Visscherijberichten. Luchtvaart. Marineberichten. Het visscherijbedrijf te IJ muiden Het conflict in het Zeevaartbedrijf. De aardschokken op Ambon. Postvluchten van en naar Indië De vliegende familie zoek. Radiografisch Weerbericht^ je natuurbescherming in. Om eens en voorbeeld te geven: hoeveel terrei- ien die de natuurliefhebber aan het hart aan, hetzij door hun bijzondere schoon- eid, hetzij omdat ze de verblijfplaats an eigenaardige planten of dieren Varen, ziin niet, vooral in ons dichtbe volkte land, geheel onnoodig door stads uitbreiding of door ontginning van „woeste gronden" verloren gegaan? En |eer vaak was het toch best mogelijk ge feest een schikking te treffen, die bon-' ■wers, ontginners, en natuurbeschermers' evalt, en gelukkig geschiedt dit in de atste jaren al meer en meer; daarvan etuigt het schitterende werk van de ereen. tot Behoud van Natuurmonumen ten in Nederland en de verschillende Ijlaatselijke vereenigingen, die hetzelfde "oei nastreven. Zoo is vanzelfsprekend e natuurbescherming een belangrijk punt in de werkzaamheid van de N. J. N. Het volgende over de werkwijze van 8e N. J. N. De bond is verdeeld in een Veertigtal afdeelingen in ons land. Deze afdeelingen organiseeren excursies naar ebieden, die voor natuurliefhebbers van elang zijn, lezingen over natuurhistori sche onderwerpen en tentoonstellingen. Oentraal georganiseerd worden het Win tercongres in de Kerstvacantie, waaraan <le jaarlijksche algemeene vergadering is verbonden, en eenige zomerkampen (thans vier per jaar), waar oudere leiding aanwezig is. Het spreekt vanzelf, dat deze bijeenkomsten gehouden worden in een streek, die uitmunt door een rijke natuur, ■wat gelukkig nog veelvuldig voorkomt in Sns land! (Verdere bijzonderheden over e kampen zijn te vinden in het kamp boekje, dat elk jaar verschijnt). Voorts Ontvangen de leden gratis het maand blaadje „Amoeba", het orgaan van de JJ. J. N., waarvoor de copie grootendeeïs door de leden zelf geleverd wordt. Boven dien wordt ieder jaar een natuurkalen- der uitgegeven. De foto's en het schild- ontwerp van deze kalender zijn het resul taat van een wedstrijd, die onder de leden uitgeschreven wordt. Lidmaatschap. Iedereen, die den leeftijd van 23 jaar nog niet bereikt beeft, kan lid worden van de. N. J. N. De contributie is niet uniform; bij de ver schillende afdeelingen loopt dit iets uit een. Aanmelding kan geschieden aan het Onderstaande adres, waar tevens alle ge- wenschte inlichtingen te verkrijgen zijn: W. VAN HOEKE, afd.-secretaris, Joubertstraat 86. Plannen van den burgemeester om het bedrijf weer op gang te brengen. De burgemeester der gemeente Velsen, mr. F. L. J. E. Rambonnet, heeft Vrijdag morgen eenige vertegenwoordigers van de pers ontvangen en voor hen een uiteen zetting gegeven van de planneil, die hij bii de regeering heeft ingediend, om het visscherijbedrijf te IJmuiden weer op gang te krijgen. Deze plannen bevatten zes pun ten, n.1.: Ie. directe steun van de regeering door toezegging van een garantie-besomming; 2e. distributie van zeevisch aan steun trekkende werkloozen; 3e. bevordering van vischgebruik door overheidslichamen; 4e. propaganda voor visohgebrnik hier te lande met rijkssteun; 5e. contingenteering van den invoer van buitenlandsche visch; 6e. verlaging van de vrachttarieven van de spoorwegen. Nadere toelichting. De burgemeester van Velsen heeft aan »De Telegr.« een en ander medege deeld over de voorstellen die hij den mi nister van Economische Zaken heeft ge daan. Naar het oordeel van den burge meester dient het vischverbruik opge voerd te worden, waarvan het gevolg zal zijn dat het aantal varende schepen zal toenemen. Daartoe is de medewerking gevraagd van de verschillende departe menten. Eenmaal per week visch eten in de kazernes, tuchtscholen, gevangenissen en ziekenhuizen zou een stap zijn in de goede richting. In het leger wordt over het algemeen voor visch niet veel ge voeld. Men wenschte in één garnizoen wel visch, mits het Noorsche stokvisch was. De commissie-Lambooy, die een onder zoek instelt over het verstrekken van steun in natura aan werkloozen, zou krachtdadig kunnen helpen. Indien aan alle werkloozen éénmaal per 14 dagen visch werd verstrekt, zou de IJmuider vloot in haar geheel kunnen varen. Voorts dient het Rijk naar de meening van den burgemeester tot aanstelling van een ambtenaar-propagandist over te gaan, die zich zou moeten bezighouden met het maken van propaganda in verschillende plaatsen, het houden van lezingen, (radio) ènz. Buitenlandsche schepen dienen te wor den geweerd. Contingenteering met als basis het jaar 1930, kan hierbij de hel pende hand bieden. Algeheele uitsluiting is minder gewenscht, daar de vischhan- del niet buiten bepaalde soorten visch kan, die uitsluitend door buitenlanders worden aangevoerd. Uitzonderingen zul len België en Frankrijk moeten zijn, daar deze landen de groote afnemers zijn. Kolen verbruik. Het kolenverbruik is bij volle exploi tatie der vloot enorm. (300.000 ton per jaar). Nederland heeft hiervan niet de directe voordeelen, daar men Duitsche kolen gebruikt, doch Duitschland zou wel licht toeschietelijk worden met betrek king tot de deviezen-bepalingen. Verlaging van spoorwegtarieven achtte d burgemeester noodzakelijk. Directe steun aan het bedrijf in den vorm van garantie voor de besommingen is verder door den heer Rambonnet on gesteld. Dit kan alleen gelden voor een beperkt aantal varende schepen dat in juiste verhouding tot het afzetgebied moet staan. Als de zaken vooraf goed geregeld worden, dan twijfelt de burgemeester niet aan een opleving. Zijn plan betreft een 100-tal stoomtrawlers en is geenszins in strijd met dat der commissie-Rijkens. Het geven van credieten door de regeering acht de burgemeester minder gewenscht. In een begeleidend schrijven heeft bur gemeester Rambonnet te kennen gegeven, het zeer op prijs te stellen, om, wanneer een van deze voorstellen niet met 's mi nisters meening strookt, geen beslissing te nemen alvorens hem te raadplegen. De regeering verklaart het zenden van de mariniers aan boord van de Rotterdam. Op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid de Visser, omtrent het zenden van mariniers naar het stoomschip Rot terdam van de Holland Amerika Lijn, in verband met een tusschen de directie van genoemde maatschappij en haar personeel ontstaan conflict. heeft de minister van defensie geant woord: 1. Het zenden van mariniers naar het bij het lichtschip West-Hinder voor anker liggende stoomschip Rotterdam van de HollandAinerikalijn had alleen ten doel de werkwilligen zoo noodig te bescher men, botsingen en onheil te voorkomen. 2. De mariniers werden dus niet gezon den om het personeel met den sterken arm te dwingen zich niet met de stakende zeelieden te vereenigen. 3. In het oeconomische conflict tusschen zeelieden en reederijen koos de regeering door het zenden der mariniers geen partij. 4. Toen het verblijf der mariniers aan boord van de Rotterdam niet langer noo dig was, hebben zij het schip verlaten. Het onder Engelsche vlag gebrachte Nederlandsche stoomschip Noord-Hol land, van de Scheepvaart en Steenkolen- Maatechapplj te Rotterdam, is herdoopt in Lowland. Het schip is 9 September onder den nieuwen naam van Goole naar Har- lingen vertrokken. Een schip het uitvaren belet. Zaterdagmorgen vroeg zou de „Stad Dordrecht" uit de hoogovenhaven te IJmuiden naar Rotterdam vertrekken. Een sleepboot verleende assistentie en de trossen waren reeds gedeeltelijk losge gooid, toen langs de trossen, waarmede het schip nog gemeerd lag, plotseling een 60-tal personen aan boord klauterde, die de bemanning het uitvaren belette. Zij dwongen hen het schip te meren en de verbinding met de sleepboot te verbre ken, waaraan moest worden voldaan. Na de komst der politie werden twee per sonen gearresteerd. De sluizen zijn afge zet. Het schip wordt voortdurend be waakt. De havenpolitie heeft in verband met de plaats gehad hebbende ongeregeld heden aan het overzetveer aan den kop van de haven verboden personen over te zetten, die in eenig verband staan met de staking. Alleen werkwilligen mogen wor den vervoerd. De „Veendam" komt naar Rot terdam. Aanvankelijk overwoog de directie van de Holland—Amerika-lijn ernstig het stoomschip Veendam»,dat op weg is van New-York naar Europa, order te geven, niet naar Rotterdam te varen, teneinde op die manier te trachten, dit schip buiten het conflict in het zeevaart- bedrijf te houden. Een soortgelijke poging, de vorige week gedaan ten opzichte van het stoomschip «Rotterdam», is mislukt, tengevolge van de dienstweigering aan boord van dat schip, en uiteraard wordt thans, niet alleen door de beide in het conflict betrokken partijen, maar in veel ruimeren kring met spanning afgewacht, wat er met de Veendam», welke gisteren nacht te Plymouth werd verwacht, zal gebeuren. Blijkens een communiqué van de con- tactcommissié van organisaties van werk nemers ter koopvaardij heeft de beman ning van de Veendam» een radiogram gezonden aan den Centralen Bond van Transportarbeiders, met de mededeeling, dat zij het advies van dezen bond afwacht en dienovereenkomstig zal handelen. In antwoord op dit telegram is Zondag aan de bemanning geseind: „Indien schip niet naar Rotterdam komt, verklaar u dan bereid, het naar een vei lige haven te brengen en te meeren. Eisch daar afmonstering. Kosten overtocht voor rekening Centrale Bond. Zoodra ons haven van bestemming bekend is, komen wij over". Van deze beslissing is aan de regeering en aan de directie der HollandAmerika- lijn kennis gegeven; aan de eerste met verzoek, consulaire ambtenaren, die in de zaak kunnen worden betrokken, te instrueeren. De directie van de Holland—Amerika- lijn heeft gisteren in den loop van den dag een beslissing genomen, om het schip direct van Boulogne naar Rotterdam te laten komen. Het schip wordt heden ochtend te Rotterdam verwacht. Moeilijkheden aan boord van de „Lowland", ex-Noord-HoIland. Blijkens mededeelingen van de contact commissie van organisaties van werk nemers ter koopvaardij zijn er moeilijk- 1 heden gerezen met de Engelsche beman ning van het stoomschip «Lowland». Dit schip is kort geleden onder Engelsche vlag gebracht. Voordien heette het schip «Noord-Holland4 en was het eigendom van de Scheepvaart- en Steenkolen-Maat schappij te Rotterdam. Als gevolg van deze moeilijkheden zal een gedeelte of de geheele bemanning afmonstering ver langen. Het schip ligt thans te Harlingen. Op advies van het hoofdbestuur van den Centralen Bond van Transportarbeiders zal het schip niet worden gelost. Steun uit het buitenland. Bij de contactcommissie van organisa ties van werknemers ter koopvaardij is bericht binnengekomen, dat eenige bui tenlandsche organisaties van scheepsoffi cieren een steunbeweging op touw heb ben gezet (o.a. in Duitschland en in de Skandinavische landen). Van de Deen- sche machinisten-organtsatie is bericht ontvangen, dat zij 50.000 kronen ter be schikking heeft gesteld van de Centrale van Nederl. Koopvaardij-offlcieren. ORNITHOLOGISCH ONDERZOEK. Door do stichting Het Vogel trekstation Texel. De waarnemingen, die in den herfst van 1931 en het voorjaar van 1932 door de waarnemers van deze stichting werden gedaan, maakten het wenschelfjk in den herfst van 1932 den trek ook op de andere waddeneilanden te bestudeeren. Te dien einde zal dezen herfst een z.g. waarnemingsnet gelegd worden langs de eilanden Vlieland, Ameland, Schiermon nikoog en enkele punten van de Gro- ningsch-Friesche kust. Het trekstation heeft zich hiervoor de medewerking weten te verwerven van een aantal jonge goede veldornithologen, die door de beperkte middelen der stichting slechts van 18 Sep tember23 October op de genoemde plaat sen hun waarnemingen zullen verrichten- Daarbij zullen zij speciaal letten op de richting, waarin de verschillende trekvo gelsoorten de waddeneilanden en de kust van het vaste land bereiken en zich langs deze plaatsen verder bewegen. Bovendien zal door 2 der waarnemers n.1. de heeren W. H. van Dobben en G. F. Makkink een aanvang worden gemaakt met een grondig biologisch onderzoek van het te gen de vuurtorens dood gevlogen mate riaal, waarvan men goede resultaten ver wacht. DE INVOER VAN HARING IN DUITSCHLAND. Maandagmorgen hebben de Kamer van Koophandel voor de Beneden-Maas en het hoofdbestuur van de Reedervereeni- ging voor de Nederlandsche haring- visscherij zich tot het departement van buitenlandsche zaken gewend in verband met een persbericht over de contingen teering van den invoer van haring in Duitschland, van slechts 30 pet., waar over in de betrokken kringen veel onrust heerscht. Blijkens van genoemd departe ment ontvangen inlichtingen is van contingenteering van den invoer tot 30 pet. nog geen sprake. Wel worden con- tingenteeringsmaatregelen overwogen. Of haring daaronder valt en tot welk per centage, is thans nog niet bekend. Onze gezant te Berlijn blijft ter zake diligent De British Herring Trade Association heeft een officieele mededeeling gekregen, dat de Duitsche regeering niet tot con tingenteering van den invoer van pekel haring zal overgaan. Het plan tot con tingenteering was in strijd met een inter nationale overeenkomst gebleken en daarom heeft men er van afgezien. SALARISVERLAGING BIJ DE ARBEIDERSPERS. Naar de Residentiebode verneemt is bij de N.V. De Arbeiderspers, welke, zoo als men weet, de verschillende Neder landsche socialistische dagbladen uitgeeft, als Het Volk, Voorwaarts, Vooruit enz. een salarisverlaging toegepast over de geheele linie. Deze salarisverlaging is gemotiveerd niet alleen met een beroep op de ongun stige bedrijfsresultaten, maar ook met een beroep op de daling van den levens standaard. Bovendien hebben verschil lende ontslagen plaats gehad. VEREENIGING VAN ZUIDERZEEGEMEENTEN. Aangedrongen op voortzetting van de inpoldering. In de Zaterdag le Amsterdam gehouden algemeene vergadering van de vereeni- ging van Zuiderzeegemeenten is besloten, aan te dringen op voortzetting van de inpoldering van de afgesloten Zuiderzee. In de vergadering werd gezegd, dat de nood der visschersbevolking in vele ge meenten langs de Zuiderzee niet langer is te dragen. Een deputatie, bestaande uit de burgemeesters van Lemmer, Wieringen, Bunschoten en Enkhuizen, kreeg opdracht, bij de regeering op on middellijke en doeltreffende voorziening aan te dringen. De vergaaerig kon zich niet vereenigen met de gestie van den burgemeester van Enkhuizen, door wien afzonderlijk actie wordt gevoerd, buiten de vereeniging om. DEPARTEMENT VAN DEFENSIE. De secretaris-generaal heeft ontslag gevraagd. De secretaris-generaal bij het departe ment van defensie, mr. J. Woltman, heeft tegen 1 Januari ontslag uit zijn betrek king gevraagd. URKER VISSCHERS. Gistermiddag zouden een honderd Ur- ker mannen en vrouwen bij de Generale Zuiderzeecommissie op het Rokin te Am sterdam een adres aanbieden, waarin er tegen geprotesteerd wordt, dat het loon, dat de vrouwen verdienen met het pellen van de garnalen wordt afgehouden van den steun, die de werklooze visschers ontvangen. VOLKSRAAD. Geen studiecommissie voor de verdeeling der vloot kosten. Twintig procent opcenten op In voerrecht op sigarettenpapier. Battavia. De Volksraadzitting is Maan dag gesloten. De Regeering deelde mede, dat zij het denkbeeld, vervat in de motie- Feuilleteau de Bruyn, om een studie commissie voor het vraagstuk der ver deeling van de vlootkosten in te stellen, niet kan overnemen. Bij de behandeling van den tabaks accijns is de motie-De Hoog gewijzigd, zoodat zij thans de Regeering uitnoodigt de opcenten van het invoerrecht op siga rettenpapier op 20 te stellen. De motie is aangenomen met 32 tegen 21 stemmen. In kampong Toelehoe 60 hui zen ingestort. Bevolking vreest vloedgolf. Amboina. De zwaarste aardschok welke sedert 1898 werd geconstateerd, heeft kampong Toelehoe geteisterd; 60 huizen zijn ingestort. De aardschokken duren voort. De tusschenpoozen worden gelei delijk grooter. De bevolking heeft de ge teisterde plaats ontruimd, omdat zij vreest voor een vloedgolf, gelijk deze reeds te Piroe werd waargenomen, waar bij zich echter geen ongelukken voor deden. DE VLIEGER ZWIRKO OMGEKOMEN. Zondagochtend tegen acht uur is de Poolsche vlieger Zwirko, de winnaar van de Europeesche rondvlucht, op een vlucht naar^raag, waar hij aan een vliegdemon- stratie zou deelnemen bii Homi Terlicko, in de omgeving van Teschen, met zijn vliegtuig verongelukt. Het toestel werd geheel vernield. Zwirko en ziin metgezel Wigura, kwamen om het leven. Naar tot nu toe reeds is komen vast te staan is het vleigtuig in een wervelstorm of een onweersbui geraakt, waarbij de lin kervleugel afbrak. Het vliegtuig kwam in de omgeving van Tsjechisch Teschen, dicht bij de Pool-Tsjechische grens, op een berg terecht, waarbij het na aanraking met een boom geheel werd vernield. De lijken van Zwirko en Wigura werden deer lijk verminkt naar het diohtstbligelegen spoorwegstation overgebracht, van waar zij naar Warschau zullen worden ver voerd. De Tsjechische Aero-Club te Praag, welke direct van het ongeluk in kennis werd gesteld, heeft het concours afgelast. Het toestel was hetzelfde als de machine waarmede Zwirko zijn successen op de Europeesche rondvlucht heeft behaald. io Sept. Aangebracht door kopders: 8730 tongen P- st. 0.640.07 7558 kleine tongen ,,0.030.01 3 tarbotten 4-504.00 95 kisten schol I p. k. „6.00—4.30 69 kisten schol II 130 0.50 61 kisten schar 3-001.35 Terug. De „Oehoe" is 12 September van Cal- cutta vertrokken en te Jodpoer aange komen. Heen. De „Ibis" is 12 September van Bagdad vertrokken en te Djask aangekomen. Op zee gedaald op 20 a 30 mijl van Angmagssalik. De directie van de kolonie Groenland te Kopenhagen heeft een radio-telegram ontvangen uit Angmagssalik, volgens het welk het vliegtuig The Flying Family Zondag om 14 uur 10 op 20 tot 30 zee mijlen van Angmagssalik S.O.S.-seinen heeft uitgezonden. Het vliegtuig heeft een noodlanding op zee moeten uitvoeren. Tot 16 uur 23 is het radio-station van Angmagssalik in voortdurend contact met het vliegtuig ge weest, doch sindsdien heeft het geen ant woord meer ontvangen. De S.O.S.-seinen zijn ook opgevangen door den Engelschen treiler Lord Talbot, welke in de nabijheid van de opgegeven plaats aan het vissqhen was. Onmiddellijk is het vaartuig naar de opgegeven positie gevaren, doch het vond daar geen spoor meer van het vliegtuig. Het schip zet de nasporingen voort. Hutchinson en zijn familie, bestaande uit vrouw en twee kinderen, bevonden zich op een tocht langs de kust van Juliana- haab naar Angmagssalik. In het vliegtuig bevonden zich voorts een bestuurder, een marconist en een mecanicien. Het bestuur van de kolonie Groenland maakt voorts bekend, dat men in verbin ding tracht te komen met Rasmussen, die in het Z.O. van Groenland zich aan boord van een zeekotter bevindt, opdat hij zich naar de plaats van het onheil zal begeven. De „Flying Family" is een amphibie vliegtuig, zoodat een ianding op het water niet behoeft te beteekenen, dat er direct gevaar bestaat, het toestel moet geruimen tijd kunnen drijven, indien geen bijzondere omstandigheden dat onmogelijk maken. Het bestuur van de kolonie heeft aan alle vaartuigen het verzoek gezonden hun uiterste best te doen om Hutchinson en zijn familie hulp te bieden zoo zulks nog mogelijk is. Voorts heeft hij getracht zich in verbinding te stellen met Knud Ras mussen, die zich aan boord van de W. H. Stauning bevindt, om zijn meening te vra gen over verdere pogingen om het vlieg tuig op te sporen. Tot hen, die opdracht hebben gekregen naar het vliegtuig van de Hutchinsons te zoeken, behoort ook de Duitsche vlieger Udet die op het oogenblik met drie toe stellen op Groenland vertoeft voor het maken van films. VLIEGTUIGONGELUK TE BERLIJN. Men meldt uit Berlijn aan de N.R.Ct.: De Berlijnsche fabrikant Möbius, een hartstochtelijke vlieger, die niet minder dan vier vliegtuigen bezit, vertrok Zon dagochtend met zijn vrouw van het vlieg veld Tempelhof, met het doel een groote tocht te ondernemen. Het vliegtuig kwam echter eenige oogenblikken na het vertrek in een wervelwind terecht en viel te pletter op de rails van de Berlijnsche stadsspoor tusschen de stations Tempelhof en Her- mannstrasse. Enkele ooggetuigen alar meerden niet alleen de brandweer, maar ook de chefs van de genoemde stations, zoodat een trein, welke op het punt stond te vertrekken, en anders vermoedelijk op het wrak van het vliegtuig was terecht gekomen, het station niet meer verliet. Möbius en zijn vrouw werden door de brandweer bevrijd. Zij waren beide be wusteloos en zwaar gewond. Mevrouw Möbius overleed kort na aankomst in het ziekenhuis. De toestand van Möbius zelf is levensgevaarlijk. MODERNE SLAVERNIJ. Een sympathiek rechterlijk ge baar. De vorige week heeft voor de rechtbank te Oxford een chauffeur van een vracht auto terecht gestaan omdat hij de maxi mum snelheid, die voor ziin auto 16 mijl bedroeg, belangrijk had overschreden. Hij had n.1. ruim 20 mijl gereden. De man zeide, dat hij wel te hard moest rijden om te zorgen dat hij tenminste nog wat slaap kreeg, daar hfl eiken dag binnen zestien uur tijds 230 mijlen af moest leggen, waar dan nog de tijd voor lossen en laden af ging. Sinds hij aangehouden was, had hij er zorgvuldig voor gewaakt niet harder te rijden dan zestien mijl per uur, met het gevolg, dat hij nu gedaan had gekregen. De voorzitter van de rechtbank zeide te hopen, dat van deze zaak uitvoerig gewag zou worden gemaakt, daar men nu te doen had met een dienstbetrekking, die veel weg had van slavernij. De chauffeur had den chef van het vervoer van de maat schappij, bij wie hij in dienst was, een cementfabriek, als getuige gedagvaard. Deze chef gaf toe, dat de firma chauffeurs uitzendt om 230 mijl per dag af te leggen, terwijl zij weet, dat de maximum snelheid voor haar wagens 16 mijl is- Op de vraag, of hü vond1, dat dit een redelijke opdracht aan het personeel was, antwoordde hii, dat niet te kunnen zeggen. Hij had slechts de orders uit te voeren, die hem gegeven wer den. De voorzitter merkte daarna op, dat de chauffeur verklaarde te zijn ontslagen omdat hij trachtte zich aan de maximum snelheid te houden, waarop de chef ant woordde: „Dat schijnt inderdlaad zoo te zijn". De rechtbank legde den chauffeur een boete op van tien shilling, welke boete door de drie rechters gezamenlijk betaald werd. AMNESTE VOOR TWINTIG DUIZEND OVERTREDERS. In verband met het ingetrokken drankverbod. De Finsche regeering heeft, naar de correspondent van de Times" to Helsing- fors meldt, een wetsontwerp bij den land dag ingediend om amnestie te verleenen aan ongeveer 20.000 personen, die tot geldboeten worden veroordeeld voor ver schillende overtredingen van de vroegere drankverbodswet en die totdusver hun boeten betaald. In den considerans wordt er op gewe zen, dat de meeste overtreders wegens economische moeilijkheden niet in staat zijn de boeten te betalen, als gevolg waar van zij genoopt zijn de* subsidair opge legde gevangenisstraf te ondergaan. Deze gevangenisstraffen zouden een totaal van 600.000 dagen vertegenwoordigen. Daar de gevangenissen reeds zeer vol zijn, zoo dat een behoorlijke behandeling der ge vangenen moeilijk is, zou de toestand nog verergerd worden wanneer een zoo groot aantal overtreders bovendien nog gevan gen zou moeten worden gezet. In het ontwerp wordt gezegd, dat door de afschaffing der drankverbodswet de burgers een grooter vrijheid om te drin ken hebben gekregen; daarom wordt het gerechtvaardigd geacht, dat de gemeen schap de straf voor alle kleine overtre dingen van de opzij gestelde wet kwijt scheldt. Smokkelaars en beroepsontdui kers der wet zijn van de amnestie uitge sloten. EEN MOOIE GIFT. Bij de Koninklijke Vereeniging tot be scherming van dieren te Londen ver scheen Vrijdag een heer met zijn vrouw en overhandigde den secretaris een be drag van 10.000 pond sterling in bank biljetten van een pond. Hij weigerde zijn naam op te geven en zei, dat zijn gift be stemd was als bijdrage tot dekking van het tekort, dat de laatste jaren voor de vereeniging hadden opgeleverd. Vice-admiraal I. v. d. Bosch tachtig jaar. Gepensionneerd vice-admiraal I. van den Bosch heeft Zondag zijn tachtigsten verjaar dag gevierd. Een receptie, welke hij in zijn woning aan het Prinsenvinkenpark in den Haag fleeft ge houden, was zeer druk bezocht. Schout-bij-nacht J. de Graaff, chef van den marinestaf heeft namens de marine den tach tigjarige toegesproken, waarbij hij zijn waar deering uitte voor het vele, dat deze voor de marine heeft gedaan, en het belang in het licht stelde voor het werk, dat hij nog slechts twee- en-half jaar geleden ondanks zijn hoogen leeftijd heeft verricht als eere-president van het reuniecomité voor Den Helder, ter gele genheid van het 75-jarig bestaan van het Ko ninklijk instituut voor de marine. Ook heeft het woord gevoerd jhr. Sickinghee namens van het bestuur der vereeniging van Nederlandsche ridderorden, welke mede ver tegenwoordigd was door jhr. Ruys en de heeren Van Haersma Buma en Phaff en van welke vereeniging vice-admiraal Van den Bosch thans vice-voorzitter is. Jhr. Sickinghee heeft den jarige gehuldigd voor wat deze ge durende een lange reeks van jaren voor de vereeniging heeft gedaan. Onder de velen, die den tachtijarige kwa men complimenteeren, werden voorts opge merkt de gepensionneerde schout-hij-nachts Oudemans en Aronstein; de vice-admiraal J. H. O. graaf van den Bosch en B. Schreuders, beiden lid avn het hoog militair gerechtshof; de oud-ministers van marine Cohen Stuart, Rambonnet en Naudin ten Cate; de oud-direc teuren van het marine-etablissement te Soers- baja D. A. P. Koning en J. B. M. ten Bosch; de gepensionneerde vice-admiraals W. C. J. Smit en G. F. Tydeman, benevens de gep. vice-admiraal C. Fock, hoofdinspecteur van de scheepvaart; de bankier H. D. Pierson. lid van het bestuur van het Nationaal Fonds voor uitkeeringen aan weduwen van oud-Indische militairen, van welk fonds vice-admiraal van den Bosch voorzitter is; generaal-majoor van het Oost-Indische leger R. G. Doorman; gep. luitenant-generaal J. F. B. Kalff; gep. gene raal-majoor Boellaard; prof. ir. Weys, uit Delft; gep. kapitein-ter-zee W. Houwing, oud burgemeester van Den Helder, die chef van den staf was, toen vice-admiraal Van den Bosch vlootvoogd was in Den Helder; prof. C F. A. Koch, uit Groningen; enz. De tachtigjarige heeft een brief met geluk- wensch ontvangen van minister Deckers. Hij ontving voorts vele telegrammen uit binnen- en buitenland. De off. van den M.S.D. 2e kl. A. de Vaal, dienende aan boord van Hr. Ms. van Speyck, wordt 14 dezer ter beschikking gesteld. Luit. ter zee ie kl. J. C. H. H. Mackay is aangewezen voor den dienst in Oost-Indië en per particuliere gelegenheid daarheen ver trokken. Luit. ter zee 2e kl. L. J. van der Veen, wien vergund is uit Oost-Indië te repatrieeren, is 7 dezer met de Indrapoera van Tandjong- Priok vertrokken, wordt 27 dezer te Marseille en daarna hier te lande terugverwacht. Bij beschikking van den minister van defen sie is de luit. ter zee der 2e kl. J. H. P. van Rosevelt, dienende aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord, den 17 Septem ber ter beschikking gesteld. Kap. ter zee M. H. van Duim, chef van den staf der marine in Nederlandsch-Indië, is be stemd om binnenkort te worden beiast met het hevel over het eskader marineschepen te Soearabaja. Off. van den M.S.D. 2e kl. A. de Vaal is aangewezen voor den dienst in Oost-Indië en zal 12 October aan boord van het m.s. Chr. Huygens derwaarts vertrekken. Behoudens bijzondere omstandigheden ver- ®und naar Nederland terug te keeren per Chr. Huijgens den 3ien Aug. '32 van Priok aan: Off. van adm. ie kl. A. J. Taljer en off. M.S.D. ie kl. G. H. Kiazinga. Als voren per Indrapoera, den 7en Sept. '32 van Priok aan: Off. van den M.S.D. 2e kl. A. de Jon® en matroos der 2e kl. J. A. Appeldoorn. Ondervolgende schepelingen zijn 7 Sept. 1932 per part. s.s. „Marnix van St. Aldegon- de" in Nederland teruggekeerd: Maj.-torpedist J. Kater, maj.-torp.mr. J. Jansen, maj.-vltmr. B W. H. Ankringa, serg.- macht. L. C. Metsch, korp.-macht. P. West- dijk, id. P. J. Fraanje, id.. A. J. Boers, korp,- konst. J. C. W. Cramer, korp.-torp.mr. C. C. Clemenkowff, schoenmaker J. J.Scherer, ma troos ie kl. J. M. Janse, marinier ie kl. R. J. Wagt, id. G. J. W. van Zomeren, id. M. van de Velde, id. C. Wierstra, stoker o.man H. Minneboo, stoker 2e kl. B. v. d. Burger. Bevordering. 1 Sept. '32: korp.-hofmr. J. Steenhoek tot serg.-hofmeester. 1 Sept. '32: matr.-schrijver A. Keijzer tot korporaal-schrijver. 7 Sept. '32: schipper A. v. d. Weijde tot opperschipper. 7 Sept. '32: serg.-torp.mr. W. J. v. der Valk tot majoor-torpedomaker. 13 Sept. '32: serg.z.verpl. J. de Haas tot majoor-ziekenverpleger. 13 Sept. '32: korp.z.verpl. P. W. v. der Mark tot serg.-ziekenverpleger. 15 Sept. '32: maj.-torpedist E. J. H. Hem- mers tot opper-torpedist. 15 Sept. '32: serg.-torp.mr. K. Blansjaar tot majoor-torpedomaker. 1 Sept. '32: mariniers 3e kl. A. Vader, P. Kling, C. Kok, P. Dingemanse, L. Schroevers, M. Holen en B. M. H. Blok tot marin. 2e kl. Ontslag uit den zeedienst. Stoker 2e kl. B. van den Burger, 20 Oct. '32. Matroos ie kl. P. Wassenaar, 22 Sept. '32. Milit. werkman K. van der Wijk, 16 Sept. '32. Serg.-ziek.v.pl. M. Jakobs, 16 Oct. '32. Marin. 2e kl. F. A. Koster, 16 Oct '32. Stoomvaart Mij. Nederland. Poelau Tello, u., pass. 10 Sept. Perim. Poelau Roebiah, u., 10 Sept. v. Padang. iTajadoen, u., 10 Sept. v. Belawan. Poelau Laut, 12 eept. te Hamburg. Tarakan, t., 10 Sept. v. Port Said. P. C. Hooft, u., 9 Sept. v. Genua. Kon Paketvaartmaatschappij N. Holland, 8 Sept. v. Batavia. Rotterdamsche Lloyd. Dempo, u., 12 Sept. te Belawan. Garoet, u.( pass. 12 Sept. Pantellaria. Indrapoera, t., 11 Sept. v. Sabang. Kota Nopan, 10 Sept. v. Bremen. Kota Ogoeng, pass. 11 Sept. Gibraltar. Kota Radja, u., pass. 12 Sept. Perim. Sibajak, u., pass. 11 Sept. Finisterre. Kota Inten, 9 Sept. te Singapore. Baloeran, t„ 13 Sept. te R'dam verwacht. Kota Baroe. t., pass. 9 Sept. Perim. Kota Agoeng, t., pass. 12 Sept. Sagres. Naar waarnemingen verricht in den morgen van 13 September. Medegedeeld door het Kon. NederlandscÜ M N orologisch Instituut te de Bilt. Hoogste stand 767.0 te La Coruna. Laagste stand 729.7 te Ingö. Verwachting: Zwaar tot matige Z. tot W. wind, half tot zwaar bewolkt of betrokken, aanvan kelijk weinig of geen regen, later toe nemende kans op regen, weinig verande ring in temperatuur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 7