/2.5 uur Sterret/jd ILLUSIE. ,a (alplia van den Lier; helderheid: .1; parallaxis 0".124; afstand 28 ut jaren 280 billioen km); laag in t Z.O.: Spica (alpha van de Maagd; Iderheid: lm.2; parallaxis: 0".014; 1 sand 230 lichtjaren 2300 billioen km). 's Avonds 10 uur (begin April 11 u-, eind April 9 u.) staat de Groote Beer in het zenith. Orion en de Groote Hond zijn in het Westen ondergegaan. Bo ven aan den Westerkim ziet men het totale licht, door het stelsel in onze richting uitgezonden, verminderd. De tijdsduur der eclips 9u45m is de tijd dien de begeleider noodig heeft om voor den schijf der hoofd ster te passeeren. In het N.O. ziet men Daneb (alpha van den Zwaan; helderheid lm.3; pa rallaxis 0".005; afstand 650 lichtjaren 6500 billioen km) en Wega- In het Oosten vindt men Hercules, de Noor- II NEVELVLC X STERRENH. 2 DUBBELSTER O VERANDERLIJKE STl ♦•STER OER 1125 6R. STER DER 35 GR.OFZWAIMER II NEVELVLEK X STERRENHOOP -WIP S DUBBELSTER O VERANDERLIJKE 3T. STER DER IS2f GROOTTE (•STER DER J JGROOTTE OF ZWAKKER Prooyen (alpha van den kleine Hond; helderheid: Om.5; parallaxis: 0".30; afstand 11 lichtjaren 110 billioen km), Castor en Pollux van de Twee lingen en Capella van den Wagenman. In het Noord-Oosten vindt men het sterrebeeld Perseus, waarin de veran derlijke ster Algol, /an alle verander lijke sterren is Algol het gemakke lijkst waar te nemen. Gewoonlijk is de helderheid 2m.2. Om de 68,816 uren bereikt de hel derheid een minimum van 3m.5. De helderheidsverminderipg duurt 4u53m, de daarop volgende helderheidstoena me eveneens 4u53m. Daarna blijft de helderheid gedurende 59 uren con stant 2m-2, waarna opnieuw de helder- heidsVermindering begint. Algol is een spectrocopische dub belster. Ook in de grootste kijkers kan de ster niet als meervoudig gezien worden. Dat zij echter meervoudig is, blijkt uit de verplaatsingen, die de spectraallijnen van het spectrum on dergaan. De begeleider is donkerder dan de hoofdster en wentelt zoodanig om deze, dat zij eenmaal in de 68.816 uren een deel van het licht van de hoofdster onderschept. Hierdoor wordt der-Kroon, de Slangendrager en de Slang. In het Zuiden de Waterslang, de Raaf en de Beker. Op verzoek van eenige lezeressen en lezers deelen wij nog mede wat de be- teekenis is van de tijdsopgave van het Sterrekaartje. De kaartjes zijn getee- kend voor een bepaald uur sterrentijd. Bij ieder kaartje is daarom aange geven voor welke uren Amsterdam- schen tijd het geldt. Dit beteekent nog niet dat het kaartje slechts op een bepaald oogenblik kan worden ge bruikt. Immers, de verandering per dag geschiedt slechts langzaam. Al leen voor de laag boven den horizon geplaatste sterrenbeelden moet men op den tijd letten, daar deze natuurlijk slechts kort zichtbaar zijn. Eenige andere lezers hebben ge meend, dat de mededeeling, volgens welke Mars en Jupiter zich in den Leeuw bevinden, onjuist is, daar zij in een astrologische „sphameris" (de as tronomen spreken van „epliemeride") gelezen hebben, dat Mars en Jupiter zich in de Maagd bevinden. Waar schijnlijk is de verklaring deze dat de astrologen de plaats aangeven in het teeken Maagd, welk teeken van den dierenriem, door de precessie, zich thans bevindt in het sterrenbeeld de Leeuw. Na pl.m. 25000 jaar bevindt het teeken Maagd zich weer in het ge lijknamige sterrenbeeld. Men kan zbh echter met eigen oogen overtuigen dat beide planeten zich inderdaad in het Sterrenbeeld de Leeuw bevinden. A. C. de Koek. (Nadruk verboden). Ik heb de vorige week niet geschreven hè en dat komp omdat ik m'n vingers in een doekie had en nou zeg m'n zuster dat ik een suffert ben. En dat zeg ze nou omdat dat doekie om m'n vingers zit en dat is nou allemaal ge komen omdat ikke met m'n vingers tus- schen de deur van de trein heb gezeten, toen ik d'r de vorige week in mog zitten omdat ik naar Amsterdam mog met m'n vader en moeder en dat kwam toen omdat ik een juffrouw deruit wou helpen en toen ze deruit was toen goo'de ze de deur dig en toen zat ik met m'n vingers der tus- schen en die waren d'r bijna heelemaal af maar nou zitten ze weer allemaal heele maal deraan en nou doet het ook niet umer zeer, maar dat heb 't wel gebaar geloof nou wel dat het mooi weer gaat worden he, want die klup die e. allemaal op reis gaan die heef dat nou ook weer gedaan en die zijn nou over den af sluitdijk en Wieringen gegaan naar Fries land en daar hebben ze nou allemaal lol gehad. Maar ik ben niet mee gewees om- datte dat doekie nog derom zat en dat zou pijn gedaan hebben zei m'n zuster met die bussen maar da's maar kwats want als zij ergens naar toe gaat dan mag ikke nooit mee omdat ik altijd zeg datte haar hoedje scheef op d'r hoof staat. En dat heb ik van de week ook in Am sterdam tegen een juffrouw gezegd, want dat kwam zoo. We zaten allemaal in de tram en d'r zaten ook en hoop meheeren in en toen stapte een juffrouw derin en die had geloof ik allemaal aardappelenmeel en verref op d'r gezig gesmeerd en daar zaten nou al die meheere naar te kijken en dat vond ze geloof ik niet lollig want ze trok allemaal gekke gezichten en toen zeg ik tegen die juffrouw, juffrouw ik wil nou niks zeggen maar die meheeren kijken nou allemaal naar u omdat uw hoedje scheef op uw hoof staat en dat heef m'n zuster ook. Nou en toen gingen al die menschen lag- gen en ik kreeg een wats om m'n ooren van m'n vader maar dat doekie met m'n vingers derin zaten d'r juist tusschen en toen deed het nog meer pijn, en nou is de brug ook bijna heelemaal klaar en nou zal Wimpie eens een versie gaan proki- seeren en dat komp dan in de krant en meheer palla heef nou ook een prijs ge wonnen he omdat ie zoo mooi op alle in strumenten blazen kan en dat moet ie nou wel kennen he want die menschen die ie allemaal met de stok mag slaan as die aan het spelen zijn, die kennen het ook ant kozAkken Paar. ZOo dan zin net soed en nou komen die menschen uit kr land ook weer zingen maar niet egt w dat zijn nou kozakken he en kot moeten allemaal op paarden zitten en nou moesten ze dan allemaal met j den op het tooneel gaan zitten en dan z zingen dan was het veel mooier en zouwe ze dat moppie ook wel kenne gen van: „Hup paardje op een draf en morrege is het Zondag." Ik zal het ar maar niet heelemaal 0p. zetten, want dat kenne toch alle mensche he en dan zouwt ze allemaal mooi m,s kenne zingen en dan is dat allemaal zoo veel als een-pot poer rie. En nou gaan ze ook weer alleman stemmen en nou zeggen al die meheere je moet op mij stemmen, want die anderen weten d'r niks Van en dat zeggen ze nou allemaal en op wie moet .ie nou stemmen als ze allemaal zeggen dat ze d'r niks van af weten. Dan ben ik maar blij, datte ik niet hoef te stemmen. D'r heef in de krant gestaan dat alle menschen nou een goeie wil dag gaan moeten houden en dat ga ikke ook doen. En weet u wat ik mij dan allemaal gaan voornemen: ie. Overgaan op school, 2e. een fiets en een voetbal hebben, 3e. m'n zuster niet meer kwaad maken; 4e. de meissies niet meer aan de haren trekken en 5e. nog een heele hoop Wimpie schrij ven - dat zijn allemaal goede voorne- mens he. Nou ik hou op tot de volgende week dan maar weer he. daaaaaag, Daar is in ieder menschenhart, Een wondeplek verborgen smart, Die zich geen weg wil banen, En somtijds is daar bitter leed, Waarvan de trouwste vriend niets weet, 't Zijn onvergoten tranen. G. Borst. „Daar heb je mevrouw Pietersen, dat moet compleet een engel zijn wat haar karakter betreft". ,,'k Geloof het graag, de vleugels kun je duidelijk zien!" („Nebelspalter"). Het leven is een reis, waarvan nie mand de route kent, dan na er de ver schillende stations van te hebben door- loopen. door HENRICA. Jaap Meijer ging op zijn gemak zit ten in den hoek van den coupé en vouw de tic couranten optn op de pagina, waar het Boekennieuws op stond. Gre tig vlogen zijn blikken over de kolom men, waar de nieuw verschenen wer ken werden besproken en langzaam aan verscherpte zich de bittere trek om zijn mond. Jaap Meijer was een der schrijvers die onbesproken blijven. De openbaarmaking van zijn wer ken geschiedde in een dof stilzwijgen. Een heel enkelen keer stond zijn naam, gezet met het allerkleinste let tertje, dat de drukkerijen in voorraad hadden, aan den voet van een kolom van „toegezonden boeken" als er nog wat te veel ruimte was om deze alleen met een sierlijk vignetje te vullen- Niemand had ooit van Jaap Meijer gehoord. Als hij aan nieuwe kennis sen vertelde, dat hij schrijver' was, antwoordden zij hem altijd met de voor hem smartelijke vraag: „En.... schrijft u onder eigen naam?" Jaap Meijer legde voor den zooveel- sten keer in zijn leven het „Boeken nieuws" neer en zijn blik viel op een medepassagier, een jong, aardig meisje, met een fleurig, mooi ge zichtje. Toen de trein zich in bewe ging had gezet, nam ze een boek uit haar koffertje en verdiepte zich erin. Er was weldra een levendige en in gespannen uitdrukking op haar ge zichtje, dat hij verlangen gin-c te we ten niet zonder eenige bittere ja- loerschheid in zijn hart, welk werk zóó boeien kon. Zeker weer zulk een onmogelijke „psychologische" roman, die met veel gewichtdoenerij door de vrindjes werd besproken in de dagbladen. De recla me-omslag, die om het boek behoorde, gleed naar beneden en wat ontdekte Jaap Meijer tot zijn onuitsprekelijk genoegen? Het was.... „De bitterste Droppel", van Jaap Meijer! Een der hartree rendste liefdes-tragedies, die ooit uit zijn vulpen waren gevloeid. Een warmte steeg in hem op, een duizelig gevoel, ja, een ware geluk zaligheid. Z'n wangen gloeiden. Hij durfde bijna niet meer te kijken, uit vrees zich te verraden. Even toch nog kijken waar was zij ongeveer? Op de helft maar het aantal der ge lezen bladzijden te oordeelen, juist in de episode, waar Reinhard aan Cle- mence de hartstochtelijke liefdesver klaringen doet en waar Clemence zich schuchter terug trekt. Ziet eens hoe de oogen van het mooie lezeresje ont roerd kijken! Welk een geboeide trek was om de even geopende lippen! Ze kijkt niet eens op nu ze over een wis sel gaan, Ze leest door, terwijl ze heen en weer geschud wordt. Zalige situatie, zijn stoutste droomen overtreffend! Wie zou zij zijn? Misschien een filmster, die een voor haar geschikt scenario vindt in de roman-situatie. Wat zou zij een bekoorlijke Cle mence zijn! Wellicht wat te blond en te naïef Clemence was donker en melancholiek, maar toch Hij fantaseert door stoutmoediger dan hij als romanschrijver wel durft- Hij ziet zich als gevierd, eindelijk erkend acteur, vereenigd met de hoofd vertolkster van „De bitterste Droppel" hij ziet nederig om belet vragende journalisten om een interview smee- ken, dat hü hooghartig terugwijst. Hij ziet zichzelf en haar vereenigd in de geïllustreerde bladen: „het beroemde echtpaar Meijer op de huwelijksreis" „een snapshot van Jaap en zijn vrouw in de studio's van Neubabels- berg". Opeens keert hij tot de werkelp- heid terug, 't Meisje zucht diep en kijkt met droomerigo oog^n. naar bui ten 't boek onbewust tegen zicfi aandrukkend. Jaap Meijer houdt het niet langer uit en zijn aangeboren verlegenheid vergetend flapt hij eruit, terwijl het hart hem in de keel klopt (en zijn stem klinkt akelig heesch): Is het zoo'n boeiend boek, dat u daar leest, juffrouw? Het meisje kijkt hem verbaasd aan, dan bloost ze diep en antwoordt wat verward lachend: Ik weet het niet, wilt u het eens zien? Het boek daalt op haar schoot en tot Jaap Meijer's ontzetting ontdekt hij in het boek een dicht-beschreven brief, waarboven zijn nu helderziende oogen „Allerliefste" lezen. Het meisje neemt den brief, bergt hem zorgvuldig in haar taschje en schuift haar medepassagier „De b"' terste Droppel" onverschillig toe. Ver- ontschuldigdigend zegt ze: Het lijkt me erge flauwe k081' maar ik nam het, omdat het maar een kwartje kostte. U moogt het gerus houden, mijnheer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 18