Hoe bespaart ge op Uw linnenkast?
De berging van de „Krakatau".
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 6 DECEMBER 1932.
Luchtvaart.
De ministersbesprekingen
te Geneve.
De verkiezingen in België.
Geen afschaffing van hef drank
verbod in de Ver. Slaten.
Postvluchten van en naar Indië
STOOMWASSCHERIJ VAN
aan het N.H. Kanaal. Telefoon 456.
Wij wasschen smetteloos wit met minimum slijtage door
Ingezonden.
Marineberichterie
Marktberichten.
Visscherijberichten.
Haven van Nieuwediep»
Burgerlijke Stand van Den Helder
Radiograf^^ bericht.,
Sport.
Hr. Ms. mijnenlegger „Krakatau" is
Zondag vlotgekomen. Het schip werd naar
het Marine-etablissement te Soerabaja
gesleept, zooals wij reeds in een gedeelte
van ons vorig nr. meldden.
Dit succes onzer marine verheugt ons in
verschillende opzichten, schrijft het Hbl.:
In de eerste plaats omdat haar naam
eenigszins was gemoeid met het al dan
niet slagen der bergingspogingen.
V erder omdat een groote schadepost
is voorkomen en, aangezien van ernstige
averij geen sprake zal zijn, de kosten van
het opnieuw vaarbaar maken van „zee
waardig" maken zullen wij in verband
met dit ongeluksschip maar niet spreken
met zoo bijzonder hoog kunnen zijn.
lenslotte: omdat zelfs deskundigen
buiten de marine wanhoopten aan het
succes der pogingen om het vaartuig vlot
te brengen. Dat men in dat laatste toch
slaagde, zal der marine een groote vol
doening zijn
Maar wat moet nu worden aangevangen
met deze de benaming is van het
„A. I. D." universeele duizendpoot,
die mijnen heeft, een flinke snelheid,
kanonnen voor de kustverdediging, vol
doende logies, sterke radio, enz. dit
schip doublé usage dat ook nog machi
nes moet bergen afkomstig uit een afge
keurd vaartuig en dus belangrijk aan
zeewaardigheid inboet. Mag ons vloot-
personeel nog langer aan het varen met
dezen „keffer" worden gewaagd
Op deze vraag dient een duidelijk ant
woord te worden gegeven mede omdat
wij ook nog hebben de eveneens aan het
Marine Etablissement te Soerabaja ge
bouwde „Maebaran", „Eridanus" en „Pro
Patria", die „ook niet geheel in orde zijn".
GANDHI.
Een nieuwe hongerstaking.
Gandhi was een nieuwe hongerstaking
begonnen, bij wijze van protest tegen de
behandeling, een andere gevangene aan
gedaan. Gisterenochtend hield hij daar
mee op. Hij is echter zeer zwak. In een
paar dagen tijds is Gandhi 6 pond in ge
wicht afgenomen.
Verminderd optimisme.
De correspondent van de Nw. Rott.
Crt. te Genèvo meldt:
Met de ministersbesprekingen gaat het
weer heel eigenaardig. Vandaag zou von
Neurath te Genève aankomen, waarna
dan morgen, Dinsdagochtend, de eerste
informeele bespreking der vijf zal plaats
vinden. Intusschen wordt thans reeds
verteld, dat deze besprekingen slechts
korten tijd zullen kunnen duren, daar
Herriot en misschien ook MacDonald reeds
Dinsdagavond Genève weer zullen ver
laten. Men mag zich afvragen waarom
de eerste ministers van Frankrijk en
Engeland, wanneer zij geen tijd hebben j
hier lang te blijven, dan reeds de vorige
week te Genève zijn aangekomen. Zij
wisten toch even goed als wij allen, dat
von Neurath in verband met de Duitsche
regeeringscrisis niet voor vandaag hier
zou kunnen zijn. Waarschijnlijk zullen
Herriot en MacDonald over de schulden
betaling aan Amerika met elkaar hebben
gesproken, hetgeen verklaren kan, dat
zij eenige dagen voor von Neurath hier
zijn aangekomen. Het zou echter tragisch
zijn wanneer zij daardoor zoo snel na
von Neurath's aankomst Genève weer
zouden moeten verlaten ten koste van
de ernstige bespreking van de kwestie
der Duitsche rechtsgelijkheid.
De uitslagen der Zondag in België ge
houden verkiezingen voor de Provinciale
Staten vertoonen in hoofdzaak hetzelfde
beeld als de parlementsverkiezing. Ook
thans hebben de katholieken en de socia
listen winst te boeken, terwijl de liberalen
nogmaals het gelag moeten betalen. De
Vlaamsche nationalisten komen er wat
beter af dan een week geleden, omdat:
ditmaal de stemmen, die toen waren uit-
gebrachtop katholieke candidaten, althans
ten deele naar hen zijn teruggekeerd.'
Dit is verklaarbaar als men bedenkt dat
zij bij de parlementsverkiezing het meeste
nadeel hebben ondervonden van de
katholieke propaganda, die tegen het
spook van den „Kulturkampf" was ge
richt.
Nw. Rott. Crt.
De vereischte 2/3 meerderheid
niet bereikt.
Het Amerikaansche Huis van Afgevaar
digden heeft gister het voorstel, waar
door het 18de amentement op de grond
wet (het drankverbod) weder opgeheven
zou worden, niet met de vereischte meer
derheid van 2/3 aangenomen; de cijfers
waren 24244 stemmen.
Reuter meldt nog, dat men van mee
ning is, dat door deze stemming de af
schaffing van het drankverbod althans
gedurende deze zitting van het Congres
onmogelijk zal zijn.
EEN NIEUW AMERIKAANSCH
PLAN?
De New York Times meldt, dat een
hoog regeeringsambtenaar een nieuw
schuldenplan uitwerkt, dat o.a. betaling
in eens van een milliard dollar zou in
houden en als tegenprestatie voor de
Amerikaansche concessie faciliteiten voor
den Amerikaanschen handel in Europa
en ontwapening der Europeesche mo
gendheden.
Na een conferentie met Hoover ver
klaarde Stimson gisteren, dat de regee
ring, voor zoover hij wist, niets zou doen
ten aanzien van de Britsche en Fransche
nota's voor Maandag het Congres bijeen
komt.
De „Havik" (heenreis) is 4 December
van Rome vertrokken en dien dag te
Athene aangekomen.
Terug.
De „Oehoe" is 5 Decmber van Ran-
goon vrtrokken en te Allahabad aange
komen.
De „IJsvoge te Marseille op
gehouden.
Wederom heeft de slechte toestand van
het vliegveld te Marseille den Indië-dienst
parten gespeeld. Hoewel de gezagvoerder
van de „Ijsvogel", de heer Soer, Zondag,
alvorens op dit terrein te landen, radio-
telegrafisch heeft gevraagd of dit wel in
goeden staat verkeerde en of het niet beter
ware het nabij gelegen vliegveld van Istre
aan te doen, is hem geantwoord, dat het
vliegveld Mariguane (dit is de naam van
de luchthaven van Marseille) in goeden
staat verkeerde. Inderdaad is het vliegtuig
ook goed geland, doch Maandagochtend
by het vertrek zakte het in den modder
weg, gelukkig zonder schade op te loopen.
De gezagvoerder hoopte de zich aan
boord bevindende Sinterklaaspost nog
gisteren te Amsterdam te kunnen afleve
ren. Te dien einde zou de lading van het
vliegtuig gelost worden en de gezagvoer
der met het leege vliegtuig overvliegen
naar Istre, om daar de post opnieuw in
te nemen en van dit terrein uit de reis
voort te zetten.
De „Ijsvogel" is 5 December van Mar
seille vertrokken en te Amsterdam aan
gekomen.
VLIEGRAMP TE DETROIT.
Vier slachtoffers.
Nabij Detroit viel een passagiersvlieg
tuig in het Eriemeer. De vier inzitten
den, twee mannen en twee vrouwen, ver
dronken.
AMERIKAANSCHE VLIEGTUIGEN
VOOR HET CCEAANVERKEER.
De Pan-American Airways hebben op
dracht gegeven tot den bouw van zes ge
heel metalen vliegtuigen, die ruimte zul
len bieden voor 50 passagiers en een
snelheid zullen krijgen van 200 km per
uur. De vliegtuigen zijn bestemd voor
het Transatlantisch en het Trans-Pacific
verkeer. De constructieplannen worden
geheim gehouden.
Door Uw wasch te zenden naar de frisch gelegen
Joh. Mos
ten le. te wasschen met de beste waschproducten onder
scheikundige controle
ten 2e. te wasschen met helder, kleurloos, reukeloos water;
ten 3e. door onze jarenlange wasscherij-ervaring.
Het ligt absoluut niet in onze bedoe
ling, aan Hollandsche kringen de recht
matigheid van vele hunner grieven tegen
Duitschland te ontzeggen, maar, waar
breede Duitsche kringen om verzoeken
is, dat men niet over het hoofd mag zien,
in welk grooteren omvang andere landen
den invoer van Hollandsche producten
hebben beperkt. En hier voelen wij ons
verongelijkt en vragen ons af: «Waarom
in Holland een zoo sterke propaganda
tegen Duitsche goederen, waarom- ook
niet tegen de producten van andere lan
den?* Het zij ons veroorloofd enkele
cijfers uit de officieele Hollandsche sta
tistiek te noemen
2
'O r-4
c
JS 6
O
bo
C *-»
W o
ï-, AO
ITïVO
vo oo ri-
lt» M 00
2
ba vo ONo~*
J* tg
M
G
- a
8
O
G
V
G
3'
bo
G
Lr»
Tf- N
CO CO TJ-
2
cóoö
A's
JA C
O
w
-t-j 4_> ro-Q
G O O o
Q O O
O o Nto
G
bij
G
O
G
O
vo
ir> |s
rt O N
rj- ts.0
00 fO
t-1 *-T\
Os
o 00
Q
O CN-O
00 rto
Q LTV
G
T3
bij
G
M N
CO co u
Os Os O
w ct
CO co u
Os Qs O
HELPT ELKANDER!
Vele in Holland wonende Duitschers
moeten haast dagelijks in de Hollandsche
bladen lezen, dat de een of andere groep
van belanghebbenden het publiek advi-
seeren, geen Duitsche goederen meer te
koopen.
Juist deze Duitschers, waarvan velen
reeds sinds jaren zich in de Hollandsche
gastvrijheid mogen verheugen, en hier-
doo r in Nederland een tweede tehuis
hebben gevonden, spijt deze actie ten
zeerste, aangezien zij licht tot vervreem
ding tusschen twee sinds lang bevriende
landen, die, wat hun goederenruil be
treft, zeer op elkaar zijn aangewezen,
kan leiden. j
Toegegeven, dat de Hollandsche land-j
en tuinbouw door de onmogelijkheid, zijn
overproductie in vollen omvang naar^
Duitschland te exporteeren, in moeilijk
heden is gekomen, mag men echter aan
den anderen kant ook niet vergeten, dat
Duitschland door zijn tegenwoordige ar-
moede en eigen nood, gedwongen is, zijn
geheelen import, dus niet alleen dien uit t
Holland, tot het noodzakelijkste te be
perken.
Het wordt zoo gauw vergeten, dat de
enorme Duitsche werkeloosheid (onge
veer 1/3 der bevolking incl. familieleden
leeft van steun) een verminderde con
sumptie met zich meebrengen moet. Hier
door daalde de koopkracht aanzienlijk.
Verder moet men in Hollandsche krin-
gen toch wel rekening houden met het
feit, dat er een groot verschil bestaat
tusschen het Duitschland van voor den'
oorlog en dat van na den oorlog, dit zoo
wel wat koopkracht als ook wat de grootte
betreft.
Het moet verder toch wel worden toe-
gegeven, dat de Hollandsche land- en j
Tuinbouw van voor den oorlog in ver
houding met heden een groote uitbrei
ding heeft ondergaan. Dit heeft dus ook
een groot deel van de tegenwoordige
overproductie tengevolge. In Duitschland
doet zich dan nog het feit voor, dat tij
dens den oorlog heel weinig zorg aan de
bewerking van den bodem kon worden
besteed, wat echter bij het intreden van
meer normale tijdon veranderde. Hier
door steeg de opbren; st van den Duit-
schen landbouw en kon men daardoc r
met minder buitenlandsche producten vo -
staan. Dus tegenover een vergroote Hol
landsche productie staat een verarmd en
kleiner Duitschland.
In ve b md hiermede is het feit op
merkelijk, dat het rijke Duitschland van
1913 slechts 1.785.34Ó ton vooreen waarde
van f 199.916.000.heeft gekocht, ter
wijl het Duitschland van 1931 den invoe.
van Hollandsche producten op 2.752.873
ton voor een waarde van f 255.961.000.—
verhoogde.
van het
geheele
Holland-
Wat nu nog de uitwerkingen van de
conferentie van Ottowa voor Holland
zullen zijn, moet worden afgewacht, wij
zijn echter in dit opzicht niet bijzonder
optimistisch gestemd. Het zij verre van
ons de Hollandsche kringen door deze
regels tegenover andere landen te willen
beïnvloeden, want tenslotte kunnen wij
allen door een economischen oorlog, zoo
als deze zich schijnt te ontwikkelen,
slechts verliezen. Toch gelooven wij, aan
onze gastheeren het verzoek te mogen
richten: Scheldt niet steeds maar op
Duitschland, ziet niet in dit land alleen
de oorzaak van de moeilijkheden van
uwen land- en tuinbouw!
Is het aan den anderen kant wel juist
gezien, de nauwe handelsrelaties met de
reeds zoo lang bevriende oostelijke buren
in gevaar te brengen alleen ten voordeele
van groep 1 van belanghebbenden, d. i.
de land- en tuinbouw Staan bij een
handelsoorlog met Duitschland, voor de
Hollandsche havens-, binnen- en overzee
scheepvaart niet enorme Hollandsche be
langen op het spel Hiervoor enkele
cijfers
Van den totalen doorvoer van goederen
uit vele Europeesche landen, v. elke goe
deren in Hollandsche havens werden
overgeladen, kwamen gemiddeld in den
loop der jaren 1923/'31:
uit Duitschland: 12.252.062 t. of4i.7°/0
naar 17.002.8821. of 57.8%
uit Frankrijk: 1.023.829 t. of 3.05%
naar 2.746.126 t. of 9.03% sche door-
uit Engeland 949.623 t. of 3.02% 1 voerver
naar 655.2651. of 2.02%
Hieruit blijkt duidelijk, dat meer dan
de helft van den Hollandschen doorvoer
handel voor Duitsche rekening is.
In de Duitsche industriehaven Duis-
burg-Ruhrort kwamen in 1931 15.618
schepen aan, waaronder 13.183 Holland
sche nationaliteit hadden en er verlieten
deze haven 25.333 schepen, waarvan
13.065 Hollandsche
In de eerste 9 maanden van het jaar
1932 was de verhouding als volgtbinnen
komende: 15891, waarvan 7.440 Holland
sche schepen uitgaande15.777, waar
van 7.389 Hollandsche schepen.
Heeft men in breede kringen wel een
goede voorstelling er van, hoeveel Hol
landsche werkkrachten door dit enorme
verkeer werk vinden en hoeveel millioe-
nen ton Hollandsche scheepsruimte hier
voor benoodigd wordt
Moet het door een uitbreiding van de
Hollandsche boycotbeweging tegen de
Duitsche goederen er toe komen, dat de
Duitsche industrie een andere handels
politiek gaat volgen Een goede buur
man van Holiand zit al te wachten dit
eventueels buitenkansje voor zjjn eigen
havens in de wacht te sleepen.
Daarom, laten Hollanders en Duitschers
niet elkaar tegenwerken, doch liever el
kaar helpenLaten wij elkaar de hand
reiken eii ook begrip voor eikaars moei
lijkheden hebben en niet een eenzijdige
protectie volgen, welke aan onze lange
vriendschap slechts schade kan brengen.
Alleen door samenwerken zal het mogelijk
zijn te bereiken, dat voor ons allen weer
betere tijden aanbreken.
Een groep Duitschers.
HR. MS. „GOUDEN LEEUW".
Hr. Ms. mijnenlegger „Gouden Leeuw"
vertrekt a.s. Donderdag om 13 u. 30 van
hier naar Indië. Om kwart voor tien zal
het schip door den schout-bij-nacht wor
den geïnspecteerd.
BEVORDERING TOT
VICE-ADMIRAAL.
Schout-bij-nacht Brutel de Ia
Rivière en Osten.
Bij Kon. besluit van 1 Dec. zijn met ingang
van 15 Dec. bevorderd tot vice—admiraal:
a. de schout-bij-nacht C. J. F. Brutel de la
Rivière, commandant der marine te Willems
oord;
b. de schout-bij-nacht J. F. Osten, comman
dant der zeemacht en hoofd van het departe
ment der marine in Nederlandsch-Indië.
Kap.-luit. J. J. Dikkers, uit Oost-Indië on
langs teruggekeerd, is wegens ziekte op non
activiteit gesteld.
Kap.-luit. ter zee J. A. Kruijs wordt binnen
kort van zijn plaatsing bij den dienst in Oost-
Indië hier te lande terugverwacht.
Luit. ter zee 2e kl. P. C. Wouters wordt
vandaag overgeplaatst van Hr. Ms. politie-
kruiser Vulcanus aan boord van Hr. Ms. op
leidingsschip van Speijk te Nieuwediep.
Bij Kon. besluit van 7 Nov. is aan den off.-
vlieger der 2e kl. H. J. Slemmerik, met ingang
van 1 Dec., eervol ontslag uit den zeedienst
verleend.
OOST-INDIE.
Geplaatst: aan boord van Hr. Ms. De Ze
ven Provinciën de off. van den M.S.D. der 2e
kl. C. M. W. van Balkom, verwacht uit Ne
derland.
Overgeplaatst: van Hr. Ms. De Zeven Pro
vinciën naar het station voor onderzeebooten
de off. van den M.S.D. der 2e kl. B. W. Vinke.
Overplaatsingen.
Schipper J. de Graaf van Nautilus naar van
Speijk, 6 Dec. '32.
Serg.-macht. H. Eekhof van id. naar id.,
6 Dec. '32.
Id. H. Donker van id. naar id., 6 Dec. '32.
Serg.-kok G. Boot van id. naar Kaz. O.zdt.,
6 Dec. '32.
Serg.-macht. A. J. Everaers van id. naar
Wachtschip Vlissingen.
Schipper P. J. Slegtenhorst van Vulcanus
naar v. Speijk, 6 Dec. '32.
Maj.-macht. N. Mooij van ld. naar id., 6
Dec. '32.
Bootsrpan L. C. Vermeijden van id. naar
Wachtschip Willemsoord, 6 Dec. '32.
Maj.zvpl. W. Sanders van id. naar Mar.
Hosptl., 6 Dec. '32.
Serg. d. mars. J. Mud van v. Speijk naar
G.S.S., 7 Dec. '32.
Serg.-bott. C. Kat van Wachtschip Wil
lemsoord naar Slechtpl. Rijkswerf, 12 Dec. '32.
Maj.-ziekenvpl. W. Sanders van Mar. Hosp.
naar de Kooij, 21 Dec. '32.
maj.-tpmr. J. Schot van Schorpioen naar
Kaz. O.zdt., 12 Dec. '32.
De aanwijzing voor keuring voor uitzending
naar Nederl.-Indië van den majoor-monteur
P. J. van Breugel is ingetrokken.
Aangewezen voor keuring voor uitzending
naar de tropen in de maand Januari '33:
Korporaal der mariniers L. Bekkers en
stoker-olieman H. van Rozelaar.
Bevorderingen:
Matrozen 2e kl. L. P. Butter E. Last, M.
Jansen en A. J. van Luijk tot matroos der
ie kl. met ingang van 1 Dec. '32.
Matroos 2e kl. Th. Stom, tot matroos-tele
grafist, 1 Dec. '32.
Matroos der 3e kl. J. Visser tot id. 2e kl..
als voren.
Stokers der 2e kl. D. van Hoepen, J. P.
Cornelisse en P. A. J. de Backer tot idem ie
kl. op 1 Dec. '32.
Behoudens bijzondere omstandigheden zijn
de onderstaande personen aangewezen om
naar Nederland terug te keeren:
Matroos 2e kl. A. Spruijt 9 Nov. '32 per
Baloeran van Priok.
Serg.-monteur A. Heidema 30 Nov. '32 per
Indrapoera van Priok.
Kwartiermeester J. Abbas als voren.
Met ontslag uit den zeedienst:
20 Dec. '32: maj.-torpmr. G. Ouwendijk.
26 Dec. '32 stoker ie kl. W. Tromp.
28 Dec. '32: serg.-tommerm. C. H. Met
horst.
1 Jan. '33: idem W. F. J. Laarhoven.
3 Jan. '33: korp.-telecrt F. H. Kulker.
4 Jan. '33: marin. ie kl. M. Pepers.
10 J-an. '33: maj.-zvpl. J. Mulder.
12 Jan. '33: maj.-schr. J. Bavelaar.
12 Jan. '32: marin. ie kl. O. de Wolff.
20 Jan. '33: id. J. M. van der Roest.
Ontslag in Nederl.-Indië.
Stoker-olieman D. J. Bot, 27 Oct. '32.
ALKMAAR, 5 Dec. 1932. Aanvoer en prijzen
waren als volgt: 64 vette koeien 100230,
handel redelijk; 6 vette kalveren 40f 70, vette
kalveren per K.G. 0.70.1; 22 nuchtere kalv.
(slacht) 616; 452 vette varkens (zware) per
KG 2630 cent handel matig.
BROEK OP LANGENDIJPK. 5 Dec. 1932.
Langendijker Groenteveiling. 34000 stuks bloem
kool: Lecerf 4.60, reuze 5.50—9.50, 2e s. 2.60
3.60 per 100 stuks; 7000 K.G. roode kool le s.
2—3, 2e s. 0.90; 9000 K.G. Gele kool le s.
0.901.80: 4000 K.G. Deensche witte kool 60
90 cent; 14000 KG. gele uien: uien 3.604.40
en Drielingen 44.40; 3600 K.G. bieten 6080
cent; 5200 K.G. Aardappelen: Duc of York 50—
70 cent. Eigenheimers 1.60, alles per 100 K.G.
NOORD-SCHARWOUDE, 5 Dec. Groote
Schotsche f 0.60, Schotsche muizen 0.601.50,
duken 0.60, drielingen 4.10, uien 4.4.10,
grove dito 3.803.90, peen 0.90. roode kool
f 2.503.10, d. witte kool 0.600.80, gele kool
0.90, alles per 100 K.G.
TEXEL 5 Dec. 1932.
Aangevoerd 26029 eieren.
58—62 kg p. 100 f 5.60—/ 6.20; 62—64 kg
5.906.40, kleine eieren 3.304.45.
TEXEL, 5 Dec. '32.
1 koe, 10 nuchtere kalveren 510, 8 schapen
f 10—15, 19 biggen 58, 5 korven kippen
0.45—0.80.
PURMEREND, 6 Dec.
1177 kg boter: p. kg 1.451.65; 486 koeien.
345 vette koeien 0.660.66, matig; 70 gelde-
koeien 90140, stug 30 melkkoeien 1301
240, stug; 41 stieren 0.440.50, stug; 21 paar-]
den 50130, stug; 62 vette kalveren 0.70
0.90, matig; 142 nuchtere kalveren v. d. slacht
(y17, vlug, idem v. d. fok 1416, vlug
33i vette varkens v. d. slacht 0.250.27,
matig; 43 magere varkens 612, stug; 228
biggen 59, stug; 1044 schapen 720,
matig; 29 bokken 38, matig; piepkuikens
0.550.65 p. stuk; 247 ganzen 33-75; 70
zwanen 1.753; 118 kalkoenen 0.650.75
per kg.
Eierveiling.
Kipeieren 5.256; eendeieren 3.10, alles
per 100 stuks.
3 December.
Aangebracht door sardijnvisschers:
718 manden sardijn, p. m. 1.700.70
5 December.
Aangebracht door Sardijnvisschers:
37 manden Sardijn, p. m. 1.751.25
5 Dec. 1932.
Aangekomen van Londen en vertrokken
naar Harlingen het Eng. s.s. „Leeuwarden".
8 December.
Aangehouden van Delfzijl met bestem
ming naar Londen Ned. m.s. „Cabo".
6 December.
Vertrokken naar Londen Ned. m.s.
„Cabo",
CORRESPONDENTIE.
Eenige vaste buspassagiers. Uw stuk
bevat een persoonlijke aanval en zoolang
wij niet weten door wie die geschiedt,
kunnen wij het niet opnemen. Indien u
dus op plaatsing prijsstelt, moet u ons uw
naam kenbaar maken.
Redactie „Held. Courant".
van 3 tot en met 5 December 1932.
ONDERTROUWD: D. Schenk en M.
Post.
BEVALLEN: S. Gorter—de Vries, z.;
J. KnoopsClignets, d.; M. D. van
Leeuwen—Nieuwbuurt, z; M. v.d. Burg—
Dozij, z; J. PlantingBroersmn, z.
OVERLEDEN: D. Visser, 66 jaar; G.
Heeres, 13 mnd.
Stoomvaart Mij Nederland.
Poelau Laut, t., 2 Dec. v. Penang.
Poelau Roebiah, u., 3 Dec. v. Suez.
Poelau Tello, 4 Dec. te A'dam.
Poelau Bras, u., 3 Dec. te Penang.
Tabian, t., 4 Dec. v. Belawan.
Tabinta, t., pass. 2 Dec. Perim.
Tanimbar, u., 4 Dee. Kaap de Goede Hoop.
Tajardoen, 3 Dec. te A'dam.
Kon Ned Stoomboot Maatschappij.
Bacchus, 2 Dec. v. R'dam.
Erato, 2 Dec. v. A'dam.
Midas, 29 Nov. v. Kingston (Ja.).
Aurora, pass. 2 Dec. Gibraltar.
Ceres, 2 Dec. v. Izmir.
Clio, 2 Dec. te Gandia.
Merope, 3 Dec. v. R'dam.
Hebe, 3 Dec. v. Susak.
Luna, 2 Dec. te New-York.
Orestes, 2 Dec. v. Tanger.
Venezuela, u., 2 Dec. te Barbados.
Achilles, 3 Dec. v. Napels.
Ariadne, 4 Dec. v. Oran.
Ajax, 4 Dec. v. Algiers.
Baarn,,. u., 4 Dec. te Callao.
Barneveld, t., 3 Dec. te Liverpool.
Berenice, 4 Dec. te Taragona.
Brion, pass. 4 Dec. Ouessant.
Colombia, t., 4 Dec. v. Cristobal.
Costa Rica, u., pass. 4 Dec. Ouessant.
Pluto, 5 Dec. te R'dam.
Deucalion, 3 Dec. te San Juan.
Euterpe, 4 Dec. v. Corcubion.
Fauna, pass. 4 Dec. Brunsbuttel.
Ganymedes, 4 Dec. te Constanza.
Hermes, pass. 5 Dec. Bevezier.
Irene, 4 Dec. v. Algiers.
Iris, 3 Dec. v. Danzig.
Juno, 2 Dec. te Calamata.
Nereus, 3 Dec. v. Kopenhagen.
Nero, 3 Dec. v. Uddavalla.
Odysseus, 4 Dec. te Stettin.
Orpheus, 5 Dec. te Hamburg.
Boskoop, t., 2 Dec te Panama.
Luna, 3 Dec. v. New-York.
Perseus, 4 Dec. te Kopenhagen.
Rhea, pass. 5 Dec. Gibraltar.
Simon Bolivar, 4 Dec. te Hamburg.
Trajanus, 5 Dec. te A'dam.
Triton, 3 Dec. v. Barcelona.
Ulysses, 3 Dec. te Varna.
Van Rensselaer, t., 3 Dec. v. Madeira.
Kon Holl Lloyd.
Munster, u., 2 Dec. te Rio Janeiro.
Montferland, 3 Dec. v. A'dam.
Rapot, u., 2 Dec. te Bahia.
Zaanland, 4 Dec. te Hamburg.
Kon Paketvaarmaatschappii
N. Holland, 3 Dec. v. Brisbane.
Tasman, 2 Dec. v. Port Natal.
HollandAfrika Lijn.
Meliskerk, u., 3 Dec. v. Bera.
Klipfontein, t., 3 Dec. v. Durban.
Nieuwkerk, 4 Dec. te Bremen.
Rietfontein, u., pass. 3 Dec. Gibraltar.
Holland—Amerika Lijn.
Binnendijk, 3 Dec. v. Havana.
Boschdijk, 4 Dec. te New-York.
Meissonier, 3 Dec. v. St. Thomas.
Damsterdijk, 1 Dec. v. Punta Arenas.
Delftdijk, 4 Dec. te Londen.
Nictheroy, 3 Dec. te Liverpool.
Veendam, pass. 4 Dec. v. Southampton.
Drechtdijk, 3 Dec. te Londen.
Lochkatrine, 1 Dec. te San Francisco
Dinteldijk, 2 Dec. te Portland (O.).
Lochkatrine 1 Dec. v. San Francisco,
HollandO.-Azië Lijn.
Meerkerk, u., 1 Dec. v. Colombo.
Ouderkerk, 5 Dec. v. A'dam.
Grootekerk, u., 4 Dec. te Karachi.
Arendskerk, u., pass. 3 Dec. Ouessant.
Serooskerk, t., 2 Dec. v. Tientsin.
HollandAustralië Lijn.
Talisse, t.,, 2 Dec. v. Port Said.
HollandBritscb-Indië Lijn.
Hoogkerk, t., pass. 2 Dec. Perim.
Streefkerk, u., pass. 4 Dec. Perim.
HollandWest-Afrika Lijn.
Amstelkerk, u., 3 Dec. v. Bordeaux.
Maaskerk, t., 3 Dec. v. Takoradi.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjésaroea, 1 Dec. v. Batavia.
Tjikarang, 2 Dec. v. Shanghai.
Tjisadane, 2 Dec. v. Manilla.
Tjisalak, 3 Dec. te Manilla.
Tjinegara, 30 Nov. v. Hongkong.
JavaNew-York Lijn.
Menestheus, 1 Dec. te Penang.
Kota Radja, pass. 4 Dec. Azoren.
Saleier, pass. 4 Dec. Perim.
Laertes, 2 Dec. te New-York.
Siantar, 1 Dec. te Philadelphia.
Rotterdamscbe Lloyd
Baloeran, 5 Dec. te R'dam.
Dempo, u., 5 Dec. te Belawan.
Garoet, t., 4 Dec. te Hamburg.
Indrapoera, t., 4 Dec v. Sabang.
Jacatra, u., pass. 4 Dec. Finisterer.
Kota Nopan, t., 4 Dec. v. Djeddah.
Kota Tjandi, u., pass. 3 Dec. Perim.
Sibajak, u., pass. 4 Dec. Finisterre.
Tap noeli, 4 Dec. v. Batavia.
Tosari, t.„ 2 Dec. v. Marseille.
SilverJava Pacific-lijn.
Kedoe, 1 Dec. v. Rangoon.
Silverbeech, 2 Noc. te Rangoon.
Silverhazel, 1 Dec. te Soerabay.
Kota Inten, 1 Dec. v. New Orleans.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Alchiba, u., pass. 2 Dec. Dungeness.
Alphacca, 3 Dec. te R'dam.
Alcyone, t., 3 Dec. te Santos.
Aldabi, t., 3 Dec. v. St. Vincent.
Stoomvaart-Mij. Oceaan.
Deucalion, 2 Dec. te Shanghai.
Elpenor, 1 Dec. v. Colombo.
Melampus, 1 Dec. v. Colombo.
Myrmidon, 1 Dec. te- Londen.
Alcinous, 5 Dec. te Sabang.
Clytoneus, 3 Dec. v. Marseille.
Dolius, 2 Dec. v. Falmouth.
Idomeneus, 4 Dec. v. Port Said.
Peisander, pass. 4 Dec. Lizard.
Polydorus, pass. 4 Dec. Perim.
Polyphemus, 5 Dee. te Belawan.
Sarpedon, 3 Dec. v. Tsingtao.
Philoctetes, pass. 4 Dec. Gibraltar.
Prometheus, 2 Dec. v. Pt. Said.
Emzetco Lijn.
Jonge Anthony, 2 Dec. te Hanmbrug.
Jonge Johanna, 4 Dec. v. R'dam.
Jonge Elisabeth, 1 Dec. v. Oran.
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 6 December.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandscb
Meteorologisch Instituut te de Bilt.
Hoogset stand 767.8 te Stornoway.
Laagste stand 751.9 te Akureyri.
Verwachting:
Zwakke tot matige veranderlijke wind,
later uit N. richtingen, nevelig tot half
bewolkt, weinig of geen neerslag, tem
peratuur om het vriespunt des_ nachts,
overdag weinig verandering in tem
peratuur.
Geel-Zwart-nieuws.
't Zand.
GZ 1 speelde j.1. Zondag een thuiswedstrijd
tegen Hoogwoud 1 en verloor met o1.
GZ 2 ging naar Heerhugowaard 2 en ver
loor eveneens, n.1. met o6.
KORFBAL.
De uitslag der Zondag gespeelde wed
strijden vap de Texeische Korfbalbond:
Den Hoorn: De Zwaluw D.T.S. 4-1
Den Burg: Verdro Nigro S.V.C. 4-1
Oudeschild: O.K.C. H.K.C. 1-5
D.0 H. 6 6 0 0 38— 7 12
H.K.C. (Helder) 6 3 12 15—14 7
VerdroNigro 4 3 0 1 104 6
D.T.S. 5 2 0 3 10-10 4
De Zwaluw 5 2 0 3 1126 4
S.V.C. 6 114 9—18 3
O.K.C. 6 1 0 5 7-21 2
Programma voor a.s. Zondag
Den Burg: D.O.H. VerdroNigro
Den Helder: H.K.C. O.K.C.
De Cocksdorp: S.V.C. De Zwaluw.
O.K.C.—H.K.C. 1—4.
Zondag speelde onze korfbalploeg weer een
competitiewedstrijd tegen OKC van Oude
schild op het terrein van DOH te den Burg.
Het was een echte wedstrijd.
Even over twee floot de scheidsrechter
voor het begin. Na een min. of tien spelen
maakte een speelster van OKC een fraai
doelpunt, waardoor deez club de leiding nam
(1o). Na den uitworp kwam de bal in den
aanval van HKC terecht, deze club kreeg dan
ook schitterende kansen, maar wist er toch
geen doelpunten van de maken, het geluk was
dan ook niet een klein beetje meer, de ballen
vlogen tegen de mand, op den rand, er was
zelfs een bal in de mand, maar met dezelfde
vaart vloog hij er weer uit. Met dezen stand
ging dan ook de rust in.
Nadat men na de rust één minuut gespeeld
had moest men taken vanwege een stortbui.
Na 5 min. werd het spel hervat, maar het
terrein was aanmerkelijk gladder geworden.
HKC was steeds sterker dan de tegenpartij
en na ongeveer 15 min. spelen maakte een
speler van HKC het eerste doelpunt, hetwelk
evenwel niet geheel zuiver was, wat erg jam
mer was, temeer daar er zooveel mooie kan
sen waren verloren gegaan.
Na het wisselen was de bal weer diretc
in den aanval van HKC en in minder dan een
kwartier tijd zaten er toen twee doelpunten,
zoodat de stand was 3ten voordeele van
HKC. Toen de hal in den aanval van OKC
was, had een dame van die club het ongeluk
te vallen, waardoor ze uit moest vallen. Na
dat de bal uit dezen aanval was weggespeeld
en in den aanval van HKC was beland, werd
er direct weer een doelpunt gemaakt. HKC
scheen nu de smaak te pakken te hebben. De
verdediging van OKC gaf blijkbaar den moed
niet op, want men deed zoo goed als geen
moeite te verhinderen dat er gedoeld werd.
Daaruit moest natuurlijk nog een doelpunt ko
men (s—1). Met dezen stand floot de scheid-
rechter voor het einde.
Na afloop van den wedstrijd kwam HKC
met den scheidsrechter en den aanvoerder oer
(tegenpartij overeen net eene gehinderde doel
punt te annuleeren, waardoor de stand werd
41, zoodat HKC met een mooie overwinning
na*r huis kon keeren.