Hoe bespaart ge op Uw linnenkast? De berging van de „Krakatau". HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 6 DECEMBER 1932. Luchtvaart. De ministersbesprekingen te Geneve. De verkiezingen in België. Geen afschaffing van hef drank verbod in de Ver. Slaten. Postvluchten van en naar Indië STOOMWASSCHERIJ VAN aan het N.H. Kanaal. Telefoon 456. Wij wasschen smetteloos wit met minimum slijtage door Ingezonden. Marineberichterie Marktberichten. Visscherijberichten. Haven van Nieuwediep» Burgerlijke Stand van Den Helder Radiograf^^ bericht., Sport. Hr. Ms. mijnenlegger „Krakatau" is Zondag vlotgekomen. Het schip werd naar het Marine-etablissement te Soerabaja gesleept, zooals wij reeds in een gedeelte van ons vorig nr. meldden. Dit succes onzer marine verheugt ons in verschillende opzichten, schrijft het Hbl.: In de eerste plaats omdat haar naam eenigszins was gemoeid met het al dan niet slagen der bergingspogingen. V erder omdat een groote schadepost is voorkomen en, aangezien van ernstige averij geen sprake zal zijn, de kosten van het opnieuw vaarbaar maken van „zee waardig" maken zullen wij in verband met dit ongeluksschip maar niet spreken met zoo bijzonder hoog kunnen zijn. lenslotte: omdat zelfs deskundigen buiten de marine wanhoopten aan het succes der pogingen om het vaartuig vlot te brengen. Dat men in dat laatste toch slaagde, zal der marine een groote vol doening zijn Maar wat moet nu worden aangevangen met deze de benaming is van het „A. I. D." universeele duizendpoot, die mijnen heeft, een flinke snelheid, kanonnen voor de kustverdediging, vol doende logies, sterke radio, enz. dit schip doublé usage dat ook nog machi nes moet bergen afkomstig uit een afge keurd vaartuig en dus belangrijk aan zeewaardigheid inboet. Mag ons vloot- personeel nog langer aan het varen met dezen „keffer" worden gewaagd Op deze vraag dient een duidelijk ant woord te worden gegeven mede omdat wij ook nog hebben de eveneens aan het Marine Etablissement te Soerabaja ge bouwde „Maebaran", „Eridanus" en „Pro Patria", die „ook niet geheel in orde zijn". GANDHI. Een nieuwe hongerstaking. Gandhi was een nieuwe hongerstaking begonnen, bij wijze van protest tegen de behandeling, een andere gevangene aan gedaan. Gisterenochtend hield hij daar mee op. Hij is echter zeer zwak. In een paar dagen tijds is Gandhi 6 pond in ge wicht afgenomen. Verminderd optimisme. De correspondent van de Nw. Rott. Crt. te Genèvo meldt: Met de ministersbesprekingen gaat het weer heel eigenaardig. Vandaag zou von Neurath te Genève aankomen, waarna dan morgen, Dinsdagochtend, de eerste informeele bespreking der vijf zal plaats vinden. Intusschen wordt thans reeds verteld, dat deze besprekingen slechts korten tijd zullen kunnen duren, daar Herriot en misschien ook MacDonald reeds Dinsdagavond Genève weer zullen ver laten. Men mag zich afvragen waarom de eerste ministers van Frankrijk en Engeland, wanneer zij geen tijd hebben j hier lang te blijven, dan reeds de vorige week te Genève zijn aangekomen. Zij wisten toch even goed als wij allen, dat von Neurath in verband met de Duitsche regeeringscrisis niet voor vandaag hier zou kunnen zijn. Waarschijnlijk zullen Herriot en MacDonald over de schulden betaling aan Amerika met elkaar hebben gesproken, hetgeen verklaren kan, dat zij eenige dagen voor von Neurath hier zijn aangekomen. Het zou echter tragisch zijn wanneer zij daardoor zoo snel na von Neurath's aankomst Genève weer zouden moeten verlaten ten koste van de ernstige bespreking van de kwestie der Duitsche rechtsgelijkheid. De uitslagen der Zondag in België ge houden verkiezingen voor de Provinciale Staten vertoonen in hoofdzaak hetzelfde beeld als de parlementsverkiezing. Ook thans hebben de katholieken en de socia listen winst te boeken, terwijl de liberalen nogmaals het gelag moeten betalen. De Vlaamsche nationalisten komen er wat beter af dan een week geleden, omdat: ditmaal de stemmen, die toen waren uit- gebrachtop katholieke candidaten, althans ten deele naar hen zijn teruggekeerd.' Dit is verklaarbaar als men bedenkt dat zij bij de parlementsverkiezing het meeste nadeel hebben ondervonden van de katholieke propaganda, die tegen het spook van den „Kulturkampf" was ge richt. Nw. Rott. Crt. De vereischte 2/3 meerderheid niet bereikt. Het Amerikaansche Huis van Afgevaar digden heeft gister het voorstel, waar door het 18de amentement op de grond wet (het drankverbod) weder opgeheven zou worden, niet met de vereischte meer derheid van 2/3 aangenomen; de cijfers waren 24244 stemmen. Reuter meldt nog, dat men van mee ning is, dat door deze stemming de af schaffing van het drankverbod althans gedurende deze zitting van het Congres onmogelijk zal zijn. EEN NIEUW AMERIKAANSCH PLAN? De New York Times meldt, dat een hoog regeeringsambtenaar een nieuw schuldenplan uitwerkt, dat o.a. betaling in eens van een milliard dollar zou in houden en als tegenprestatie voor de Amerikaansche concessie faciliteiten voor den Amerikaanschen handel in Europa en ontwapening der Europeesche mo gendheden. Na een conferentie met Hoover ver klaarde Stimson gisteren, dat de regee ring, voor zoover hij wist, niets zou doen ten aanzien van de Britsche en Fransche nota's voor Maandag het Congres bijeen komt. De „Havik" (heenreis) is 4 December van Rome vertrokken en dien dag te Athene aangekomen. Terug. De „Oehoe" is 5 Decmber van Ran- goon vrtrokken en te Allahabad aange komen. De „IJsvoge te Marseille op gehouden. Wederom heeft de slechte toestand van het vliegveld te Marseille den Indië-dienst parten gespeeld. Hoewel de gezagvoerder van de „Ijsvogel", de heer Soer, Zondag, alvorens op dit terrein te landen, radio- telegrafisch heeft gevraagd of dit wel in goeden staat verkeerde en of het niet beter ware het nabij gelegen vliegveld van Istre aan te doen, is hem geantwoord, dat het vliegveld Mariguane (dit is de naam van de luchthaven van Marseille) in goeden staat verkeerde. Inderdaad is het vliegtuig ook goed geland, doch Maandagochtend by het vertrek zakte het in den modder weg, gelukkig zonder schade op te loopen. De gezagvoerder hoopte de zich aan boord bevindende Sinterklaaspost nog gisteren te Amsterdam te kunnen afleve ren. Te dien einde zou de lading van het vliegtuig gelost worden en de gezagvoer der met het leege vliegtuig overvliegen naar Istre, om daar de post opnieuw in te nemen en van dit terrein uit de reis voort te zetten. De „Ijsvogel" is 5 December van Mar seille vertrokken en te Amsterdam aan gekomen. VLIEGRAMP TE DETROIT. Vier slachtoffers. Nabij Detroit viel een passagiersvlieg tuig in het Eriemeer. De vier inzitten den, twee mannen en twee vrouwen, ver dronken. AMERIKAANSCHE VLIEGTUIGEN VOOR HET CCEAANVERKEER. De Pan-American Airways hebben op dracht gegeven tot den bouw van zes ge heel metalen vliegtuigen, die ruimte zul len bieden voor 50 passagiers en een snelheid zullen krijgen van 200 km per uur. De vliegtuigen zijn bestemd voor het Transatlantisch en het Trans-Pacific verkeer. De constructieplannen worden geheim gehouden. Door Uw wasch te zenden naar de frisch gelegen Joh. Mos ten le. te wasschen met de beste waschproducten onder scheikundige controle ten 2e. te wasschen met helder, kleurloos, reukeloos water; ten 3e. door onze jarenlange wasscherij-ervaring. Het ligt absoluut niet in onze bedoe ling, aan Hollandsche kringen de recht matigheid van vele hunner grieven tegen Duitschland te ontzeggen, maar, waar breede Duitsche kringen om verzoeken is, dat men niet over het hoofd mag zien, in welk grooteren omvang andere landen den invoer van Hollandsche producten hebben beperkt. En hier voelen wij ons verongelijkt en vragen ons af: «Waarom in Holland een zoo sterke propaganda tegen Duitsche goederen, waarom- ook niet tegen de producten van andere lan den?* Het zij ons veroorloofd enkele cijfers uit de officieele Hollandsche sta tistiek te noemen 2 'O r-4 c JS 6 O bo C *-» W o ï-, AO ITïVO vo oo ri- lt» M 00 2 ba vo ONo~* J* tg M G - a 8 O G V G 3' bo G Lr» Tf- N CO CO TJ- 2 cóoö A's JA C O w -t-j 4_> ro-Q G O O o Q O O O o Nto G bij G O G O vo ir> |s rt O N rj- ts.0 00 fO t-1 *-T\ Os o 00 Q O CN-O 00 rto Q LTV G T3 bij G M N CO co u Os Os O w ct CO co u Os Qs O HELPT ELKANDER! Vele in Holland wonende Duitschers moeten haast dagelijks in de Hollandsche bladen lezen, dat de een of andere groep van belanghebbenden het publiek advi- seeren, geen Duitsche goederen meer te koopen. Juist deze Duitschers, waarvan velen reeds sinds jaren zich in de Hollandsche gastvrijheid mogen verheugen, en hier- doo r in Nederland een tweede tehuis hebben gevonden, spijt deze actie ten zeerste, aangezien zij licht tot vervreem ding tusschen twee sinds lang bevriende landen, die, wat hun goederenruil be treft, zeer op elkaar zijn aangewezen, kan leiden. j Toegegeven, dat de Hollandsche land-j en tuinbouw door de onmogelijkheid, zijn overproductie in vollen omvang naar^ Duitschland te exporteeren, in moeilijk heden is gekomen, mag men echter aan den anderen kant ook niet vergeten, dat Duitschland door zijn tegenwoordige ar- moede en eigen nood, gedwongen is, zijn geheelen import, dus niet alleen dien uit t Holland, tot het noodzakelijkste te be perken. Het wordt zoo gauw vergeten, dat de enorme Duitsche werkeloosheid (onge veer 1/3 der bevolking incl. familieleden leeft van steun) een verminderde con sumptie met zich meebrengen moet. Hier door daalde de koopkracht aanzienlijk. Verder moet men in Hollandsche krin- gen toch wel rekening houden met het feit, dat er een groot verschil bestaat tusschen het Duitschland van voor den' oorlog en dat van na den oorlog, dit zoo wel wat koopkracht als ook wat de grootte betreft. Het moet verder toch wel worden toe- gegeven, dat de Hollandsche land- en j Tuinbouw van voor den oorlog in ver houding met heden een groote uitbrei ding heeft ondergaan. Dit heeft dus ook een groot deel van de tegenwoordige overproductie tengevolge. In Duitschland doet zich dan nog het feit voor, dat tij dens den oorlog heel weinig zorg aan de bewerking van den bodem kon worden besteed, wat echter bij het intreden van meer normale tijdon veranderde. Hier door steeg de opbren; st van den Duit- schen landbouw en kon men daardoc r met minder buitenlandsche producten vo - staan. Dus tegenover een vergroote Hol landsche productie staat een verarmd en kleiner Duitschland. In ve b md hiermede is het feit op merkelijk, dat het rijke Duitschland van 1913 slechts 1.785.34Ó ton vooreen waarde van f 199.916.000.heeft gekocht, ter wijl het Duitschland van 1931 den invoe. van Hollandsche producten op 2.752.873 ton voor een waarde van f 255.961.000.— verhoogde. van het geheele Holland- Wat nu nog de uitwerkingen van de conferentie van Ottowa voor Holland zullen zijn, moet worden afgewacht, wij zijn echter in dit opzicht niet bijzonder optimistisch gestemd. Het zij verre van ons de Hollandsche kringen door deze regels tegenover andere landen te willen beïnvloeden, want tenslotte kunnen wij allen door een economischen oorlog, zoo als deze zich schijnt te ontwikkelen, slechts verliezen. Toch gelooven wij, aan onze gastheeren het verzoek te mogen richten: Scheldt niet steeds maar op Duitschland, ziet niet in dit land alleen de oorzaak van de moeilijkheden van uwen land- en tuinbouw! Is het aan den anderen kant wel juist gezien, de nauwe handelsrelaties met de reeds zoo lang bevriende oostelijke buren in gevaar te brengen alleen ten voordeele van groep 1 van belanghebbenden, d. i. de land- en tuinbouw Staan bij een handelsoorlog met Duitschland, voor de Hollandsche havens-, binnen- en overzee scheepvaart niet enorme Hollandsche be langen op het spel Hiervoor enkele cijfers Van den totalen doorvoer van goederen uit vele Europeesche landen, v. elke goe deren in Hollandsche havens werden overgeladen, kwamen gemiddeld in den loop der jaren 1923/'31: uit Duitschland: 12.252.062 t. of4i.7°/0 naar 17.002.8821. of 57.8% uit Frankrijk: 1.023.829 t. of 3.05% naar 2.746.126 t. of 9.03% sche door- uit Engeland 949.623 t. of 3.02% 1 voerver naar 655.2651. of 2.02% Hieruit blijkt duidelijk, dat meer dan de helft van den Hollandschen doorvoer handel voor Duitsche rekening is. In de Duitsche industriehaven Duis- burg-Ruhrort kwamen in 1931 15.618 schepen aan, waaronder 13.183 Holland sche nationaliteit hadden en er verlieten deze haven 25.333 schepen, waarvan 13.065 Hollandsche In de eerste 9 maanden van het jaar 1932 was de verhouding als volgtbinnen komende: 15891, waarvan 7.440 Holland sche schepen uitgaande15.777, waar van 7.389 Hollandsche schepen. Heeft men in breede kringen wel een goede voorstelling er van, hoeveel Hol landsche werkkrachten door dit enorme verkeer werk vinden en hoeveel millioe- nen ton Hollandsche scheepsruimte hier voor benoodigd wordt Moet het door een uitbreiding van de Hollandsche boycotbeweging tegen de Duitsche goederen er toe komen, dat de Duitsche industrie een andere handels politiek gaat volgen Een goede buur man van Holiand zit al te wachten dit eventueels buitenkansje voor zjjn eigen havens in de wacht te sleepen. Daarom, laten Hollanders en Duitschers niet elkaar tegenwerken, doch liever el kaar helpenLaten wij elkaar de hand reiken eii ook begrip voor eikaars moei lijkheden hebben en niet een eenzijdige protectie volgen, welke aan onze lange vriendschap slechts schade kan brengen. Alleen door samenwerken zal het mogelijk zijn te bereiken, dat voor ons allen weer betere tijden aanbreken. Een groep Duitschers. HR. MS. „GOUDEN LEEUW". Hr. Ms. mijnenlegger „Gouden Leeuw" vertrekt a.s. Donderdag om 13 u. 30 van hier naar Indië. Om kwart voor tien zal het schip door den schout-bij-nacht wor den geïnspecteerd. BEVORDERING TOT VICE-ADMIRAAL. Schout-bij-nacht Brutel de Ia Rivière en Osten. Bij Kon. besluit van 1 Dec. zijn met ingang van 15 Dec. bevorderd tot vice—admiraal: a. de schout-bij-nacht C. J. F. Brutel de la Rivière, commandant der marine te Willems oord; b. de schout-bij-nacht J. F. Osten, comman dant der zeemacht en hoofd van het departe ment der marine in Nederlandsch-Indië. Kap.-luit. J. J. Dikkers, uit Oost-Indië on langs teruggekeerd, is wegens ziekte op non activiteit gesteld. Kap.-luit. ter zee J. A. Kruijs wordt binnen kort van zijn plaatsing bij den dienst in Oost- Indië hier te lande terugverwacht. Luit. ter zee 2e kl. P. C. Wouters wordt vandaag overgeplaatst van Hr. Ms. politie- kruiser Vulcanus aan boord van Hr. Ms. op leidingsschip van Speijk te Nieuwediep. Bij Kon. besluit van 7 Nov. is aan den off.- vlieger der 2e kl. H. J. Slemmerik, met ingang van 1 Dec., eervol ontslag uit den zeedienst verleend. OOST-INDIE. Geplaatst: aan boord van Hr. Ms. De Ze ven Provinciën de off. van den M.S.D. der 2e kl. C. M. W. van Balkom, verwacht uit Ne derland. Overgeplaatst: van Hr. Ms. De Zeven Pro vinciën naar het station voor onderzeebooten de off. van den M.S.D. der 2e kl. B. W. Vinke. Overplaatsingen. Schipper J. de Graaf van Nautilus naar van Speijk, 6 Dec. '32. Serg.-macht. H. Eekhof van id. naar id., 6 Dec. '32. Id. H. Donker van id. naar id., 6 Dec. '32. Serg.-kok G. Boot van id. naar Kaz. O.zdt., 6 Dec. '32. Serg.-macht. A. J. Everaers van id. naar Wachtschip Vlissingen. Schipper P. J. Slegtenhorst van Vulcanus naar v. Speijk, 6 Dec. '32. Maj.-macht. N. Mooij van ld. naar id., 6 Dec. '32. Bootsrpan L. C. Vermeijden van id. naar Wachtschip Willemsoord, 6 Dec. '32. Maj.zvpl. W. Sanders van id. naar Mar. Hosptl., 6 Dec. '32. Serg. d. mars. J. Mud van v. Speijk naar G.S.S., 7 Dec. '32. Serg.-bott. C. Kat van Wachtschip Wil lemsoord naar Slechtpl. Rijkswerf, 12 Dec. '32. Maj.-ziekenvpl. W. Sanders van Mar. Hosp. naar de Kooij, 21 Dec. '32. maj.-tpmr. J. Schot van Schorpioen naar Kaz. O.zdt., 12 Dec. '32. De aanwijzing voor keuring voor uitzending naar Nederl.-Indië van den majoor-monteur P. J. van Breugel is ingetrokken. Aangewezen voor keuring voor uitzending naar de tropen in de maand Januari '33: Korporaal der mariniers L. Bekkers en stoker-olieman H. van Rozelaar. Bevorderingen: Matrozen 2e kl. L. P. Butter E. Last, M. Jansen en A. J. van Luijk tot matroos der ie kl. met ingang van 1 Dec. '32. Matroos 2e kl. Th. Stom, tot matroos-tele grafist, 1 Dec. '32. Matroos der 3e kl. J. Visser tot id. 2e kl.. als voren. Stokers der 2e kl. D. van Hoepen, J. P. Cornelisse en P. A. J. de Backer tot idem ie kl. op 1 Dec. '32. Behoudens bijzondere omstandigheden zijn de onderstaande personen aangewezen om naar Nederland terug te keeren: Matroos 2e kl. A. Spruijt 9 Nov. '32 per Baloeran van Priok. Serg.-monteur A. Heidema 30 Nov. '32 per Indrapoera van Priok. Kwartiermeester J. Abbas als voren. Met ontslag uit den zeedienst: 20 Dec. '32: maj.-torpmr. G. Ouwendijk. 26 Dec. '32 stoker ie kl. W. Tromp. 28 Dec. '32: serg.-tommerm. C. H. Met horst. 1 Jan. '33: idem W. F. J. Laarhoven. 3 Jan. '33: korp.-telecrt F. H. Kulker. 4 Jan. '33: marin. ie kl. M. Pepers. 10 J-an. '33: maj.-zvpl. J. Mulder. 12 Jan. '33: maj.-schr. J. Bavelaar. 12 Jan. '32: marin. ie kl. O. de Wolff. 20 Jan. '33: id. J. M. van der Roest. Ontslag in Nederl.-Indië. Stoker-olieman D. J. Bot, 27 Oct. '32. ALKMAAR, 5 Dec. 1932. Aanvoer en prijzen waren als volgt: 64 vette koeien 100230, handel redelijk; 6 vette kalveren 40f 70, vette kalveren per K.G. 0.70.1; 22 nuchtere kalv. (slacht) 616; 452 vette varkens (zware) per KG 2630 cent handel matig. BROEK OP LANGENDIJPK. 5 Dec. 1932. Langendijker Groenteveiling. 34000 stuks bloem kool: Lecerf 4.60, reuze 5.50—9.50, 2e s. 2.60 3.60 per 100 stuks; 7000 K.G. roode kool le s. 2—3, 2e s. 0.90; 9000 K.G. Gele kool le s. 0.901.80: 4000 K.G. Deensche witte kool 60 90 cent; 14000 KG. gele uien: uien 3.604.40 en Drielingen 44.40; 3600 K.G. bieten 6080 cent; 5200 K.G. Aardappelen: Duc of York 50— 70 cent. Eigenheimers 1.60, alles per 100 K.G. NOORD-SCHARWOUDE, 5 Dec. Groote Schotsche f 0.60, Schotsche muizen 0.601.50, duken 0.60, drielingen 4.10, uien 4.4.10, grove dito 3.803.90, peen 0.90. roode kool f 2.503.10, d. witte kool 0.600.80, gele kool 0.90, alles per 100 K.G. TEXEL 5 Dec. 1932. Aangevoerd 26029 eieren. 58—62 kg p. 100 f 5.60—/ 6.20; 62—64 kg 5.906.40, kleine eieren 3.304.45. TEXEL, 5 Dec. '32. 1 koe, 10 nuchtere kalveren 510, 8 schapen f 10—15, 19 biggen 58, 5 korven kippen 0.45—0.80. PURMEREND, 6 Dec. 1177 kg boter: p. kg 1.451.65; 486 koeien. 345 vette koeien 0.660.66, matig; 70 gelde- koeien 90140, stug 30 melkkoeien 1301 240, stug; 41 stieren 0.440.50, stug; 21 paar-] den 50130, stug; 62 vette kalveren 0.70 0.90, matig; 142 nuchtere kalveren v. d. slacht (y17, vlug, idem v. d. fok 1416, vlug 33i vette varkens v. d. slacht 0.250.27, matig; 43 magere varkens 612, stug; 228 biggen 59, stug; 1044 schapen 720, matig; 29 bokken 38, matig; piepkuikens 0.550.65 p. stuk; 247 ganzen 33-75; 70 zwanen 1.753; 118 kalkoenen 0.650.75 per kg. Eierveiling. Kipeieren 5.256; eendeieren 3.10, alles per 100 stuks. 3 December. Aangebracht door sardijnvisschers: 718 manden sardijn, p. m. 1.700.70 5 December. Aangebracht door Sardijnvisschers: 37 manden Sardijn, p. m. 1.751.25 5 Dec. 1932. Aangekomen van Londen en vertrokken naar Harlingen het Eng. s.s. „Leeuwarden". 8 December. Aangehouden van Delfzijl met bestem ming naar Londen Ned. m.s. „Cabo". 6 December. Vertrokken naar Londen Ned. m.s. „Cabo", CORRESPONDENTIE. Eenige vaste buspassagiers. Uw stuk bevat een persoonlijke aanval en zoolang wij niet weten door wie die geschiedt, kunnen wij het niet opnemen. Indien u dus op plaatsing prijsstelt, moet u ons uw naam kenbaar maken. Redactie „Held. Courant". van 3 tot en met 5 December 1932. ONDERTROUWD: D. Schenk en M. Post. BEVALLEN: S. Gorter—de Vries, z.; J. KnoopsClignets, d.; M. D. van Leeuwen—Nieuwbuurt, z; M. v.d. Burg— Dozij, z; J. PlantingBroersmn, z. OVERLEDEN: D. Visser, 66 jaar; G. Heeres, 13 mnd. Stoomvaart Mij Nederland. Poelau Laut, t., 2 Dec. v. Penang. Poelau Roebiah, u., 3 Dec. v. Suez. Poelau Tello, 4 Dec. te A'dam. Poelau Bras, u., 3 Dec. te Penang. Tabian, t., 4 Dec. v. Belawan. Tabinta, t., pass. 2 Dec. Perim. Tanimbar, u., 4 Dee. Kaap de Goede Hoop. Tajardoen, 3 Dec. te A'dam. Kon Ned Stoomboot Maatschappij. Bacchus, 2 Dec. v. R'dam. Erato, 2 Dec. v. A'dam. Midas, 29 Nov. v. Kingston (Ja.). Aurora, pass. 2 Dec. Gibraltar. Ceres, 2 Dec. v. Izmir. Clio, 2 Dec. te Gandia. Merope, 3 Dec. v. R'dam. Hebe, 3 Dec. v. Susak. Luna, 2 Dec. te New-York. Orestes, 2 Dec. v. Tanger. Venezuela, u., 2 Dec. te Barbados. Achilles, 3 Dec. v. Napels. Ariadne, 4 Dec. v. Oran. Ajax, 4 Dec. v. Algiers. Baarn,,. u., 4 Dec. te Callao. Barneveld, t., 3 Dec. te Liverpool. Berenice, 4 Dec. te Taragona. Brion, pass. 4 Dec. Ouessant. Colombia, t., 4 Dec. v. Cristobal. Costa Rica, u., pass. 4 Dec. Ouessant. Pluto, 5 Dec. te R'dam. Deucalion, 3 Dec. te San Juan. Euterpe, 4 Dec. v. Corcubion. Fauna, pass. 4 Dec. Brunsbuttel. Ganymedes, 4 Dec. te Constanza. Hermes, pass. 5 Dec. Bevezier. Irene, 4 Dec. v. Algiers. Iris, 3 Dec. v. Danzig. Juno, 2 Dec. te Calamata. Nereus, 3 Dec. v. Kopenhagen. Nero, 3 Dec. v. Uddavalla. Odysseus, 4 Dec. te Stettin. Orpheus, 5 Dec. te Hamburg. Boskoop, t., 2 Dec te Panama. Luna, 3 Dec. v. New-York. Perseus, 4 Dec. te Kopenhagen. Rhea, pass. 5 Dec. Gibraltar. Simon Bolivar, 4 Dec. te Hamburg. Trajanus, 5 Dec. te A'dam. Triton, 3 Dec. v. Barcelona. Ulysses, 3 Dec. te Varna. Van Rensselaer, t., 3 Dec. v. Madeira. Kon Holl Lloyd. Munster, u., 2 Dec. te Rio Janeiro. Montferland, 3 Dec. v. A'dam. Rapot, u., 2 Dec. te Bahia. Zaanland, 4 Dec. te Hamburg. Kon Paketvaarmaatschappii N. Holland, 3 Dec. v. Brisbane. Tasman, 2 Dec. v. Port Natal. HollandAfrika Lijn. Meliskerk, u., 3 Dec. v. Bera. Klipfontein, t., 3 Dec. v. Durban. Nieuwkerk, 4 Dec. te Bremen. Rietfontein, u., pass. 3 Dec. Gibraltar. Holland—Amerika Lijn. Binnendijk, 3 Dec. v. Havana. Boschdijk, 4 Dec. te New-York. Meissonier, 3 Dec. v. St. Thomas. Damsterdijk, 1 Dec. v. Punta Arenas. Delftdijk, 4 Dec. te Londen. Nictheroy, 3 Dec. te Liverpool. Veendam, pass. 4 Dec. v. Southampton. Drechtdijk, 3 Dec. te Londen. Lochkatrine, 1 Dec. te San Francisco Dinteldijk, 2 Dec. te Portland (O.). Lochkatrine 1 Dec. v. San Francisco, HollandO.-Azië Lijn. Meerkerk, u., 1 Dec. v. Colombo. Ouderkerk, 5 Dec. v. A'dam. Grootekerk, u., 4 Dec. te Karachi. Arendskerk, u., pass. 3 Dec. Ouessant. Serooskerk, t., 2 Dec. v. Tientsin. HollandAustralië Lijn. Talisse, t.,, 2 Dec. v. Port Said. HollandBritscb-Indië Lijn. Hoogkerk, t., pass. 2 Dec. Perim. Streefkerk, u., pass. 4 Dec. Perim. HollandWest-Afrika Lijn. Amstelkerk, u., 3 Dec. v. Bordeaux. Maaskerk, t., 3 Dec. v. Takoradi. JavaChinaJapan Lijn. Tjésaroea, 1 Dec. v. Batavia. Tjikarang, 2 Dec. v. Shanghai. Tjisadane, 2 Dec. v. Manilla. Tjisalak, 3 Dec. te Manilla. Tjinegara, 30 Nov. v. Hongkong. JavaNew-York Lijn. Menestheus, 1 Dec. te Penang. Kota Radja, pass. 4 Dec. Azoren. Saleier, pass. 4 Dec. Perim. Laertes, 2 Dec. te New-York. Siantar, 1 Dec. te Philadelphia. Rotterdamscbe Lloyd Baloeran, 5 Dec. te R'dam. Dempo, u., 5 Dec. te Belawan. Garoet, t., 4 Dec. te Hamburg. Indrapoera, t., 4 Dec v. Sabang. Jacatra, u., pass. 4 Dec. Finisterer. Kota Nopan, t., 4 Dec. v. Djeddah. Kota Tjandi, u., pass. 3 Dec. Perim. Sibajak, u., pass. 4 Dec. Finisterre. Tap noeli, 4 Dec. v. Batavia. Tosari, t.„ 2 Dec. v. Marseille. SilverJava Pacific-lijn. Kedoe, 1 Dec. v. Rangoon. Silverbeech, 2 Noc. te Rangoon. Silverhazel, 1 Dec. te Soerabay. Kota Inten, 1 Dec. v. New Orleans. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Alchiba, u., pass. 2 Dec. Dungeness. Alphacca, 3 Dec. te R'dam. Alcyone, t., 3 Dec. te Santos. Aldabi, t., 3 Dec. v. St. Vincent. Stoomvaart-Mij. Oceaan. Deucalion, 2 Dec. te Shanghai. Elpenor, 1 Dec. v. Colombo. Melampus, 1 Dec. v. Colombo. Myrmidon, 1 Dec. te- Londen. Alcinous, 5 Dec. te Sabang. Clytoneus, 3 Dec. v. Marseille. Dolius, 2 Dec. v. Falmouth. Idomeneus, 4 Dec. v. Port Said. Peisander, pass. 4 Dec. Lizard. Polydorus, pass. 4 Dec. Perim. Polyphemus, 5 Dee. te Belawan. Sarpedon, 3 Dec. v. Tsingtao. Philoctetes, pass. 4 Dec. Gibraltar. Prometheus, 2 Dec. v. Pt. Said. Emzetco Lijn. Jonge Anthony, 2 Dec. te Hanmbrug. Jonge Johanna, 4 Dec. v. R'dam. Jonge Elisabeth, 1 Dec. v. Oran. Naar waarnemingen verricht in den morgen van 6 December. Medegedeeld door het Kon. Nederlandscb Meteorologisch Instituut te de Bilt. Hoogset stand 767.8 te Stornoway. Laagste stand 751.9 te Akureyri. Verwachting: Zwakke tot matige veranderlijke wind, later uit N. richtingen, nevelig tot half bewolkt, weinig of geen neerslag, tem peratuur om het vriespunt des_ nachts, overdag weinig verandering in tem peratuur. Geel-Zwart-nieuws. 't Zand. GZ 1 speelde j.1. Zondag een thuiswedstrijd tegen Hoogwoud 1 en verloor met o1. GZ 2 ging naar Heerhugowaard 2 en ver loor eveneens, n.1. met o6. KORFBAL. De uitslag der Zondag gespeelde wed strijden vap de Texeische Korfbalbond: Den Hoorn: De Zwaluw D.T.S. 4-1 Den Burg: Verdro Nigro S.V.C. 4-1 Oudeschild: O.K.C. H.K.C. 1-5 D.0 H. 6 6 0 0 38— 7 12 H.K.C. (Helder) 6 3 12 15—14 7 VerdroNigro 4 3 0 1 104 6 D.T.S. 5 2 0 3 10-10 4 De Zwaluw 5 2 0 3 1126 4 S.V.C. 6 114 9—18 3 O.K.C. 6 1 0 5 7-21 2 Programma voor a.s. Zondag Den Burg: D.O.H. VerdroNigro Den Helder: H.K.C. O.K.C. De Cocksdorp: S.V.C. De Zwaluw. O.K.C.—H.K.C. 1—4. Zondag speelde onze korfbalploeg weer een competitiewedstrijd tegen OKC van Oude schild op het terrein van DOH te den Burg. Het was een echte wedstrijd. Even over twee floot de scheidsrechter voor het begin. Na een min. of tien spelen maakte een speelster van OKC een fraai doelpunt, waardoor deez club de leiding nam (1o). Na den uitworp kwam de bal in den aanval van HKC terecht, deze club kreeg dan ook schitterende kansen, maar wist er toch geen doelpunten van de maken, het geluk was dan ook niet een klein beetje meer, de ballen vlogen tegen de mand, op den rand, er was zelfs een bal in de mand, maar met dezelfde vaart vloog hij er weer uit. Met dezen stand ging dan ook de rust in. Nadat men na de rust één minuut gespeeld had moest men taken vanwege een stortbui. Na 5 min. werd het spel hervat, maar het terrein was aanmerkelijk gladder geworden. HKC was steeds sterker dan de tegenpartij en na ongeveer 15 min. spelen maakte een speler van HKC het eerste doelpunt, hetwelk evenwel niet geheel zuiver was, wat erg jam mer was, temeer daar er zooveel mooie kan sen waren verloren gegaan. Na het wisselen was de bal weer diretc in den aanval van HKC en in minder dan een kwartier tijd zaten er toen twee doelpunten, zoodat de stand was 3ten voordeele van HKC. Toen de hal in den aanval van OKC was, had een dame van die club het ongeluk te vallen, waardoor ze uit moest vallen. Na dat de bal uit dezen aanval was weggespeeld en in den aanval van HKC was beland, werd er direct weer een doelpunt gemaakt. HKC scheen nu de smaak te pakken te hebben. De verdediging van OKC gaf blijkbaar den moed niet op, want men deed zoo goed als geen moeite te verhinderen dat er gedoeld werd. Daaruit moest natuurlijk nog een doelpunt ko men (s—1). Met dezen stand floot de scheid- rechter voor het einde. Na afloop van den wedstrijd kwam HKC met den scheidsrechter en den aanvoerder oer (tegenpartij overeen net eene gehinderde doel punt te annuleeren, waardoor de stand werd 41, zoodat HKC met een mooie overwinning na*r huis kon keeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 7