HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAO 8 DECEMBER 1932.
Sport.
Wieringen.
De openstelling van den
afsluitdijk.
Radiografisch Weerbericht.,
Haven van Nieuwediep.
Verlaging van de reizigers
tarieven van de Nederlandsche
Spoorwegen.
1 Rotterdamschr Lloyd.
schen in huis wakker maakt? En wist u,
dat er kindertjes zijn, die niet in d'r eigen
bedje willen slapen? Maar een pongen
naast me beweerde bij hoog en by laag,
dat Sinterklaas hem toch niet meenam.
Zingen dat-ie kon! Hoe het ook zij, er
waren er weer heel wat die moesten
komen. Maar gek, hè? ze waren heele-
maal niet bang voor Sinterklaas.
En toen we die afstraffing hadden ge
had, kregen we een kindervoorstelling.
D'r kwam een photograaf met een kiek-
toestel en toen was d'r een boerinnetje,
die zou gekiekt moeten worden, maar jon-
gejonge, wat kostte dat een moeite, want
dat boerinnetje zat heelemaal niet stil.
En die stakkerd van een photograaf liep
maar heen en weer, telkens als-ie dan zou
afdrukken, deed dat boerinnetje weer wat
geks. Wat hebben we gelachen!
Later is diezelfde meneer aan het goo
chelen geweest. Dat was fijn, hij tooverde
allerlei dingen uit plaatsen waar ze niet
waren. Er was een meisje dat moest een
parapluutje vasthouden, dat in een koker
werd gedaan. En hoewel we het met onze
eigen oogen zagen, dat er niemand aan
kwam, bleek het tóch later, toen ze dat
paraplu'tje weer moest afgeven, dat er
alleen nog maar de baleinen over waren
met een paar kleine lapjes, terwijl het
omkleedsel de plaats ingenomen had van
andere doekjes. En dan dat bankbiljet
van 10.dat kwam tenslotte uit een
citroen tevoorschijn. Hij goochelde ook
met getallen; die moesten worden opge
teld en dan stond het product ervan op
een lei, die op een tafel op het tooneel
lag. Ja, dat was wonderlijk.
Toen kregen we „Flippie Flappuit".
Flippie was al tien jaar, maar hij zat nog
maar in de eerste klas en daar was hij nog
trotsch op ook. Wat 'n rare jongen, hè?
Hij wist niet eens wanneer Amerika ont
dekt was en dom dat hij was! De jongens
en meisjes hadden wat een schik met
hem. Natuurlijk yo-.yo-de hij. En na Flip
pie kwam de poppekast, maar toen was
het al bijna acht uur! Denk eens, van
half zes af! Of er ook veel te zien en te
genieten was!
Daar tussch endoor waren de kinderen, j
we zeiden het al, op taai-taai en choco-
ladereepen getracteerd. St. Nicolaas vond
dat er veel meer waren dan verleden jaar,
en dat is een gevolg van de toename van
klanten van de firma Kannewasser,
ondanks de malaise. Als het zoo door;
blijft gaan, moet er een zaal worden bij-!
gebouwd.
Lotte en Alex Wins hadden, evenals
verleden jaar, het geheele programma
weer verzorgd en uit het bovenstaande
ziet u wel, op welke aardige wijze de
kleintjes bezig werden gehouden.
En u weet het nu:
Wilt u gekleed gaan, goedkoop
met fatsoen,
Ga bij Kannewasser uw inkoopen doen.
Zij zijn in hun soort ook de roem van
stad
Niemand te groot en niemand te min.
Ieder koopt daar voor het heele gezin.
Ze hebben het gezongen uit volle borst
en St. Nicolaas deed mee. Want dat heb
ik nog vergeten te zeggen: St. Nicolaas
en Zwarte Piet hebben met zijn beiden
het geheele feest meegemaakt.
En nu is Sinterklaas weer naar Spanje
en we zullen afwachten of Flippie het
volgend jaar overgaat. En of de Sint dan
terugkomt.
Door de Kamer van Koophandel en l a-
brieken voor Friesland, gevestigd te Leeu-
waren, is het volgend schrijven aan en
Minister gericht:
Reeds eerder, het laatst bij haar schry-
ven van 11 Juli IJ., heeft onze Kamer zich
tot Uwe Excellentie gewend, teneince aan
te dringen op spoedige uitvoering van de
verbetering der aansluitingswegen aan
den weg over den afsluitdijk der Zuider
zee opdat ten tijde, dat de weg over dien
dy'k gereed zou zijn, het verkeer over den
OPHEFFING KOMBESTELL1XG.
Door den Minister van Waterstaat is
het volgend schrijven aan de Kamer ge
richt inzake de opheffing van ve e kom-
bestellingen in verschillende gemeenten.
1 Ten aanzien van de noodzakelijk
heid, welke heeft geleid tot der. maatregel
inzake beperking van het aantal kombe-
stellingen in plaatsen met niet meer dan
5000 inwoners in de kom, moge ik U kort-
HET AUTO-ONGELUK BIJ SCHAGEX j
Rotteidamschf
i Jacatra, u., pass. 6 Dec. Gibraltar.
I Jacatra, u., pass. 6 Dec. St. Vincent
De toestand van de slachtoffers Tossiej t pass s Dec. Sagres.
bevredigend.
De toestand van mej. Corrie ten Brugge,
die Dinsdagmorgen nog in bewusteloozen
toestand naar 't Centraal Ziekenhuis is
vervoerd, was Woensdag belangrijk beter.
Zij is thans bij kennis en haar pols slaat
veel beter.
De heer Ero, hoewel nog suf, verkeert
heidshalve verwijzen ^Tw^Ea^?'ook "in "een"beteren toestand en is reeds
x? eï den hS? fï'haep in staat voedsel tot zich te nemen.
Mevr. ^k^r Noit enei^ bezuinH De zuster van mej. Ten Brugge, wier
™ingsmaatregelen bij de Posteryen, Tele- toestand Woensdag reeds bevredigend
R'afie ^n^lSaaJingS'"verder'kan^g worden medegedeeld,
dijk onbeperkt zou kunnen worden toege- j der Handeiingen der Tweede Kamer dat de auto, volgens verklaring van oog-
'a^en- j i MOU/UW9 mulei- nrs 265 en 266 i getuigen, bijna over de rails heen was,
Nu inderdaad de weg over den afsluit-lWiV\m2 on er j^zwaar oni van de met toen hij door den trein werd gegrepen.
dyk staat te .worden voltooid, is reeds g?tnt hot aantal uit te voeren De wagen werd met groote kracht door
bleken, dat van eene onbeperkte toelating betrekking tot het
van het verkeer over den dyk nog geen
sprake kan zijn, omdat de aansluitende
weg op Wieringen en de weg Zurich
Hariingen nog niet gereed zijn. Speciaal
laatstgenoemde weg zou in zijn tegenwoor-
digen toestand het te verwachten verkeer
niet kunnen verwerken. Blijkens het ant
woord van Uwe Excellentie d.d. 18 Aug.
j.1. op ons bovengenoemd schrijven zijn
de onderhandelingen met het waterschap,
dat den weg ZurichHariingen in beheer
heeft, nog niet tot een goed einde gebracht.
Niet zonder verwondering hebben wij
daarvan kennis genomen, daar de situatie
thans feitelijk nog is, dat nu het hoofd-1 gebrachte correspondentie in de le bestel-
werk oa tal van ifren B«d ik kekomen, I Uw aldaar wordt de bed«U.
kombestellingen maatregelen voor bepaal-een hek geslingerd en kwam vervolgens
de plaatsen af te wijken. onder aan den spoordijk terecht. Het
3. Zooveel mogelijk wordt bevorderd, i mag wel een wonder heeten, dat de ïn-
da't in de le bestelling een zoo groot mo-zittenden nog in leven zijn.
gelijke hoeveelheid correspondentie wordt' «Alkm.Crt.«
opgenomen. Zoo is met ingang van 3 Oc- J
tober j.1. overgegaan tot invoering van een
autodienst Alkmaar—Den Helder in aan
sluiting op den reeds bestaanden nacht-
autodienst Amsterdam—Alkmaar waar
door in de tot het ressort van Uwe Kamer
behoorende plaatsen Den Helder, Den
Burg (Texel) e. a. de met nachtposttreinen
uit het Noorden en Zuiden des lands aan
het volle gebruik daarvan voorloopig niet regeling heeft voorts voor Schagen het
kan worden gemaakt, omdat bijkomstigegevolg, dat de le bestelling aldaar pi. m.
ENGELAND—OOSTENRIJK 4—3-
Kota Agoenog, 7 Dec. v. Batavia.
Kota Nopan,, t., 7 Dec. v. Port Said.
Tapanoeli, t.„ pass. 6 Dec. I inisterre.
Sibajak, u., 6 Dec. v. Gibraltar.
Tosari, t., pass. 6 Dec. Finisterre.
Soekaboemi, 6 Dec. v. R'dam.
Garoet, 7 Dec. v. Hamburg.
Indrapoera, t., 7 Dec. v. Colombo.
Kota Pinang, u., 7 Dec. te Antwerpen.
Rotterdam—2uid-Amerika Lijn
Alphacca, 6 Dec. v. R dam.
Alcyone, t., 5 Dec. v. Santos.
Stoomvaart-Mij. Oceaan.
Aeneas, 6 Dec. v. Colombo.
Agamemnon, 6 Dec. te Dairen.
Achilles, 4 Dec. te Vladiwostock.
Alcinous, 6 Dec. v. Belanwan.
Polyphemus, 6 Dec. v. Belawan.
Deucalion, 6 Dec. te Hongkong.
Dolius," pass. 6 Dec. Gibraltar.
Diomed, 6 Dec. v. Singapore.
Eurybates, 5 Dec. v. Singapore.
Hector, 7 Dec. v. R'dam.
Medon, 7 Dec. te Port Said.
Philoctelus, 5 Dec. te Casablanca.
Clytoneus, pass. 5 Dcc. Gibraltar.
M.vrmidon,, 5 Dec. te Hamburg.
Peisander, 4 Dec. te Swansea.
Teucer, 5 Dec. v. Genua.
Emzetco Lijn.
Jonge Anthony, 7 Dec. te R'dam.
Jonge Jacobus, pass. 5 Dec. Gibraltar,
jonge Elisabeth. 3 Dec. v. Arzew.
461e 1 i-w* 1 olu 1 LKiJ
(Niet officieel)
Trekking van Woensdag 7 December 1!!;
2e klasse 3e l(]st
IIOOUi: PRIJZEN
NOS. 1881 en 18648 elk f 1500.—.
Nos 9809 en 16098 elk f 1000.—.
No 10316 f 400.
Nos 12382 13351 en 14015 elk f 200.—,
2443 4542 5143 5927 10286 12578 en
f 100. prUzcn van f 35
102 104 131 140 183
423 430 574 580 618
833 952 953 1044 1065
1301 1307 1337 1352 1358
1482 1618 1666 1669 1766
1928 1992 2039 2117 2167
2336 2345 2353 2362 2397
19
358
774
1163
463
1867
J220
2405
3701
3948
1274
.1767
1062
1328
4003
j028
>432
693
6199
,534
1909
336
,739
,069
1495
1826
1075
1545
JB25 9846
31
393
797
1164
1467
1926
2297
2468
2707
2976
3392
3802
4124
4341
4646
5137
5445
5724
6230
6566
7082
7341
7757
8143
8519
8847
9088
9563
2573
2789
3004
3487
3868
4177
4345
4738
5159
5506
5764
6276
6562
7108
7355
7803
8147
8572
8871
9282
0631
9859
2586
■2839
3029
3576
3998
4181
4401
4748
5286
5550
5785
6302
6587
7146
7397
7970
8178
8587
8899
9409
9633
9922
2607 2610 2651
2848 2853 2870
3048 3060 3122
3587 3636 3694
4031 4035 4036
4192 4233 4264
4405 4443 4504
4750 4956 4980
5352 5353 5413
5555 5593 5656
5822 5937 6048
6319 6392 6492
6644 0673 6731
7169 7196 7231
7478 7496 7513
(977 7980 7985
8286 8376 8397
8311 8616 8753
8940 8946 9033
9434 9503 9523
9652 9694 9767
9999 10014 10032
Engeland handhaaft zich als „Kam- jonge Johanna,, 6 Dec. Ouessant gep
pioen van Europa met weinig over
tuigende cijfers.
De gisterenmiddag op Stamford Bridge
(Londen) gespeelde voetbalwedstrijd tus-
tt.au «urutu gcuiaottv, t «xrrW knn nitrann dan voor- schen de vertegenwoordigende ploegen (be-
werkzaamheden, die als dien tyd waren te30 minuten eeider kan uitgaan aan voor roepsspelers) van Engeland en Oostenrijk is
voorzien, niet tijdig gereed gemaakt zy'n. !dien net geval was. I geëindigd in een 4—3 overwinning voor de
Ai zou echter het zware verkeer voor-1 4. In verband met het onderzoek naariets beter speiende Engelschen. Er bestond Va/winndoph
loopig van de korte verbinding te land de mogelykheid van invoering van den enorme belangstelling voor „dè match van het Medegedeeld door het Kom Nederlandscb
tusschen Friesland en Noord-Holland geen 1 sub 3 bedoelden autodienst werd de beant-1 seizoen"; pl.m. 50.000 toeschouwers, o.w. Meteorologisch Instituut te de Bilt.
tt... u-uPrins George van Engeland, omzoomden het
speelveld. Zooals Hugo Meisl, de bekende
Naar waarnemingen verricht in den
morgeft van 8 December.
gebruik kunnen maken het voornemen woording van Uw sehryven eenigen tijd
was om het lichtere verkeer over den dijk aangehouden,
toe te laten, (zij het dan „op eigen risico"),
zoodra de aanleg van den weg op den Af
sluitdijk gereed zou zijn.
Nu is evenwel dezer dagen de mededee-
ling in de pers verschenen, dat de afsluit
dijk voorloopig voor alle verkeer geslo
ten zal bliiven. Als reden daarvoor wordt
opgegeven, dat de weg over den dyk ge
reed gekomen is en dat nu een druk ver-
ALS DE PAKJESREGEN OP
WIERINGEN NEDERDAALT.
Öostenrijksche expert reeds vóór den wed
strijd zeide: Onze jongens zullen iets te
langzaam blijken en derhalve verliezen, is het
ook uitgekomen. Vóór de pauze, toen de En-
Hoogste stand 775.1 te Thorshavn.
Laagste stand 747.8 te Coruna.
Verwachting:
Zwakke tot matige N.O. tot O. wind,
gelsche spelers fit and well waren, waren zij nevelig tot half bewolkt, weinig of geen
steeds een paar meter vóór op hun tegen- neerslag, temperatuur om het vriespunt,
standers. Zij waren in deze 3 kwartier ook
absoluut meer aanvallend, welk overwicht zij -1
uitdrukten door 2 doelpunten van den Black-
pool-midvoor Hampson. Een belangrijke
voorsprong! De tweede helft bood een meer
JÖZD DOtO UOUV 10QOO
J107 10258 10265 10289 10350 10364 10382
3442 10463 10503 10522 10545 10580 10615
J743 10789 10824 10845 10886 10925 10945
1011 11020 11071 11147 11150 11230 11292
1458 11472 11514 11558 11645 11646 11767
1830 11851 11853 11891 11930 11961 12004
2037 12099 12133 12332 12346 12365 12386
2437 12450 12490 12496 '2610 12671 12781
2895 12965 12967 12969 13072 3084 13158
3233 13266 13286 13466 13543 13551 13604
3668 13678 13752 13770 13772 13810 13836
3917 13926 13945 13985 14004 14052 14174
4217 14230 14264 14329 14386 14405 14493
4556 14580 14624 14716 14721 14739 14794
,4850 14860 14872 14891 15018 15032 15045
15069 15094 15112 15178 15226 15249 15279
15435 15474 15562 16566 15687 15711 IBJ35
■5788 15808 15826 15829 15852 15856 15867
15895 15906 15932 15994 16010 16050 10054
1R197 1fi207 16234 16246 16405 16420 16503
16594 16601 16618 16631 16782 16785 16796
16839 16861 16864 16907 16946 17002 17113
17917 17942 17416 17471 17524 17525 17563
17600 17615 17706 17831 17958 17978 18151
iooco i0979 18388 18470 18525 18531 18jb7
if657 18691 18712 187M 18776 18790 18865
18887 18891 18939 18954 19014 19184 19203
10271 19315 19452 19465 19468 19482 19520
19531 19627 19634 19677 19742 19749 19854
20071 20087 20110 20133 20177 20209 20225
20271 20317 20335 20424 20425 20489 20490
20636 20722 20800 20807 20844 20856 20888
Verbeteringen 7- u""* m.z.
18"7
207'.
314
69b
114b
1391
1857
219'
2391
266
2905
3180
375S
4041
430t
450
4698
5420
5689
6129
651b
684.
(29b
(57l
1013
8437
378'
9072
053
)8U
100b
'041
1060'.
1090.
(142.
11761
1202
1242
1282
1318:
1365'.
1391'
142C
14551
14817
15049
15291
1575!
15883
16121
16519
16829
17151
17691
18224
18612
18877
19252
19525
20046
20267
20550
1486,
gelijkopgaande strijd, tengevole van het feit,
Wü Wierin2crs en Wierin a6r^ uit P0O1_miilvuur .nampsun. ccn L>cxau&i.ij%.c Burgerlijke Stand van Den Helder
keer te verwachten is en hierop is vooral hoofde van ons beroep onderscheiden ons, lelbWgaande^tr^ "et "feit v fi en 7 Dec 1932
de toes.wrs.eK „ver Weringen, die ver- ook „„„„eer het t vieren het Sint V™ 6 7 l93Z
beterd moet worden, niet berekend. Nicolaasfeest betreft, in niets van onze waren. Het werd 2—1, doch een vrije sohop nwncDTPGl l\A/n- K Arkerman en
Ook rs het dykhchaam zelf nog met vol- broeders en zusters elders. Alleen men even buiten het strafschopgebied leverde ONDER I KOU WD. K. Ac
doende gedroogd en ingeklonken en bo- merkt hier niets van die ongewone drukte Eng, een derde doelpunt op. De Donau- G. E. J. Reus; J. L. Rathman en ri. oei-
vendien is er nog niet voldoende ver- op straat welke de steden zoo kenmerkt, menschen gaven niet op, zoo wist Sindelar derbeek: W. A. Agema en A. H. Saenger;
lichting. wjj vieren het feest van den goed- na schitterend solo'en den stand op 3—2 te t yj Rommets en G. Flerie; L. Quist en
Van eene openstelling nog gedurende heiligman binnenshuis waarbij voor velen j APT\nVn u? sPeelv.f.ld- p M Hooqesteqer; W. L. Wieteler en H.
deze maand voor licht verkeer, dus vooririfi „r00tcte attractie wel ig de nntvanoct Cr?oks (Derby) bracht zijn team in veilig- tri ivi. noogesieger. vv. v R
particuliere personenauto's 0. a., zal dus de openine) van de pakketten welke 1 held e" a,hoejve'. het v,if minuten voor tijd Noot; G. v. d. Luit en NL j
niet* komen .„„-f opening) van ae pakketten welke nog 4_3 werd mt een corner, liep de Engel- j-j. C. Boon en W. Teermk.
n;( „„„ni0,nr, ons van verre per post of per sche overwinning geen gevaar meer door uit-
bencht heeft met nagelaten in het sp0or heeft willen zenden. Het zjjn spe-stekend verdedigen van het trio: Hibbs;
district onzer Kamer groote teleurste.hng Cjaaj de postpakketten welke wij, meer Goodall en Blenkensop.
te wekken, want men had zich iee,.s \ei- dan de andere( aan een nadere beschou- de Duitschers excelleerden doelman
b t .p00^ wing hier zouden willen onderwerpen en
ntt VeiKeei nmrlnt Hp ?nrc F Vflfl rl o tror7onHiri rr
GETROUWD: G. Mosterd en M.
Schendelaar; I. Hertog en J. v. d. Hert.
OVERLEDEN: J. Kant. 7 dagen;
zou moeten wachten op het gereedmaken
van de aanshiitingswegen in Noord-Hol
land en Friesland.
Naast teleurstelling heeft dit bericht
KAMER VAN KOOPHANDEL.
Ledenvergadering der Kamer v. Koop
handel en Fabrieken voor Holland's Noor
derkwartier, op Dinsdag 13 December
1932, des namiddags ten 2 ure in het stad
huis te Alkmaar.
Agenda:
1. Opening.
2. Notulen van de ledenvergadering do.
12 October 1932.
3. Ingekomen stukken; waaronder:
Adres van de Alkm. Vereen, voor den
Handeldryvencen en Ind. Middenstand in
zake de voorgestelde opheffing der Arr. j
Rechtbank te Alkmaar. (Het Bureau stelt
voor dit adres voor kennisgeving aan te
nemen).
Adres van de K. v. K. te Leeuwarden
inzake verkeer over den Afsluitdijk.
Het adres werd ter kennisneming aan de
Kamer gezonden en het Bureau stelt voor
het aldus aan te nemen.
Dito inzake verzending van postpak
ketten. Het Bureau stelt voor ook dit1
adres voor kennisgeving aan te nemen.
Schrijven met bijlagen van de Ned. Or
ganisatie voor de Internationale Organi-
satie van Koophandel betreffende de in
1933 te Bern te houden Internationale
Spoorwegconferentie. (Op voorstel van het
lid van den Spoorwegraad, den heer M.
A. Kolster. werd door de Kamer geant
woord, dat zii ten aanzien van het inter
nationaal verkeer geen bepaalde voorstel
len voor dit congres heeft).
Antwoord van het College van B. en W.
te Alkmaar op het adres der Kamer be
treffende de storing in de electrische
stroomvoorziening op 8 October j.1.
Het Bureau stelt voor dit antwoord voor
kennisge" ing aan te nemen.
Bericht van den Minister van Economi
sche Zaken en Arbeid, dat de d,oer de Ka
mer gevoteerde subsidies over 1933 zijn
goedgekeurd.
Schrijven van den Minister van Water
staat inzake de opheffing van vele kóm-
bestellingen in verschillende gemeenten
van het District der Kamer. Het Bu
reau stelt voor het schrijven voor kennis
geving aan te nemen.
4. Oauserie van den heer H. de Raat
inzake het wetsontwerp Weeldebelasting.
5. Verslag omtrent de vergadering der
Vereeniging van Westfriesche Gemeen
tebesturen met de Kamers van Koophan
del en middenstandsvereenigingen inzake
<den nood der middenstandsbedriiven in de
tuinbouwstreken. (Afschrift hierbij voor
de leden. Toelichting van den heer H. de
Raat).
6. Uitgegane stukken, waaronder:
Adres der Kamer, gericht aan de Ilde
Kamer der Staten-Generaal. waarin het
behoud der Arr. Rechtbank te Alkmaar
wordt bepleit.
7 Rondvraag.
8. Sluiting.
trouwd gemaakt met de gedachte, dat zoo- wjng bjer zouden willen onderwerpen en j Hielen en 1.buiten Vogl; de overwinnaars had
dra de weg bereed zou zyn, het verkeer wel omc]at de zor„ van de verzending den hun sterkste spelers in de 3 genoemde Wed. G. Boogaard. 69 j.
met personenauto's over den dijk zou kun- prvail i,prnt,r hii Tnnto Pna riio <Tn«rio iverdedisers en den beroemde Arsenal-speler
nen plaats vinden, terwyl het zwaarder ta„tp flip w- Jack. Scheidsrechter was Joh. Langenus, de
verkeer met autobussen en vrachtauto's ÏÏTn BeIfsch= "ack dit sebied' die streng oP-
vene weinig goed heelt kunnen doenj trad en feilloos floot.
(immers de verzending ging vroeger toen
de afsluitdijk nog niet'daar was per post
boot veel sneller!) en zoo zij zich al in
tevens weder ongerustheid gewekt. Door „Lin"m ri! bekeeren' bee' ^eel
de mededeeiingen in de pers betreffende lafzii ëedTm deed
technische gebreken, die aan de kunst- Het is sedert iaren 'de gewoonte dat de
werken zioh zouden hebben geopenbaard, j ,;l f oonte dat de
was ongerustheid ontstaan, die is wegge- a 1 icolaaspakketten met een speciaal
nomen door het krachtig dementi van de daafv,°?r gecharterde personenauto by de Stoomvaart M.j Nederland,
zijde van ce Directie der Zuiderzeewerken, 'gelukkige» ontvangers te Oost-Wierin- Chr Huygens t pas». 5.Dec. Per.m.
Het jongste bericht wordt in breede krin- Z™ werfe" bezorfd.' daar de toevloed Tajadoenw Dec^ w Adam.
gen daarom als alarmeerend beschouwd als reSeI te Sr00t is om per rywiel in Johan de Witt u., 6 Uec. te Port Said.
gen Uddxom ais aiarmeerena Descnouva, nrt„| mnoeliikpn tiirl te wnrdpn ifcrp- Tabinta,, t., 5 Dec. te Suez.
omdat immers het drukke verkeer, dat ™°8elflKen 'yd te oiden atge j Tawali, ,6 Dec. v. A'dam.
thans als reden voor de voorloopige slui- werkt- In zooverre liet «tante» zich dus j Kq- Ned Stoomboot Maatschappij.
ting van den weg over den dijk wordt aan- vf" baap goede zyde kennen en treft den Ariadnej 7 Dec te pa]ermo.
gegeven, ook was te voorzien ten tijde, dat P'^tselijken bestellersdienst geen blaam. Ajax> 6 Dec te Bona.
bekend gemaakt werd, dat voorloopig al- j.1} m ec^^er in Jiet traject hetwelk j Berenice, 7 Dec. te Valencia.
leen licht verkeer zou worden toegelaten zendingen per autobus moeten afleg-Ganymedes, 7 Dec. te Istanbul.
Onze Kamer ver wondert dit bericht in gen van Den Hel(ier naar, laat ons als Mars, 7 Dec. te IJmuiden.
zooverre dat daarin wordt vermeld dat de pi"dPunt maar den Oever nemen. Wie Theseus, 7 Dec. v. Adam
dyk nog niet voldoende zou zijn gedroogd "u mocbt denken dat in deze dagen van B^skooo' t ^Dec v tnnno
en ingeklonken, daar wy destijds, alvorens hoogconjuctuur by de Posteryen speciale rëuiëë u Vi Der V \iVdrir
aan te dringen op het leggen van een maatregelen met betrekking tot het ver- j H®be 6 Dec v. Bari'.
spoorlijn over den dijk (ons schrijven d.d. voeren van poststukken naar Wieringenirene'; pass. 6 Dec. Gibraltar.
2 Juni 1929 aan Uwe Excellentie), naar zlJn getroffen, heeft het mis. De Poseidon, u., 6 Dec. te Gorgetown.
deze aangelegenheid een onderzoek heb- P°slzakken worden met dezelfde non-1 Ulysses, 6 Dec. te Constanza.
ben ingesteld, waarbij van de zijde van de chalance door sommige buschauffeursin
Directie der Zuiderzeewerken te 's-Gra- de wagens geplaatst (lees gesmeten) als
venhage ons de meöedeeling gewerd, dat dusverre.
zoodra de dijk gereed zou ziin ook de weg AIs reSel worden meer personen in de p
klaar zou zijn, geschikt om direct daar- b!ls geladen dan aangegeven en boven- Lu"°' 5 DecV'tp Gdtni-.
over alle verkeer (dus zeker alleen licht di('" wettelijk toegestaan, doch dit schijnt Nero 5 E)ec te V{iam
verkeer) toe te laten. Deze mededeeling is te Wieringen geoorloofd te zijn, tyijl daarop
ons later, bü een van de geregelde bezoe- niet °f althans niet voldoende door de
ken, welke onze Kamer aan de Zuiderzee- betrokken autoriteiten wordt gelet. Wij
werken heeft gebracht, desgevraagd doorbehoeven u niet te vertellen lezer waar
den ons begeleidenden hoofdingenieur na- de zitplaatsen zijn van het teveel aan
drukkelyk bevestigd. reizigers, natuurlijk op de postzakkenJ'Trifon, Dec. te Savona.
Wat de nog niet voldoende verlichtingWij behoeven u ook niet te verteilen dat X csta' 5 H,aji A
van den weg over den dijk aangaat, wil j niet alle passagiers bij in- en uitstappen L, c, A f °n w i
het ons voorkomen, dat, vooral waar de deze postzakken behandelen als een zeker £ntSnd"u pass s Dec Oue'sslnt
weg uitdrukkelijk „op eigen risico" wordt iets 111 een glazen omhulsel. By velen is Waterland t 6 Dec v Santos
bereden, evenals overal de weggebruikers de blijde aangevangen Sinterklaasavond KonPake>vaar)maatschappij
zelve voor hun eigen behoud zullen zorg- er een van teleurstelling geworden van- Houtman, 5 Dec. te Batavia
dragen, cat de lichtinstallaties aan hun w?ge de gebroken en beschadigde surpri-
vervoermidcel zoodanig is, dat zy ook bij ses welke werden uitgepakt. Denk nu niet
duisternis behoorlijk kunnen rijden. dat dit alleen thans het geval is geweest.
In verband met hetgeen hierboven is,De ondervinding heeft hier n.1. geleerd'
Iflr VAVPn GT£»l*-rQr>Vi+ ofoH av»>« t.-.-.tt», -.11
Van Renselaer, t., 6 Dec. v. Lissabon
Brion, 6 Dec. te A'dam.
Hermes, 6 Dec. te A'dam.
Iris, 6 Dec. te A'dam.
Oranje Nassau, 4 Dec. v. Curacno
Orestes, 5 Dec. v. Algiers.
Orpheus, 7 Dec. te A'dam.
Stella, 6 Dec. te R'dam.
Titus, 3 Dec. v. P. Barrios.
Dec. 1932.
Aangekomen van Huil en vertrokken naar
Hariingen het Duitsche s.s. „Margot".
Aangekomen van Danzig en bestemd voor
de Wieringermeer de Duitsche motorschoe
ner „Charlotte Grappdorf".
Aangekomen van Denemarken de motor-
kotter „Jürgenson", geladen met paling.
Aangekomen van Hariingen en vertrokken
naar Londen het Eng. s.s. „Leeuwarden".
N. Holland, 5 Dec. te Sydney.
Tasman. 6 Dec. te Kaapstad.
Van Spilbergen, 5 Dec. te Batavia.
HollandAfrika Lijn.
naar voren gebracht, stelt onze Kamer er,dat men slechts weinig onbeschadigdélK!ipfoptein' 4 Dec- v- Port Natal.
prys op, voor zoover noodig, uitdrukkelijk poststukken (brieven van 20 gram uit- Nieuwkerk, 6 Dec. te Hamburg,
te verklaren, dat zii steeds het volste ver-gezonderd) ontvangt. Met de verzendim? :",rinRfonte,n> V 6. Dec. v. Genua,
trouwen heeft gehad in de techniek van van stukken naar buiten Wieringen kan n- m i H°'land-A™nka Lijn.
de Zuiderzeewerken en dat haar vertrou- het moeilijk anders zijn. De oorzaak be- v!.)S 6 n7' Port,and (°rc)'
wen daarin ook thans nog ongeschikt is, hoeft niet ver te worden gezocht De K& n°' Pa?ama-
Reden waarom zy betreurt, dat door degevolgen kunnen ook niet uitblijven als1 Drechtdijk 7 Dec! v' Li'ndën°
JerkJannK'd®t de afsluitdijk men zich nu reeds jaren dagelijks ervan Murillo. 6'Dec. v. Seattle.
Rerechtvaardigde verwachtin- kan overtuigen hoe op genoemd traiect Delftdijk,, 6 Dec. v. Londen,
g m voorloopig voor alle verkeer geslo-de aan de Posterijen toevertrouwde eigen- Lochkatrine,, 5 Dec. te Van
ten zal b.nven, de schyn wordt gewekt als dommen van derden worden be- neen mis- Lochmonar
zouden daarvoor andere redenen bestaan handeld. Mogen wij Wieringers niet ian
ais ie welke in de pers daarvoor zyn aan- spraak maken op dezelfde goede zortran Aldebaran, u„ 7 Dec. te Eremantle.
gegeven en die ook onze Kamer, -elet op als waarmede dit StaXornaannnzoëo Prootekcrk- 6 pec. v. Karachi.
hetgeen haar over de2e verkeerekweetie lokkig O»®*»*.
1 imnvlrn«n n 11 T 1, v,
Vancouver.
5 Dec. v. Bermuda.
HollandAustralië Liin.
bekend is, weinig ov» rü^endTooVkSmen: j iëiêmVtTraedT? DTZmper weEhJns s t t 'f
Onze Kamer neemt dan ook de vriiheid 1 werlprnm „iQ c ""'"per wence tnans Serooskerk, t., 6 Dec. te Shanghai.
Uwe Excellentie beleefd, doch dringend! van vel— f- DecembervreugdeOuderkerk, 7 Dec. te Hamburg
te verzoeken den weg" over dén" nfoin'iHi4v *°,en.8ezet, moge een aansporing Zuiderkerk, t„ pass. 7 Dec. Perim.
;^™r!.:eK,0Ver den «sluitoyk zyn om niet langer gelaten ons postleed Holland-Br.tsch-indiè
verkeer met vo^uigen VZrST dra^«' "icrin mo^VeranderTng Fo- Hoogkerk.'t„ 7 Dec. te Suë,
maximum p-ewieht Tj.iv een beperkt men en wel eene zoodanige welke tot Hoitand—West-Afrika
maximum gewicht, zulks in het belang resultaat heeft dat de postzakken
Lijn.
Lijn.
van het wegverkeer
Holland en
ES*? ''es'and—Noord- vervolg behandefd worden^nfet^elfs alsl ReR8€Str°°"1, u pass- 5 Dec- Las Palmag.
4oeh «Ik meer nog S.n daf fe
van de technische onfeilbaarheid der uit
gevoerde werken.
Wij zullen het op hoogen prys stellen
spoedig van Uwe Excellentie te mogen
vernemen tegen welken datum de ge
vraagde openstelling zal plaats vinden,
welk antwoord wy met belangstelling te
gemoet zien.
nog dan dat.
keljjk dat door eenafschridiiV'in de p!ib :dak; 5 Dec- te'Batavia,
hnsspn oio 1 J'leboet
«edfr „iitsjane ongenistheid ten aanzien Daarvoor is in de eerste plaats'i'i'ó'od'za-' - Java—China-Jaran Lijn
fe" Ueln'? 22.' 7. sïïSff
te klein.) geen contact meer tusschen Tjisalalak, 3 Dec. v. Manilla,
passagiers en postzakken bestaat. Als lava—New York Lijn
bovendien dan nog de buschauffeurs wil- City of Corinfn, 6 Dcc. te Belawar
jen bedenken dat deze zakken geen steen- j Menestheus, 4 Dec. v. Singaporer.
kolen bevatten, dan en niet eerder kunnen 1 Sian,ar' 3 Dec- ,e Norfolk
wy voor nagenoeg 100° 0 ervan verzekerd Sima,oer- Pass- 5 Dec. Perim.
zijn dat hetgeen ons wordt gezonden in a ^Snver~Java Pacific-lijn
oorspronkelijken staat zal kunnen worden c-u d Pec'^e Penana-
ontvangen. runnen worden Silverhazel, 5 Dec. v. Batavia.
Silverbeech, 5 Dec. te Calcutta.
DE „P. C. HOOFT" BRANDT WEER.
Op den dag dat men dacht de „P. C.
Hooft" drijvende te krijgen, is opnieuw
brand aan boord uitgebroken. Tusschen
tien uur en half elf sloegen plotseling
weder de vlammen uit het eens zoo trot-
sche zeekasteel. Hoe de brand thans ont
staan is en waar het precies woedde was
hedenmorgen bij het ontvangen van dit
bericht nog niet bekend.
SCHULDBETALINGEN AAN
AMERIKA.
Uit Washington.
De Amerikaansche Staatsecretaris,
Stimson, heeft gisteren de Britsche am
bassadeur te Washington, Sir Ronald
Lindsay de Amerikaansche antwoord
nota overhandigd, die in verzoenenden
toon was gesteld, doch nogmaals aandrong
8p de betaling van den op 15 December
a.s. vervallenden schuldentermijn.
Naar verluidt zijn er geen nieuwe voor
stellen aangegeven ter voorkoming van
eventueele valutamogelijkheden.
ONTPLOFFING IN DE FABRIEK TE
PREMNITZ VAN DE I. G. FARBEN.
Reeds zes dooden geborgen.
Gistermorgen heeft een hevige ontplof
fing de groote fabriek te Premnitz van
de I. G. Farben geteisterd.
De ramp werd veroorzaakt doordat bij
den bouw van een huisje eenige leerlin-
gen een gevulde zuurstofcylinder bij het
vervoer lieten vallen. De onder hoogen
druk staande cylinder ontplofte. De gas
sen, die boven de fabrieksterreinen ble
ken te hangen, verbonden zich met de
vrijkomende zuurstof en vormden een
nieuw explosief mengsel, dat opnieuw
ontplofte. Door den geweldigen druk wer
den alle ruiten van de fabrieksgebouwen
en de gebouwen in den omtrek vernield,
terwyl een muur instorte, waardoor vele
arbeiders onder het vallend gesteente be
dolven werden. Tot nog toe zijn zes doo
den geborgen, doch het aantal slachtof
fers is waarschijnlijk grooter. Vele andere
arb°iders liepen verwondingen op.
Het aantal deoden tot tien ge
stegen.
Van de slachtoffers der ontploffing in
;le zydefabnek der I. G. Farben-Industrie
e I remnitz werden nog vier vermist, die
tt,PUnni°,open bedolven bleken te
1 1 1 bet leven zijn gekomen Het
aantal slachtoffers stijgt hierdoor tot'tien
Van de zes zwaar gewonden verkeeren
'vier in levensgevaar. ^'«.eertn
VEERTIEN MILLIOEN
CRISIS-UITGAVEN IN 1931.
Ten laste van het Leenlngs-
londs 1914.
Thans is verschenen het wetsontwerp
tot verhooging van de begrooting van het
Leeningfonds 1914 voor 1931. Hieruit
blijkt, dat de uitgaven voor den crisis
dienst zijn verhoogd met 14.340.335 gld.
Dit zijn de gelden, die gebruikt zijn voor
nitkeeringen aan verbouwers van suiker
bieten, tarwe, aan de aardappelmeel-
industrie, ten behoeve van bestrijding der
buitengewone werkloosheid, van subsidies
aan werkloozenkassen en van behoeftige
Nederlanders in het buitenland.
Door middel van conversie van nog uit
staande schuldbekentenissen, is de ge
wone dienst met ongeveer hetzelfde be
drag verminderd.
De minister van waterstaat heeft, met
ingang van een nog nader te bepalen
datum, de volgende verlaging van de
reizigerstarieven op de spoorwegen goed
gekeurd:
Enkele reis eerste klastot 150 K.M.
4,25 cent per K.M.; van 150 tot 300 K.M.
3,18 cent per K.M.boven 300 K.M. 1,59
cent per K.M.
Enkele reis tweede klas: tot 150 K.M.
3,25 cent per K.M.van 150 tot 300 K.M.
2,43 cent per K.M.boven 300 K.M. 1.21
cent per K.M.
Enkele reis derde klas: tot 150 K.M.
2,25 cent per K.M.van 150 tot 300 K.M.
1,68 cent per K.M.boven 300 K.M. 0,84
cent per K.M.
De prijzen voor buurtverkeerkaarten
zyn vastgesteld op: eerste klas6,13cent,
tweede klas 4,69 cent en derde klas 3,25
cent per K.M.
Op de gezelschapsbiljetten enkele reis
wordt een reductie van 20 pet. op den
gewonen enkele reisprijs toegekend. De
gezelschapsbiljetten voor tien personen
voor heen en terug zullen kosten: tot
en met 50 K.M. eerste klas 5,66 cent per
K.M.boven 50 K.M. 4,72 cent per K.M.
Voor de tweede klas tot en met 50 K.M.
4,33 cent per K.M.; boven 50 K.M. 3,61
cent per K.M. Voor de derde klas tot en
met 50 K.M. 3 c boven 50 K.M. 2,5
cent per K.M.
De gezelschapsbiijcUcu voor icn minste
25 personen, die de heen- en terugreis
op denzelfden dag afleggen, zullen kosten:
voor de tweede klas tot 50 K.M 3,61 cent
per K.M., boven 50 K.M. 2,88 cent per
K.M. Voor de derde klas tot 50 K.M. 2,5
cent en boven 50 K.M. 2 cent per K.M.
De prijzen voor uitstapbiljetten voor
kinderen, alsmede de bagagepryzen en
de prijzen van rjjwieikaarten worden niet
gewijzigd. Omtrent trajectkaarten en
weekkaarten heeft de directie nog geen
voorstellen bij den minister ingediend.
EEN PARTICULIER PLAN VOOR
EEN VLIEGVELD MET SPORTPARK
NABIJ DEN HAAG.
De vier», corr. van de „Nw. Rott. Crt."
schrijft:
Naar ons wordt meegedeeld is te 's Gra-
venhage een syndicaat gevormd met de
i bedoeling te Rijswijk een vliegveld en
I sportpark te vestigen. Het vliegveld is ge-
dac'bt als aanloophaven voor handelsver
keer, als pied-a-terre voor sportvliegers,
als demonstratieterrein en als luchtvaart
halte voor passagiersverkeer.
Het vliegterrein is gedacht nabij den
nieuwen rijksweg Hoornbrug—Rotter
dam, op ca. negenhonderd meter van de
Hoornbrug, schuin tegenover de Riis-
wyksehe Wielerbaan.
Daap het vliegveld op zichzelf nooit
rendabel gemaakt zou kunnen worden,
lebben de ontwerpers er een sportpark