Visscherijberichten.
Luchtvaart.
Marineberichten.
Het visscherijbedrijf te IJ muiden
Het conflict
in het Zeevaartbedrijf.
De aardschokken op Ambon.
Postvluchten van en naar Indië
De vliegende familie zoek.
Radiografisch Weerbericht^
je natuurbescherming in. Om eens
en voorbeeld te geven: hoeveel terrei-
ien die de natuurliefhebber aan het hart
aan, hetzij door hun bijzondere schoon-
eid, hetzij omdat ze de verblijfplaats
an eigenaardige planten of dieren
Varen, ziin niet, vooral in ons dichtbe
volkte land, geheel onnoodig door stads
uitbreiding of door ontginning van
„woeste gronden" verloren gegaan? En
|eer vaak was het toch best mogelijk ge
feest een schikking te treffen, die bon-'
■wers, ontginners, en natuurbeschermers'
evalt, en gelukkig geschiedt dit in de
atste jaren al meer en meer; daarvan
etuigt het schitterende werk van de
ereen. tot Behoud van Natuurmonumen
ten in Nederland en de verschillende
Ijlaatselijke vereenigingen, die hetzelfde
"oei nastreven. Zoo is vanzelfsprekend
e natuurbescherming een belangrijk
punt in de werkzaamheid van de N. J. N.
Het volgende over de werkwijze van
8e N. J. N. De bond is verdeeld in een
Veertigtal afdeelingen in ons land. Deze
afdeelingen organiseeren excursies naar
ebieden, die voor natuurliefhebbers van
elang zijn, lezingen over natuurhistori
sche onderwerpen en tentoonstellingen.
Oentraal georganiseerd worden het Win
tercongres in de Kerstvacantie, waaraan
<le jaarlijksche algemeene vergadering
is verbonden, en eenige zomerkampen
(thans vier per jaar), waar oudere leiding
aanwezig is. Het spreekt vanzelf, dat deze
bijeenkomsten gehouden worden in een
streek, die uitmunt door een rijke natuur,
■wat gelukkig nog veelvuldig voorkomt in
Sns land! (Verdere bijzonderheden over
e kampen zijn te vinden in het kamp
boekje, dat elk jaar verschijnt). Voorts
Ontvangen de leden gratis het maand
blaadje „Amoeba", het orgaan van de
JJ. J. N., waarvoor de copie grootendeeïs
door de leden zelf geleverd wordt. Boven
dien wordt ieder jaar een natuurkalen-
der uitgegeven. De foto's en het schild-
ontwerp van deze kalender zijn het resul
taat van een wedstrijd, die onder de
leden uitgeschreven wordt.
Lidmaatschap. Iedereen, die den
leeftijd van 23 jaar nog niet bereikt
beeft, kan lid worden van de. N. J. N. De
contributie is niet uniform; bij de ver
schillende afdeelingen loopt dit iets uit
een.
Aanmelding kan geschieden aan het
Onderstaande adres, waar tevens alle ge-
wenschte inlichtingen te verkrijgen zijn:
W. VAN HOEKE,
afd.-secretaris,
Joubertstraat 86.
Plannen van den burgemeester
om het bedrijf weer op gang te
brengen.
De burgemeester der gemeente Velsen,
mr. F. L. J. E. Rambonnet, heeft Vrijdag
morgen eenige vertegenwoordigers van
de pers ontvangen en voor hen een uiteen
zetting gegeven van de planneil, die hij
bii de regeering heeft ingediend, om het
visscherijbedrijf te IJmuiden weer op gang
te krijgen. Deze plannen bevatten zes pun
ten, n.1.:
Ie. directe steun van de regeering door
toezegging van een garantie-besomming;
2e. distributie van zeevisch aan steun
trekkende werkloozen;
3e. bevordering van vischgebruik door
overheidslichamen;
4e. propaganda voor visohgebrnik hier
te lande met rijkssteun;
5e. contingenteering van den invoer van
buitenlandsche visch;
6e. verlaging van de vrachttarieven van
de spoorwegen.
Nadere toelichting.
De burgemeester van Velsen heeft
aan »De Telegr.« een en ander medege
deeld over de voorstellen die hij den mi
nister van Economische Zaken heeft ge
daan. Naar het oordeel van den burge
meester dient het vischverbruik opge
voerd te worden, waarvan het gevolg zal
zijn dat het aantal varende schepen zal
toenemen. Daartoe is de medewerking
gevraagd van de verschillende departe
menten. Eenmaal per week visch eten in
de kazernes, tuchtscholen, gevangenissen
en ziekenhuizen zou een stap zijn in de
goede richting. In het leger wordt over
het algemeen voor visch niet veel ge
voeld. Men wenschte in één garnizoen
wel visch, mits het Noorsche stokvisch
was.
De commissie-Lambooy, die een onder
zoek instelt over het verstrekken van
steun in natura aan werkloozen, zou
krachtdadig kunnen helpen. Indien aan
alle werkloozen éénmaal per 14 dagen
visch werd verstrekt, zou de IJmuider
vloot in haar geheel kunnen varen.
Voorts dient het Rijk naar de meening
van den burgemeester tot aanstelling van
een ambtenaar-propagandist over te gaan,
die zich zou moeten bezighouden met het
maken van propaganda in verschillende
plaatsen, het houden van lezingen, (radio)
ènz.
Buitenlandsche schepen dienen te wor
den geweerd. Contingenteering met als
basis het jaar 1930, kan hierbij de hel
pende hand bieden. Algeheele uitsluiting
is minder gewenscht, daar de vischhan-
del niet buiten bepaalde soorten visch
kan, die uitsluitend door buitenlanders
worden aangevoerd. Uitzonderingen zul
len België en Frankrijk moeten zijn, daar
deze landen de groote afnemers zijn.
Kolen verbruik.
Het kolenverbruik is bij volle exploi
tatie der vloot enorm. (300.000 ton per
jaar). Nederland heeft hiervan niet de
directe voordeelen, daar men Duitsche
kolen gebruikt, doch Duitschland zou wel
licht toeschietelijk worden met betrek
king tot de deviezen-bepalingen.
Verlaging van spoorwegtarieven achtte
d burgemeester noodzakelijk.
Directe steun aan het bedrijf in den
vorm van garantie voor de besommingen
is verder door den heer Rambonnet on
gesteld. Dit kan alleen gelden voor een
beperkt aantal varende schepen dat in
juiste verhouding tot het afzetgebied
moet staan.
Als de zaken vooraf goed geregeld
worden, dan twijfelt de burgemeester niet
aan een opleving. Zijn plan betreft een
100-tal stoomtrawlers en is geenszins in
strijd met dat der commissie-Rijkens. Het
geven van credieten door de regeering
acht de burgemeester minder gewenscht.
In een begeleidend schrijven heeft bur
gemeester Rambonnet te kennen gegeven,
het zeer op prijs te stellen, om, wanneer
een van deze voorstellen niet met 's mi
nisters meening strookt, geen beslissing
te nemen alvorens hem te raadplegen.
De regeering verklaart het
zenden van de mariniers aan
boord van de Rotterdam.
Op schriftelijke vragen van het Tweede
Kamerlid de Visser, omtrent het zenden
van mariniers naar het stoomschip Rot
terdam van de Holland Amerika Lijn, in
verband met een tusschen de directie van
genoemde maatschappij en haar personeel
ontstaan conflict.
heeft de minister van defensie geant
woord:
1. Het zenden van mariniers naar het
bij het lichtschip West-Hinder voor anker
liggende stoomschip Rotterdam van de
HollandAinerikalijn had alleen ten doel
de werkwilligen zoo noodig te bescher
men, botsingen en onheil te voorkomen.
2. De mariniers werden dus niet gezon
den om het personeel met den sterken
arm te dwingen zich niet met de stakende
zeelieden te vereenigen.
3. In het oeconomische conflict tusschen
zeelieden en reederijen koos de regeering
door het zenden der mariniers geen partij.
4. Toen het verblijf der mariniers aan
boord van de Rotterdam niet langer noo
dig was, hebben zij het schip verlaten.
Het onder Engelsche vlag gebrachte
Nederlandsche stoomschip Noord-Hol
land, van de Scheepvaart en Steenkolen-
Maatechapplj te Rotterdam, is herdoopt in
Lowland. Het schip is 9 September onder
den nieuwen naam van Goole naar Har-
lingen vertrokken.
Een schip het uitvaren belet.
Zaterdagmorgen vroeg zou de „Stad
Dordrecht" uit de hoogovenhaven te
IJmuiden naar Rotterdam vertrekken.
Een sleepboot verleende assistentie en de
trossen waren reeds gedeeltelijk losge
gooid, toen langs de trossen, waarmede
het schip nog gemeerd lag, plotseling een
60-tal personen aan boord klauterde, die
de bemanning het uitvaren belette. Zij
dwongen hen het schip te meren en de
verbinding met de sleepboot te verbre
ken, waaraan moest worden voldaan. Na
de komst der politie werden twee per
sonen gearresteerd. De sluizen zijn afge
zet. Het schip wordt voortdurend be
waakt.
De havenpolitie heeft in verband met
de plaats gehad hebbende ongeregeld
heden aan het overzetveer aan den kop
van de haven verboden personen over te
zetten, die in eenig verband staan met de
staking. Alleen werkwilligen mogen wor
den vervoerd.
De „Veendam" komt naar Rot
terdam.
Aanvankelijk overwoog de directie van
de Holland—Amerika-lijn ernstig het
stoomschip Veendam»,dat op weg is
van New-York naar Europa, order te
geven, niet naar Rotterdam te varen,
teneinde op die manier te trachten, dit
schip buiten het conflict in het zeevaart-
bedrijf te houden. Een soortgelijke poging,
de vorige week gedaan ten opzichte van
het stoomschip «Rotterdam», is mislukt,
tengevolge van de dienstweigering aan
boord van dat schip, en uiteraard wordt
thans, niet alleen door de beide in het
conflict betrokken partijen, maar in veel
ruimeren kring met spanning afgewacht,
wat er met de Veendam», welke gisteren
nacht te Plymouth werd verwacht, zal
gebeuren.
Blijkens een communiqué van de con-
tactcommissié van organisaties van werk
nemers ter koopvaardij heeft de beman
ning van de Veendam» een radiogram
gezonden aan den Centralen Bond van
Transportarbeiders, met de mededeeling,
dat zij het advies van dezen bond afwacht
en dienovereenkomstig zal handelen.
In antwoord op dit telegram is Zondag
aan de bemanning geseind:
„Indien schip niet naar Rotterdam komt,
verklaar u dan bereid, het naar een vei
lige haven te brengen en te meeren. Eisch
daar afmonstering. Kosten overtocht voor
rekening Centrale Bond. Zoodra ons haven
van bestemming bekend is, komen wij
over".
Van deze beslissing is aan de regeering
en aan de directie der HollandAmerika-
lijn kennis gegeven; aan de eerste met
verzoek, consulaire ambtenaren, die in
de zaak kunnen worden betrokken, te
instrueeren.
De directie van de Holland—Amerika-
lijn heeft gisteren in den loop van den
dag een beslissing genomen, om het schip
direct van Boulogne naar Rotterdam te
laten komen. Het schip wordt heden
ochtend te Rotterdam verwacht.
Moeilijkheden aan boord van
de „Lowland", ex-Noord-HoIland.
Blijkens mededeelingen van de contact
commissie van organisaties van werk
nemers ter koopvaardij zijn er moeilijk-
1 heden gerezen met de Engelsche beman
ning van het stoomschip «Lowland». Dit
schip is kort geleden onder Engelsche
vlag gebracht. Voordien heette het schip
«Noord-Holland4 en was het eigendom
van de Scheepvaart- en Steenkolen-Maat
schappij te Rotterdam. Als gevolg van
deze moeilijkheden zal een gedeelte of
de geheele bemanning afmonstering ver
langen. Het schip ligt thans te Harlingen.
Op advies van het hoofdbestuur van den
Centralen Bond van Transportarbeiders
zal het schip niet worden gelost.
Steun uit het buitenland.
Bij de contactcommissie van organisa
ties van werknemers ter koopvaardij is
bericht binnengekomen, dat eenige bui
tenlandsche organisaties van scheepsoffi
cieren een steunbeweging op touw heb
ben gezet (o.a. in Duitschland en in de
Skandinavische landen). Van de Deen-
sche machinisten-organtsatie is bericht
ontvangen, dat zij 50.000 kronen ter be
schikking heeft gesteld van de Centrale
van Nederl. Koopvaardij-offlcieren.
ORNITHOLOGISCH ONDERZOEK.
Door do stichting Het Vogel
trekstation Texel.
De waarnemingen, die in den herfst van
1931 en het voorjaar van 1932 door de
waarnemers van deze stichting werden
gedaan, maakten het wenschelfjk in den
herfst van 1932 den trek ook op de andere
waddeneilanden te bestudeeren.
Te dien einde zal dezen herfst een z.g.
waarnemingsnet gelegd worden langs de
eilanden Vlieland, Ameland, Schiermon
nikoog en enkele punten van de Gro-
ningsch-Friesche kust. Het trekstation
heeft zich hiervoor de medewerking weten
te verwerven van een aantal jonge goede
veldornithologen, die door de beperkte
middelen der stichting slechts van 18 Sep
tember23 October op de genoemde plaat
sen hun waarnemingen zullen verrichten-
Daarbij zullen zij speciaal letten op de
richting, waarin de verschillende trekvo
gelsoorten de waddeneilanden en de kust
van het vaste land bereiken en zich langs
deze plaatsen verder bewegen. Bovendien
zal door 2 der waarnemers n.1. de heeren
W. H. van Dobben en G. F. Makkink
een aanvang worden gemaakt met een
grondig biologisch onderzoek van het te
gen de vuurtorens dood gevlogen mate
riaal, waarvan men goede resultaten ver
wacht.
DE INVOER VAN HARING IN
DUITSCHLAND.
Maandagmorgen hebben de Kamer van
Koophandel voor de Beneden-Maas en
het hoofdbestuur van de Reedervereeni-
ging voor de Nederlandsche haring-
visscherij zich tot het departement van
buitenlandsche zaken gewend in verband
met een persbericht over de contingen
teering van den invoer van haring in
Duitschland, van slechts 30 pet., waar
over in de betrokken kringen veel onrust
heerscht. Blijkens van genoemd departe
ment ontvangen inlichtingen is van
contingenteering van den invoer tot 30
pet. nog geen sprake. Wel worden con-
tingenteeringsmaatregelen overwogen. Of
haring daaronder valt en tot welk per
centage, is thans nog niet bekend. Onze
gezant te Berlijn blijft ter zake diligent
De British Herring Trade Association
heeft een officieele mededeeling gekregen,
dat de Duitsche regeering niet tot con
tingenteering van den invoer van pekel
haring zal overgaan. Het plan tot con
tingenteering was in strijd met een inter
nationale overeenkomst gebleken en
daarom heeft men er van afgezien.
SALARISVERLAGING BIJ DE
ARBEIDERSPERS.
Naar de Residentiebode verneemt is
bij de N.V. De Arbeiderspers, welke, zoo
als men weet, de verschillende Neder
landsche socialistische dagbladen uitgeeft,
als Het Volk, Voorwaarts, Vooruit enz.
een salarisverlaging toegepast over de
geheele linie.
Deze salarisverlaging is gemotiveerd
niet alleen met een beroep op de ongun
stige bedrijfsresultaten, maar ook met
een beroep op de daling van den levens
standaard. Bovendien hebben verschil
lende ontslagen plaats gehad.
VEREENIGING VAN
ZUIDERZEEGEMEENTEN.
Aangedrongen op voortzetting
van de inpoldering.
In de Zaterdag le Amsterdam gehouden
algemeene vergadering van de vereeni-
ging van Zuiderzeegemeenten is besloten,
aan te dringen op voortzetting van de
inpoldering van de afgesloten Zuiderzee.
In de vergadering werd gezegd, dat de
nood der visschersbevolking in vele ge
meenten langs de Zuiderzee niet langer
is te dragen. Een deputatie, bestaande
uit de burgemeesters van Lemmer,
Wieringen, Bunschoten en Enkhuizen,
kreeg opdracht, bij de regeering op on
middellijke en doeltreffende voorziening
aan te dringen.
De vergaaerig kon zich niet vereenigen
met de gestie van den burgemeester van
Enkhuizen, door wien afzonderlijk actie
wordt gevoerd, buiten de vereeniging om.
DEPARTEMENT VAN DEFENSIE.
De secretaris-generaal heeft
ontslag gevraagd.
De secretaris-generaal bij het departe
ment van defensie, mr. J. Woltman, heeft
tegen 1 Januari ontslag uit zijn betrek
king gevraagd.
URKER VISSCHERS.
Gistermiddag zouden een honderd Ur-
ker mannen en vrouwen bij de Generale
Zuiderzeecommissie op het Rokin te Am
sterdam een adres aanbieden, waarin er
tegen geprotesteerd wordt, dat het loon,
dat de vrouwen verdienen met het pellen
van de garnalen wordt afgehouden van
den steun, die de werklooze visschers
ontvangen.
VOLKSRAAD.
Geen studiecommissie voor de
verdeeling der vloot kosten.
Twintig procent opcenten op In
voerrecht op sigarettenpapier.
Battavia. De Volksraadzitting is Maan
dag gesloten. De Regeering deelde mede,
dat zij het denkbeeld, vervat in de motie-
Feuilleteau de Bruyn, om een studie
commissie voor het vraagstuk der ver
deeling van de vlootkosten in te stellen,
niet kan overnemen.
Bij de behandeling van den tabaks
accijns is de motie-De Hoog gewijzigd,
zoodat zij thans de Regeering uitnoodigt
de opcenten van het invoerrecht op siga
rettenpapier op 20 te stellen. De motie is
aangenomen met 32 tegen 21 stemmen.
In kampong Toelehoe 60 hui
zen ingestort. Bevolking vreest
vloedgolf.
Amboina. De zwaarste aardschok welke
sedert 1898 werd geconstateerd, heeft
kampong Toelehoe geteisterd; 60 huizen
zijn ingestort. De aardschokken duren
voort. De tusschenpoozen worden gelei
delijk grooter. De bevolking heeft de ge
teisterde plaats ontruimd, omdat zij
vreest voor een vloedgolf, gelijk deze
reeds te Piroe werd waargenomen, waar
bij zich echter geen ongelukken voor
deden.
DE VLIEGER ZWIRKO OMGEKOMEN.
Zondagochtend tegen acht uur is de
Poolsche vlieger Zwirko, de winnaar van
de Europeesche rondvlucht, op een vlucht
naar^raag, waar hij aan een vliegdemon-
stratie zou deelnemen bii Homi Terlicko,
in de omgeving van Teschen, met zijn
vliegtuig verongelukt. Het toestel werd
geheel vernield. Zwirko en ziin metgezel
Wigura, kwamen om het leven.
Naar tot nu toe reeds is komen vast te
staan is het vleigtuig in een wervelstorm
of een onweersbui geraakt, waarbij de lin
kervleugel afbrak. Het vliegtuig kwam in
de omgeving van Tsjechisch Teschen,
dicht bij de Pool-Tsjechische grens, op een
berg terecht, waarbij het na aanraking
met een boom geheel werd vernield. De
lijken van Zwirko en Wigura werden deer
lijk verminkt naar het diohtstbligelegen
spoorwegstation overgebracht, van waar
zij naar Warschau zullen worden ver
voerd. De Tsjechische Aero-Club te Praag,
welke direct van het ongeluk in kennis
werd gesteld, heeft het concours afgelast.
Het toestel was hetzelfde als de machine
waarmede Zwirko zijn successen op de
Europeesche rondvlucht heeft behaald.
io Sept.
Aangebracht door kopders:
8730 tongen P- st. 0.640.07
7558 kleine tongen ,,0.030.01
3 tarbotten 4-504.00
95 kisten schol I p. k. „6.00—4.30
69 kisten schol II 130 0.50
61 kisten schar 3-001.35
Terug.
De „Oehoe" is 12 September van Cal-
cutta vertrokken en te Jodpoer aange
komen.
Heen.
De „Ibis" is 12 September van Bagdad
vertrokken en te Djask aangekomen.
Op zee gedaald op 20 a 30 mijl
van Angmagssalik.
De directie van de kolonie Groenland
te Kopenhagen heeft een radio-telegram
ontvangen uit Angmagssalik, volgens het
welk het vliegtuig The Flying Family
Zondag om 14 uur 10 op 20 tot 30 zee
mijlen van Angmagssalik S.O.S.-seinen
heeft uitgezonden.
Het vliegtuig heeft een noodlanding op
zee moeten uitvoeren. Tot 16 uur 23 is
het radio-station van Angmagssalik in
voortdurend contact met het vliegtuig ge
weest, doch sindsdien heeft het geen ant
woord meer ontvangen.
De S.O.S.-seinen zijn ook opgevangen
door den Engelschen treiler Lord Talbot,
welke in de nabijheid van de opgegeven
plaats aan het vissqhen was. Onmiddellijk
is het vaartuig naar de opgegeven positie
gevaren, doch het vond daar geen spoor
meer van het vliegtuig. Het schip zet de
nasporingen voort.
Hutchinson en zijn familie, bestaande
uit vrouw en twee kinderen, bevonden zich
op een tocht langs de kust van Juliana-
haab naar Angmagssalik. In het vliegtuig
bevonden zich voorts een bestuurder, een
marconist en een mecanicien.
Het bestuur van de kolonie Groenland
maakt voorts bekend, dat men in verbin
ding tracht te komen met Rasmussen, die
in het Z.O. van Groenland zich aan boord
van een zeekotter bevindt, opdat hij zich
naar de plaats van het onheil zal begeven.
De „Flying Family" is een amphibie
vliegtuig, zoodat een ianding op het water
niet behoeft te beteekenen, dat er direct
gevaar bestaat, het toestel moet geruimen
tijd kunnen drijven, indien geen bijzondere
omstandigheden dat onmogelijk maken.
Het bestuur van de kolonie heeft aan
alle vaartuigen het verzoek gezonden hun
uiterste best te doen om Hutchinson en
zijn familie hulp te bieden zoo zulks nog
mogelijk is. Voorts heeft hij getracht zich
in verbinding te stellen met Knud Ras
mussen, die zich aan boord van de W. H.
Stauning bevindt, om zijn meening te vra
gen over verdere pogingen om het vlieg
tuig op te sporen.
Tot hen, die opdracht hebben gekregen
naar het vliegtuig van de Hutchinsons te
zoeken, behoort ook de Duitsche vlieger
Udet die op het oogenblik met drie toe
stellen op Groenland vertoeft voor het
maken van films.
VLIEGTUIGONGELUK TE BERLIJN.
Men meldt uit Berlijn aan de N.R.Ct.:
De Berlijnsche fabrikant Möbius, een
hartstochtelijke vlieger, die niet minder
dan vier vliegtuigen bezit, vertrok Zon
dagochtend met zijn vrouw van het vlieg
veld Tempelhof, met het doel een groote
tocht te ondernemen. Het vliegtuig kwam
echter eenige oogenblikken na het vertrek
in een wervelwind terecht en viel te pletter
op de rails van de Berlijnsche stadsspoor
tusschen de stations Tempelhof en Her-
mannstrasse. Enkele ooggetuigen alar
meerden niet alleen de brandweer, maar
ook de chefs van de genoemde stations,
zoodat een trein, welke op het punt stond
te vertrekken, en anders vermoedelijk op
het wrak van het vliegtuig was terecht
gekomen, het station niet meer verliet.
Möbius en zijn vrouw werden door de
brandweer bevrijd. Zij waren beide be
wusteloos en zwaar gewond. Mevrouw
Möbius overleed kort na aankomst in het
ziekenhuis. De toestand van Möbius zelf
is levensgevaarlijk.
MODERNE SLAVERNIJ.
Een sympathiek rechterlijk ge
baar.
De vorige week heeft voor de rechtbank
te Oxford een chauffeur van een vracht
auto terecht gestaan omdat hij de maxi
mum snelheid, die voor ziin auto 16 mijl
bedroeg, belangrijk had overschreden. Hij
had n.1. ruim 20 mijl gereden. De man
zeide, dat hij wel te hard moest rijden om
te zorgen dat hij tenminste nog wat slaap
kreeg, daar hfl eiken dag binnen zestien
uur tijds 230 mijlen af moest leggen, waar
dan nog de tijd voor lossen en laden af
ging. Sinds hij aangehouden was, had hij
er zorgvuldig voor gewaakt niet harder te
rijden dan zestien mijl per uur, met het
gevolg, dat hij nu gedaan had gekregen.
De voorzitter van de rechtbank zeide te
hopen, dat van deze zaak uitvoerig gewag
zou worden gemaakt, daar men nu te doen
had met een dienstbetrekking, die veel
weg had van slavernij. De chauffeur had
den chef van het vervoer van de maat
schappij, bij wie hij in dienst was, een
cementfabriek, als getuige gedagvaard.
Deze chef gaf toe, dat de firma chauffeurs
uitzendt om 230 mijl per dag af te leggen,
terwijl zij weet, dat de maximum snelheid
voor haar wagens 16 mijl is- Op de vraag,
of hü vond1, dat dit een redelijke opdracht
aan het personeel was, antwoordde hii, dat
niet te kunnen zeggen. Hij had slechts de
orders uit te voeren, die hem gegeven wer
den. De voorzitter merkte daarna op, dat
de chauffeur verklaarde te zijn ontslagen
omdat hij trachtte zich aan de maximum
snelheid te houden, waarop de chef ant
woordde: „Dat schijnt inderdlaad zoo te
zijn".
De rechtbank legde den chauffeur een
boete op van tien shilling, welke boete
door de drie rechters gezamenlijk betaald
werd.
AMNESTE VOOR TWINTIG DUIZEND
OVERTREDERS.
In verband met het ingetrokken
drankverbod.
De Finsche regeering heeft, naar de
correspondent van de Times" to Helsing-
fors meldt, een wetsontwerp bij den land
dag ingediend om amnestie te verleenen
aan ongeveer 20.000 personen, die tot
geldboeten worden veroordeeld voor ver
schillende overtredingen van de vroegere
drankverbodswet en die totdusver hun
boeten betaald.
In den considerans wordt er op gewe
zen, dat de meeste overtreders wegens
economische moeilijkheden niet in staat
zijn de boeten te betalen, als gevolg waar
van zij genoopt zijn de* subsidair opge
legde gevangenisstraf te ondergaan. Deze
gevangenisstraffen zouden een totaal van
600.000 dagen vertegenwoordigen. Daar
de gevangenissen reeds zeer vol zijn, zoo
dat een behoorlijke behandeling der ge
vangenen moeilijk is, zou de toestand nog
verergerd worden wanneer een zoo groot
aantal overtreders bovendien nog gevan
gen zou moeten worden gezet.
In het ontwerp wordt gezegd, dat door
de afschaffing der drankverbodswet de
burgers een grooter vrijheid om te drin
ken hebben gekregen; daarom wordt het
gerechtvaardigd geacht, dat de gemeen
schap de straf voor alle kleine overtre
dingen van de opzij gestelde wet kwijt
scheldt. Smokkelaars en beroepsontdui
kers der wet zijn van de amnestie uitge
sloten.
EEN MOOIE GIFT.
Bij de Koninklijke Vereeniging tot be
scherming van dieren te Londen ver
scheen Vrijdag een heer met zijn vrouw
en overhandigde den secretaris een be
drag van 10.000 pond sterling in bank
biljetten van een pond. Hij weigerde zijn
naam op te geven en zei, dat zijn gift be
stemd was als bijdrage tot dekking van
het tekort, dat de laatste jaren voor de
vereeniging hadden opgeleverd.
Vice-admiraal I. v. d. Bosch tachtig jaar.
Gepensionneerd vice-admiraal I. van den
Bosch heeft Zondag zijn tachtigsten verjaar
dag gevierd.
Een receptie, welke hij in zijn woning aan
het Prinsenvinkenpark in den Haag fleeft ge
houden, was zeer druk bezocht.
Schout-bij-nacht J. de Graaff, chef van den
marinestaf heeft namens de marine den tach
tigjarige toegesproken, waarbij hij zijn waar
deering uitte voor het vele, dat deze voor de
marine heeft gedaan, en het belang in het licht
stelde voor het werk, dat hij nog slechts twee-
en-half jaar geleden ondanks zijn hoogen
leeftijd heeft verricht als eere-president van
het reuniecomité voor Den Helder, ter gele
genheid van het 75-jarig bestaan van het Ko
ninklijk instituut voor de marine.
Ook heeft het woord gevoerd jhr. Sickinghee
namens van het bestuur der vereeniging van
Nederlandsche ridderorden, welke mede ver
tegenwoordigd was door jhr. Ruys en de
heeren Van Haersma Buma en Phaff en van
welke vereeniging vice-admiraal Van den
Bosch thans vice-voorzitter is. Jhr. Sickinghee
heeft den jarige gehuldigd voor wat deze ge
durende een lange reeks van jaren voor de
vereeniging heeft gedaan.
Onder de velen, die den tachtijarige kwa
men complimenteeren, werden voorts opge
merkt de gepensionneerde schout-hij-nachts
Oudemans en Aronstein; de vice-admiraal J.
H. O. graaf van den Bosch en B. Schreuders,
beiden lid avn het hoog militair gerechtshof;
de oud-ministers van marine Cohen Stuart,
Rambonnet en Naudin ten Cate; de oud-direc
teuren van het marine-etablissement te Soers-
baja D. A. P. Koning en J. B. M. ten Bosch;
de gepensionneerde vice-admiraals W. C. J.
Smit en G. F. Tydeman, benevens de gep.
vice-admiraal C. Fock, hoofdinspecteur van
de scheepvaart; de bankier H. D. Pierson. lid
van het bestuur van het Nationaal Fonds voor
uitkeeringen aan weduwen van oud-Indische
militairen, van welk fonds vice-admiraal van
den Bosch voorzitter is; generaal-majoor van
het Oost-Indische leger R. G. Doorman; gep.
luitenant-generaal J. F. B. Kalff; gep. gene
raal-majoor Boellaard; prof. ir. Weys, uit
Delft; gep. kapitein-ter-zee W. Houwing, oud
burgemeester van Den Helder, die chef van
den staf was, toen vice-admiraal Van den
Bosch vlootvoogd was in Den Helder; prof.
C F. A. Koch, uit Groningen; enz.
De tachtigjarige heeft een brief met geluk-
wensch ontvangen van minister Deckers.
Hij ontving voorts vele telegrammen uit
binnen- en buitenland.
De off. van den M.S.D. 2e kl. A. de Vaal,
dienende aan boord van Hr. Ms. van Speyck,
wordt 14 dezer ter beschikking gesteld.
Luit. ter zee ie kl. J. C. H. H. Mackay is
aangewezen voor den dienst in Oost-Indië
en per particuliere gelegenheid daarheen ver
trokken.
Luit. ter zee 2e kl. L. J. van der Veen, wien
vergund is uit Oost-Indië te repatrieeren, is
7 dezer met de Indrapoera van Tandjong-
Priok vertrokken, wordt 27 dezer te Marseille
en daarna hier te lande terugverwacht.
Bij beschikking van den minister van defen
sie is de luit. ter zee der 2e kl. J. H. P. van
Rosevelt, dienende aan boord van Hr. Ms.
Wachtschip te Willemsoord, den 17 Septem
ber ter beschikking gesteld.
Kap. ter zee M. H. van Duim, chef van den
staf der marine in Nederlandsch-Indië, is be
stemd om binnenkort te worden beiast met
het hevel over het eskader marineschepen te
Soearabaja.
Off. van den M.S.D. 2e kl. A. de Vaal is
aangewezen voor den dienst in Oost-Indië en
zal 12 October aan boord van het m.s. Chr.
Huygens derwaarts vertrekken.
Behoudens bijzondere omstandigheden ver-
®und naar Nederland terug te keeren per Chr.
Huijgens den 3ien Aug. '32 van Priok aan:
Off. van adm. ie kl. A. J. Taljer en off.
M.S.D. ie kl. G. H. Kiazinga.
Als voren per Indrapoera, den 7en Sept. '32
van Priok aan:
Off. van den M.S.D. 2e kl. A. de Jon® en
matroos der 2e kl. J. A. Appeldoorn.
Ondervolgende schepelingen zijn 7 Sept.
1932 per part. s.s. „Marnix van St. Aldegon-
de" in Nederland teruggekeerd:
Maj.-torpedist J. Kater, maj.-torp.mr. J.
Jansen, maj.-vltmr. B W. H. Ankringa, serg.-
macht. L. C. Metsch, korp.-macht. P. West-
dijk, id. P. J. Fraanje, id.. A. J. Boers, korp,-
konst. J. C. W. Cramer, korp.-torp.mr. C. C.
Clemenkowff, schoenmaker J. J.Scherer, ma
troos ie kl. J. M. Janse, marinier ie kl. R. J.
Wagt, id. G. J. W. van Zomeren, id. M. van
de Velde, id. C. Wierstra, stoker o.man H.
Minneboo, stoker 2e kl. B. v. d. Burger.
Bevordering.
1 Sept. '32: korp.-hofmr. J. Steenhoek tot
serg.-hofmeester.
1 Sept. '32: matr.-schrijver A. Keijzer tot
korporaal-schrijver.
7 Sept. '32: schipper A. v. d. Weijde tot
opperschipper.
7 Sept. '32: serg.-torp.mr. W. J. v. der Valk
tot majoor-torpedomaker.
13 Sept. '32: serg.z.verpl. J. de Haas tot
majoor-ziekenverpleger.
13 Sept. '32: korp.z.verpl. P. W. v. der Mark
tot serg.-ziekenverpleger.
15 Sept. '32: maj.-torpedist E. J. H. Hem-
mers tot opper-torpedist.
15 Sept. '32: serg.-torp.mr. K. Blansjaar tot
majoor-torpedomaker.
1 Sept. '32: mariniers 3e kl. A. Vader, P.
Kling, C. Kok, P. Dingemanse, L. Schroevers,
M. Holen en B. M. H. Blok tot marin. 2e kl.
Ontslag uit den zeedienst.
Stoker 2e kl. B. van den Burger, 20 Oct. '32.
Matroos ie kl. P. Wassenaar, 22 Sept. '32.
Milit. werkman K. van der Wijk, 16 Sept. '32.
Serg.-ziek.v.pl. M. Jakobs, 16 Oct. '32.
Marin. 2e kl. F. A. Koster, 16 Oct '32.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Poelau Tello, u., pass. 10 Sept. Perim.
Poelau Roebiah, u., 10 Sept. v. Padang.
iTajadoen, u., 10 Sept. v. Belawan.
Poelau Laut, 12 eept. te Hamburg.
Tarakan, t., 10 Sept. v. Port Said.
P. C. Hooft, u., 9 Sept. v. Genua.
Kon Paketvaartmaatschappij
N. Holland, 8 Sept. v. Batavia.
Rotterdamsche Lloyd.
Dempo, u., 12 Sept. te Belawan.
Garoet, u.( pass. 12 Sept. Pantellaria.
Indrapoera, t., 11 Sept. v. Sabang.
Kota Nopan, 10 Sept. v. Bremen.
Kota Ogoeng, pass. 11 Sept. Gibraltar.
Kota Radja, u., pass. 12 Sept. Perim.
Sibajak, u., pass. 11 Sept. Finisterre.
Kota Inten, 9 Sept. te Singapore.
Baloeran, t„ 13 Sept. te R'dam verwacht.
Kota Baroe. t., pass. 9 Sept. Perim.
Kota Agoeng, t., pass. 12 Sept. Sagres.
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 13 September.
Medegedeeld door het Kon. NederlandscÜ
M N orologisch Instituut te de Bilt.
Hoogste stand 767.0 te La Coruna.
Laagste stand 729.7 te Ingö.
Verwachting:
Zwaar tot matige Z. tot W. wind, half
tot zwaar bewolkt of betrokken, aanvan
kelijk weinig of geen regen, later toe
nemende kans op regen, weinig verande
ring in temperatuur.