veiligheid van het verkeer in1 staan het over h€t afgeloopen kalenderjaar gevaar te brengen. Het euvel van verblindende rij wiel lam pen is echter meestal door een kleinig heid te voorkomen. Men buigt zijn lamp nJ. een ietsje naar voren, zoodat het licht niet naar boven, of recht vooruit, doch op den weg schijnt. Deze raad wordt aan verdiende loon. resp. gedeeld door het aan tal maanden of weken, gedurende welke het dienstverband in dat jaar heeft bestaan. Voor de berekening van den diensttijd, be doeld in het -derde lid, onder c, komt in aan merking alle diensttijd op burgerrechterlijke arbeidsovereenkomst in 's Rijks dienst door gebracht, behoudens dat bij onderbreking van Hedenmorgen vertrok de „Ibis" van Amsterdam naar Batavia. De „Ijsvogel" (thuisreis) vloog gisteren van Jodphoer naar Djask. De „Pelikaan" is van Jodhpur te Cal- cutta aangekomen. DE VLIEGENDE FAMILIE. De tocht kan voortgezet worden. De familie Hutohinson heeft thans van het Groenlandsohe bestuur vergunning gekregen haar vlucht van Godthaab voort te zetten. Men verwacht, dat Hutohinson vergunning zal krijgen benzine in te ne men uit het depot van Lindbergh, dat nog intact is. Hü moet echter zijn voornemen, 0111 over de ijsvlakte te vliegen, opgeven. De tocht over deze hoogvlakte wordt ge vaarlijk geacht en daarom heeft de Groen- landsche regeering Hutohinson alleen ver gunning tot vertrek willen geven, mits hij zijn route neemt langs de kust- via Kaap Farewell naar Angmagssalik. Daar bevindt zich Kraemer's depot, dat ook nog onaan geroerd is en waaruit Hutchinson dan benzine kan krijgen om via IJsland en de Faroër eilanden naar Schotland te vliegen, waar, zooals men weet, Edinburgh het doel van zijn tocht Is. Intusschen is de Deen- sche commissaris te Godthaab voornemens Hutohinson een boete op te leggen, omdat hij ondanks het verbod toch naar Groen land. is gevlogen zonder zelfs maatregelen te nemen om zijn vlucht van daar te kun nen voortzetten. Dat de regeering hem niettemin helpt om zulks mogelijk te ma ken laat zich verklaren door de omstan digheden, die wij in ons blad uiteen heb ben gezet. De vliegende familie Hutchinson is, naar Reuter uit Ottawa meldt, van Godt haab op Groenland naar Angmazsalik aan de Oostkust vertrokken. Hutchinson's vertegenwoordigers hebben 178 dollars voor boete aan de Deensche regeering overgemaakt, die, zooals bekend, opge- Icgd zÜn, omdat hij zonder permissie op Deensch gebied is geland. allen gegeven die een verblindende ver- het dienstverband vroegere diensttijd buiten lichting voeren, ook om de onaangenaam-1 beschouw...* blijft, indien dc onderbreking heden van een proces-verbaal te voor-/*"8" d:,n een jaar hceft Redm,rd- komen. Want de politie zal hiertegen ten j De ,e luit. H. Alting van het reg. kust- strengste optreden. l^veneens woidt artillerie-inrichtingen, en aangewezen tot het nauwkeurig gelet op de deugdelijke ach" vo] ontheven van zijn detacheering bij de terverlichting bij auto's en motorrijwie-1 artillerie-inrdichtingen, en aangewezen tot het len en een goede reflector bij fietsen, volgen van een cursus voor hoogere technische Ernstige ongelukken zijn bij verzuim vorming te Delft. hiervan reeds veroorzaakt en aan de naleving van dit wettelijk voorschrift wordt dan ook streng de hand gehouden. Wij wijzen hierbij tevens op het straf bare feit om auto's, motorfietsen, hand wagens of andere vehikels onverlicht op den weg te laten staan. Ook aan deze overtreding maakt men zich nogal eens drapoera naar Ned.-Indië uitgezonden schuldig en de politie zal dit niet door worden: de vingers zien. Men zij dus gewaar- j Bootsman J. J. van Rooijcn, id. G. v. Weer- sohuwd. Met een beetje goeden wil kun- denburg, id. H. Jongen, serg.-konst. A. J. de nen heel wat onaangenaamheden worden Beer, id. A. Feenstra, id. J. A. Remmerswaal, Onderstaande schepelingen zijn aangewezen 0111 den i9en October 1932 per mailschip In- aan- PURMEREND, 6 Sept. Kaas. 15 stapels fabriekskaas 21.50, 15 stapels boerenkaas 20. 2 stapels Goudsche kaas 19, alles per 50 kg. In totaal 31 stapels wegende 44,500 kg. Handel goed. 1987 kg bo ter t.30—1.55 per kg. ALKMAAR, 7 Sept. Paardenmarkt. Aangevoerd 331 paarden: rijpaarden 150—325, werkpaarden 90—350, slachtpaarden 100—210, per kg 30—40 cent: 30 veulen 40100; hitten 70225. AMSTERDAM, 7 Sept. Aardappelprijzen. Op de heden gehouden aardappelenmarkt werd betaald voor: Zecuw- sche bonte 2.25—2.50, Zecuwsche blauwe 2.252.50, Zeeuwsche egenheimers 1.50 1.75blauwe eigenheimers 1.601.80; Hak- keesche eigenheimers J i.6o1.751 poters 1.40; duinzand 2.80—3.50. Aanvoer 1 la- j ding, zijnde 520 hl. AMSTERDAM, 7 Sept. Veemarkt. Aangevoerd: 287 vette kalveren, ie kw. 5060 cent, 2e kw. 4040 cent, 3e kw. jo38 cent per kg, levend gewicht; 46 nuch tere kalveren 68; 366 varkens: vlcesch varkens, wegende van 90110 kg, 3233 cent, zware varkens 3031 cent, vette varkens 2729 cent per kg slachtgcwicht. Marktverloop: verre kalveren met geringen aanvoer, prijzen hooger, vlotte handel. Var kens met weinig aanvoer, stugge handel, prij zen als Maandag. BROEK OP LANGENDIJK, 7 Sept. 19,000 kg aardappelen: Schotsche muizen 1—i.8o, blauwe eigenheimers 1.302.10, eigenheimers 1.40—1.80, schoolmeesters 2.102.20, duc of york 1, drielingen 2.10; j moest men ook profitccren. 45,000 kg roode kool 0.602.20; 25,000 kg j eerste met 43 verloor. gele kool 1.102.40; 80,000 kg vroege witte I Moed houden jongens, men kan altijd niet enthousiasten om deze wedstrijden te bezoe ken en aldus eens nader kennis te maken niet de athletiek? Misshien voelt *u zich na dit bezoek ook aangetrokken om deze sport te gaan beoefenen, hetwelk een mooie aanvul ling zoude zijn voor uw lievclingssport. Door uw bezoek zult gij er toe meewerken de ath letiek te propagecren en wij verzekeren u dat u zult genieten. Zeer veel loopnummers sie ren het programma en deze zullen het schouwen ten volle waard zijn. Dus bezoekt allen ook de atletiekwed strijden. Na afloop der athletiekwedstrijden zal een voetbalmatch plaats hebben tusschen Zee macht en H.R.C. 2. Deze wedstrijd zal 'om ongeveer 5 uur aanvangen. Beschikbaar ge steld zijn 1 zeer fraaie beker en n vergulde medailles voor de spelers van het winnende team. Van dezen wedstrijd zullen velen ge. tuigen willen zijn. Voor den toegang tot het terrein alsmede tot de tribune zij populaire prijzen vastgesteld; zie hiervoor en voor verdere bijzonderheden de aanplakbiljetten, die in ruime mate in de stad zijn opgehangen. Sportbond-nieuws. Zondag j.1. speelden onze beide elftallen tegen de dito van Zwaluwen. Om 10 uur speel de het 2e tegen Zw. 2 en moest het onderspit delven: 6O. Dank zij de matige productivi teit van de Zwaluwen-voorhoede. Een tegen- punt hadden we wel verdiend, maar het mocht niet lukken. Het ie elftal speelde tegen Zw. 1 en moest ook verliezen. De krachtsverhouding was aan beide zijden hetzelfde, maar de matige wind deed er geen voordeel mee. Wie dc wind ach ter zich had was de sterkste, eu daarvan ■Vandaar dat bet voorkomen. Red. Held. Crt. De bestuurder gedood. Gistermiddag is te Soesterberg op tot nu toe onverklaarbare wijze het Fokker jachtvliegtuig D 16, bestuurd door den luitenant-vlieger L. T. C. J. M. v. Hootegem boven de bosschen van de Paltz, tijdens een oefenvlucht, naar beneden gestort. De bestuurder, de eenige inzittende, werd' op slag gedood. Het toestel is totaal vernield. van 6 en 7 September. ONDERTROUWDA. Hammer en F. "y-Oamm; A. Agema en G. Onderstal- BL\ ALLENL. S. v. BruinesseBon- Ke9serBosch, z. C\ ERLEDEN J. II. Vinke, 30 j. Naar waarnemingen verricht In den morgen van 8 September. Medegedeeld door het Kon. Nederlandscb Meteorologisch Instituut te de Bilt. Hoogste stand 759.3 te Weenen. Laagste stand 738.3 te Ingö. Verwachting: Matige, tijdelijk, wellicht toenemende Z.O. tot Z.W. wind, zwaar bewolkt tot be trokken, waarschijnlijk regen, later op klarend, aanvankelijk iets warmer. Geachte Redactie, verzoeke beleefd eenige plaatsruimte voor onderstaande regels, bij voorbaat mijn hartelijken dank. Met eenige verwondering heb ik het stukje gelezen over den 45-K.M.-marsch. Waarom moet die op Zondag gehouden worden, terwijl de eerste toch ook op Za terdag is gehouden. Kan deze ook niet op Zaterdag worden gehouden en wordt er dan heelemaal geen rekening gehouden met de menschen die hun kerkgang er niet voor willen verzuimen en toch graag mee zouden loopen. Daarom verzoek ik den heeren organisators den wedstrijd te wil len verzetten. Dit is niet de vraag van mij alleen, doch van velen. In afwachting verblijf ik, J. v. d. Horpel, Weezenstraat Wij hebben de vraag van den heer v. d. Horpel aan den voorzitter van de Politie-sportver., den heer Schipper voor gelegd, die ons meedeelde er noode toe te 1 zijn overgegaan den wedstrijd op Zondag te organiseeren. Het kon echter niet an ders, waar het hier een marsch betrof die men nog dit jaar door wilde laten gaan en waarvan de duur op ongeveer 8| uur is gesteld. Men voelt wel, dat dat voor een Zaterdagmiddag onmogelijk is. In het vervolg hoopt men met de prin- cipieele bezwaren van deelnemers, die daarvoor hun kerkdienst niet willen ver zuimen, rekening te houden en den jaar lijkschen marsch te houden op b.v. een Goeden Vrijdag" of een tweeden Paasch- of Pinksterdag. Red. Held. Crt. serg.-vlieger A. W. J. de Groot, id. C. H. J, Knaapen, id. C. de Borst, id. J. Peridon, id. H. G. A. Akkers, id. P. Buijnink, id. M. H. Ave- narius, maj.-schrijver P. C. Vijn, id. J. C. Ver- Meulen, maj.-torp.mr. H. van der Linden, serg.-vlgtmr. J. Kruidenier, ko'rp.-vltmr. M. J. T. v. Morselen, id. J. G. v. Aggelen, korp.- monteur J. J. Ellens, korp.-torp.mr. J. Len stra, seinersmaat H. C. v. Wingerden, id. P. W Geleijnse, matr.-telegr. J. Hamstra, id. J. D. v. d. Eist, korp.-macht. A. Nederhand, id. A. J. P. Nooijens, stoker-o.man C. A. Peters, id. R. de Leeuw, id. A. van Berk, id. J. C. Marckelbach, id. J. de Graaf. marn. ie kl. K. G. P. Post, id. P. G. v. Vliet, marn. 3e kl. C. M. J. Nieuwenhuis, marn. 2e kl. P. A. H. Ge- rards, id. L. den Boer, id. C. J. Rieter. Catechisatie zeemiliciens. De schout-bij-Nacht, Commandant der Ma rine te Willemsoord, brengt ter kennis dat de catechisaties voor de Gercformeegrde zee- miliciens en overige schepelingen, gegeven door Ds. F. Tollenaar, weder zullen aanvan gen op Vrijdag 9 September a.s. ten 6 uut n.m., in de consistoriekamer van de Gerefor- merde Kerk (Gravenstraat 2). Aan den reserve 2e luit. Mr. H. Winkel van het reg. kustartillerie is bij beschikking van den M. v. D. vergunning verleend tot verblijf in het buitenland tot 1 Juli 1933. De dienstplichtigen lichting 1926 van het Ie bat. reg. genietroepen pioniers komen op 8 Sept. o.s. voor herhalingsoefeningen onder de wapenen; plaats van opkomst Utrecht. De dienstplichtigen van de lichting 1932 2e p oeg bereden artillerie, toegewezen voor het onbereden gedeelte Ille Art. brigade, zullen op 19 Set. a.s. voor ie oefening in werkelijken dienst komen. Uitkeering bij ontslag van personeel op arbeidsovereenkomst. Bij M'inisterieele beschikking is ter kennis van de landmacht gebracht dat: ten einde personeel op arbeidsovereenkomst, dat tenge volge van noodzakelijke bezuinigingsmaatre gelen voor ontslag in aanmerking komt en San artikel 63 van het Arbeidsovereenkomstenbe- sluit, wegens den korten duur van de werking van dat besluit, geen aanspraak op een vol doende uitkeering kan ontleenen, steun te bie den, is de volgende regeling getroffen. Behoudens het bepaalde in het volgende lid wordt aan de arbeiders in den zin van het Ar- beidsovereenkomstenbcsluit, wier dienstbe trekking piet ingang van 1 Juli 1932 of een lateren datum is of zal worden beëindigd en die kostwinner zijn van een gezin, bij wijze van tijdclijken maatregel in verband met dc buitengewone tijdsomstandigheden bij hun ontslag eene uitkeering toegekend. Het vorige lid is niet van toepassing: a. indien het dienstverband op den datum van ingang van het ontslag nog geen jaar hceft geduurd; b. indien de arbeider belast was of is met een gedeeltelijke dag-, week- of jaartaak, uit hoofde waarvan hij gedurende het tijdvak CPU 1-10»- J J.ll'-i J Stoomvaart Mij. Nederland. Christiaan Huygens, t., 7 Sept. v. Colombo. Poelau Bras, t„ 5 Sept. te Singapore. Tarakan, t., pass. 6 Sept. Perim. Johan van Oldenbarnevelt, u., 5 Sept. v. Be- lawan. P. C. Hooft, u., pass. 5 Sept. Gibraltar. Poelau Tello, u., 6 Sept. te Port Said. Poelau Laut, 6 Sept. te A'dam. Marnix v. St. Aldegonde, t., 7 Sept. te A'dam verwacht. Kon. Holl. Lloyd. Pernambuco, 7 Sept. v. A'dam. Munster, u., 5 Sept. te Puerto Alegre. Siërra Salvada, 1 Sept. te B.-Aires. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Aurora, 5 Sept. v. Napels. Barneveld, u., pass. 5 Sept. Fayal. ürpheus, 6 Sept. te A'dam. Achilles, pass. 5 Sept. Bevezier. Amazone, 6 Sept. v. Messina. Astrea, 5 Sept. te New-York. Atlas, 4 Sept. te Curacao. Fauna, 6 Sept. te Barcelona. Hebe, 6 Sept. te Palermo. Hercules, pass. 6 Sept. Gibraltar. Mars, pass. 5 Sept. Bevezier. Rhea, t., 6 Sept. te Londen. Triton, pass. 5 Sept. Bevezier. Vesta, 6 Sept. te A'dam. Van Rensselaer, t., 2 Sept. v. Paramaribo. Baralt, 6 Sept. v. Curacao. Ganymedcs, 7 Sept. te Piraeus. Oberon, 7 Sept. te Soderhamn. Venus, pass. 6 Sept. Gibraltar. Kon. Paketvaartmaatschappij. N. Zeeland, 5 Sept. te Sydney. Tasman, 4 Sept. te Batavia. HollandAfrika Lijn. Amstelkerk, t., 7 Sept. v. Antwerpen. Nijkerk, u., 6 Sept. v. Lorenzo Marqués. Meliskcrk, t., 6 Sept. v. Durban. Klipfontcin, t., 7 Sept. v. Port Soedan. HollandAmerika Lijn. Dinteldijk, 4 Sept. v. Cristobal. Lochmonar, 6 Sept. te San Francisco. Maasdam, 5 Sept. v. Santander. Nebraska, 5 Sept. te Liverpool. Nictheroij, 5 Sept. v. Southampton. Rotterdam, 6 Sept te R'dam. HollandO.-Azië Lijn. Arendskerk, t., 6 Sept. te Shanghai. Serooskerk, t., 5 Sept. v. Genua. Ouderkerk, u., 5 Sept. v. Manilla. HollandAustralië Lijn Talisse, 7 Sept. te Schiedam. Java—New-York Lijn. Soeakboemi, 4 Sept. te Batavia. Saleier, pass. 5 Sept. Gibraltar. Simaloer, 6 Sept. te Belawan. JavaChinaJapan Lijn. Tjileboct, 5 Sept. te Shanghai. Tjisadane, 4 Sept. te Hongkong. SilverJava Pacific-lijn. Silverash, 6 Sept. te Calcutta. Ivota Inten, 6 Sept. v. Belawan. Silvcrbelle, 5 Sept. te Soerabaja. Rotterdamsche Lloyd. Garoet, u., pass. 7 Sept. Finisterre. kool 0.60—1; 9300 kg uien: gele nep 6.30 6.50, gele drielingen 2.202.60, gele uien 2.60—2.90; 3000 kg bieten 0.601.30; 6700 kg slaboonen 24.30; 600 kg rammenas 0.73 .alles per 100 kg.; 8000 stuks bloem kool ie s'. 9-30—15-30 en 2e s. 2.505.20 per 100 stuks. NOORDSCHARWOUDE. J Sept. 12,800 kg aardappelen: gr. Schotsche 1, Schotsche muizen 1.401.60. drielingen 1.802.30, eigenheimers 1.30, bi. eigen heimers 1.401.70; 11,800 kg spercieboonen 2—6.30; 6100 kg uien: gele nep 5.506.70, drielingen 2.202.60, uien 2.603.10; 1300 kg peen 2.50. kleine peen 1.201.50; 250 kg kroten 0.80—1.50: 21,400 kg roode kool 0.602.10; 23,000 g gew. witte kool 80 ct.; 16.000 kg gele kool 1.202.70. alles per 100 kg; 100 stuks bloemkool 12.80 per 100 stuks. Schagermarkt van Donderdag 8 Sept. 3 paarden 250350; 2 veulens 6075; 8 stieren 40120; 27 geldekoeien (ma-gere) 75140; 100 idem (vette) 30240; 14 kalf- koeien 130200; 2 graskalveren 3040; 34 nuchtere aklveren 624; 137 schapen (vette) 1018.50; 80 lammeren 49! 6 bokken en geiten 27; 67 varkens (magere) 816; 44 idem (vette) p. kg 0.240.28; 123 biggen 36; 12 konijnen 0.200.70; 76 kippen 0.352.90; haantjes 0.100.50. Eierveiling. (Voorloopig bericht. Zie ook het no. van Zaterdag.) 72,500 kipeieren: bruine 4.805.60. witte 4.705.30, kleine witte 3.003.20; 650 eendeieren 2.80. van omslagr i-?nT!?n"'lk ,voora'f«a%n<lc aan hetKot.1 Agoeng, t„ 5 Sept. v. Port Said. ontvangen "lln'der dan 400— heeft 1 Indrapoera, 7 Sept. v. Batavia. jaar 1910 uit dien '?'1' of hct Kertosono> L Pass. 6 Sept. P. de Galle. f ann n( hoofde een loon van Palembang, u., pass. 6 Sept. 400.- of meer hceft genoten; iSibajak, 7 Sept. v. R'dam. Point de Galle. HELDER I—ZANDVOORT I. Zaterdagmiddag a.s. om half drie zal op het terrein aan den Bolweg, bovengenoemden wedstrijd plaats vinden. Zooals bekend mag worden verondersteld, degradeerde Zanvoort in de afgeloopen com petitie van de tweede naar de derde klasse, hetgeen niet wegneemt dat de sterkte van het elftal momenteel niet mag worden onderschat. Het elftal heeft namelijk een algeheele ver sterking ondergaan en reeds werden, in vriendschappelijk gespeelde wedstrijden met dit elftal mooie resultaten bereikt. De Zand- voorters, die momenteel een vacantiereisje ondernemen, zullen Zondags de gasten zijn van onzen jongsten K.N.V.B.-er,. onze ovcrzce- sche vrienden van Texel, waarheen zij nog Zaterdagavond zullen vertrekken. Het Zandvoortsche elftal, dat geheel vol ledig uitkomt, zal onze withemden ongetwijfeld de handen vol werk geven, en het zal voor velen een aangename ontspanning zijn, de withemden op Zaterdagmiddag aan het werk te kunnen zien. ATHLETIEKWEDSTRIJDEN VAN DÊ MARINE SPORTVER. „ZEEMACHT" OP ZONDAG 11 SEPTEMBER A.S. Enorme deelname uit alle deelen van Noord-Holland. Na afloop der athletiekwedstrijden een voetbalwed strijd ZeemachtH.R.C II. Meer en meer nadert de dag waarop te Den Helder een groote atletiekwedstrijd zal plaatsvinden. Een dergelijke wedstrijd is voor Den Helder een unicum, omdat de athletiek hier ter plaatse vrijwel onbekend is, en omdat dientengevolge dan ook weinig wedstrijden in dezen tak van sport georganiseerd worden. Zondag echter zal de athletiek hoogtij vie ren en zal men kunnen genieten van goede sport, omdat vele en goede krachten voor de wedstrijden hebben ingeschreven. Bij hef Zee macht-bestuur kwamen binnen inschrijvingen van 110 heeren en 37 dames, meerdere van deze inschrijvers (sters) schreven voor 4 nummers in. Alle nummers zijn goed bezet. 100 M. hee ren 30; 400 M. 16; 1500 M. 28; 300 M. nieu welingen 6; race door Den Helder 24; 4 X 100 M. estafette 7 ploegen; Olympische estafette 6 ploegen; 50 M. hardloopen dames 16; 100 M. 15; 4 X 100 M. estafette 6 ploegen; versprin gen met aanloop dames 18; speerwerpen hee ren 10; kogelstooten 12; discuswerpen 12 en kogelstooten dames 18 deelnemers. Bij deze deelnemers zijn nog niet de adelborsten. Zooals geconstateerd kan worden kan de race door Den Helder een aardige attractie worden, waarin het niet aan spanning zal ontbreken, omdat meerdere goede krachten deelnemen. Bij dezen snclloop zal de volgen de route gevolgd worden: Vertrek van het terrein van H.R.C., Tuinstraat, Brakkcveld- wege, overweg van het spoor oversteken, Sluisdijkstraat, om den verkeersopstand, Kei zerstraat, Spoorstraat, Koningstraat, om den verkeersopstand, Polderweg, langs den water toren naar den Brakkcveldwes, Brakkeveld- weg, Tuinstraat. 1'inish op het terrein van Aan het polsstokverspringen neemt winnen. Anderen keer beter. Dc tegenstanders van H.R.C. HRC is weer ingedeeld in de 2e klasse A, in ge zelschap van ZW, WFC, Alcmaria Victrix, Kin- hcim, EDO, DEC, TOG, Zeeburgia en WA. De eerste drie clubs zijn, zoolang HRC nu reeds 2c klasser is dat is 5 seizoenen steeds in een afdeeling geweest. Kinheim alleen het vorige sei zoen. Zeeburgia en DEC zijn vanaf het seizoen 1927 28 tweemaal in 2 A ingedeeld qeweest, zoo ook WA. Om ons tot de laatste seizoenen te bepalen, volgt hier het resultaat van HRC tegen genoemde clubs: 1923—1930 1930—1931 WA thuis uit thuis uit 5—2 1—3 Alcmaria 5—1 1—3 2—2 1—4 WFC 3—0 1—2 1—2 2—1 ZW 3—2 3—1 2—4 1—3 Zeeburgia 0—2 0—7 DEC 4—3 2—3 TOG 1—2 1—0 Kinheim 1931 -1932 thuis uit WA 3—1 0—0 Alcmaria 2—1 0-5 WFC 0—0 0-5 ZW 3—4 1—1 Kinheim 4—1 1—3 EDO is voor de Racers een nieuweling in de competitie. Deze club degradeerde in 1931, maar werd weer direct kampioen, maar in de promotie- comoetitie met Haarlem en HVV gelukte het deze club niet het verloren le klasseschap te heroveren. Reden, waarom de Haarlemmers het nu nog eens zullen probeeren. 2 A belooft een interessante afdeeling te worden; er zitten diverse clubs in met een groote reputatie; behalve EDO, ook Zeeburgia en DEC. En de matches tegen de „vaste klanten" als de Zaansche clubs en de Alkmaarsche, zullen zeker wel weer de noodige belangstelling trekken. Of deze indee ling van 2 A zwaarder is dan die van het vorige seizoen, valt niet positief te zeggen. Zooals ge- zeod, er zitten klinkende namen onder, maar wie bewijst ons dat de ploegen met een sterker team zullen uitkomen dan den laatsten keer? Het kan r.et zoo goed andersom zijn. De meeste clubs heb ben goede (en sterkste) formatie nog niet ge vonden en weten zelf nog niet hoe ze straks in de competitie zullen uitkomen. 2!ooals altijd, het is een komen en gaan van spelers, oude en beproefde krachten bedanken en jonge komen er voor in de plaats. Dan wordt deze en dan weer die opstelling geprobeerd, om tenslotte de meest ideale formatie gevonden te hebben. Zoo denkt men dan tenmin ste; het kan meevallen, maar ook tegenvallen. Er zijn niet veel clubs, die 2 a 3 seizoenen bijna on veranderd uitkomen. Dat zijn excepties. HRC ts vroeger zoo gelukkig geweest in de 3e, klasse eenige jaren met een „vast elftal" in hét veld te verschijnen, althans de kern was altijd aanwezig, maar later heeft men dit niet kunnen volhouden. En zoo is het met 80 pet. der clubs het geval. Zeker, op papier is de 2e klasse A heel wat mans. maar de practijk zal moeten uitmaken of dat inderdaad het geval is. Velen staren nu naar DEC en Zeeburgia, maar wie weet wat b.v. Alc maria of WFC nog in petto heeft! Wie weet welke verrassing ons nog te wach ten staat. HRC tenslotte en ook de zustervereeniging een goed en succesvol seizoen van harte toege- wenscht. Van al de clubs in 2 A is TOG de eenige, waar mede HRC ook in de 3e klasse gespeeld heeft, n.I. in 1923—'24 en 1926—'27. TOG, opgericht in 1909, kwam pas in 1920'21 in den N.V.B.. bezette toen de 5e plaats in 3C, daarna de 8e in 3 B. In 1922—'23 werd in de 3e klasse C de 3e plaats bezet na Bloemendaal en VSV. Vervolgens werd deze club in 3A ingedeeld en zoodoende kwamen de Amsterdammers ook naar hier en zoowel HRC als Helder behaalden een moeilijke 21 zege. Het spel van TOG was toen lang niet slecht, vooral het tempo was zeer snel en het spel zeer vasthoudend. Op de 5e plaats werd geëindigd. In 1924—'25 werd weer in 3C ge speeld en het scheen dat de blauwwitten kampioen zouden worden; Rapidltas en DWV wisten ten slotte de Amsterdammers te overvleugeleu. Eerst genoemde werd kampioen, DWV no. 2 en daarna volgde TOG. Het volgende seizoen (in 3 B) was minder succesvol en ternauwernood ontsnapte men aan het spelen van degradatiewedstrijden. I*1 '926—27 kwam TOG voor de tweede maal in 3 A; het was een flinke pittige ploeg; met moeite wist Racing op eigen veld met 1te winnen, om in de returnmatch de eenige nederlaag van het seizoen te lijden. Tot in de laatste wedstrijden bleef het onzeker wie zou winnen: HRC won haar laatsten wedstrijd en TOG verloor in Wormcr- veer. HRC was kampioen! I och zouden de Amsterdammers niet lang daar na kampioen worden. En wel reeds het volgende seizoen, 192728, van afd. B. Watergraafsmeer werd kampioen van 3 A. Helder moest haar titel verdedigen; men weet het resultaat: de 2e klasse?s deel de heer K. Runia die meerdere malen 1 ,en Z1C|? handhaven; van TOG we'd met kampioen van Nederland was op dit nummer! e"i i "ewonnen. Wel een bewijs hoe zeer zeker nog in staat is dit kampioen- u,i verlo°P wedstrijden is geweest. ti 4- ti J—/indPliilc K rbPn f\ PTe nlnt J 1 4 A"rl schap te veroveren Van buiten Den Helder nemen deel de vol gende vereenigingen: Haarlem, Olympia Zaan dam, Olympa Wicringerwaard, D.O.K.E.V. Anna Paulowna, Voorwaarts Avenhorn, Z S C Burgcrbrug, D.T.S. Oudkarspel, AVVa' Assendelft, West-Frisia. Enkhuizen, b.'o.'vt' E..S. Heiloo, U.d.T.W.v.O. Hoorn, D.O.S K O Warmenhuizen, W.I.K. te Stroct en Alcmaria Victr'x te Alkmaar. Dus inderdaad uit alle dee en van Noord-Holland deelnemers. Mogen wij in deze voor het bezoeken van deze belangrijke athletiekwedstrijden eens een beroep doen op de voetballers en de vöetbaT- Lindelijk kreeg deze niet versagende ploeg toch °on naar werken. In 1929'30 werd weer het kampioenschap behaald en promotie naar dc 2e klasse was het gevolg. Het eerste seizoen in de 2e klasse, afd. A, weinig succesvol, hoewel men er in slaagde HRC op Tuindorp te slaan met 21. Het vorige seizoen, in 2 B, was langen tijd de laatste plaats in het ver schiet, waaraan men nog maar net wist te ont komen. Straks zal TOG een begin maken met haar derde seizoen in de 2e klasse, floe het elftal er id uitzien, we hebben daarover geen gegevens. Maar in elk geval gelooven wij wel, dat het team hqfQf best zal doen, thans beter voor den dag te komett»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 8