HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAO 8 DECEMBER 1932. Sport. Wieringen. De openstelling van den afsluitdijk. Radiografisch Weerbericht., Haven van Nieuwediep. Verlaging van de reizigers tarieven van de Nederlandsche Spoorwegen. 1 Rotterdamschr Lloyd. schen in huis wakker maakt? En wist u, dat er kindertjes zijn, die niet in d'r eigen bedje willen slapen? Maar een pongen naast me beweerde bij hoog en by laag, dat Sinterklaas hem toch niet meenam. Zingen dat-ie kon! Hoe het ook zij, er waren er weer heel wat die moesten komen. Maar gek, hè? ze waren heele- maal niet bang voor Sinterklaas. En toen we die afstraffing hadden ge had, kregen we een kindervoorstelling. D'r kwam een photograaf met een kiek- toestel en toen was d'r een boerinnetje, die zou gekiekt moeten worden, maar jon- gejonge, wat kostte dat een moeite, want dat boerinnetje zat heelemaal niet stil. En die stakkerd van een photograaf liep maar heen en weer, telkens als-ie dan zou afdrukken, deed dat boerinnetje weer wat geks. Wat hebben we gelachen! Later is diezelfde meneer aan het goo chelen geweest. Dat was fijn, hij tooverde allerlei dingen uit plaatsen waar ze niet waren. Er was een meisje dat moest een parapluutje vasthouden, dat in een koker werd gedaan. En hoewel we het met onze eigen oogen zagen, dat er niemand aan kwam, bleek het tóch later, toen ze dat paraplu'tje weer moest afgeven, dat er alleen nog maar de baleinen over waren met een paar kleine lapjes, terwijl het omkleedsel de plaats ingenomen had van andere doekjes. En dan dat bankbiljet van 10.dat kwam tenslotte uit een citroen tevoorschijn. Hij goochelde ook met getallen; die moesten worden opge teld en dan stond het product ervan op een lei, die op een tafel op het tooneel lag. Ja, dat was wonderlijk. Toen kregen we „Flippie Flappuit". Flippie was al tien jaar, maar hij zat nog maar in de eerste klas en daar was hij nog trotsch op ook. Wat 'n rare jongen, hè? Hij wist niet eens wanneer Amerika ont dekt was en dom dat hij was! De jongens en meisjes hadden wat een schik met hem. Natuurlijk yo-.yo-de hij. En na Flip pie kwam de poppekast, maar toen was het al bijna acht uur! Denk eens, van half zes af! Of er ook veel te zien en te genieten was! Daar tussch endoor waren de kinderen, j we zeiden het al, op taai-taai en choco- ladereepen getracteerd. St. Nicolaas vond dat er veel meer waren dan verleden jaar, en dat is een gevolg van de toename van klanten van de firma Kannewasser, ondanks de malaise. Als het zoo door; blijft gaan, moet er een zaal worden bij-! gebouwd. Lotte en Alex Wins hadden, evenals verleden jaar, het geheele programma weer verzorgd en uit het bovenstaande ziet u wel, op welke aardige wijze de kleintjes bezig werden gehouden. En u weet het nu: Wilt u gekleed gaan, goedkoop met fatsoen, Ga bij Kannewasser uw inkoopen doen. Zij zijn in hun soort ook de roem van stad Niemand te groot en niemand te min. Ieder koopt daar voor het heele gezin. Ze hebben het gezongen uit volle borst en St. Nicolaas deed mee. Want dat heb ik nog vergeten te zeggen: St. Nicolaas en Zwarte Piet hebben met zijn beiden het geheele feest meegemaakt. En nu is Sinterklaas weer naar Spanje en we zullen afwachten of Flippie het volgend jaar overgaat. En of de Sint dan terugkomt. Door de Kamer van Koophandel en l a- brieken voor Friesland, gevestigd te Leeu- waren, is het volgend schrijven aan en Minister gericht: Reeds eerder, het laatst bij haar schry- ven van 11 Juli IJ., heeft onze Kamer zich tot Uwe Excellentie gewend, teneince aan te dringen op spoedige uitvoering van de verbetering der aansluitingswegen aan den weg over den afsluitdijk der Zuider zee opdat ten tijde, dat de weg over dien dy'k gereed zou zijn, het verkeer over den OPHEFFING KOMBESTELL1XG. Door den Minister van Waterstaat is het volgend schrijven aan de Kamer ge richt inzake de opheffing van ve e kom- bestellingen in verschillende gemeenten. 1 Ten aanzien van de noodzakelijk heid, welke heeft geleid tot der. maatregel inzake beperking van het aantal kombe- stellingen in plaatsen met niet meer dan 5000 inwoners in de kom, moge ik U kort- HET AUTO-ONGELUK BIJ SCHAGEX j Rotteidamschf i Jacatra, u., pass. 6 Dec. Gibraltar. I Jacatra, u., pass. 6 Dec. St. Vincent De toestand van de slachtoffers Tossiej t pass s Dec. Sagres. bevredigend. De toestand van mej. Corrie ten Brugge, die Dinsdagmorgen nog in bewusteloozen toestand naar 't Centraal Ziekenhuis is vervoerd, was Woensdag belangrijk beter. Zij is thans bij kennis en haar pols slaat veel beter. De heer Ero, hoewel nog suf, verkeert heidshalve verwijzen ^Tw^Ea^?'ook "in "een"beteren toestand en is reeds x? eï den hS? fï'haep in staat voedsel tot zich te nemen. Mevr. ^k^r Noit enei^ bezuinH De zuster van mej. Ten Brugge, wier ™ingsmaatregelen bij de Posteryen, Tele- toestand Woensdag reeds bevredigend R'afie ^n^lSaaJingS'"verder'kan^g worden medegedeeld, dijk onbeperkt zou kunnen worden toege- j der Handeiingen der Tweede Kamer dat de auto, volgens verklaring van oog- 'a^en- j i MOU/UW9 mulei- nrs 265 en 266 i getuigen, bijna over de rails heen was, Nu inderdaad de weg over den afsluit-lWiV\m2 on er j^zwaar oni van de met toen hij door den trein werd gegrepen. dyk staat te .worden voltooid, is reeds g?tnt hot aantal uit te voeren De wagen werd met groote kracht door bleken, dat van eene onbeperkte toelating betrekking tot het van het verkeer over den dyk nog geen sprake kan zijn, omdat de aansluitende weg op Wieringen en de weg Zurich Hariingen nog niet gereed zijn. Speciaal laatstgenoemde weg zou in zijn tegenwoor- digen toestand het te verwachten verkeer niet kunnen verwerken. Blijkens het ant woord van Uwe Excellentie d.d. 18 Aug. j.1. op ons bovengenoemd schrijven zijn de onderhandelingen met het waterschap, dat den weg ZurichHariingen in beheer heeft, nog niet tot een goed einde gebracht. Niet zonder verwondering hebben wij daarvan kennis genomen, daar de situatie thans feitelijk nog is, dat nu het hoofd-1 gebrachte correspondentie in de le bestel- werk oa tal van ifren B«d ik kekomen, I Uw aldaar wordt de bed«U. kombestellingen maatregelen voor bepaal-een hek geslingerd en kwam vervolgens de plaatsen af te wijken. onder aan den spoordijk terecht. Het 3. Zooveel mogelijk wordt bevorderd, i mag wel een wonder heeten, dat de ïn- da't in de le bestelling een zoo groot mo-zittenden nog in leven zijn. gelijke hoeveelheid correspondentie wordt' «Alkm.Crt.« opgenomen. Zoo is met ingang van 3 Oc- J tober j.1. overgegaan tot invoering van een autodienst Alkmaar—Den Helder in aan sluiting op den reeds bestaanden nacht- autodienst Amsterdam—Alkmaar waar door in de tot het ressort van Uwe Kamer behoorende plaatsen Den Helder, Den Burg (Texel) e. a. de met nachtposttreinen uit het Noorden en Zuiden des lands aan het volle gebruik daarvan voorloopig niet regeling heeft voorts voor Schagen het kan worden gemaakt, omdat bijkomstigegevolg, dat de le bestelling aldaar pi. m. ENGELAND—OOSTENRIJK 4—3- Kota Agoenog, 7 Dec. v. Batavia. Kota Nopan,, t., 7 Dec. v. Port Said. Tapanoeli, t.„ pass. 6 Dec. I inisterre. Sibajak, u., 6 Dec. v. Gibraltar. Tosari, t., pass. 6 Dec. Finisterre. Soekaboemi, 6 Dec. v. R'dam. Garoet, 7 Dec. v. Hamburg. Indrapoera, t., 7 Dec. v. Colombo. Kota Pinang, u., 7 Dec. te Antwerpen. Rotterdam—2uid-Amerika Lijn Alphacca, 6 Dec. v. R dam. Alcyone, t., 5 Dec. v. Santos. Stoomvaart-Mij. Oceaan. Aeneas, 6 Dec. v. Colombo. Agamemnon, 6 Dec. te Dairen. Achilles, 4 Dec. te Vladiwostock. Alcinous, 6 Dec. v. Belanwan. Polyphemus, 6 Dec. v. Belawan. Deucalion, 6 Dec. te Hongkong. Dolius," pass. 6 Dec. Gibraltar. Diomed, 6 Dec. v. Singapore. Eurybates, 5 Dec. v. Singapore. Hector, 7 Dec. v. R'dam. Medon, 7 Dec. te Port Said. Philoctelus, 5 Dec. te Casablanca. Clytoneus, pass. 5 Dcc. Gibraltar. M.vrmidon,, 5 Dec. te Hamburg. Peisander, 4 Dec. te Swansea. Teucer, 5 Dec. v. Genua. Emzetco Lijn. Jonge Anthony, 7 Dec. te R'dam. Jonge Jacobus, pass. 5 Dec. Gibraltar, jonge Elisabeth. 3 Dec. v. Arzew. 461e 1 i-w* 1 olu 1 LKiJ (Niet officieel) Trekking van Woensdag 7 December 1!!; 2e klasse 3e l(]st IIOOUi: PRIJZEN NOS. 1881 en 18648 elk f 1500.—. Nos 9809 en 16098 elk f 1000.—. No 10316 f 400. Nos 12382 13351 en 14015 elk f 200.—, 2443 4542 5143 5927 10286 12578 en f 100. prUzcn van f 35 102 104 131 140 183 423 430 574 580 618 833 952 953 1044 1065 1301 1307 1337 1352 1358 1482 1618 1666 1669 1766 1928 1992 2039 2117 2167 2336 2345 2353 2362 2397 19 358 774 1163 463 1867 J220 2405 3701 3948 1274 .1767 1062 1328 4003 j028 >432 693 6199 ,534 1909 336 ,739 ,069 1495 1826 1075 1545 JB25 9846 31 393 797 1164 1467 1926 2297 2468 2707 2976 3392 3802 4124 4341 4646 5137 5445 5724 6230 6566 7082 7341 7757 8143 8519 8847 9088 9563 2573 2789 3004 3487 3868 4177 4345 4738 5159 5506 5764 6276 6562 7108 7355 7803 8147 8572 8871 9282 0631 9859 2586 ■2839 3029 3576 3998 4181 4401 4748 5286 5550 5785 6302 6587 7146 7397 7970 8178 8587 8899 9409 9633 9922 2607 2610 2651 2848 2853 2870 3048 3060 3122 3587 3636 3694 4031 4035 4036 4192 4233 4264 4405 4443 4504 4750 4956 4980 5352 5353 5413 5555 5593 5656 5822 5937 6048 6319 6392 6492 6644 0673 6731 7169 7196 7231 7478 7496 7513 (977 7980 7985 8286 8376 8397 8311 8616 8753 8940 8946 9033 9434 9503 9523 9652 9694 9767 9999 10014 10032 Engeland handhaaft zich als „Kam- jonge Johanna,, 6 Dec. Ouessant gep pioen van Europa met weinig over tuigende cijfers. De gisterenmiddag op Stamford Bridge (Londen) gespeelde voetbalwedstrijd tus- tt.au «urutu gcuiaottv, t «xrrW knn nitrann dan voor- schen de vertegenwoordigende ploegen (be- werkzaamheden, die als dien tyd waren te30 minuten eeider kan uitgaan aan voor roepsspelers) van Engeland en Oostenrijk is voorzien, niet tijdig gereed gemaakt zy'n. !dien net geval was. I geëindigd in een 4—3 overwinning voor de Ai zou echter het zware verkeer voor-1 4. In verband met het onderzoek naariets beter speiende Engelschen. Er bestond Va/winndoph loopig van de korte verbinding te land de mogelykheid van invoering van den enorme belangstelling voor „dè match van het Medegedeeld door het Kom Nederlandscb tusschen Friesland en Noord-Holland geen 1 sub 3 bedoelden autodienst werd de beant-1 seizoen"; pl.m. 50.000 toeschouwers, o.w. Meteorologisch Instituut te de Bilt. tt... u-uPrins George van Engeland, omzoomden het speelveld. Zooals Hugo Meisl, de bekende Naar waarnemingen verricht in den morgeft van 8 December. gebruik kunnen maken het voornemen woording van Uw sehryven eenigen tijd was om het lichtere verkeer over den dijk aangehouden, toe te laten, (zij het dan „op eigen risico"), zoodra de aanleg van den weg op den Af sluitdijk gereed zou zijn. Nu is evenwel dezer dagen de mededee- ling in de pers verschenen, dat de afsluit dijk voorloopig voor alle verkeer geslo ten zal bliiven. Als reden daarvoor wordt opgegeven, dat de weg over den dyk ge reed gekomen is en dat nu een druk ver- ALS DE PAKJESREGEN OP WIERINGEN NEDERDAALT. Öostenrijksche expert reeds vóór den wed strijd zeide: Onze jongens zullen iets te langzaam blijken en derhalve verliezen, is het ook uitgekomen. Vóór de pauze, toen de En- Hoogste stand 775.1 te Thorshavn. Laagste stand 747.8 te Coruna. Verwachting: Zwakke tot matige N.O. tot O. wind, gelsche spelers fit and well waren, waren zij nevelig tot half bewolkt, weinig of geen steeds een paar meter vóór op hun tegen- neerslag, temperatuur om het vriespunt, standers. Zij waren in deze 3 kwartier ook absoluut meer aanvallend, welk overwicht zij -1 uitdrukten door 2 doelpunten van den Black- pool-midvoor Hampson. Een belangrijke voorsprong! De tweede helft bood een meer JÖZD DOtO UOUV 10QOO J107 10258 10265 10289 10350 10364 10382 3442 10463 10503 10522 10545 10580 10615 J743 10789 10824 10845 10886 10925 10945 1011 11020 11071 11147 11150 11230 11292 1458 11472 11514 11558 11645 11646 11767 1830 11851 11853 11891 11930 11961 12004 2037 12099 12133 12332 12346 12365 12386 2437 12450 12490 12496 '2610 12671 12781 2895 12965 12967 12969 13072 3084 13158 3233 13266 13286 13466 13543 13551 13604 3668 13678 13752 13770 13772 13810 13836 3917 13926 13945 13985 14004 14052 14174 4217 14230 14264 14329 14386 14405 14493 4556 14580 14624 14716 14721 14739 14794 ,4850 14860 14872 14891 15018 15032 15045 15069 15094 15112 15178 15226 15249 15279 15435 15474 15562 16566 15687 15711 IBJ35 ■5788 15808 15826 15829 15852 15856 15867 15895 15906 15932 15994 16010 16050 10054 1R197 1fi207 16234 16246 16405 16420 16503 16594 16601 16618 16631 16782 16785 16796 16839 16861 16864 16907 16946 17002 17113 17917 17942 17416 17471 17524 17525 17563 17600 17615 17706 17831 17958 17978 18151 iooco i0979 18388 18470 18525 18531 18jb7 if657 18691 18712 187M 18776 18790 18865 18887 18891 18939 18954 19014 19184 19203 10271 19315 19452 19465 19468 19482 19520 19531 19627 19634 19677 19742 19749 19854 20071 20087 20110 20133 20177 20209 20225 20271 20317 20335 20424 20425 20489 20490 20636 20722 20800 20807 20844 20856 20888 Verbeteringen 7- u""* m.z. 18"7 207'. 314 69b 114b 1391 1857 219' 2391 266 2905 3180 375S 4041 430t 450 4698 5420 5689 6129 651b 684. (29b (57l 1013 8437 378' 9072 053 )8U 100b '041 1060'. 1090. (142. 11761 1202 1242 1282 1318: 1365'. 1391' 142C 14551 14817 15049 15291 1575! 15883 16121 16519 16829 17151 17691 18224 18612 18877 19252 19525 20046 20267 20550 1486, gelijkopgaande strijd, tengevole van het feit, Wü Wierin2crs en Wierin a6r^ uit P0O1_miilvuur .nampsun. ccn L>cxau&i.ij%.c Burgerlijke Stand van Den Helder keer te verwachten is en hierop is vooral hoofde van ons beroep onderscheiden ons, lelbWgaande^tr^ "et "feit v fi en 7 Dec 1932 de toes.wrs.eK „ver Weringen, die ver- ook „„„„eer het t vieren het Sint V™ 6 7 l93Z beterd moet worden, niet berekend. Nicolaasfeest betreft, in niets van onze waren. Het werd 2—1, doch een vrije sohop nwncDTPGl l\A/n- K Arkerman en Ook rs het dykhchaam zelf nog met vol- broeders en zusters elders. Alleen men even buiten het strafschopgebied leverde ONDER I KOU WD. K. Ac doende gedroogd en ingeklonken en bo- merkt hier niets van die ongewone drukte Eng, een derde doelpunt op. De Donau- G. E. J. Reus; J. L. Rathman en ri. oei- vendien is er nog niet voldoende ver- op straat welke de steden zoo kenmerkt, menschen gaven niet op, zoo wist Sindelar derbeek: W. A. Agema en A. H. Saenger; lichting. wjj vieren het feest van den goed- na schitterend solo'en den stand op 3—2 te t yj Rommets en G. Flerie; L. Quist en Van eene openstelling nog gedurende heiligman binnenshuis waarbij voor velen j APT\nVn u? sPeelv.f.ld- p M Hooqesteqer; W. L. Wieteler en H. deze maand voor licht verkeer, dus vooririfi „r00tcte attractie wel ig de nntvanoct Cr?oks (Derby) bracht zijn team in veilig- tri ivi. noogesieger. vv. v R particuliere personenauto's 0. a., zal dus de openine) van de pakketten welke 1 held e" a,hoejve'. het v,if minuten voor tijd Noot; G. v. d. Luit en NL j niet* komen .„„-f opening) van ae pakketten welke nog 4_3 werd mt een corner, liep de Engel- j-j. C. Boon en W. Teermk. n;( „„„ni0,nr, ons van verre per post of per sche overwinning geen gevaar meer door uit- bencht heeft met nagelaten in het sp0or heeft willen zenden. Het zjjn spe-stekend verdedigen van het trio: Hibbs; district onzer Kamer groote teleurste.hng Cjaaj de postpakketten welke wij, meer Goodall en Blenkensop. te wekken, want men had zich iee,.s \ei- dan de andere( aan een nadere beschou- de Duitschers excelleerden doelman b t .p00^ wing hier zouden willen onderwerpen en ntt VeiKeei nmrlnt Hp ?nrc F Vflfl rl o tror7onHiri rr GETROUWD: G. Mosterd en M. Schendelaar; I. Hertog en J. v. d. Hert. OVERLEDEN: J. Kant. 7 dagen; zou moeten wachten op het gereedmaken van de aanshiitingswegen in Noord-Hol land en Friesland. Naast teleurstelling heeft dit bericht KAMER VAN KOOPHANDEL. Ledenvergadering der Kamer v. Koop handel en Fabrieken voor Holland's Noor derkwartier, op Dinsdag 13 December 1932, des namiddags ten 2 ure in het stad huis te Alkmaar. Agenda: 1. Opening. 2. Notulen van de ledenvergadering do. 12 October 1932. 3. Ingekomen stukken; waaronder: Adres van de Alkm. Vereen, voor den Handeldryvencen en Ind. Middenstand in zake de voorgestelde opheffing der Arr. j Rechtbank te Alkmaar. (Het Bureau stelt voor dit adres voor kennisgeving aan te nemen). Adres van de K. v. K. te Leeuwarden inzake verkeer over den Afsluitdijk. Het adres werd ter kennisneming aan de Kamer gezonden en het Bureau stelt voor het aldus aan te nemen. Dito inzake verzending van postpak ketten. Het Bureau stelt voor ook dit1 adres voor kennisgeving aan te nemen. Schrijven met bijlagen van de Ned. Or ganisatie voor de Internationale Organi- satie van Koophandel betreffende de in 1933 te Bern te houden Internationale Spoorwegconferentie. (Op voorstel van het lid van den Spoorwegraad, den heer M. A. Kolster. werd door de Kamer geant woord, dat zii ten aanzien van het inter nationaal verkeer geen bepaalde voorstel len voor dit congres heeft). Antwoord van het College van B. en W. te Alkmaar op het adres der Kamer be treffende de storing in de electrische stroomvoorziening op 8 October j.1. Het Bureau stelt voor dit antwoord voor kennisge" ing aan te nemen. Bericht van den Minister van Economi sche Zaken en Arbeid, dat de d,oer de Ka mer gevoteerde subsidies over 1933 zijn goedgekeurd. Schrijven van den Minister van Water staat inzake de opheffing van vele kóm- bestellingen in verschillende gemeenten van het District der Kamer. Het Bu reau stelt voor het schrijven voor kennis geving aan te nemen. 4. Oauserie van den heer H. de Raat inzake het wetsontwerp Weeldebelasting. 5. Verslag omtrent de vergadering der Vereeniging van Westfriesche Gemeen tebesturen met de Kamers van Koophan del en middenstandsvereenigingen inzake <den nood der middenstandsbedriiven in de tuinbouwstreken. (Afschrift hierbij voor de leden. Toelichting van den heer H. de Raat). 6. Uitgegane stukken, waaronder: Adres der Kamer, gericht aan de Ilde Kamer der Staten-Generaal. waarin het behoud der Arr. Rechtbank te Alkmaar wordt bepleit. 7 Rondvraag. 8. Sluiting. trouwd gemaakt met de gedachte, dat zoo- wjng bjer zouden willen onderwerpen en j Hielen en 1.buiten Vogl; de overwinnaars had dra de weg bereed zou zyn, het verkeer wel omc]at de zor„ van de verzending den hun sterkste spelers in de 3 genoemde Wed. G. Boogaard. 69 j. met personenauto's over den dijk zou kun- prvail i,prnt,r hii Tnnto Pna riio <Tn«rio iverdedisers en den beroemde Arsenal-speler nen plaats vinden, terwyl het zwaarder ta„tp flip w- Jack. Scheidsrechter was Joh. Langenus, de verkeer met autobussen en vrachtauto's ÏÏTn BeIfsch= "ack dit sebied' die streng oP- vene weinig goed heelt kunnen doenj trad en feilloos floot. (immers de verzending ging vroeger toen de afsluitdijk nog niet'daar was per post boot veel sneller!) en zoo zij zich al in tevens weder ongerustheid gewekt. Door „Lin"m ri! bekeeren' bee' ^eel de mededeeiingen in de pers betreffende lafzii ëedTm deed technische gebreken, die aan de kunst- Het is sedert iaren 'de gewoonte dat de werken zioh zouden hebben geopenbaard, j ,;l f oonte dat de was ongerustheid ontstaan, die is wegge- a 1 icolaaspakketten met een speciaal nomen door het krachtig dementi van de daafv,°?r gecharterde personenauto by de Stoomvaart M.j Nederland, zijde van ce Directie der Zuiderzeewerken, 'gelukkige» ontvangers te Oost-Wierin- Chr Huygens t pas». 5.Dec. Per.m. Het jongste bericht wordt in breede krin- Z™ werfe" bezorfd.' daar de toevloed Tajadoenw Dec^ w Adam. gen daarom als alarmeerend beschouwd als reSeI te Sr00t is om per rywiel in Johan de Witt u., 6 Uec. te Port Said. gen Uddxom ais aiarmeerena Descnouva, nrt„| mnoeliikpn tiirl te wnrdpn ifcrp- Tabinta,, t., 5 Dec. te Suez. omdat immers het drukke verkeer, dat ™°8elflKen 'yd te oiden atge j Tawali, ,6 Dec. v. A'dam. thans als reden voor de voorloopige slui- werkt- In zooverre liet «tante» zich dus j Kq- Ned Stoomboot Maatschappij. ting van den weg over den dijk wordt aan- vf" baap goede zyde kennen en treft den Ariadnej 7 Dec te pa]ermo. gegeven, ook was te voorzien ten tijde, dat P'^tselijken bestellersdienst geen blaam. Ajax> 6 Dec te Bona. bekend gemaakt werd, dat voorloopig al- j.1} m ec^^er in Jiet traject hetwelk j Berenice, 7 Dec. te Valencia. leen licht verkeer zou worden toegelaten zendingen per autobus moeten afleg-Ganymedes, 7 Dec. te Istanbul. Onze Kamer ver wondert dit bericht in gen van Den Hel(ier naar, laat ons als Mars, 7 Dec. te IJmuiden. zooverre dat daarin wordt vermeld dat de pi"dPunt maar den Oever nemen. Wie Theseus, 7 Dec. v. Adam dyk nog niet voldoende zou zijn gedroogd "u mocbt denken dat in deze dagen van B^skooo' t ^Dec v tnnno en ingeklonken, daar wy destijds, alvorens hoogconjuctuur by de Posteryen speciale rëuiëë u Vi Der V \iVdrir aan te dringen op het leggen van een maatregelen met betrekking tot het ver- j H®be 6 Dec v. Bari'. spoorlijn over den dijk (ons schrijven d.d. voeren van poststukken naar Wieringenirene'; pass. 6 Dec. Gibraltar. 2 Juni 1929 aan Uwe Excellentie), naar zlJn getroffen, heeft het mis. De Poseidon, u., 6 Dec. te Gorgetown. deze aangelegenheid een onderzoek heb- P°slzakken worden met dezelfde non-1 Ulysses, 6 Dec. te Constanza. ben ingesteld, waarbij van de zijde van de chalance door sommige buschauffeursin Directie der Zuiderzeewerken te 's-Gra- de wagens geplaatst (lees gesmeten) als venhage ons de meöedeeling gewerd, dat dusverre. zoodra de dijk gereed zou ziin ook de weg AIs reSel worden meer personen in de p klaar zou zijn, geschikt om direct daar- b!ls geladen dan aangegeven en boven- Lu"°' 5 DecV'tp Gdtni-. over alle verkeer (dus zeker alleen licht di('" wettelijk toegestaan, doch dit schijnt Nero 5 E)ec te V{iam verkeer) toe te laten. Deze mededeeling is te Wieringen geoorloofd te zijn, tyijl daarop ons later, bü een van de geregelde bezoe- niet °f althans niet voldoende door de ken, welke onze Kamer aan de Zuiderzee- betrokken autoriteiten wordt gelet. Wij werken heeft gebracht, desgevraagd doorbehoeven u niet te vertellen lezer waar den ons begeleidenden hoofdingenieur na- de zitplaatsen zijn van het teveel aan drukkelyk bevestigd. reizigers, natuurlijk op de postzakkenJ'Trifon, Dec. te Savona. Wat de nog niet voldoende verlichtingWij behoeven u ook niet te verteilen dat X csta' 5 H,aji A van den weg over den dijk aangaat, wil j niet alle passagiers bij in- en uitstappen L, c, A f °n w i het ons voorkomen, dat, vooral waar de deze postzakken behandelen als een zeker £ntSnd"u pass s Dec Oue'sslnt weg uitdrukkelijk „op eigen risico" wordt iets 111 een glazen omhulsel. By velen is Waterland t 6 Dec v Santos bereden, evenals overal de weggebruikers de blijde aangevangen Sinterklaasavond KonPake>vaar)maatschappij zelve voor hun eigen behoud zullen zorg- er een van teleurstelling geworden van- Houtman, 5 Dec. te Batavia dragen, cat de lichtinstallaties aan hun w?ge de gebroken en beschadigde surpri- vervoermidcel zoodanig is, dat zy ook bij ses welke werden uitgepakt. Denk nu niet duisternis behoorlijk kunnen rijden. dat dit alleen thans het geval is geweest. In verband met hetgeen hierboven is,De ondervinding heeft hier n.1. geleerd' Iflr VAVPn GT£»l*-rQr>Vi+ ofoH av»>« t.-.-.tt», -.11 Van Renselaer, t., 6 Dec. v. Lissabon Brion, 6 Dec. te A'dam. Hermes, 6 Dec. te A'dam. Iris, 6 Dec. te A'dam. Oranje Nassau, 4 Dec. v. Curacno Orestes, 5 Dec. v. Algiers. Orpheus, 7 Dec. te A'dam. Stella, 6 Dec. te R'dam. Titus, 3 Dec. v. P. Barrios. Dec. 1932. Aangekomen van Huil en vertrokken naar Hariingen het Duitsche s.s. „Margot". Aangekomen van Danzig en bestemd voor de Wieringermeer de Duitsche motorschoe ner „Charlotte Grappdorf". Aangekomen van Denemarken de motor- kotter „Jürgenson", geladen met paling. Aangekomen van Hariingen en vertrokken naar Londen het Eng. s.s. „Leeuwarden". N. Holland, 5 Dec. te Sydney. Tasman. 6 Dec. te Kaapstad. Van Spilbergen, 5 Dec. te Batavia. HollandAfrika Lijn. naar voren gebracht, stelt onze Kamer er,dat men slechts weinig onbeschadigdélK!ipfoptein' 4 Dec- v- Port Natal. prys op, voor zoover noodig, uitdrukkelijk poststukken (brieven van 20 gram uit- Nieuwkerk, 6 Dec. te Hamburg, te verklaren, dat zii steeds het volste ver-gezonderd) ontvangt. Met de verzendim? :",rinRfonte,n> V 6. Dec. v. Genua, trouwen heeft gehad in de techniek van van stukken naar buiten Wieringen kan n- m i H°'land-A™nka Lijn. de Zuiderzeewerken en dat haar vertrou- het moeilijk anders zijn. De oorzaak be- v!.)S 6 n7' Port,and (°rc)' wen daarin ook thans nog ongeschikt is, hoeft niet ver te worden gezocht De K& n°' Pa?ama- Reden waarom zy betreurt, dat door degevolgen kunnen ook niet uitblijven als1 Drechtdijk 7 Dec! v' Li'ndën° JerkJannK'd®t de afsluitdijk men zich nu reeds jaren dagelijks ervan Murillo. 6'Dec. v. Seattle. Rerechtvaardigde verwachtin- kan overtuigen hoe op genoemd traiect Delftdijk,, 6 Dec. v. Londen, g m voorloopig voor alle verkeer geslo-de aan de Posterijen toevertrouwde eigen- Lochkatrine,, 5 Dec. te Van ten zal b.nven, de schyn wordt gewekt als dommen van derden worden be- neen mis- Lochmonar zouden daarvoor andere redenen bestaan handeld. Mogen wij Wieringers niet ian ais ie welke in de pers daarvoor zyn aan- spraak maken op dezelfde goede zortran Aldebaran, u„ 7 Dec. te Eremantle. gegeven en die ook onze Kamer, -elet op als waarmede dit StaXornaannnzoëo Prootekcrk- 6 pec. v. Karachi. hetgeen haar over de2e verkeerekweetie lokkig O»®*»*. 1 imnvlrn«n n 11 T 1, v, Vancouver. 5 Dec. v. Bermuda. HollandAustralië Liin. bekend is, weinig ov» rü^endTooVkSmen: j iëiêmVtTraedT? DTZmper weEhJns s t t 'f Onze Kamer neemt dan ook de vriiheid 1 werlprnm „iQ c ""'"per wence tnans Serooskerk, t., 6 Dec. te Shanghai. Uwe Excellentie beleefd, doch dringend! van vel— f- DecembervreugdeOuderkerk, 7 Dec. te Hamburg te verzoeken den weg" over dén" nfoin'iHi4v *°,en.8ezet, moge een aansporing Zuiderkerk, t„ pass. 7 Dec. Perim. ;^™r!.:eK,0Ver den «sluitoyk zyn om niet langer gelaten ons postleed Holland-Br.tsch-indiè verkeer met vo^uigen VZrST dra^«' "icrin mo^VeranderTng Fo- Hoogkerk.'t„ 7 Dec. te Suë, maximum p-ewieht Tj.iv een beperkt men en wel eene zoodanige welke tot Hoitand—West-Afrika maximum gewicht, zulks in het belang resultaat heeft dat de postzakken Lijn. Lijn. van het wegverkeer Holland en ES*? ''es'and—Noord- vervolg behandefd worden^nfet^elfs alsl ReR8€Str°°"1, u pass- 5 Dec- Las Palmag. 4oeh «Ik meer nog S.n daf fe van de technische onfeilbaarheid der uit gevoerde werken. Wij zullen het op hoogen prys stellen spoedig van Uwe Excellentie te mogen vernemen tegen welken datum de ge vraagde openstelling zal plaats vinden, welk antwoord wy met belangstelling te gemoet zien. nog dan dat. keljjk dat door eenafschridiiV'in de p!ib :dak; 5 Dec- te'Batavia, hnsspn oio 1 J'leboet «edfr „iitsjane ongenistheid ten aanzien Daarvoor is in de eerste plaats'i'i'ó'od'za-' - Java—China-Jaran Lijn fe" Ueln'? 22.' 7. sïïSff te klein.) geen contact meer tusschen Tjisalalak, 3 Dec. v. Manilla, passagiers en postzakken bestaat. Als lava—New York Lijn bovendien dan nog de buschauffeurs wil- City of Corinfn, 6 Dcc. te Belawar jen bedenken dat deze zakken geen steen- j Menestheus, 4 Dec. v. Singaporer. kolen bevatten, dan en niet eerder kunnen 1 Sian,ar' 3 Dec- ,e Norfolk wy voor nagenoeg 100° 0 ervan verzekerd Sima,oer- Pass- 5 Dec. Perim. zijn dat hetgeen ons wordt gezonden in a ^Snver~Java Pacific-lijn oorspronkelijken staat zal kunnen worden c-u d Pec'^e Penana- ontvangen. runnen worden Silverhazel, 5 Dec. v. Batavia. Silverbeech, 5 Dec. te Calcutta. DE „P. C. HOOFT" BRANDT WEER. Op den dag dat men dacht de „P. C. Hooft" drijvende te krijgen, is opnieuw brand aan boord uitgebroken. Tusschen tien uur en half elf sloegen plotseling weder de vlammen uit het eens zoo trot- sche zeekasteel. Hoe de brand thans ont staan is en waar het precies woedde was hedenmorgen bij het ontvangen van dit bericht nog niet bekend. SCHULDBETALINGEN AAN AMERIKA. Uit Washington. De Amerikaansche Staatsecretaris, Stimson, heeft gisteren de Britsche am bassadeur te Washington, Sir Ronald Lindsay de Amerikaansche antwoord nota overhandigd, die in verzoenenden toon was gesteld, doch nogmaals aandrong 8p de betaling van den op 15 December a.s. vervallenden schuldentermijn. Naar verluidt zijn er geen nieuwe voor stellen aangegeven ter voorkoming van eventueele valutamogelijkheden. ONTPLOFFING IN DE FABRIEK TE PREMNITZ VAN DE I. G. FARBEN. Reeds zes dooden geborgen. Gistermorgen heeft een hevige ontplof fing de groote fabriek te Premnitz van de I. G. Farben geteisterd. De ramp werd veroorzaakt doordat bij den bouw van een huisje eenige leerlin- gen een gevulde zuurstofcylinder bij het vervoer lieten vallen. De onder hoogen druk staande cylinder ontplofte. De gas sen, die boven de fabrieksterreinen ble ken te hangen, verbonden zich met de vrijkomende zuurstof en vormden een nieuw explosief mengsel, dat opnieuw ontplofte. Door den geweldigen druk wer den alle ruiten van de fabrieksgebouwen en de gebouwen in den omtrek vernield, terwyl een muur instorte, waardoor vele arbeiders onder het vallend gesteente be dolven werden. Tot nog toe zijn zes doo den geborgen, doch het aantal slachtof fers is waarschijnlijk grooter. Vele andere arb°iders liepen verwondingen op. Het aantal deoden tot tien ge stegen. Van de slachtoffers der ontploffing in ;le zydefabnek der I. G. Farben-Industrie e I remnitz werden nog vier vermist, die tt,PUnni°,open bedolven bleken te 1 1 1 bet leven zijn gekomen Het aantal slachtoffers stijgt hierdoor tot'tien Van de zes zwaar gewonden verkeeren 'vier in levensgevaar. ^'«.eertn VEERTIEN MILLIOEN CRISIS-UITGAVEN IN 1931. Ten laste van het Leenlngs- londs 1914. Thans is verschenen het wetsontwerp tot verhooging van de begrooting van het Leeningfonds 1914 voor 1931. Hieruit blijkt, dat de uitgaven voor den crisis dienst zijn verhoogd met 14.340.335 gld. Dit zijn de gelden, die gebruikt zijn voor nitkeeringen aan verbouwers van suiker bieten, tarwe, aan de aardappelmeel- industrie, ten behoeve van bestrijding der buitengewone werkloosheid, van subsidies aan werkloozenkassen en van behoeftige Nederlanders in het buitenland. Door middel van conversie van nog uit staande schuldbekentenissen, is de ge wone dienst met ongeveer hetzelfde be drag verminderd. De minister van waterstaat heeft, met ingang van een nog nader te bepalen datum, de volgende verlaging van de reizigerstarieven op de spoorwegen goed gekeurd: Enkele reis eerste klastot 150 K.M. 4,25 cent per K.M.; van 150 tot 300 K.M. 3,18 cent per K.M.boven 300 K.M. 1,59 cent per K.M. Enkele reis tweede klas: tot 150 K.M. 3,25 cent per K.M.van 150 tot 300 K.M. 2,43 cent per K.M.boven 300 K.M. 1.21 cent per K.M. Enkele reis derde klas: tot 150 K.M. 2,25 cent per K.M.van 150 tot 300 K.M. 1,68 cent per K.M.boven 300 K.M. 0,84 cent per K.M. De prijzen voor buurtverkeerkaarten zyn vastgesteld op: eerste klas6,13cent, tweede klas 4,69 cent en derde klas 3,25 cent per K.M. Op de gezelschapsbiljetten enkele reis wordt een reductie van 20 pet. op den gewonen enkele reisprijs toegekend. De gezelschapsbiljetten voor tien personen voor heen en terug zullen kosten: tot en met 50 K.M. eerste klas 5,66 cent per K.M.boven 50 K.M. 4,72 cent per K.M. Voor de tweede klas tot en met 50 K.M. 4,33 cent per K.M.; boven 50 K.M. 3,61 cent per K.M. Voor de derde klas tot en met 50 K.M. 3 c boven 50 K.M. 2,5 cent per K.M. De gezelschapsbiijcUcu voor icn minste 25 personen, die de heen- en terugreis op denzelfden dag afleggen, zullen kosten: voor de tweede klas tot 50 K.M 3,61 cent per K.M., boven 50 K.M. 2,88 cent per K.M. Voor de derde klas tot 50 K.M. 2,5 cent en boven 50 K.M. 2 cent per K.M. De prijzen voor uitstapbiljetten voor kinderen, alsmede de bagagepryzen en de prijzen van rjjwieikaarten worden niet gewijzigd. Omtrent trajectkaarten en weekkaarten heeft de directie nog geen voorstellen bij den minister ingediend. EEN PARTICULIER PLAN VOOR EEN VLIEGVELD MET SPORTPARK NABIJ DEN HAAG. De vier», corr. van de „Nw. Rott. Crt." schrijft: Naar ons wordt meegedeeld is te 's Gra- venhage een syndicaat gevormd met de i bedoeling te Rijswijk een vliegveld en I sportpark te vestigen. Het vliegveld is ge- dac'bt als aanloophaven voor handelsver keer, als pied-a-terre voor sportvliegers, als demonstratieterrein en als luchtvaart halte voor passagiersverkeer. Het vliegterrein is gedacht nabij den nieuwen rijksweg Hoornbrug—Rotter dam, op ca. negenhonderd meter van de Hoornbrug, schuin tegenover de Riis- wyksehe Wielerbaan. Daap het vliegveld op zichzelf nooit rendabel gemaakt zou kunnen worden, lebben de ontwerpers er een sportpark

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 6